Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:14
of de fastned routeplanner

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De ABRP app krijgt 2.9 sterren in de store... zou erg onstabiel zijn zegt men. De Fastned app zegt dat hij mijn route 'niet kan plannen' met 'slechts 265 bereik' maar dat blijkt dus te zijn omdat hij ALLEEN fastned chargers overweegt. Beetje kut.

- edit -

dat blijkt te zijn omdat ik ook return trip had aangevinkt. Met alleen heen lukt het wel... hij adviseert 2x laden, voor een totaal van 60 minuten, totale route 4:20. Daar kan ik wel wat mee denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-11-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@HTT-Thalan
Abrp was in het begin wel lastig te gebruiken, maar gaat nu goed. Hoewel nu in 4.6.5 iets ziet waardoor die af en toe eruit knalt. Grote voordeel is de SoC uitlezen (Via obd2 dongle)
chargemap werkt ook wel ok, en kent alle merken snelladers

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10-2024

mvt

ja ik ja

Misschien een optie omdat je de 38 kwh versie hebt. Gebruik in die apps de 28kwh versie. Ipv extra verbruik rekent hij dan met minder capaciteit. Even voor een snelle indruk als je thuis wilt plannen.

En zoek eventueel naar tesla v2 chargers onderweg, goedkoper dan fastned

[ Voor 16% gewijzigd door mvt op 02-11-2023 21:11 ]

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mvt schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:09:
Misschien een optie omdat je de 38 kwh versie hebt. Gebruik in die apps de 28kwh versie. Ipv extra verbruik rekent hij dan met minder capaciteit. Even voor een snelle indruk als je thuis wilt plannen.

En zoek eventueel naar tesla v2 chargers onderweg, goedkoper dan fastned
Dat lijkt de app zelf al te doen: hij rekent met 183km bereik voor de eerste stop, waarschijnlijk vanwege het hogere verbruik op de snelweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-05 22:12
SvenHe schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:46:
Daarnet bleek voor de tweede keer de startaccu leeg. En het is nog niet eens koud...
Met wat gedoe en een prutslader zit er nu weer een heel klein beetje leven in, maar wat een gek*t...

Heeft een van jullie al een semi tractie accu er in weten te plaatsen?

Het idee dat ik er eenzelfde prutsaccu in moet terugzetten irriteert me mateloos.
Dit is eerder gevraagd in dit topic:

TwOkkie in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Denk erom dat je niet per ongeluk de 55 Ah variant bestelt (zoals ik..), die heeft een B00 hold down, wat betekent dat ie geen voet heeft om hem stevig vast te zetten.

De variant die je waarschijnlijk wilt is deze: DURACELL 38AH EXTREME EFB START-STOP ACCU, 400A, 12V, BDE 38 EFB JIS

Ik had ook last van een leeglopende accu, vooral nadat de auto een nachtje aan de laadpaal had gehangen thuis. Ik heb nog even met een multimeter nagemeten wat het sluipverbruik is, maar het lijkt vrijwel nihil. Wel neemt de auto nadat je ‘m op slot doet nog zo’n 6A (72 W), tien minuten later zakt dat naar 3A (36W) en een half uurtje later (heb tussentijds niet gekeken dus weet niet exact hoe lang het duurt) is het nihil. Maar dit zou net te zwaar kunnen zijn voor een oude accu (die van mij was nog origineel uit 2017).

[ Voor 3% gewijzigd door philipk89 op 03-11-2023 07:48 ]

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:02
Dank philip, goede info!

Nog even over een booster, die kan neem ik aan niet op de sigarettenaansteker worden aangesloten?
Zijn ze er ook met een snelkoppeling op de accu?

Het gaat me er vooral om dat de oplossing ook voor mijn vrouw te doen moet zijn.

En maakt capaciteit nog uit?

[ Voor 88% gewijzigd door SvenHe op 03-11-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Vanochtend de auto bij Hyundai gebracht voor de 105k beurt, eerste keer voor mij met deze auto bij deze dealer. Ik vroeg nog even naar die warmtepomp, en die zat er helemaal niet in volgens de baliemedewerker en de monteur die hij vroeg: "neeee, nooit een warmtepomp in de oude Ioniq hoor". Meteen een matig gevoel bij, want die zit er natuurlijk wel in.

Ik vroeg ook nog even naar condens die zich heel soms vormt achter het logo, bij het gat van de radar. Logo zit er net niet helemaal netjes geplakt, soort bel rondom het radargat. Begon ie meteen over of ik schade had laten repareren daar, want zoiets had ie nog nooit van gehoord.

Denk ook gelijk de laatste keer dat ik daar kom zeg, met deze attitude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

boozzz schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:48:
Vanochtend de auto bij Hyundai gebracht voor de 105k beurt, eerste keer voor mij met deze auto bij deze dealer. Ik vroeg nog even naar die warmtepomp, en die zat er helemaal niet in volgens de baliemedewerker en de monteur die hij vroeg: "neeee, nooit een warmtepomp in de oude Ioniq hoor". Meteen een matig gevoel bij, want die zit er natuurlijk wel in.

Ik vroeg ook nog even naar condens die zich heel soms vormt achter het logo, bij het gat van de radar. Logo zit er net niet helemaal netjes geplakt, soort bel rondom het radargat. Begon ie meteen over of ik schade had laten repareren daar, want zoiets had ie nog nooit van gehoord.

Denk ook gelijk de laatste keer dat ik daar kom zeg, met deze attitude.
Dat is inderdaad een baggerdealer, is het toevallig in Tilburg? :+
Mijn (blackpack) logo is een aantal jaar geleden onder garantie vervangen omdat er een luchtbel onder kwam, de dealer in Tilburg vertelde me dat de blackpack nooit in NL is geleverd... |:(
De dealer in Waalwijk heeft toen zonder morren het logo vervangen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:26
SpongeRob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:17:
[...]

Mijn (blackpack) logo is een aantal jaar geleden onder garantie vervangen omdat er een luchtbel onder kwam, de dealer in Tilburg vertelde me dat de blackpack nooit in NL is geleverd... |:(
joh ik heb alleen maar blackpacks gezien met het grijze logo. Dacht altijd waarom zou ooit iemand dan blackpack nemen....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

De blackpack optie had altijd een zwart logo voor zover ik weet, als het logo grijs was bij die modellen had wellicht de eigenaar zelf de neus (laten) wrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
SpongeRob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:17:
[...]

Nee, deze zit in Amsterdam (west). Mocht iemand een aanrader in deze regio weten, dan hou ik me aanbevolen.

Precies dat ja, die luchtbel. Goed te weten dat sommige dealers dat wel vervangen. Blackpack met zwart logo, 2019 28kWh model, dus er zit nog eventjes garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:30

timovd

Voorsprong door techniek

SpongeRob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:44:
De blackpack optie had altijd een zwart logo voor zover ik weet, als het logo grijs was bij die modellen had wellicht de eigenaar zelf de neus (laten) wrappen?
Hier zelf een nieuwe "blackpack" grille/neus besteld en gemonteerd. Wel nog met het grijze logo.
De mat grijze oude grille nog kunnen verkopen op MP aan iemand die een paaltje had gekust.

Edit: voor onderdelen: timovd in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
wrap van andere Tweaker: UniMatrix in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 03-11-2023 13:59 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

boozzz schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:54:
[...]

Nee, deze zit in Amsterdam (west). Mocht iemand een aanrader in deze regio weten, dan hou ik me aanbevolen.

Precies dat ja, die luchtbel. Goed te weten dat sommige dealers dat wel vervangen. Blackpack met zwart logo, 2019 28kWh model, dus er zit nog eventjes garantie op.
Dan zou ik ze toch maar eventjes vriendelijk doch duidelijk uitleggen dat je twijfelt aan hun vakkundigheid aangezien er gewoon standaard een warmtepomp in de classic Ioniq zit en dat het zwarte logo de neiging heeft om een luchtbel te vormen. De dealer in Waalwijkn had er al eerder één of twee onder garantie vervangen exact om die reden.
De blackpack optie was in 2019 standaard geworden inclusief de getinte ruiten achter als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-05 22:12
SvenHe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:29:
Dank philip, goede info!

Nog even over een booster, die kan neem ik aan niet op de sigarettenaansteker worden aangesloten?
Zijn ze er ook met een snelkoppeling op de accu?

Het gaat me er vooral om dat de oplossing ook voor mijn vrouw te doen moet zijn.

