Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Headshot_NL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Ja dat klopt. Er zit ergens rond de 65% verlies als je van elektriciteit > waterstof > elektriciteit wilt gaan en dat is heel fors. Maar het is wel een middel om stroom te bufferen op de piek (overschot) momenten en weer in te zetten op het moment van tekorten.
Bij gas en kolen > elektriciteit heb je ook 40-50% verlies.

Maar dit is niet helemaal Ioniq gerelateerd natuurlijk. Beetje offtopic hier.
Om te bufferen tijdens piekmomenten, ja. Daarna zal de industrie eerst uit die voorraad putten en heel misschien lange afstand vrachtverkeer. Personenauto's sowieso niet, heeft 0 meerwaarde.

Soms zie je nog een Toyota Mirai voorbij rijden, tof ding en dappere bestuurder, met hoop ik een tankstation in de buurt...
Blokker_1999 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Met de classic moet je echt niet boven de 80% wensen te laden, dan is het veel efficienter een extra laadstop in te lassen om de gemiddelde laadsnelheid een heel stuk hoger te houden.

En dat het stuur heen en weer blijft bewegen heeft nog een tweede doel, niet alleen de wagen in zijn baanvak houden, maar ook nagaan of jij wel voldoende grip op het stuur hebt. Dat is de manier waarmee de wagen nagaat of je je stuur wel vast hebt.
Dat een Ioniq zwalkt heeft meer te maken met de leeftijd van de technologie/functie, dan met de reden die je hier aanhaalt.
De waarschuwingsfunctie gaat piepen wanneer er 60 seconden geen beweginginput (<grenswaarde uiteraard) van de bestuurder is geweest.
Ziedaar de reden waarom sommige mensen vaak een melding krijgen, die rijden te stabiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook op mijn Ioniq 6 zie en voel ik het stuur continue heen en weer bewegen. En dat moet ook als je wenst te detecteren of iemand het stuur vast heeft. Hoe ga je dat anders doen in een rechte lijn? Je wil net de kracht detecteren die probeert die beweging tegen te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Vandaag bij het ritje van werk naar huis, 20 km binnendoor, is de warmtepomp 6 keer aangeslagen (brommen en zo). Dat was tot nog toe nog niet gebeurd de afgelopen 2 weken, terwijl het soms toch een stuk kouder was.
Airco staat onveranderd op dezelfde stand (19 graden Auto). Begrijp er niets van.

Verbruik van die pomp is indrukwekkend hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Mikkem schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:29:
Vandaag bij het ritje van werk naar huis, 20 km binnendoor, is de warmtepomp 6 keer aangeslagen (brommen en zo). Dat was tot nog toe nog niet gebeurd de afgelopen 2 weken, terwijl het soms toch een stuk kouder was.
Airco staat onveranderd op dezelfde stand (19 graden Auto). Begrijp er niets van.

Verbruik van die pomp is indrukwekkend hoog.
Weet je zeker dat het de pomp was en niet de electrische verwarming? Die laatste is een veel grotere stroom vreter dan de pomp. En slaat alleen aan als de pomp het niet bij kan houden

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:59
De warmtepomp verbruikt naar mijn ervaring max 500W, maar eerder 100 tot 300W. Hoger dan dat is de elektrische weerstand. Het verschil is bij mij ook duidelijk merkbaar qua geur. Als de weerstand aanslaat krijg ik eventjes zo'n typische warme stoffige geur zoals een badkamervuurtje afgeeft als je hem opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:31
maarte997 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:46:
De warmtepomp verbruikt naar mijn ervaring max 500W, maar eerder 100 tot 300W. Hoger dan dat is de elektrische weerstand. Het verschil is bij mij ook duidelijk merkbaar qua geur. Als de weerstand aanslaat krijg ik eventjes zo'n typische warme stoffige geur zoals een badkamervuurtje afgeeft als je hem opzet.
Dan zou een keer een Ozone generator gebruiken waarschijnlijk alles weer fris krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
mvt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Weet je zeker dat het de pomp was en niet de electrische verwarming? Die laatste is een veel grotere stroom vreter dan de pomp. En slaat alleen aan als de pomp het niet bij kan houden
Dan zal het de electrische verwarming zijn. Bromt die zo (hele auto trilt).
Verbruik lag op 1,75 kWh voor “airco”.

Maar ik snap niet waarom die zo nodig keer op keer aan moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Mikkem schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Dan zal het de electrische verwarming zijn. Bromt die zo (hele auto trilt).
Verbruik lag op 1,75 kWh voor “airco”.

Maar ik snap niet waarom die zo nodig keer op keer aan moest.
Misschien werkt de warmtepomp niet meer, dat daarom de elektrische verwarming zo vaak aan sprong?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
SpongeRob schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Misschien werkt de warmtepomp niet meer, dat daarom de elektrische verwarming zo vaak aan sprong?
Dat hoop ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:32
Is ook makkelijke te testen. Zet je kachel eens op 20 graden met alleen het knopje "AC" aan. Dan zul je merken dat het langer duurt voor het warm is in de auto dan wanneer "heat" er ook bij aanstaat.

Met AC + heat op de hoogste temperatuur kan hij hier tot wel 5,2kW verbruiken. Hoger heb ik nog niet gezien. Met alleen AC zit dat altijd ruim onder de 1kW. Je kunt dat het beste testen als de auto een tijdje aan staat. Het startverbruik is voor een warmtepomp altijd iets hoger.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Headshot_NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:46:
Is ook makkelijke te testen. Zet je kachel eens op 20 graden met alleen het knopje "AC" aan. Dan zul je merken dat het langer duurt voor het warm is in de auto dan wanneer "heat" er ook bij aanstaat.

Met AC + heat op de hoogste temperatuur kan hij hier tot wel 5,2kW verbruiken. Hoger heb ik nog niet gezien. Met alleen AC zit dat altijd ruim onder de 1kW. Je kunt dat het beste testen als de auto een tijdje aan staat. Het startverbruik is voor een warmtepomp altijd iets hoger.
Het "heat" lampje brandt in deze periode altijd in de ochtend. In de middag soms ook, maar ook het A/C lampje gaat dan soms aan. Tegelijk heb ik volgens mij ook wel eens gezien.

Maar in de ochtend nog niet eerder het brommen en trillen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Mikkem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Het "heat" lampje brandt in deze periode altijd in de ochtend. In de middag soms ook, maar ook het A/C lampje gaat dan soms aan. Tegelijk heb ik volgens mij ook wel eens gezien.

Maar in de ochtend nog niet eerder het brommen en trillen gehad.
Klopt, die heat gaat er ook bij aan om het zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen maar eigenlijk is dat zonde.
De echte elektrische verwarming is gewoon 1:1 stroom > warmte. Via de warmtepomp heb je veel meer warmte voor je stroomverbruik. Nu weet ik niet precies hoe efficiënt de warmtepomp van de Ioniq is maar je krijgt in elk geval minimaal 2-3x meer warmte voor hetzelfde stroomverbruik.
Daarom is de Ioniq ook in de winter nog best zuinig te rijden. Een auto zonder warmtepomp kan in de winter heel makkelijk continu 2-3 kW extra verbruiken voor dezelfde binnentemperatuur.

