• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00

timovd

Voorsprong door techniek

@Gerard1950 Gebruik de wijzigknop.
Heb je pechhulp van Hyundai/ANWB? Die moeten deze meldingen/problemen kunnen verhelpen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
@timovd
Wat is de wijzigknop?
Waar vind ik die?

• jvandun
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
zonoskar schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:49:
[...]

Ja, dat was precies wat er bij mij ook kanpot was, maar dan verwacht ik niet dat ze dan zeggen dat er een terugroepactie toegepast is. Die vergrendeling is gewoon gerepareerd naar de nieuwste stand van zaken neem ik aan.
@Gerard1950 het kan ook zijn dat de vergrendelingsmotor defect is

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Die melding op het scherm is waarschijnlijk niet erg. Je hebt geprobeerd te laden in zeer vochtig weer, dan gebeurt dat wel eens :+

Of de paal is defect. Toevallig is nu in onze wijk elke paal stuk (geen verbinding met de backoffice).
Welkom in NL, waar we monopolies in de kaart spelen....
(alleen Vattenfall in ons brabantse dorp)

[ Voor 25% gewijzigd door Kodess op 13-09-2023 13:44 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Gerard1950
Kodess schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:43:
Of de paal is defect. Toevallig is nu in onze wijk elke paal stuk (geen verbinding met de backoffice).
Welkom in NL, waar we monopolies in de kaart spelen....
(alleen Vattenfall in ons brabantse dorp)
Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, maar het lijkt me niet waarschijnlijk.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
@Gerard1950 Als je kabel niet wil vergrendelen helpt het soms om de noodontgrendeling (op de bodem van de kofferbak) te gebruiken. Iets anders is de stekker een beetje omhoog houden om het vergrendelen te laten slagen.
Hoor je iets als je de stekker erin doet?
de vergrendelactie maakt een beetje geluid.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Gerard1950
Foute boel.
Hulpdienst gebeld, kwam langs en zei gelijk dat het de kabel was. Bij dealer hier om de hoek, waar ik m niet gekocht heb, een andere kabel geprobeerd, zelfde euvel. Ook nog even bij Fastned proberen te laden. Ging ook niet.
Tip van @BarryH gevolgd. Dat wrikken aan dat kabeltje werkt ook niet. Ik hoor ook niks als ik de kabel aan de auto verbind.
Dus moet met de billen bloot en de dealer in Den Bosch bellen.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:37

Geckoo

Good news, everyone!

Terug van een lange rit, kom ik thuis met 35km wil hem in de lader (2e gen tesla) gooien, lampje op het dashboard gaat aan. hoor een paar klikken en dan verder niks, melding op de telefoon dat het laden mislukt was.
Dus ik mijn granny charger (op een verlengsnoer) geprobeerd maar nee, niks, zelfde verhaal.
Die van de buren, ook niks. ik dacht misschien dat het aan het AC gedeelte ligt dus naar een DC lader, maar ook daar deed hij het niet.
inmiddels nog maar 15km op de accu dus wordt opgesleept en daar de verkeerde garage gebracht. (van mossel lease, hebben geen hyundai in Den Bosch) maar onderhoud is altijd bij de Ford garage (?).
Daar aangekomen wisten ze van niks. na veel 5 en 6-en uiteindelijk zelf de auto naar de Hyundai gereden, leen auto opgehaald en een dag later was hij gefixt. Bleek iets met de laadpoort te zijn, bekend euvel, en nu vervangen door een andere waardoor het nooit meer zou voor moeten komen.
Gerard1950 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:23:
Foute boel.
Hulpdienst gebeld, kwam langs en zei gelijk dat het de kabel was. Bij dealer hier om de hoek, waar ik m niet gekocht heb, een andere kabel geprobeerd, zelfde euvel. Ook nog even bij Fastned proberen te laden. Ging ook niet.
Tip van @BarryH gevolgd. Dat wrikken aan dat kabeltje werkt ook niet. Ik hoor ook niks als ik de kabel aan de auto verbind.
als het op de afrikalaan is dan kan je zeggen dat ze die van mij vorige week hebben gemaakt ;) had het zelfde probleem.

[ Voor 41% gewijzigd door Geckoo op 13-09-2023 16:28 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
FranDaMan schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:31:
[...]

Ik zal hem eens even uitlezen deze week.
Volgens mij een duur grapje, die sensor vervangen :|
Het is inderdaad de ABS sensor.
Volgende week wordt hij vervangen.
€375 all in ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Mijn "nieuwe" 2017 28kWh ioniq voor de eerste keer volledig opgeladen en weer aan de lader. Kon nog 40km rijden, en had 194 gemaakt.

Dus kom op 234km totaal.

Was 1derde met airco aan, helft waren snelweg km's met 92/95km per uur, rest 60/80wegen. Aantal stukken achter snelle kamper/vrachtauto. Zoveel mogeljk op cruiscontrol.

Ben best tevreden met dit bereik.. Meeste ritten zaten rond de 11.3/11.4 kWh/100km.

De bandenspanning is naar 2.7 verhoogt, zijn er meer dingen waarmee ik zuiniger kan gaan rijden

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 14-09-2023 08:49 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
Atomic2005 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:27:
Mijn "nieuwe" 2017 28kWh ioniq voor de eerste keer volledig opgeladen en weer aan de lader. Kon nog 40km rijden, en had 194 gemaakt.

Dus kom op 234km totaal.

Was 1derde met airco aan, helft waren snelweg km's met 92/95km per uur, rest 60/80wegen. Aantal stukken achter snelle kamper/vrachtauto.

Ben best tevreden met dit bereik.. Meeste ritten zaten rond de 11.3/11.4 kWh/100km.

De bandenspanning is naar 2.7 verhoogt, zijn er meer dingen waarmee ik zuiniger kan gaan rijden
Op langere stukken weg op de limiter rijden. Veel uitrollen zonder regeneratie.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
FranDaMan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:32:
[...]

Het is inderdaad de ABS sensor.
Volgende week wordt hij vervangen.
€375 all in ...
Een defecte ABS sensor komt blijkbaar nog al eens voor. Je vraagt je af wat daar de oorzaak van is want het stelt toch niet veel voor, want bewegende delen zitten er niet in. Enige wat ik mij kan bedenken is vocht.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• FranDaMan
PeterZ(on) schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:43:
[...]

Een defect ABS sensor komt blijkbaar nog al eens voor. Je vraagt je af wat daar de oorzaak van is want het stelt toch niet veel voor, want bewegende delen zitten er niet in. Enige wat ik mij kan bedenken is vocht.
Goede vraag ja. Misschien slechte contacten ? Niet goed tegen trillingen kunnen ?

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22
voor die 375 krijg je een compleet nieuwe wielnaaf.
Als de andere kant kapot gaat bij mijn Ioniq ga ik zelf beunen, het kan eenvoudiger:

YouTube: Hyundai Ioniq rear wheel/ABS sensor removal

dat plastic dopje is alles waar het om gaat volgens mij, die is voor 50 euro te verkrijgen

• PeterZ(on)
ravenstein schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:39:
Als de andere kant kapot gaat bij mijn Ioniq ga ik zelf beunen, het kan eenvoudiger:

dat plastic dopje is alles waar het om gaat volgens mij, die is voor 50 euro te verkrijgen
Deze video laat zien hoe dat in z'n werk gaat.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
ravenstein schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:39:

Aan sommige dingen ga ik liever niet zelf beunen. Wielen en remmen van mijn auto vallen onder die categorie.

