Je moet ergens een uitgangspunt kiezen en kunnen gebruiken. Ik weet dat 80% op het dashboard niet gelijk is aan de accuwaarde, maar als ik die ga proberen te corrigeren dan wordt het wel heel ingewikkeld. Laad meestal dus tot 80% en voor een langere rit gaat 'ie helemaal vol.Kodess schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Is er een reden dat mensen voor 80% kiezen? Je moet gewoon zo min mogelijk doen van wat je nodig hebt voor je volgende keer.
Als mensen 80% kiezen omdat dat uit onderzoek de beste percentage blijkt te zijn ga ik toch weer die 80% droom spatten. Want tot 80% laden volgens de auto is niet per se 80% van de accu zelf
Ik zoek ook nog een adresje; heb in een parkeergarage meerdere krassen op de "achterspoiler" gemaakt.boozzz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:32:
[...]
Ga binnenkort ook eens mezelf aan een kleine spot repair wagen, als dat maar goed gaatLelijk kras op achterklep, die ik met een lakstift alleen maar lelijker heb gemaakt.
Ik heb zo het idee dat een leasemaatschappij een prima idee van de levensduur van de accu heeft. Onze Ioniq mag 200.000 km rijden, en zij weten heel erg goed hoe je met laden omgaat. We zien dan ook na 5 jaar geen enkel laadverlies en laten de auto nog een heel stuk doorrijden.WCA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:49:
[...]
Nou, leg eens uit dan? Je roept enkel "Niet waar" maar vervolgens leg je niets uit.
Wat is het verschil tussen een lithium-ion auto accu, en een telefoonaccu? Op het feit dat een auto accu uit meerdere cellen bestaat na natuurlijk, want dat spreekt voor zich. Maakt de karakteristieken per cel nog niet anders natuurlijk. Misschien net een andere chemie met wat andere eigenschappen, maar ook dat maakt de fundamentele eigenschappen van een lithium-ion niet zo veel anders dat dezelfde principes niet van toepassing zijn voor zover ik weet.
Het BMS van een auto <> BMS (?) telefoon. Een telefoon heeft geen BMS. Mijn top of the line Samsung raadt aan om niet meer dan 85% te laden. Waar staat dat bij Hyundai? Denk je niet dat ze claims krijgen als ze dat soort dingen weglaten als het belangrijk is?
En nee, ik ga geen videootjes zitten kijken, heb wel wat beters te doen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Suf he dat soort krassen. Tis puur cosmetisch natuurlijk en zou me eigenlijk niet zo moeten boeien, vooral ook omdat er nog wel meer krassen op zitten, maar doet 't toch, omdat ik deze zelf erger heb gemaaktMikkem schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:23:
[...]
Ik zoek ook nog een adresje; heb in een parkeergarage meerdere krassen op de "achterspoiler" gemaakt.
Mijn goedkoopste quote hier in de buurt van Amsterdam was € 150 ex BTW. Mij een beetje gortig voor een suf plekje, en vind het ook wel wat hebben om zelf een beetje te klussen. Dus ik ga met goede moed, paar goede tools en na wat Youtube filmpjes kijken en oefenen op een oud stuk alu de strijd aan. Als het finaal mislukt kan ik altijd nog bij die tent langs gaan zo denk ik maar.
[ Voor 6% gewijzigd door boozzz op 08-10-2023 14:27 ]
Ja, leverde veel frustratie op (hoe beroerd kan je een parkeergarage aanleggen, met een grote dikke buis boven parkeerplekken waarbij alleen het middelste deel van de buis geel is).boozzz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:26:
[...]
Suf he dat soort krassen. Tis puur cosmetisch natuurlijk en zou me eigenlijk niet zo moeten boeien, vooral ook omdat er nog wel meer krassen op zitten, maar doet 't toch, omdat ik deze zelf erger heb gemaakt.
Mijn goedkoopste quote hier in de buurt van Amsterdam was € 150 ex BTW. Mij een beetje gortig voor een suf plekje, en vind het ook wel wat hebben om zelf een beetje te klussen. Dus ik ga met goede moed, paar goede tools en na wat Youtube filmpjes kijken en oefenen op een oud stuk alu de strijd aan. Als het finaal mislukt kan ik altijd nog bij die tent langs gaan zo denk ik maar.
Mijne heeft nog niet veel krasjes, maar die op de spoiler zijn wel goed zichtbaar., vooral de middelste 2.
Schadebedrijf maakte een offerte van € 525, dat was me echt teveel.
Toch knaagt het. Benieuwd hoe het jou vergaat, je zit niet ver bij me vandaan zo te lezen.
Ik heb een zappi lader die ik kan sturen met Home Assistant. Voordat ik ga laden geef ik in HA het percentage op wat in de auto nog resteert. Aan de hand daarvan berekent HA hoeveel er nog ongeveer bij moet, en stopt het laden als dit is bereikt en geeft via de telefoon een message dat het laden klaar is.Possible schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:37:
Over dat 80% opladen gesproken.. Ik wil dit met de ioniq 28KWh gaan automatiseren. Helaas kun je niet instellen dat de auto maximaal maar 80% gaat opladen.
Is hier wellicht een workarround voor?
Ioniq wordt via een Smartevse opgeladen, dus volledig geintegreerd in home-assistant. Er zit een ODB-2 in maar deze heeft geen constante verbinding. Anders had ik het op die manier kunnen maken.
Dat is niet out of the box. Heb je daar een script van?c4_rr schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:32:
[...]
Ik heb een zappi lader die ik kan sturen met Home Assistant. Voordat ik ga laden geef ik in HA het percentage op wat in de auto nog resteert. Aan de hand daarvan berekent HA hoeveel er nog ongeveer bij moet, en stopt het laden als dit is bereikt en geeft via de telefoon een message dat het laden klaar is.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Was het maar zo’n feest, er zijn brokken lak weg.
Grappig te lezen dat ik niet de enige ben die zoiets gemaakt heeft met behulp van de Zappi en in mijn geval Node Red.c4_rr schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:32:
[...]
Ik heb een zappi lader die ik kan sturen met Home Assistant. Voordat ik ga laden geef ik in HA het percentage op wat in de auto nog resteert. Aan de hand daarvan berekent HA hoeveel er nog ongeveer bij moet, en stopt het laden als dit is bereikt en geeft via de telefoon een message dat het laden klaar is.
Ik merk wel dat het laden niet lineair gaat (of mijn berekening heeft nog wat tuning nodig
Hier ben ik ook heel benieuwd naar 😬timovd schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:56:
[...]
Dat is niet out of the box. Heb je daar een script van?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Is inderdaad niet standaard. Ik heb een input venster met slider gemaakt; die gebruik ik weer in een node-red flow om de berekening te maken en de laadpaal aan te sturen. Dit wel specifiek zappi omdat ik gebruik maak van de boost-modus; maar ik had ook het aantal al geladen kwh's kunnen uitlezen en dan het stop commando kunnen geven.
Input venster:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CG6B3U96HCwq9W3dX7DzoJFg.jpg?f=user_large)
Node-red flow:
/f/image/1IjO110DR8rf36nTJdZxYKje.png?f=fotoalbum_large)
Script wat in 'maak er KWH van nog te laden (global)' zit:
var percentage=msg.payload;
var output=(28.8/100)*(80-percentage);
var kwhtoloadtemp = Math.round(output)+1;
global.set("kwhtoload", kwhtoloadtemp);
Het script berekent grofweg het aantal te laden kwh's aan de hand van de positie van de slider.
Grappig, Ik gebruik ook node-red, zie mijn andere post met voorbeeld.bubbelbart schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:44:
[...]
Grappig te lezen dat ik niet de enige ben die zoiets gemaakt heeft met behulp van de Zappi en in mijn geval Node Red.
Ik merk wel dat het laden niet lineair gaat (of mijn berekening heeft nog wat tuning nodig). Ik tracht op 70% uit te komen, maar kom soms op 66% en soms op 74%, afhankelijk van het accupercentage van de auto. Merk jij dat ook?
Ik heb inderdaad ook een afwijking (bij het laden dan
Aangezien de winter er nog aan komt en ik de auto pas sinds april heb, ben ik benieuwd of het nog verder af gaat wijken. Maar voor deze toepassing is het goed genoeg.
[ Voor 12% gewijzigd door c4_rr op 08-10-2023 22:22 ]
Je ontwijkt de hele stelling...daemonix schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Ik heb zo het idee dat een leasemaatschappij een prima idee van de levensduur van de accu heeft. Onze Ioniq mag 200.000 km rijden, en zij weten heel erg goed hoe je met laden omgaat. We zien dan ook na 5 jaar geen enkel laadverlies en laten de auto nog een heel stuk doorrijden.
Het BMS van een auto <> BMS (?) telefoon. Een telefoon heeft geen BMS. Mijn top of the line Samsung raadt aan om niet meer dan 85% te laden. Waar staat dat bij Hyundai? Denk je niet dat ze claims krijgen als ze dat soort dingen weglaten als het belangrijk is?
En nee, ik ga geen videootjes zitten kijken, heb wel wat beters te doen.
Een bms beperkt slijtage, dat klopt.
Een auto heeft een buffer, een telefoon niet. Dat klopt ook
Maar in the end zitten er in de auto net zo goed gewoon lithium batterijen die het niet leuk vinden om boven of onder ~50 procent ontladen te worden. En laat dat nou net ongeveer bij elke batterij de SoC zijn als jouw dashboard 50% SoC aangeeft. Soms net iets meer, soms net iets minder.
Mijn punt is niet dat een telefoonaccu net zo hard slijt, mijn punt is dat de omstandigheden waar een telefoonaccu van slijt, hetzelfde zijn.
En na 5 jaar geen slijtage? Dat is natuurlijk onzin, je auto heeft een buffer aangesproken. De 28kwh Ioniq heeft bijvoorbeeld een accu van iets meer dan 31kwh. De BMS gaat vermoedelijk pas een SoH van <100% rapporteren als die buffer op is, mijn Ioniq zegt ook 100%. Het zijn kwalitatief goede accus, maar een batterij die nul slijtage heeft na 100.000km en 5 jaar moeten we nog uitvinden.
