Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
Ik heb het infotainment systeem geüpdatet, ging goed alleen na de tijd werkte de knoppen niet meer (zoals volume, radio etc) en bleef het scherm aan staan na het sluiten van de auto.

Door het kleine verstopte knopje in te drukken naast de volume knop werkt het nu weer wel naar behoren. Dat je het weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydRk_UHzKDdGk-tpNPSk-2zlad4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lUljgcU7kElxmPXAbRjiFUDf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Komende week de voorverwarming maar eens uitproberen. Zolang ik niet hoef te krabben heb ik het nog niet nodig gevonden maar dat lijkt de komende dagen wel te kunnen gaan gebeuren.

Wordt de accu bij de 28 kWh ook voorverwarmd, nee toch?

Ook wel benieuwd hoeveel stroom dat trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mikkem schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:57:
Komende week de voorverwarming maar eens uitproberen. Zolang ik niet hoef te krabben heb ik het nog niet nodig gevonden maar dat lijkt de komende dagen wel te kunnen gaan gebeuren.

Wordt de accu bij de 28 kWh ook voorverwarmd, nee toch?

Ook wel benieuwd hoeveel stroom dat trekt.
accu wordt niet verwarmd. Maar hij wordt wel warm van het leveren van de 3kW hoor ;)
Volgens mij is voorverwarmen max 10 of 20 minuten. Dus kost je enkele kWh

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
Voorverwarmen kost volgens mij niets, althans niet van de accu, want voorverwarmen kan de 28kWh toch alleen maar als die aan de lader hangt? Ik heb er zelf geen ervaring mee.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:17:
Voorverwarmen kost volgens mij niets, althans niet van de accu, want voorverwarmen kan de 28kWh toch alleen maar als die aan de lader hangt? Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ja, voorverwarmen bij de 28 kWh versie kan enkel aan de lader.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Kodess schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:20:
[...]

accu wordt niet verwarmd. Maar hij wordt wel warm van het leveren van de 3kW hoor ;)
Volgens mij is voorverwarmen max 10 of 20 minuten. Dus kost je enkele kWh
Hangt aan de granny, dus zoals je het omschrijft wordt er tijdens het verwarmen dan weinig geladen.
Had al bedacht dat ik het wat ruimer moest inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vandaag nog een ritje Zeeland en terug gedaan. 95 gemiddeld gereden, dat blijkt de snelheid waarop de te rijden afstand op de boordcomputer heel accuraat is. Je wil en beetje frisse lucht op lange ritten, dus airco had ik op 18.5 met stoelverwarming op stand 1. Dat blijkt meer efficiënt te zijn qua energie dan een graad erbij op de airco, zelfs met driver only.

Wat meer effect heeft op je bereik dan de stoelverwarming, is de subwoofer :'). Hij kan niet harder dan standje 45, maar dan begint het verschil tussen resterend bereik en de afstand tot doel van de navigatie dus weer in te lopen. Ik begon de laatste leg met 217 resterend vanaf de fastned charger (83% vol) terwijl de afstand 222 was, maar door gewoon de hele weg 95 te rijden ben ik uiteindelijk met 4% resterend de oprit op gereden.

Maar deze auto is net niet geschikt voor dusdanig lange ritten. Ik deed het omdat ik de tijd had en het een fijne reisauto is, maar langer dan een half uur bij een laadstation word saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:37:
Vandaag nog een ritje Zeeland en terug gedaan. 95 gemiddeld gereden, dat blijkt de snelheid waarop de te rijden afstand op de boordcomputer heel accuraat is. Je wil en beetje frisse lucht op lange ritten, dus airco had ik op 18.5 met stoelverwarming op stand 1. Dat blijkt meer efficiënt te zijn qua energie dan een graad erbij op de airco, zelfs met driver only.

Wat meer effect heeft op je bereik dan de stoelverwarming, is de subwoofer :'). Hij kan niet harder dan standje 45, maar dan begint het verschil tussen resterend bereik en de afstand tot doel van de navigatie dus weer in te lopen. Ik begon de laatste leg met 217 resterend vanaf de fastned charger (83% vol) terwijl de afstand 222 was, maar door gewoon de hele weg 95 te rijden ben ik uiteindelijk met 4% resterend de oprit op gereden.

Maar deze auto is net niet geschikt voor dusdanig lange ritten. Ik deed het omdat ik de tijd had en het een fijne reisauto is, maar langer dan een half uur bij een laadstation word saai.
voor 1x per jaar toch wel? maar inderdaad voor lange ritten die je bijna elke week doet is het niet super handig.
Je hebt de 38kWh of niet? Want je hebt het over langer dan een halfuur bij een snellader en de 28kWh is in 20 minuten van 10 -> 80% :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Kodess schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:52:
[...]

voor 1x per jaar toch wel? maar inderdaad voor lange ritten die je bijna elke week doet is het niet super handig.
Je hebt de 38kWh of niet? Want je hebt het over langer dan een halfuur bij een snellader en de 28kWh is in 20 minuten van 10 -> 80% :+
Praat hem geen ongenoegen aan over zijn 38kWh tov de oude 28kWh variant :>

Voor de liefhebbers voor een kleine upgrade van het halogeen groot licht, op Amazon staat het bekende kitje voor een aanzienlijk lagere prijs.
Bevalt mij overigens prima.

Over de Goodyear efficientgrip 2, ze bevallen me prima. Op gladde wegdek is de band heerlijk stil, maar op wat ruwere (zoab) klinkt het nog wel aardig door in de auto helaas. Met veel regen en water op de weg geven ze voldoende vertrouwen, iets wat de oude band mij niet perse gaf.
Het verbruik verbruik lijkt iets hoger te liggen dan de oude Michelin eco band die er standaard opligt, mja appels en peren aangezien we nu ook een ander seizoen in zijn gegaan en nu weer volledig profiel heb. Imho de A rating voor de 94 load versie valt me 'tegen', ik zou nu gewoon de 91 versie kiezen en het geld op zak houden.

Overigens heb ik na aanleiding van een opmerking hier eindelijk gevonden voor de Climate Control uit de 'auto' stand heb gekregen zodat ik nu blijvend de warmte flow op mijn voeten kan richten en niet meer terug springt op de vooruit. Nu geen koude voeten meer *O*

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Tuurlijk, maar jij hoeft maar 20kw te drukken binnen die percentages (met een hogere snelheid, zeker) waar je vervolgens ook minder ver mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Methew schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:47:
[...]

