Dat klopt inderdaad. Binnen 30 dagen zelfs. En eigenlijk ben ik het volledig met ze eens. Op hun website staat bv. "Om eerlijk te zijn geloven wij ook niet echt in het 'uittesten' van een fiets. Meestal is het slechts een momentopname en zijn de test mogelijkheden erg beperkt (qua tijd en parcours)."
Want dat is toch wat er gebeurt bij het kopen van een fiets in een fietsenwinkel.
Zo heb ik mijn MTB, Specialized Stumpjumper, bij een zeer bekwame Specialized dealer gekocht. Ik werd opgemeten, er werden wat vragen gesteld en zijn conclusie was dat een 'L' het beste bij mij zou passen. Ik ging op de 'L' zitten, er werd nog wat afgesteld aan het zadel en de stuur en ik mocht een rondje buiten rijden.
(het meten ed duurder zeker een 1/2 uur)
Tsja... lastig. Hij fietste inderdaad goed. Maar beter dan mijn vorige MTB (Cube 26")? Geen idee... in ieder geval anders. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden, maar ik denk inderdaad dat je best een 'juiste' maat kunt kopen op basis van je afmetingen. En dan is een 'bike fitting-achtig iets' wellicht van belang om die 'passende maat' af te stellen op jouw wensen...
Maar goed, aangezien juist de fietsenwinkels van andere merken zo hameren op 'meten, meten, meten'... (logisch dan natuurlijk ook, zij willen dat verkopen).
Ik ga deze zomer een nieuwe fiets kopen en de keuze zal zijn voor de
Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0 (nu dus voor 2500 euro) of toch wachten op de nieuwe Specialized Tarmac Comp disc. Die is helaas wel 800 euro duurder... (3300 euro).
Ik ben hier zo slecht in... het geld staat al klaar om uitgegeven te worden, rest mij alleen nog maar het maken van een keuze. Eigenlijk zou mijn huidige fiets stuk moeten gaan, zodat ik gedwongen zou worden tot het snel maken van een keuze...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.