Ik troost me met het feit dat de Hyundai dealer zonder blikken of blozen bijna het dubbele vraagt waarbij ik eind november al langs mocht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
FranDaMan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:31:
[...]

Aan sommige dingen ga ik liever niet zelf beunen. Wielen en remmen van mijn auto vallen onder die categorie.

Ik troost me met het feit dat de Hyundai dealer zonder blikken of blozen bijna het dubbele vraagt waarbij ik eind november al langs mocht komen.
700 euro bij de dealer voor een abs sensor? ik betaalde een half jaar geleden 400,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

Zo bijzonder is het niet om die sensor te vervangen, zoals je kunt zien in het filmpje wat @PeterZ(on) heeft gepost.
Ik zou het gewoon zelf doen, dan is het veel sneller én goedkoper gerepareerd. Dit is iets wat je zelfs nog gewoon op de oprit of straat zou kunnen doen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Je kan natuurlijk ook nog alleen de sensor kopen en die door een universele garage laten monteren als je het zelf niet aandurft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
SpongeRob schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:07:
[...]

Zo bijzonder is het niet om die sensor te vervangen, zoals je kunt zien in het filmpje wat @PeterZ(on) heeft gepost.
Ik zou het gewoon zelf doen, dan is het veel sneller én goedkoper gerepareerd. Dit is iets wat je zelfs nog gewoon op de oprit of straat zou kunnen doen.
Ik heb er de spullen niet voor en ik begin er gewoon zelf niet aan.
Niet iedereen is even handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:07:
[...]

Je kan natuurlijk ook nog alleen de sensor kopen en die door een universele garage laten monteren als je het zelf niet aandurft.
Heb er een paar benaderd en die willen dat allemaal niet.
Ze geven allemaal aan dat ze daar niet mee gaan rommelen en klooien terwijl ze een wiellager in een poep en een scheet kunnen vervangen.
Ook overal het zelfde verhaal dat ze geen gedonder willen met klachten over spullen die mensen zelf meenemen en vervolgens niet blijken te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
FranDaMan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:17:
[...]

Heb er een paar benaderd en die willen dat allemaal niet.
Ze geven allemaal aan dat ze daar niet mee gaan rommelen en klooien terwijl ze een wiellager in een poep en een scheet kunnen vervangen.
Ook overal het zelfde verhaal dat ze geen gedonder willen met klachten over spullen die mensen zelf meenemen en vervolgens niet blijken te werken.
Anders bij zo'n doe-het-zelf garage, heb je gelijk alle tools bij de hand en daar lopen altijd wel mensen rond die het leuk vinden om te helpen. Maar ik hou dan ook wel van zelf knutselen :)

Trouwens, net afspraak gemaakt bij de dealer voor de 105k beurt. 170 euro, bij Hyundai in Amsterdam West. Verder niet gespecificeerd wat ze dan doen, behalve de auto wassen (viel dan ook niets weg te strepen, ook zonder wassen even duur).

Wel opvallend dat ze ook de massakabel terugroepactie op de offerte hebben gezet. Bij de RDW stond ie er niet meer op, dus ging ervanuit (bij het kopen vorige maand) dat dit al was gedaan. Nog even extra nagevraagd, maar volgens Hyundai niet. Wel apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een Hyundai Ioniq EV uit 2017. 🤩

Tot nu to heb ik ongeveer 400km gereden. Over het algemeen ben ik tevreden met de auto.

Alleen sinds gister heb ik elke keer dat ik de auto wil starten dat het waarschuwingslampje van de 12v accu gaat branden. Het vreemde is dat als ik de auto dan weer uit en aan zet, dat het lampje dan weer verdwijnt en ik gewoon weg kan rijden.
Bij het uitstappen let ik wel elke keer goed op of het infotainment systeem en de koplampen uitgaan.

Heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad?

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:31
Trokken schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:51:
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een Hyundai Ioniq EV uit 2017. 🤩

Tot nu to heb ik ongeveer 400km gereden. Over het algemeen ben ik tevreden met de auto.

Alleen sinds gister heb ik elke keer dat ik de auto wil starten dat het waarschuwingslampje van de 12v accu gaat branden. Het vreemde is dat als ik de auto dan weer uit en aan zet, dat het lampje dan weer verdwijnt en ik gewoon weg kan rijden.
Bij het uitstappen let ik wel elke keer goed op of het infotainment systeem en de koplampen uitgaan.

Heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad?
klinkt alsof je een accu test moet doen op de 12v en waarschijnlijk "gewoon" een nieuwe accu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Sinds ik mijn Ioniq 2017 premium heb verlaagd vind ik het lichtbeeld nogal beperkt, het lijkt erop dat de automatische hoogteverstelling van de LED koplampen geen rekening houden met de verlaging.

in de handleiding staat dat ik hier niks aan kan doen en hiervoor naar de dealer moet, is dit echt zo of is er iets dat ik zelf kan doen?

EDIT: al gevonden in de handleiding.

[ Voor 6% gewijzigd door luke22 op 15-09-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
luke22 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:20:
[...]

klinkt alsof je een accu test moet doen op de 12v en waarschijnlijk "gewoon" een nieuwe accu nodig hebt.
Ik heb geen premium zelf, maar heb je op de lampunit niet een verstelschroef:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTKvKzZLZhrHBTzrStYedSjpKv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5iWDN81ycLuHcEY27q7KwbrT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
luke22 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:20:
[...]

Ik ben maar even terug gegaan naar de dealer, ze hebben een nieuwe 12v accu erin gezet. Dus het zou nu verholpen moeten zijn.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
luke22 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:21:
Sinds ik mijn Ioniq 2017 premium heb verlaagd vind ik het lichtbeeld nogal beperkt, het lijkt erop dat de automatische hoogteverstelling van de LED koplampen geen rekening houden met de verlaging.

in de handleiding staat dat ik hier niks aan kan doen en hiervoor naar de dealer moet, is dit echt zo of is er iets dat ik zelf kan doen?

EDIT: al gevonden in de handleiding.
Waar heb je dit dan precies gevonden? Vlgns mij gaat koplampverstelling bij een premium automagisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
In de handleiding van de auto staat dat zowel de premium als de comfort een koplamp verstelschroef hebben.

pagina 7-55 tot 7-58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
Een tijdje geleden postte ik dat de airco het niet meer deed. Dat was dus de verdamper die lek was. Ter info, vervangen kostte 1200 euro en was vier uur werk. Gehele dashboard moet er voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Voor de mensen die de ioniq dmv een OBD-2 uitlezen. Als je deze gewoon in de auto laat zitten (wil hem uitlezen in home-assistant), hoeveel accu batterij verbruikt dat? Als in: Is de accu leeg sochtends? (12v accu :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 15-09-2023 22:48 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Possible schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:22:
Voor de mensen die de ioniq dmv een OBD-2 uitlezen. Als je deze gewoon in de auto laat zitten (wil hem uitlezen in home-assistant), hoeveel accu batterij verbruikt dat? Als in: Is de accu leeg sochtends? (12v accu :P )
Laat je een device in de auto achter die de OBD-2 blijft uitlezen dan? Mijn dongle zit er altijd in maar als ik tijdens rit met telefoon verbonden ben en telefoon gaat daarna buiten Bluetooth range dan schakelt de OBD-2 dongle naar standby met 0.0 verbruik. Heb nog nooit een melding van 12v accu gehad. In de winter knippert heel soms dat ene blauwe ledje dat 12v geladen wordt door high voltage accu..

