PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Helaas, nieuwe verdamper heeft het euvel niet verholpen. Jammer dat de dealer de auto weer meegeeft zonder te testen. Ruitensproeier deed het ook niet meer en het stuur is beschadigd geraakt, nu midden januari weer terug...Tom Paris schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:29:
Nav de discussie rondom AC/HEAT en de warmtepomp mijn Ioniq 38 naar de dealer gebracht, op alleen AC had ik namelijk geen warme lucht. Wat blijkt, verdamper defect. Hele dashboard moet eruit om die te vervangen. Gelukkig heb ik nog garantie, buiten de garantie had het me zo'n €2000 gekost volgens de dealer.
/rant
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Heb je 'auto' aanstaan, met een blauw ledje op de knop?Yaldair schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:30:
Misschien dat iemand dit herkent, of misschien hebben we ook een kapotte WP, maar als we een langer stuk rijden en de cabine op temperatuur is, gaat de auto opeens wat kouder blazen. Dat kan een paar minuten aanhouden. Vervolgens gaat hij dan na verloop van tijd weer langzaam wat warmer blazen.
Maar, die minuten op koudere temperatuur is niet echt comfortabel. Is dit gewoon de temperatuur-regeling van de auto?
Bij mijn proefrit vorig jaar kreeg ik toen gejojo, met felle zon bij 15 graden, ene moment airco, dan weer verwarming.
Dit heb ik ook meerdere keren gehad. We hebben de ioniq 2017 nu 3maanden. Is mij ook opgevallen, weet de oorzaak ook (nog)niet.Yaldair schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:30:
Misschien dat iemand dit herkent, of misschien hebben we ook een kapotte WP, maar als we een langer stuk rijden en de cabine op temperatuur is, gaat de auto opeens wat kouder blazen. Dat kan een paar minuten aanhouden. Vervolgens gaat hij dan na verloop van tijd weer langzaam wat warmer blazen.
Maar, die minuten op koudere temperatuur is niet echt comfortabel. Is dit gewoon de temperatuur-regeling van de auto?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Zie de reactie van PeterZ(on), dat is de ADS, automatische ontwaseming.Atomic2005 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:05:
[...]
Dit heb ik ook meerdere keren gehad. We hebben de ioniq 2017 nu 3maanden. Is mij ook opgevallen, weet de oorzaak ook (nog)niet.
5 seconden de Front knop ingedrukt houden en die stand is uit.
Top dat dat ineens lukte!luke22 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:33:
Vandaag de winterwielen onder de Ioniq gezet. Grappig om te zien dat na een kilometer of 5 de TPMS sensoren herkend worden terwijl die wielen nooit onder mijn auto gezeten hadden (tweedehands gekocht)
Bij mij is ie al 2x terug geweest naar de garage voor de TPMS sensoren.
Ze hebben na aankoop tpms sensoren op de los meegeleverde winterbanden gezet. Toen ik de winterbanden er onder heb gezet werden ze niet herkent.. Weet iemand een juist artikelnummer van de sensoren en of dit 315 of 443mhz sensoren zijn?
En inregelen is dus niet nodig? Als je maar zorgt dat de _juiste_ sensoren er onder zitten?
[ Voor 6% gewijzigd door FenixOrange op 23-12-2023 22:28 ]
En daar heb ik wat vreemds mee? Hij zit aangesloten (vandaag niet gereden, dus hangt er al sinds gisteren aan) en de accu staat op 80% limiet ingesteld (die ergens in de nacht/ochtend bereikt werd). Zoals ingesteld krijgen we een melding van de auto bij 10min tot laadlimit bereik en op het moment zelf.
Maarr... dat gebeurt om de 1/2 uur opnieuw. De auto blijft op 80% lading staan, maar om de paar uur komt hij met de melding (via de app) dat hij over enkele minuten klaar is met laden en dan idd 10 minuten later issie 'klaar'.
Wtf? Met de laadpaal gebeurde dit nooit en voorzover ik me herinner, daarvoor ook niet (in de 3 weken dat we de lader gebruikten).
Als ik het goed lees heeft 1 liter benzine ongeveer 8,9 kwh aan energie. Gefeliciteerd, je reed ongeveer 2,8l/100kmSilvin schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:17:
Ik heb een nieuw record gehaald wat betreft verbruik. Al is het een wat ander record dan waar normaal over gesproken wordt hier 😅 Een verbruik van 24.8kWh per 100km. Tijdens een ritje langs de kust over de Deltawerken, pal op de wind en die waait hier aan de kust nu met zo'n windkracht 9. Kan je nog zo'n lage cw-waarde hebben maar uiteindelijk heeft de elektromotor het gewoon zwaar tegen de deze brute natuurkracht.
Dus zeg dat je ruim 1,5l / 100km extra verbruikt hebt. Vind ik nog netjes, maar valt idd een stuk meer op dan bij een benzine motor
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Netjes! Zo hoog heb ik hem nooit gehad. Wel richting de 200wh/km met flinke stukken 130 rijden. Maar kun je nagaan dit soort verbruik is bij veel elektrische auto's juist het gemiddelde.Silvin schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:17:
Ik heb een nieuw record gehaald wat betreft verbruik. Al is het een wat ander record dan waar normaal over gesproken wordt hier 😅 Een verbruik van 24.8kWh per 100km.
kon 160km ofzo rijden
(38.8 full electric
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Dat zijn bijna volkswagen waardes!!!Geckoo schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:41:
dakkoffer en 130+ geeft een gemiddeld verbruik van 21.4 kW/100km![]()
kon 160km ofzo rijden![]()
(38.8 full electric)
en omdat tanken nu ook beduidend langer kost ga je ineens bewuster met snelheid om en zie je dat hard rijden vaak niet eens zo veel winst geeftFenixOrange schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:00:
Waar ik vroeger nooit zo bij stil stond (leaseauto) is dat harder rijden dus ook beduidend meer kost. (Wat natuurlijk ook geldt voor ICE autos).
Ik zit me rot te zoeken maar nergens vind ik een mooie pasklare die voor EV is en niet voor de hybrid...
tijd terug verkocht de action ze op rol met speciale lijnen langs waar je hem op maat kon knippen. Je kan ook voor een paar euro vijverliner halen bij de bouwmarkt en dat op maat knippen.luke22 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:09:
Heeft iemand al eens een goed passende rubberen kofferbakmat gevonden voor de electric 28kw?
