Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
Om de proef op de som te nemen over de AC en warmte:
Vanochtend 5 graden buiten (28kWh, 2016) 20C, driver only, eco mode aan. Ik druk op auto, zet heat uit en AC aan, en na 3 minuten krijg ik warme lucht uit de vents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
djoenez schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:03:
Om de proef op de som te nemen over de AC en warmte:
Vanochtend 5 graden buiten (28kWh, 2016) 20C, driver only, eco mode aan. Ik druk op auto, zet heat uit en AC aan, en na 3 minuten krijg ik warme lucht uit de vents.
Ah, dat is ook een verschil om eens te proberen.

- Je kan op Auto drukken en heat uitzetten en dan AC aan.
- Of je drukt direct op AC zonder eerst op Auto te drukken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:16
boozzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:18:
[...]

Ja, behalve als je dealer zegt "die oude Ioniq, nee die heeft geen warmtepomp meneertje" |:( Net als bij @PeterZ(on), een hoop onnozelheid (en daarmee arrogantie, hier iig) bij sommige garages.

Heb ook nog steeds die luchtbel onder het logo bij de radar, waarvan die dealer beloofde het aan Hyundai voor te leggen. Hoor ik ook niets meer van. Is er een dealer regio randstad die wel fatsoenlijk is?
Dat van een luchtbel heb ik ook zojuist gemeld. Heb nog tot 17 jan. 2024 garantie. Dus ben benieuwd. Misschien dat de garantie termijn wat druk zet. Of ze denken, als we lang genoeg wachten is de garantie wel voorbij :+
Even kijken wat er gebeurt. Mijn dealer is van Mossel in Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou ik ben voor de wintercheck geweest, maar voor die winactie had je een code in de brievenbus moeten krijgen, en ik heb niks gehad helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik lees hier over een luchtbel in het logo en ik zag een tijdje geleden dat die er bij mij zit, maar wat is het probleem daarmee want alles werkt zoals het zou moeten?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:48:
Nou ik ben voor de wintercheck geweest, maar voor die winactie had je een code in de brievenbus moeten krijgen, en ik heb niks gehad helaas.
Niets gehad. Recent dus ook bij de dealer geweest voor garantie. Niets over gezegd. Heb ook gewoon mijn IONIQ geregistreerd bij mijnhyundai.nl. Ook niets via de mail.

Kun je trouwens ook alle onderhoudshistorie opvragen.

[ Voor 5% gewijzigd door fx500 op 10-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:56:
Ik lees hier over een luchtbel in het logo en ik zag een tijdje geleden dat die er bij mij zit, maar wat is het probleem daarmee want alles werkt zoals het zou moeten?
Bij werkt hierbij de ACC niet ideaal. Als het alleen cosmetisch was zou ik het gewoon zo laten. Als je bijvoorbeeld aan het file rijden bent er kruipt iemand tussen jouw en je voorganger gaat mijn auto versnellen omdat hij dan geen auto meer ziet. Dat is niet zo heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fx500 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:56:
[...]

Niets gehad. Recent dus ook bij de dealer geweest voor garantie. Niets over gezegd. Heb ook gewoon mijn IONIQ geregistreerd bij mijnhyundai.nl. Ook niets via de mail.

Kun je trouwens ook alle onderhoudshistorie opvragen.
Goeie tip, gelijk gedaan. Ik kom hierbij tot de ontdekking dat de aflever/onderhoudsbeurt die op de koopbon staat, niet is uitgevoerd? Niet bekend bij Hyundai althans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:04:
[...]

Goeie tip, gelijk gedaan. Ik kom hierbij tot de ontdekking dat de aflever/onderhoudsbeurt die op de koopbon staat, niet is uitgevoerd? Niet bekend bij Hyundai althans...
Had ik ook, auto gekocht bij Nooteboom Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:06:
[...]

En toen? Hoe opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fx500 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:01:
[...]

Bij werkt hierbij de ACC niet ideaal. Als het alleen cosmetisch was zou ik het gewoon zo laten. Als je bijvoorbeeld aan het file rijden bent er kruipt iemand tussen jouw en je voorganger gaat mijn auto versnellen omdat hij dan geen auto meer ziet. Dat is niet zo heel fijn.
Ok, ik merk ook af en toe wel wat raar gedrag met de ACC. Is zo'n sensor niet eenvoudig zelf te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Niet, ik ben er nooit meer terug geweest. Kwam er later ook achter dat er een stikstofvulling was berekend terwijl er geen nieuwe banden onder gingen. Eigen schuld natuurlijk, had de koopbon niet goed gelezen, want je verwacht dat die volgens afspraak is, niet dus. Voor een paar tientjes winst klant weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:12:
[...]

Niet, ik ben er nooit meer terug geweest. Kwam er later ook achter dat er een stikstofvulling was berekend terwijl er geen nieuwe banden onder gingen. Eigen schuld natuurlijk, had de koopbon niet goed gelezen, want je verwacht dat die volgens afspraak is, niet dus. Voor een paar tientjes winst klant weg.
Ja zodra de garantie is verlopen ga ik ook gewoon naar mijn lokale garage :P. En de historie laat zien dat de auto letterlijk alleen standaard 15k interval 'check' beurten heeft gehad + een keer ruitenwissers, en dat in ±95k gereden kilometers. Best netjes qua kosten voor zo'n bak :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:08:
[...]

Ok, ik merk ook af en toe wel wat raar gedrag met de ACC. Is zo'n sensor niet eenvoudig zelf te vervangen?
Ja, bij mij doet ie soms ook apart met accelereren, soms een beetje gevaarlijk als je niet oplet. Maar mijn luchtbel zit er al sinds ik hem heb, dus ik dacht dat dat gewoon een beperking van het systeem was. Zit wel soms wat condens achter, kan me voorstellen dat dat ook niet bevorderlijk is voor de werking. Heb ik nog wat meer om mee te schieten, maar liefst wel bij een andere dealer, deze wil ik eigenlijk niets meer mee te maken hebben.

Meen me te herinneren ooit te hebben gelezen dat de hele voorkant eraf moet of vervangen zelfs als je er iets aan wil doen.

Laat maar weten hoe het bij jou afloopt @fx500. Bij @SpongeRob is het in Waalwijk in ieder geval vervangen nadat ze moeilijk deden in Tilburg, dus dat kan altijd nog haha. Ik heb zelf nog fabrieksgarantie tot geloof mei of juni, dus nog even tijd.
Had ik ook, drie beurten stonden zelfs niet bij Hyundai geregistreerd. Ook niet opgelost. Wel de verkooptoko nog even gebeld, maar werd afgewimpeld, maar bij gelaten. Maakt verder ook niet uit, die beurten zullen heus wel gedaan zijn, maar dan wellicht niet bij Hyundai. Bij mij stond zelfs de reparatie van een recall actie niet in het systeem van Hyundai, terwijl hij wel degelijk was uitgevoerd.

[ Voor 26% gewijzigd door boozzz op 10-11-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:38:
[...]

Meen me te herinneren ooit te hebben gelezen dat de hele voorkant eraf moet of vervangen zelfs als je er iets aan wil doen.
Ik heb even op internet gezocht naar zo'n logo/sensor maar dat zijn als ik het zo inschat twee verschillende zaken. De radar zit erachter en het logo is alleen een logo, dus niet elektronisch of zoiets. Je zou het dan ook zelf moeten kunnen vervangen lijkt mij en het zit zo te zien ook alleen vastgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Mikkem schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:48:
Vanmorgen startte de headunit onderweg naar werk 3 keer achter elkaar opnieuw op.

Week of 2 geleden gebeurde dat eenmalig.
Vandaag de update er op gezet, in de hoop dat het verschil zou maken.
Niet dus, weer opnieuw opstarten. Zonder Carplay verbinding is dat nog niet gebeurd, even kijken of dat zo blijft.

Gelijk de navigatie maar uitgeprobeerd, dat is wel even wennen.
Er staat een optie voor file-informatie bij, maar daarvoor zal ik wel iets extra's moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb even op internet gezocht naar zo'n logo/sensor maar dat zijn als ik het zo inschat twee verschillende zaken. De radar zit erachter en het logo is alleen een logo, dus niet elektronisch of zoiets. Je zou het dan ook zelf moeten kunnen vervangen lijkt mij en het zit zo te zien ook alleen vastgeschroefd.
Deze unit zo te zien, aan de prijs voor een stukkie plastic, ongelofelijk: https://www.online-teile....p?keywords=86367-G7000-EB

Volgende week toch maar weer even achter die garantie aan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:30:
[...]

