Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.351 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
De grote uitdaging bij een tijdritfiets is inderdaad hoeveel vermogen je nog kan leveren terwijl je in die moeilijke houding zit.

Sommige profs offeren soms ook wat vermogen op, omdat ze dan toch aerodynamischer kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:35

Zeddicius

Conscience do cost

havana schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:12:
Ik heb al behoorlijk wat high end fietsen bereden van 10k of meer en het verschil met laten we zeggen een goede middenklasser is nihil. Het is natuurlijk wel leuk ;)

Goede banden (met de juiste druk, de meesten stoppen er veel te veel in) en wielen maken véél meer verschil
Over hoeveel bar hebben we het hier dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:16
Zeddicius schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:26:
[...]

Over hoeveel bar hebben we het hier dan? :)
Dat is o.a. afhankelijk van

- de interne breedte van je velg
- het bandensysteem waarmee je rijdt (clincher, tubes of tubeless)
- hoe breed je buitenbanden zijn
- hoe zwaar je bent
- het terrein waarover je rijdt (asfalt, gravel, kasseien, enz.)
- merk/type buitenband
- hoogte van de velg

Dat gezegd hebbende, 8 bar is in bijna alle gevallen gewoon veel te veel.

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 31-05-2018 16:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@Zeddicius Steek er gewoon wat minder in dan normaal en kijk hoe het voelt :) Wel met havana eens dat men banden vaak te hard opgepompt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:22
Storm-Fox schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:17:
[...]

Ook toevallig op een echte tijdritfiets?
Ik heb mij vaak afgevraagd hoe snel ik op zo'n extreem aerodynamische fiets zou zijn.
Leuk vergelijk op strava met een segment die ik op zelfde dag/ochtend heb gereden.
Ik op m'n gravelbike en fietsmaatje die paar uur later (met zelfde windcondities) langskwam :

https://www.strava.com/segments/8097482

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36
Kan iemand mij nog een goede wielset van max €350 aanraden?
Mijn huidige moeten bijna vervangen worden. Heb nu de Mavic Aksion S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
havana schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:30:
[...]

- hoe zwaar je bent
- merk/type buitenband
- hoogte van de velg

Dus de redenatie dat hogere druk zorgt voor een kleiner contactoppervlak en dus sneller is, gaat niet op?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
[...]
Wat is het nadeel van te veel, behalve oncomfortabel?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
ThijsM schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:09:
coelho schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:10:
[...]

Dus de redenatie dat hogere druk zorgt voor een kleiner contactoppervlak en dus sneller is, gaat niet op?
Alleen onder perfecte omstandigheden, dus over een spiegelgladde weg rijden.

Zoek maar eens op druk in het MTB topic, daar is het terrein natuurlijk van grotere invloed, maar daar is het niet ongebruikelijk om < 1.5 bar te rijden (mits berijder niet te zwaar, niet te scherpe rotsen en tubeless om snakebites te voorkomen).
Het idee is dat je band beter om een oneffenheid kan vervormen dan er overheen te stuiteren. Bij MTB heeft dat de grootste impact op grip, maar ook positief op rolweerstand. Dit gaat ook allemaal op voor race banden, maar uiteraard wat minder sterk

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Harder = beter is inderdaad behoorlijk achterhaald. Geldt ook voor smaller = sneller.

Nadeel van te veel is het beste uit te leggen aan de hand van een winkelwagentje; je gaat als het ware stuiteren waardoor je ook snelheid verliest (afgezien van het beroerde rijgevoel).

Een lagere druk en bredere banden leidt overigens ook tot aanzienlijk beter weggedrag in de bochten.

Ik rijd zelf met 5 à 6 bar. Velg van 17C intern, 25/26 mm buitenband, clinchers, rijd voornamelijk asfalt maar schuw een gravelpaadje niet, weeg zelf 74 kg en rijd op een fiets van 7 kg. Carbon velgen van 50 mm hoog. Banden uit het betere segment (S-Works Turbo, Vredestein Senso Superiore op de andere fiets).

Nadeel van iets lagere druk is een iets grotere kans op een stootlek maar dat is in het pothole-arme Nederland sowieso niet erg gebruikelijk. Eventueel op te lossen door de switchen naar tubeless (wat IMHO weinig voordelen heeft op een racer).

[ Voor 59% gewijzigd door havana op 31-05-2018 18:36 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:59

Kluus

Gang is alles

Ik gebruik zelf nog steeds Fulcrum racing Quattro’s als trainings setje naast mijn Racing zeroes. Ik vind ze nog steeds fijn rijden en gebruik ze nog vaak, ook al heb ik nu de zeroes.

17C dus goed voor 25mm banden, oogt super, nog steeds kaarsrecht na zo’n 15000-20000 km. Niet de lichtste, maar voor een halfhoge alu set ook niet zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Of anders Fulcrum 5. Zijn zeker niet zwaar (1500 gram ongeveer) en kosten geen deuk. 17C intern. Heb ze zelf als winter/reserveset.

[ Voor 15% gewijzigd door havana op 31-05-2018 19:21 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
havana schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 19:21:
Of anders Fulcrum 5. Zijn zeker niet zwaar (1500 gram ongeveer) en kosten geen deuk. 17C intern. Heb ze zelf als winter/reserveset.
Racing 3 zijn rond de 1500, Racing 5 toch een stukje zwaarder (1650-1750 oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
havana schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:27:
Nadeel van iets lagere druk is een iets grotere kans op een stootlek maar dat is in het pothole-arme Nederland sowieso niet erg gebruikelijk. Eventueel op te lossen door de switchen naar tubeless (wat IMHO weinig voordelen heeft op een racer).
Genoeg plekken waar je van die mooie boomwortels onder fietspad hebt, geeft ook leuke dreunen.
Wat heb je tegen tubeless trouwens ?
Heb het nu op mijn mavic wielen en bevalt prima. (ook doordat banden net zo simpel erop gaan als normale banden, geen compressor oid nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

coelho schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:28:
Zijn er manieren om ritten te compenseren voor materiaal? Ik zie een vriend met een fiets van €3000 (stukje lichter, hoge velgen, beter afgemonteerd, betere bandjes) hetzelfde rondje als ik rijd, met zo'n 1-1.5 km/uur sneller rijden. Natuurlijk zijn er externe factoren als bijvoorbeeld wind, maar ook fysiek, getraindheid enz., maar is er een mogelijkheid om het effect van fiets(onderdelen) met elkaar te vergelijken?
Op de snelheid is er sowieso bar weinig te vergelijken. Hoeveel vermogen moest hij leveren, hoe was z'n hartslag, training de vorige dagen vs. goed uitgerust of niet. De enige zinnige vergelijking zou denk ik zijn, tegelijk fietsen en kijken hoeveel vermogen en welke hartslag (en dat afzetten in zones aangezien 120bpm bij mij heel wat anders kan (zal) zijn dan bij jou). Bij GCN weleens wat filmpjes gezien van bv een strak truitje vs een maatje te groot, probeer hetzelfde vermogen te trappen, en dan de snelheid vergelijken (strak shirt was sneller :)). Vergelijking door dezelfde rijder direct achter elkaar, om de omgevingsfactoren gelijk te houden.

Nu heb ik wel gemerkt paar jaar terug dat toen ik op de MTB reed en ik wisselde naar gladde bandjes, ik makkelijk 1km harder ging met naar mijn gevoel wel dezelfde inspanning. Weet niet of jij op noppenbanden rijdt? :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Als jouw eigen gewicht het toelaat zijn de Campagnolo Zonda mogelijk een goede optie.
ook stijve 1500gram alu wielen.

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Crazy D schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:43:
[...]

Op de snelheid is er sowieso bar weinig te vergelijken. Hoeveel vermogen moest hij leveren, hoe was z'n hartslag, training de vorige dagen vs. goed uitgerust of niet. De enige zinnige vergelijking zou denk ik zijn, tegelijk fietsen en kijken hoeveel vermogen en welke hartslag (en dat afzetten in zones aangezien 120bpm bij mij heel wat anders kan (zal) zijn dan bij jou). Bij GCN weleens wat filmpjes gezien van bv een strak truitje vs een maatje te groot, probeer hetzelfde vermogen te trappen, en dan de snelheid vergelijken (strak shirt was sneller :)). Vergelijking door dezelfde rijder direct achter elkaar, om de omgevingsfactoren gelijk te houden.

Nu heb ik wel gemerkt paar jaar terug dat toen ik op de MTB reed en ik wisselde naar gladde bandjes, ik makkelijk 1km harder ging met naar mijn gevoel wel dezelfde inspanning. Weet niet of jij op noppenbanden rijdt? :+
Het gaat me niet zo zeer om de directe vergelijking met hem, maar heel het verhaal maakte dat ik me afvroeg of verschil in materiaal te kwantificeren is. En of het verschil slechts miniem is of dat een andere buitenband, groep of gewichtsbesparing direct scheelt in snelheid. Ik zit ongeveer aan 200 Watt gemiddeld (en ben te kort voor mijn gewicht, dus heb nog een hoopt te winnen), maar als ik 10 Watt rolweerstand zo kunnen besparen ben ik dan ook direct 5% sneller? Dat soort hypothetische vragen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
DDX schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:39:
[...]

Genoeg plekken waar je van die mooie boomwortels onder fietspad hebt, geeft ook leuke dreunen.
Wat heb je tegen tubeless trouwens ?
Heb het nu op mijn mavic wielen en bevalt prima. (ook doordat banden net zo simpel erop gaan als normale banden, geen compressor oid nodig)
Ik heb er niks tegen, maar ik heb er ook niks voor. Heb er een tijdje mee geëxperimenteerd, maar ik kan/kon er gewoon geen echte voordelen in ontdekken. Voor die 2x per seizoen dat ik lek rijd... Geklooi met latex, beperktere keuze in banden, dingen zijn tamelijk duur. Je hebt geen garantie dat je niet lek rijdt.

Ik vond ze niet beter rijden. Lagere druk is leuk, maar dat kan met clinchers ook gewoon.

Ik vind de nadelen groter dan de voordelen.

Voor een ander kunnen die dingen anders liggen natuurlijk, dat snap ik best.

[ Voor 24% gewijzigd door havana op 31-05-2018 22:48 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Ik zou bijna zeggen alles van DT Swiss. Geen idee of je specifieke eisen hebt, looks of juist gewicht van de set? Hoe zwaar ben je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36
orange.x schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:51:
[...]

