Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:32
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Ja die heb ik al geinstalleerd idd, en ik verwacht ook niet leeg aan te komen want we gaan langs de snelweg nog bij Fastned laden. En als het niet genoeg is... dan krijgt de terugrit 2 tussenstops, het is niet anders.

Maarre.... nu je dat zo zegt, die app. Die werkt alleen binnen bluetooth bereik? Of heeft de auto een eigen sim? De laadpaal is dichtbij mijn bezoekadres, maar niet voor de deur (meter of 400/500).
Ja in het begin is het allemaal even spannend. Na een paar weken ga je merken dat range anxiety eigenlijk wel meevalt. Ik rij hem ook vaak tot onder de 5% leeg, nog nooit echt stil komen te staan. Als het allemaal wat sneller terugloopt dan verwacht kan je altijd wat maatregelen nemen om iets zuiniger te rijden. Kachel uit, iets langzamer rijden. En mocht het echt krap worden dan kan je even kort achter een vrachtwagen hangen.

De app werkt ook buiten bereik van de auto. Die heeft een eigen dataverbinding.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:16
De 38kWh versie heeft dacht ik een eigen dataverbinding. De 28kWh versie helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Mijn route heeft 3 tot 4 keer de hoeveelheid mogelijke tussenstops/laadpunten dan dat ik qua afstand nodig zou moeten hebben, dus ik ga het er op gokken. Als het tussentijds harder gaat dan verwacht stop ik wat vaker, ik heb best wel het schurft aan micromanagen.
Ik ben nogal een controlfreak, dus dit was de eerste keer in twee jaar EV rijden dat ik wel wat last kreeg van range anxiety :P

Gewoon je ding doen. Je kan niet meer dan stil komen te staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

FranDaMan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Ik ben nogal een controlfreak, dus dit was de eerste keer in twee jaar EV rijden dat ik wel wat last kreeg van range anxiety :P

Gewoon je ding doen. Je kan niet meer dan stil komen te staan ;)
net de email van mijn tussenpersoon binnen voor het opnemen van de auto op onze polis. Inclusief pechhulp, full casco en 3 jaar vervangingswaarde. Gaat goed komen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:59
Ik blijf dat 'sneller teruglopen' erg storend vinden op de 28kWh. Had woensdag een rit van 165km gepland. Zou zonder veel stress moeten lukken. Bij vertrek van de laatste 70km gaf de GOM nog 120km bereik aan. Dat geeft het nodige comfort. Totdat na een km of 30 de GOM weer, zoals bekend, elke 500-700m er een km afdoet... Thuis gekomen met nog 20km bereik. Omdat ik de route ken, weet ik dat ik het ga halen. De GOM kalmeert ook zodra je van de snelweg afgaat. Maar ik zou het nooit riskeren om onder de 30-40km bereik te gaan op de snelweg op een route die ik niet ken.

Qua laadpalen heb ik al pech en geluk gehad. Ik weet in Brussel centrum enkele spotgoedkope (+-20cent/kWh) 1-fase 7kW laders staan. Maar het is inderdaad vervelend als je zonder te plannen hoopt op een 22kW paal waarna blijkt dat het een 11kW paal is, een etentje of korte uitstap is de moeite niet om hem in te steken, terwijl het soms toch om kilometers gaan die nodig zijn (bv. op reis zonder destiny charger).

Ik heb ook een OBD dongle, ik gebruik hem regelmatig voor lange ritten waarbij ik zou moeten snelladen (meestal dus naar het buitenland). ABRP is wat defensief in zijn planning waardoor ik al eens een lader durf overslaan. Dat is me al altijd slecht bevallen, lees: de volgende snellader stond 10min rijden van een afrit, bleek niet te staan waar ie volgens de planner stond, ...

Vandaag overigens m'n Ioniq binnen gedaan voor hagelschade. Een Ford Focus automaat in de ruil gekregen. M'n huidige ervaringen met de Focus:
+ audiokwaliteit
+ goede zetels
+ uhm... 800km rijbereik, voor wat het waard is
- trage slak
- gasrespons
- moet hem vol gooien...

Ik mis mijn Ioniq al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

maarte997 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:52:
Vandaag overigens m'n Ioniq binnen gedaan voor hagelschade. Een Ford Focus automaat in de ruil gekregen. M'n huidige ervaringen met de Focus:
+ audiokwaliteit
+ goede zetels
+ uhm... 800km rijbereik, voor wat het waard is
- trage slak
- gasrespons
- moet hem vol gooien...

Ik mis mijn Ioniq al...
Die audiokwaliteit en stoelen maak ik me niet druk om, ik heb de Premium SE full option met Infinity Audio :P. En dat rijbereik is 1 ding he, bijtanken kost ook niet meer dan 5 minuten ongeacht hoe 'leeg'. Maar aan de andere kant is het idd een onzinvergelijkking, met een benzine kan je ook stil komen te staan (tank leeg), het enige verschil is dat laden meer tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:58
FranDaMan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Dat idee had ik ook. Totdat ik vorig weekend vanuit Zutphen naar Borger moest rijden.
Gom gaf nog ruim 215km bereik aan. Afstand grofweg 120km.
Appeltje eitje zou je zeggen. ABRP op de computer gaf aan dat ik tussentijds moest laden, maar dat leek mij een beetje onzin.
Enfin, ik kwam in Borger aan, met nog krap 25km op de GOM omdat het in de ochtend toch wel koud was, veel tegenwind en niet al te best weer. Geen snelladers in de buurt en ook geen laadpalen in de buurt van waar ik moest wezen.
Mazzel dat mijn kameraad het niet erg vond om hem met de granny in te prikken op zijn stopcontact.

Volgende keer dus weer gewoon ABRP en de dongle ;)
Interessant. De GOM loopt dan toch gewoon hard terug. Dus halverwege weet je al dat het niet goed uit zal pakken. Dan kan je bij Hardenberg even laden bij de McD. Kan zowel heen als terug dan.
Heb jij een betaald account van ABRP? Want die houdt dan rekening met het weer. Anders weet je het niet van tevoren en gaat ABRP net zo laat reageren als je zelf reageert als je ziet dat de GOM terugloopt.

Ik gebruik ook vaak de Chargefinder app. Filteren op snelladen en dan kan je zelf wat zoeken. ABRP wil graag een hele route voor je maken, maar ik vindt dat alleen fijn bij echt lange trips (2 dagen naar FR rijden bv). In NL vindt ik het niet erg om even een omweggetje te nemen of zelf wat te zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Kodess op 27-10-2023 10:15 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Die audiokwaliteit en stoelen maak ik me niet druk om, ik heb de Premium SE full option met Infinity Audio :P. En dat rijbereik is 1 ding he, bijtanken kost ook niet meer dan 5 minuten ongeacht hoe 'leeg'. Maar aan de andere kant is het idd een onzinvergelijkking, met een benzine kan je ook stil komen te staan (tank leeg), het enige verschil is dat laden meer tijd kost.
Ik heb ook de Premium, maar de 'Infinity audio' vind ik toch dik tegenvallen. Dan is de audio van de Focus echt wel een upgrade.
Het rijbereik maakt me helemaal niets uit. ;) Het volgooien vind ik écht wel een nadeel. Na 2 jaar niét moeten tanken en niét hoeven betalen, ik laad op met (de overschot van) mijn zonnepanelen, krijg ik nu al een vervelend gevoel dat ik binnenkort een 40-50-tal euro voor dinosap ga moeten neertellen.
Ik wou helemaal geen plofauto. :/ Een weekje op de tanden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

maarte997 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Ik heb ook de Premium, maar de 'Infinity audio' vind ik toch dik tegenvallen. Dan is de audio van de Focus echt wel een upgrade.
Het rijbereik maakt me helemaal niets uit. ;) Het volgooien vind ik écht wel een nadeel. Na 2 jaar niét moeten tanken en niét hoeven betalen, ik laad op met (de overschot van) mijn zonnepanelen, krijg ik nu al een vervelend gevoel dat ik binnenkort een 40-50-tal euro voor dinosap ga moeten neertellen.
Ik wou helemaal geen plofauto. :/ Een weekje op de tanden buiten.
Ik snap je sentiment wel. Ik weet al 20 jaar niet anders, maar dat gaat nu ook veranderen. Ben nu bezig om spullen te bestellen om de panelen wat uit te breiden, heb momenteel nog maar 1000kwh 'over' per jaar en wil net als jij zo veel mogelijk op eigen stroom laden. Qua audio moet je het in verhouding zien, de inruil auto is een Starlet... maar ook de Dacia benzineauto die we ernaast houden heeft 'acceptabele' audio, het houd dus zeker niet over, ik vind de Ioniq daarin wel een upgrade.

