Ik reken inderdaad 2km per %, dat stelt me gerust wanneer ik onder de 40km op de GOM zak. Uiteindelijk is dat 'nog steeds' 20% van de capaciteit, die loopt er niet letterlijk uit. De GOM is vooral te optimistisch boven de 40%. Zeker bij snelwegkilometers corrigeert hij zich naar mijn mening niet snel genoeg.
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Ah ok, 13 kWh/100 km klinkt nog wel als acceptabel voor snelweg. Ik had het idee dat het verbruik beroerder was, op basis van je verhaal: van 37% naar 11% =26% verbruik. Aannemende dat 100% gelijk staat aan 28.6 kWh is die 26% dus ~7.4 kWh verbruik, voor 37 km. Dat is ~20 kWh/100 km en dat is nogal hoog.
Als jij op je display over die trip 13 kWh/100 km zag dan klopt er ergens iets niet. Mogelijk had je je verbruiks berekening niet gereset? Of je accu is mogelijk niet helemaal meer je van het.
Qua dongel was mij deze Kungfuren aangeraden: https://www.amazon.de/dp/B07PLDC2SC
Die werkt goed met de Ioniq
Als ik het goed heb begrepen is inderdaad de GOM niet lineair. Inderdaad, er werd in het display aangegeven bij wegrijden 76KM bereik aangegeven. Maar onderin is rijbereik optimistisch. Terwijl boven in juist zeer pessimistisch.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat die 28,6kWh wat optimistisch is, zal eerder richting 25/26kWh zijn als de Ioniq al een paar jaar oud is. Daarnaast is de procent aanduiding ook niet lineair, dus die laatste 13% is ook minder dan je denkt. Aan de andere kant zie ik bij mijn Ioniq met 37% SoC toch ook gauw 75/80km bereik, zelfs met 20% zit ik nog op 40km.
ik reed weg bij de laadpaal met 97% en GOM berijk van 201km. Na 10km rijden was het gestegen naar 203km.
De dongel ga ik nog even naar kijken. Ik vind het ook wel wat om steeds een dongel in je OBD poort te hebben terwijl de zekeringskast dan open en bloot ligt. Je benen zitten er immers ook. Ik zie het moment dat er per ongeluk iets afbreekt al voor mij.
@[J.d.I.] DirtyHarry & @PeterZ(on) Wat voor banden en banden spanning hebben jullie Ioniq's? Kan mij voorstellen dat het ook nog iets uit maakt.
Maar er zit toch wel 3kWh top buffer in de accu als ik het goed heb? Immers 30.xkWh accu nieuw en 28.x kWh bruikbaar. Wordt die top buffer eerst versleten? Of is het zo dat daarmee het degradatie proces wordt verhuld als het ware?PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat die 28,6kWh wat optimistisch is, zal eerder richting 25/26kWh zijn als de Ioniq al een paar jaar oud is. Daarnaast is de procent aanduiding ook niet lineair, dus die laatste 13% is ook minder dan je denkt. Aan de andere kant zie ik bij mijn Ioniq met 37% SoC toch ook gauw 75/80km bereik, zelfs met 20% zit ik nog op 40km.
Die heb ik op 3,2atm staan.fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:53:
[...]
@[J.d.I.] DirtyHarry & @PeterZ(on) Wat voor banden en banden spanning hebben jullie Ioniq's? Kan mij voorstellen dat het ook nog iets uit maakt.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hier het zelfde gaande inderdaad.maarte997 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:09:
Ik reken inderdaad 2km per %, dat stelt me gerust wanneer ik onder de 40km op de GOM zak. Uiteindelijk is dat 'nog steeds' 20% van de capaciteit, die loopt er niet letterlijk uit. De GOM is vooral te optimistisch boven de 40%. Zeker bij snelwegkilometers corrigeert hij zich naar mijn mening niet snel genoeg.
Dat is wel flink. Ik heb even op 3 bar gereden met Michelin Primacy 4. Dus niet de E Primacy banden. Ben nu weer even terug op 2.7 (volgens de sticker in de deur). Merk weinig verschil. Misschien iets meer verbruik, maar qua comfort weinig verschil. Misschien toch maar weer 3 bar in de bandjes.
Rijden jullie trouwens altijd met maximale recuperatie stand? Ik merk dat dit veel doet met het berekende verbruik, maar kan nog niet echt vergelijken met stand 0.
Ik probeer nu meer te zeilen in stand 0. Geen idee wat nu echt zuiniger is.
Degradatie lijkt bij de Ioniq niet voor te komen, de SOH is na jaren nog altijd 100% maar dat kan natuurlijk niet. Hoe het precies zit met die buffer weet ik ook niet maar die moet er wel zijn, want als je tot 100% laad heb je nog steeds regeneratie. Beste is volladen en dan leegrijden en kijken hoeveel je kunt laden, maar dat is ook niet 100% juist door de laadverliezen. Maar dan heb je wel een indicatie. Of volladen en dan leegrijden en kijken wat de BC voor verbruik aangeeft, kan ook.fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Maar er zit toch wel 3kWh top buffer in de accu als ik het goed heb? Immers 30.xkWh accu nieuw en 28.x kWh bruikbaar. Wordt die top buffer eerst versleten? Of is het zo dat daarmee het degradatie proces wordt verhuld als het ware?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De maximum toelaatbare druk staat op de band, dus als je daar onder blijft is het geen probleem. Ik heb ook de Michelin Primacy 4.fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:01:
[...]
Dat is wel flink. Ik heb even op 3 bar gereden met Michelin Primacy 4. Dus niet de E Primacy banden. Ben nu weer even terug op 2.7 (volgens de sticker in de deur). Merk weinig verschil. Misschien iets meer verbruik, maar qua comfort weinig verschil. Misschien toch maar weer 3 bar in de bandjes.
Rijden jullie trouwens altijd met maximale recuperatie stand? Ik merk dat dit veel doet met het berekende verbruik, maar kan nog niet echt vergelijken met stand 0.
Ik probeer nu meer te zeilen in stand 0. Geen idee wat nu echt zuiniger is.
Voor mij altijd standje nul, dus geen regeneratie want je krijgt nooit alles terug, ik gok niet meer dan 75%. Dus moet je dat voorkomen voor het laagste verbruik. Ik merk dat goed op mijn ritten naar Spanje, als ik in bergachtig gebied kom waar je wel moet regenereren dan zie ik het verbruik stijgen.
Voor aanschaf heb ik mij hier natuurlijk een beetje in verdiept, maar wat je zegt inderdaad. Veelal lees je 100% SoH. Dat is natuurlijk vreemd. Weet dus niet hoe het precies werkt maar ik neem dan maar aan dat de top buffer er iets mee te maken heeft.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Degradatie lijkt bij de Ioniq niet voor te komen, de SOH is na jaren nog altijd 100% maar dat kan natuurlijk niet. Hoe het precies zit met die buffer weet ik ook niet maar die moet er wel zijn, want als je tot 100% laad heb je nog steeds regeneratie. Beste is volladen en dan leegrijden en kijken hoeveel je kunt laden, maar dat is ook niet 100% juist door de laadverliezen. Maar dan heb je wel een indicatie. Of volladen en dan leegrijden en kijken wat de BC voor verbruik aangeeft, kan ook.
Bij aanschaf gaf de BC een steady 233km bereik aan bij 100%. Dat is top op heden niet meer gebeurt.
Dus ik denk dat ik nog even moet wennen aan rijden in een EV
Ik moet eerlijk bekennen dat het snel accelereren nog niet is gaan vervelen. Niet dat ik constant mijn voet in het tapijt druk, maar het helpt soms op korte invoegstroken behoorlijk.
Hier met 175k km op de teller kan ik niet merken dat er degradatie is.
Wel gaan de %n harder op naar mate je verder leeg rijdt (en dat is altijd zo geweest). Volgens mij is %SoC obv voltage en komt het daar door.