En maakt capaciteit nog uit?
Booster kan niet op de sigarettenaansteker(s). Dat is omdat deze gezekerd zijn op ik meen 15A (180W/12V=15A), en dan springt de zekering. Tenzij de booster op een lager wattage ingesteld kan worden (of op een voltage waarmee het verschil tussen de accu van de auto en de booster niet te groot is), dan zou het in theorie genoeg moeten zijn om de auto te laten starten. Maar ik zou persoonlijk voor de EFB accu gaan en me er geen zorgen meer over maken :)

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

philipk89 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:43:
[...]

Dit is eerder gevraagd in dit topic:

TwOkkie in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Denk erom dat je niet per ongeluk de 55 Ah variant bestelt (zoals ik..), die heeft een B00 hold down, wat betekent dat ie geen voet heeft om hem stevig vast te zetten.

De variant die je waarschijnlijk wilt is deze: DURACELL 38AH EXTREME EFB START-STOP ACCU, 400A, 12V, BDE 38 EFB JIS

Ik had ook last van een leeglopende accu, vooral nadat de auto een nachtje aan de laadpaal had gehangen thuis. Ik heb nog even met een multimeter nagemeten wat het sluipverbruik is, maar het lijkt vrijwel nihil. Wel neemt de auto nadat je ‘m op slot doet nog zo’n 6A (72 W), tien minuten later zakt dat naar 3A (36W) en een half uurtje later (heb tussentijds niet gekeken dus weet niet exact hoe lang het duurt) is het nihil. Maar dit zou net te zwaar kunnen zijn voor een oude accu (die van mij was nog origineel uit 2017).
@SvenHe Ik kan iedereen de Varta B23 aanbevelen als je een multitool hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:49

ThsAdrns

Be the change!

Headshot_NL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:06:
Thuis heb ik een Zappi en daarop kan ik de laadsessie niet eens stoppen, dus de enige manier is deze manier.
Off-topic: je kunt met de knoppen Up en Down op de Zappi de stop-modus kiezen. Dan eindigt binnen 2 seconden de laadsessie en kun je - als je auto daarop de stekker vrijgeeft - de stekker eruit halen. Dat tenminste bij mijn Zappi met vaste kabel.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 13:05
HTT-Thalan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:17:
Ik ga zondag dus een lange rit maken, van in totaal 350 kilometer. Ik weet dat er een laadpunt is bij de bestemming, maar die zal zeer waarschijnlijk 11kw zijn, dus 3,7kw laden in mijn geval. Mijn huidige plan was om gewoon te vertrekken en bij een low SoC ergens een fastned binnen te rijden, maar gezien het voorspelde slechte weer moet ik een beetje meer voorbereiding doen, denk ik, aangezien ik begrepen heb dat regen en wind een flinke deuk in je bereik kunnen slaan.

Ik vind wel EV routeplanners (zoals die van de ANWB) maar die houden geen rekening met slecht weer, ze pakken gewoon het maximale bereik van je EV per type en gaan uit van een gewenst percentage bij aankomst.

Wat voor routeplanner is er aan te bevelen? Of doet de auto dat zelf ook heel goed? Moet ik dan google maps via Android Auto gebruiken of beter de ingebouwde navi van Hyundai zelf? Ik heb nog actieve bluelink services + abo, dus ik ga er vanuit dat deze up to date is?
Even mijn ervaring delen van afgelopen woensdag. Ritje van Joure naar Groote Keeten. Rit van c.a. 190km.
Heenreis veel regen, flinke tegenwind. Viel mij alles mee. 15.6kWh/100km. Steeds 106KM/u op ACC gereden. Vertrokken van huis met 99%. Daar inderdaad aan een Total energies paal gehangen met 46%. Terugweg 13.9kWh/100km. Wel de hele rit ABRP met OBD dongel gebruikt voor eigen gemoedsrust. Heel fijn systeem _/-\o_

Dus antwoord op je vraag. het heeft zeker impact maar misschien niet zoveel als je gedacht had? de IONIQ is echt koning zuinige EV's. mede vanwege zijn gestroomlijnde profiel.
Wat ik wel mee kan geven is, meer gewicht en lagere tempraturen zijn meer funest voor je verbruik en dus ook berijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
@timovd Dank voor de verwijzing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
podarcis schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:42:
Mijn Hyundai Ioniq 28 kWh uit 2019 is gisteren bij de lokale Hyundai dealer Content geweest naar aanleiding van een storing in het electrische systeem. Enkele onderdelen zijn uit voorzorg vervangen, maar helaas heeft dit niet geholpen, vanochtend kwam de storing weer terug.

Nu heb ik opnieuw contact opgenomen met de dealer voor een nieuwe afspraak, maar toen kreeg ik te horen dat wat gisteren onder garantie is vervangen, nu blijkbaar niet onder garantie valt omdat mijn auto een garantieperiode heeft van 3 jaar in plaats van 5. De dealer gaf aan dit nog nooit eerder te hebben meegemaakt en kon ook niet precies aangeven waarom de garantieperiode is ingekort door Hyundai. Mogelijk was mijn auto eerder een taxi. Dit lijkt me sterk, omdat bij aankoop de km-stand rond de 3000 km (nu 35k) was.

De storing is trouwens best een rare; tijdens het rijden verschijnt er een 'electrische storing, waarbij het navigatiesysteem volledig uit valt, de sensor van de bandenspanning een alarm geeft en gaat het oranje lampje met het autootje branden. Na enkele seconden (vandaag bijna 2 minuten trouwens), gaat het lampje van de bandenspanning uit, het lampje met het sleuteltje ook en dan start ook het navigatiesysteem weer op. Het oranje 3-hoekje met een uitroepteken en 'EV' blijft branden. Qua rijden is er niets te merken van de storing; LKA en bijvoorbeeld cruise control blijft gewoon functioneren. De ingestelde stand van regeneratie (in te stellen in het EV-systeem) is wel gereset.

Wie herkent de storing en wie heeft er wel eens over gehoord dat de garantieperiode van 5 naar 3 jaar wordt ingekort?
al gewoon een nieuwe 12v accu geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
SpongeRob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:10:
[...]

Dan zou ik ze toch maar eventjes vriendelijk doch duidelijk uitleggen dat je twijfelt aan hun vakkundigheid aangezien er gewoon standaard een warmtepomp in de classic Ioniq zit en dat het zwarte logo de neiging heeft om een luchtbel te vormen. De dealer in Waalwijkn had er al eerder één of twee onder garantie vervangen exact om die reden.
De blackpack optie was in 2019 standaard geworden inclusief de getinte ruiten achter als ik het me goed herinner.
Vriendelijk en duidelijk geprobeerd, maar werd in eerste instantie niet al te begripvol gereageerd. Ze hadden als advies ook nog remvloeistof vervangen en airco bijvullen, zou dan een goede € 200 bij komen bovenop de beurt van 170. Had ik even niet zoveel zin in, en zou in principe ook gedaan moeten zijn toen ik hem kocht een paar maanden terug (goed, moet je ook maar geloven).

Hoe dan ook, hun advies niet opvolgen was het foute antwoord. Na een beetje pushen ging hij nu wel een garantieaanvraag doen voor dat logo, maar hij gaf het weinig kans. Hoor ik volgende week. Nou ja, iig weer mobiliteitshulp zullen we maar zeggen. Airco zien we wel van de zomer (was afgelopen zomer iig nog ijskoud), en remvloeistof doe ik mogelijk anders zelf wel van het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

We hebben de eerste "leg" van onze road trip gehaald, op 1 accu naar de fastned bij Breda. We sloten aan met 12% resterend op een 300kw charger, maar hij laad maar met 31kw? Is daar een goeie reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

HTT-Thalan schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:57:
We hebben de eerste "leg" van onze road trip gehaald, op 1 accu naar de fastned bij Breda. We sloten aan met 12% resterend op een 300kw charger, maar hij laad laadt maar met 31kw? Is daar een goeie reden voor?
https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai
Dat lijkt wat aan de lage kant.

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 05-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De fastned app blijft op een neer bouncen tussen 25 en 40kw, maar de display van de auto zegt nu 32kwh, zitten ondertussen al weer weer op 30kwh. Tja, niks aan te doen, behalve geduld hebben. Hoe zet je die battery preconditioning aan? Ik denk namelijk dat het door de buitentemperatuur van 10 graden komt.

Edit: er komt nu een zoemend geluid uit de auto, en het dash geeft aan nu met 46kw te laden...

58%, snelheid terug ingezakt naar 32kw.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-11-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

HTT-Thalan schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:08:
[...]