Ik hoop van 2x per week tanken naar 1x per maand te gaan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Ja in het begin is het allemaal even spannend. Na een paar weken ga je merken dat range anxiety eigenlijk wel meevalt. Ik rij hem ook vaak tot onder de 5% leeg, nog nooit echt stil komen te staan. Als het allemaal wat sneller terugloopt dan verwacht kan je altijd wat maatregelen nemen om iets zuiniger te rijden. Kachel uit, iets langzamer rijden. En mocht het echt krap worden dan kan je even kort achter een vrachtwagen hangen.

De app werkt ook buiten bereik van de auto. Die heeft een eigen dataverbinding.
Gisteravond retour vanuit eindhoven. Restant op de GOM was 20km, dus je weet dat het krap wordt. Bewust de snellader geskipt omdat ik wel benieuwd was hoe krap het ging worden. Achteraf was 5m snelladen waarschijnlijk sneller geweest.
60km achter een vrachtwagen geACCd. Op de snelweg al naar turtle mode, 2,5km voor bestemming ging mijn GOM van 5km naar ' --- ' en uiteindelijk met heel voorzichtig rijden met 2% aan de stekker gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33
Ik vind de stoelen in de Ioniq Comfort prima zitten. Ben in drie dagen naar Spanje gereden zonder dat ik ergens last van had, dus voor mij prima.

Gisteren eens gekeken met welke laadstops ABRP zou komen voor mijn terugreis naar Nederland, eerst gaf die 21 stops aan en na wat aanpassingen 19 stops. En daar zitten nogal vreemde stops tussen die voor mij niet logisch zijn. Afstanden van 183km en dan weer 65km vind ik niet echt handig. Ik hou toch maar liever mijn eigen schema aan, ik heb er een stuk of 15 gepland.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Kodess schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Interessant. De GOM loopt dan toch gewoon hard terug. Dus halverwege weet je al dat het niet goed uit zal pakken. Dan kan je bij Hardenberg even laden bij de McD. Kan zowel heen als terug dan.
Heb jij een betaald account van ABRP? Want die houdt dan rekening met het weer. Anders weet je het niet van tevoren en gaat ABRP net zo laat reageren als je zelf reageert als je ziet dat de GOM terugloopt.

Ik gebruik ook vaak de Chargefinder app. Filteren op snelladen en dan kan je zelf wat zoeken. ABRP wil graag een hele route voor je maken, maar ik vindt dat alleen fijn bij echt lange trips (2 dagen naar FR rijden bv). In NL vindt ik het niet erg om even een omweggetje te nemen of zelf wat te zoeken.
Ik heb een betaald account, maar zoals jij al aangaf, gebruik ik hem binnen Nederland nauwelijks meer.
Het irritante bij de 28 is dat het snelle teruglopen pas ergens onder de 100km bereik begint. Tot die tijd lijk je het op de GOM prima te redden.
Helpt ook niet mee dat ik normaal bijna uitsluitend op de binnenwegen rijd en dus een verbruik heb van gemiddeld 10,5 kWh/100km. Dan is die GOM natuurlijk echt niet te vertrouwen als je vervolgens de snelweg opduikt bij koud weer met veel wind.

Zoals ik al eerder zei, ik ben een controlfreak, dus ik zet volgende keer weer lekker ABRP aan. Geeft mij in ieder geval een beter gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
wamske schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Gisteravond retour vanuit eindhoven. Restant op de GOM was 20km, dus je weet dat het krap wordt. Bewust de snellader geskipt omdat ik wel benieuwd was hoe krap het ging worden. Achteraf was 5m snelladen waarschijnlijk sneller geweest.
60km achter een vrachtwagen geACCd. Op de snelweg al naar turtle mode, 2,5km voor bestemming ging mijn GOM van 5km naar ' --- ' en uiteindelijk met heel voorzichtig rijden met 2% aan de stekker gehangen.
Ja het klopt dat even kort aan de snellader vaak sneller is.
Waar je nu ook goed rekening mee moet houden is de buitentemperatuur. Overdag kan dat nog best aardig zijn maar in de nacht is het zo 10 graden koeler. Daar moet de auto ook even aan "wennen" en het rijbereik zal dan wat sneller aflopen.

2 weken geleden heb ik de Ioniq 2 weken lang geparkeerd gehad bij Eindhoven airport. Toen ik hem parkeerde was het bijna 20 graden maar bij terugkomst in de nacht was het 5 graden. Ondanks dat hij 180 kilometer range aangaf en ik maar 146 moest rijden ontkwam ik niet aan een snellader.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Ja het klopt dat even kort aan de snellader vaak sneller is.
Waar je nu ook goed rekening mee moet houden is de buitentemperatuur. Overdag kan dat nog best aardig zijn maar in de nacht is het zo 10 graden koeler. Daar moet de auto ook even aan "wennen" en het rijbereik zal dan wat sneller aflopen.

2 weken geleden heb ik de Ioniq 2 weken lang geparkeerd gehad bij Eindhoven airport. Toen ik hem parkeerde was het bijna 20 graden maar bij terugkomst in de nacht was het 5 graden. Ondanks dat hij 180 kilometer range aangaf en ik maar 146 moest rijden ontkwam ik niet aan een snellader.
Vraag: Als je bij zo'n 'langparkeren' affair komt (bijvoorbeeld bij een buitenlandse vlucht idd) staat je EV dan permanent aan de lader geparkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Vraag: Als je bij zo'n 'langparkeren' affair komt (bijvoorbeeld bij een buitenlandse vlucht idd) staat je EV dan permanent aan de lader geparkeerd?
Nee hoor, 2 weken parkeren is geen enkel probleem bij de Ioniq. vorig jaar bijna 3 weken stilgestaan zonder problemen.
Er is deze keer niet eens 1% accupercentage af gegaan. Enkel bij het instappen krijg je de melding dat hij de 12V accu heeft bijgeladen tijdens het parkeren. Maar die krijg ik wel vaker, ook wel eens als hij 1 dag stil heeft gestaan.
Een speciale (duurdere) parkeerplek zoeken voor 2 weken is echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Nee hoor, 2 weken parkeren is geen enkel probleem bij de Ioniq. vorig jaar bijna 3 weken stilgestaan zonder problemen.
Er is deze keer niet eens 1% accupercentage af gegaan. Enkel bij het instappen krijg je de melding dat hij de 12V accu heeft bijgeladen tijdens het parkeren. Maar die krijg ik wel vaker, ook wel eens als hij 1 dag stil heeft gestaan.
Een speciale (duurdere) parkeerplek zoeken voor 2 weken is echt niet nodig.
En wat als je met (bij wijze van spreken) 25% lading bij het vliegveld aan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

En wat als je met (bij wijze van spreken) 25% lading bij het vliegveld aan komt?
Dan is het ook niet nodig. Zolang je hem niet ergens parkeert wanneer bij bijna leeg is (onder de 5% o.i.d.) gaat het wel goed.
Alleen voor het comfort kan het misschien wel handig zijn om hem wat voller weg te zetten zodat je in 1x naar huis kunt rijden. Ik had hem ook even kort aan de snellader gehangen onderweg naar Eindhoven. Achteraf net te kort om weer volledig naar huis te kunnen rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 07:46
Hierbij een interessante degradatietest van onder andere een Ioniq met ruim 2 ton op de klok.

Link

Tevens met een diagram waar je kunt zien hoeveel energie er relatief is per tien procent accu. Omdat het op ampere is gebaseerd. Dat is volgens mij ook de reden dat de GOM het laatste stuk zo hard afloopt. Met een lage accucapaciteit heb ik pas echt zekerheid als de GOM circa tweemaal de te rijden afstand is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.24net.cz/5/obrazek/energie-dle-stavu-soc---hyundai-ioniq-electric-2016-55727

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 20:44
Interessant verhaal! Nu snap ik dat het BMS simpelweg de maximale celspanning verhoogd om ~26 kWh batterijcapaciteit te houden :D Jammer dat mijn Ioniq nog maar 92k op de teller heeft staan .

[ Voor 22% gewijzigd door Teutlepel op 27-10-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
t0mmiiiii schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:09:
Hierbij een interessante degradatietest van onder andere een Ioniq met ruim 2 ton op de klok.

Link

Tevens met een diagram waar je kunt zien hoeveel energie er relatief is per tien procent accu. Omdat het op ampere is gebaseerd. Dat is volgens mij ook de reden dat de GOM het laatste stuk zo hard afloopt. Met een lage accucapaciteit heb ik pas echt zekerheid als de GOM circa tweemaal de te rijden afstand is.