Deze unit zo te zien, aan de prijs voor een stukkie plastic, ongelofelijk: https://www.online-teile....p?keywords=86367-G7000-EB

Volgende week toch maar weer even achter die garantie aan dan.
Originele onderdelen zijn altijd erg duur maar zolang die onder garantie vervangen worden heeft dat natuurlijk de voorkeur. Die van mij is uit de garantie en er zal best een goedkopere oplossing zijn ergens op Ebay of de sloop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:48:
Ik wist nog niet van de wintercheck.
Kan je daar met elke Hyundai van elk bouwjaar heen? Ik heb de 28kWh uit 2017 namelijk.

Ik ben wel een beetje benieuwd want ik begin mijn vertrouwen in de dealer te verliezen waarvan ik hem gekocht heb. Het is geen Hyundai dealer maar een willekeurige garage waar ik hem afgelopen september heb gekocht.
Laatst kwam ik erachter dat er nog software op zat uit 2017, terwijl ze die zouden updaten voor het afleveren. Ook had ik er nieuwe banden onder laten zetten, waarvan ik er van de week achter kwam dat de spanning veels te laag was. Of het aan de garage ligt weet ik niet zeker, maar het zou vreemd zijn als ze zo snel leeglopen. Ik heb er een kleine 2000km mee gereden sinds de afleverbeurt.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Trokken schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:50:
Kan je daar met elke Hyundai van elk bouwjaar heen? Ik heb de 28kWh uit 2017 namelijk.
Volgens de site wel. Is natuurlijk ook gewoon een verkoop truuc, tijdens het wachten krijg je soep en koffie, je wandelt tussen allemaal blinkende nieuwe auto's en ze verkopen pakketten met sponsjes, ruitenvloeistof en andere meuk en je kan een prijs winnen (als je de code hebt gehad... :().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:58:
[...]

Volgens de site wel. Is natuurlijk ook gewoon een verkoop truuc, tijdens het wachten krijg je soep en koffie, je wandelt tussen allemaal blinkende nieuwe auto's en ze verkopen pakketten met sponsjes, ruitenvloeistof en andere meuk en je kan een prijs winnen (als je de code hebt gehad... :().
Het zal zich wel terug verdienen voor ze idd. Helaas heb ik ook geen code van ze ontvangen, ik had me wel al geregistreerd op mijn hyundai vlak na de aanschaf.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ook had ik er nieuwe banden onder laten zetten, waarvan ik er van de week achter kwam dat de spanning veels te laag was. Of het aan de garage ligt weet ik niet zeker, maar het zou vreemd zijn als ze zo snel leeglopen.
Als de aflevering plaats vond toen het nog 20-25C was, kan je nu met deze lage temperaturen idd al zeker 0.3 bar missen. Software update je natuurlijk zelf als Tweakert :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
zonoskar schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:09:
[...]

Software update je natuurlijk zelf als Tweakert :)
Zelf de software updaten is zeker eenvoudig te doen.
Het gaat er meer om dan ze het beloofd hadden te doen. Ze zullen er wel mee wegkomen bij de gemiddelde leek, aangezien het niet heel eenvoudig te achterhalen is of de software nu wel of niet up to date is. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVkm1N2DSfi4t5W3sPSzWr4VcqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20P0goSaeL1927yTEf8JFFeH.jpg?f=fotoalbum_large

het moest ff duren, maar hij hangt er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb tot nog toe geen echt goede ervaringen met Hyundai dealers, nóg iets wat ik mis aan de Lexus <3 die ik hiervoor had... Al ging die alleen naar de dealer voor een paar terugroepacties.

Het logo is inderdaad gewoon los te vervangen @PeterZ(on) @boozzz , al moet dan schijnbaar wel de voorbumper eraf, maar dat is geen hele grote klus gok ik.
Na vervanging van het logo heb ik een kleine verbetering gemerkt in de werking van de ACC.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

[...]

Ik ben wel een beetje benieuwd want ik begin mijn vertrouwen in de dealer te verliezen waarvan ik hem gekocht heb. Het is geen Hyundai dealer maar een willekeurige garage waar ik hem afgelopen september heb gekocht.
Laatst kwam ik erachter dat er nog software op zat uit 2017, terwijl ze die zouden updaten voor het afleveren. Ook had ik er nieuwe banden onder laten zetten, waarvan ik er van de week achter kwam dat de spanning veels te laag was. Of het aan de garage ligt weet ik niet zeker, maar het zou vreemd zijn als ze zo snel leeglopen. Ik heb er een kleine 2000km mee gereden sinds de afleverbeurt.
De bandenspanning was niet extreem laag waarschijnlijk, je TPMS geeft een waarschuwing bij een te lage bandenspanning. Ik kreeg ooit een waarschuwing bij, als ik het goed herinner, 2 bar. Toen had ik een mooie schroef in een band zitten, dus ik was blij met de waarschuwing.
Al had ik achteraf gezien die Michelin baggerbanden eerder moeten vervangen voor iets fatsoenlijks... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:08:
[...]

Geen idee hoeveel werk het is. Ik denk wel dat de bumper er af moet. Ik kon ook alleen maar Hyundai originele badges vinden a € 300 per stuk.

Dure stickers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
boozzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:38:
[...]

Ja, bij mij doet ie soms ook apart met accelereren, soms een beetje gevaarlijk als je niet oplet. Maar mijn luchtbel zit er al sinds ik hem heb, dus ik dacht dat dat gewoon een beperking van het systeem was. Zit wel soms wat condens achter, kan me voorstellen dat dat ook niet bevorderlijk is voor de werking. Heb ik nog wat meer om mee te schieten, maar liefst wel bij een andere dealer, deze wil ik eigenlijk niets meer mee te maken hebben.

Laat maar weten hoe het bij jou afloopt @fx500. Bij @SpongeRob is het in Waalwijk in ieder geval vervangen nadat ze moeilijk deden in Tilburg, dus dat kan altijd nog haha. Ik heb zelf nog fabrieksgarantie tot geloof mei of juni, dus nog even tijd.

[...]

Had ik ook, drie beurten stonden zelfs niet bij Hyundai geregistreerd. Ook niet opgelost. Wel de verkooptoko nog even gebeld, maar werd afgewimpeld, maar bij gelaten. Maakt verder ook niet uit, die beurten zullen heus wel gedaan zijn, maar dan wellicht niet bij Hyundai. Bij mij stond zelfs de reparatie van een recall actie niet in het systeem van Hyundai, terwijl hij wel degelijk was uitgevoerd.
De range is helaas niet toerijkend op het moment om van hier naar Tilburg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 16-09 11:56
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:06:
[...]

Bij mij precies hetzelfde, auto gekocht bij Nooteboom, 19000km op de teller, geen enkele beurt gehad.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

Iemand enig idee hoe ik de B stijl kunststof kappen loshaal? Dus diegene waar de veiligheidsgordel aanzit zeg maar? Ik heb het idee dat er daar achter iets rammelt en ik wordt er redelijk gestoord van :P Zelf al gekeken en geprobeerd met een tooltje maar dat leidde tot vervaarlijk gekraak en een barstje in het plastic :X Ik doe het vast verkeerd maar ik kan niks vinden (in tegenstelling tot 20 threads over de A stijl ...)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SpongeRob schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:41:

Touchscreen heeft een plek waar hij niet meer reageert.
[...]

Heb je al geprobeerd om 'm te resetten met de resetknop rechts avn de volumeknop?
Mocht je een vervanger nodig hebben zou je op ebay of de onderdelenlijn kunnen kijken.
Als je zelf handig genoeg bent zou je ook het display zelf kunnen vervangen mocht je deze los kunnen bestellen.
Dank voor de tips.
Inmiddels heb ik het navigatie systeem gereset, maar dat hielp helaas niet. Het touch screen blijft een plek hebben waar hij niet reageert op aanraking. Ik heb ook de firmware geupdate naar de laatste versie, maar dat heeft niet geholpen.

Dat wordt op zoek naar een ander navigatie systeem op internet.
Nu zie je het systeem voor de hybrid best veel aangeboden. Maar de software is net anders. Je hebt dat niet het EV menu. Ik denk dat ik echt de navigatie unit moet hebben voor de electric.

Of heeft iemand toevallig ervaring dat de software van de electric ook op de hybrid unit te installeren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Arfman schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:25:
Iemand enig idee hoe ik de B stijl kunststof kappen loshaal? Dus diegene waar de veiligheidsgordel aanzit zeg maar? Ik heb het idee dat er daar achter iets rammelt en ik wordt er redelijk gestoord van :P Zelf al gekeken en geprobeerd met een tooltje maar dat leidde tot vervaarlijk gekraak en een barstje in het plastic :X Ik doe het vast verkeerd maar ik kan niks vinden (in tegenstelling tot 20 threads over de A stijl ...)
Dat is in de meeste auto's gewoon een kwestie van een flinke ruk eraan geven hij komt los. De bovenkant zit doorgaans achter de hemel geklemd, dus begin onderaan de stijl met lostrekken.
Het nadeel van plastic is dat het harder en meer broos wordt als het koud is, dus momenteel is het niet de meest ideale tijd ervoor.
Meestal is het zo dat wanneer je te voorzichtig bent het plastic juist breekt, vandaar de flinke ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

jhead22 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:50:
[...]

