• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-03 22:57
orillion schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Zo staat het in de handleiding. Er staat geen waarde bij, maar ik constateer dus dat als ik er een tijdje niet in rijd hij heeft opgeladen (zo’n melding op het display). Als ik er dagelijks ik rijd krijg ik die melding nooit. Heb geen 12v monitoring ofzo, omdat het bij mij dus altijd naar behoren heeft gewerkt.
Ah ok, op die manier.

Bij dagelijks gebruik verwacht ik ook geen problemen want dan wordt de accu ook opgeladen. En als dat niet werkt is het denk ik gauw over en dat merk je vanzelf.

Die van mij staat soms dagen of weken stil en als er dan niet bijgeladen wordt blijft het maar voltage zakken, iig tot onder de 11,9V heb ik gezien. En dat merk je juist niet en dat lijkt mij ook niet goed voor de levensduur van de accu, zeker niet als die nog verder zakt. Ik ga het daarom met de nieuwe accu niet uitproberen hoe ver die kan zakken. En omdat je er niets van merkt denk je dat alles in orde is, tot dat je, zoals ik, ineens midden in Frankrijk stil staat.

Zo'n melding op het display heb ik wel eens een enkele keer gezien, denk ik, dus die zou ik nu ook moeten gaan zien als ik de auto ga gebruiken. Dus even opletten als ik de auto ga gebruiken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
DrDeJe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Dat laatste weet ik niet. Ik weet wel dat de auto deze dag stil stond op de parkeerplaats.
En ik heb cameras in de auto gemonteerd. Die zorgen voor een afwijking in het bij-laad gedrag.
Maar de accu komt hier niet onder de 12v

Maar graag gedaan hoor 😉
Die camera's zijn dan de verklaring voor het vele laden, moet ook wel want als zelfs een OBD dongle de accu al plat legt. Ik blijf het gedrag voorlopig maar eens op de voet volgen. En misschien zijn er meer lezers die door mijn ervaringen plotseling iets herkennen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Frodo73
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-03 22:55
Mana schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:58:
En dat was al de 3e keer in 2 jaar dat ik met een lege 12v accu stond. Waarom gebeurd dat toch telkens. Nu weer 50 minuten op wegenwacht moeten wachten terwijl ik op vakantie was en dus iets gepland had.. irritant is het maar...
Heel herkenbaar. Ik heb sinds december 2020 een Ionic Facelift. Ik vind het echt een uitstekende auto, maar er zijn wel wat verrassingen af en toe. Zoals deze week voor de 4e keer een lege accu. Allemaal prima opgelost via ANWB. Oorzaak geen idee. Daarnaast werd één keer spontaan 112 gebeld. Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe gearbox nadat de auto duidelijk liet horen dat hij aan het versnellen of afremmen was. Volgende week wordt het koelmiddelsysteem doorgespoeld, want daar krijg ik wekelijks een waarschuwing voor. Soms wat lastig, maar de dealer lost alles op.

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-03 22:33
Sjabba1979 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Hou met dongle wel in de gaten dat die je 12v accu dus wel kan leegtrekken. Dus of een dongle met aan/uit knopje of 1 die zelf gaat slapen na enige tijd.
En zet sowieso auto bijladen 12v aan als die nog niet aan staat.
Het is de Kungfuren OBD2 geworden, op aanraden van dit topic. Met aan/uit schakelaar. Hopelijk geen last dus van lege (12volt) batterijen.

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51

mvt

ja ik ja

Gezien ik waarschijnlijk de grens over ga in de zomer, toch ook maar een gekocht voor bij abrp. Had nog wat cadeaubonnen liggen en heb de Obdlink cx genomen. Dus binnenkort eens uitproberen

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
ik heb gewoon abrptransmitter op het mediaconsole gezet. Zodra mijn telefoon de hotspot uitzend en de auto verbind wordt live data gestuurd naar abrp.

mijn obd dongle is alleen voor op afstand aflezen hoe snel het laden gaat :+

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:59
Kodess schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:52:
ik heb gewoon abrptransmitter op het mediaconsole gezet. Zodra mijn telefoon de hotspot uitzend en de auto verbind wordt live data gestuurd naar abrp.

mijn obd dongle is alleen voor op afstand aflezen hoe snel het laden gaat :+
Bij mij verdween die iedere keer bij de firmware update en dan was het weer zoeken naar de methode om "stiekum" het opnieuw te kunnen installeren.

Hoe voorkom jij dat?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
BarryH schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:04:
[...]

Bij mij verdween die iedere keer bij de firmware update en dan was het weer zoeken naar de methode om "stiekum" het opnieuw te kunnen installeren.

Hoe voorkom jij dat?
eh ik weet niet hoe ik dat heb voorkomen... heb 2 updates gehad sindsdien en dubbelklikken op de EV knop krijg ik nog steeds de app O-)

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:43
Frodo73 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:37:
[...]

Heel herkenbaar. Ik heb sinds december 2020 een Ionic Facelift. Ik vind het echt een uitstekende auto, maar er zijn wel wat verrassingen af en toe. Zoals deze week voor de 4e keer een lege accu. Allemaal prima opgelost via ANWB. Oorzaak geen idee. Daarnaast werd één keer spontaan 112 gebeld. Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe gearbox nadat de auto duidelijk liet horen dat hij aan het versnellen of afremmen was. Volgende week wordt het koelmiddelsysteem doorgespoeld, want daar krijg ik wekelijks een waarschuwing voor. Soms wat lastig, maar de dealer lost alles op.
Succes met dat doorspoelen.. Bij mij ook al gebeurd, hielp niet. Over twee weken worden er 2 pompen vervangen om het koelsysteem issue te verhelpen... Maar gebruik maken van de tijd dat ik daar toch moet wachten dan om de Ioniq6 eens aan de tand te voelen, ze zorgen dat hij klaar staat voor me..

• BarryH
BarryH schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:56:
[...]

En de ABS sensor: eur 625 incl. wiellager. :(

Over de actuator: als de laadkabel af en toe niet vergrendeld kan het zijn dat de laadstekker "hangt" en de uitsparing die aan de bovenzijde zit waar de vergrendeling in moet vallen net iets naar buiten staat, waardoor de vergrendeling er niet in gaat
( je zou denken: even afvijlen...)
Reparatie uitgevoerd, ietsje goedkoper:
Verdamper
verdamper 646
koelgas 200
4 uur werk 410

abs sensor
sensor 234
arbeid 130

alles ex btw

Vooral de sensor verbaast me, artnr 58980F0000

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• BarryH

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03
Die Amazon is natuurlijk imitatie. Als je de originele onderdelen van Hyundai gaat bekijken dan begin je rond de $120, zonder import- en andere taksen. Nog altijd duur uiteindelijk, maar zeker geen tienvoud.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 19:16
Klopt het dat de airco het niet doet bij 1°C buiten?

Vandaag met een volle auto met natte kleding kreeg ik de auto nauwelijks condensvrij. Stand 4 blazer met verwarming op 16°C. Airco leek niks te doen.

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 13:20
Bij beslagen ramen altijd de temperatuur zo hoog mogelijk, warme lucht kan meer vocht vasthouden

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15
zerocool schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:02:
Bij beslagen ramen altijd de temperatuur zo hoog mogelijk, warme lucht kan meer vocht vasthouden
Maar een airco onttrekt vocht aan de lucht en voert deze af.
Stuk effectiever

• Blokker_1999
Nee, dat is niet helemaal hoe het werkt. Er is geen actieve regeling van de luchtvochtigheid bij een airco, het feit dat een airco net voor een daling zorgt is omdat je warme lucht, die veel vocht kan opnemen, vervangt door koude lucht die dat niet kan, die daarna gaat opwarmen door de warmere lucht in de ruimte en dus net droger is.

Als de wagen zelf koud is, en de lucht in de wagen is koud, gaat het binnenblazen van koude lucht geen enkel effect hebben op de ontvochtiging van die lucht. Je zou wel warme lucht kunnen laten blazen, die neemt vocht op en als de wagen eenmaal op temperatuur is, even de ramen open om de wagen terug te vullen met koude, drogere lucht.

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:38
mvt schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Na 2x een lege accu, waarvan de eerste keer wegens een losse klem, heb ik een power bank bank gekocht met accu klemmen.

Gewoon een 10000mAh accu met speciale poort waar je een kabel met accuklem in steekt. Nog niet gebruikt, maar een collega heeft hem ook en heeft er zijn benzinemotor mee gestart.