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Possible schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:22:
CarScanner App kan bij mij niet de HV batterij informatie (zoals hoe vol de accu is) binnenhalen via de OBD-II poort als de auto niet 'gestart' is. Auto 'uit' geeft dus geen HV batterij info.

Ik heb de hoop dat het wel kan door de CAN bus te beluisteren (via ODB-II aansluiting) met bijvoorbeeld deze: https://www.crowdsupply.c...lectronics/wican#products

Maar ik heb er te weinig verstand van of dit kan werken.

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
zerocool schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:14:
Een tijdje geleden postte ik dat de airco het niet meer deed. Dat was dus de verdamper die lek was. Ter info, vervangen kostte 1200 euro en was vier uur werk. Gehele dashboard moet er voor uit.
Die lekke verdampers zijn wel een ding bij Kia / Hyundai.

Wel bijzonder dat het bij jou in 4 uur lukt, bij de vergelijkbare Niro kost het op papier meer dan een werkdag en kan een ervaren monteur het binnen een werkdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
Mikkem schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:07:
[...]

Die lekke verdampers zijn wel een ding bij Kia / Hyundai.

Wel bijzonder dat het bij jou in 4 uur lukt, bij de vergelijkbare Niro kost het op papier meer dan een werkdag en kan een ervaren monteur het binnen een werkdag.
Ze zeiden dat ze er inmiddels wel handig in waren geworden, het komt inderdaad meer voor. Voor de mensen die trouwens wachten op een niet leverbare verdamper, er is een nieuw ontworpen verdamper die de oude vervangt, maar die heeft wel een ander onderdeel nummer , dus een niet zo wakkere garage zal hem eeuwig in back order zien staan…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
Afgelopen week onze ioniq mogen ophalen. Tot nu toe heel erg blij mee!

Members only: foto’s
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikkem
Catvlek2 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:42:
Afgelopen week onze ioniq mogen ophalen. Tot nu toe heel erg blij mee!
Die contrastkleuren staan 'm goed (bij mij is het zo ongeveer net andersom en dat is iets minder).

Mooie lage kilometerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
Trokken schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:21:
[...]

Ik ben maar even terug gegaan naar de dealer, ze hebben een nieuwe 12v accu erin gezet. Dus het zou nu verholpen moeten zijn.
Nog even een update over het bovenstaande:
Het lijkt alsof het probleem alleen maar erger is geworden. |:( Voorheen kon ik de auto nog starten door het "contact" uit en aan te zetten.
Gisterochtend wilde ik de auto weer voor het eerst starten sinds de nieuwe accu erin zit, maar startte hij helemaal niet meer. Symptomen zijn ongeveer hetzelfde als in dit eerder gedeelde Youtube filmpje.
De wegenwacht gebeld, die heeft de accu gejump-start. Vervolgens ben ik naar me bestemming gereden waar ik zo'n 4 uur geparkeerd heb, waarna de auto weer niet wilde starten. ;(
Dus weer de wegenwacht gebeld, dit keer zei de monteur dat de accu bol staat en dat het echt nodig is om ermee terug te gaan naar de garage.
Morgen ga ik dus terug naar de dealer, en dan zien we weer verder. To be continued...

Op diverse fora waaronder deze lees ik meer over problemen met de 12v accu. Ik ben nu aan het overwegen om een jumpstarter powerbank te kopen, heeft iemand ervaring met een goede?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerard1950
Gerard1950 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:23:
Foute boel.
Inderdaad dealer gebeld. Gaf me nummer van de wegsleepdienst. Die vertelden me mijn auto naar Logicx in Utrecht te brengen. Daar stond een spiksplinternieuwe Polestar leenauto te wachten. Daar heb tot vanmorgen in gereden. Dealer in Utrecht heeft reparatie gedaan:een 'Laad actuator inlet' vervangen. Kosten 139,78
Ze hebben de auto ook netjes helemaal opgeladen, free of charge.
Viel me allemaal reuze mee. Ik zag hele donkere wolken hangen, maar die dreven kennelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Blijkbaar gaat de 'laad actuator inlet' nog best vaak defect.
Hier is deze nog onder garantie bij zijn 5-jarige beurt vervangen omdat de monteur een foutmelding vond in de boord computer hierover. Liever proactief dan met panne bij een lader staan zullen ze wel gedacht hebben.
Overigens geen problemen gehad met laden gelukkig, en hopelijk blijft dat nu zo na deze fix :)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
  • Laatst online: 16-09 08:00
Gerard1950 schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:50:
[...]

Ze hebben de auto ook netjes helemaal opgeladen, free of charge.
Dat kan helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:00
Beetje sceptisch geweest dat je rond de 10.0kWh/100KM kon rijden omdat ik altijd rond de13.x kWh/100KM reed met mijn classic Ioniq.
Maar verhipt. Dit weekend toch mijn persoonlijk record van 11.0kWh/100KM verbroken.

Wel even een kanttekening, ik rijdt meestal 110KM/h op de cruise. Dit record is gevestigd voornamelijk binnen bebouwde kom en max 80KM/h en maximale recuperatie aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7VHlGY-JIbHT33iRo-csX9kklQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6hVmAlSyLa5arqQnUiQOOOX.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het kan dus wel O-)

Nog op aanraden van een post of wat terug een OBD2 dongel gekocht en met ABRP gekoppeld. Deze is vrij accuraat. Ook ontdekt dat de SoH 98,6% bedraagt volgens de auto. Wat mij betreft heel netjes voor een EV met 109000KM op de teller :*)

[ Voor 4% gewijzigd door fx500 op 18-09-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:40
Is die SOH te vertrouwen? Las daar al twijfels over. Ik zit rond de 105k km en de SOH zou volgend Car Scanner nog 100% zijn. Bruto of netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
maarte997 schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:37:
Is die SOH te vertrouwen? Las daar al twijfels over. Ik zit rond de 105k km en de SOH zou volgend Car Scanner nog 100% zijn. Bruto of netto?
Dat is natuurlijk de hamvraag. Ik denk zelf dat er een heel poos 100% gemeld zal worden omdat de accu een topbuffer heeft die eerst wordt "opgegeten" als het ware.

100% is dus de netto capaciteit van 28kWh. En de brutto capaciteit van 30.5kWh slijt eerst.
Dus ik zou nog iets van 27...kWh accu capaciteit over hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door fx500 op 19-09-2023 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat het handigste is om de Ioniq tot 100% vol te laden en vervolgens het gemiddelde verbruik te resetten. Dan zo ver mogelijk leegrijden en dan de verreden km's en resterend bereik bij elkaar optellen en dan de accucapaciteit bereken a.d.h.v. het gemiddelde verbruik.

