Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Blokker_1999 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:51:
Bij mijn Ioniq 28kWh uit 2019 kwam de granny kabel standaard mee (in Belgie), de laadkabel om de wagen te kunnen laden aan AC-laadpalen moest ik er wel zelf bijkopen aan 600 euro. Ook bij mijn Ioniq 6 kwam de granny charger netjes mee, en heb mijn oude kabel dan ook met de classic mee verkocht.

@Headshot_NL, correct, daar zat inderdaad een terugroepactie op om deze beter waterbestendig te maken.
600 euro?!

Mijn 2e hands ioniq uit belgie had dus ook geen laadkabel (deze persoon had hem de laatste 3 jaar alleen met granny geladen). Heb zelf een kabel gekocht, voor 150 euro voor een 8m kabel

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

Mijn tweedehands Ioniq had geen granny charger en laadkabel, tot ik vroeg of die er bij konden. Toen kon het ineens wel. Granny charger een ander model dan standaard (wel hyundai) en de laadkabel ook een 3 fasen kabel (ook hyundai).

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
Dat was geen ongebruikelijke prijs in die tijd voor een kwalitatief goede kabel. Kon het toen goedkoper? Ongetwijfeld, maar op een investering van enkele tienduizenden euro ga je niet ineens enkele euro proberen te besparen wat je je later mogelijks gaat beklagen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
BarryH schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:52:
@Headshot_NL volgens mij is SoC misleidend omdat deze voltage gebaseerd is.
Dus vooral laadsessies van 1-5% naar 100% zijn maatgevend
Dan ga ik deze nog eens testen thuis binnenkort. Vanaf 1% volladen op de maximale snelheid. Ben benieuwd!

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Headshot_NL schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:25:
[...]

Dan ga ik deze nog eens testen thuis binnenkort. Vanaf 1% volladen op de maximale snelheid. Ben benieuwd!
Het lastige is wel om het laadverlies te bepalen. Als je thuis laadt kun je op gegeven moment wel wat sommetjes maken maar bij publieke laadpalen weet je het eigenlijk niet. Ik heb ook wel eens laadsessies gehad waarbij het verlies zeker 15-20% moet zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
viddie84 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:50:
[...]

Het lastige is wel om het laadverlies te bepalen. Als je thuis laadt kun je op gegeven moment wel wat sommetjes maken maar bij publieke laadpalen weet je het eigenlijk niet. Ik heb ook wel eens laadsessies gehad waarbij het verlies zeker 15-20% moet zijn geweest...
Ja dat blijft een lastige. Ik heb thuis een Zappi waarmee ik hem op vol vermogen kan laden (1 fase 32 ampère beschikbaar). Hoe hoger het vermogen, hoe hoger de efficiëntie.
Stel je propt er 30 kWh in en je hebt 15% verlies dan heb je 4,5 kWh ergens verloren. Dat is best fors natuurlijk.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Voor dat de Ioniq voor onderhoud naar de garage moet vandaag maar zelf eens de software ge-update, want mocht het mis gaan dan kunnen ze dat in de garage herstellen. Maar alles is goed gegaan en eigenlijk ook eenvoudig. Eerst wat video's op YT bekeken en vervolgens van de Hyundai-site het update programma en bestanden gedownload. De bestanden op een nieuwe SD-card gezet en in de Ioniq gestopt en die ziet gelijk de update. Ben ik niet meer afhankelijk van de dealer en kan ik het zelf doen. :)

Voor wie het ook zelf wil doen, https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De navigatie van Hyundai kan me gestolen worden, Google Maps is zo ontzettend veel beter... Waarom zou ik dan zelf gaan updaten? Overigens betalen we de dealer voor dat soort activiteiten (lease auto).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Gek, ik ben juist wel erg tevreden met de standaard navigatie. Er komen regelmatig updates dus het loopt nooit ver achter. En door de automatische hotspot verbinding met mijn telefoon heb je ook gewoon live verkeersinformatie.
Ik gebruik ook vaak het navigatiescherm naast de snelheidsmeter.

Google maps is dan weer totaal niet mijn ding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:21:
Gek, ik ben juist wel erg tevreden met de standaard navigatie. Er komen regelmatig updates dus het loopt nooit ver achter. En door de automatische hotspot verbinding met mijn telefoon heb je ook gewoon live verkeersinformatie.
Ik gebruik ook vaak het navigatiescherm naast de snelheidsmeter.

Google maps is dan weer totaal niet mijn ding :P
Wat bedoel je met automatische hotspot verbinding, is dat de bluetooth verbinding of iets anders? Ik zag gisteren na het updaten wel een optie voor verkeersinformatie en heb die aangevinkt, geen idee of die optie er voor de update ook al was.

Google Maps hoef ik ook niet, ik gebruik de navigatie in de Ioniq voor mijn vakantiebestemming en daarnaast mijn Tomtom voor navigeren naar de snelladers onderweg.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik heb 1x de navigatie van de auto zelf gebruikt, was een noodgeval.
We waren afgelopen zomer in frankrijk en er was geen bereik. Dus dan maar de auto zijn navigatie. Naar de lidl een halfuur verder om te laden.

Nou dat was leuk hoor. Kom ik aan bij een loods waar een klein briefje hangt: Lidl has moved.
Gelukkig had ik daar wel bereik en kon ik gewoon Google maps gebruiken die wel wist waar de lidl was :)
Meteen toen maar de Frankrijk kaart gedownload in Google Maps.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 26-09-2023 10:18 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:08:
[...]

Wat bedoel je met automatische hotspot verbinding, is dat de bluetooth verbinding of iets anders? Ik zag gisteren na het updaten wel een optie voor verkeersinformatie en heb die aangevinkt, geen idee of die optie er voor de update ook al was.

Google Maps hoef ik ook niet, ik gebruik de navigatie in de Ioniq voor mijn vakantiebestemming en daarnaast mijn Tomtom voor navigeren naar de snelladers onderweg.
Je kunt de auto met wifi verbinding met je telefoon hotspot. Dan heb je dus de verkeersinformatie zoals files en afsluitingen etc.

Ik heb om mijn telefoon een regeltje aangemaakt dat hij automatisch de hotspot aanzet als ik bluetooth verbinding maak met de auto.
Dus in de praktijk stap ik in, bluetooth maakt verbinding en na 20 seconden heeft de auto/navigatie ook internet via mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Headshot_NL schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:24:
[...]