Overigens gaat bij 1,5% ofzo het display op -- (maar via OBD2 kan je dat nog wel uitlezen)
Wel gaan de %n harder op naar mate je verder leeg rijdt (en dat is altijd zo geweest). Volgens mij is %SoC obv voltage en komt het daar door.
Overigens gaat bij 1,5% ofzo het display op -- (maar via OBD2 kan je dat nog wel uitlezen)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik zag een filmpje van iemand die na 250k km 14.2% degradatie heeft gemeten (ten opzichte van een nieuwe). 
Accu degradatie bestaat dus wel, maar niet echt merkbaar zegt de eigenaar 🙂
Accu degradatie bestaat dus wel, maar niet echt merkbaar zegt de eigenaar 🙂
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb dit gisteren eens geprobeerd. Buiten 15 graden, binnen een vraag van 22 graden. Bij vertrekt stond de HEAT op (want verwarming staat op AUTO). Ik schakel HEAT uit, zet airco op en vraag 30 graden om hem uit zijn kast te lokken. Auto geeft een tijdje geen verbruik aan voor HVAC, na een tijdje 300W, paar seconden later 600W. Ik dacht 'het werkt inderdaad zo' en zet het af.Philos31 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:38:
[...]
Die 500 watt die je ziet is het verwarmen van je warmtepomp. Als je HEAT uit hebt staan maar de airco aan en de temp buiten is lager dan de ingestelde temperatuur dan zal de warmtepomp zonder hulp van de PTC je auto verwarmen. Dus "niets hoeft te doen" is niet waar, je hebt je auto de opdracht gegeven om op 23 graden te verwarmen met de warmtepomp.
Terugrit 's avonds, nog eens geprobeerd, maar nu tijdens het hele traject. Buiten een graag of 16, binnen 30 graden gevraagd. De auto doet het hele traject, voornamelijk snelweg en in totaal 20km, niets. HVAC stond de hele rit op 0W. Ik snap het dus niet...
Dat is dus niet altijd zo. Ik had de airco aangezet tijdens het laden, zodat de auto lekker koel werd, maar toen ik weg reed met de 100% volle accu remde de auto helemaal niet regeneratief. En dat verschil merk je wel, de auto remt dan gruwelijk zwaar als je standje 3 gewend bent. Pas na een paar kilometer remde de auto weer zoals ik gewend was. Ik dacht eerst dat er iets kapot was ofzo, want de auto meldt hier helemaal niks over,PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
als je tot 100% laad heb je nog steeds regeneratie.
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Je bedoelt dat het bij jou zo was? Een vol geladen Ioniq heeft nog steeds regeneratie en als dat niet het geval is dan moet er m.i. iets mis zijn. Misschien teveel degradatie zodat de top buffer "verbruikt" is of wellicht iets anders. Hoe dan ook, ik heb bij 100% SoC nog steeds regeneratie.Super_ik schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Dat is dus niet zo. Ik had de airco aangezet tijdens het laden, zodat de auto lekker koel werd, maar toen ik weg reed met de 100% volle accu remde de auto helemaal niet regeneratief. En dat verschil merk je wel, de auto remt dan gruwelijk zwaar als je standje 3 gewend bent. Pas na een paar kilometer remde de auto weer zoals ik gewend was. Ik dacht eerst dat er iets kapot was ofzo, want de auto meldt hier helemaal niks over,
Afgelopen jaar was ik met de Ioniq in Duitsland. Het park waar we verbleven lag bovenop een heuvel en waar je ook naar toe wilde, je moest minimaal 3 kilometer afdalen en ook een flink percentage. Ook als de Ioniq op 100% stond had ik regeneratie maar dat was maar voor het eerste stukje afdalen. Na ongeveer 1 kilometer stopte de regeneratie en remde ik alleen nog op de schijfremmen.
Ik probeerde zoveel mogelijk te verbruiken zoals de kachel op maximaal, maar dat weegt niet op tegen de sterke regeneratie die je hebt.
Ik probeerde zoveel mogelijk te verbruiken zoals de kachel op maximaal, maar dat weegt niet op tegen de sterke regeneratie die je hebt.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Dit heb ik ook wel eens gehad. De eerste keer dat je remt nadat je tot 100% hebt geladen voelt dan anders. Dit duurder bij mij echter geen kilometers.Super_ik schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Dat is dus niet altijd zo. Ik had de airco aangezet tijdens het laden, zodat de auto lekker koel werd, maar toen ik weg reed met de 100% volle accu remde de auto helemaal niet regeneratief. En dat verschil merk je wel, de auto remt dan gruwelijk zwaar als je standje 3 gewend bent. Pas na een paar kilometer remde de auto weer zoals ik gewend was. Ik dacht eerst dat er iets kapot was ofzo, want de auto meldt hier helemaal niks over,
Ik ben vorige maand ook naar Duitsland geweest en had bij het hotel tot 100% geladen en daarna ging het na een paar kilometer een kleine 500m bergafwaarts. Na eerst een paar procent te hebben verbruikt steeg de SoC weer tot 100% waarbij ik elk moment verwachtte dat die 101% zou aangeven maar dat gebeurde niet. Wel al die tijd regeneratie gehad.
En ja natuurlijk, als de accu echt vol is zul je geen regeneratie meer hebben. Jammer is dat je dat punt nu juist niet kunt zien en dat is toch wel belangrijk want zoals werd genoemd mis je veel remkracht waar je wel op rekent.
En ja natuurlijk, als de accu echt vol is zul je geen regeneratie meer hebben. Jammer is dat je dat punt nu juist niet kunt zien en dat is toch wel belangrijk want zoals werd genoemd mis je veel remkracht waar je wel op rekent.
Heb je de 28 of 38kWh? Bij mijn 38kWh krijg ik altijd een melding in de trant van: 'Battery full, regenerative breaking not available' als ik tot 100% heb geladen.Super_ik schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Dat is dus niet altijd zo. Ik had de airco aangezet tijdens het laden, zodat de auto lekker koel werd, maar toen ik weg reed met de 100% volle accu remde de auto helemaal niet regeneratief. En dat verschil merk je wel, de auto remt dan gruwelijk zwaar als je standje 3 gewend bent. Pas na een paar kilometer remde de auto weer zoals ik gewend was. Ik dacht eerst dat er iets kapot was ofzo, want de auto meldt hier helemaal niks over,
Idem hier, al kan de motorrem natuurlijk wel gewoon blijven werken. Maar daarvoor is mijn straat niet heuvelachtig genoeg om het concept te testenLintesir schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:38:
[...]
Heb je de 28 of 38kWh? Bij mijn 38kWh krijg ik altijd een melding in de trant van: 'Battery full, regenerative breaking not available' als ik tot 100% heb geladen.
Afgelopen dagen veel kilometers gemaakt, op zoek naar een "nieuwe" tweede auto; de vorige is eind vorige week aangereden op de snelweg en zal economisch total loss zijn.
Altijd leuk, op autojacht. Voor het eerst met de Ioniq. De eerste dag meteen de fout in, vertrokken met een GOM van 220 km (accu niet vol) en 212 km voor de boeg. Tot mijn verbazing gehaald, ondanks veel snelweg (17 km resterend op de GOM).
Tweede dag wel vol vertrokken en met 30 resterende kilometers thuisgekomen.
Derde (en laatste) dag vol vertrokken, maar halverwege de dag voor het eerst aan de snellader, van 44% naar 84%. Rond lunchtijd, druk bij Fastned. In een kwartiertje geregeld, we hadden net genoeg tijd voor toiletbezoek en broodjes.
Tot zover een mooie en leerzame ervaring, maar bijna thuis kreeg ik de melding "Controleer elektrisch systeem wagen" met het driehoekige (gele?) icoontje. Die melding was vanmorgen nog niet weg helaas.
Ik vind meldingen zat op Google - vooral in dit topic - maar de links gaan dan niet naar de juiste pagina's.
De Ioniq rijdt nog wel.
In een van de korte stukjes tekst meen ik iets over de 12V accu te lezen. Dat zou mooi zijn, die is nog van toen de auto begin 2018 nieuw geleverd is.