Ik zou bijna zeggen alles van DT Swiss. Geen idee of je specifieke eisen hebt, looks of juist gewicht van de set? Hoe zwaar ben je zelf?
Ben rond de 90 kilo. Geen specifieke eisen. Eigenlijk nog geen ervaring met andere wielen onder mijn fiets en het kopen van andere wielen. Dus sta er eigenlijk blind in.

Zie de fulcrum rating 5 en campagnolo zonda ook voorbij komen. Qua looks vind ik die in ieder geval prima. Zag online ook nog een Fulcrum Racing 3 voor minder dan de Racing 5. Volgens mij wel een overjarig model. Lijkt mij in een beter modellen de 5?

Hoe bepalen jullie wat een goede wielset voor je is? Een paar proefrondjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Overjarige Fulcrum 3 zal de smalle 15C variant zijn en die wil je niet. F3 is recent geüpdate naar 17C. Bredere velgen i.c.m. bredere banden rijdt gewoon een stuk beter.
Hoe bepalen jullie wat een goede wielset voor je is?
Heb nog nooit proefrondjes gemaakt, altijd gekeken naar

- geometrie van de velg
- naven, kwaliteit en type lagering
- spaken, type en aantal
- nippels
- gewicht

Op basis daarvan kun je redelijke voorspelling maken hoe een wiel rijdt en wat de kwaliteit is.

[ Voor 90% gewijzigd door havana op 01-06-2018 08:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
havana schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:27:
Harder = beter is inderdaad behoorlijk achterhaald. Geldt ook voor smaller = sneller.

Nadeel van te veel is het beste uit te leggen aan de hand van een winkelwagentje; je gaat als het ware stuiteren waardoor je ook snelheid verliest (afgezien van het beroerde rijgevoel).

Een lagere druk en bredere banden leidt overigens ook tot aanzienlijk beter weggedrag in de bochten.

Ik rijd zelf met 5 à 6 bar. Velg van 17C intern, 25/26 mm buitenband, clinchers, rijd voornamelijk asfalt maar schuw een gravelpaadje niet, weeg zelf 74 kg en rijd op een fiets van 7 kg. Carbon velgen van 50 mm hoog. Banden uit het betere segment (S-Works Turbo, Vredestein Senso Superiore op de andere fiets).

Ik heb juist vaak het gevoel dat ik op te zachte banden rij als er minder dan 8 bar in zit.
Vaak zit er dan 6 bar in en voelt het dus als traag of dat je met zachte banden rijdt.

Is die 6 bar dan niet veels te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:35

Zeddicius

Conscience do cost

[...]

- hoe zwaar je bent
- merk/type buitenband
- hoogte van de velg

roda_djavulen schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:49:
@Zeddicius Steek er gewoon wat minder in dan normaal en kijk hoe het voelt :) Wel met havana eens dat men banden vaak te hard opgepompt heeft.
Thanks :) Ik heb er meestal krap 7 bar in zitten, heb niet het gevoel dat dit te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 04:49
coelho schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:07:
[...]

Het gaat me niet zo zeer om de directe vergelijking met hem, maar heel het verhaal maakte dat ik me afvroeg of verschil in materiaal te kwantificeren is. En of het verschil slechts miniem is of dat een andere buitenband, groep of gewichtsbesparing direct scheelt in snelheid. Ik zit ongeveer aan 200 Watt gemiddeld (en ben te kort voor mijn gewicht, dus heb nog een hoopt te winnen), maar als ik 10 Watt rolweerstand zo kunnen besparen ben ik dan ook direct 5% sneller? Dat soort hypothetische vragen dus.
grote verscillen:
- goede banden
- bandendruk
- propere ketting
- lagers onderhouden/ invetten
- positie (aero)

Bovenstaanden kunnen gemakelijk/goedkoop een 10-15% maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wceend schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:28:
[...]

Ik heb juist vaak het gevoel dat ik op te zachte banden rij als er minder dan 8 bar in zit.
Vaak zit er dan 6 bar in en voelt het dus als traag of dat je met zachte banden rijdt.

Is die 6 bar dan niet veels te weinig?
Dat idee heb ik ook altijd, ik pomp de bandjes altijd naar 8 bar als ik wegrij. 6 bar "voelt" voor mij ook vrij zacht. Hoe zit dit?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
https://www.bergfreunde.eu/bike-tyre-pressure-calculator/ is een leuke calculator die uit gaat van 75 kg

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Shadow_Agent schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:44:
[...]

Dat idee heb ik ook altijd, ik pomp de bandjes altijd naar 8 bar als ik wegrij. 6 bar "voelt" voor mij ook vrij zacht. Hoe zit dit?
Dit hangt af van jou eigen gewicht plus die van de fiets, banden breedte, banden soort, type ondergrond
en wat jouw persoonlijke voorkeur is.

Ik(82kg) rij momenteel in mijn 25mm banden met voor 6.9 bar en achter 6.5 bar en dat bevalt prima.
In de wintermaanden zet ik minder druk op de banden ivm meer grip.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• havana
6,9 bar zou ik niet doen. 6,87 is echt stukken beter.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Storm-Fox schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:16:
[...]

Dit hangt af van jou eigen gewicht plus die van de fiets, banden breedte, banden soort, type ondergrond
en wat jouw persoonlijke voorkeur is.

Ik(82kg) rij momenteel in mijn 25mm banden met voor 6.9 bar en achter 6.5 bar en dat bevalt prima.
In de wintermaanden zet ik minder druk op de banden ivm meer grip.
Is het niet gebruikelijker om achter meer druk op je banden te hebben?

Overigens denk ik mezelf ook schuldig te maken aan te veel druk op mijn banden. Ik ervaar dat overigens niet als oncomfortabel, maar misschien toch eens wat minder druk proberen.

Een tijd geleden is volgens mij hier een staatje tegengekomen met richtlijnen voor druk op basis van gewicht en banddikte. Zegt iemand dit iets? En weet je die ook terug te vinden. Mijn Googleskills zijn onvoldoende om ze terug te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
lateef schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:27:
[...]

Is het niet gebruikelijker om achter meer druk op je banden te hebben?

Overigens denk ik mezelf ook schuldig te maken aan te veel druk op mijn banden. Ik ervaar dat overigens niet als oncomfortabel, maar misschien toch eens wat minder druk proberen.

Een tijd geleden is volgens mij hier een staatje tegengekomen met richtlijnen voor druk op basis van gewicht en banddikte. Zegt iemand dit iets? En weet je die ook terug te vinden. Mijn Googleskills zijn onvoldoende om ze terug te vinden
crap my bad, Het is inderdaad andersom: Voor 6.5 bar en Achter 6.9 bar.
*Nog een bak koffie pakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

coelho schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:07:
Nee denk niet dat je blind kunt stellen dat 10 watt rolweerstand verminderen 5% snelheidswinst is maar ik denk dat het vooral een totaal plaatje is. Andere banden misschien, bandendruk, iets betere houding, iets minder wapperend truitje, alle onderdelen lekker frist geolied en gesmeerd, etc. Alles bij elkaar zal dat wel wat schelen. Andere groep weet ik niet hoeveel dat scheelt, heb niet het idee (maar goed, niet op veel verschillende groepen gereden) dat als je eenmaal in een versnelling zit, dat nog veel uitmaakt. Wellicht wel het soepel en snel schakelen. Denk dat de allergrootste winst zal zijn: afvallen en gericht (of lig gevarieerd) trainen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:59

Kluus

Gang is alles

Storm-Fox schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:58:
[...]

Als jouw eigen gewicht het toelaat zijn de Campagnolo Zonda mogelijk een goede optie.
ook stijve 1500gram alu wielen.
Dat is een goede ja, Zonda is gewoon Fulcrum 3 toch? Daar heb je dan echt top wielen aan. Ga je een tientje boven budget...

Betere lagers dan de Quattro die ik eerder adviseerde en ook nog lekker licht. Ik had alleen naar de Fulcrum Racing 3 gekeken en gezien dat die ver boven budget was. Dat dit zo veel scheelt...

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 01-06-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Wow, en dan per kg extra 1% meer, cummulatief of 1% x 1% x 1% etc? :) Dat maakt wel verschil uit. Ik denk gewoon cummulatief dat zou bij mij op 28mm neerkomen op ±6,6bar. Dat is behoorlijk hard moet ik zeggen!

Ik ben er wel vanaf gestapt, die kneiterharde banden. Vroeger reed ik dus op vrij hoge druk, tegen de 8 aan wel, dat was op 23mm. En was toen wat zwaarder ook (95-100). Verklaart misschien ook wel die veelal lekke banden op de GP's :P

Maar ik controleer al niet eens meer iedere rit mijn bandenspanning eigenlijk. Achter moet nu wel een pufje erbij hebben opzich. Pas in Vlaanderen gereden, dat is wel iets anders natuurlijk maartoch. De week ervoor had ik ongeveer tegen de 6bar erin gepompt en niet meer aan gezeten voor Vlaanderen dus. Heb daar na de 1e rammelstrook gelijk wat meer lucht er nog uitgegooid. Ik denk dat men denkt dat hoe harder de banden zijn hoe beter het rijdt of hoe minder rolweerstand je hebt. Effectief qua oppervlaktewrijving denk ik dat er een puntje is maar zoals @havana ook al aankaartte is dat je enorm het gevoel van stuiteren krijgt op bijv een klinkerweggetje al. Ik denk dat daar een stuk meer energie verloren gaat in het stuiteren en miss lastiger over te brengen is dan dat dat beetje bandendruk je gaat kosten door die wrijving vanwege meer contactoppervlak.

Morgen bij de Ronde van Nijkerk, klinkerkoers, zal er ook echt niet meer dan 5,5 ingaan denk ik, als ik al ga fietsen dat is..