Je kunt de auto met wifi verbinding met je telefoon hotspot. Dan heb je dus de verkeersinformatie zoals files en afsluitingen etc.

Ik heb om mijn telefoon een regeltje aangemaakt dat hij automatisch de hotspot aanzet als ik bluetooth verbinding maak met de auto.
Dus in de praktijk stap ik in, bluetooth maakt verbinding en na 20 seconden heeft de auto/navigatie ook internet via mijn telefoon.
Er is zelfs een appje voor: Hotspot automatisch, gemaakt door een Duitser, https://android-hotspot.de/en (en staat gewoon in de appstore).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
daemonix schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:36:
[...]

Er is zelfs een appje voor: Hotspot automatisch, gemaakt door een Duitser, https://android-hotspot.de/en (en staat gewoon in de appstore).
Ja er zijn inderdaad losse apps voor te krijgen. Mijn telefoon (Xiaomi) heeft gewoon een ingebouwde taakplanner. Werkt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:19
Er is zelfs een officiele Hyundai Access Point app (voor Android)

• PeterZ(on)
FenixOrange schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:32:
Er is zelfs een officiele Hyundai Access Point app (voor Android)
Wel jammer dat die voor geen van mijn apparaten geschikt is.

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Ik gebruik ook meestal de auto zijn navigatie, of abrp. Maar het facelift model heeft gewoon ingebouwde data verbinding en ook info over de laadpalen of ze in gebruik zijn.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:47
Sinds kort heb ik een Ioniq 2020 waar ik erg blij mee ben. Alleen één metertje in het dashboard snap ik niet. En ook de handleiding bracht geen opheldering. Het gaat om het metertje dat loopt van 0.0 km tot 0.5 km. Wie weet waar deze voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7BoeeAMrXzqvTnuO2-QkdJ1LrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMHKMGVbdTgQDt81KG3kmf1v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Arfman

Drome!

digilb schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:35:
Sinds kort heb ik een Ioniq 2020 waar ik erg blij mee ben. Alleen één metertje in het dashboard snap ik niet. En ook de handleiding bracht geen opheldering. Het gaat om het metertje dat loopt van 0.0 km tot 0.5 km. Wie weet waar deze voor is?

[Afbeelding]
Is dat misschien de hoeveelheid regeneratie?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Arfman schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:44:
[...]

Is dat misschien de hoeveelheid regeneratie?
Ja precies, dit is het aantal gewonnen kilometers bij het laatste regenereren. Elke acceleratie reset deze weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Net terug uit de Vogezen met de Ioniq, zijn eerste vuurproef, toch 1600 km heen en weer. Deed het goed, maar viel me wel op hoe ontzettend veel energie het kost om die glooiende snelwegen in de Ardennen onder Luik te rijden. En mede daardoor op de terugweg bijna in de problemen gekomen.

Max geladen bij Franse Fastned tot 93 (of net aan 94)%, met 170 km tot de volgende Fastned in België. Bij wegrijden gaf de GOM 240 km aan. Vrij overdreven, maar dacht toch wel wat buffer te hebben. Rustig gereden en buffer bleef ook lang 60 km, tot de laatste 1/3 van de batterij. Toen ging het snel naar 40 om redelijk lang te blijven steken op 20. Met nog iets meer dan 5 km te gaan kreeg ik de melding van 13%, van de buffer was niets meer over, en na die 5 km had ik nog maar 2% over. Voor de afslag knalde hij al naar turtle mode, en op het Fastned terrein naar super slome turtle mode.

Bizar dat dit opeens zo snel ging! Vergeleken met de top 10% van de batterij is de onderste 10% echt helemaal niets.

• PeterZ(on)
boozzz schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:22:
Net terug uit de Vogezen met de Ioniq, zijn eerste vuurproef, toch 1600 km heen en weer. Deed het goed, maar viel me wel op hoe ontzettend veel energie het kost om die glooiende snelwegen in de Ardennen onder Luik te rijden. En mede daardoor op de terugweg bijna in de problemen gekomen.

Max geladen bij Franse Fastned tot 93 (of net aan 94)%, met 170 km tot de volgende Fastned in België. Bij wegrijden gaf de GOM 240 km aan. Vrij overdreven, maar dacht toch wel wat buffer te hebben. Rustig gereden en buffer bleef ook lang 60 km, tot de laatste 1/3 van de batterij. Toen ging het snel naar 40 om redelijk lang te blijven steken op 20. Met nog iets meer dan 5 km te gaan kreeg ik de melding van 13%, van de buffer was niets meer over, en na die 5 km had ik nog maar 2% over. Voor de afslag knalde hij al naar turtle mode, en op het Fastned terrein naar super slome turtle mode.

Bizar dat dit opeens zo snel ging! Vergeleken met de top 10% van de batterij is de onderste 10% echt helemaal niets.
Dan moet je toch best een hoog verbruik hebben gehad. Uitgaande van nog 25kWh beschikbaar en 175km bereik dan zit je toch op een 14,7 kWh p/100km. Begin dit jaar heb ik dat in Spanje ook meegemaakt na een tijd in de file te hebben gestaan. Opeens raakte ik voor elke afgelegde km 2 km GOM kwijt. Daarom halveer ik bij de laatste 1/3 SoC voor de zekerheid het resterende bereik. En liever een keer extra laden dan de afsleepwagen laten komen.

• boozzz
PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:50:
[...]

Dan moet je toch best een hoog verbruik hebben gehad. Uitgaande van nog 25kWh beschikbaar en 175km bereik dan zit je toch op een 14,7 kWh p/100km. Begin dit jaar heb ik dat in Spanje ook meegemaakt na een tijd in de file te hebben gestaan. Opeens raakte ik voor elke afgelegde km 2 km GOM kwijt. Daarom halveer ik bij de laatste 1/3 SoC voor de zekerheid het resterende bereik. En liever een keer extra laden dan de afsleepwagen laten komen.
Aan het eind vermoedelijk wel, met die stukken heuvelop (weet nog dat ik met een VW Up op aardgas daar moest planken in zijn 4 om de 90 te houden). Maar over de gehele rit was het gemiddelde 11,4 kWh/100 km.