Weet iemand meer? Kan wel wat geruststelling gebruiken, geen garantie meer.
Altijd leuk, op autojacht. Voor het eerst met de Ioniq. De eerste dag meteen de fout in, vertrokken met een GOM van 220 km (accu niet vol) en 212 km voor de boeg. Tot mijn verbazing gehaald, ondanks veel snelweg (17 km resterend op de GOM).
Derde (en laatste) dag vol vertrokken, maar halverwege de dag voor het eerst aan de snellader, van 44% naar 84%. Rond lunchtijd, druk bij Fastned. In een kwartiertje geregeld, we hadden net genoeg tijd voor toiletbezoek en broodjes.
Tot zover een mooie en leerzame ervaring, maar bijna thuis kreeg ik de melding "Controleer elektrisch systeem wagen" met het driehoekige (gele?) icoontje. Die melding was vanmorgen nog niet weg helaas.
Ik vind meldingen zat op Google - vooral in dit topic - maar de links gaan dan niet naar de juiste pagina's.
De Ioniq rijdt nog wel.
In een van de korte stukjes tekst meen ik iets over de 12V accu te lezen. Dat zou mooi zijn, die is nog van toen de auto begin 2018 nieuw geleverd is.
Vochtig weer. In vochtig weer komt die melding soms. Of als ik laad in de regen.Mikkem schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:00:
Afgelopen dagen veel kilometers gemaakt, op zoek naar een "nieuwe" tweede auto; de vorige is eind vorige week aangereden op de snelweg en zal economisch total loss zijn.
De Ioniq rijdt nog wel.
Ik krijg die melding denk ik 5x per jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 30-08-2023 15:23 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Heb deze melding in het begin ook een paar keer gehad. De eerste keer meteen laten nakijken bij de dealer (ook al verdween de melding vanzelf) - bleek niks in de logs te vinden. De monteur vermoedde een dipje in de 12V accu. De tweede keer, een aantal maanden later, verdween de melding ook weer uit zichzelf. Gelukkig daarna niet meer gehad. Hoop dat het bij jou ook loos alarm is... #fingerscrossedMikkem schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:00:
...
De Ioniq rijdt nog wel.
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"
Ook hier meerdere keren de melding gehad, is tot nu toe altijd weg gegaan. De laatste keer is al weer een tijdje geleden (meer dan een jaar).
Hier 271 km op de GOM bij 100% vol. Ik rijd meestal ook wel 10kWh/100km dus dat klopt wel redelijk met de batterijgrootte (28 kWh model).fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:09:
[...]
Voor aanschaf heb ik mij hier natuurlijk een beetje in verdiept, maar wat je zegt inderdaad. Veelal lees je 100% SoH. Dat is natuurlijk vreemd. Weet dus niet hoe het precies werkt maar ik neem dan maar aan dat de top buffer er iets mee te maken heeft.
Bij aanschaf gaf de BC een steady 233km bereik aan bij 100%. Dat is top op heden niet meer gebeurt.
Dus ik denk dat ik nog even moet wennen aan rijden in een EV
Ik moet eerlijk bekennen dat het snel accelereren nog niet is gaan vervelen. Niet dat ik constant mijn voet in het tapijt druk, maar het helpt soms op korte invoegstroken behoorlijk.
Ik zit toch nog flink onder die GOM, 250 kilometer momenteel. Ook al doe ik mijn best met banden met A label voor verbruik en op 3 bar.
Bij binnendoor, buitenwegen en snelweg (100 en 130) kom ik nu uit op een gemiddelde van 10,7kWh/100km. Veel lager lukt echt niet vanwege de snelwegkilometers.
Bij veel ritten binnendoor kan je wel ruim onder de 10kWh/100km uitkomen, regelmatig 8-9 zelfs. Maar bij veel snelwegkilometers gaat dat gemiddelde dus weer flink omhoog.
Bij binnendoor, buitenwegen en snelweg (100 en 130) kom ik nu uit op een gemiddelde van 10,7kWh/100km. Veel lager lukt echt niet vanwege de snelwegkilometers.
Bij veel ritten binnendoor kan je wel ruim onder de 10kWh/100km uitkomen, regelmatig 8-9 zelfs. Maar bij veel snelwegkilometers gaat dat gemiddelde dus weer flink omhoog.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Dank voor de geruststellingen.
Met de OBD2 stekker had ik de codes wel uitgelezen, maar er zijn geen meldingen. Dat sluit aan bij wat jullie melden.
Dan ga ik gewoon rijden en hoop ik dat de melding weer gaat.
Met de OBD2 stekker had ik de codes wel uitgelezen, maar er zijn geen meldingen. Dat sluit aan bij wat jullie melden.
Dan ga ik gewoon rijden en hoop ik dat de melding weer gaat.
De mijne geeft ook 100% aan, maar de Car Scanner app laat ook een tweede waarde zien, uit mijn hoofd 98,6.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Degradatie lijkt bij de Ioniq niet voor te komen, de SOH is na jaren nog altijd 100% maar dat kan natuurlijk niet.
73K op de teller.
Ik vind op basis van wat ik her en der gelezen en begrepen heb (denk te hebben) het verschil tussen het hoogste en laagste voltage van de cellen interessanter.
Mijn GOM staat momenteel rond de 250 km bij volladen. Winterbandjes, dus die drukken de actieradius. Mijn woon-werk route is dan weer erg gunstig (kom niet boven de 90 en zelfs dat nog maar heel kort).
Dat verschil in SoC zie ik ook in de verschillende app's maar of dat alleen de buffer is weet ik niet. De afwijking van de cellen is idd belangrijk want horen idealiter een gelijk voltage te hebben, zo niet, dan kun je bij een lage SoC plotseling stil komen te staan.Mikkem schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
De mijne geeft ook 100% aan, maar de Car Scanner app laat ook een tweede waarde zien, uit mijn hoofd 98,6.
73K op de teller.
Ik vind op basis van wat ik her en der gelezen en begrepen heb (denk te hebben) het verschil tussen het hoogste en laagste voltage van de cellen interessanter.
Mijn GOM staat momenteel rond de 250 km bij volladen. Winterbandjes, dus die drukken de actieradius. Mijn woon-werk route is dan weer erg gunstig (kom niet boven de 90 en zelfs dat nog maar heel kort).
Winterbanden in de zomer?

Ik weet het. De auto werd verkocht op deze banden, geen zomerbanden erbij.PeterZ(on) schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:29:
Winterbanden in de zomer?Weet je dat die gevaarlijk zijn, minder grip en meer slijtage. Staat vandaag toevallig vandaag een stuk over in de kranten. Met zomerbanden in de sneeuw weet je dat je moet oppassen maar met winterbanden met prachtig zomers weer denk je daar echt niet aan.
Rij jij dan geen snelweg oid? Ik zit met 90% snelweg vrij continu op 11.7-11.8 en GOM van 230-ish.ErnstH schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
Hier 271 km op de GOM bij 100% vol. Ik rijd meestal ook wel 10kWh/100km dus dat klopt wel redelijk met de batterijgrootte (28 kWh model).
CC op 110 en veel anticiperen met regeneratie op 0. En vrij restrictief met heating/airco
Blijkbaar doen autoboeren dat vaker. Ik heb ook twee auto's gehad die verkocht werden met winterbanden. Eentje ook midden in de zomer. Eerlijkgezegd vind ik het onverantwoord van zo'n verkoper om iemand in de zomer bij 30+ graden C de weg op te sturen met winterbanden. Ik kwam er ook later pas achter, had het niet gezien toen ik de auto bekeek en proefrit deed.. (leerpuntje voor mij)Mikkem schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
Ik weet het. De auto werd verkocht op deze banden, geen zomerbanden erbij.
Melding was er vanmorgen niet, icoontje is weg. Conform de hier gemelde ervaringen dus.Mikkem schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:00:
De Ioniq rijdt nog wel.
Pfff.