De fastned app blijft op een neer bouncen tussen 25 en 40kw, maar de display van de auto zegt nu 32kwh, zitten ondertussen al weer weer op 30kwh. Tja, niks aan te doen, behalve geduld hebben. Hoe zet je die battery preconditioning aan? Ik denk namelijk dat het door de buitentemperatuur van 10 graden komt.

Edit: er komt nu een zoemend geluid uit de auto, en het dash geeft aan nu met 46kw te laden...

58%, snelheid terug ingezakt naar 32kw.
Dat is vrij traag, dat moet wel door de temperatuur komen. Je had toch een 38kWh?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Arfman schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:24:
[...]

Dat is vrij traag, dat moet wel door de temperatuur komen. Je had toch een 38kWh?
Klopt. Toen ik de verwarming hoorde aanspringen (van de accu) ging het omhoog naar 46kw, nu weer langzamer. Die opgave is max he, de praktijk is dus minder. Geeft niet, gewoon rekening mee houden voortaan. De kinderen kleuren wat en eten een koekje. Ben nog steeds blij met de 38kwh versie vanwege o.a. de app dus ik neem het langzame laden voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hah, gelukje :D de lader hier in het dorp blijkt 7kw te laden en geen 3.7.... dus over 3.5 uur issue 100% vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:40
HTT-Thalan schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:47:
Hah, gelukje :D de lader hier in het dorp blijkt 7kw te laden en geen 3.7.... dus over 3.5 uur issue 100% vol.
Ja dat is genieten, was dat in Nederlands maar vaker. In Nederland heb je verschillende kosten voor aansluiten van 25A of 35A, vandaar dat bijna alle publieke palen een 25A aansluiting hebben. In het buitenland is dat onderscheid er volgens mij vaak niet, dus hebben de palen een zwaardere aansluiting. Daar kun je dan goed gebruik van maken met je Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:54
HTT-Thalan schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:47:
Op mijn werk staan ook een paar van die palen. Meestal zijn ze vrij dus altijd prettig dat de auto met een paar uurtjes al weer vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Met een bijna volle accu uit Zeeuwsch Vlaanderen vertrokken en via een kleine omroute naar Antwerpen gereden (tunnel in Zeeland afgesloten) en op die accu helemaal tot de somp gekomen langs de a50 met nog 50km resterend. Laatste 10km even gasgegeven in een poging de accu wat op te warmen. Nu haal ik wel betrouwbaarder de 47kw tijdens het laden, geen idee of het toeval is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:19
Zijn er hier mensen die gebruik maken van de 3e, rechtse knop link onderaan het stuur? Naast o.a. de knop om de laadklep te openen? De knop die het laadschema in-/uitschakelt? Ik gebruik deze regelmatig om m'n planning te skippen: ik laad omwille van een met uitsterven bedreigde dag-/nachtteller zo min mogelijk 's nachts. Zonet kwam ik thuis en moet morgen een volle batterij hebben. Ik schakel de auto uit, plug de lader in, schakel de planning uit d.m.v. de schema aan/uit knop, en er gebeurt niets. Vervelend ook, er is nergens een notificatie/indicatie LED die aantoont of hij die knop nu al dan niet actief is. Dus ik duw hem nog eens in. De middelste LED op het dashboard begint te flikkeren (wachtstand). Druk dus weer de schema aan/uit knop in. Middelste LED flikkert nog eventjes 'uit ritme', en stopt... Paar keer geprobeerd, de auto wou niet starten met laden.
Ik start de auto weer op, druk nog eens de schema aan/uit knop in. En nu doet ie het wel en begint hij met laden. Nog iemand dit al eens meegemaakt, Per geluk had ik op m'n Boxx thermostaat (neefje van de Toon) gezien dat ik geen elektriciteit trok, of ik had morgen geen volle batterij.

Daarnaast: vandaag in de berm moeten parkeren. Met de huidige regen bleek dat een uitdaging. Ik parkeer achteruit op de barm, wil me nog wat goed zetten. Geen grip meer... En gek genoeg: ik voelde de banden niét spinnen, zo nat bleek de ondergrond. Uitgestapt. Ik stond gewoon op weidegras, plat geduwd, nat, wat vermengt met de modder. Maar ik kon geen kant meer uit. Ik had het nog al gemerkt in de winter in de sneeuw in de Ardennen. Een aangedrukte laag sneeuw en de auto is àlle grip kwijt. En nu dus weer. Ik rij mij vast, in een berm! Bij vertrek was de ondergrond voldoende droog/hadden de banden weer grip.
Maar wat een farce... Wat een idiote eco bandjes... Heeft nog iemand die ervaring? Is dat met alle eco banden zo? Ik heb vooraan die standaard gemonteerd waren toen ik hem tweedehands bij de garage kocht. Achteraan liggen Michelin eco banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Volgens mij is dat met elke auto een goed advies, niet in een drassige berm komen met je wielen :P. Ja, de Eco banden zijn erg hard/glad naar mijn beleving (als ze versleten zijn zet ik er zeker wat anders op) maar mijn ervaring is dat veel auto's vast kunnen komen te zitten in natte zachte bermen.

OT: Ik moet zeggen dat het ding een excellente reisauto is. Ik heb een totaal gemiddelde gereden van 7.5km/kwh over een afstand van 720km. Met volle accu weg, na ~230km snelgeladen van 12% tot 79%, daarna nog ~120km gereden en daar aan een lokale laadpaal gelegd met 7kw. Na ~3.5 uur met een bijna volle accu weer weg, en bij 13% weer snelgeladen tot 75%.

Op de heenweg kreeg ik toen ik onder de 80km bereik kwam een beetje range anxiety en ben ik van constant 100 rijden (de hele trip tot dan toe) naar 90 gegaan maar uiteindelijk bleek dat waarschijnlijk onnodig. Op de terugweg veel 90 gereden in België (100 was gewoon niet mogelijk door de drukte, met 90 kwam ik overal veel soepeler doorheen), eenmaal terug in NL 100 aangehouden en vanaf de laatste laadsessie met 130 naar huis gekacheld (moe en wilde graag naar bed :D). Ook bij die snelheden bleef hij lekker stabiel en zeker in het stikdonker van het noorden zijn dingen als automatisch grootlicht, lane keeping assist en stoelverwarming echt wel welkom _O-. Ik heb mijn hele leven zonder gedaan maar ben er nu toch wel content mee.

Met een nog grotere accu was dit een prima NL-cruiser geweest maar zoals het nu staat heb ik ab-so-luut niet te klagen denk ik.

- edit -

ik heb de rekensom even gemaakt, maar dan puur voor brandstof (dus geen onderhoud, banden, afschrijving, belasting etc etc etc). Was ik met mijn benzineauto gegaan had ik een gemiddelde van 1 op 14 gereden (bij benadering). 720km afgelegd op die manier, tegen een benzineprijs van ±1,95 (gisteren) per liter zou me dat om en nabij de 100 euro aan benzine hebben gekost.

Ik heb de laadsessies opgeteld van gisteren, en die komen in totaal uit op ±49 euro. Ik heb me dus ruwweg de helft aan 'brandstofkosten' bespaar ten opzichte van een traditionele rit, maar ben daarvoor uiteraard wel langer onderweg geweest (in totaal 1u15 langer dan normaal, 45min op de heen en 30min op de terugweg). Dit was wel 'dure' stroom (Fastned á 69c/kwh en bij een Ecotap Laadpunt via de Shell pas zo'n 57c/kwh). Thuis stroom zou rond de 39c hebben gelegen op ons huidige contract, maar daarvoor reikt de accu natuurlijk niet ver genoeg. Ik ben voornemens het contract te wijzigen om onder de 30c te kunnen duiken met onze nieuwe laadpaal, dan moet ik ruwweg op een derde van de brandstofprijs uit kunnen komen, maar het verschil is dan ook groter omdat die benzineauto op lokaal verkeer natuurlijk meer dan 1 op 14 gaat gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-11-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bij onze Ioniq reageert een gedeelte van het touchscreen niet meer op aanraking. Het gaat om een Ioniq electriq uit dec 2016.
Hebben meer mensen dit gehad? Ik vrees dat een nieuw scherm of infotainment systeem een duur geintje wordt...
Schoonmaken met een droge doek helpt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

jhead22 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:58:
Bij onze Ioniq reageert een gedeelte van het touchscreen niet meer op aanraking. Het gaat om een Ioniq electriq uit dec 2016.
Hebben meer mensen dit gehad? Ik vrees dat een nieuw scherm of infotainment systeem een duur geintje wordt...
Schoonmaken met een droge doek helpt niet.
Heb je al geprobeerd om 'm te resetten met de resetknop rechts avn de volumeknop?
Mocht je een vervanger nodig hebben zou je op ebay of de onderdelenlijn kunnen kijken.
Als je zelf handig genoeg bent zou je ook het display zelf kunnen vervangen mocht je deze los kunnen bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door SpongeRob op 06-11-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:26
Ook ik ben sinds eergisteren in het bezit van een prachtige Ioniq 2018 als grotere gezinsauto naast de e208 die we al hebben. Heb de afgelopen 50 paginas al doorgelezen van dit topic en veel wijzer geworden. Maar toch, toch voor de zekerheid even een vraag voor ik woensdag terug naar de dealer ga: klopt het dat je met alleen de A/C knop aan ook moet kunnen verwarmen (en dan dus via de warmtepomp)? Momenteel lukt het verwarmen alleen met "HEAT" aan. Als ik de airco aanzet op 30 graden dan is het alleen koele lucht, ook na tientallen kilometers rijden. De airco-verbruiksmeter in het EV menu geeft dan ook 0kWh aan.