Wel interessant trouwens, bij die Fastned weer van 2% naar 93% geladen, en dat was 'maar' 22,62 kWh. Als Fastned heel efficiënt zou zijn met zeg 99% (ooit ergens gelezen), en 22,62 kWh 91% is, dan zou de hele accu slechts rond de 24,6 kWh zitten. Auto is nu 106.000 km en iets meer dan 4 jaar oud.

• PeterZ(on)
Ik denk dat je eerder aan 95% efficiency moet denken, dus dan is de resterende capaciteit nog iets minder. Misschien nog eens een keer leegrijden en dan met AC tot 100% laden, want zoals je al zei, met de eerste 10% kom je verder dan de laatste 10%.

• jerry99
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 16:48
Hoi ik heb al wel in dit topic gezocht. Maar kon het niet zo snel vinden. Ik ben sinds gisteren eigenaar van een hyundai ioniq electric 28kw 2018 met 41k op de teller. Ik heb 1 jaar garantie, maar mij viel al gelijk iets op en dat is dat de achterklep rammelt op oneffen wegen. Het zou iets in de carrosserie moeten zijn en vaker moeten voor komen. Weet iemand wat het is en hoe het te verhelpen is?

Daarnaast hoor ik ook een hele lichte ratel in het climatecontrole systeem. Volgens mij ook een vaker voorkomend iets. Heeft iemand daar ervaring mee?

Mvg Jerry

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jerry99 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:08:
Daarnaast hoor ik ook een hele lichte ratel in het climatecontrole systeem. Volgens mij ook een vaker voorkomend iets. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb dit een keer gehad na een beurt, toen bleek er een blaadje van een boom tussen gekomen te zijn toen ze het interieurluchtfilter verwisseld hebben. Heb het door de dealer laten doen, maar volgens mij was het 1 minuut werk om dit schoon te maken achter het dashboardkastje.

• boozzz
PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:55:
Ik denk dat je eerder aan 95% efficiency moet denken, dus dan is de resterende capaciteit nog iets minder. Misschien nog eens een keer leegrijden en dan met AC tot 100% laden, want zoals je al zei, met de eerste 10% kom je verder dan de laatste 10%.
Als ik weer durf heb :) Trouwens wel apart, lading ervoor was van 12% naar 93, ook Fastned, en nagenoeg evenveel kWh erin gegaan als van 2 naar 93. Alsof die laatste 10% non existent is op deze batterij. Zo voelde het ook met leegrijden. Naja, moet maar eens zo'n odb dongel halen.

• Headshot_NL
jerry99 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:08:
Hoi ik heb al wel in dit topic gezocht. Maar kon het niet zo snel vinden. Ik ben sinds gisteren eigenaar van een hyundai ioniq electric 28kw 2018 met 41k op de teller. Ik heb 1 jaar garantie, maar mij viel al gelijk iets op en dat is dat de achterklep rammelt op oneffen wegen. Het zou iets in de carrosserie moeten zijn en vaker moeten voor komen. Weet iemand wat het is en hoe het te verhelpen is?

Mvg Jerry
Dit zou heel goed de bevestigings punten van de achterbank kunnen zijn. Als je de bank plat legt en vervolgens een stuk tape om de haken draait moet het weg zijn.

Je 2e vraag herken ik niet.

• jerry99
Headshot_NL schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:16:
[...]

Dit zou heel goed de bevestigings punten van de achterbank kunnen zijn. Als je de bank plat legt en vervolgens een stuk tape om de haken draait moet het weg zijn.

Je 2e vraag herken ik niet.
Ik zal er eens naar kijken bedankt voor de tip.

• jerry99
Satch schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb dit een keer gehad na een beurt, toen bleek er een blaadje van een boom tussen gekomen te zijn toen ze het interieurluchtfilter verwisseld hebben. Heb het door de dealer laten doen, maar volgens mij was het 1 minuut werk om dit schoon te maken achter het dashboardkastje.
Ik dacht ook aan een blaadje inderdaad. Maar hoe krijg je die er weer uit.... nou goed dingetje voor de dealer en de garantie wellicht.

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Het kan naast de achterbank ook je "spoiler" zijn die ratelt. Is zelf te fixen als ik dit zie:

YouTube: Silencing the Annoying TRIM RATTLE in my 2017 Hyundai Ioniq Electric...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:44
jerry99 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:30:
[...]

Ik dacht ook aan een blaadje inderdaad. Maar hoe krijg je die er weer uit.... nou goed dingetje voor de dealer en de garantie wellicht.
Dat is makkelijk op te zoeken... en nog makkelijker te doen...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Da_Poncho schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:39:
Het kan naast de achterbank ook je "spoiler" zijn die ratelt. Is zelf te fixen als ik dit zie:

YouTube: Silencing the Annoying TRIM RATTLE in my 2017 Hyundai Ioniq Electric...
Ziet er niet moeilijk uit. Maar ben altijd bang dat ik die clips kapot trek. Zal eens goed gaan luisteren waar het vandaan komt.

Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Dat is heel geen blaadje! Maar inderdaad ook makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:09
Ik heb er nog wel een in de categorie geluidjes: mijn bestuurdersdeur piept bij open en dichtgaan. Het komt van het kunststof stangetje op de foto. Ik heb het al eens ingevet maar na een maand komt het gepiep al weer terug. Weet iemand een duurzame oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fok8KCrnF90rb5AJeKg_qWCT198=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9F0OFvf9rtwf9rR6raQRTtV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Bakko schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:03:
Ik heb er nog wel een in de categorie geluidjes: mijn bestuurdersdeur piept bij open en dichtgaan. Het komt van het kunststof stangetje op de foto. Ik heb het al eens ingevet maar na een maand komt het gepiep al weer terug. Weet iemand een duurzame oplossing?

[Afbeelding]
Dan zul je het mechanisme zelf in moet vetten denk ik, dan moet waarschijnlijk het deurpaneel eraf en dan kun je het scharnier even eruit halen en invetten.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hier ook maar even een linkje omdat het probleem zeker bij de Ioniq speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Ik doe het net even anders, met hetzelfde effect.