Ik zit me rot te zoeken maar nergens vind ik een mooie pasklare die voor EV is en niet voor de hybrid...
https://www.carmatsking.c...016-current-boot-mat.htmlluke22 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:08:
Allemaal zoveel moeite haha wilde "gewoon" een pasklare 😅
30 seconden via google
Laat maar weten of het iets is, dan overweeg ik er ook eentje.
[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-12-2023 18:12 ]
https://www.mattenloods.n...2017-premium-kofferbakmat
Dit maar dan betaalbaar
Als je wil doen graag! Misschien staat er wel een typenummer op!Silvin schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:46:
Bij onze Ioniq zat er al een kunststoffen mat/bak in maar geen idee of die standaard geleverd is. Er staat wel IONIQ op en hij past perfect op een paar kleine inkepingen na die ik niet goed kan plaatsen. Wellicht dat deze eigenlijk voor de benzine/hybrid is? Kan er morgen bij daglicht wel een foto van maken.
:strip_exif()/f/image/KXy1FTR771RRUFSTxqR8V99g.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: @luke22 Het lijkt idd de hybrid 2016-2019 mat. Zie -> https://www.ioniqforum.com/threads/boot-mat.35194/
Maar is zoiets niet gewoon afdoende?
[ Voor 24% gewijzigd door Silvin op 27-12-2023 13:45 ]
dat is precies wat ik zoek! shiiit hoe ga ik daaraan komenSilvin schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:29:
Dit is ‘m. Geen idee of het origineel is. De blauwe accenten lijken eerder naar de hybrid te verwijzen en als iemand mij kan vertellen waar de inkepingen voor zijn dan hoor ik het graag. Verder helaas geen enkele naam, nummer of typeaanduiding te vinden.
[Afbeelding]
30 seconden Google'n: https://hyundaizubehoer.d...ubwoofer-und-unterboden_1luke22 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:33:
[...]
dat is precies wat ik zoek! shiiit hoe ga ik daaraan komen
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dagje zonder druppellader voor het huis gestaan... en toen is hij vrij snel naar 70% gezakt en de volgende dag had ik nog 76% over, 75% toen ik eenmaal instapte om weg te rijden. Hij is dus 5% kwijtgeraakt op een dag. En dat is de hoogvoltage accu... niet de 12v batterij.HTT-Thalan schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:58:
Nu de oude laadpaal weg is en we nog wachten op de nieuwe, heb ik de druppellader dus weer in gebruik.
En daar heb ik wat vreemds mee? Hij zit aangesloten (vandaag niet gereden, dus hangt er al sinds gisteren aan) en de accu staat op 80% limiet ingesteld (die ergens in de nacht/ochtend bereikt werd). Zoals ingesteld krijgen we een melding van de auto bij 10min tot laadlimit bereik en op het moment zelf.
Maarr... dat gebeurt om de 1/2 uur opnieuw. De auto blijft op 80% lading staan, maar om de paar uur komt hij met de melding (via de app) dat hij over enkele minuten klaar is met laden en dan idd 10 minuten later issie 'klaar'.
Wtf? Met de laadpaal gebeurde dit nooit en voorzover ik me herinner, daarvoor ook niet (in de 3 weken dat we de lader gebruikten).
Als ik hierop google krijg ik alleen maar resultaten over falende 12v accu's niks over een HV / tractie accu issue. Ik heb 1 topic gevonden dat insinueerde dat het aanhebben van sleuteldetectie stroom kan pakken maar dat draait op de 12v, de HV accu staat immers afgeschakeld als de auto uit is? Kan dit liggen aan wisselende buitentemperaturen of is er iets met de batterij?
Ben nu thuisgekomen met 57% bij 8 graden buitentemp. Morgen kijken wat daar van over is...
Dat is in ieder geval niet normaal. Ook als hij de 12v accu buitensporig veel bijlaadt zou je niet zo veel verlies verwachten. Bij mij staat hij na dagen stilstaan eigenlijk altijd op hetzelfde percentage als waarop ik hem wegzette.HTT-Thalan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:07:
50% over vanmorgen -_-.
Dat was bij mij de eerste weken ook zo...boozzz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:06:
[...]
Dat is in ieder geval niet normaal. Ook als hij de 12v accu buitensporig veel bijlaadt zou je niet zo veel verlies verwachten. Bij mij staat hij na dagen stilstaan eigenlijk altijd op hetzelfde percentage als waarop ik hem wegzette.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Wanneer heb je ‘m voor het laatst helemaal vol geladen?HTT-Thalan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:07:
50% over vanmorgen -_-.
Iets meer dan een weekje terug.Mikkem schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:51:
[...]
Wanneer heb je ‘m voor het laatst helemaal vol geladen?
Ik heb er eentje bij mijn auto gekregen toen ik 'm kocht... doe er eigenlijk niks mee, als je interesse hebt stuur maar een DMluke22 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:09:
Heeft iemand al eens een goed passende rubberen kofferbakmat gevonden voor de electric 28kw?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Met 130km/u over de snelweg in de avond met regen (of nog erger: sneeuw) en harde wind kan ik dergelijke verbruikscijfers ook wel halenSilvin schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:17:
Ik heb een nieuw record gehaald wat betreft verbruik. Al is het een wat ander record dan waar normaal over gesproken wordt hier 😅 Een verbruik van 24.8kWh per 100km. Tijdens een ritje langs de kust over de Deltawerken, pal op de wind en die waait hier aan de kust nu met zo'n windkracht 9. Kan je nog zo'n lage cw-waarde hebben maar uiteindelijk heeft de elektromotor het gewoon zwaar tegen de deze brute natuurkracht.
Wat mij de laatste dagen is opgevallen is dat de CW-waarde natuurlijk frontaal gemeten is, en dat het daardoor voor mij zo lijkt dat recht tegen de wind in, minder energie verbruikt dan deels zijwind.
Anders gezegd: op de A28 tussen Hoogeveen-Meppel (westelijk) was mijn verbruik hoger dan bij Meppel-Zwolle (zuidelijk) op dezelfde snelheid.