Flink warm stoken in de auto en dan de airco op 15 lijkt ook niet zoveel te doen... Dus ik voel de bui al hangen (heb een jaar volledig Bovag garantie) maar ik wil zeker weten dat ik het goed interpreteer voor ik daar sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Silvin schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:43:
Ook ik ben sinds eergisteren in het bezit van een prachtige Ioniq 2018 als grotere gezinsauto naast de e208 die we al hebben. Heb de afgelopen 50 paginas al doorgelezen van dit topic en veel wijzer geworden. Maar toch, toch voor de zekerheid even een vraag voor ik woensdag terug naar de dealer ga: klopt het dat je met alleen de A/C knop aan ook moet kunnen verwarmen (en dan dus via de warmtepomp)? Momenteel lukt het verwarmen alleen met "HEAT" aan. Als ik de airco aanzet op 30 graden dan is het alleen koele lucht, ook na tientallen kilometers rijden. De airco-verbruiksmeter in het EV menu geeft dan ook 0kWh aan.

Flink warm stoken in de auto en dan de airco op 15 lijkt ook niet zoveel te doen... Dus ik voel de bui al hangen (heb een jaar volledig Bovag garantie) maar ik wil zeker weten dat ik het goed interpreteer voor ik daar sta.
Ik zet hem meestal op 'auto' en 19.5 graden. Als ik dan met de hand 'heat' uitzet krijg ik ijskoude lucht, dus de heat lijkt er wel bij nodig te zijn, en dat lijkt me ook logisch - waar moet de warmte anders vandaan komen? Ik heb alleen geen idee waar die hitte mee opgewekt word, ik las/hoorde idd over een resistor en een warmtepomp maar de auto werkt prima en het heeft een minimaal effect op het bereik dus ik geloof het wel.

https://www.ioniqforum.co...t-pump-for-heating.36543/

hier schrijven ze dat ook, gewoon op standje 'auto' knikkeren en dan regelt 'ie het zelf wel.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-11-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:20
Mijn ervaring met verwarmen met alleen de AC is wisselend. Op de eerste dag van mijn reis naar Spanje gebruikte ik alleen de AC en dat ging prima. De tweede dag stopte de verwarming er halverwege de dag mee zonder een aanwijsbare oorzaak. Daarna de Auto stand gebruikt en had weer verwarming.

Uiteindelijk maakt het in verbruik denk ik niets uit. Als je het energiescherm bekijkt zie je met alleen AC zo tot 1kW verbruik en meest ergens rond de 0,5kW. Gebruik je Auto dan heb je eerst een hoog verbruik van boven de 1kW tot 4 a 5 kW bij het verwarmingselement en dat zakt dan ook naar een 0,5kW voor alleen de warmtepomp.

Ook ik heb langere tijd met alleen de AC aan gereden en zonder warme lucht en ik zag dan ook een verbruik van continu een 0,2kW. Met deze ervaring maak ik nog wel gebruik van de AC om te verwarmen maar alleen bij korte afstanden. Rij ik langere afstanden dan kies ik eerder voor de Auto stand.

Uiteindelijk zal het denk ik in verbruik weinig uitmaken mits de warmtepomp natuurlijk niet defect is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Bedankt voor de reacties. Kijk ik ga waarschijnlijk voor 99% de auto functie gebruiken dus daar maak ik me geen zorgen om. Maar het feit dat er in de A/C modus geen verschil lijkt te zijn tussen standje 15 en 30 graden is wat me zorgen baart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Als hij op auto staat zal hij op heat springen als het binnen te koud is. Als hij op a/c staan en auto uit neem ik aan dat hij niet verwarmd

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 18:41

matroosoft

Lone Christian

Volgens mij duidt HEAT op verwarmen met de warmtepomp. Bij mij komt er ook geen warme lucht als ik die uitschakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb het net even getest voor je. De buitentemperatuur is momenteel 7 graden hier, en ik heb zoals gezegd de airco altijd op 'auto' en dan 19 of 19.5 graden, maar heb hem nu even gebumpt naar 22 graden en lo and behold, er komt dan een zware brom uit de auto die ik normaal niet heb en er begint (flink) warme lucht naar binnen te stromen. Dat zal dus de warmtepomp zijn, die blijkbaar normaal niet nodig is op de temperaturen die ik prefereer.

Iets anders wel: De Bluelink app wil momenteel niet bij mij. Als ik refresh zegt ie "network error, please try again later, contact service partner if problem persists". Ik heb in de auto al 'reconfigure bluelink gedaan' en ook een reset via de pinhole (met daarbij bluetooth op mijn telefoon uitgeschakeld). Geen verschil, heb momenteel geen bluelink functionaliteit dus.

Een ander dingetje dat ik ondertussen merk is dat zoals de laadpaalinfo als de navi op de auto echt niet up to date is, ondanks de aanwezigheid van 'live' services. Iemand anders die daar ook wat over kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:36:
Ik heb het net even getest voor je. De buitentemperatuur is momenteel 7 graden hier, en ik heb zoals gezegd de airco altijd op 'auto' en dan 19 of 19.5 graden, maar heb hem nu even gebumpt naar 22 graden en lo and behold, er komt dan een zware brom uit de auto die ik normaal niet heb en er begint (flink) warme lucht naar binnen te stromen. Dat zal dus de warmtepomp zijn, die blijkbaar normaal niet nodig is op de temperaturen die ik prefereer.

Iets anders wel: De Bluelink app wil momenteel niet bij mij. Als ik refresh zegt ie "network error, please try again later, contact service partner if problem persists". Ik heb in de auto al 'reconfigure bluelink gedaan' en ook een reset via de pinhole (met daarbij bluetooth op mijn telefoon uitgeschakeld). Geen verschil, heb momenteel geen bluelink functionaliteit dus.

Een ander dingetje dat ik ondertussen merk is dat zoals de laadpaalinfo als de navi op de auto echt niet up to date is, ondanks de aanwezigheid van 'live' services. Iemand anders die daar ook wat over kan zeggen?
apps van autos hebben nog wel eens last van de hoeveelheid mensen die 's ochtends hun auto willen opwarmen :+
En de wakeup call naar de auto om te communiceren is volgens mij een SMS, dus hij kan soms wat traag zijn.

navigatie + laadpaal info kan je zelf updaten via hyundai en een sd kaart
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateGuide/01

[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 07-11-2023 09:45 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:44:
[...]

apps van autos hebben nog wel eens last van de hoeveelheid mensen die 's ochtends hun auto willen opwarmen :+
En de wakeup call naar de auto om te communiceren is volgens mij een SMS, dus hij kan soms wat traag zijn.

Verrek, nu heb ik weer contact idd. Die software ga ik ff downloaden, thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:44:
[...]

Okay, update ingestalleerd. Kreeg een changelog te zien:

- nieuwe kalmerende geluiden in m'n infotainment :')
- nieuwe feature om de ramen automatisch dicht te doen in een tunnel (nergens te vinden in het systeem, ook niet op de plek waar zij zeggen dat deze feature te vinden moet zijn)

niet genoemd maar wel gezien: een nieuw ontwerp voor de 'ev' schermen (verwacht rijbereik).

Schattig, maar niks wereldschokkends :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:50:
[...]

Okay, update ingestalleerd. Kreeg een changelog te zien:

- nieuwe kalmerende geluiden in m'n infotainment :')
- nieuwe feature om de ramen automatisch dicht te doen in een tunnel (nergens te vinden in het systeem, ook niet op de plek waar zij zeggen dat deze feature te vinden moet zijn)

niet genoemd maar wel gezien: een nieuw ontwerp voor de 'ev' schermen (verwacht rijbereik).