Iemand van jullie bekend met het volgende probleem? Mijn broer heeft sinds vandaag een heel hard ratelend geluid bij het wegrijden. Ik zal kijken of ik een link kan delen van de video.
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Hallo allemaal,
Sinds vanmorgen maakt mijn Ioniq Electric ineens rare geluiden, vooral net na het 'starten'.
Zie video's hieronder.
Ook na contact uit blijft hij dit even doen, soms het hele harde geluid, en soms het wat zachtere getik, zoals te horen op de filmpjes. Al geprobeerd de radio en climate control uit te zetten dus dit kan het niet zijn.
Is er iemand die deze geluiden herkent?
Bedankt!
Sinds vanmorgen maakt mijn Ioniq Electric ineens rare geluiden, vooral net na het 'starten'.
Zie video's hieronder.
Ook na contact uit blijft hij dit even doen, soms het hele harde geluid, en soms het wat zachtere getik, zoals te horen op de filmpjes. Al geprobeerd de radio en climate control uit te zetten dus dit kan het niet zijn.
Bedankt!
[ Voor 8% gewijzigd door kevinjkok op 31-08-2023 15:14 ]
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Yep dat is precies hetzelfde geluid als bij die van ons. Mocht het langere tijd aanhouden probeer dan eens de positie waarop de ventilatie werkt aan te passen dus van auto naar bijvoorbeeld voeten + raam. De climate control kun je nooit echt uit zetten omdat dit uiteindelijk ook gebruikt wordt voor de accu.kevinjkok schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:03:
Hallo allemaal,
Zie video's hieronder.
Bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voornamelijk een stukje A13 (100 km/h) en N44/A44 (70 km/h), en dan hang ik met adaptive CC gewoon rustig achter iemand anders. En inderdaad voornamelijk regeneratie op 0.wamske schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:20:
[...]
Rij jij dan geen snelweg oid? Ik zit met 90% snelweg vrij continu op 11.7-11.8 en GOM van 230-ish.
CC op 110 en veel anticiperen met regeneratie op 0. En vrij restrictief met heating/airco
:strip_exif()/f/image/Onmq4a7Nj915q9SmicLcYzGB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk niet dat je de enige bentVerwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:06:
Ik zit op ongeveer 210 max, ongeveer 12kWh/100km.
Maarja, ik ben ook de enige in dit topic geloof ik met een SoH van 96%.
NIet gemeten, maaar gemiddeld 13 en een beetje kWh/100km. Net de bandjes opgepomt tot 3,1 bar.
GOM zegt 200~210 max.
Ik denk dat dit het meest realistische beeld is. Collega heeft een zelfde Ioniq (28kWh versie). Wel flink minder KM's gereden. Haalt ongeveer 230 max. op GOM en rijdt voornamelijk in de stad.
Maar uitzonderingen bestaand gezien de post van @ErnstH
Bij onze Ioniq opgelost door een dun stukje stof. Heb dit een aantal jaar geleden van de Renault dealer geleerd. Twingo met 2 achter stoeltjes op metalen frame die je kon wegklappen. Stukje stof er tussen en weg zijn alle vervelende geluiden.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:57:
[...]
Niet de beruchte achterbank die tikt?
Iemand overigens al gelukt die zelf te repareren? Die van mij is nu "gemaakt" met tape om het oog heen. Werkt, maar niet erg netjes.
Heel erg knap! Ik ga er vanuit ook weinig degradatie gezien de KM stand? Onze Ioniq heeft al 107xxxKM ervaring. Dus die heeft vast iets meer degradatie.ErnstH schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:44:
[...]
Voornamelijk een stukje A13 (100 km/h) en N44/A44 (70 km/h), en dan hang ik met adaptive CC gewoon rustig achter iemand anders. En inderdaad voornamelijk regeneratie op 0.
[Afbeelding]
Maar dit blijven wel geweldige waardes.
Haal je deze score ook nog met wat lager tempraturen? Of schiet het dan omhoog?
140k hier, 100% SoH. Helaas wel all-season's. Plus: mijn woon- werkverkeer is 110km, waarvan +/-100 snelweg.fx500 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Ik denk niet dat je de enige bent![]()
NIet gemeten, maaar gemiddeld 13 en een beetje kWh/100km. Net de bandjes opgepomt tot 3,1 bar.
GOM zegt 200~210 max.
Ik denk dat dit het meest realistische beeld is. Collega heeft een zelfde Ioniq (28kWh versie). Wel flink minder KM's gereden. Haalt ongeveer 230 max. op GOM en rijdt voornamelijk in de stad.
Maar uitzonderingen bestaand gezien de post van @ErnstH
Net een witte ionic 28kWh premium gekocht met een ton op de teller.
Laat de zuinige km's maar komen
--
Welke dongle kan ik het beste kopen om de auto uit te lezen terwijl deze op de oprit staat? Ik heb Home Assistant thuis draaien.
Ik kwam oa deze link tegen hier in het topic.
https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican

Laat de zuinige km's maar komen

--
Welke dongle kan ik het beste kopen om de auto uit te lezen terwijl deze op de oprit staat? Ik heb Home Assistant thuis draaien.
Ik kwam oa deze link tegen hier in het topic.
https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican
[ Voor 50% gewijzigd door Atomic2005 op 01-09-2023 22:20 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Gefeliciteerd! Foto's volgen? 
Mijn witte Ioniq 2 weken geleden gepolijst en voorzien van een glascoating. Dagje keihard werken maar het resultaat mag er zijn, ik denk 80% minder swirls en een goede bescherming er op.
Achterspoiler voor:
:strip_exif()/f/image/a0pdeiNDDegdo8c14cYZOSkc.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterspoiler na:
:strip_exif()/f/image/teEeAW3Fn7eW278WOVomXyUe.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterlicht voor:
:strip_exif()/f/image/1E2yBdnasZFUIQejyyFrZLAu.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterlicht na:
:strip_exif()/f/image/89iSxxXVqGgqHdYKZqPgDkwE.jpg?f=fotoalbum_large)
Instapdorpel voor:
:strip_exif()/f/image/aNs0oQVCS42G6tynmNExFIG7.jpg?f=fotoalbum_large)
Instapdorpel na:
:strip_exif()/f/image/XzghPY7WNDI1YNm8bSgxZfSD.jpg?f=fotoalbum_large)
Kiek em shinen
:strip_exif()/f/image/eHsrcZIUFpyIe3CkpY2LUCvM.jpg?f=fotoalbum_large)
Als een tiet
Mijn witte Ioniq 2 weken geleden gepolijst en voorzien van een glascoating. Dagje keihard werken maar het resultaat mag er zijn, ik denk 80% minder swirls en een goede bescherming er op.
Achterspoiler voor:
:strip_exif()/f/image/a0pdeiNDDegdo8c14cYZOSkc.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterspoiler na:
:strip_exif()/f/image/teEeAW3Fn7eW278WOVomXyUe.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterlicht voor:
:strip_exif()/f/image/1E2yBdnasZFUIQejyyFrZLAu.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterlicht na:
:strip_exif()/f/image/89iSxxXVqGgqHdYKZqPgDkwE.jpg?f=fotoalbum_large)
Instapdorpel voor:
:strip_exif()/f/image/aNs0oQVCS42G6tynmNExFIG7.jpg?f=fotoalbum_large)
Instapdorpel na:
:strip_exif()/f/image/XzghPY7WNDI1YNm8bSgxZfSD.jpg?f=fotoalbum_large)
Kiek em shinen
:strip_exif()/f/image/eHsrcZIUFpyIe3CkpY2LUCvM.jpg?f=fotoalbum_large)
Als een tiet
:strip_exif()/f/image/VfGZ2MsRTlJ81zk6ZEZpEKyd.jpg?f=fotoalbum_large)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat wit front is echt prachtig moet ik zeggen, heb ik nog niet eerder gezien. Enkel grijze en zwarte exemplaren. Staat wel mooi zo.
En aan hen die zoveel naar de GOM kijken deze tip: tenzij je jezelf wenst aan te leren hoe je zo zuinig mogelijk kunt rijden en bereid bent het tijdsverlies er bij te nemen, niet te veel naar kijken.