Dank voor de tips.
Inmiddels heb ik het navigatie systeem gereset, maar dat hielp helaas niet. Het touch screen blijft een plek hebben waar hij niet reageert op aanraking. Ik heb ook de firmware geupdate naar de laatste versie, maar dat heeft niet geholpen.

Dat wordt op zoek naar een ander navigatie systeem op internet.
Nu zie je het systeem voor de hybrid best veel aangeboden. Maar de software is net anders. Je hebt dat niet het EV menu. Ik denk dat ik echt de navigatie unit moet hebben voor de electric.

Of heeft iemand toevallig ervaring dat de software van de electric ook op de hybrid unit te installeren is?
Dat is allemaal software, zolang je gewoon de unit met het 8" scherm hebt zou dat gewoon moeten werken. De EV knop zit ook niet zonder reden op het paneel voor de klimaatbediening.
Ik geloof dat ze ook hetzelfde onderdeelnummer hebben, dus dat moet gewoon uitwisselbaar zijn en werken na een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:01
Het begint weer erg koud te worden en helaas daardoor weer last van een stroef stuur bij de midden positie...

Van Hyundai een nieuwe stuurkolom gehad, maar helaas is het weer aanwezig.

Ik geloof dat er mensen waren die dit zelf opgelost hadden? Uiteraard is de auto inmiddels uit de garantie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
luke22 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:05:
Het begint weer erg koud te worden en helaas daardoor weer last van een stroef stuur bij de midden positie...

Ik geloof dat er mensen waren die dit zelf opgelost hadden? Uiteraard is de auto inmiddels uit de garantie :(
Hoe lang geleden is de stuurkolom vervangen. Een reparatie heeft ook een eigen garantietermijn, mogelijk valt het daar nog binnen.
Geen idee wat die termijn dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Neuh dat kan ik vergeten dat was maart oid en 10k + km geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

SpongeRob schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:51:
[...]

Dat is in de meeste auto's gewoon een kwestie van een flinke ruk eraan geven hij komt los. De bovenkant zit doorgaans achter de hemel geklemd, dus begin onderaan de stijl met lostrekken.
Het nadeel van plastic is dat het harder en meer broos wordt als het koud is, dus momenteel is het niet de meest ideale tijd ervoor.
Meestal is het zo dat wanneer je te voorzichtig bent het plastic juist breekt, vandaar de flinke ruk.
Hij zit inderdaad aan de hemel geklemd. Ik zal eens proberen om onderaan te beginnen, maar misschien moet ik een half jaartje wachten inderdaad. Ik trek rammeltjes alleen erg slecht :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
SpongeRob schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:56:
[...]

Dat is allemaal software, zolang je gewoon de unit met het 8" scherm hebt zou dat gewoon moeten werken. De EV knop zit ook niet zonder reden op het paneel voor de klimaatbediening.
Ik geloof dat ze ook hetzelfde onderdeelnummer hebben, dus dat moet gewoon uitwisselbaar zijn en werken na een update.
Als ik de modellen vergelijk zie ik wel verschillen:

Voorbeelden:

Electric 2018
Model: LAN6720EHAE
Part no: 96550-G7651PGB

Hybrid 2017
Model: LAN6B20EHAE
Part no: 96550-G2251

Op het scherm van de hybrid zie je ook hybrid staan ipv EV.
Zou de EV software echt over de hybrid unit geïnstalleerd kunnen worden? De hybrid units zijn namelijk beduidend goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjFcTA_craYg1bpv_aJmL2Yp3Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIE1SEPfczCYvdeeXH96UeRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door jhead22 op 13-11-2023 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
luke22 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:05:

Dit was mijn oplossing: Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Tot nu toe geen sticky stuur meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Super dankjewel! dan ga ik dat zelf ook maar eens doen. het is echt suppeeerrr irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

jhead22 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:27:
[...]

Als ik de modellen vergelijk zie ik wel verschillen:

Voorbeelden:

Electric 2018
Model: LAN6720EHAE
Part no: 96550-G7651PGB

Hybrid 2017
Model: LAN6B20EHAE
Part no: 96550-G2251

Op het scherm van de hybrid zie je ook hybrid staan ipv EV.
Zou de EV software echt over de hybrid unit geïnstalleerd kunnen worden? De hybrid units zijn namelijk beduidend goedkoper.

[Afbeelding]
Mijn gok is dat de hardware exact gelijk is, dat is wel zo logisch uit kostenoogpunt, en dat alleen de software verschilt.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je de hybrid software op je huidige unit installeert, als dan het hybrid logo verschijnt in plaats van het EV logo, is het dus inderdaad alleen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Da_Poncho schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:32:
[...]

Dit was mijn oplossing: Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Tot nu toe geen sticky stuur meer gehad.
Toen ik eind 2019 de Ioniq kocht had ik ook last van dat plakken maar werd al snel minder en wilde er eind 2020 bij het jaarlijks onderhoud naar laten kijken. Echter toen het zover was had ik er eigenlijk geen last meer van, tot op de dag van vandaag. Het kan dus ook min of meer vanzelf overgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

SpongeRob schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:32:
[...]

Mijn gok is dat de hardware exact gelijk is, dat is wel zo logisch uit kostenoogpunt, en dat alleen de software verschilt.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je de hybrid software op je huidige unit installeert, als dan het hybrid logo verschijnt in plaats van het EV logo, is het dus inderdaad alleen software.
Ik gok zomaar dat er een check in die installer zit waardoor dat simpelweg geblokkeerd wordt ("Deze software is niet voor uw auto geschikt"). Had ik ook toen ik de MY22 software op mijn MY20 e-Niro wilde installeren, terwijl die headunits ook 100% gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Voor 350 euro zou ik die moeite ook niet doen, en gewoon een unit voor de EV kopen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:59:
Voor 350 euro zou ik die moeite ook niet doen, en gewoon een unit voor de EV kopen.
Deze had ik inderdaad ook gezien. Maar deze komt helaas uit een hybride en heeft weer een ander model nummer: 96550-G2252PGB.

In Duitsland vind je zelfs al units voor de hybride variant voor E 150,-
Maar het blijft een flinke gok. Ik verwacht dat de software aan gaat geven dat het niet geïnstalleerd kan worden door het verkeerde type unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

jhead22 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:22:
[...]

Deze had ik inderdaad ook gezien. Maar deze komt helaas uit een hybride en heeft weer een ander model nummer: 96550-G2252PGB.

In Duitsland vind je zelfs al units voor de hybride variant voor E 150,-
Maar het blijft een flinke gok. Ik verwacht dat de software aan gaat geven dat het niet geïnstalleerd kan worden door het verkeerde type unit.
Als ik de informatie hierboven goed interpreteer moet je de PGB-variant hebben, en deze staat iig in de naam van deze advertentie en op de foto? :?

Ik was overigens best bang voor de prijzen van dit soort systemen (ik hoor vooral dat deze unit stuk gaat), maar ze zijn best goed te vinden en dan valt de prijs me nog (relatief gezien) mee. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Krisp op 13-11-2023 17:11 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:09:
[...]

Als ik de informatie hierboven goed interpreteer moet je de PGB-variant hebben, en deze staat iig in de naam van deze advertentie en op de foto? :?

Ik was overigens best bang voor de prijzen van dit soort systemen (ik hoor vooral dat deze unit stuk gaat), maar ze zijn best goed te vinden en dan valt de prijs me nog (relatief gezien) mee. :)
Ik had al contact opgenomen met de verkoper van deze unit en de verkoper geeft aan dat hij uit een hybrid komt. Ondanks pgb in het model nr. Waar uit haal jij de informatie dat modellen die eindigen met pgb geschikt zijn voor een Ioniq electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

jhead22 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:28:
[...]

Ik had al contact opgenomen met de verkoper van deze unit en de verkoper geeft aan dat hij uit een hybrid komt. Ondanks pgb in het model nr. Waar uit haal jij de informatie dat modellen die eindigen met pgb geschikt zijn voor een Ioniq electric?
Deze post: jhead22 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@jhead22 In het ergste geval kun je altiijd nog het display overschroeven, die zit waarschijnlijk met een paar simpele flatcables en wat schroefjes vast aan de unit.
Ik zou persoonlijk voor de goedkoopste unit gaan met een onbeschadigd scherm en het gewoon proberen, mocht het niet werken het display overzetten.

En uiteraard kun je zoals ik eerder al zei proberen om op je huidige unit de hybrid software te installeren, dan heb je al meteen uitsluitsel of dat wel of niet gaat.

