Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.275 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Barbas schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:55:
Gisteren voor het eerst een rit gemaakt van minimaal 100km (122km totaal). Max afstand tot gisteren was 70km solo.

Met 3 collega's een mooie ronde gefietst. https://www.strava.com/activities/1704115385 Het fijne vond ik dat als ik het wat zwaarder had, even achter de twee mannen op kop kon verschuilen :P

Voel de benen wel vandaag, met name de bovenbenen!
Mooie route, stukje over de Loenermark en de Berg-en-Dal weg, 2 fijne stukjes hier in de buurt vind ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Nixo schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:23:
Leuke review over de powermeter. Staat op mijn lijstje maar vraag me af of het het waard is en ik er voldoende voordeel uit haal...
Tjah dat kun je alleen zelf bepalen. Voor mij is het een interessant extra cijfertje op de Garmin, in combinatie met de hartslag krijg ik daardoor regelmatig bevestiging of ontkenning van mijn gevoel. B.v. omdat mijn hartslag hoger is t.o.v. mijn wattage dan zou horen. Of juist andersom (dat laatste is natuurlijk leuk :*)). Aan dat laatste merk ik dus ook dat ik sterker ("beter") wordt.

Ik heb er nog geen goed gebruik van kunnen maken bij bv een lange klim omdat precies die dag Stages besloot geen zin meer te hebben. Maar ook dan blijft het denk ik voor mij nog steeds een combinatie van hartslag + vermogen want het is natuurlijk leuk om te zien dat mijn wattage in de juiste zone zit maar als mijn hartslag alsnog 10 slagen boven m'n omslagpunt zit ga ik nog steeds stuk :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02
joint_me schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:28:
Gisteren een proefrit gemaakt voor de Tweakers Ride, lekker tochtje van 200km gemaakt over de Posbank en Radio Kootwijk vanuit Utrecht. Ging hartstikke goed, makkelijk de klimmetjes op, lang op kop kunnen sleuren, niet vermoeid gevoeld.

Tot kilometer 180, toen reden we 26km/u, en plotseling zat ik op 98% van mijn max hartslag en hij wilde niet meer dalen! Voelde me ook niet lekker. Snel de schaduw in, zitten, drinken. Nog nooit meegemaakt, was wel even schrikken. Vermoed dat ik overhit was en te weinig gedronken, geen andere verklaring voor.

* joint_me heeft daar wel een nieuwe max hartslag gezet van 188, 10 slagen boven mijn max :|
Heb je dat wel eens eerder gevoeld dat je hartslag zo hoog werd?

Als ik je strava stats er op na sla lijkt het heel abrupt te gebeuren en is het ook opeens weer weg. En je zegt dat je hartslag 10 slagen hoger is dan je eerder bekende max. HR? Dikke kans dat je een "(supra)ventriculaire tachycardie" hebt gehad. Een versnelde hartslag waarbij je hart even zo snel gaat dat je er niet lekker van wordt. Had je het gevoel flauw te vallen? Zo'n ritme stoornis is kwalijk als je er echt van onderuit gaat wat dan weer een beetje afhangt van waar uit je hart het ritme ontstaat.

Zo'n tachycardie (versnelde hartslag) kan uitgelokt worden door inspanning, uitdroging, elektrolyten te kort. Alle ingrediënten waren er dus in je rit. Als dit voor het eerst was zou ik me er geen zorgen over maken. Even paar dagen rust en volgende keer meer drinken etc. Als je het ook wel eens meemaakt in rust zou ik er meer naar de huisarts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Noxa schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Heb je dat wel eens eerder gevoeld dat je hartslag zo hoog werd?
Nee, nog nooit eerder gevoeld. En ik ben afgelopen redelijk diep gegaan bij ritjes.
Noxa schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Als ik je strava stats er op na sla lijkt het heel abrupt te gebeuren en is het ook opeens weer weg. En je zegt dat je hartslag 10 slagen hoger is dan je eerder bekende max. HR? Dikke kans dat je een "(supra)ventriculaire tachycardie" hebt gehad. Een versnelde hartslag waarbij je hart even zo snel gaat dat je er niet lekker van wordt. Had je het gevoel flauw te vallen? Zo'n ritme stoornis is kwalijk als je er echt van onderuit gaat wat dan weer een beetje afhangt van waar uit je hart het ritme ontstaat.

Zo'n tachycardie (versnelde hartslag) kan uitgelokt worden door inspanning, uitdroging, elektrolyten te kort. Alle ingrediënten waren er dus in je rit. Als dit voor het eerst was zou ik me er geen zorgen over maken. Even paar dagen rust en volgende keer meer drinken etc. Als je het ook wel eens meemaakt in rust zou ik er meer naar de huisarts gaan.
Maak me nog niet zorgen, pas als het vaker voorkomt. En ik ben woensdag bij de huisarts, zal het dan wel even voorleggen. Voelde me niet licht in mijn hoofd, wel kracht verlies en veel lucht (boeren).

Als je stopt, stopt Wahoo met het registreren van je hartslag vandaar het plotselinge herstel. Weet ook niet of het geleidelijk ging, geen data van.

Vandaag wordt er niet gefietst, hooguit gewandeld en daar gaat mijn hartslag nooit veel van omhoog.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
Nixo schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:23:
[...]

Leuke review over de powermeter. Staat op mijn lijstje maar vraag me af of het het waard is en ik er voldoende voordeel uit haal...
Ik rijd zelf met een Favero Assioma Duo powermeter. Hij is momenteel defect maar wat merk je pas hoeveel je erop kijkt als je het niet meer hebt.
Vooral bij tijdrit achtige wedstrijden is het handig om te zien hoeveel je ongeveer nog over hebt. Tijdens rondjes om de kerk heb je toch geen tijd om ernaar te kijken.
Wat betreft trainen heb ik de data nog niet heel veel gebruikt. Enkel wat sprint interval trainingen voor de leuk om te kijken wat ik max kon halen. Op de weg op vermogen trainen is wat moeilijker dan op vermogen trainen op de tacx. De Tacx stelt gewoon de weerstand in en je moet zorgen dat je mooi rondjes blijft draaien op dat vermogen. Op de weg is het moeilijker om je vermogen constant te houden. Maar als je een data nerd bent zoals ikzelf die na elke rit de data kort analyseert is het zeker een fijne toevoeging.
Ik heb overigens gekozen voor de Favero Assioma Duo omdat die net als de Garmin Vector 3 en de Powertap P1 in de pedalen zit en zo makkelijk kan wisselen tussen verschillende fietsen.

Ik heb besloten om eind augustus naar de Mont Ventoux te gaan en dan is het ook wel fijn om te zien of je jezelf niet over de kop fiets met vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:44

Poenzkie

Just being Hendrick

joint_me schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:39:
[...]

Nee, nog nooit eerder gevoeld. En ik ben afgelopen redelijk diep gegaan bij ritjes.

[...]

Maak me nog niet zorgen, pas als het vaker voorkomt. En ik ben woensdag bij de huisarts, zal het dan wel even voorleggen. Voelde me niet licht in mijn hoofd, wel kracht verlies en veel lucht (boeren).

Als je stopt, stopt Wahoo met het registreren van je hartslag vandaar het plotselinge herstel. Weet ook niet of het geleidelijk ging, geen data van.

Vandaag wordt er niet gefietst, hooguit gewandeld en daar gaat mijn hartslag nooit veel van omhoog.
Lijkt erg op wat mijzelf ook laatst is overkomen in een ritje. Alleen ik ben wel gewoon doorgefietst omdat ik er geen krachtverlies bij had maar voelde me niet super. Ook stoppen voor 5 min had geen zin, pas na de pannekoek ging het weg na 15+ min. Alleen ik was net onderweg, was geen inspanning aan het doen en het was niet erg warm. Ik zelf ga binnenkort wel een inspanningstest laten doen bij de cardio om even uit te sluiten dat er iets mis is, gister in 110KM overigens nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 14:42
@joint_me Is dat een instelling dat de wahoo dan stop met hartslag opnemen? Vind het zelf (garmin) altijd wel fijn, je kan dan achteraf goed zien vanaf wanneer je moe wordt en je dus ook ziet dat je hartslag minder daalt als je ff stilstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Zijn er hier gebruikers van de Futurum Joris bib? Ik twijfel tussen deze, een Castelli Evoluzione 2 of een Decathlon 900.