Maar je kunt dus wel testen of je AC nog werkt. Zet je temperatuur op 22 graden, zorgt dat AC aan staat en heat uit. Dan moet hij ook warm worden, al kan het iets langer duren.

Edit:
Wat ik me nu bedenk is dat de Ioniq ook een ADS functie heeft. Die zet de AC aan op het moment dat hij denkt dat de ramen beslaan. Dat is ook uit te zetten door het knopje "Front" even ingedrukt te houden. Dan staat er in je schermpje ook "ADS OFF"

[ Voor 19% gewijzigd door Headshot_NL op 25-10-2023 09:05 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Headshot_NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Klopt, die heat gaat er ook bij aan om het zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen maar eigenlijk is dat zonde.
De echte elektrische verwarming is gewoon 1:1 stroom > warmte. Via de warmtepomp heb je veel meer warmte voor je stroomverbruik. Nu weet ik niet precies hoe efficiënt de warmtepomp van de Ioniq is maar je krijgt in elk geval minimaal 2-3x meer warmte voor hetzelfde stroomverbruik.
Daarom is de Ioniq ook in de winter nog best zuinig te rijden. Een auto zonder warmtepomp kan in de winter heel makkelijk continu 2-3 kW extra verbruiken voor dezelfde binnentemperatuur.

Maar je kunt dus wel testen of je AC nog werkt. Zet je temperatuur op 22 graden, zorgt dat AC aan staat en heat uit. Dan moet hij ook warm worden, al kan het iets langer duren.

Edit:
Wat ik me nu bedenk is dat de Ioniq ook een ADS functie heeft. Die zet de AC aan op het moment dat hij denkt dat de ramen beslaan. Dat is ook uit te zetten door het knopje "Front" even ingedrukt te houden. Dan staat er in je schermpje ook "ADS OFF"
Ik ga maar eens spelen met de instellingen. Wordt mijn eerste winter met de Ioniq.

ADS ken ik (ook al van de vorige auto, Kia Niro). Wel eens uitgezet, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mikkem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Ik ga maar eens spelen met de instellingen. Wordt mijn eerste winter met de Ioniq.

ADS ken ik (ook al van de vorige auto, Kia Niro). Wel eens uitgezet, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen.
Ik moet nog tot maandag wachten voor ik hem heb ;( en dat allemaal uit kan zoeken. Net uit een review geleerd dat je blijkbaar tot stilstand kunt remmen met het linker flippertje achter het stuur en dat er een knop is om de auto geluid te laten maken ivm voetgangers :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Ik moet nog tot maandag wachten voor ik hem heb ;( en dat allemaal uit kan zoeken. Net uit een review geleerd dat je blijkbaar tot stilstand kunt remmen met het linker flippertje achter het stuur en dat er een knop is om de auto geluid te laten maken ivm voetgangers :P.
De VESS knop - voor het voetgangersgeluid - staat standaard aan, je kunt 'm elke rit uitzetten als je dat zou willen.

Maandag, dat duurt nog laaaaang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mikkem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

De VESS knop - voor het voetgangersgeluid - staat standaard aan, je kunt 'm elke rit uitzetten als je dat zou willen.

Maandag, dat duurt nog laaaaang.
Ja, ding stond al een tijdje op voorraad dus moet hele beurt krijgen, beetje poetsen, accu vol etc. Ik regel vandaag alvast de verzekering (full casco + pechhulp), heb een laadpaal besteld (3 weken levertijd) en heb een Shell recharge + Fastned account (en app) geregeld. Heb een email gestuurd voor een derde partij voor een druppel + pas (ev2go geloof ik). Bluelink app staat ook geinstalleerd, dus ik ben er klaar voor :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33
Overigens zou verwarmen met alleen de warmtepomp/AC alleen onder de 15gr buitentemperatuur werken, is het warmer dan 15gr dan doet ie niets, maar echt helemaal duidelijk is het mij niet. Toen ik twee weken geleden naar Spanje vertrok was alleen de warmtepomp voldoende en kostte het ook weinig bereik, een kilometer of zeven minder maar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Ja, ding stond al een tijdje op voorraad dus moet hele beurt krijgen, beetje poetsen, accu vol etc. Ik regel vandaag alvast de verzekering (full casco + pechhulp), heb een laadpaal besteld (3 weken levertijd) en heb een Shell recharge + Fastned account (en app) geregeld. Heb een email gestuurd voor een derde partij voor een druppel + pas (ev2go geloof ik). Bluelink app staat ook geinstalleerd, dus ik ben er klaar voor :P.
Misschien goed om te weten, maar zodra je heb in onderhoud hebt bij de dealer krijg je vanuit hun na de onderhoudsbeurt een mobiliteit service. Ze komen je dan ook netjes helpen als je een keer onderweg met een lege accu staat.
Als het inbegrepen is bij je verzekering is dat mooi. Maar als heb hem in onderhoud hebt of gaat houden bij de dealer zou ik er niet extra voor betalen.
https://www.hyundai.com/n...-mobiliteits-service.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:41
[...]

Welkom in de ioniq wereld :+
Je moet goed gaan opletten online of ze het hebben over de 28kWh of de 38kWh versie. Ook wel de VFL en FL versies genoemd (vor(?)Facelift en Facelift. Gekke duitsers op de forums)

Het VESS knopje zit volgens mij niet meer op de 38kWh variant omdat het geluid verplicht is. Het knopje zet ook het achteruitrij piepje uit namelijk. Gebruik ik vaak als ik sochtends vroeg weg rij en ik de buurt niet wakker wil hebben.

Je kan een frunk (forward trunk) installeren, kan je daar die type 2 kabel kwijt die je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. https://www.evaccessories...q-38kwh-front-storagr-box

Verder zijn het top autos die ioniqs. Zelf heb ik een trekhaak achter mijn 28kWh versie, maar over of dat mag zijn de meningen verdeeld.

Dit was afgelopen zomer: Kodess in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Misschien goed om te weten, maar zodra je heb in onderhoud hebt bij de dealer krijg je vanuit hun na de onderhoudsbeurt een mobiliteit service. Ze komen je dan ook netjes helpen als je een keer onderweg met een lege accu staat.
Als het inbegrepen is bij je verzekering is dat mooi. Maar als heb hem in onderhoud hebt of gaat houden bij de dealer zou ik er niet extra voor betalen.
https://www.hyundai.com/n...-mobiliteits-service.html
Een eigen verzekering is soms geen overbodige luxe, want een vervangauto bij pech is maar beperkt tot 5 dagen dacht. Toen ik vorig jaar in Frankrijk met pech kwam te staan was ik blij met mijn eigen pechhulpverzekering die ik voor mijn cabrio heb, ik kon dus gewoon de hele vakantietijd de vervangauto behouden zonder extra kosten. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 14:40

WCA

[...]

Tot stilstand met de flipper kan enkel op de 38kWh versie, niet op de 28 kWh versie.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:01:
ik heb momenteel de eerste generatie Ioniq (al dan niet de facelift versie) bovenaan mijn shortlist staan voor een EV. Ik twijfel of ik een beetje extra moet/wil uitgeven voor de facelift met de grotere accu.