Voor ons hoeft hij in principe alleen de electronica te voeden zodat de auto aan kan, de hoogvoltage accu ontgrendeld en gaat bijladen.
Ik heb zo'n powerbank gehad en dat werkte de eerste 5 keer goed, maar de laatste keer ontplofte die powerbank. Ik zou het in ieder geval niet meer adviseren.

De laatste keer deed de auto trouwens echt helemaal niks meer. De eerste keren ging het scherm nog wel aan en gaf de auto aan dat er geen sleutel of iets dergelijks was.

Betreft een 38,8 trouwens.

iRacing Profiel

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:43
Stefmeister8 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik heb zo'n powerbank gehad en dat werkte de eerste 5 keer goed, maar de laatste keer ontplofte die powerbank. Ik zou het in ieder geval niet meer adviseren.

De laatste keer deed de auto trouwens echt helemaal niks meer. De eerste keren ging het scherm nog wel aan en gaf de auto aan dat er geen sleutel of iets dergelijks was.

Betreft een 38,8 trouwens.
Had de mijne ook afgelopen week. Met fysieke sleutel de auto open moeten maken. Rem intrappen om te starten, duwde heel het pedaal naar de vloer en onder de motorkap begon van alles te ratelen..

• FranDaMan
Blokker_1999 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:44:
Nee, dat is niet helemaal hoe het werkt. Er is geen actieve regeling van de luchtvochtigheid bij een airco, het feit dat een airco net voor een daling zorgt is omdat je warme lucht, die veel vocht kan opnemen, vervangt door koude lucht die dat niet kan, die daarna gaat opwarmen door de warmere lucht in de ruimte en dus net droger is.

Als de wagen zelf koud is, en de lucht in de wagen is koud, gaat het binnenblazen van koude lucht geen enkel effect hebben op de ontvochtiging van die lucht. Je zou wel warme lucht kunnen laten blazen, die neemt vocht op en als de wagen eenmaal op temperatuur is, even de ramen open om de wagen terug te vullen met koude, drogere lucht.
Waarom hebben airco's altijd een ontvochtigingsstand dan ? En waarom gaat bij het ontwasemen van de vooruit dan juist de airco aan ?

• zerocool
Een airco is niet perse koude lucht, het is gecontroleerde lucht. Dus als de airco aan staat, kun je ook prima warme lucht blazen. Die lucht is dan vooral een stuk droger. Daarom bij beslagen ramen, hoge temperatuur met AC functie aan en veel luchtcirculatie.
Mijn ervaring in de ioniq dat je juist niets hoeft te doen. Op AUTO zetten en de temperatuur wat hoger. Heb nooit beslagen ruiten. (wel de auto-vooruit ontwaseming aan)

[Voor 24% gewijzigd door zerocool op 28-02-2023 13:46]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:11
Da_Poncho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:40:
Klopt het dat de airco het niet doet bij 1°C buiten?

Vandaag met een volle auto met natte kleding kreeg ik de auto nauwelijks condensvrij. Stand 4 blazer met verwarming op 16°C. Airco leek niks te doen.
Werkte de “Front” knop niet gewoon? Die werkt bij mij het snelste voor condens vrij maken.

• Equastro
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03 07:00
Is er naast de OBD2 poort linksonder het dashboard ook nog elders een OBD2 poort?

Als ik mijn zojuist aangeschafte Kungfuren OBD2 dongle wil aansluiten past die afneembare afdekkap niet meer terug. Rijden jullie dan zonder dat afdekkapje, is er een andere poort nog ergens of mis ik iets?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
orillion schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:42:
Werkte de “Front” knop niet gewoon? Die werkt bij mij het snelste voor condens vrij maken.
Voor condensvrij maken werkt die knop inderdaad prima.

Voor ontdooien van een bevroren ruit (en geen condens) is naar mijn ervaring de snelste manier:
  • Recirculatie intern
  • Temperatuur handmatig op maximaal
  • Blower handmatig op maximaal
  • Blower op voorruit
Op deze manier krijg je binnen no-time 6kW de auto in en is hij binnen paar minuten volledig ontdooid. Als de ruit ontdooit is weer terug op "auto" en niet vergeten de temperatuur weer omlaag te zetten. Er is naar mijn mening geen automatische manier om hetzelfde resultaat te bereiken.

[Voor 10% gewijzigd door assje op 02-03-2023 12:27]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• FranDaMan
Equastro schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:56:
Is er naast de OBD2 poort linksonder het dashboard ook nog elders een OBD2 poort?

Als ik mijn zojuist aangeschafte Kungfuren OBD2 dongle wil aansluiten past die afneembare afdekkap niet meer terug. Rijden jullie dan zonder dat afdekkapje, is er een andere poort nog ergens of mis ik iets?
Ik heb mensen gezien die een extra kapje kopen en daar een gat in zagen.
Ik heb gewoon geen kapje er op zitten. Na een dag valt het je al niet meer op.

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-03 21:54
Equastro schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:56:

Ik heb een OBDLink LX en ook de afdekkap eraf gelaten. Het valt mij niet meer op, maar mijn vrouw vindt het niet mooi.

Wil je dus nog een keer een apart klepje bestellen en uitsnijden, maar kon het online niet zo snel vinden. Ga daarom bij de volgende onderhoudsbeurt eens informeren bij de dealer.

• zerocool
Of je print een nieuw kapje met uitsparing ;-)
https://www.thingiverse.com/thing:3532666

• mvt

mvt

ja ik ja

Enig idee of die voor een 28 of 38 kwh model is, of maakt dat niet uit?

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-03 21:54
Dat is ook een idee, thanks! Ik ga op zoek naar iemand die dat kan printen.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33

Super_ik

haklust!

Ik heb die odb connector eruit geklikt. Die hangt nu ergens onder het dashboard te bungelen met de dongle erin. Kan het klepje iig gewoon dicht.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Da_Poncho
orillion schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Dankjewel voor de tips. Vandaag gewoon "Front" even gebruikt en dat werkt best goed om snel de voorruit te fixen van condens, maar de achterruit en achter passagiers beslaan gewoon op een rit.

Ik kan mij herinneren dat boven de 10 graden oid het met de airco zo weg is, maar nu bij paar graden buiten lijkt deze niet te werken en moet het van veel en warme lucht komen. Of is mijn airco stuk?

Werkt bij jullie de airco iets boven nul graden? Gaat om de 28kWh versie

• PeterZ(on)
Da_Poncho schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:21:
[...]

Dankjewel voor de tips. Vandaag gewoon "Front" even gebruikt en dat werkt best goed om snel de voorruit te fixen van condens, maar de achterruit en achter passagiers beslaan gewoon op een rit.

Ik kan mij herinneren dat boven de 10 graden oid het met de airco zo weg is, maar nu bij paar graden buiten lijkt deze niet te werken en moet het van veel en warme lucht komen. Of is mijn airco stuk?

De airco zou het nu gewoon moeten doen. Er zou alleen een grens zijn van 15gr waarboven de airco niet kan verwarmen.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50
Frodo73 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:37:
[...]

Dat 112 bellen komt door een defecte ecall unit. Die verzorgt dus ook de lege 12v batterij. Mag aannemen dat de dealer deze vervangen heeft?

ehhhh..HOI

• maarte997
Da_Poncho schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:21:
[...]

Vergelijkbaar verhaal hier (ook 28kWh). Bij mooi droog weer zoals nu valt het wel mee en hoef ik de airco niet op te zetten (dan gaat ie ook niet onnodig koelen wanneer ie lekker warm in de zon staat bij vertrek). Bij een beetje vocht zet ik de airco wel op. Achteraan beslaat sneller, zeker wanneer er volk zit. Dan zet ik de ontwaseming achteraan op.
Ik merk dat mijn Ioniq vooral problemen heeft bij vochtig weer, zoals een dikke maand geleden. De auto stand is dan net onvoldoende om de voorruit netjes te houden. Ik zet hem dan meestal manueel op stand 3. Toch blijft er altijd een erg licht 'vettig' (of eerder vochtig) laagje aan de binnenkant van de ruit kleven dat ik niet weg krijg (tenzij ik met een doek wrijf). Zodra het buiten droger wordt (zoals nu), heb ik dit probleem niet.