Ik heb de afgelopen vakanties al mijn laadbeurten genoteerd. Heb daarbij enkele keren aan de AC tot 100% geladen maar niet telkens het verbruik gereset. Heb nu een zestal ladingen genoteerd en krijg dan waardes variërend van 25,2 -28,7kWh accucapaciteit, dus iets van 26kWh lijkt mij reëel. Valt mij helemaal niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
maarte997 schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:37:
De Car Scanner app geeft 2 waardes qua SOH. De bekende 100% en de "werkelijke" waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:15:
In de handleiding van de auto staat dat zowel de premium als de comfort een koplamp verstelschroef hebben.

pagina 7-55 tot 7-58
Ga ik ook eens naar kijken, reed afgelopen weekend voor het eerst in het donker en mijn hemel wat zijn de LED koplampen bedroevend slecht, je ziet echt maar een klein stuk voor de auto, denk een meter of 10-15 hooguit. Het regende ook nog en ik moest op een gegeven moment echt mijn grootlicht even aanzetten bij een klaverblad om te zien waar de bocht heen ging en hoe scherp die was. Dit zijn echt by far de slechtste koplampen die ik ooit op een auto gehad heb en ik zocht al tevergeefs naar een verstelknop. Even snel op internet gezocht om te lezen dat die er inderdaad niet is maar dat kan dus schijnbaar wel handmatig.

Krijg je dan alleen weer niet heel snel dat je anderen ermee verblindt?
fx500 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:41:
Beetje sceptisch geweest dat je rond de 10.0kWh/100KM kon rijden omdat ik altijd rond de13.x kWh/100KM reed met mijn classic Ioniq.
Maar verhipt. Dit weekend toch mijn persoonlijk record van 11.0kWh/100KM verbroken.

Wel even een kanttekening, ik rijdt meestal 110KM/h op de cruise. Dit record is gevestigd voornamelijk binnen bebouwde kom en max 80KM/h en maximale recuperatie aan.

[Afbeelding]

Maar het kan dus wel O-)

Nog op aanraden van een post of wat terug een OBD2 dongel gekocht en met ABRP gekoppeld. Deze is vrij accuraat. Ook ontdekt dat de SoH 98,6% bedraagt volgens de auto. Wat mij betreft heel netjes voor een EV met 109000KM op de teller :*)
Ik was afgelopen weekend op bezoek bij mijn moeder in de achterhoek en het is een kilometer of 20 binnendoor het laatste stuk. Op de terugweg had ik over die 20km tot ik weer bij de snelweg was en gemiddeld verbruik van 9,3 (!) Kwh per 100km. Allemaal 60 en 80 wegen en de airco niet aan en je rijdt echt extreem zuinig.

Rest van de rit met 130km/u naar huis waar dat mocht en bij thuiskomst (na 170km) alsnog een gemiddeld verbruik van 13Kwh/100, nog netjes!

[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 19-09-2023 21:40 ]

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

En dan rijd je met slecht weer zoals vanvond, 120-130 km/u en je schrikt weer van het verbruik. Terwijl ik daar in mijn diesel veel minder op lette.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:36:
[...]

Dit zijn echt by far de slechtste koplampen die ik ooit op een auto gehad heb en ik zocht al tevergeefs naar een verstelknop.
Nee de verlichting is niet geweldig, maar je hebt links beneden waar ook de laadklep ontgrendeling zit toch een verstelknop voor de koplamphoogte. Of bedoel je die niet?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:23:
[...]

Nee de verlichting is niet geweldig, maar je hebt links beneden waar ook de laadklep ontgrendeling zit toch een verstelknop voor de koplamphoogte. Of bedoel je die niet?
Die heb je dus niet als je de premium uitvoering hebt met led verlichting ;) Daar is de verstelling automatisch.
mvt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:37:
En dan rijd je met slecht weer zoals vanvond, 120-130 km/u en je schrikt weer van het verbruik. Terwijl ik daar in mijn diesel veel minder op lette.
Ja bij slecht weer schiet het verbruik inderdaad de lucht in, vooral als het regent valt mij op. Wel echt iets om mee rekening te houden, ook al een paar keer met de hakken over de sloot mijn bestemming bereikt daardoor :P

Verder vind ik het overigens nog steeds een super fijne auto, ook op de lange afstanden. Het lage verbruik icm relatief snel laden maakt het ook voor langere afstanden gewoon uitstekend bruikbaar. Zolang er maar genoeg snelladers zijn onderweg!

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 20-09-2023 08:30 ]

• FranDaMan
mvt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:37:
Ach, dan vraag ik altijd weer aan mijn collegas met hun E-SUV's naar hun verbruik op een goede dag en dan kan ik weer lachend vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:44 ]

• BarryH
Tja, bij brandstofautos gaat het verbruik van de gemiddelde nieuw verkochte auto ook omhoog: zuinig is niet zo belangrijk.

Voordeel: op gegeven moment moet de ioniq toch heel populair gaan worden, goed voor de 2e hands prijs :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 14:40

WCA

Metro2002 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:28:
[...]

Die heb je dus niet als je de premium uitvoering hebt met led verlichting ;) Daar is de verstelling automatisch.

[...]
Ik begrijp zelf niet helemaal wat het probleem is met de verlichting van de Ioniq, ik had hiervoor een Corolla, daarvoor een Ford Transit, Daarvoor een Mazda 2 en daarvoor een Aygo. Op het groot licht na heeft de Ioniq van die auto's eigenlijk wel de beste verlichting van allemaal vind ik. Misschien dat mn referentiekader niet supergroot is, maar ik ben er eigenlijk heel tevreden mee

Share and Enjoy!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik vind de LED koplampen van m'n Premium Ioniq ook matig, ik zal eens kijken of ik met handmatig verstellen iets kan verbeteren.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:49 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

SpongeRob schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:48:
Ik vind de LED koplampen van m'n Premium Ioniq ook matig, ik zal eens kijken of ik met handmatig verstellen iets kan verbeteren.
Misschien ligt het aan mijn referenties, maar ik vind de LED koplampen van de Ioniq niet of nauwelijks onderdoen voor mijn e-Niro uit 2021 (ook LED). Ik vind er in beide gevallen een flinke bak licht afkomen, veel meer dan mijn vorige auto's (zonder LED/Xenon).

Zeker sinds ik de grootlichtkaarsjes heb vervangen voor LED exemplaren doet de Ioniq eigenlijk niet onder voor de e-Niro.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• mvt

mvt

ja ik ja

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:30:
[...]

Wegenbelasting niet op gewicht maar op verbruik. })
Dan krijg je opeens hetzelfde als met de 3L Lupo en vooral A2 driepitter. Die na jaren al niet meer leverbaar waren opeens in het €0 wegenbelasting tarief vielen. En massaal geïmporteerd werden.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• WCA

WCA

Arfman schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:48:
[...]

Misschien ligt het aan mijn referenties, maar ik vind de LED koplampen van de Ioniq niet of nauwelijks onderdoen voor mijn e-Niro uit 2021 (ook LED). Ik vind er in beide gevallen een flinke bak licht afkomen, veel meer dan mijn vorige auto's (zonder LED/Xenon).

Zeker sinds ik de grootlichtkaarsjes heb vervangen voor LED exemplaren doet de Ioniq eigenlijk niet onder voor de e-Niro.
Welke LEDs heb je gebruikt voor het groot licht? Officieel mag het natuurlijk niet, maar vraag me af of als je het fatsoenlijk doet of het dan opgemerkt zou worden.

