Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:31:
[...]

Is dat niet te dun in zo een spuitfles? ik dacht dat het een pot moest zijn dat je het erin "verft"
Geen idee maar ik zou niet weten hoe met een kwast in die kruiskoppelingen moet komen, spuitbus leek me het meest handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:08
Ik ga in januari ook naar Hyundai (Utrecht) voor sticky steering. Maar ben zeker benieuwd naar iets meer uitleg over het zelf smeren, voor als de dealer ook geen probleem vindt.
Echt een zeg maar, stap voor stap uitleg, hoe je je stuur open schroeft, etc. Dat had ik nog niet gezien bij de vorige posts, ging uit van veel voorkennis over hoe je bij die stuurcolumn komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 13:04
Ik heb mijn twijfels over een beetje vet bij de kruiskoppelingen doen. Ik denk dat het kleine pinnetje "de stuur-as" beetje scheef duwt en daardoor blijft 'plakken' soms. Je kan dat pinnetje losdraaien en kijken hoe dat gaat - of iets meer werk - zoals ik heb gedaan:

Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[ Voor 4% gewijzigd door Da_Poncho op 04-12-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:01
Remuzzz schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:01:
Ik ga in januari ook naar Hyundai (Utrecht) voor sticky steering. Maar ben zeker benieuwd naar iets meer uitleg over het zelf smeren, voor als de dealer ook geen probleem vindt.
Echt een zeg maar, stap voor stap uitleg, hoe je je stuur open schroeft, etc. Dat had ik nog niet gezien bij de vorige posts, ging uit van veel voorkennis over hoe je bij die stuurcolumn komt
Ik zal mijn best doen zaterdag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 13:04
Remuzzz, in mijn vorige post(s) zit letterlijk een filmpje van hoe je bij de stuurkolom komt.

YouTube: Hyundai 2020 IONIQ steering wheel noise fix

Ventilatieding kan je laten zitten was mijn ervaring en bearing ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Inmiddels alweer ruim een half jaar op weg met de overgenomen rode IONIQ 28 van een medetweaker!

En nu dus de eerste winter ingegaan.

Winterbanden / bereik
Gisteren de winterbanden er onder laten zetten (Yokohama Earth Winter V905 vóór, en de versleten banden van hetzelfde type nu laten vervangen door Bridgestone Blizzak LM005 (Grip A, brandstof C, helaas wat meer geluid). Ik vind winterbanden altijd wat 'sponzig' rijden, dat is helaas met deze niet anders, maar soit.

Nog niet echt verbruikscijfers, maar gisteren woon/werk met kletsnatte weg al wel gezien dat het zeker niet béter is geworden 8)7 Sowieso loopt de GOM nu flink terug naar ~180 km ipv zomers een ~230 km.
Helaas blijft de SOH nu ook permanent op 97.5 staan met ~125k km :(
En de vorige 12V accu lijkt toch gesloopt door de dashcam, er zit sinds dit weekend een nieuwe 12V accu in (met een extra koperplakje als spacer er bij gekregen van de vorige eigenaar :P omdat de klemmen net te groot waren), en de dashcam is afgekoppeld. Kijken of hij dan goed op spanning blijft als hij wat langer stilstaat!

Climate control:
Wat de knoppen 'A/C' en 'Heat' precies doen blijft mij ook onduidelijk.
- Met 'heat' aan en A/C uit wordt de auto supersnel warm, dus hij gebruikt dan sowieso (ook) het thermisch element
- Met A/C aan (heat uit) wordt de lucht ook warm, maar duurt langer
- Met A/C en Heat uit wordt de lucht na verloop van tijd soms toch warm (??), iets met accuverwarming?
- Met 'Auto' aan wordt alléén het heat lampje aangezet, maar A/C zie ik nooit aan gaan.

Kortom, het voelt als het befaamde 'deuren dicht knopje' in de lift - doen die knoppen nou iets anders dan een lampje aanzetten ja of nee? :?

Algemeen:
- Wat rijdt elektrisch fijn, wat is ACC, stoel en stuurverwarming top!
- Gisterochtend voor het eerst de timer met voorverwarmen ingesteld. Hij lijkt dan níet de warmtepomp te gebruiken maar alleen het weerstandselement (te horen aan dat er geen fan lijkt aan te slaan van buitenaf). Is dat normaal? Heerlijk warm instappen!

Dingen die we/ik nog gaan uitproberen:
- Rond kerst de eerste lange reis met het gezin (2 kleine jochies van 4 en 6) naar Zwitserland. Volgens ABRP bijna 10 laadstops nodig, brrrr 8)7 . Gaat bepalen of we dat vaker gaan doen, of volgende keer een andere auto huren/lenen voor dit stuk..
- Wat als: Ik in de auto de timer voor verwarming op 'elke dag aan om 8u' zet, en dan mijn EVSE wél of níet inschakel op basis van of ik die dag daadwerlkelijk een warme auto wil. Bediening van pre-heating vanuit huis!
- Inbouw Pi Zero met ODB die de laadstatus SOC uitleest zodat ik dit niet meer zelf hoef in te stellen voor 'cheapest hour' charging..

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:16
Scatman_II schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:05:

Climate control:
Wat de knoppen 'A/C' en 'Heat' precies doen blijft mij ook onduidelijk.
- Met 'heat' aan en A/C uit wordt de auto supersnel warm, dus hij gebruikt dan sowieso (ook) het thermisch element
Met deze tempraturen zal de auto eerst opstarten met het thermisch element, later gebruikt hij ook de WP.
- Met A/C aan (heat uit) wordt de lucht ook warm, maar duurt langer
Klopt. WP wordt dan alleen gebruikt
- Met A/C en Heat uit wordt de lucht na verloop van tijd soms toch warm (??), iets met accuverwarming?
Je krijgt nu warme lucht van het element en de A/C (WP) zorgt voor ontvochtiging
- Met 'Auto' aan wordt alléén het heat lampje aangezet, maar A/C zie ik nooit aan gaan.
Visueel gebeurt er weinig idd, maar de software is redelijk goed ingeregeld.
Kortom, het voelt als het befaamde 'deuren dicht knopje' in de lift - doen die knoppen nou iets anders dan een lampje aanzetten ja of nee? :?
Ik heb een poosje gerden met alleen A/C aan om te kijken of dit zuiniger is. Kort verhaal, nee dat is het niet. Ik gebruik alleen AUTO en dat werkt het beste.
Algemeen:
- Wat rijdt elektrisch fijn, wat is ACC, stoel en stuurverwarming top!
- Gisterochtend voor het eerst de timer met voorverwarmen ingesteld. Hij lijkt dan níet de warmtepomp te gebruiken maar alleen het weerstandselement (te horen aan dat er geen fan lijkt aan te slaan van buitenaf). Is dat normaal? Heerlijk warm instappen!
Je dient dan het voorruit/ontwazeming icoon ook aan te vinken bij de timer. Dan wordt ook de WP gebruikt. Wel maakt het behoorlijk lawaai voor een EV :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nol_NL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:24
fx500 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:28:
[...]

Met deze tempraturen zal de auto eerst opstarten met het thermisch element, later gebruikt hij ook de WP.

[...]

Klopt. WP wordt dan alleen gebruikt

[...]

Je krijgt nu warme lucht van het element en de A/C (WP) zorgt voor ontvochtiging

[...]

Visueel gebeurt er weinig idd, maar de software is redelijk goed ingeregeld.

[...]

Ik heb een poosje gerden met alleen A/C aan om te kijken of dit zuiniger is. Kort verhaal, nee dat is het niet. Ik gebruik alleen AUTO en dat werkt het beste.

[...]

Je dient dan het voorruit/ontwazeming icoon ook aan te vinken bij de timer. Dan wordt ook de WP gebruikt. Wel maakt het behoorlijk lawaai voor een EV :9
Af en toe kom ik hier even langs om wat op te steken over mijn IONIQ 28 en andere gebruikerservaringen te lezen. Van dit soort antwoorden wordt ik dan weer blij, dus dank hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:56
Ik heb al veel doorgelezen hier maar wat ik nog niet precies weet is of mensen al een betrouwbare manier hebben om de SoC door te geven aan Home Assistant bij de 28kWh. Ik zit er sowieso mee dat de power van de ODB uit gaat als de auto even uit staat en mijn huidige ODB stick gaat daarna niet meer automatisch aan bij het starten van de auto. Die moet ik dan heel even los en weer terug klikken.