Overigens heb ik na aanleiding van een opmerking hier eindelijk gevonden voor de Climate Control uit de 'auto' stand heb gekregen zodat ik nu blijvend de warmte flow op mijn voeten kan richten en niet meer terug springt op de vooruit. Nu geen koude voeten meer *O*
Dat heb ik ook wel eens uitgeprobeerd (bij zowel de Ioniq als bij de Hybride Niro die ik hiervoor had). Viel me in de praktijk tegen. Het is duidelijk warmer en het systeem doet beter wat je wil, maar de voorruit besloeg wel heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]
Nu geen koude voeten meer *O*
Tegen koude voeten heb ik vloerverwarming. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
[...]

Altijd spijtig gevonden dat Hyundai geen Ioniq Classic met veel grotere batterij heeft kunnen maken. Een zeer comfortabele cruiser als je het mij vraagt, alleen het bereik is er niet. En ja, ik heb ook met een 28kWh versie enkele ritten gemaakt van ver boven de 500km, met een uitschieter naar net geen 1000 enkele reis.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@Blokker_1999 Tja, de tesla Model 3 is de enige opvolger tot nu toe

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:58:
[...]

Werkelijk?
Scheelt weer de Climate Control aanzetten, andere heb namelijk voldoende aan de stoel en stuur verwarming. Bij langere ritten merk ik dat de ruimte bij mijn voeten behoorlijk koud wordt een hierom koude voeten krijg }:|

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Methew schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:50:
[...]

Werkelijk?
Scheelt weer de Climate Control aanzetten, andere heb namelijk voldoende aan de stoel en stuur verwarming. Bij langere ritten merk ik dat de ruimte bij mijn voeten behoorlijk koud wordt een hierom koude voeten krijg }:|
Van de Leaf had ik nog een inbouwsetje stoelverwarming over en heb die onder de vloermat liggen waarmee de mat lekker warm is. Je kunt er de auto weliswaar niet mee opwarmen maar het voelt niet meer koud aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag even snel een nieuw interieurfilter in de auto geïnstalleerd.

Dit heeft me letterlijk 2 minuten gekost (2 pluggen uit het dashboardkastje draaien, filterhuis openen, filter wisselen en alles weer terug zoals het zat).

Het filter kostte me met verzenden € 20,76 en het is echt een moeite van niets. Het verbaasd me dan ook echt dat ze bij de dealer voor een gelijkwaardig filter (97133K4000 filter) inclusief arbeidsloon € 38,08 + € 25,41 durven vragen.

Kijk, ik snap dat er verdient moet worden en dat ik ook prima. Maar de hoeveelheid werk is niet te verdedigen t.o.v. de totale kosten imho.

Gebruikte filter is overigens de Bosch M 5159 (1 987 435 159)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
[...]
Voor de liefhebbers voor een kleine upgrade van het halogeen groot licht, op Amazon staat het bekende kitje voor een aanzienlijk lagere prijs.
Nice. Heeft iemand met de Comfort variant ook het dimlicht vervangen voor Led? Mag natuurlijk officieel net als het grootlicht niet, maar zag het op Youtube voorbij komen, zag er goed uit, alleen wel in Amerika waar er op dat vlak wat minder regels zijn. Vroeg me af of de lichtbundel wellicht te diffuus wordt waardoor je gedoe kunt krijgen bij een keuring (of in Duitsland :)).

Oja, de achterklep gaat de laatste tijd niet meer vanzelf goed naar boven, je moet hem vanaf de helft echt omhoog duwen. Was altijd al dat je hem eigenlijk niet subtiel dicht kunt doen, zo hard klapt ie naar beneden. Zie dat dat potentieel onder garantie verholpen kan worden? In januari maar even vragen als ze ook het logo gaan vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door boozzz op 27-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:16

WCA

PeterZ(on) schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:58:
[...]

In de auto? Een soort mat onder je voeten ofzo?

Vind dat wel goed klinken, elke kans om de kachel een standje lager te zetten is weer een kans op meer km bereik in de winter :P

Heb het niet snel koud over het algemeen, behalve mijn voeten.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:01
boozzz schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:27:
[...]

Oja, de achterklep gaat de laatste tijd niet meer vanzelf goed naar boven, je moet hem vanaf de helft echt omhoog duwen. Was altijd al dat je hem eigenlijk niet subtiel dicht kunt doen, zo hard klapt ie naar beneden. Zie dat dat potentieel onder garantie verholpen kan worden? In januari maar even vragen als ze ook het logo gaan vervangen.
Ik heb dit gevraagd onder garantie en hun antwoord was: tja dat doen ze na verloop van tijd toch ook als we het vervangen dus dat vervangen we niet.

Beetje onzin natuurlijk want met die instelling kun je niks met een auto :P maargoed geef je weinig kans dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
luke22 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb dit gevraagd onder garantie en hun antwoord was: tja dat doen ze na verloop van tijd toch ook als we het vervangen dus dat vervangen we niet.

Beetje onzin natuurlijk want met die instelling kun je niks met een auto :P maargoed geef je weinig kans dus
Haha fantastische reactie van die dealer inderdaad. Zie dat een gasveer ook niet de wereld kost (in tegenstelling tot zo'n plastic logo), dus als ze niets doen en het wordt nog erger doe ik dat (als het weer een beetje weer is) zelf wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:16
[...]

Nice. Heeft iemand met de Comfort variant ook het dimlicht vervangen voor Led? Mag natuurlijk officieel net als het grootlicht niet, maar zag het op Youtube voorbij komen, zag er goed uit, alleen wel in Amerika waar er op dat vlak wat minder regels zijn. Vroeg me af of de lichtbundel wellicht te diffuus wordt waardoor je gedoe kunt krijgen bij een keuring (of in Duitsland :)).

Ja ik heb ook die Novsights H7 (eerder genoemd) erin zitten. lichtbeeld is prima, ik meen dat ik het lichtbeeld iets bijgesteld heb naar boven destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WCA schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:08:
[...]

In de auto? Een soort mat onder je voeten ofzo?

Vind dat wel goed klinken, elke kans om de kachel een standje lager te zetten is weer een kans op meer km bereik in de winter :P

Heb het niet snel koud over het algemeen, behalve mijn voeten.
Zoals ik al schreef, een overgebleven dhz stoelverwarmings mat. Ligt gewoon los onder de mat, kabeltje was net lang genoeg en zit nu in de winter permanent aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPyajySxRzUk8Rc3wmGP65NGeLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ykg7wN1OQEs1vn1yzIPft4RU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
Hoeveel watt gaat er continu in de mat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
luke22 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:21:
[...]

is bij mij onder garantie vervangen (na ca. 3 jaar)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Da_Poncho schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:49:
Hoeveel watt gaat er continu in de mat?
Iets van max 20W schat ik, is op het energiescherm bijna niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:16
boozzz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:10:
[...]