[Afbeelding]
Een interessante test met een voor mij nieuwe hypothese dat er bij de Ioniq met hoge km-stand een stukje van de topbuffer wordt vrijgegeven waardoor de degradatie lijkt af te nemen i.p.v. gelijk te blijven.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb een betaald account, maar zoals jij al aangaf, gebruik ik hem binnen Nederland nauwelijks meer.
Het irritante bij de 28 is dat het snelle teruglopen pas ergens onder de 100km bereik begint. Tot die tijd lijk je het op de GOM prima te redden.
Helpt ook niet mee dat ik normaal bijna uitsluitend op de binnenwegen rijd en dus een verbruik heb van gemiddeld 10,5 kWh/100km. Dan is die GOM natuurlijk echt niet te vertrouwen als je vervolgens de snelweg opduikt bij koud weer met veel wind.

Zoals ik al eerder zei, ik ben een controlfreak, dus ik zet volgende keer weer lekker ABRP aan. Geeft mij in ieder geval een beter gevoel.
Op mijn huidige trip naar Spanje heb ik nu bij elke laadbeurt het gemiddelde verbruik gereset waarbij mijn hoogste verbruik 13,1kWh/100km was en het laagste 8,8 kWh/100. Dat is dus bijna 50% meer t.o.v. het laagste verbruik terwijl mijn rijstijl en het wegtype grotendeels hetzelfde (snelweg) waren over die 2000km.

Dat verschil komt dus hoofdzakelijk door externe factoren zoals hoogteverschil en temperatuur e.d.. Op mijn eerste lange reis zag ik nadat het laden gestopt was ook dat het bereik werd gecorrigeerd na het aanzetten van de auto. Deze kon dan zowel meer als minder aangeven, dit afhankelijk van het voorgaande traject, dus altijd achteraf. Zijn je rijstijl of omstandigheden anders dan de voorgaande trip dan kan het bereik flink fluctueren en dat is met een kleine accu als in de Ioniq natuurlijk goed merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04 16:52
Dag allen,
Weet iemand of de facelift voorbumper ook op de 2016 Ioniq past?
Met andere woorden: Is het buitenste deel van de bumper (dat stuk wat in carrosseriekleur is) hetzelfde bij het origineel en de facelift?

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

HTT-Thalan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:50:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik van plan was idd.
Je zou eventueel kunnen kijken of er op je route een v2 Tesla punt zit en daar goedkoper laden. Of ergens waar je wat langer kan zitten.

Laatst koffie op terras bij vd Valk. Maar de McDonald's is ook een optie.

Vind Fastned wel handig langs de snelweg , maar meestal niet echt uitnodigend qua locatie voor 30 minuten stops. Iets waar je toch op moet letten op langere ritten met vrij lage laadsnelheid

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:52
Goedemorgen,

Ik heb mijn Ioniq 38kwh nu een week of 2 in bezit. Ben er blij mee, maar heb moeite om hem recht te houden op de snelweg. Het lijkt erop dat mijn wagen last heeft van het 'sticky'-steering probleem. Als ik rechtuit probeer te rijden kost het veel kracht om kleine correcties door te voeren, alsof ik door een soort weerstand heen moet. En als dat dan lukt, gaat de auto net te ver de andere kant op. Met als gevolg dat ik eigenlijk continu een beetje over de weg heen pingpong.

Maar gek genoeg vertoont Lane Assist hetzelfde gedrag. Als ik de auto bewust wat over de rand van de weg stuur, corrigeert LKAS dat. Alleen gaat de auto vervolgens niet recht de baan op, maar koerst hij naar de andere kant van de baan. Is dat normaal?

Na een beetje googelen op het sticky-steering lijkt het een beetje de vraag of het een feature is of een bug. Ik twijfel of ik er terug mee naar de garage moet. (Omdat ik niet weet of ze het kunnen/willen oplossen.) Misschien een kwestie van wennen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik las ook over mensen bij wie het vanzelf weer wegging (of dat ze er misschien toch gewoon aan gewend zijn geraakt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:01
Sowieso me terug gaan! Om diezelfde reden heb ik toen een nieuwe stuurkolom gekregen in mijn 2017 Ioniq. Sinds dien rijdt de auto geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:47
We willen fietsen kunnen meenemen op onze Ioniq 2020. Een trekhaak kan, maar vinden we te grote investering.
Rameder verkoopt de Menabo Stand Up om 2 of 3 fietsen op de achterklep te vervoeren.
Heeft iemand hier ervaring mee, of met een vergelijkbaar product van een andere fabrikant?
Heb nog nergens een foto gevonden van een Ioniq met deze fietsendrager, laat staan met fietsen er op. Ben erg benieuwd hoe de constructie bevestigd wordt en hoe groot het risico op beschadiging aan de auto is.

https://www.rameder.nl/fi...achterklep/hyundai/ioniq/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzszGyGkGTHdkBE4l1F_ETGw1sY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yQrXKn0SNQcDV8GrTVBuNyH3.png?f=user_large

Update: foto gevonden! Maar wat zitten ze belachelijk hoog. Of is dit alleen door het rare perspectief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8E7n2mDTwynejeNH4K_UkZBKpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QE8UBtwi4FSxNVogo9LtYMV7.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door digilb op 29-10-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@digilb is dan vervoer op dakdragers niet veel handiger?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@digilb Dat is pas goed voor de luchtweerstand. ;) Mooie airbrake.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
digilb schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:42:
We willen fietsen kunnen meenemen op onze Ioniq 2020. Een trekhaak kan, maar vinden we te grote investering.
Rameder verkoopt de Menabo Stand Up om 2 of 3 fietsen op de achterklep te vervoeren.
Heeft iemand hier ervaring mee, of met een vergelijkbaar product van een andere fabrikant?
Heb nog nergens een foto gevonden van een Ioniq met deze fietsendrager, laat staan met fietsen er op. Ben erg benieuwd hoe de constructie bevestigd wordt en hoe groot het risico op beschadiging aan de auto is.

https://www.rameder.nl/fi...achterklep/hyundai/ioniq/

[Afbeelding]

Update: foto gevonden! Maar wat zitten ze belachelijk hoog. Of is dit alleen door het rare perspectief?

[Afbeelding]
Ik rijd vaak met een fietsendrager met 1 of 2 fietsen. Gemiddeld gesproken gaat het verbruik met 1/3e omhoog.
Als deze fietsen zó hoog als op de foto zitten, vrees ik voor een nog hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:47
Gerard1950 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Ik rijd vaak met een fietsendrager met 1 of 2 fietsen. Gemiddeld gesproken gaat het verbruik met 1/3e omhoog.
Als deze fietsen zó hoog als op de foto zitten, vrees ik voor een nog hoger verbruik.
Welke fietsendrager heb je? Op de trekhaak of aan de achterklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Je kunt als je racefietsen of MTBs wilt vervoeren ook kiezen voor een SeaSucker. Ik heb er nu mee gereden en dat gaat echt prima. Monteert heel snel en bergt erg klein op. Ook 1/3 extra verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door boozzz op 29-10-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Remuzzz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:50:
Goedemorgen,

Ik heb mijn Ioniq 38kwh nu een week of 2 in bezit. Ben er blij mee, maar heb moeite om hem recht te houden op de snelweg. Het lijkt erop dat mijn wagen last heeft van het 'sticky'-steering probleem. Als ik rechtuit probeer te rijden kost het veel kracht om kleine correcties door te voeren, alsof ik door een soort weerstand heen moet. En als dat dan lukt, gaat de auto net te ver de andere kant op. Met als gevolg dat ik eigenlijk continu een beetje over de weg heen pingpong.

Maar gek genoeg vertoont Lane Assist hetzelfde gedrag. Als ik de auto bewust wat over de rand van de weg stuur, corrigeert LKAS dat. Alleen gaat de auto vervolgens niet recht de baan op, maar koerst hij naar de andere kant van de baan. Is dat normaal?

Na een beetje googelen op het sticky-steering lijkt het een beetje de vraag of het een feature is of een bug. Ik twijfel of ik er terug mee naar de garage moet. (Omdat ik niet weet of ze het kunnen/willen oplossen.) Misschien een kwestie van wennen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik las ook over mensen bij wie het vanzelf weer wegging (of dat ze er misschien toch gewoon aan gewend zijn geraakt?)
Ik denk dat je zowel HDA als LKA eens uit moet zetten. Met LKA alleen rij je sowieso niet netjes als je die gebruikt om je te begeleiden. Daarbij, HDA zorgt ervoor dat zodra het werkt meer weerstand in het sturen is bij kleine correcties. Immers regelt HDA op dat moment het sturen.