Wij hebben 2 elektrische auto's+Wallbox+zonnepanelen+thuisaccu's+dynamisch energiecontract. Het is best wat gepuzzel maar ik wil dus uiteindelijk zorgen dat de laadprocessen zoveel mogelijk geoptimaliseerd worden. Op zich ben ik al een heel eind maar belangrijk is dat de systemen weten wat de SoC is zodat als het niet optimaal kan de accu van de Ioniq toch op 90% is om 08.00 uur 's ochtends. Voor de Peugeot heeft iemand een handige API koppeling gemaakt maar de Ioniq 28kWh heeft geen eigen dataverbinding.

De garage waar de auto staat heeft wel wifi, zigbee en een Androidbox met bluetooth connectie. Iemand ervaringen of ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:36
Ik heb een scriptje met Python en obd die connect met de auto als hij aan het laden is. Zal straks ff delen. Ziet er echter niet super smooth uit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:13
Ik kreeg onlangs de brief van de terugroepactie binnen... Iets in verband met 3-fase lader bij regeneratief remmen? Eerste oproep december 2021, toen had ik net de auto en hiervan heb ik nooit iets ontvangen. De garage heeft hier ook nooit iets over gezegd. Kijken ze dit normaal gezien niet na? In maart 2022 is hij alvast binnen geweest voor een herstelling.
Iemand een idee hoe lang die herstelling duurt? Ik ga het laten combineren met een onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

maarte997 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:59:
Ik kreeg onlangs de brief van de terugroepactie binnen... Iets in verband met 3-fase lader bij regeneratief remmen? Eerste oproep december 2021, toen had ik net de auto en hiervan heb ik nooit iets ontvangen. De garage heeft hier ook nooit iets over gezegd. Kijken ze dit normaal gezien niet na? In maart 2022 is hij alvast binnen geweest voor een herstelling.
Iemand een idee hoe lang die herstelling duurt? Ik ga het laten combineren met een onderhoud.
wat voor fout is dat dan? Aangezien we geen 3 fase lader hebben.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Zal straks eens de brief inscannen. Wat ik ervan begreep, is het een drie faselader van de regeneratieve remmen. Het is me alvast niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
Silvin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:49:
Ik heb al veel doorgelezen hier maar wat ik nog niet precies weet is of mensen al een betrouwbare manier hebben om de SoC door te geven aan Home Assistant bij de 28kWh. Ik zit er sowieso mee dat de power van de ODB uit gaat als de auto even uit staat en mijn huidige ODB stick gaat daarna niet meer automatisch aan bij het starten van de auto. Die moet ik dan heel even los en weer terug klikken.

Wij hebben 2 elektrische auto's+Wallbox+zonnepanelen+thuisaccu's+dynamisch energiecontract. Het is best wat gepuzzel maar ik wil dus uiteindelijk zorgen dat de laadprocessen zoveel mogelijk geoptimaliseerd worden. Op zich ben ik al een heel eind maar belangrijk is dat de systemen weten wat de SoC is zodat als het niet optimaal kan de accu van de Ioniq toch op 90% is om 08.00 uur 's ochtends. Voor de Peugeot heeft iemand een handige API koppeling gemaakt maar de Ioniq 28kWh heeft geen eigen dataverbinding.

De garage waar de auto staat heeft wel wifi, zigbee en een Androidbox met bluetooth connectie. Iemand ervaringen of ideeën?
Ik gebruik pioniq op een raspberry pi met bluetooth dongle:
https://github.com/hokus15/pioniq

Daar heb ik een hele hoop uitgefilterd. In nodered kijk ik of (bij mij) smartevse connected is / aan het laden is. Zodra die gaat laden geeft node-red een trigger (ssh login) om bluetooth te enablen op de raspberry pi. De raspberry pi kan dan connecten met de obd dongle die in de auto zit. (Als je bluetooth enabled laat, gaat de OBD(link) dongle soms niet in slaapstand).

vervolgens trigger ik elke minuut het pioniq scriptje dat dan de SOC uitleest. Deze published hij dan naar mqtt. Nodered kijkt weer via mqtt wat de SOC is en zodra die hoger is dan ingesteld (via homeassistant) zet hij smartevse naar uit.

Effect: laadpaal aan--> run pioniq op raspberry pi --> stuurt SOC naar mqtt ---> check of SOC > dan ingesteld in homeassistant --> zo ja: zet laadpaal uit. Zo nee: repeat na een minuut.

Kan de nodered flow wel posten, maar dan moet ik denk ik nog wat eruit filteren. De basis is in principe Pioniq aanroepen, publishen naar mqtt en op basis daarvan iets met de laadpaal doen.

Waarschijnlijk kan je heel het nodered stuk ook wel doen in homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Fantastisch, dank je wel. Daar kan in lekker mee aan de slag. Welke ODB dongle gebruik je voor de Ioniq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-mQgGl1cWMqQaDpNw3F61I6XO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5r4qXDq3YU1YJdNIkjSFLnK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week weer paar ritjes. Die 8,1 km/kWH (12,3 kWh?100km) vind ik toch weer een mooie score voor mijn 5 jaar oude karretje.
Ik ben er nog steeds niet achter hoe de GOM aan zijn weergegeven getal komt. Berekent hij de laatste rit, de laatste ritten na een lading, de laatste ritten na een 'vol'-lading, de ritten van de afgelopen dag of de ritten van de afgelopen dagen.
Weet iemand het?
Toen ik hem kochten het voorjaar 2022 met km stand 63000 zag ik de GOM regelmatig op 240 km staan na een volledige lading. Afgelopen zomer wat minder vaak, en nu helemaal niet meer. Max is 210 km.
Moet ik me zorgen maken over accu degradatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 22:24
Gerard1950 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:41:
Ik ben er nog steeds niet achter hoe de GOM aan zijn weergegeven getal komt. Berekent hij de laatste rit, de laatste ritten na een lading, de laatste ritten na een 'vol'-lading, de ritten van de afgelopen dag of de ritten van de afgelopen dagen.
Weet iemand het?
Als het goed is kan je dit instellen, of na elke keer opladen of na elke keer aanzetten. Kan in je user settings onder 'Andere instellingen' in 'Energie verbruik' uit mijn hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:21

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou lekker dan :/ ik vrees dat mijn Ioniq ook last heeft van de befaamde 12v accu-issues. Heeft gewoon vannacht aan de lader gehangen (accu 100% vol) maar bij aanzetten vandaag nog even kort een melding dat de 12v accu niet goed zou zijn, en daarna gingen alle lampen/display knipperen/tikken en nou doet hij niks meer, ook geen sloten meer te bedienen met de afstandsbediening.

Ik hang in de wacht bij de pechhulp... kan ik hier zelf nog wat aan doen? Er zit garantie op, moet de accu vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:10:
Nou lekker dan :/ ik vrees dat mijn Ioniq ook last heeft van de befaamde 12v accu-issues. Heeft gewoon vannacht aan de lader gehangen (accu 100% vol) maar bij aanzetten vandaag nog even kort een melding dat de 12v accu niet goed zou zijn, en daarna gingen alle lampen/display knipperen/tikken en nou doet hij niks meer, ook geen sloten meer te bedienen met de afstandsbediening.

Ik hang in de wacht bij de pechhulp... kan ik hier zelf nog wat aan doen? Er zit garantie op, moet de accu vervangen worden?
Garantie op de accu is een twijfelgeval, het is een slijtageonderdeel. Zorg er in elk geval voor dat het 12v opladen in het menu aan staat, maar daar heb je nu niks aan.
Als je zelf geen booster hebt of startkabels naar een andere auto ga je weinig kunnen doen helaas.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:24:
[...]

Garantie op de accu is een twijfelgeval, het is een slijtageonderdeel. Zorg er in elk geval voor dat het 12v opladen in het menu aan staat, maar daar heb je nu niks aan.
Als je zelf geen booster hebt of startkabels naar een andere auto ga je weinig kunnen doen helaas.
Ik heb een druppellader voor 12v accu's.... en startkabels maar het was mijn vrouw die juist nu weg moest (zwemles dochter) dus die heeft nu de benzineauto meegenomen daartoe :P. Hyundai assistance gebeld, de garage hier in de stad heeft geen 'callout service' (ophaal mogelijkheid) dus de ANWB is nu afgestuurd door ze om te kijken of zij hem kunnen boosten of direct ophalen en naar de dealer brengen.