Na het parkeren hou ik de voet op de rem, zet de automaat in P en activeer de handrem voor ik de voetrem loslaat. De Ioniq beweegt dan niet.
Voorheen - met rem loslaten na de P stand - rolde de auto altijd nog een stukje voor het activeren van de handrem en dat voelde niet goed. Dat was met de ouderwetse automaten daarvoor niet anders, behalve dat het daarbij meer merkbaar was omdat het de volgende rit meer kracht kost om de pook uit P te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15

WhySoSerious

Be the change.

Bakko schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:03:

[Afbeelding]
Beetje WD40 op de wrijvende delen spuiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58

timovd

Voorsprong door techniek

Mikkem schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:51:
[...]

Ik doe het net even anders, met hetzelfde effect.

Na het parkeren hou ik de voet op de rem, zet de automaat in P en activeer de handrem voor ik de voetrem loslaat. De Ioniq beweegt dan niet.
Voorheen - met rem loslaten na de P stand - rolde de auto altijd nog een stukje voor het activeren van de handrem en dat voelde niet goed. Dat was met de ouderwetse automaten daarvoor niet anders, behalve dat het daarbij meer merkbaar was omdat het de volgende rit meer kracht kost om de pook uit P te halen.
Ik gebruik de handrem nooit.
Gaat die er niet automatisch op als gedetecteerd wordt wanneer de auto op een helling staat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

timovd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Gaat die er niet automatisch op als gedetecteerd wordt wanneer de auto op een helling staat?
Bij mijn Ioniq wordt de parkeerrem inderdaad automatisch aangetrokken wanneer ik op een helling parkeer, het is dus voor de Ioniq geen issue.
Sowieso zet ik zelf altijd handmatig de parkeerrem erop wanneer ik op een helling geparkeerd sta, dat heb ik mezelf aangeleerd om dat schommelen te voorkomen wat je dan voelt wanneer je de voetrem los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:09
Interessant filmpje over de P stand, ook leuk om die gearbox van binnen te zien. Nu snap ik ook hoe het zit met schommelen van de auto in de P, dat is dus eigenlijk niet best. Hiervoor ook nooit automaat gereden dus had altijd het idee dat de P stand een beetje hetzelfde was als een auto in z'n 1 laten staan, maar nee dus.

Ik deed het eigenlijk ook al op dezelfde manier als Mikkem dus dat zit wel goed denk ik.

Alleen heb ik het idee dat de Ioniq ook automatisch de handrem er op zet als je de auto uitzet terwijl je de rem nog hebt ingedrukt, toch? Of misschien is mijn parkeervak gewoon net een beetje schuin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Dat de handrem vanzelf aangetrokken wordt heb ik nog niet meegemaakt.

Mijn oprit is op zich vlak, maar heeft wel kleine hoogteverschillen waardoor de auto na het parkeren altijd een klein stukje rolt voordat deze volledig tot stilstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
timovd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Dat is mij nog nooit opgevallen maar ik heb er ook nog nooit op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Bij mij gaat de handrem er ook altijd automatisch op.
Heb al wel eens gehad dat ik de auto opstart, in de D wil zetten en de auto dan aangeeft dat het niet gelukt is om de handrem eraf te halen, en dan moet ik weer op D klikken en dan lukt het.

Ik heb in 3 jaar tijd 1x aan die handrem getrokken.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Laatst online: 17:10
Dit is wat er in de handleiding staat mbt parkeren:
Uitzetten van de auto
1. Houd het rempedaal ingetrapt als
de auto stilstaat.
2. Zet de transmissie in stand P
(parkeren) terwijl u het rempedaal
intrapt.
3. Activeer bij ingetrapt rempedaal
de parkeerrem.
4. Houd het rempedaal ingetrapt en
zet met de startknop de auto uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als je de auto uitzet en Hill Start Assist aan hebt staan* gaat de handrem er automatisch op. Dus wanneer je de auto uitzet terwijl je het rempedaal ingetrapt houdt, gaat het automatisch goed. Volgens mij kun je de auto niet eens uitzetten als het rempedaal niet ingedrukt hebt, dus ik zie niet in hoe je dat bij de Ioniq fout kunt doen. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 03-10-2023 12:26 . Reden: HDC moet dus ook aan staan ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Krisp schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:57:
Als je de auto uitzet gaat de handrem er automatisch op. Dus wanneer je de auto uitzet terwijl je het rempedaal ingetrapt houdt, gaat het automatisch goed. Volgens mij kun je de auto niet eens uitzetten als het rempedaal niet ingedrukt hebt, dus ik zie niet in hoe je dat bij de Ioniq fout kunt doen. :P
Dat is nog maar de vraag. Want als ik thuis op de helling parkeer heb ik de voetrem ingetrapt en doe de auto uit terwijl die in de D-stand staat en dan zakt de auto nog iets naar beneden. Dat schommelen dus en dat kan dus niet als de handrem erop staat.

Misschien dat de handrem er wel op gaat als ik in dezelfde situatie met de voetrem ingetrapt de P-stand kies en dan de auto uitzet. Er zijn dus verschillende manieren mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik doe altijd:

Voet op rem, handrem aan, P stand, auto uit.

Geen idee of het nodig is, maar het geeft me peace of mind

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Dat is nog maar de vraag. Want als ik thuis op de helling parkeer heb ik de voetrem ingetrapt en doe de auto uit terwijl die in de D-stand staat en dan zakt de auto nog iets naar beneden. Dat schommelen dus en dat kan dus niet als de handrem erop staat.

Misschien dat de handrem er wel op gaat als ik in dezelfde situatie met de voetrem ingetrapt de P-stand kies en dan de auto uitzet. Er zijn dus verschillende manieren mogelijk.
Net even de getest, en wat blijkt: mijn aanpak werkt alleen als je Hill Start Assist aan hebt gezet. In dat geval hoef je de auto niet apart op de handrem te zetten. In andere gevallen wel. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Krisp schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Net even de getest, en wat blijkt: mijn aanpak werkt alleen als je hill descent control aan hebt gezet. In dat geval hoef je de auto niet apart op de handrem te zetten. In andere gevallen wel. :)
Die optie ken ik niet in mijn 28kWh Comfort uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:02
Krisp schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:57:
Volgens mij kun je de auto niet eens uitzetten als het rempedaal niet ingedrukt hebt, dus ik zie niet in hoe je dat bij de Ioniq fout kunt doen. :P
Dat kan wel hoor, ik doe altijd rem ingedrukt, schakel naar P, handrem erop, dan rem los en auto uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
Goh..
Ik wist niet dat er hele procedures voor waren.
Ik doe het voornamelijk zo:
Rem ingedrukt om tot stilstand te komen
Auto uit.