Heb je al wat gehoord?

Ik werd gister tegen alle verwachtingen in spontaan opgebeld door de dealer, om een afspraak te maken voor het plaatsen van een nieuw logo. Wel pas begin januari, want de logo's zijn niet op voorraad bij de importeur. Dus positief verrast na hun nogal lompe gedrag.
Zojuist een bericht van de dealer dat de afspraak morgen niet door kan gaan omdat het logo niet op voorraad is. Oook leverdatum is nog onbekend. Wordt vervolgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
Even nieuwsgierig. Wat is jullie verbruik met deze wat lagere tempraturen en range in je dashboard?

Ik zag vanmorgen bij 100% 176km geschatte range en het verbruik was toch wel even een poosje 20kWh/100km (regen, wind en koud). ik rijdt voornamelijk snelweg kilometers 110km/u op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:56
Voor wat betreft de lange reizen ben ik wel benieuwd hoe het gaat. Wij gaan dus in de lente met het gezin in 3 weken tijd ~4000km rijden met de Ioniq 28kWh (rondreisje binnenland Spanje).

We hebben 2x eerder een vergelijkbare reis gemaakt qua kilometers maar dan met de Peugeot e208. En ondanks dat dat ding een netto accucapaciteit heeft van 45kWh en met 100kW kan laden geeft onder andere ABRP aan dat het sneller is met de Ioniq.

Edit:
fx500 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:20:
Even nieuwsgierig. Wat is jullie verbruik met deze wat lagere tempraturen en range in je dashboard?

Ik zag vanmorgen bij 100% 176km geschatte range en het verbruik was toch wel even een poosje 20kWh/100km (regen, wind en koud). ik rijdt voornamelijk snelweg kilometers 110km/u op de teller.
Vanmorgen: Geschatte range 209km. Enkele reis 65km 95% snelweg @ 95km/h een gemiddeld verbruik van 14.9kWh/100km. Dat is verreweg het hoogste verbruik wat ik heb gehad tot zover. Flinke wind, regen en een kletsnat wegdek.

Het valt me op dat men het altijd over beperkte range heeft met kou maar niet over een nat wegdek. Dat maakt een enorm verschil. Eerder dit jaar zijn we van Brussel naar Lyon gereden met de hele weg harde regen. Nou dan mag je wat extra laadstopjes nemen hoor.

[ Voor 50% gewijzigd door Silvin op 27-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Dat van de achterklep heb ik ook. Ik heb het gemeld bij de 60k beurt, maar de leasemaatschappij heeft geen reparatie goedgekeurd. Ws. omdat het contract in feb afloopt. Ik heb mijn LEDs weer eruit gehaald na een ongeluk, ik wou geen gedoe met illegale lampen. En het plaatsen is zo'n ongelofelijk ruk klusje dat ik ze niet meet terug geplaatst heb.

Ik had vanmorgen overigens 154 Wh/km op mijn 30km reis naar werk (50/50 stad/snelweg). Meestal heb ik op de terugweg een iets hoger verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 27-11-2023 14:37 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Hangt helemaal van de te rijden snelheid af en het verbruik van de afgelopen periode. Ik had vanmorgen iets van 204km bij 83% SoC staat mij bij. Verbruik is door de kou stijgende naar nu 10,9kWh/100km nadat ik die een 200km geleden heb gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vanmorgen gaf mijn 38kw versie ±254km range bij 100% aan, dat was wel nadat we airco al op 20 hadden ingeschakeld en 1 stoelverwarmer aan. Afgelopen zaterdag heb ik met een volle accu ook ongeveer dat gereden - van huis vertrokken met 100%, hele tijd 100 op de SCC gereden en kwam met 6% SoC aan op de Fastned bij Oosterhout langs de A27 wat volgens google maps ±232km is, met nog zo'n 17km resterend (geschat, want onder de 25km geeft hij geen range meer weer). Turtle mode was net ingeschakeld. Dat was met airco op 19 graden, driver only, stoelverwarming standje 1, buitentemp 4/5 graden, veel regen en muziek standje ±35 volume.

Ik denk dus, op basis hiervan, dat het bereik als het echt berekoud word (onder nul) nog wel terugvalt naar ±200km of iets erboven.

Ga ik ±95 SCC rijden haal ik iets meer, maar heel veel meer dan 20km erbij scheelt dat ook niet.

Op de terugrit heb ik langzamer gereden (enkele posts hierboven beschreven) omdat ik niet nog een keer wilde stoppen om te laden. Ben uiteindelijk van 83% naar 4% ontladen om ±222km te rijden, gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer was daarbij 13.4kwh/100km, wat ik best netjes vind op de snelweg met slecht weer (maar dit is mijn eerste EV dus ik heb weinig referentiemateriaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
[...]

Praat hem geen ongenoegen aan over zijn 38kWh tov de oude 28kWh variant :>

Zelfs met deze upgrade vindt ik het groot-licht nog steeds dramatisch slecht. Te laag en te breed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:13
Vorige week een rit van regio Leuven tot Middelburg, op papier 154km en dus geen enkel probleem. De rit is >90% snelweg en ik rij altijd aan 105 à 110 met sporadisch stukken 120. Geen probleem... dacht ik... Thuis met volle batterij vertrokken, regen, wind, koude, ik ben met +-20km reserve aangekomen.
Regen heeft inderdaad een veel grotere impact op het verbruik. Ik kan bij vriestemperatuur zonder problemen 150km bergop de Ardennen inrijden aan een verbruik van +-14kWh. Maar geef me geen regen. In de zomer stijgt m'n verbruik op de snelweg dan van 11 à 12 naar 14-15kWh, in de herfst/winter van 14 naar 16-17kWh. Op zo'n kleine batterij toch een merkbaar verschil.
Ik kan niet wachten op een upgrade naar 50kWh à 120 kW DC voor een euro of 4000. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vanmorgen voor het eerst de voorverwarming geprobeerd. Is niet gelukt, maar ik begrijp nog niet waarom.

Dagen van de week gekozen, tijd ingevoerd, gewenste temperatuur. Heat / Front knop aan, airco niet aan.
Regel actief gemaakt.

Tijdsblok voor laden geprogrammeerd.