Ik lees bijna overal dat de nieuwe, grotere accu wel langzamer op kan laden, en je dus eigenlijk langer aan de fastcharger staat voor lange(re) ritten.
Ik zit ook nog zwaar op de twijfelboot. Niet zozeer Ioniq 28kwh/38kwh, maar eerder to EV or not to EV.
Rij nu een hele fijne en ruime full-options Corolla Touring 2.0 Hybrid, ~5..6L/100km, tank in Duitsland, brandstofkosten momenteel ~9..10euro/100km. Tank vol = ~800km range.
Typische rijweek ~300km, commute 100km retour, buiten commute vooral ritjes <20km, maak zelden ritten >200km. Qua gebruik zou een Ioniq'38 prima passen denk ik.

Mijn grote punt is dat ik als ik voor een Ioniq 38kwh Premium zou willen gaan, ik belachelijk weinig terugkrijg voor m'n Corolla (terwijl ze die vervolgens duurder verkopen dan de Ioniq), ik 6..7k moet bijlappen (-2k SEPP, maar dat ben ik weer kwijt aan een laadpaal+meterkastaanpassing) en ik me dus afvraag wat ik daar nu echt onder de streep mee opschiet. Behalve dat het een 1..2yr jongere auto is en misschien iets lagere gebruiks/onderhoudskosten.
Kona duurder en krapper dan de Ioniq, eNiro duurder en vind ik niet mooi, Europeanen heb ik niet zo'n goed gevoel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

catchingfire schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Ik zit ook nog zwaar op de twijfelboot. Niet zozeer Ioniq 28kwh/38kwh, maar eerder to EV or not to EV.
Rij nu een hele fijne en ruime Corolla Touring 2.0 Hybrid, ~5..6L/100km, tank in Duitsland, brandstofkosten momenteel ~9..10euro/100km. Tank vol = ~800km range.
Typische rijweek ~300km, commute 100km retour, buiten commute vooral ritjes <20km, maak zelden ritten >200km. Qua gebruik zou een Ioniq'38 prima passen denk ik.

Mijn grote punt is dat ik als ik voor een Ioniq 38kwh Premium zou willen gaan, ik belachelijk weinig terugkrijg voor m'n Corolla (terwijl ze die vervolgens duurder verkopen dan de Ioniq), ik 6..7k moet bijlappen (-2k SEPP, maar dat ben ik weer kwijt aan een laadpaal+meterkastaanpassing) en ik me dus afvraag wat ik daar nu echt onder de streep mee opschiet. Behalve dat het een 1..2yr jongere auto is en misschien iets lagere gebruiks/onderhoudskosten.
Kona duurder en krapper dan de Ioniq, eNiro duurder en vind ik niet mooi, Europeanen heb ik niet zo'n goed gevoel bij.
Ik kom van een Corolla Touring 1.8 en ben naar een Premium 28kWh gegaan. Het is geen upgrade, meer een sidegrade. Sommige dingen doet de Ioniq beter, andere dingen doet de Corolla weer beter. Inruil levert natuurlijk sowieso minder op dan zelf verkopen, dat kan duizenden euro's schelen wel.

Al met al wel zeer tevreden

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Een eigen verzekering is soms geen overbodige luxe, want een vervangauto bij pech is maar beperkt tot 5 dagen dacht. Toen ik vorig jaar in Frankrijk met pech kwam te staan was ik blij met mijn eigen pechhulpverzekering die ik voor mijn cabrio heb, ik kon dus gewoon de hele vakantietijd de vervangauto behouden zonder extra kosten. :)
Ja dat is natuurlijk een afweging die je kunt/moet maken. Zelf heb ik nog nooit een verzekering gehad voor dit soort gevallen en in het buitenland alleen mijn reisverzekering. Meer met het idee; als ik het 1x per 10 jaar nodig heb dan kan ik het geld wat ik daarmee heb kunnen besparen daarvoor inzetten.
Op vakantie is het wel fijn dat je gewoon normaal je reis kunt vervolgen.

Nu is het mooi meegenomen dat het bij de Ioniq zit. Maar sinds ik een auto en motor heb (2010) ben ik nog nooit stil komen te staan (even afkloppen...). Toch ongeveer 600k kilometers gemaakt gok ik.
Maar je weet het nooit, wie weet staat hij nu wel op de parkeerplaats met een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@WCA ik heb de 38kwh idd.
Kodess schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Welkom in de ioniq wereld :+
Je moet goed gaan opletten online of ze het hebben over de 28kWh of de 38kWh versie. Ook wel de VFL en FL versies genoemd (vor(?)Facelift en Facelift. Gekke duitsers op de forums)

Het VESS knopje zit volgens mij niet meer op de 38kWh variant omdat het geluid verplicht is. Het knopje zet ook het achteruitrij piepje uit namelijk. Gebruik ik vaak als ik sochtends vroeg weg rij en ik de buurt niet wakker wil hebben.

Je kan een frunk (forward trunk) installeren, kan je daar die type 2 kabel kwijt die je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. https://www.evaccessories...q-38kwh-front-storagr-box

Verder zijn het top autos die ioniqs. Zelf heb ik een trekhaak achter mijn 28kWh versie, maar over of dat mag zijn de meningen verdeeld.

Dit was afgelopen zomer: Kodess in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" :+
Daar zijn de meningen niet over verdeeld hoor, het mag gewoon niet :P. Kenteken is daar onmiskenbaar duidelijk over. Het gaat ook flink ten koste van range, dat merk ik ook aan mijn EV-grasmaaier, als ik die met aanhanger rijd (voor brandhout enzo) gaat het ook ineens héél rap.

Ter verduidelijking, je mag wel een trekhaak hangen, maar alleen voor b.v. een fietsendrager, er mag géén aanhanger achter.

Dank voor de frunk tip, ga ik zeker doen!

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Rij nu een hele fijne en ruime full-options Corolla Touring 2.0 Hybrid, ~5..6L/100km, tank in Duitsland, brandstofkosten momenteel ~9..10euro/100km. Tank vol = ~800km range.

Tja, als je het alleen voor de besparing zou doen kan dat voor jou echt niet uit denk ik. Onze inruil is een oud brik met een matig verbruik, veel uitstoot, nul comfort en weinig veiligheid, dus dan is het plaatje heel anders, maar wij vinden milieu ook best belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

[...]
Net uit een review geleerd dat je blijkbaar tot stilstand kunt remmen met het linker flippertje achter het stuur
En als je die ingedrukt houd tot stilstand en daarna pas los laat, of gewoon bij stilstand even indrukt, gaat hij ook op de e-brake.
Zit nu te kijken of het de e-brake of wat anders is, maar zie dat iig de 6 je de rechter op eenzelfde manier kan gebruiken om in auto regen te komen. Is dat ook bij de 38kW?

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mvt schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

En als je die ingedrukt houd tot stilstand en daarna pas los laat, of gewoon bij stilstand even indrukt, gaat hij ook op de e-brake.
Zit nu te kijken of het de e-brake of wat anders is, maar zie dat iig de 6 je de rechter op eenzelfde manier kan gebruiken om in auto regen te komen. Is dat ook bij de 38kW?
E-brake = hill hold?