(Man, wat een lap tekst weer, ik zou een boek moeten gaan schrijven :+)

Probleem dat ik namelijk nu heb sinds afgelopen lange rit is als volgt. Wanneer je op je zadel zit, en dan op de "juiste positie" en je been is helemaal beneden dan raakt zeg maar je binnenbeen, maar dan heel hoog, je zadel wel iets. Nu is het bij mij daar, ik noem het ff de aanhechting van echt dat zitstraatje met de bil, geirriteerd. Lichte zwelling is er nog over maar opstappende op mn zadel is dus niet prettig (zonder fietsbroek). Ik heb jaren terug een Sella Italia Flite zadel overgekocht en die zijn maar in 1 maat te krijgen en zou voor een zitbotbreedte vanaf 130. Op basis van de Mantel zadelkeuzehulp zittest kwam ik eerst op 115mm. Precies op de grens, jeuj! Nog eens gemeten en maar ietsje verder voorover gaan zitten want ik zit sowieso wel redelijk voorover, geregeld armen op stuur liggend, maar ik schuif vaak ook nog verder naar voren op mn zadel. In ieder geval in die houding had ik 100mm. Omdat het zo;n groot verschil was en het krijtje niet optimaal nog eens gedaan en wederom 100mm. Bij de keuzehulp wordt dan lenigheid gevraagd, dat ben ik ook nog eens, ik kan tenen gemakkelijk raken en kan mn handen zelfs bijna plat leggen. Maar daar bleef direct al geen zadel meer over. Uiteindelijk nog wel 2 dan. Maargoed.

Ik fiets er dus eigenlijk al jaren op zonder echt veel problemen. Maar misschien is het bedenk ik nu ook logischer dat ik meer voorop ging zitten omdat het misschien onbewust niet goed voelt om verder achterop te zitten want geen goede ondersteuning ofzo. Wat is dan alleen nu aan te raden. Ik kan natuurlijk een goede zadelmeting uit laten voeren en voor betalen, of naar een toko gaan waar ze dat willen doen (12GO heeft blijkbaar zo'n ding staan). Maar gek genoeg is de keuze al niet eens zo reuze blijkbaar want bij Mantel is er eigenlijk maar 1 zadel als ik de vervolgstappen doorloop en wat ruimer invul, dan kom ik op een Bontrager uit die ook nog behoorlijke padding heeft en ik hou toch wel van een redelijk hard zadel.. Lastig weer, omdat ik ook niet 1:1 de problemen denk ik kan wijten aan het zadel omdat ik er al jaren op fiets. Tuurlijk slijten die dingen ook wel. Maar dan zou het er in moeten liggen dat ik dus die hele rit meer achterop gezeten heb dan normaal ofzo en het na 140km teveel was ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Ik heb een SKS Rennkompressor, volgens mij een populaire pomp, maar deze barometer is echt niet zo nauwkeurig dat ik op de 0,1 bar nauwkeurig kan aflezen... Hoogstens op kwarten... :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Gelukkig kom ik nooit rendieren tegen tijdens het fietsen.

Moose Confronts Cyclist
YouTube: Moose Confronts Cyclist || ViralHog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Kan je dan niet beter deze gebruiken:

https://www.bergfreunde.e...tyre-pressure-calculator/

Ow hier kan je niet de breedte van je band invullen..... |:(

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 01-06-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@Storm-Fox Filmpje niet gekeken, maar een moose is een eland, geen rendier. En een behoorlijk stuk groter :P Allebei al tegengekomen tijdens het fietsen trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Kan het kwaad om je ketting te verlengen zodat een dus twee breekpennen inzitten? Heb mn ketting vervangen maar hij loopt nu vast als ik per ongeluk 52/32 schakel. Met de vorige ketting redde ik dit wel. En ik snap dat dit geen gewenste combinatie is maar het kan gebeuren dat je zonder na te denken na een klim op het grote blad schakelt...

[ Voor 0% gewijzigd door Ascension op 01-06-2018 17:18 . Reden: autocorrect fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:17
Kan wel, mits je dezelfde ketting gebruikt en je nog niet (heel veel) met de ketting gereden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
In overleg met Futurum en wat zelftestjes de conclusie getrokken dat een zadel van Pro wel handig is. Kan geretourneerd worden binnen een maand kosteloos. Zo kan ik in ieder geval testen of een kleiner, lees smaller, zadel goed zal doen of niet. Potje chamois meebesteld en had nog een cadeaubonnetje gewonen met pasen bij ze dus kostte helemaal niets :P

Uiteindelijk voor de Falcon Flow gegaan op 132mm. Lijkt qua vorm wel op de Flite die ik nu heb alleen dan stukkie smaller.

Morgen binnen, kan ik hem gelijk even testen hoe dat zit en of we mee gaan koersen in Nijkerk of niet! Nog eventjes in het zadel gezeten vandaag om te zien of ik nou echt wieg tijdens het fietsen voor zadelkeuze en dat ging wel. Tuurlijk in niets te vergelijken met echt hardrijden, over klinkers. Maar de broek van morgen is sowieso beter en ik heb dan wat creme en als het goed is ook een beter zadel :) En anders alsnog maar verplicht weer een week rust! Kan natuurlijk altijd nog stoppen als het echt niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zelf ook net een nieuw Pro (Stealth) zadel omdat je die 30 dagen kunt testen. Had ook zwelling/bultjes in mij lies. Heb er nu denk ik 300km op gereden en problemen zijn nagenoeg volledig verholpen - erg blij mee!

Hopelijk voor jou dus ook succesvol @orange.x!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
orange.x schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:58:
In overleg met Futurum en wat zelftestjes de conclusie getrokken dat een zadel van Pro wel handig is. Kan geretourneerd worden binnen een maand kosteloos. Zo kan ik in ieder geval testen of een kleiner, lees smaller, zadel goed zal doen of niet. Potje chamois meebesteld en had nog een cadeaubonnetje gewonen met pasen bij ze dus kostte helemaal niets :P

Uiteindelijk voor de Falcon Flow gegaan op 132mm. Lijkt qua vorm wel op de Flite die ik nu heb alleen dan stukkie smaller.

Morgen binnen, kan ik hem gelijk even testen hoe dat zit en of we mee gaan koersen in Nijkerk of niet! Nog eventjes in het zadel gezeten vandaag om te zien of ik nou echt wieg tijdens het fietsen voor zadelkeuze en dat ging wel. Tuurlijk in niets te vergelijken met echt hardrijden, over klinkers. Maar de broek van morgen is sowieso beter en ik heb dan wat creme en als het goed is ook een beter zadel :) En anders alsnog maar verplicht weer een week rust! Kan natuurlijk altijd nog stoppen als het echt niet gaat.
Check anders ook even de zadels van SQ Lab.
https://www.sq-lab.com/shop/en/Saddles/

Heb er zo één en ben er heel content mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Noxa schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 06:28:
[...]
Check anders ook even de zadels van SQ Lab.
https://www.sq-lab.com/shop/en/Saddles/

Heb er zo één en ben er heel content mee.
De keuze is reuze! Hoe zou je dan moeten weten welke geschikt is? Via een meting door bedrijfje dat een collectie heeft hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
orange.x schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:31:
[...]

De keuze is reuze! Hoe zou je dan moeten weten welke geschikt is? Via een meting door bedrijfje dat een collectie heeft hangen?
Ik heb het idee dat ze nooit zoveel keus hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 20:37

epic_gram

undercover moderator

ik ben zelf ook wielrenner, maar ik irriteer me echt mateloos aan sommige wielrenners.

Vanochtend reed er een wielrenner op een 50 weg, een auto ging hem inhalen en zag een motor over het hoofd die tegemoet kwam rijden. Het ging net goed, omdat zowel auto als motor vol in de ankers ging. Ik reed met mijn motor achter de inhalende auto dus ik zag alles gebeuren. Toen ik (onaardig) gebaarde naar die wielrenner dat hij gewoon op het fietspad moest kreeg ik nog een grote bek terug ook.

Dus een boodschap voor diegene die hier ook denken over de autowegen te kunnen rijden: Doe het niet, blijf op het fietspad. Je staat niet boven de wet, je bent niet snel, je bent niet slim en je hebt ook geen verkeersoverzicht waardoor je zeker weet dat het veilig is.

[ Voor 4% gewijzigd door epic_gram op 02-06-2018 10:22 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:17
Zonder het gedrag van de wielrijder goed te praten vind ik jouw reactie compleet over de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 20:24
epic_gram schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:50:
een auto ging hem inhalen en zag een motor over het hoofd die tegemoet kwam rijden.
1. Wielrenner hoort inderdaad niet op een 50 weg als er een fietspad naast is.
2. Het is gewoon een fout van de automobilist. Als je een motorrijder over het hoofd ziet terwijl je maar een fietser inhaalt, zit je gewoon niet goed op te letten als bestuurder.

Oftewel, kan je alleen boos worden op de fietser (die daar in eerste instantie niet hoort) maar ook gewoon matig van de automobilist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

ArnoutV schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:03:
Zonder het gedrag van de wielrijder goed te praten vind ik jouw reactie compleet over de top.
klopt, was ook zo.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

timwijn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:22:
[...]

1. Wielrenner hoort inderdaad niet op een 50 weg als er een fietspad naast is.
2. Het is gewoon een fout van de automobilist. Als je een motorrijder over het hoofd ziet terwijl je maar een fietser inhaalt, zit je gewoon niet goed op te letten als bestuurder.

Oftewel, kan je alleen boos worden op de fietser (die daar in eerste instantie niet hoort) maar ook gewoon matig van de automobilist.
normaal zou je op die weg niet inhalen, maar omdat er wielrenners met 25kmpu rijden moet je wel. Het veroorzaakt gewoon een gevaarlijke situatie en daarvoor is alleen de wielrenner verantwoordelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

epic_gram schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:24:
[...]

normaal zou je op die weg niet inhalen, maar omdat er wielrenners met 25kmpu rijden moet je wel. Het veroorzaakt gewoon een gevaarlijke situatie en daarvoor is alleen de wielrenner verantwoordelijk.
De autobestuurder moet niet op dat moment inhalen, hij had kunnen anticiperen op de de aankomende motorrijder en zijn gas los kunnen laten en de wielrenner inhalen wanneer er de ruimte voor was. Daarmee wil ik niet zeggen dat de wielrenner op de weg had moeten rijden als er een fietspad naast lag, maar hij reed er nou eenmaal.

Gerelateerd aan dit geval merk ik dat ik als wielrenner steeds meer in een grijs gebied zit, ik ben vaak te snel voor het overige verkeer op het fietspad en te langzaam om tussen de auto's te rijden (net als 45 km/u ebikes en brommers). Dat levert nog wel eens frustratie op (voor alle partijen), maar het is geen reden voor agressie, daar wordt niemand beter van.

