Ik heb even gezocht, maar volgens mij ben ik de eerste hier die dit mag meemaken.
Begin oktober begon mijn Ioniq uit 2017 met 109.000km op de teller een bijgeluid te maken dat bij het rijden altijd te horen is en in frequentie stijgt en daalt met de snelheid. Soms was het duidelijker hoorbaar dan anders, maar het was er altijd. Een zoektochtje leidt al gauw naar een veel voorkomend probleem bij met name Hyundai Kona's en Kia Niro's. Namelijk een defecte tractiemotor of reductiebak. Of eigenlijk een defect lager in een van deze twee modules. De zoektocht leverde ook een TSB (technical service bulletin) van Kia op waarin filmpjes staan van het betreffende "abnormal motor/reduction gear noise" en hoe de dealer dat dient op te lossen. Het was duidelijk, mijn motor of reductiebak is kapot. En garantie heb ik niet meer. Achteraf kwam ik erachter dat ik de garantie met twee jaar had kunnen verlengen, maarja.
Voor de zekerheid ben ik langs de lokale dealer gereden en heeft een monteur een stukje gereden. Na 20 meter was de conclusie hetzelfde als de mijne: motor of reductiebak kapot. De monteur wist verder te vertellen dat dit de eerste Ioniq was die met dit probleem binnen kwam, maar dat het wel vaker voorkomt bij de Niro, Soul, Kona en ook de Nexo. De Nexo is vooral noemenswaardig omdat deze dezelfde 100kw motor heeft als de Ioniq. De Kona en Niro hebben een 150kw motor. Ik kon vervolgens een afspraak maken (over maar liefst 7 weken) voor verdere diagnose, wat inhoudt het verversen van de olie in de reductiebak. Als de olie zwart zou zijn zou het probleem waarschijnlijk in de reductiebak zitten en anders in de motor. Goed bedoeld, want dit is een relatief goedkope stap die niet in het TSB staat. Maar omdat ik van mijn google tocht geleerd had dat de olie in de reductiebak vrijwel altijd vervuild is als deze nog nooit is vervangen (bij 15.000km/mijl soms al) vroeg ik mezelf wel af hoe nuttig het daadwerkelijk zoui zijn.
Volgens het TSB moeten eerst de motorsteunen vervangen worden, en als dat niet helpt de motor en/of de reductiebak. Het prijskaartje voor dit circus kan naar verluidt oplopen tot maar liefst €14.000,- Als je kijkt naar de onderdeelprijzen voor motor en reductiebak lijkt dat een reeel bedrag. Anekdotisch bewijs leert dat de motorsteunen nooit het probleem zijn. Ik moet dus rekening houden met een vervanging van 4k voor de reductiebak of 10k voor de motor, of in het ergste geval beiden.
Ik ben vast niet de eerste die dergelijke bedragen niet wil betalen, dus terug naar internet. Zo vond ik twee bedrijven die inmiddels al routinematig de getroffen motoren en reductiebakken repareren. Het is tenslotte maar een lager dat defect is. Zo vond ik een bedrijf in Kiev, niet ideaal om verschillende redenen, maar ook een bedrijf in Osnabruck. Direct contact opgenomen met die laatste en ik kon een week later de auto al komen bengen. Het bleek een eenmanszaak van een gepassioneerd monteur die me direct meenam de werkplaats in. Hij had namelijk net de eerste kapotte reductiebak van een Ioniq open liggen. Die moest ik even zien, vond hij, Bij Ioniqs waren het tot nu toe steeds de motoren waar het probleem in zat.
Indien het in mijn geval om de motor zou gaan, dan zou de raparatie ongeveer een dag duren, misschien iets langer. De reductiebak zou mogelijk langer duren omdat hij daar minder ervaring mee had. De prijs zou in dezelfde orde van grootte liggen als bij de vervanging van de turbo van mijn vorige auto (BMW, bij de dealer). Nog steeds prijzig, maar een stuk voordeliger dan een vervanging. In mijn hoofd kwam de rekensom echter niet helemaal uit. Desgevraagd vertelde de man dat het ongeveer 150 euro aan materiaal zou zijn, en verder arbeid en "a little bit extra" voor de expertise en het feit dat er bijna niemand anders is die het doet. Terecht.