Ik snap dat een accu normaal een slijtageonderdeel is, maar de auto is krap een paar weken in ons bezit! Er is een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd bij aflevering dus dan mag je verwachten dat alle onderdelen gecheckt zijn vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Ik dacht dat de auto op slot moet om de 12v batterij te laten opladen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

maarte997 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:17:
Ik dacht dat de auto op slot moet om de 12v batterij te laten opladen. Klopt dit?
Ik heb ondertussen 3 verschillende theoriën gehoord over hoe en wanneer de 12v batterij op zou laden. De handleiding zegt 'wanneer de auto uit en op slot is' en dat zie je dan omdat er 1 blauw lampje staat te knipperen. Dit heb ik meerdere malen zien gebeuren in de paar weken dat we hem hebben. De ANWB man zojuist zei dat het juist tijdens het rijden gebeurt - hij heeft hem geboost en na 2 sec vloog hij al aan, hij bevestigde via het booster pack dat de accu ook direct begon op te laden vanuit de hoofdaccu: Hij had 6v en begon vanuit de hoofdaccu direct met 14.7v op te laden zodra ik de auto aanzette.

Gisteren veel met de auto gereden en 's nachts volledig opgeladen, dus ik vermoed gewoon dat de 12v accu kapot/versleten is, wat volgens de ANWB man heel 'normaal' is met EV 12v accu's. Soit, ik kan het zelf oplossen met een druppellader dus, mocht het gebeuren, maar ik ga zo naar de garage om hen het definitief op te laten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
maarte997 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:17:
Ik dacht dit ook maar zeer toevallig liep ik vanmorgen de garage in en viel het me op dat de auto niet op slot stond. Heeft wel aan de lader gehangen. Gezien het weer vreesde ik al een tikje voor de 12v maar bij het instappen kreeg ik netjes de melding dat de accu was bijgeladen in de nacht. Dus... ik denk van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Silvin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:25:
[...]

Ik dacht dit ook maar zeer toevallig liep ik vanmorgen de garage in en viel het me op dat de auto niet op slot stond. Heeft wel aan de lader gehangen. Gezien het weer vreesde ik al een tikje voor de 12v maar bij het instappen kreeg ik netjes de melding dat de accu was bijgeladen in de nacht. Dus... ik denk van niet?
Die melding heb ik echt nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49
Bij mij wordt de 12v accu zo ongeveer elke 3 dagen bijgeladen volgens de geïnstalleerde accumonitor. In de grafiek zie je zelfs een dipje in het voltage als ik langs de auto loop en ik de sleutels bij mij heb. Het bijladen begint als het voltage is gezakt tot 12,3v en bij het eerstvolgende "starten" van de auto zie je dan op het dashboard heel kort een melding voorbij komen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Update: zit nu bij de dealer en we krijgen een nieuwe 12v accu. Over de terugroepactie op de hoofdaccu kon deze medewerker niks zeggen, ze komen er morgen op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Laatst online: 19:49
Volgens mijn garageman raakt de auto al in de stress als de 12 volt accu op 11.9 volt zit, maar dan is ie nog lang niet stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SvenHe schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:50:
Volgens mijn garageman raakt de auto al in de stress als de 12 volt accu op 11.9 volt zit, maar dan is ie nog lang niet stuk.
Kun je nagaan bij 6v :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

HTT-Thalan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:23:
[...]

Ik heb ondertussen 3 verschillende theoriën gehoord over hoe en wanneer de 12v batterij op zou laden. De handleiding zegt 'wanneer de auto uit en op slot is' en dat zie je dan omdat er 1 blauw lampje staat te knipperen. Dit heb ik meerdere malen zien gebeuren in de paar weken dat we hem hebben. De ANWB man zojuist zei dat het juist tijdens het rijden gebeurt - hij heeft hem geboost en na 2 sec vloog hij al aan, hij bevestigde via het booster pack dat de accu ook direct begon op te laden vanuit de hoofdaccu: ...
Beide theorieën die je noemt kunnen toch waar zijn en zijn mijns inziens niet onlogisch.
Er zit een DC-DC (HV-LV) omvormer in om de 12V accu bij te laden. Voor zover ik weet, zit er geen dynamo in de Ioniq. Regenereren van de HV accu gebeurt bij deaccelereren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

timovd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:14:
[...]

Beide theorieën die je noemt kunnen toch waar zijn en zijn mijns inziens niet onlogisch.
Er zit een DC-DC (HV-LV) omvormer in om de 12V accu bij te laden. Voor zover ik weet, zit er geen dynamo in de Ioniq. Regenereren van de HV accu gebeurt bij deaccelereren.
Daarover gesproken, ik krijg wel eens de melding, bij gebruik van de linkerflipper, dat dit niet kan omdat de accu al vol is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

HTT-Thalan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:31:
[...]

Daarover gesproken, ik krijg wel eens de melding, bij gebruik van de linkerflipper, dat dit niet kan omdat de accu al vol is?
Boven, ik dacht 90% krijg je die melding.

En heb zelf ook wel eens een lege accu gehad. Advies van de anwb was rijden of gewoon een half uur in je auto zitten. Zolang de auto maar aan staat. Rijden levert geen bijdrage omdat je geen dynamo hebt voor de 12v

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:02
Het kan ook dat je een software storing hebt waardoor een onderdeel stroom blijft vreten als de auto uit staat. Bij mij was dat een keer met het eCall systeem. Overigens moest daarna alsnog de accu vervangen worden, mogelijk was die te vaak diep ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Met mijn nieuwe 12V accu tot dusver ondanks de koude dagen geen startproblemen gehad (afkloppenn!).

Ik heb deze zomer (naast de booster) al meteen een nieuwe accu gekocht bij het eerste startprobleem maar deze pas vorig weekend geïnstalleerd toen het koud werd en ik pas daadwerkelijk weer een startprobleem had.
Ik heb deze cheape Varta gekocht: 74217 Varta Blue Dynamic A13 accu 12V 40Ah 187x140x209x227 (toen €63). Zoals gezegd past de + klem dan net niet en moet er een shimmetje tussen.

Tot dusver krijg ik ongeveer elke keer dat ik ermee rijd (zeg om de ~2 dagen) de melding dat de 12V accu is bijgeladen. Ik rij dan stukjes van een half uur heen en terug, ik heb niet gemeten hoeveel daarin daadwerkelijk wordt geladen of hoe vol de accu dan is (geen monitor).

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

Wilde vanavond wegrijden, spiegels klanten half open, binnenverlichting knipperde en op het dashboard een kerstboom. 12V accu plat vermoed ik.

Ik heb ook een e-Niro, kan ik die gewoon aanzetten en met een startkabel de Ioniq weer tot leven wekken? Iemand ervaring met een EV gebruiken als jumpstarter?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@Arfman dat kan. want je ioniq trekt niet veel stroom

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

Vanochtend gestart dmv de Kia, 15 minuten gereden, kop koffie gedronken ergens, auto wilde daarna al niet meer starten. Accu bleek nog uit 2017 te zijn, nieuwe gekocht en er zojuist ingezet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Mijn terugroepactie betreft 'de VCULDC Logica Upgrade en 3_fase motor massa kabelkit installatie - 11D138'. Is dus de massakabel waar het hier eerder ook al over ging, neem ik aan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• luke22
STICKY STEERING GEFIXT!

Uitleg die hier op tweakers staat hielp enorm. Alleen dat er een pinnetje schui van het wormgear kapje zat dat ging bijna fout.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71329978

Het is verder goed zelf te doen en het verschil is echt gelijk merkbaar.

Bij ons zat er zo goed als geen vet , maar wat er wel zat aan vet was wit water houdend vet JA GEEN WONDER DAT HET DAN NAAR WORDT MET KOU HE, echt een ontwerp fout -.-

Bij vragen laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
Headshot_NL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:24:
[...]

Hoewel de accu een slijtageonderdeel is, mag je er wel van uitgaan dat deze meer dan slechts een handvol weken mag meegaan. Jaren terug ook meegemaakt, tweedehands wagen gekocht en na enkele weken startproblemen. Terug naar de garage, 12V accu slecht, en alsnog onder garantie vervangen omdat ik er vanuit mocht gaan dat die langer moest kunnen meegaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Is het niet raar dat er een systeem op zit dat de startaccu uit de grote accu kan bijladen en dat de 12 volt dan toch leeg kan raken?

Het systeem moet toch weten dat het nodig wordt, is dat moment dan verkeerd gekozen?
Is de logica verkeerd?