• Frodo73
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-03 22:55
krizzziz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Dat 112 bellen komt door een defecte ecall unit. Die verzorgt dus ook de lege 12v batterij. Mag aannemen dat de dealer deze vervangen heeft?
Nee, hij heeft toen het systeem "gereset" en daarna is het 112 verhaal niet meer voorgekomen. Vandaag is het koelvloeistofsysteem "doorgespoeld" en is tegelijk mijn 12V accu vervangen. Details kon men aan de receptie op het ophaalmoment niet vertellen. Wel prima service verder, gratis Kona EV leenauto mee. Ik ga vol goede moed weer verder.!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:35
mvt schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Enig idee of die voor een 28 of 38 kwh model is, of maakt dat niet uit?
Dit is de vraag van de week ;)

• orillion
maarte997 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Vergelijkbaar verhaal hier (ook 28kWh). Bij mooi droog weer zoals nu valt het wel mee en hoef ik de airco niet op te zetten (dan gaat ie ook niet onnodig koelen wanneer ie lekker warm in de zon staat bij vertrek). Bij een beetje vocht zet ik de airco wel op. Achteraan beslaat sneller, zeker wanneer er volk zit. Dan zet ik de ontwaseming achteraan op.
Ik merk dat mijn Ioniq vooral problemen heeft bij vochtig weer, zoals een dikke maand geleden. De auto stand is dan net onvoldoende om de voorruit netjes te houden. Ik zet hem dan meestal manueel op stand 3. Toch blijft er altijd een erg licht 'vettig' (of eerder vochtig) laagje aan de binnenkant van de ruit kleven dat ik niet weg krijg (tenzij ik met een doek wrijf). Zodra het buiten droger wordt (zoals nu), heb ik dit probleem niet.
Vieze ruiten kun je volgens mij nooit vochtvrij houden. Eens per maand goed ontvetten met spiritus, Dreft of Dasty (afhankelijk van hoe erg het is) is zeker aan te raden. Dat doe ik en daarmee kan de auto stand het bij mij bijna altijd aan, behalve bij instappen (even op front). Mijn auto staat in de schaduw van ons huis geparkeerd, dus bovengemiddeld veel vocht in de auto altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zerocool
Roper schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:58:
[...]

Dit is de vraag van de week ;)
In elk geval 28, weet niet of de 38 afwijkt

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-03 07:47
bubbelbart schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb een OBDLink LX en ook de afdekkap eraf gelaten. Het valt mij niet meer op, maar mijn vrouw vindt het niet mooi.

Wil je dus nog een keer een apart klepje bestellen en uitsnijden, maar kon het online niet zo snel vinden. Ga daarom bij de volgende onderhoudsbeurt eens informeren bij de dealer.
Bij de dealer te bestellen 2 jaar terug was die net iets meer dan 20 euro, zelf gat met dremel gemaakt en beetje vijlen.

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-03 21:33
bubbelbart schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb de obd kabel losgemaakt en er splitterkabel opgezet, aan een kant de dongel, de andere in het gat waar de originele zat, zit niet helemaal vast, heb wat moeten fröbellen, maar zelfs de dealer zei dat het een mooie oplossing was. Kunnen ze ook gewoon hun apparatuur aansluiten zonder de dongle er uit te moeten halen.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Da_Poncho
maarte997 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Vandaag alleen in de auto, 0 graden buiten, en leek goed te gaan met de airco. Had de temperatuur even op 19 graden gezet (ipv 16.5) en zowel airco en heat op on. Dat trekt even kort 4kW en 2min later de heater uit gedaan. Airco trekt dan nog 0.9kW zoiets. Ik heb een slechte theorie, haha, en dat is dat de airco bij koud weer niet altijd mee doet en gewoon de warmtepomp laat werken oid. Mogelijk helpt hierbij niet om de binnen temp op 16 te zetten.

Mijn voorruit krijgt ook een soort vettig/vochtig laagje aan de binnenkant en redelijk snel, binnen een week of twee heb ik het idee. Steeds schoonmaken, op de kop haha, is veel werk. Wat redelijk lijkt te helpen is als er condens op zit, bijvoorbeeld na parkeren (van zon naar avond kou) - dit gewoon weg te halen met zo'n Kärcher window vac. Komt helaas niet helemaal tot onder, maar verder redelijk helder. Voordeel van window vacuum is dat het vocht niet meer in de cabine komt en nergens anders condenseert. Tot zover mijn lange verhaal. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
daandegoeiste schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:02:
[...]

Ik weet niet precies of jij hetzelfde probleem hebt, maar mijn stuur loopt gewoon niet soepel en met schokjes.
Zie voorbeeld: YouTube: Hyundai Ioniq - klebende Lenkung / sticky steering

Volgende stappenplan is op eigen risico omdat je van de fabrikant specificaties afwijkt (die verkeerd zijn in mijn ogen). Als onderstaand te onduidelijk is dan kun je er beter niet aan beginnen ;)

Stap 1: Zet je stuur recht

Stap 2: Minpool van accu los

Stap 3: Zie foto 1.Plastic zekeringkast eruit. 2. Gebruik tool om zijkant netjes los te halen, hieronder zitten een paar schroeven die los moeten. 3. Schroef onderzijde dashboard eruit. 4. Complete plastic unit (niet airbag) dmv de tool er uit trekken, ook de OBD connector even los maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stap 4: Verwijder de airbag, deze zit met 3 moeren vast. Plug de airbagstekker er uit. Leg airbag voor de zekerheid met AIRBAG naar boven toe op veilige plek.

Stap 5: Je kijkt nu aan de onderzijde tegen de Mobis stuurcomputer aan (zie foto van Google voor indruk). Handigste is om alle stekkers hiervan er uit te trekken. Sommige zitten met clipjes die je eerst 'uit' moet schuiven alvorens de stekker te verwijderen. De stekkers kunnen er allemaal maar op één manier in dus je hoeft niet iets te markeren. De stuurcomputer zit met 2 bouten vast, deze er uit halen

[Afbeelding]

Stap 6: Je ziet nu onderstaand. Ter oriëntatie is 0. De elektromotor voor stuurbekrachtiging. 1. Rempedaal. 2. Maak kruiskoppeling schoon en spuit in met b.v. PTFE Lithiumspray, let er op dat er nog een kruiskoppeling er boven zit (niet op foto). 3. Schroef deze los met je doppenset zodat je dit ziet (zit te vast, dit is onderdeel van probleem). 4. Deze inbus losmaken en veer er uit pakken (ook dit zit te vast, ook onderdeel van probleem).

[Afbeelding]

Stap 7: Nu alles open is de oplossing: wip het witte kunststof (zie 3 op foto) er uit met een schroevendraaier.
Je kijkt nu tegen de 'worm gear' aan vol met dikke niet soepele olie (laatste onderdeel van het probleem). Maak zoveel mogelijk schoon en spuit vol met nieuw lithiumvet.

[Afbeelding]

Stap 8: Zet witte kunststof weer terug. Nu de bout en inbus uit stap 6 weer terugzetten. Omdat deze te hard vastgedraaid zaten drukken deze te 'hard' op je worm gear wat er voor zorgt dat hij niet soepel ronddraait. Bij terugplaatsen er op letten dat je deze bout en torx NIET hard vast draait zoals in de fabriek. Sticky steering probleem zou nu weg moeten zijn.

Stap 9: Sluit alle stekkers weer aan. Zet je minpool weer op de accu. Start de auto. Resultaat moet je direct al merken bij stilstand. Als hij goed lijkt, de rest weer terugzetten.
Voor de liefhebbers nog een update op mijn fix voor het sticky/plakkende stuurprobleem rond middenstand: een jaar en 20.000 km verder en het stuur draait nog net zo soepel als net na de fix. Het werkt dus perfect en lijkt permanente oplossing :)

• maarte997
Goed om te weten. Toen ik mijn garage belde snapten ze niet waar ik het over had. Zeker dat het niet de LKA was? Zucht... :-) Heb het zelf nog niet aangedurfd.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:23

Major_ton

Shoot!

Sinds december 2019 (en nu bijna 70dkm verder) rijd ik met grote tevredenheid een 38,3kW Ioniq Premium. Heerlijk al die overbodige luxe waar je toch gewend aan raakt en verder vind ik het ook gewoon een heerlijk rijdende auto.

Wat nu alleen langzaamaan een probleem begint te worden is de mogelijkheid tot opladen bij mij in de wijk. Helaas is thuisladen geen optie (geen eigen oprit) en de publieke laadplekken zijn steeds vaker bezet. Ik merk dat dit een aardige ergenis begint te worden, zeker omdat ook steeds vaker mensen hun elektrische auto al opgeladen en wel nog lekker een tijdje laten staan. Vrijdagmiddag na werk aan de paal en maandagmorgen pas loshalen als er weer naar werk gereden moet worden... Het wordt als een parkeerplaats gezien in plaats van een oplaadpunt en even nadenken dat iemand anders ook op wilt laden is er kennelijk niet bij. Even vriendelijk attenderen heeft ook weinig zin en ik heb weinig behoefte om er een kruistocht van te maken en mensen op te voeden op dit vlak.