En ik haal de auto pas maandag op, dus kan het niet testen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:59
daemonix schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Volgens ev-database is dat Massa Rijklaar * 1600 kg

En dan vergeten we het beroerde bereik. ;)
1477kg, om specifiek te zijn.
Daarmee gaat de 1.477 kg zware Française in ongeveer 11 seconden naar 100 km/u, terwijl het maximale rijbereik op 320 km wordt geschat.
Op 50kg na dus even zwaar als een Classic Ioniq. Lijkt me niet slecht, ook al ruil je wat ruimte (en opties?) in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ik 6..7k moet bijlappen (-2k SEPP, maar dat ben ik weer kwijt aan een laadpaal+meterkastaanpassing)
Met een eigen oprit kun je ook zonder laadpaal uit de voeten, een gewoon stopcontact voldoet bij mij al 4.5 jaar om de auto op te laden. Ik heb pas 2 keer gehad dat de auto niet tot 100% geladen was de volgende dag (de vorige dag bijna leeg gereden en pas laat aan de laadkabel), maar ik heb niet vaak 100% bereik nodig. Ik heb een 3 fase aansluiting in huis en het verschil in laden via een laadpaal (op 1 fase, want dat is max wat de Ioniq ondersteunt) en via de granny charger is 16A vs 10A. Niet eens 2x zo snel dus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@zonoskar @catchingfire Met een slimme paal (~2k geinstalleerd incl extra groep meterkast) kan je vaak wel 25A laden op een 3x25A netaansluiting.
Maar: eens dat je met een granny charger ook heel ver komt. Daarnaast zijn er ook 16A granny chargers van ca. eu 200,-. Als je je buitenstopcontact omzet naar CEE stekker werkt dat ook prima

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:56:
@zonoskar @catchingfire Met een slimme paal (~2k geinstalleerd incl extra groep meterkast) kan je vaak wel 25A laden op een 3x25A netaansluiting.
Kan ook wel (dit poogde ik ook aan te vragen met de paal die ik van zonneplan heb besteld) maar dan zit die groep dus 100% afgetopt, zelfs een simpele lamp aanschakelen op diezelfde groep kan dan al tot gevolg hebben dat ofwel de stop klapt ofwel de lader (dynamisch) terug gaan throttelen, zo legde ze uit. En zoals ik heb gezien zitten de 230v groepen hier in huis random verdeeld over de 3 beschikbare 25a aansluitingen vanuit Enexis, alleen mijn krachtgroep in de werkplaats gebruikt alle 3 de fasen tegelijk.

Ik heb het ook eventjes overwogen gewoon een tijd met de granny charger aan te zien maar als ik straks dynamisch wil gaan laden (van ±10:00 tot 16:00 en ±01:00 tot ±05:00) moet ik toch net iets meer snelheid halen om de accu in alle gevallen goed vol te douwen, dus heb ik maar die paal geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:16
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Kan ook wel (dit poogde ik ook aan te vragen met de paal die ik van zonneplan heb besteld) maar dan zit die groep dus 100% afgetopt, zelfs een simpele lamp aanschakelen op diezelfde groep kan dan al tot gevolg hebben dat ofwel de stop klapt ofwel de lader (dynamisch) terug gaan throttelen, zo legde ze uit. En zoals ik heb gezien zitten de 230v groepen hier in huis random verdeeld over de 3 beschikbare 25a aansluitingen vanuit Enexis, alleen mijn krachtgroep in de werkplaats gebruikt alle 3 de fasen tegelijk.

Ik heb het ook eventjes overwogen gewoon een tijd met de granny charger aan te zien maar als ik straks dynamisch wil gaan laden (van ±10:00 tot 16:00 en ±01:00 tot ±05:00) moet ik toch net iets meer snelheid halen om de accu in alle gevallen goed vol te douwen, dus heb ik maar die paal geregeld.
Nog even een toevoeging. Net als de 28kWh versie die ik zelf mag rijden. Is de onboard lader gelimiteerd tot een maximale laadsnelheid van 7.2 kW. Ik meende mij te herinneren dat de onboard lader op 1 fase laad.
Correctie. De 28kWh versie heeft zelfs een 6.6 kW onboard lader op 1 fase. De 38kWh versie heeft dus een vernieuwe onboard lader.

Handige link voor de 38kWh versie https://ev-database.org/n...NIQ-Electric#charge-table
En voor de 28kWh versie https://ev-database.org/n...NIQ-Electric#charge-table

[ Voor 13% gewijzigd door fx500 op 25-10-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fx500 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Nog even een toevoeging. Net als de 28kWh versie die ik zelf mag rijden. Is de onboard lader gelimiteerd tot een maximale laadsnelheid van 7.2 kW. Ik meende mij te herinneren dat de onboard lader op 1 fase laad.
Klopt, dus ondanks mijn keuze voor een 11kwh 3-fase lader zal ik toch maar 3,7kw halen bij thuisladen. Ik wilde heel graag voor 25a 3-fase gaan om wel in ieder geval de 5.8kw te halen die de onboard lader met 25a aankan, maar dat was echt niet te adviseren zeiden ze, ook niet met een dynamische laadpaal. Ze legde daarnaast ook uit dat het 'throttelen' nu niet echt subtiel gaat - hij gaat eerst terug naar 6a en dan naar 0, het is dus niet traploos 'naargelang beschikbaarheid' doch het ding heeft wel een aansluiting naar de P1 poort van de slimme meter dus ik zie geen reden waarom het technisch niet zou moeten kunnen...

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-10-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Klopt, dus ondanks mijn keuze voor een 11kwh 3-fase lader zal ik toch maar 3,7kw halen bij thuisladen. Ik wilde heel graag voor 25a 3-fase gaan om wel in ieder geval de 5.8kw te halen die de onboard lader met 25a aankan, maar dat was echt niet te adviseren zeiden ze, ook niet met een dynamische laadpaal. Ze legde daarnaast ook uit dat het 'throttelen' nu niet echt subtiel gaat - hij gaat eerst terug naar 6a en dan naar 0, het is dus niet traploos 'naargelang beschikbaarheid' doch het ding heeft wel een aansluiting naar de P1 poort van de slimme meter dus ik zie geen reden waarom het technisch niet zou moeten kunnen...
In theorie zou je met iets van 32A 7,2kW de accu in kunnen krijgen.
Wel ken ik dat van de standaard stappen van mijn granny charger. Die gaat ook in stappen van 6A, 8A, 10A, 13A en 16A. Dat moet vast iets logisch achter zitten, maar geen idee wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fx500 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

In theorie zou je met iets van 32A 7,2kW de accu in kunnen krijgen.
Wel ken ik dat van de standaard stappen van mijn granny charger. Die gaat ook in stappen van 6A, 8A, 10A, 13A en 16A. Dat moet vast iets logisch achter zitten, maar geen idee wat :+
Ja, maar naar 3x35A overstappen kost 900 euro extra paar jaar aan vastrecht, en om dat nou alleen voor een laadpaal te doen.... en dan nog steeds maar 7.2kw te halen (max wat de auto op AC aankan) is een beetje zonde, voor 900 euro kun je per jaar heel wat snelladers bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@HTT-Thalan Net zoals de meeste mensen met een 3x25A huisaansluiting heb ik geen echte 3fase apparaten.
Dus ik heb op de fase waar de 1x25A laadpaal zit alle andere verbruiksgroepen laten omzetten naar de 2 andere fases. Overigens was dat in 2017 toen load-balancing niet niet werd aangeboden.