Schattig, maar niks wereldschokkends :P.
Toevallig... Gisteravond update gedaan, vandaag ook nergens iets te vinden qua automatisch sluiten in de tunnels. Verwarrend, is het er nou wel of niet.

De "nieuwe" EV-schermen zijn er al sinds een aantal updates terug, waarschijnlijk liep je (auto) nog verder achter dan 1 update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
fredkroket schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:28:
[...]

Toevallig... Gisteravond update gedaan, vandaag ook nergens iets te vinden qua automatisch sluiten in de tunnels. Verwarrend, is het er nou wel of niet.

De "nieuwe" EV-schermen zijn er al sinds een aantal updates terug, waarschijnlijk liep je (auto) nog verder achter dan 1 update.
Interessant om te zien dat er nog steeds firmware updates uitkomen voor de classic Ioniq. 🤩

Ik had deze update gemist als ik niet toevallig in dit forum gekeken had. Zou er misschien een RSS feed voor deze updates zijn? Het is altijd fijn om up to date te zijn namelijk. :)

Toevallig zat ik net te kijken naar ABRPtransmitter omdat de "normale" app alleen op de headunit kan met een premium abonnement. Als er vaak firmware updates uitkomen is dat ook geen goede optie.
Ik zat ook te kijken naar de setup van EVnotify + ABRP, maar ik wil niet met een telefoonhouder kloten als er een mooie headunit in de auto zit.
Misschien toch maar overwegen om een premium abbo af te sluiten voor lange ritten.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Trokken schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:51:
[...]

Interessant om te zien dat er nog steeds firmware updates uitkomen voor de classic Ioniq. 🤩

Ik had deze update gemist als ik niet toevallig in dit forum gekeken had. Zou er misschien een RSS feed voor deze updates zijn? Het is altijd fijn om up to date te zijn namelijk. :)

Toevallig zat ik net te kijken naar ABRPtransmitter omdat de "normale" app alleen op de headunit kan met een premium abonnement. Als er vaak firmware updates uitkomen is dat ook geen goede optie.
Ik zat ook te kijken naar de setup van EVnotify + ABRP, maar ik wil niet met een telefoonhouder kloten als er een mooie headunit in de auto zit.
Misschien toch maar overwegen om een premium abbo af te sluiten voor lange ritten.
ABRPTransmitter is alleen goed om de auto data te sturen naar ABRP, niet om ABRP te tonen. Die functie is er wel maar dat is echt te traag.
Met alle recente updates kan je ook ABRPTransmitter er niet meer op krijgen.
EVNotify en ABRP hoeft ook niet je kan rechtstreeks ABRP doen met OBD tegenwoordig.

Ik gebruik ABRP alleen voor echt lange reizen, dus alleen de trial nodig en dan per vakantie 1 maand premium betalen is prima.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fredkroket schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:28:
[...]

en koelvloeistof staat ook iets onder minimum, vind ik toch wel bij die afleverbeurt horen... toch even de dealer op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:56:
[...]

en koelvloeistof staat ook iets onder minimum, vind ik toch wel bij die afleverbeurt horen... toch even de dealer op aanspreken.
Oh ja... Voor de koelvloeistof is er een campagne (dan spoelen ze het systeem én vervangen ze gratis de koelvloeistof). Deze campagne is bij mij uitgevoerd, maar vd week kreeg ik de melding weer dat er koelvloeistof bijgevuld moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tijdens mijn vakantie zag ik plotseling onderstaand symbool op de navigatie maar wat dit nu precies aangeeft is mij niet echt duidelijk, kan ook niets vinden in de handleiding en heb het ook nog niet eerder gezien. Iemand enig idee van de bedoeling hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj-4dcF9bDjYNpu_mWiRW6I4ONc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnYbQgjWmOyl0Tpbxa1O0yLM.jpg?f=fotoalbum_large

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:48:
Tijdens mijn vakantie zag ik plotseling onderstaand symbool op de navigatie maar wat dit nu precies aangeeft is mij niet echt duidelijk, kan ook niets vinden in de handleiding en heb het ook nog niet eerder gezien. Iemand enig idee van de bedoeling hiervan?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat het een geschatte (nodige) laadstop is... je bedoelt de vlag met "1" op de kaart, die ook terugkomt in de balk rechts, toch? Dat is precies de feature die ik zocht maar niet had op mijn road trip afgelopen zondag :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:51:
[...]

Ik vermoed dat het een geschatte (nodige) laadstop is... je bedoelt de vlag met "1" op de kaart, die ook terugkomt in de balk rechts, toch? Dat is precies de feature die ik zocht maar niet had op mijn road trip afgelopen zondag :+.
Die balk rechts bedoel ik idd. Maar 1 laadstop op een afstand van ongeveer een 640km gaat natuurlijk nooit lukken met een 28kWh want die foto heb ik dacht ik gemaakt op Aire de Langres. Daarom is het nut mij echt onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat gebeurde er tijdens de rit met die balk en vooral dat vlaggetje? Heb je misschien een tussenstop (per ongeluk) ingepland bij het invoeren van de route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:01:
Wat gebeurde er tijdens de rit met die balk en vooral dat vlaggetje? Heb je misschien een tussenstop (per ongeluk) ingepland bij het invoeren van de route?
Ja nu je het zegt, ik had bij Maastricht een tussenstop gepland omdat die anders via Brussel ging. Onderweg eigenlijk niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:03:
[...]

Ja nu je het zegt, ik had bij Maastricht een tussenstop gepland omdat die anders via Brussel ging. Onderweg eigenlijk niet naar gekeken.
Een layer 8 bug dus :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:48:
[Afbeelding]
De balk is je gehele rit.
De 1 vlag is volgens mij een tussenstop die jezelf hebt geplaatst?
In de balk zie je ook een blauw stuk (van onder naar 1/3 tot de vlag) lopen. Dat is hoe ver je kan met de auto zonder laden.

De stekker knop is zoek naar laadpalen toch? :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kodess schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:04:
[...]

De balk is je gehele rit.
De 1 vlag is volgens mij een tussenstop die jezelf hebt geplaatst?
In de balk zie je ook een blauw stuk (van onder naar 1/3 tot de vlag) lopen. Dat is hoe ver je kan met de auto zonder laden.

De stekker knop is zoek naar laadpalen toch? :9
Dat lijkt mij idd de uitleg, het blauwe stuk is je bereik maar wat nu echt het nut daarvan is. Het rijbereik en de te rijden afstand in cijfers zegt mij meer. Dat van die stekkerknop moet ik dan eens uitproberen of dat nog enig nut heeft. Volgens mij is dit gekomen na mijn laatste update van 2 maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ik heb de 12 volt accu laten doormeten bij de dealer na de laatste niet-open-willen ervaring. Die zei dat ie wat op leeftijd raakt maar zeker niet stuk is. Nog wat tips:

- Het zou kunnen dat de auto de hele tijd allert is op een naderende sleutel en dan niet gaat slapen. Leg de sleutel ver weg of in een metalen bakje+deksel. (Onze sleutels liggen soms 5 meter van de auto)
- Het zou kunnen helpen 'm even echt door te laden met een druppellader.

- De accu hoeft niet heel diep ontladen te zijn om de auto op tilt te laten slaan, vandaar dat ie daarna niet stuk hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:44:

- Het zou kunnen dat de auto de hele tijd allert is op een naderende sleutel en dan niet gaat slapen. Leg de sleutel ver weg of in een metalen bakje+deksel. (Onze sleutels liggen soms 5 meter van de auto)
De auto is altijd alert want als je langsloopt zie je de verlichting in de deurgreep oplichten. Er is dus altijd een weinig verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:15
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/yy6hNY
U kunt draadloos met Apple CarPlay en Android Auto verbinden en hebt dan geen USB-kabel nodig.
Iemand al getest of dit ook voor ons is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Oh, dat heb ik gemist, zou wel handig zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat zou best eens kunnen werken want tijdens mijn vakantie kreeg ik af en toe een melding over Android auto maar dat gebruik ik niet dus heb dat genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 14:48

WCA

Niet op de 28kWh versie in ieder geval. Lijkt erop dat dit zelfs exclusief voor de Ioniq 5n is. Gister meteen geupdate, maar de optie is er niet.

[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 08-11-2023 10:22 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Alleen voor ccNC. Dat is auto's vanaf 2023.