Heeft iemand al overwogen om weer terug te gaan naar een benzine auto, danwel een hybride auto? Ik zit er steeds vaker over na te denken, met als bonus dat het mij weer de vrijheid geeft om weer eens lekker richting de Dolomieten te tuffen. Dit zit er nu ook niet echt in, al wist ik dat van tevoren natuurlijk al.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-03 15:01
@Major_ton Probeer nog een paal aan te vragen bij je gemeente. De aanbieder van palen bij jou in de buurt kan zien dat die bij jou vaak bezet is, en dan mogen ze er nog een bijplaatsen. Laadpaalklevers zijn inderdaad vervelend, maar je moet maar denken dat het vaker onwetendheid is dan echt bewust aso gedrag. Het is allemaal nog beetje nieuw natuurlijk. Er moeten gewoon nog veel meer palen komen, dan maakt het ook minder uit dat iemand eens wat langer blijft staan, dus blijf ze vooral aanvragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03 13:33
Wat ik niet zo goed snap zijn die tarieven van die publieke laadpalen. Bij ons in de buurt loopt dat uiteen tussen 0.33 Eur/kWh tot 0.68 Eur/kWh. Hierbij is er maar 1 laadpaal die kWh+minuut(laadtijd) tarief hanteert. Wie bepaalt die prijzen? De aanbieders toch? Je zou denken dat die snel (zeker bij laadkrapte) overstappen naar een kWh tarief +minuuttarief dan worden auto's sneller weggehaald want laadpaalkleefboete en dus verdienen ze meer omdat auto's die daadwerkelijk laden ook nog kWh betalen.
Die ergernis bij de bestuurders over de minuuttarieven wordt meer dan tenietgedaan door de positief ervaringen van beschikbare laadplekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

MatsSkoe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:00:
Wat ik niet zo goed snap zijn die tarieven van die publieke laadpalen. Bij ons in de buurt loopt dat uiteen tussen 0.33 Eur/kWh tot 0.68 Eur/kWh. Hierbij is er maar 1 laadpaal die kWh+minuut(laadtijd) tarief hanteert. Wie bepaalt die prijzen? De aanbieders toch? Je zou denken dat die snel (zeker bij laadkrapte) overstappen naar een kWh tarief +minuuttarief dan worden auto's sneller weggehaald want laadpaalkleefboete en dus verdienen ze meer omdat auto's die daadwerkelijk laden ook nog kWh betalen.
Die ergernis bij de bestuurders over de minuuttarieven wordt meer dan tenietgedaan door de positief ervaringen van beschikbare laadplekken.
Volgens mij komt dat deels doordat er afspraken zijn met lokale overheden, voor openbare dc palen. Die gunnen de bedrijven een locatie en daar zit een afspraak aan vast hoe vaak ze de prijzen mogen wijzigen. Dus als dat 2 keer per jaar is en het gebeurt op een duur moment, krijg je forse prijsverschillen met 1 dorp verder. Waren best wel wat berichten over verschillen van 30ct tussen Amsterdam en Rotterdam.

Staan die palen in dezelfde gemeente? En is anders die goedkope een 1 fase 16A paal?

[Voor 3% gewijzigd door mvt op 05-03-2023 17:37]

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

in dit topic is daar veel over te lezen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Hier in de wijk gaat het best goed met de openbare laadpalen en komt er zo af en toe ook eentje bij. Ik zou echter geen electrische auto hebben aangeschaft als ik geen optie had om thuis op te laden.

Hier is de Ioniq Classic al bijna 2 jaar in bezit, het blijft een erg fijne auto.

• maarte997
Hoe werkt Android auto bij jullie? Klopt het dat wanneer je AA activeert, je geen DAB/FM meer kan ontvangen? Ik dacht dat dit vroeger wel kon (Skoda Octavia van rond 2019). Nu vind ik dat best vervelend, ik wil DAB luisteren maar navigeren via m'n smartphone.
2e vraag: is het met de OBD in combinatie met Car Scanner mogelijk om logs bij te houden? Een overzicht van verbruik, snelheid, vermogen, ... van een rit. Of zijn er andere, betere apps die dit aanbieden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:35
maarte997 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:19:
Hoe werkt Android auto bij jullie? Klopt het dat wanneer je AA activeert, je geen DAB/FM meer kan ontvangen? Ik dacht dat dit vroeger wel kon (Skoda Octavia van rond 2019). Nu vind ik dat best vervelend, ik wil DAB luisteren maar navigeren via m'n smartphone.
Bij mij gaat dat wel, je kunt met een knopje op het stuur de audio source wisselen. Het is een knopje aan de linkerkant met pijltjes in een circkel uit m'n hoofd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
Inderdaad, de radio blijft bruikbaar met AA, kan zijn dat je je audio source inderdaad opnieuw moet goedzetten. Je kan ook altijd even op de radioknop duwen, daarna naar je homescherm gaan om AA opnieuwe op te starten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FranDaMan
maarte997 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:19:
2e vraag: is het met de OBD in combinatie met Car Scanner mogelijk om logs bij te houden? Een overzicht van verbruik, snelheid, vermogen, ... van een rit. Of zijn er andere, betere apps die dit aanbieden?
Ook kun je in AA uitzetten dat hij automatisch je muziek service start zoals Spotify.
Dan blijft de radio gewoon aan todat je je muziek service handmatig start.

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-03 10:42
Ik heb sinds kort een paar rare dingen met mijn Ioniq 28 kWh uit 2017.

Vanochtend toen ik hem startte zag ik dat de snelheidsmeter meerdere keren uit zichzelf begon te bewegen, terwijl ik nog stilstond.

De afgelopen paar weken is ook twee keer geweest dat een aantal systemen spontaan niet werkten nadat de auto was gestart. Er verscheen dan het volgende in beeld:

en een andere keer, zelfde verhaal maar met bijbehorende foutmelding:

Autorijden kon wel, maar remmen ging heel zwaar. Met flippers regeneratie settings veranderen kon niet. AEB, tractie controle en auto hold systemen deden het schijnbaar ook niet. Auto uit en aan zetten verhielpen het probleem niet direct, maar een paar uur later de auto starten en het probleem was ineens weg.

Heel vreemd. Ik zit nu te denken dat deze twee issues mogelijk met elkaar te maken hebben. Heeft iemand een van deze issues wel eens eerder gezien? :|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien goed om te kijken of je 12 volt accu nog wel goed is. Een lage accuspanning kan wel eens dit soort gekke problemen veroorzaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
Blokker_1999 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:45:
Inderdaad, de radio blijft bruikbaar met AA, kan zijn dat je je audio source inderdaad opnieuw moet goedzetten. Je kan ook altijd even op de radioknop duwen, daarna naar je homescherm gaan om AA opnieuwe op te starten.
Wel dit dus. Ik ging altijd naar AA via de media knop, niet via de AA-knop op het scherm. Het pijltjes symbool op het stuur werkt dan niet en muziek beging dan altijd te spelen, ook wanneer in de instellingen staat dat muziek niét moet starten.
Ik dacht dat de AA-knop (touchscreen) en Media knop dezelfde functie hadden. Niet dus. Thx voor de feedback. Een jaar gefrustreerd geweest om niets. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:04:
Ik heb sinds kort een paar rare dingen met mijn Ioniq 28 kWh uit 2017.

Vanochtend toen ik hem startte zag ik dat de snelheidsmeter meerdere keren uit zichzelf begon te bewegen, terwijl ik nog stilstond.
[YouTube: 2017 Hyundai Ioniq speedometer glitch]

De afgelopen paar weken is ook twee keer geweest dat een aantal systemen spontaan niet werkten nadat de auto was gestart. Er verscheen dan het volgende in beeld:
[Afbeelding]

en een andere keer, zelfde verhaal maar met bijbehorende foutmelding:
[Afbeelding]

Autorijden kon wel, maar remmen ging heel zwaar. Met flippers regeneratie settings veranderen kon niet. AEB, tractie controle en auto hold systemen deden het schijnbaar ook niet. Auto uit en aan zetten verhielpen het probleem niet direct, maar een paar uur later de auto starten en het probleem was ineens weg.