Als je nu ook loadbalancing erbij hebt kan je overwegen om de laadpaal maar op 1 fase aan te sluiten, en daarmee te voorkomen dat de laadpaal terugregeld obv krapte op fase 2 of 3, terwijl jij alleen fase 1 gebruikt om te laden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Dit is ook de reden dat ik erg blij ben met mijn 1x40 ampere hoofdaansluiting, die blijf ik voorlopig houden.
Via marktplaats heb ik kort na aanschaf van de auto een 2e hands (veel te goedkope) Zappi gekocht. Die kan tot 1 fase 32 ampère laden en heeft load balancing. Bij het inprikken gaat hij dan ook naar de max van de auto, in mijn geval bij de 28kWh versie, 6.6kW.

Mocht je nu 3x25 hebben en echt de snelheid nodig hebben dan kan je altijd naar een 25 ampère laadpaal gaan met load balancing.
In de praktijk heb je de auto binnen 12 uurtjes aan 16 ampère ook vol.

Toch heb ik wel een aantal keren meegemaakt dat ik vrij leeg thuiskwam en kort daarop weer een stuk moest rijden. In die gevallen is het wel lekker dat je na 1,5 uur laden toch weer bijna 100 kilometer kunt rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:37:
@HTT-Thalan Net zoals de meeste mensen met een 3x25A huisaansluiting heb ik geen echte 3fase apparaten.
Dus ik heb op de fase waar de 1x25A laadpaal zit alle andere verbruiksgroepen laten omzetten naar de 2 andere fases. Overigens was dat in 2017 toen load-balancing niet niet werd aangeboden.

Als je nu ook loadbalancing erbij hebt kan je overwegen om de laadpaal maar op 1 fase aan te sluiten, en daarmee te voorkomen dat de laadpaal terugregeld obv krapte op fase 2 of 3, terwijl jij alleen fase 1 gebruikt om te laden.
Ja dat gaat hier niet op helaas. Ik heb 6 of 7 apparaten in de werkplaats die allemaal op 3 fasen draaien. Ik ga kijken hoe ver ik hiermee kom en dan kan ik altijd nog verzwaren op basis van deze paal. Als het me echt dwars zit stop ik gewoon onderweg van/naar huis (op lange ritten) even bij een fastcharger en doe ik het restant thuis. Momenteel kunnen we nog de hele nacht laden (tegen een relatief voordelig tarief, maar sowies nog met saldering) dus is het nog 'geen punt' voor ons maar een jaar is zo voorbij dus ik moet wel vooruit gaan denken voor 2026.

[ Voor 23% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-10-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sneller thuis laden kan ook nog met een DC-lader zoals deze, https://www.snelautoladen...le-10kw-dc-lader-chademo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik lees elke keer weer terug dat met een granny maximaal met 2,3 kWh geladen kan worden. Volgens mij heb ik gewoon de standaard kabel (met de later toegevoegde rubber hoes) en die laadt met 12A / ~2,65 kWh. Dat zie ik ook terug op de P1 meter (de auto is meestal de enige aansluiting op de betreffende fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
De standaard granny heeft drie standen: Low, Medium, High
Die 7, 9 en 12A zijn. (1,6kW, 2kW, 2,7kW)

Thuis laad ik altijd met mijn chinese granny. Die heeft 6A, 10A, 13A en 16A als standen. Ik gebruik 13A voor overnight charges.

Bij mijn schoonouders met een Zappi laad ik eigenlijk altijd met minimaal 6kW, die hebben loadbalancing.
Ik denk dat als ik een laadpaal zou mogen plaatsen van mijn gemeente ik wel een loadbalancing variant zou nemen voor die extra kWtjes.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ok, los van de belachelijke prijs, wat doet dit ding nu eigenlijk? Want op 3 fases laden kan met een gewone wallbox toch ook? Of is de USP dat hij van 3 fases 1 fase (met een hogere-dan-normale limiet) maakt voor EV's die maar via 1 fase kunnen laden?

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-10-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@HTT-Thalan yep, voor 1fase ladende auto's (b.v. je 60kWh+ Niro 2019 of Jaguar EV400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:44:
@HTT-Thalan yep, voor 1fase ladende auto's (b.v. je 60kWh+ Niro 2019 of Jaguar EV400)
Na goed, nog steeds een veel te dure oplossing. Bizar trouwens dat een dure auto zoals de Jaguar zulke beperkingen kent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Tja in 2018-2019.....

EN: eigenlijk is NL een beetje raar met overal 3fase aansluitingen. Grote markten zoals US, UK en ook Azie hebben 1fase / 60-100A veel meer als standaard.

[ Voor 79% gewijzigd door BarryH op 25-10-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit is een Chademo-lader, en past niet op de Ioniq (wel op de Leaf). Deze zou dat wel moeten kunnen. De Ioniq kan alleen geen V2G aan.
BarryH schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:01:
Tja in 2018-2019.....

EN: eigenlijk is NL een beetje raar met overal 3fase aansluitingen. Grote markten zoals US, UK en ook Azie hebben 1fase / 60-100A veel meer als standaard.
Tja, AC is überhaupt een beetje gek met de huidige kennis over elektriciteit. :P In de EU (buiten GB) is 3 fasen heel gebruikelijk, en zo groot is het verschil in laders ook weer niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Krisp op 25-10-2023 18:07 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:01:
Tja in 2018-2019.....

Mwoah, weet ik niet. Ik vind machines op krachstroom toch wel bijzonder handig :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:25
Kodess schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:01:
Ik denk dat als ik een laadpaal zou mogen plaatsen van mijn gemeente ik wel een loadbalancing variant zou nemen voor die extra kWtjes.
Misschien beetje offtopic maar wat bedoel je precies dat een paal niet mag van je gemeente maar je wel de granny gebruikt? Dus je hebt wel kabel over de stoep?

Ikzelf wil daar ook meer naar toe namelijk. Heb geen oprit maar Ioniq staat eigenlijk pal voor de deur, 1,5m stoep er tussen. Het mag niet maar de paal is steeds vaker vol terwijl Allego duur blijft en ik zonne-overschot heb. Dus heb een rubberen mat gekocht en doe het alleen 's avonds laat tot 's ochtends vroeg. Twijfel nu of ik een WCD ga plaatsen of toch een simpel zelfbouw laadstation (25A zou wel lekker zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Krisp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

Dit is een Chademo-lader, en past niet op de Ioniq (wel op de Leaf). Deze zou dat wel moeten kunnen. De Ioniq kan alleen geen V2G aan.
Maar in de beschrijving staat ook CCS, is alleen een andere uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

Ok, los van de belachelijke prijs, wat doet dit ding nu eigenlijk? Want op 3 fases laden kan met een gewone wallbox toch ook? Of is de USP dat hij van 3 fases 1 fase (met een hogere-dan-normale limiet) maakt voor EV's die maar via 1 fase kunnen laden?
Met CCS heb je die beperking van 1 of 3 fase niet, dus met een normale 3-fase aansluiting kun je thuis toch sneller laden. Maar wel duur ja, dat is zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kodess schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:01:
Thuis laad ik altijd met mijn chineze granny. Die heeft 6A, 10A, 13A en 16A als standen. Ik gebruik 13A voor overnight charges.
Niet omdat ik denk dat jij het specifiek doet, maar om anderen niet op ideeen te brengen.