De broek van Decathlon kost de helft, maar schijnt toch heel behoorlijk te zijn. Volgens Futurum is de Joris beter dan duurdere broeken van Castelli, maar ik vraag me af of dat niet ook veel met hun marges te maken heeft...

Ik maak vooral ritjes tot 100km, 2 a 3x in de week. Af en toe een uitschieter en met name voor de langere ritten zoek ik een betere broek dan ik nu heb.

Ik kom, nu ik meermaals in de week langere afstanden rijd, toch een beetje terug van mijn statement van een tijdje terug dat de mid-end Rogellis broeken voldoen tot 100km. Als ik op maandag flink heb gefietst, merk ik dat ik op woensdag al eerder in de rit weer last van mijn zitvlak krijg. Ik hoop dat met een betere broek op te lossen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hoppa! op 16-07-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
roda_djavulen schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:10:
@joint_me Is dat een instelling dat de wahoo dan stop met hartslag opnemen? Vind het zelf (garmin) altijd wel fijn, je kan dan achteraf goed zien vanaf wanneer je moe wordt en je dus ook ziet dat je hartslag minder daalt als je ff stilstaat.
Volgens mij is dat als je langzamer rijdt dan x, ga op auto pauze.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09

McMiGHtY

- burp -

Hoppa! schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:17:
Zijn er hier gebruikers van de Futurum Joris bib? Ik twijfel tussen deze, een Castelli Evoluzione 2 of een Decathlon 900.

De broek van Decathlon kost de helft, maar schijnt toch heel behoorlijk te zijn. Volgens Futurum is de Joris beter dan duurdere broeken van Castelli, maar ik vraag me af of dat niet ook veel met hun marges te maken heeft...

Ik maak vooral ritjes tot 100km, 2 a 3x in de week. Af en toe een uitschieter en met name voor de langere ritten zoek ik een betere broek dan ik nu heb.

Ik kom, nu ik meermaals in de week langere afstanden rijd, toch een beetje terug van mijn statement van een tijdje terug dat de mid-end Rogellis broeken voldoen tot 100km. Als ik op maandag flink heb gefietst, merk ik dat ik op woensdag al eerder in de rit weer last van mijn zitvlak krijg. Ik hoop dat met een betere broek op te lossen.
Decathlon 900 lijkt leuk, en doet het ook best goed..maar sinds ik een Assos heb..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Ik heb de goedkopere Pepijn bib en de Castelli Endurance X2.

Persoonlijk vind ik de Pepijn veel beter zitten.
De zeem zit beter en de broek heeft brede bretels die comfortabel zitten.
Geen ervaring met Decathlon tho.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
joint_me schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:28:
Gisteren een proefrit gemaakt voor de Tweakers Ride, lekker tochtje van 200km gemaakt over de Posbank en Radio Kootwijk vanuit Utrecht. Ging hartstikke goed, makkelijk de klimmetjes op, lang op kop kunnen sleuren, niet vermoeid gevoeld.

Tot kilometer 180, toen reden we 26km/u, en plotseling zat ik op 98% van mijn max hartslag en hij wilde niet meer dalen! Voelde me ook niet lekker. Snel de schaduw in, zitten, drinken. Nog nooit meegemaakt, was wel even schrikken. Vermoed dat ik overhit was en te weinig gedronken, geen andere verklaring voor.

* joint_me heeft daar wel een nieuwe max hartslag gezet van 188, 10 slagen boven mijn max :|
Netjes!

Jackie Chan is ook lekker bezig: https://ae01.alicdn.com/kf/UTB8B94XByDEXKJk43Oqq6Az3XXaI.jpg
Ja, sinds ik daadwerkelijk op Aliexpress een bericht kreeg van iemand genaamd Jackie Chan noem ik ze nu allemaal zo hahah. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ziet er wel nice uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:44
Cis schreef op maandag 16 juli 2018 @ 06:28:
[...]

Ik voel de noodzaak van een Tweakers Cycling Pricewatch aankomen. Met prijshistorie >:)
Vandaag een mailtje gestuurd naar Futurumshop en gevraagd op ze het konden uitleggen. Ze gaan het uitzoeken en heb hem bij uitzondering alsnog voor €105,- gekregen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 16:46

Galois

1811 - 1832

MochiGohan schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:45:
[...]

Vandaag een mailtje gestuurd naar Futurumshop en gevraagd op ze het konden uitleggen. Ze gaan het uitzoeken en heb hem bij uitzondering alsnog voor €105,- gekregen _/-\o_
Dat heb ik ook twee jaar geleden met mijn helm gehad. Ik was toe aan een nieuwe helm en wilde er graag één met MIPS. Zag een mooie Giro voorbijkomen op Futurumshop voor meen ik 80 euro. Ik dacht dat het de 'normale' prijs bij Futurumshop was. Bij andere winkels kostte de helm 100 euro. Maar omdat ik 'm niet perse gelijk nodig had, heb ik te lang gewacht en toen ik wilde bestellen kostte de helm ook bij Futurumshop weer 100 euro.

Ik heb ze toen ook gemaild met dit verhaal en kreeg 'm voor 80 euro aangeboden :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat

Die van futurum lijkt me goed. Ik heb wel gepast, niet gekocht. Hij zit bij (terwijl ik best bovenbenen heb) niet helemaal strak bij die antislip strip. Wellicht wel als ik fiets, maar dat is echt wijder dan andere broeken. Ik heb de Castelli en ondanks dat ie redelijk bevalt (ik heb ook een Specialized broek van dezelfde prijs en die zit nog fijner), zal ik hem niet heel snel opnieuw kopen. Het logo zit half los, het is al bijna een Castell (de i is er ook bijna af) en ik heb hem net 2 maanden. Maar het is een prima broek, die je volgens mij regelmatig wel voor rond € 70,- moet kunnen vinden. Volgens mij is de zeem echt een persoonlijk ding. Ik heb van decathlon alleen de goedkoopste broek (voor op de testfiets, of ik het überhaupt leuk zou vinden) en dat is niets, maar meestal zijn de wat duurdere spullen van decathlon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Na de eerste 1500km zit er een kleine slag in mijn achterwiel (DT Swiss 1600). Morgen heb ik een afspraak om hem te laten richten. De slag is wel te merken (2mm gok ik) maar niet gigantisch. Bij gesloten velgremmen loopt hij net aan, maar als ik de remmen wat openzet loopt hij niet meer aan.

De LBS is 6,5km verderop. Mijn plan is eigenlijk morgen heen fietsen, 9:00 droppen en door naar kantoor met een stukje tram. Is deze slag schadelijk om door te rijden?

De slag heb ik tijdens de laatste route (78km, zaterdag) niet opgemerkt. Tot ik afstapte om de sleutel te pakken, toen liep het wiel "ineens" aan. Geen idee of ik het de route helemaal niet heb gemerkt :? of dat het juist na afstappen (gewicht viel weg?) erin is "gesprongen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mithras schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:04:
Na de eerste 1500km zit er een kleine slag in mijn achterwiel (DT Swiss 1600). Morgen heb ik een afspraak om hem te laten richten. De slag is wel te merken (2mm gok ik) maar niet gigantisch. Bij gesloten velgremmen loopt hij net aan, maar als ik de remmen wat openzet loopt hij niet meer aan.

De LBS is 6,5km verderop. Mijn plan is eigenlijk morgen heen fietsen, 9:00 droppen en door naar kantoor met een stukje tram. Is deze slag schadelijk om door te rijden?

De slag heb ik tijdens de laatste route (78km, zaterdag) niet opgemerkt. Tot ik afstapte om de sleutel te pakken, toen liep het wiel "ineens" aan. Geen idee of ik het de route helemaal niet heb gemerkt :? of dat het juist na afstappen (gewicht viel weg?) erin is "gesprongen"?
Nee hoor, maak je niet druk, daar kan je gewoon (minstens) 6,5 km doorfietsen. Zeker als het maar 2 mm is. Zo'n slag is voor een ervaren fietsenmaker binnen 10 minuten te verhelpen. Als je 'm belt en een afspraak maakt, dan kan het waarschijnlijk terwijl je wacht.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:09

Darkasantion

Just keep swimming!