Heel vreemd. Ik zit nu te denken dat deze twee issues mogelijk met elkaar te maken hebben. Heeft iemand een van deze issues wel eens eerder gezien? :|
Laatste 2 foto's: was bij mij de abs sensor rechtsachter. Kan met de foutcodes worden uitgelezen. DHZ met sensor van amazon: eur 25,- . Door de garage: eur 250 voor het onderdeel en eur 200 voor de uren (ca. 1,5)

• BarryH
ps. bij mij werkte de audio en navi dan wel. maar alle rijsystemen niet.

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Laatste 2 foto's: was bij mij de abs sensor rechtsachter. Kan met de foutcodes worden uitgelezen. DHZ met sensor van amazon: eur 25,- . Door de garage: eur 250 voor het onderdeel en eur 200 voor de uren (ca. 1,5)
Zo das een flink verschil in kosten :o Eens kijken of ik komende dagen een keer foutcodes kan uitlezen. Met OBD dongel kan dat neem ik aan?

Nu ik erover nadenk, de kachel deed het op dat moment ook niet meer. Wel vreemd, zou zeggen dat dat niks met ABS/EBS etc te maken heeft.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Satch schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:09:
Misschien goed om te kijken of je 12 volt accu nog wel goed is. Een lage accuspanning kan wel eens dit soort gekke problemen veroorzaken.
Goeie tip, thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Zo das een flink verschil in kosten :O Eens kijken of ik komende dagen een keer foutcodes kan uitlezen. Met OBD dongel kan dat neem ik aan?

Nu ik erover nadenk, de kachel deed het op dat moment ook niet meer. Wel vreemd, zou zeggen dat dat niks met ABS/EBS etc te maken heeft.
danidd eerst de accu checken.

• maarte997
Wat zijn jullie ervaringen met de Ioniq in winterweer? In Vlaanderen ligt er een centimeter of 5 sneeuw en werd er gestrooid. Mijn Ioniq staat op eco-banden (2 originele, 2 nieuwe), genre Continental EcoContact.
In de sneeuw zijn die banden op te huilen. Met het laagste vermogen vanuit stilstand vertrekken op een zachte bergop begint hij te spinnen en geeft hij erg weinig vertrouwen. Bij een afdaling aan 30km/u moeten stoppen aan een oversteekplaats. Rustig remmen en voldoende afstand genomen. Toch springt de ABS quasi onmiddellijk op. Afdaling naar een slagboom voor de parking op te rijden. ABS springt meteen op en de auto begint te schuiven.
Vorige winter in de Ardennen ook erg weinig vertrouwen aan de Ioniq overgehouden.
Een andere band (niet eco, all season, ...) zal het zeker beter doen, maar knaagt ook aan zijn beperkte rijbereik. Ik ben vooral benieuwd of er meerdere onder jullie dit ervaren.

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-03 21:04
maarte997 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:08:
Wat zijn jullie ervaringen met de Ioniq in winterweer? In Vlaanderen ligt er een centimeter of 5 sneeuw en werd er gestrooid. Mijn Ioniq staat op eco-banden (2 originele, 2 nieuwe), genre Continental EcoContact.
In de sneeuw zijn die banden op te huilen. Met het laagste vermogen vanuit stilstand vertrekken op een zachte bergop begint hij te spinnen en geeft hij erg weinig vertrouwen. Bij een afdaling aan 30km/u moeten stoppen aan een oversteekplaats. Rustig remmen en voldoende afstand genomen. Toch springt de ABS quasi onmiddellijk op. Afdaling naar een slagboom voor de parking op te rijden. ABS springt meteen op en de auto begint te schuiven.
Vorige winter in de Ardennen ook erg weinig vertrouwen aan de Ioniq overgehouden.
Een andere band (niet eco, all season, ...) zal het zeker beter doen, maar knaagt ook aan zijn beperkte rijbereik. Ik ben vooral benieuwd of er meerdere onder jullie dit ervaren.
Ik kan alleen maar zeggen dat het op dit moment in Noord-Holland rustig is kwa weer. Wel koud maar (nog) weinig sneeuw. Onze Ioniq 38kw staat op winterbanden. En dat scheelt gewoon alles. Dat het rijbereik hierdoor wordt benadeeld maakt in onze situatie niet veel uit. Alles voor de veiligheid.

Ioniq 2020 38.8Kwh

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Holgersson schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:55:
[...]
Wel werd geconstateerd dat mijn banden aan vervanging toe zijn (1,6mm voor en 2,6mm achter). Nu liggen er Michelin Crossclimate banden onder (205 / 55 R 16). Ik geef de voorkeur aan all-season banden en kwam na het nodige zoekwerk ook uit bij de "Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 205/55 R16 94 V XL", die brandstofefficiëntieklasse A scoren: https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/531059
Inmiddels ruim twee maanden verder hierbij mijn eerste bevindingen over de "Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 205/55 R16 94 V XL" banden. Het vergelijk dat ik maak, is natuurlijk met versleten banden (Michelin Crossclimate van 1,6mm).

Grip: prima! Zowel op droog als nat als besneeuwd wegdek.
Op de Michelins slipten de banden al op een nat wegdek. Op de Goodyears had ik vandaag in de sneeuw nog voldoende grip.

Geluid: prima. Naar mijn idee stiller.

Verbruik: daar durf ik nog geen oordeel over te vellen, omdat de omstandigheden de afgelopen twee maanden erg winters waren (rond het vriespunt en/of regen en/of wind), waardoor het verbruik sowieso hoger ligt. Op het verbruik met de Goodyears kom ik dus nog terug.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Niet heel veel ervaring met deze omstandigheden, maar toen er een paar maanden geleden flinke ijzel was hier was ik onder de indruk van de tractiecontrole. Je voelde de banden even heel kort slippen en daarna had hij meteen goed tractie. Ik heb goeie 4 seizoenen banden eronder gezet een half jaar geleden, dat zal ook helpen. Remmen en ABS ging volgens mij ook prima.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Holgersson Grip is natuurlijk lastig te vergelijken met oude, versleten banden.
XL banden maken vaak een stuk meer lawaai, zie ook hier (72dB vs 70dB for de versie zonder XL), maar blijkbaar scheelt het energielabel (dus verbruik) behoorlijk (A vs. C) in het voordeel van de XL. Dan wordt het een afweging; verbruik/actieradius vs. geluid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• orillion
Hoe hard zijn je banden opgepompt? Scheelt ook nog wat.

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:28
Ik ben bezig mijn Ioniq 38 kWh te particulier te verkopen maar vraag me af hoe dat gaat met het overzetten van de BlueLink app naar de nieuwe eigenaar. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hyundai IONIQ EV 2019 38 kWh

• EVBert
Major_ton schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:02:
Sinds december 2019 (en nu bijna 70dkm verder) rijd ik met grote tevredenheid een 38,3kW Ioniq Premium. Heerlijk al die overbodige luxe waar je toch gewend aan raakt en verder vind ik het ook gewoon een heerlijk rijdende auto.

Wat nu alleen langzaamaan een probleem begint te worden is de mogelijkheid tot opladen bij mij in de wijk. Helaas is thuisladen geen optie (geen eigen oprit) en de publieke laadplekken zijn steeds vaker bezet. Ik merk dat dit een aardige ergenis begint te worden, zeker omdat ook steeds vaker mensen hun elektrische auto al opgeladen en wel nog lekker een tijdje laten staan. Vrijdagmiddag na werk aan de paal en maandagmorgen pas loshalen als er weer naar werk gereden moet worden... Het wordt als een parkeerplaats gezien in plaats van een oplaadpunt en even nadenken dat iemand anders ook op wilt laden is er kennelijk niet bij. Even vriendelijk attenderen heeft ook weinig zin en ik heb weinig behoefte om er een kruistocht van te maken en mensen op te voeden op dit vlak.

Heeft iemand al overwogen om weer terug te gaan naar een benzine auto, danwel een hybride auto? Ik zit er steeds vaker over na te denken, met als bonus dat het mij weer de vrijheid geeft om weer eens lekker richting de Dolomieten te tuffen. Dit zit er nu ook niet echt in, al wist ik dat van tevoren natuurlijk al.
Ik heb bijna hetzelfde probleem, niet dat de laadpalen bezet zijn, maar het trage laden aan een openbare laadpaal. Sinds ik een maand geleden gestopt ben met werken kan ik hem niet meer aan de 22kW laadpaal op het werk hangen. Nu staat hij dus vaak een hele nacht ergens in de wijk te laden.
Ik ben nu zover dat ik mijn geliefde Ioniq in de verkoop heb gezet en een BYD Atto 3 besteld heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Niet heel veel ervaring met deze omstandigheden, maar toen er een paar maanden geleden flinke ijzel was hier was ik onder de indruk van de tractiecontrole. Je voelde de banden even heel kort slippen en daarna had hij meteen goed tractie. Ik heb goeie 4 seizoenen banden eronder gezet een half jaar geleden, dat zal ook helpen. Remmen en ABS ging volgens mij ook prima.
Het bijzondere van een EV is dat hij remt op de elektromagnetische inductie. Als het wiel stopt met draaien dan heb je een soort van automatische ABS. In mijn ervaring is het rijden met een Kona of Ioniq op sneeuw een verademing vergeleken met een ICE (voor- of achterwiel aangedreven).

