Richh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Om even bij het begin te beginnen: wat wil je precies gaan doen?
De laadsnelheid aanpassen gaat niet. Dit support de 28kWh variant niet, de OBDII poort kan alleen maar CANBUS-dingetjes uitlezen en er niks naar toe schrijven voor zover ik weet. Dat is iig waarom ik zelf niet de moeite heb genomen om dit te gaan doen.
Wil je je laadsnelheid aanpassen / loadbalancen, dan moet het icm de 28kWh variant, via de laadpaal gebeuren. De 38kWh variant heeft een ander infotainmentsysteem die dmv Hyundai BlueLink wel remote vanalles met je auto kan doen.
De huidige laadstatus uitlezen (xx%) kan je wél doen met de gehele tech stack die je noemt. En icm Home Assistant kan je dan een slimme laadpaal slim aansturen. Echter: als jouw laadpaal op die manier loadbalancing support, dan is je laadpaal zelf vast ook al slim genoeg om de accustatus uit te lezen

en dat is een stuk betrouwbaarder dan een 'hobby' OBD connectie over wifi

dus dan zou ik over die weg het laden slimmer maken, zonder verbinding met de auto.
Kortom, voordat je er enorm veel tijd in gaat stopppen

eerst even checken of het wel écht kan.
Je probleem bij #3 is idd meer technisch dan Ioniq gerelateerd

maar het makkelijkste is waarschijnlijk overschakelen naar een PC die niet managed is (vermoed dat je dit op een laptop van een werkgever oid probeert te doen?

). Want daar ga je waarschijnlijk uiteindelijk ook gezeik mee krijgen haha.
Hij kan uiteindelijk niet bij geinstalleerde Python packages, om dat te doen moet je idd dat pad toevoegen aan je PATH-systeemvariabele. Hoe dat moet bij Windows vind je bijvoorbeeld hier.
Ik denk dat je JSON incorrect is. De fout die je krijgt gaat over dat een ander datatype wordt verwacht dan dat er is aangeleverd, wat echt een fout in de code is. Er vanuit gaande dat de code voor andere mensen wel werkt

vermoed ik dat de publisher class die je hebt opgegeven onjuist is.
Wat staat er in "iotconnect/iotconnect.config.template.json"? Het lijkt erop dat je het niet helemaal hoeft te gokken maar deels naar de template kan kijken?
Kodess schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:34:
[...]
retain: true moet retain: "true" zijn.
Hij geeft aan dat er een boolean is en booleans hebben geen functie die lower() heet. Dat is voor strings waar je dan alleen maar kleine letters wil. In je config heb jij 1 boolean staan, die dus een string moet zijn.
Maar retain is default al true, dus die kan je sowieso uit je config halen.
Ik heb dit zelf wel opgelost met een OBD Dongle en een oude telefoon. Daar draait Tasker op, die zodra de telefoon stroom krijgt (zit in de usb lader in het middenvak) bluetooth aan zet, verbinding maakt en EVNotify opstart. EVNotify lees ik weer uit in HA.
Bovenstaande replies zijnalweer waarom Tweakers zo'n top-community is

Dank!
Goed punt, mijn use case is de volgende: Ik heb een dynamisch energiecontract en een zelfbouw laadpaal op basis van een
SmartEVSE V3, met Serkri firmware erop. Deze paal is dus volledig aan te sturen via HA, kan solarchargen en heeft loadbalancing.
Ik wil de IONIQ graag 's winters 's nachts op het goedkoopste en bijna altijd 'groenste' tarief bijladen, hiervoor gebruik ik de Home Assistant integratie '
EV Smart Charging', door een tip eerder in dit topic. Deze integratie heeft als input nodig de huidige SOC, de gewenste SOC en de laadsnelheid. Dat is bij mij 's nachts altijd 20A dus kan ik het bijladen goed inschatten (zomers overdag met solarcharging regelt de EVSE dit terug/op als nodig).
Aangezien de IONIQ 28 niet 'IOT connected' is moet ik dus bij aankomst zelf het schuifje instellen op basis van de door mij afgelezen SOC. Dat stukje van het proces wil ik automatiseren, ook voor de WAF - die wil graag inpluggen en niet meer naar omkijken, maar ook groen bezig zijn.
De laadpaal heeft geen modem om met de auto te praten en kent de SOC dus ook niet. Load-balancing gaat via een P1 lezer (Wemos D1) in de meterkast die praat met de EVSE.
Wat betreft de script errors:
- Ik doe alles via terminal op een chromebook, via SSH naar de headless Rasperry Pi Zero W.
- De Pi heeft het IOTConnect script,de .json files etc allemaal op de sd kaart, ik draai niks op de laptop zelf,
- Je hebt helemaal gelijk mbt de boolean, deze staat blijkbaar
fout in de template! . Ik heb de hele regel verwijderd en kom een stap verder
- De template slaat het hele stuk van de custom monitor over (noop is een dummy en doet niks) dus dat is wat mij betreft nog wat gokken.
Op dit moment krijg ik nog een 'connection refused' error bij het connecten met mijn mqtt broker; in elk geval een stapje verder

Ps. Tasker met EVNotify lijkt een mooie backup oplossing te worden, dank voor die tip.
Edit: Ik zit nu al een tijd tegen de volgende log-error in Mosquitto in HA aan te kijken. Wachtwoorden, IPs en poorten ge-triplecheckt, geen certificaat nodig op intern ip en deze poort, clueless.
code:
1
2
3
4
5
6
| 2024-01-12 15:17:22: New connection from 192.168.2.16:34583 on port 1883.
2024-01-12 15:17:22: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
2024-01-12 15:17:27: New connection from 192.168.2.16:55193 on port 1883.
2024-01-12 15:17:27: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
2024-01-12 15:17:28: New connection from 192.168.2.16:54765 on port 1883.
2024-01-12 15:17:28: Client <unknown> disconnected due to protocol error. |
En IOTConnect meldt:
code:
1
2
| 2024-01-12 14:10:42,060 MainThread iotconnect.publishers.MQTTPublisher DEBUG Trying to connect to MQTT server (1)...
2024-01-12 14:10:42,094 MainThread iotconnect ERROR Error loading publisher for class iotconnect.publishers.mqtt.MQTTPublisher. [Errno 104] Connection reset by peer |
Ze geven elkaar lekker de schuld, ik ga wat anders doen
edit 2: oh wacht wat @
WillemI hieronder al noemt:
Current implementation ONLY supports TLS connections, user name and password authentication, and MQTTv311 protocol.
Daarin ga ik verder zoeken. Als ik weer zin heb.
Edit 3: Kon het niet laten, wegcommenten van de TLS regel in de python file zorgde er mooi voor dat hij zonder enige vorm van security toch wil verbinden. Nu de OBD waarden nog op mqtt krijgen met de 'monitor'.
[
Voor 19% gewijzigd door
Scatman_II op 12-01-2024 15:45
]