Zeg ik dat je dan je auto maar weg moet zetten? Nee tuurlijk niet. Maar accus slijten nu eenmaal, en hoe dieper je op/ontladingscyclussen, hoe sneller de accu slijt.
Share and Enjoy!
Zou de de code willen delen? Erg gaaf!c4_rr schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:02:
[...]
Is inderdaad niet standaard. Ik heb een input venster met slider gemaakt; die gebruik ik weer in een node-red flow om de berekening te maken en de laadpaal aan te sturen. Dit wel specifiek zappi omdat ik gebruik maak van de boost-modus; maar ik had ook het aantal al geladen kwh's kunnen uitlezen en dan het stop commando kunnen geven.
Input venster:
[Afbeelding]
Node-red flow:
[Afbeelding]
Script wat in 'maak er KWH van nog te laden (global)' zit:
var percentage=msg.payload;
var output=(28.8/100)*(80-percentage);
var kwhtoloadtemp = Math.round(output)+1;
global.set("kwhtoload", kwhtoloadtemp);
Het script berekent grofweg het aantal te laden kwh's aan de hand van de positie van de slider.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Goedemorgen! Na lang twijfelen over ev's en het enthousiast volgen van dit topic, heb ik laatst m'n spaarpot leeggegooid de knoop doorgehakt en ben ik binnenkort de eigenaar van deze 38kwh i-Motion Ioniq uit 2021.
Als het goed is krijg ik hem volgende week, en ik kijk er erg naar uit. Ik kom van een Toyota Auris station, en vond de Hyundai redelijk hetzelfde rijden, behalve dat de overgang naar benzinemotor ontbrak, heerlijk!
Wel heb ik nog een vraag aan jullie. Bij de proefrit viel het me op dat ik niet enorm fan ben van hevig regeneren , omdat ik gewend ben om vroeg mn gas los te laten richting een stoplicht, en dan remt de auto te hard af. Als ik straks die functie op z'n lichtste stand zet: regenereert de auto dan wel tijdens het remmen, en pakt hij pas de schijfremmen als het echt nodig is? Zo was het bij mijn Auris volgens mij in ieder geval. Of regeneert het rempedaal niet bij de Ioniq?
Fijne dag en groet! Remy
Als het goed is krijg ik hem volgende week, en ik kijk er erg naar uit. Ik kom van een Toyota Auris station, en vond de Hyundai redelijk hetzelfde rijden, behalve dat de overgang naar benzinemotor ontbrak, heerlijk!
Wel heb ik nog een vraag aan jullie. Bij de proefrit viel het me op dat ik niet enorm fan ben van hevig regeneren , omdat ik gewend ben om vroeg mn gas los te laten richting een stoplicht, en dan remt de auto te hard af. Als ik straks die functie op z'n lichtste stand zet: regenereert de auto dan wel tijdens het remmen, en pakt hij pas de schijfremmen als het echt nodig is? Zo was het bij mijn Auris volgens mij in ieder geval. Of regeneert het rempedaal niet bij de Ioniq?
Fijne dag en groet! Remy
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/unCpUkX8TnZjN2DFR54UNPJR.jpg?f=user_large)
Veel rijplezier alvast! En de Ioniq regenereert ook als je remt. Pas als je echt hard remt (of in de N) spreekt hij de schijfremmen aan.Als ik straks die functie op z'n lichtste stand zet: regenereert de auto dan wel tijdens het remmen, en pakt hij pas de schijfremmen als het echt nodig is? Zo was het bij mijn Auris volgens mij in ieder geval. Of regeneert het rempedaal niet bij de Ioniq?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Op stand 0 remt hij niet en regenereert dus ook niet. Vanaf stand 1 regenereert hij.Arfman schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:05:
[...]
Veel rijplezier alvast! En de Ioniq regenereert ook als je remt. Pas als je echt hard remt (of in de N) spreekt hij de schijfremmen aan.
Dus kortom:Remuzzz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:54:
Er zijn 4 standen, 0 tm 3.
Daarmee remt de auto zelf af met regeneratie behalve stand 0 waarmee je coast.
De auto zal altijd bij rem acties proberen te regenereren. Behalve als je hard het pedaal indrukt waarbij regeneratie dus niet genoeg is, 100% batterij hebt of in de N staat. Om de remmen te 'ontroesten' kan je af en toe op de afrit van de snelweg naar de N gaan en remmen
Regeneratie is te zien op het dashboard.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Als je remt regenereert hij, tenzij je accu 100% vol is. Let wel: remmen, niet uitrollen.daemonix schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
Op stand 0 remt hij niet en regenereert dus ook niet. Vanaf stand 1 regenereert hij.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Er is ook nog een automatische stand, maar daar moet je vanaf blijven. Die bepaalt zelf de mate van regeneratie.
Behalve dat, er zijn mensen die zweren bij bepaalde standen, maar niets houd je tegen om te flipperen. En standje 0 voelt als uitrollen in zijn neutraal
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
ah goeie, hij heeft een facelift model gekocht, die heeft inderdaad een auto stand.mvt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
Er is ook nog een automatische stand, maar daar moet je vanaf blijven. Die bepaalt zelf de mate van regeneratie.
Behalve dat, er zijn mensen die zweren bij bepaalde standen, maar niets houd je tegen om te flipperen. En standje 0 voelt als uitrollen in zijn neutraal
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ter info voor de liefhebbers: gisteren de batterij leeg gereden tot 3% SOC, daarna opgeladen en volgens de laadpaal is er 27,37 kWh in gegaan. Als de SOC lineair zou zijn, zou dat betekenen dat de batterij 28,2 kWh capaciteit heeft, exclusief eventuele reserve capaciteit en ook exclusief laadverliezen. Het lijkt mij aan de lage kant. Of er zit nog een flinke marge onder de 0% SOC voordat de batterij echt leeg is.
Volgens Bjorn Nyland sta je bij 0% SoC stil maar er zal best nog wel wat onder zitten maar is niet bruikbaar. Ik denk dat die geladen 28,2kWh helemaal niet verkeerd is, en rekening houdende met 5% laadverlies kom je dan op 26,8kWh.its_me_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:23:
Ter info voor de liefhebbers: gisteren de batterij leeg gereden tot 3% SOC, daarna opgeladen en volgens de laadpaal is er 27,37 kWh in gegaan. Als de SOC lineair zou zijn, zou dat betekenen dat de batterij 28,2 kWh capaciteit heeft, exclusief eventuele reserve capaciteit en ook exclusief laadverliezen. Het lijkt mij aan de lage kant. Of er zit nog een flinke marge onder de 0% SOC voordat de batterij echt leeg is.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Die zat ook op het oude premium model hoor, zoals bij ons.Kodess schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
ah goeie, hij heeft een facelift model gekocht, die heeft inderdaad een auto stand.
Die automatische stand is juist ideaal, zeker in de file. Niet vanaf blijven, rijdt heerlijk!mvt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
Ik heb een '18 premium, mijn regen is regelbaar tussen 0-3 ==> waar zit de auto stand?daemonix schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:27:
[...]
Die zat ook op het oude premium model hoor, zoals bij ons.
Inderdaad, ik heb 09-2018 28kWh premium maar deze optie heb ik niet. Wel mee gereden in een nieuwere Kona maar ik kon er niet aan wennen.wamske schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:44:
[...]
Ik heb een '18 premium, mijn regen is regelbaar tussen 0-3 ==> waar zit de auto stand?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
maar de regen standen gaan over het loslaten van het gaspedaal.daemonix schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:05:
De auto stand wordt ingeschakeld als je acc aanzet (bij model 2019).
BIj ACC gaat de auto voor je remmen, en remmen is altijd met max regen.
mvt heeft het echt over een stand waarbij er AUTO te zien is op je dashboard. Dat werkt dan ook zonder ACC. Dat heb je niet op de 28kWh varianten.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dit kan je instellen via de boordcomputer. Werkt alleen in de P-stand. 'User settings (Gebruikersinst.) → Convenience (Handig) → Smart recuperation (Slimme recuperatie)'.
Disclaimer: ik gebruik hem zelf niet. Hou wel van het uitrollen.
Disclaimer: ik gebruik hem zelf niet. Hou wel van het uitrollen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fXsKDD1Mh2wRLQOOIJEB2uu7.png?f=user_large)
Ben me aan het oriënteren naar (gebruikte) EV's met een budget van ~25k. Ik rij enkele dagen per week naar werk (100km op-en-neer), heb een eigen oprit en zou daar een laadpaal/box kunnen plaatsen, stopcontact aanwezig. Een Aziatische auto met praktisch haalbare range van >=300km geeft me een goed gevoel.
Kwam zo ook bij de Ioniq Electric 38kWh uit, waarbij me opviel dat zelfs 38kWh Premium modellen van rond 2020 in een 2-3 jaar dik 15k hebben afgeschreven, want ze staan in de markt voor 25k. In reviews, zoals die van Bjorn, kom ik steevast 1 groot nadeel tegen: de laadsnelheid. De zorg die ik heb, is of ik anno 2023-bijna2024 geen zwaar gedateerde EV koop als die maar op 1 fase kan laden, hoe vervelend is die laadsnelheid als je een keer wat verder wil, wat is het effect op die laadbeperking bij eventuele verkoop?
Ervaringen? Suggesties voor alternatieven?
Kwam zo ook bij de Ioniq Electric 38kWh uit, waarbij me opviel dat zelfs 38kWh Premium modellen van rond 2020 in een 2-3 jaar dik 15k hebben afgeschreven, want ze staan in de markt voor 25k. In reviews, zoals die van Bjorn, kom ik steevast 1 groot nadeel tegen: de laadsnelheid. De zorg die ik heb, is of ik anno 2023-bijna2024 geen zwaar gedateerde EV koop als die maar op 1 fase kan laden, hoe vervelend is die laadsnelheid als je een keer wat verder wil, wat is het effect op die laadbeperking bij eventuele verkoop?
Prima keuze.