Voor dat geld worden de motor en reductiebak gedemonteerd en van elkaar gescheiden, en wordt getest waar het probleem zit. Vervolgens wordt de boosdoener opgemaakt en wordt de lager vervangen door een lager en vulring van 1mm omdat Hyundai 'proprietary' lagers gebruikt en geen reserveonderdelen levert. Hier komt de echte expertise eraan te pas. De as en lagers worden op precisieniveau gemeten voor de juiste match. Als je iets van lagers weet snap je hoe gevoelig dat ligt. Daarna wordt de boel weer dichtgeschroefd met een speciale lijm ertussen, wederom omdat Hyundai de pakkingen niet levert. Hier waarschuwde de monteur. Hij wist van twee bedrijven in zuid Duitsland die deze reparaties ook uitvoeren, maar zij meten volgens hem de lagers en assen niet, iets dat bij de productie wel gebeurt, en bij gebruik van een verkeerde lijm kan er na een jaar of twee inwendig corrosie ontstaan.
Omdat Hyundai de onderdelen niet levert zou er ook een delegatie van Febi Bilstein langskomen bij mijn auto om de reparatie te documenteren zodat zij de onderdelen voor deze reparatie kunnen gaan produceren. Uiteindelijk zullen alle voertuigen buiten de garantie gaan vallen en zal de vraag naar een voordeliger oplossing groter worden.
De dag nadat ik de auto had gebracht kreeg ik een enthousiast mailtje dat het overduidelijk de motor was waar het probleem in zat en dat de auto eind volgende dag weer opgehaald kon worden. Helaas kreeg ik op de ophaaldag bericht dat er iets dusdanig vast zat dat hij het niet voor zijn lange weekendje weg klaar zou krijgen. Wat er precies vast zat is me nog niet helemaal duidelijk. Vanmiddag gelukkig het bericht gekregen dat hij de boel open heeft en verder kan met de reparatie. Ik vrees dat er nog een weekend overheen zal gaan, maar het lijkt erop dat ik binnenkort weer in een stille auto rond kan rijden.
Een paar dingen die ik geleerd heb op een rij:
- Een defect aan de electromotor of reductiebak komt best veel voor bij de eerste generatie Koreaanse EV's. Soms al bij relatief lage kilometerstanden van 30 a 40 duizend kilometer. Anderen hebben met twee ton nog nergens last van. Soms komt het na vervanging opnieuw voor.
- Het treft in ieder geval de Kia Soul en Niro, en de Hyundai Kona, Ioniq en Nexo. Zowel de 100kw als 150kw modellen.
- Kia en Hyundai erkennen de fout, getuige het TSB, maar repareren niet. Ze vervangen alleen. Onder garantie is vervanging kosteloos, daarbuiten doen ze niets en kunnen de kosten oplopen tot €14.000 Ook leveren ze geen onderdelen om reparaties te faciliteren.
- Bij de Ioniq is het in de meeste gevallen de motor die het probleem heeft, maar reductiebak komt ook voor.
- Het defect is in feite niet meer dan een beschadigde lager. Deze lijkt beschadigd te raken doordat er stroom door kan lopen. Kennelijk is het niet goed geisoleerd en kan je spreken van een ontwerpfout, Ik heb dit niet verder onderzocht.
- In Spanje is een groepje boze consumenten een handtekeningenactie gestart om Hyundai te dwingen de kosten voor deze reparaties/vervangingen op zich te nemen. Het lijkt nog geen effect te hebben.
Tot slot: Indien je je garantie nog kunt verlengen zou ik dat zeker overwergen.
[
Voor 0% gewijzigd door
baerdt op 16-11-2023 17:58
. Reden: typos ]