Laden is goed gegaan, maar de auto was niet verwarmd, moest alsnog krabben.

Tijd en datum staan goed.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
Mikkem schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:31:
Vanmorgen voor het eerst de voorverwarming geprobeerd. Is niet gelukt, maar ik begrijp nog niet waarom.

Dagen van de week gekozen, tijd ingevoerd, gewenste temperatuur. Heat / Front knop aan, airco niet aan.
Regel actief gemaakt.

Tijdsblok voor laden geprogrammeerd.

Laden is goed gegaan, maar de auto was niet verwarmd, moest alsnog krabben.

Tijd en datum staan goed.

Wat doe ik verkeerd?
Hoe heb je geladen? En was het tijdsblok met laden groter dan het vak waarin verwarmt moest worden.
Mijn granny charger (niet origineel, want langere kabel) kan ook op 6A laden dan werkt het voorverwarmen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
fx500 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:40:
[...]

Hoe heb je geladen? En was het tijdsblok met laden groter dan het vak waarin verwarmt moest worden.
Mijn granny charger (niet origineel, want langere kabel) kan ook op 6A laden dan werkt het voorverwarmen niet.
Via de granny op 12A.

Het tijdsblok voor het laden is inderdaad groter. Starten om 03:30u, eindigen om 08:00u.
Verwarmen op 06:40u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mikkem schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:27:
[...]

Via de granny op 12A.

Het tijdsblok voor het laden is inderdaad groter. Starten om 03:30u, eindigen om 08:00u.
Verwarmen op 06:40u.
Tsja, dan is hij om 8:00 wel weer afgekoeld... Half uurtje voor vertrek instellen, meestal is 20 minuten voor vertrek genoeg.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Ja wat @daemonix zegt. De auto zorgt er voor dat op de tijd die jij hebt ingesteld de auto op ingestelde tempratuur is. Dus ik ga rond 7.00 weg en heb mijn auto ingestld dat deze rond 7.00 21 graden is. De auto begint meestal rond 6.45 met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
Inderdaad. Het verwarmen doet hij meestal toch vanaf een half uur voor de ingestelde tijd? Bij dit soort temperaturen is het dan ook zo weer koud. Voor mij is een kwartiertje wel genoeg meestal. Dan zijn de ramen vrij van ijs en is het binnen warm zat. Tijdens het rijden gaat dan gewoon de stoel en stuurverwarming weer aan.

Hij pakt trouwens niet perse al het benodigde vermogen van de lader. Zolang de lader is aangesloten moet het werken.
Hier staat de zappi wel eens op de eco stand (1400 watt). Als hij dan klaar is met verwarmen is het accupercentage soms omlaag gegaan omdat de auto meer verbruikt dan 1400 watt tijdens het voorverwarmen.

[ Voor 32% gewijzigd door Headshot_NL op 28-11-2023 15:10 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik ben niet duidelijk zie ik.

Bedoelde aan te geven dat het tijdsblok aan de voor en achterkant ruimer was.

Mijn werkelijke vertrektijd is 06:45u, de ingestelde vertrektijd 06:40u. Ik zal de ingestelde vertrektijd naar 06:30u zetten, kijken of dat helpt.

[ Voor 16% gewijzigd door Mikkem op 28-11-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mikkem schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:22:
Ik ben niet duidelijk zie ik.

Bedoelde aan te geven dat het tijdsblok aan de voor en achterkant ruimer was.

Mijn werkelijke vertrektijd is 06:45u, de ingestelde vertrektijd 06:40u. Ik zal de ingestelde vertrektijd naar 06:30u zetten, kijken of dat helpt.
Dan zou ik hem op 6:50 vertrek of zo zetten. En zorgen dat het laden voor die tijd klaar is, want je hebt grote kans dat laden voorrang heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Oja, de achterklep gaat de laatste tijd niet meer vanzelf goed naar boven, je moet hem vanaf de helft echt omhoog duwen. Was altijd al dat je hem eigenlijk niet subtiel dicht kunt doen, zo hard klapt ie naar beneden. Zie dat dat potentieel onder garantie verholpen kan worden?
Dit is bij mij onder fabrieksgarantie vervangen (had 1 jaar verlengde fabrieksgarantie gekocht).

Dramatisch, toch wel :P

Normaliter scoor ik rond de 11-12kWh/100km op mijn woon-werkverkeer. Beetje afhankelijk van de wind en of ik de airco aan heb. Ik rijd iets meer dan 150km in totaal, vrijwel het hele stuk redelijk deel snelweg (100) en 80-weg.

Gisteren, op winterbanden, met wind en regen... 16kWh/100km... kost toch een bak meer energie!
Nou ben ik wel verwend hoor, met stuurverwarming en stoelverwarming :P

[ Voor 46% gewijzigd door Richh op 28-11-2023 16:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Ik denk dat ik het gevonden heb.

De airco had ik gisteren niet aangevinkt, front / heat wel. Na het sluiten van de auto knipperde het middelste blauwe lampje onder het voorraam.

Airco is nu wel aangevinkt, verder niets veranderd. Op de display van de climate control is nu een icoontje van een klokje met verwarmingselementje zichtbaar. En het middelste blauwe lampje knippert weer.

Waarom de airco aangevinkt moet begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:49
Heeft een van jullie al een losse stoelverwarming geprobeerd?

Ik zie een beetje op tegen het kopen van goedkope troep en 'goed' heb ik op bol nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Laatst online: 21-04-2024

Gisteren een paar ritten, begonnen met 70% bij Fastned.
Totaal gereden 225 km en onderweg Fastned 15 kWh geladen en bij thuiskomst in de straat aan de laadpaal ook 15 kWh. Dus ongeveer 8 km per kWh. Stoelverwarming op 1, verwarming auto-stand en op 20 graden. Niet ontevreden met het verbruik.
Ik rijd rustig, ACC op 97 km/u. Ben geen vrachtwagen-plakker, vind ik te link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gerard1950 Nette score. Wat voor banden heb jij en welke bandendruk gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Gerard1950 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:26:
[...]

Totaal gereden 225 km en onderweg Fastned 15 kWh geladen en bij thuiskomst in de straat aan de laadpaal ook 15 kWh. Dus ongeveer 8 km per kWh. Stoelverwarming op 1, verwarming auto-stand en op 20 graden. Niet ontevreden met het verbruik.
Heel erg netjes inderdaad. Heb je een 28kWh of 38kWh IONIQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

SvenHe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:55:
Heeft een van jullie al een losse stoelverwarming geprobeerd?