Korte vraag, kan eventueel tweedehands een Zipp 60 set kopen, zijn dit goede wielen voor wedstrijden e.d. of kan ik beter voor andere wielen gaan? Liefst doe ik er straks 28mm bandjes in maar lees dat het beste "oude" wielen zijn in het algemeen en dat ze relatief smal zijn.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:25
60's hebben een binnenmaat van 13.7mm, dat gaat met 28mm niet echt lekker meer door de bocht.

Als het alleen voor wedstrijden is kan je ook op tubes gaan rijden, MP staat echt vol met relatief goedkope tubular-wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Sjoewe schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:02:
60's hebben een binnenmaat van 13.7mm, dat gaat met 28mm niet echt lekker meer door de bocht.

Als het alleen voor wedstrijden is kan je ook op tubes gaan rijden, MP staat echt vol met relatief goedkope tubular-wielen.
Liever geen tube aangezien ik triathlons ermee ga doen dus moet clincher zijn. Wat is qua binnenmaat dan wel "passend" voor 28mm?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 11:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vanavond wetenschappelijk bewezen hoeveel km een Schwalbe Evolution One kan doen. Na exact 2 jaar en 5700km besloot de band met een luide knal een eind aan z'n leven te maken, met als gevolg dat ik de laatste 3km kon lopen. Gelukkig was ik bijna thuis, anders had ik vervoer moeten regelen. Snel weer nieuwe besteld, kan ik morgen weer verder peddelen :)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37275267_1068270180005823_3758644692409909248_o.jpg?_nc_cat=0&oh=9ccac7bbd74d92931ee19328ff2e2490&oe=5BCD8D5B

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Darkasantion schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Liever geen tube aangezien ik triathlons ermee ga doen dus moet clincher zijn. Wat is qua binnenmaat dan wel "passend" voor 28mm?
17 mm is wel echt het minimum, maar 19 mm is nog beter. Des te minder de band bolt buiten de velgrand des te beter. Het is meer aero en geeft meer grip in de bocht, omdat de band minser afrolt. Waarom de sterke voorkeur voor 28mm trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max2000
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 17:26
Hier iemand ervaring met de Deuter XV 3 rugzak op de racefiets?
Sta op het punt hem te kopen maar vraag het toch hier nog even.
Zal gaan om woon/werk verkeer. 30 minuten tot 1 uur enkele reis.
Laptop en wat eten en kleding mee.
Of zou de xv1 bijvoorbeeld hier beter voor zijn?

Spullekes te koop: https://tweakers.net/aanbod/user/826015/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Mijn zus wil een keer mee fietsen, fiets is wel te regelen. Maar een bib om een keer te proberen te fietsen is best prijzig. Kan je als vrouw voor een keertje een heren bib aan? Of is dat een no go?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:04
Darkasantion schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Zie ook:
https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html
https://www.conti.nl/info...-een-25-mm-racefietsband/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
mhr-zip schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:17:
Mijn zus wil een keer mee fietsen, fiets is wel te regelen. Maar een bib om een keer te proberen te fietsen is best prijzig. Kan je als vrouw voor een keertje een heren bib aan? Of is dat een no go?
Nee hoor, kan prima, zolang ze onderweg niet hoeft te plassen tenminste :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Sjoewe schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:32:
[...]

Nee hoor, kan prima, zolang ze onderweg niet hoeft te plassen tenminste :+
Hebben veel vrouwen bib's daarom geen bretels? 8)7

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 19:54
Toevallig las ik een tijdje geleden deze blog: https://ingefietst.nl/2016/08/09/plasrits/

Zoals je aan de url kunt zien is die al een langere tijd geleden geplaatst :+ Zelf heb ik er als man geen ervaring mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hmmm...
Na de zomer ga ik een nieuwe fiets bestellen en deze zomer ga ik nog voor het laatst op mijn huidige fiets. Maar nu ontdekte ik laatst dat er zowel in het voor- als achterwiel speling op de assen zit. Niet veel, maar als je het wiel bij de velg heen en weer drukt, dan voel je zeker 1-2 mm speling.

Nu wil ik natuurlijk geen geld uitgeven aan deze fiets, als ik na de zomer toch een nieuwe ga kopen, maar toch maak ik mij wat zorgen als ik straks met 60-70 km/h op deze velgen met speling de berg af zoef?

Zijn deze zorgen terecht en moet ik hier nog wat aan doen, of is het absoluut niet gevaarlijk en komt het allemaal wel goed?

EDIT: Fulcrum Racing 7 wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Op zich is het niet direct gevaarlijk, maar als er eenmaal speling is, dan wordt het niet vanzelf minder. Als je er lang mee blijft rijden kunnen je hubs ervan uitslijten.

Als je Shimano hubs hebt, moeten de lager-conussen waarschijnlijk even aangedraaid worden. Zelf te doen, of een klusje van twee tientjes voor de FM. Als je andere hubs hebt dan moeten er nieuwe lagers in geperst worden, ietsje duurder, maar nog ruim onder de 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:29
Galois schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:43:
Hmmm...
Na de zomer ga ik een nieuwe fiets bestellen en deze zomer ga ik nog voor het laatst op mijn huidige fiets. Maar nu ontdekte ik laatst dat er zowel in het voor- als achterwiel speling op de assen zit. Niet veel, maar als je het wiel bij de velg heen en weer drukt, dan voel je zeker 1-2 mm speling.

Nu wil ik natuurlijk geen geld uitgeven aan deze fiets, als ik na de zomer toch een nieuwe ga kopen, maar toch maak ik mij wat zorgen als ik straks met 60-70 km/h op deze velgen met speling de berg af zoef?

Zijn deze zorgen terecht en moet ik hier nog wat aan doen, of is het absoluut niet gevaarlijk en komt het allemaal wel goed?
Licht eraan welke naven je hebt. Sommige naven hebben een preload setting, daar stel je de balans in tussen het goed vrijlopen van de lagers, en het hebben van zo min mogelijk speling.
Mijn Dura Ace naven hebben deze instelling, dus as er speling op zit betekent het meestal dat ik hem wat strakker moet zetten. BIj naven die deze instelling niet hebben moet je geloof ik de (industrie)lagers vervangen.

Edit: Wat Sjoewe zegt dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dat ze sneller zullen slijten, vind ik op zich geen probleem. Wat ik zeg: ik ga over een maand of 2 toch aan een nieuwe fiets. Het gaat mij er meer om dat het niet gevaarlijk is of kan worden.

Bovendien kwam ik er bij toeval tegen omdat ik tegen mijn wiel ging drukken. Ik heb geen idee hoe lang deze speling er al in zit en of het erger is geworden.

Als het inderdaad 2 tientjes is om het te verhelpen, dan is dat prima. Honderd euro vind ik al weer teveel. Ik zal er max nog 1000 km op gaan fietsen.

Volgens mij hebben de Fulcrum Racing 7 wielen, geperste fabriekslagers. Ik kan in ieder geval nergens bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
mhr-zip schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:17:
Ik neem aan dat ze niet de eerste keer meteen 100km gaat fietsen?

Lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Laatst online: 16-09 20:15
Sinds twee maanden ben ik nu aan het wielrennen geslagen en heb een beginnersvraag over m'n versnellingen die jullie ongetwijfeld kunnen beantwoorden. Het betreft een Shimano 105 groep.

Ik heb nu een aantal ritjes over de Utrechtse Heuvelrug gedaan en de Maarnse 'Berg' beklommen. Dit gaat prima op het buitenblad, alleen zou ik achter nog een blad willen terugschakelen om nog iets sneller boven te zijn. Ik kan echter m'n laatste twee of drie bladen achter niet gebruiken, hij schakelt simpelweg niet verder terug. Is dit bewust omdat de ketting anders vrij scheef komt te staan of zou dit gewoon moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Galois schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:57:
Volgens mij hebben de Fulcrum Racing 7 wielen, geperste fabriekslagers. Ik kan in ieder geval nergens bij.
Nee, dan is een nieuwe set racing 7's al bijna goedkoper.
Amras schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:02:
Is dit bewust omdat de ketting anders vrij scheef komt te staan of zou dit gewoon moeten kunnen?
Nee dit zou gewoon moeten kunnen. Kan je de RD met de hand wel op de laagste versnellingen duwen? Als dat zo is klopt de indexering niet. Als je dat met de hand ook niet kan, dan staat de low limit verkeerd afgesteld.

Kijk deze video even.