28kWh is de Compact Gen5 Navigation
38kWh is de Standard-class Gen5W Navigation
volgens mij.

per punt zijn er screenshots, staan de screenshots van jouw versie er niet bij dan zit het er niet in voor jouw auto.

[ Voor 29% gewijzigd door Kodess op 08-11-2023 11:53 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:50:
[...]

Alleen voor ccNC. Dat is auto's vanaf 2023.

28kWh is de Compact Gen5 Navigation
38kWh is de Standard-class Gen5W Navigation
volgens mij.

per punt zijn er screenshots, staan de screenshots van jouw versie er niet bij dan zit het er niet in voor jouw auto.
Dan snap ik niet waarom ik de (zelfs in mijn update specifiek benoemde) tunnel-functie niet heb in mijn airco, en ook niet de split screen EV info die ik in die link zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Die split screen ev verbruik lijkt me wel handig, heb die wel vaker full screen aan staan, maar is toch aardig wat menu's doorklikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Update over de airco/verwarming/warmtepomp. Vandaag langs de garage geweest, die hebben hun Kia/Hyundai expert laten komen naar aanleiding van mijn verhaal en die bevestigde mijn vermoeden. De warmtepomp slaat niet aan. De auto moet inderdaad kunnen verkoelen en verwarmen op de a/c functie zonder dat de heat functie moet bijspringen. Die is alleen voor de kortstondige boost en veel minder zuinig. Effect is daardoor ook dat de climate control op ‘auto’ stand eerst de cabine verwarmd, daarna ‘heat’ uit zet maar het niet op temperatuur houdt (de warmtepomp werkt immers niet) en zodra het weer genoeg afgekoeld is opnieuw met ‘heat’ gaat verwarmen.

Uiteraard valt dit volledig binnen BOVAG garantie en na de nodige excuses dat ze de auto zo hebben meegegeven mag ik ‘m zaterdag inleveren zodat ze het kunnen fixen. Gelukkig netjes met leenauto enzovoort :) Jammer maar niet overkomelijk. Ga ‘m wel missen die dagen want wat een heerlijke auto is het zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Silvin schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:08:
Update over de airco/verwarming/warmtepomp. Vandaag langs de garage geweest, die hebben hun Kia/Hyundai expert laten komen naar aanleiding van mijn verhaal en die bevestigde mijn vermoeden. De warmtepomp slaat niet aan. De auto moet inderdaad kunnen verkoelen en verwarmen op de a/c functie zonder dat de heat functie moet bijspringen. Die is alleen voor de kortstondige boost en veel minder zuinig. Effect is daardoor ook dat de climate control op ‘auto’ stand eerst de cabine verwarmd, daarna ‘heat’ uit zet maar het niet op temperatuur houdt (de warmtepomp werkt immers niet) en zodra het weer genoeg afgekoeld is opnieuw met ‘heat’ gaat verwarmen.

Uiteraard valt dit volledig binnen BOVAG garantie en na de nodige excuses dat ze de auto zo hebben meegegeven mag ik ‘m zaterdag inleveren zodat ze het kunnen fixen. Gelukkig netjes met leenauto enzovoort :) Jammer maar niet overkomelijk. Ga ‘m wel missen die dagen want wat een heerlijke auto is het zeg.
Netjes opgelost! Ik liet me ook o.a. over de streep trekken omdat ik een dealerauto kocht die niet zo goedkoop was als sommige Gaspedaal aanbiedingen, en met meer kilometers, maar dan wel met volledige Bovag garantie, nog 1 jaar resterende fabrieksgarantie (beetje dubbel, maar goed) en nog enkele jaren (tot 200.000km) accugarantie. Dat doet toch een hoop met een auto die, zoals we zien, vreselijk complex is (ik ben alleen simpele auto's gewend).

En ja, het is een heerlijke auto. Ik erger me nog steeds aan de gebroken achterruit en echt heel mooi vind ik hem ook niet, maar de prestaties, de kosten en de warme kont op koude dagen maken het al snel goed :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
PeterZ(on) schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:16:
[...]

De auto is altijd alert want als je langsloopt zie je de verlichting in de deurgreep oplichten. Er is dus altijd een weinig verbruik.
Dat zei ik ook tegen de garageman.

Zoals hij erover praatte zouden het twee verschillende dingen moeten zijn, die ik voor de volledigheid maar herhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Silvin schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:08:

Toch maf, van wat ik zo in het topic lees, werkt het bij het merendeel van de mensen hier niet zo. Op auto staat bij hun, als ook bij mij, zo goed als altijd het heat lampje aan. Dat zou betekenen dat al onze warmtepompen het niet meer doen.

Zou dit anders zijn met pre en post facelift versies? (28 kWh variant hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
boozzz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:54:
[...]

Toch maf, van wat ik zo in het topic lees, werkt het bij het merendeel van de mensen hier niet zo. Op auto staat bij hun, als ook bij mij, zo goed als altijd het heat lampje aan. Dat zou betekenen dat al onze warmtepompen het niet meer doen.

Zou dit anders zijn met pre en post facelift versies? (28 kWh variant hier)
Helemaal mee eens, maar het geldt niet voor iedereen. Ook op dat Ioniqforum zijn de meningen verdeeld. En de boekjes bij de auto zijn ook niet bepaald... duidelijk. De man die ik sprak was ook niet helemaal duidelijk of het 'heat' lampje moet uitgaan in de auto stand. Wat wel duidelijk is; bij mijn auto gaat het 'heat' lampje uit zodra de cabine op temperatuur is. En dan stopt de verwarming dus ook volledig.

Ik heb de 28kWh 2018 Premium. Sws zal ik er op terug komen na de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Silvin schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:04:
[...]

Helemaal mee eens, maar het geldt niet voor iedereen. Ook op dat Ioniqforum zijn de meningen verdeeld. En de boekjes bij de auto zijn ook niet bepaald... duidelijk. De man die ik sprak was ook niet helemaal duidelijk of het 'heat' lampje moet uitgaan in de auto stand. Wat wel duidelijk is; bij mijn auto gaat het 'heat' lampje uit zodra de cabine op temperatuur is. En dan stopt de verwarming dus ook volledig.

Ik heb de 28kWh 2018 Premium. Sws zal ik er op terug komen na de reparatie.
Bij mij was het op de eerste dag dat ik de auto ophaalde nog warm genoeg buiten dat ik 19 graden in de cabin kon volhouden op 'auto' stand en daarbij brandde het 'heat' lampje niet, maar vrij snel al viel de temperatuur buiten genoeg dat de 'heat' vanzelf aan sprong. En sindsdien is dat ook zo geweest. Ik denk dus dat de heat lamp puur brand als hij nodig is om de benodigde auto temperatuur te kunnen volhouden, en op de achtergrond bepaalt hij dan of dat alleen weerstand of ook warmtepomp is (en dat hoor je vanzelf gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:05
Gek dat het zo verschillend is.
Hier heeft het altijd gewerkt. Ik verwarm altijd met de AC aan en HEAT uit en de auto is altijd prima warm.
Het duurt langer als je de HEAT knop uit hebt staan maar dat is logisch. De warmtepomp moet even op gang komen en trekt veel minder vermogen. Zodra de HEAT knop aan gaat zal hij in het begin altijd bijverwarmen met een elektrisch element.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Ik ga morgen (denk ik) nog eens proberen met de ODB dongle en de car scanner app aan, even voor de deur testen. Lijkt me dat het niet verschillend kan zijn, tenzij er iets kapot is. Wellicht zijn we een nieuwe recall op het spoor 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:36:
Gek dat het zo verschillend is.
Hier heeft het altijd gewerkt. Ik verwarm altijd met de AC aan en HEAT uit en de auto is altijd prima warm.
Het duurt langer als je de HEAT knop uit hebt staan maar dat is logisch. De warmtepomp moet even op gang komen en trekt veel minder vermogen. Zodra de HEAT knop aan gaat zal hij in het begin altijd bijverwarmen met een elektrisch element.
Nu je dat zegt... ik bedenk me dat er in de vehicle settings een 'winter mode' is - en deze staat aan bij mij. Hij vertelt er dan bij dat de prestaties in winterweer beter zullen zijn, maar het bereik minder. Zou dan er wellicht mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:05
HTT-Thalan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:45:
[...]