Wil je echt zuinig zijn op de snelweg, is er maar 1 oplossing: adaptive cruise control aan op niet meer dan 100 en nooit uit dat rechterbaanvak komen. Op alle andere wegen moet je zoveel mogelijk anticiperen, steeds zoveel mogelijk proberen uit te bollen als je moet vertragen, daarna zoveel mogelijk met regen recupereren en enkel op het laatste moment je rempedaal gebruiken.En je snelheid zo constant mogelijk houden. Gebruik die begrenzer en rij er continue tegen aan.
En aan hen die zoveel naar de GOM kijken deze tip: tenzij je jezelf wenst aan te leren hoe je zo zuinig mogelijk kunt rijden en bereid bent het tijdsverlies er bij te nemen, niet te veel naar kijken.
Wil je echt zuinig zijn op de snelweg, is er maar 1 oplossing: adaptive cruise control aan op niet meer dan 100 en nooit uit dat rechterbaanvak komen. Op alle andere wegen moet je zoveel mogelijk anticiperen, steeds zoveel mogelijk proberen uit te bollen als je moet vertragen, daarna zoveel mogelijk met regen recupereren en enkel op het laatste moment je rempedaal gebruiken.En je snelheid zo constant mogelijk houden. Gebruik die begrenzer en rij er continue tegen aan.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Indien mogelijk niet rechts blijven, maar 100 blijven rijden en inhalen indien mogelijk.Blokker_1999 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:40:
Dat wit front is echt prachtig moet ik zeggen, heb ik nog niet eerder gezien. Enkel grijze en zwarte exemplaren. Staat wel mooi zo.
Share and Enjoy!
Dank, dat vond ik ook. Staat imo veel beter dan het grijze. Pianozwart vind ik ook mooi maar ik zie de swirls nu al voor meBlokker_1999 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:40:

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Eén van de twee sets banden heeft geen tpms sensoren er op om de juiste bandenspanning weer te geven.
Zijn er mensen die praktijkervaring met tpms sensoren van ali (linkje?). Zo nee, andere/betere optie.
Zijn er mensen die praktijkervaring met tpms sensoren van ali (linkje?). Zo nee, andere/betere optie.
Recentelijk heb ik nieuwe velgen laten monteren met TPMS van EUTEL (duo frequency). Deze sensoren worden niet automatisch door de auto herkend. Ik denk dat ze eerst nog geactiveerd moeten worden. Volgens info die ik gelezen heb zouden nieuwe OEM sensoren (VDO ??) wel automatisch herkend worden, maar ik heb daar geen ervaring mee.Atomic2005 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:33:
Eén van de twee sets banden heeft geen tpms sensoren er op om de juiste bandenspanning weer te geven.
Rijdt iemand hier wel eens met een Seasucker op zijn Ioniq, zo'n fietsendrager met zuignappen op het dak?
Ik ga binnenkort op vakantie en wil graag mijn mountainbike meenemen. Nu wordt dat wat krap denk ik om hem achterin te leggen, want er moet ook nog een baby mee. Vroeg me af hoe hard het de aerodynamica en het verbruik beïnvloedt. Wil ook weer niet té vaak hoeven moeten stoppen en laden. Lees op internet van alles, van 10% tot 25%, dus mocht iemand praktijkervaring hebben met deze specifieke combo, dan hoor ik het graag
Ik ga binnenkort op vakantie en wil graag mijn mountainbike meenemen. Nu wordt dat wat krap denk ik om hem achterin te leggen, want er moet ook nog een baby mee. Vroeg me af hoe hard het de aerodynamica en het verbruik beïnvloedt. Wil ook weer niet té vaak hoeven moeten stoppen en laden. Lees op internet van alles, van 10% tot 25%, dus mocht iemand praktijkervaring hebben met deze specifieke combo, dan hoor ik het graag
Het zal voornamelijk aan je eigen snelheid liggenboozzz schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:52:
Rijdt iemand hier wel eens met een Seasucker op zijn Ioniq, zo'n fietsendrager met zuignappen op het dak?
Veel meer luchtweerstand, want die is kwadratisch afhankelijk van de snelheid.fredkroket schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:28:
[...]
Het zal voornamelijk aan je eigen snelheid liggen. Met 130 zal je meer luchtweerstand hebben met je extra obstakel dan met 90.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Uiteraard, vrees hem vooral omdat de Ioniq zo gestroomlijnd is, dan hakt het er nog wat meer in dan als het al een baksteen was.
Ik ga wel even passen en meten achterin, desnoods haal ik de vork ook even uit de fiets, dan moet het sowieso wel lukken.
Ik ga wel even passen en meten achterin, desnoods haal ik de vork ook even uit de fiets, dan moet het sowieso wel lukken.
Ik denk dat het aërodynamisch niet veel verschilt met andere auto's, omdat het bovenop zit. En dat de extra weerstand in absolute termen redelijk gelijk is aan bijvoorbeeld een mpv. Maar relatief gewoon hoger uitpakt.
Maar als je ze op de trekhaak zet je wel in absolute termen veel meer weerstand hebt dan bij een mpv of hatchback, waar hij bijna buiten de luchtstroom valt.
Maar als je ze op de trekhaak zet je wel in absolute termen veel meer weerstand hebt dan bij een mpv of hatchback, waar hij bijna buiten de luchtstroom valt.
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Heb net de reis gemaakt naar de vogezen met dakdragers en de racefiets (zonder voorwiel) op het dak. Rij normaal in de zomer rond de 9-10 kwh/100km, nu was dit 13 (airco aan ivm hitte,105km/u op cruise control en wachten op een snelle camper om achter te hangen) gemiddeld over de 650km. Prima te doen eigenlijk (was ook de eerste keer weg met elektrische auto en baby, prima elke 150km even stoppen!)
Top, goeie info! Jouw 10 kWh red ik alleen met heel veel moeite moet ik zeggendjoenez schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:54:
Heb net de reis gemaakt naar de vogezen met dakdragers en de racefiets (zonder voorwiel) op het dak. Rij normaal in de zomer rond de 9-10 kwh/100km, nu was dit 13 (airco aan ivm hitte,105km/u op cruise control en wachten op een snelle camper om achter te hangen) gemiddeld over de 650km. Prima te doen eigenlijk (was ook de eerste keer weg met elektrische auto en baby, prima elke 150km even stoppen!)
[ Voor 3% gewijzigd door boozzz op 07-09-2023 13:57 ]
Welke app gebruikte je om rond de 150km uit te komen? Ik gebruikte ABRP met standaard laadvoorkeuren en moest quasi om de 120km laden (over een rit van 430km naar de Vogezen). Aan 80% had ik +-180km rijbereik (verbruik rond de 12kWh aan 110km/u), maar ABRP bleef heel defensieve laadopties voorstellen. Ik vind het zelf ook niet comfortabel om onder de 30km rijbereik te gaan op de snelweg omdat die km's dan toch wel écht snel aftikken.djoenez schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:54:
Met kinderen is het gelukkig geen groot probleem om om het dik uur te stoppen of 10min extra te laden zodat de batterij toch richting 90-95% gaat.
Mijn idee was ook om ABRP gebruiken, maar midden in de rit ben ik er vanaf gestapt en gewoon weer Google maps om te navigeren. Wat jij omschrijft van ABRP had ik ook, vondt hem wel heel defensief (nog even gecheckt of ik de instellingen fout had staan, maar hij mocht gewoon naar de 10% aankomen bij een lader.maarte997 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:31:
[...]
Welke app gebruikte je om rond de 150km uit te komen? Ik gebruikte ABRP met standaard laadvoorkeuren en moest quasi om de 120km laden (over een rit van 430km naar de Vogezen). Aan 80% had ik +-180km rijbereik (verbruik rond de 12kWh aan 110km/u), maar ABRP bleef heel defensieve laadopties voorstellen. Ik vind het zelf ook niet comfortabel om onder de 30km rijbereik te gaan op de snelweg omdat die km's dan toch wel écht snel aftikken.