Blijft hoe dan ook wel grappig om er inderdaad bij stil te staan dat je feitelijke verbruik nog altijd lager is dan 3L per 100km. Ofwel je bent zuiniger dan 1 op 33. Dat is nog altijd meer dan 2x zo zuinig als mijn vorige benzinebak
Dat het met ontwaseming te maken had wist ik wel, maar dat het op te lossen was wist ik niet. Hierom houd ik van dit topic, thnx!Mikkem schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:34:
[...]
Zie de reactie van PeterZ(on), dat is de ADS, automatische ontwaseming.
5 seconden de Front knop ingedrukt houden en die stand is uit.
Om het even compleet te maken: prijs bij de dealer is 75 euro voor zo een achterbak mat. Dus ik heb er net 1 besteld , ik zag het bericht van Richh net iets te laat.luke22 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:54:
Super Tom dankjewel!
Ik heb dat nummer even doorgehaald en daarmee vind ik ook (eindelijk) het verschil + typenummers:
[Afbeelding]
maar door de eerdere gevonden dingen hier kan ik nu ook achterhalen dat de hybrid variant ook prima past
Woon je in de omgeving van Schiphol?Richh schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:10:
[...]
Ik heb er eentje bij mijn auto gekregen toen ik 'm kocht... doe er eigenlijk niks mee, als je interesse hebt stuur maar een DM
Helaas niet, Zwolle
Ja ik zag dat stukje tekst wat laat.Richh schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:14:
[...]
Helaas niet, Zwollemaar V&A kan denk ik het beste via PB
Maar gezien de afstand laat ik 'm even voorbij gaan.
Ontopic: het weer van de afgelopen dagen geeft een mooi najaarsverbruik. Kwam vanmorgen aan op werk met 12,6 kWh / 100 km.
3x25a. De paal zelf is met 32a afgezekerd omdat de panelen ook nog 'mee' kunnen leveren bij goed weer.Piper schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:10:
Op wat voor aansluiting zit je met die 4,8kw?
Dan zit er een 3x25A automaat ook tussen zeker?HTT-Thalan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:18:
[...]
3x25a. De paal zelf is met 32a afgezekerd omdat de panelen ook nog 'mee' kunnen leveren bij goed weer.
Ja 3x32 dan he. 3x25a vanuit het net en dan nog een max van 8kw vanuit de panelen, maar de boel is ingeregeld op 80% zo legde hij uit, dus de paal kan nu max 5.8kw op 1 fase leveren en max 17kw via 3 fasen, en dat is praktisch maximum wanneer de panelen mee opwekken. Voor mijn scenario meer dan voldoende en stukken beter dan via de druppellader of de zonneplan doos.Piper schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:17:
[...]
Dan zit er een 3x25A automaat ook tussen zeker?
Maar de achterbank heeft niets! Mijn eerste gedachte is om een kabelopening te maken aan de bovenkant of achterkant van de middenarmsteun zodat daar een kabeltje kan lopen terwijl de klep dicht is.
Of zie ik iets over het hoofd? Hoe hebben anderen dit gedaan?
En iets anders, was https://update.hyundai.com/US/EN/updateNoticeView/GnwBK4 al voorbij gekomen?
Geeft (onder andere) draadloze Apple CarPlay en Android Auto! Heb hem zelf nog niet geüpdatet maar USB stick ligt klaar
[ Voor 18% gewijzigd door digilb op 29-12-2023 22:25 ]
Helaas heb je een standard Gen5W navigation. En je hebt voor wireless AC En AA Een ccNC navigation nodig. Alleen beschikbaar op de Kona 2024 volgens die sitedigilb schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:12:
In mijn Ioniq Comfort 2020
En iets anders, was https://update.hyundai.com/US/EN/updateNoticeView/GnwBK4 al voorbij gekomen?
Geeft (onder andere) draadloze Apple CarPlay en Android Auto! Heb hem zelf nog niet geüpdatet maar USB stick ligt klaar
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Ik was er van overtuigd dat ik ook een 12v aansluiting in de armsteun had zitten. Was er al blij mee want daar kon de omvormer op aangesloten worden zodat er achterin usb poorten én stopcontacten beschikbaar waren. Daar konden dan op langere trips de koelbox en opladers van tablets/Steam Deck op aangesloten worden. En omdat ik geen aanpassingen wilde doen aan de auto die mogelijk de waarde verminderen had ik een supercheap oplossing; een deurstopper in het armsteunbakje leggen en die op de rand zetten wanneer nodig zodat de kabel gewoon naar achteren kan. Bijkomende voordeel is dat je armsteun wat hoger wordt, er lekker voor langere trips.digilb schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:12:
In mijn Ioniq Comfort (2020, oorspronkelijk in Frankrijk geleverd) zit een 12 volt aansluiting in de middenarmsteun (sigaretten aansteker). Samen met de twee 12 volt aansluitingen en de usb aansluiting in het dashboard, zijn de voorpassagiers zeer ruim voorzien.
Maar de achterbank heeft niets! Mijn eerste gedachte is om een kabelopening te maken aan de bovenkant of achterkant van de middenarmsteun zodat daar een kabeltje kan lopen terwijl de klep dicht is.
Of zie ik iets over het hoofd? Hoe hebben anderen dit gedaan?
En toen ik het wilde aansluiten bleek het een usb aansluiting te zijn en helemaal geen 12v
Ik heb een occasion Ioniq op het oog die bij een dealer staat met een km stand van ongeveer 160.000. De dealer heeft op verzoek een accutest gedaan en geeft aan dat de SoH nog steeds 100% is. Dat lijkt me persoonlijk een beetje sterk..Zijn er hier mensen met ervaringen met een hoge KM stand? Ik ben erg benieuwd wat jullie actieradius nog is.
Fijne feestdagen!