The need for speed drives me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Als fietser wielrenner of niet hoor jij je aan de regels te houden. Snel of niet. Als het te druk is om volgas te rijden op het fietspad pas jij jouw snelheid aan de rest. Een ferrari rijdt ook gewoon 45 op een 50 km/u weg als zijn voorganger dat doet. Je gaat niet op een andere plek op de openbare weg rijden. Jij past je aan aan de rest en niet andersom.

Dit klinkt misschien wat agressief maar een vriendin is recentelijk in kreukels gereden op de racefiets iemand anders de regels aan verbuigen was. Als iedereen zich aan de regels houdt en aanpast aan zijn medeweggebruikers wordt het een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Baur schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:48:
[...]
Gerelateerd aan dit geval merk ik dat ik als wielrenner steeds meer in een grijs gebied zit, ik ben vaak te snel voor het overige verkeer op het fietspad en te langzaam om tussen de auto's te rijden
er is geen grijs gebied, je hoort gewoon op het fietspad. Mijn auto kan ook makkelijk 50kmpu rijden, maar als er een file staat rij ik langzamer. Iemand op een snelle fiets moet zich daarom aanpassen aan de mensen met langzamere fietsen. Ga lekker buiten de bebouwde kom rijden of indoor als je zo snel wilt rijden. Die regels zijn er niet voor niks. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

epic_gram schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:41:
[...]

er is geen grijs gebied, je hoort gewoon op het fietspad. Mijn auto kan ook makkelijk 50kmpu rijden, maar als er een file staat rij ik langzamer. Iemand op een snelle fiets moet zich daarom aanpassen aan de mensen met langzamere fietsen. Ga lekker buiten de bebouwde kom rijden of indoor als je zo snel wilt rijden. Die regels zijn er niet voor niks. :/
Er is altijd een grijs gebied, regels zijn nooit zwart-wit uit te leggen, laat staan uit te voeren. Ik vind dat er wel oplossingen moeten komen voor de fietspaden, die nu echt te druk worden. Samen leven is tot daar aan toe, maar erg makkelijk zeggen dat je als wielrenner je overal aan moet aanpassen gaat mij te ver. Waarom moet je als sneller fietser je overal aan onderwerpen? Lijkt mij een kwestie van twee kanten. Ze mogen (elektrische) fietsers ook wel opvoeden en mee laten denken, zodat iedereen plezier heeft aan zijn/haar hobby's. Mogen ze wel beginnen met aangeven dat als fietsers van achteren willen passeren, dat dan niet de linker persoon in de remmen knijpt, waardoor deze twee keer zo hard op je af komt.

Dus die regels zijn leuk, maar lossen ze ook problemen op? Voor nu lijkt overal de automobilist voorrang te krijgen en worden fietsers aan hun lot over gelaten of ingezet als kanonnenvoer om 30/60-zones te markeren. Dan vind ik het echt niet zo erg om als fietser over de weg te gaan. In het hier genoemde geval ziet de auto iets over het hoofd bij het inhalen. Die fietser is een gegeven op dat moment. Dan kan die daar niets te zoeken hebben, maar die is niet de gene die de verkeerde inschatting maakt. Verkeersinzicht heeft te maken met de situatie zoals deze is, niet hoe die idealiter hoort te zijn.
Oplossing zoals in Duitsland, groepen gewoon over de weg laten gaan. Minder gedoe met gevaarlijke situaties op het fietspad. Natuurlijk dat iedereen zich gedraagt als verkeersdeelnemer, maar dat is altijd een voorwaarde.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

epic_gram schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:41:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik op de weg ga rijden als er een fietspad naast ligt, het was ook niet mijn bedoeling om dat te zeggen :) . Ik gebruik mijn rem en bel, Ik houd me aan de verkeersregels en rij ik ook zoveel mogelijk buiten de bebouwde kom, daar zoek ik ook mijn routes op uit.

Het was meer een algemene opmerking van mij dat er op dit moment heel veel verschillend verkeer zich op het fietspad (afhankelijk van locatie) bevindt / moet bevinden, van wandelaars, hardlopers tot aan 45(+) km/u fietsen/brommers. Al dit verkeer beweegt zich op zijn/haar eigen snelheid en daardoor ontstaan grote relatieve snelheidsverschillen. Ik vraag me af hoe daar in de huidige infrastructuur mee omgegaan moet worden

The need for speed drives me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
Ook de elektrische fietsen en brommers moeten zich aan de regels houden. Een brommer mag alleen 45 daar waar het is toegestaan en dient zich aan de snelheid te houden. Daar mag best op gecontroleerd worden. Binnen de bebouwde kom horen de 45 apparaten op de weg en niet op het fietspad. Een wandelaar hoort op de stoep tenzij geen stoep.

Maar je moet niet denken van maar hij doet het ook fout hij past zich eerst maar en dan kijk ik of het nodig is dat ik mij aanpas. Begin bij jezelf.

P.S. ik ben ook wielrenner en ik fiets ook in groepsverband en ik schroom echt niet om mijn mede groepsgenoten op hun gedrag aan te spreken.

[ Voor 13% gewijzigd door Seriph op 02-06-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ex Nunc schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:27:
[...]

Er is altijd een grijs gebied, regels zijn nooit zwart-wit uit te leggen, laat staan uit te voeren. Ik vind dat er wel oplossingen moeten komen voor de fietspaden, die nu echt te druk worden.
autowegen zijn nog veel drukker.
Samen leven is tot daar aan toe, maar erg makkelijk zeggen dat je als wielrenner je overal aan moet aanpassen gaat mij te ver.
oja, dus je wilt je als wielrenner vooral niet aanpassen en dus lekker buiten de regels om overal in de weg rijden en gevaarlijke situaties creeren?
Waarom moet je als sneller fietser je overal aan onderwerpen?
waarom moet de rest van het verkeer rekening houden met iemand die zich asociaal gedraagt? Jij kiest ervoor om te hard te rijden. Ik heb een motor die 250km/u rijdt, ik "onderwerp" mij daarmee ook aan max 130 op de snelweg, of langzamer indien nodig.
Dus die regels zijn leuk, maar lossen ze ook problemen op? Voor nu lijkt overal de automobilist voorrang te krijgen en worden fietsers aan hun lot over gelaten of ingezet als kanonnenvoer om 30/60-zones te markeren.
niks kanonnenvoer, er is geen beter fietspadenstelsel dan in Nederland.
Dan vind ik het echt niet zo erg om als fietser over de weg te gaan. In het hier genoemde geval ziet de auto iets over het hoofd bij het inhalen. Die fietser is een gegeven op dat moment.
wat is eigenlijk de boete voor fietsen op de autoweg?
Dan kan die daar niets te zoeken hebben, maar die is niet de gene die de verkeerde inschatting maakt.
auto is slachtoffer van het bewust gecreerde gevaar door de wielrenner. De wielrenner veroorzaakt de gevaarlijke situatie, de auto reageert op het gedrag van de wielrenner. Als ik met mijn fiets zonder licht rij in het donker en een auto moet uitwijken en raakt daardoor in een slip en rijdt tegen een boom, is het dan nogsteeds de fout van de automobilist?
Verkeersinzicht heeft te maken met de situatie zoals deze is, niet hoe die idealiter hoort te zijn.
Oplossing zoals in Duitsland, groepen gewoon over de weg laten gaan.
ga dan lekker in duitsland rijden, hier hebben we andere regels.
Natuurlijk dat iedereen zich gedraagt als verkeersdeelnemer, maar dat is altijd een voorwaarde.
Maar blijkbaar geld dat dus niet voor jou? |:( 8)7

waarom denk je zo boven de regels te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ex Nunc schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:27:
zodat iedereen plezier heeft aan zijn/haar hobby's.
Wegen en fietspaden zijn in beginsel niet aangelegd voor hobbymatig gebruik maar voor het leiden van verkeersstromen. Net zoals een autoweg geen racebaan is, is een fietspad dat ook niet. Het delen van het fietspad met snellere en langzamere fietsers behoort tot waarvoor de fietspaden ontworpen zijn. Als je echt snel wil fietsen zul je naar een priveterein moeten gaan en kunnen daar eigen regels afgesproken worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wielrenners zijn net mensen. Je hebt ze die zich netjes aan de regels houden en je hebt er die dat niet doen. Je hebt bij motorrijders ook verschillen. Sommigen halen hun schouders op als iemand het fietspad over het hoofd gezien heeft, anderen winden zich op en zoeken snel een topic waar hun trol gegarandeerd gehonoreerd wordt ;).

We moeten het met zijn allen doen op de weg en het fietspad. Dus wielrenners, fietsers, bejaarden op hun e-bike, motorrijders op smalle wegen, landbouwverkeer etcetera. Bij mooi weer zijn de mooie plekken druk. Iedereen moet zich aan de regels houden, maar als je eens als aanname doet dat iemand die zich niet aan de regels houdt, misschien wel een foutje heeft gemaakt, dan scheelt je dat echt enorm veel frustratie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

epic_gram schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:53:
[...]

autowegen zijn nog veel drukker.

[...]
oja, dus je wilt je als wielrenner vooral niet aanpassen en dus lekker buiten de regels om overal in de weg rijden en gevaarlijke situaties creeren?
Sinds wanneer is het een autoweg geworden? Het ging eerst nog om een 50-weg. Dat verschil is wel een stukje groter en geen enkele fietser heeft daar ooit wat te zoeken. Dat regels niet zo makkelijk zijn maak jij wel duidelijk. Die 130 is een maximale snelheid die voor iedereen op een snelweg geldt en ook eigenlijk wel te halen is. Wat voor snelheid geldt er op een fietspad? Behalve mijn eigen gezond verstand wat handig is heb ik geen beperking qua snelheid. Als iemand 80 rijdt op de snelweg, dan is de wereld te klein. Maar als iemand 20 fietst op een fietspad en een wielrenner 32, dan moet die wielrenner zich ineens aanpassen? Of moeten mensen dan hun verwachtingen van wielrenners bijstellen? Wielrenners zijn net zo goed verkeersdeelnemers. Het lijkt er op dat die bewuster bezig zijn met wat er om hun heen gebeurd dan anderen. Moeten die daarom overal maar zich aanpassen, omdat de rest te dom is hun kont te krabben? Ik wil mij best aanpassen, maar dat moet wel van twee kanten komen. Vanuit de NTFU zijn wij als club er hard mee bezig geweest om ons netjes op te stellen. Alleen heeft dat grotendeels tot gevolg dat de rest het wel best vindt zo en niet naar zichzelf kijkt. Tot op heden gebeurt dat vrij weinig iig en dat wekt genoeg irritatie op, merk ik. Overigens als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat ik een aanrijding voorkom, terwijl het de schuld van de andere verkeersdeelnemer zou zijn, had ik lekkere bijverdiensten.
[...]
waarom moet de rest van het verkeer rekening houden met iemand die zich asociaal gedraagt? Jij kiest ervoor om te hard te rijden. Ik heb een motor die 250km/u rijdt, ik "onderwerp" mij daarmee ook aan max 130 op de snelweg, of langzamer indien nodig.
Wie zegt dat ik mij asociaal gedraag? Sowieso is dat subjectief. Ik vind dat ik mij keurig gedraag. Met de racefiets nog nooit ernstig gevallen of een aanrijding veroorzaakt. Maar stel ik gedraag mij wel asociaal, hoef je daar dan geen rekening mee te houden? Of is dat gewoon een vaststaand feit? Anders kan ik, in mijn optiek, een hele hoop mensen gaan negeren of plat rijden, want die gedragen zich erg asociaal. Zou mijn leven heel gemakkelijk maken overigens.
[...]

niks kanonnenvoer, er is geen beter fietspadenstelsel dan in Nederland.