Je zou zeggen dat in het slechtste geval de startaccu de hele tijd wordt bijgeladen als ie niet goed meer is?

[ Voor 18% gewijzigd door SvenHe op 12-12-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SvenHe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:56:
Is het niet raar dat er een systeem op zit dat de startaccu uit de grote accu kan bijladen en dat de 12 volt dan toch leeg kan raken?

Het systeem moet toch weten dat het nodig wordt, is dat moment dan verkeerd gekozen?
Is de logica verkeerd?

Je zou zeggen dat in het slechtste geval de startaccu de hele tijd wordt bijgeladen als ie niet goed meer is?
Van wat ik van de ANWB man mocht begrijpen die me hier kwam helpen, heeft elk merk er last van. Ja, in theorie is het eenvoudig, je hebt ettelijke kilowatts onder je auto liggen dus waarom is die 12v accu dan het probleem, maar dat converteren naar 12v schijnt een uniek recept te zijn dat nog niemand heeft geperfectioneerd. Ikzelf vraag me af waarom dat ding uberhaupt nog nodig is - een 400v pakket onder je auto is toch equivalent aan netstroom voor een 12v boordsysteem? Iedereen heeft tegenwoordig dozijnen adapters in huis om 12v apparaten op het stopcontact aan te sluiten, me dunkt dat dit hier ook wel mogelijk moet zijn.

Okay, ik google mijn eigen vraag maar even:

https://community.vinfast...-cars-have-a-12v-battery/

blijkbaar is het toch echt nodig. Als buffer maar ook omdat EV accu's blijkbaar niet goed zijn in kleine lasten.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-12-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ik heb even een berichtje naar Hyundai NL gestuurd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ik heb met mijn ioniq 28 nu twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten, waarbij hij een keer zelfs niet meer open wilde met de afstandsbediening.

Op zich snap ik dat dat kan gebeuren als de spanning in de 12 volt accu te laag wordt.

Maar wat ik niet begrijp is het volgende:
De 12 volt accu is een start accu, zoals die ook bij benzine auto's  wordt toegepast. Die kan gedurende korte tijd een hoge stroom leveren.

Echter, de 12 volt accu in een EV moet juist over lange tijd een lage stroom leveren. Daarvoor is voor zover ik weet een deep cycle accu beter geschikt, zoals ook in dit artikel gemeld staat:
https://community.vinfastauto.us/battery/why-do-electric-cars-have-a-12v-battery/

Kan/mag ik met behoud van garantie zelf een deep cycle accu plaatsen, als ik er eentje kan vinden die past?

Vriendelijke groet,
Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ja het is vreemd dat ze dit niet onder de knie kunnen krijgen. Zelf krijg ik ook regelmatig bericht dat de accu is bijgeladen tijdens het parkeren. Ook wel eens als ik de dag ervoor minimaal 100 kilometer heb gemaakt en daarna aan de lader heb gehangen.
Maar wat me wel opvalt is dat dit meestal is als ik veel 12 volt verbruikers heb gehad zoals stoelverwarming en stuurverwarming.

Ondanks de meldingen heeft hij mij nog nooit laten staan, ook niet bij 2 weken vakantie terwijl hij in de kou stond zonder lader. De accu is nog origineel uit 2018.
Een iets grotere accu die wat beter kan tegen diepte ontlading zal vast iets helpen. Daar is in dit topic ook wel meerdere keren over gesproken.

Bij mijn motor hang ik er na het zomerseizoen altijd een druppellader op. Deze is maar een half uurtje per dag aangesloten op netspanning maar dat is genoeg. Nu is een motor niet te vergelijken met een auto maar de motoraccu is ondertussen bijna 12 jaar oud en start nog als nieuw.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50

WCA

SvenHe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:14:
Ik heb even een berichtje naar Hyundai NL gestuurd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ik heb met mijn ioniq 28 nu twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten, waarbij hij een keer zelfs niet meer open wilde met de afstandsbediening.

Op zich snap ik dat dat kan gebeuren als de spanning in de 12 volt accu te laag wordt.

Maar wat ik niet begrijp is het volgende:
De 12 volt accu is een start accu, zoals die ook bij benzine auto's  wordt toegepast. Die kan gedurende korte tijd een hoge stroom leveren.

Echter, de 12 volt accu in een EV moet juist over lange tijd een lage stroom leveren. Daarvoor is voor zover ik weet een deep cycle accu beter geschikt, zoals ook in dit artikel gemeld staat:
https://community.vinfastauto.us/battery/why-do-electric-cars-have-a-12v-battery/

Kan/mag ik met behoud van garantie zelf een deep cycle accu plaatsen, als ik er eentje kan vinden die past?

Vriendelijke groet,
Sven
Voor zover ik weet mag je met behoud van garantie een eigen accu plaatsen. Echter als blijkt dat er een defect plaatsvindt dat aanwijsbaar door die accu komt, dan verlies je op dat gebied je garantie.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silvin
Ondanks dat het net veel kracht zou moeten lukken kreeg ik een week of wat geleden de stekker van de Tesla 250kW toch echt niet in de Ioniq. Het hielp niet dat de stekker en m'n handen nat waren en daarmee wordt zo'n ding behoorlijk glad.

Met de Europese tripjes in het vooruitzicht heb ik afgelopen weekend toch maar het grof geschut ingezet en ben rustig gaan vijlen. Netjes een schuin randje gevijld aan het de behuizing van het ledlampje boven de laadpoort. Daarna getest en hoppa; de stekker glijdt er nog net niet vanzelf in. Met slechts lichtjes aanzetten kan mijn Ioniq gepenetreerd worden door Elon's speeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:00:
[...]

Ikzelf vraag me af waarom dat ding uberhaupt nog nodig is - een 400v pakket onder je auto is toch equivalent aan netstroom voor een 12v boordsysteem? Iedereen heeft tegenwoordig dozijnen adapters in huis om 12v apparaten op het stopcontact aan te sluiten, me dunkt dat dit hier ook wel mogelijk moet zijn.
De uitleg die ik ken is dat de 400v accu wettelijk/veiligheidshalve afgekoppeld moet worden als de auto is uitgeschakeld.

Omdat je toch allerlei auxiliary systemen hebt zoals het uitkijken naar de sleutel, dient de 12v accu meerdere functies. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Blijkbaar speelt het probleem ook bij de nieuwere ioniqs.

In het genoemde lijstje in de video hieronder vond ik vooral het gelimiteerde aantal opladingen vanuit de grote accu interessant, en misschien is dat ook deel van wat @Goudvis hierboven noemt.

De andere zaken in de video spelen bij mij niet, behalve misschien toch het de hele tijd luisteren naar de sleutel die te dichtbij is...

YouTube: Hyundai Thinks They Know What's Been Killing Your 12V Batteries | Io...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Hier trouwens nog een tevreden klant van Hoppenbrouwers Motors.
Nette gast, goed geholpen en in ca. 2,5 uur had-ie 'm eronder. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1oo3yOxNsdRxX9cxnlf5otXyN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eWRCbUQnabSvWhyJrdRzb2xp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor de grap eens gezocht op internet en bij trekhaakcentrum.nl hebben ze gewoon een trekhaak (afneembaar) beschikbaar en met speciale vermelding "ook voor de electric" staat er. Kosten zijn 890 euro incl. montage en kentekenplaat.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:41:
Voor de grap eens gezocht op internet en bij trekhaakcentrum.nl hebben ze gewoon een trekhaak (afneembaar) beschikbaar en met speciale vermelding "ook voor de electric" staat er. Kosten zijn 890 euro incl. montage en kentekenplaat.
Dat ontloopt elkaar weinig qua prijs. Diezelfde gasten hebben mij ook nog een offerte gestuurd in die richting.
Beschikbaarheid is geen punt. Wat wel een punt is, is als je meer dan een fietsendrager wilt vervoeren dan kunnen ze je (AFAIK) niet helpen.
Hoppenbrouwers kan op verzoek de vereiste versteviging uitvoerem en een certificaat afgeven waarmee je legaal kunt rondsnorren met aanhangsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Goudvis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:50:
Hier trouwens nog een tevreden klant van Hoppenbrouwers Motors.
Nette gast, goed geholpen en in ca. 2,5 uur had-ie 'm eronder. :)

[Afbeelding]
Hoeveel trekgewicht heb je nu en waarop is dat gebaseerd zodat je geen verzekeringsgedoe krijgt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Goudvis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:47:
[...]