Gelieve NOOIT 16A te laden op een standaard huishoudelijk stopcontact. Hoewel deze stopcontacten geschikt zijn om een stroomsterkte tot 20A veilig aan te kunnen is dat 20A over een periode van 15 minuten. 13A is de maximale continue stroomsterke waarvoor deze zijn ontworpen.

En dan gooi ik deze waarschuwing er ook maar bij omdat ik overlaatst een Fiat 500 in de wijk zag laden met een verlengkabel vanuit de woning:

Niet laden met een verlengkabel tussen je draagbare lader en het stopcontact. Als de lader correct is ontworpen (met goedkoop spul van het internet niet gegarandeerd, te gebruiken op eigen risico) hoort er in de stekker een oververhittingsdetectie te zitten. Mocht er toch een probleem zijn met het stopcontact kan die helpen voorkomen dat je woning afbrandt. Met een verlengkabel schakel je die veiligheid in essentie uit omdat er geen detectie meer zit aan de kant van het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:47
Hebben jullie ook problemen om de actuele informatie over de auto op te halen via de Bluelink app?
Ik krijg steeds deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLetyAdW7QS0oW3UXdMQ8S1Jg-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jb1AbgGXqH0xEsmqcDiYARKD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Bakko schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Misschien beetje offtopic maar wat bedoel je precies dat een paal niet mag van je gemeente maar je wel de granny gebruikt? Dus je hebt wel kabel over de stoep?

Ikzelf wil daar ook meer naar toe namelijk. Heb geen oprit maar Ioniq staat eigenlijk pal voor de deur, 1,5m stoep er tussen. Het mag niet maar de paal is steeds vaker vol terwijl Allego duur blijft en ik zonne-overschot heb. Dus heb een rubberen mat gekocht en doe het alleen 's avonds laat tot 's ochtends vroeg. Twijfel nu of ik een WCD ga plaatsen of toch een simpel zelfbouw laadstation (25A zou wel lekker zijn).
Wij hebben geen straat :+
Zonder gein, wij hebben voor een park. Achter loopt een straat die 2 huizen verder doodloopt.
Onze poort opent direct op de straat. De parkeerplaatsen zitten aan de overkant van de straat.

Ik zet mijn auto dus gewoon tegen mijn heg aan op de straat. De straat is breed genoeg dat onze buren nog bij de (openbare) parkeerplaatsen bij hun huizen kunnen. En ik laad alleen 's nachts dus er is geen overlast.

Had gevraagd aan de gemeente of ik een laadpaal mocht plaatsen bij de openbare parkeerplaatsen, of een kabelgoot. Nee dat mocht niet want dan zou ik klagen als iemand anders er zou staan.... :?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
digilb schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:07:
Hebben jullie ook problemen om de actuele informatie over de auto op te halen via de Bluelink app?
Ik krijg steeds deze foutmelding:

[Afbeelding]
Had ik recent ook, even de headunit herstarten in de wagen door op het resetknopje te duwen met een fijn pennetje/paperclip/... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Blokker_1999 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Had ik recent ook, even de headunit herstarten in de wagen door op het resetknopje te duwen met een fijn pennetje/paperclip/... .
Waar kan ik de resetknop vinden? Op het dashboard of ergens onder de motorkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:52
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Ik doe dit met een smartevse (zie dit forum:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648387) en dat gaat vrijwel traploos. De Ioniq reageert heel goed op het signaal. Het enige is dat de specificatie niet toestaan om onder de 6A te laden dus dan wordt het afschakelen. Maar ook met 25A heb je dat niet zo snel. Voordeel is wel dat ik automaten als hoofd zekering heb, dus heb misschien makkelijk praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Mikkem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Ik lees elke keer weer terug dat met een granny maximaal met 2,3 kWh geladen kan worden. Volgens mij heb ik gewoon de standaard kabel (met de later toegevoegde rubber hoes) en die laadt met 12A / ~2,65 kWh. Dat zie ik ook terug op de P1 meter (de auto is meestal de enige aansluiting op de betreffende fase).
Klopt ik heb net als @Kodess een andere lader gekocht met 10m kabel. De standaard kabel heeft inderdaad andere laadsnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

E-brake = hill hold?

Hij kruipt iig niet meer daarna, dus voet kan van de rem.
Is ook een optie om het kruipen bij stilstand helemaal uit te schakelen.

Trouwens, die VESS knop zit gewoon op mijn 38kwh versie. En je klinkt dan idd niet als een vrachtwagen bij achteruit rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

E-brake = hill hold?

Nee, auto hold. Iemand had het stupide idee dat een EV een ICE automaat moest gaan nadoen. Dat is nergens voor nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 26-10-2023 09:22 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wat mij betreft is er niks mis met het kruipen i.c.m. de auto-hold. Als je lichtjes remt blijft de auto kruipen en trap je het rempedaal wat verder in dan komt de auto-hold er in en blijft de auto staan. Je kunt het dus helemaal zelf bepalen, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

daemonix schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Nee, auto hold. Iemand had het stupide idee dat een EV een ICE automaat moest gaan nadoen. Dat is nergens voor nodig.
Ha, de Ioniq 5-N heeft zelfs motorgeluiden die schakelmomenten simuleert. Als je het over overbodige features hebt :) https://www.topgear.com/c...ts-are-actually-quite-fun

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

PeterZ(on) schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:05:
Wat mij betreft is er niks mis met het kruipen i.c.m. de auto-hold. Als je lichtjes remt blijft de auto kruipen en trap je het rempedaal wat verder in dan komt de auto-hold er in en blijft de auto staan. Je kunt het dus helemaal zelf bepalen, ideaal.
Het is veel fijner als je gewoon kan uitrollen vind ik persoonlijk, en kruipen is ook totaal niet nodig. Dat is een overblijfsel van automaatauto's volgens mij. Heb veel liever dat ie gewoon tot stilstand komt in ieder geval.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Je kan het kruipen ook gewoon helemaal uitschakelen, maar ik kon er niet aan wennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mvt schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:01:
Je kan het kruipen ook gewoon helemaal uitschakelen, maar ik kon er niet aan wennen
Was het maar waar dat je het helemaal kon uitschakelen. Iedere rit opnieuw moet je het uitzetten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
mvt schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:01:
Ik heb het in de 28 nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@SvenHe autohold knopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Ik bedoel het uitzetten van het kruipen ala automatische transmissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
Klopt, maar dat moet je wel elke keer opnieuw aanzetten als je de auto start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Yep. Niet zo "auto".
heb op youtube gezien dat er een papiertje tussen knopje en rand wordt gestoken om het "ingedrukt" te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