[...]

[...]

auto is slachtoffer van het bewust gecreerde gevaar door de wielrenner. De wielrenner veroorzaakt de gevaarlijke situatie, de auto reageert op het gedrag van de wielrenner. Als ik met mijn fiets zonder licht rij in het donker en een auto moet uitwijken en raakt daardoor in een slip en rijdt tegen een boom, is het dan nogsteeds de fout van de automobilist?

[...]
ga dan lekker in duitsland rijden, hier hebben we andere regels.

[...]
Maar blijkbaar geld dat dus niet voor jou? |:( 8)7

waarom denk je zo boven de regels te staan?
Sinds wanneer is het een autoweg geworden? Het ging eerst nog om een 50-weg. Dat verschil is wel een stukje groter en geen enkele fietser heeft daar ooit wat te zoeken. Dat regels niet zo makkelijk zijn maak jij wel duidelijk. Die 130 is een maximale snelheid die voor iedereen op een snelweg geldt en ook eigenlijk wel te halen is. Wat voor snelheid geldt er op een fietspad? Behalve mijn eigen gezond verstand wat handig is heb ik geen beperking qua snelheid. Als iemand 80 rijdt op de snelweg, dan is de wereld te klein. Maar als iemand 20 fietst op een fietspad en een wielrenner 32, dan moet die wielrenner zich ineens aanpassen? Of moeten mensen dan hun verwachtingen van wielrenners bijstellen? Wielrenners zijn net zo goed verkeersdeelnemers waar rekening mee gehouden mag worden. Het lijkt er op dat die bewuster bezig zijn met wat er om hun heen gebeurd dan anderen. Moeten die daarom overal maar zich aanpassen?

Verder trek je allerlei absurde conclusies, daar ga ik niet eens op in. Ik geef alleen maar aan dat het niet zo zwart-wit is en dan zwart-wit ook helemaal geen oplossingen geeft voor de realiteit. Ik sta niet boven de regels, maar regels zijn ook niet heilig om klakkeloos opgevolgd te worden. Ik persoonlijk vind verkeersdoorstorming belangrijker dan je aan de regels houden bijvoorbeeld. En ja, ook als ik meer moet geven dan nemen hoor.
Napo schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:25:
[...]

Wegen en fietspaden zijn in beginsel niet aangelegd voor hobbymatig gebruik maar voor het leiden van verkeersstromen. Net zoals een autoweg geen racebaan is, is een fietspad dat ook niet. Het delen van het fietspad met snellere en langzamere fietsers behoort tot waarvoor de fietspaden ontworpen zijn. Als je echt snel wil fietsen zul je naar een priveterein moeten gaan en kunnen daar eigen regels afgesproken worden
En een deel daarvan is hobby-matig verkeer of zijn er restricties waarvan ik niet op de hoogte ben? Is het ontwerp dan niet verkeerd als een deel van het verkeer wat erover gaat hinder ondervindt? Verder zijn er op het fietspad geen absolute beperkingen qua snelheid, zoals op een snelweg wel te vinden is. Zoals hierboven al aangegeven, alleen van wielrenners verwachten dat zij zich aanpassen vind ik merkwaardig.

Daar houd ik het maar bij hier, voordat het hele topic ontspoort.

Op een andere noot, zijn er ook zadels met (erg) smalle punt? Ik merk dat ik daar nog best veel tegenaan kom, getuige ook het slijten van het logo aldaar. Ik vind het toch nog altijd lastig om die dingen uit te zoeken, omdat je het niet zomaar kan proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ex Nunc op 02-06-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-08 08:18
epic_gram schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:53:
Rijden op een autoweg of autosnelweg is €150,-
Bij jou ging het om het eventueel niet gebruiken van het verplichte fietspad of fiets/bromfietspad (boete:€55,-), dus nu de vraag, wat voor bordje stond er bij het fietspad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ex Nunc schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:46:
[...]

Sinds wanneer is het een autoweg geworden? Het ging eerst nog om een 50-weg. Dat verschil is wel een stukje groter en geen enkele fietser heeft daar ooit wat te zoeken. Dat regels niet zo makkelijk zijn maak jij wel duidelijk. Die 130 is een maximale snelheid die voor iedereen op een snelweg geldt en ook eigenlijk wel te halen is.
en vrachtwagens/BE combinaties dan? Op de snelweg moet je ook gewoon aanpassen aan de situatie.
Maar als iemand 20 fietst op een fietspad en een wielrenner 32, dan moet die wielrenner zich ineens aanpassen?
Ja want op de snelweg kan je ook achter een vrachtwagen belanden. Je past je gewoon aan aan de verkeerssituatie, zo simpel is het. Tegenvraag: als ik met 50 over de weg rij en ik kom jou tegen met 32, moet ik me dan aanpassen?
Het lijkt er op dat die bewuster bezig zijn met wat er om hun heen gebeurd dan anderen. Moeten die daarom overal maar zich aanpassen, omdat de rest te dom is hun kont te krabben?
Ik heb die indruk totaal niet. Je hebt nieteens spiegels dus je kan nieteens opletten wat er gebeurd. Voordat je legaal op een 50 weg mag rijden moet je een rijbewijs hebben, minimaal AM. Vanochtend waren er een auto, een wielrenner en twee motoren. Drie weggebruikers met een rijbewijs, eentje zonder. Degene zonder veroorzaakt het probleem. Zegt genoeg. Kan je denken dat je oplet en nooit wat fout doet, maar je doet het JUIST fout.
Vanuit de NTFU zijn wij als club er hard mee bezig geweest om ons netjes op te stellen.
Verkeersles, met name verkeerstheorie, lijkt me dan een goed beginpunt. :z
Wie zegt dat ik mij asociaal gedraag?
Als je je niet aan de regels houdt en daarmee anderen dwingt op rekening met je te houden/aan te passen is dat per definitie asociaal.
Verder trek je allerlei absurde conclusies, daar ga ik niet eens op in. Ik geef alleen maar aan dat het niet zo zwart-wit is en dan zwart-wit ook helemaal geen oplossingen geeft voor de realiteit.
geef mij aub 1 voorbeeld van waarom het niet zwart wit zou zijn?
Ik persoonlijk vind verkeersdoorstorming belangrijker dan je aan de regels houden bijvoorbeeld. En ja, ook als ik meer moet geven dan nemen hoor.
de meerderheid van nederland niet. ^^ Je vroeg over iets met asociaal?

@masterBunny Bunny het betrof bord G11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Verkeersdoorstroming betekent voor de meeste mensen als zij maar door kunnen rijden.

Voorbeeld: mijn vader vindt dat hij overal voorrang dient te krijgen in zijn auto want hij is groot. Hij verwacht ook dat andere auto's stoppen als hij oversteekt bij het zebrapad. Want hij is de zwakke weggebruiker. Gelukkig zijn er regels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@epic_gram Ik denk dat de meeste wielrenners, net als motorrijders, zich enorm bewust zijn van hun eigen kwetsbaarheid én misschien wel het stigma dat beide groepen hebben. Dat jij net ff iemand tegenkwam die op de weg fietste (misschien had ie het fietspad niet gezien?) én een auto die een foutje maakte (waar jij oorzaak-gevolg in ziet), dat is balen, maar dat jij vervolgens zo over de top reageert richting wielrenners in het algemeen, dat is wel wat overdreven.

Ik fietste donderdag over een 60km weggetje, lekker met een gangetje van ca 40 km/u (ging wat naar beneden). Ik werd daar ingehaald door een motorrijder, die zeker 100 km/u ging en het nodig vond om onder een viaductje nog even terug te schakelen. Dat is een lul, met een klein lulletje, maar dat zegt toch helemaal niets over motorrijders in het algemeen?

Als we nou gewoon allemaal rekening met elkaar proberen te houden en eens proberen ons voor te stellen dat dingen soms fout gaan (en dat dat helemaal niet altijd afgestraft hoeft te worden), dan is dat toch veel relaxter dan alles als 1 of 0 te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

ZieMaar! schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:31:
@epic_gram Ik denk dat de meeste wielrenners, net als motorrijders, zich enorm bewust zijn van hun eigen kwetsbaarheid én misschien wel het stigma dat beide groepen hebben. Dat jij net ff iemand tegenkwam die op de weg fietste (misschien had ie het fietspad niet gezien?) én een auto die een foutje maakte (waar jij oorzaak-gevolg in ziet), dat is balen, maar dat jij vervolgens zo over de top reageert richting wielrenners in het algemeen, dat is wel wat overdreven.

Ik fietste donderdag over een 60km weggetje, lekker met een gangetje van ca 40 km/u (ging wat naar beneden). Ik werd daar ingehaald door een motorrijder, die zeker 100 km/u ging en het nodig vond om onder een viaductje nog even terug te schakelen. Dat is een lul, met een klein lulletje, maar dat zegt toch helemaal niets over motorrijders in het algemeen?