@Arfman Dat is inderdaad dezelfde hardware, maar wel een ander merk waardoor ze wellicht die beperking hebben geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Mijn Ioniq Classic (2017) gaat voor onderhoud en APK bij ~94000 km.

De offerte is 350 euro (incl BTW).

~123 onderhoudsbeurt (90K72MPST: Voer tot 72 maanden/90000 km Standaard)
~45 vervang cabinelucht/pollenfilter
~103 vervang remvloeistof (elke 24 maanden)
~18 APK melden, kleine materiaal, milieuheffing

Best veel - hoeveel zijn jullie kwijt? Zit wel mobiliteitsgarantie bij.

Belachelijk trouwens voor vervangen pollenfilter zoveel te vragen - kan ik zelf ook wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Da_Poncho op 13-11-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Da_Poncho schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:33:

Belachelijk trouwens voor vervangen pollenfilter zoveel te vragen - kan ik zelf ook wel.
Best duur. Die filter sowieso schrappen, die haal je voor 15 piek bij Amazon en is fluitje van een cent te vervangen. Opgave voor remvloeistof is ook wel aan de prijs hoor, en of dat elke 24 maanden moet zijn de meningen over verdeeld; je kunt het testen met een apparaatje dat het watergehalte meet. En dan zo nodig naar de buurtgarage gaan om te laten doen (of zelf natuurlijk, tis vrij simpel) :)

De beurt zelf, daar was ik laatst 170 voor kwijt, voor stofzuigen en wat bandentrappen vermoed ik. Als die van mij volgend jaar uit garantie is ga ik zeker niet meer naar een Hyundai garage.

[ Voor 4% gewijzigd door boozzz op 13-11-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500

Valt mij nog mee. Ja natuurlijk is het wel geld, maar eens per jaar...
Ik heb nog geen beurt laten doen. De auto is net 4 maanden geleden geleverd met een afleverbeurt.
Maar ervaring bij de Renault dealer c.a. €450 (twingo) en Opel c.a. €300. Beiden wel met 3 a 4 liter motor olie, wat natuurlijk nu niet nodig zal zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik was vorige maand 195 euro kwijt voor een 90.000km beurt, alleen controle en een interieurfilter. Vond ik veel geld voor een uurtje kijken en een filter vervangen. Alleen al 30 euro voor een Bionic filter plus nog de btw en dan nog het vervangen zelf. Een filter koop je al voor een euro of vijf, en of deze zoveel beter is vraag ik mij af. Zit dan nog wel die mobiliteitsgarantie bij en hij was even door de wasstraat geweest. Moest bij thuiskomst wel weer mijn banden op spanning brengen want die hadden ze af laten lopen naar 2,5bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hier een Ioniq Electric Premium Classic (2018), die over een paar weken zijn APK en 120k km beurt krijgt. Gewoon bij een Hyundai dealer, dus inclusief de mobiliteitspas.

Vorig jaar was het de 105k km beurt (en APK) en dat heeft mij €131 gekost. Dit jaar zijn het filter (eens per 24 maanden) en remvloeistof (eens per 24 maanden) aan de beurt, dus het zal meer in de buurt liggen van de beurt in 2021 van €220. Ik laat de uiteindelijke kosten nog wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
Ik zag gistermiddag opeens dat de verf op de knopjes onder (van de airco etc) begint af te bladeren. Iemand ervaring mee? Ik heb al gezocht op internet of iemand die specifieke knopjes verkoopt, maar geen succes. Weten jullie misschien iets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yx1TJLw16QbeMFf4yP0UWD6sA_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9GuSHksQ4TkvtyYCd1OWQYL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:37
Heb dit nog niet eerder voorbij zien komen. Maar het lijkt wel een reactie op een schoonmaakmiddel o.i.d.
Misschien is dit wel te wrappen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
djoenez schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:07:
Ik zag gistermiddag opeens dat de verf op de knopjes onder (van de airco etc) begint af te bladeren. Iemand ervaring mee? Ik heb al gezocht op internet of iemand die specifieke knopjes verkoopt, maar geen succes. Weten jullie misschien iets? [Afbeelding]
Dat heb ik bij de handremknop en de volumebediening op het stuur.

Vele Ioniqs hebben dat helaas.

Edit: ik zie de foto nu op een normaal beeldscherm ipv op de smartphone. Ik doelde op het afschilferen, dat is dit niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Mikkem op 14-11-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Heb vandaag m'n Ioniq weer opgehaald. Warmtepomp werkt weer, kennelijk was een ventiel defect. Heeft een dagje geduurd eer ze dat gevonden hadden. Uiteraard kosteloos en met leenauto geregeld dus wat dat betreft tevreden.

Wat is er nu veranderd? Het belangrijkst is dat de airco nu idd ook verwarmd. Met "A/C" aan en "Heat" uit heeft de warmtepomp even nodig om op krachten te komen maar daarna wordt de cabine prima verwarmd. Ook het verbruik neemt daarmee sterk of; van 1-2kW in de oude situatie naar 0,3-0,4 in de nieuwe. Daarnaast hóór je de warmtepomp flink werken aan de buitenkant van de auto. Heel stom, ik weet dat je die goed hoort want onze e208 heeft er ook een en zeker in de garage maakt die echt wel flink geluid als hij hard staat te koelen of te verwarmen. Dat deed de Ioniq voor de reparatie in complete stilte. Toch viel dat kwartje niet...

Anyway; voor iedereen die twijfelt. Ja, je moet kunnen verwarmen op de A/C stand.

Edit; heeft iemand een goede oplossing voor een odb zender permanent in de poort te laten zitten? Ik gebruik ABRP geregeld op lange routes en in tegenstelling tot in de e208 is niet niet genoeg ruimte om het ding er met de klep op in te laten zitten. Wellicht een verlengkabel of een alternatieve klep ofzo.

En zijn er nog andere handige zaken voor deze auto? De 'frunk' wordt binnenkort al besteld, net als een 12v booster. Verder ben ik nog op zoek naar een passend bagagenet. Komende lente staat een 3 weekse tour door Spanje met de Ioniq op de kalender :)

[ Voor 22% gewijzigd door Silvin op 14-11-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vandaag wachtend voor een verkeerslicht wat zitten spelen met de instelling voor het voorverwarmen, naar aanleiding van enkele posts hierboven.
Wilde even zelf zien dat de schakelaar (2 plekjes rechts van de laadklepknop) inderdaad niet visueel veranderd. Dacht 'm een even aantal keren ingedrukt te hebben.

Net de auto tussen de buien door aan de lader gehangen. Normaal controleer ik nooit, nu bij toeval wel: geen knipperend blauw laadledje bovenop het dash. Wel na het openen van de bestuurdersdeur een tikkende klok (of in ieder geval dat geluid).

Knop nogmaals indrukken had geen direct effect. Laadstekker er uit en na enkele seconden weer terug wel.
Had ik morgenochtend toch een uitdaging gehad met nog 26% over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Silvin schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:25:
Wellicht een verlengkabel of een alternatieve klep ofzo.
:)
Je kan (een vervang klep kopen en) een gat dremelen in de klep. Desnoods kan je er een printen voor de 28kwh versie, met gat. De facelift versie nog niet van gezien.
https://www.thingiverse.com/thing:3532666

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:26

Super_ik

haklust!

Je kan die obd connecter er ook gewoon uitklikken en met dongle erin laten bungelen. Dan kan het kapje er gewoon op.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho

Als ik het pollenfilter zelf doe kom ik op ongeveer 300 euro incl. uit bij de Hyundai dealer met mobiliteitsgarantie.

Ik heb ook een offerte opgevraagd bij een Bosch Car Service en die zeggen:

1) onderhoud volgens schema (90000 km) €118.30 incl
2) remvloeistof verversen €59 incl
3) apk €39.50 incl
4)1 jaar pechhulp/mobiliteitsgarantie NL €52.50 incl NL + EUR €75 incl

Dan kom ik met Europa pechhulp in totaal uit op 293 euro incl.

Tja... dat scheelt dan niet zo veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:34
Anyway; voor iedereen die twijfelt. Ja, je moet kunnen verwarmen op de A/C stand.
Dank voor de update, dat wordt een ritje naar de garage voor mij :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mikkem schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:39:

Net de auto tussen de buien door aan de lader gehangen. Normaal controleer ik nooit, nu bij toeval wel: geen knipperend blauw laadledje bovenop het dash. Wel na het openen van de bestuurdersdeur een tikkende klok (of in ieder geval dat geluid).

Knop nogmaals indrukken had geen direct effect. Laadstekker er uit en na enkele seconden weer terug wel.
Had ik morgenochtend toch een uitdaging gehad met nog 26% over.
Kan het zijn dat de auto niet op slot was toen je de lader inschakelde?