Ik zie een beetje op tegen het kopen van goedkope troep en 'goed' heb ik op bol nog niet gezien.
Ben hier ook wel geinteresseerd in. Ik weet ook niet hoe je sites als https://thebestpicker.com/best-car-seat-heaters/ moet beoordelen. Is het gegenereerde shit, of zijn de tests echt?

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 29-11-2023 13:07 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard1950
fx500 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:44:
[...]

Heel erg netjes inderdaad. Heb je een 28kWh of 38kWh IONIQ?
De 28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Mocht er nog iemand een dealer zoeken: Van der Heijden uit Uden.
Na wat bizarre ervaringen in Arnhem, rij ik nu met liefde 40 minuten naar Uden.
- Klantvriendelijkheid betekent nog wat
- Uitlezen van storingen zonder afspraak (itt 6-7 weken wachttijd...)
- Onderdelen op voorraad
- Goeie koffie

Ik was vanmorgen wat vroeg op mijn afspraak (7.22, 8u afspraak waar ik op zou wachten). Voor half 8 stond hij op de brug voor onderhoud en vervanging van een wielsnelheidssensor onder (verlengde) garantie.
Terwijl ik aan het werk was kreeg ik de melding dat er een bulletin uitstond op de laadblokkeringsactuator, welke samen met een software update en de actuator (op voorraaad!) onder garantie vervangen kon worden.
Verder is de auto weer up to date gebracht qua software (inclusief 'navigatie').

Ik reed rond 10u weer weg!

• Mikkem
Vanochtend eindelijk het voorverwarmen aan de praat gekregen. Viel eigenlijk een beetje tegen. Interieur was lekker warm, voorruit en voorste zijramen schoon.
Achterste zijramen en achterruit echter nog helemaal dicht. Misschien volgende keer iets meer tijd tussen de ingestelde vertrektijd en het daadwerkelijk vertrekken nemen.

Bij het instappen gaan alle systemen dan op max, dat hoeft van mij niet.

Gisteren was het trouwens niet gelukt, maar dat kwam omdat er een fiets omgevallen was die de granny uit het stopcontact getrokken heeft...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, de eerste maand zit erop. ~4000km gereden bij een gemiddeld verbruik (volgens de diagnostics in de app) van 12,83kw/100km. Alhoewel ik zeker blij ben met het verbruik in de zin dat het inderdaad een erg zuinige auto is - het stroomverbruik zit tussen de 5 en 9 euro per 100km afhankelijk van hoe ik oplaad (momenteel 39c / kwh thuis vs 69c bij Fastned) waar mijn benzineauto met zijn gemiddelde verbruik van 7l/100km meer richting de 14 euro hikt, drukt het je nog eens even stevig met je neus op de feiten over hoeveel energie (ongeacht de bron) autorijden nou eigenlijk kóst. Het is echt een verworven luxe die we doodnormaal zijn gaan vinden maar die toch een beetje 'onzichtbaar' als je met liters rekent in plaats van het verbruik in kwh dat we in huis zo gewend zijn.

Ik ben helemaal gewend aan de brievenbus-achterruit en heb ondertussen mijn draai gevonden qua rijstijl, opties en gebruik - zoals gezegd zijn langere ritten door het gebrek aan echt snel fastchargen niet wekelijks aan te raden, maar als lokale runaround, zelfs een simpele trip Ikea (uurtje enkele reis) is het echt een hele fijne auto. Ik merk dat ik ook echt mijn best doe om zo te reizen dat ik met de EV kan omdat het gewoon prettiger rijdt dan mijn benzine en zeker in een stad zoals Amsterdam deze week, maar ook in de file op de snelweg, is EV met SCC gewoon een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
[...]

Ik heb al jaar of 2 die van Lasfit als dimlicht. Paste net in de huidige kap, geven veel meer licht dan de halogeen en geen herrie, rare interventies enz. De adapter die nodig is voor de Ioniq zit bij en vast aan de lamp dus een degelijke set. Destijds verstuurde ze zelf niet buiten de US en dus via Ebay gekocht. Maar misschien nu wel en keek even snel en ze geven nog korting ook, weet dus alleen niet of ze verzenden.
Dat het officieel niet mag ben ik niet zo bang voor. Ik ga ervan uit dat er altijd wel een oorzaak-gevolg moet zijn bij aansprakelijkheid. https://www.lasfit.com/pr...s~dz_low-forward-lighting

Het lichtbeeld is wel net als bij de halogeen alleen dan duidelijker, vlak voor de auto veel verlicht en verder weg minder met in het midden een donkerdere vlek. Heel anders dan bv de kona die een veel egaler lichtbeeld geeft (ook met halogeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Sjabba1979 Geeft dat geen APK afkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Nog maar 1x APK gehad en toen zaten ze er al in (niet bij stilgestaan eerlijk gezegd) maar nee. Lampen moeten werken en dimlicht moet juiste lichtbeeld hebben dus dat zit goed. Of er wel geen e-keur op zit zal voor de apk niet uitmaken denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zag vanmorgen bij de livestream van TeslaBjorn een interessante lader voorbij komen. De Wall-e die de 3 fasen combineert en je dan sneller kunt laden met de 1-fase lader in de Ioniq. https://www.frog.ee/en/pr...ble-3x16-a-11-kw-type2-5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:22:
Ik zag vanmorgen bij de livestream van TeslaBjorn een interessante lader voorbij komen. De Wall-e die de 3 fasen combineert en je dan sneller kunt laden met de 1-fase lader in de Ioniq. https://www.frog.ee/en/pr...ble-3x16-a-11-kw-type2-5m
Ik zie aan je gelinkte lader niet af dat deze 3 fasen zou combineren tot 1 toch? De specs lijken aan te geven dat het om een gewone 11kW 3 fase lader gaat, dus 3x3,7kW

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WCA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
[...]

Ik zie aan je gelinkte lader niet af dat deze 3 fasen zou combineren tot 1 toch? De specs lijken aan te geven dat het om een gewone 11kW 3 fase lader gaat, dus 3x3,7kW
Oh dat zou kunnen, ze hebben verschillende types en ik heb niet naar de spec's gekeken. Bjorn demonstreerde de lader vanmorgen en ik heb alleen gezocht naar een leverancier. Ben zelf niet geïnteresseerd omdat ik thuis toch geen 3-fase heb, en ik heb toevallig ook net een nieuwe lader gekocht. Het ging mij eigenlijk meer om het bestaan van zulke laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Weet iemand of de originele 15 inch velgen van de hybrid, passen op de EV? Qua remmen enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
luke22 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:16:
Weet iemand of de originele 15 inch velgen van de hybrid, passen op de EV? Qua remmen enzo
Dat past niet vanwege de remklauwen, je moet echt de 16 inch hebben.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Methew schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:47:
[...]