Dat kan heel goed 100% zijn maar dat betekent niet dat de accu niet gedegradeerd is. Als het een 28 kWh variant is heeft deze een accu met bruto 31.5 kWh capaciteit. Degradatie wordt pas zichtbaar (< 100% SoH) als de reserve is opgesnoept.ProxiTim schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:23:
Wellicht al vaker hier teruggekomen, maar lastig zoeken in 600+ pagina's van dit topic![]()
Ik heb een occasion Ioniq op het oog die bij een dealer staat met een km stand van ongeveer 160.000. De dealer heeft op verzoek een accutest gedaan en geeft aan dat de SoH nog steeds 100% is. Dat lijkt me persoonlijk een beetje sterk..Zijn er hier mensen met ervaringen met een hoge KM stand? Ik ben erg benieuwd wat jullie actieradius nog is.
Fijne feestdagen!
Als je de kans hebt kun je de auto uitlezen met een OBD dongle, en dan kijken naar de celvoltages bij een volledig opgeladen batterijpakket. Idealiter zijn die voltages op celniveau identiek. Ook kan je uit de hoogte van de voltages iets meer te weten komen over de degradatie.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Sommige apps (Car Scanner bijvoorbeeld) geven de werkelijke SOH ook weer (naast die met de uitgangspunten van de fabrikant).Tweeke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:51:
[...]
Dat kan heel goed 100% zijn maar dat betekent niet dat de accu niet gedegradeerd is. Als het een 28.5 kWh variant is heeft deze een accu met bruto 31.5 kWh capaciteit. Degradatie wordt pas zichtbaar (< 100% SoH) als de reserve is opgesnoept.
Als je de kans hebt kun je de auto uitlezen met een OBD dongle, en dan kijken naar de celvoltages bij een volledig opgeladen batterijpakket. Idealiter zijn die voltages op celniveau identiek. Ook kan je uit de hoogte van de voltages iets meer te weten komen over de degradatie.
Mijne (2018 / 77K) staat op respectievelijk 98,5% en 100%.
Komende zomer voor het eerst een echt lange rit met de 28 kWh, van Nederland naar Zweden, door Duitsland en Denemarken. Bij de bestemming (Lyngby) is het aantal laadpalen nogal beperkt; op enkele kilometers afstand zijn er een paar. Ik moet nog even vragen aan de verhuurder of de auto met de granny opgeladen kan / mag worden (ga er van uit dat dat niet toegestaan is).
Wat zijn de laadpassen die je dan het beste bij je kan hebben? Ik heb ANWB, Shell Recharge, Fastned en Tesla.
Qua navigatie twijfel ik over de premium versie van ABRP (een geschikte OBD2 lezer heb ik), de navigatie van de Ioniq zelf of gewoon zelf plannen.
Adviezen en suggesties zijn welkom! Ik ga graag goed voorbereid op reis.
Welke parameter is dat?Mikkem schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:15:
[...]
Sommige apps (Car Scanner bijvoorbeeld) geven de werkelijke SOH ook weer (naast die met de uitgangspunten van de fabrikant).
Ik heb er wel 2 voor SoC maar zie geen alternatieve waarde voor SoH.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Ik zal komende week even kijken en een schermprintje maken.Tweeke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:08:
[...]
Welke parameter is dat?
Ik heb er wel 2 voor SoC maar zie geen alternatieve waarde voor SoH.
Heb de premium versie (denk dat jij die ook hebt).
Als je trouwens gevonden hebt hoe je bij de 28 kWh de waarde van het snelladen gevonden hebt dan hoor ik dat graag, die heb ik niet.
[ Voor 25% gewijzigd door Mikkem op 30-12-2023 14:25 ]
Op FB kreeg ik van een Zweed de tip om Northe te gebruiken.FenixOrange schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:12:
Wij zijn zelf ook een aantal keer naar Zweden geweest met de Ioniq 28Kw. Een paar keer via de ferry Travemunde - Malmo. Dat kost ietsjes meer, maar is wel een welkome onderbreking. In Zweden is er vrij veel Ionity direct langs de snelweg. Omdat alles snel veranderd adviseer ik om goed via ABR een route te plannen en dan te kijken welke kaarten door de laders ondersteund worden. Ik had toen nog een Maingau kaart die overal werkte, maar de prijzen zijn veranderd en wellicht zijn andere kaarten nu beter. Met de Vattenvall Incharge kaart kan je ook op veel locaties in Zweden laden.
Die app kent de classic Ioniq niet, minpuntje.
Lange trips heb ik met de Ioniq nog niet gemaakt (over een paar maanden pas) maar afgelopen anderhalf jaar hebben we met het gezin wel duizenden kilometers gereden door Benelux, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Spanje met een Peugeot e208. In de praktijk scheelt dat maar een kilometertje of 50 aan range met de Ioniq.Mikkem schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:17:
Lang verhaal over Zweden.
Ja, ik zou ABRP enorm aanraden. Het gemak waarmee je met die app zekerheid hebt van een efficiënte route is voor mij een absolute meerwaarde. Wij weken er geregeld van af als het uitkwam maar je hebt altijd een baseline waar je op kan uitbouwen. Ik zou 'm wel heel krap instellen (5% aankomst bij laadpunt) want als je een beetje zuinig probeert te rijden is ABRP al snel veel te defensief. Logisch, beter dan leeg staan.
Kaarten specifiek voor Zweden kan ik weinig over zeggen. Wel kon ik bij vrijwel elke lader in Europa waar de kaarten (Shell, Vattenfall, Freshmile) en apps (Ionity, Fastned, Tesla) niet werkten met een qr-code of app alsnog laden.
Garage kan niet iets in de logs vinden, volgende week gaat hij daar een dagje logeren zodat ze een lange meting kunnen uitvoeren.
Doch: net was in voor een dik uur in de garage geparkeerd om te winkelen, en bij terugkomst stond de blauwe lamp te knipperen (die aangeeft dat de 12v onderhoudscyclus bezig is). Dit terwijl de 12v accu gloednieuw is. De buurman merkte ook al op dat hij dat vaak ziet als hij met de honden langs wandelt. Wellicht dat ik een sluipverbruik op het 12v systeem hem die dus extra vaak de onderhoudscyclus heeft? Ik heb voor de zekerheid bluelink even gereset, en ook het hele systeem (met die pinhole button). Accu is nu 49%, we gaan het straks meemaken.