Hoppenbrouwers kan op verzoek de vereiste versteviging uitvoerem en een certificaat afgeven waarmee je legaal kunt rondsnorren met aanhangsel.
Is dat echt zo? Ik heb hen destijds gevraagd wat de wettelijke basis is voor het legaal gebruik als trekvoertuig maar nooit antwoord op gekregen. Dus dat certificaat zegt mij dan niet zo veel, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
BarryH schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:06:
[...]

Hoeveel trekgewicht heb je nu en waarop is dat gebaseerd zodat je geen verzekeringsgedoe krijgt?
Die van mij bij hoppenbrouwers is 750kg.

Als je bang bent voor wettelijkheid / verzekeringen moet je het gewoon niet doen.

Voor incidenteel gebruik ben ik er niet bang voor. De tonnen aan km's die ik heb gereden waarbij ik 0 ongelukken heb meegemaakt. En dan zou het dus ook nog een keer moeten zijn dat ik ook echt iets trek. Wat dus ver achter de komma is (0,0000001% van de tijd?)

Want duidelijkheid is een lange en kostbare weg (moeten wat wetjes veranderd worden...)

Als een auto verstevigd is om wel te kunnen trekken, zou je toch denken dat dat zou mogen. Of in ieder geval na een keuring.

Kortom:
Wil je echt dingen trekken, laat hier een trekhaak installeren bij bv Hoppenbrouwers. Exporteer naar Duitsland, hij wordt dan door TuV gekeurd en krijgt netjes een trekgewicht. Importeer naar NL. RDW neemt netjes waardes van TuV over. Problem solved.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:00:
[...]

Van wat ik van de ANWB man mocht begrijpen die me hier kwam helpen, heeft elk merk er last van. Ja, in theorie is het eenvoudig, je hebt ettelijke kilowatts onder je auto liggen dus waarom is die 12v accu dan het probleem, maar dat converteren naar 12v schijnt een uniek recept te zijn dat nog niemand heeft geperfectioneerd. Ikzelf vraag me af waarom dat ding uberhaupt nog nodig is - een 400v pakket onder je auto is toch equivalent aan netstroom voor een 12v boordsysteem? Iedereen heeft tegenwoordig dozijnen adapters in huis om 12v apparaten op het stopcontact aan te sluiten, me dunkt dat dit hier ook wel mogelijk moet zijn.

Okay, ik google mijn eigen vraag maar even:

https://community.vinfast...-cars-have-a-12v-battery/

blijkbaar is het toch echt nodig. Als buffer maar ook omdat EV accu's blijkbaar niet goed zijn in kleine lasten.
De belangrijkste reden waarom de tractiebatterij niet gebruikt wordt om de boordsystemen continue van stroom te voorzien is simpelweg veiligheid. Het zou goedkoper zijn voor fabrikanten als ze het wel konden doen, en de efficientie zal hen op dat moment ook gewoon worst wezen. Maar voordat je de HV batterij inschakeld ga je een hoop veiligheidschecks uitvoeren. Wanneer je die batterij constant in gebruik hebt, en er gebeurd iets met de wagen, dan gebeurt dat dus ook met die HV batterij. En stel dat de batterij het tijdig detecteert en alles uitschakeld, dan heb je daarna niet direct een manier om te zien wat er mis is met het HV systeem, want je kan de diagnostische systemen niet meer raadplegen. En in de garage kunnen ze ook op geen enkele manier snel even een hoge DC spanning op het systeem zetten want men riskeert alles verder te beschadigen of erger, een onveilige situatie voor het personeel te creeeren omdat er mogelijks 400V op bepaalde onderdelen komt te staan.

Neen, dan veel liever dat je de computers netjes vanaf een 12V batterij kunt voeden, al je controles kunt uitvoeren en dan pas de hoogspanning kunt inschakelen. Al ben ik wel van mening dat men moet stoppen met de oude autobatterijen te gebruiken en dat men voor die 12V systemen best ook wel eens een alternatieve, moderne batterij mag gaan gebruiken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb vandaag het touchscreen van onze Ioniq electric uit december 2016 vervangen. Het touchscreen had een dode plek rechtsboven. Het scherm reageerde op die plek niet meer op aanraking.

Een nieuw navigatiesysteem laten plaatsen is erg duur. Dat moet goedkoper kunnen. Op eBay en op onderdelenlijn.nl staan enkele navigatie units te koop voor de Ioniq Electric. Hier vragen ze echter al snel 600 euro voor. Navigatie units voor de Ioniq hybrid worden vaker aangeboden en voor beduidend lagere prijzen. Blijkbaar zijn er meer hybride auto's verkocht, of worden hybrides vaker in puin gereden. 8)7

In eerste instantie wilde ik de hele unit vervangen door een andere unit voor de Electric. Op Tweakers waren er een aantal mensen die zeiden: koop de hybride versie en flash de EV-software (als dat lukt en niet beveiligd is). Een andere Tweaker (SpongeRob) gaf de doorslag: als dat niet lukt zet je gewoon het touchscreen over. Dat laatste heb ik nu gedaan en het werkt perfect! Ik wil de hybrid unit zelf ook nog gaan flashen met de software voor de electric, maar dan moet ik eerst even uitvogelen hoe ik de unit kan voorzien van voeding zonder dat ik hem moet inbouwen in de auto.
Er zijn verschillende part nummers te krijgen van deze navigatie unit. Het gaat om Model: LAN6720EHAE

Part nummers voor de Ioniq electric: (H73) (geen idee waar H73 voor staat)
96550-G7650 (deze zit in onze auto)
96550-G7651

Part nummers Hybrid: (H24)
96550-G2250
96550-G2251 (deze heb ik gekocht)
96550-G2252

Ik had een nette unit 96550-G2250 hybrid besteld via eBay van een Nederlandse verkoper voor 250 euro. Een dag laten kreeg ik een mail van de verkoper dat de unit helaas beschadigd is geraakt in het magazijn. Het touchscreen was gebroken. Ik heb de koop geannuleerd. Daarna heb ik een unit besteld uit Engeland. Totale kosten inclusief import en verzending: 300 euro.
Handleiding (let op, geheel op eigen risico):
• Trek met een metalen haak (liefst met wat bescherming op de punt) op de volgende 4 punten (rode circels) flink hard aan de ventilatieroosters. De roosters inclusief omlijsting komen dan naar voren. Je moet echt flink trekken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwqF81mq-xrd_xC1f3Q7WNAMvgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lv3jQE4hhLwDHSOCAlShr5Al.jpg?f=fotoalbum_large
• Haal de navigatie unit met 4 schroeven los. Let op dat je de schroeven niet verliest in het dashboard;
• Trek weer even aan de navigatie unit (2 clips achter de knoppen moeten loskomen);
• Haal de kabels los en neem de navigatie unit mee naar binnen;
• Schroef deze 4 schroefjes los;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGPx5BewmzFw5laZjTvat4O9XsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LgH5mqno0PDL3p3HZH2sdBhr.png?f=fotoalbum_large
• Haal de 3 flatkabels los;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acd_q62uHJ51Gl76TaiGSlnKMqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HhZDugf1ZObxdUSCKggEkMs.jpg?f=fotoalbum_large
• Plaats het nieuwe scherm en doe de stappen in omgekeerde volgorde om de navigatie unit weer in de auto terug te plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBcf7UK7q7niSV43lVjaS-8Vvuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kajE6Zl3Le2oYFnAiTZReutP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels ook het wiring diagram gevonden, dus als het goed is kunnen we de hybride unit van stroom gaan voorzien om te kijken of we die kunnen flashen met de firmware voor de Ioniq electic.
https://www.ioniqforum.co...he-head-unit-radio.34153/

[ Voor 6% gewijzigd door jhead22 op 16-12-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09
Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 01:29:
[...]
Neen, dan veel liever dat je de computers netjes vanaf een 12V batterij kunt voeden, al je controles kunt uitvoeren en dan pas de hoogspanning kunt inschakelen. Al ben ik wel van mening dat men moet stoppen met de oude autobatterijen te gebruiken en dat men voor die 12V systemen best ook wel eens een alternatieve, moderne batterij mag gaan gebruiken.
Klein zijstapje, Tesla gaat over op 48V voor boordsystemen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vandaag de hybrid navigatie unit aangesloten buiten de auto. +12V op pinnen B10 en B11, ground op B12, B13 en +12V op B22 ACC om de unit aan te zetten.