Ik had laatst hetzelfde, moest helemaal ontkoppelen om daadwerkelijk te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
SvenHe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:23:
[...]

Kan het zijn dat de auto niet op slot was toen je de lader inschakelde?

Ik had laatst hetzelfde, moest helemaal ontkoppelen om daadwerkelijk te laden.
Dat klopt, maar dat hoeft toch ook niet?

Het is inderdaad zo dat de auto normaal op slot zit wanneer ik thuis ga laden (Granny).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Mikkem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:28:
[...]

Dat klopt, maar dat hoeft toch ook niet?

Het is inderdaad zo dat de auto normaal op slot zit wanneer ik thuis ga laden (Granny).
Als je hem hoort tikken lijkt dat op de vergrendeling van de stekker die moeite heeft. Zolang de vergrendeling er niet op zit gaat hij niet laden. Daar is ooit ook een reparatie voor geweest onder garantie/coulance.

De stekker goed aanduwen helpt soms, maar hiermee kan je dus wel letterlijk stil komen te staan als het nog erger gaat worden. Dan kan je gewoon niet meer laden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Headshot_NL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:31:
[...]

Als je hem hoort tikken lijkt dat op de vergrendeling van de stekker die moeite heeft. Zolang de vergrendeling er niet op zit gaat hij niet laden. Daar is ooit ook een reparatie voor geweest onder garantie/coulance.

De stekker goed aanduwen helpt soms, maar hiermee kan je dus wel letterlijk stil komen te staan als het nog erger gaat worden. Dan kan je gewoon niet meer laden.
Het tikken kwam uit het dashboard, geen mechanisch geluid maar echt iets wat afgespeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:01
Mikkem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:05:
[...]

Het tikken kwam uit het dashboard, geen mechanisch geluid maar echt iets wat afgespeeld wordt.
Waarschijnlijk een relais linksonder. Die tikt als de vergrendeling er op gaat.
BIj storingen op de vergrendeling hoor je een hoop getik linksonder bij de OBD poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Nu online
mvt schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:49:
[...]

Je kan (een vervang klep kopen en) een gat dremelen in de klep. Desnoods kan je er een printen voor de 28kwh versie, met gat. De facelift versie nog niet van gezien.
https://www.thingiverse.com/thing:3532666
Ik ben echt op zoek naar meer onderbouwing voor de aanschaf van een 3D printer. Deze gaat er op het lijstje bij ;) Tnx.
Super_ik schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:34:
Je kan die obd connecter er ook gewoon uitklikken en met dongle erin laten bungelen. Dan kan het kapje er gewoon op.
Oh dit is nieuw voor mij. Daar ga ik eens naar kijken, absoluut de simpelste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Heb vandaag m'n Ioniq weer opgehaald. Warmtepomp werkt weer, kennelijk was een ventiel defect. Heeft een dagje geduurd eer ze dat gevonden hadden. Uiteraard kosteloos en met leenauto geregeld dus wat dat betreft tevreden.
Mooi dat het weer werkt. Bij mij ging het afgelopen dagen vier keer goed, dus verwarmen op de AC stand, maar vanmiddag ineens weer niet. Het blijft bij mij willekeurig of die het doet of niet.

Weet je toevallig ook wat het zonder garantie zou kosten, vaak staat het bedrag op de rekening en dan ook nog hetzelfde bedrag met een minnetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:08
Ja thanks voor de update, fijn dat je warmtepomp gefixt is, en je het terugkoppelt naar ons!

Edit: ik had hier een verhaal getypt over of ik twijfelde of mn auto een warmtepomp heeft. Maar dat heeft hij bij nader inzien helaas niet. Mijn geïmporteerde Ioniq komt uit Duitsland, en daar is de warmtepomp pas een optie bij de duurdere modellen. Jammer :(

[ Voor 74% gewijzigd door Remuzzz op 16-11-2023 22:05 . Reden: Ontbreken van warmtepomp toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoezo warmtepomp vaak kapot? Zo vaak zie ik dat niet hier, en vergeet niet dat je hier dan alleen de klachten ziet maar niet waar het geen enkel probleem is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:08
Oke kapot is niet de juiste conclusie. Maar met mij erbij 6 users in de recente posts dit forum, die twijfels hebben of hun pomp wel werkt (waarbij alleen AC aanzetten niet leidt tot verwarming). Dat vind ik wel wat veel.
Maar als je er verder niet naar omkijkt en gewoon de auto verwarmt met auto, en een wat hoger verbruik voor lief neemt, dan merk je er niks van natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als de AC werkt dan doet de warmtepomp het gewoon.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
FranDaMan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:49:
[...]

Waarschijnlijk een relais linksonder. Die tikt als de vergrendeling er op gaat.
BIj storingen op de vergrendeling hoor je een hoop getik linksonder bij de OBD poort.
Dan hoop ik maar dat het bij 1 keer blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:55:
[...]

Mooi dat het weer werkt. Bij mij ging het afgelopen dagen vier keer goed, dus verwarmen op de AC stand, maar vanmiddag ineens weer niet. Het blijft bij mij willekeurig of die het doet of niet.

Weet je toevallig ook wat het zonder garantie zou kosten, vaak staat het bedrag op de rekening en dan ook nog hetzelfde bedrag met een minnetje?
Eerlijk gezegd geen idee. Heb geen bon gehad. Er zal er vast een zijn maar iedereen was aan de telefoon bij de garage en de receptioniste wist dat ik wat haast had dus die heeft de bon opgelezen en me de sleutel gegeven.
Bij mij hebben ze het bij de BOVAG garage hier in het westen van Brabant netjes gefixt. Maargoed, ik heb de auto ook niet bij de dealer gekocht en had ‘m pas een week. Je zal de warmtepomp vast kunnen zien onder de motorkap gok ik maar ik heb er te weinig verstand van om het te kunnen vertellen.
daemonix schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:09:
Als de AC werkt dan doet de warmtepomp het gewoon.
Zeker, maar als de AC niet verwarmt bij sommigen en bij anderen wel dan is dat wel afwijkend. Op z’n minst is dat de wat onduidelijke werking van het climate control systeem (heat is niet noodzakelijk voor…heating?) maar defecten zijn ook zeker mogelijk. Bij mij hebben ze het snel kunnen constateren door de vochtigheid van de lucht uit de ventilatieroosters te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 21:21
Headshot_NL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:31:
[...]

Klopt niet, mijn 2017 ioniq laad ac en dc met een vergrendeling die niet meer werkt sinds 6 maanden.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

VmarcV schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:15:
[...]

Klopt niet, mijn 2017 ioniq laad ac en dc met een vergrendeling die niet meer werkt sinds 6 maanden.
Dan heb je waarschijnlijk andere software op je auto waardoor je zonder vergrendeling toch kunt laden?
Heb je een ratelend geluid achter het dashbord bij het aan- en uitzetten van de auto?

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:26:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk andere software op je auto waardoor je zonder vergrendeling toch kunt laden?
Heb je een ratelend geluid achter het dashbord bij het aan- en uitzetten van de auto?
Inderdaad, de dealer kan er tijdelijk andere software opzetten die deze (toch wel belangrijke) beveiliging uitzet. Ik heb 1x meegemaakt dat hij ook zo bleef klikken. Toen had ik de DC snellader niet goed aangedrukt. Hij begon toen niet te laden.

• Mikkem
Ik doe de stekker er thuis in vanuit een ongelukkige hoek, dus zou goed kunnen dat hij er niet goed in zat.
De regen hielp ook al niet.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
Ik heb even gezocht, maar volgens mij ben ik de eerste hier die dit mag meemaken.

Begin oktober begon mijn Ioniq uit 2017 met 109.000km op de teller een bijgeluid te maken dat bij het rijden altijd te horen is en in frequentie stijgt en daalt met de snelheid. Soms was het duidelijker hoorbaar dan anders, maar het was er altijd. Een zoektochtje leidt al gauw naar een veel voorkomend probleem bij met name Hyundai Kona's en Kia Niro's. Namelijk een defecte tractiemotor of reductiebak. Of eigenlijk een defect lager in een van deze twee modules. De zoektocht leverde ook een TSB (technical service bulletin) van Kia op waarin filmpjes staan van het betreffende "abnormal motor/reduction gear noise" en hoe de dealer dat dient op te lossen. Het was duidelijk, mijn motor of reductiebak is kapot. En garantie heb ik niet meer. Achteraf kwam ik erachter dat ik de garantie met twee jaar had kunnen verlengen, maarja.