LKA houd je tussen de lijnen als je zelf "slordig" rijdt, deze "slingert" je inderdaad de rijbaan terug op.
HDA houd je netjes tussen de lijnen als er een duidelijke belijning is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SEPP subsidie goedgekeurd, vandaag onze zoemmobiel ophalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FranDaMan
HTT-Thalan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:57:
SEPP subsidie goedgekeurd, vandaag onze zoemmobiel ophalen.
Houd er rekening mee dat je veel meer kilometers gaat maken.
Wij gingen van een drieknaken bak naar een Ioniq 28kWh premium. Sinds die tijd maken we veel meer kilometers omdat het zo'n genot is om in te rijden ;-)

Veel plezier en veilige kilometers !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FranDaMan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:59:
(...)
Wij gingen van een drieknaken bak (...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UysGRXsDKcyyWpWn5EHgTvj75jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioQUDLDT2NnOhRjtzxkCWoSq.jpg?f=fotoalbum_large

Onze drieknakenbak die we vandaag dus inruilen :P. Start af en toe slecht (ergens een sensortje slecht zegt de garage), aandrijfassen lawaaierig, beurt + apk komen eraan... het is geen rampenbak en we hebben er 12 jaar veel aan gehad, want betrouwbaar, maar het was echt tijd voor iets ruimers nu de kinderen groter worden en die extra veiligheid is ook erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Remuzzz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:50:
Goedemorgen,

Het is een bug en je moet ermee naar de garage.
Mijn ervaringen: Ik heb mijn Ioniq 28kWh sinds december 2021. Die winter geen last gehad. Herfst 2022 kreeg ik plots wel last van sticky steering. Tegen de lente was dit weer over. Als je hier in het forum erop zoekt kom je het probleem (en de oplossing) tegen.
Ik heb mijn garage hier vorige winter telefonisch over gecontacteerd. Ze 'wisten van niets' en vroegen of ik de LKA wel had uitgeschakeld. Ja... :-)
Ik vind het erg vervelend en zelfs gevaarlijk omdat je soms echt wel afwijkt van je rijlijn zodra je door de weerstand breekt. Daarnaast ben je gewoon continu aan het corrigeren, wat er vermoeiend is en het rijplezier danig teniet doet.
Deze herfst heb ik er nog geen last van gehad, en ik hoop dat dit zo blijft. Voorlopig is hij binnen (of eerder buiten) bij de garage tot begin volgende week, dus dat wordt even afwachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLmq3Nw2WqAkk79OWpVGIgFJieY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0I0llTzjacYRInFof9ziXwG.jpg?f=fotoalbum_large

En een leuke verrassing erbij van de dealer: over een paar weken mag hij een dagje terug en vervangen ze gratis en voor niks de accu voor een gloednieuwe :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

HTT-Thalan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:46:
[Afbeelding]

En een leuke verrassing erbij van de dealer: over een paar weken mag hij een dagje terug en vervangen ze gratis en voor niks de accu voor een gloednieuwe :D.
wel zorgen dat je hem leeg rijd voordien.
En gefeliciteerd met je aanwinst, mooi kleurtje

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Die warmtepomp: ik begrijp dat ie aan moet gaan als je de AC aan hebt, de temp hoog genoeg zet binnen, het buiten minder dan 15 graden is, en de heat functie verder uit. Vandaag precies dat gedaan, 40 minuten gereden, en echt niets van warme lucht. Had driver only en eco stand aan, maar dat moet niet uitmaken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:43
boozzz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:53:
Die warmtepomp: ik begrijp dat ie aan moet gaan als je de AC aan hebt, de temp hoog genoeg zet binnen, het buiten minder dan 15 graden is, en de heat functie verder uit. Vandaag precies dat gedaan, 40 minuten gereden, en echt niets van warme lucht. Had driver only en eco stand aan, maar dat moet niet uitmaken toch?
Nav eerdere berichten dit ook geprobeerd dit weekend, met hetzelfde resultaat... De handleiding geeft ook niet veel duidelijkheid.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mvt schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:35:
[...]
wel zorgen dat je hem leeg rijd voordien.
En gefeliciteerd met je aanwinst, mooi kleurtje
Gratis opgeladen bedoel je, goeie tip :D. Ik vind het echt supergaaf in dit ding te rijden, heb net de app gekoppeld voor bluelink en dat tot stilstand remmen met de linkerflipper geprobeerd. Voordeel daarvan vind ik dus bovenal dat je heel subtiel tot stilstand komt, iets wat met de remmen altijd lastig(er) is. Beetje het geluid ingesteld, stoelpositie gekozen en opgeslagen (1 voor mij en 2 voor mijn vrouw). Straks nog even met de hud instellingen spelen en kijken of ik nog features gemist heb. Dit is echt next level luxe voor mij, ik ben een Toyota en een Dacia gewend.... en die Lodgy ben ik nog steeds blij mee (goed werkpaard en lekker ruim) maar dit is toch wel mijn nieuwe favoriete zitplek de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:32

WCA

boozzz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:53:
Ik kan me het bijna niet voorstellen, dat zou betekenen dat in de "AUTO" stand de warmtepomp vrijwel nooit gebruikt wordt, als ik gewoon een beetje verwarm in de auto stand gaat altijd alleen "HEAT" aan en niet "AC".

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:50
Ik had van het weekend een kort stukje gereden waarbij ik het climate verbruik aan had staan:

Stand auto: gaat heat automatisch aan. Verbruik was ~0.8kW --> mijn aanname is warmtepomp + element
Stand auto, vervolgens heat uit gezet (gaat hij ook van auto af) --> verbruik ~0.4kW --> ik verwacht alleen warmtepomp
Stand auto, vervolgens airco aangezet --> Verbruik nog steeds 0.8kW als ik het goed herinner.
Stand auto, heat uit, airco aan --> verbruik veranderde niet t.o.v. eerder.

Oftewel, ik vermoed dat de warmtepomp altijd draait indien je ventilatie aan hebt en een warmtevraag (van die 15 graden weet ik niks). De airco aanzetten zal iets doen met dehumidifying, heat-element aanzetten zal extra bijverwarmen.

Ik zou verwachten/denken dat je met "auto" sowieso altijd de WP gebruikt, en misschien soms extra bijverwarmen met elektrisch element. Qua design zou ik dat logisch vinden in ieder geval. Misschien dat iemand die een wat langer stuk moet rijden dit ook even kan testen. Voor mij was het maar een stukje van 7 min naar de bouwmarkt, dus veel mogelijkheden om te testen waren er niet ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

HTT-Thalan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Gratis opgeladen bedoel je, goeie tip :D. Ik vind het echt supergaaf in dit ding te rijden, heb net de app gekoppeld voor bluelink en dat tot stilstand remmen met de linkerflipper geprobeerd. Voordeel daarvan vind ik dus bovenal dat je heel subtiel tot stilstand komt, iets wat met de remmen altijd lastig(er) is. Beetje het geluid ingesteld, stoelpositie gekozen en opgeslagen (1 voor mij en 2 voor mijn vrouw). Straks nog even met de hud instellingen spelen en kijken of ik nog features gemist heb. Dit is echt next level luxe voor mij, ik ben een Toyota en een Dacia gewend.... en die Lodgy ben ik nog steeds blij mee (goed werkpaard en lekker ruim) maar dit is toch wel mijn nieuwe favoriete zitplek de komende tijd.
Het is vooral dat als, ik neem aan je high voltage accu gewisseld word als onderdeel van het terugroepactie, hij leeg en veiliger is voor de monteurs. En je niet betaald hebt om hem op te laden en die stroom niet gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Okay, vraag:

nu de eerste keer in de avond/regen gereden. Ik merk dat de voorruit van binnen snel en stevig beslaat. Uiteraard heb je daar de blazer voor, die zet je dan vol op de voorruit, maar ik had eigenlijk gehoopt dat de 'auto' stand dat wel tegen zou gaan. Er schijnt een 'defogger' knop te zijn, bedoelen ze daarmee iets zoals de achterruitverwarming? Of gaat hij dan extra warme lucht op de voorkant zetten? Tips welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
adf on is de truuk

lang op de front knop drukken en je zet het aan of weer uit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:30:
Okay, vraag:

nu de eerste keer in de avond/regen gereden. Ik merk dat de voorruit van binnen snel en stevig beslaat. Uiteraard heb je daar de blazer voor, die zet je dan vol op de voorruit, maar ik had eigenlijk gehoopt dat de 'auto' stand dat wel tegen zou gaan. Er schijnt een 'defogger' knop te zijn, bedoelen ze daarmee iets zoals de achterruitverwarming? Of gaat hij dan extra warme lucht op de voorkant zetten? Tips welkom.
Ja die linker knop (van je climate control) als je daarop klikt bliaast hij op volle kracht warme lucht op de voorruit met de AC aan om de vochtigheid ook te verlagen.