Ik heb de SDkaart voorzien van de firmware update voor de All electric. De navigatie unit ziet de update en gaat deze installeren. Hij is echter eigenwijs en geeft gelijk aan dat het een update is voor de HEV. Nu de update is de unit nog steeds een Hybrid unit en helaas geen All Electric unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yjnrs-tbfG_gp_nguxgyLt0m1Nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZtgQaMmUjoKXyoHTWg8XdQN.jpg?f=fotoalbum_large

SDkaart: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LjrYl3DSMfWaFMETzFVb90aOvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2amiyEhSRCTXOqBvNU3T4064.png?f=user_large

Update wordt gezien als HEV update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPOdDw11oCv9CRLATYnBTcqNtRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO5tuNEX12zpp1eNxl2rBjHK.jpg?f=fotoalbum_large

Update succesvol geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiiiw-UKxTWkmHc2JoRpW9ZgHho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwDsGs1mKyOuFOcBvNUsJJxH.jpg?f=fotoalbum_large

En nog steeds Hybrid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emo3Sl-lXiABg3PqTQf4bZsMlEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7unxqXjoWXn5nffYJb2LuD6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door jhead22 op 17-12-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@jhead22 Mooi dat het uiteindelijk is gelukt door het scherm te wisselen, de hybride unit kun je misschien met je defecte scherm weer verkopen voor een zachte prijs, dan is de reparatie nóg goedkoper. ;)

Wel jammer dat de unit niet makkelijk om te flashen is naar een electric versie, dat zou helemaal makkelijk zijn geweest.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb helaas nog altijd het sticky steering probleem. Heb de kruiskoppelingen e.d. allemaal goed geolied maar het helpt allemaal helaas niks dus ik ben bang dat het probleem inderdaad in het stuurhuis zelf zit, alleen weinig zin om zelf het halve dashboard uit elkaar te schroeven maar in de dealer heb ik nu al geen vertrouwen aangezien ze daar niet leken te begrijpen wat ik bedoelde.
Heb ook nog wat dingen geprobeerd: het komt voor in alle rij modi, het gebeurt alleen bij kleine correcties rond de middenstand, klimaatregeling aan of uit maakt niks uit evenals stuurverwarming en andere verbruikers aan of uit , allemaal geen effect. Het voelt een beetje of de stuurbekrachtiging eerst 'wakker' moet worden voor er wat gebeurd.

Zijn er nog meer ioniq EV rijders met hetzelfde probleem en wat zijn eventueel nog meer oplossingen die ik zelf kan proberen? Eventueel nog dealers in zuid holland die het probleem wél snappen en kunnen oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 17-12-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Die kruiskoppelingen zijn niet het probleem voor de duidelijkheid. Het openhalen van "die kap" van de stuurkolom dát is het probleem.

Daar moet goed lagervet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:13:
Die kruiskoppelingen zijn niet het probleem voor de duidelijkheid. Het openhalen van "die kap" van de stuurkolom dát is het probleem.

Daar moet goed lagervet in
Kan dat eventueel ook via die inbusbout aan de zijkant? Voel er niet veel voor om het dashboard deels uit elkaar te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
De inbus aan de zijkant haal je los, dan trek je een veertje en een staafje eruit.

Dan kun je de grote dop onder eraf halen met een ratel.

Het witte kapje waar je dan tegenaan kijkt met de worm gear erachter dát is het probleem.

Die binnenkant moet worden schoongespoten met remreiniger en daarna goed vet erin spuiten.

Daarvoor hoeft niet het "hele dashboard eruit" 1 van de airbags en 1 van de computers is genoeg.

Ik wil niet niet mee zeggen dat het persee het makkelijkste ooit is maar heel strak dat is wat er moet gebeuren en daar zit je probleem 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb net even naar de nieuwe accu gekeken die ze hebben geplaatst 2 weken geleden toen mijn 12v dood was. Ze hebben een 'Genuine Hyundai spare part' geplaatst die volgens de monteur een specifiek type voor deze auto is, (dat geloof ik dan wel) maar ik kom erachter dat ik dus helemaal niet kan controleren of het echt een deep cycle accu is zoals ik volgens sommige berichten hier beter zou kunnen hebben.

Als ik me inlees zie ik dat je dat ook niet echt van buiten kan zien, behalve door te meten en te vergelijken. Wel lees ik dat DC accu's in de regel een (veel) lagere CCA capaciteit hebben en de nieuwe accu die ik heb is een:

https://www.exidegroup.com/eu/en/battery/TA406

dit vond ik door het Hyundai partnr te googlen.

CCA is hier 350a, dat lijkt me hoog/veel? Zou het dan een 'gewone' accu zijn?

Moet ik me hier uberhaupt echt druk om maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
Wat mij betreft hoef je je daar allemaal geen zorgen om te maken. Je hebt een nieuwe accu dus de komende jaren ben je van het gedonder af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:05
Op de linkt staat bij technology 'flooded'. Dit is dus een gewone lood accu. Was ook te verwachten, een 'upgrade' als onderdeel van een reparatie die onder garantie valt is niet waarschijnlijk.

Je kunt inderdaad weer vooruit en deze zal het de resterende garantie periode hoogst waarschijnlijk wel uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:56:
Ik heb net even naar de nieuwe accu gekeken die ze hebben geplaatst 2 weken geleden toen mijn 12v dood was. Ze hebben een 'Genuine Hyundai spare part' geplaatst die volgens de monteur een specifiek type voor deze auto is, (dat geloof ik dan wel) maar ik kom erachter dat ik dus helemaal niet kan controleren of het echt een deep cycle accu is zoals ik volgens sommige berichten hier beter zou kunnen hebben.

Als ik me inlees zie ik dat je dat ook niet echt van buiten kan zien, behalve door te meten en te vergelijken. Wel lees ik dat DC accu's in de regel een (veel) lagere CCA capaciteit hebben en de nieuwe accu die ik heb is een:

https://www.exidegroup.com/eu/en/battery/TA406

dit vond ik door het Hyundai partnr te googlen.

CCA is hier 350a, dat lijkt me hoog/veel? Zou het dan een 'gewone' accu zijn?

Moet ik me hier uberhaupt echt druk om maken?
Volgens mijn eerdere post is de originele accu 330A. Dat heb ik destijds afgelezen van de sticker. Kan ik nu niet meer controleren, want de accu heb ik al lang geleden ingeleverd bij de gemeentewerf.

PS. wat zijn "DC accu's"?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Deep Cycle, ik had links en rechts begrepen dat dit een te verkiezen optie is voor EV 12v accu's omdat je de hoge 'crank' spanning niet nodig hebt in een EV en dus is deep cycle beter geschikt voor het over lange termijn draaien van lage spanningen (zoals dat bluelink onboard gedoe via de app, de stoel die open en dicht schuift bij het instappen, de buitenverlichting etc etc). Hij laad deze accu namelijk slechts periodiek bij, zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Pas wel op met het wijzigen van de 12v accu. Een deep cycle accu (meestal) AGM of gel accu heeft een ander laad karakteristiek die de boordlader natuurlijk niet kent. Dan kan het wel snel afgelopen zijn met je 12v accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ga ik nu niet doen, ik laat het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Ik denk dat ik ook toe ben aan een nieuwe 12v accu. Hij is al een beetje half, maar de spiegels klappen nu af en toe 80% uit. En ik reed een paar dagen terug op de snelweg, komt er ineens in het dashboard de melding "Schakelen naar D stand om te rijden". Rijdt je dan met 110km/u 8)7

Welke type accu's hebben jullie in de auto? Hyundai origineel of iets van een ander merk?

Ik zit naar zoiets te kijken. Beetje bekend merk, weet niet of dat ook kwaliteit garandeerd, hoop het natuurlijk wel.
https://www.autodoc.nl/bosch/7001769 of https://www.autodoc.nl/varta/1129193

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb ook uitsluitsel over de HV accu: Deze is aldus de werkplaats vorig jaar november al vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
fx500 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:57:
Ik denk dat ik ook toe ben aan een nieuwe 12v accu. Hij is al een beetje half, maar de spiegels klappen nu af en toe 80% uit. En ik reed een paar dagen terug op de snelweg, komt er ineens in het dashboard de melding "Schakelen naar D stand om te rijden". Rijdt je dan met 110km/u 8)7

Welke type accu's hebben jullie in de auto? Hyundai origineel of iets van een ander merk?

Ik zit naar zoiets te kijken. Beetje bekend merk, weet niet of dat ook kwaliteit garandeerd, hoop het natuurlijk wel.
Ik volg, mijn 28 kWh heeft de originele uit begin 2018 nog, zonder meldingen of wat dan ook. Maar er komt een moment...

