Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
Nog een mooie toevoeging aan het verhaal CarScanner en SoH.
In de eerste weken nadat wij de auto hadden opgehaald wat getest met CarScanner en SoH uitlezen.
eerst was deze 98.x%. Paar dagen later 96.x% en nu al een poosje stabiel 97.6%.

Dus geen idee hoe betrouwbaar dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:04
digilb schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:12:
In mijn Ioniq Comfort (2020, oorspronkelijk in Frankrijk geleverd) zit een 12 volt aansluiting in de middenarmsteun (sigaretten aansteker). Samen met de twee 12 volt aansluitingen en de usb aansluiting in het dashboard, zijn de voorpassagiers zeer ruim voorzien.

Maar de achterbank heeft niets! Mijn eerste gedachte is om een kabelopening te maken aan de bovenkant of achterkant van de middenarmsteun zodat daar een kabeltje kan lopen terwijl de klep dicht is.

Of zie ik iets over het hoofd? Hoe hebben anderen dit gedaan?

En iets anders, was https://update.hyundai.com/US/EN/updateNoticeView/GnwBK4 al voorbij gekomen?
Geeft (onder andere) draadloze Apple CarPlay en Android Auto! Heb hem zelf nog niet geüpdatet maar USB stick ligt klaar :)
Ja, ik ben aan het bij lezen van de kerst vakantie dus een lekkere late reactie maar goed.

Kabels kunnen gewoon uit de bovenkant terwijl die dicht is. In ieder geval aan de voorkant, want ik heb daar ook altijd een kabel uithangen. De deksel heeft rubbere pootjes en die zijn hoog genoeg daarvoor

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

fx500 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:33:
Nog een mooie toevoeging aan het verhaal CarScanner en SoH.
In de eerste weken nadat wij de auto hadden opgehaald wat getest met CarScanner en SoH uitlezen.
eerst was deze 98.x%. Paar dagen later 96.x% en nu al een poosje stabiel 97.6%.

Dus geen idee hoe betrouwbaar dit is.
Ik denk dat als ik de boel op dat niveau ga monitoren ik mezelf alleen maar auto-hypochonder maak. Ik ben allang blij als mijn accu gewoon niet meer leegloopt als hij stilstaat :+.

- edit -

ik dacht dat het minder geworden was :/ weer 5% kwijt van gisteravond 8 uur tot nu ;(. @fx500 de wintermodus is dus definitely niet de boosdoener, want die staat nu gewoon uit. En de reset van boordcomputer en bluelink hielpen ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:18
boozzz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:55:
SoC BMS is altijd lager dan de SoC die de auto op het dashboard weergeeft. De BMS zorgt ervoor dat hij hem nooit helemaal tot de max vollaadt, ook als de batterij al best gedegradeerd is. Zegt niets over degradatieniveau, is gewoon om de batterij wat te ontzien.

Vermoed dat bij minder dan 100% SoH, de SoC BMS nog steeds lager is dan SoC, ben benieuwd of iemand dat kan checken? (volgens mij zijn er hier een paar mensen met minder dan 100% SoH)
Bij mij is het verschil tussen SoC BMS en Display 3% en de SoH is 100%. Of er altijd een verschil zal zijn kun je pas zeggen als je echt een gedegradeerde accu hebt. Dus het zou interessant zijn om te weten wat het verschil is bij een lagere SoH. Bij @fx500 bijvoorbeeld.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Bij mij is het verschil tussen SoC BMS en Display 3% en de SoH is 100%.
Doel je dan op het verschil bij 100% volgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Doel je dan op het verschil bij 100% volgeladen?
Oh ja, dat kan natuurlijk ook nog schelen, die 3% is bij 69% om 72% SoC. Bij vol of leeg kan dat natuurlijk wel anders zijn, moet ik eens in de gaten houden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 21:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Mikkem schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:24:
[...]

Ik zal komende week even kijken en een schermprintje maken.
Heb de premium versie (denk dat jij die ook hebt).

Als je trouwens gevonden hebt hoe je bij de 28 kWh de waarde van het snelladen gevonden hebt dan hoor ik dat graag, die heb ik niet.
De waarde van het snelladen, bedoel je maximale laadsnelheid?
Wij haalden met onze 28kW premium bij de Tesla SuperTurbolader bij Den Bosch op 1e kerstdag de 67kWh na ongeveer 2-3 minuten. Maxte op 69kWh.
Die turbostekker paste trouwens supermakkelijk, dus zonder modificaties van lipjes bij de laadpoort.
We waren met 10 minuutjes weer up en running. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBxJDvHr_Azya3xoNMCSS6JY0fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/171NtfsIPDyprWMkdsOZLMY9.jpg?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Goudvis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Wij haalden met onze 28kW premium bij de Tesla SuperTurbolader bij Den Bosch op 1e kerstdag de 67kWh na ongeveer 2-3 minuten. Maxte op 69kWh.
Die turbostekker paste trouwens supermakkelijk, dus zonder modificaties van lipjes bij de laadpoort.
[Afbeelding]
Nee, ik bedoelde de hoeveelheid kWh via een snellader in de accu is gekomen.

Op de Car Scanner schermafbeeldingen die ik hierboven heb gezet voor de SOH zie je het veld wel, maar is er niets ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
[...]

[Afbeelding]
Den Bosch zijn 150kW laders, die pasten altijd al :) Het probleem zijn de 250kW laders, die hebben een bochel op de stekker omdat... redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:42

WCA

Silvin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Den Bosch zijn 150kW laders, die pasten altijd al :) Het probleem zijn de 250kW laders, die hebben een bochel op de stekker omdat... redenen?
Ondanks die bochel, past de stekker met wat overtuiging prima hoor.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:18
[...]

[Afbeelding]
De superchargers nemen het eigen verlies mee in dit cijfer. Daarom zul je zien dat je bij de superchargers altijd 1-3 kW extra vermogen lijkt te krijgen vergeleken met andere snelladers.
Zelf ook ervaren dat hij daar net iets meer pakt dan bij alle andere snelladers.
De Ioniq neemt pakt trouwens ook wat extra vermogen van de lader als je de kachel gebruikt dus dit kan ook nog een klein verschil maken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 08:46
Mikkem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Nee, ik bedoelde de hoeveelheid kWh via een snellader in de accu is gekomen.

Op de Car Scanner schermafbeeldingen die ik hierboven heb gezet voor de SOH zie je het veld wel, maar is er niets ingevuld.
Die heb ik ook niet, alleen totaal charged en totaal discharged.

Wat betreft verschillen BMS - Display SoC, ik heb nog een paar metingen in de CarScanner logs staan. Auto heeft een goeie 100k km erop zitten, total energy charged 19.162 kWh, discharged 18.465 kWh, SoH 100%:

Display charge %BMS charge %Cell voltage min VCell voltage max V
10093,54,124,12
99,593,54,14,12
98,592,54,084,1
82783,923,92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
boozzz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Die heb ik ook niet, alleen totaal charged en totaal discharged.

Wat betreft verschillen BMS - Display SoC, ik heb nog een paar metingen in de CarScanner logs staan. Auto heeft een goeie 100k km erop zitten, total energy charged 19.162 kWh, discharged 18.465 kWh, SoH 100%:

Display charge %BMS charge %Cell voltage min VCell voltage max V
10093,54,124,12
99,593,54,14,12
98,592,54,084,1
82783,923,92
Wat bijzonder dat het verschil tussen min en max voltage eerst gelijk is, dan iets gaat verschillen en vervolgens weer gelijk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Wat bijzonder dat het verschil tussen min en max voltage eerst gelijk is, dan iets gaat verschillen en vervolgens weer gelijk is…
Dat zijn afrondingsverschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Bij mij is het verschil tussen SoC BMS en Display 3% en de SoH is 100%. Of er altijd een verschil zal zijn kun je pas zeggen als je echt een gedegradeerde accu hebt. Dus het zou interessant zijn om te weten wat het verschil is bij een lagere SoH. Bij @fx500 bijvoorbeeld.
Toevallig zag ik vanmiddag in een video van TeslaBjorn waarin hij een Kia Soul met gedegradeerde accu had, de SoH was iets van 83% en die had toch een behoorlijk verschil tussen SoC BMS en Display. Dus degradatie is niet af te leiden van een al dan niet verschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:17
Achterbakmat vanmorgen opgehaald bij de dealer. past perfect! Ik ben erg blj dat ik dit gehaald heb. De spullen schuiven nu ook niet meer rond bij bijv rotondes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aMtAOnZwDi24RQrjfAyo1YT1B0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6fQHwKHC3WPkb8tl9RyEZ8J.jpg?f=user_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 19:21
Hallo mede-Tweakers,

Ik ben al geruime tijd een trouwe volger van dit forum en heb eindelijk mijn Hyundai Ioniq AE aangeschaft - iets waar ik enorm naar uitkeek! Na maanden van het lezen van jullie verhalen, ervaringen en tips, kan ik nu ook deelnemen aan de discussie vanuit ervaring en niet alleen als toeschouwer.

De Hyundai Ioniq is echt een heel andere auto dan mijn oude Seat Ibiza uit 2006. Om te beginnen is het comfort en de stilte in de cabine een wereld van verschil. De Ioniq rijdt soepel en heeft veel moderne functies waar ik absoluut dol op ben, zoals het infotainment systeem, de adaptieve cruise control en natuurlijk de zuinigheid die voortkomt uit het elektrische rijden.