[ Voor 59% gewijzigd door Sjoewe op 17-07-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Galois schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:57:
Dat ze sneller zullen slijten, vind ik op zich geen probleem. Wat ik zeg: ik ga over een maand of 2 toch aan een nieuwe fiets. Het gaat mij er meer om dat het niet gevaarlijk is of kan worden.

Bovendien kwam ik er bij toeval tegen omdat ik tegen mijn wiel ging drukken. Ik heb geen idee hoe lang deze speling er al in zit en of het erger is geworden.

Als het inderdaad 2 tientjes is om het te verhelpen, dan is dat prima. Honderd euro vind ik al weer teveel. Ik zal er max nog 1000 km op gaan fietsen.

Zolang de speling niet zo groot is dat je problemen krijgt met aanlopen tegen je remblokken kan het volgens mij weinig kwaad hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Stoffa schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:07:
[...]

Zolang de speling niet zo groot is dat je problemen krijgt met aanlopen tegen je remblokken kan het volgens mij weinig kwaad hoor.
Tnx, dat is namelijk ook wat ik dacht. En ze zullen heus nog wel 1000 km meegaan lijkt mij. De speling is echt minimaal, max 1-2 mm. Als je er tegenaan drukt, dan 'klikt' het heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Galois schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:12:
[...]

Tnx, dat is namelijk ook wat ik dacht. En ze zullen heus nog wel 1000 km meegaan lijkt mij. De speling is echt minimaal, max 1-2 mm. Als je er tegenaan drukt, dan 'klikt' het heen en weer.
Ik heb op mijn Dura Ace achterwiel bewust een speling van 1mm gelaten, omdat ik dan zeker wist dat de lagers niet onder teveel druk kwamen te staan, en de velg ook in de scherpste bocht nooit tegen de remblokken aanloopt. Heb in het verleden namelijk gezien wat er gebeurt met (vooral) je cone als de druk te hoog is, en daar word je niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Stoffa schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:15:
[...]

Ik heb op mijn Dura Ace achterwiel bewust een speling van 1mm gelaten, omdat ik dan zeker wist dat de lagers niet onder teveel druk kwamen te staan, en de velg ook in de scherpste bocht nooit tegen de remblokken aanloopt. Heb in het verleden namelijk gezien wat er gebeurt met (vooral) je cone als de druk te hoog is, en daar word je niet vrolijk van.
Snap ik, maar bij jou is het een keuze om die 1 mm speling te laten. De lagers ed zijn goed in orde.
In mijn geval is die speling waarschijnlijk het gevolg van slijtage... Is toch een ander verhaal denk ik.

Als ik schat, dan zijn deze wielen zeker zo'n 8000 km oud. En nog nooit wat aan onderhouden... (remrand is trouwens nog goed 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Galois schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:25:
[...]

Snap ik, maar bij jou is het een keuze om die 1 mm speling te laten. De lagers ed zijn goed in orde.
In mijn geval is die speling waarschijnlijk het gevolg van slijtage... Is toch een ander verhaal denk ik.

Als ik schat, dan zijn deze wielen zeker zo'n 8000 km oud. En nog nooit wat aan onderhouden... (remrand is trouwens nog goed 8))
Zeker, maar je hebt Fulcrum 7 wielen toch? Die kun je nu (als je de kortingscode gebruikt) bij Futurumshop kopen voor 125 euro. Persoonlijk zou ik die kopen, de oude set oprijden tot de speling te erg wordt, en hem dan weggooien. Dan zit je waarschijnlijk wel op de 10k+ kilometers, en de remrand zal dan ook echt niet meer super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Sjoewe schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:00:
[...]

17 mm is wel echt het minimum, maar 19 mm is nog beter. Des te minder de band bolt buiten de velgrand des te beter. Het is meer aero en geeft meer grip in de bocht, omdat de band minser afrolt. Waarom de sterke voorkeur voor 28mm trouwens?
Voorkeur voor 28mm omdat ik deze nu ook heb op de "trainingswielen" en het wel bevalt. Maar 25mm is ook prima, ben gewoon benieuwd welke binnenmaat het beste is voor 28mm, aangezien ik daar vrij weinig van af weet en gisteravond na een snelle Google tocht niet veel wijzer werd.

Kijk naar verschillende wielen dus kan nu beter beordelen wat wel/niet wenselijk is.

Dank voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Laatst online: 16-09 20:15
Sjoewe schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:03:
Nee dit zou gewoon moeten kunnen. Kan je de RD met de hand wel op de laagste versnellingen duwen? Als dat zo is klopt de indexering niet. Als je dat met de hand ook niet kan, dan staat de low limit verkeerd afgesteld.

Kijk deze video even.

[video]
Thanks, ik ga er mee aan de slag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Mijn banden krijgen helaas haarscheurtjes, is dit een probleem?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sbj1htx.jpg

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Gekke Jantje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:08:
[afbeelding]
Heb ik ook op mn Conti voorband. Maakt niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50
Galois schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:43:
Hmmm...

EDIT: Fulcrum Racing 7 wielen.
Bij Fulcrum redelijk eenvoudig zelf af te stellen ::
https://www.cyclingweekly...t-bearings-fulcrum-wheels

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

[afbeelding]
Dit zijn droogtescheurtjes op het oppervlak. Er is niets van het 'binnenwerk' te zien. Kortom: lekker mee doorrijden. Geen enkel probleem!

In de loop der jaren verhardt het rubber en dan wordt het minder flexibel en gaat het scheuren. Dit proces wordt versneld door veel blootstellen aan zonlicht, warmte, vocht, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
[afbeelding]
Heb ik ook op mn bandjes, is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik had ook al op Youtube gezocht, maar zo ziet de Fulcrum Racing 7 (mijn model uit 2008 (?)) er in ieder geval niet uit... Ik kan helemaal nergens bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MHPfRuu3TRd61IiwSZDr6J69/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Ep8CTXhqsyyMrRbWnL8x4S7/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik heb dat filmpje niet gekeken dus het zal vast al wel gezegd zijn, maar kun je niet gewoon de end cap in een bankschroef klemmen en dan het wiel (aan de velg) omhoog tikken, zodat de end cap eraf komt? Zo werkt het bij mijn DT Swiss-wielen ook.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Galois schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:30:
[...]
Ik had ook al op Youtube gezocht, maar zo ziet de Fulcrum Racing 7 (mijn model uit 2008 (?)) er in ieder geval niet uit... Ik kan helemaal nergens bij:
Dit zijn cup and cone lagers. :)

YouTube: How To Service Shimano Ball Bearing Hubs - Service A Shimano Hub

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, dan heb je een conussleutel nodig. Even in de handleiding van de wielen opzoeken hoeveel mm.

Een gerelateerd vraagje: de vrijloop van mijn DT Swiss 240s begint luider te worden en ik wil hem gaan smeren. Nu is DT Swiss zelf daar heel streng in: gebruik het aangewezen (rode) vet, anders vervalt de garantie. Nu is die garantie toch al voorbij en geloof ik niet dat dat vet zo bijzonder is; bovendien is het extreem lastig om aan te komen.

Zijn er hier mensen met DT Swiss ratchet hubs, en zo ja: wat gebruiken jullie om ze te smeren/onderhouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Sjoewe schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:43:
Dit is ook wel een goede, al heb je richting het noorden wel weinig punten nog helaas: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/
Om hier nog even op terug te komen, nadeel van al die watertappunten vind ik dat ze altijd in een dorp of stad staan hier in het oosten. Ik fiets zelden door het centrum van een stad of dorp. Zet die dingen langs fietsknooppunten, bij bezienswaardigheden of plekken waar veel mensen recreëren. Op de Sallandse Heuvelrug, omgeving Lemele/ Ommen/ Beerze of richting Ootmarsum/ Vasse staat bijvoorbeeld nergens een watertappunt. Terwijl dit eigenlijk de plekken zijn waar de meeste mensen recreëren. Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:21
asdf25 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:17:
[...]

[...]