[ Voor 8% gewijzigd door Mikkem op 19-12-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De hyundai original spare lijkt hetzelfde te kosten, die kun je gewoon bij de dealer oppikken me dunkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Let vooral op de breedte van de polen. Die je noemt heeft (Japanse) JIS-polen en heb je dus opvulringen nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09
Silvin schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:25:
Heb vandaag m'n Ioniq weer opgehaald. Warmtepomp werkt weer, kennelijk was een ventiel defect. Heeft een dagje geduurd eer ze dat gevonden hadden. Uiteraard kosteloos en met leenauto geregeld dus wat dat betreft tevreden.

Wat is er nu veranderd? Het belangrijkst is dat de airco nu idd ook verwarmd. Met "A/C" aan en "Heat" uit heeft de warmtepomp even nodig om op krachten te komen maar daarna wordt de cabine prima verwarmd. Ook het verbruik neemt daarmee sterk of; van 1-2kW in de oude situatie naar 0,3-0,4 in de nieuwe. Daarnaast hóór je de warmtepomp flink werken aan de buitenkant van de auto. Heel stom, ik weet dat je die goed hoort want onze e208 heeft er ook een en zeker in de garage maakt die echt wel flink geluid als hij hard staat te koelen of te verwarmen. Dat deed de Ioniq voor de reparatie in complete stilte. Toch viel dat kwartje niet...

Anyway; voor iedereen die twijfelt. Ja, je moet kunnen verwarmen op de A/C stand.
Nav de discussie rondom AC/HEAT en de warmtepomp mijn Ioniq 38 naar de dealer gebracht, op alleen AC had ik namelijk geen warme lucht. Wat blijkt, verdamper defect. Hele dashboard moet eruit om die te vervangen. Gelukkig heb ik nog garantie, buiten de garantie had het me zo'n €2000 gekost volgens de dealer.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tom Paris eur 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Toevallig vandaag een belletje van mijn dealer dat ik donderdag mijn nieuwe logo (zonder bubbel) krijg. Zal even vragen wat een nieuwe accu kost bij de dealer. En even vagen of ze het spiegel inklap mechanisme kunnen oliën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
fx500 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:29:
Toevallig vandaag een belletje van mijn dealer dat ik donderdag mijn nieuwe logo (zonder bubbel) krijg. Zal even vragen wat een nieuwe accu kost bij de dealer. En even vagen of ze het spiegel inklap mechanisme kunnen oliën.
Heb je voor mij een foto met hoe die "bubbel" eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Zal morgen even een foto maken bij een beetje daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
boozzz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:10:
[...]

Heb je al wat gehoord?

Ik werd gister tegen alle verwachtingen in spontaan opgebeld door de dealer, om een afspraak te maken voor het plaatsen van een nieuw logo. Wel pas begin januari, want de logo's zijn niet op voorraad bij de importeur. Dus positief verrast na hun nogal lompe gedrag.
Het gaat gebeuren. Vandaag een belletje gehad om donderdag het logo te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
SpongeRob schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:14:
@jhead22 Mooi dat het uiteindelijk is gelukt door het scherm te wisselen, de hybride unit kun je misschien met je defecte scherm weer verkopen voor een zachte prijs, dan is de reparatie nóg goedkoper. ;)

Wel jammer dat de unit niet makkelijk om te flashen is naar een electric versie, dat zou helemaal makkelijk zijn geweest.
Dat je ze niet zomaar kunt omflashen verbaasd me niets en dient in de eerste plaats om de eigenaar te beschermen natuurlijk. De software voor alle edities is in de basis dezelfde, zelfs al noemt men de bestanden wat anders. De unit zelf zal ook gewoon een ROM chip hebben waarin de basiseigenschappen geprogrammeerd zijn zoals het model van wagen. Bij het flashen, of mogelijks gewoon zelfs bij het opstarten van de unit wordt deze data ingelezen en de juiste config toegepast. Ongetwijfeld wel een manier rond te vinden, maar of het dat waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

luke22 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:04:
[...]

Heb je voor mij een foto met hoe die "bubbel" eruit ziet?
Zo zag mijn logo er destijds uit, destijds was de auto bijna een jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEC2YcOlj2qJyj7FX1Q2typXieI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l531bGsrOMn3LZl7FHyUtM0W.jpg?f=fotoalbum_large

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Heel eng, maar die van mij is echt exact gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 22:24
SpongeRob schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:57:
[...]

Zo zag mijn logo er destijds uit, destijds was de auto bijna een jaar oud.

[Afbeelding]
fx500 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:30:
Heel eng, maar die van mij is echt exact gelijk.
Als het goed is zit in het logo de AEB sensor verwerkt, lijkt namelijk precies een oog te zijn van een sensor. Volgens de handleiding zou je de badge ook alleen met een zachte doek mogen afnemen en geen water onder hoge druk direct op de sensor of embleem mogen spuiten (denk vooral niet binnen 30cm). Misschien ligt hier de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Nickvdwaal schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:02:
[...]

[...]

Als het goed is zit in het logo de AEB sensor verwerkt, lijkt namelijk precies een oog te zijn van een sensor. Volgens de handleiding zou je de badge ook alleen met een zachte doek mogen afnemen en geen water onder hoge druk direct op de sensor of embleem mogen spuiten (denk vooral niet binnen 30cm). Misschien ligt hier de oorzaak?
Mijn logo ziet er ook zo uit, bel zit precies waar die sensor zit. Wellicht inderdaad onder invloed van waterdruk. Toen ik hem kocht zat er zelfs condens in die bel. Hij was toen vers door de wasstraat gehaald door de garage. Ikzelf was alleen met de hand en heb ook geen condens meer gezien sinds ik hem heb.

Mooi dat ie nu al wordt vervangen @fx500. Bij mij dus januari pas, krat met logo's duurt blijkbaar wat langer om naar Amsterdam te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
Tom Paris schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:29:
[...]

Nav de discussie rondom AC/HEAT en de warmtepomp mijn Ioniq 38 naar de dealer gebracht, op alleen AC had ik namelijk geen warme lucht. Wat blijkt, verdamper defect. Hele dashboard moet eruit om die te vervangen. Gelukkig heb ik nog garantie, buiten de garantie had het me zo'n €2000 gekost volgens de dealer.
Voor mij was het 1200 euro, bij de dealer

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Nickvdwaal schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:02:
[...]

[...]

De radar zit achter de bumper op een steuntje, wel zijn kapjes/logo's etc voor radars vaak anders qua vorm en materiaal; vlak en sowieso zonder metaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hola Ioniq-tweakers, dringende oproep met een strakke deadline:

Ik heb 4 banden voor de Ioniq Electric in de originele maat weg te geven, de Michelin Green X EnergySaver in de maat 205/60/R16. Profieldieptes 3.5 voor en 5.0 achter, dus gezien de reputatie van deze band (en de nieuw-profieldiepte van 6.5mm), kunnen ze nog wel een tijdje mee. Geen diepte/droogtescheuren of andere beschadigingen, gewoon 4 nette banden.

Indien je ze wil hebben moet ik ze vóór morgen 12 uur meenemen bij mijn garage, anders gaan ze naar de stort. Uiteraard kun je ze dan bij mijn thuis ophalen, maar wel graag voor het eind van het jaar (anders zit ik er weer mee). Woonplaats regio Emmen, Drenthe, adres via PB.

Zie het maar als kerstcadeautje :P.

Ben overgegaan naar de Conti AllSeasonContact2 (groot Conti fan hier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
HTT-Thalan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:17:
Hola Ioniq-tweakers, dringende oproep met een strakke deadline:

Ik heb 4 banden voor de Ioniq Electric in de originele maat weg te geven, de Michelin Green X EnergySaver in de maat 205/60/R16. Profieldieptes 3.5 voor en 5.0 achter, dus gezien de reputatie van deze band (en de nieuw-profieldiepte van 6.5mm), kunnen ze nog wel een tijdje mee. Geen diepte/droogtescheuren of andere beschadigingen, gewoon 4 nette banden.

Indien je ze wil hebben moet ik ze vóór morgen 12 uur meenemen bij mijn garage, anders gaan ze naar de stort. Uiteraard kun je ze dan bij mijn thuis ophalen, maar wel graag voor het eind van het jaar (anders zit ik er weer mee). Woonplaats regio Emmen, Drenthe, adres via PB.