Voor de zekerheid ben ik langs de lokale dealer gereden en heeft een monteur een stukje gereden. Na 20 meter was de conclusie hetzelfde als de mijne: motor of reductiebak kapot. De monteur wist verder te vertellen dat dit de eerste Ioniq was die met dit probleem binnen kwam, maar dat het wel vaker voorkomt bij de Niro, Soul, Kona en ook de Nexo. De Nexo is vooral noemenswaardig omdat deze dezelfde 100kw motor heeft als de Ioniq. De Kona en Niro hebben een 150kw motor. Ik kon vervolgens een afspraak maken (over maar liefst 7 weken) voor verdere diagnose, wat inhoudt het verversen van de olie in de reductiebak. Als de olie zwart zou zijn zou het probleem waarschijnlijk in de reductiebak zitten en anders in de motor. Goed bedoeld, want dit is een relatief goedkope stap die niet in het TSB staat. Maar omdat ik van mijn google tocht geleerd had dat de olie in de reductiebak vrijwel altijd vervuild is als deze nog nooit is vervangen (bij 15.000km/mijl soms al) vroeg ik mezelf wel af hoe nuttig het daadwerkelijk zoui zijn.

Volgens het TSB moeten eerst de motorsteunen vervangen worden, en als dat niet helpt de motor en/of de reductiebak. Het prijskaartje voor dit circus kan naar verluidt oplopen tot maar liefst €14.000,- Als je kijkt naar de onderdeelprijzen voor motor en reductiebak lijkt dat een reeel bedrag. Anekdotisch bewijs leert dat de motorsteunen nooit het probleem zijn. Ik moet dus rekening houden met een vervanging van 4k voor de reductiebak of 10k voor de motor, of in het ergste geval beiden.

Ik ben vast niet de eerste die dergelijke bedragen niet wil betalen, dus terug naar internet. Zo vond ik twee bedrijven die inmiddels al routinematig de getroffen motoren en reductiebakken repareren. Het is tenslotte maar een lager dat defect is. Zo vond ik een bedrijf in Kiev, niet ideaal om verschillende redenen, maar ook een bedrijf in Osnabruck. Direct contact opgenomen met die laatste en ik kon een week later de auto al komen bengen. Het bleek een eenmanszaak van een gepassioneerd monteur die me direct meenam de werkplaats in. Hij had namelijk net de eerste kapotte reductiebak van een Ioniq open liggen. Die moest ik even zien, vond hij, Bij Ioniqs waren het tot nu toe steeds de motoren waar het probleem in zat.

Indien het in mijn geval om de motor zou gaan, dan zou de raparatie ongeveer een dag duren, misschien iets langer. De reductiebak zou mogelijk langer duren omdat hij daar minder ervaring mee had. De prijs zou in dezelfde orde van grootte liggen als bij de vervanging van de turbo van mijn vorige auto (BMW, bij de dealer). Nog steeds prijzig, maar een stuk voordeliger dan een vervanging. In mijn hoofd kwam de rekensom echter niet helemaal uit. Desgevraagd vertelde de man dat het ongeveer 150 euro aan materiaal zou zijn, en verder arbeid en "a little bit extra" voor de expertise en het feit dat er bijna niemand anders is die het doet. Terecht.

Voor dat geld worden de motor en reductiebak gedemonteerd en van elkaar gescheiden, en wordt getest waar het probleem zit. Vervolgens wordt de boosdoener opgemaakt en wordt de lager vervangen door een lager en vulring van 1mm omdat Hyundai 'proprietary' lagers gebruikt en geen reserveonderdelen levert. Hier komt de echte expertise eraan te pas. De as en lagers worden op precisieniveau gemeten voor de juiste match. Als je iets van lagers weet snap je hoe gevoelig dat ligt. Daarna wordt de boel weer dichtgeschroefd met een speciale lijm ertussen, wederom omdat Hyundai de pakkingen niet levert. Hier waarschuwde de monteur. Hij wist van twee bedrijven in zuid Duitsland die deze reparaties ook uitvoeren, maar zij meten volgens hem de lagers en assen niet, iets dat bij de productie wel gebeurt, en bij gebruik van een verkeerde lijm kan er na een jaar of twee inwendig corrosie ontstaan.

Omdat Hyundai de onderdelen niet levert zou er ook een delegatie van Febi Bilstein langskomen bij mijn auto om de reparatie te documenteren zodat zij de onderdelen voor deze reparatie kunnen gaan produceren. Uiteindelijk zullen alle voertuigen buiten de garantie gaan vallen en zal de vraag naar een voordeliger oplossing groter worden.

De dag nadat ik de auto had gebracht kreeg ik een enthousiast mailtje dat het overduidelijk de motor was waar het probleem in zat en dat de auto eind volgende dag weer opgehaald kon worden. Helaas kreeg ik op de ophaaldag bericht dat er iets dusdanig vast zat dat hij het niet voor zijn lange weekendje weg klaar zou krijgen. Wat er precies vast zat is me nog niet helemaal duidelijk. Vanmiddag gelukkig het bericht gekregen dat hij de boel open heeft en verder kan met de reparatie. Ik vrees dat er nog een weekend overheen zal gaan, maar het lijkt erop dat ik binnenkort weer in een stille auto rond kan rijden.

Een paar dingen die ik geleerd heb op een rij:
- Een defect aan de electromotor of reductiebak komt best veel voor bij de eerste generatie Koreaanse EV's. Soms al bij relatief lage kilometerstanden van 30 a 40 duizend kilometer. Anderen hebben met twee ton nog nergens last van. Soms komt het na vervanging opnieuw voor.
- Het treft in ieder geval de Kia Soul en Niro, en de Hyundai Kona, Ioniq en Nexo. Zowel de 100kw als 150kw modellen.
- Kia en Hyundai erkennen de fout, getuige het TSB, maar repareren niet. Ze vervangen alleen. Onder garantie is vervanging kosteloos, daarbuiten doen ze niets en kunnen de kosten oplopen tot €14.000 Ook leveren ze geen onderdelen om reparaties te faciliteren.
- Bij de Ioniq is het in de meeste gevallen de motor die het probleem heeft, maar reductiebak komt ook voor.
- Het defect is in feite niet meer dan een beschadigde lager. Deze lijkt beschadigd te raken doordat er stroom door kan lopen. Kennelijk is het niet goed geisoleerd en kan je spreken van een ontwerpfout, Ik heb dit niet verder onderzocht.
- In Spanje is een groepje boze consumenten een handtekeningenactie gestart om Hyundai te dwingen de kosten voor deze reparaties/vervangingen op zich te nemen. Het lijkt nog geen effect te hebben.

Tot slot: Indien je je garantie nog kunt verlengen zou ik dat zeker overwergen.

[ Voor 0% gewijzigd door baerdt op 16-11-2023 17:58 . Reden: typos ]

• PeterZ(on)
baerdt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:49:
Ik heb even gezocht, maar volgens mij ben ik de eerste hier die dit mag meemaken.

Begin oktober begon mijn Ioniq uit 2017 met 109.000km op de teller een bijgeluid te maken dat bij het rijden altijd te horen is en in frequentie stijgt en daalt met de snelheid. Soms was het duidelijker hoorbaar dan anders, maar het was er altijd. Een zoektochtje leidt al gauw naar een veel voorkomend probleem bij met name Hyundai Kona's en Kia Niro's. Namelijk een defecte tractiemotor of reductiebak. Of eigenlijk een defect lager in een van deze twee modules. De zoektocht leverde ook een TSB (technical service bulletin) van Kia op waarin filmpjes staan van het betreffende "abnormal motor/reduction gear noise" en hoe de dealer dat dient op te lossen. Het was duidelijk, mijn motor of reductiebak is kapot. En garantie heb ik niet meer. Achteraf kwam ik erachter dat ik de garantie met twee jaar had kunnen verlengen, maarja.

Voor de zekerheid ben ik langs de lokale dealer gereden en heeft een monteur een stukje gereden. Na 20 meter was de conclusie hetzelfde als de mijne: motor of reductiebak kapot. De monteur wist verder te vertellen dat dit de eerste Ioniq was die met dit probleem binnen kwam, maar dat het wel vaker voorkomt bij de Niro, Soul, Kona en ook de Nexo. De Nexo is vooral noemenswaardig omdat deze dezelfde 100kw motor heeft als de Ioniq. De Kona en Niro hebben een 150kw motor. Ik kon vervolgens een afspraak maken (over maar liefst 7 weken) voor verdere diagnose, wat inhoudt het verversen van de olie in de reductiebak. Als de olie zwart zou zijn zou het probleem waarschijnlijk in de reductiebak zitten en anders in de motor. Goed bedoeld, want dit is een relatief goedkope stap die niet in het TSB staat. Maar omdat ik van mijn google tocht geleerd had dat de olie in de reductiebak vrijwel altijd vervuild is als deze nog nooit is vervangen (bij 15.000km/mijl soms al) vroeg ik mezelf wel af hoe nuttig het daadwerkelijk zoui zijn.