Dat past niet vanwege de remklauwen, je moet echt de 16 inch hebben.
Dankjewel! Dat bespaart mij weer een miskoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard1950
Gerard1950 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:26:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1saVhruisMiavtmLLkDCUTfzI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oC235yUAvQjFJFTphjHP6lG0.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was wat al te optimistisch met mijn schatting van het verbruik.
Nu met de temperaturen rond 0 is het verbruik weer gestegen, combinatie van sowieso kouder maar ook hogere stand en langer de verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Gerard1950 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]
Nu met de temperaturen rond 0 is het verbruik weer gestegen, combinatie van sowieso kouder maar ook hogere stand en langer de verwarming aan.
Dit moet je toch even uitleggen hoor haha, ik haal met veel moeite momenteel 14.5 op lange ritten. Hoe kun je dan onder de 10 uitkomen momenteel?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik vraag me wel eens af of de waardes in dat menu echt kloppen. Hou zelf het verbruik ook bij (om andere redenen) en er zitten soms wel hele grote verschillen in (beide kanten op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
luke22 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:26:
[...]

Dit moet je toch even uitleggen hoor haha, ik haal met veel moeite momenteel 14.5 op lange ritten. Hoe kun je dan onder de 10 uitkomen momenteel?!
Gaat over Km per kWh, niet over kWh per 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Ik blijf het niet snappen... Van waar haalt hij die 26kWh? Ik weet dat hij het consistent gebruikt, maar waar ligt de bron? Bij de Ioniq wordt toch altijd vermeldt dat hij een 30.5kWh bruto/28kWh netto batterij heeft?
In zijn Excel blijkt het ook een van de weinige EV's te zijn die netto capaciteit in zijn naam draagt, in tegenstelling tot een E-Golf 24kWh die blijkbaar maar 20kWh netto heeft (wat ik ook niet wist...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Laatst online: 13:58

Piper

No guts, no glory

Hoe gebruiken jullie de verwarming bij deze temperaturen? In het begin even heat aan en dan alleen A/C? (En natuurlijk stoelverwarming en stuurverwarming 😇)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Piper schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:45:
Hoe gebruiken jullie de verwarming bij deze temperaturen? In het begin even heat aan en dan alleen A/C? (En natuurlijk stoelverwarming en stuurverwarming 😇)
Ik ben daar nooit mee bezig eigenlijk, ik heb de Climate Control altijd op Auto staan. Soms zet ik de Front en Rear even aan om het ruiten te ontwasemen.

Als het echt koud is zet ik eventueel stoel- en/of stoelverwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:37:
[...]

Ik blijf het niet snappen... Van waar haalt hij die 26kWh? Ik weet dat hij het consistent gebruikt, maar waar ligt de bron? Bij de Ioniq wordt toch altijd vermeldt dat hij een 30.5kWh bruto/28kWh netto batterij heeft?
In zijn Excel blijkt het ook een van de weinige EV's te zijn die netto capaciteit in zijn naam draagt, in tegenstelling tot een E-Golf 24kWh die blijkbaar maar 20kWh netto heeft (wat ik ook niet wist...).
Die 26kWh zie ik toch ook regelmatig op o.a. goingelectric voorbij komen, hij is dus niet de enige. Ik heb mijn Ioniq gebruikt gekocht en kan het dus niet beamen of tegenspreken. Verder ben ik ook nog nooit een bericht/video tegengekomen waaruit die 28kWh bleek. Die lage capaciteit kan misschien ook verklaren dat de SOH zo lang op 100% blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Gerard1950 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou bij de instellingen toch even kiezen voor kWh per 100km, dat vergelijkt wat makkelijker omdat dat gebruikelijk is bij EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
[/quote]
Ik ben dan weer jaloers op de 14,5 die jij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Ik speel ietsje vals ik heb de mijne verlaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Piper schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:45:
Exact zo.

De Auto stand vind ik niet zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Gerard1950 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:36:
Ik ben dan weer jaloers op de 14,5 die jij haalt.
Die 14,5 daar kom ik nog wel onder, gemiddeld haal blijf ik nog onder de 14.

Maar dat zit voornamelijk in type routes; geen snelweg. Mijn grootste nadeel is dat het verwarmen nu relatief veel energie kost omdat de woon-werk ritten 20 km enkele reis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Sinds het zo koud is heeft mijn ioniq 28Kwh last van sticky steering, heel irritant op de snelweg, je moet echt door een weerstand heen duwen voor kleine correcties en dan corrigereer je eigenlijk weer te veel.
Er zit nog garantie op dus ga van de week maar even een afspraak maken hiervoor.

Is het trouwens normaal dat het best lang duurt voor de auto warme lucht blaast? Duurt soms echt wel 20 minuten ook al staat 'heat' aan.

En domme vraag maar kan ik de auto niet 'voorverwarmen' als hij aan de ac lader hangt? Lijkt niet te kunnen omdat ik de auto niet kan starten als de lader aangesloten is en als de auto niet aanstaat kan ik de klimaatregeling niet inschakelen maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Metro2002 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:11:
Sinds het zo koud is heeft mijn ioniq 28Kwh last van sticky steering, heel irritant op de snelweg, je moet echt door een weerstand heen duwen voor kleine correcties en dan corrigereer je eigenlijk weer te veel.
Er zit nog garantie op dus ga van de week maar even een afspraak maken hiervoor.
Ik ben benieuwd of je garage het snapt, hier in ieder geval niet. Toen een nieuwe stuurkolom gekregen maar wij hebben het gewoon weer. Volgend weekend maar zelf fixen met de uitleg in deze thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Is het trouwens normaal dat het best lang duurt voor de auto warme lucht blaast? Duurt soms echt wel 20 minuten ook al staat 'heat' aan.
Neen, dit zou hij quasi onmiddellijk moeten doen. Ik heb gisterenavond de ruiten moeten krabben. Ik heb de auto aangezet, heb een minuutje, max twee, de ruiten gekrabd en bij het instappen was de auto al lekker op temperatuur.
En domme vraag maar kan ik de auto niet 'voorverwarmen' als hij aan de ac lader hangt? Lijkt niet te kunnen omdat ik de auto niet kan starten als de lader aangesloten is en als de auto niet aanstaat kan ik de klimaatregeling niet inschakelen maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Doel je op gepland voorverwarmen of verwarmen terwijl hij oplaadt? Bij het snelladen merk ik dat de auto inderdaad volledig uit moet worden gezet, anders kan er een snelladerfout optreden. Weet niet of dit met trage palen ook zo is. Maar zodra het laden start kan ik de auto inschakelen en warm houden.
Gepland voorverwarmen kan ook in de instellingen van het EV menu. Dan geef je een uur van vertrek aan waartegen de wagen zorgt dat de auto netjes op temperatuur is.
luke22 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:18:
[...]
Ik ben benieuwd of je garage het snapt, hier in ieder geval niet. Toen een nieuwe stuurkolom gekregen maar wij hebben het gewoon weer. Volgend weekend maar zelf fixen met de uitleg in deze thread
Mijn garage dacht dat ik het over de LKAS had ("Heb je die al uitgezet, meer kan ik niet bedenken? *zucht*)... Opmerkelijk hoe slecht garages de problemen van hun modellen kennen... Gelukkig heb ik er deze winter geen last van. Vorig jaar was het wel prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem

Dan staat de airco ook aan denk ik? Dat is dan uiteindelijk degene die de warme lucht blaast (wat bij deze temperaturen meer tijd kost voor de warmtepomp).

De Heat stand zorg hier al voor warme lucht voor ik de straat uit ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Mikkem op 03-12-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe

Kan je ook niet starten zonder de rem in te trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

SvenHe schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:22:
[...]

Kan je ook niet starten zonder de rem in te trappen?
Dan staat hij in de accessoire stand (puur 12volt) dus dan doet de airco / verwaming het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Bij snelladen heb ik deze tijd altijd de verwarming aan, ik meen dat ik daarvoor een tweede keer op de startknop moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
Klopt. Als hij is begonnen met snelladen kan je 2x de knop indrukken of 1x als je de rem ingedrukt hebt. Je hebt dan gewoon warmte of in ze zomer koele lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net bij de dealer geweest en uiteraard nog nooit van het sticky steering probleem gehoord... Ga eerst zelf die kruiskoppelingen maar eens inspuiten met wat lithium grease zoals ik in dit topic eerder voorbij zag komen, wellicht is het daarmee al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Wat is het koude weer toch een aanslag op de range...

Gisteren 162 km afgelegd (72 km @ 110km/u, 17 km @ 80 & 50 km/u, 73 km @ 130/135 km/u), kostte 92% van de accu (ongeveer 21,x kWu per 100km). Ik ben blij dat ik de 38kWh versie had gekozen met deze dagen.

Verder heeft mijn auto afgelopen week de basisbeurt voor 60k km gehad, eind december moet ik terug voor een nieuwe waterpomp. Het flushen van de koelvloeistof heeft voor mij de melding niet verholpen en er was bijkbaar toch wat zichtbaar aan de waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 22:24
fredkroket schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:45:

Gisteren 162 km afgelegd (72 km @ 110km/u, 17 km @ 80 & 50 km/u, 73 km @ 130/135 km/u), kostte 92% van de accu (ongeveer 21,x kWu per 100km). Ik ben blij dat ik de 38kWh versie had gekozen met deze dagen.

Verder heeft mijn auto afgelopen week de basisbeurt voor 60k km gehad, eind december moet ik terug voor een nieuwe waterpomp. Het flushen van de koelvloeistof heeft voor mij de melding niet verholpen en er was bijkbaar toch wat zichtbaar aan de waterpomp.
Als je van die 73 km op 130km/u nou eens 105 km/u maakt dan zal dat al een hele hoop schelen. Elektrische auto's verbruiken meer energie naarmate ze sneller rijden. Dit komt doordat de luchtweerstand – de kracht die tegen de beweging van het voertuig in werkt – toeneemt met het kwadraat van de snelheid. Hierdoor is er meer energie nodig om de hogere snelheid te bereiken en te behouden, wat leidt tot een groter energieverbruik van de auto en een kortere actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Nickvdwaal schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:08:
[...]

Als je van die 73 km op 130km/u nou eens 105 km/u maakt dan zal dat al een hele hoop schelen. Elektrische auto's verbruiken meer energie naarmate ze sneller rijden. Dit komt doordat de luchtweerstand – de kracht die tegen de beweging van het voertuig in werkt – toeneemt met het kwadraat van de snelheid. Hierdoor is er meer energie nodig om de hogere snelheid te bereiken en te behouden, wat leidt tot een groter energieverbruik van de auto en een kortere actieradius.
Elke auto verbruikt natuurlijk meer hoe sneller je ermee rijdt. Maar om één of andere reden lijkt dit meer door te wegen bij een EV dan bij een ICE. Heeft misschien iets met efficiëntie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

fredkroket schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:45:

[...]

Inderdaad, de GOM gaf gisteren 210km aan maar dan moet je wel 100km/u rijden.

Ik heb gisteren in totaal 172km gereden (86km heen en 86km terug). Omdat ik daar ter plekke kon laden ging ik bijna vol weer terug maar de terugrit kostte me exact 40% accu (van 98% naar 58%) bij 100km/u. Dat zou dus een reeel rijbereik van rond de 185-190km geven tegenover 230-240km in de zomer, dat viel mij nog alleszins mee. In de winter 130km/u rijden kost daarentegen echt bakken energie, de lucht is 'dikker' bij kou dus meer weerstand en dat merk je bij hogere snelheden.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 04-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

maarte997 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:16:
[...]

Elke auto verbruikt natuurlijk meer hoe sneller je ermee rijdt. Maar om één of andere reden lijkt dit meer door te wegen bij een EV dan bij een ICE. Heeft misschien iets met efficiëntie te maken?
Nee, is bij een ICE hetzelfde alleen dan ben je na 5 minuten bij het tankstation weer onderweg, dus daar maalt vrijwel niemand om.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Metro2002 schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:40:
Net bij de dealer geweest en uiteraard nog nooit van het sticky steering probleem gehoord... Ga eerst zelf die kruiskoppelingen maar eens inspuiten met wat lithium grease zoals ik in dit topic eerder voorbij zag komen, wellicht is het daarmee al opgelost.
supprrisseeee :/

Ik ga zoals eerder gezegd dat zaterdag ook doen. Nu is alleen de vraag welke lithium grease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
[...]