Maar zoals al gemeld, er is gewoon een automatische stand. Heb ik uit staan want dat zorgt ervoor dat je niet meer kan wisselen van buiten naar binnen lucht circuleren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Of je gooit even voor vertrek de airco aan via bluelink. Of stelt dat in dat hij dat dergelijks doet. Mits regelmatig rooster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
mvt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:16:
Of je gooit even voor vertrek de airco aan via bluelink. Of stelt dat in dat hij dat dergelijks doet. Mits regelmatig rooster
Ik zoek al de hele ochtend naar bluelink op mijn Ioniq Classic...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
FranDaMan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Ik zoek al de hele ochtend naar bluelink op mijn Ioniq Classic...... ;)
Kan jij die ook al niet vinden? Is het een apart draadje of snoertje of zo dat uit de auto komt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mvt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:16:
Ja dat heb ik gedaan. Vanmorgen was het weer niet zo slecht als gisteravond maar een paar minuten voor vertrek idd de airco/ontwaseming aangezet via de app. Ook fijn dat ik op afstand kan controleren of ik hem wel op slot heb gedaan.

Daarnet even kids naar school gebracht, boodschappen gedaan, hing zo rond de 8,3 / 8,5km / kwh gemiddeld 'verbruik' - nog geen goed idee of dat 'goed' is maar ik rij er nog vrij behoedzaam mee dus het zal wel. Heb bij de proefrit eventjes 'sport' geprobeerd en ik vind dat dashboard er iets beter uitzien dan eco maar met eco is het toch eenvoudiger om 'soepeltjes' te rijden en ik vind het afremmen via de peddels echt heel prettig.

Voornaamste opvallende factor is nu de snelheidsbeleving - ik rij in de stad altijd erg rustig, haasten heeft geen fuck zin bij ons met alle 50/30 wegen, stoplichten, rotondes en een treinovergang, maar toch rij je eenvoudig te hard. Bij de Dacia heb ik zo'n 'gevoel' ontwikkeld waardoor ik zonder naar mijn dash te kijken vanzelf naar 50 optrek en dan 50 ga rijden, bij deze zit ik dan al gauw tegen de 70 dus ik moet er nog even bewust op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

daemonix schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Kan jij die ook al niet vinden? Is het een apart draadje of snoertje of zo dat uit de auto komt? ;)
Hey, jullie krijgen een 'echte' fastcharge aan de snelweg! You win some, you lose some :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Dat was voor mij ook even wennen. Je hebt geen signalen meer die aangeven hoe snel je rijdt. Bij m'n Focus was ik ook gewoon: zoveelste versnelling, zoveel toeren/lawaai is 70.
Bij een elektrische auto valt al die feedback weg en betrap ik me er ook sneller op dat ik 90 rij waar 70 mag. Het kan zo vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
maarte997 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:33:
Dat was voor mij ook even wennen. Je hebt geen signalen meer die aangeven hoe snel je rijdt. Bij m'n Focus was ik ook gewoon: zoveelste versnelling, zoveel toeren/lawaai is 70.
Bij een elektrische auto valt al die feedback weg en betrap ik me er ook sneller op dat ik 90 rij waar 70 mag. Het kan zo vlot.
Het is een kwestie van gewenning hoor, ik hoef in principe niet op de snelheidsmeter te kijken om te weten hoe hard ik rijd. En nee, ik rij niet altijd zo hard als de auto kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:32

WCA

maarte997 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:33:
Ik had hiervoor een CVT dus die associatie was ik al kwijt, maar ik ben toen heel erg veel op de ACC gaan rijden, en dat doe ik nog steeds. Scheelt een hoop op het klokje kijken hoe hard je gaat

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
WCA schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Ik had hiervoor een CVT dus die associatie was ik al kwijt, maar ik ben toen heel erg veel op de ACC gaan rijden, en dat doe ik nog steeds. Scheelt een hoop op het klokje kijken hoe hard je gaat
Ik rijd heel veel op de limiter, zeker binnen de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom wordt ik dan gek van die ping omdat hij hem toch over de limiter heen mikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat bluelink gedoe, daar zit een abo aan vast of niet? Ik zie in mijn app dat mijn 'sub' nog loopt tot ergens in 2024, maar wat kost het daarna? Dat kon ik niet vinden. En zijn die 'live' services dan inbegrepen of apart, en zo ja, wat kost dat dan?

- edit -

werd nou al chagrijnig van die 2 loeigrote kabels in de kofferbak, dus net maar zo'n frunk besteld idd.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-10-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:52
fredkroket schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 06:56:
[...]

Ik denk dat je zowel HDA als LKA eens uit moet zetten. Met LKA alleen rij je sowieso niet netjes als je die gebruikt om je te begeleiden. Daarbij, HDA zorgt ervoor dat zodra het werkt meer weerstand in het sturen is bij kleine correcties. Immers regelt HDA op dat moment het sturen.

LKA houd je tussen de lijnen als je zelf "slordig" rijdt, deze "slingert" je inderdaad de rijbaan terug op.
HDA houd je netjes tussen de lijnen als er een duidelijke belijning is.
Thx voor de reacties. Ik heb geen HDA (heb de poor men iMotion-versie haha), dus daar kan het niet aan liggen. Ik twijfel nog een beetje, soms gaat het sturen wel weer prima. Kijk het nog even een paar weken aan, thx voor de tips in ieder geval allemaal!
(KDA aan of uit maakte niet uit overigens...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Laatst online: 21-04-2024
digilb schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Welke fietsendrager heb je? Op de trekhaak of aan de achterklep?
Op trekhaak.
Ik heb een Uebler 21. Stukken duurder dan heleboel anderen. 3 jaar geleden betaalde ik 650 euro. Nu zijn ze 900 euro.
Ik liep heel slecht o.a. door zwakke knieën en met een stok. Wilde veel fietsen. Deze drager is veel lichter dan vele anderen, dus voor mij goed te dragen van berging naar auto.
Absoluut goeie investering gebleken. Erg solide bouw. Goed verbonden aan auto via trekhaak.

Zoals gezegd, je verbruik is echt 30% hoger. Dus op langere ritten naar buitenland, moet je echt om de 100 km aan het infuus.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:15:
Dat bluelink gedoe, daar zit een abo aan vast of niet? Ik zie in mijn app dat mijn 'sub' nog loopt tot ergens in 2024, maar wat kost het daarna? Dat kon ik niet vinden. En zijn die 'live' services dan inbegrepen of apart, en zo ja, wat kost dat dan?

- edit -

werd nou al chagrijnig van die 2 loeigrote kabels in de kofferbak, dus net maar zo'n frunk besteld idd.
past de type 2 kabel niet ook onder de kofferbak tot je de frunk hebt?
Ik heb onder de kofferbak naast de standaard dingen mijn trekhaak liggen en een 10m dik neopreen verlengsnoer voor noodgevallen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

past de type 2 kabel niet ook onder de kofferbak tot je de frunk hebt?
Ik heb onder de kofferbak naast de standaard dingen mijn trekhaak liggen en een 10m dik neopreen verlengsnoer voor noodgevallen.
Wat heeft het voor zin om de trekhaak standaard bij te hebben? Die is toch alleen maar voor een fietsendrager, en die heb je ook niet standaard bij neem ik aan.

De Type 2 past niet onder het kofferbodempje inderdaad, veel te groot/dik. De granny charger ook niet trouwens, bij mij zitten daar het boekje/mapje en de bandenkit.

Ik ga nog wel een nieuw 'noodpakket' maken voor onderweg (mocht je een keer in de kou + kinderen stilvallen) en dat gaat deels in het vak rechts en de rest vind ik wel een plekje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gaat bij jullie de batterij van de sleutel ook maar een jaar mee?

Ik moet na een jaar steeds de CR2032 batterij vervangen.
Ik gebruik Ikea CR2032 batterijen, wellicht dat de sleutel langer mee gaat met een ander merk?
Nu ben ik over het algemeen altijd erg te spreken geweest over Ikea batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

Wat heeft het voor zin om de trekhaak standaard bij te hebben? Die is toch alleen maar voor een fietsendrager, en die heb je ook niet standaard bij neem ik aan.

De Type 2 past niet onder het kofferbodempje inderdaad, veel te groot/dik. De granny charger ook niet trouwens, bij mij zitten daar het boekje/mapje en de bandenkit.