Nu je dat zegt... ik bedenk me dat er in de vehicle settings een 'winter mode' is - en deze staat aan bij mij. Hij vertelt er dan bij dat de prestaties in winterweer beter zullen zijn, maar het bereik minder. Zou dan er wellicht mee te maken hebben?
Die wintermode heb je in de 28kWh versie niet voor zover ik weet. Ik heb wel per rij modi (sport, normaal, eco) de airco op de ecostand gezet. Wellicht maakt dat nog een verschil, al betwijfel ik dat.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 20:47
Headshot_NL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:10:
[...]

Die wintermode heb je in de 28kWh versie niet voor zover ik weet. Ik heb wel per rij modi (sport, normaal, eco) de airco op de ecostand gezet. Wellicht maakt dat nog een verschil, al betwijfel ik dat.
Dat is eigenlijk wel een interessante. In de zomer wanneer de airco moet koelen dan vind ik de Eco stand niet zinvol, enige effect is dat ik de temperatuur lager ga instellen.

Maar als die stand er in de winter voor zorgt dat de warmtepomp minder snel gebruikt wordt...
Iets om uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

HTT-Thalan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:45:
[...]

Dat is (voor) verwarming voor je accupakket. Zodat bij het snelladen makkelijker zijn maximum laadsnelheid bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mvt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:03:
[...]

Dat is (voor) verwarming voor je accupakket. Zodat bij het snelladen makkelijker zijn maximum laadsnelheid bereikt.
Doe wintermode begint toch pas wat te doen bij -10? Dat was in ieder geval bij de Kona zo.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vanmorgen startte de headunit onderweg naar werk 3 keer achter elkaar opnieuw op.

Week of 2 geleden gebeurde dat eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:33
Mikkem schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:48:
Vanmorgen startte de headunit onderweg naar werk 3 keer achter elkaar opnieuw op.

Week of 2 geleden gebeurde dat eenmalig.
Toevallig recent de september navigatie update geïnstalleerd?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Mocht er trouwens iemand naar de Hyundai Winterinspectie gaan... Diegene moet dan even een foto delen van de winnende lotnummers :).

Ik kan helaas zelf niet gaan, maar het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat ik natuurlijk de nieuwe Hyundai i10 win ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:04

Super_ik

haklust!

@HTT-Thalan Gezien je enthousiasme voor de Ioniq is misschien een bakje voor in de armsteun wel iets voor jou. Ikzelf vind dat echt een goeie toevoeging aan de auto.

Je moet even checken of het de juiste is voor jouw model, maar ikzelf heb deze gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005003563685141.html

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Super_ik schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:09:
@HTT-Thalan Gezien je enthousiasme voor de Ioniq is misschien een bakje voor in de armsteun wel iets voor jou. Ikzelf vind dat echt een goeie toevoeging aan de auto.

Je moet even checken of het de juiste is voor jouw model, maar ikzelf heb deze gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005003563685141.html
Bedankt voor de tip maar er zijn bakjes genoeg in deze auto :P en ik gebruik de armsteun als opslagplek voor noodvoorraad onderweg (koekjes/water ivm kinderen).

Ik wil wel een nette oplossing voor winterbanden. Mijn lokale garage (die mij altijd heel goed helpt, dus die vertrouw ik wel) zegt dat meer en meer mensen vanwege zachte winters naar 4-seizoen overstappen. Een winterset zou idealiter op dezelfde (OEM) velgen staan maar die zijn in principe niet te koop, ik vond een dealer in onderdelen maar die heeft er maar 3 liggen waarvan 1 met brandschade (waarschijnlijk van die afgefikte ioniq die hier past werd genoemd). Als het erop aankomt moet ik misschien gewoon een 'normale' winterset gebruiken en dan de extra weerstand (minder bereik) voor lief nemen (daar heb je in de winter sowieso al last van natuurlijk). Sowieso zijn de huidige (michelin green eco) banden nog veel te nieuw om te vervangen, maar ze zijn echt gemeen glad bij nat weer in de bochten, vind ik, alhoewel ze bij normaal verkeer en rijgedrag prima lijken te werken. Wat ik van mijn conti's gewend ben is dat ze 'langzaam' het breekpunt benaderen, je voelt het dus aankomen als je grip gaat verliezen, bij deze eco krengen heb ik dat gevoel absoluut niet.

Bovendien heb je bij een echte winterset het voordeel dat je ze onafhankelijk 'op' kunt rijden - een winterband leeft immers minder lang, maar bij 4-seizoenen heb je natuurlijk de uitdaging dat ze bij 4mm al 'op' zijn dan...

- edit -

in de meest recente reviews lijkt de Conti AllseasonContact er wel heel goed uit te komen...

https://gocar.be/nl/auton...-2-geen-compromissen-meer

https://www.tyrereviews.c...al/AllSeasonContact-2.htm

de band schijnt ook speciaal met oog op EV's te zijn ontwikkeld en tenminste 1 eigenaar van een Ioniq lijkt er heel erg tevreden mee te zijn. Misschien dat ik dan alsnog overstag ga... maakt mijn leven wel veel simpeler.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Methew schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:38:
[...]

Toevallig recent de september navigatie update geïnstalleerd?
Nee nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fredkroket schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:57:
Mocht er trouwens iemand naar de Hyundai Winterinspectie gaan... Diegene moet dan even een foto delen van de winnende lotnummers :).

Ik kan helaas zelf niet gaan, maar het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat ik natuurlijk de nieuwe Hyundai i10 win ;).
Ah, goeie tip. Ga ik doen, kunnen ze gelijk dat ontbrekende restje koelvloeistof aanvullen dat ze gemist hebben bij de afleverbeurt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 13:26
HTT-Thalan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:18:
[...]

Bedankt voor de tip maar er zijn bakjes genoeg in deze auto :P en ik gebruik de armsteun als opslagplek voor noodvoorraad onderweg (koekjes/water ivm kinderen).

Ik wil wel een nette oplossing voor winterbanden. Mijn lokale garage (die mij altijd heel goed helpt, dus die vertrouw ik wel) zegt dat meer en meer mensen vanwege zachte winters naar 4-seizoen overstappen. Een winterset zou idealiter op dezelfde (OEM) velgen staan maar die zijn in principe niet te koop
ik heb destijds een originele velgenset via ebay kleinanzeige (duitse marktplaats) gekocht, ik zie dat er nu een paar setjes te koop zijn met zomerbanden erop.

https://www.kleinanzeigen.de/s-ioniq-reifen/k0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ravenstein schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:59:
[...]

ik heb destijds een originele velgenset via ebay kleinanzeige (duitse marktplaats) gekocht, ik zie dat er nu een paar setjes te koop zijn met zomerbanden erop.

https://www.kleinanzeigen.de/s-ioniq-reifen/k0
Ja passende velgen kopen is niet moeilijk, maar precies diezelfde velgen (lage luchtweerstand) kom ik ook in jouw link in alle 4 de pagina's niet tegen, en volgens de dealer hebben de velgen een veel groter effect op je rijbereik dan de bandenkeuze.

Ik heb een aanvraag gedaan bij mijn lokale garage voor 4 Conti AllSeasonContact 2 in de gewone en de self-sealing versie (indien beschikbaar), kijken wat me dat moet kosten.

Als ik de losse band opzoek is hij wel fors duurder dan de huidige Wintercontact TS-860 die ik onder de Dacia heb:

https://www.bandenconcurr...f8d58fea15cebad4e046f4dc/

maar goed, progressie kost geld blijkbaar.

De huidige banden zijn dus de Michelin Energysaver + in de maat 205/60/R16 96H met nog zeer veel profiel. Stel dat ik voor de winter al vervang, zou er dan iemand hier interesse in de huidige set hebben? Ook weer zonde om weg te laten stoffen in de garage.

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
HTT-Thalan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:04:
[...]

Ja passende velgen kopen is niet moeilijk, maar precies diezelfde velgen (lage luchtweerstand) kom ik ook in jouw link in alle 4 de pagina's niet tegen, en volgens de dealer hebben de velgen een veel groter effect op je rijbereik dan de bandenkeuze.

Ik heb een aanvraag gedaan bij mijn lokale garage voor 4 Conti AllSeasonContact 2 in de gewone en de self-sealing versie (indien beschikbaar), kijken wat me dat moet kosten.

Als ik de losse band opzoek is hij wel fors duurder dan de huidige Wintercontact TS-860 die ik onder de Dacia heb:

https://www.bandenconcurr...f8d58fea15cebad4e046f4dc/

maar goed, progressie kost geld blijkbaar.