Op dit moment heb ik nog geen klachten over mijn nieuwe aanwinst. Ik moet toegeven dat de overstap naar een elektrische auto wel even wennen was, vooral op het gebied van opladen, maar ik ben blij met mijn keuze en kijk ernaar uit om verder te genieten van de voordelen van elektrisch rijden.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de informatie en hulp die ik hier op het forum heb gevonden. Jullie hebben me zeker geholpen bij het nemen van de juiste beslissing. Ik hoop dat ik nu ook zelf anderen kan helpen met eventuele vragen of het delen van mijn ervaringen.

Tot snel op het forum!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IgMEI70KwXqu-rLIB4Hs9sZ9p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q172FLfbwiEXDkzTTPZ0bZVf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

De eerste lange reis met de rode IONIQ 28 overgenomen van medetweaker (als je bij naam vermeld wilt worden laat het even weten ;) ) is voorspoedig verlopen!

Nederland-Zwitserland voor ruim een week 'overwinteren' in de sneeuw :o

Eerlijk is eerlijk; we zagen een beetje op tegen de enkele reis van een kleine 1000km en hadden al gepland waarschijnlijk te moeten overnachten. Maar dit is niet nodig gebleken! Wel twee flink lange reisdagen gehad van resp. 16 uur (heen) en 14 uur (terug) met twee jochies van 4 en 6 op de achterbank. Lang leven de LIDL met z'n auto-DVDspelertjes!
Ik zal nog eens schrijven in het topic voor lange afstandsreizen met EV.

Samenvatting:
Zowel heen als terug 9 8)7 keer opgeladen.
Heenreis: 941 km
149,3 kwh verbruikt, avg 15,87 kWh/100km (berekend uit snelladers opgeteld)
€ 105,67 avg € 0,71 €/kwh of €0,11 €/km.
Gemiddelde snelheid volgens auto onbekend (meen 80 km/h maar dit heb ik niet gelogd)
Auto rapporteert: 995 km & 15,5 kWh/100km (mogelijk heeft de auto een extra rit hier aan vast geplakt)

Terugreis: 942 km
134,32 kwh verbruikt, avg 14,26 kWh/100km (berekend uit snelladers opgeteld)
€ 97,77 avg € 0,73 €/kwh of € 0,10 €/km
Gemiddelde snelheid volgens auto:101km/h.
Auto rapporteert: 975 km& 14,9 kWh/100km

Conclusie: LPG rijden is een stuk goedkoper dan snelladen met een EV. Maar dat maakt het rijgenot meer dan goed.

Leuk moment (keer of 3 gehad): Direct groene stroom laden uit de wind! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yDurcEW6JqlPld5Hh3tAbFBzDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yppXbDMMr7BzTrmbyswNxIOU.png?f=user_large

Opvallend is dat we op de heenweg hebben geprobeerd langzaam te rijden om minder te laden, en terug juist flink hebben doorgejakkerd met waar het mocht 130 op te teller - en dat juist terug (heuvels af?) qua verbruik gunstiger uitvalt!

Het leegrijden van de IONIQ 28 vind ik toch een stressvolle bezigheid omdat de GOM en SOC beneden de 20% keihard naar beneden gaan, ook ABRP+OBD lijkt daar niet goed rekening mee te houden.
Dus ABRP ingesteld op 20% SOC laden en dan geen stress, ondanks elk uur weer een laadpaal te moeten zoeken.

In de bergen rijdt dit apparaat echt top, altijd vermogen, geen moment koud gehad en volop grip met de winterbanden. Enige billenknijp momentje was dat we met ~40% SOC vanaf het huisje op 1500m naar ~>2km hoogte gingen rijden en er toch even 25% accu verdween voor we boven waren.
En nee, dat krijg je er maar nauwelijks weer bij met regeneren (50% efficient of minder) :P

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

boozzz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:55:
SoC BMS is altijd lager dan de SoC die de auto op het dashboard weergeeft. De BMS zorgt ervoor dat hij hem nooit helemaal tot de max vollaadt, ook als de batterij al best gedegradeerd is. Zegt niets over degradatieniveau, is gewoon om de batterij wat te ontzien.

Vermoed dat bij minder dan 100% SoH, de SoC BMS nog steeds lager is dan SoC, ben benieuwd of iemand dat kan checken? (volgens mij zijn er hier een paar mensen met minder dan 100% SoH)
Mijn IONIQ heeft nu met net over de 130.000km een SOH van 97,5% sinds het begin van deze winter en geeft daarbij (met huidige SOC, ik heb geen data van andere waardes):
SOC BMS: 45,5%
SOC Display: 46,5%

De auto rapporteert 21492 kWh te hebben ge'charged', ofwel 716x z'n capaciteit van ~30kWh.
Met 130.000km op de teller is dat dus gemiddeld 16,5 kWh/100km. Dat betekent ofwel dat de vorige eigenaar (tot '13.000km geleden') 'm flink meer doortrapte dan ik, of dat er ergens een flink efficientieverlies niet is meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tering, naar Zwitserland ermee had ik niet gedaan denk ik :P. Ik ga zondag naar Breda op en neer en dat vind ik al een hele trip aangezien ik dan toch twee keer moet snelladen op ~500km. Chapeaux! Ik meen pas in een testresultaat gelezen te hebben (waarbij ze EV's hebben leeggereden tot ze stilvielen) dat de Ioniq nog ~37km ver kwam nadat de GOM al --- aangaf. Geen idee welke uitvoering, maar misschien helpt het iemand met diens range anxiety. Ik rijd hem leeg tot iets onder de 10 procent als ik bij een snellader wil uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:13:
Achterbakmat vanmorgen opgehaald bij de dealer. past perfect! Ik ben erg blj dat ik dit gehaald heb. De spullen schuiven nu ook niet meer rond bij bijv rotondes.

[Afbeelding]
Ik heb die mat er juist uitgehaald omdat alles heen en weer schoof op die gladde ondergrond :P

Stond op het punt de dealer af te bellen voor mijn sticky steering probleem omdat dat als sneeuw voor de zon verdwenen leek maar gisteren bij het terug naar huis rijden was het ineens weer terug met dezelfde buiten temperatuur als de op de heenweg toen ik het niet had. Enige verandering was (naar mijn idee) de binnentemperatuur. Heenweg 22 graden, terugweg 26 graden (ja ik had het kou, sue me) Ga nog even wat tests doen om te kijken of het wellicht dáár aan ligt. Misschien wordt er juist wel iets te warm ipv te koud of wordt het verschil met de buitentemperatuur te hoog of wellicht trekt de weerstandsverwarming teveel stroom en deelt die de stroomvoorziening met de stuurbekrachtiging. Ik weet het niet maar het was iets dat mij opviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Metro2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Ik heb die mat er juist uitgehaald omdat alles heen en weer schoof op die gladde ondergrond :P

Stond op het punt de dealer af te bellen voor mijn sticky steering probleem omdat dat als sneeuw voor de zon verdwenen leek maar gisteren bij het terug naar huis rijden was het ineens weer terug met dezelfde buiten temperatuur als de op de heenweg toen ik het niet had. Enige verandering was (naar mijn idee) de binnentemperatuur. Heenweg 22 graden, terugweg 26 graden (ja ik had het kou, sue me) Ga nog even wat tests doen om te kijken of het wellicht dáár aan ligt. Misschien wordt er juist wel iets te warm ipv te koud of wordt het verschil met de buitentemperatuur te hoog of wellicht trekt de weerstandsverwarming teveel stroom en deelt die de stroomvoorziening met de stuurbekrachtiging. Ik weet het niet maar het was iets dat mij opviel.
Doe je hem weg? Voor mij handig vanwege een medepassagier die nog wel eens met modderige poten instapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Doe je hem weg? Voor mij handig vanwege een medepassagier die nog wel eens met modderige poten instapt.
Was niet de bedoeling, wellicht komt ie nog eens van pas maar als ik hem weg wil doen laat ik het je weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:39:
Tering, naar Zwitserland ermee had ik niet gedaan denk ik :P. Ik ga zondag naar Breda op en neer en dat vind ik al een hele trip aangezien ik dan toch twee keer moet snelladen op ~500km. Chapeaux! Ik meen pas in een testresultaat gelezen te hebben (waarbij ze EV's hebben leeggereden tot ze stilvielen) dat de Ioniq nog ~37km ver kwam nadat de GOM al --- aangaf. Geen idee welke uitvoering, maar misschien helpt het iemand met diens range anxiety. Ik rijd hem leeg tot iets onder de 10 procent als ik bij een snellader wil uitkomen.
Als de Ioniq 28 op 0% komt dan houdt de auto er ook echt mee op. Hij rijdt dan nog maar een paar kilometer per uur en schiet dan in park. Ik ben een keer stilgevallen omdat ik dacht nog wel wat reservecapaciteit te hebben om de snellader 1,5 km verder te halen. Ik had gezien op youtube dat de meeste EV's nog wel wat kilometers konden rijden met 0% namelijk. Een tijdje na m'n ongelukkige poging maakte TeslaBjorn een video waarbij hij liet zien dat het voor de Ioniq 28 niet zo is. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

De insteek was: Dit doen we 1x op proef, rekening houdende met dat we op héén en terugreis een overnachting zouden nodig hebben. En op basis daarvan bepalen we of we deze gekkigheid wéér gaan doen of dat we met de (boodschappenauto) ICE gaan, of een reisauto lenen de volgendekeer.