Alleen als je er 700 km+ ritten mee maakt is de beperkte laad snelheid vervelend ( en is de 28 kWh in het voordeel)
Alleen als je er 700 km+ ritten mee maakt is de beperkte laad snelheid vervelend ( en is de 28 kWh in het voordeel)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een Ioniq is een prima keuze en heerlijk zuinig te rijden, voor wat meer range en een wat hogere DC laadsnelheid zou je een Hyundai Kona of Kia Niro kunnen overwegen.catchingfire schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:10:
Ben me aan het oriënteren naar (gebruikte) EV's met een budget van ~25k. Ik rij enkele dagen per week naar werk (100km op-en-neer), heb een eigen oprit en zou daar een laadpaal/box kunnen plaatsen, stopcontact aanwezig. Een Aziatische auto met praktisch haalbare range van >=300km geeft me een goed gevoel.
Die alternatieven zijn wel iets minder zuinig (maar nog steeds relatief zuinig) en de Kona is wat minder ruim binnenin.
Ik zou je wel aanraden om altijd een Premium te nemen, in het geval van een Ioniq, dan krijg je toch wel erg prettige opties.
[ Voor 4% gewijzigd door SpongeRob op 12-10-2023 08:38 ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
De Ioniq heeft zo'n kleine batterij (zeker de 28kWh) en is zo zuinig dat hij zelfs op 1 fase aan 7kW nog steeds redelijk wat procenten / km/u kan bijladen. Waar jij mee moet opletten is dat je de juiste laadpaal kiest: een 7 of 22kW paal waarmee je aan vol vermogen op 1 fase kan laden. Indien je aan een 11kW paal gaat laden ga je met een droeve 3,6kW vooruit omdat de Ioniq maar op 1 vd 3 fase kan laden.catchingfire schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:10:
In de zomer op de snelweg haal ik met mijn 28kWh 200 tot 220km rijbereik. Effectief kan/durf ik 160km rijden per laadbeurt (de infrastructuur moet het ook toelaten). Ik vind dat te weinig, maar het overkomt me 1x per jaar, dusja, dat maakt me niet zo uit.
Een 38kWh variant lapt daar nog +-60km bij, dus een comfortabele reis waarbij je om de 2u stopt wordt hier wel mee mogelijk. Per stop sta je wel langer stil (10 à 15min gok ik).
Op ABRP (app of website) kan je een planning maken van verdere reizen en de impact op je reistijd. Daar wordt je een stuk wijzer van.
Het enige waar ik eigenlijk echt bang voor was bij deze auto, is het 1-fase laden. Ik heb zelf de 38kWh Premium variant en ik red me er al 1,5 jaar en 51.000 km meer dan prima mee. Voor mijn normale gebruik (110km per dag) is het meer dan prima, 's avonds hang ik hem aan de granny (230v / 10A) en in de nacht is hij weer "vol" (ik laad meestal maar tot 90%).catchingfire schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:10:
Moet ik een keer wat verder weg dan laad ik hem naar 100% en dan pak ik heel af en toe een snellader. Ja, het snelladen gaat trager dan bij de 28kWh variant, maar ik zie het zo; Door de extra accucapaciteit hoef ik zelden te snelladen in Nederland en die zeldzame keer dat ik dat dan moet doen dan heb ik die paar minuten daar best voor over. Ik heb er vakanties mee gedaan van een 500 kilometer, dat ging vrijwel gelijk op met een benzine auto (vol vertrekken, bijladen, bijna leeg thuis aankomen). En dat is dan met een auto die ook elke 2 uur even "de benen strekt" of "een kop koffie naar binnen gooit". Afgelopen weekend even met wat vrienden naar Normandië gereden; daar lag het tempo hoger en ging er minder gestopt worden, dus de V40 van vrouwlief gebruikt.
Gemiddeld verbruik is bij normaal gebruik (meestal Vmax + 10km/u) bijvoorbeeld (deze maand) 13,5kWh per 100 kilometer. En dat is dus ook inclusief mijn partner (die meestal 130/140 rijdt) . Ik probeer wat meer EV-bewust te rijden, maar ik ben zeker geen hypermiler zoals ze hier in het topic ook zitten (zoveel mogelijk tussen de 70 en 90 rijden, kachel uit, airco uit). Wel heb ik dan de stand "driver only" aan staan qua kachel of airco, ik ben meestal alleen.
De normale laadpalen zie ik meestal laden tussen de 4kWh en 5kWh, alleen sta ik zelden aan zo'n paal. Een gewone 11kWh paal komt natuurlijk maar tot 3,7kWh
Zeker, over 5 jaar dan kan het 1-fase laden tegen je werken in de restwaarde. Maar, als een vergelijkbare Kona koopt (kleine accu, maar 3-fase) dan ben je zommar €7000 extra kwijt. Daarbij is de Kona (zeker achterin) een stuk kleiner. Ook qua kofferbak; 3 koffers kan je er makkelijk in kwijt in de Ioniq, dat past in de Kona al niet. Over 5 jaar krijg je echt niet per se €7000 extra terug voor de Kona als je hem in gaat ruilen. Ja, die heeft dan wel 3-fase, maar de Ioniq is nog een tikje groter en efficienter. Én ook veel bruikbaarder voor veel gezinnen die niet meer dan 200km per dag rijden. 136pk is geen Tesla-like ervaring, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad te kort te komen. Racen doe ik wel met de motorfiets
Ja, ik zou hem zo weer kopen in minimaal de Premium variant.
Minupunten:
1-fase
Ventilatieroosters beperkt verstelbaar
Rijgeluiden
HDA doet aan licht zwalken (Kia Hyundai algemeen probleem)
Auto is niet sexy
Even in reactie op "laden aan de laadpaal" en de optie voor laden op de eigen oprit:catchingfire schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:10:
Ben me aan het oriënteren naar (gebruikte) EV's met een budget van ~25k. Ik rij enkele dagen per week naar werk (100km op-en-neer), heb een eigen oprit en zou daar een laadpaal/box kunnen plaatsen,
Wij hebben een 1x35A aansluiting met eigen paaltje, dan kan je 5,6 KW laden.
Onze 28 kwh is dan in iets meer dan 5 uur van leeg naar vol.
Op straat lukt dat idd zelden.
@fredkroket Verstandige auto's zijn toch nooit sexy?
[ Voor 9% gewijzigd door SvenHe op 12-10-2023 20:01 ]
Voeg daar nog het gebrek aan trekcapaciteit, de beperkte hoofdruimte achter en het gemis van een trunk aan toe (al valt die laatste op te lossen).fredkroket schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
Ja, ik zou hem zo weer kopen in minimaal de Premium variant.
Minupunten:
1-fase
Ventilatieroosters beperkt verstelbaar
Rijgeluiden
HDA doet aan licht zwalken (Kia Hyundai algemeen probleem)
Auto is niet sexy
Alternatieven die ik wel tof vind zijn een i3 (mits je geen gezin hebt of echt een tweede auto zoekt) of een Kia Niro EV (maar dan betaal je zoals gezegd meteen flink meer).
Deze week weer een onderhoudsbeurt laten doen (75k), dit keer voor 150 euro. Dan doen ze alleen maar checks, maar in mijn geval werd ook de bodemplaat weer vastgezet (zat deels los) en de achterbank is strakker gezet waardoor kraakjes weer verdwenen zijn. Bovendien heb ik een jaar pechhulp, waardoor ik het uiteindelijk best een goede deal vind, ook voor mijn gemoedsrust.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Iemand die dat als een losstaand feit ziet en niet het totaal plaatje ziet zal dat afschrikken. Maar hoe lang was je van plan om met de auto door te rijden? En zou tegen die tijd dat verschil nog in absolute waarde veel uit maken? Een niet populaire auto die zo 25% extra waardeverlies heeft komt minder hard aan bij een restwaarde van €4000, dan bij €25000catchingfire schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:10:wat is het effect op die laadbeperking bij eventuele verkoop?
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Trekcapaciteit! Die was ik vergeten, ik hoef er geen caravan achter te hangen, maar een aanhangertje voor bv de stort zou een welkome optie zijn.Krisp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:57:
[...]
Voeg daar nog het gebrek aan trekcapaciteit, de beperkte hoofdruimte achter en het gemis van een trunk aan toe (al valt die laatste op te lossen).Het is gewoon een 1st gen EV. Een hele goede 1st gen, want er zijn nieuwe auto's worden welke langer over 1000km doen. Ik zou hem daarom ook niet zo snel inruilen.
Overigens bedacht ik me nog; ik ben ook zo blij met mijn auto omdat ik een eigen oprit heb waar ik makkelijk kan laden. Mocht je die niet hebben en meer afhankelijk zijn van publieke palen, dan zou ik zelf zoeken naar een auto met een grotere accu. Dit zodat je hem bij je thuis niet elke dag aan een laadpaal hoeft te parkeren en zodat het je wat meer flexibiliteit heeft. Maar zeker met een eigen oprit, helemaal prima
[ Voor 26% gewijzigd door fredkroket op 13-10-2023 07:34 ]
Bedankt allen voor de zeer nuttige reacties op m'n Ioniq Electric 38kWh vragen! Heb het voor mezelf even zo samengevat:
Tips:
- Premium versie nemen als het even kan
- eigen oprit+laadmogelijkheid is eigenlijk een must vanwege het langzame laden/kleine accu
- opletten bij kiezen laadpaal: een 7 of 22kW paal waarmee je aan vol vermogen op 1 fase kan laden (gewone 11kWh paal komt maar tot tot ~11/3=3,7kWh)
- ABRP app/website checken (A Better Route Planner)
Ervaringen:
- 28kWh@zomer@snelweg: 200 tot 220km range, 38kWh=+60km
- grannycharger (230v / 10A) kan 110km/dag en overnight opladen tot 90% bijhouden
- 13,5kWh/100km gemiddeld verbruik haalbaar
Minpunten:
- 1-fase
- Ventilatieroosters beperkt verstelbaar
- Rijgeluiden
- HDA (Highway Drive Assist) doet aan licht zwalken (Kia Hyundai algemeen probleem)
- Auto is niet sexy
- gebrek aan trekcapaciteit
- beperkte hoofdruimte achter
- gemis frunk
Alternatieven:
- Hyundai Kona Electric
+ hogere laadsnelheid/meer fase laden (2019 model ook 1-fase), hogere accucapaciteit mogelijk
- duurder, minder zuinig, minder binnenruimte met name achterin en kofferbak, zwalkt ook
- Kia e-Niro
+ hogere laadsnelheid/meer fase laden, hogere accucapaciteit mogelijk
- duurder, minder zuinig
- BMW i3(s)
+ leuke auto, stuk rapper, prachtige afwerking
- slechts 2 zitplaatsen achterin, suicide doors zijn niet handig icm gezin, geen Android Auto/Apple Carplay, ...