Share and Enjoy!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:08
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:00:
Ik denk dat het handigste is om de Ioniq tot 100% vol te laden en vervolgens het gemiddelde verbruik te resetten. Dan zo ver mogelijk leegrijden en dan de verreden km's en resterend bereik bij elkaar optellen en dan de accucapaciteit bereken a.d.h.v. het gemiddelde verbruik.

Ik heb de afgelopen vakanties al mijn laadbeurten genoteerd. Heb daarbij enkele keren aan de AC tot 100% geladen maar niet telkens het verbruik gereset. Heb nu een zestal ladingen genoteerd en krijg dan waardes variërend van 25,2 -28,7kWh accucapaciteit, dus iets van 26kWh lijkt mij reëel. Valt mij helemaal niet tegen.
Exact dit heb ik afgelopen 1 a 2 weken gedaan. 100% volgeladen, gemiddelde verbruik gereset, en leegrijden. Ik heb hem van 100% naar 3% leeg gereden en daarmee 257 km afgelegd. De verbruiksmeter gaf een gemiddeld verbruik aan van 9.4 kWh/100 km.

Dus 97% capaciteit correspondeert met 257 km -> Dus 100% is 265 km. Met 9.4 kWh/100 km betekent dat dat deze 100% correspondeert met 24.9 kWh aan lading. Dit is toch wel een stukje minder dan de 28.6 kWh die ik verwacht. Of mogelijk is de verbruiksberekening niet helemaal betrouwbaar.

De SoH die ik uitlees met een dongle is 100%. Bij 3% heb ik ook naar de spanning van de accucellen gekeken. Die was 3.20 V voor de meeste cellen. 1 cel stond op 3.18 V en 17 cellen stonden op 3.22 V. Volgens mij is dit qua spreiding nog best ok, maar misschien zit ik er naast? Als hij volledig opgeladen is dan zijn alle cellen 3.98 V.

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:35:
[...]

Exact dit heb ik afgelopen 1 a 2 weken gedaan. 100% volgeladen, gemiddelde verbruik gereset, en leegrijden. Ik heb hem van 100% naar 3% leeg gereden en daarmee 257 km afgelegd. De verbruiksmeter gaf een gemiddeld verbruik aan van 9.4 kWh/100 km.

Dus 97% capaciteit correspondeert met 257 km -> Dus 100% is 265 km. Met 9.4 kWh/100 km betekent dat dat deze 100% correspondeert met 24.9 kWh aan lading. Dit is toch wel een stukje minder dan de 28.6 kWh die ik verwacht. Of mogelijk is de verbruiksberekening niet helemaal betrouwbaar.

De SoH die ik uitlees met een dongle is 100%. Bij 3% heb ik ook naar de spanning van de accucellen gekeken. Die was 3.20 V voor de meeste cellen. 1 cel stond op 3.18 V en 17 cellen stonden op 3.22 V. Volgens mij is dit qua spreiding nog best ok, maar misschien zit ik er naast? Als hij volledig opgeladen is dan zijn alle cellen 3.98 V.
De capaciteit van de Ioniq is v.z.i.w. 28kWh en die 24,9kWh zou dan 11% degradatie betekenen. Het verschil in celspanning lijkt mij wel acceptabel bij een lage SoC. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van leeftijd, gereden km's en of die verbruiksmeting echt correct is. Of de degradatie veel is hangt daar natuurlijk ook van af.

Ik ga het tijdens mijn komende vakantie eens per laadbeurt wat uitgebreider bijhouden, want meten is weten en die 100% SoH die je vaak ziet geloof ik niet.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:00
[...]

Ik denk dat dit normale cijfers zijn. Gisteren kwam ik ook rond de 25 kWh uit met een gelijke methode. Mogelijk dat het verbruikscijfer iets optimistisch is. Al heb ik met een energiemeter van 2 naar 100% wel gemerkt dat ik dan circa 26 kWh verbruik. 5 a 10 % laadverlies komt dan ook op circa 24/25 kWh. Dit overigens met een 2019 Ioniq, circa 70.000km op de teller.

• fx500
[...]

Dat van de cel spanning is dacht ik wel een goede indicatie van de nog resterende kwaliteit van de accu of hoe er mee is omgegaan (veel snel laden oid). Of de BMS van Hyundai is gewoon ongelofelijk goed in deze truc, want ook mijn accu cellen waren bijna allemaal 3.18V. 2 cellen stonden op 3.16V.
Wie weet is dat de reden dat het boekje zegt: Minimaal 1x per maand tot 100% opladen i.c.m. de topbuffer.

• PeterZ(on)
fx500 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:50:
[...]

Wie weet is dat de reden dat het boekje zegt: Minimaal 1x per maand tot 100% opladen i.c.m. de topbuffer.
Is dat niet om de cellen te balanceren?

• fx500
PeterZ(on) schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:13:
[...]

Is dat niet om de cellen te balanceren?
Dat is mijn aanname inderdaad. En dat het stukje topbuffer ook helpt omdat je daar de slechte voltage mee kunt balanceren of de slechte voltage/cellen kunt verbergen. Of misschien wel tijdelijk voor straf kunt parkeren als ze zich niet houden aan het BMS protocol/waarden.

Voor een lucht gekoelde accu een heel goed product zou ik zeggen. Ik heb mijzelf een beetje verdiept in EV's natuurlijk voordat ik de Ioniq kocht. Helaas zijn niet alle EV's generatie1 of 2 (ZOE, Leaf, i3 etc) zo goed doordacht.
Ik heb namelijk ook gekeken naar een Leaf (ook lucht gekoelde accu), maar dezen zijn of wel veelal slecht behandeld of gewoon van slechtere kwaliteit chemie/cellen.

Misschien nog leuk om te weten. Wij hebben in onze vakantie in Noorwegen een jaar of 2 geleden een Nissan Leaf e+ gehuurd (59kWh netto accu). En ja dit was in de winter, maar deze haalde echt nipt 200KM range. Dit i.c.m. een CHAdeMO aansluiting was geen goed huwelijk :o

• PeterZ(on)
fx500 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:45:
[...]

Dat is mijn aanname inderdaad. En dat het stukje topbuffer ook helpt omdat je daar de slechte voltage mee kunt balanceren of de slechte voltage/cellen kunt verbergen. Of misschien wel tijdelijk voor straf kunt parkeren als ze zich niet houden aan het BMS protocol/waarden.

Voor een lucht gekoelde accu een heel goed product zou ik zeggen. Ik heb mijzelf een beetje verdiept in EV's natuurlijk voordat ik de Ioniq kocht. Helaas zijn niet alle EV's generatie1 of 2 (ZOE, Leaf, i3 etc) zo goed doordacht.
Ik heb namelijk ook gekeken naar een Leaf (ook lucht gekoelde accu), maar dezen zijn of wel veelal slecht behandeld of gewoon van slechtere kwaliteit chemie/cellen.

Misschien nog leuk om te weten. Wij hebben in onze vakantie in Noorwegen een jaar of 2 geleden een Nissan Leaf e+ gehuurd (59kWh netto accu). En ja dit was in de winter, maar deze haalde echt nipt 200KM range. Dit i.c.m. een CHAdeMO aansluiting was geen goed huwelijk :o
Volgens mij was/is de Leaf helemaal niet gekoeld, alleen passief, daar viel verder weinig aan te doen. Misschien dat de nieuwste + iets van koeling heeft maar mijn 24kWh Leaf had zeker niets. Daarmee vergeleken is de luchtkoeling van de Ioniq een hele verbetering. De overstap van Leaf naar Ioniq was sowieso een hele verbetering. :)

Die 200km met 59kWh in de winter is wel erg weinig, is bijna 300Wh p/km.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WCA schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:27:
[...]