Combineerde je ABRP met een OBD2 dongle?Silvin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:48:
Ja, ik zou ABRP enorm aanraden. Het gemak waarmee je met die app zekerheid hebt van een efficiënte route is voor mij een absolute meerwaarde. Wij weken er geregeld van af als het uitkwam maar je hebt altijd een baseline waar je op kan uitbouwen. Ik zou 'm wel heel krap instellen (5% aankomst bij laadpunt) want als je een beetje zuinig probeert te rijden is ABRP al snel veel te defensief. Logisch, beter dan leeg staan.
Dat krappe instellen durf ik zeker niet aan. Standaard staat ABRP op 10%, die ga ik naar 20% zetten.
De Ioniq gaat zo snel het laatste stuk en de laatste 10% al helemaal.
Ja, gekoppeld aan een OBD2 idd. Werk prima.Mikkem schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:22:
[...]
Combineerde je ABRP met een OBD2 dongle?
Dat krappe instellen durf ik zeker niet aan. Standaard staat ABRP op 10%, die ga ik naar 20% zetten.
De Ioniq gaat zo snel het laatste stuk en de laatste 10% al helemaal.
De reden dat ik 'm op 5% zet is omdat het aankomstpercentage altijd enorm oploopt. 5% bij de lader wordt in de praktijk altijd 15-20% als je een beetje zuinig rijdt.
Ah zo.Silvin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:27:
De reden dat ik 'm op 5% zet is omdat het aankomstpercentage altijd enorm oploopt. 5% bij de lader wordt in de praktijk altijd 15-20% als je een beetje zuinig rijdt.
Dat moet ik gewoon ook even ervaren denk ik.
Nou, die reset deed zo te zien niks, net stond hij weer te knipperen op te oprit.... het lijkt dus aan die nieuwe accu te liggen, of toch in ieder geval iets te maken mét. Hij is dus gewoon elke 75 minuten die accu aan het bijladen, en daarmee trekt hij langzaam de hoofdaccu leeg. We zijn iig weer een stap verder...HTT-Thalan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:59:
Update over de accu issue(s):
Garage kan niet iets in de logs vinden, volgende week gaat hij daar een dagje logeren zodat ze een lange meting kunnen uitvoeren.
Doch: net was in voor een dik uur in de garage geparkeerd om te winkelen, en bij terugkomst stond de blauwe lamp te knipperen (die aangeeft dat de 12v onderhoudscyclus bezig is). Dit terwijl de 12v accu gloednieuw is. De buurman merkte ook al op dat hij dat vaak ziet als hij met de honden langs wandelt. Wellicht dat ik een sluipverbruik op het 12v systeem hem die dus extra vaak de onderhoudscyclus heeft? Ik heb voor de zekerheid bluelink even gereset, en ook het hele systeem (met die pinhole button). Accu is nu 49%, we gaan het straks meemaken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
In mijn ervaring stelt de laatste paar procent niks voor. Onder de 10% zit bijna niks in de batterij - daalt heel hard. Ik plan met ABRP op een minimum van 10%, soms berekent ie dan onderweg een lader verderop.Silvin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:27:
[...]
Afgelopen zomer 1%
Ja, hier ook die laatste 35km bereik gaat sneller naar beneden dan dat je rijd.
Merk echter wel dat de buientemperatuur heel veel impact heeft. Vorige maand tussen de 13 en 15kwh/100km en nu zo rond die 10graden kan ik voor het eerst weer waarden vlak onder de 12 halen. Terwijl ik in september meestal onder de 11 zat.
Weggezet rond 3u met 49%. We zitten nu op 45%..... 4 procent kwijt in 5 uur tijd.Blokker_1999 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:38:
Dat is inderdaad niet goed, en zeker niet normaal. Toen ik een periode in Dubai gewoond en gewerkt heb stond mijn Ioniq wekenlang stil met slechts sporadisch gebruik wanneer ik terug in het land was en zelfs toen had die amper een verlies in zijn batterij, was wel een 28kWh, dus zonder Bluelink.
Als de 12v accu verdacht is zou ik die eens loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt.HTT-Thalan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:22:
[...]
Weggezet rond 3u met 49%. We zitten nu op 45%..... 4 procent kwijt in 5 uur tijd.
Ik hang hem lekker aan de laadpaal en de garage mag het uitzoeken.PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:49:
[...]
Als de 12v accu verdacht is zou ik die eens loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt.
Hmm. Interessant, dank voor de info!Tweeke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:51:
[...]
Dat kan heel goed 100% zijn maar dat betekent niet dat de accu niet gedegradeerd is. Als het een 28 kWh variant is heeft deze een accu met bruto 31.5 kWh capaciteit. Degradatie wordt pas zichtbaar (< 100% SoH) als de reserve is opgesnoept.
Dit was het rapportje dat ik van de dealer kreeg:
| IONIQ Electric (AE EV) / 2017 / 88KW | |
| SOH (State of Health) | 100% |
| SOC (State of Charge) | 74.5% |
| Battery DC Current | 0.0 A |
| Battery DC Voltage | 368.7 V |
| Battery Max Temperature | 18 C |
| Battery Min Temperature | 17 C |
| Battery Module 1 Temperature | 17 C |
| ... x10 | |
| Battery Module 10 Temperature | 18 C |
Jammer dat ze em van tevoren niet even helemaal opgeladen hebben en die voltages per cel er ook bij gezet hebben dan..
Mooie score voor 77k km lijkt me!Mikkem schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:15:
Sommige apps (Car Scanner bijvoorbeeld) geven de werkelijke SOH ook weer (naast die met de uitgangspunten van de fabrikant).
Dankje, ik ga eens kijken of ik voor mn proefrit van dinsdag nog ergens een dongle kan kopen.
Is dat deze app? https://www.carscanner.info/. En welke dongle gebruik je?
Ja ik vond het ook een mooie score.ProxiTim schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:06:
Mooie score voor 77k km lijkt me!
Dankje, ik ga eens kijken of ik voor mn proefrit van dinsdag nog ergens een dongle kan kopen.
Is dat deze app? https://www.carscanner.info/. En welke dongle gebruik je?
Naar aanleiding van de eerdere post van iemand die de waarde niet kan vinden ga ik aan mezelf twijfelen of het allemaal wel klopt, maar ik kan het pas komende week nakijken.