Tips:
- eigen oprit+laadmogelijkheid is eigenlijk een must vanwege het langzame laden/kleine accu
- opletten bij kiezen laadpaal: een 7 of 22kW paal waarmee je aan vol vermogen op 1 fase kan laden (gewone 11kWh paal komt maar tot tot ~11/3=3,7kWh)
Ervaringen:
- grannycharger (230v / 10A) kan 110km/dag en overnight opladen tot 90% bijhouden
Minpunten:
- 1-fase
- Rijgeluiden
- HDA (Highway Drive Assist) doet aan licht zwalken (Kia Hyundai algemeen probleem)
- Auto is niet sexy
- gemis frunk
Alternatieven:
- Hyundai Kona Electric
+ hogere laadsnelheid/meer fase laden (2019 model ook 1-fase), hogere accucapaciteit mogelijk
- duurder, minder zuinig, minder binnenruimte met name achterin en kofferbak, zwalkt ook
- Kia e-Niro
- duurder, minder zuinig
- BMW i3(s)
- slechts 2 zitplaatsen achterin, suicide doors zijn niet handig icm gezin, geen Android Auto/Apple Carplay, ...
Afgezien van wat hier al genoemd is: het is dan wel een redelijk vroege EV, maar ook een van de zuinigste EVs die er zijn. Wat mij betreft het allergrootste pluspunt. Vergelijk ik het bijvoorbeeld met de Audi e-tron van mijn buurman, die komt even ver, maar kost hem en het milieu wel (ruim!) twee keer zo veel aan stroom. Echt een slechte ontwikkeling.
Laadsnelheid en range: ik heb de 28 kWh basic variant (mijn hoofd kwam helaas tegen het schuifdak in de Premium), ben er laatst meer heen en weer gereden naar Colmar in de Vogezen, ging perfect. Meestal waren we nog met pauze bezig terwijl de auto al klaar was met laden, dus het wat slomere laden van de 38 variant lijkt mij niet zo'n issue, tenzij je misschien in je eentje zo'n lange rit doet en haast hebt. Gemiddeld verbruik hier 11.4 kWh; ik rijd nooit achter vrachtwagens en meestal rond de 110 km/u.
Verkoopwaarde, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik probeer daar pragmatisch in te staan. Een (praktische niet sexy) auto is nooit een goede investering, dus ik zou ook niet wakker liggen van een paar 1000 meer of minder die je mogelijk terugkrijgt als je hem ooit ergens weer verkoopt. Gewoon uitgeven wat je nu uit wilt geven en het nu waard vindt zou ik zeggen. Ook wat @mvt al zegt: stel je koopt nu een iets nieuwere met 3 fase laden en je betaalt een stuk meer, wat dan als bijvoorbeeld de batterijtech opeens een enorme stap heeft gemaakt als je hem weer wilt verkopen? Niet te veel met koffiedik kijken bezig zijn is goed voor het gemoed.
Ook zonder oprit ben ik trouwens blij met de Ioniq
Laadsnelheid en range: ik heb de 28 kWh basic variant (mijn hoofd kwam helaas tegen het schuifdak in de Premium), ben er laatst meer heen en weer gereden naar Colmar in de Vogezen, ging perfect. Meestal waren we nog met pauze bezig terwijl de auto al klaar was met laden, dus het wat slomere laden van de 38 variant lijkt mij niet zo'n issue, tenzij je misschien in je eentje zo'n lange rit doet en haast hebt. Gemiddeld verbruik hier 11.4 kWh; ik rijd nooit achter vrachtwagens en meestal rond de 110 km/u.
Verkoopwaarde, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik probeer daar pragmatisch in te staan. Een (praktische niet sexy) auto is nooit een goede investering, dus ik zou ook niet wakker liggen van een paar 1000 meer of minder die je mogelijk terugkrijgt als je hem ooit ergens weer verkoopt. Gewoon uitgeven wat je nu uit wilt geven en het nu waard vindt zou ik zeggen. Ook wat @mvt al zegt: stel je koopt nu een iets nieuwere met 3 fase laden en je betaalt een stuk meer, wat dan als bijvoorbeeld de batterijtech opeens een enorme stap heeft gemaakt als je hem weer wilt verkopen? Niet te veel met koffiedik kijken bezig zijn is goed voor het gemoed.
Ook zonder oprit ben ik trouwens blij met de Ioniq
[ Voor 5% gewijzigd door boozzz op 13-10-2023 10:00 ]
Ook wel opletten voor sticky steering. De eerste winter na aankoop had ik hier geen last van. Afgelopen winter wel. Echt wel vervelend naar mijn mening. Garage vroeg of m'n LKA wel afstond en wist verder van niets... Zucht...
Deze herfst is het nog te warm gebleven om er last van te krijgen.
Deze herfst is het nog te warm gebleven om er last van te krijgen.
Mooie samenvatting. Ik twijfel om m’n leaseauto niet te verlengen wegens de hoge bijtelling kosten van de huidige auto’s en particulier een EV te kopen. Als ik dit zo lees is het eigenlijk geen goed idee als je geen eigen oprit hebt. Jammer! Nog even wachten dus (of een huis kopen met eigen opritcatchingfire schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:58:
Bedankt allen voor de zeer nuttige reacties op m'n Ioniq Electric 38kWh vragen! Heb het voor mezelf even zo samengevat:
Tips:
Ervaringen:
Minpunten:
- 1-fase
- Rijgeluiden
- Auto is niet sexy
- gemis frunk
Alternatieven:
- Hyundai Kona Electric
- Kia e-Niro
- duurder, minder zuinig
- BMW i3(s)
- suicide doors zijn niet handig icm gezin, geen Android Auto/Apple Carplay, ...
Hangt een beetje af van wat voor palen je in de buurt hebt staan, zowel thuis als op het werk. Ik hebt geen oprit, redelijk dure openbare palen thuis. Maar laad eigenlijk woon werk kilometers op het werk.Belecthor schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:29:. Als ik dit zo lees is het eigenlijk geen goed idee als je geen eigen oprit hebt. Jammer! Nog even wachten dus (of een huis kopen met eigen oprit)
En die 100-110 kilometer heb ik er binnen die 8-9 uur werktijd met gemak bij geladen.
Maar heb dus niet het voordeel wat anderen hebben van lagere stroomkosten thuis. Of compensatie er van met panelen.
Al komt dan dus wel weer het feit dat de Ioniq zuinig is om de hoek kijken en het gewoonweg goedkoper is per 100km dan die eerder genoemende e-tron.
[ Voor 10% gewijzigd door mvt op 13-10-2023 15:52 ]
Wij hebben ook geen eigen oprit maar wel een eigen paaltje.Belecthor schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
Als ik dit zo lees is het eigenlijk geen goed idee als je geen eigen oprit hebt. Jammer! Nog even wachten dus (of een huis kopen met eigen oprit)
Toen ik me aan het inlezen was op ev rijden stond er op de site van de gemeente "Een snoer over de stoep is niet toegestaan, ook niet in een gootje", maar de laatste keer ging het meer over veiligheid en aansprakelijkheid,. Ik heb toen een echte "rubberlapvooroverjestoepsnoer" gekocht.
Maar goed, wij kunnen eigenlijk altijd voor de deur parkeren, dat geluk zal niet iedereen hebben.
Ik heb wat pagina's terug hetzelfde gemeld. Aan beide kanten van m'n Ioniq krijg ik die roest'mist' t.h.v. m'n sierstrip net achter de achterdeuren. Maar daar is geen reactie op gekomen.BarryH schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:56:
Ik zie een roestpikje op de sier strip bij een portier, waar kan ik dat het beste mee wegpoetsen?
[Afbeelding]
@BarryH dit topic al geprobeerd Het grote auto detailing topic?maarte997 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:15:
[...]
Ik heb wat pagina's terug hetzelfde gemeld. Aan beide kanten van m'n Ioniq krijg ik die roest'mist' t.h.v. m'n sierstrip net achter de achterdeuren. Maar daar is geen reactie op gekomen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd
@maarte997
Even gekeken: klei
het is vervuiling wellicht vervuiling op de strip, dus die eraf halen en dan gewoon poetsen
het erafhalen kan b.v. met een klei (die de vervuiling meeneemt)
@maarte997
Even gekeken: klei
het is vervuiling wellicht vervuiling op de strip, dus die eraf halen en dan gewoon poetsen
het erafhalen kan b.v. met een klei (die de vervuiling meeneemt)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gisteren nog even een ritje gemaakt van 363 km in totaal.catchingfire schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:58:
Tips:
Ervaringen:
Minpunten:
- 1-fase
- Rijgeluiden
- Auto is niet sexy
- gemis frunk
Temperatuur: 9 graden
Gemiddelde snelheid: 112 km/u
Afstand: 181 km
Accu verbruikt: 88% / 18,5kWh/100km
Temperatuur: 11 graden
Gemiddelde snelheid: 106 km/u
Afstand: 182 km
Accu verbruikt: 79% / 16,5kWh/100km
Hierbij stond de kachel gewoon op 22 (in de ochtend) en 21 (in de middag).
Deze rit was dus wat minder EV-bewust.
Over zeker 110 kilometer in Belgie op de teller gewoon 125 gereden. Op de terugreis was het aanzienlijk drukker dus de snelheid lag een stuk lager.
De snelllader die ik nodig had was echt wel even minder:
Laden start met 30kWh
Vervolgens stijgt het naar 50kWh
Maar, al vrij snel valt hij terug richting 22kWh (boven de 70% dacht ik).
Boven de 80% loopt het terug naar 15kWh.