WTF:

https://www.hyundai.com/nl/nl/modellen/ioniq5-n.html

YouTube: FIRST DRIVE: Hyundai Ioniq 5 N, 641bhp Hyper-Hatch! | Top Gear

_O- een N versie van de I-5 die in alle opzichten een benzineauto probeert te imiteren (en daarin lijkt te slagen). Wat ze allemaal niet verzinnen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Eigenlijk is het probleem dat de fabrikanten de klant vaak niet de keus laten om bepaalde zaken al dan niet permanent in- of uitgeschakeld te laten want iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:02
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:09:
Eigenlijk is het probleem dat de fabrikanten de klant vaak niet de keus laten om bepaalde zaken al dan niet permanent in- of uitgeschakeld te laten want iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur.
Bij sommige dingen hebben ze ook geen keus, zoals VESS, dat is verplicht in de wetgeving dat dat standaard aan staat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
digilb schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Waar kan ik de resetknop vinden? Op het dashboard of ergens onder de motorkap?
Gevonden op het dashboard en de reset uitgevoerd. Mag helaas niet baten, want voertuigstatus ophalen in de Bluelink app gaat nog steeds vrijwel altijd fout.
Heel raar, want tot een paar dagen geleden ging het wel altijd goed.
Bij mijn vriendin lukt het ook niet, dus lijk aan de Ioniq en niet de mobiele app te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Andere vraag: De Ioniq (38kwh in mijn geval) wordt geleverd op van die energysaver banden. Geen idee of dit zomer/allseason varianten zijn, maar hoe doen de meesten dit met winterbanden? Ik ben gewend gewoon een extra set velgen op de zolder te bewaren en dan steeds zelf wisselen met een krik op mijn oprit, kwartiertje werk. Maar de velgen op dit ding zien er extraspeciaal (en dus duur) uit, ik gok dat ik daar niet gewoon een paar steelies onder ga gooien natuurlijk?

https://www.kwik-fit.nl/banden-wisselen/kosten

Kwikfit rekent gewoon 128 euro (waarschijnlijk meer, want dit is tot 14") voor één bandenwissel op de velg, dat vind ik wel gortig. Ik vind dezelfde velgen wel 2ehands, online maar slechts 2 stuks en dus geen hele set, maar á ongeveer 100 euro per stuk heb ik het er na 3 bandenwissels dus alweer uit als ik een extra set velgen koop...

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-10-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 22:04
@HTT-Thalan , wellicht heb ik geluk gehad. Heb 2 jaar geleden via Marktplaats en setje originele wielen met Alpine6 winterbanden kunnen scoren voor een aangenaam prijsje.
Mijn advies is om Marktplaats in de gaten te houden, vooral als je van plan bent deze nodige jaren in deze auto te blijven rijden.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:38:
Andere vraag: De Ioniq (38kwh in mijn geval) wordt geleverd op van die energysaver banden. Geen idee of dit zomer/allseason varianten zijn, maar hoe doen de meesten dit met winterbanden? Ik ben gewend gewoon een extra set velgen op de zolder te bewaren en dan steeds zelf wisselen met een krik op mijn oprit, kwartiertje werk. Maar de velgen op dit ding zien er extraspeciaal (en dus duur) uit, ik gok dat ik daar niet gewoon een paar steelies onder ga gooien natuurlijk?

https://www.kwik-fit.nl/banden-wisselen/kosten

Kwikfit rekent gewoon 128 euro (waarschijnlijk meer, want dit is tot 14") voor één bandenwissel op de velg, dat vind ik wel gortig. Ik vind dezelfde velgen wel 2ehands, online maar slechts 2 stuks en dus geen hele set, maar á ongeveer 100 euro per stuk heb ik het er na 3 bandenwissels dus alweer uit als ik een extra set velgen koop...
Gewoon op MP even in de gaten houden. Ik heb ook een aparte set winterbanen op eigen ioniq velgen
Let op: voor de EV is R16 de minimale maat. hybrids hebben soms R15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Headshot_NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Vanmorgen uitgeprobeerd, de Heat knop uitgezet en een paar kilometer later dan normaal begon het warm te worden. Buiten was het 6 graden.

Halverwege de Auto stand weer aangezet.

Vanmiddag naar huis sprong de verwarming weer een paar keer merkbaar aan…

Ik ga het de komende tijd maar even ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:55:
[...]

Gewoon op MP even in de gaten houden. Ik heb ook een aparte set winterbanen op eigen ioniq velgen
Let op: voor de EV is R16 de minimale maat. hybrids hebben soms R15
Okay, goeie tip van die inchmaat. Ik heb alleen deze gevonden (en gemaild, want er staan er maar 3 te koop):

https://www.onderdelenlij...del/ioniq/onderdeel/velg/

maar ik vind ook dit:

https://www.marktplaats.n...fd-4096-a4ce-50b263fe87ff

naar zijn zeggen ook een ionic electric (dus geen hybride) maar dit is een hele andere velg met een andere ET waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@HTT-Thalan Check het anders op steekmaat.nl. de onderste is goed voor mijn 28kWh ioniq, maar als jij een 38kWh hebt is het wellicht anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, de eerste EV roadtrip is al gepland, gelijk een vuurproef. Ik ga zondag 5 november vanuit ons dorp in Drenthe 350 kilometer naar Zeeuwsch Vlaanderen rijden om wat familie te bezoeken. Dat zal dus sowieso halverwege een laadsessie worden ergens aan de snelweg (ik moet sowieso een Fastned charger bezoeken om de auto-registratie te voltooien, dus dat komt mooi uit) en dan kan ik daar bij mijn oma in het dorp aan een 22kw lader staan, net opgezocht. In principe moet 2 uur aan die paal dan genoeg zijn. Een rit van ongeveer 4 / 4.5 uur inclusief een laadstop, met eventueel nog een kleine stop onderweg terug bij een dorp verderop en dan terug naar het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Heeft iemand al eeen rubberen achterbakmat gevonden, specifiek voor de ioniq electric? Ik zit mij rot te zoeken en vindt eig alleen maar hybride varianten of 200+ euro :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

luke22 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:55:
Heeft iemand al eeen rubberen achterbakmat gevonden, specifiek voor de ioniq electric? Ik zit mij rot te zoeken en vindt eig alleen maar hybride varianten of 200+ euro :/
Action en consorten verkopen vaak voor 30 euro zo'n enorme mat op rol die je op maat knipt, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:47:
Nou, de eerste EV roadtrip is al gepland, gelijk een vuurproef. Ik ga zondag 5 november vanuit ons dorp in Drenthe 350 kilometer naar Zeeuwsch Vlaanderen rijden om wat familie te bezoeken. Dat zal dus sowieso halverwege een laadsessie worden ergens aan de snelweg (ik moet sowieso een Fastned charger bezoeken om de auto-registratie te voltooien, dus dat komt mooi uit) en dan kan ik daar bij mijn oma in het dorp aan een 22kw lader staan, net opgezocht. In principe moet 2 uur aan die paal dan genoeg zijn. Een rit van ongeveer 4 / 4.5 uur inclusief een laadstop, met eventueel nog een kleine stop onderweg terug bij een dorp verderop en dan terug naar het noorden.
Regelmatig zijn 22kW palen gewoon 11kW, dus 3,6kW.
Route aangemaakt met abetterrouteplanner? Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Regelmatig zijn 22kW palen gewoon 11kW, dus 3,6kW.
Route aangemaakt met abetterrouteplanner? Dat werkt prima.
Neuh ik ga gewoon op Google maps rijden zoals ik al jaren doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@HTT-Thalan Doe jezelf een plezier:
- koop voor eur 10-15 een obd2 ble dongle
- gebruik abrp: je krijgt tijdens het rijden dan ook updates (B.v. bij harde tegenwind en regen zie je dat je te leeg (lees <10%) aankomt en dan kan je gewoon wat langzamer gaan rijden of een extra laadstop nemen
Of doe dat minimaal voor de routeplanning vooraf.
Je ziet dan de logische plekken om snel te laden EN tot hoe vol je de auto moet stoppen.
Snellaadsnellheid neemt met de 38kWh af vanaf 50 en 70%, dus soms is een keer extra stoppen echt gunstig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU8iayeXmqEbTvTkN6mbpsz_uYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZIzNJ5iPh4I1Rd9SrOKznnN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 26-10-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tips waar ik zo'n dongle haal, en wat is abrp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:03:
Tips waar ik zo'n dongle haal, en wat is abrp?
abrp: abetterrouteplanner.com
of als app: abrp

en over de obd2 dongle:
https://www.iternio.com/abrp-obd
ik heb deze:
https://www.amazon.com/Vg...atible/dp/B06XGB4873?th=1
maar die is inmiddels wat duurder zie ik (30 dollar)

Sommige mensen installeren abrptransmitter op de headunit, maar dat was iedere keer gedoen met een firmware update van de headunit.