Met kinderen is het gelukkig geen groot probleem om om het dik uur te stoppen of 10min extra te laden zodat de batterij toch richting 90-95% gaat.
Het is wel een handige tool om te kijken waar de laadpalen staan op de route.
Hoe doe je dat met Google maps? Want als ik het goed heb, werkt die niet samen met de OBD dongle? Ook Chargemap werkt zo niet, al is het ook bij hun handig dat je de laders op je route kunt opvragen dacht ik.
Ik ben één keer naar Duitsland gereden waarbij ik de bedoelde laadpaal voorbij was gereden. "Och, binnen 30km een volgende, komt goed!". Kwamen we in een dorp uit en bleek het een fout ingeplande snellader te zijn, die ruim 100km verder op een snelweg hoorde te staan. Gevolg... 2u opladen aan een normale laadpaal aan 7kW (gelukkig) en kunnen avondeten, maar véél te laat op de camping aangekomen, hiep hoi!
Sindsdien toch wel wat stress...
Ik ben één keer naar Duitsland gereden waarbij ik de bedoelde laadpaal voorbij was gereden. "Och, binnen 30km een volgende, komt goed!". Kwamen we in een dorp uit en bleek het een fout ingeplande snellader te zijn, die ruim 100km verder op een snelweg hoorde te staan. Gevolg... 2u opladen aan een normale laadpaal aan 7kW (gelukkig) en kunnen avondeten, maar véél te laat op de camping aangekomen, hiep hoi!
Sindsdien toch wel wat stress...
Mijn tactiek: laat Abrp een lader uitzoeken, kijk bij alternatieven eentje 30km er voor en erna. Laad die alvast even in Google maps. Repeat bij je volgende laadbeurt. Vindt het een stuk minder gestress dan steeds kijken of Abrp het nog begrijpt.
Maar dat kan ook aan mij liggen, lees op het forum altijd veel positieve verhalen van Abrp, dus misschien ligt het aan mij
Maar dat kan ook aan mij liggen, lees op het forum altijd veel positieve verhalen van Abrp, dus misschien ligt het aan mij
Je moet in ABRP je verbruik dan zuiniger instellen als je hem te defensief vind. Ik koppel hem aan de auto en dan zie je dat ABRP standaard inderdaad een hoog verbruik verwacht bij een ioniq.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Als je ABRP standaard aanzet met obd2 adapter dan leert het zich in op je rijstijlKodess schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:00:
Je moet in ABRP je verbruik dan zuiniger instellen als je hem te defensief vind. Ik koppel hem aan de auto en dan zie je dat ABRP standaard inderdaad een hoog verbruik verwacht bij een ioniq.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Klopt beiden, ik heb ook een obd2 stekker die data feed aan ABRP. Nog steeds (zelfs met ingestelde minimum waarden paniekeert Abrp heel snel, terwijl ik in alle gevallen de laadpaal die hij origineel had g gekozen heb gehaald zonder onder mijn ingestelde minimum te gaan.
Zit met een klein bandendilemma. Kwam er gister bij het wat ophogen van de druk achter dat er 3 verschillende soorten/leeftijden banden onder zitten. Classic beginnersfout bij het kopen van tweedehands, maar goed. Voor zitten een oude (de originele nog, te zien aan de productiedatum) en een redelijk nieuwe Michelin Energy Saver (9/21) achter een oude Energy Saver en een vrij nieuwe E Primacy.
Die twee oude zijn binnenkort wel aan vervanging toe, nog wel genoeg profiel maar erg gecraqueleerd aan de zijkant. Wat te doen? Alleen de oude vervangen, en dan achter de Primacy rijden en voor Energy Saver (of omgekeerd), alle Energy Savers vervangen voor Primacies, of 4 nieuwe all season banden monteren?
Ik ga niet aan winterbanden doen, dus neig naar het laatste en lees best wat goeds over de Michelin Cross Climate. Maar vind het ook wat verspillend om een nog goeie band weg te doen. Wat zouden jullie doen?
Die twee oude zijn binnenkort wel aan vervanging toe, nog wel genoeg profiel maar erg gecraqueleerd aan de zijkant. Wat te doen? Alleen de oude vervangen, en dan achter de Primacy rijden en voor Energy Saver (of omgekeerd), alle Energy Savers vervangen voor Primacies, of 4 nieuwe all season banden monteren?
Ik ga niet aan winterbanden doen, dus neig naar het laatste en lees best wat goeds over de Michelin Cross Climate. Maar vind het ook wat verspillend om een nog goeie band weg te doen. Wat zouden jullie doen?
Ik heb zelf 4 Primacy banden (dus niet de e Primacy) dus daar kan ik je wat over vertellen. Heb helaas geen vergelijkingsmateriaal.boozzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:13:
Zit met een klein bandendilemma. Kwam er gister bij het wat ophogen van de druk achter dat er 3 verschillende soorten/leeftijden banden onder zitten. Classic beginnersfout bij het kopen van tweedehands, maar goed. Voor zitten een oude (de originele nog, te zien aan de productiedatum) en een redelijk nieuwe Michelin Energy Saver (9/21) achter een oude Energy Saver en een vrij nieuwe E Primacy.
Wel heb ik op een andere auto CrossClimate banden gehad. Ze zijn een stuk stiller dan zomerbanden (niet dat de Primacy banden echt luid zijn), maar wel een veel langere remweg bij warmer weer.
Verder gewoon erg goede banden naar mijn mening. Wel slijten en drogen ze iets sneller uit dan normale zomerbanden.
Misschien nog interessant, ik rijd veel snelweg KM’s op CC rond de 110KM/u ongeveer een verbruik van 13,2.
Misschien kan iemand anders wat over het verbruik van de all-seasons zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door fx500 op 09-09-2023 08:45 ]
Waarom zou je in NL Cross Climate willen hebben, tenzij je met vakantie naar een wintersportgebied wil. Ik ging voor 4 nieuwe banden die op alle onderdelen (efficiency, regen en geluid) de beste score hebben. En voor die enkele winterse dag blijf je gewoon thuis of doet het rustig aan.boozzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:13:
4 nieuwe banden. sowieso. Ik heb 2 verschillende banden (voor 2 dezelfde, achter 2 dezelfde) en dat vind ik al suboptimaal. Ik zou er 4 goeie banden onderleggen, niet bezuinigen.boozzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:13:
Je hebt wel gelijk, en 100 of 200 euro extra valt prima te overzien.Arfman schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:54:
[...]
4 nieuwe banden. sowieso. Ik heb 2 verschillende banden (voor 2 dezelfde, achter 2 dezelfde) en dat vind ik al suboptimaal. Ik zou er 4 goeie banden onderleggen, niet bezuinigen.
Dit inderdaad. En leek me ook een goede allrounder van wat ik er over lees. Maar wellicht dat wat minder eco gerichte zomerbanden ook een goed alternatief zijn; de Goodyear Efficientgrip performance 2 lijkt me wel een goeie, mooi compromis tussen droog en nat grip en toch aardig efficiënt. Waar rijd jij mee @PeterZ(on)?Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:19:
[...]
Omdat de grip van de Energy Savers niet echt geweldig is. Ik twijfel ook er Cross Climates onder te gooien.
Ter vervanging van de banden af fabriek heb ik er sinds vorig jaar MICHELIN PRIMACY 4 S1 onder liggen. Bevalt prima, iig beter dan die originele eco-banden. Verbruik is niet echt anders geworden, althans niet merkbaar voor mij. Maar het blijft als gewone automobilist lastig vergelijken want het blijft van oud naar nieuw, hoe dat is tussen nieuwe banden is niet te doen. Daarom ga ik af op het testlabel en neem de beste voor wat ik belangrijk vind.boozzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:36:
[...]