Ik begrijp zelf niet helemaal wat het probleem is met de verlichting van de Ioniq, ik had hiervoor een Corolla, daarvoor een Ford Transit, Daarvoor een Mazda 2 en daarvoor een Aygo. Op het groot licht na heeft de Ioniq van die auto's eigenlijk wel de beste verlichting van allemaal vind ik. Misschien dat mn referentiekader niet supergroot is, maar ik ben er eigenlijk heel tevreden mee
Omdat het superwit licht is is het contrast al veel lager dan bij geler (halogeen) licht en de lichtbundel komt gewoon echt niet ver, misschien ligt het aan de afstelling maar ik zie echt maar 2-3 autolengtes voor me, dat is echt weinig als je op snelweg snelheid rijdt) dus als je op pikdonkere wegen rijdt zie je nauwelijks iets voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:08:
[...]

Volgens mij was/is de Leaf helemaal niet gekoeld, alleen passief, daar viel verder weinig aan te doen. Misschien dat de nieuwste + iets van koeling heeft maar mijn 24kWh Leaf had zeker niets. Daarmee vergeleken is de luchtkoeling van de Ioniq een hele verbetering. De overstap van Leaf naar Ioniq was sowieso een hele verbetering. :)

In de zomer kwam mijn 40 kWh leaf al amper tot de 200 km. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:42:
[...]

Omdat het superwit licht is is het contrast al veel lager dan bij geler (halogeen) licht en de lichtbundel komt gewoon echt niet ver, misschien ligt het aan de afstelling maar ik zie echt maar 2-3 autolengtes voor me, dat is echt weinig als je op snelweg snelheid rijdt) dus als je op pikdonkere wegen rijdt zie je nauwelijks iets voor je.
Op pikdonkere wegen doe je toch het grote licht aan? :P

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
[...]

Dit herken ik ook, de verlichting is prima, maar relatief dicht voor de auto. Ik ga nog een keer bij een garage de koplamp hoogte af laten stellen (dwz, zo hoog mogelijk binnen de limiet)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

daemonix schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:45:
[...]

Op pikdonkere wegen doe je toch het grote licht aan? :P
Niet op de snelweg met tegemoetkomend verkeer aan de andere kant van de vangrail

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Inderdaad. Ik gebruik letterlijk nooit mijn grootlicht.
Ik denk in de 2 jaar dat ik de auto heb heb ik 2x groot licht aangedaan, en dan nooit voor langer dan 30 seconde.
De normale lampen geven meer licht dan het grootlicht van mijn vorige auto uit 2013...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• daemonix
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:10:
[...]

Niet op de snelweg met tegemoetkomend verkeer aan de andere kant van de vangrail
Dan is het niet pikdonker. :P

• maarte997
Ik ben gisteren weer eens gaan testen met mijn Ioniq 28kWh 2017 bij Tesla Zaventem. Na mijn slechte ervaring in Verviers waar het nieuwste type (3?) een laadfout gaf, toch nog eens een poging gewaagd.
Jammer genoeg... Weer foutmelding. Erg frusterend. De lader klemt, maar dat leek me niet het probleem. Ik kon de lader volledig inschuiven.
Welke communicatie gaf de auto:
- Kabel ingeplugd. Opstarten via app. App geeft geen melding (behalve 'kan 2min duren). In de auto knipperde de middelste van de 3 blauwe LED's. Vreemd, want normaal doet ie dat enkel wanneer de lader goed insteekt maar hij niet mag laden volgens het laadschema. Het laadschema was geactiveerd, maar de auto mocht volgens het schema opgeladen worden. Dit mocht dus niet het probleem zijn.
- Kabel ingeplugd. Laadschema uitgezet. Opgestart via app. In de auto knippert nu enkel de derde LED...

Daarnaast viel het me ook op dat de auto bij de eerste laadpogingen geen foutmelding gaf. Hij gaf gewoon niets aan. Auto in- of uitgeschakeld maakte niets uit .
Uiteindelijk kreeg ik bij de laatste pogingen toch de foutmelding 'Snelladerfout!/Fout in snellader'. Dit gaf hij ook bij het wegrijden van de snelladers, alsook op het moment dat ik de auto 20min later in de garage reed...
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaring welke hiervoor een oplossing hebben gevonden?

Voorlopige conclusie: voor mij jammer genoeg geen Tesla-snelladers meer...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so_ZCfaLiuqLWQCE-6ecswVVOkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ns3htOY2oEkEUzxpH4rlxGQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrOOatC-Rj-fJ3ff1fdNX_ZoqK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rANvTsjQ28z0p0BDdZBYQhJt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door maarte997 op 21-09-2023 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• viddie84
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
PeterZ(on) schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:55:
[...]

De capaciteit van de Ioniq is v.z.i.w. 28kWh en die 24,9kWh zou dan 11% degradatie betekenen. Het verschil in celspanning lijkt mij wel acceptabel bij een lage SoC. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van leeftijd, gereden km's en of die verbruiksmeting echt correct is. Of de degradatie veel is hangt daar natuurlijk ook van af.

Ik ga het tijdens mijn komende vakantie eens per laadbeurt wat uitgebreider bijhouden, want meten is weten en die 100% SoH die je vaak ziet geloof ik niet.
Volgens de test rapporten van Aviloo is de (bruikbare) capaciteit van een nieuwe Ioniq 28 niet 28 kWh maar 26 kWh. Ook Björn Nyland heeft dat geconstateerd toen hij een test deed (via de methode van de accu bijna leeg rijden) met een bijna nieuwe Ioniq. Ik denk dus dat je als je degradatie wilt berekenen uit moet gaan van 26 kWh. Ik hou zelf geregeld mijn ritten van 100% naar bijna leeg bij het afgelopen 1,5 jaar en kom dan op gemiddeld 25 kWh. Toen ik hem 1,5 jaar geleden kocht met 50k op de teller was dat ongeveer 25,3 kWh. Ik heb een Ioniq uit 2018 met nu 103k op de teller. Degradatie valt mij dus heel erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

[...]

Hè, het is vrij koud LED licht. Dat is juist beter voor zichtbaarheid dan het gele halogeenlicht van gloeilampen. Het contrast is juist hoger.

Op die pikdonkere wegen heb ik nog nooit genoeg gehad aan mijn 'gewone' lampen iig, groot licht is daar voor bedoeld. Als jij zo ver vooruit kan kijken met je gewone lampen, dan verblind je gegarandeerd tegenliggers. Zo veel mensen hebben hun lichten veel te hoog staan...

Share and Enjoy!

