Zelf gebruik ik tegenwoordig ook veel de routebuilder van Strava en ik ben tot op heden nog geen onverhard stukje tegen gekomen doordat ik ook alle 'onlogische' wegen even controleer met streetview voor zover mogelijk. Ook kun je aan de segmenten(als die er zijn) wel eruit halen of het race of MTB segmenten zijn. De Garmin routeplanner heb ik daarentegen helemaal nooit vertrouwd.. die stuurt je zonder pardon een zandpad in of bij mensen over de oprit. Dorpskernen lijkt hij fantastisch te vinden net als smalle paadjes. Ik heb het idee dat die vooral ingericht is voor hardlopers..
Om even terug te komen op het Ventoux verhaal. Vandaag na 4 jaar voor de 2e maal omhoog gereden. 4 jaar geleden met ongeveer 1000 km(totaal) in de benen met heel veel pijn en moeite incl regelmatig afstappen boven gekomen in 2:15. Vandaag was het echter een stuk anders..
De afgelopen 2,5 jaar zo'n 15k km gefietst waarvan dit jaar zo'n 4k en vorig jaar zo'n 8k. Ook een stuk meer meegemaakt op de fiets(aantal ongelukken, ook op hoge snelheid) maar in vergelijking met de vorige poging dus vele malen fitter.
Vanmorgen vroeg opgestaan(6 uur) om, indien de weersvoorspelling oke was en ik mij nog goed zou voelen na de eerste klim ook nog de tweede en derde te gaan maken. Ik wist dat ik dat aan zou moeten kunnen maar ik weet ook dat zodra het stijgingspercentage boven de 10% komt ik het moeilijk krijg. Alles daaronder kan ik blijven doorgaan maar daarboven..
Uiteindelijk om 6:45 op de fiets en iets na 7 kom ik voorbij het fonteintje in Bedoin, bekende plek nog altijd na 4 jaar

Enige verschil is dat het nu 7 uur is(13 graden) en toen 12 uur 's middags(30+ graden). Het vals plat richting bos gaat lekker maar merk wel dat ik toch al eerder wat terugschakel dan verwacht. Niet erg, in het bos moet hij toch op het grootste blad en moet ik blijven trappen.
In het bos merk ik dat ik toch meer 10+ percentages op mijn Garmin voorbij zie komen dan ik mij kon herinneren maar ik blijf lekker doorgaan. Daarna volgen wat 8/9% en ik haal zelfs 2 andere fietsers in(niet verwacht nu andere mensen tegen te komen, laat staan inhalen..). Iets later passeert ook nog de bezemwagen, letterlijk.. er liggen blijkbaar genoeg steentjes op het asfalt.
Wanneer ik bij de volgende 10+ percentages kom, merk ik toch dat ik het moeilijk heb om een soepele cadans te houden en zie dat het meer richting de 60 gaat dan de 75. Ik kan echter weer een paar personen inhalen en Chalet Reynard is om de hoek. Ik merk dat even staan op de pedalen niet extra zwaar is dus zo nu en dan doe ik dat ook om net even dat heuveltje over te komen. Wel heb ik op dit moment voor mezelf bepaald dat ik het bij 1x ga houden vandaag, tenminste..
Na Chalet Reynard is het eerste stuk weer relatief eenvoudig en kan er wat tempo gemaakt worden, daarna zakt het weer iets in tot de laatste paar kilometers.. wat blijven die laatste stukken lastig zeg.. gelukkig kan ik nog een tweetal renners inhalen en zonder mezelf helemaal stuk te laten gaan kom ik over de streep. 1:43 aldus Strava, een dik half uur sneller en ongeveer een kwartier sneller dan verwacht.
Na wat foto's en nog wat extra eten komt de vraag... ga ik nog 2x omhoog. Ik stel de beslissing uit tot beneden want het is toch nog behoorlijk fris op de top. De afdaling verloopt nogal fris en op sommige momenten zelfs koud. Het wegdek is nog goed vochtig en met de korte broek en geen handschoenen gaan mijn gedachtes eerder uit naar rustig richting huisje fietsen en vanmiddag met de vriendin op pad. Zeker omdat het volgens de voorspelling vanmiddag sowieso gaat regenen, of tijdens de 2e afdaling of tijdens de 3e klim. Door het natte asfalt en mijn valpartijen eerder dit jaar en vorig jaar ligt mijn keuze al snel vast. 1x is genoeg voor vandaag.
Beneden informeer ik mijn vriendin dat ze mij vandaag al wat eerder ziet dan gepland maar dat ik tevreden ben met de rit en de prestatie. Later vandaag heeft het wellicht geregend op de top maar niet in Bedoin/Malaucene/Sault. Voor mij geen probleem
De komende dagen nog een paar routes rondom de Ventoux rijden met een paar leuke klimmetjes maar niet zo spannend als de Ventoux, geef mij maar lange klimmen van 6-8%.