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat had ik met mijn Tesla op de sneeuw, de vorige keer dat er sneeuw lag. Gas los: best goed vertragen. Voet op de rem: paniek, ABS, nauwelijks vertraging.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• [J.d.I.] DirtyHarry
EVBert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Ik heb bijna hetzelfde probleem, niet dat de laadpalen bezet zijn, maar het trage laden aan een openbare laadpaal. Sinds ik een maand geleden gestopt ben met werken kan ik hem niet meer aan de 22kW laadpaal op het werk hangen. Nu staat hij dus vaak een hele nacht ergens in de wijk te laden.
Ik ben nu zover dat ik mijn geliefde Ioniq in de verkoop heb gezet en een BYD Atto 3 besteld heb.
:'(

Een Ioniq 6 was geen optie? :P

Ik rij voor mijn werk gelukkig niet zoveel dat ik elke dag of nacht moet laden. En als ik een keer wat verder moet rijden en AC laden is te traag dan kan ik hem volladen met 70 kW aan een snellader.

Nog iets grappigs. Ik stond toevallig gisteravond nog noodgedwongen een keer aan een snellader halverwege een lange rit. Naast mij stond een Kia EV6 te laden. Mijn Ioniq werd geladen met ~65 kW, en de EV6 laadde (aan eenzelfde lader, 175 kW max) maar met ~40 kW 8)7

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:19
Dat is 100% te wijten aan de banden, doorgaans zijn de eco banden niet al te best bij nat of besneeuwd wegdek.
Ik heb sinds ruim een jaar Vredestein Quatrac allseason banden en dat was een behoorlijke vooruitgang in alles. De originele Michelin eco troep gaven bij droog wegdek al weinig vertrouwen en nu met de allseasons voelt alles veel en veel beter.
Het verbruik is over het afgelopen jaar ongeveer 10% hoger geweest dan met de eco banden.
Mocht je echt niet zoveel bereik in willen leveren kun je een set velgen met eco banden houden voor de warmere maanden en een set velgen met allseasons kopen voor de koudere maanden. Zolang je niet de bergen in gaat heb je aan een goede allseason band een hele goede band, ook bij sneeuw.

• EVBert
Ioniq 6 vind ik te groot en voor de vanafprijs van de Ioniq 6 heb je een zeer rijk uitgeruste Atto 3.

• Blokker_1999
Zelf vind ik het interieur van de Atto 3 dan weer niet mijn ding. En het gebrek aan efficientie van het voertuig natuurlijk.

En zelf een 28kWh Ioniq, dus nog nooit met die app gewerkt. Maar neem aan dat je wel ergens je systeem een reset kunt geven zodat deze uitgelogd is op de auto? Anders even de handleiding erbij nemen.

• Blokker_1999
Zelf vorig jaar de Cross Climate 2 geplaatst op mijn wagen. De originele eco-banden voor die waren op, achter waren ze nog goed, maar daar de Cross Climate banden ook als winterband dienst mogen doen, direct maar alle 4 laten vervangen. Ja, ze maken iets meer geluid, ja ze zijn iets minder zuinig, maar ze hebben zoveel meer grip dan de originele eco banden. Dat verschil merkte ik meteen toen ik vertrok destijds en ook vandaag heb ik wat meer vertrouwen op een besneeuwd wegdek, Niet dat ik gek zal rijden bij zo een weer. En als je het over zunigheid hebt, dan gaat het echt over enkele percenten. Het is niet alsof je ineens 10% minder ver zult komen. Dus daar moet je echt niet veel schrik voor hebben.

• BarryH
Ik heb een goede winterset. En aanvullend sneeuwkettingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equastro
Bijna 2 weken geleden mijn ioniq 28 kwh opgehaald, wat een fijne auto zeg!

Wat ik me afvraag is van wanneer de nieuwste software versie is en hoe ik dat kan checken. Werd mij verteld dat het belangrijk is om wel elke 15000 km een beurt te laten uitvoeren, voornamelijk om de software te updaten. Bij aflevering zou de auto ook een beurt hebben gehad en hoewel hij perfect rijdt en alles werkt, zie ik dat de laatste versie van de navigatie van maart 2022 is. Weet niet of dit ook betekent of de software van de rest van de systemen dan ook 'oud' is of hoe/waar ik dat kan checken. Kortom; is dit de laatste versie / is de software wel geüpdatet (heeft de auto een beurt gehad) en zo ja, mag ik dan concluderen dat het niets meer is dan een verkoopverhaal om elke 15k langs te gaan? (Had hiervoor een diesel en daar was elke 25-30k al 'vaak'.)

Oh en om in te haken op de discussie omtrent het winterverbruik. Ik rijd vnl. snelwegverkeer (cc op 105 km/u) met wat kleine stukjes op 80, 70 en 50 wegen en kom met deze lage (3-5°C) temperaturen meestal uit op zo'n 16-17 kWh/100 km. Soms even iets hoger (18) als de auto uit de nacht komt en de heater aan moet, zoals vandaag met sneeuw buiten.

Edit: heb er zomerbanden onder trouwens. Nog geen tractieproblemen ervaren maar op een gladde ochtend als deze (besneeuwde straten in mijn dorp) rijd ik dan ook heel voorzichtig/gedoseerd.

[Voor 7% gewijzigd door Equastro op 08-03-2023 22:28]

• maarte997
Met sneeuw en regen zoals de afgelopen dagen zit ik op een traject van 20km (15km snelweg, 5km 50-70) rond de 18kWh. Regen en sneeuw hebben grote impact op het verbruik.
Op datzelfde traject verbruik ik bij 'winterse' temperaturen aan 105 à 110 max (soms rij ik wel eens door, 130 max) gemiddeld 14 à 15kWh. De GOM schommelt in de winter ook altijd rond de 200km.

Bedankt voor alle feedback over (winter)banden. Er staat momenteel 2,9 bar op de banden. Dat zal zeker nefast zijn voor de grip. Ik kijk ook eens de slijtage van de voorste banden na. Misschien de (nieuwere) banden die achterop liggen vooraan laten plaatsen. En op lange termijn eens een setje winterbanden op de kop proberen tikken. Ik zat in mijn hoofd dat winterbanden toch minimaal 10% verbruik afsnoepen. Dan kom ik max op 180km rijbereik. Met regen, sneeuw, tegenwind, ... zou dat nog harder durven wegzakken, dat zou toch richting erg oncomfortabele afstanden gaan...

• [J.d.I.] DirtyHarry
maarte997 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:31:
Met sneeuw en regen zoals de afgelopen dagen zit ik op een traject van 20km (15km snelweg, 5km 50-70) rond de 18kWh. Regen en sneeuw hebben grote impact op het verbruik.
Op datzelfde traject verbruik ik bij 'winterse' temperaturen aan 105 à 110 max (soms rij ik wel eens door, 130 max) gemiddeld 14 à 15kWh. De GOM schommelt in de winter ook altijd rond de 200km.

Bedankt voor alle feedback over (winter)banden. Er staat momenteel 2,9 bar op de banden. Dat zal zeker nefast zijn voor de grip. Ik kijk ook eens de slijtage van de voorste banden na. Misschien de (nieuwere) banden die achterop liggen vooraan laten plaatsen. En op lange termijn eens een setje winterbanden op de kop proberen tikken. Ik zat in mijn hoofd dat winterbanden toch minimaal 10% verbruik afsnoepen. Dan kom ik max op 180km rijbereik. Met regen, sneeuw, tegenwind, ... zou dat nog harder durven wegzakken, dat zou toch richting erg oncomfortabele afstanden gaan...
Ik hoop dat je op een traject van 20 km geen 18 kWh verbruikt :+ Ik neem aan dat je bedoelt 18 kWh/100km.