• WCA

WCA

maarte997 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:04:
Ik ben gisteren weer eens gaan testen met mijn Ioniq 28kWh 2017 bij Tesla Zaventem. Na mijn slechte ervaring in Verviers waar het nieuwste type (3?) een laadfout gaf, toch nog eens een poging gewaagd.
Jammer genoeg... Weer foutmelding. Erg frusterend. De lader klemt, maar dat leek me niet het probleem. Ik kon de lader volledig inschuiven.
- Kabel ingeplugd. Opstarten via app. App geeft geen melding (behalve 'kan 2min duren). In de auto knipperde de middelste van de 3 blauwe LED's. Vreemd, want normaal doet ie dat enkel wanneer de lader goed insteekt maar hij niet mag laden volgens het laadschema. Het laadschema was geactiveerd, maar de auto mocht volgens het schema opgeladen worden. Dit mocht dus niet het probleem zijn.
- Kabel ingeplugd. Laadschema uitgezet. Opgestart via app. In de auto knippert nu enkel de derde LED...

Daarnaast viel het me ook op dat de auto bij de eerste laadpogingen geen foutmelding gaf. Hij gaf gewoon niets aan. Auto in- of uitgeschakeld maakte niets uit .
Uiteindelijk kreeg ik bij de laatste pogingen toch de foutmelding 'Snelladerfout!/Fout in snellader'. Dit gaf hij ook bij het wegrijden van de snelladers, alsook op het moment dat ik de auto 20min later in de garage reed...
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaring welke hiervoor een oplossing hebben gevonden?

Voorlopige conclusie: voor mij jammer genoeg geen Tesla-snelladers meer...[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder, ik heb nog nooit een laadfout gehad. Ook niet bij v3 laders, en ik gebruik die best nog wel eens.

Weet je zeker dat je die kabel er écht diep genoeg in jast?

Share and Enjoy!

• [J.d.I.] DirtyHarry

Voorlopige conclusie: voor mij jammer genoeg geen Tesla-snelladers meer...[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hier geen oplossing voor, maar dit had ik ook in Frankrijk toen ik hem aan een Tesla snellader wilde hangen. De melding bleef een poos op het display staan, dus ik was toen bang dat ik iets gesloopt had door de stekker erin te proberen te proppen, maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Recent heb ik hem nog een keer bij Tesla geladen in Rijswijk op de dag dat laden bij Tesla gratis was. Ook een stekker die dus niet goed paste, maar toen ging hij wel gewoon laden. Dus ik heb geen idee waarom het de ene keer wel werkte en de andere keer niet. Mogelijk dat hij de ene keer net wel goed contact met de pinnen maakt en de andere keer niet vanwege het erin proppen?

• [J.d.I.] DirtyHarry
viddie84 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:27:
[...]

Volgens de test rapporten van Aviloo is de (bruikbare) capaciteit van een nieuwe Ioniq 28 niet 28 kWh maar 26 kWh. Ook Björn Nyland heeft dat geconstateerd toen hij een test deed (via de methode van de accu bijna leeg rijden) met een bijna nieuwe Ioniq. Ik denk dus dat je als je degradatie wilt berekenen uit moet gaan van 26 kWh. Ik hou zelf geregeld mijn ritten van 100% naar bijna leeg bij het afgelopen 1,5 jaar en kom dan op gemiddeld 25 kWh. Toen ik hem 1,5 jaar geleden kocht met 50k op de teller was dat ongeveer 25,3 kWh. Ik heb een Ioniq uit 2018 met nu 103k op de teller. Degradatie valt mij dus heel erg mee.
Oh interessant, ik dacht altijd dat het 28 kWh oid netto was en bruto 30,x kWh oid. Maar als Bjorn Nyland dit heeft getest met een bijna nieuwe Ioniq en ook blijkt uit tests van Aviloo dan zal dit wel kloppen. Zou wel mooi zijn want dat betekent dat de degradatie bij mijn (en jouw) Ioniq dus erg meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
fx500 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:50:
[...]

Dat van de cel spanning is dacht ik wel een goede indicatie van de nog resterende kwaliteit van de accu of hoe er mee is omgegaan (veel snel laden oid). Of de BMS van Hyundai is gewoon ongelofelijk goed in deze truc, want ook mijn accu cellen waren bijna allemaal 3.18V. 2 cellen stonden op 3.16V.
Klopt, ik had ook begrepen dat als je een accu test commercieel laat uitvoeren dat ze voornamelijk kijken naar spanningsverschillen bij volle accu en bij vrijwel lege accu.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WCA schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:38:
[...]

Hè, het is vrij koud LED licht. Dat is juist beter voor zichtbaarheid dan het gele halogeenlicht van gloeilampen. Het contrast is juist hoger.
Het menselijk oog is gevoeliger voor geel / amber kleurig licht en ziet daarmee meer contrast. In harde cijfers geeft knalhard wit licht misschien meer lumens maar wat je ogen waarnemen is een 2e ;) Niet voor niets dat Franse auto's vroeger ook gele lampen hadden, met de lage lichtopbrengst van gloeilampen destijds gaf een gele gloed in elk geval nog voldoende contrast.

[Afbeelding]
Je moet die tesla laders er écht stevig indrukken anders maakt het geen goed contact maar ik heb eigenlijk nooit problemen met tesla chargers. Slechts 1 keer gehad dat hij stopte met laden maar die sessie kon ik direct opnieuw starten.
Wel pas bij Fastned een snellaad error, pas na een paar keer opnieuw de kabel erin en eruit en de aansluiting op de auto even schoongeblazen deed ie het. Dat laatste is waarschijnlijk puur psychisch maar hee, het werkte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Metro2002 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:00:
[...]

Het menselijk oog is gevoeliger voor geel / amber kleurig licht en ziet daarmee meer contrast. In harde cijfers geeft knalhard wit licht misschien meer lumens maar wat je ogen waarnemen is een 2e ;) Niet voor niets dat Franse auto's vroeger ook gele lampen hadden, met de lage lichtopbrengst van gloeilampen destijds gaf een gele gloed in elk geval nog voldoende contrast.
Ideaal is 5000k (neutraal) wit licht. Dat is waar je het meeste mee ziet. Volgens mij is daar niet echt een discussie over mogelijk. Gloei is meestal warmer dan dat. De Ioniq is denk ik iets kouder, maar zeker niet blauwig ofzo.

Geel was juist omdat het minder verblindt voor tegenliggers

Share and Enjoy!

• PeterZ(on)
viddie84 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:27:
[...]

Over welke video heb je het dan want meer dan 4kWh aan buffer is wel erg veel. Ik kwam deze tegen en de resultaten komen aardig overeen met mijn ervaring en wat jij hebt gemeten.

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:45:
[...]

Ik heb hier geen oplossing voor, maar dit had ik ook in Frankrijk toen ik hem aan een Tesla snellader wilde hangen. De melding bleef een poos op het display staan, dus ik was toen bang dat ik iets gesloopt had door de stekker erin te proberen te proppen, maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Recent heb ik hem nog een keer bij Tesla geladen in Rijswijk op de dag dat laden bij Tesla gratis was. Ook een stekker die dus niet goed paste, maar toen ging hij wel gewoon laden. Dus ik heb geen idee waarom het de ene keer wel werkte en de andere keer niet. Mogelijk dat hij de ene keer net wel goed contact met de pinnen maakt en de andere keer niet vanwege het erin proppen?
Ik had in Duitsland een snelladerfoutmelding toen ik de stekker erin had gedaan en de app niet wilde starten. Dus zonder te laden toch een foutmelding die uiteindelijk wel is verdwenen. Daarna nog verschillende keren in Gouda, Rijswijk en Sassenheim zonder problemen geladen.