Als we nou gewoon allemaal rekening met elkaar proberen te houden en eens proberen ons voor te stellen dat dingen soms fout gaan (en dat dat helemaal niet altijd afgestraft hoeft te worden), dan is dat toch veel relaxter dan alles als 1 of 0 te zien?
In mijn allereerste post zei ik direct al dat ik zelf ook een wielrenner ben (trek domane en sensa milano), dus ik ben echt de laatste die iedereen over 1 kam scheert. Ikzelf schaam me danook kapot voor dit soort individuen die denken boven de wet te staan, ook bij motorrijders. Verschil is overigens dat motorrijders wel een pittig rijbewijs hebben en daarom misschien snel, maar minder gevaarlijk rijden dan wielrenners) Daarom reageer ik zo, het zijn die mensen die het verpesten voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
orange.x schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:31:
[...]

Jup even een dealer zoeken. Weet in ieder geval een adres in Driebergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Om ook nog even een duit in het zakje te doen.... Sommige autowegen mét fietspad er naast mag je gewoon op de weg fietsen.

Zo is de N206 bij Vogelenzang een pel waar dat mag. Automobilisten ergeren zich daar dood, altijd de standaard boze reacties, toeteren, je hoort op het fietspad maaaaar het fietspad is extreem smal, onoverzichtelijk, vaak glad en donker. Nou is dat geen excuus maar er staan en beide kanten van de weg gewoon borden "pas op fietsers op rijbaan" :?

En zelf wel eens gehad dat we met een groep reden op onbekend terrein en de weg het fietspad miste. Tja dan rijd je op de rijbaan, automobilisten helemaal boos, maarja omkeren kon niet, fietspad lag 30cm hoger ja dan maar rechtdoor en hopen dat je er ergens op kan. En die 10e automobilist die loopt te toeteren...mja dan kun je wel even geïrriteerd zijn als wielrenner.

Niet om het goed te praten maar zeilen op andere is altijd zo makkelijk ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

sapphire schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:03:
Om ook nog even een duit in het zakje te doen.... Sommige autowegen mét fietspad er naast mag je gewoon op de weg fietsen.

Zo is de N206 bij Vogelenzang een pel waar dat mag. Automobilisten ergeren zich daar dood, altijd de standaard boze reacties, toeteren, je hoort op het fietspad maaaaar het fietspad is extreem smal, onoverzichtelijk, vaak glad en donker. Nou is dat geen excuus maar er staan en beide kanten van de weg gewoon borden "pas op fietsers op rijbaan" :?

En zelf wel eens gehad dat we met een groep reden op onbekend terrein en de weg het fietspad miste. Tja dan rijd je op de rijbaan, automobilisten helemaal boos, maarja omkeren kon niet, fietspad lag 30cm hoger ja dan maar rechtdoor en hopen dat je er ergens op kan. En die 10e automobilist die loopt te toeteren...mja dan kun je wel even geïrriteerd zijn als wielrenner.

Niet om het goed te praten maar zeilen op andere is altijd zo makkelijk ;)
Ik snap het als mensen fouten maken en per ongeluk verkeerd rijden. Ikzelf zit dag en nacht op de weg met verschillende voertuigen en ook ik maak fouten. Daar ben ik ook niet boos om. Dat is het hele punt niet.

Vanochtend was het duidelijk waar het fietspad was, en het was duidelijk dat meneer gewoon lui/asociaal was en daarom op de weg ging rijden. Het was een rechte weg van 7km en ik kwam hem na 2km tegen. Hij kon direct opschuiven om op het fietspad te blijven maar voelde zich blijkbaar te goed voor het fietspad.

Wat ik niet snap is dat mensen het allemaal geen fuck kan schelen. Ik kom uit het wielerwereldje, en ik ken, gok ik, een 50-tal wielrenners en hun spreek ik ook allemaal aan op dit gedrag. De helft vind het allemaal prima. Ook in dit topic zie ik dat terugkomen. Kan echt niet. 8)7 Als iemand continue te hard door de woonwijk rijdt met zijn honda civic begint de hele buurt te miepen, maar met wielrenners kan het blijkbaar allemaal wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sapphire schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:03:
Nou is dat geen excuus maar er staan en beide kanten van de weg gewoon borden "pas op fietsers op rijbaan" :?
Maakt nog niet dat je er mag fietsen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
epic_gram schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:15:
[...]

Ik snap het als mensen fouten maken en per ongeluk verkeerd rijden. Ikzelf zit dag en nacht op de weg met verschillende voertuigen en ook ik maak fouten. Daar ben ik ook niet boos om. Dat is het hele punt niet.

Vanochtend was het duidelijk waar het fietspad was, en het was duidelijk dat meneer gewoon lui/asociaal was en daarom op de weg ging rijden. Het was een rechte weg van 7km en ik kwam hem na 2km tegen. Hij kon direct opschuiven om op het fietspad te blijven maar voelde zich blijkbaar te goed voor het fietspad.

Wat ik niet snap is dat mensen het allemaal geen fuck kan schelen. Ik kom uit het wielerwereldje, en ik ken, gok ik, een 50-tal wielrenners en hun spreek ik ook allemaal aan op dit gedrag. De helft vind het allemaal prima. Ook in dit topic zie ik dat terugkomen. Kan echt niet. 8)7 Als iemand continue te hard door de woonwijk rijdt met zijn honda civic begint de hele buurt te miepen, maar met wielrenners kan het blijkbaar allemaal wel?
Gast, doe eens rustig. Je schrijft hier hele epistels en iedereen heeft de strekking nu wel begrepen: veel wielrenners gedragen zich asociaal. Jij niet, want jij bent een lieverd, en men moet zich schamen.
O ja, en men moet niet denken dat jij hier alleen maar wielrenners komt bashen, want je bent er zelf ook een (maar in dit topic post je desalniettemin vrijwel nooit). Staat genoteerd, moving on.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 02-06-2018 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
En nu weer lief doen jongens.

Zo vandaag toch maar mooi even 180km afgetikt. Wel vies windje zeg! Nu bedenken of ik die smerige fiets vandaag nog schoon ga maken of dat ik dat morgen ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
Noxa schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:47:
En nu weer lief doen jongens.

Zo vandaag toch maar mooi even 180km afgetikt. Wel vies windje zeg! Nu bedenken of ik die smerige fiets vandaag nog schoon ga maken of dat ik dat morgen ga doen.
Ik zou op de bank gaan liggen met een biertje, en de fiets morgen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:52
Ik heb mijn eerste ritjes op een racefiets er ook op zitten. Viel nog knap tegen moet ik eerlijk zeggen.

Ik ben 38 jaar en sinds enige maanden de knop om en wil gezonder en meer sporten, iets wat ik vroeger ook veel heb gedaan maar door gezin, drukke baan en wat blessures/ziekte stil is komen te liggen.

Ik ben 2.04 en ben er achtergekomen dat het niet zo gemakkelijk is een passende fiets te vinden. Gelukkig had mijn broer nog een wat oudere Canyon staan in maat 64.

Na het eerste ritje ben ik de fiets beter gaan instellen passende voor mijn lichaam. Kon/moest toch best wel wat kleine aanpassingen maken.

Tweede ritje ging al iets beter echter nog steeds wel behoorlijk last van:

* mijn kont, maar ik ben dan ook niets gewend
* mijn nek in combinatie met mijn bovenrug/schouders

Nu weet ik dat het goed instellen van de fiets erg belangrijk is. Ben ook al bij een aantal goede zaken langs geweest maar deze hebben voor mijn lengte natuurlijk weinig op voorraad en bij opmeten blijkt natuurlijk dat ik een grote fiets nodig heb en het valt nog tegen hoeveel merken tot bijvoorbeeld framemaat 62 - 64 gaan.

Mijn broer heeft vroeger veel gefietst en die gaf aan dat hij in het begin ook wel last heeft gehad maar dat zijn lichaam ook moest wennen. Nu zal dit zeker ook voor mij gelden, want door een aantal zaken heb ik de afgelopen jaren weinig mogen sporten en ben ik gewoon niet sterk.

Ik hoop dat in ieder geval met de start van krachttraining en heel rustig opbouwen van het fietsen het ook een stuk comfortabeler wordt. Voor mijn werk zit ik door het hele land dus binnenkort nog wat fietsenwinkels bezoeken voor goed advies.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Stoffa schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:50:
[...]

Jaa bier! Goed plan.
Kees_frl schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:56:
Ik heb mijn eerste ritjes op een racefiets er ook op zitten. Viel nog knap tegen moet ik eerlijk zeggen.

Ik ben 38 jaar en sinds enige maanden de knop om en wil gezonder en meer sporten, iets wat ik vroeger ook veel heb gedaan maar door gezin, drukke baan en wat blessures/ziekte stil is komen te liggen.

Ik ben 2.04 en ben er achtergekomen dat het niet zo gemakkelijk is een passende fiets te vinden. Gelukkig had mijn broer nog een wat oudere Canyon staan in maat 64.

Na het eerste ritje ben ik de fiets beter gaan instellen passende voor mijn lichaam. Kon/moest toch best wel wat kleine aanpassingen maken.

Nu weet ik dat het goed instellen van de fiets erg belangrijk is. Ben ook al bij een aantal goede zaken langs geweest maar deze hebben voor mijn lengte natuurlijk weinig op voorraad en bij opmeten blijkt natuurlijk dat ik een grote fiets nodig heb en het valt nog tegen hoeveel merken tot bijvoorbeeld framemaat 62 - 64 gaan.

Mijn broer heeft vroeger veel gefietst en die gaf aan dat hij in het begin ook wel last heeft gehad maar dat zijn lichaam ook moest wennen. Nu al dit zeker ook voor mij gelden, want door een aantal zaken heb ik de afgelopen jaren weinig mogen sporten en ben ik gewoon niet sterk.

Ik hoop dat in ieder geval met de start van krachttraining en heel rustig opbouwen van het fietsen het ook een stuk comfortabeler wordt. Voor mijn werk zit ik door het hele land dus binnenkort nog wat fietsenwinkels bezoeken voor goed advies.
Goed bezig man! Ook voor jouw lengte zijn er fietsen te vinden. En zoeken naar de juiste houding is een uitdaging waarbij je de hulp van een bike fitter wel eens goed bij kan gebruiken. Dat scheelt je een hoop lol. Laat hem dan ook naar je zadel kijken. Want de juiste maat zadel scheelt enorm.

Verder vooral vol houden. Gezond eten en regelmatig sporten en je voelt heel snel stukken beter. 4 Jaar geleden stond ik er ook zo voor, beste beslissing in mijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Stoffa schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:50:
[...]