Volgens het TSB moeten eerst de motorsteunen vervangen worden, en als dat niet helpt de motor en/of de reductiebak. Het prijskaartje voor dit circus kan naar verluidt oplopen tot maar liefst €14.000,- Als je kijkt naar de onderdeelprijzen voor motor en reductiebak lijkt dat een reeel bedrag. Anekdotisch bewijs leert dat de motorsteunen nooit het probleem zijn. Ik moet dus rekening houden met een vervanging van 4k voor de reductiebak of 10k voor de motor, of in het ergste geval beiden.

Ik ben vast niet de eerste die dergelijke bedragen niet wil betalen, dus terug naar internet. Zo vond ik twee bedrijven die inmiddels al routinematig de getroffen motoren en reductiebakken repareren. Het is tenslotte maar een lager dat defect is. Zo vond ik een bedrijf in Kiev, niet ideaal om verschillende redenen, maar ook een bedrijf in Osnabruck. Direct contact opgenomen met die laatste en ik kon een week later de auto al komen bengen. Het bleek een eenmanszaak van een gepassioneerd monteur die me direct meenam de werkplaats in. Hij had namelijk net de eerste kapotte reductiebak van een Ioniq open liggen. Die moest ik even zien, vond hij, Bij Ioniqs waren het tot nu toe steeds de motoren waar het probleem in zat.

Indien het in mijn geval om de motor zou gaan, dan zou de raparatie ongeveer een dag duren, misschien iets langer. De reductiebak zou mogelijk langer duren omdat hij daar minder ervaring mee had. De prijs zou in dezelfde orde van grootte liggen als bij de vervanging van de turbo van mijn vorige auto (BMW, bij de dealer). Nog steeds prijzig, maar een stuk voordeliger dan een vervanging. In mijn hoofd kwam de rekensom echter niet helemaal uit. Desgevraagd vertelde de man dat het ongeveer 150 euro aan materiaal zou zijn, en verder arbeid en "a little bit extra" voor de expertise en het feit dat er bijna niemand anders is die het doet. Terecht.

Voor dat geld worden de motor en reductiebak gedemonteerd en van elkaar gescheiden, en wordt getest waar het probleem zit. Vervolgens wordt de boosdoener opgemaakt en wordt de lager vervangen door een lager en vulring van 1mm omdat Hyundai 'proprietary' lagers gebruikt en geen reserveonderdelen levert. Hier komt de echte expertise eraan te pas. De as en lagers worden op precisieniveau gemeten voor de juiste match. Als je iets van lagers weet snap je hoe gevoelig dat ligt. Daarna wordt de boel weer dichtgeschroefd met een speciale lijm ertussen, wederom omdat Hyundai de pakkingen niet levert. Hier waarschuwde de monteur. Hij wist van twee bedrijven in zuid Duitsland die deze reparaties ook uitvoeren, maar zij meten volgens hem de lagers en assen niet, iets dat bij de productie wel gebeurt, en bij gebruik van een verkeerde lijm kan er na een jaar of twee inwendig corrosie ontstaan.

Omdat Hyundai de onderdelen niet levert zou er ook een delegatie van Febi Bilstein langskomen bij mijn auto om de reparatie te documenteren zodat zij de onderdelen voor deze reparatie kunnen gaan produceren. Uiteindelijk zullen alle voertuigen buiten de garantie gaan vallen en zal de vraag naar een voordeliger oplossing groter worden.

De dag nadat ik de auto had gebracht kreeg ik een enthousiast mailtje dat het overduidelijk de motor was waar het probleem in zat en dat de auto eind volgende dag weer opgehaald kon worden. Helaas kreeg ik op de ophaaldag bericht dat er iets dusdanig vast zat dat hij het niet voor zijn lange weekendje weg klaar zou krijgen. Wat er precies vast zat is me nog niet helemaal duidelijk. Vanmiddag gelukkig het bericht gekregen dat hij de boel open heeft en verder kan met de reparatie. Ik vrees dat er nog een weekend overheen zal gaan, maar het lijkt erop dat ik binnenkort weer in een stille auto rond kan rijden.

- Een defect aan de electromotor of reductiebak komt best veel voor bij de eerste generatie Koreaanse EV's. Soms al bij relatief lage kilometerstanden van 30 a 40 duizend kilometer. Anderen hebben met twee ton nog nergens last van. Soms komt het na vervanging opnieuw voor.
- Het treft in ieder geval de Kia Soul en Niro, en de Hyundai Kona, Ioniq en Nexo. Zowel de 100kw als 150kw modellen.
- Kia en Hyundai erkennen de fout, getuige het TSB, maar repareren niet. Ze vervangen alleen. Onder garantie is vervanging kosteloos, daarbuiten doen ze niets en kunnen de kosten oplopen tot €14.000 Ook leveren ze geen onderdelen om reparaties te faciliteren.
- Bij de Ioniq is het in de meeste gevallen de motor die het probleem heeft, maar reductiebak komt ook voor.
- Het defect is in feite niet meer dan een beschadigde lager. Deze lijkt beschadigd te raken doordat er stroom door kan lopen. Kennelijk is het niet goed geisoleerd en kan je spreken van een ontwerpfout, Ik heb dit niet verder onderzocht.
- In Spanje is een groepje boze consumenten een handtekeningenactie gestart om Hyundai te dwingen de kosten voor deze reparaties/vervangingen op zich te nemen. Het lijkt nog geen effect te hebben.

Heel verslag waarvoor dank. Die garage in het zuiden is dat toevallig Sangl want dat schijnt de enige Hyundai dealer te zijn die ook dit soort reparaties doet?

Jouw adres in Osnabruck is dat toevallig die in deze video. YouTube: Ioniq Elektro mit Motorschaden - 13.000 € für einen neuen Motor oder... Had ik hier al eens gepost.

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:05
Ook namens mij bedankt voor je uitgebreide verslag @baerdt!
Dit houthakker in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" verhaal ben je in je zoektocht denk ook wel tegen gekomen, heb je ook nog contact gehad met het daarin genoemde bedrijf?

Verder toch we schokkend om te lezen hoe hier vanuit de fabrikant mee wordt omgegaan. Voor wie de optie nog heeft wel een sterk argument om toch de garantie maar te gaan verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
baerdt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:49:

M.b.t. garantie verlengen: lees de voorwaarden. Er is een maximum vergoeding en een maximum kilometrage.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 21:21
SpongeRob schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:26:
[...]

Geen speciale software op de auto. Ik heb het zelfs niet vermeld bij de vorige onderhoudsbeurt ( 6 jaar en 80K ). Ik hoor inderdaad enkele klikken achter het dashbord, precies alsof hij de vergrendeling toch probeert te doen. Ik laad voor 95% thuis en anders bij een snellader, dus voor mij hoeft die vergrendeling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

VmarcV schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:08:
[...]

Geen speciale software op de auto. Ik heb het zelfs niet vermeld bij de vorige onderhoudsbeurt ( 6 jaar en 80K ). Ik hoor inderdaad enkele klikken achter het dashbord, precies alsof hij de vergrendeling toch probeert te doen. Ik laad voor 95% thuis en anders bij een snellader, dus voor mij hoeft die vergrendeling niet.
Dan is er ooit door de dealer waarschijnlijk (al dan niet per ongeluk) software op gezet om met een defecte laadvergrendeling toch te kunnen laden, anders zou je dat geklik achter het dashbord niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is er nu veranderd? Het belangrijkst is dat de airco nu idd ook verwarmd. Met "A/C" aan en "Heat" uit heeft de warmtepomp even nodig om op krachten te komen maar daarna wordt de cabine prima verwarmd. Ook het verbruik neemt daarmee sterk of; van 1-2kW in de oude situatie naar 0,3-0,4 in de nieuwe. Daarnaast hóór je de warmtepomp flink werken aan de buitenkant van de auto. Heel stom, ik weet dat je die goed hoort want onze e208 heeft er ook een en zeker in de garage maakt die echt wel flink geluid als hij hard staat te koelen of te verwarmen. Dat deed de Ioniq voor de reparatie in complete stilte. Toch viel dat kwartje niet...

Ik ga mijn auto voor een beurt wegbrengen en... ik denk ook dat er aan mijn warmtepomp iets mankeert. Eigenlijk door hier eens goed over na te denken; ik zet mijn verwarming altijd op 21,5. Daaronder heb ik het gewoon steenkoud in de auto en met de kachel op 21,5 dan gaat Heat geregeld aan en dan heb ik er dus geen last van.

