Goudvis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:11:
Ons bestuurder portier maakt een swiekend geluid bij openen/sluiten.
Een paar weken terug wat vaseline op gesmeerd en verrek, nu zitten er ook zwarte vegen op de lak.
Weet iemand een goed middeltje om de relatie rubber-lak weer te harmoniseren? Of moet ik gaan uitkijken naar heel nieuwe deurrubbers?
Vaseline lost de rubber op. Heb ik geleerd tijdens mijn seksuele opvoeding. Nooit vaseline als glijmiddel gebruiken voor... je rubber(tje).

Test maar eens, het rubber smelt weg.
WD40 houdt vuil vast als ik het goed begrijp, dus is ook niet zo aan te raden. Siliconenspray kan een oplossing zijn. Misschien gebruik je dat ook al als glijmiddel.
Om de gaande discussies aan te vullen. De Ioniq heeft een Lithium Polymeer batterij, inderdaad niet het type batterij dat je in andere elektronische apparatuur terugvindt (Li-ion). Wat de capaciteit daarvan bedraagt, begin ik dadelijk nog het 26 kWh team te geloven. Hieronder vind je mijn berekening terug. Er zijn enkele onbetrouwbare variabelen: 1) niet van quasi 0% tot 100% geladen. 2) Ik gebruik een goedkope Hombli smart socket om mijn verbruik te monitoren. Of die degelijk geijkt is, is een vraagteken 3) Het is gokken naar de rendementsverlies. 4) Ik heb tussen het laden door een noodvervoer van 3km moeten doen, aan +-150Wh/km zou er dus nog een 0,5kWh af moeten, maar dat doe ik niet, maar verreken ik in het rendementsverlies. Maar dus! Hierbij de resulaten:
Ik ben gestart met laden aan 12% (15km GOM). Even erbij zeggen: die km's onderaan smelten weg als sneeuw voor de zon, maar eens ik van de snelweg afga, zijn ze relatief betrouwbaar.
Ik heb volgens de Hombli 25,45 kWh (88%) geladen (ik kan jammer genoeg niet zien over hoeveel uur), maar volgens de Hombli zit dit rond de 2550W, volgens mijn Boxx (de Belgische Toon thermostaat) zit dit eerder rond de 2300W dacht ik (moet ik dubbelchecken).
Qua rendementsverlies aan de Granny moet ik gokken, maar wat ik me herinner is de Ioniq hier geen uitschieter (zoals de Zoé, die richting 20% durft gaan dacht ik?). Het lijkt me eerder een zuinige(re) jongen (waarom, lees je later). Ik neem 10%.
Aan een rendement van 90% zou er 22,9 kWh in de auto zijn gestroomd. Verreken dit naar 100% en juist ja, je komt uit op 26,02 kWh.
Ik dubbelcheck door mijn zomerverbruik op de snelweg (12kWh à 105km/u) te verrekenen. Hiermee haal ik 216km, een waarde die ik ook afgelopen zomer effectief had tijdens onze vakantie over een rit van 430km en toenemende hoogtemeters. Een verbruik van 11kWh/100km komt neer op 236km. De max GOM die ik in de zomer zie bij zuinige ritten (eerder late lente, zonder airco) is 242km. Lijkt me dus best te kloppen.
Bij een rendementsverlies van 15% zou ik maar 24,4kWh capaciteit hebben en slechts 204km halen in de zomer, en daar zit ik absoluut boven.
Mijn conclusies op dit n=1 onderzoek is:
- de granny is best oké om te laden
- het rendement lijkt te schommelen rond de 90%
- de Ioniq 28kWh lijkt gek genoeg inderdaad 26kWh te slikken (of mijn SOH moet zo beteuterd zijn, waar ik niet van uitga, hop, weer een onbetrouwbare variabele).
Deze test nog eens doen volgend jaar. Durf te gokken dat de resultaten quasi identiek zullen zijn (degeneratie doet zich vooral de eerste jaren voor).
Wat eraan vooraf ging: een rit van +-175km, heenrit droog (en zuinig à 12kWh), terugrit met regen (en hoger verbruik à 15-16kWh. Als resultaat een gemiddelde van rond de 14kWh. Hoewel de ruime reserve bij vertrek (+-45km) toch ook met slechts 15km reserve toegekomen. Maar zoals gezegd, eens van de snelweg af en met nog +-15km te gaan klopte de GOM wel en behield hij zijn reële nog te rijden km's.
Mijn auto is donderdag binnen geweest voor de terugroepactie van de massakabel (laat geval...). De droeve voorbanden welke quasi 0 grip hebben bij nat wegdek zaten op hun 3mm. Dit blijken Gislaved Ultra Speed 2's te zijn. Nog nooit van het merk gehoord (zelfs de garage kende het niet). Ik dacht dat het om goedkope rommel ging. Blijkt echter niet zo te zijn. Wat UltraSpeeds onder mijn Ioniq doen, dat vraag ik me ook weer af. De naam matcht niet echt met de auto. Maar als ze origineel onder de wagen lagen, viel het qua slijtage duidelijk goed mee na 112k km.
Er komen Hankook Ventus Prime 2's onder. De garage is nogal fan van Hankook, en uit de reviews komen deze als best oké. Het zijn geen A labels qua zuinigheid (wel B ), maar de Gislaved zijn C's, dus daar valt een procentje te besparen. Iemand ervaring met deze band?
Ik hoop vooral dat op besneeuwd wegdek ze het weten te redden. Valt niet vaak voor, maar met die Gislaved had ik écht geen vertrouwen op aangetrapte sneeuw (bv. een parking) gezien de reeds opgedane slechte ervaringen...
Wat het achterlicht in Carscanner betreft: klopt, vind ik ook een leuke gimmick. Je kan het ook zelf zien in het donker, in de reflectie van de onderkant van de bovenste achterruit (ben je mee?). Naar mijn ervaring geeft hij geen remlicht bij regeneratie 1, wel bij 2 (en 3 natuurlijk). Bij stand 2 is dit na een seconde of 2 dat ie aanspringt. Dit lijkt overeen te komen met 2 blokjes regeneratie links op het dashboard (28kWh) wanneer ik one pedal drive. Ik probeer hier ook rekening mee te houden om mijn achterliggers niet te vervelen.
Wat de Tesla snelladers betreft: ik heb hier ook vaak problemen mee gehad (dacht eerst dat de klemmende lader niet goed zat). De wagen volledig uitzetten is voor mij de oplossing. Sindsdien geen foutmeldingen meer bij Tesla, en na het starten van het laadproces kan de auto gewoon weer aan.
Bij andere snelladers heb ik nooit problemen gehad en heb ik geen idee of ik dan de auto zonder het door te hebben uitzet of niet, maar ik gok van niet.
[
Voor 4% gewijzigd door
maarte997 op 07-01-2024 23:47
]