Dat was het.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:07
Kodess schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:07:
Goh..
Ik wist niet dat er hele procedures voor waren.
Ik doe het voornamelijk zo:
Rem ingedrukt om tot stilstand te komen
Auto uit.

Dat was het.
Dit is eigenlijk wat ik ook altijd doe met onze Ioniq en e208, is dit dus eigenlijk fout? Ik had geen flauw idee dat dit uit maakte bij een EV.... Die hele P stand gebruik ik eigenlijk alleen voor een brug die open staat of voor een spoorweg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Die optie ken ik niet in mijn 28kWh Comfort uitvoering.
Bij de Ioniq heet het auto-hold. Dat zit onder de knop van de rijmodus.
Lintesir schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Dat kan wel hoor, ik doe altijd rem ingedrukt, schakel naar P, handrem erop, dan rem los en auto uit.
Ja, maar dat is niet automatisch. :P Door auto-hold in te drukken, kun je een aantal stappen overslaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Krisp op 03-10-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Krisp schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Bij de Ioniq heet het auto-hold. Dat zit onder de knop van de rijmodus.
[...]

Ja, maar dat is niet automatisch. :P Door auto-hold in te drukken, kun je een aantal stappen overslaan.
Ja dat had ik ook gezien, dan gaat die bij stoppen automatisch op de EPB. Maar dat hill descent control is in mijn beleving toch iets heel anders, meer voor een terreinauto om gecontroleerd een afdaling in het terrein te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Ja dat had ik ook gezien, dan gaat die bij stoppen automatisch op de EPB. Maar dat hill descent control is in mijn beleving toch iets heel anders, meer voor een terreinauto om gecontroleerd een afdaling in het terrein te doen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben ik verwarring met hill start assist. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Catvlek2 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Dit is eigenlijk wat ik ook altijd doe met onze Ioniq en e208, is dit dus eigenlijk fout? Ik had geen flauw idee dat dit uit maakte bij een EV.... Die hele P stand gebruik ik eigenlijk alleen voor een brug die open staat of voor een spoorweg....
Als je de auto uitzet gaat hij zelf in de P stand.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Kodess schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Als je de auto uitzet gaat hij zelf in de P stand.
Dus, om geen 8 minuten durend filmpje te hoeven kijken, wat is nu de "correcte" procedure?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Arfman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Dus, om geen 8 minuten durend filmpje te hoeven kijken, wat is nu de "correcte" procedure?
Volgens het filmpje is het
1. Remmen
2. Handrem
3. In zijn P
4. Uit?

Ik ga dat niet doen.
Ik rij al sinds 1996 in automaten met een P stand. En heb een enkele keer de handrem gebruikt. En ook nog nooit schade daarvan gehad.
Heb een tijdje in Amerika gewoond, vandaar de automaten. Leuke is dat ze daar het woord handrem niet kennen. Daar heet het emergency brake. Voor nood dus. Dus ook als je op een heuvel parkeerde was P genoeg. Alleen bij hele schuine hoeken (denk aan San Francisco) werd wel eens de handrem gebruikt.
Kent iemand anders hier iemand die dit soort schade heeft gehad? Ik ken dus best wat mensen met automaten die gewoon de P gebruiken en nooit de handrem en nog niets ovver dit soort schade gehoord.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Kodess Ik ken wel verhalen waarbij de hele "versnellingsbak" (is dat wel het juiste woord?) vervangen moest worden voor een paar duizend Euro. De oorzaak weet ik niet. Maar als de auto hobbelt bij het uitzetten van de auto, weet je dat er iets niet helemaal goed is blijkt uit het filmpje. Nederland is ook behoorlijk vlak, dus ik vraag mij af in hoeverre dit van toepassing is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Kodess schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

1. Remmen
2. Handrem
3. In zijn P
4. Uit?

Ik ga dat niet doen.
Ik rij al sinds 1996 in automaten met een P stand. En heb een enkele keer de handrem gebruikt. En ook nog nooit schade daarvan gehad.
Heb een tijdje in Amerika gewoond, vandaar de automaten. Leuke is dat ze daar het woord handrem niet kennen. Daar heet het emergency brake. Voor nood dus. Dus ook als je op een heuvel parkeerde was P genoeg. Alleen bij hele schuine hoeken (denk aan San Francisco) werd wel eens de handrem gebruikt.
Kent iemand anders hier iemand die dit soort schade heeft gehad? Ik ken dus best wat mensen met automaten die gewoon de P gebruiken en nooit de handrem en nog niets ovver dit soort schade gehoord.
Hier ook jaren automaat en altijd van de handrem afgebleven (dat komt van de periode daarvoor; wel eens met een brander onder de auto gelegen om de handremkabel weer te ontdooien? (Kadett uit jaar kruik))
Maar, de contructie met de P in de normale automaatbak is wel echt anders dan bij de reductiebak van een Ioniq. Ik merkte ook al dat er vrij veel rol speling bij het parkeren op een helling was en ik was mijn parkeer routine al aan het aanpassen, maar nu helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Kodess schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

1. Remmen
2. Handrem
3. In zijn P
4. Uit?

Ik ga dat niet doen.
Ik iets korter (sinds 2003 of zo) en alleen in Nederland.

Met de ouderwetse automaten wel aangeleerd omdat het uit "P" halen 's ochtends altijd erg onprettig aanvoelde; er staat merkbaar spanning op.

Bij de EV was ik het in eerste instantie juist ontwend; knopje indrukken, je voelt of merkt verder niets.
Maar de gewoonte is weer terug sinds enige tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Laten we ook even niet vergeten dat hij in het filmpje als voorbeeld een Peugeot aanhaalt, dat is in mijn ogen niet het meest betrouwbare merk. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:04
boozzz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:36:
[...]

Je hebt wel gelijk, en 100 of 200 euro extra valt prima te overzien.

[...]

Dit inderdaad. En leek me ook een goede allrounder van wat ik er over lees. Maar wellicht dat wat minder eco gerichte zomerbanden ook een goed alternatief zijn; de Goodyear Efficientgrip performance 2 lijkt me wel een goeie, mooi compromis tussen droog en nat grip en toch aardig efficiënt. Waar rijd jij mee @PeterZ(on)?
Heb vandaag, met oog op een nat seizoen, de oude gebarsten Michelin Energy Savers laten vervangen voor Goodyear efficientgrip 2. Eerste indruk is goed, lekker stil en heb weer maximaal profiel voor waterafvoer. De oude zaten tussen 2,5 a 3 mm en met een niet optimaal rubber dat richting 7 jaar oud ging.
Ben benieuwd naar de lange termijn met deze banden :)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Methew schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Heb vandaag, met oog op een nat seizoen, de oude gebarsten Michelin Energy Savers laten vervangen voor Goodyear efficientgrip 2. Eerste indruk is goed, lekker stil en heb weer maximaal profiel voor waterafvoer. De oude zaten tussen 2,5 a 3 mm en met een niet optimaal rubber dat richting 7 jaar oud ging.
Ben benieuwd naar de lange termijn met deze banden :)
Hoor graag hoe ze bevallen, ook qua verbruik, of dat veel omhoog gaat met een nieuwe band versus zo'n oude afgesleten variant.

Ikzelf heb toch nog even gewacht met vervangen. Mijn buurman (een grote automaniak) vond het nog wel meevallen met de staat van de oude Energy Savers qua scheurtjes (niet echt in de wang, maar meer op de zijkanten van het loopvlak) en profiel (slechtste zat op 4,5 mm profiel).

Ik heb ook net een ODB2 dongle binnen, eens kijken van het weekend hoe het met de cellen en voltages staat. Vond het toch wel raar dat ik de laatste 10% batterij er in 5 km doorheen had, en dat van 2% volladen laden evenveel kWh was als van 12%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ik gebruik de auto lang niet elke dag, soms staat deze wel 1 of 2 weken stil, is het dan beter voor de accu om deze met 60-70% acculading weg te zetten of kan ik hem met een gerust hart volgeladen laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 20:00
Metro2002 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:07:
Ik gebruik de auto lang niet elke dag, soms staat deze wel 1 of 2 weken stil, is het dan beter voor de accu om deze met 60-70% acculading weg te zetten of kan ik hem met een gerust hart volgeladen laten staan?
Het is zeker beter om de auto niet lang volgeladen te laten staan. Echter, wat nog niemand weet is hoeveel het scheelt. Is het zo dat bij regelmatig vol staan, de accu na 10 jaar nog 80% gezondheid heeft, en bij niet regelmatig volstaan na 20 jaar nog 80% gezond is? Het zou mooi zijn als we dat ooit weten. Een dergelijk verschil zou mij niet verbazen.

Zelf laad ik hem tot circa 85% tenzij ik de range op die dag echt nodig heb. Inclusief de buffer die de auto zelf aanhoudt zit je dan rond de 80%, en ook op hete dagen zal dat weinig schade opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wamske
Ik heb gisteren mijn laadpaal aangesloten; een Wallbox Pulsar Plus. Had wat issues met het updaten van de firmware, maar het is gelukt! Ik heb deze gekozen zodat ik mijn prefacelift slim kan laden met Jedlix. Lijkt allemaal te werken vooralsnog. Iemand hier die een zelfde/vergelijkbare setup heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:07:
Bij mij staat de auto soms ook weken lang stil maar nooit op 100% want ik laad alleen vol als ik kort daarna ga rijden. En welke SoC handig is hangt natuurlijk ook van je gebruik af en of je thuis kunt laden of publiek met het risico dat de laders bezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
wamske schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:20:
Ik heb gisteren mijn laadpaal aangesloten; een Wallbox Pulsar Plus. Had wat issues met het updaten van de firmware, maar het is gelukt! Ik heb deze gekozen zodat ik mijn prefacelift slim kan laden met Jedlix. Lijkt allemaal te werken vooralsnog. Iemand hier die een zelfde/vergelijkbare setup heeft?
Ben benieuwd naar je jedlix ervaringen. Vroeger kreeg je 1ct/kWh, nu is dat minder duidelijk hoe dat in elkaar steekt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
BarryH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Ben benieuwd naar je jedlix ervaringen. Vroeger kreeg je 1ct/kWh, nu is dat minder duidelijk hoe dat in elkaar steekt.
Dat is nu niet meer zo, maar mijn idee is: Laad ik goedkoop, laad ik groen. Verder kun je de gegevens van je zonnepanelen installatie toevoegen. Wel benieuwd hoe die daar mee om gaat.

Ik heb nu nog een variable contract, maar ik zit te kijken of ik misschien overstap op een dynamisch contract en dan is slim laden ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

t0mmiiiii schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Het is zeker beter om de auto niet lang volgeladen te laten staan. Echter, wat nog niemand weet is hoeveel het scheelt. Is het zo dat bij regelmatig vol staan, de accu na 10 jaar nog 80% gezondheid heeft, en bij niet regelmatig volstaan na 20 jaar nog 80% gezond is? Het zou mooi zijn als we dat ooit weten. Een dergelijk verschil zou mij niet verbazen.

Zelf laad ik hem tot circa 85% tenzij ik de range op die dag echt nodig heb. Inclusief de buffer die de auto zelf aanhoudt zit je dan rond de 80%, en ook op hete dagen zal dat weinig schade opleveren.
Ik laad hem eigenlijk altijd na een rit weer helemaal vol maar omdat hij best vaak een tijdje stilstaat ga ik denk ik maar proberen om hem inderdaad niet helemaal vol weg te zetten en pas de dag voordat ik een (lange) rit wil maken op te laden.

Ik kan volgens mij niet instellen tot hoeveel procent hij moet opladen of wel? (heb de 28Kwh versie)
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Bij mij staat de auto soms ook weken lang stil maar nooit op 100% want ik laad alleen vol als ik kort daarna ga rijden. En welke SoC handig is hangt natuurlijk ook van je gebruik af en of je thuis kunt laden of publiek met het risico dat de laders bezet zijn.
Kan thuis laden dus dat is geen probleem alleen als ik bijna leeg thuiskom is het weer beter om hem wel direct weer op te laden, leeg wegzetten is ook weer slecht voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Metro2002 Leeg laten staan is zeker slecht, want leeg is leeg voor zover ik weet. Terwijl vol niet echt vol is. Als ik leeg thuis kom laad ik tot 80% of zoiets en dat kun je helaas niet instellen in de 28kWh Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik had begrepen dat wanneer de auto langer stilstaat, 50% acculading technisch de beste waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mikkem schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:22:
Ik had begrepen dat wanneer de auto langer stilstaat, 50% acculading technisch de beste waarde is.
Je kunt beter niet zelf voor BMS spelen, dat kan de auto echt beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking. Iedereen weet dat een auto met een hele lage SoC en een hele hoge SoC langdurig parkeren niet best is voor de levensduur van de accu. Het BMS verandert hier niets aan en zul je zelf in de gaten moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking. Iedereen weet dat een auto met een hele lage SoC en een hele SoC langdurig parkeren niet best is voor de levensduur van de accu. Het BMS verandert hier niets aan en zul je zelf in de gaten moeten houden.
Zelfs dan is vol nog altijd beter dan leeg. Ideaal voor lange tijd is ongeveer 2/3 laden. Zo liet ik hem altijd achter als ik weer naar het midden oosten vertrok voor enkele maanden. toen ik meer dan een jaar daar gestationeerd was.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

daemonix schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Het is heel simpel. Accu's slijten. Op 50% het minste. Elke afwijking omhoog of omlaag, veroorzaakt meer slijtage en hoe verder je van de 50% af gaat hoe meer slijtage.

Een BMS beperkt die slijtage, maar kan het niet voorkomen. De enige manier om geen slijtage te krijgen is om je auto stil te zetten en er niet meer in te rijden. Een BMS verandert niets aan de slijtage als de auto stil staat. Of de auto nou 50 of 100 procent vol is, de BMS helpt alleen bij het op- en ontladen. Niet bij stilstaan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
WCA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Het is heel simpel. Accu's slijten. Op 50% het minste. Elke afwijking omhoog of omlaag, veroorzaakt meer slijtage en hoe verder je van de 50% af gaat hoe meer slijtage.

Een BMS beperkt die slijtage, maar kan het niet voorkomen. De enige manier om geen slijtage te krijgen is om je auto stil te zetten en er niet meer in te rijden. Een BMS verandert niets aan de slijtage als de auto stil staat. Of de auto nou 50 of 100 procent vol is, de BMS helpt alleen bij het op- en ontladen. Niet bij stilstaan.
Waar heb je die 50% dan vandaan? Van stilstaan slijt een accu niet hoor, dat is van (ont)laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

daemonix schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Waar heb je die 50% dan vandaan? Van stilstaan slijt een accu niet hoor, dat is van (ont)laden.
Stilstaan in een staat van bijv. 100 procent of 0 procent is niet bevorderlijk voor de gezondheid van de accu voor zo ver ik weet.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
WCA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Stilstaan in een staat van bijv. 100 procent of 0 procent is niet bevorderlijk voor de gezondheid van de accu voor zo ver ik weet.
Aannames, aannames.... 0% is inderdaad wel logisch, maar alles daarboven is aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Aannames, aannames.... 0% is inderdaad wel logisch, maar alles daarboven is aanname.
Wat jij stelt is ook een aanname en de uitspraak dat het BMS het allemaal regelt is sowieso niet van toepassing op het langdurig parkeren met welke SoC dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
daemonix schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Pfff je hebt geen Ioniq en/of Kona mee dacht ik maar wel zeeën van tijd om de discussies weer op te zoeken zonder toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Misschien informatief om eens iemand te horen uitleggen die wel verstand van van accu's heeft, maar er zullen ook vast wel meer inzichten zijn in de accu technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Pfff je hebt geen Ioniq en/of Kona mee dacht ik maar wel zeeën van tijd om de discussies weer op te zoeken zonder toe te voegen.
O? Hoezo heb ik geen Ioniq meer? Waar heb je dat vandaan?

En als je wat toe te voegen hebt, begin daar dan zelf eens mee.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 06-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:31:
Misschien informatief om eens iemand te horen uitleggen die wel verstand van van accu's heeft, maar er zullen ook vast wel meer inzichten zijn in de accu technologie.
[YouTube: Dieser Fehler killt E-Auto und Handy Akkus! Akkuforscher erklärt]
Op het moment dat auto accu's worden vergeleken met accu's van je telefoon weet je al dat diegene er geen verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Over dat 80% opladen gesproken.. Ik wil dit met de ioniq 28KWh gaan automatiseren. Helaas kun je niet instellen dat de auto maximaal maar 80% gaat opladen.

Is hier wellicht een workarround voor?

Ioniq wordt via een Smartevse opgeladen, dus volledig geintegreerd in home-assistant. Er zit een ODB-2 in maar deze heeft geen constante verbinding. Anders had ik het op die manier kunnen maken.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

daemonix schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Op het moment dat auto accu's worden vergeleken met accu's van je telefoon weet je al dat diegene er geen verstand van heeft.
Nou, leg eens uit dan? Je roept enkel "Niet waar" maar vervolgens leg je niets uit.

Wat is het verschil tussen een lithium-ion auto accu, en een telefoonaccu? Op het feit dat een auto accu uit meerdere cellen bestaat na natuurlijk, want dat spreekt voor zich. Maakt de karakteristieken per cel nog niet anders natuurlijk. Misschien net een andere chemie met wat andere eigenschappen, maar ook dat maakt de fundamentele eigenschappen van een lithium-ion niet zo veel anders dat dezelfde principes niet van toepassing zijn voor zover ik weet.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Heb je de video eigenlijk wel bekeken. En voordat je iets roept over iemand zou ik eerst eens verder kijken wat je over de persoon kan vinden. Is toch iemand die werkzaam is in de accuontwikkeling. https://de.linkedin.com/in/tomboetticher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Dont feed the troll....

Mbt 80 procent laden kan je gebruik maken van een mobieltje met app welke continue verbinding houd met de dongle en dmv de app tasker een opdracht geven om bij bepaald percentage het laadpunt te laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Sjabba1979 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:02:
Dont feed the troll....