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 26-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Action en consorten verkopen vaak voor 30 euro zo'n enorme mat op rol die je op maat knipt, is dat wat?
Niet echt om eerlijk te zijn, ik zoek er 1 met van die opstaande randen die perfect past voor de auto die je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Ik moet zeggen.. binnen NL is ABRP naar mijn mening niet nodig echt nodig meer. Je weet waar je ongeveer zal moeten snelladen, en dan kijk je of je een Fastnedje ziet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:34:
Ik moet zeggen.. binnen NL is ABRP naar mijn mening niet nodig echt nodig meer. Je weet waar je ongeveer zal moeten snelladen, en dan kijk je of je een Fastnedje ziet.
Dat is eigenlijk wat ik van plan was idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Voor een dag met 700 km van en naar een uithoek van nl….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:47:
Je weet dat je met de Ioniq de laadsnelheid eigenlijk altijd moet delen door 3 omdat hij maar op 1 fase kan laden? Zoals @BarryH ook aangeeft is een 22kW paal vaak maar 11kW en als je dat moet delen door 3 blijft er maar 3,6kW snelheid over. Dan is 2 uurtjes laden ineens maar 7kWh wat op 100km/h nog net iets meer dan 50km range geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
Kodess schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:34:
Dat idee had ik ook. Totdat ik vorig weekend vanuit Zutphen naar Borger moest rijden.
Gom gaf nog ruim 215km bereik aan. Afstand grofweg 120km.
Appeltje eitje zou je zeggen. ABRP op de computer gaf aan dat ik tussentijds moest laden, maar dat leek mij een beetje onzin.
Enfin, ik kwam in Borger aan, met nog krap 25km op de GOM omdat het in de ochtend toch wel koud was, veel tegenwind en niet al te best weer. Geen snelladers in de buurt en ook geen laadpalen in de buurt van waar ik moest wezen.
Mazzel dat mijn kameraad het niet erg vond om hem met de granny in te prikken op zijn stopcontact.

Volgende keer dus weer gewoon ABRP en de dongle ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:26:
[...]

Je weet dat je met de Ioniq de laadsnelheid eigenlijk altijd moet delen door 3 omdat hij maar op 1 fase kan laden? Zoals @BarryH ook aangeeft is een 22kW paal vaak maar 11kW en als je dat moet delen door 3 blijft er maar 3,6kW snelheid over. Dan is 2 uurtjes laden ineens maar 7kWh wat op 100km/h nog net iets meer dan 50km range geeft.
Nou we blijven er 4u dus duimen dan maar :P. Is het dan niet zo dat die palen 1 fase met een hoog amperage zijn? Zou logischer zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Voor incidenteel een OBDII dongel en ABRP aangeschaft. Moet zeggen dat ik het tot nu toe 1x gebruikt heb.
OBDII dongel is wel leuk voor als je een 28kWh IONIQ hebt zonder app support.
Je zou iets met je eigen domotica kunnen doen en de lader laten stoppen bij b.v. 80% lading.

Gebruik het voor nu alleen voor de SoH (accu health) te achterhalen.
Het is een beetje een gimmick.

Ik heb 2 apps en 2 laadpassen die ik tot nu toe gebruik. Vattenvall (McDonalds laders), Shell openbare laadpalen. En Fastnet (autocharge) met Total Charging together app. Dit vanwege de aanbesteding in Friesland die door Total Energies is gewonen met openbare laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FranDaMan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Dat idee had ik ook. Totdat ik vorig weekend vanuit Zutphen naar Borger moest rijden.
Gom gaf nog ruim 215km bereik aan. Afstand grofweg 120km.
Appeltje eitje zou je zeggen. ABRP op de computer gaf aan dat ik tussentijds moest laden, maar dat leek mij een beetje onzin.
Enfin, ik kwam in Borger aan, met nog krap 25km op de GOM omdat het in de ochtend toch wel koud was, veel tegenwind en niet al te best weer. Geen snelladers in de buurt en ook geen laadpalen in de buurt van waar ik moest wezen.
Mazzel dat mijn kameraad het niet erg vond om hem met de granny in te prikken op zijn stopcontact.

Volgende keer dus weer gewoon ABRP en de dongle ;)
Mijn route heeft 3 tot 4 keer de hoeveelheid mogelijke tussenstops/laadpunten dan dat ik qua afstand nodig zou moeten hebben, dus ik ga het er op gokken. Als het tussentijds harder gaat dan verwacht stop ik wat vaker, ik heb best wel het schurft aan micromanagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Nou we blijven er 4u dus duimen dan maar :P. Is het dan niet zo dat die palen 1 fase met een hoog amperage zijn? Zou logischer zijn.
Nee helaas, zo werkt het niet. In de praktijk is het soms nog een stukje erger.
Wij hebben hier 11kW palen in de wijk staan met 2 aansluitingen. Die 11kW is dus voor beide stekkers. Dus bij 2 aangesloten auto's moet je dat ook nog delen door 2.
Als er dan 2 auto's aangesloten zijn die maar op 1 fase kunnen laden krijg je effectief nog niet eens 2kW per auto.

Het is allemaal geen ramp hoor. Maar ga niet rekenen met op 11 of 22kW als je ergens kort gaat laden. Gelukkig krijg je na het aansluiten een aardige indicatie en de 38kWh versie heeft ook een app waarop je wat kunt bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Nee helaas, zo werkt het niet. In de praktijk is het soms nog een stukje erger.
Wij hebben hier 11kW palen in de wijk staan met 2 aansluitingen. Die 11kW is dus voor beide stekkers. Dus bij 2 aangesloten auto's moet je dat ook nog delen door 2.
Als er dan 2 auto's aangesloten zijn die maar op 1 fase kunnen laden krijg je effectief nog niet eens 2kW per auto.

Het is allemaal geen ramp hoor. Maar ga niet rekenen met op 11 of 22kW als je ergens kort gaat laden. Gelukkig krijg je na het aansluiten een aardige indicatie en de 38kWh versie heeft ook een app waarop je wat kunt bijhouden.
Ja die heb ik al geinstalleerd idd, en ik verwacht ook niet leeg aan te komen want we gaan langs de snelweg nog bij Fastned laden. En als het niet genoeg is... dan krijgt de terugrit 2 tussenstops, het is niet anders.

Maarre.... nu je dat zo zegt, die app. Die werkt alleen binnen bluetooth bereik? Of heeft de auto een eigen sim? De laadpaal is dichtbij mijn bezoekadres, maar niet voor de deur (meter of 400/500).

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2023 09:27 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 195 Laatste