Dit inderdaad. En leek me ook een goede allrounder van wat ik er over lees. Maar wellicht dat wat minder eco gerichte zomerbanden ook een goed alternatief zijn; de Goodyear Efficientgrip performance 2 lijkt me wel een goeie, mooi compromis tussen droog en nat grip en toch aardig efficiënt. Waar rijd jij mee @PeterZ(on)?
Op mijn andere auto heb ik al enige jaren de Goodyear Efficientgrip performance liggen en die bevallen ook goed, daarvoor had ik daar de Toyo Proxes T1 om liggen die nogal gleden als het nat was en ook niet echt stil waren.
Klopt, en dan is het nog te defensief, of in ieder geval wel bij mijBarryH schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:28:
[...]
Als je ABRP standaard aanzet met obd2 adapter dan leert het zich in op je rijstijl
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb ook 40k de primacy 4 s1 er onder liggen. Veel stiller dan de vorige energy savers maar nu heb ik toch behoorlijk last van cupping van de banden. Vooral de banden die vooraan zaten cuppen enorm en dat geeft bij 100/110 veel bijgeluiden. De set die voor zat zit nu achter om ze wat gelijkmatiger te laten slijten.
De garage heeft er al naar gekeken maar kan niks zinnigs zeggen. Uitlijnen etc is goed.
De volgende set zal de efficientgrip performance 2 worden. Geen ervaring mee maar de tests zijn net als voor de primacy 4 zeer positief. Ze ontlopen elkaar niet veel maar zijn wel 2-3 tientjes per band goedkoper.
De garage heeft er al naar gekeken maar kan niks zinnigs zeggen. Uitlijnen etc is goed.
De volgende set zal de efficientgrip performance 2 worden. Geen ervaring mee maar de tests zijn net als voor de primacy 4 zeer positief. Ze ontlopen elkaar niet veel maar zijn wel 2-3 tientjes per band goedkoper.
Onze deze week aangeschafte 2017 met 100k km heeft achter Energy Savers die iets gesleten zijn, en voor Primacy4.boozzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:13:
Dat craquelé aan buitenzijde EnergySaver heb ik ook zag ik.
Ga de druk nog wel iets ophogen boven de standaard 2.5
De winterset zijn goede Dunlop Wintersport5. Heel benieuwd wat dat met het verbruik en geluid gaat doen
Auto bevalt top! Wat een genot!
Bij mij gaat het goed icm kiezen voor zo min mogelijk stopsKodess schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:46:
[...]
Klopt, en dan is het nog te defensief, of in ieder geval wel bij mij
Eensch met bovenstaande, met als toevoeging: koop dan winterbanden wanneer je ze nodig hebt. All season banden zijn een compromis en daardoor niet top als winterband (te hard, te fijn profiel) en of als zomerband (te zacht dus meer slijtage en rolweerstand, en vaak meer afrolgeluid).PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:14:
[...]
Waarom zou je in NL Cross Climate willen hebben, tenzij je met vakantie naar een wintersportgebied wil. Ik ging voor 4 nieuwe banden die op alle onderdelen (efficiency, regen en geluid) de beste score hebben. En voor die enkele winterse dag blijf je gewoon thuis of doet het rustig aan.
Ik heb mijn ioniq gekocht met 4 net nieuwe all season's (Bridgestone weather control 005), maar dit zou niet mijn keuze zijn geweest. Ze zijn OK-ish qua grip, maar ik vind ze vooral te luid. Verbruik 11.8 bij 90% snelweg.
Toch maar eens de Tesla lader geprobeerd. Als je dan een fob gewend bent is het wel even bewerkelijk, maar was te doen. En volgende keer toch wel makkelijk.
En gelukkig zit er net naast mijn normale route richting snelweg een terrein met 150kW palen.
En echt zo goedkoop vergeleken met de ac lader in de straat.
Voor de mede Ioniq lader, viel mee dat hij pas bij 60% inkakte met laadsnelheid
En gelukkig zit er net naast mijn normale route richting snelweg een terrein met 150kW palen.
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Bij 60 procent al? Bij mij duurt het wel langer voordat ie inkakt, denk bij 80% ofzo? Misschien nog wel later. Gaat iig heel lang door op ~70kWmvt schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:47:
Toch maar eens de Tesla lader geprobeerd. Als je dan een fob gewend bent is het wel even bewerkelijk, maar was te doen. En volgende keer toch wel makkelijk.
Share and Enjoy!
Klopt, ik heb de 38 kwh versie. Dus die begint al eerder in te kakken. Al viel het me op dat ik bij de fastened eerder rond de 44kW zit en hier 48-50 op piek. En dat hij dat ook deed tot ongeveer 55%. Toenterug zakte naar 44. En pas bij 60% echt terug zakte naar 35kWh.
En nou weet ik dat we andere snelheden hebben, vooral op piek snelheid. Maar als je vergelijkt dat de 38kwh op 60% echt inkakt, dan zit je niet ver weg van het inkakmoment van de 28 kW, gekeken naar lading. Opzich vind ik dat wel interessant om te zien.
Daarom zijn die grafieken wel leuk om te zien. Maar zou eigenlijk weleens van meerdere auto's dat zien met absolute capaciteit op de X as.
En nou weet ik dat we andere snelheden hebben, vooral op piek snelheid. Maar als je vergelijkt dat de 38kwh op 60% echt inkakt, dan zit je niet ver weg van het inkakmoment van de 28 kW, gekeken naar lading. Opzich vind ik dat wel interessant om te zien.
Daarom zijn die grafieken wel leuk om te zien. Maar zou eigenlijk weleens van meerdere auto's dat zien met absolute capaciteit op de X as.
Een leuke indicatie om dit te zien is de 1000km test van Bjorn Nyland. Daarin test hij hoe snel je 1000km kunt afleggen met verschillende auto's. Leuk om te zien dat een groter accu niet perse voor een snellere reistijd zorgt. Laadsnelheid en efficiëntie zoals bij de 28 kWh kan toch zorgen voor een vrij nette totaaltijd op lange afstand.mvt schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:42:
Klopt, ik heb de 38 kwh versie. Dus die begint al eerder in te kakken. Al viel het me op dat ik bij de fastened eerder rond de 44kW zit en hier 48-50 op piek. En dat hij dat ook deed tot ongeveer 55%. Toenterug zakte naar 44. En pas bij 60% echt terug zakte naar 35kWh.
De 28 kWh doet 1000km in zijn test in 11:55 uur. De 38 kWh doet daar 14:20 uur over.
Natuurlijk hoeft dat helemaal geen groot probleem te zijn. Maar het was leuk geweest as je de 38 kWh kon laden met 80+ kW.
Ik heb bewust gekozen voor de 28 kWh om op lange ritten tijd te besparen. De meeste ritten haal ik in 1x zonder te laden. Dus of ik dan de 28 of 38 had gekozen maakt niet uit. Juist als ik verder moet rijden kom ik al snel op 800 kilometer en ben ik met de 28 kWh dus sneller op bestemming.
Voor het geld van een late 28 kWh premium met weinig kilometers is ondertussen ook de 38 kWh versie te koop. Deze heeft natuurlijk ook weer wat voordelen t.o.v. de 28 kWh.
[ Voor 14% gewijzigd door Headshot_NL op 11-09-2023 15:03 ]
Dat soort testen zegt mij dan persoonlijk weer weinig. Deels omdat ik dat soort afstanden niet rij en deels omdat het heel erg omstandigheden afhankelijk is.
Ander soort weg, ander soort banden, rijstijl, wind, etc. En ook wat er op je route beschikbaar is.
Maar als ik weet dat auto A, op zijn piek 20 kWh in 5 minuten kan laden. En daarna inkakt maar nog steeds 15 kWh in de opvolgende 5. En daarna tot vol door laad op 5 kWh per 5 minuten.
Dan kan ik dat vergelijken met een die op zijn max snelheid constant blijft en in 10 minuten 35kWh laad en daarna tot vol nog 15 per 10 minuten. Dan geeft het een heel ander beeld dan de auto kan bij x% accu capaciteit met Y kWh laden.