De huidige banden zijn dus de Michelin Energysaver + in de maat 205/60/R16 96H met nog zeer veel profiel. Stel dat ik voor de winter al vervang, zou er dan iemand hier interesse in de huidige set hebben? Ook weer zonde om weg te laten stoffen in de garage.
ja de enige die er op lijken zijn deze: https://www.kleinanzeigen...g2700/2370728107-223-5763

is alleen niet exact de aero velg die er standaard op zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boozzz
Zoals beloofd nog even de warmtepomptest met dongle. Helaas had ik niet het juiste carscannerprofiel waar geleverd vermogen voor PTC heater en compressor apart werden vermeld, dus dat sloeg gelijk al nergens op. Maar toch, ben er wel uit. Dit is voor de basic comfort 28 kWh versie uit 2019:

Test 1: beginstand is auto en 22 graden, buiten 10 graden. Ik zet dan de heat knop uit en de AC knop aan. Vermogen naar climate control gaat naar rond de 1 kW. Duurt een minuutje ofzo, en dan komt er behoorlijk warme lucht uit de ventilators. Duidelijk alleen de warmtepomp aan het werk.

Test 2: standje auto dit keer, heat lampje brandt, vermogen voor climate control stijgt rap naar rond de 3 kW. Na een paar minuten daalt het vermogen naar rond de 0,8 kW. Als je dan snel switcht naar AC modus, blijft het vermogen gelijk. Alleen de warmtepomp aan het werk dus. Terug bij stand auto: als het eenmaal echt warm is, dan is het geleverde vermogen ook gewoon 0.

Het heat lampje blijft trouwens op stand auto wel gewoon te allen tijde branden, ook bij geen geleverd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:43:
Zoals beloofd nog even de warmtepomptest met dongle. Helaas had ik niet het juiste carscannerprofiel waar geleverd vermogen voor PTC heater en compressor apart werden vermeld, dus dat sloeg gelijk al nergens op. Maar toch, ben er wel uit. Dit is voor de basic comfort 28 kWh versie uit 2019:

Test 1: beginstand is auto en 22 graden, buiten 10 graden. Ik zet dan de heat knop uit en de AC knop aan. Vermogen naar climate control gaat naar rond de 1 kW. Duurt een minuutje ofzo, en dan komt er behoorlijk warme lucht uit de ventilators. Duidelijk alleen de warmtepomp aan het werk.

Test 2: standje auto dit keer, heat lampje brandt, vermogen voor climate control stijgt rap naar rond de 3 kW. Na een paar minuten daalt het vermogen naar rond de 0,8 kW. Als je dan snel switcht naar AC modus, blijft het vermogen gelijk. Alleen de warmtepomp aan het werk dus. Terug bij stand auto: als het eenmaal echt warm is, dan is het geleverde vermogen ook gewoon 0.

Het heat lampje blijft trouwens op stand auto wel gewoon te allen tijde branden, ook bij geen geleverd vermogen.
Dat herken ik zo ook.

Alleen ervaar ik dat situatie 1 niet altijd zo gaat, de warmtepomp gaat soms niet aan en het gevraagde vermogen zit zo tussen de 0,2-0,4kW en geeft geen warmte. De vraag is dan, waardoor wordt dit veroorzaakt?

Situatie 2 gaat eigenlijk altijd zo, eerst een hoog verbruik en na opwarming zakt het terug tot onder de 1kW, hoe ver is afhankelijk van de buitentemperatuur.

Het branden van het heat lampje gaat wel uit als de binnentemperatuur te hoog wordt en het AC lampje en de airco aangaat om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
PeterZ(on) schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:55:
[...]
Alleen ervaar ik dat situatie 1 niet altijd zo gaat, de warmtepomp gaat soms niet aan en het gevraagde vermogen zit zo tussen de 0,2-0,4kW en geeft geen warmte. De vraag is dan, waardoor wordt dit veroorzaakt?
Hoe warm heb je hem dan staan en is het buiten? Bij alle auto's zette ik hem eigenlijk altijd op 20 graden, maar bij de Ioniq heb ik het idee dat de warmtepomp dan niet veel doet als het buiten rond de 15 is. Nu bij 22 was het wel overtuigend en ook wat aangenamer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Het kan gewoon stuk zijn he jongens, dat gebeurt. Als je garantie hebt, gewoon lekker de dealer alles laten nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:54:
[...]

Hoe warm heb je hem dan staan en is het buiten? Bij alle auto's zette ik hem eigenlijk altijd op 20 graden, maar bij de Ioniq heb ik het idee dat de warmtepomp dan niet veel doet als het buiten rond de 15 is. Nu bij 22 was het wel overtuigend en ook wat aangenamer warm.
Buiten was het dan toch onder de 10 graden en binnen had ik hem dan op 20 graden gezet. Dus ruim onder de 15 die graden men zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:16:
Het kan gewoon stuk zijn he jongens, dat gebeurt. Als je garantie hebt, gewoon lekker de dealer alles laten nalopen.
Als die echt stuk is zou die het helemaal niet moeten op alleen de AC stand en dat doet die wel, alleen niet altijd. Misschien eens proberen of die eco-stand iets uitmaakt want daar staat die bij mij op, dacht ik. De garantie is bij mij over, bovendien heb ik niet het idee dat de garage er echt ervaring mee heeft. Zo kon de EV-monteur ook mijn vraag over het laden van de 12V niet juist beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:16:
Ja, behalve als je dealer zegt "die oude Ioniq, nee die heeft geen warmtepomp meneertje" |:( Net als bij @PeterZ(on), een hoop onnozelheid (en daarmee arrogantie, hier iig) bij sommige garages.

Heb ook nog steeds die luchtbel onder het logo bij de radar, waarvan die dealer beloofde het aan Hyundai voor te leggen. Hoor ik ook niets meer van. Is er een dealer regio randstad die wel fatsoenlijk is?

[ Voor 24% gewijzigd door boozzz op 10-11-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
boozzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:18:
[...]

Ja, behalve als je dealer zegt "die oude Ioniq, nee die heeft geen warmtepomp meneertje" |:( Net als bij @PeterZ(on), een hoop onnozelheid (en daarmee arrogantie, hier iig) bij sommige garages.

Heb ook nog steeds die luchtbel onder het logo bij de radar, waarvan die dealer beloofde het aan Hyundai voor te leggen. Hoor ik ook niets meer van. Is er een dealer regio randstad die wel fatsoenlijk is?
Landelijk probleem. Ook mijn Hyundai dealer weet van toeten nog blazen, rekent overal de hoofdprijs voor.
Nu mijn garantie verlopen is ga ik voor onderhoud weer gewoon naar mijn eigen vertrouwde buurtgarage.
Zij geven ook aan bijna alles te kunnen, behalve echt werk aan het hoogspanningsgedeelte van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:24:
[...]

Landelijk probleem. Ook mijn Hyundai dealer weet van toeten nog blazen, rekent overal de hoofdprijs voor.
Nu mijn garantie verlopen is ga ik voor onderhoud weer gewoon naar mijn eigen vertrouwde buurtgarage.
Zij geven ook aan bijna alles te kunnen, behalve echt werk aan het hoogspanningsgedeelte van de auto.
Bij een andere universele garage mis je dan wel de specifieke EV kennis (voor zover aanwezig dan) van de Hyundai dealer en de mobiliteitsdekking. En hoeveel geld bespaar je er echt mee want een gewone garage moet ook betaald worden, tenzij je er alleen komt voor de APK. Ik vind eerder het gebrek aan echte kennis een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:04:
[...]

Buiten was het dan toch onder de 10 graden en binnen had ik hem dan op 20 graden gezet. Dus ruim onder de 15 die graden men zegt.
Hier ook getest, met Heat uit, en AC aan komt er gewoon warme lucht uit (stond op 20gr) (28kwh/2017model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:36:
[...]

Bij een andere universele garage mis je dan wel de specifieke EV kennis (voor zover aanwezig dan) van de Hyundai dealer en de mobiliteitsdekking. En hoeveel geld bespaar je er echt mee want een gewone garage moet ook betaald worden, tenzij je er alleen komt voor de APK. Ik vind eerder het gebrek aan echte kennis een probleem.
Ik heb mijn dealer nog niet echt kunnen betrappen op EV kennis.
Die mobiliteitsdekking kan ik goedkoper regelen via mijn verzekering, zeker omdat ik niet van plan ben om elke 15000 kilometer voor onderhoud te gaan.

Eens per 2 jaar voor onderhoud. APK en gewone zaken bij de buurtgarage. Mochten ze er daar echt niet uit komen kan ik altijd nog langs de dealer. Ik betaal bij de dealer gewoon meer dan 130 euro per uur.
Pagina: 1 ... 152 ... 187 Laatste