Deze laadsessie duurde 69 minuten (van 12% naar 93% (31,65kWh)).
Tot 80% had overigens 3 kwartier geduurd geloof ik.
Verder is het zwalken met HDA misschien niet helemaal de juiste bewoording. De auto blijft relatief wel recht, maar als je puur naar het stuur kijkt dan beweegt het stuur meer dan dat ik zelf zou doen om netjes te rijden. HDA werkt overigens alleen maar als je op de Smart Cruise Control rijdt (adaptive). Op bepaalde momenten zet ik hem liever op traditionele Cruise Control, maar dan werkt dus alleen LKA (Lane Keep Assist).
Ik rij sinds mei in een ioniq 28Kwh en het is een heerlijke auto, stil, comfortabel, vlot en vol met opties als je de premium versie neemt.catchingfire schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:10:
Die 100km op en neer kunnen natuurlijk zowel met de 28Kwh als met de 38Kwh uitstekend op 1 lading.
De laadsnelheid op openbare laadpalen, tja soms zou het handig zijn als ie op 3 fasen kon laden, nu moet ik toch zo nu en dan nog even langs de snellader omdat hij aan de openbare laadpaal net niet genoeg heeft bijgeladen maar in de praktijk gebruik ik maar bar weinig openbare laadpalen aangezien ik thuis kan laden en op lange trips snellaad. Alleen als ik naar familie ga hang ik hem wel eens aan de laadpaal. Mijn zus woont nét te ver weg om heen en weer te rijden op 1 lading en met een paar uur aan de laadpaal haal ik dat wel, mijn moeder woont aan de andere kant van het land en ik kom daar bijna leeg aan dus tenzij ik héél lang daar blijf is ie niet vol (nu meestal 70-80% vol als ik weer weg ga) en moet ik onderweg naar huis nog wat bij-snelladen. Daar zou 3 fasen handig zijn geweest om die snellaad stop te voorkomen.
Omdat de 28Kwh redelijk snel kan laden (70KW) zijn lange trips op zich geen probleem maar je moet wel elke +-180~200km een laadpauze inplannen, al duren die niet heel lang. Meestal ben ik binnen 30 minuten weer zo goed als vol en is 80% in minder dan 20 minuten bereikt. De 38KW komt verder op een acculading maar alsnog zul je (als ik het even in verhouding zet) elke 250km wel moeten laden en dan gaat het laden met rond de 40KW van wat ik gelezen heb. Dat betekent dat vol laden eerder richting de drie kwartier gaat.
Afhankelijk van je gebruik kun je dus beter de 28 of 38Kwh pakken maar met beide auto's koop je echt geen slechte EV. Sowieso is het gewoon een heerlijke auto, hij is ook behoorlijk zuinig en lijkt de accudegradatie ook behoorlijk mee te vallen. Zeker de 28Kwh kwam met de 1000km challenge van Bjorn nyland nog bijzonder goed mee met modernere EV's vanwege het lage verbruik icm het relatief snel kunnen laden.
Als je EV wilt gaan rijden zou ik de ioniq zeker op je shortlist zetten.
Dat is nogal subjectief, ik vind het juist een mooie auto, zeker in het zwart.
Beter dan al die lelijke zeecontainers op wielen. (SUV's)
[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 16-10-2023 10:20 ]
Ik heb de 28Kwh versie. Ik rijd vaak met een fiets op een fietsendrager achterop. Dan schiet het verbruik omhoog. Ik moet dan echt om de 150 km bijladen. Maar in de praktijk is dat geen probleem. Afgelopen zomer vaak gefietst in gebieden tussen 80 en 150 km van mijn woonplaats.
Ik zoek een laadpaal in het gebied waar ik wil gaan fietsen. Dat is soms lastig. De diverse apps kunnen je zo maar naar een privé-adres of een afgesloten bedrijfsterrein sturen. Ik heb een keer aardige range anxiety gehad in een dorp in de Achterhoek waar ik tot 5 keer toe naar een privé adres werd gestuurd. Op het laatst met nog 25 km op de GOM. Onder de 100 loopt de GOM 2 x harder terug dan de afstand die ik afleg. Dus dat was even paniek. Gelukkig was de 6e paal openbaar en vrij, dus ik kwam met de schrik vrij.
Sinds die ervaring pak ik op de heenweg nog een snellader en mik ik het zo uit dat ik op de terugweg in ieder geval ook een snellader onderweg heb. Als ik dan een straatlader zie, dan gebruik ik die. Dat gereken vind ik wel een sport. Mijn vrienden met een ICE auto vinden dat maar onzin, maar ook zij gaan op weg naar Frankrijk in Luxemburg tanken om € 30 op hun vakantiebudget uit te sparen.
Ik zoek een laadpaal in het gebied waar ik wil gaan fietsen. Dat is soms lastig. De diverse apps kunnen je zo maar naar een privé-adres of een afgesloten bedrijfsterrein sturen. Ik heb een keer aardige range anxiety gehad in een dorp in de Achterhoek waar ik tot 5 keer toe naar een privé adres werd gestuurd. Op het laatst met nog 25 km op de GOM. Onder de 100 loopt de GOM 2 x harder terug dan de afstand die ik afleg. Dus dat was even paniek. Gelukkig was de 6e paal openbaar en vrij, dus ik kwam met de schrik vrij.
Sinds die ervaring pak ik op de heenweg nog een snellader en mik ik het zo uit dat ik op de terugweg in ieder geval ook een snellader onderweg heb. Als ik dan een straatlader zie, dan gebruik ik die. Dat gereken vind ik wel een sport. Mijn vrienden met een ICE auto vinden dat maar onzin, maar ook zij gaan op weg naar Frankrijk in Luxemburg tanken om € 30 op hun vakantiebudget uit te sparen.
@Gerard1950 Is het mogelijk om de achterbank plat te gooien en daar de fiets in te leggen? Eventueel met het voorwiel er uit.
En ik krijg mijn (extreem lange) mountainbike erin met beide wielen eraf, met slechts 1/3 bank omlaag (en een hele hoop bagage en kind plus enorme kinderstoel
).
Trouwens, nu het wat kouder is, ritje van 20 km, aan het begin 110 km GOM, aan het eind slechts 40 over. Shiiiit
.
Trouwens, nu het wat kouder is, ritje van 20 km, aan het begin 110 km GOM, aan het eind slechts 40 over. Shiiiit
[ Voor 26% gewijzigd door boozzz op 16-10-2023 15:25 ]
Eerste apk vandaag. Mijn remmen beginnen een beetje te roesten...
Afhankelijk van wat je vol noemt, reken op een uur.Metro2002 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:16:
[...]
De 38KW komt verder op een acculading maar alsnog zul je (als ik het even in verhouding zet) elke 250km wel moeten laden en dan gaat het laden met rond de 40KW van wat ik gelezen heb. Dat betekent dat vol laden eerder richting de drie kwartier gaat.
Je kan beter >20% tot 60—70% doen en vaker stoppen. Tenzij je toch al een langere pauze neemt.
Keertje op snelheid in N zetten en doorremmen.mvt schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:55:
Eerste apk vandaag. Mijn remmen beginnen een beetje te roesten...
Ja inderdaad, af en toe die remmen een keer goed gebruiken. Anders zijn ze in no time compleet verroest.daemonix schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:43:
[...]
Keertje op snelheid in N zetten en doorremmen.
De bmw i3 van mijn pa heeft al nieuwe schijven gekregen (<40.000) op de teller.
Was het maar waar.timovd schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:34:
@Gerard1950 Is het mogelijk om de achterbank plat te gooien en daar de fiets in te leggen? Eventueel met het voorwiel er uit.
boozzz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:22:
En ik krijg mijn (extreem lange) mountainbike erin met beide wielen eraf, met slechts 1/3 bank omlaag (en een hele hoop bagage en kind plus enorme kinderstoel).
Trouwens, nu het wat kouder is, ritje van 20 km, aan het begin 110 km GOM, aan het eind slechts 40 over. Shiiiit.
[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 20-10-2023 17:23 ]
Ik sta hier aan een snellader die 200 kW kan leveren (GreenFlux aan de Floralaan in Venlo) maar mijn Ioniq uit 2020 wordt met slechts 33 kW geladen. Ik zit nu op 30% accu dus het laden zou nu met 50 kW moeten gaan. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Kachel aan? Of wellicht de accu te koud?
De Ioniq 2020 laadt toch max op 43kW? Rond de 30% zou hij rond de 40kW moeten leveren.digilb schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:50:
Ik sta hier aan een snellader die 200 kW kan leveren (GreenFlux aan de Floralaan in Venlo) maar mijn Ioniq uit 2020 wordt met slechts 33 kW geladen. Ik zit nu op 30% accu dus het laden zou nu met 50 kW moeten gaan. Waar zou dit aan kunnen liggen?
De Ioniq van na de facelift kan met maximaal 50 kW snelladen. Dat is van 20-50%.
Gemeten over het hele laadproces van 0-100% (wat niemand doet, mag ik hopen) haal je iets van 43 KW (bron: https://ev-database.org/n...IQ-Electric#charge-tablet).
Anyway, een kwartier of na het starten van het laden sprong de snelheid naar 48 kW dus het zal een issue bij de laadpaal firma zijn geweest. Hoop ik.
Vanaf dat moment hoorde ik vrij hard gezoem in de auto zelf, is dat het snellaadproces zelf dat je hoort?
Gemeten over het hele laadproces van 0-100% (wat niemand doet, mag ik hopen) haal je iets van 43 KW (bron: https://ev-database.org/n...IQ-Electric#charge-tablet).
Anyway, een kwartier of na het starten van het laden sprong de snelheid naar 48 kW dus het zal een issue bij de laadpaal firma zijn geweest. Hoop ik.
Vanaf dat moment hoorde ik vrij hard gezoem in de auto zelf, is dat het snellaadproces zelf dat je hoort?
Met de classic moet je echt niet boven de 80% wensen te laden, dan is het veel efficienter een extra laadstop in te lassen om de gemiddelde laadsnelheid een heel stuk hoger te houden.fredkroket schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:45:
[...]