Ikzelf verbruik meestal rond 13-14 kWh/100 km met dit soort omstandigheden als ik naar werk ga en de kachel aan heb (voornamelijk 80 km/u wegen). En dinsdagavond op een stuk van 170 km (snelweg, ~100 km/u) zat ik rond de 13 kWh/100 km. Heater zet ik dan op 17 graden, 'driver only' geselecteerd, alleen op voeten gericht en op de laagste ventilatiesnelheid. Dan worden mijn voeten niet zo koud. Verder stoelverwarming en stuurverwarming. Als ik geen kachel aanzet dan is het nog iets lager, rond de 11-12 kWh/100 km vaak. GOM staat bij mij na volladen meestal rond de 220 km.

In de zomer zit ik met woon-werk verkeer (20 km traject) op ~8 a 9 kWh/100km als ik een beetje mijn best doe. (Een keer 7.8 gehaald als laagste). In de zomer GOM na volladen vaak tussen de 250 - 270 km.

Ik heb Goodyear Vector 4 Season Gen3 (205 55 R16 94 V XL) eronder zitten en qua bandendruk zit ik meestal rond de 2.6 - 2.7 bar. Jouw banden op 2.9 bar is wel wat aan de hoge kant lijkt mij?

• [J.d.I.] DirtyHarry
Equastro schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:25:
Bijna 2 weken geleden mijn ioniq 28 kwh opgehaald, wat een fijne auto zeg!

Wat ik me afvraag is van wanneer de nieuwste software versie is en hoe ik dat kan checken. Werd mij verteld dat het belangrijk is om wel elke 15000 km een beurt te laten uitvoeren, voornamelijk om de software te updaten. Bij aflevering zou de auto ook een beurt hebben gehad en hoewel hij perfect rijdt en alles werkt, zie ik dat de laatste versie van de navigatie van maart 2022 is. Weet niet of dit ook betekent of de software van de rest van de systemen dan ook 'oud' is of hoe/waar ik dat kan checken. Kortom; is dit de laatste versie / is de software wel geüpdatet (heeft de auto een beurt gehad) en zo ja, mag ik dan concluderen dat het niets meer is dan een verkoopverhaal om elke 15k langs te gaan? (Had hiervoor een diesel en daar was elke 25-30k al 'vaak'.)

Oh en om in te haken op de discussie omtrent het winterverbruik. Ik rijd vnl. snelwegverkeer (cc op 105 km/u) met wat kleine stukjes op 80, 70 en 50 wegen en kom met deze lage (3-5°C) temperaturen meestal uit op zo'n 16-17 kWh/100 km. Soms even iets hoger (18) als de auto uit de nacht komt en de heater aan moet, zoals vandaag met sneeuw buiten.

Edit: heb er zomerbanden onder trouwens. Nog geen tractieproblemen ervaren maar op een gladde ochtend als deze (besneeuwde straten in mijn dorp) rijd ik dan ook heel voorzichtig/gedoseerd.
Veel plezier met je Ioniq! Ik kan me nog goed herinneren toen ik de mijne een jaar geleden ophaalde. Wat een ongelofelijke vooruitgang vergeleken met een brandstofauto zeg! Inmiddels 23000 km verder. Heerlijke auto! En je verbruik zal naarmate het warmer wordt buiten steeds beter worden d:)b

Enige serieuze issue bij mij tot nu toe is dus bovenstaande verhaal met snelheidsmeter glitch en systemen die twee keer uitvielen. Waarschijnlijk een sensor issue ergens, wat iemand hierboven ook suggereerde (en onafhankelijk iemand op Youtube in de comments onder mijn video).

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

Arfman

Drome!

maarte997 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:31:
Nee, nee, nee .. dit is echt op veel manieren verkeerd, sorry.

Ten eerste: de beste banden kun je het beste achter leggen. Onderstuur snappen veel mensen nog wel wat ze moeten doen, overstuur eindigt voor 95% van alle rijders in een enkeltje sloot/lantaarnpaal.

Ten tweede: niks langere termijn. Winterbanden erop, en wel nu (wederom sorry voor de taal). Bij koude temperaturen zorgen deze voor aantoonbaar meer grip, voorspelbaarder weggedrag en dus meer veiligheid.

Ten derde: f*ck die range. Veiligheid gaat toch boven die laatste 10 of 20KM die je kunt afleggen?!

Ik ben wellicht wat gekleurd in deze mening omdat ik iemand die dicht bij me stond verloren ben aan een auto ongeluk maar zorg alsjeblieft goed voor je eigen veiligheid en die van anderen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:07
Arfman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:42:
[...]

Ten eerste: de beste banden kun je het beste achter leggen. Onderstuur snappen veel mensen nog wel wat ze moeten doen, overstuur eindigt voor 95% van alle rijders in een enkeltje sloot/lantaarnpaal.

Ten tweede: niks langere termijn. Winterbanden erop, en wel nu (wederom sorry voor de taal). Bij koude temperaturen zorgen deze voor aantoonbaar meer grip, voorspelbaarder weggedrag en dus meer veiligheid.

Ten derde: f*ck die range. Veiligheid gaat toch boven die laatste 10 of 20KM die je kunt afleggen?!

Ik ben wellicht wat gekleurd in deze mening omdat ik iemand die dicht bij me stond verloren ben aan een auto ongeluk maar zorg alsjeblieft goed voor je eigen veiligheid en die van anderen.
Logisch verhaal. Zelf heb ik echte ecobanden, wat zeker nadelen heeft. Ik zou in NL alleen geen winterbanden maar goede vierseizoenenbanden kiezen. Het is zo vaak 7 graden oid in de winter en dan wil je niet met winterbanden rijden. https://www.tyrereviews.c...yres-Tested-at-0c-15c.htm

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Vandaag mn auto weg gebracht naar de dichtsbijzijnde Hyundai dealer voor z'n eerste APK (verliep morgen). Ook gelijk gecombineerd met de 12.000km check. Alles in orde, maar de factuur valt nogal hoog uit. Zijn deze bedragen herkenbaar? En wat kan ik doen om het lager te krijgen?

• BarryH
Interieur filter zelf vervangen

• [J.d.I.] DirtyHarry
Heineken schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:20:
Vandaag mn auto weg gebracht naar de dichtsbijzijnde Hyundai dealer voor z'n eerste APK (verliep morgen). Ook gelijk gecombineerd met de 12.000km check. Alles in orde, maar de factuur valt nogal hoog uit. Zijn deze bedragen herkenbaar? En wat kan ik doen om het lager te krijgen?
[Afbeelding]
Ik zit me vooral af te vragen wat die 'standaard serviceopdracht' voor moet stellen. Heb je dit gevraagd?

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Ik zit me vooral af te vragen wat die 'standaard serviceopdracht' voor moet stellen. Heb je dit gevraagd?
Zo ver ik weet is dat elke 12.000km nodig, de mobiliteitsservice blijft dan ook behouden. Klopt dat (niet)?

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:39
[Afbeelding]
Opvallend die factuur, bij mij zat de APK en vervangen van de rem vloeistof bij de standaard opdracht in (120k km) ongeveer een jaar geleden. Scheelt meer dan 100 euro met jouw factuur (!)

• maarte997
Elke 2 jaar 100 euro voor het vervangen van de remvloeistof? Is dat nodig? En is dat zo'n moeilijke, dure handeling?

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:25:
[...]
Heater zet ik dan op 17 graden, 'driver only' geselecteerd, alleen op voeten gericht en op de laagste ventilatiesnelheid.
Hier is vast al eerder over geschreven, maar heb jij de HEAT of AC of beide aan?
Bij mij duurt het vrij lang voordat de warmtepomp het overneemt, wat een hoog verbruik geeft met lage temperaturen.

Ik zet hem altijd enkel op AC.

edit: Jouw GOM is wel optimistisch denk ik, rijdt je de accu wel eens (zo goed als) leeg? Zeker met lage temperaturen wordt niet alle capaciteit van de accu gebruikt, dat wil gewoonweg niet. Ik heb het idee dat de GOM zich beter aanpast als je hem steeds bijna leeg rijdt. Dan heb ik het over <ongeveer 15 km range of <7 % accu

[Voor 25% gewijzigd door daandegoeiste op 09-03-2023 19:59]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:19
[Afbeelding]
Vorig jaar heb ik voor de derde, dus grote beurt, inclusief remoliewissel €100,- betaald. Dat was wel in Italië en dan ook zonder pechhulp, maar dat was een positieve verrassing toen ik de auto ophaalde.

• Arfman
  • Laatst online: 12:54

Arfman

Drome!