Ik zou de fiets vandaag doen, daarna op de bank liggen met een biertje zodat je morgen genoeg hersteld bent om weer een ritje te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Kees_frl schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:56:

Mijn broer heeft vroeger veel gefietst en die gaf aan dat hij in het begin ook wel last heeft gehad maar dat zijn lichaam ook moest wennen. Nu zal dit zeker ook voor mij gelden, want door een aantal zaken heb ik de afgelopen jaren weinig mogen sporten en ben ik gewoon niet sterk.

Ik kan je aanraden om een keer een wat uitgebreidere bikefitting te doen. Met degene die ik gedaan heb (de eenvoudigste op https://www.futurumshop.nl/bikefitting) komen er de optimale framematen, modellen en merken uit.
Aan de hand van de metingen en het fietsen op de proef fiets wordt er goed gekeken hoe je op de fiets zit, hoe je pijntjes kunt voorkomen, en hoe je lekkerder op de fiets gezet kan worden (en welke aanpassingen daarvoor nodig zijn).

Kost wel wat, maar dan ben je in 1 keer klaar en kun je met en goede start beginnen i.p.v. dat je later nog allerlei dingen aan moet gaan passen voordat je lekker kun fietsen :)

[ Voor 3% gewijzigd door JorisM op 02-06-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
JorisM schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:01:
[...]

Ik zou de fiets vandaag doen, daarna op de bank liggen met een biertje zodat je morgen genoeg hersteld bent om weer een ritje te doen :)
Haha, morgen met vrouwlief naar de sauna. Lekker chillen en een beetje bubbelen. En jawel, een sportmassage. Mijn weekend kan niet meer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Napo schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:38:
[...]

Maakt nog niet dat je er mag fietsen ;)
Het is dan ook meer een waarschuwing aan de fietsers op de rijbaan: Pas op, fietsers op de rijbaan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 21-09 20:21
Ik sta er altijd van versteld hoe goed de Nederlandse fietsinfrastructuur is.
Als Belg zijnde heb ik nog nooit de behoefte gehad om niet op een Nederlands fietspad te rijden. :P

Hier in België is het wel anders. Hier leggen ze mooie asfaltwegen aan (soms toch), maar asfalt voor een fietspad? Nee hoor. We gebruiken wel betonnen platen. De ene plaat ligt dan soms nog een centimeter hoger dan de andere. Zeker na verloop van tijd wordt dit een ramp :|.
Om dan nog maar te zwijgen van de overgang weg naar fietspad (als het fietspad bv. onderbroken wordt door een zijweg). Altijd een veel te hoge borduur...
En om het compleet te maken: steentjes op het fietspad, daar zijn wij professional in. :/

Gelukkig woon ik op pakweg 25 fietskilometers van de Nederlandse grens én in een gebied waar veel rustige wegen zijn zodat ik onze belabberde fietsinfrastructuur kan mijden :9.
En als er toch ergens een té slecht fietspad is, mogen we er in België wettelijk gezien naast rijden _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
CedricD schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:55:
Ik sta er altijd van versteld hoe goed de Nederlandse fietsinfrastructuur is.
Als Belg zijnde heb ik nog nooit de behoefte gehad om niet op een Nederlands fietspad te rijden. :P

Hier in België is het wel anders. Hier leggen ze mooie asfaltwegen aan (soms toch), maar asfalt voor een fietspad? Nee hoor. We gebruiken wel betonnen platen. De ene plaat ligt dan soms nog een centimeter hoger dan de andere. Zeker na verloop van tijd wordt dit een ramp :|.
Om dan nog maar te zwijgen van de overgang weg naar fietspad (als het fietspad bv. onderbroken wordt door een zijweg). Altijd een veel te hoge borduur...
En om het compleet te maken: steentjes op het fietspad, daar zijn wij professional in. :/

Gelukkig woon ik op pakweg 25 fietskilometers van de Nederlandse grens én in een gebied waar veel rustige wegen zijn zodat ik onze belabberde fietsinfrastructuur kan mijden :9.
En als er toch ergens een té slecht fietspad is, mogen we er in België wettelijk gezien naast rijden _/-\o_.
Ik wilde net posten dat de waardeloze toestand van sommige fietspaden er ook soms voor zorgt dat ik voor de weg kies. Van die 30x30 tegels die allemaal op verschillende hoogte liggen, rammelende klinkers met direct naast het gootje glad asfalt. Het is aanlokkelijk. Ik besef me dan wel dat ík degene ben die moet uitwijken/corrigeren wanneer er gevaar dreigt.

Volgens jou is het in België nog minder. Daar kan ik niet over oordelen omdat ik er nog nooit gereden heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Zo! Vanavond de generale gehad voor over een maandje. Ronde van Nijkerk dus. Gelukkig zit er in m'n snelpak een erg goede zeem, dat merkte ik. Week rust heeft ook zijn werk gedaan gelukkig voor die gevoelige plek. Nieuwe zadel is wel binnen maar kon ik nog niet monteren voor de rit. Dus die gaan we komende week testen!

Al met al zeer tevreden, het was behoorlijk druk ook. Ik had nummer 81, heb zelfs nummer 100 gezien, maar er waren zeker wel een man of 50+ denk ik? Zal het eens navragen. Bij de start, was wat laat, stond ik best wel ver achteraan en alles werd gelijk op een lint getrokken. Smal parcours en soms wat trage mensen voor me op de stukken waar ik later de meeste wel voorbij reed maakte dat ik van de 15 rondjes (helaas niet meer) er al 9 ofzo nodig had om bij het peloton te komen, of kopgroep zo je noemt. Eenmaal daar kon ik niet echt meer goed opschuiven maar wel prima bijblijven. Uiteindelijk dus redelijk achteraan van die grote groep gefinished. Ik ben zeer tevreden in ieder geval!

Nog 5 weken te gaan en hopelijk kan ik dus weer de training hervatten. Gelukkig is dat parcours een stukje breder dus inhalen gaat dan wat makkelijker :) Een conclusie is in ieder geval wel te trekken: die klinkerrondjes bevallen mij prima. Reed met ongeveer 5bar voor en achter (28mm) en bochten gingen prima! Soms ging ik te snel of namen mensen ze wel ontzettend ruim waardoor ik weer wat moest afremmen helaas. We gaan het zien!

https://www.strava.com/activities/1612762953 Toch nog 39,3gem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Kees_frl hoe lang/ver fiets je? Ik ben ook pas begonnen en vind het ook lastig te bepalen welke pijntjes nu horen bij het wennen en welke bij een verkeerde houding. Ik heb mijn fiets nieuw gekocht, bij een speciaalzaak, waar ze eea wel opgemeten hebben (binnenbeenlengte, lengte van bovenlijf, armen, breedte schouders en zitbotten volgens mij) en daarmee de fiets afgesteld hebben...dat helpt en geeft mij ook de zekerheid dat ik er (behoorlijk) goed opzit. Ik ben redelijk lang, maar heb weer geen hele lange benen. Dan heb je volgens mij sowieso een grote fiets nodig, maar als je lang bent doordat je hele lange benen hebt, maar een wat korter bovenlijf, dan kan een iets minder grote fiets ook wel (volgens mij).

Zadelpijn heb ik bijna niet gehad (eerste keer met een decathlon broek wel wat), maar sinds ik een fatsoenlijke broek heb (en dus een goed zadel) heb ik daar geen last van. Ik fiets max zo’n 50km nu, of max 2 uur.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• x1ao
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 11:26
Denk niet dat ik hier al eens gepost heb, maar volg het topic wel. Waar ik ongeveer een jaar geleden het idee had om een Everesting poging te doen, heb ik ze gisteren effectief gedaan.

Na iets meer dan 20 uur waarvan 17h15 op de fiets, 330km en 195 beklimmingen van de Chartreuzenberg ben ik er geraakt! 🎉🎉
Het was zwaar, zowel mentaal als fysiek, maar heb nooit het gevoel gehad dat het niet ging lukken, blij dat ik het van mijn lijstje kan schrappen!

https://www.strava.com/activities/1612830343

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 19:09
x1ao schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:34:
Denk niet dat ik hier al eens gepost heb, maar volg het topic wel. Waar ik ongeveer een jaar geleden het idee had om een Everesting poging te doen, heb ik ze gisteren effectief gedaan.

Na iets meer dan 20 uur waarvan 17h15 op de fiets, 330km en 195 beklimmingen van de Chartreuzenberg ben ik er geraakt! 🎉🎉
Het was zwaar, zowel mentaal als fysiek, maar heb nooit het gevoel gehad dat het niet ging lukken, blij dat ik het van mijn lijstje kan schrappen!

Kudos! Sterk gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x

Knap hoor! Maar, je kiest een berg uit die nog niet "beklommen is op die manier" ofzo? En dan maar genoeg beklimmen dus?

Qua eten en drinken is het wel handig, in theorie heb je niet iemand extra nodig behalve voor morele support ofzo :P Grote koelbox in de auto die je onderaan of bovenaan parkeert en je kan altijd even bijtanken :) Ik hou opzich wel van uitdagingen, ga me er eens in verdiepen :+

Zijn in Nederland maar weinig klimmetjes gebruikt nog. Zelfs in de Alpen niet zo veel.

[ Voor 19% gewijzigd door orange.x op 03-06-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho

Erg knap. Maar ben je niet een paar keer te veel gegaan? Volgens Strava heb je zo'n 500 hoogtemeters te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:20
Even een klein update met betrekking tot de nieuwe fietsbroek.

Heb vandaag de Castelli Evoluzione 2 voor 85 eur. gekocht bij Belga in Groningen. Hadden een actie met aanschaf van een broek en 2 shirts krijg je het goedkoopste shirt gratis. Dus nog maar een Castelli en Sportful shirt erbij gehaald! Normaal 75 per stuk en nu 2 voor 75. Prima deal.

Ook de Lezyne Micro Caddy M gekocht. Hopelijk slijt de broek hier niet meer mee. Eerste indruk: handig tasje zijvakje voor de bandenlichters. Minitool past er ook nog makkelijk bij. Nu nog fietsen!

Wat doen jullie qua voeding als jullie zeg maar 100-150km gaan fietsen? Wat eet je voor het fietsen, tijdens het fietsen en na het fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x1ao
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 11:26
orange.x schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:00:
[...]