Het is inderdaad die app en dan de premium versie (kost iets van €8 voor levenslang abonnement).
Ik gebruik een Vgate iCar Pro ELM 327 4.0 BLE
Ik neem aan dat je de Car Scanner Pro bedoelt? Maar wat is eigenlijk het verschil met de gratis versie want dat is mij niet echt duidelijk. Het enige wat ik in de gratis versie mis het de beschikbare capaciteit in kWh want daar heb je echt wat aan. Beschikbare procenten zegt niet zoveel onder de 30%SoC.Mikkem schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:11:
[...]
Het is inderdaad die app en dan de premium versie (kost iets van €8 voor levenslang abonnement).
Ik heb bij de ioniq classic met Car Scanner Pro ( https://play.google.com/s...ils?id=com.ovz.carscanner) geen beschikbare capaciteit in kWh.PeterZ(on) schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:29:
[...]
Ik neem aan dat je de Car Scanner Pro bedoelt? Maar wat is eigenlijk het verschil met de gratis versie want dat is mij niet echt duidelijk. Het enige wat ik in de gratis versie mis het de beschikbare capaciteit in kWh want daar heb je echt wat aan. Beschikbare procenten zegt niet zoveel onder de 30%SoC.
De enige data in kWh is Cumulative (Quick) Energy (Dis)Charged en EV Instant Energy Consumption.
Mis ik iets?
Precies, dat idee had ik al. Je hebt in de Pro versie dus geen beschikbare kWh. Ik had de hoop dat de Pro versie dat zou hebben aangezien TeslaBjorn bij andere EV's die hij uitleest met Car Scanner wel de beschikbare kWh's heeft. Alleen voor die optie zou ik wel de prijs van de Pro versie over hebben.Da_Poncho schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:18:
[...]
Ik heb bij de ioniq classic met Car Scanner Pro ( https://play.google.com/s...ils?id=com.ovz.carscanner) geen beschikbare capaciteit in kWh.
De enige data in kWh is Cumulative (Quick) Energy (Dis)Charged en EV Instant Energy Consumption.
Mis ik iets?
Ja, de Pro versie inderdaad.PeterZ(on) schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:29:
[...]
Ik neem aan dat je de Car Scanner Pro bedoelt? Maar wat is eigenlijk het verschil met de gratis versie want dat is mij niet echt duidelijk. Het enige wat ik in de gratis versie mis het de beschikbare capaciteit in kWh want daar heb je echt wat aan. Beschikbare procenten zegt niet zoveel onder de 30%SoC.
Ik weet niet meer wat de reden was waarom ik de Pro versie moest nemen. Korsakov...
In de nacht van 30 op 31 aan de lader gehangen (tot 80% limiet). Zoals ondertussen verwacht uiteraard elke 75 minuten de melding dat er geladen word. Daarna eraf gehaald omdat we hem voor oudjaar op eigen terrein wilden hebben ivm vuurwerk.
De hele middag en oudjaarsavond, tot dat we rond 01:00 naar bed gingen, zag ik de blauwe lamp voor mijn gevoel continue knipperen (elke keer wanneer ik checkte). Ook vanmorgen om half tien gecheckt, lamp stond nog steeds blauw te knipperen. Dus ik verwachtte het ergste. Ik zet de auto aan. Display is DIRECT opgestart (gelijk de 'akkoord' melding) maw dat heeft constant aangestaan.
Hoofdaccu.... 80%.
?????????
:strip_exif()/f/image/jI9CYZGfbyQ81V8Ub2Y3SYbl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het scherm is hier verdeeld 3 kolommen, hoe doe je dat?
:strip_exif()/f/image/aBA89UZGKdjO5DcXIx5xfcfw.jpg?f=fotoalbum_large)
In het rechterscherm staat BUI (tentemperatuur?) en de instellingen van de airco (auto/driver/heat). Hoe kan ik dit scherm laten tonen?
Sowieso lijkt het me onwaarschijnlijk dat de hoofdaccu zoveel verliest door het bijladen van de 12V accu, voor zover ik weet wordt dat maar beperkt gedaan bij stilstand (iets van max 1x per dag of zelfs minder, weet even niet meer precies). Anders had je hier ook niet zoveel problemen gezien met lege 12V accu's.HTT-Thalan schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:58:
Het verhaal van de accu word steeds vreemder.
In de nacht van 30 op 31 aan de lader gehangen (tot 80% limiet). Zoals ondertussen verwacht uiteraard elke 75 minuten de melding dat er geladen word. Daarna eraf gehaald omdat we hem voor oudjaar op eigen terrein wilden hebben ivm vuurwerk.
De hele middag en oudjaarsavond, tot dat we rond 01:00 naar bed gingen, zag ik de blauwe lamp voor mijn gevoel continue knipperen (elke keer wanneer ik checkte). Ook vanmorgen om half tien gecheckt, lamp stond nog steeds blauw te knipperen. Dus ik verwachtte het ergste. Ik zet de auto aan. Display is DIRECT opgestart (gelijk de 'akkoord' melding) maw dat heeft constant aangestaan.
Hoofdaccu.... 80%.
?????????
Ergens in de opties heb je een split screen menu. Bij mij ziet het er zo uit als ik Android Auto gebruik.digilb schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:48:
Ik zat nog eens rond te kijken naar het actuele aanbod van vergelijkbare 38kWh Ioniq's (ben niet op zoek, maar gewoon even kijken) en daarbij zag ik 2 foto's van het infotainment die ik niet herken van mijn eigen Ioniq.
[Afbeelding]
Het scherm is hier verdeeld 3 kolommen, hoe doe je dat?
[Afbeelding]
In het rechterscherm staat BUI (tentemperatuur?) en de instellingen van de airco (auto/driver/heat). Hoe kan ik dit scherm laten tonen?
Mja. We zitten nu op 78% terug, dus 2 procent kwijt over 2 dagen. Dat is minder erg.... ik heb echt geen idee waar ik het in moet zoeken. Zoals ik zei was de onboard computer direct actief bij starten, terwijl die normaal even op moet starten (klein minuutje) wat dus aangeeft dat die al 'bezig' was met 'iets' te doen toen de auto nog afgesloten stond (en met knipperende blauwe lamp). Zou het dan toch iets met een overactieve bluelink zijn? Het probleem is nu wel minder erg geworden nadat ik bluelink en de computer heb gereset, maar helemaal weg is het nog niet.Lintesir schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Sowieso lijkt het me onwaarschijnlijk dat de hoofdaccu zoveel verliest door het bijladen van de 12V accu, voor zover ik weet wordt dat maar beperkt gedaan bij stilstand (iets van max 1x per dag of zelfs minder, weet even niet meer precies). Anders had je hier ook niet zoveel problemen gezien met lege 12V accu's.
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar zou het misschien de batterij heater kunnen zijn? Ik weet dat de 28kWh deze ook heeft. Maar t.o.v. de Kona heb ik geen optie om dit uit of in te schakelen. Ik meende dat het iets van winter mode heet.HTT-Thalan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:53:
[...]
Mja. We zitten nu op 78% terug, dus 2 procent kwijt over 2 dagen. Dat is minder erg.... ik heb echt geen idee waar ik het in moet zoeken. Zoals ik zei was de onboard computer direct actief bij starten, terwijl die normaal even op moet starten (klein minuutje) wat dus aangeeft dat die al 'bezig' was met 'iets' te doen toen de auto nog afgesloten stond (en met knipperende blauwe lamp). Zou het dan toch iets met een overactieve bluelink zijn? Het probleem is nu wel minder erg geworden nadat ik bluelink en de computer heb gereset, maar helemaal weg is het nog niet.
Nog even een foto van hoe het er bij een Kona uit ziet.

Heb jij misschien ergens in het menu een winter mode optie? Die even uitzetten en nog eens kijken wat er gebeurt?
[ Voor 7% gewijzigd door fx500 op 02-01-2024 10:33 ]
de 28kw een batterijheater? juist niet toch? want die is luchtgekoeld.fx500 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar zou het misschien de batterij heater kunnen zijn? Ik weet dat de 28kWh deze ook heeft. Maar t.o.v. de Kona heb ik geen optie om dit uit of in te schakelen. Ik meende dat het iets van winter mode heet.
Heb jij misschien ergens in het menu een winter mode optie? Die even uitzetten en nog eens kijken wat er gebeurt?
Als ik het goed heb was voor west-europa en koudere landen een warmtepomp standaard en daarbij hoorde een warmte element in het accu pakket. Dat is niet voor het verbeteren van snelladen, maar komt in actie als het accupakket onder 0 C komt. Dit om de accu te behouden. Bij de Kona wordt dit gebruikt voor DC laden te verbeteren tijdens kou. En heb je een optie om dit aan en uit te zetten.luke22 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:32:
[...]
de 28kw een batterijheater? juist niet toch? want die is luchtgekoeld.
In sommige landen heet dit iets van cold climate pack. Maar de 28kWh is inderdaad lucht gekoeld. Hoor zo af en toe de fan achterin nog wel eens na snelladen.
[ Voor 18% gewijzigd door fx500 op 02-01-2024 10:43 ]
Dat is een interessante theorie, ik heb die modus inderdaad aan staan, maar:fx500 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar zou het misschien de batterij heater kunnen zijn? Ik weet dat de 28kWh deze ook heeft. Maar t.o.v. de Kona heb ik geen optie om dit uit of in te schakelen. Ik meende dat het iets van winter mode heet.
Nog even een foto van hoe het er bij een Kona uit ziet.
[Afbeelding]
- het was 5 tot 10 graden in de dagen dat het gebeurde
- het is nog nooit voorgekomen dat ik capaciteit kwijtraakte tijdens parkeren, ook niet toen het onder nul was
- het hele probleem van % kwijtraken is pas sinds een week (eigenlijk begonnen een week nadat ik een nieuwe 12v accu kreeg) terwijl die wintermodus al aan staat sinds ik de auto heb
maar goed, ik zal hem uitzetten en kijken wat er gebeurt.
Mikkem schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:11:
[...]
Ik gebruik een Vgate iCar Pro ELM 327 4.0 BLE
Gisteren ergens zo'n dongle opgehaald en vandaag het hele land door gereden en 3 proefritjes gemaakt en alles uitgelezenPeterZ(on) schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:29:
[...]
Het enige wat ik in de gratis versie mis het de beschikbare capaciteit in kWh want daar heb je echt wat aan. Beschikbare procenten zegt niet zoveel onder de 30%SoC.
De werkelijke SoH kon ik ook nergens vinden maar volgens mij is dat ook wel logisch want die is nauwelijks te bepalen aan de hand van een momentopname toch? Met bijvoorbeeld zo'n aviloo test kan dat wel, maar dan moet je ook echt minimaal 100 km rijden voordat ie een goede inschatting kan maken.
Resterende kWh is volgens mij ook heel lastig, dus snap wel dat die tool dat niet output als de auto dat niet zelf uitrekent.
Proefritjes waren tof! Jammer dat niet alle auto's helemaal waren opgeladen, wat het vergelijken van de actieradius lastig maakt.
Optie 1: 215km actieradius met 100%, bijgeluiden tijdens rijden, en flink duurder
Optie 2: 146km actieradius, met 71% accu, foutcodes via OBD2
Optie 3: 145km actieradius, met 78% accu
Ik vraag me af in hoeverre ik die actieradius kan doorrekenen bij 100%. Zou optie 2 bij een volle accu 205 km (= 146/71*100) kunnen afleggen en optie 3 bij een volle accu 186 km (=145/78*100)?
De actieradius wordt berekend aan de hand van het recente historische verbruik, dus daar kun je niet bijster veel over zeggen.ProxiTim schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:54:
[...]
[...]
Gisteren ergens zo'n dongle opgehaald en vandaag het hele land door gereden en 3 proefritjes gemaakt en alles uitgelezen.
De werkelijke SoH kon ik ook nergens vinden maar volgens mij is dat ook wel logisch want die is nauwelijks te bepalen aan de hand van een momentopname toch? Met bijvoorbeeld zo'n aviloo test kan dat wel, maar dan moet je ook echt minimaal 100 km rijden voordat ie een goede inschatting kan maken.
Resterende kWh is volgens mij ook heel lastig, dus snap wel dat die tool dat niet output als de auto dat niet zelf uitrekent.
Proefritjes waren tof! Jammer dat niet alle auto's helemaal waren opgeladen, wat het vergelijken van de actieradius lastig maakt.
Optie 1: 215km actieradius met 100%, bijgeluiden tijdens rijden, en flink duurder
Ik vraag me af in hoeverre ik die actieradius kan doorrekenen bij 100%. Zou optie 2 bij een volle accu 205 km (= 146/71*100) kunnen afleggen en optie 3 bij een volle accu 186 km (=145/78*100)?
De bijgeluiden tijdens rijden van optie 1 zou nog wel eens een gaar lager van de electromotor kunnen zijn, dus die zou ik sowieso overslaan.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
[ Voor 97% gewijzigd door SpongeRob op 02-01-2024 19:12 ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Leuk dat je aan het testen bent. Als je het hebt over actieradius, bedoel je dan wat de auto aangeeft als actieradius op het scherm? (De GOM oftewel guessometer).ProxiTim schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:54:
[...]
[...]
Gisteren ergens zo'n dongle opgehaald en vandaag het hele land door gereden en 3 proefritjes gemaakt en alles uitgelezen.
Als dat het geval is, hoef je daar sowieso geen waarde aan te hechten. Dat is sterk afhankelijk van de huidige instellingen, bijvoorbeeld verwarming, en de wijze waarop de auto recent bereden is.
Als je echt de bruikbare kWh wilt weten moet je de auto eerst tot 100% opladen, dan tot max 3% leeg rijden, en op basis van het gemiddelde verbruik heb je dan een getal wat waarschijnlijk 25 a 26 kWh aan bruikbare capaciteit oplevert. Als je vervolgens nog eens meet hoeveel er tijdens opladen de batterij ingaat om hem weer op 100% te krijgen, heb je een tweede meting, rekening houdend met circa 10%(?) laadverlies wat je er nog af moet trekken.
Ik heb de indruk dat de accu van de Ioniq 28 zeer betrouwbaar is, en een slechte accu kom je zeer zelden tegen.
Het bereik bij 100% vol is lastig te berekenen als je geen vergelijk hebt. Als je bij optie 1. vol vertrekt en dan aan het einde van de rit de verreden km's en bereik optelt weet je of je zuiniger of duurder hebt gereden. Maar wegens de bijgeluiden zou ik die zeker laten staan, tenzij het verholpen wordt.ProxiTim schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:54:
[...]
[...]
Bij de opties 2 en 3 zou het groter kunnen zijn, ik zat met 74% tegen de 200km tijdens mijn laatste vakantie naar Spanje, maar slecht is het ook niet.
Ik zou ook kijken naar de minimalen en maximale celspanning (liefst bij hoge en lage SoC), als die weinig afwijkt zal er weinig mis zijn met de accu.
Het meten van de resterende kWh's zou toch geen probleem moeten zijn. Met Leafspy kun je dat ook bij de LEAF perfect zien, en Bjorn liet het ook zien met Carscanner bij een andere auto.
Ja ik snap dat het zonder dat de auto helemaal vol is en dan leeg te rijden het heel lastig is om er echt wat over te zeggen. In ieder geval fijn dat ik wel kon uitlezen dat de spannen van alle batterij-cellen hetzelfde was (3.9 volt bij 70% volgeladen).
Als we de auto kopen zal ik thuis nog eens een goede analyse doen.
Althans, ik heb vanmorgen en vanmiddag de dongle gebruikt tijdens de ritten van en naar werk. Car Scanner geeft een SOC BMS en SOC Display als verschillende waarden en op basis daarvan kan je terugrekenen. Waarom de app dat dan niet zelf doet begrijp ik niet. Het zal vast geen exacte wetenschap zijn maar het is in ieder geval een indicatie.
Heenreis:
/f/image/AX2CR9rWQVb2jRRpBSrX1z08.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ixL8DR42sx8WDdDKyv26CDHE.png?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik kan uitrekenen zou dat een degradatie van 4,2% betekenen. Het voltage van de cellen is bij dit laad% gelijk.
Na de terugreis dezelfde berekening gemaakt met dezelfde uitkomst. Het voltage van de cellen heeft nu een verschil tussen Min en Max van 0,02V.
/f/image/tJnzKcV3u6OSk05DeCIf7E5p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qVSf0McYY9rwkkcvaGCI4ZI0.png?f=fotoalbum_large)
De berekening in Excel:
Wat jij degradatie noemt is m.i. gewoon de topbuffer. Als er geen verschil meer is dan is er ook geen buffer meer, maar misschien zie ik het verkeerd.Mikkem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:19:
Voor zover ik kan uitrekenen zou dat een degradatie van 4,2% betekenen. Het voltage van de cellen is bij dit laad% gelijk.
Dat is toch hetzelfde? Als de buffer bij de start 2,5 kWh was en nu nog 1,22 kWh dan is dat het stuk wat de accu van zijn totale werkelijke capaciteit kwijt is.PeterZ(on) schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:04:
[...]
Wat jij degradatie noemt is m.i. gewoon de topbuffer. Als er geen verschil meer is dan is er ook geen buffer meer, maar misschien zie ik het verkeerd.
Daar kun je vlgs mij alleen iets over zeggen als je de SoC BMS en SoC Display weet bij nieuwstaat. Op basis van de gegevens in Carscanner zou je ook kunnen zeggen dat je 10,5% kwijt bent, er vanuit gaande dat de SoC BMS bij nieuw 100% was.Mikkem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:10:
[...]
Dat is toch hetzelfde? Als de buffer bij de start 2,5 kWh was en nu nog 1,22 kWh dan is dat het stuk wat de accu van zijn totale werkelijke capaciteit kwijt is.
Vermoed dat bij minder dan 100% SoH, de SoC BMS nog steeds lager is dan SoC, ben benieuwd of iemand dat kan checken? (volgens mij zijn er hier een paar mensen met minder dan 100% SoH)
[ Voor 26% gewijzigd door boozzz op 04-01-2024 10:09 ]
/f/image/ImP3dFgdhAwevMMsgt2dat0r.png?f=fotoalbum_large)