Gisteren nog even een ritje gemaakt van 363 km in totaal.
Temperatuur: 9 graden
Gemiddelde snelheid: 112 km/u
Afstand: 181 km
Accu verbruikt: 88% / 18,5kWh/100km
Temperatuur: 11 graden
Gemiddelde snelheid: 106 km/u
Afstand: 182 km
Accu verbruikt: 79% / 16,5kWh/100km
Hierbij stond de kachel gewoon op 22 (in de ochtend) en 21 (in de middag).
Deze rit was dus wat minder EV-bewust.
Over zeker 110 kilometer in Belgie op de teller gewoon 125 gereden. Op de terugreis was het aanzienlijk drukker dus de snelheid lag een stuk lager.
De snelllader die ik nodig had was echt wel even minder:
Laden start met 30kWh
Vervolgens stijgt het naar 50kWh
Maar, al vrij snel valt hij terug richting 22kWh (boven de 70% dacht ik).
Boven de 80% loopt het terug naar 15kWh.
Deze laadsessie duurde 69 minuten (van 12% naar 93% (31,65kWh)).
Tot 80% had overigens 3 kwartier geduurd geloof ik.
Verder is het zwalken met HDA misschien niet helemaal de juiste bewoording. De auto blijft relatief wel recht, maar als je puur naar het stuur kijkt dan beweegt het stuur meer dan dat ik zelf zou doen om netjes te rijden. HDA werkt overigens alleen maar als je op de Smart Cruise Control rijdt (adaptive). Op bepaalde momenten zet ik hem liever op traditionele Cruise Control, maar dan werkt dus alleen LKA (Lane Keep Assist).
En dat het stuur heen en weer blijft bewegen heeft nog een tweede doel, niet alleen de wagen in zijn baanvak houden, maar ook nagaan of jij wel voldoende grip op het stuur hebt. Dat is de manier waarmee de wagen nagaat of je je stuur wel vast hebt.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
En met kinderen is het dan soms wel handig om tot meer dan 80% te ladenBlokker_1999 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:34:
[...]
Met de classic moet je echt niet boven de 80% wensen te laden, dan is het veel efficienter een extra laadstop in te lassen om de gemiddelde laadsnelheid een heel stuk hoger te houden.
En dat het stuur heen en weer blijft bewegen heeft nog een tweede doel, niet alleen de wagen in zijn baanvak houden, maar ook nagaan of jij wel voldoende grip op het stuur hebt. Dat is de manier waarmee de wagen nagaat of je je stuur wel vast hebt.
Bij mijn vrouw werkt die check niet. Hij blijft altijd piepen ook al heeft ze het stuur vast.
Meerdere autos die tegelijkertijd laden kan hier ook voor zorgen.digilb schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:56:
De Ioniq van na de facelift kan met maximaal 50 kW snelladen. Dat is van 20-50%.
Ik had laatst dat bij Fastned het laden na 20 seconden stopten. Meerdere keren.
De Fastned support tip was om 20 seconden de plug vast te houden bij het erin doen en de deuren dicht laten. Heb ik eerder gehoord, maar weet niet of het ioniq specifiek is?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Gezoem zal de ventilator zijn die het accupakket koelt.digilb schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:56:
En tot 100% laden kan in elk geval mijn ioniq 28Kwh niet, die stopt bij 95% met snelladen en ja dat doe ik regelmatig als ik daarmee nog een laadstop kan voorkomen, met zo'n klein accupakket heb ik elke Kwh nodig
En ja de laadcurve kakt behoorlijk in na 80%, tot 80% gaat het meestal wel met tussen de 65 en 68KW maar daarna zakt het in naar 45KW, boven de 85 naar rond de 30KW en boven de 90% gaat het met nog maar 15-20KW
Maarja, als ik met 5 minuten extra wachten wel mijn bestemming haal of een extra laadstop kan voorkomen doe ik dat liever dan met 80% wegrijden en nog een keer moeten laden
Meestal sta ik toch maar zo'n minuut of 25 maximaal, voordeel van een kleine accu.
Iemand onlangs de test van de Honda E: NY1 van Bjorn Nyland gezien? Een gloednieuwe EV van Honda .. 25 minuten langzamer op de 1000km challenge dan de ioniq 28Kwh !
En zo zijn er wel meerdere nieuwe EV's die het langzamer doen.
Grotere accupakketten zeggen lang niet altijd dat je sneller bent als de auto onzuiniger is, niet snel kan laden of na een paar keer laden het accupakket te heet wordt en de laadsnelheid fors wordt teruggeschroeft.
Wat dat betreft is de Ioniq echt nog steeds een steengoede EV
Zou graag een waardige opvolger zien en dan niet de ioniq 6 (sedan, nog eens een stuk groter etc), gewoon dezelfde maat of zelfs een maatje kleiner maar wel gestroomlijnd, hatchback, accu van rond de 50Kwh, hogere laadsnelheid en hetzelfde verbruik.
[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 23-10-2023 06:46 ]
Ik laad op mijn vakantiereizen ook meestal ook tot 94% ondanks dat tot 80% laden in theorie sneller is. Een extra stop kost ook tijd, vooral op onbekende plaatsen en/of je gaat laden met een app i.p.v. een laadpas. Bovendien heb ik het liefst een zo groot mogelijk bereik en ga ook liever bij een wat hogere SoC laden dan een lage, je kan nooit weten wat je tegenkomt en dan is de uitgespaarde tijd gauw verdwenen als je de afsleepwagen moet laten komen.Metro2002 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:36:
[...]
Gezoem zal de ventilator zijn die het accupakket koelt.
En tot 100% laden kan in elk geval mijn ioniq 28Kwh niet, die stopt bij 95% met snelladen en ja dat doe ik regelmatig als ik daarmee nog een laadstop kan voorkomen, met zo'n klein accupakket heb ik elke Kwh nodig
En ja de laadcurve kakt behoorlijk in na 80%, tot 80% gaat het meestal wel met tussen de 65 en 68KW maar daarna zakt het in naar 45KW, boven de 85 naar rond de 30KW en boven de 90% gaat het met nog maar 15-20KW
Maarja, als ik met 5 minuten extra wachten wel mijn bestemming haal of een extra laadstop kan voorkomen doe ik dat liever dan met 80% wegrijden en nog een keer moeten laden
Meestal sta ik toch maar zo'n minuut of 25 maximaal, voordeel van een kleine accu.
Iemand onlangs de test van de Honda E: NY1 van Bjorn Nyland gezien? Een gloednieuwe EV van Honda .. 25 minuten langzamer op de 1000km challenge dan de ioniq 28Kwh !
En zo zijn er wel meerdere nieuwe EV's die het langzamer doen.
Grotere accupakketten zeggen lang niet altijd dat je sneller bent als de auto onzuiniger is, niet snel kan laden of na een paar keer laden het accupakket te heet wordt en de laadsnelheid fors wordt teruggeschroeft.
Wat dat betreft is de Ioniq echt nog steeds een steengoede EV
Zou graag een waardige opvolger zien en dan niet de ioniq 6 (sedan, nog eens een stuk groter etc), gewoon dezelfde maat of zelfs een maatje kleiner maar wel gestroomlijnd, hatchback, accu van rond de 50Kwh, hogere laadsnelheid en hetzelfde verbruik.
Wat mij betreft is er nog geen waardige vervanger te koop voor mijn Ioniq, allemaal te groot te zwaar te onzuinig en te duur.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Naar mijn ervaring hebben andere merken dit beter op orde. De correcties verlopen zachter, de controle verloopt beter. VAG-merken geven bv. een zachte tik om de zoveel tijd en een hoge sensitiviteit. Bij de Golf VII had ik nooit problemen/waarschuwingen, tenzij ik het systeem uitdaagde.Blokker_1999 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:34:
De Ioniq... zo'n zenuwachtig systeem. Constant pingpongen tussen de lijnen. Zelfs als ik het stuur met 2 handen vast heb en continu rechtdoor rijdt (snelweg bv.) begint ie lawaai te maken... Haat-liefde relatie, maar dit zou beter moeten.
Ik heb het tijdens één van mijn laadsessies deze zomer gedaan, tot 96% geladen, als bij toeval (tijd uit het oog verloren). Geeft naar bereik toe extra rust (toch een +-30km extra, 210km bereik i.p.v. 180) en ben ook van plan dit vaker te doen (als het niet druk is aan de laadpaal). Langs de andere kant neemt de nood wel af. In Vlaanderen heeft/krijgt bv. bijna elke afrit met carpoolparking meerdere snelladers (staan), waardoor je meer op 'goed geluk' kan beginnen rondrijden.PeterZ(on) schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Ik laad op mijn vakantiereizen ook meestal ook tot 94% ondanks dat tot 80% laden in theorie sneller is. Een extra stop kost ook tijd, vooral op onbekende plaatsen en/of je gaat laden met een app i.p.v. een laadpas. Bovendien heb ik het liefst een zo groot mogelijk bereik en ga ook liever bij een wat hogere SoC laden dan een lage, je kan nooit weten wat je tegenkomt en dan is de uitgespaarde tijd gauw verdwenen als je de afsleepwagen moet laten komen.
Klopt. En de nieuwe e-C3 toont dat 'kleinere' modellen betaalbaar worden. Ik hoop dat Hyundai het aandurft: een kleine goedkope EV met een strakke stroomlijn, een verbruik van 10-12kWh, laden aan 100-120kW (om het betaalbaar te houden), een batterij van 50kWh netto en een prijs van 25 000 euro. Een Ioniq 2 of 3 dus.PeterZ(on) schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Wat mij betreft is er nog geen waardige vervanger te koop voor mijn Ioniq, allemaal te groot te zwaar te onzuinig en te duur.
Met kleine kinderen wil je (tenzij ze slapen) vaak ook wel iets langer stil staan dan 15 minuten. In de praktijk laad ik dus altijd meer dan die 80%.