Vanmorgen een ritje gedaan met puur de A/C aan en de temperatuur op 30, maar uiteindelijk was het niet meer dan koude lucht uit de roosters. Ook mijn vriendin klaagt altijd dat mijn auto gewoon "koud" is qua ventilatiewind (OK, en vooropgesteld; het beperkt stuurbaar zijn van de roosters helpt daar niet in mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
PeterZ(on) schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:32:
Heel verslag waarvoor dank. Die garage in het zuiden is dat toevallig Sangl want dat schijnt de enige Hyundai dealer te zijn die ook dit soort reparaties doet?
Hij heeft geen namen genoemd, dus dat weet ik niet.
Jouw adres in Osnabruck is dat toevallig die in deze video. YouTube: Ioniq Elektro mit Motorschaden - 13.000 € für einen neuen Motor oder... Had ik hier al eens gepost.
Dat is 'm inderdaad!
WillemI schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:21:
Ook namens mij bedankt voor je uitgebreide verslag @baerdt!
Dit houthakker in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" verhaal ben je in je zoektocht denk ook wel tegen gekomen, heb je ook nog contact gehad met het daarin genoemde bedrijf?
Die heb ik gemist, dus ook geen contact mee opgenomen. Ik heb wel direct m'n bedenkingen bij het feit dat daar aangegeven wordt dat het standaard lagers zijn, terwijl andere partijen aangeven dat het juist geen standaard maat lagers zijn. Het scheelt een millimeter, het zal vast werken, maar het zou mij niet lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
baerdt schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:13:
[...]

Hij heeft geen namen genoemd, dus dat weet ik niet.

[...]

Dat is 'm inderdaad!

[...]

Die heb ik gemist, dus ook geen contact mee opgenomen. Ik heb wel direct m'n bedenkingen bij het feit dat daar aangegeven wordt dat het standaard lagers zijn, terwijl andere partijen aangeven dat het juist geen standaard maat lagers zijn. Het scheelt een millimeter, het zal vast werken, maar het zou mij niet lekker zitten.
Wat heeft het grapje nu uiteindelijk gekost in totaal ? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, just in case die van mij de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
vergezocht:

heeft er iemand nog 16inch set met winterbanden of all seasons over?
OF nog beter een setje 17 inch

andere opties die ik overweeg: velgen van een andere auto maarja ... welke ?
Kona past maar is te populair

Zat al naar golf e of kia soul te kijken ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Nu online
baerdt schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb wel direct m'n bedenkingen bij het feit dat daar aangegeven wordt dat het standaard lagers zijn, terwijl andere partijen aangeven dat het juist geen standaard maat lagers zijn. Het scheelt een millimeter, het zal vast werken, maar het zou mij niet lekker zitten.
Een standaardlager betekend dat je gewoon kan kopen, niet dat het een 13 in dozijn lager is. Als je weet wat je doet kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Vandaag een nieuwe ervaring opgedaan met onze classic IONIQ.
Achterdeur "geopend", maar de deur zat nog dicht en ik had de handgreep in mijn handen.

Net gebeld en vanmiddag maar even langs de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

luke22 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:56:
vergezocht:

heeft er iemand nog 16inch set met winterbanden of all seasons over?
OF nog beter een setje 17 inch

andere opties die ik overweeg: velgen van een andere auto maarja ... welke ?
Kona past maar is te populair

Zat al naar golf e of kia soul te kijken ofzo
Deze kwestie liep ik ook al tegenaan. Conclusie van veel mensen lijkt te zijn dat niet de originele velgen gebruiken een grote impact op het bereik heeft (ivm luchtweerstand) en aangezien die originele velgen gewoon nergens te krijgen zijn heb ik allseasons gekozen, in mijn geval de allseasoncontact2 van Conti maar de tegenhanger van Michelin (crossclimate) schijnt ook net zo goed te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• baerdt
Gisteren de auto weer opgehaald. Probleem bij demontage werd veroorzaakt door oxidatie rond een van de schroefdraden in de behuizing van de motor. Verder probleemloze reparatie.

De Ioniq die binnen was met een defecte reductiebak was inmiddels ook succesvol gerepareerd. Kennelijk krijgt een van de lagers minder smering dan de andere lagers. Wat deze garagehouder betreft een ontwerpfout. Het lager dat uit de reductiebak kwam vertoonde dezelfde slijtage als de lagers die uit de motor kwamen. Dit druist in tegen de theorie dat de schade veroorzaakt wordt doordat er stroom door het lager in de motor zou lopen.

Febi Bilstein is niet geweest, ze konden de delegatie niet op tijd bij elkaar krijgen, en ik wilde graag de auto terug. Wel is alles mbv foto's gedocumenteerd en wordt het defecte lager naar Febi Bilstein opgestuurd.
FranDaMan schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:07:
[...]
Wat heeft het grapje nu uiteindelijk gekost in totaal ? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, just in case die van mij de geest geeft.
Hou rekening met € 2000,- inclusief btw. Beetje minder als het mee zit, beetje meer als het tegen zit, zoals bij mij.
SvenHe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:38:
[...]
Een standaardlager betekend dat je gewoon kan kopen, niet dat het een 13 in dozijn lager is. Als je weet wat je doet kan het prima.
Dat begrijp ik. Het betreft dan ook een maat die niet in de leverprogramma's zit; 35x62x15. Het equivalente standaardlager is 35x62x14. Het al dan niet bewust negeren van die millimeter verschil in een apparaat met een nieuwprijs van richting de 10k vind ik persoonlijk niet prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 23:48
Nu als die lager 1mm langer is en niks raakt zie ik het probleem niet en mocht je alsnog last hebben zal die brave man het ook oplossen alleen al om zijn kennis te vergroten en je kan later nog kiezen om die 13k stuk te slaan heb je wel 2k verlies toch een gok die ik zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
baerdt schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:55:

[...]
Hou rekening met € 2000,- inclusief btw. Beetje minder als het mee zit, beetje meer als het tegen zit, zoals bij mij.
[...]
Een hoop geld, maar als de rest van de auto in orde is, dan is dat nog een acceptabel bedrag.
Beter dan die 14.000 van de dealer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
@baerdt dank voor het uitgebreide verhaal, altijd fijn om dit soort kennis in een topic terug te zien :)

Ik heb altijd de indruk gehad dat Hyundai een garantie van 8 jaar hanteerde, op de accu en de aandrijflijn, zoals veel andere fabrikanten.
Nu zie ik helaas op de website ook staan dat dit enkel op de accu is... en dus niet op de motor. :(
Goed om in de gaten te houden dus.

Het leveren van reserveonderdelen vind ik wel een hele nare, dat meot gewoon beschikbaar zijn. En áls ze wat leveren, dan zijn ze ook nog eens kneiterduur. Daar kan Hyundai wel echt iets aan doen. Mijn aircoverdamper moest aan materiaal ruim 900 euro kosten, terwijl een generieke variant van dat onderdeel (die ongetwijfeld wel nét iets anders is) nog geen kwart daarvan moet kosten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Nu online
baerdt schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:55:

Het al dan niet bewust negeren van die millimeter verschil in een apparaat met een nieuwprijs van richting de 10k vind ik persoonlijk niet prima kunnen.
Als je pak 'm beet een milioen lagers nodig hebt dan maakt het in de prijs niet echt uit, en misschien was het grotere lager hier een makkelijker oplossing dan de omgeving geschikt maken voor een standaardmaat.

Maar tegelijk is een standaardmaat wat mij bestreft ook beter.

• boozzz
fx500 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:47:
[...]

Dat van een luchtbel heb ik ook zojuist gemeld. Heb nog tot 17 jan. 2024 garantie. Dus ben benieuwd. Misschien dat de garantie termijn wat druk zet. Of ze denken, als we lang genoeg wachten is de garantie wel voorbij :+
Even kijken wat er gebeurt. Mijn dealer is van Mossel in Leeuwarden.
Heb je al wat gehoord?

Ik werd gister tegen alle verwachtingen in spontaan opgebeld door de dealer, om een afspraak te maken voor het plaatsen van een nieuw logo. Wel pas begin januari, want de logo's zijn niet op voorraad bij de importeur. Dus positief verrast na hun nogal lompe gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
boozzz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:10:
[...]

Heb je al wat gehoord?

Ik werd gister tegen alle verwachtingen in spontaan opgebeld door de dealer, om een afspraak te maken voor het plaatsen van een nieuw logo. Wel pas begin januari, want de logo's zijn niet op voorraad bij de importeur. Dus positief verrast na hun nogal lompe gedrag.
Ja hier werd de boot ook wel wat afgehouden in het begin. De handgreep van de achterdeur is gemaakt en er werd spontaan ook actie ondernomen om het logo te vervangen. Is aangevraagd. Als alles doorgaat heb ik begrepen dat ik mij dinsdag de 28e weer mag melden om het logo te vervangen, maar als ze niet op voorraad zijn zal het wel uitgesteld worden neem ik aan.
Pagina: 1 ... 153 ... 195 Laatste