Mbt 80 procent laden kan je gebruik maken van een mobieltje met app welke die continue continu verbinding houd houdt met de dongle en dmv de app tasker een opdracht geven om bij bepaald percentage het laadpunt te laten stoppen.
Hier ABRP geïnstalleerd op de head unit. Als ik voor de deur laadt (auto verbonden met WiFi), kan ik de SoC uitlezen in ABRP op mijn mobiel. Alleen geen idee met welke interval dat gebeurt. Ik had ook niet verwacht dat WiFi actief zou blijven als je de auto uit zet. Later eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik heb een Excel overzichtje gemaakt waar ik de tijd van aan de stekker hangen en het gewenste eindpercentage ingeef, de eindtijd wordt dan aangegeven en die zet ik als alarm in mijn horloge.

/ Nerd modus off

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
  • Laatst online: 17:10
Ik heb een Raspberry in de schuur hangen met bluetooth dongle en evnotipi erop. Met home assistant en nodered heb ik ingesteld dat zodra de auto gaat laden (smartevse) de bluetooth van de pi wordt ingeschakeld. Die connect met de obd dongle in de auto. Vervolgens leest hij continue de charge status uit. In home assistant kan ik een max instellen. Indien die bereikt is zet hij smartevse in off state. Schakelt ook de bluetooth van de pi dan weer uit.

Waarom zo onhandig: soms bleef de notipi verbonden met de bluetooth dongle (obdlink) en dan ben ik bang dat hij de 12V batterij leeg trekt.

Werkt als een speer. Als ik in de auto rij heb ik een oude mobiel (met zon obd app) die alles naar mijn server stuurt en dan via de server naar abrp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Yaldair schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:35:
Ik heb een Raspberry in de schuur hangen met bluetooth dongle en evnotipi erop. Met home assistant en nodered heb ik ingesteld dat zodra de auto gaat laden (smartevse) de bluetooth van de pi wordt ingeschakeld. Die connect met de obd dongle in de auto. Vervolgens leest hij continue de charge status uit. In home assistant kan ik een max instellen. Indien die bereikt is zet hij smartevse in off state. Schakelt ook de bluetooth van de pi dan weer uit.

Waarom zo onhandig: soms bleef de notipi verbonden met de bluetooth dongle (obdlink) en dan ben ik bang dat hij de 12V batterij leeg trekt.

Werkt als een speer. Als ik in de auto rij heb ik een oude mobiel (met zon obd app) die alles naar mijn server stuurt en dan via de server naar abrp
Klinkt interessant, maar bij mij (ioniq classic) gaat volgens mij de OBD informatie "uit" (zoals accu status) als de auto ook uit is. Je hebt tijdens het laden de auto uit staan en op slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

WCA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Nou, leg eens uit dan? Je roept enkel "Niet waar" maar vervolgens leg je niets uit.

Wat is het verschil tussen een lithium-ion auto accu, en een telefoonaccu? Op het feit dat een auto accu uit meerdere cellen bestaat na natuurlijk, want dat spreekt voor zich. Maakt de karakteristieken per cel nog niet anders natuurlijk. Misschien net een andere chemie met wat andere eigenschappen, maar ook dat maakt de fundamentele eigenschappen van een lithium-ion niet zo veel anders dat dezelfde principes niet van toepassing zijn voor zover ik weet.
Een telefoon accu heeft een andere chemie (LMO, mangaan), eentje die capaciteit optimaliseert voor het volume en daardoor een stuk sneller degradeert dan een auto accu, die vaak NMC (kobalt) of LFP (ijzer) gebaseerd zijn. In een auto heb je eenmaal meer ruimte, capaciteit per kilo is belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

zonoskar schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:52:
[...]

Een telefoon accu heeft een andere chemie (LMO, mangaan), eentje die capaciteit optimaliseert voor het volume en daardoor een stuk sneller degradeert dan een auto accu, die vaak NMC (kobalt) of LFP (ijzer) gebaseerd zijn. In een auto heb je eenmaal meer ruimte, capaciteit per kilo is belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst.
Oke, dat die sneller degradeert dat kan. Maar dat maakt het verschil van wanneer een accu het snelste degradeert (hoe dieper de ontlading/opladen hoe meer degradatie) toch niet anders?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Da_Poncho schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Klinkt interessant, maar bij mij (ioniq classic) gaat volgens mij de OBD informatie "uit" (zoals accu status) als de auto ook uit is. Je hebt tijdens het laden de auto uit staan en op slot?
Eh tijdens het laden gaat die data volgens mij niet uit hoor.

Is er een reden dat mensen voor 80% kiezen? Je moet gewoon zo min mogelijk doen van wat je nodig hebt voor je volgende keer.
Als mensen 80% kiezen omdat dat uit onderzoek de beste percentage blijkt te zijn ga ik toch weer die 80% droom spatten. Want tot 80% laden volgens de auto is niet per se 80% van de accu zelf :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik kies voor ~80% (Ioniq uit 2017 dus geen mogelijkheid om limiet te zetten) omdat 80% van 200KM ongeveer 160KM is, en dat is een range waarbij wij ons comfortabel voelen, mochten we ineens ergens naartoe moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
boozzz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Ik heb ook net een ODB2 dongle binnen, eens kijken van het weekend hoe het met de cellen en voltages staat. Vond het toch wel raar dat ik de laatste 10% batterij er in 5 km doorheen had, en dat van 2% volladen laden evenveel kWh was als van 12%.
Om even mezelf te quoten en hierop terug te komen: gister de dongle eraan gehangen en uitgelezen met de Car Scanner app. Niet op 100% lading (maakt dat nog veel uit?), maar met 82% vol volgens het display. BMS stond daarbij op 78% vol, SOH was 100% (duh, zou ik bijna zeggen), met alle cellen gelijk voltage. Dus ik denk dat dat op zich wel goed zit, ondanks het wat rare gedrag op laag percentage. Auto heeft nu ruim 106.000 km erop zitten.

Ga binnenkort ook eens mezelf aan een kleine spot repair wagen, als dat maar goed gaat :+ Lelijk kras op achterklep, die ik met een lakstift alleen maar lelijker heb gemaakt.
Pagina: 1 ... 148 ... 195 Laatste