• Mikkem
Vanmorgen de achter "spoiler" van mijn Ioniq flink beschadigd in een parkeergarage. Auto stak nog een meter uit het vak toen dat gebeurde.

3 beschadigingen, middelste het ergst. Baal er enorm van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viddie84
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:22:
[...]

Over welke video heb je het dan want meer dan 4kWh aan buffer is wel erg veel. Ik kwam deze tegen en de resultaten komen aardig overeen met mijn ervaring en wat jij hebt gemeten.
[YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh degradation test]
Ik weet even niet meer welke video precies, hij heeft het volgens mij eens verteld in een Ioniq test video (ik heb 1,5 jaar geleden alle Ioniq videos zitten bekijken van hem en toen viel me op dat hij tot die conclusie kwam). Maar in deze video is het ook wel duidelijk, samen met het Aviloo rapport en zijn eigen bevindingen, vanaf 6:38 ongeveer:

YouTube: Audi e-tron 50/55 & Hyundai Ioniq 28 kWh degradation tests with Aviloo

Ik kom op in de commentaren onder de video ook vaker de 26,6 kWh usable capacity tegen. Schijnbaar is die geadverteerde 28 kWh nog nooit gehaald in een nieuwe Ioniq...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
viddie84 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:47:
[...]

Ik weet even niet meer welke video precies, hij heeft het volgens mij eens verteld in een Ioniq test video (ik heb 1,5 jaar geleden alle Ioniq videos zitten bekijken van hem en toen viel me op dat hij tot die conclusie kwam). Maar in deze video is het ook wel duidelijk, samen met het Aviloo rapport en zijn eigen bevindingen, vanaf 6:38 ongeveer:

YouTube: Audi e-tron 50/55 & Hyundai Ioniq 28 kWh degradation tests with Aviloo

Ik kom op in de commentaren onder de video ook vaker de 26,6 kWh usable cnpacity tegen. Schijnbaar is die geadverteerde 28 kWh nog nooit gehaald in een nieuwe Ioniq...
Ik heb nog wat zitten lezen op Goingelectric.de en daar kom ik toch idd ook waardes tegen van een 26kWh. Dat betekent dan dat de degradatie erg meevalt of dat die verborgen blijft door een behoorlijk grote buffer die m.i. dan eerst wordt verbruikt voordat de SoH gaat dalen.

Ik denk dat je de degradatie als eerste gaat merken als je bij een volgeladen accu geen regen meer hebt. Maar daar heb ik gelukkig nog niets van gemerkt. Had laatst zelfs in Duitsland, na vol te zijn vertrokken uit het hotel, na een aantal km's weer 100% SoC en bleef volle regen houden tijdens de afdaling.

• BarryH
Ik heb 1 keer vanaf 2% naar 100% geladen met 28,44 kWh volgens de kWh meter in de laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• viddie84
BarryH schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:06:
Ik heb 1 keer vanaf 2% naar 100% geladen met 28,44 kWh volgens de kWh meter in de laadpaal.
Dat is dan inclusief laadverlies van meestal zo’n 10% dus dan kom je op 25,8 kWh

• maarte997
Yes, vandaag als test nog eens bij de Superchargers op de Corda campus in Hasselt gestopt. Auto uitgeschakeld, lader erin gewrongen, laden opgestart en quasi meteen begon de auto 'te klikken' en startte het laden. Tesla is toch te betrouwen, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:08:
[...]

Klopt, de Nissan LEAF, voor zover ik weet zelfs diegene die je vandaag koopt, hebben een volledig passief gekoelde batterij. In tegenstelling tot de Ioniq is er niet eens een geforceerde luchtstroom over de modules. Dit heeft Nissan wel gedaan bij de batterij in de e-NV200, maar dan vermoedelijk omdat deze grotere vermogens moet trekken door het hogere gewicht. Het maakt dat de LEAF in essentie enkel geschikt is als stadswagentje, zelfs met de hedendaagse grote batterij van 64kWh heb je problemen en ben je de batterij relatief snel aan het degraderen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cequadrat
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-08 01:16
Dag allen, ik heb een vraagje. Zat de granny lader bij de standaarduitrusting toen jullie de auto nieuw kochten/leaseten? (Mijn geval: lease 28 kWh 2018)

[ Voor 11% gewijzigd door cequadrat op 24-09-2023 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik4711
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:40
cequadrat schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:07:
Dag allen, ik heb een vraagje. Zat de granny lader bij de standaarduitrusting toen jullie de auto nieuw kochten/leaseten?
Die zat er standaard bij voor mij (lease 38 kWh 2019].

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Dag allen, ik heb een vraagje. Zat de granny lader bij de standaarduitrusting toen jullie de auto nieuw kochten/leaseten? (Mijn geval: lease 28 kWh 2018)
Niet nieuw gekocht, maar als 2ehandse vanuit de lease zat er netjes een originele Hyundai granny lader met opbergtas bij, mede een degelijke 1 fase 32A 6 meter lange laadkabel.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
2017 wel
later was volgens mij de laadkabel een accesoire (dus niet de granny)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 24-09-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:48:
[...]

2017 wel
Was de laadkabel na 2017 een accesoire?? Die is toch vrij essentieel voor een elektrische auto zou ik zeggen 8)7

Bij mijn tweedehands 2017 Premium zat een laadkabel en degelijke granny charger, maar ik weet dus niet of dit er bij nieuwe aanschaf standaard bij zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
De grannycharger was volgens mij gewoon standaard, daar is zelfs nog een terugroepactie voor geweest. Althans, we kregen een gratis plastic hoesje/sleeve voor de lader.

Ik kreeg bij aankoop (2e hands) een 6 meter lange dikke 3-fase 32a kabel meegeleverd. Lomp en stug en overkill voor de Ioniq omdat je natuurlijk maar 1-fase nodig hebt. Deze lijkt me dus niet standaard meegeleverd door Hyundai.

Hier ook even een testje gedaan met de hoeveelheid die ik kan laden in de accu aan een AC lader.
Vanaf 15% heb ik hem opgeladen naar 100% en omgerekend is er 32,31kWh in gegaan volgens de Vattenfall app. Met 10% laadverlies zou dat 29,08kWh zijn.
Dat is best veel, meer dan ik had verwacht. Of het laadverlies moet toch hoger zijn geweest op die 3,6kW paal.
Ioniq is van 09/2018 met bijna 80K kilometers.

[ Voor 33% gewijzigd door Headshot_NL op 25-09-2023 09:30 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
Bij mijn Ioniq 28kWh uit 2019 kwam de granny kabel standaard mee (in Belgie), de laadkabel om de wagen te kunnen laden aan AC-laadpalen moest ik er wel zelf bijkopen aan 600 euro. Ook bij mijn Ioniq 6 kwam de granny charger netjes mee, en heb mijn oude kabel dan ook met de classic mee verkocht.

@Headshot_NL, correct, daar zat inderdaad een terugroepactie op om deze beter waterbestendig te maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Headshot_NL volgens mij is SoC misleidend omdat deze voltage gebaseerd is.
Dus vooral laadsessies van 1-5% naar 100% zijn maatgevend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

BarryH schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:48:
[...]

2017 wel
Een collega van me heeft een Kia Soul uit Duitsland geïmporteerd. Volgens hem zat er niet standaard een kabel bij daar bij een nieuwe auto.

Pagina: 1 ... 147 ... 195 Laatste