Vooralsnog vind ik het verrassend lastig om een goede opvolger te bedenken voor de Ioniq. Nu is dat niet direct heel relevant, maar meer bereik (50-60kWh en dezelfde efficiency) en proportioneel sneller laden (120-150kW oid) zouden wel een welkome aanvulling zijn, met als kers op de taart V2G (en iets meer kofferruimte). Vooralsnog is de verwachting dat we nog wel 3-5 jaar met deze Ioniq doorrijden, want de toegevoegde waarde van nieuwere EV's is veelal marginaal (zeker met ons gebruikspatroon), en de prijzen zijn vaak wel veel hoger.
Het is een gen1-systeem. Het is zeker niet perfect, maar voor een eerste versie best prima.maarte997 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Naar mijn ervaring hebben andere merken dit beter op orde. De correcties verlopen zachter, de controle verloopt beter. VAG-merken geven bv. een zachte tik om de zoveel tijd en een hoge sensitiviteit. Bij de Golf VII had ik nooit problemen/waarschuwingen, tenzij ik het systeem uitdaagde.
De Ioniq... zo'n zenuwachtig systeem. Constant pingpongen tussen de lijnen. Zelfs als ik het stuur met 2 handen vast heb en continu rechtdoor rijdt (snelweg bv.) begint ie lawaai te maken... Haat-liefde relatie, maar dit zou beter moeten.
Ze zijn bezig met een eM-platform waarmee dit prima zou moeten kunnen.Klopt. En de nieuwe e-C3 toont dat 'kleinere' modellen betaalbaar worden. Ik hoop dat Hyundai het aandurft: een kleine goedkope EV met een strakke stroomlijn, een verbruik van 10-12kWh, laden aan 100-120kW (om het betaalbaar te houden), een batterij van 50kWh netto en een prijs van 25 000 euro. Een Ioniq 2 of 3 dus.
Vooralsnog vind ik het verrassend lastig om een goede opvolger te bedenken voor de Ioniq. Nu is dat niet direct heel relevant, maar meer bereik (50-60kWh en dezelfde efficiency) en proportioneel sneller laden (120-150kW oid) zouden wel een welkome aanvulling zijn, met als kers op de taart V2G (en iets meer kofferruimte). Vooralsnog is de verwachting dat we nog wel 3-5 jaar met deze Ioniq doorrijden, want de toegevoegde waarde van nieuwere EV's is veelal marginaal (zeker met ons gebruikspatroon), en de prijzen zijn vaak wel veel hoger.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Inderdaad nog geen waardige opvolger met liftback gezien.
Het punt is een beetje dat als je 2e hands shopt, alles wat nu de lease in gaat over 5 jaar op de markt komt.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:12:
Vooralsnog is de verwachting dat we nog wel 3-5 jaar met deze Ioniq doorrijden, want de toegevoegde waarde van nieuwere EV's is veelal marginaal (zeker met ons gebruikspatroon), en de prijzen zijn vaak wel veel hoger.
En je dus eigenlijk dan vast zit aan wat er ju te koop is.
Of iets jonger, maar dan moet dat toch komend jaar geïntroduceerd worden.
En de Caterham Project V zal dan waarschijnlijk nog niet beschikbaar zijn voor een mooie prijs 😂.
Ik koop meestal auto's met de kop eraf, dus 1-2 jaar oud. Maar als het echt een goed model is, wil ik wel een keer een nieuwe auto overwegen.
Ik vrees alleen dat de trend om auto's hoger te maken (crossback/SUV) ervoor gaat zorgen dat auto's als de Ioniq gewoon niet meer gemaakt gaan worden. Het beste wat je dan kunt krijgen is de Kona/Niro-achtigen. En hoewel dat prima auto's zijn, mag de trend wat mij betreft nog wel wat verder omlaag.
Ik vrees alleen dat de trend om auto's hoger te maken (crossback/SUV) ervoor gaat zorgen dat auto's als de Ioniq gewoon niet meer gemaakt gaan worden. Het beste wat je dan kunt krijgen is de Kona/Niro-achtigen. En hoewel dat prima auto's zijn, mag de trend wat mij betreft nog wel wat verder omlaag.
Het was precies het verschil tussen nog wel een keer of niet meer hoeven stoppen. En, ik had de tijd dus maar even in de zure appel gebeten.Blokker_1999 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:34:
[...]
Met de classic moet je echt niet boven de 80% wensen te laden, dan is het veel efficienter een extra laadstop in te lassen om de gemiddelde laadsnelheid een heel stuk hoger te houden.
Normaal zou ik niet boven de 80% snelladen.
Heeft er iemand toevallig het onderhoudsschema van een Ioniq EV? Ik kan dus nergens online een duidelijk schema vinden waarin staat wat er wanneer aan onderhoud toe is. Mijn eigen Ioniq heeft ook geen boekje (Franse Import). De dealer wil nl bij mijn 60.000 beurt de koelvloeistof (en daar rekenen ze toch bijna 300€ voor), terwijl het systeem bij de vorige beurt gespoeld is (campagne, bij een andere dealer). Ik ga er vanuit dat het spoelen ook meteen vervangen is geweest. Ik ga sowieso nog even contact opnemen met de andere dealer, maar echt duidelijkheid is er niet.
[ Voor 36% gewijzigd door fredkroket op 23-10-2023 12:58 ]
Er is een 'tegenbeweging, genre Peugeot 408, die een SUV-crossovervorm lijkt aan te nemen. Ik vind die 408 in't echt echt wel een knappe wagen. Achterkant heeft zelfs wat van een kleine Urus weg. Ik hoop dus dat die SUV-trend ooit overwaait. Al is het van moeten. Als je een efficiënte EV wilt, moet je sowieso een koetswerkvorm richting model3, classic Ioniq, Ioniq 6 overwegen.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:33:
Ik koop meestal auto's met de kop eraf, dus 1-2 jaar oud. Maar als het echt een goed model is, wil ik wel een keer een nieuwe auto overwegen.
Alleen vraag ik mij af wat het gewicht is van die e-C3, want dat ben ik nog nergens tegengekomen. En dat wil ik liefst zo laag mogelijk houden, zeker als er straks MRB moet worden betaald voor het totale gewicht.maarte997 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:04:
Klopt. En de nieuwe e-C3 toont dat 'kleinere' modellen betaalbaar worden. Ik hoop dat Hyundai het aandurft: een kleine goedkope EV met een strakke stroomlijn, een verbruik van 10-12kWh, laden aan 100-120kW (om het betaalbaar te houden), een batterij van 50kWh netto en een prijs van 25 000 euro. Een Ioniq 2 of 3 dus.
De Aptera lijkt mij wel wat https://aptera.us/ maar of die echt op de markt komt.maarte997 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:03:
[...]
Er is een 'tegenbeweging, genre Peugeot 408, die een SUV-crossovervorm lijkt aan te nemen. Ik vind die 408 in't echt echt wel een knappe wagen. Achterkant heeft zelfs wat van een kleine Urus weg. Ik hoop dus dat die SUV-trend ooit overwaait. Al is het van moeten. Als je een efficiënte EV wilt, moet je sowieso een koetswerkvorm richting model3, classic Ioniq, Ioniq 6 overwegen.
Sowieso heeft Stellantis wel een paar interessante EV's. De 308 SW/Astra zijn bijvoorbeeld net wat ruimte in de kofferbak, maar ook zuinig. En hopelijk behoudt VW/Skoda de stationsversie van de Golf/Octavia EV tzt.maarte997 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:03:
[...]
Er is een 'tegenbeweging, genre Peugeot 408, die een SUV-crossovervorm lijkt aan te nemen. Ik vind die 408 in't echt echt wel een knappe wagen. Achterkant heeft zelfs wat van een kleine Urus weg. Ik hoop dus dat die SUV-trend ooit overwaait. Al is het van moeten. Als je een efficiënte EV wilt, moet je sowieso een koetswerkvorm richting model3, classic Ioniq, Ioniq 6 overwegen.
Volgens ev-database is dat Massa Rijklaar * 1600 kgPeterZ(on) schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Alleen vraag ik mij af wat het gewicht is van die e-C3, want dat ben ik nog nergens tegengekomen. En dat wil ik liefst zo laag mogelijk houden, zeker als er straks MRB moet worden betaald voor het totale gewicht.
En dan vergeten we het beroerde bereik.
[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 23-10-2023 14:03 ]
Die stond er een paar dagen geleden nog niet in, maar het gewicht is wel geschat zie ik. Anyway, mij te zwaar voor een auto die kleiner is dan de Ioniq. Bereik vind ik niet zo belangrijk, maar efficiëntie en laadsnelheid wel.daemonix schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:02:
[...]
Volgens ev-database is dat Massa Rijklaar * 1600 kg
En dan vergeten we het beroerde bereik.
Wat dat (batterij techniek) betreft lopen (alle) Europeanen nog sterk achter op Tesla en Kia/Hyundai. Reden voor mij om die Europeanen te mijden als de pest. Sterker nog, we kijken eerder naar de Chinezen dan naar de Europeanen hoewel het rendement daar ook niet heel bijzonder is. Byd is bijvoorbeeld prima bezig, ze hebben alleen nog maar LPF batterijen in gebruik voor al hun modellen.PeterZ(on) schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:27:
[...]
Die stond er een paar dagen geleden nog niet in, maar het gewicht is wel geschat zie ik. Anyway, mij te zwaar voor een auto die kleiner is dan de Ioniq. Bereik vind ik niet zo belangrijk, maar efficiëntie en laadsnelheid wel.
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 23-10-2023 15:21 ]
De e-C3 heeft toch ook LFP zie ik maar idd, ik ga toch ook liever voor een Kia/Hyundai of iets anders uit het oosten.daemonix schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Wat dat (batterij techniek) betreft lopen (alle) Europeanen nog sterk achter op Tesla en Kia/Hyundai. Reden voor mij om die Europeanen te mijden als de pest. Sterker nog, we kijken eerder naar de Chinezen dan naar de Europeanen hoewel het rendement daar ook niet heel bijzonder is. Byd is bijvoorbeeld prima bezig, ze hebben alleen nog maar LPF batterijen in gebruik voor al hun modellen.
Inderdaad, elk merk zal wel een misser er tussen hebben gehad. Maar in het algemeen zit je toch vrijwel altijd goed met een Japanner of een Koreaan.PeterZ(on) schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:36:
[...]