... Ik fiets zelden door het centrum van een stad of dorp. Zet die dingen langs fietsknooppunten, bij bezienswaardigheden of plekken waar veel mensen recreëren. ... Gemiste kans.
Helemaal mee eens. Als ik op pad ga probeer ik juist dorpen/steden te vermijden zodat ik lekker kan doorrijden. In een dorp/stad heb je bovendien ook wel alternatieve oplossingen (even los van het fiets-op-slot-zetten-vraagstuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Veel van die watertappunten worden/zijn geplaatst op aanvraag, daarnaast is meestal een voorwaarde dat het punt binnen ~5 meter van een bestaande waterleiding ligt. Net zoals met glasvezel is het graven van een waterleiding ontzettend kostbaar en niemand gaat (tien)duizenden euro's uitgeven om bij dat ene fietsknooppunt een tappunt te hebben.

Oftewel als je een tappunt mist, vraag er dan zelf eentje aan of probeer iemand zover te krijgen er 1 aan te vragen (bv een gemeente). Ligt er geen waterleiding in de buurt, start dan een crowdfunding actie om het graven te bekostigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
pimlie schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:45:
[...]

Veel van die watertappunten worden/zijn geplaatst op aanvraag, daarnaast is meestal een voorwaarde dat het punt binnen ~5 meter van een bestaande waterleiding ligt. Net zoals met glasvezel is het graven van een waterleiding ontzettend kostbaar en niemand gaat (tien)duizenden euro's uitgeven om bij dat ene fietsknooppunt een tappunt te hebben.

Oftewel als je een tappunt mist, vraag er dan zelf eentje aan of probeer iemand zover te krijgen er 1 aan te vragen (bv een gemeente). Ligt er geen waterleiding in de buurt, start dan een crowdfunding actie om het graven te bekostigen ;)
Waar zou je dit kunnen aanvragen dan buiten de gemeente om? Vitens is geloof ik het waterbedrijf in Overijssel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

VantageR schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:16:
Mooie techniek, maar de voldoening lijkt me toch een stuk minder nadat je een lange klim hebt gemaakt.
Vandaag een proefrit met de Stromen ST2 gemaakt, 45km fiets dus. Als je inspanning aan snelheid wilt relateren is er geen klap aan (tenzij je niet meer op een normale fiets kunt fietsen natuurlijk): met een inspanning van onderin D1 toch 40+ rijden is gewoon achterlijk 8)7 (dat lukt me met dikke meewind nog niet eens, alleen in een goede afdaling krijg ik m'n hartslag zo laag). Maar, als je die 2 niet tegen elkaar wegzet en je gewoon en wel lekker wilt fietsen (of specifiek wilt trainen op hartslag want dat is prima mogelijk) en daarbij belachelijke snelheden rijden, is het wel een serieuze optie. Geen klimmetjes kunnen doen, die heb ik hier niet :D nou ja met 47km tegen de wind in een brug omhoog voelt ook als redelijk gestoord... Voldoening: nee. Lekker gefietst: ja. In juiste hartslagzone gereden: absoluut. "Winst": 50km in 1:22 (36,x gemiddeld) en vooral niet moe thuisgekomen. (ik wil m eventueel voor woon-werk inzetten dus niet zwaar bezweet en vermoeid thuiskomen, maar wel 50km in tussen de 1:15 en 1:30 rijden is voor mij het doel zeg maar.

Is natuurlijk geen elektrische racer, maar mijn gevoel is wel te vergelijken met een test in Fiets magazine van 2 jaar terug of zo waar ze wel met elektrische racers reden: je kunt prima gewoon trainen het gaat alleen een stuk harder dan normaal (tenzij je @DDX heet :> _/-\o_ ).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
nare man schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:17:
Ja, dan heb je een conussleutel nodig. Even in de handleiding van de wielen opzoeken hoeveel mm.

Een gerelateerd vraagje: de vrijloop van mijn DT Swiss 240s begint luider te worden en ik wil hem gaan smeren. Nu is DT Swiss zelf daar heel streng in: gebruik het aangewezen (rode) vet, anders vervalt de garantie. Nu is die garantie toch al voorbij en geloof ik niet dat dat vet zo bijzonder is; bovendien is het extreem lastig om aan te komen.

Zijn er hier mensen met DT Swiss ratchet hubs, en zo ja: wat gebruiken jullie om ze te smeren/onderhouden?
Zijn imo toch net te mooie naafjes om te gaan rommelen met ander vet.

Hier kan je t kopen, erg duur is t niet:
https://www.wielersport-e...hopping&utm_source=google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Crazy D schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:15:
[...]

Vandaag een proefrit met de Stromen ST2 gemaakt, 45km fiets dus. Als je inspanning aan snelheid wilt relateren is er geen klap aan (tenzij je niet meer op een normale fiets kunt fietsen natuurlijk): met een inspanning van onderin D1 toch 40+ rijden is gewoon achterlijk 8)7 (dat lukt me met dikke meewind nog niet eens, alleen in een goede afdaling krijg ik m'n hartslag zo laag). Maar, als je die 2 niet tegen elkaar wegzet en je gewoon en wel lekker wilt fietsen (of specifiek wilt trainen op hartslag want dat is prima mogelijk) en daarbij belachelijke snelheden rijden, is het wel een serieuze optie. Geen klimmetjes kunnen doen, die heb ik hier niet :D nou ja met 47km tegen de wind in een brug omhoog voelt ook als redelijk gestoord... Voldoening: nee. Lekker gefietst: ja. In juiste hartslagzone gereden: absoluut. "Winst": 50km in 1:22 (36,x gemiddeld) en vooral niet moe thuisgekomen. (ik wil m eventueel voor woon-werk inzetten dus niet zwaar bezweet en vermoeid thuiskomen, maar wel 50km in tussen de 1:15 en 1:30 rijden is voor mij het doel zeg maar.

Is natuurlijk geen elektrische racer, maar mijn gevoel is wel te vergelijken met een test in Fiets magazine van 2 jaar terug of zo waar ze wel met elektrische racers reden: je kunt prima gewoon trainen het gaat alleen een stuk harder dan normaal (tenzij je @DDX heet :> _/-\o_ ).
Zijn mooie fietsen, maar wel behoorlijk aan de prijs. Voor mij (gezien de woon-werk afstand van 20km per enkele reis) niet zo interessant. Bovendien vind ik zelf fietsen te leuk. Wel een keer achter zo'n stromer gehangen. Leuke ervaring om met 45km/u tegen de wind in (technisch gezien niet) te rammen. Was een aardige man, die ook vroeg of hij wat minder snel moest. Nee, natuurlijk niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Stoffa schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:16:
[...]

Zijn imo toch net te mooie naafjes om te gaan rommelen met ander vet.

Hier kan je t kopen, erg duur is t niet:
https://www.wielersport-e...hopping&utm_source=google
Waarschijnlijk is het gewoon Lithium vet met rode kleurstof om het speciaal te maken.

Qua prijs scheelt het nogal, maar als je met 20gram hem ook meerdere keren kan invetten en zo weer een paar jaar verder kan zou ik gewoon het echte spul bestellen. Per km scheelt het niks in de kosten en je weet iig zeker dat het goed is.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
asdf25 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:24:
Waar zou je dit kunnen aanvragen dan buiten de gemeente om? Vitens is geloof ik het waterbedrijf in Overijssel.
Hmm sorry, blijkbaar kan dat toch echt alleen als bedrijf of gemeente: https://www.vitens.com/za...management/watertappunten

Vermoedelijk is dat behalve de kosten overigens ook omdat alleen de grondeigenaar de aanvraag kan doen.

Overigens zijn er wel duidelijke verschillen tussen de waterleidingbedrijven, BrabantWater spreekt bv alleen over gemeentes, heeft hogere initiele kosten, jaarlijks onderhouds bedrag maar daarentegen betaal je daar niet voor gebruik en bij Vitens wel. PWN heeft geen initiele kosten maar sluit je een contract voor 10 jaar af. [url="file:///home/pimlie/Downloads/Leaflet%20openbare%20tapkranen%20Dunea%202016.pdf"]Dunea[/url] heeft alleen initiele kosten en geen jaarlijkse onderhoudkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
orange.x schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:32:
[...]

Heren, hoe zit het met de Tweakers Ride? Wordt het ergens augustus dus?
Wat was het antwoord op deze vraag? Kan het niet vinden....

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik moet deze week beslissen of ik voor de 'Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0, 2018 (EUR. 2499)' ga of toch voor de 'Specialized Tarmac Disc Comp, 2019 (EUR. 3299)'.

En daarom nog een laatste vraag, hoop ik, aan de ervaringsdeskundigen hier... Deze fietsen zijn volgens mij zeer vergelijkbaar qua afmontage en gebruikte onderdelen. Prijsverschil is wel groot, zeker nu er 300 euro korting op de Canyon zit. Bij gelijke prijs, zou ik voor de Specialized zijn gegaan. Nu twijfel ik en neig ik naar de Canyon. Omdat ik volgende week op vakantie ga en als ik terug ben deze kortingsactie voorbij is, moet ik deze week een keuze gemaakt hebben.

Mijn grootste twijfel is de kwaliteit van de wielen. Zijn deze wielen ook vergelijkbaar? Specialized heeft 'eigen' DT R470 Disc, sealed cartridge hubs, 14g spokes, 24h en Canyon 'retail' DT SWISS PR 1600 SPLINE DB.

Hieronder een snelle copy-paste om de twee fietsen wat beter te kunnen vergelijken. In de links hierboven zijn de volledige specs te vinden.

Is dit prijsverschil terug te zien in het verschil in kwaliteit van de fietsen? Of is het meer een merkgebonden verschil?
Het prijsverschil zal wel iets kleiner worden. De LBS zal op de Specialized waarschijnlijk geen korting geven (2019 model), maar vast wel Ultegra pedalen (100 euro) en bijpassende carbon bidonhouders (100 euro) gratis bij te onderhandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Oh094vwPWDjqXlZxRMLjU4t7/full.jpg

Verder waardeer ik natuurlijk ook meningen over andere fietsen, maar ik ben al zo lang bezig om te kijken naar welke fiets ik nou zou willen (je moet keuzes maken, er zijn zoveel goede keuzes), dat ik er 99,99% zeker over ben dat ik geen andere fiets meer in overweging zal nemen... (tenzij... 8) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Volgens mij wil je zelf gewoon heel graag de Specialized, maar moeten wij je nu vertellen dat het beter is om je verstand te volgen en de Canyon te kopen.

Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34
Ik denk dat de wielen in de Canyon beter zijn..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Sjoewe schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:24:
Volgens mij wil je zelf gewoon heel graag de Specialized, maar moeten wij je nu vertellen dat het beter is om je verstand te volgen en de Canyon te kopen.

Tja.
Een hele goede analyse, hahahaha. Jij leest heel goed tussen de regels door... :)
Ik denk inderdaad dat het beter is om mijn verstand te volgen. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd en is het prijsverschil wel (op basis van kwaliteit) te verklaren. Nee he? Ik moet gewoon voor de Canyon gaan... (en mij dan volgend seizoen verwennen met een vermogensmeter :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als je het geld kan missen, en je wil echt graag die Tarmac, waarom zou je 'm dan niet gewoon kopen?
Daar ga je nooit spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35

Roozzz

Plus ultra

Galois schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:27:
[...]

Een hele goede analyse, hahahaha. Jij leest heel goed tussen de regels door... :)
Ik denk inderdaad dat het beter is om mijn verstand te volgen. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd en is het prijsverschil wel (op basis van kwaliteit) te verklaren. Nee he? Ik moet gewoon voor de Canyon gaan... (en mij dan volgend seizoen verwennen met een vermogensmeter :) ).
Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet :+

Volgens mij botst ratio en emotie hier een beetje. Rationeel gezien zijn dit beide prima fietsen, die elkaar weinig ontlopen en is de S duurder. Dat je er nog niet uit bent suggereert dat de keuze dus gebaseerd is op emotie.
Waar zie je jezelf liever op rijden? En is dat je de meerprijs waard? Kies dan de S...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
Galois schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:27:
[...]

Fiets is ook een kwestie van smaak he. Als je elke keer dat je die Specialized pakt daar helemaal warm van wordt is dat ook wat waard. Goed fietsen kun je op beiden natuurlijk; de verschillen in kwaliteit zijn echt minimaal.

Maar inderdaad; als je het geld in je zak houdt kun je weer sneller die power meter of smart trainer aanschaffen die ongetwijfeld ook wel een keer komt...

Zit zelf ook te kijken voor een racer in ongeveer die prijsklasse en de keuze is reuze; bijna te veel om uit te kiezen. Heb vorig jaar een Cube mountainbike gekocht; sommige kotsen op het merk, maar ik vind het nog steeds een gaaf ding. Dat hij niet de hoofdprijs kostte scheelt ook weer als je es een keer valt. En qua sleutelen / onderhoud moet ik ook nog veel leren, dus dan is een goedkope eerste fiets wel prma.

Ook voor racefiets zoek ik naar prijs / kwaliteit optimum, dus staan Canyon, Giant, Cube* etc gewoon weer op de shortlist :) Ben niet zo'n merken-type, maar design vind ik wel meetellen; op een fiets die ik zelf afschuwelijk lelijk vind zou ik ook niet willen stappen.

* Al ben ik er met Cube wel achter dat ze shortcuts nemen door goedkopere cassette, remmen etc te monteren. Op alle zichtbare onderdelen staat dan netjes XT, maar de rest is net een trapje lager. Snap dat mensen zich daar aan kunnen irriteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 18-07-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Galois Heb je al eens op deze fietsen gezeten? Heb je de geometrie van de fietsen vergeleken met je huidige fiets? Ik denk dat dat beide erg belangrijke zaken zijn bij de beslissing voor een fiets.

Ik ben zelf ook casual aan het zoeken voor een nieuwe fiets (zonder rush) en heb ook een tijdje naar Canyon gekeken. De geometrie van hun fietsen is echter heel anders dan waar ik nu fijn op kan fietsen. Wanneer ik de maat-rekentool op hun site gebruik dan blijft de tool beweren dat de ingevoerde maten niet kunnen. En ik heb geen opvallend postuur. Ik vertrouw het niet zo snel om via hun site te bestellen. Hoewel ze wel een flexibele omruil regeling bieden natuurlijk :)

Overigens heb ik op vakantie een Specialized Tarmac Disc gehuurd en ik kan je vertellen dat het een fantastische fiets is ;-)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 21:18
Galois schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:12:
Ik moet deze week beslissen of ik voor de 'Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0, 2018 (EUR. 2499)' ga of toch voor de 'Specialized Tarmac Disc Comp, 2019 (EUR. 3299)'.

En daarom nog een laatste vraag, hoop ik, aan de ervaringsdeskundigen hier... Deze fietsen zijn volgens mij zeer vergelijkbaar qua afmontage en gebruikte onderdelen. Prijsverschil is wel groot, zeker nu er 300 euro korting op de Canyon zit. Bij gelijke prijs, zou ik voor de Specialized zijn gegaan. Nu twijfel ik en neig ik naar de Canyon. Omdat ik volgende week op vakantie ga en als ik terug ben deze kortingsactie voorbij is, moet ik deze week een keuze gemaakt hebben.

Mijn grootste twijfel is de kwaliteit van de wielen. Zijn deze wielen ook vergelijkbaar? Specialized heeft 'eigen' DT R470 Disc, sealed cartridge hubs, 14g spokes, 24h en Canyon 'retail' DT SWISS PR 1600 SPLINE DB.

Hieronder een snelle copy-paste om de twee fietsen wat beter te kunnen vergelijken. In de links hierboven zijn de volledige specs te vinden.

Is dit prijsverschil terug te zien in het verschil in kwaliteit van de fietsen? Of is het meer een merkgebonden verschil?
Het prijsverschil zal wel iets kleiner worden. De LBS zal op de Specialized waarschijnlijk geen korting geven (2019 model), maar vast wel Ultegra pedalen (100 euro) en bijpassende carbon bidonhouders (100 euro) gratis bij te onderhandelen.

[afbeelding]

Verder waardeer ik natuurlijk ook meningen over andere fietsen, maar ik ben al zo lang bezig om te kijken naar welke fiets ik nou zou willen (je moet keuzes maken, er zijn zoveel goede keuzes), dat ik er 99,99% zeker over ben dat ik geen andere fiets meer in overweging zal nemen... (tenzij... 8) ).
Ik heb zelf de Canyon sinds april in bezit en na 5.500km ben ik nog steeds erg tevreden over de fiets.
De specialized tarmac is ook een erg mooie fiets maar ik denk dat je hier een stukje meer voor betaald gezien het merk. Keuze's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Roozzz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:35:
[...]

Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet :+

Volgens mij botst ratio en emotie hier een beetje. Rationeel gezien zijn dit beide prima fietsen, die elkaar weinig ontlopen en is de S duurder. Dat je er nog niet uit bent suggereert dat de keuze dus gebaseerd is op emotie.
Waar zie je jezelf liever op rijden? En is dat je de meerprijs waard? Kies dan de S...
Mee eens. Daarbij ga ik er wel vanuit dat beide fietsen even goed zitten. Dat is wat mij betreft ook een belangrijk aspect die je mee moet nemen in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Fijn om te lezen dat we eigenlijk allemaal op één lijn zitten :)
Als het prijsverschil 200 euro zou zijn, zou ik voor de Specialized gaan, voor dit prijsverschil zou er een reden moeten zijn. En die is er niet, dus ik zal toch echt voor de Canyon moeten gaan... Een fietsenzaak hier in de buurt heeft de nieuwe Specialized in de winkel staan. Ik zal daar eens binnenkort heen gaan... Misschien kan hij mij wel een goed bod doen en mij over de streep trekken: want de keuze is eigenlijk alleen de prijs.

En @SirLenncelot en @wisselwerking een maatje van mij heeft de Canyon Ultimate (van 2 jaar geleden of zo) en daar heb ik wel eens op gereden. Rijdt inderdaad goed. Ook heb ik op een (ouder) model van de Tarmac gereden. Op deze specifieke jaarmodellen nog niet.

Maar ik vind dat heel lastig. Zowel de Canyon als de Specialized rijden anders dan mijn huidige fiets. Anders. Maar ik kan niet zeggen beter of minder goed. Ik vergelijk het wel eens met een bed. Als je een nieuw bed gaat kopen en in de winkel 'even gaat liggen' kom je er ook niet echt achter of het bed bij je past... Als bij een proefritje het niet lekker zit, moet je zo'n fiets uiteraard niet nemen, maar als een proefritje 'prima fietst' betekent dat nog niet dat je bij een rit van 100+ km ook nog steeds zo tevreden bent.

Bovendien komt daar ook bij kijken dat je lichaam ook moet wennen aan een nieuwe fiets. En ook je eigen getraindheid. Ik heb dit seizoen veel vaker dan ooit 100+ km ritjes gemaakt. Heb dan weinig last van mijn kont of nek, waar ik vorig jaar daar veel meer last van had. Zat mijn fiets vorig jaar niet goed? Of heeft dat met gewenning te maken? Ik denk gewenning, want aan mijn fiets is niets veranderd.
Ik vind dus 'goed fietsen' dus een hele lastige... Zo ben ik paar jaar geleden van een 26" MTB naar een 29" MTB gegaan. heb daar echt wel even aan moeten wennen, maar ik zou nu niets anders willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@Galois in dat geval zou ik voor de Canyon gaan. Het prijsverschil is mij te groot. Het geld wat je overhoudt kun je dan inderdaad besteden aan andere fietsgerelateerde items, zoals eerder aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Ik heb iets heel vreemds opgemerkt tijdens het fietsen. Ik heb een tijd lang niet getraind en altijd gedacht dat mijn maximale hartslag 186 was omdat ik tijdens een test nooit verder kwam. Nu heb ik het fietsen weer opgepakt na 3 jaar niets te hebben gedaan. Ik was verbaast dat ik ongetraind snel een hogere hartslag bereik, mijn hartslag kwam tot 192. Ik heb ook aan mijn huisarts gevraagd of het geen probleem is dat ik onbewust zo hoog ging qua hartslag en het antwoord is nee. Ik heb nu dus maar weer mijn hartslag zones aangepast. Ik vond het altijd al zo vreemd dat ik nooit echt uitgeput raak ik D3.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nare man
@ Galois, ik zou voor de Canyon gaan, maar ik benader het dan ook heel koel: ik houd er niet van te betalen voor gebakken lucht. Mooi dat Specialized zo'n geweldige Tourgeschiedenis heeft, maar daar ga ik niet beter of fijner door fietsen. Ik wil gewoon een tool bike zonder poespas en dan is Canyon perfect. De kwaliteit van het frame en hun eigen onderdelen staat ook niet ter discussie.

Overigens kun je de vergelijking tussen de wielen niet zo goed maken, omdat uit de speclist van die Specialized niet blijkt welke naven de wielen gebruiken. In de PR1600 van van de Canyon zit de 350, een prima naaf met ratchet systeem (een wat eenvoudiger versie van de 240s). Daar kun je je nooit een buil aan vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 18-07-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 19:54
Voor het prijsverschil kun je zelfs nog wel een setje wielen laten spaken met 240s naven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Of Di2 erop knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Beetje kort door de bocht dit. Het prijsverschil tussen een merk met een dealer-network en een merk met alleen factory-direct sales is natuurlijk niet alleen gebakken lucht. Een LBS moet ook ergens z'n geld kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Niet alleen, daar heb je zeker gelijk in, maar wel tenminste een (m.i. fors) deel.

Disclaimer: dit soort onderwerpen is hoogstpersoonlijk, ik geef alleen mijn eigen zeer subjectieve mening weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 16-09 19:21
@Galois ik ben zo blij met mijn Canyons (Ultimate CF SL 8.0 en Speedmax CF 9.0)... Heerlijke fietsen en wat betreft prijs/kwaliteit onverslaanbaar.

hier een stukje over mijn bezoek aan Canyon in Koblenz.

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 18-07-2018 12:03 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
@Galois weet niet waar je vandaan komt, maar je zou ook eens bij de Ridley Outlet in Rijen kunnen kijken. Heb daar zelf laatst ook een fiets gekocht.

De website staat nog niet veel op (op zijn markplaats staat iets meer), was ie nog mee bezig. Maar toen ik er 2 weken terug was had hij nog meerdere Fenix SL's en ex-team fietsen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
asdf25 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:24:
[...]

Waarom zou je het buiten de/een gemeente om aanvragen? Naar mijn weten hebben we in Nederland geen gemeentevrije gebieden meer en valt dus iedere vierkante centimeter van Nederland binnen een gemeentegrens.

Mits de lokatie van je gewenste tappunt niet te ver van een reeds aanwezige waterleiding is, denk ik dat de meeste gemeentes best welwillend zijn om zo’n tappunt aan te sluiten. Zeker wanneer er rond zo’n punt inderdaad veel mensen komen en er veel gerecreëerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Hier gebruik ik altijd polar flow in combinatie met de m450 en dat werkt goed.

Mijn Koga, inmiddels 3 jaar oud.

Aluminium 7005 frame met monostay
Koga Carbon/Alloy voorvork
Pro PLT - double butted en anatomisch gevormd stuur en stuurpen
Shimano 105 tripple
Mavic Aksium wielset
Vredestein Fortezza, vouwbanden met Protection Layer
8,6 kg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7ehzql18.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Gekke Jantje op 19-07-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Hopelijk kunnen we in de herst eindelijk de VAM berg beklimmen. Ik vind dit echt top en ik woon er vlak bij dus het zal me niet verbazen dat ik hier iedere week wel een paar keer overheen ga fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb een hele zwik posts over GPS / route-planning verplaatst naar Het grote fietscomputer topic. Die discussie hoort daar.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Seriph schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:35:
[...]

Ook deze hoort niet hier maar op [wielrennen] Tour De France 2018 Het tour de france topics
Damn hahaha :)

Okay favo buitenband?
Tot nu to zijn mijn favo nog steeds : Conti gp4000 & Schwalbe One Pro.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Pft ik rij nog niet genoeg om een favoriet te hebben.

Ik ben gisteren wel aan het spelen geweest met Stravix en blijkbaar heb ik vorig jaar ongeveer 1000km buiten gefietst en zit ik dit jaar al op 1600 nog iets. Blijkbaar telt hij de Zwift activiteiten niet mee want mijn grafiek begint in maart en daarvoor heb ik ook de Tacx gezeten. Vind ik op zich niet erg. Ben al super tevreden met dit resultaat. Kijken of ik de 3k kan aantikken dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Nu online
Ben na lange tijd weer aan het fietsen geslagen, en mijn fiets ook een klein beetje aan het opfrissen.

Rij op een Gitane Definitive Dream On Full Carbon met een Shimano 105 groep. Dat is nog steeds perfect, en eigenlijk nog steeds erg blij mee. Maar er zijn nu wat dingen aan vervanging toe:

- stuurlint
- zadel
- dopjes op uiteinde stuur (1 kwijt zelfs)

Nu is vooral het zadel voor mij essentieel onderdeel nu geworden om te vervangen. Heeft iemand hier het al eens aangedurfd om een zadel via aliexpress te laten komen? En wat zijn daarmee dan de ervaringen?

Ik rij overigens nu op een Selle San Marco Island Ponza. Een naar mijn mening prima zadel, ondanks dat die wel vrij stevig/hard is.

Overigens een tip voor mensen die een Garmin Edge hebben en op zoek zijn naar een deftige beugel, ik heb deze via aliexpress gekocht en ben er zeer te spreken over:

https://nl.aliexpress.com...e089161&priceBeautifyAB=0

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb een Ali-Aspide gekocht om het eens te proberen. Op zich is de kwaliteit me meegevallen, maar heb er pas een paar honderd km mee gereden, dus nog geen duurtest.

Stuurdoppen zitten trouwens erbij als je nieuw lint koopt. Kan het je wel aanraden om snel te vervangen, want als je nu vallen en op je stuur landt, dan kun je jezelf daar zeer ernstig mee verwonden. Het stuur fungeert dan zeg maar als een soort appelboor en jij als de appel :X

Of duw er een kurk in voor de time being.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wicked-Game schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:03:

Overigens een tip voor mensen die een Garmin Edge hebben en op zoek zijn naar een deftige beugel, ik heb deze via aliexpress gekocht en ben er zeer te spreken over:

https://nl.aliexpress.com...e089161&priceBeautifyAB=0
Als iemand zoiets tegenkomt..maar dan met een LEZYNE mount.. wil je dat dan even melden bij me? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Nu online
Sjoewe schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:24:
Ik heb een Ali-Aspide gekocht om het eens te proberen. Op zich is de kwaliteit me meegevallen, maar heb er pas een paar honderd km mee gereden, dus nog geen duurtest.

Stuurdoppen zitten trouwens erbij als je nieuw lint koopt. Kan het je wel aanraden om snel te vervangen, want als je nu vallen en op je stuur landt, dan kun je jezelf daar zeer ernstig mee verwonden. Het stuur fungeert dan zeg maar als een soort appelboor en jij als de appel :X

Of duw er een kurk in voor de time being.
Had de Aspide inderdaad ook gezien naast een Fizik Arione. De aspide is qua maatvoering redelijk gelijk aan lengte en breedte als mijn huidige Selle San Marco. De Fizik Arione is iets breder qua zitvlak.

Op basis van die gegevens zou de Aspide de logische keus zijn. Al vind ik de Fizik wel aantrekkelijk. En I know het is bij aliexpress maar afwachten.

Lint en dopjes ga ik direct laten fixen. Hoef niet als een appel gespiest te worden ;)

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Zin in zaterdag, als het allemaal lukt mag ik dan een tweedehands setje ZIPP's 404 Firecrest ophalen, erg blij mee.
Zondag dan kleine proefrit mee maken en kijken hoe ze bevallen en of ik sneller ermee ben :+

Dus dadelijk bandjes en zo bestellen, en dan zondag erop zweven :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Crazy D schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:07:
https://www.dropbox.com/s/wlak36yf11cbv24/wiel.jpg?dl=0

Hmm ben geen expert maar volgens mij hoort dat er zo niet uit te zien :| :| Gelukkig maar op 25km afstand van huis en mijn vrouw kon me komen ophalen... Een slag ben ik ondertussen wel aan gewend daar check ik wel op maar deze had ik niet zien aankomen :| Afijn zo maar eens bellen of dit nog garantie is. Anders wordt het een nieuw wielsetje uitkiezen.
Net belletje, wiel is omgeruild onder garantie. Dat is in ieder geval wel zo prettig. Neemt niet weg dat ik nog even vakantiegeld aan mijzelf moet gaan uitkeren voor nieuwe wieltjes maar dat heeft gelukkig iets minder haast dus kan er iets beter over nadenken :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:11

Cliffie

Trompetslet

De laatste paar keer dat ik in de relatieve warmte een langere tocht maakte (80-100km, ja, dat is lang voor mij), viel het mij op dat mijn hartslag langzaam omhoog ging, zonder dat mijn intensiteit verhoogde. Na wat google zoekacties blijkt dat dit fenomeem "cardiac drift" heet. De hartslag gaat omhoog na verloop van tijd, maar de hoeveelheid bloed wat wordt rondgepompt per slag is minder. Netto resultaat is dat de complete output gelijk blijft.

Hoe gaan jullie hier mee om, aangezien er veelal wordt gezegd om in bepaalde hartslagzones te fietsen. Als ik mijn hartslag gelijk wil houden, dan betekent dat dus dat ik steeds langzamer zou moeten fietsen. Volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling.

Verder lees ik dat deze cardiac drift (onder andere) veroorzaakt wordt door een tekort aan vocht en een verhoogde lichaamstemperatuur. Goed drinken dus! Verder schijnt een lagere trapfrequentie te helpen om dit effect te verminderen (wat weer de juist veelal gepromote hogere trapfrequentie tegenspreekt).

Ben benieuwd hoe andere fietsers dat hier ervaren.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik merk wel dat bij warm weer de hartslag idd iets omhoog gaat, wat ik wel doe is elektrolytes drinken en genoeg eten en geregeld een slokkie drinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Cliffie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:19:
Als ik mijn hartslag gelijk wil houden, dan betekent dat dus dat ik steeds langzamer zou moeten fietsen. Volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling.
Strikt gezien wel, want je omslagpunt verschuift tenslotte niet mee omhoog. Dus als je dezelfde snelheid wil behouden, gaat dat ten koste van extra intensiviteit.

Als je hier minder last van wilt hebben, dan zul je naast je voeding & vocht ook extra/anders moeten trainen. Met name intervaltraining, zowel extensief als intensief verbeteren de zuurstofopname en de hartfunctie. . Immers als je je D1 en D2 zones kan vergroten, bouw je een grotere marge op voor dit soort situaties.

Zie een basis uitleg over interval training hier:
https://www.wielersportinfo.nl/interval.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 20-07-2018 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02
Cliffie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:19:
De laatste paar keer dat ik in de relatieve warmte een langere tocht maakte (80-100km, ja, dat is lang voor mij), viel het mij op dat mijn hartslag langzaam omhoog ging, zonder dat mijn intensiteit verhoogde. Na wat google zoekacties blijkt dat dit fenomeem "cardiac drift" heet. De hartslag gaat omhoog na verloop van tijd, maar de hoeveelheid bloed wat wordt rondgepompt per slag is minder. Netto resultaat is dat de complete output gelijk blijft.

Hoe gaan jullie hier mee om, aangezien er veelal wordt gezegd om in bepaalde hartslagzones te fietsen. Als ik mijn hartslag gelijk wil houden, dan betekent dat dus dat ik steeds langzamer zou moeten fietsen. Volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling.

Verder lees ik dat deze cardiac drift (onder andere) veroorzaakt wordt door een tekort aan vocht en een verhoogde lichaamstemperatuur. Goed drinken dus! Verder schijnt een lagere trapfrequentie te helpen om dit effect te verminderen (wat weer de juist veelal gepromote hogere trapfrequentie tegenspreekt).

Ben benieuwd hoe andere fietsers dat hier ervaren.
Je hartslag loopt op om dat je bloedvaten open gaan staan door de inspanning en de warmte. Dus je komt relatief vocht te kort. Vervolgens zweet je flink tijdens de inspanning waardoor het vocht tekort nog verder op loopt. Vooral zweten is ongemerkt een enorm verlies aan vocht, mensen die wel eens binnen op de tacx zitten weten hoe hard het kan gaan. Buiten valt dat verlies niet zo op.

Dus wat Sjoewe zegt, meer drinken (met elektrolyten!!) en meer trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Blokken van 15-20 minuten in D4 tegen D5 aan is ook wel lekker. Dit deed ik altijd in sessies van 90 minuten en op de duur kon ik dan sneller en langer in D2 en D3 fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Om spraakverwarring te voorkomen, ik ga altijd uit van 3+2 zones als het gaat over hartslag:

Afbeeldingslocatie: https://www.cyclingweb.nl/images/Schermafbeelding%202014-10-31%20om%2011.32.20.png

Het model met 6 zones is van betrekking op vermogenstraining.
Pagina: 1 ... 99 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.