Weet ik... Maar, soms wil je gewoon naar huis en dan is die 5 minuten tijdswinst het me gewoon waard. Daarbij heb ik ook de kachel gewoon op 21,5 graden staan (daaronder voelt het te koud itt onze V40 waar ik altijd 20,5 graden aan houdt).
Maar, ik snap het concept van de luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fredkroket schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:49:
[...]

Weet ik... Maar, soms wil je gewoon naar huis en dan is die 5 minuten tijdswinst het me gewoon waard. Daarbij heb ik ook de kachel gewoon op 21,5 graden staan (daaronder voelt het te koud itt onze V40 waar ik altijd 20,5 graden aan houdt).
Maar, ik snap het concept van de luchtweerstand.
:D. Ik stook maximaal tot 19 graden in de auto aangezien ik ook gewoon een trui aan heb + stoelverwarming (standje 1 is voldoende). Dan heb ik het echt niet koud meer en het scheelt enorm in mijn bereik, met 1 graden buitentemperatuur en 100 rijdende haal ik de 220+ km nog wel op een volle accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:21:
[...]

supprrisseeee :/

Ik ga zoals eerder gezegd dat zaterdag ook doen. Nu is alleen de vraag welke lithium grease?
Ik heb deze besteld:

https://www.bol.com/nl/nl...ay/9200000086205580/?s2a=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Arfman schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:19:
[...]

Nee, is bij een ICE hetzelfde alleen dan ben je na 5 minuten bij het tankstation weer onderweg, dus daar maalt vrijwel niemand om.
Verder:
- Bij een ICE is de verwarming "Gratis"
- Bij een ICE is het bereik zonder te tanken al veel groter, als je op 1 tank maar 200km zou kunnen rijden zou die invloed ook veel groter lijken. Een verschil van 100km op een bereik van 800km lijkt veel minder dan 100km met 200km bereik.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Is dat niet te dun in zo een spuitfles? ik dacht dat het een pot moest zijn dat je het erin "verft"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

WCA schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:21:
[...]

Verder:
- Bij een ICE is het bereik zonder te tanken al veel groter, als je op 1 tank maar 200km zou kunnen rijden zou die invloed ook veel groter lijken. Een verschil van 100km op een bereik van 800km lijkt veel minder dan 100km met 200km bereik.
En dat is dus dezelfde discussie met aanhangers. Een EV kan net zo goed (qua vermogen/trekkracht) een aanhanger leuren als een ICE, maar de impact op je rijbereik voelt veel groter omdat je gewoon minder bereik bij je hebt. Ik heb omgerekend dat de 'tank' van mijn 38kwh versie ruwweg 4 liter is, in benzineliters. Dat is best weinig... en als je een benzineauto had die 4 liter bij had, waarmee hij 200km ver kon komen, zou je er ook geen aanhanger achter hangen voor meer dan alleen een rondje stort vlakbij je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

maarte997 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:16:
[...]

Heeft zeker met efficiëntie te maken. Als je een benzine auto hebt die 10 l/ 100km verbruikt en dan 2 liter extra nodig hebt vanwege hogere snelheid, dan gaat je verbruik ook maar met 20% omhoog.
Maar als je een zuinige auto hebt die maar 6 l verbruikt en er 2 l (of misschien maar 1,5l) bij komt vanwege de snelheid, dan is je relatieve meerverbruik natuurlijk hoger. En valt het meer op omdat die zuinigere auto waarschijnlijk ook een kleinere tank heeft.

Dus ja. Doordat deze auto's in de basis zo zuinig zijn zal een absoluut meerverbruik bij ons relatief harder aankomen.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
WCA schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:21:
[...]

Verder:
Verwarming is inderdaad gratis, vandaar dat ik spreek over efficiëntie, je hebt bij een ICE al zoveel verlies (die je kan recupereren) waar de EV voor moet werken.
Maar 100km verlies op een bereik van 200km is niet gelijk aan 100km verlies op een tank van 800km. Het gaat over je verbruik per 100km. Wij reden vroeger met een Fiesta econetic, over 120 000km verbruikte ie 4,4l/100km (aan de pomp gerekend). In de zomer haalde die 900km gemiddeld, in de winter 800km. Een verlies van zo'n 11% rijbereik. Mijn Ioniq haalt in de zomer 220km, nu rond de 190km, dat is een verlies van 14% rijbereik. Oké, dat valt nog mee. Ik heb een grotere batterij nodig! ;)
HTT-Thalan schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:38:
[...]

En dat is dus dezelfde discussie met aanhangers. Een EV kan net zo goed (qua vermogen/trekkracht) een aanhanger leuren als een ICE, maar de impact op je rijbereik voelt veel groter omdat je gewoon minder bereik bij je hebt. Ik heb omgerekend dat de 'tank' van mijn 38kwh versie ruwweg 4 liter is, in benzineliters. Dat is best weinig... en als je een benzineauto had die 4 liter bij had, waarmee hij 200km ver kon komen, zou je er ook geen aanhanger achter hangen voor meer dan alleen een rondje stort vlakbij je huis.
Hier maak je een inschattingsfout. Je benadrukt de efficiëntie van de EV door de ICE naar kWh om te rekenen. Op zich klopt het, maar is het hier niet relevant. Het maakt niet uit of je ICE met 4 of 12 liter slechts 200km ver raakt. Het gaat om het bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

maarte997 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:06:
Hier maak je een inschattingsfout. Je benadrukt de efficiëntie van de EV door de ICE naar kWh om te rekenen. Op zich klopt het, maar is het hier niet relevant. Het maakt niet uit of je ICE met 4 of 12 liter slechts 200km ver raakt. Het gaat om het bereik.
Sure, ik wilde alleen het punt van @WCA verder illustreren over de impact op het bereik van een zware last (aanhanger, koud weer, hard rijden etc). De impact is waarschijnlijk vergelijkbaar met een ICE (qua netto vermindering van het rijbereik) maar daar 'voel' je het niet omdat 1) een ICE veel meer bereik heeft (zoals je ook schrijft) en 2) een ICE sowieso niet zo heel nauwkeurig en prompt reageert op verschillen in het verbruik. De 'GOM' zoals dat hier wel word genoemd is op mijn EV een stuk nauwkeuriger dan die op mijn ICE maar kan ook strakker gemeten worden omdat de load op een accu een stuk makkelijker te meten is dan een hoeveelheid vloeistof die uit een tank word gepompt en vervolgens een deel dat weer terugstroomt (het overschot van de pomp dat niet nodig was).
Pagina: 1 ... 154 ... 195 Laatste