Ik ga nog wel een nieuw 'noodpakket' maken voor onderweg (mocht je een keer in de kou + kinderen stilvallen) en dat gaat deels in het vak rechts en de rest vind ik wel een plekje voor.
Ik heb geen fietsendrager. Dus soms ben ik bij mijn ouders en wil ik de fietsendrager lenen, dan is het handig als ik alles meteen bij me heb (ben dus een keer niet de trekhaak maar het nummerbord vergeten, dus die ligt nu ook onder de kofferbak).
En soms huur/leen ik een kar om naar de stort te gaan of om iets op te halen bij een winkel zoals de ikea.
Thuis heb ik een trekhaak-bagagedrager. En die is alleen voor vakanties.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Laatst online: 16-09 08:00
Is er een technische reden om een ev geen kar te laten trekken?
Of gaat het bij de ioniq alleen om dat ze geen kosten wilden maken voor een keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

SvenHe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:31:
Is er een technische reden om een ev geen kar te laten trekken?
Of gaat het bij de ioniq alleen om dat ze geen kosten wilden maken voor een keuring?
Meestal dat laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Hoe bevalt zo'n frunk eigenlijk? Vind het altijd raar dat je de kabel voorin hebt terwijl de laadpoort achter zit. Voor bijvoorbeeld een Zoë of een Leaf vind ik het logischer.
En ook omdat de achterklep handiger zit met van buitenaf openen en het goed sluiten er van.
Heb ook over het algemeen de kofferbak vrij leeg en de granny ligt thuis. En zou dan persoonlijk eerder kijken naar een kabel met spiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
mvt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:39:
Hoe bevalt zo'n frunk eigenlijk? Vind het altijd raar dat je de kabel voorin hebt terwijl de laadpoort achter zit. Voor bijvoorbeeld een Zoë of een Leaf vind ik het logischer.
En ook omdat de achterklep handiger zit met van buitenaf openen en het goed sluiten er van.
Heb ook over het algemeen de kofferbak vrij leeg en de granny ligt thuis. En zou dan persoonlijk eerder kijken naar een kabel met spiraal
Tja ik heb vaak dingen in de achterbak (kinderwagen etc).
Ik heb thuis een granny lader standaard hangen. En in mijn frunk nog een Type2 en de meegeleverde granny charger.
Als ik onderweg moet laden dan doe ik dat vaak bij een snellader. Aan normale lader hangen is traag en duurder dan thuis. Dus dat doe ik eigenlijk alleen als ik ergens heen ga waarmee ik het terug naar huis haal als ik die paar uurtjes daar laad. Anders gewoon de snellader want daar zou ik anders toch moeten staan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb geen fietsendrager. Dus soms ben ik bij mijn ouders en wil ik de fietsendrager lenen, dan is het handig als ik alles meteen bij me heb (ben dus een keer niet de trekhaak maar het nummerbord vergeten, dus die ligt nu ook onder de kofferbak).
En soms huur/leen ik een kar om naar de stort te gaan of om iets op te halen bij een winkel zoals de ikea.
Thuis heb ik een trekhaak-bagagedrager. En die is alleen voor vakanties.
M.a.w. je neemt het risico dat je een oom of tante agent treft die even je kentekenbewijs wil checken en dan ziet dat daar 'trekgewicht: nvt' staat? :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

M.a.w. je neemt het risico dat je een oom of tante agent treft die even je kentekenbewijs wil checken en dan ziet dat daar 'trekgewicht: nvt' staat? :P.
Tja.. of je hebt de auto uit het buitenland geimporteerd waar ze wel gewoon het kenteken bewijs aanpassen bij het plaatsen van een trekhaak. En het RDW neemt netjes de gegevens over bij de import :o

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Tja.. of je hebt de auto uit het buitenland geimporteerd waar ze wel gewoon het kenteken bewijs aanpassen bij het plaatsen van een trekhaak. En het RDW neemt netjes de gegevens over bij de import :o
Potverdorie, dus het is gewoon een papieren issue, zogezegd? Ik vind dat het o.a. in de US zonder problemen mogelijk, maar dat is een slecht voorbeeld. Onze oosterburen volgens blijkbaar dezelfde lijn als onze RDW, want daar mag het ook niet (alleen voor fietsendragers dus, ook daar).

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-10-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Als je echt een trekhaak met trekgewicht wilt moet je even zoeken in dit form naar trekhaak. Er is een NL bedrijf welke trekhaken monteert onder de IONIQ met een trekgewicht van 900kilo. Ik meende dat zij iets hebben getest om dit mogelijk te maken en hierdoor een EU goedkeuren gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
mvt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:39:
Ik heb de gewone laadkabel in de frunk liggen. Gebruik ‘m nooit maar wil ‘m wel bij me hebben.

Onder de vloer ligt een reserve granny voor onderweg.

De granny die ik “dagelijks” gebruik zit in de brievenbus onder het stopcontact buiten.

De kofferbak heb ik graag zo leeg mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
fx500 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:24:
Als je echt een trekhaak met trekgewicht wilt moet je even zoeken in dit form naar trekhaak. Er is een NL bedrijf welke trekhaken monteert onder de IONIQ met een trekgewicht van 900kilo. Ik meende dat zij iets hebben getest om dit mogelijk te maken en hierdoor een EU goedkeuren gekregen.
Hoppenbrouwer motors, ik heb hem ook inmiddels. 750kg ongeremd, 1000kg geremd, let wel ==> technisch gezien. Een NL geleverde Ioniq heeft geen trekgewicht.
In Duitsland moet je in principe alles wat je buiten de specificaties van de fabrikant monteert, laten keuren bij de TUV (andere wielen, veren, schroefset, uitlaat enz.)
Dit geldt ook voor een trekhaak, dus kun je een Duitse Ioniq importeren met een TUV goedgekeurde trekhaak en als ze dan bij de RDW het trekgewicht overnemen, heb je mazzel.

Wel benieuwd hoe Hyundai NL daar tegenaan kijkt met een garantie gevalletje?

Ik gebruik hem voor de fietsendrager en lokaal een karretje. Lokaal == wanneer ik door een ijverige agent aan de kant gezet wordt, ik nog wel met een andere auto heen en weer kan om de kar weer op te pikken.
Sowieso is een ioniq niet erg geschikt voor lange afstanden met een kar, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Potverdorie, dus het is gewoon een papieren issue, zogezegd? Ik vind dat het o.a. in de US zonder problemen mogelijk, maar dat is een slecht voorbeeld. Onze oosterburen volgens blijkbaar dezelfde lijn als onze RDW, want daar mag het ook niet (alleen voor fietsendragers dus, ook daar).
Zoals wamske aangeeft, bij de oosterburen kan je hem laten keuren met trekhaak waarna ze het 'kentekenbewijs' aanpassen met het nieuwe trek gewicht.

Heeft iemand hier in NL ook een keer geprobeerd bij het RDW, werd uiteindelijk een rechtzaak die helaas, naar mijn inziens onterecht, verloren is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
wamske schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Hoppenbrouwer motors, ik heb hem ook inmiddels. 750kg ongeremd, 1000kg geremd, let wel ==> technisch gezien. Een NL geleverde Ioniq heeft geen trekgewicht.
In Duitsland moet je in principe alles wat je buiten de specificaties van de fabrikant monteert, laten keuren bij de TUV (andere wielen, veren, schroefset, uitlaat enz.)
Dit geldt ook voor een trekhaak, dus kun je een Duitse Ioniq importeren met een TUV goedgekeurde trekhaak en als ze dan bij de RDW het trekgewicht overnemen, heb je mazzel.

Wel benieuwd hoe Hyundai NL daar tegenaan kijkt met een garantie gevalletje?

Ik gebruik hem voor de fietsendrager en lokaal een karretje. Lokaal == wanneer ik door een ijverige agent aan de kant gezet wordt, ik nog wel met een andere auto heen en weer kan om de kar weer op te pikken.
Sowieso is een ioniq niet erg geschikt voor lange afstanden met een kar, denk ik.
Ah, dus ook Hoppenbrouwers krijgt hem niet op het kenteken! Er werd gedaan of dat wel kon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:57:
[...]

Ah, dus ook Hoppenbrouwers krijgt hem niet op het kenteken! Er werd gedaan of dat wel kon.
Nee je krijgt een soort verklaring, maar op mijn vraag destijds waar omschreven staat dat die verklaring een wettelijke grondslag heeft heb ik nooit antwoord gekregen. Voor mij dus de reden om er niet aan te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Aight, ik heb ook de hierboven gelinkte Tesla Towing video bekeken het verhaal is me nu een stuk duidelijker. Lang verhaal kort, EV's zijn krankzinnig efficient en hebben om die reden dus maar een vreselijk klein 'tankje' als je zou converteren naar fossiele liters. Ja, ze kunnen net zo goed trekken als benzine/dieselwagens, maar de miniscule 'brandstofvoorraad' nekt ze. Ik ga het voor nu even laten zitten qua trekhaak op de Ioniq en gewoon lekker kilometers maken. Ik word nu al blij van die efficientie: Onze 2-dagelijkse rit naar school voor de kids is precies 19 kilometer rondtrip. Met de 'oude' auto was dat tegen ±1 op 12 verbruik dus ruwweg anderhalve liter benzine á 3 euro, nu doe ik dat met ruwweg 2.5kwh aan stroom a 38 cent per stuk, 3 keer zuiniger dus.