De e-C3 heeft toch ook LFP zie ik maar idd, ik ga toch ook liever voor een Kia/Hyundai of iets anders uit het oosten.
Vergeet ook niet dat heel veel merken nog steeds vasthouden aan 2 jaar of 4 jaar beperkte garantie.
Hyundai geeft al langer 5 jaar (met uitbreiding naar 6 of 7 jaar) garantie en Toyota zelfs 10 jaar. Dat zegt ook iets over het vertrouwen in hun eigen producten. Ze stellen uiteraard eisen aan het onderhoud maar dat is logisch.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Maar een Toyota wil je echt niet.Headshot_NL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Inderdaad, elk merk zal wel een misser er tussen hebben gehad. Maar in het algemeen zit je toch vrijwel altijd goed met een Japanner of een Koreaan.
Vergeet ook niet dat heel veel merken nog steeds vasthouden aan 2 jaar of 4 jaar beperkte garantie.
Hyundai geeft al langer 5 jaar (met uitbreiding naar 6 of 7 jaar) garantie en Toyota zelfs 10 jaar. Dat zegt ook iets over het vertrouwen in hun eigen producten. Ze stellen uiteraard eisen aan het onderhoud maar dat is logisch.
Klopt, qua elektrische auto's vallen de huidige modellen van Toyota erg tegen. En dat is toch jammer voor een merk welke juist zo vroeg en goed is begonnen met de hybride techniek. Die techniek van Toyota is erg goed en betrouwbaar.daemonix schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Maar een Toyota wil je echt niet.Hoezo snelladen?
Na de Yaris en Auris hybrid zou ik zo weer overgaan naar de volgende Toyota, helaas hadden ze geen interessante auto op dat moment (nu nog steeds niet).
Die komt ook niet want Toyota blijft vasthouden aan waterstof dankzij de subsidies die ze in Japan krijgen. Ze moeten de natuurkundige beginselen nog bestuderen om te zien dat het nooit rendabel gaat worden voor personen auto's.Headshot_NL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:09:
[...]
Klopt, qua elektrische auto's vallen de huidige modellen van Toyota erg tegen. En dat is toch jammer voor een merk welke juist zo vroeg en goed is begonnen met de hybride techniek. Die techniek van Toyota is erg goed en betrouwbaar.
Na de Yaris en Auris hybrid zou ik zo weer overgaan naar de volgende Toyota, helaas hadden ze geen interessante auto op dat moment (nu nog steeds niet).
Hi
.
ik heb momenteel de eerste generatie Ioniq (al dan niet de facelift versie) bovenaan mijn shortlist staan voor een EV. Ik twijfel of ik een beetje extra moet/wil uitgeven voor de facelift met de grotere accu.
Ik lees bijna overal dat de nieuwe, grotere accu wel langzamer op kan laden, en je dus eigenlijk langer aan de fastcharger staat voor lange(re) ritten. Maar ik zie ook berichten dat hij wél een 100kw fastcharge ondersteunt? Wat is het nou?
Bovendien:
https://www.ioniqforum.co...e-2#nested_reply_top_post
deze gasten redeneren dat het verschil eigenlijk verwaarloosbaar is. 80% van ons verkeer valt binnen de rijkwijdte van de 28kw batterijversie, maar zoals gezegd het prijsverschil is niet groot. Wat is de beste keuze?
ik heb momenteel de eerste generatie Ioniq (al dan niet de facelift versie) bovenaan mijn shortlist staan voor een EV. Ik twijfel of ik een beetje extra moet/wil uitgeven voor de facelift met de grotere accu.
Ik lees bijna overal dat de nieuwe, grotere accu wel langzamer op kan laden, en je dus eigenlijk langer aan de fastcharger staat voor lange(re) ritten. Maar ik zie ook berichten dat hij wél een 100kw fastcharge ondersteunt? Wat is het nou?
Bovendien:
deze gasten redeneren dat het verschil eigenlijk verwaarloosbaar is. 80% van ons verkeer valt binnen de rijkwijdte van de 28kw batterijversie, maar zoals gezegd het prijsverschil is niet groot. Wat is de beste keuze?
@HTT-Thalan Hangt van jouw ritten af.
Als je vaak 200-250 km rijdt is de 38kWh net wel groot genoeg om die helemaal te doen en de 28kWh vaak net niet (Dus snellader om beetje bij te laden).
Maar zodra je meer dan ca. 600km rijdt is de 38kWh in het nadeel.....
Met de 28kWh ben ik 2 keer in 1 dag uit Oostenrijk terug gereden van de wintersport (1000km), denk dat ik dat met de 38kWh niet zou doen
Als je vaak 200-250 km rijdt is de 38kWh net wel groot genoeg om die helemaal te doen en de 28kWh vaak net niet (Dus snellader om beetje bij te laden).
Maar zodra je meer dan ca. 600km rijdt is de 38kWh in het nadeel.....
Met de 28kWh ben ik 2 keer in 1 dag uit Oostenrijk terug gereden van de wintersport (1000km), denk dat ik dat met de 38kWh niet zou doen
Nee voor ritten langer dan zeg 350/400 pakken we beter de benzineauto (Lodgy 7p). Het gaat me meer om het minieme prijsverschil voor een grotere accu.
Ja, dan is er niets tegen de 38kWh. Hij is wel 100kg zwaarder dacht ik. Dus als er MRB komt scheelt dat wel
[ Voor 51% gewijzigd door BarryH op 23-10-2023 18:05 ]
Ja ergens is waterstof nog zo heel gek niet. Maar in een recent nieuwsbericht staat juist dat ze bijna toe zijn aan de massaproductie van de solid state accus voor auto's. Maar zoals zoveel nieuwsberichten, eerst zien dan geloven.daemonix schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
Die komt ook niet want Toyota blijft vasthouden aan waterstof dankzij de subsidies die ze in Japan krijgen. Ze moeten de natuurkundige beginselen nog bestuderen om te zien dat het nooit rendabel gaat worden voor personen auto's.
Elke wagen met CCS ondersteunt uiteindelijk elke snellader. Dat men zegt dat de 38kWh variant een 100kW snellader ondersteunt komt door de stappen waarin snelladers vaak beschikbaar zijn. 50kW, 100kW, 150kW, 300kW, 350kW, 500kW, ... . Daar de facelift net boven de 50kW kan laden, als ik me niet vergis, wordt wel eens gezegd dat deze 100kW snelladers ondersteunt, of er in essentie een voordeel uit kan halen ten opzichte van de traagste vorm van snelladers.HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:01:
Hi.
Bovendien:
Als een voormalig bezitter van de 28kWh versie kan ik die ten zeerste aanbevelen
No keyboard detected. Press F1 to continue.
DankBlokker_1999 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Elke wagen met CCS ondersteunt uiteindelijk elke snellader. Dat men zegt dat de 38kWh variant een 100kW snellader ondersteunt komt door de stappen waarin snelladers vaak beschikbaar zijn. 50kW, 100kW, 150kW, 300kW, 350kW, 500kW, ... . Daar de facelift net boven de 50kW kan laden, als ik me niet vergis, wordt wel eens gezegd dat deze 100kW snelladers ondersteunt, of er in essentie een voordeel uit kan halen ten opzichte van de traagste vorm van snelladers.
Als een voormalig bezitter van de 28kWh versie kan ik die ten zeerste aanbevelen. In de praktijk gaat het verschil inderdaad te verwaarlozen zijn. De facelift heeft een paar visuele verschillen en je komt iets verder op 1 lading. Als je twijfelt tussen de twee, gewoon even kijken of dat je de meerkost waard is. Maar als je twijfelt tussen de twee betekend dat meestal ook dat de goedkopere variant ook gewoon in je behoefte zal voorzien.
Als je weet dat je met de energie die benodigd is om 100km op waterstof te rijden ook kan gebruiken om 400km elektrisch te rijden door die direct in een accu te stoppen i.p.v. er waterstof van te maken dan snapt (bijna) iedereen dat waterstof een doodgeboren kindje is. I.i.g voor de personenauto.Headshot_NL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:27:
[...]
Ja ergens is waterstof nog zo heel gek niet. Maar in een recent nieuwsbericht staat juist dat ze bijna toe zijn aan de massaproductie van de solid state accus voor auto's. Maar zoals zoveel nieuwsberichten, eerst zien dan geloven.
Ook aan solid-state accu's kleven de nodige nadelen, vandaar dat ze er nog niet zijn. Alle nieuwsberichten over nieuwe en geweldige accutechnieken zijn vaak alleen maar om investeerders aan te trekken.
Ja dat klopt. Er zit ergens rond de 65% verlies als je van elektriciteit > waterstof > elektriciteit wilt gaan en dat is heel fors. Maar het is wel een middel om stroom te bufferen op de piek (overschot) momenten en weer in te zetten op het moment van tekorten.PeterZ(on) schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:18:
[...]
Als je weet dat je met de energie die benodigd is om 100km op waterstof te rijden ook kan gebruiken om 400km elektrisch te rijden door die direct in een accu te stoppen i.p.v. er waterstof van te maken dan snapt (bijna) iedereen dat waterstof een doodgeboren kindje is. I.i.g voor de personenauto.
Ook aan solid-state accu's kleven de nodige nadelen, vandaar dat ze er nog niet zijn. Alle nieuwsberichten over nieuwe en geweldige accutechnieken zijn vaak alleen maar om investeerders aan te trekken.
Bij gas en kolen > elektriciteit heb je ook 40-50% verlies.
Maar dit is niet helemaal Ioniq gerelateerd natuurlijk. Beetje offtopic hier.
Enige waardige opvolger die ik momenteel zou kunnen bedenken is de Tesla model 3, al is die weer nog een klein beetje groter en geen hatch/liftback.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:12:
Met kleine kinderen wil je (tenzij ze slapen) vaak ook wel iets langer stil staan dan 15 minuten. In de praktijk laad ik dus altijd meer dan die 80%.
[...]
Het is een gen1-systeem. Het is zeker niet perfect, maar voor een eerste versie best prima.
[...]
Ze zijn bezig met een eM-platform waarmee dit prima zou moeten kunnen.