Maar de test heeft eigenlijk geen conclusie nu.. :X
Want: Het was steeds ong. 8 graden onderweg, dus niet ijskoud (alhoewel ik denk dat na 2x snelladen dat er weinig meer toe doet, behalve dan het verbruik van de airco en dat valt me alles mee), er was domweg geen file op zowel heen als terugreis, en ook geen noemenswaardige regen of wind tegen. Met echte kou en regen kan het er heel anders uit zien denk ik.

Leegrijden tot 0% is met de IONIQ classic geen goed idee volgens Bjorn, bij 0% stopt hij er direct mee. En op mijn GOM gaan er per echte km ongeveer 2 km af beneden de 20%, ook de SOC in ABRP gaat hier 2x zo hard omlaag onderin. Misschien heb ik in dat opzicht een slechte accu.
YouTube: I drove Hyundai Ioniq 28 kWh until the battery died

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Tering, naar Zwitserland ermee had ik niet gedaan denk ik :P
Ow, die staat hier ook nog op de bucketlist hoor :) 1.5 jaar geleden zijn wij nog >3000km naar Noorwegen gereden, tot aan het Geirangerfjord. Verschillende Tweakers hier hebben dat ook al eerder gedaan - het kan prima! Ja, je moet zeker plannen met snelladers, maar moeilijk is het niet. Juist heel ontspannen.
Ik meen pas in een testresultaat gelezen te hebben (waarbij ze EV's hebben leeggereden tot ze stilvielen) dat de Ioniq nog ~37km ver kwam nadat de GOM al --- aangaf. Geen idee welke uitvoering, maar misschien helpt het iemand met diens range anxiety. Ik rijd hem leeg tot iets onder de 10 procent als ik bij een snellader wil uitkomen.
Don't! :P

Verschillende 'moderne' EV's kunnen idd nog tientallen kilometers nadat je de auto leegrijdt. De Ioniq Electric, iig de 28kWh variant, kan dit NIET. Die stopt daadwerkelijk binnen een paar kilometers als je GOM --- aangeeft (wat ie doet onder de 5%). Niet dat ik het zelf heb geprobeerd, maar als je online naar deze variant zoekt, ga je dat vinden.

Ik durf de Ioniq als het nodig is best 'leeg' te rijden. 10% is echt geen enkel probleem, je kan prima nog wat verder. Als turtle mode ingijpt is het echter wel mooi geweest. En als je GOM --- aangeeft (wat ie doet bij <5km), dan ben je echt de limiet aan het opzoeken ;)

Edit, ben niet de enige die dit opmerkt zo te zien :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Scatman_II schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:01:
[...]

De insteek was: Dit doen we 1x op proef, rekening houdende met dat we op héén en terugreis een overnachting zouden nodig hebben. En op basis daarvan bepalen we of we deze gekkigheid wéér gaan doen of dat we met de (boodschappenauto) ICE gaan, of een reisauto lenen de volgendekeer.

Maar de test heeft eigenlijk geen conclusie nu.. :X
Want: Het was steeds ong. 8 graden onderweg, dus niet ijskoud (alhoewel ik denk dat na 2x snelladen dat er weinig meer toe doet, behalve dan het verbruik van de airco en dat valt me alles mee), er was domweg geen file op zowel heen als terugreis, en ook geen noemenswaardige regen of wind tegen. Met echte kou en regen kan het er heel anders uit zien denk ik.

Leegrijden tot 0% is met de IONIQ classic geen goed idee volgens Bjorn, bij 0% stopt hij er direct mee. En op mijn GOM gaan er per echte km ongeveer 2 km af beneden de 20%, ook de SOC in ABRP gaat hier 2x zo hard omlaag onderin. Misschien heb ik in dat opzicht een slechte accu.
YouTube: I drove Hyundai Ioniq 28 kWh until the battery died
Mijn ioniq doet dat ook onder de 20%, gaat echt veel harder dan daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Scatman_II schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:01:
En op mijn GOM gaan er per echte km ongeveer 2 km af beneden de 20%, ook de SOC in ABRP gaat hier 2x zo hard omlaag onderin. Misschien heb ik in dat opzicht een slechte accu.
Dat is bij de mijne ook en waarschijnlijk voor alle Ioniq 28 kWh's.

Ik ga in de zomer (zoals ik hier al eerder schreef) een rit van 1.000+ km maken en zal dan ook zo'n 9 keer moeten laden onderweg. Voor mij ook een nieuwe ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11
Zwitserland valt goed mee hoor, heb het ook al gedaan vanuit Vlaanderen. Geloof dat het iets van een 6 keer laden was heen en 5 keer terug op een 900km enkele rit. wel met een 28kWh variant. Als je de tijd hebt is het zeker mogelijk.

En als ik het mij goed herinner zou ik niet direct aanraden om nog te hopen op 37km bij --- . En hou dat percentage in het oog, want die gaat razendsnel in de laatste percenten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 21:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ons bestuurder portier maakt een swiekend geluid bij openen/sluiten.
Een paar weken terug wat vaseline op gesmeerd en verrek, nu zitten er ook zwarte vegen op de lak.
Weet iemand een goed middeltje om de relatie rubber-lak weer te harmoniseren? Of moet ik gaan uitkijken naar heel nieuwe deurrubbers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5VuRuyIf7Cr27M0fOygwC3z5Qg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTT2uKhNRD5EAbNB9arH0Qpg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prCOfxIQekIduGQHCl37AUouVrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQY2qmLuPN5xhDOxZGu0dYMY.jpg?f=fotoalbum_tile

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ja die turtle schiet er onder de 10% al in geloof ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Goudvis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:11:
Een paar weken terug wat vaseline op gesmeerd en verrek, nu zitten er ook zwarte vegen op de lak.
Weet iemand een goed middeltje om de relatie rubber-lak weer te harmoniseren? Of moet ik gaan uitkijken naar heel nieuwe deurrubbers?

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat geluid maakt bij mij de bijrijdersdeur sinds kort. Had er nog niet naar gekeken (de regen motiveert niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22

[Afbeelding][Afbeelding]
ik heb het ook bij beide voordeuren, ik hoopte dat was silicone spray zou helpen ofzo maar nog niet aan toe gekomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:27:
Ja die turtle schiet er onder de 10% al in geloof ik?
Turtlemode bij 5% en LBW bij 13% maar zover zou ik het, anders dan op weg naar huis, niet laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
luke22 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:47:
[...]

ik heb het ook bij beide voordeuren, ik hoopte dat was silicone spray zou helpen ofzo maar nog niet aan toe gekomen
Bij de dealer smeren ze er WD40 op, dat helpt voor een paar dagen en daarna is het weer terug. Ik ben het aan het accepteren :P
Maar als iemand een goeie, blijvende oplossing weet houd ik me aanbevolen!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik smeer jaarlijks alle deur/kleprubbers met siliconespray (doekje, erop sprayen en langs alle rubbers). Auto is 5 jaar oud maar niets geen piepjes vanuit de rubbers. Meestal zelfs de goedkoopste silicone spray van de action.
Voorkomt ook dat de rubbers vastvriezen (nooit helemaal uit te sluiten).

Edit; wel wat er nu opzit er goed afhalen, want als dat vettig is dan gaat het toch weer vuil aan trekken en durf wrijving creëren.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjabba1979 op 05-01-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Uit ervaring kan ik inderdaad bevestigen dat 130km/h rijden en om de 60 minuten laden sneller is op lange afstanden dan zuinig rijden. Wel duurder natuurlijk. Maar als je net als wij met kleine kinderen aan het rijden ben dan is elk uur even plassen/benen strekken dikke prima. En tegen de tijd dat je allemaal geplast hebt is de auto alweer geladen. Uiteraard geldt dit vooral als je auto snel kan laden maar dat zit met de Ioniq wel goed.

Wel goed om te zien dat men hier al goede ervaringen heeft met de lange afstanden. Komende lente gaan wij onderstaande route doen. In 1 ruk door Frankrijk en dan bijna 3 weken voor de ronde door Spanje. Ben aan het kijken met ABRP maar alles wijst er op dat het prima te doen moet zijn en zelfs sneller dan met de e208 (45kWh accu, 100kW laden maar veel minder zuinig én minder gunstige laadcurve). Natuurlijk, niet zo snel als op benzine of met een Model 3 maar dat wisten we vantevoren.

Ik zet ABRP meestal op 5% bij de lader en in de praktijk kom ik dan met 15-20% aan. Misschien dat ABRP nog preciezer wordt als het referentieverbruik reëler wordt. Nu heb ik alleen nog maar in de winterse kou en nattigheid gereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inP2EkyAj9wywuwjgBk80QQT6p0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nF9gK46QcvZjCb79pKxyJFTG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Silvin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:04:
Uit ervaring kan ik inderdaad bevestigen dat 130km/h rijden en om de 60 minuten laden sneller is op lange afstanden dan zuinig rijden.
Of het sneller is dat is nog maar de vraag. Als @Scatman_II zijn gegevens juist zijn had hij op de terugweg met 67km p/uur weliswaar een hoger gemiddelde dan op de heenweg, maar het is ook maar iets hoger dan de 65km p/uur die ik ongeveer heb. En ik zit meestal zo rond de 95kmh op de teller i.p.v 130kmh. Misschien dat ik bij de volgende Spanjereis over twee maanden eens kijk of het echt veel uitmaakt en de moeite waard is. Nu rij ik relaxt en zuinig en hou gewoon rekening met die 65km gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

PeterZ(on) schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:58:
[...]

Of het sneller is dat is nog maar de vraag. Als @Scatman_II zijn gegevens juist zijn had hij op de terugweg met 67km p/uur weliswaar een hoger gemiddelde dan op de heenweg, maar het is ook maar iets hoger dan de 65km p/uur die ik ongeveer heb. En ik zit meestal zo rond de 95kmh op de teller i.p.v 130kmh. Misschien dat ik bij de volgende Spanjereis over twee maanden eens kijk of het echt veel uitmaakt en de moeite waard is. Nu rij ik relaxt en zuinig en hou gewoon rekening met die 65km gemiddeld.
Ik denk niet dat mijn gemiddeldes veel zeggen in dit geval - er is de 'kind factor' (niet meteen hop de auto in op het 'optimale laadmoment', en op de heenweg nog 2 extra poepstops 8)7 ), de fastfood die héén niet snel was maar terug wel, en de eindeloze rij werkzaamheden in Duitsland.

ABRP pushen (lees handmatig omplannen) om een laadpunt aan de snelweg te kiezen ipv een rare Tesla op een industrieterrein helpt ook bij 9 stops, 9x -4 minuten = half uur winst (2 minuten de snelweg op en af draaien).

Ik heb gezocht naar een andere tool die voor me kan uitrekenen of ik beter 150 kan rijden tegen hoger verbruik maar vaker laden, of beter 80 kan rijden met minder laden. Volgens ABRP lijkt ergens 'in het midden' optimaal uit te komen, in de praktijk bepaalt je eigen discipline en file het resultaat het meest m.i.
Voor ons bleek nu doorkarren waar het kon een beter resultaat te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:33
Metro2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Ik had mijn afspraak laatst afgezegd omdat het ook weg leek, nu is het soms terug soms niet. Mijn ervaringen lijken tegenovergesteld:
Met verwarming compleet uit (om korte ritjes veel zuiniger te rijden, ik heb geen warmtepomp), heb ik veel steviger last van sticky steering
En als de auto (vooral achter) zwaar is beladen ook. Dit ga ik morgen nog eens op de proef nemen, als ik een stuk met mn gezin op pad ga.
Maar het is me al vaker opgevallen dat ik er in mn eentje in de auto minder last van heb :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 09:13

[Afbeelding][Afbeelding]
Richh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Bij de dealer smeren ze er WD40 op, dat helpt voor een paar dagen en daarna is het weer terug. Ik ben het aan het accepteren :P
Maar als iemand een goeie, blijvende oplossing weet houd ik me aanbevolen!
Siliconenspray werkt vochtafdrijvend en zorgt er dus voor dat je rubbers niet vastvriezen, daarnaast plakken ze ook minder in de zomer.
Het piepen en kraken komt uit de 2 scharnieren en de deurvanger. Die kun je het beste smeren met een klein beetje wit spuitvet. Dan zijn ze ook weer stil en dat blijft veel langer zitten dan siliconenspray of wd40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Remuzzz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:07:

Met verwarming compleet uit (om korte ritjes veel zuiniger te rijden, ik heb geen warmtepomp)
Als je het eerder geschreven hebt dan is het vast al vaker gevraagd, maar de classic Ioniq heeft (In Nederland?) standaard een warmtepomp, in de A/C functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Scatman_II schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Ik denk niet dat mijn gemiddeldes veel zeggen in dit geval - er is de 'kind factor' (niet meteen hop de auto in op het 'optimale laadmoment', en op de heenweg nog 2 extra poepstops 8)7 ), de fastfood die héén niet snel was maar terug wel, en de eindeloze rij werkzaamheden in Duitsland.

ABRP pushen (lees handmatig omplannen) om een laadpunt aan de snelweg te kiezen ipv een rare Tesla op een industrieterrein helpt ook bij 9 stops, 9x -4 minuten = half uur winst (2 minuten de snelweg op en af draaien).

Ik heb gezocht naar een andere tool die voor me kan uitrekenen of ik beter 150 kan rijden tegen hoger verbruik maar vaker laden, of beter 80 kan rijden met minder laden. Volgens ABRP lijkt ergens 'in het midden' optimaal uit te komen, in de praktijk bepaalt je eigen discipline en file het resultaat het meest m.i.
Voor ons bleek nu doorkarren waar het kon een beter resultaat te geven.
Ja daar heb je gelijk in, of je nu alleen onderweg bent of als gezin met kleine kinderen. Het nadeel van een kleine accu is meer laadstops die gewoon meer tijd kosten, zeker als niet alles meezit zoals kinderen of een lader die het niet gelijk doet. Die extra tijd moet je dan goedmaken door een hogere snelheid aan te houden.

Ik denk dat het lastig uit te rekenen is en je in de praktijk moet ervaren. Komende reis ga ik het denk ik eens proberen om te zien of het nut heeft en bevalt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leuk, die snelheid vs laaddiscussie. Ik dacht dat ik de 'ideale' snelheid gevonden had, dwz, ik probeerde precies die snelheid te rijden waarbij de GOM zéér accuraat overeen komt met de gereden afstand. Als ik afhankelijk van omstandigheden tussen de 93-102 blijf hangen, kan ik precies de 'geschatte' resterende afstand rijden, en wat je dan in de gaten houd is of de 'nog te rijden' kilometers (op de navi) vs de 'nog beschikbare' kilometers in de accu tot elkaar komen of uit elkaar beginnen lopen.

Ergens heb ik een onderbuikgevoel dat 130 kachelen en vaker laden voor de 38kwh versie niet uit kan, omdat die gewoon langzamer kan laden? Sowieso kan ik als ik zuinig aan doe tot 250km ver komen met dit weer, en dan 3 kwartier laden als de curve meezit, ik hoef dus niet elke 130-150km te stoppen en dat zou ook niet ideaal zijn me dunkt, want met een vollere accu laad hij langzamer.

Ik heb dan stoelverwarming op standje 1, airco op 'driver only' en rond de 19 graden. Wel vaak harde muziek (want fijn) maar ik vermoed dat de subwoofer dan ook wat stroom begint te vreten, niet zeker van.

Ga er zondag weer aan beginnen... iemand ophalen uit Breda, dus ~500km round trip. Ik hoop de Fastned in Oosterhout te halen, dan een half uurtje hangen, door Breda crossen en onderweg terug weer ergens een stopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Ja die kindfactor is echt een ding. Hogere snelheid = meer laadstops = meer kans om de kindfactor op te vangen tijdens de geplande laadstops ipv extra stops waar je maar beperkt of niet kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:56:
Leuk, die snelheid vs laaddiscussie. Ik dacht dat ik de 'ideale' snelheid gevonden had, dwz, ik probeerde precies die snelheid te rijden waarbij de GOM zéér accuraat overeen komt met de gereden afstand. Als ik afhankelijk van omstandigheden tussen de 93-102 blijf hangen, kan ik precies de 'geschatte' resterende afstand rijden, en wat je dan in de gaten houd is of de 'nog te rijden' kilometers (op de navi) vs de 'nog beschikbare' kilometers in de accu tot elkaar komen of uit elkaar beginnen lopen.

Ergens heb ik een onderbuikgevoel dat 130 kachelen en vaker laden voor de 38kwh versie niet uit kan, omdat die gewoon langzamer kan laden? Sowieso kan ik als ik zuinig aan doe tot 250km ver komen met dit weer, en dan 3 kwartier laden als de curve meezit, ik hoef dus niet elke 130-150km te stoppen en dat zou ook niet ideaal zijn me dunkt, want met een vollere accu laad hij langzamer.

Ik heb dan stoelverwarming op standje 1, airco op 'driver only' en rond de 19 graden. Wel vaak harde muziek (want fijn) maar ik vermoed dat de subwoofer dan ook wat stroom begint te vreten, niet zeker van.

Ga er zondag weer aan beginnen... iemand ophalen uit Breda, dus ~500km round trip. Ik hoop de Fastned in Oosterhout te halen, dan een half uurtje hangen, door Breda crossen en onderweg terug weer ergens een stopje.
Ja voor de 38 kan dat niet uit, daarmee kan je beter net iets langzamer rijden, echt wel een stuk lager dan 130 kmh.
De geluidsinstallatie pakt ook wel wat stroom hoor. Als je het verbruik scherm erbij pakt wanneer de muziek op hoog volume staat (vooral met bass, dat trekt veel) en je zet je muziek dan op pauze dan zie je hem zomaar 150-200 watt zakken. Zo heel veel is dat natuurlijk niet maar alle beetjes helpen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:33
Mikkem schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Als je het eerder geschreven hebt dan is het vast al vaker gevraagd, maar de classic Ioniq heeft (In Nederland?) standaard een warmtepomp, in de A/C functie.
Klopt, ik heb een Duitse basisvariant (38kwh) die is geïmporteerd. Die heeft hem helaas niet :( kwam ik helaas ook pas achter na de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Remuzzz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Klopt, ik heb een Duitse basisvariant (38kwh) die is geïmporteerd. Die heeft hem helaas niet :( kwam ik helaas ook pas achter na de aankoop.
vind ik wel vreemd, waarom zou je er geen warmtepomp in doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:49:
[...]

vind ik wel vreemd, waarom zou je er geen warmtepomp in doen?
Voor elk land wordt de afweging gemaakt welke modelvarianten op de markt komen, en wat de uitrusting moet zijn adhv het ideale prijspijl, concurrentie, klantbehoefte, etc. Er zit duidelijk nog een variant onder de 'Comfort' en 'Premium' modellen die in NL zijn verkocht. Je ziet ook regelmatig 38kW importauto's met het oude navigatiesysteem bijv.:

Afbeeldingslocatie: https://imgcdn.oto.com/large/gallery/interior/15/2274/hyundai-ioniq-touch-screen-113567.jpg

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07

timovd

Voorsprong door techniek

luke22 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Siliconespray had ik nog liggen en dat werkt al een jaar goed bij mij.
Nu wel een nieuw probleem er bij dat het rubber gescheurd is. Het lijkt er op dat deze een keer verkeerd gevouwen is geweest in gesloten toestand.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tom Paris schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Voor elk land wordt de afweging gemaakt welke modelvarianten op de markt komen, en wat de uitrusting moet zijn adhv het ideale prijspijl, concurrentie, klantbehoefte, etc. Er zit duidelijk nog een variant onder de 'Comfort' en 'Premium' modellen die in NL zijn verkocht.
Dat is in Duitsland dacht ik de Trend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Gisteren is mijn Ioniq voor een nieuwe ruit naar de schadehersteller gegaan. Die specifieke partij heeft weinig liefde voor of ervaring met EV's, en snapten dus ook niet dat ze de auto niet een uur open moesten laten staan in de ons welbekende utility modus :'). De (nieuwe) 12v accu is dus ook plat gegaan.

Ik kreeg hem met 24% lading terug dus die ging thuis aan de zappi. Tegen de avond had hij de ingestelde 80% laadlimiet bereikt. Ik verwachtte vanmorgen een serie meldingen dat hij weer elk uur een 1% erbij moest drukken, maar het tegenovergestelde... geen enkele melding gehad vannacht maar ondanks de ingestelde laadlimit van 80% staat de accu nu op 83% :?.

Dit verhaal word steeds vreemder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Aantal keer achter elkaar naar 100 procent laden?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hier een link naar een Google doc met een tabel wat je bereik is bij een bepaalde SoC en snelheid met de Ioniq. Geeft leuk inzicht hoever je nog kunt rijden.

https://docs.google.com/s...yLkni4/edit#gid=513144635

De maker heeft er ook een video over gemaakt. YouTube: Ioniq EV 28kWh - Releasing the Abacus to estimate remaining range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:13
Gaaf, mooie tabel.
Je ziet ook duidelijk het niet lineaire verloop van percentage tov bereik. Bij 120 km/h bij 80% 95km, bij 40% 40km, bij 20% 16km. Zeker niet steeds de helft maar een stuk minder bereik. Daarom neem ik altijd 50km marge in bereik bij lange ritten, anders even snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 13-09 20:46
Remuzzz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Ik had mijn afspraak laatst afgezegd omdat het ook weg leek, nu is het soms terug soms niet. Mijn ervaringen lijken tegenovergesteld:
Met verwarming compleet uit (om korte ritjes veel zuiniger te rijden, ik heb geen warmtepomp), heb ik veel steviger last van sticky steering
En als de auto (vooral achter) zwaar is beladen ook. Dit ga ik morgen nog eens op de proef nemen, als ik een stuk met mn gezin op pad ga.
Maar het is me al vaker opgevallen dat ik er in mn eentje in de auto minder last van heb :/
Helemaal eens, met een koud interieur is er veel meer last van sticky steering. Ook wel logisch omdat het gaat om smering van bepaalde onderdelen, en kou zorgt voor minder smering.

Zelf merk ik ook dat het onder de 50 km/u weinig merkbaar is, maar eerder boven de 70 km/u. Volgende week heb ik een eindegarantiecheck bij de dealer. Ik hoop enorm dat ze wat met sticky steering kunnen (en soms gekraak over drempels vanuit het onderstel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
PeterZ(on) schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:13:
Hier een link naar een Google doc met een tabel wat je bereik is bij een bepaalde SoC en snelheid met de Ioniq. Geeft leuk inzicht hoever je nog kunt rijden.

https://docs.google.com/s...yLkni4/edit#gid=513144635

De maker heeft er ook een video over gemaakt. YouTube: Ioniq EV 28kWh - Releasing the Abacus to estimate remaining range
Ik heb me vanmorgen weer eens verkeken op een snelwegrit.
De tabel maakt erg duidelijk waar dat in zit (wat ik ook wel weet, maar blijkbaar toch niet voldoende rekening mee hou).

Erg handig dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
Ik kan bevestigen dat een microvezel doekje met een silicone spray bus het gepiep van de deuren doet verdwijnen.

Even goed inweken in de doek, goed overal in de deur rubbers wrijven en viola!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

luke22 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:17:
Ik kan bevestigen dat een microvezel doekje met een silicone spray bus het gepiep van de deuren doet verdwijnen.

Even goed inweken in de doek, goed overal in de deur rubbers wrijven en viola!
Ik heb sinds kort een rammeltje in het plastic wat de knoppen in de linkerdeur huisvest. Houd ik mijn hand erop, is het weg. Het is begonnen toen ik de sub instelling naar +7 heb gezet :P.

Even wat anders, heb ik de boel goed ingesteld? Ik ga morgen om half 10 rijden. Ik wil niet dat de accu de hele nacht op 100% hangt, dus ik heb ingesteld:

- voor nu 'stop charging' gedrukt anders was hij nu al naar de 100 aan het laden
- scheduled charging met als departure time Sun 09:30
- scheduled AC 22 graden met defrost (het sneeuwt en vriest)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0crB0UPOgiCvqJN4-d2Dk7ORbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pc4j97EQ4BekSyB8vm5fc3i2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjYeOd4j94G7mCL6MWVb_7EWx9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPoX4YvdSoCbzwUHZKKCqoCQ.jpg?f=fotoalbum_large

wat gaat er nu dan gebeuren? Hij gaat zelf inschatten wanneer hij moet beginnen met laden om (target staat op 100%) om half 10 vol te zijn?

[ Voor 59% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Hij gaat waarschijnlijk tussen 23 en 7 laden. En dan bijladen met verwarmen

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:17
Ik heb zelf ook 5 jaar een Ioniq 28kWh Premium, maar ik snap het niet dat sommigen zo een weerstand hebben om naar 100% te laden.
Ik kan alleen publiek laden, dus ik laad altijd naar 100%, ook als ik niet precies weet wanneer ik een volgende rit heb. Heb er nu 115K op zitten, maar in mijn beleving zie ik echt geen verslechtering van de batterij.
Is het nu echt zo spannend om niet naar 100% te laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
FenixOrange schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:22:
Ik heb zelf ook 5 jaar een Ioniq 28kWh Premium, maar ik snap het niet dat sommigen zo een weerstand hebben om naar 100% te laden.
Ik kan alleen publiek laden, dus ik laad altijd naar 100%, ook als ik niet precies weet wanneer ik een volgende rit heb. Heb er nu 115K op zitten, maar in mijn beleving zie ik echt geen verslechtering van de batterij.
Hier ook, al jarenlang een 28KWH, laadt om de dag naar 100 procent, inmiddels al 2 ton op de teller, en merk nog geen degradatie. Die zal er vast wel zijn, en is verborgen door de reservecapaciteit, maar op de levensduur van de auto, is de accu je minste probleem, motor en gear lagers zijn er sneller aan toe ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ik heb wel heel veel ervaring met telefoon accu's en hoe die rap slechter werden door lui gebruik ervan en nachtenlang aan de 100% te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, die scheduled charging deed geen ruk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik kan geen charge limit instellen dus ik laad hem gewoon altijd naar 100%, ook snelladers gebruik ik gewoon en daar laad ik hem ook eigenlijk altijd naar 95% (het maximum) als ik lange ritten maak.

Wel zet ik hem tegenwoordig niet met 100% voor langere tijd weg, als ik de auto bv een week niet nodig heb en hij staat op ergens tussen de 50-60% dan zet ik hem daarmee weg en pas de dag voordat ik weer de auto nodig heb hang ik hem aan de lader en gaat ie naar 100%.

Ik weet inderdaad dat accu's het het beste uithouden als je ze tussen de 20-80% houdt en ze niet voor lange tijd helemaal vol of leeg weglegt maar het moet ook wel een bruikbare auto blijven. Met 80% is de range voor veel ritten gewoon onvoldoende voor mij.

Die van mij heeft 71k op de klok en daar merk ik ook nog geen batterijdegradatie.

En nog een vraag over banden: Ik dacht dat er allseason banden onder mijn ioniq zaten maar het blijken echte winterbanden te zijn. Dat is natuurlijk in de zomer niet geweldig en het profiel begint ook de 4mm te naderen (minimale voor winterbanden) dus ik wil er eigenlijk een set zomerbanden onder zetten als het weer wat warmer is. Wat zijn goede (eco) zomerbanden die een lage rolweerstand hebben maar wel voldoende grip (en een beetje stil)? Ik denk dat er namelijk ook qua rijbereik nog wel iets te winnen valt met goede eco bandjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 07-01-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 20:12
HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:12:
ik heb wel heel veel ervaring met telefoon accu's en hoe die rap slechter werden door lui gebruik ervan en nachtenlang aan de 100% te hangen.
Mensen moeten eens ophouden met het vergelijken van een simpele telefoonbatterij met een accu van een EV die voorzien is van een BMS en koeling voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FranDaMan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Mensen moeten eens ophouden met het vergelijken van een simpele telefoonbatterij met een accu van een EV die voorzien is van een BMS en koeling voorziening.
https://www.kia.com/dm/di...tend-ev-battery-life.html
2. Minimize the batteries at 100% state of charge

Electric cars already have installed with a battery management system that avoids them being charged and discharged at the extreme state of charge. Keeping the state of battery charge, from 0 percent to 100 percent , also improves the performance of the battery life of your vehicle. Even though a full charge will give you the maximum operating time, it is never a good idea for the overall lifespan of your battery.
Fabrikanten zeggen het zelf. Nu is Kia een subsidiary van Hyundai, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Metro2002 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:00:
En nog een vraag over banden: Ik dacht dat er allseason banden onder mijn ioniq zaten maar het blijken echte winterbanden te zijn. Dat is natuurlijk in de zomer niet geweldig en het profiel begint ook de 4mm te naderen (minimale voor winterbanden) dus ik wil er eigenlijk een set zomerbanden onder zetten als het weer wat warmer is. Wat zijn goede (eco) zomerbanden die een lage rolweerstand hebben maar wel voldoende grip (en een beetje stil)? Ik denk dat er namelijk ook qua rijbereik nog wel iets te winnen valt met goede eco bandjes.
De OEM banden zijn Michelin X Green Energysavers. Daar kom je 1) veel kilometers mee (heb berichten gelezen van 100k+) én geven je maximaal bereik. Ik ben zelf voor Conti AllSeasonContact 2 gegaan en de voorlopige resultaten líjken te zijn dat het verbruik vergelijkbaar is, al geloof ik heus dat in een minitieus vergelijk de michelins het wel zouden winnen. Voordeel wel, geen banden meer wisselen en ze zijn een stúk stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

HTT-Thalan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:48:
[...]

De OEM banden zijn Michelin X Green Energysavers. Daar kom je 1) veel kilometers mee (heb berichten gelezen van 100k+) én geven je maximaal bereik. Ik ben zelf voor Conti AllSeasonContact 2 gegaan en de voorlopige resultaten líjken te zijn dat het verbruik vergelijkbaar is, al geloof ik heus dat in een minitieus vergelijk de michelins het wel zouden winnen. Voordeel wel, geen banden meer wisselen en ze zijn een stúk stiller.
Stiller is wel een pré , de ioniq is al geen super stille auto als het op afrolgeluid aankomt. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik moet ook nog over van winterbanden naar allseasons. Heb een voorkeur voor de Vredestein Quatrac maar vind het lastig vergelijken.

Over de Michelin Energy Saver (zomerband) lees ik weinig positiefs. De Crossclimate zou wel een optie kunnen zijn maar of die hun hogere prijs waard zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mikkem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:16:
Ik moet ook nog over van winterbanden naar allseasons. Heb een voorkeur voor de Vredestein Quatrac maar vind het lastig vergelijken.

Over de Michelin Energy Saver (zomerband) lees ik weinig positiefs. De Crossclimate zou wel een optie kunnen zijn maar of die hun hogere prijs waard zijn..?
Die band schijnt redelijk goed te zijn, maar niet veel verbeterd over hun vorige versie. de ASC2 kwam er voor mij als winnaar uit. Ik heb de Quatracs onder de vorige auto gehad en was daar niet zo positief over als de Conti's. Maar goed, dat is N+1 en daar heb je misschien weinig aan. Ik kan alleen beamen dat de ASC2 het onder de Ioniq heel goed doet. Veel meer grip dan de energysavers, stiller en vergelijkbaar in verbruik op basis van de meting van de auto zelf. Ik heb er dus ook veel meer vertrouwen in tijdens het rijden en dat doet ook een hoop vind ik.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
HTT-Thalan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Die band schijnt redelijk goed te zijn, maar niet veel verbeterd over hun vorige versie.
De Crossclimate bedoel je toch (even voor de zekerheid)? Of de Energy Savers?
de ASC2 kwam er voor mij als winnaar uit. Ik heb de Quatracs onder de vorige auto gehad en was daar niet zo positief over als de Conti's. Maar goed, dat is N+1 en daar heb je misschien weinig aan. Ik kan alleen beamen dat de ASC2 het onder de Ioniq heel goed doet. Veel meer grip dan de energysavers, stiller en vergelijkbaar in verbruik op basis van de meting van de auto zelf. Ik heb er dus ook veel meer vertrouwen in tijdens het rijden en dat doet ook een hoop vind ik.
Ik heb goede ervaringen met de Quatracs onder andere auto's, maar ook dat zegt uiteindelijk weinig.

Je ervaring met de Conti's vind ik erg nuttig maar ik merk dat ik - weinig rationeel - een aversie tegen Conti heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mikkem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:12:
[...]

De Crossclimate bedoel je toch (even voor de zekerheid)? Of de Energy Savers?

[...]

Ik heb goede ervaringen met de Quatracs onder andere auto's, maar ook dat zegt uiteindelijk weinig.

Je ervaring met de Conti's vind ik erg nuttig maar ik merk dat ik - weinig rationeel - een aversie tegen Conti heb.
Crossclimate. En je hoeft van mij geen conti te kopen, ik heb geen aandelen ofzo :P.

Vanmiddag met 99% vertrokken richting Breda. Weersomstandigheden beter dan vorige keer, nu zon ipv regen maar wel slechts 1 a 2 graden. De banden stellen niet teleur qua verbruik... ik noteer een gemiddelde van precies 13kwh/100km bij een rit van meer dan 200km snelweg, steeds 100 op de cc gereden. AC op 19 graden driver only en de bilgrill op standje 1. Kwam uiteindelijk met 14% resterend aan bij de Fastned Galgenveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
HTT-Thalan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Crossclimate. En je hoeft van mij geen conti te kopen, ik heb geen aandelen ofzo :P.
Snap ik, wilde het even toelichten.
Vanmiddag met 99% vertrokken richting Breda. Weersomstandigheden beter dan vorige keer, nu zon ipv regen maar wel slechts 1 a 2 graden. De banden stellen niet teleur qua verbruik... ik noteer een gemiddelde van precies 13kwh/100km bij een rit van meer dan 200km snelweg, steeds 100 op de cc gereden. AC op 19 graden driver only en de bilgrill op standje 1. Kwam uiteindelijk met 14% resterend aan bij de Fastned Galgenveld.
Ter vergelijk:

Ik vertrok gisterochtend met 75% op en neer naar een medeTweaker om wat op te halen. Weinig zon en iets hogere temperatuur, af en toe regen. Gemiddelde op de bc was 14,7 kWh / 100 km. Totale rit 112 km, 90% snelweg. Heen 106 op de CC, terug 96 (want eigenlijk te krap en geen zin om onderweg te laden). AC en stoelverwarming zelfde als bij jou.

Kwam thuis aan met 12%. Was niet verstandig om met dat percentage te vertrekken met mijn 28 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
100% SoC op het display is 90% echt geladen. Je laad dus altijd 90%. Dit geld voor 28kWh versie.

edit:

Oh wacht ik denk eigenlijk dat het 94% AC laden en 90% DC laden was. Je kunt het ook wel zien met CarScanner en een OBDII dongel. Dan zie je de werkelijk SoC.

Wel interessant om te weten hoe de 38kWh versie dat doet.

[ Voor 16% gewijzigd door fx500 op 07-01-2024 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Net naar oostenrijk op skivakantie geweest (met 28kWh versie):
ca. 10 laadstops per reis van 1040 km
Ionity vaak heel druk, Tesla SuC veel beter
Soms snellaadfout (mn bij Tesla SuC)
Lang leve BUMP (eur 0,56/kWh bij veel snelladers) en fastned Gold (eur 0,48../kWh)
en dan Maingau/Shell recharge als achtervang pasjes

beste is eigenlijk Fastned, maar voor onze auto's is het netwerk nog niet dicht genoeg

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:04
ik heb ook steeds vaker de 'snellaadfout' :/ laatst bij een shell recharge, stopt ie na 2 minuten 'ended by user'.. maar goed dat was alles wat ik nodig had haha

Snel rijden en vaak laden is het beste voor europese trips voor de 28kWh, dat is door electric felix een paar jaar geleden al een paar keer getest. Zijn laatste ioniq rit was naar Spanje, en om er zo snel mogelijk te zijn was het een kwestie van 130 rijden en vaak laden.

En de batterij van de ioniq is geen Lion batterij en dus niet te vergelijken met een telefoon batterij. De 28kWh ioniq heeft een LiNiMnCoO2 met gigantisch veel cobalt, vandaar het goede snelladen. Ik laat ook uiteraard altijd als het lukt naar 100%.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb nu 2 jaar de Vredestein Quatrac onder m'n 28kWh Ioniq en ze bevallen me een heel stuk beter dan de Michelin Energysavers die er standaard onder lagen. Omdat ik m'n best had gedaan om ze gauw op te rijden, waren ze gelukkig na 25k km al op. 8)
Het verbruik met de Quatrac is ergens rond de 5-7% hoger gok ik.
Ze bevallen prima en onder álle omstandigheden heeft de auto meer grip.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Scatman_II schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Mijn IONIQ heeft nu met net over de 130.000km een SOH van 97,5% sinds het begin van deze winter en geeft daarbij (met huidige SOC, ik heb geen data van andere waardes):
SOC BMS: 45,5%
SOC Display: 46,5%

De auto rapporteert 21492 kWh te hebben ge'charged', ofwel 716x z'n capaciteit van ~30kWh.
Met 130.000km op de teller is dat dus gemiddeld 16,5 kWh/100km. Dat betekent ofwel dat de vorige eigenaar (tot '13.000km geleden') 'm flink meer doortrapte dan ik, of dat er ergens een flink efficientieverlies niet is meegenomen.
Vanmiddag even opnieuw opgelet, gerapporteerd door Car scanner:
Bij nog steeds een SOH van 97,5%,
SOC BMS: 81.5%
SOC Display: 85.5%

Dat lijkt erop dat 'onderin' deze waarden steeds meer overeen komen, en 'bovenin' er nog best wat marge is. Wat dat zegt, geen idee :?

Leuke app trouwens, er is een veld om te zien of je remlicht aan gaat bij decellereren. Ik heb altijd een stinkhekel aan mensen die te pas en onpas remmen (en daarmee een kettingreactie op de weg veroorzaken). Maar waarschijnlijk rij ik nu zelf ook zo'n apparaat dat bij even gas los de rode kerstboom aanzet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
Hoi allemaal,

Sinds vandaag doet mijn voorruitventilator het niet meer. Komt totaal geen lucht meer uit, erg vervelend dus als de voorruit beslaat. Weet iemand of je zelf bij de betreffende onderdelen (servomotor o.i.d.) kunt komen om te kijken waar het probleem ligt? Of zal dan het hele dashboard uit elkaar moeten?

Bedankt alvast!

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:59:
ik heb ook steeds vaker de 'snellaadfout' :/ laatst bij een shell recharge, stopt ie na 2 minuten 'ended by user'.. maar goed dat was alles wat ik nodig had haha

Snel rijden en vaak laden is het beste voor europese trips voor de 28kWh, dat is door electric felix een paar jaar geleden al een paar keer getest. Zijn laatste ioniq rit was naar Spanje, en om er zo snel mogelijk te zijn was het een kwestie van 130 rijden en vaak laden.

En de batterij van de ioniq is geen Lion batterij en dus niet te vergelijken met een telefoon batterij. De 28kWh ioniq heeft een LiNiMnCoO2 met gigantisch veel cobalt, vandaar het goede snelladen. Ik laat ook uiteraard altijd als het lukt naar 100%.
Kan zijn, maar de fabrikant geeft dus aan dat standaard tot 80% laden beter is voor de levensduur, en tot 100% laden idealiter vlak voordat je daarna wegrijd. Ik zag vandaag ook dat die eerste 10% die je opmaakt de meeste kilometers leveren: dik 60 voor ik onder de 90 zakte. De volgende 10% leverden nog maar ±31km, daarna ±26.... en steeds minder.

Wel een pechdag. De Tesla lader waar ik wilde laden tijdens het eten kapte er bij 42% mee, dus we moesten doorrijden naar een fastned om de sessie daar af te maken. Daar troffen we een kapotte lader... de enige vrije. De auto naast ons was na een minuut of 7 vruchteloos proberen klaar en wist ons te vertellen dat die lader niet werkt zolang die waar haar auto aan ging, in gebruik is, maar dat ook die 'langzaam' was (max 220km/u laden) maar dat is voor ons geen issue natuurlijk. Aangehangen tot 81% (30km meer bereik dan nodig was om thuis te komen) maar dat verschil begon langzaam terug te lopen. 50km voor huis was het verschil nog maar 9% en besloot ik toch nog even 10 minuten te laden. Uiteindelijk heb ik de 40km die me dat opleverde niet nodig gehad, kwam met ±45km resterend aan. Ik heb deels 105 gereden ipv 100 en de temperatuur zakte langzaam in tot -2 graden, maar toch... gemiddeld verbruik is uiteindelijk opgekropen naar 14.7kwh/100km voor de hele ±500km die ik gereden heb vandaag. Nog niet slecht, maar wel een hoop vertraging door het gehannes met die laders en een kleine file vanwege iemand die het gepresteerd heeft om diens auto ondersteboven, over de vangrail heen tegen een pijler van een viaduct neer te leggen :?.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:21
Vaseline lost de rubber op. Heb ik geleerd tijdens mijn seksuele opvoeding. Nooit vaseline als glijmiddel gebruiken voor... je rubber(tje). ;) Test maar eens, het rubber smelt weg.
WD40 houdt vuil vast als ik het goed begrijp, dus is ook niet zo aan te raden. Siliconenspray kan een oplossing zijn. Misschien gebruik je dat ook al als glijmiddel. ;)

Om de gaande discussies aan te vullen. De Ioniq heeft een Lithium Polymeer batterij, inderdaad niet het type batterij dat je in andere elektronische apparatuur terugvindt (Li-ion). Wat de capaciteit daarvan bedraagt, begin ik dadelijk nog het 26 kWh team te geloven. Hieronder vind je mijn berekening terug. Er zijn enkele onbetrouwbare variabelen: 1) niet van quasi 0% tot 100% geladen. 2) Ik gebruik een goedkope Hombli smart socket om mijn verbruik te monitoren. Of die degelijk geijkt is, is een vraagteken 3) Het is gokken naar de rendementsverlies. 4) Ik heb tussen het laden door een noodvervoer van 3km moeten doen, aan +-150Wh/km zou er dus nog een 0,5kWh af moeten, maar dat doe ik niet, maar verreken ik in het rendementsverlies. Maar dus! Hierbij de resulaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab-mSXXa_x8ckeo_CS26cTY3uY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cXGrpOQGBFQUi3AwvYLQ2cZV.jpg?f=user_large

Ik ben gestart met laden aan 12% (15km GOM). Even erbij zeggen: die km's onderaan smelten weg als sneeuw voor de zon, maar eens ik van de snelweg afga, zijn ze relatief betrouwbaar.
Ik heb volgens de Hombli 25,45 kWh (88%) geladen (ik kan jammer genoeg niet zien over hoeveel uur), maar volgens de Hombli zit dit rond de 2550W, volgens mijn Boxx (de Belgische Toon thermostaat) zit dit eerder rond de 2300W dacht ik (moet ik dubbelchecken).
Qua rendementsverlies aan de Granny moet ik gokken, maar wat ik me herinner is de Ioniq hier geen uitschieter (zoals de Zoé, die richting 20% durft gaan dacht ik?). Het lijkt me eerder een zuinige(re) jongen (waarom, lees je later). Ik neem 10%.
Aan een rendement van 90% zou er 22,9 kWh in de auto zijn gestroomd. Verreken dit naar 100% en juist ja, je komt uit op 26,02 kWh.
Ik dubbelcheck door mijn zomerverbruik op de snelweg (12kWh à 105km/u) te verrekenen. Hiermee haal ik 216km, een waarde die ik ook afgelopen zomer effectief had tijdens onze vakantie over een rit van 430km en toenemende hoogtemeters. Een verbruik van 11kWh/100km komt neer op 236km. De max GOM die ik in de zomer zie bij zuinige ritten (eerder late lente, zonder airco) is 242km. Lijkt me dus best te kloppen.
Bij een rendementsverlies van 15% zou ik maar 24,4kWh capaciteit hebben en slechts 204km halen in de zomer, en daar zit ik absoluut boven.
Mijn conclusies op dit n=1 onderzoek is:
- de granny is best oké om te laden
- het rendement lijkt te schommelen rond de 90%
- de Ioniq 28kWh lijkt gek genoeg inderdaad 26kWh te slikken (of mijn SOH moet zo beteuterd zijn, waar ik niet van uitga, hop, weer een onbetrouwbare variabele).
Deze test nog eens doen volgend jaar. Durf te gokken dat de resultaten quasi identiek zullen zijn (degeneratie doet zich vooral de eerste jaren voor).

Wat eraan vooraf ging: een rit van +-175km, heenrit droog (en zuinig à 12kWh), terugrit met regen (en hoger verbruik à 15-16kWh. Als resultaat een gemiddelde van rond de 14kWh. Hoewel de ruime reserve bij vertrek (+-45km) toch ook met slechts 15km reserve toegekomen. Maar zoals gezegd, eens van de snelweg af en met nog +-15km te gaan klopte de GOM wel en behield hij zijn reële nog te rijden km's.

Mijn auto is donderdag binnen geweest voor de terugroepactie van de massakabel (laat geval...). De droeve voorbanden welke quasi 0 grip hebben bij nat wegdek zaten op hun 3mm. Dit blijken Gislaved Ultra Speed 2's te zijn. Nog nooit van het merk gehoord (zelfs de garage kende het niet). Ik dacht dat het om goedkope rommel ging. Blijkt echter niet zo te zijn. Wat UltraSpeeds onder mijn Ioniq doen, dat vraag ik me ook weer af. De naam matcht niet echt met de auto. Maar als ze origineel onder de wagen lagen, viel het qua slijtage duidelijk goed mee na 112k km.
Er komen Hankook Ventus Prime 2's onder. De garage is nogal fan van Hankook, en uit de reviews komen deze als best oké. Het zijn geen A labels qua zuinigheid (wel B ), maar de Gislaved zijn C's, dus daar valt een procentje te besparen. Iemand ervaring met deze band?
Ik hoop vooral dat op besneeuwd wegdek ze het weten te redden. Valt niet vaak voor, maar met die Gislaved had ik écht geen vertrouwen op aangetrapte sneeuw (bv. een parking) gezien de reeds opgedane slechte ervaringen...

Wat het achterlicht in Carscanner betreft: klopt, vind ik ook een leuke gimmick. Je kan het ook zelf zien in het donker, in de reflectie van de onderkant van de bovenste achterruit (ben je mee?). Naar mijn ervaring geeft hij geen remlicht bij regeneratie 1, wel bij 2 (en 3 natuurlijk). Bij stand 2 is dit na een seconde of 2 dat ie aanspringt. Dit lijkt overeen te komen met 2 blokjes regeneratie links op het dashboard (28kWh) wanneer ik one pedal drive. Ik probeer hier ook rekening mee te houden om mijn achterliggers niet te vervelen.

Wat de Tesla snelladers betreft: ik heb hier ook vaak problemen mee gehad (dacht eerst dat de klemmende lader niet goed zat). De wagen volledig uitzetten is voor mij de oplossing. Sindsdien geen foutmeldingen meer bij Tesla, en na het starten van het laadproces kan de auto gewoon weer aan.
Bij andere snelladers heb ik nooit problemen gehad en heb ik geen idee of ik dan de auto zonder het door te hebben uitzet of niet, maar ik gok van niet.

[ Voor 4% gewijzigd door maarte997 op 07-01-2024 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 19:21
Ik heb nu de quatrec onder de ioniq liggen en ik moet zeggen dat er weinig geluid van de banden afkomt (niet meer dan gebruikelijk). Het gebruik van de auto ziet er ook goed uit, met deze temperaturen rij ik gemiddeld 15.2kwh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb zeer recentelijk een Ionic 28kwh aangeschaft als 2e auto naast onze Model 3. In veel opzichten is de Ionic eigenlijk veel fijner.

Nu maakt mijn Ionic best veel herrie. Vooral getik op lage snelheid, overgaand in gebrom op hogere snelheid. Het lijkt 1-op-1 op de problemen ‘helicopter noise’ met de lagers in de elektromotor of GDU (gear drive unit). Bij loslaten van het ‘gaspedaal’, verdwijnt die ook weer.

Ik heb deze gekocht bij een universele garage. Die zegt “er is niks aan de hand zolang er geen storingslampje brand”. Ik wil graag een 2nd opinion om de discussie op gang te brengen. Bij Hyundai moet ik 2-3 mnd wachten op een serviceafspraak. Dat is veel te lang en doet het aansprakelijkheidsverhaal richting verkoper geen goed.

Vraag; is er een EV specialist in de Randstad die me kan helpen met een diagnose?

2018 Ionic Electric 28 kWh Premium. 150.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

martinvh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:52:
Ik heb zeer recentelijk een Ionic 28kwh aangeschaft als 2e auto naast onze Model 3. In veel opzichten is de Ionic eigenlijk veel fijner.

Nu maakt mijn Ionic best veel herrie. Vooral getik op lage snelheid, overgaand in gebrom op hogere snelheid. Het lijkt 1-op-1 op de problemen ‘helicopter noise’ met de lagers in de elektromotor of GDU (gear drive unit). Bij loslaten van het ‘gaspedaal’, verdwijnt die ook weer.

Ik heb deze gekocht bij een universele garage. Die zegt “er is niks aan de hand zolang er geen storingslampje brand”. Ik wil graag een 2nd opinion om de discussie op gang te brengen. Bij Hyundai moet ik 2-3 mnd wachten op een serviceafspraak. Dat is veel te lang en doet het aansprakelijkheidsverhaal richting verkoper geen goed.

Vraag; is er een EV specialist in de Randstad die me kan helpen met een diagnose?

Onlangs heeft @baerdt dit in een uitgebreide post goed beschreven hoe hij het heeft laten repareren. Het was alleen wel in Osnabrück, dus niet bepaald de randstad. :+

P.s., het is een Ioniq, met een q. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL

Ja mijn ervaring is ook dat dealers het enorm druk hebben. Voor een simpele onderhoudsbeurt moet ik ook meer dan 2 maanden wachten.
Misschien is er een optie om dit duidelijk schriftelijk samen vast te leggen met de verkopende partij? Dat er eventueel aanspraak gemaakt kan worden op garantie als blijkt dat er wel een defect is? (en dat is er bijna 100% zeker).

Dat de garage zegt dat er niks aan de hand is zolang er geen lampjes branden is natuurlijk onzin. Er kan heel veel kapot of versleten zijn voor er een lampje gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:17

Ik heb een 2017 ioniq ,85.000km. GDU werd vervangen na 25.000km , geluid bleef hetzelfde en tot op heden is dit niet veranderd. Ik heb het niet meer laten repareren. Het geluid heb ik vooral bij zeer lage snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Andere dealer? Ik ben tevreden over Hyundai Wittenberg Hilversum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Grappig, Hyundai Wittenberg Amersfoort merkte ik juist weer een matige hoeveelheid kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-01-2024
Dank allemaal voor de response op mijn lager issue vraag. En excuses voor de spelfout. Uiteraard is het Ioniq en hij is Iconic.

Ik heb even een reach out aan twee Tweakers gedaan dit dus buiten de dealer hebben laten fixen.

Nu is de handelaar waar ik de Ioniq van gekocht heb heel behulpzaam, maar merk je gewoon dat het aan de EV kennis ontbreekt. Als er een grote kostenpost is, zal hij hem netjes terugkopen. Maar veel liever hou ik deze auto en wordt het gefixed. Een definitieve diagnose is daar natuurlijk het essentiële startpunt voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Net nieuwe banden op mijn 28kwh Ioniq gedaan, Vredestein Ultrac, goedkope zomerbanden, die het 100.000km hebben volgehouden, en toen had ik nog 2,5mm over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

zerocool schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:20:
Net nieuwe banden op mijn 28kwh Ioniq gedaan, Vredestein Ultrac, goedkope zomerbanden, die het 100.000km hebben volgehouden, en toen had ik nog 2,5mm over.
Klinkt niet heel logisch om met -2 nieuwe zomerbanden te monteren (toch)?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Atomic2005 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Klinkt niet heel logisch om met -2 nieuwe zomerbanden te monteren (toch)?
Ik monteer ze voor 100.000km in twee jaar, niet voor 3 dagen in januari dat het vriest >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

<insert opmerking over winterbanden die het aantoonbaar beter doen dan welke zomerband dan ook onder de 7 graden>

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Alsof die 7 graden een hard omslagpunt is dat winterbanden ineens alles veter doen dan een zomerband.
Zolang het niet vriest, glad of sneeuwt kun je alsnog prima uit de voeten met zomerbanden
Ik heb ruim 2 decennia alleen maar met zomerbanden gereden en had bij m'n vorige auto een setje winterwielen gekregen, dat was ineens érg makkelijk driften vergeleken met de zomerbanden, óók bij temperaturen onder de 7 graden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Vanochtend was het flink koud hier (-6). Ik had de temperatuur in de auto op Auto staan, 20 graden. Dat leverde een Airco verbruik op van rond de 2kW. Toen ik de temperatuur op 19 instelde zakte dit naar 1.1-1.2kW, maar ik heb het de hele rit (30 minuten) niet onder de 1kW zien komen (dus de warmtepomp werd volgens mij niet gebruikt). Meer mensen met deze ervaring? Ik heb laatst nog geverifieerd dat de WP gewoon werkte (enkele minuten 2-3kW, daarna 0.5kW).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:42

WCA

Arfman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:31:
Vanochtend was het flink koud hier (-6). Ik had de temperatuur in de auto op Auto staan, 20 graden. Dat leverde een Airco verbruik op van rond de 2kW. Toen ik de temperatuur op 19 instelde zakte dit naar 1.1-1.2kW, maar ik heb het de hele rit (30 minuten) niet onder de 1kW zien komen (dus de warmtepomp werd volgens mij niet gebruikt). Meer mensen met deze ervaring? Ik heb laatst nog geverifieerd dat de WP gewoon werkte (enkele minuten 2-3kW, daarna 0.5kW).
Geen idee of het bij auto's ook zo is, maar bij warmtepompen voor de woning doen die bij kouder dan -4 ongeveer bijna niet meer zuiniger dan gewoon een PTC kachel.

Klopt niet wat ik hier schrijf, moet nog iets kouder zijn voor dat zo is.

In ieder geval, de kou komt de zuinigheid niet ten goede en ik vraag me af of je met 1kW PTC de cabine op temperatuur kan houden op snelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door WCA op 09-01-2024 14:30 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
WCA schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Geen idee of het bij auto's ook zo is, maar bij warmtepompen voor de woning doen die bij kouder dan -4 ongeveer bijna niet meer zuiniger dan gewoon een PTC kachel.
Dit is niet correct.
Bij -10 veelal een COP van 2,5 of meer.

En redelijk off topic, dus mijn suggestie is dat je de post verwijderd.

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 09-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 13-09 20:46
Zijn dit geen waarden die juist bewijzen dat de warmtepomp het doet? Ik meen dat de PTC verwarming maximaal 4 a 5 kW kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Vanmorgen was het hier tussen de -5 en -6. Ik heb de auto laten opwarmen met enkel het AC knopje aan en niet de HEAT knop. Toen ging het verbruik naar ongeveer 1000 watt en daarmee gebruikt hij dus enkel de warmtepomp om te verwarmen.
Het duurt een stuk langer dan met de HEAT knop aan, maar daarmee trekt hij dan ook zo 5-6kW. Ook onder 0 werkt de warmtepomp nog prima en een stuk zuiniger dan het warmte-element. Na een paar minuten was het ijs van de ramen en kon ik vertrekken.

Met dit weer is (vooral aan het begin van de rit) een verbruik van rond de 1000 watt helemaal niet gek. Alles in je auto is koud, dat moet hij allemaal verwarmen voor hij nog verder zal terugschalen. Meestal zie je na 30 minuten het verbruik wat meer zakken.

Pagina: 1 ... 157 ... 195 Laatste