Iets anders wat me opviel toen mijn vrouw ermee thuis kwam gisteren: Waar mijn buurman's KIA een piepgeluid produceert bij het rijden (beetje spaceship achtig) maakt de Ioniq een 'normaal' motorgeluid buiten de auto? Binnen hoor je daar niks van. Grappig.

- edit -

okay, ik hoorde hem alleen bij stilstand. Ik zie nu dat het bij rijden ook een ruimteschip is:

YouTube: Hyundai IONIQ electric VESS (Virtual Engine Sound System)

_O-.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-11-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:50
Er zijn door de jaren heen 2 mogelijke verklaringen gegeven van waarom de Classic geen trekhaak heeft gekregen.

De eerste, en die geloof ik net iets minder, is dat er bij een kop/staart aanrijding de kans bestaat dat die trekhaak in het batterijpakket geduwd wordt omdat dit pakket achteraan, onder de koffer zit. Maar als de kracht zo groot is dat zoiets kan gebeuren denk ik dat je wel andere bekommernissen hebt.

De tweede, en meer waarschijnlijk verklaring, is het relatief beperkte bereik van de wagen. Ga je daarmee trekken, dan kom je helemaal nergens meer met dat karretje. De trekhaak zou voor de meeste mensen dus redelijk nutteloos zijn. Dat wij hem zouden kunnen gebruiken om wat afval ofzo weg te doen of wat materiaal in de bouwmarkt te gaan halen is men wel vergeten. Niet iedereen gebruikt hem om te roadtrippen met een last er aan.

En als je de VESS wenst te horen in de wagen: radio uit, en als je hem dan nog niet hoort, even de venster open doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:34:
Er zijn door de jaren heen 2 mogelijke verklaringen gegeven van waarom de Classic geen trekhaak heeft gekregen.

De eerste, en die geloof ik net iets minder, is dat er bij een kop/staart aanrijding de kans bestaat dat die trekhaak in het batterijpakket geduwd wordt omdat dit pakket achteraan, onder de koffer zit. Maar als de kracht zo groot is dat zoiets kan gebeuren denk ik dat je wel andere bekommernissen hebt.

De tweede, en meer waarschijnlijk verklaring, is het relatief beperkte bereik van de wagen. Ga je daarmee trekken, dan kom je helemaal nergens meer met dat karretje. De trekhaak zou voor de meeste mensen dus redelijk nutteloos zijn. Dat wij hem zouden kunnen gebruiken om wat afval ofzo weg te doen of wat materiaal in de bouwmarkt te gaan halen is men wel vergeten. Niet iedereen gebruikt hem om te roadtrippen met een last er aan.

En als je de VESS wenst te horen in de wagen: radio uit, en als je hem dan nog niet hoort, even de venster open doen.
Ik denk dat er een mogelijk derde verklaring is, ze willen de typegoedkeuringskosten uitsparen, temeer omdat ze er vanuit gaan dat er maar weinigen zullen zijn die er iets achter willen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Toch is het wel jammer dat het niet mogelijk is. Juist voor die kleine ritjes naar de stort of de bouwmarkt had ik graag een trekhaak gehad.
Op mijn vorige auto (Auris Hybrid) zat wel een trekhaak ondanks dat die amper gewicht mocht trekken. Daar was de reden dat wanneer je bijvoorbeeld met een zware kar de bergen in gaat en halverwege alleen op de verbrandingsmotor uitkomt als de accu leeg is. Maar zelfs dan kon hij prima de bergen omhoog rijden (met 99 benzine-pk's). Met de Auris heb ik meerdere keren (kort) gereden met een kar vol stenen en puin. Dat ging helemaal prima, het is heel veel indekken en besparen op keuringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Interessant genoeg zegt het RDW mij (bij navraag) dat het niet onmogelijk is:
Wat moet u doen als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben?
Als u trekgewichten wilt registreren, moet er voor uw voertuig een goedkeuring tot het trekken van een aanhangwagen gegeven worden. Een aanvraag hiervoor kunt u indienen bij de afdeling VRT-testen van de RDW in Zoetermeer.

Wat gaat de afdeling VRT-testen met uw aanvraag doen?

Deze afdeling beoordeelt uw aanvraag en gaat eventueel met u een afspraak maken voor een keuring van het voertuig op ons testcentrum in Lelystad. LET OP! Er wordt alleen maar getest als de fabrikant toestemming geeft dat het voertuig een aanhangwagen mag trekken. U moet daarom een verklaring van de fabrikant met de door hem toegestane maximale gewichten, meesturen naar de afdeling VRT-testen.

U kunt via dit formulier online een aanvraag indienen.

Kies voor:

“M1/N1”
“Individuele keuring op RDW Testcentrum”
“Wijziging aanhangwagengewicht”
Deze aanvraag moet binnen 4 weken na verzending van deze mail binnengekomen zijn bij de afdeling VRT-testen.

Kosten VRT-testen

De kosten zijn afhankelijk van de leeftijd van het aangeboden voertuig, de overlegde documenten en in hoeverre het voertuig individueel moet worden beoordeeld of getest. De prijs van een test is opgebouwd uit de volgende componenten:

De uitvoering van de test en ook de rapportage van de test op basis van het technisch uurtarief.
De administratieve kosten op basis van het administratieve uurtarief.
Een toeslag voor het gebruik van de faciliteiten, indien van toepassing op basis van het betreffende uurtarief.
De uurtarieven vindt u in de tarievenlijst van de RDW.
Lang verhaal kort: Regel een verklaring van de fabrikant dat het wel technisch mogelijk is (het gebeurt b.v. in de UK en de US weldegelijk op de Ioniq Electric), stuur dat naar de RDW en zij testen de combinatie. Indien akkoord, krijg je het op kenteken.

Het LIJKT dus relatief simpel, maar zoals altijd, zal het dat vast wel niet zijn, en goedkoop ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Daarnet bleek voor de tweede keer de startaccu leeg. En het is nog niet eens koud...
Met wat gedoe en een prutslader zit er nu weer een heel klein beetje leven in, maar wat een gek*t...

Heeft een van jullie al een semi tractie accu er in weten te plaatsen?

Het idee dat ik er eenzelfde prutsaccu in moet terugzetten irriteert me mateloos.

[ Voor 14% gewijzigd door SvenHe op 01-11-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
SvenHe schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:46:
Daarnet bleek voor de tweede keer de startaccu leeg. En het is nog niet eens koud...
Met wat gedoe en een prutslader zit er nu weer een heel klein beetje leven in, maar wat een gek*t...

Het idee dat ik er eenzelfde prutsaccu in moet terugzetten irriteert me mateloos.
Hoeveel kilometers maak je ongeveer wekelijks? Ik krijg af en toe de melding dat de accu is bijgeladen tijdens het parkeren. Echter nog nooit zo leeg gehad dat ik niet meer kon rijden. Ook niet bij 2-3 weken stil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ik rijd een paar keer per week, meestal niet minder dan 50 km op een dag, Dus ik denk iets van 200 km in een week.

Ik kreeg de afgeloipen tijd wel een paar keer de melding dat ie had bijgeladen in de nacht, maar ik heb niks aangesloten dat de hele tijd stroom zou trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik had net even wat vervelends/raars:

Rij weg (na een keermanoeuvre) en de camera blijft 'vast' hangen terwijl ik gewoon in D aan het rijden ben (80km/h weg). Weigerde uit te gaan, elke knop die je aanraakt zegt 'kan niet terwijl camera actief is'. Moest uiteindelijk stoppen en de hele auto opnieuw opstarten :/.

Kom thuis, wil achteruit inparkeren, nu doet de camera het HELEMAAL niet meer.... niks. Geen beeld.

Wtf? En hoe kom ik uberhaupt in de camera settings? Kan het nergens vinden.

Edit:

en nu staan hij op de oprit geparkeerd, op slot, met 1 blauwe lamp die knippert in de dash? Niet aan het opladen...

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-11-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:39:

en nu staan hij op de oprit geparkeerd, op slot, met 1 blauwe lamp die knippert in de dash? Niet aan het opladen...
Als het de meest rechtse lamp is (wanneer je voor de auto staat), dan kan dat het laden van de 12V accu zijn.

Wanneer die slecht is dan kan er ook allerlei andere ongein ontstaan, zou me niets verbazen als je cameraperikelen daar dan ook bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500

Mijn 12v begint nu af en toe ook wat te sputteren. En toch gebruik ik de auto elke dag 40km heen en 40 terug. Maar ik denk dat het een bij effect van de on-board lader is die de 12v heel netjes op 13 en een beetje volt wil houden. Ik heb nog 4 maand fabrieksgarantie en nog 10 maand garantie bij de aanschaf bij een Bosch car service.
Heb de accu laten door meten en ja hij wordt iets minder maar is nog niet slecht genoeg om af te schijven. Dus ik houdt het even in de gaten.
Wel oppassen met andere accu types AGM(gel) en lithium. Deze hebben andere laad curves en spanningen. Mogelijk maken deze typen accus het probleem alleen maar erger.