Knap hoor! Maar, je kiest een berg uit die nog niet "beklommen is op die manier" ofzo? En dan maar genoeg beklimmen dus?

Qua eten en drinken is het wel handig, in theorie heb je niet iemand extra nodig behalve voor morele support ofzo :P Grote koelbox in de auto die je onderaan of bovenaan parkeert en je kan altijd even bijtanken :) Ik hou opzich wel van uitdagingen, ga me er eens in verdiepen :+

Zijn in Nederland maar weinig klimmetjes gebruikt nog. Zelfs in de Alpen niet zo veel.
Je kan elke berg kiezen. Liefst een die nog niet gedaan is, maar het kan. Alle info op https://www.everesting.cc
coelho schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:05:
[...]

Erg knap. Maar ben je niet een paar keer te veel gegaan? Volgens Strava heb je zo'n 500 hoogtemeters te veel.
Strava hoogtemeters kloppen niet. had 2 gps'en mee met barometer: de ene zei 9000, en de andere 8960. Strava maakt daar om de een of andere reden 9300+ van, geen idee waarom

[ Voor 47% gewijzigd door x1ao op 03-06-2018 22:38 . Reden: extra quote ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Arno90 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:14:
Wat doen jullie qua voeding als jullie zeg maar 100-150km gaan fietsen? Wat eet je voor het fietsen, tijdens het fietsen en na het fietsen?
Voor ritten tot 2u, 60-70km, neem ik eigenlijk nooit eten mee. 3u of vanaf 90km doe ik meestal iets te happen per uur, banaantje, krentebol, reepje, van die dingen. Dus 100km is 2-3 dingetjes mee. Meestal dan banaan krentenbol, zo’n hele grote met beetje boter en suiker, en een reepje.

150k ligt wel aan welke omgeving en wat de bedoeling is. Veel klimmen is meestal avond ervoor pasta. Soms wil ik dan ook voor de lekkere trek van die toko lien pindakoeken erin gooien. En dan hangt het af van waar het fietsen start. Pas naar Vlaanderen gereden en daar in de auto als bijrijder nog wat pastasalade gegeten. Voor onderweg dan alsnog beetje dezelfde regel, per uur iets eten dus 4-5 versnaperingen mee. Maar meestal stoppen we bij een supermarkt om bij te tanken en kopen daar nog iets extra’s dus je hoeft niet je zakken vol te stauwen.

Overigens is dit heel persoonlijk. Ik ken mensen die op zo’n zelfde dag minstens zoveel van te voren eten en de hele dag nog 8 gels schuiven en weet ik wat. Die gaan overigens geen steek harder, in tegendeel 😂

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 03-06-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

_/-\o_

Ik heb hem ook nog op m'n lijstje staan.
Jammere is dat er niet even heuvel in de buurt in om te doen anders had ik het al gedaan.
Nu wat lastiger kwa planning, hotel ofzo regelen dus.
Of camper huren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
x1ao schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:34:

Strava hoogtemeters kloppen niet. had 2 gps'en mee met barometer: de ene zei 9000, en de andere 8960. Strava maakt daar om de een of andere reden 9300+ van, geen idee waarom
Natuurlijk heb jij je er beter in verdiept dan ik, maar gevoelsmatig lijkt me Strava nauwkeuriger, want de data zijn gebaseerd op GPS/hoogtekaarten. Een GPS met barometer kan juist afwijken omdat de luchtdruk zelf al verandert door de loop van de dag. Je nulpunt verloopt hierdoor.

Voor korte tijdsduur is barometrisch meten zeker nauwkeuriger, maar gezien jouw dag van 20 uren vraag ik me af of het dan nog steeds zo is.

Maar opnieuw, je zult je er vast meer in verdiept hebben dan ik, dus graag leer ik van je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het omgekeerde is het geval. Strava klopt geen hout van (geeft veel te veel aan) en een barometrische meting is juist heel nauwkeurig.

Barometisch is alleen onnauwkeurig bij heel wisselvallig weer. Verder zijn sommige fietscomputers met barometische metingen nogal gevoelig voor wind, al ligt dat niet direct aan het feit dat de hoogte barometrisch gemeten wordt maar meer aan de plek van de sensor.

[ Voor 62% gewijzigd door havana op 04-06-2018 07:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 17-09 04:49
havana schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:55:
Het omgekeerde is het geval. Strava klopt geen hout van (geeft veel te veel aan) en een barometrische meting is juist heel nauwkeurig.

Barometisch is alleen onnauwkeurig bij heel wisselvallig weer. Verder zijn sommige fietscomputers met barometische metingen nogal gevoelig voor wind, al ligt dat niet direct aan het feit dat de hoogte barometrisch gemeten wordt maar meer aan de plek van de sensor.
ik en mijn vriendin hebben beide een garmin 1000 en soms is er toch wel een verschil van meer dan 20% tussen beide toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
De sensor van de 1000 is dan ook notoir onbetrouwbaar, i.h.a. zijn barometrische metingen juist heel betrouwbaar.

Zelfs vliegtuigen vertrouwen er (deels) op.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
orange.x schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 22:34:
Zo! Vanavond de generale gehad voor over een maandje. Ronde van Nijkerk dus. Gelukkig zit er in m'n snelpak een erg goede zeem, dat merkte ik. Week rust heeft ook zijn werk gedaan gelukkig voor die gevoelige plek. Nieuwe zadel is wel binnen maar kon ik nog niet monteren voor de rit. Dus die gaan we komende week testen!

Al met al zeer tevreden, het was behoorlijk druk ook. Ik had nummer 81, heb zelfs nummer 100 gezien, maar er waren zeker wel een man of 50+ denk ik? Zal het eens navragen. Bij de start, was wat laat, stond ik best wel ver achteraan en alles werd gelijk op een lint getrokken. Smal parcours en soms wat trage mensen voor me op de stukken waar ik later de meeste wel voorbij reed maakte dat ik van de 15 rondjes (helaas niet meer) er al 9 ofzo nodig had om bij het peloton te komen, of kopgroep zo je noemt. Eenmaal daar kon ik niet echt meer goed opschuiven maar wel prima bijblijven. Uiteindelijk dus redelijk achteraan van die grote groep gefinished. Ik ben zeer tevreden in ieder geval!

Nog 5 weken te gaan en hopelijk kan ik dus weer de training hervatten. Gelukkig is dat parcours een stukje breder dus inhalen gaat dan wat makkelijker :) Een conclusie is in ieder geval wel te trekken: die klinkerrondjes bevallen mij prima. Reed met ongeveer 5bar voor en achter (28mm) en bochten gingen prima! Soms ging ik te snel of namen mensen ze wel ontzettend ruim waardoor ik weer wat moest afremmen helaas. We gaan het zien!

https://www.strava.com/activities/1612762953 Toch nog 39,3gem.
Er stonden 60 mensen aan de start. Dat was het antwoord op de vraag hoeveel er aan de start stonden toen het bericht op facebook kwam dat de funklasse vol was.

Ik heb je overigens nog zien rijden. Ik reed op de Bianchi Aria Disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Het is makkelijk te controleren of de barometrische waarden correct zijn als je start- en eindpuntt gelijk zijn. Je kunt nl. elevation gain en loss met elkaar vergelijken. Met mijn garmin 810 kom ik zeer zelden boven de 30 meter verschil uit, onafhankelijk van het absoluut aantal hoogtemeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@havana Klopt dat het wel eens mis gaat, volgens Strava ligt er een col van de 4e categorie in het noorden van Nederland. Ik ben die heuvel nog nooit tegen gekomen. Ben ook benieuwd welke kaart dat is geweest waar die op gebaseerd is.

Wat wel vaak mis gaat met een Garmin is voor en na een pauze. Die kan je meestal zo uit de hoogtedata halen, gezien dat nog wel eens 100m kan schelen. Weet niet zo 1-2-3 of andere merken daar ook last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
havana schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:55:

Oké, dan klik ik vanaf nu niet meer het 'Hoogte Corrigeren' knopje aan in mijn Strava na upload door mijn Bolt.

Waar ook een verschil in lijkt te zitten is hoe de Elemnt Bolt en Strava omgaan met AutoPauze. Gisteren voor het eerst 80km gereden (peanuts voor velen hier), en op mijn teller een gemiddelde van exact 30.0km/u. Na upload in Strava zie ik dat ik 29,8 gereden heb (toch jammer ;) ), omdat Strava van mening is dat de rit een ruime minuut langer heeft geduurd. Het enige wat ik kan bedenken is dat het de AutoPauze tijd bij een verkeerslicht was. Is daar nog wat aan te doen en wie heeft gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
coelho schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:42:
[...]

Oké, dan klik ik vanaf nu niet meer het 'Hoogte Corrigeren' knopje aan in mijn Strava na upload door mijn Bolt.

Waar ook een verschil in lijkt te zitten is hoe de Elemnt Bolt en Strava omgaan met AutoPauze. Gisteren voor het eerst 80km gereden (peanuts voor velen hier), en op mijn teller een gemiddelde van exact 30.0km/u. Na upload in Strava zie ik dat ik 29,8 gereden heb (toch jammer ;) ), omdat Strava van mening is dat de rit een ruime minuut langer heeft geduurd. Het enige wat ik kan bedenken is dat het de AutoPauze tijd bij een verkeerslicht was. Is daar nog wat aan te doen en wie heeft gelijk?
De bekende Strava buttkick. Heb daar al vaker net die mooi afgeronde statistiek mee gemist. Wat tegen te doen, niet zoveel. Als je weet dat je veel stilgestaan hebt bij stoplichten of oversteken dan even een paar 100 meter doorrijden, zeker als je bijv exact op die 80 zou komen. En zorgen dat je gemiddelde ietsje hoger komt te liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:48
orange.x schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:57:
[...]

De bekende Strava buttkick. Heb daar al vaker net die mooi afgeronde statistiek mee gemist. Wat tegen te doen, niet zoveel. Als je weet dat je veel stilgestaan hebt bij stoplichten of oversteken dan even een paar 100 meter doorrijden, zeker als je bijv exact op die 80 zou komen. En zorgen dat je gemiddelde ietsje hoger komt te liggen ;)
Inderdaad. Gewoon zorgen dat je in het vervolg harder rijdt. Bovendien, uiteindelijk boeit het natuurlijk helemaal niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 16:16

Pelle

🚴‍♂️

Nice, ook nog een PR in je laatste beklimming :)
Pagina: 1 ... 88 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.