Waarna je voor jezelf betere afweging kan maken wat het je waard is om langer door te laden of niet, gezien je geschatte verbruik en afstand/rijduur.
Want gezien het plaatje, kan ik niet zo zien of ik 2 uur kan rijden tussen 2 plaspauzes, of dat ik er een etenspauze van moet maken.
Maar een simpele >25 kWh per kwartier laden in de juiste range zegt me dan veel meer.
En als je dan een auto met grotere accu hebt, dan kan je een eten en plaspauze afwisselen als je ziet dat je 40 per half uur doet naast die 25.
Daarom zegt die 1000km mij persoonlijk weinig omdat iedereen zo'n rit anders indeelt.
En dat de 28 & 38 kwh varianten andere kwaliteiten hebben, dat klopt. Maar daarom is het ook belangrijk hoe je zo'n auto gebruikt en of dat binnen jouw rijstijl past. En dat geld voor elke elektrische auto. Itt een ICE waar je vulgraad puur de pomp zijn snelheid is. En 100km extra een kwestie van een aantal seconden langer knijpen is.
Ander soort weg, ander soort banden, rijstijl, wind, etc. En ook wat er op je route beschikbaar is.
Maar als ik weet dat auto A, op zijn piek 20 kWh in 5 minuten kan laden. En daarna inkakt maar nog steeds 15 kWh in de opvolgende 5. En daarna tot vol door laad op 5 kWh per 5 minuten.
Dan kan ik dat vergelijken met een die op zijn max snelheid constant blijft en in 10 minuten 35kWh laad en daarna tot vol nog 15 per 10 minuten. Dan geeft het een heel ander beeld dan de auto kan bij x% accu capaciteit met Y kWh laden.
Waarna je voor jezelf betere afweging kan maken wat het je waard is om langer door te laden of niet, gezien je geschatte verbruik en afstand/rijduur.
Want gezien het plaatje, kan ik niet zo zien of ik 2 uur kan rijden tussen 2 plaspauzes, of dat ik er een etenspauze van moet maken.
Maar een simpele >25 kWh per kwartier laden in de juiste range zegt me dan veel meer.
En als je dan een auto met grotere accu hebt, dan kan je een eten en plaspauze afwisselen als je ziet dat je 40 per half uur doet naast die 25.
Daarom zegt die 1000km mij persoonlijk weinig omdat iedereen zo'n rit anders indeelt.
En dat de 28 & 38 kwh varianten andere kwaliteiten hebben, dat klopt. Maar daarom is het ook belangrijk hoe je zo'n auto gebruikt en of dat binnen jouw rijstijl past. En dat geld voor elke elektrische auto. Itt een ICE waar je vulgraad puur de pomp zijn snelheid is. En 100km extra een kwestie van een aantal seconden langer knijpen is.
Sinds gisteren een vreemde storing in de 28kWh.
Bij opstarten geeft hij aan dat er een storing is in de AEB. Regeneratie werkt niet meer, AEB niet en ook autohold kan niet aan. Auto uitgezet, deur op slot, deur open en starten. Storing weg. Daarna meerder malen met de auto gereden en no problem.
Vanochtend echter weer zelfde probleem. Nu eerst melding dat BSD niet werkt en daarna over in storing AEB. Truukje van gisteren werkte niet, maar na een paar honderd meter rijden is de storing plots weer weg.
Iemand al eerder zo iets voor gehad ?
Bij opstarten geeft hij aan dat er een storing is in de AEB. Regeneratie werkt niet meer, AEB niet en ook autohold kan niet aan. Auto uitgezet, deur op slot, deur open en starten. Storing weg. Daarna meerder malen met de auto gereden en no problem.
Vanochtend echter weer zelfde probleem. Nu eerst melding dat BSD niet werkt en daarna over in storing AEB. Truukje van gisteren werkte niet, maar na een paar honderd meter rijden is de storing plots weer weg.
Zo'n storingen kunnen, als ik het goed heb, duiden op het levenseinde van je 12v batterij.
Bij mij was dit de ABS sensor achter. Dealer kan hem uitlezen en bepalen welke er defect is.FranDaMan schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:09:
Sinds gisteren een vreemde storing in de 28kWh.
Ik zal hem eens even uitlezen deze week.t0mmiiiii schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:15:
Of een abs-sensor? Dat zou uit te lezen moeten zijn.
Volgens mij een duur grapje, die sensor vervangen
Hoi,christiaan999 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:36:
Ik laad mijn 28kWh met een in homeassistant instelbaar start moment en maximaal laad percentage. Heb een OVMS wifi only module in de Ioniq en een smart EVSE laadpaal. De ovms module kan met de ovms v3 client erg veel informatie over de auto op je mqtt server zetten. Mocht dit iets te veel van het goede zijn kun je volgens mij ook best veel met evnotify jammer genoeg heb ik die nooit echt stabiel aan de praat gekregen.
Zou je kunnen aangeven welke OVMS wifi module je hebt gekocht om dit te realiseren?
Voor een vriend wil ik zijn ioniq 28KWh ook uitlezen met home-assistant.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Wij zagen gister bij het opendraaien van het passagiersraam dat het raam nat is.
Auto 2u daarvoor gewassen. Verder droog weer.
Hoe erg is vocht in het portier? Wie heeft dit ook gehad en hoe is dat afgelopen?
Auto 2u daarvoor gewassen. Verder droog weer.
Hoe erg is vocht in het portier? Wie heeft dit ook gehad en hoe is dat afgelopen?
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
@Goudvis er zitten gaatjes onder het portier die het water moeten afvoeren. Als die niet verstopt zitten, is er niets aan de hand.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Vanmorgen lukte het opladen niet.
Ik zette mijn Ioniq 28kW aan de paal met nog 108 km op de GOM. 4 uur later zelfde km-stand op de GOM.
Kabels losgemaakt en opnieuw aan de laadpaal en de auto verbonden.
Er gebeurt dan het volgende:
Het lampje van de laadpaal gaat van uit naar groen, en dan van groen naar blauw als ik mijn kaart ertegen houd. De auto zelf reageert ten dele.
De drie blauw 'blokken' onderaan de voorruit reageren niet, net zomin als in het dashboard. In het dashboard dus wel dat rode laadicoon, maar niet in het rechterdeel waar normaal de te verwachten laadtijd wordt vermeldt.
Als ik de startknop indruk, krijg ik melding dat de laadkabel verwijderd moet worden.
Ik zette mijn Ioniq 28kW aan de paal met nog 108 km op de GOM. 4 uur later zelfde km-stand op de GOM.
Kabels losgemaakt en opnieuw aan de laadpaal en de auto verbonden.
Er gebeurt dan het volgende:
Het lampje van de laadpaal gaat van uit naar groen, en dan van groen naar blauw als ik mijn kaart ertegen houd. De auto zelf reageert ten dele.
De drie blauw 'blokken' onderaan de voorruit reageren niet, net zomin als in het dashboard. In het dashboard dus wel dat rode laadicoon, maar niet in het rechterdeel waar normaal de te verwachten laadtijd wordt vermeldt.
Als ik de startknop indruk, krijg ik melding dat de laadkabel verwijderd moet worden.
@Gerard1950 wordt de laadkabel wel vergrendeld?
Dat ga ik even checkentimovd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:31:
@Gerard1950 wordt de laadkabel wel vergrendeld?
@Gerard1950 wat kan helpen om de noodontgrendeling van de vergrendeling los te wiebelen. Deze zit onder de bak achterin de auto.
De kabels zijn juist NIET vergrendeldtimovd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:47:
@Gerard1950 wat kan helpen om de noodontgrendeling van de vergrendeling los te wiebelen. Deze zit onder de bak achterin de auto.
@Gerard1950 dat weet ik. Je moet een paar keer flink aan die kabel trekken.
@timovd
Misschien een misverstand.
De kabels zitten aan beide kanten (auto en laadpaal) helemaal los. Niet vergrendeld dus
Misschien een misverstand.
De kabels zitten aan beide kanten (auto en laadpaal) helemaal los. Niet vergrendeld dus