Kijk en meet hete even na, maar na wat zoek werk zouden deze 12v accu's inde 28kWh versie moeten passen van gerenommeerd merk.
https://online-accu.nl/auto-accu/varta/a13/
https://online-accu.nl/auto-accu/bosch/s4-030/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mikkem schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:56:
[...]

Als het de meest rechtse lamp is (wanneer je voor de auto staat), dan kan dat het laden van de 12V accu zijn.

Wanneer die slecht is dan kan er ook allerlei andere ongein ontstaan, zou me niets verbazen als je cameraperikelen daar dan ook bij horen.
Nu net de auto opnieuw aangezet om hem even verder op de oprit te zetten (waar ik een 220v outlet heb) om de granny charger eraan te hangen, en toen werkte alles weer prima naar behoren.... maar toen zag ik dus die blauwe lamp knipperen. Ik heb iets online gevonden over een periodiek bijladen van de 12v accu, maar weet niet meer zeker welke van de 3 ik nou zag knipperen.

Heb net een stukje fast charging gedaan om even te checken hoe dat werkt, en hij hangt nu aan de granny omdat ik dat ook nog niet had geprobeerd. Bij het fast chargen merkte ik dat de Shell druppel niet werkte (pas niet herkend) maar de bijbehorende shell kaart (bankpas formaat) werkte direct prima bij een 'three mile solutions' paal bij een tankstation. Was een 180kw paal, maar ik begon met laden bij 42% en haalde dus initieel maar 33kw, wat afzakte naar 14kw richting de 80%.

Ik heb toen de pas opnieuw geswiped om het laten te stoppen, maar kun je ook gewoon de auto unlocken en de kabel eruit jenken? Of is dat niet aan te bevelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fx500
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:39:
Ik had net even wat vervelends/raars:

Rij weg (na een keermanoeuvre) en de camera blijft 'vast' hangen terwijl ik gewoon in D aan het rijden ben (80km/h weg). Weigerde uit te gaan, elke knop die je aanraakt zegt 'kan niet terwijl camera actief is'. Moest uiteindelijk stoppen en de hele auto opnieuw opstarten :/.

Kom thuis, wil achteruit inparkeren, nu doet de camera het HELEMAAL niet meer.... niks. Geen beeld.

Wtf? En hoe kom ik überhaupt in de camera settings? Kan het nergens vinden.

Edit:

Volgens boekje... (van voor de auto staand van links naar rechts 1, 2, 3)
alle 3 knipperend = laad error
nr 3 knipperend = 12v bijladen
nr 2 knipperend = tijdelijke laad interruptie of gepland laden. Bij de 28kWh versie knippert deze als pre-conditionering aan staat.

Nog even terug komend op alle 12v issues. Mocht er iets met een te lage spanning in je 12v zijn dan kun je de meeste gekke errors verwachten omdat het CANBUS netwerk spannings afhankelijk werkt. Er worden niet zozeer waardes doorgegeven maar meer spanningen gemeten.

Dus @HTT-Thalan je 12v zou een dipje kunnen hebben gehad wat ook de storing met de achteruitrijdt camera verklaard. Meestal is even een half uur op slot laten staan voldoende. En anders de 12v afkoppelen.
Voor de zekerheid kun je even naar de garage in de buurt voor een accu check.

[ Voor 21% gewijzigd door fx500 op 01-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:59:
[...]
Ik heb toen de pas opnieuw geswiped om het laten te stoppen, maar kun je ook gewoon de auto unlocken en de kabel eruit jenken? Of is dat niet aan te bevelen?
Wel eens gedaan met een AC lader maar nog nooit met een DC (snellader). Spanning is mij wat te hoog :+
is bovendien vast niet goed voor de lader zowel on-board als laadzuil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

dank voor alle tips :) ik zal volgende keer (als het nog gebeurt) checken welke lamp het is. En mocht de camera weer issues geven, er zit volledige garantie op de auto dus dan knikker ik hem gewoon bij de dealer binnen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mijn ervaring aangaande de 12v accu. Koop een accumonitor dan heb je een historisch spanningsverloop van de accu, kost een paar tientjes en meten is weten. Verder moet de auto echt op slot staan om periodiek bijgeladen te worden, iets wat ik op eigen afgesloten terrein nooit deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Ook weleens last van gehad.
Koop gewoon een powerbank met accupolen.
Desnoods eentje met compressor er op als je dat leuk vind.
Het enige wat de startmotor doet is electronica aanzetten en dan via de tractie accu verder gaan. Die powerbank heeft genoeg capaciteit om je auto op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Blokker_1999 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:34:

Is het niet zo dat als er een trekhaak mogelijkheid is die wordt meegerekend in de bereik cijfers. En dus dat je WLTP cijfers kelderen?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
[...]
Dat kan bij AC laders en doe ik altijd (let op er zijn tweakers die dat uiteraard niet vinden kunnen). Bij DC laden kan dat niet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online

Bij mij was de auto ca. 5 jaar oud toen ik dit 1 keer had. Heb toen de accu gewoon vervangen:

BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
[...]

Bij AC laden kan je dat in principe altijd doen. Als je de auto net van het slot haalt hoor je de ontgrendeling van de laadstekker in je auto ontgrendelen, tegelijkertijd gaat de laadsnelheid naar een laag vermogen om een vlamboog te voorkomen bij het lostrekken. Na een seconde of 10 hoor je de vergrendeling weer dichtgaan en zal de snelheid weer omhoog gaan. Op deze manier lostrekken kan zonder problemen. Thuis heb ik een Zappi en daarop kan ik de laadsessie niet eens stoppen, dus de enige manier is deze manier.
Doe je dit bij een publieke laadpaal met je eigen kabel dan kan het alsnog nodig zijn om je pasje voor de lezer te houden voordat hij je kabel weer vrijgeeft.

DC laden is weer een heel ander verhaal. Daarbij moet je echt de sessie stoppen op de lader zelf voordat je de vergrendeling in je auto weer los hoort gaan. Zomaar de stekker lostrekken bij deze vermogens is gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Headshot_NL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:06:
[...]

Bij AC laden kan je dat in principe altijd doen. Als je de auto net van het slot haalt hoor je de ontgrendeling van de laadstekker in je auto ontgrendelen, tegelijkertijd gaat de laadsnelheid naar een laag vermogen om een vlamboog te voorkomen bij het lostrekken. Na een seconde of 10 hoor je de vergrendeling weer dichtgaan en zal de snelheid weer omhoog gaan. Op deze manier lostrekken kan zonder problemen. Thuis heb ik een Zappi en daarop kan ik de laadsessie niet eens stoppen, dus de enige manier is deze manier.
Doe je dit bij een publieke laadpaal met je eigen kabel dan kan het alsnog nodig zijn om je pasje voor de lezer te houden voordat hij je kabel weer vrijgeeft.

DC laden is weer een heel ander verhaal. Daarbij moet je echt de sessie stoppen op de lader zelf voordat je de vergrendeling in je auto weer los hoort gaan. Zomaar de stekker lostrekken bij deze vermogens is gevaarlijk.
Het kan ook gewoon niet hoor. Je kan bij DC laden de kabel er niet uit trekken, zelfs niet als je de auto ontgrendelt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik ga zondag dus een lange rit maken, van in totaal 350 kilometer. Ik weet dat er een laadpunt is bij de bestemming, maar die zal zeer waarschijnlijk 11kw zijn, dus 3,7kw laden in mijn geval. Mijn huidige plan was om gewoon te vertrekken en bij een low SoC ergens een fastned binnen te rijden, maar gezien het voorspelde slechte weer moet ik een beetje meer voorbereiding doen, denk ik, aangezien ik begrepen heb dat regen en wind een flinke deuk in je bereik kunnen slaan.

Ik vind wel EV routeplanners (zoals die van de ANWB) maar die houden geen rekening met slecht weer, ze pakken gewoon het maximale bereik van je EV per type en gaan uit van een gewenst percentage bij aankomst.

Wat voor routeplanner is er aan te bevelen? Of doet de auto dat zelf ook heel goed? Moet ik dan google maps via Android Auto gebruiken of beter de ingebouwde navi van Hyundai zelf? Ik heb nog actieve bluelink services + abo, dus ik ga er vanuit dat deze up to date is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
abrp app

Pagina: 1 ... 151 ... 195 Laatste