En wat kan ik doen om het lager te krijgen?
Van te voren een prijscheck doen. Achteraf kijk je de koe in de kont :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• maarte997
Arfman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:42:
[...]

Ten eerste: je hebt gelijk. Had ik geen kennis van. Heb me even moeten inlezen.
Ten tweede: oké, over het tijdsframe zijn we het oneens. Maar verder heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Ten derde: Veiligheid bestaat uit meer dan winterbanden. Bij dit weer staat mijn ACC bv. steeds op de grootste afstand. Nog defensiever rijden is van belang. Het is niet of/of. Maar ja, het is, alweer, een mentaliteitswijziging, want die afstand heb ik hoogstens drie keer in een winterseizoen nodig. 20km kunnen soms véél frustratie besparen. Een goede planning ook. Winterbanden evenzeer.

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-03 07:47
maarte997 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Ten eerste: je hebt gelijk. Had ik geen kennis van. Heb me even moeten inlezen.
Ten tweede: oké, over het tijdsframe zijn we het oneens. Maar verder heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Ten derde: Veiligheid bestaat uit meer dan winterbanden. Bij dit weer staat mijn ACC bv. steeds op de grootste afstand. Nog defensiever rijden is van belang. Het is niet of/of. Maar ja, het is, alweer, een mentaliteitswijziging, want die afstand heb ik hoogstens drie keer in een winterseizoen nodig. 20km kunnen soms véél frustratie besparen. Een goede planning ook. Winterbanden evenzeer.
Ben het eens met Arfman en misschien nog wel iets erger.
Als jij 10% range belangrijker vind dan veiligheid heb je de verkeerde auto gekocht....

Ik heb 18 inch 225 brede Michelin crossclimate en ja die snoepen 5 a 10 procent van de range af (afhankelijk van het weer). Meestal zit ik op 5% minder dan die ecobanden maar de grip (en persoonlijk de look) maken dat voor mij goed.
Ecobanden op 2.9 zorgen ook voor een toename in range maar is met zulk weer echt niet verantwoord, daar gaat je acc geen verandering in brengen.

Voor nu direct banden op max 2.5 en wil je echt wat meer grip zet ze dan op 2.2 of 2.3.
En een setje 4 seizoen banden in originele maat zal je denk ik max 3% terug zetten (plus die "valse" procent van je te hoge bandenspanning nu)

• Blokker_1999
maarte997 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:45:
Elke 2 jaar 100 euro voor het vervangen van de remvloeistof? Is dat nodig? En is dat zo'n moeilijke, dure handeling?
Het is vooral een tijdrovende klus die je niet gemakkelijk zelf kunt doen. Je moet de vloeistof uit het volledige systeem krijgen, daarna heel het systeem ook weer gevuld en ontlucht krijgen. Kan je dat allemaal zelf doen? Ja, op voorwaarde dat je je auto zelf even zonder banden kunt zetten, want je moet aan de remmen aankunnen, op hetzelfde moment.

Elke 2 jaar, is dat nodig? Volgens de meeste experts wel. Remvloeistof neemt water op. Als er dus lucht ergens aankan, dan kan die lucht vocht overbrengen op de vloeistof. En zoals je misschien wel weet laat water zich wat beter samendrukken dan olie. Dan zou het in principe kunnen gebeuren dat jij op je rem gaat staan en je wagen toch niet tot stilstand komt.

Is de kans dat dit gebeurd groot? In de basis niet.Hoe ouder de vloeistof, hoe groter het risico. Die van mij is ook al 4 jaar niet vervangen, ziet er nog perfect uit en remt nog perfect. Maar voor hoe lang nog? Het is 1 van de weinige dingen die ik niet zomaar zelf even snel kan vervangen.

• Equastro
Equastro schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:25:

Zou iemand bovenstaande nog kunnen beantwoorden? Ben benieuwd of de software in mijn auto up to date is of dat ze dat zijn vergeten. :?

• zonoskar
  • Laatst online: 16:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Blokker_1999 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:57:
Remvloeistof neemt water op. Als er dus lucht ergens aankan, dan kan die lucht vocht overbrengen op de vloeistof. En zoals je misschien wel weet laat water zich wat beter samendrukken dan olie. Dan zou het in principe kunnen gebeuren dat jij op je rem gaat staan en je wagen toch niet tot stilstand komt.
Water is net zo onsamendrukbaar als olie. Wat wel is, water heeft een lager kookpunt dan olie, dus als je lang remt kan het zijn dat het water gaat koken. Dan krijg je waterdamp in je remleidingen en DAT is wel samendrukbaar en dus remt je auto niet meer fatsoenlijk. Verder mee eens :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• maarte997
Sjabba1979 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Ben het eens met Arfman en misschien nog wel iets erger.
Als jij 10% range belangrijker vind dan veiligheid heb je de verkeerde auto gekocht....

Ik heb 18 inch 225 brede Michelin crossclimate en ja die snoepen 5 a 10 procent van de range af (afhankelijk van het weer). Meestal zit ik op 5% minder dan die ecobanden maar de grip (en persoonlijk de look) maken dat voor mij goed.
Ecobanden op 2.9 zorgen ook voor een toename in range maar is met zulk weer echt niet verantwoord, daar gaat je acc geen verandering in brengen.

Voor nu direct banden op max 2.5 en wil je echt wat meer grip zet ze dan op 2.2 of 2.3.
En een setje 4 seizoen banden in originele maat zal je denk ik max 3% terug zetten (plus die "valse" procent van je te hoge bandenspanning nu)
De redenering dat ik 10% range boven veiligheid neem is ietwat kort door de bocht. Van de 5 wagens die ik in mijn leven in bezit heb gehad, had er eentje winterbanden omdat dit de wagen was waarmee ik in die periode in mijn leven veel km's deed. De overige 4 hadden geen winterbanden. 2 van die 4 stonden ook op eco banden.
Ik rij niet met een moordwapen rond hé, of 'slechts' een even groot moordwapen als andere bestuurders. Maar veiligheid is afhankelijk van verschillende factoren. En in die verschillende factoren kan ik duidelijk wat sluizen dichtzetten om mijn risico's te beperken.
Kan ik veiliger rijden: ja zo blijkt. Ik ben hier ook om af te stemmen en bij te leren. Moet mijn bandenspanning lager (zeker in de winter): duidelijk (al hanteer ik de max. PSI die op de band vermeldt staat, als ik me niet vergis).
Hebben winter- of all-season banden hun voordelen. Duidelijk. Is het verplicht. Hm...
Is het verstandig om het maximale eruit te halen in winterse omstandigheden: niet zo neen.
Dank voor jullie mening, feedback en het voor mij bijhorende inzicht. Ik heb bijgeleerd.

• maarte997
Equastro schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Zou iemand bovenstaande nog kunnen beantwoorden? Ben benieuwd of de software in mijn auto up to date is of dat ze dat zijn vergeten. :?
Ik durf niet zeggen wat de recentste software update is voor de navigatie. Ik weet wel dat je hem hier kan downloaden. 't Is me echter niet duidelijk... De site noch het programma Navigation Updater zegt wat de recentste software is.
Ik heb hem alvast niet geüpdatet gezien de mogelijke problemen met de helderheid van het scherm.
Toen ik hem vorig jaar kocht hebben ze ook 'alle software' geüpdatet. Echter is mijn navigatie software nog steeds de originele... Nooit een update gehad...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Je weet dat er een zoekfunctie is?
Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• zerocool
[...]

De navigatiesoftware kan je prima zelf updaten met een SD card, maar de software van de auto (computer, laadcomputer etc hebben allemaal eigen firmware) kan je niet zelf. Bij laadproblemen kunnen ze zelfs de verplichte vergrendeling uitzetten in de laadsoftware.

• Blokker_1999
zerocool schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:53:
[...]

De navigatiesoftware kan je prima zelf updaten met een SD card, maar de software van de auto (computer, laadcomputer etc hebben allemaal eigen firmware) kan je niet zelf. Bij laadproblemen kunnen ze zelfs de verplichte vergrendeling uitzetten in de laadsoftware.
Ouch, waarom zou je dat ooit willen doen? Al eens een kabel uit een stopcontact getrokken als er 60kW doorgaat? Mag je blij zijn als je er zonder verwondingen vanaf komt. Er is een reden dat die zich vergrendeld en ik hoop echt dat niemand ooit die vergrendeling uitzet, om wat voor reden dan ook. Daar is het gewoon te gevaarlijk voor.

Pagina: 1 ... 134 135 136 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee