Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08

Metro2002

Memento mori

Verbruik was hier vanochtend bij -4 ook wel aan de stevige kant (17Kwh/100km) maar was helaas ook veel filerijden en alle varianten van de verwarming aan (stoel, stuur, kabine). Heb ivm het sticky steering probleem vanochtend de verwarming op 22 laten staan om te testen en het fenomeen trad vanochtend ondanks de kou totaal niet op. Blijf het maar vreemd vinden, ga vanavond op de terugweg de helft vd rit met de kachel op 22 proberen en de 2e helft met de verwarming op standje crematie op te zien of het probleem dan opkomt. Dan weet ik zeker dat het daaraan ligt. Aan de buitentempratuur ligt het in elk geval niet want dan had ik het vanochtend wel gevoeld bij -4.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 09-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Knock on wood, maar sinds het onbedoeld leegtrekken van het 12v systeem en de daarna vermoedelijk volgende totale reset van het systeem heb ik geen phantom drain meer gezien op de hoofdaccu... gaat nu 2 dagen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 06:49
Als de sticky steering zijn bron vind in kou dan zou het misschien enkel om te krappe toleranties gaan en niet om de mate van smering.

Alu zet meer uit dan staal en zodra het huis warm is dan is misschien de spanning van de lagering af.

Iemand met sticky steering zin om te kijken hoe het gaat als je met een haarfohn het stuurhuis voorverwarmt voor je in de bittere kou vertrekt zonder de verwarming te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

SvenHe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:48:
Als de sticky steering zijn bron vind in kou dan zou het misschien enkel om te krappe toleranties gaan en niet om de mate van smering.

Alu zet meer uit dan staal en zodra het huis warm is dan is misschien de spanning van de lagering af.

Iemand met sticky steering zin om te kijken hoe het gaat als je met een haarfohn het stuurhuis voorverwarmt voor je in de bittere kou vertrekt zonder de verwarming te gebruiken?
Vanochtend had ik het niet dus ik denk niet dat het zozeer aan de buitentemperatuur ligt. Het lijkt meer een combinatie van factoren te zijn, kachel hoog en buiten koud bv maar dat ben ik nu aan het uitproberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:17
Nogmaals, ik heb sinds het reinigen en smeren geen sticky stering meer gehad, ook niet nu het vriest.

Het is een waterdragend vet wat er origineel inzit. En er zit te weinig smering in an sich.

Daardoor heb je sticky steering.

[ Voor 39% gewijzigd door luke22 op 09-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:23:
Nogmaals, ik heb sinds het reinigen en smeren geen sticky stering meer gehad, ook niet nu het vriest.

Het is een waterdragend vet wat er origineel inzit. En er zit te weinig smering in an sich.

Daardoor heb je sticky steering.
Ik heb tot nu toe alleen de kruiskoppelingen gesmeerd (nog niet het stuurhuis zelf) maar aangezien het nu maar zo nu en dan optreedt en (zoals het er nu naar uitziet) onafhankelijk van de buitentemperatuur lijkt te zijn ben ik nog even verder aan het zoeken, smering lijkt dan niet echt logisch :?
Hooguit kan het nog aan de luchtvochtigheid kunnen liggen, dat zou jouw opmerking wel logisch maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 09-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Vanmorgen was het hier tussen de -5 en -6. Ik heb de auto laten opwarmen met enkel het AC knopje aan en niet de HEAT knop. Toen ging het verbruik naar ongeveer 1000 watt en daarmee gebruikt hij dus enkel de warmtepomp om te verwarmen.
Het duurt een stuk langer dan met de HEAT knop aan, maar daarmee trekt hij dan ook zo 5-6kW. Ook onder 0 werkt de warmtepomp nog prima en een stuk zuiniger dan het warmte-element. Na een paar minuten was het ijs van de ramen en kon ik vertrekken.

Met dit weer is (vooral aan het begin van de rit) een verbruik van rond de 1000 watt helemaal niet gek. Alles in je auto is koud, dat moet hij allemaal verwarmen voor hij nog verder zal terugschalen. Meestal zie je na 30 minuten het verbruik wat meer zakken.
Wait, what? De HEAT-knop zorgt dus voor een ander warmte-element dan de warmtepomp? Ik heb altijd gedacht dat als ik 'heat' uitzet, dat ik dan gewoon 'de optie tot verwarmen' uit zou zetten.

Kortom HEAT helemaal uitschakelen en alleen AC aanlaten is in de winter het meest efficient?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
Richh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Wait, what? De HEAT-knop zorgt dus voor een ander warmte-element dan de warmtepomp? Ik heb altijd gedacht dat als ik 'heat' uitzet, dat ik dan gewoon 'de optie tot verwarmen' uit zou zetten.

Kortom HEAT helemaal uitschakelen en alleen AC aanlaten is in de winter het meest efficient?
Zoek in dit topic even op 'HEAT', dit is nu meermaals bediscussieerd en gevalideerd adhv defecte warmtepompen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:24
[...]

't Is gewoon niet duidelijk... :-) Zet je cabine eens op 22°, maar zet HEAT en AC uit, ... Suprise: er zal warmte uit de blazers komen!
Maar algemeen wordt aangenomen dat AC je cabine opwarmt/koelt met de warmtepomp (enkel). En Heat je cabine opwarmt, eerst met het verwarmingselement, zodra de cabine quasi op temperatuur bereikt is, neemt de warmtepomp het over. Het opwarmen van de cabine duurt niet langs hier, gezien de auto altijd in een garage staat en de (potentiële) winst in bereik verwaarloosbaar is t.o.v. het afnemend comfort (langer een koudere cabine).
Ik zet hem gewoon standaard op Auto 18-19°, afhankelijk van het weer buiten stuur- en stoelverwarming aan. Ik vind het trouwens indrukwekkend wat een impact de stuurverwarming op mijn algemene temperatuurgevoel heeft. Zodra deze na een half uur automatisch uitspringt, ervaar ik opmerkelijk meer koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vond het qua verbruik nog meevallen.

Vanmorgen een 60km rit met -4 gehad door stad en over 60/80/100 wegen
Stoel/stuur/HEAT aan, zowel voor en achter en ook alles aantal minuten aangehad voor vertrek.

Uiteindelijk op 15,6kWh/100km uitgekomen.

(ook ik dacht dat HEAT uit = geen verwarming)

[ Voor 8% gewijzigd door Atomic2005 op 09-01-2024 20:36 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
maarte997 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:05:
[...]

't Is gewoon niet duidelijk... :-) Zet je cabine eens op 22°, maar zet HEAT en AC uit, ... Suprise: er zal warmte uit de blazers komen
Die ervaring had ik vanmorgen toch niet. Zonder A/C werd het steeds kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 21:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Vanmorgen voor het eerst een aangevroren laadpoort gehad: die ging mooi niet open met t dashboardknopje. Lang leve de handleiding scannen, want die noodontgrendeling in de kofferbak saved the day. :)

Vanavond bij het parkeren wel iets vreemds, wat vanmiddag nog niet was: een soort storing in de achteruitrijdcamera.

De strepen flikkeren in het beeld,wat zich lastig laat vastleggen op foto.
Hebben meer mensen toevallig zoiets gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvXQxEcGbY-bNg7bJ0MW5SuSVFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogMX1ZWYffWgzPiwouDi6f1J.jpg?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:55
[...]

Correct. Heat is verwarmen met de warmtepomp en het verwarmingselement als hij flink moet verwarmen. Als het wat op temperatuur is zal hij het verwarmingselement uitschakelen.

Gebruik je AC, dan gebruik je alleen de warmtepomp. Het kan dan wat langer duren voor de auto op temperatuur is.

Zoals aangegeven is dit een paar keer voorbij gekomen. Zo kan je ook goed testen of de warmtepomp nog werkt.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Scatman_II schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:24:
De eerste lange reis met de rode IONIQ 28 overgenomen van medetweaker (als je bij naam vermeld wilt worden laat het even weten ;) ) is voorspoedig verlopen!

Nederland-Zwitserland voor ruim een week 'overwinteren' in de sneeuw :o
Leuk! Dat is de derde keer dat ie in Zwitserland is. De vorige twee keer was dan wel in de lente, dus zonder sneeuw. En geen kinderen maar wel een Pa van 80+ die qua blaas een range heeft die vergelijkbaar met de Ioniq. Qua stops zal ik vergelijkbaar gescoord hebben vermoed ik. Ik heb dat nooit echt bijgehouden. Mijn taktiek op lange reizen was ABRP laten rekenen. De volgende laadpaal als target instellen op de navi en rijden maar. Daar bij vertrek weer opnieuw laten berekenen, instellen en weer verder. Vaak liepen de laadbeurten langer uit dan gepland. Eigenlijk was dat toch het grote nadeel van de 28 kWh. Na 94% is het gewoon stop. Mocht je langer willen of kunnen pauzeren, dan komt dat niet ten goede aan meer lading.
Ik zal nog eens schrijven in het topic voor lange afstandsreizen met EV.
Volgens mij is daar nog wel meer historie te vinden van "Zoefje". Ik heb je ongetwijfeld verteld van de twee rondreizen door Noorwegen? 4400 km en 6400 km. Die laatste was een rit naar de Noordkaap.

Dit jaar met de Tesla zouden we wat rustiger aan doen. Een beetje op de bonnefooi door Zweden, maar niet meer helemaal naar de Noordkaap. Uiteindelijk een stukje Finland meegepakt en na de Lofoten door Zweden weer terug gereden. Ondanks dat we minder wilden rijden een nieuw record: 7344 km.

Echt.. als je met de Ioniq elektrisch hebt leren rijden en je stapt daarna over op een auto met een serieus lange range, snap je niet dat mensen nog verlangen naar een ICE. Wat met de Ioniq geen probleem, maar hooguit een leuke puzzeltocht was, is met de Tesla nieteens meer een uitdaging.

Maar ik dwaal af...
Conclusie: LPG rijden is een stuk goedkoper dan snelladen met een EV. Maar dat maakt het rijgenot meer dan goed.
Maar dat geldt alleen op lange ritten. De rest van het jaar rij je goedkoper.
Opvallend is dat we op de heenweg hebben geprobeerd langzaam te rijden om minder te laden, en terug juist flink hebben doorgejakkerd met waar het mocht 130 op te teller - en dat juist terug (heuvels af?) qua verbruik gunstiger uitvalt!
Ik heb op langere ritten nooit minder dan de maximale of adviessnelheid gereden, behalve als ik dreigde de volgende lader niet te halen. In Duitsland zelfs regelmatig wat harder als ik zag dat ik de ruimte had in de accu.
In de bergen rijdt dit apparaat echt top, altijd vermogen, geen moment koud gehad en volop grip met de winterbanden. Enige billenknijp momentje was dat we met ~40% SOC vanaf het huisje op 1500m naar ~>2km hoogte gingen rijden en er toch even 25% accu verdween voor we boven waren.
En nee, dat krijg je er maar nauwelijks weer bij met regeneren (50% efficient of minder) :P
Check. Een EV is heerlijk in de bergen. Maar mijn ervaring is wel dat er bij het dalen fors kan worden bijgeladen. Heb je wel de horizontaal afgelegde kilometers verrekend? Want die krijg je natuurlijk niet meer terug.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Scatman_II schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:39:
Mijn IONIQ heeft nu met net over de 130.000km een SOH van 97,5% sinds het begin van deze winter
:o Ik dacht dat dat getal niet van de 100% af kon komen.
De auto rapporteert 21492 kWh te hebben ge'charged', ofwel 716x z'n capaciteit van ~30kWh.
Met 130.000km op de teller is dat dus gemiddeld 16,5 kWh/100km. Dat betekent ofwel dat de vorige eigenaar (tot '13.000km geleden') 'm flink meer doortrapte dan ik, of dat er ergens een flink efficientieverlies niet is meegenomen.
Mijn verbruik op het dashboard herinner ik me als tussen de 14 en 15. Naast de lange reizen en eens per zes weken een retour Vlissingen, was het vooral 90 km per dag woon/werk met 85 en 105 km/u. Niet echt flink doortrappen toch? Misschien is dat het verschil tussen opladen en ontladen?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:44:
Knock on wood, maar sinds het onbedoeld leegtrekken van het 12v systeem en de daarna vermoedelijk volgende totale reset van het systeem heb ik geen phantom drain meer gezien op de hoofdaccu... gaat nu 2 dagen goed.
Ik heb ooit op een internationaal forum wel eens gelezen dat de radio/nav unit een lek had en soms aan bleef staan. Dat zou na een reset met de stroom er af opgelost kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:13
Electric vehicles compatible with Android Auto can share real-time battery information with Google Maps – coming first to the Ford Mustang Mach-E and F-150 Lightning in the coming months, with others to follow. This integration will make driving an electric vehicle easier, as Google Maps will provide your estimated battery level upon arrival at your destination, suggest charging stops along the way and even estimate how long charging will take based on your vehicle.
Hopelijk komt dit ook voor ons! Dat zou langere ritten net het laatste stukje meer zorgenloos maken voor mij. Ik heb enige hoop aangezien de head unit dezelfde is als de Ioniq 5 (voor de 38kWh), die misschien nog wat meer prioriteit krijgt van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:05
Ik verwacht meer van de app ChargingTime die hopelijk snel met een Android versie komen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:13
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:57:
Ik verwacht meer van de app ChargingTime die hopelijk snel met een Android versie komen.
Haalt die ook de actuele SoC op, en zo ja, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Lintesir schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Haalt die ook de actuele SoC op, en zo ja, hoe dan?
Nee dat denk ik niet maar misschien iemand dat met de IOS versie dat weet. Is voor mij ook niet nodig, ik wil op mijn route alleen de komende laders zien en of ze vrij zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik kwam er vanmorgen achter dat de warmtepomp van mijn (pas aangekochte) Ioniq uit 2018 niet werkte.

Het verbruik bij stilstand startte rond de 4 kW voor climate control en zakte nooit beneden de 2 kW. Dat is met 0 graden buiten, interieur op 19 graden.

Ik had geen ‘geluid / gevoel / geur etc - referentie’ omdat ik dus niet eerder een werkende warmtepomp had. Als ik de ‘HEAT’ knop uitschakelde, met ingeschakelde A/C dan werd het weer koud in de auto met 0.0 kW climate control verbruik.

Ik ben bij Auto Airco Vullen (Alphen ad Rijn) geweest. Die constateerden dat er maar weinig vulling in het systeem zat. Toen er wat werd toegevoegd gebeurde er ineens de volgende dingen (draaien die bij jou niet dan werkt je warmtepomp dus niet):
- de fan achter de grille ging draaien
- warmtepomp gaat licht zoemen
- het meest zichtbare is dat er koelvloeistof gaat stromen door het tankje naast de inverter.
- de aluminium ongeïssoleerde leidingen tegen het schutbord worden heet.

Als je alleen de warmtepomp wilt gebruiken moet HEAT uit staan en A/C aan staan. Als je volledig op Auto staat, dan komt HEAT vanzelf aan en werken de elektrische verwarming en warmtepomp samen. De elektrische verwarming gaat na een paar minuten uit en de warmtepomp neemt het over. Bij mij daalde het verbruik - na reparatie - van 2-4 kW naar rond de 0.5 kW.

We hebben uit interesse voor het systeem de leidingen gevolgd. Dit is een heel complex systeem met 2-3x meer gasvulling dan een reguliere a/c. Een niet werkende warmtepomp betekent ook geen koeling / verwarming van de batterij, inverter etc. Dat zou bij snelladen (pas na reparatie geprobeerd) wel eens een issue kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
dus je bedoeld dat het systeem bijvullen de "reparatie" was en nu alles goed functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
martinvh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:30:
Ik kwam er vanmorgen achter dat de warmtepomp van mijn (pas aangekochte) Ioniq uit 2018 niet werkte.

Het verbruik bij stilstand startte rond de 4 kW voor climate control en zakte nooit beneden de 2 kW. Dat is met 0 graden buiten, interieur op 19 graden.

Ik had geen ‘geluid / gevoel / geur etc - referentie’ omdat ik dus niet eerder een werkende warmtepomp had. Als ik de ‘HEAT’ knop uitschakelde, met ingeschakelde A/C dan werd het weer koud in de auto met 0.0 kW climate control verbruik.

Ik ben bij Auto Airco Vullen (Alphen ad Rijn) geweest. Die constateerden dat er maar weinig vulling in het systeem zat. Toen er wat werd toegevoegd gebeurde er ineens de volgende dingen (draaien die bij jou niet dan werkt je warmtepomp dus niet):
- de fan achter de grille ging draaien
- warmtepomp gaat licht zoemen
- het meest zichtbare is dat er koelvloeistof gaat stromen door het tankje naast de inverter.
- de aluminium ongeïssoleerde leidingen tegen het schutbord worden heet.

Als je alleen de warmtepomp wilt gebruiken moet HEAT uit staan en A/C aan staan. Als je volledig op Auto staat, dan komt HEAT vanzelf aan en werken de elektrische verwarming en warmtepomp samen. De elektrische verwarming gaat na een paar minuten uit en de warmtepomp neemt het over. Bij mij daalde het verbruik - na reparatie - van 2-4 kW naar rond de 0.5 kW.

We hebben uit interesse voor het systeem de leidingen gevolgd. Dit is een heel complex systeem met 2-3x meer gasvulling dan een reguliere a/c. Een niet werkende warmtepomp betekent ook geen koeling / verwarming van de batterij, inverter etc. Dat zou bij snelladen (pas na reparatie geprobeerd) wel eens een issue kunnen zijn.
Is voor mij in de buurt in geval van. :) Maar er rijst bij mij wel de vraag waarom, en vooral, waardoor zat er te weinig gas in? En is er dan ook een lekkage geconstateerd en gerepareerd anders sta je er over een week weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@baerdt Bij het kapotte lager hoor je dan verschil tussen rijden in D en in N? Of klinkt dat hetzelfde?
Ik heb sinds gisteren ook een bijgeluidje en probeer oorzaken te vinden / uit te sluiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvh
Klaarblijkelijk verliest elk systeem over tijd druk. Tot het onder een cruciale waarde komt en het systeem de pomp uitschakelt. Nu is er detectievloeistof toegevoegd om een eventueel lek te kunnen detecteren. Maar als het al lekt, is dat zo langzaam dat het weken duurt voordat het sporen achterlaat.
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Is voor mij in de buurt in geval van. :) Maar er rijst bij mij wel de vraag waarom, en vooral, waardoor zat er te weinig gas in? En is er dan ook een lekkage geconstateerd en gerepareerd anders sta je er over een week weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvh
Ik heb concreet dit probleem. Is bij mij alleen onder last. Als ik regenereer of gewoon uitrol is er geen geluid.
BarryH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:20:
@baerdt Bij het kapotte lager hoor je dan verschil tussen rijden in D en in N? Of klinkt dat hetzelfde?
Ik heb sinds gisteren ook een bijgeluidje en probeer oorzaken te vinden / uit te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
martinvh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:07:
Ik heb concreet dit probleem. Is bij mij alleen onder last. Als ik regenereer of gewoon uitrol is er geen geluid.

[...]
Dan ga ik even m’n wiellagers proberen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
martinvh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:30:
Die constateerden dat er maar weinig vulling in het systeem zat.
De verdamper is een bekende kwetsbaarheid in de Ioniq, lage druk / lage vulgraad is een symptoom van een defecte verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
martinvh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:06:
Klaarblijkelijk verliest elk systeem over tijd druk. Tot het onder een cruciale waarde komt en het systeem de pomp uitschakelt. Nu is er detectievloeistof toegevoegd om een eventueel lek te kunnen detecteren. Maar als het al lekt, is dat zo langzaam dat het weken duurt voordat het sporen achterlaat.

[...]
Gek dat je daar nooit van hoort bij een koelkast. Misschien een goed idee om er bij mijn Ioniq ook maar eens naar te laten kijken om problemen voor te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Tom Paris schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:23:
[...]

De verdamper is een bekende kwetsbaarheid in de Ioniq, lage druk / lage vulgraad is een symptoom van een defecte verdamper.
Yep, reparatie kost 1200 euro bij de dealer. Hele dashboard moet er uit. Er wordt dan wel een verbeterde versie van de verdamper geïnstalleerd, heeft ook een ander onderdeelnummer dan het origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Gek dat je daar nooit van hoort bij een koelkast. Misschien een goed idee om er bij mijn Ioniq ook maar eens naar te laten kijken om problemen voor te zijn.
De meeste koelkasten ondergaan niet zoveel schokken en trillingen als het systeem in je auto.

Ik overweeg de mijne ook na te laten kijken bij de beurt in Mei. Ook alweer 6 jaar oud en geen idee of het systeem eerder gecontroleerd / opnieuw gevuld is.

Meen wel gelezen te hebben dat het tegenwoordig een prijzig grapje is.

[ Voor 23% gewijzigd door Mikkem op 10-01-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 19:54
[...]

Wat gaat ze dan doen? Kunnen ze iets doen om de dure reparatie te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:23:
[...]

De meeste koelkasten ondergaan niet zoveel schokken en trillingen als het systeem in je auto.

Ik overweeg de mijne ook na te laten kijken bij de beurt in Mei. Ook alweer 6 jaar oud en geen idee of het systeem eerder gecontroleerd / opnieuw gevuld is.

Meen wel gelezen te hebben dat het tegenwoordig een prijzig grapje is.
Dat is waar, maar het is toch wel ontworpen voor in een auto. Daarnaast heeft, dacht ik, Mux wel eens geschreven dat zo'n systeem gewoon dicht hoort te blijven. Dus niks controle of bijvullen. Aan de andere kant zijn er genoeg van dit soort bedrijven en die zijn er toch ook niet voor niets. Dus laat ik er toch maar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Da_Poncho schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Wat gaat ze dan doen? Kunnen ze iets doen om de dure reparatie te voorkomen?
Als er te weinig koelmiddel in zit dan is de smering ook minder en dat zal problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvh
Een koelkast is veel meer een volledig dicht systeem zonder koppelingen met rubber o-ringen of rubber slangen tussen bewegende en stationaire delen.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvh
En precies daarom schakelt het systeem uit. Er is mij overigens uitgelegd door de expert dat dit niet een pomp is met intern plunjers/zuigers zoals bij de meeste brandstofauto’s. De aircopomp is een soort huis met een excentrisch roterende spiraalvorm erin. Hij had er eentje openliggen van een hybride auto (niet Hyundai).
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Als er te weinig koelmiddel in zit dan is de smering ook minder en dat zal problemen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:51

matroosoft

Lone Christian

Vandaag een mooie vergelijking tussen de Ioniq en de Leaf bij temperaturen van gemiddeld -2 graden.

Met de Ioniq van huis naar de garage voor APK en terug naar huis.
Met een Leaf leenauto naar het werk en terug naar de garage.

Ioniq 28kWh
Gereden afstand 88km
Resterende range 45km
Theoretische range 133km

Leaf 40kWh
Gereden afstand 138km
Resterende range 14km
Theoretische range 152km

Interessant hoeveel m'n Ioniq altijd weer uit die kleine 28kWh accu weet te persen, heerlijke auto. d:)b

Wat betreft kosten, voor wie er geinteresseerd in is, was een kleine beurt incl. vervangend vervoer voor €250 bij de dealer.

[ Voor 9% gewijzigd door matroosoft op 10-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Had vanochtend volgeladen, range 163km. Dat was toch wel even slikken, maar dat valt dus mee t.o.v. matroosoft :)

In de zomer is een volle accu altijd makkelijk 200km+, heb zelfs een keer 218 gezien. In de praktijk is dat natuurlijk altijd wel iets minder maar ik denk dat met deze temperaturen 50km minder range niks bijzonders is. Best veel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Arfman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:27:
Had vanochtend volgeladen, range 163km. Dat was toch wel even slikken, maar dat valt dus mee t.o.v. matroosoft :)

In de zomer is een volle accu altijd makkelijk 200km+, heb zelfs een keer 218 gezien. In de praktijk is dat natuurlijk altijd wel iets minder maar ik denk dat met deze temperaturen 50km minder range niks bijzonders is. Best veel.
Zojuist even gecheckt, het is nu buiten -5, heb nog 78% batterij, 200km range. Bij een volle accu zit dit zo tussen de 230/240 bij deze temperaturen. Dit is met 'winter mode' aan, dus dat haalt een deel van de range weg maar het effect lijkt te zijn dat het bereik minder onvoorspelbaar is. Hij kan rijden wat hij aangeeft en je krijgt niet dat hij tijdens het rijden plotseling snel range verliest. Ook lijkt het verbruik lager te zijn wat ik niet objectief kan vaststellen maar wel opvalt. Zou ook niet precies weten hoe hij dat zou moeten bewerkstelligen, maar ik ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 21:02
hier met een 28 kWh nu nog 207 km range (GOM, maar dit is in real life meer ~190, ik heb in de zomer wel eens 248 km gezien (en 235 km mee gereden, vond het te eng om door te rijden :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De key fob van mijn vrouw wil niet meer. Dat wil zeggen, ik heb de batterij voor de zekerheid vervangen en het ding geeft ook een rood lampje als je een knop indrukt, maar de auto reageert er niet op. De mijne werkt prima. Wat kan dat zijn? Begin wel een beetje moe te worden van dit soort issues met een vrijwel nieuwe auto :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik kom bij deze temperatuur op een verbruik van zo'n 17kwh/100km dus een theoretisch bereik van zo'n 165km.

Nog een kleine update: Eergisteren op zowel de heen als terugweg de verwarming op 22 graden gehad en geen last van sticky steering gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 11-01-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:17
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:03:
De key fob van mijn vrouw wil niet meer. Dat wil zeggen, ik heb de batterij voor de zekerheid vervangen en het ding geeft ook een rood lampje als je een knop indrukt, maar de auto reageert er niet op. De mijne werkt prima. Wat kan dat zijn? Begin wel een beetje moe te worden van dit soort issues met een vrijwel nieuwe auto :(.
Is meestal vocht of condens in de sleutel, heb het ook gehad met mijn garage opener. Nu heb ik er een zakje met silicagel ( vochtabsorberende korrels ) bij gelegd en hij werkt terug perfect. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 13-09 20:46
Vandaag heb ik een afspraak bij de dealer voor een eindegarantiecontrole, Sticky Steering en gekraak uit het onderstel bij het gaan over korte, flinke drempels.
Van een eindegarantiecontrole hebben ze echter nog nooit gehoord, en de Sticky Steering kon ik net niet reproduceren.

Meer mensen die met deze temperaturen geen sticky steering opmerken? Zou het dan kunnen dat het alleen plaatsvindt tussen de 3 en 13 graden bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
bij ons was de einde garantie controle ineens een reguliere onderhoudsbeurt die buiten de garantie viel... ook zo lekker onzinnig.

@t0mmiiiii het gekraak uit je onderstel is (verwacht ik) de achterbank die kraakt. beetje nylontape ertussen en het is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:03:
Had ik ook, en bleef ook weigeren nadat ik er een nieuwe batterij in had gedaan. Toen maar de 2e fob gebruikt en na een tijdje weer eens de eerste gepakt die het weer bleek te doen. Oorzaak, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
t0mmiiiii schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:07:
Vandaag heb ik een afspraak bij de dealer voor een eindegarantiecontrole, Sticky Steering en gekraak uit het onderstel bij het gaan over korte, flinke drempels.
Van een eindegarantiecontrole hebben ze echter nog nooit gehoord, en de Sticky Steering kon ik net niet reproduceren.

Meer mensen die met deze temperaturen geen sticky steering opmerken? Zou het dan kunnen dat het alleen plaatsvindt tussen de 3 en 13 graden bijvoorbeeld?
Dit is mijn derde winter met de Ioniq. Eerste winter:geen last. 2e winter: sticky steering vanaf de herfst (laat ons zeggen <10°, of zelfs wat vroeger). Probleem ging vanzelf weg in de lente wanneer de temperatuur weer steeg.
Nu begonnen aan de derde winter: geen last van sticky steering. Niets. De situatie is nochtans quasi identiek (behalve de mindere verplaatsingen tijdens corona, 3 winters geleden, dus de auto stond meer binnen toen). De wagen staat thuis in de garage, waar het nu +-6 graden is ofzo, want eens buiten geeft hij snel de waarschuwing dat het buiten 4° is. Op het werk staat hij overdekt aan quasi buitentemperatuur, het aantal gereden km's is quasi identiek, rijstijl en instellingen ook.

[ Voor 4% gewijzigd door maarte997 op 11-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 11:30
t0mmiiiii schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:07:

Bij mij was het gisteren ook nauwelijks merkbaar. En inderdaad vorig weekend toen het hard regende had ik er enorm veel last van. Zou het kou in combi zijn met luchtvochtigheid?

Maar hoe het kan dat het bij @maarte997 dan vanzelf weer is verdwenen blijft me wel een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Remuzzz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Bij mij was het gisteren ook nauwelijks merkbaar. En inderdaad vorig weekend toen het hard regende had ik er enorm veel last van. Zou het kou in combi zijn met luchtvochtigheid?

Maar hoe het kan dat het bij @maarte997 dan vanzelf weer is verdwenen blijft me wel een raadsel.
NOGMAALS.

het is een waterdragend vet dat er in te lage hoeveelheid in je stuurkolom zit.

dat bevriest, metaal zet uit en het geheel wordt niet meer soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
Hoe verklaar je dan dat het gisteren niet optrad, en bij 10 graden vorige week wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luke22
misschien is het heel zuur hoe ik reageer maar de oplossing is nu uitgebreid beschreven en breed bevestigd. Waarom dan zo blijven zoeken, bekijken en discussiëren hierover?

Ik heb ook mijn bijdrage geleverd ( en voor wie het nog gaan doen kan ik mijn ervaring verder uitleggen mocht iets niet duidelijk zijn )

maak daar gebruik van, en wees vervolgens blij dat het opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max247
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De laatste dagen ben ik bij gaan houden wat de laadverliezen zijn. Deze vind ik vrij fors.

Over 4 laadsessies is dit verlies gemiddeld 24%. Er is geladen met zowel 3,7kW en 7,2kW op verschillende laadpalen (hier ondervond ik geen verschil in laadverlies)

Ik gebruik de carscanner “Accumulated normal charging energie” tov de gemeten kWh van de laadpaal voor het bepalen.

Laatste laadsessie van 52 tot 100% 24kWh geladen volgends de laadpaal.

Zijn er meer mensen die dit ondervinden? Het betreft de ioniq 38 versie.

[ Voor 17% gewijzigd door max247 op 11-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:51

matroosoft

Lone Christian

matroosoft schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:01:
Vandaag een mooie vergelijking tussen de Ioniq en de Leaf bij temperaturen van gemiddeld -2 graden.

Met de Ioniq van huis naar de garage voor APK en terug naar huis.
Met een Leaf leenauto naar het werk en terug naar de garage.

Ioniq 28kWh
Gereden afstand 88km
Resterende range 45km
Theoretische range 133km

Leaf 40kWh
Gereden afstand 138km
Resterende range 14km
Theoretische range 152km

Interessant hoeveel m'n Ioniq altijd weer uit die kleine 28kWh accu weet te persen, heerlijke auto. d:)b

Wat betreft kosten, voor wie er geinteresseerd in is, was een kleine beurt incl. vervangend vervoer voor €250 bij de dealer.
Ik bedenk me nu dat de dealer waarschijnlijk ook een rondje gereden heeft met de Ioniq. Dus in werkelijkheid nog wel wat meer bereik. Dat sluit ook wel aan bij mn algemene ervaring dat ik in de winter 150km bereik heb. In de zomer ca. 200km. Er staat ca. 185.000km op mijn Ioniq dus misschien is de accu ook al iets gedegradeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remuzzz
luke22 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:11:
misschien is het heel zuur hoe ik reageer maar de oplossing is nu uitgebreid beschreven en breed bevestigd. Waarom dan zo blijven zoeken, bekijken en discussiëren hierover?

Ik heb ook mijn bijdrage geleverd ( en voor wie het nog gaan doen kan ik mijn ervaring verder uitleggen mocht iets niet duidelijk zijn )

maak daar gebruik van, en wees vervolgens blij dat het opgelost is!
Geen probleem hoor, ik snap je punt. Maar de reden dat we (of in ieder geval ik) er steeds over doorgaan is dat je met dit probleem naar de garage moet. Tuurlijk je kan het ook zelf doen, maar dat is best een grote stap om zelf aan zon dure auto te knutselen, en omdat ik nog garantie op mijn Ioniq heb, zou het gek zijn om zelf daarmee te rommelen.

Maar als je naar de garage gaat, is het wel fijn als ze het daar ook kunnen reproduceren. Vandaar dat ik het liefst zo duidelijk mogelijk probeer te krijgen wanneer het optreedt, zodat ik dat daar ook kan vertellen. (Er is niks zo irritant als een melding maken van iets, en dat je daar komt en dat alles dan gewoon oke werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik probeer nu al een tijd, met groeiende frustratie, mijn IONIQ 28 aan Home Assistant te knopen om het laden slimmer te maken. Dit wil ik natuurlijk low budget doen, met de spullen die ik heb; een ODB dongle en een raspberry pi.
Omdat ik niet precies weet waar ik zo'n vraag kwijt moet maar even hier, hopende op die ene expert!

Ik kan op op het wijde web drie opties hiervoor vinden:
1. IOTConnect https://hokus15.github.io/IOTConnect/Tutorial/ (en de oude versie hiervan Pioniq https://github.com/hokus15/pioniq ) --> Hier staat zelfs specifiek een tutorial voor IONIQ 28!
2. EVNotiPi https://github.com/DBestman/EVNotiPi/blob/master/README.md
3. Een oude telefoon in de auto leggen met EVNotify erop en dit elke keer handmatig triggeren nadat ie z'n verbinding weer is verloren (onpraktisch).

Omdat IOTconnect direct via mijn Wifi naar mijn home assistant zou moeten loggen heeft dit mijn sterke voorkeur. Je hebt ook meteen álle ODB data tot je beschikking tot aan de TPMS sensoren aan toe.
Maar ik krijg het níet aan de praat :(

Wat heb ik gedaan:
1. De Pi Zero W vers geinstalleerd met Raspi OS Lite
2. Alle stappen volgen in de manual https://hokus15.github.io/IOTConnect/Tutorial/ , waardoor Pi en Dongle met elkaar zijn gepaired en getrust
3. De handleiding laat diverse steken vallen die ik met mijn zeer gebrekkige skills probeer recht te zetten;
code:
1
2
3
4
5
6
pip3 install -r requirements.txt
error: externally-managed-environment

× This environment is externally managed

note: If you believe this is a mistake, please contact your Python installation or OS distribution provider. You can override this, at the risk of breaking your Python installation or OS, by passing --break-system-packages.

Dit heb ik geprobeerd op te lossen door de in de laatste regel voorgestelde vlag toe te voegen. Dan krijg ik een 'not on PATH' error, die heb ik geprobeerd op te lossen:
code:
1
  WARNING: The scripts pyserial-miniterm and pyserial-ports are installed in '/home/pi/.local/bin' which is not on PATH.

Fix ?
code:
1
export PATH="$HOME/pi/.local/bin:$PATH"

Eerlijk gezegd heb ik al geen flauw benul meer wat ik hier precies doe 8)7

Daarna moet de 'monitor' nog dmv een .json worden verteld waarmee hij verbinding moet maken. Dit mag je echter zelf verzinnen, de tutorial slaat specifiek dit deel helemaal over.

Bij elkaar gegokt heb ik er dit van gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{
    "publishers":[
        {
            "class": "iotconnect.publishers.mqtt.MQTTPublisher",
            "broker": "192.168.2.35",
            "port": 1883,
            "user": "XX",
            "password": "XX",
            "topic_prefix": "car/sensor/my-car/",
            "connection_retries": 3,
            "qos": 1,
            "retain": true
         }
    ],
    "monitors":[
        {
            "class": "iotconnect.monitors.ioniqev.IoniqEVMonitor",
            "interval": 10
        }
    ]
}

Helaas gaat dit mis met de mqtt publisher:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pi@raspberrypi:/opt/IOTConnect $ python3 -m iotconnect
2024-01-12 10:56:45,755 MainThread     iotconnect                          INFO     ============================================================================
2024-01-12 10:56:45,764 MainThread     iotconnect                          INFO     ======================= Starting IOTConnect (v0.4.1) =======================
2024-01-12 10:56:45,769 MainThread     iotconnect                          INFO     ============================================================================
2024-01-12 10:56:45,782 MainThread     iotconnect                          INFO     === Loading publishers ===
2024-01-12 10:56:45,787 MainThread     iotconnect                          INFO     Loading publisher for class iotconnect.publishers.mqtt.MQTTPublisher...
2024-01-12 10:56:45,959 MainThread     iotconnect                          ERROR    Error loading publisher for class iotconnect.publishers.mqtt.MQTTPublisher. 'bool' object has no attribute 'lower'
2024-01-12 10:56:45,965 MainThread     iotconnect                          ERROR    IOTConnect execution aborted. No publishers loaded
2024-01-12 10:56:45,972 MainThread     iotconnect                          INFO     ======================= IOTConnect stopped =======================

Wat heb ik nog niet gedaan:
- De coder die het project heeft gestart vragen gesteld (het project lijkt verlaten en de eigenaar zal inmiddels wel een andere EV rijden)
- Het opgeven met IOT connect en op een verse installatie EVNotiPi proberen, Op dezelfde installatie bleef deze meteen bluetooth errors geven dus dat gaf nog geen oplossing.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Scatman_II schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:19:
Ik probeer nu al een tijd, met groeiende frustratie, mijn IONIQ 28 aan Home Assistant te knopen om het laden slimmer te maken. Dit wil ik natuurlijk low budget doen, met de spullen die ik heb; een ODB dongle en een raspberry pi.
Omdat ik niet precies weet waar ik zo'n vraag kwijt moet maar even hier, hopende op die ene expert!
Om even bij het begin te beginnen: wat wil je precies gaan doen?
De laadsnelheid aanpassen gaat niet. Dit support de 28kWh variant niet, de OBDII poort kan alleen maar CANBUS-dingetjes uitlezen en er niks naar toe schrijven voor zover ik weet. Dat is iig waarom ik zelf niet de moeite heb genomen om dit te gaan doen.

Wil je je laadsnelheid aanpassen / loadbalancen, dan moet het icm de 28kWh variant, via de laadpaal gebeuren. De 38kWh variant heeft een ander infotainmentsysteem die dmv Hyundai BlueLink wel remote vanalles met je auto kan doen.
De huidige laadstatus uitlezen (xx%) kan je wél doen met de gehele tech stack die je noemt. En icm Home Assistant kan je dan een slimme laadpaal slim aansturen. Echter: als jouw laadpaal op die manier loadbalancing support, dan is je laadpaal zelf vast ook al slim genoeg om de accustatus uit te lezen :) en dat is een stuk betrouwbaarder dan een 'hobby' OBD connectie over wifi :P dus dan zou ik over die weg het laden slimmer maken, zonder verbinding met de auto. edit: dat kan dus niet, stomme beperking! :P

Kortom, voordat je er enorm veel tijd in gaat stopppen :P eerst even checken of het wel écht kan.

Je probleem bij #3 is idd meer technisch dan Ioniq gerelateerd :P maar het makkelijkste is waarschijnlijk overschakelen naar een PC die niet managed is (vermoed dat je dit op een laptop van een werkgever oid probeert te doen? :) ). Want daar ga je waarschijnlijk uiteindelijk ook gezeik mee krijgen haha.
Hij kan uiteindelijk niet bij geinstalleerde Python packages, om dat te doen moet je idd dat pad toevoegen aan je PATH-systeemvariabele. Hoe dat moet bij Windows vind je bijvoorbeeld hier.

Ik denk dat je JSON incorrect is. De fout die je krijgt gaat over dat een ander datatype wordt verwacht dan dat er is aangeleverd, wat echt een fout in de code is. Er vanuit gaande dat de code voor andere mensen wel werkt :P vermoed ik dat de publisher class die je hebt opgegeven onjuist is.

Wat staat er in "iotconnect/iotconnect.config.template.json"? Het lijkt erop dat je het niet helemaal hoeft te gokken maar deels naar de template kan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:04

1. IOTConnect https://hokus15.github.io/IOTConnect/Tutorial/ (en de oude versie hiervan Pioniq https://github.com/hokus15/pioniq ) --> Hier staat zelfs specifiek een tutorial voor IONIQ 28!
3. Een oude telefoon in de auto leggen met EVNotify erop en dit elke keer handmatig triggeren nadat ie z'n verbinding weer is verloren (onpraktisch).

Omdat IOTconnect direct via mijn Wifi naar mijn home assistant zou moeten loggen heeft dit mijn sterke voorkeur. Je hebt ook meteen álle ODB data tot je beschikking tot aan de TPMS sensoren aan toe.

Wat heb ik gedaan:
2. Alle stappen volgen in de manual https://hokus15.github.io/IOTConnect/Tutorial/ , waardoor Pi en Dongle met elkaar zijn gepaired en getrust
3. De handleiding laat diverse steken vallen die ik met mijn zeer gebrekkige skills probeer recht te zetten;
code:
1
2
3
4
5
6

note: If you believe this is a mistake, please contact your Python installation or OS distribution provider. You can override this, at the risk of breaking your Python installation or OS, by passing --break-system-packages.

Dit heb ik geprobeerd op te lossen door de in de laatste regel voorgestelde vlag toe te voegen. Dan krijg ik een 'not on PATH' error, die heb ik geprobeerd op te lossen:
code:
1
  WARNING: The scripts pyserial-miniterm and pyserial-ports are installed in '/home/pi/.local/bin' which is not on PATH.

Fix ?
code:
1

Daarna moet de 'monitor' nog dmv een .json worden verteld waarmee hij verbinding moet maken. Dit mag je echter zelf verzinnen, de tutorial slaat specifiek dit deel helemaal over.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{
        {
         }
    ],
        {
        }
    ]
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-01-12 10:56:45,755 MainThread     iotconnect                          INFO     ============================================================================
2024-01-12 10:56:45,764 MainThread     iotconnect                          INFO     ======================= Starting IOTConnect (v0.4.1) =======================
2024-01-12 10:56:45,769 MainThread     iotconnect                          INFO     ============================================================================
2024-01-12 10:56:45,782 MainThread     iotconnect                          INFO     === Loading publishers ===
2024-01-12 10:56:45,787 MainThread     iotconnect                          INFO     Loading publisher for class iotconnect.publishers.mqtt.MQTTPublisher...
2024-01-12 10:56:45,959 MainThread     iotconnect                          ERROR    Error loading publisher for class iotconnect.publishers.mqtt.MQTTPublisher. 'bool' object has no attribute 'lower'
2024-01-12 10:56:45,965 MainThread     iotconnect                          ERROR    IOTConnect execution aborted. No publishers loaded
2024-01-12 10:56:45,972 MainThread     iotconnect                          INFO     ======================= IOTConnect stopped =======================

- De coder die het project heeft gestart vragen gesteld (het project lijkt verlaten en de eigenaar zal inmiddels wel een andere EV rijden)
- Het opgeven met IOT connect en op een verse installatie EVNotiPi proberen, Op dezelfde installatie bleef deze meteen bluetooth errors geven dus dat gaf nog geen oplossing.
retain: true moet retain: "true" zijn.

Hij geeft aan dat er een boolean is en booleans hebben geen functie die lower() heet. Dat is voor strings waar je dan alleen maar kleine letters wil. In je config heb jij 1 boolean staan, die dus een string moet zijn.
Maar retain is default al true, dus die kan je sowieso uit je config halen.

Ik heb dit zelf wel opgelost met een OBD Dongle en een oude telefoon. Daar draait Tasker op, die zodra de telefoon stroom krijgt (zit in de usb lader in het middenvak) bluetooth aan zet, verbinding maakt en EVNotify opstart. EVNotify lees ik weer uit in HA.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Richh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Echter: als jouw laadpaal op die manier loadbalancing support, dan is je laadpaal zelf vast ook al slim genoeg om de accustatus uit te lezen :) en dat is een stuk betrouwbaarder dan een 'hobby' OBD connectie over wifi :P
Er is geen communicatie tussen de paal en de auto bij een Type-2 connector. Er is alleen een 'dom' signaal (PWM) van de paal naar de auto dat het maximaal vermogen aangeeft. CCS heeft wel bi-directionele communicatie voor o.a. het accupercentage.

Maar je punt staat idd, als je een Ioniq 28 'slim' wil laden ben je aangewezen op automatisering aan de kant van de lader. Kijk daarvoor eens in het Zelfbouw Laadpaal ervaringen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Tom Paris schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Er is geen communicatie tussen de paal en de auto bij een Type-2 connector. Er is alleen een 'dom' signaal (PWM) van de paal naar de auto dat het maximaal vermogen aangeeft. CCS heeft wel bi-directionele communicatie voor o.a. het accupercentage.
Weer wat geleerd :) ik deed de aanname dat omdat CCS het kan, wat feitelijk type2 is + 2 daadwerkelijke snellaadkabels, dat het dus in type2 zou zitten. Maar bij nader inzien is dat natuurlijk incorrect. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Richh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Om even bij het begin te beginnen: wat wil je precies gaan doen?
De laadsnelheid aanpassen gaat niet. Dit support de 28kWh variant niet, de OBDII poort kan alleen maar CANBUS-dingetjes uitlezen en er niks naar toe schrijven voor zover ik weet. Dat is iig waarom ik zelf niet de moeite heb genomen om dit te gaan doen.

Wil je je laadsnelheid aanpassen / loadbalancen, dan moet het icm de 28kWh variant, via de laadpaal gebeuren. De 38kWh variant heeft een ander infotainmentsysteem die dmv Hyundai BlueLink wel remote vanalles met je auto kan doen.
De huidige laadstatus uitlezen (xx%) kan je wél doen met de gehele tech stack die je noemt. En icm Home Assistant kan je dan een slimme laadpaal slim aansturen. Echter: als jouw laadpaal op die manier loadbalancing support, dan is je laadpaal zelf vast ook al slim genoeg om de accustatus uit te lezen :) en dat is een stuk betrouwbaarder dan een 'hobby' OBD connectie over wifi :P dus dan zou ik over die weg het laden slimmer maken, zonder verbinding met de auto.

Kortom, voordat je er enorm veel tijd in gaat stopppen :P eerst even checken of het wel écht kan.

Je probleem bij #3 is idd meer technisch dan Ioniq gerelateerd :P maar het makkelijkste is waarschijnlijk overschakelen naar een PC die niet managed is (vermoed dat je dit op een laptop van een werkgever oid probeert te doen? :) ). Want daar ga je waarschijnlijk uiteindelijk ook gezeik mee krijgen haha.
Hij kan uiteindelijk niet bij geinstalleerde Python packages, om dat te doen moet je idd dat pad toevoegen aan je PATH-systeemvariabele. Hoe dat moet bij Windows vind je bijvoorbeeld hier.

Ik denk dat je JSON incorrect is. De fout die je krijgt gaat over dat een ander datatype wordt verwacht dan dat er is aangeleverd, wat echt een fout in de code is. Er vanuit gaande dat de code voor andere mensen wel werkt :P vermoed ik dat de publisher class die je hebt opgegeven onjuist is.

Wat staat er in "iotconnect/iotconnect.config.template.json"? Het lijkt erop dat je het niet helemaal hoeft te gokken maar deels naar de template kan kijken?
Kodess schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:34:
[...]

retain: true moet retain: "true" zijn.

Hij geeft aan dat er een boolean is en booleans hebben geen functie die lower() heet. Dat is voor strings waar je dan alleen maar kleine letters wil. In je config heb jij 1 boolean staan, die dus een string moet zijn.
Maar retain is default al true, dus die kan je sowieso uit je config halen.

Ik heb dit zelf wel opgelost met een OBD Dongle en een oude telefoon. Daar draait Tasker op, die zodra de telefoon stroom krijgt (zit in de usb lader in het middenvak) bluetooth aan zet, verbinding maakt en EVNotify opstart. EVNotify lees ik weer uit in HA.
Bovenstaande replies zijnalweer waarom Tweakers zo'n top-community is :o Dank!

Goed punt, mijn use case is de volgende: Ik heb een dynamisch energiecontract en een zelfbouw laadpaal op basis van een SmartEVSE V3, met Serkri firmware erop. Deze paal is dus volledig aan te sturen via HA, kan solarchargen en heeft loadbalancing.
Ik wil de IONIQ graag 's winters 's nachts op het goedkoopste en bijna altijd 'groenste' tarief bijladen, hiervoor gebruik ik de Home Assistant integratie 'EV Smart Charging', door een tip eerder in dit topic. Deze integratie heeft als input nodig de huidige SOC, de gewenste SOC en de laadsnelheid. Dat is bij mij 's nachts altijd 20A dus kan ik het bijladen goed inschatten (zomers overdag met solarcharging regelt de EVSE dit terug/op als nodig).

Aangezien de IONIQ 28 niet 'IOT connected' is moet ik dus bij aankomst zelf het schuifje instellen op basis van de door mij afgelezen SOC. Dat stukje van het proces wil ik automatiseren, ook voor de WAF - die wil graag inpluggen en niet meer naar omkijken, maar ook groen bezig zijn.
De laadpaal heeft geen modem om met de auto te praten en kent de SOC dus ook niet. Load-balancing gaat via een P1 lezer (Wemos D1) in de meterkast die praat met de EVSE.

Wat betreft de script errors:
- Ik doe alles via terminal op een chromebook, via SSH naar de headless Rasperry Pi Zero W.
- De Pi heeft het IOTConnect script,de .json files etc allemaal op de sd kaart, ik draai niks op de laptop zelf,
- Je hebt helemaal gelijk mbt de boolean, deze staat blijkbaar fout in de template! . Ik heb de hele regel verwijderd en kom een stap verder _/-\o_
- De template slaat het hele stuk van de custom monitor over (noop is een dummy en doet niks) dus dat is wat mij betreft nog wat gokken.

Op dit moment krijg ik nog een 'connection refused' error bij het connecten met mijn mqtt broker; in elk geval een stapje verder }:O
Ps. Tasker met EVNotify lijkt een mooie backup oplossing te worden, dank voor die tip.

Edit: Ik zit nu al een tijd tegen de volgende log-error in Mosquitto in HA aan te kijken. Wachtwoorden, IPs en poorten ge-triplecheckt, geen certificaat nodig op intern ip en deze poort, clueless.
code:
1
2
3
4
5
6
2024-01-12 15:17:22: New connection from 192.168.2.16:34583 on port 1883.
2024-01-12 15:17:22: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
2024-01-12 15:17:27: New connection from 192.168.2.16:55193 on port 1883.
2024-01-12 15:17:27: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
2024-01-12 15:17:28: New connection from 192.168.2.16:54765 on port 1883.
2024-01-12 15:17:28: Client <unknown> disconnected due to protocol error.

En IOTConnect meldt:
code:
1
2
2024-01-12 14:10:42,060 MainThread     iotconnect.publishers.MQTTPublisher DEBUG    Trying to connect to MQTT server (1)...
2024-01-12 14:10:42,094 MainThread     iotconnect                          ERROR    Error loading publisher for class iotconnect.publishers.mqtt.MQTTPublisher. [Errno 104] Connection reset by peer

Ze geven elkaar lekker de schuld, ik ga wat anders doen ;)

edit 2: oh wacht wat @WillemI hieronder al noemt: Current implementation ONLY supports TLS connections, user name and password authentication, and MQTTv311 protocol.
Daarin ga ik verder zoeken. Als ik weer zin heb.
Edit 3: Kon het niet laten, wegcommenten van de TLS regel in de python file zorgde er mooi voor dat hij zonder enige vorm van security toch wil verbinden. Nu de OBD waarden nog op mqtt krijgen met de 'monitor'.

[ Voor 19% gewijzigd door Scatman_II op 12-01-2024 15:45 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 17:18
Scatman_II schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:30:
[...]

[...]

Bovenstaande replies zijnalweer waarom Tweakers zo'n top-community is :o Dank!

Goed punt, mijn use case is de volgende: Ik heb een dynamisch energiecontract en een zelfbouw laadpaal op basis van een SmartEVSE V3, met Serkri firmware erop. Deze paal is dus volledig aan te sturen via HA, kan solarchargen en heeft loadbalancing.
Ik wil de IONIQ graag 's winters 's nachts op het goedkoopste en bijna altijd 'groenste' tarief bijladen, hiervoor gebruik ik de Home Assistant integratie 'EV Smart Charging', door een tip eerder in dit topic. Deze integratie heeft als input nodig de huidige SOC, de gewenste SOC en de laadsnelheid. Dat is bij mij 's nachts altijd 20A dus kan ik het bijladen goed inschatten (zomers overdag met solarcharging regelt de EVSE dit terug/op als nodig).

Aangezien de IONIQ 28 niet 'IOT connected' is moet ik dus bij aankomst zelf het schuifje instellen op basis van de door mij afgelezen SOC. Dat stukje van het proces wil ik automatiseren, ook voor de WAF - die wil graag inpluggen en niet meer naar omkijken, maar ook groen bezig zijn.
De laadpaal heeft geen modem om met de auto te praten en kent de SOC dus ook niet. Load-balancing gaat via een P1 lezer (Wemos D1) in de meterkast die praat met de EVSE.

Wat betreft de script errors:
- Ik doe alles via terminal op een chromebook, via SSH naar de headless Rasperry Pi Zero W.
- De Pi heeft het IOTConnect script,de .json files etc allemaal op de sd kaart, ik draai niks op de laptop zelf,
- Je hebt helemaal gelijk mbt de boolean, deze staat blijkbaar fout in de template! . Ik heb de hele regel verwijdert en kom een stap verder _/-\o_
- De template slaat het hele stuk van de custom monitor over (noop is een dummy en doet niks) dus dat is wat mij betreft nog wat gokken.

Op dit moment krijg ik een 'connection refused' error bij het connecten met mijn mqtt broker; in elk geval een stapje verder }:O
Ik ben hier ook mee bezig (om dezelfde reden: de SOC kunnen uitlezen) en gebruik ook een PI zero. Ik heb deze beschrijving gevolgd voor het installeren en geen last gehad van 'externally-managed-environment" meldingen.

Voor de MQTT configuratie moet je inderdaad even in de documentatie van de MQTT publisher kijken.
Ander probleem is dat voor MQTT alleen encrypted TLS connecties ondersteund worden. Ik heb dit 'opgelost' door in de sourcecode TLS uit te zetten, de nette oplossing is om TLS goed te configureren.

Het lukt mij inmiddels om de SOC etc. uit te lezen maar ik wil de pi zero in de laadpaal hangen zodat deze de SOC ook kan uitlezen als ik thuis kom (en de auto niet aan de laadpaal hangt). De software gaat dan iedere 10s de auto pollen en ik ben bang dat de 12V accu dat niet overleeft. Daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen (misschien de Pi zero toch net als in de hierboven gelinkte beschrijving in de auto aansluiten zodat deze uit gaat bij contact uit en aan gaat tijdens het laden).

Ik weet niet wat voor laadpaal je hebt maar er wordt gewerkt aan een nieuwe SmartEVSE versie die (in tegenstelling tot de meeste AC laadpalen) wel de SOC kan uitlezen: dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Dat zou een veel simpelere oplossing zijn (maar dat is alleen de SOC, geen bandenspanning, spanning van de 12V accu etc.). Toen ik dat las was ik al met de pioniq oplossing begonnen dus daar ga ik nu maar even mee verder. Het uitlezen van de SOC zonder dat de auto aan de laadpaal hangt blijft een voordeel.

[ Voor 41% gewijzigd door WillemI op 12-01-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Deze week beetje pech. met 186k km lijkt het rechtervoorwiel lager versleten.
Bijgeluid is niet gevoelig voor wel/niet aandrijving aan of uitrollen
Maar ook wel paar EV waarschuwingen laatse 8 km.

Auto met de pechhulp bij de dealer gekregen, nu even afwachten wat de diagnose is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_Yp9mcE8qV2yPUrxTx_E-VGEtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByGuPZVKxHZ4dsJL1EeFbU9r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door BarryH op 12-01-2024 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 06:49
Nou, dat was me het weekje wel...

Afgelopen dinsdag wilde de ioniq niet starten. Hulp was er snel bij, ik stond namelijk bij de dealer op het terrein na een onderhoudsbeurt... Waar de accu was gecontroleerd....

Met de boosterhulp kon ik wel vertrekken.

Vandaag auto weer op tilt. Ook aan de druppellader wilde hij niet starten. Humeur naar dieptepunt.

Mobiliteitsservice gebeld, anwb was er in een uur.
Accu kapot. Meteen naar de dealer (Niet mijn eigen, die zit 25 km verderop) maar niet de auto uitzetten voor ik wist dat ze een accu hadden.

Maar.... Accu viel in dit geval blijkbaar onder de garantie. Nieuwe gekocht bij deze dealer en ik krijg het bedrag vergoed van mijn dealer.

Dat maakt de dag dan toch weer een beetje goed : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Ik wil dit doen dmv OBDw dongle > Android telefoon > Torque > Torque HA addon > via vpn naar router naar HA. :)

De telefoon moet dan aan een powerbank hangen die weer geladen wordt via de 12V lader in de armsteun.
Zo hoop ik de 12v accu te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:38
SvenHe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:59:
Nou, dat was me het weekje wel...

Afgelopen dinsdag wilde de ioniq niet starten. Hulp was er snel bij, ik stond namelijk bij de dealer op het terrein na een onderhoudsbeurt... Waar de accu was gecontroleerd....

Met de boosterhulp kon ik wel vertrekken.

Vandaag auto weer op tilt. Ook aan de druppellader wilde hij niet starten. Humeur naar dieptepunt.

Mobiliteitsservice gebeld, anwb was er in een uur.
Accu kapot. Meteen naar de dealer (Niet mijn eigen, die zit 25 km verderop) maar niet de auto uitzetten voor ik wist dat ze een accu hadden.

Maar.... Accu viel in dit geval blijkbaar onder de garantie. Nieuwe gekocht bij deze dealer en ik krijg het bedrag vergoed van mijn dealer.

Dat maakt de dag dan toch weer een beetje goed : )
Accu onder garantie? Dat is zeldzaam aangezien deze als slijtageonderdeel wordt aanzien. Maar altijd mooi meegenomen natuurlijk :)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Blokker_1999 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Accu onder garantie? Dat is zeldzaam aangezien deze als slijtageonderdeel wordt aanzien. Maar altijd mooi meegenomen natuurlijk :)
Valt wel onder Bovag garantie na aankoop (gok dat jij aan fabrieksgarantie denkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Goudvis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Ik wil dit doen dmv OBDw dongle > Android telefoon > Torque > Torque HA addon > via vpn naar router naar HA. :)

De telefoon moet dan aan een powerbank hangen die weer geladen wordt via de 12V lader in de armsteun.
Zo hoop ik de 12v accu te sparen.
En hoe zorg je dat de dongle "aan" blijft terwijl de auto uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:04
Atomic2005 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:32:
[...]

OD dongle gaat niet uit als de auto uit is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:20
Even een vraagje aan de experts hier. Heeft er iemand een Pixel 7a en functioneert die in de oplaadbay van de Ioniq, bij voorkeur in een bumper? Ik kan ook nergens de precieze afmetingen vinden en heb geen liniaal bij de hand hier. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kodess schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:57:
[...]

OD dongle gaat niet uit als de auto uit is.
Hier gaat de link met de telefoon direct verloren zodra ik de auto van het contact haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
Beste mede-tweakers,

Na enige tijd rond zoeken zijn mijn ogen gevallen op een 28kwh ioniq. Momenteel tijd ik een oudere leaf(2011). Voor ik de ioniq aanschaf zou ik graag wat tips willen hebben omtrent waar op moet letten voor aankoop.

Wat zijn typerende mankementen bij deze auto? (kan er weinig vinden namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben de laatste maand even wat minder tevreden over mijn Ioniq 38kWh geworden.

Normaliter komt het voor dat ik de melding "Beperkt vermogen" krijg als de batterij 6% of lager is. Gelukkig komt dat niet vaak voor omdat ik eigenlijk de batterij tot maximaal 10% leeg probeer te rijden.

Echter, begin december heeft de auto een beurt gehad (Simpele beurt) en daarna heb ik al een aantal keer ondervonden dat de auto ineens minder vermogen heeft (je voelt dan de snelheid wegzakken, of er is geen vermogen meer voor accelereren) en dan komt ook de melding "beperkt vermogen" beeld.

Vanavond (13-1) kreeg ik de melding toen de accu 20% was en mijn rit zag er grofweg zo uit:
Eerst 20km ongeveer 110km/u op de CC gereden, vervolgens de volgende 20km ongeveer 140km/u op de CC gereden. Op het moment dat de melding komt, zakt de snelheid in tot ongeveer 120km/u en je kunt ook niet meer accelereren. Als je de CC er even afhaalt en de auto even een paar seconden laat uitrollen (regeneratie stand 1) dan verdwijnt de melding en is het vermogen weer terug. Toen ik eenmaal weer 140 km/u op de CC reed, kreeg ik de melding een minuut of 2 later weer.

3-12 idem:
Rit van 70km, waarbij na ongeveer 50km met CC snelheid van 135 de melding kwam, accu was 18%.
7-12 idem:
Rit van 35 km, waarbij na ongeveer 25km met CC snelheid van 145 de melding kwam, accu was 35%. Melding kwam hier ook meermaals terug.

Dit is nu de 3e keer dat ik dit heb en eigenlijk komt het steeds voor als ik met een iets hogere kruissnelheid een wat langere afstand rij. In december heb ik dit al na laten kijken, maar gezien het niet echt een fout is kunnen ze het blijkbaar niet terugzien bij de dealer op de diagnoseapparatuur. Ik kreeg als antwoord dat de auto een beperkter vermogen levert als de auto "merkt" dat hij het niet gaat halen. Ik vond het nogal een knullig antwoord, want ik gaf aan dat ik ten eerste de navigatie van de auto niet eens gebruik, dus ten opzichte van wat gaat bepaald worden wat we wel of niet halen. Daarbij is de snelheid van rond de 140km/u toch ook weer niet zo extreem dat daardoor de accu het benodigde vermogen niet kan leveren lijkt me.

Daarnaast ook nog de dealer aangesproken dat de gasveren van de kofferklep echt waardeloos zijn (klep moet je open duwen, daarnaast ook tegenhouden zodat hij niet dichtplettert). Daarop kreeg ik als antwoord dat het een slijtageonderdeel was, want immers wisten ze ook niet hoe vaak de klep wel of niet open was geweest. Ook dit vond ik een wonderlijke reactie en dit heb ik ook direct aangegeven. Ik gooi mijn laptop en jas 9/10 keer op de achterbank, dus de kofferbak wordt überhaupt weinig gebruikt. Het probleem speelde al toen de auto 2,5 jaar oud was en ze bij dezelfde dealer de gasveren al hebben lopen smeren.

Mja... Ik ga nog eens even met de serviceafdeling van Hyundai in conclaaf. De dealer lijkt weinig motivatie te hebben om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Ik heb toen ook onder garantie geprobeerd nieuwe gasveren te krijgen. Toen kreeg ik ook het (onzin) verhaal dat het slijtage delen zijn.

Een auto is 1 en al een slijtage ding. Raar argument wat mij betreft.

Maarja geen nieuwe gekregen toen.

Wellicht dat ik binnenkort eens uitzoek wat ze kosten, zelf vervangen is gelukkig vrij makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
fredkroket schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:17:
Ik ben de laatste maand even wat minder tevreden over mijn Ioniq 38kWh geworden.

Normaliter komt het voor dat ik de melding "Beperkt vermogen" krijg als de batterij 6% of lager is. Gelukkig komt dat niet vaak voor omdat ik eigenlijk de batterij tot maximaal 10% leeg probeer te rijden.

Echter, begin december heeft de auto een beurt gehad (Simpele beurt) en daarna heb ik al een aantal keer ondervonden dat de auto ineens minder vermogen heeft (je voelt dan de snelheid wegzakken, of er is geen vermogen meer voor accelereren) en dan komt ook de melding "beperkt vermogen" beeld.

Vanavond (13-1) kreeg ik de melding toen de accu 20% was en mijn rit zag er grofweg zo uit:
Eerst 20km ongeveer 110km/u op de CC gereden, vervolgens de volgende 20km ongeveer 140km/u op de CC gereden. Op het moment dat de melding komt, zakt de snelheid in tot ongeveer 120km/u en je kunt ook niet meer accelereren. Als je de CC er even afhaalt en de auto even een paar seconden laat uitrollen (regeneratie stand 1) dan verdwijnt de melding en is het vermogen weer terug. Toen ik eenmaal weer 140 km/u op de CC reed, kreeg ik de melding een minuut of 2 later weer.

3-12 idem:
Rit van 70km, waarbij na ongeveer 50km met CC snelheid van 135 de melding kwam, accu was 18%.
7-12 idem:
Rit van 35 km, waarbij na ongeveer 25km met CC snelheid van 145 de melding kwam, accu was 35%. Melding kwam hier ook meermaals terug.

Dit is nu de 3e keer dat ik dit heb en eigenlijk komt het steeds voor als ik met een iets hogere kruissnelheid een wat langere afstand rij. In december heb ik dit al na laten kijken, maar gezien het niet echt een fout is kunnen ze het blijkbaar niet terugzien bij de dealer op de diagnoseapparatuur. Ik kreeg als antwoord dat de auto een beperkter vermogen levert als de auto "merkt" dat hij het niet gaat halen. Ik vond het nogal een knullig antwoord, want ik gaf aan dat ik ten eerste de navigatie van de auto niet eens gebruik, dus ten opzichte van wat gaat bepaald worden wat we wel of niet halen. Daarbij is de snelheid van rond de 140km/u toch ook weer niet zo extreem dat daardoor de accu het benodigde vermogen niet kan leveren lijkt me.

Daarnaast ook nog de dealer aangesproken dat de gasveren van de kofferklep echt waardeloos zijn (klep moet je open duwen, daarnaast ook tegenhouden zodat hij niet dichtplettert). Daarop kreeg ik als antwoord dat het een slijtageonderdeel was, want immers wisten ze ook niet hoe vaak de klep wel of niet open was geweest. Ook dit vond ik een wonderlijke reactie en dit heb ik ook direct aangegeven. Ik gooi mijn laptop en jas 9/10 keer op de achterbank, dus de kofferbak wordt überhaupt weinig gebruikt. Het probleem speelde al toen de auto 2,5 jaar oud was en ze bij dezelfde dealer de gasveren al hebben lopen smeren.

Mja... Ik ga nog eens even met de serviceafdeling van Hyundai in conclaaf. De dealer lijkt weinig motivatie te hebben om het uit te zoeken.
ik heb onder garantie een keer nieuwe gasveren gekregen (omdat ze bij koud weer de klep niet meer omhoog kregen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
BarryH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:20:
Ik heb dat in een parkeergarage even getest door 'm in N van de helling af te laten rollen en het geluid bleef aanwezig en veranderde niet.
Meestermaas schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:19:
Even een vraagje aan de experts hier. Heeft er iemand een Pixel 7a en functioneert die in de oplaadbay van de Ioniq, bij voorkeur in een bumper? Ik kan ook nergens de precieze afmetingen vinden en heb geen liniaal bij de hand hier. Iemand enig idee?
Ik heb een Pixel 7 in een Ringke Onyx case. Dat past makkelijk en hij laadt ook nog. Zelfs met draadloze AA verbinding en navigatie actief op de telefoon.

[ Voor 36% gewijzigd door baerdt op 14-01-2024 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
luke22 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:22:
Ik heb toen ook onder garantie geprobeerd nieuwe gasveren te krijgen. Toen kreeg ik ook het (onzin) verhaal dat het slijtage delen zijn.

Een auto is 1 en al een slijtage ding. Raar argument wat mij betreft.

Maarja geen nieuwe gekregen toen.

Wellicht dat ik binnenkort eens uitzoek wat ze kosten, zelf vervangen is gelukkig vrij makkelijk
Als je ze gevonden hebt (origineel of anders) houd ik me aanbevolen. Mijn gasveren gaan ook niet lang meer mee.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik heb er toen ik de Ioniq net had naar gezocht, bij Winparts zijn die gasveren €18 - €27 per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Mijn Ioniq van 4 jaar oud / 65k km heeft ook gare gasveren. Geloof best dat het slijtagedelen zijn, maar met de ervaringen hier lijken het toch geen hele hoogwaardige onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik4711
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 11:45
fredkroket schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:17:

3-12 idem:
7-12 idem:

Ik heb de afgelopen week dezelfde ervaring gehad met m'n Ioniq 38kWh, ook kort na een onderhoudsbeurt. 'Beperkt vermogen' komt in beeld en daar waar ik eerder op CC met dezelfde snelheid door kon rijden, zakte de snelheid steeds verder terug, eerst naar 116 km/h, vervolgens geleidelijk naar maximaal 98 km/h. Ik heb daarna niet meer na 19 uur op de snelweg gereden met de accu zo ver leeg, dus ik weet niet of 't eenmalig was. Dit is in elk geval de afgelopen 4 jaar niet eerder voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Tom Paris schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:14:
Mijn Ioniq van 4 jaar oud / 65k km heeft ook gare gasveren. Geloof best dat het slijtagedelen zijn, maar met de ervaringen hier lijken het toch geen hele hoogwaardige onderdelen.
Hiervoor had ik een V70 en hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Idem hier: Ford Focus van 2 jaar oud had dit ook. 3 jaar mee gereden. In totaal had de auto ocharme 35k km toen hij weg ging. Maar de gasveren waren altijd waardeloos, zeker in de winter, wanneer deze lijken te 'plakken'.
M'n Ioniq nu heeft dit ook. Maar ik kan ermee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07

Wat heb ik gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6

code:
1

Fix ?
code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{
        {
         }
    ],
        {
        }
    ]
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Ik weet ook niet of je ovms (https://www.openvehicles.com/) al eens bent tegengekomen in je zoektocht naar een oplossing? Die communiceert alle data die je wilt hebben naar een server welke uitleesbaar is doormiddel van een api zodat je weer een koppeling kunt maken naar je home assistant.

Ik ben nog even een maandje aan het sparen, maar ik zit serieus te overwegen om een kitje aan te schaffen.

Hier is ook wat meer info over wat je dan kan met de Ioniq 28kWh editie: https://docs.openvehicles..._ioniqvfl/docs/index.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
RemySoeters schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:15:
Beste mede-tweakers,

Na enige tijd rond zoeken zijn mijn ogen gevallen op een 28kwh ioniq. Momenteel tijd ik een oudere leaf(2011). Voor ik de ioniq aanschaf zou ik graag wat tips willen hebben omtrent waar op moet letten voor aankoop.

Nou waar je op wilt letten is misschien de hoog voltage accu. Kijken of dat allemaal goed werkt. Net als bij een "normale" auto, zijn er vreemde bijgeluiden.
Je zou als dat lukt via een OBD dongel en CarScanner kunnen kijken naar of de cel voltages niet te ver uit elkaar liggen.
  • Er is één kraakje wat van de achterbank komt. De rugleuningen kraken wat in de sloten voor rechtop. Simpel zelf op te lossen. Iet van stof er tussen doen. Daar heeft volgens mij bijna iedereen last van.
  • Gasveren achterklep worden wel eens lam. Heb er zelf ook last van.
  • Sticky steering, als het regent (of veel vocht) en tussen de 10 en 5 graden is kleeft het stuur rond het dode punt.
  • Zet tijdens het rijden even knoppen onder het kachel display uit. En alleen AC aan. Wordt het na een poosje warm, dan werkt je warmte pomp goed qua opwarmen.
  • En werkt het infotainment goed. Dit zijn samen met de warmtepomp wel dure reparaties.
Net als bij elke andere auto zijn er natuurlijk dingen die beter kunnen bij de IONIQ. Maar het is een relatief betrouwbare auto. Ik denk dat je bij de meeste Europese/Amerikaanse merken meer problemen zult tegenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

fx500 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Nou waar je op wilt letten is misschien de hoog voltage accu. Kijken of dat allemaal goed werkt. Net als bij een "normale" auto, zijn er vreemde bijgeluiden.
Je zou als dat lukt via een OBD dongel en CarScanner kunnen kijken naar of de cel voltages niet te ver uit elkaar liggen.
  • Er is één kraakje wat van de achterbank komt. De rugleuningen kraken wat in de sloten voor rechtop. Simpel zelf op te lossen. Iet van stof er tussen doen. Daar heeft volgens mij bijna iedereen last van.
  • Gasveren achterklep worden wel eens lam. Heb er zelf ook last van.
  • Sticky steering, als het regent (of veel vocht) en tussen de 10 en 5 graden is kleeft het stuur rond het dode punt.
  • Zet tijdens het rijden even knoppen onder het kachel display uit. En alleen AC aan. Wordt het na een poosje warm, dan werkt je warmte pomp goed qua opwarmen.
  • En werkt het infotainment goed. Dit zijn samen met de warmtepomp wel dure reparaties.
Net als bij elke andere auto zijn er natuurlijk dingen die beter kunnen bij de IONIQ. Maar het is een relatief betrouwbare auto. Ik denk dat je bij de meeste Europese/Amerikaanse merken meer problemen zult tegenkomen.
Beter nog: test de AC als de auto uitstaat. Heat uit, AC aan icm een temperatuur van 21 graden moet binnen een minuutje resulteren in warme lucht.

Ter overdenking nog een afweging als je de Premium uitvoering overweegt: heb je liever een panoramadak (dat dus helemaal open kan) zonder stoelventilatie, of prefereer je de combinatie stoelventilatie en 'zonnedak' (open dak dat maar een kiertje open kan)?
Stoelverwarming zit op beide uitvoeringen. :)

Wij kwamen erachter dat de Premium uitvoering (in ons geval iig) altijd de ene of de andere combinatie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Atomic2005 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Niet. Maar zodra ik oplaad schakelt de Obd in (voor zover ik weet :p) en kan ik het live percentage ophalen.

Los van het laden is 'laatst bekende accupercentage' en 'laatst bekende locatie' wat ik graag in HA wil ophalen.

Accupercentage om tzt het opladen te kunnen sturen (mijn ABL emh1 luistert via EVCC in HA op instructies, al heb ik dat pas voor 70pct werkend) en voor antwoord op de vraag 'moet ik nog laden voor de rit van X'.
Locatie voor gemak: lampen aan bij de straat inrijden en antwoord op de vraag 'waar sta ik geparkeerd?'. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:17
RemySoeters schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:15:
Beste mede-tweakers,

Extra warmtepompcheck als aanvulling op hierboven; het ding is luidruchtig. Dus als' ie het doet klinkt de auto, zeker aan de buitenzijde, als een reguliere ICE die stationair draait :)

En onderhandel er een goed stel banden en een nieuwe 12v accu (als deze oud is) bij. De geluidsisolatie is matig in de Ioniq en icm met de ietwat beperkte range zijn goede banden duidelijk merkbaar. De 12v accu is een zwak punt dus een fris exemplaar kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
erik4711 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Ik heb de afgelopen week dezelfde ervaring gehad met m'n Ioniq 38kWh, ook kort na een onderhoudsbeurt. 'Beperkt vermogen' komt in beeld en daar waar ik eerder op CC met dezelfde snelheid door kon rijden, zakte de snelheid steeds verder terug, eerst naar 116 km/h, vervolgens geleidelijk naar maximaal 98 km/h. Ik heb daarna niet meer na 19 uur op de snelweg gereden met de accu zo ver leeg, dus ik weet niet of 't eenmalig was. Dit is in elk geval de afgelopen 4 jaar niet eerder voorgekomen.
"Gelukkig" dat ik niet de enige ben, de dealer gaf me vooral het gevoel dat ik teveel van de auto eiste terwijl ik denk dat 135/140 rijden voor een iets langere tijd toch niet als buitensporig zou moeten zijn.

Bij Ioniq 5 modellen lijkt het oa opgelost te worden door een nieuwe EOP voor de achterste motor te plaatsen (https://www.ioniqforum.co...nested_view=1#post-554207). Verder zijn er meer mensen met het probleem, maar niet met oplossingen (https://www.ioniqforum.co...-turtle-ioniq-2020.34831/).

Ik ga maar eens een OBD2-dongel scoren en kijken of ik het prolbleem nog een keer kan laten voorkomen (hogere snelheid voor een minuut of 20, het lukt me ook altijd op hetzelfde traject).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Goudvis Onze Ioniq premium uit 2019 heeft zowel een zonnedak dat open kan als stoelventilatie...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
WCA schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Ik had dat probleem met mijn goedkope OBD2 dongle (merkloos ding van 7,99). Toen een andere geprobeerd en daar werkte het perfect mee. (Veepeak op amazon)
Ha, weet je toevallig of je het hebt over deze of deze?

Zit even te bekijken welke OBD2 connector ik moet bestellen, maar ik wil er dan meteen een die ook evt werkt met ABRP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17

WCA

fredkroket schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:59:
[...]

Ha, weet je toevallig of je het hebt over deze of deze?

Zit even te bekijken welke OBD2 connector ik moet bestellen, maar ik wil er dan meteen een die ook evt werkt met ABRP.
Had wel even een linkje mogen neerzetten.
https://amzn.eu/d/4tLHn70
Deze heb ik

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 08:55
daemonix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:45:
@Goudvis Onze Ioniq premium uit 2019 heeft zowel een zonnedak dat open kan als stoelventilatie...
Die van mij ook inderdaad. Vanaf een bepaald jaartal zat de stoel ventilatie er in of kon je dat als optie kiezen. Ook in combinatie met een dak wat kan kantelen en open kan schuiven.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikkem
Vanaf de zomer van 2018 (productie) is stoelventilatie standaard toegevoegd aan de Premium versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J669
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-03-2024
Beste gebruikers hier, bedankt voor de schat aan informatie in dit topic. Ik ben een Ioniq Electric uit 2018 aan het overwegen en met name omdat ik nog nooit een EV in bezit heb gehad, vind ik dat toch best wel spannend. Ik heb een aantal Ioniq's proefgereden en ben er wel achter gekomen dat hem dit moet gaan worden en heb ook al een aantal leveranciers benaderd voor het plaatsen van een laadpaal op de oprit.

Ik ben wel benieuwd wat voor banden jullie op de Ioniq hebben en wat jullie ervaringen daarmee zijn. Ik heb een auto op het oog met Bridgestone LM 001 winterbanden, waarvan de achterste al behoorlijk afgeknaagd zijn en er zit geen setje zomerwielen bij. Ik, of voornamelijk mijn vrouw, ben niet van plan er meer dan zeg 10 - 15k per jaar mee te gaan rijden en ik heb gezien dat de standaard velgen behoorlijk aan de prijs zijn. De verkoper wil er iig niets mee doen. Wat is wijsheid: rond de lente toch maar grof investeren in 4 nieuwe velgen + zomerbanden (en dan volgende winter waarschijnlijk nog eens 2 nieuwe winterbanden), of voor 4 all-seasons gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
J669 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:53:

Ik ben wel benieuwd wat voor banden jullie op de Ioniq hebben en wat jullie ervaringen daarmee zijn. Ik heb een auto op het oog met Bridgestone LM 001 winterbanden, waarvan de achterste al behoorlijk afgeknaagd zijn en er zit geen setje zomerwielen bij. Ik, of voornamelijk mijn vrouw, ben niet van plan er meer dan zeg 10 - 15k per jaar mee te gaan rijden en ik heb gezien dat de standaard velgen behoorlijk aan de prijs zijn. De verkoper wil er iig niets mee doen. Wat is wijsheid: rond de lente toch maar grof investeren in 4 nieuwe velgen + zomerbanden (en dan volgende winter waarschijnlijk nog eens 2 nieuwe winterbanden), of voor 4 all-seasons gaan?
Ik denk dat je veel moet rijden om dat beetje extra verbruik van all seasons weg te strepen tegenover 2 volledige sets velgen te gaan hanteren.

Ik zou lekker tzt all season halen en het afstrepen, lekker rijden en klaar.

Of een andere ioniq zoeken met wel goede banden ;) Kijk bijvoorbeeld eens naar Hyundai Promise
https://hyundaipromise.nl/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

luke22 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat je veel moet rijden om dat beetje extra verbruik van all seasons weg te strepen tegenover 2 volledige sets velgen te gaan hanteren.

Ik zou lekker tzt all season halen en het afstrepen, lekker rijden en klaar.

Of een andere ioniq zoeken met wel goede banden ;) Kijk bijvoorbeeld eens naar Hyundai Promise
https://hyundaipromise.nl/ .
Voorzover ik nu kan beoordelen zorgen mijn ASC2's niet voor extra verbruik ten opzichte van die plastic energysavers, in ieder geval niet duidelijk merkbaar op de boordcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tom Paris schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:14:
Bij mijn 2018 ioniq ook waardeloos die gasveren, ze houden de klep wel omhoog maar omhoog duwen doen ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Ik zal eens in die achterklep veren duiken van de week en een setje nieuwe proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
UPDATE: never mind. Ik zie net dat iemand hierboven vanmorgen al een antwoord heeft geschreven _/-\o_

[ Voor 86% gewijzigd door NielsFL op 15-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Beste gebruikers hier, bedankt voor de schat aan informatie in dit topic. Ik ben een Ioniq Electric uit 2018 aan het overwegen en met name omdat ik nog nooit een EV in bezit heb gehad, vind ik dat toch best wel spannend. Ik heb een aantal Ioniq's proefgereden en ben er wel achter gekomen dat hem dit moet gaan worden en heb ook al een aantal leveranciers benaderd voor het plaatsen van een laadpaal op de oprit.

Of een gebruikte ioniq zoeken met 2 sets velgen, dat is ons afgelopen zomer wel gelukt iig.

Qua laadpaal : een buitenstopcontact zoals hier onder getipt, of een SmartEVSE of andere zelfbouw? Dan ben je onder de 400euro klaar..

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 15-01-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online

Marktplaats in de gaten houden, staan regelmatig originele velgen met banden op.

En die laadpaal: zeker weten dat je het niet met een buitenstopcontact van eur 40 af kan?

Pagina: 1 ... 158 ... 195 Laatste