Zie het maar als kerstcadeautje :P.

Ben overgegaan naar de Conti AllSeasonContact2 (groot Conti fan hier).
DIBS ik stuur je pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb een 2017 ioniq recent aangeschaft.

Hij moest ivm de niet werkende TPMS sensoren op de winterbanden even terug langs de garage.
Ze hebben alleen de foutmelding er even uit gehaald. #frustratiemomentje

Nu krijg ik echter de volgende opmerkingen over de OBD2 bluetooth dongle die er standaard in zit. :

Deze staat altijd onder stroom staat volgens de monteur? Volgens mij niet waar, zodra contact uit staat is de bt link weg.
De dongle zou schadelijk zijn voor de ECU ? Hoe dan??
De Hyundai zou zijn garantie verliezen.

Zijn er mede-tweakers die hier een gefundeerde mening over hebben?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Atomic2005 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:27:

Heb je verlengde garantie? De fabrieksgarantie is al verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Atomic2005 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:27:

Hij moest ivm de niet werkende TPMS sensoren op de winterbanden even terug langs de garage.
Ze hebben alleen de foutmelding er even uit gehaald. #frustratiemomentje

Nu krijg ik echter de volgende opmerkingen over de OBD2 bluetooth dongle die er standaard in zit. :

Deze staat altijd onder stroom staat volgens de monteur? Volgens mij niet waar, zodra contact uit staat is de bt link weg.
De dongle zou schadelijk zijn voor de ECU ? Hoe dan??

Zijn er mede-tweakers die hier een gefundeerde mening over hebben?
Een OBD dongle doet niks, tenzij je met een aangesloten device met iets van diagnose/uitlees functionaliteit (telefoon, home automation, wat dan ook op bluetooth) commando's de CAN bus van de auto op stuurt.
Of hij continu stroom krijgt is afhankelijk van hoe dit in de auto geregeld is (uit, dus je moet je auto op contact zetten, of wake up on CAN, mogelijk, niet waarschijnlijk op de OBD connector). Schadelijk is het sowieso niet (buiten dat je eventueel een ECU kunt hacken zoals men dat doet wanneer je een auto tuned).

Dat garantie verhaal is onzin. Je zou hooguit battery drain kunnen hebben en daar je accu mee naar de filistijnen helpen, maar je accu valt toch veelal buiten de garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door wamske op 22-12-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Mikkem schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:10:
[...]

Heb je verlengde garantie? De fabrieksgarantie is al verlopen.
Voor zover ik begrijp heb ik 8 jaar, 160k km fabrieksgarantie op de accu. Dat is nog tot mid2025

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
Je kan niet zomaar zeggen: consument heeft ergens aan gezeten DUS dan is je garantie weg.

Als er al iets zou gebeuren dan moeten zij aantonen dat het daadwerkelijk daardoor komt.

Net als bij electronica , die "warranty void if removed" stickers zijn geen excuus.

----

Voorbeeldje: mijn Ioniq is verlaagd, dat heb ik zelf gedaan. Als ik dan een kapotte versnellingsbak heb dan kunnen ze niet zeggen: dat komt omdat u er zelf aan heeft gezeten want die twee dingen hebben niks met elkaar van doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luke22
Shoutout naar @HTT-Thalan ! Net de banden die hierboven werden aangeboden opgehaald.

Super attent dit hartelijk dank :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

luke22 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:59:
Shoutout naar @HTT-Thalan ! Net de banden die hierboven werden aangeboden opgehaald.

Super attent dit hartelijk dank :D
Blijkbaar had ik ondanks de gift nog steeds negatief karma ;( ontdek vanmorgen een dikke barst in mijn voorruit. Waarschijnlijk iets op gevallen met de storm vannacht. Gedekt onder de verzekering, maar wel 75,- eigen risico }:|.

Kleine positieve noot: De nieuwe Conti's zijn echt een wereld van verschil... voor zo'n stille auto (waarbij ook het interieur kraakvrij en de audio helder is) vielen die energysavers echt negatief op vond ik. De conti's zijn ont-zet-tend stil en ook nog eens iets comfortabeler. Ik heb ze op de aanbevolen 2.5 bar en hier in de straat heeft iemand een snoer over de weg lopen ivm een betonmolen - de energysavers gaven dat heel duidelijk door, je voelde het snoer gewoon. Conti's: niks gemerkt. Over verbruik kan ik nog niks zinnigs zeggen, maar ik heb alleszins de verwachting dat het wel iets hoger zal zijn (dat kan toch ook bijna niet anders denk ik).

[ Voor 41% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Hey! Sinds 30 november ben ik ook (trotse) eigenaar van een Ioniq. De 38 kWh variant, met alle mogelijke opties behalve het schuifdak. Wat een comfort zeg. Ik kom van een Prius uit 2006, dus het ontwerp is me niet helemaal onbekend :p

Verbruik lijkt hier prima te gaan, zit op zo'n 14.2 kWh/100km tot nu toe. Maar dat is ook nog met een beetje proberen van de nieuwe auto.

Heb qua banden twee nieuwe voor (Hankook), en nog de energy savers achter.
Wat ik merk is dat ik nog geen echt vertrouwen heb qua grip. Ik was gewend om zo min mogelijk te remmen, maar dan ga je wat harder door de bochten. Dat durf ik met 1600kg op onbekende banden toch nog niet helemaal.

Maar verder natuurlijk een geweldige auto. Voorlopig laad ik nog met de portable charger, laadpaal regel ik in januari ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:21
Ook ik ga naar de garage voor een niet werkende warmtepomp. Bedankt voor de informatie allemaal, anders had ik het misschien veel later pas gemerkt. Ik weet wel zeker dat hij wel gewerkt heeft, dat geluid is niet te missen zeker buiten de auto. Maar de laatste tijd hoorde ik het al niet meer en bij Klimaat verbruik ook nooit meer die mooie 200-300W gezien. Bij A/C stand + hoge temperatuur gebeurt er ook niks, klimaat verbruik blijft 0W.

Dus nu een afspraak gemaakt, kan pas eind januari terecht helaas. Ben ik even blij met de garantieverlenging, dat haal ik er nu makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
JakeOfOz schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:00:
Hey! Sinds 30 november ben ik ook (trotse) eigenaar van een Ioniq. De 38 kWh variant, met alle mogelijke opties behalve het schuifdak. Wat een comfort zeg. Ik kom van een Prius uit 2006, dus het ontwerp is me niet helemaal onbekend :p

Verbruik lijkt hier prima te gaan, zit op zo'n 14.2 kWh/100km tot nu toe. Maar dat is ook nog met een beetje proberen van de nieuwe auto.

Heb qua banden twee nieuwe voor (Hankook), en nog de energy savers achter.
Wat ik merk is dat ik nog geen echt vertrouwen heb qua grip. Ik was gewend om zo min mogelijk te remmen, maar dan ga je wat harder door de bochten. Dat durf ik met 1600kg op onbekende banden toch nog niet helemaal.

Maar verder natuurlijk een geweldige auto. Voorlopig laad ik nog met de portable charger, laadpaal regel ik in januari ergens.
Hele fijne auto inderdaad. Ik heb ook ervaring met de energy savers. Deze waren bij mij op nat wegdek ronduit slecht. Gelukkig kon ik deze niet lang na de aanschaf van de auto vervangen door Michelin Primacy 4 S1 banden. Deze hebben een A label op zuinigheid en op nat wegdek (even de juiste variant zoeken) en zijn echt stukken beter. Meer grip bij droog en nat wegdek en erg stil. Nu (60.000) later zijn ze bijna op. Omdat deze banden erg duur geworden zijn ga ik ze laten vervangen door Goodyear Efficientgrip 2. Deze zijn 25/30 euro per stuk goedkoper en zouden ook top moeten zijn. Mogelijk net een iets hoger verbruik maar dat zal verwaarloosbaar zijn. Ik vervang deze begin januari en kan dan de ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Misschien dat iemand dit herkent, of misschien hebben we ook een kapotte WP, maar als we een langer stuk rijden en de cabine op temperatuur is, gaat de auto opeens wat kouder blazen. Dat kan een paar minuten aanhouden. Vervolgens gaat hij dan na verloop van tijd weer langzaam wat warmer blazen.

Maar, die minuten op koudere temperatuur is niet echt comfortabel. Is dit gewoon de temperatuur-regeling van de auto?
Pagina: 1 ... 155 ... 195 Laatste