Wow, en dan per kg extra 1% meer, cummulatief of 1% x 1% x 1% etc?

Dat maakt wel verschil uit. Ik denk gewoon cummulatief dat zou bij mij op 28mm neerkomen op ±6,6bar. Dat is behoorlijk hard moet ik zeggen!
Ik ben er wel vanaf gestapt, die kneiterharde banden. Vroeger reed ik dus op vrij hoge druk, tegen de 8 aan wel, dat was op 23mm. En was toen wat zwaarder ook (95-100). Verklaart misschien ook wel die veelal lekke banden op de GP's
Maar ik controleer al niet eens meer iedere rit mijn bandenspanning eigenlijk. Achter moet nu wel een pufje erbij hebben opzich. Pas in Vlaanderen gereden, dat is wel iets anders natuurlijk maartoch. De week ervoor had ik ongeveer tegen de 6bar erin gepompt en niet meer aan gezeten voor Vlaanderen dus. Heb daar na de 1e rammelstrook gelijk wat meer lucht er nog uitgegooid. Ik denk dat men denkt dat hoe harder de banden zijn hoe beter het rijdt of hoe minder rolweerstand je hebt. Effectief qua oppervlaktewrijving denk ik dat er een puntje is maar zoals @
havana ook al aankaartte is dat je enorm het gevoel van stuiteren krijgt op bijv een klinkerweggetje al. Ik denk dat daar een stuk meer energie verloren gaat in het stuiteren en miss lastiger over te brengen is dan dat dat beetje bandendruk je gaat kosten door die wrijving vanwege meer contactoppervlak.
Morgen bij de Ronde van Nijkerk, klinkerkoers, zal er ook echt niet meer dan 5,5 ingaan denk ik, als ik al ga fietsen dat is..
(Man, wat een lap tekst weer, ik zou een boek moeten gaan schrijven

)
Probleem dat ik namelijk nu heb sinds afgelopen lange rit is als volgt. Wanneer je op je zadel zit, en dan op de "juiste positie" en je been is helemaal beneden dan raakt zeg maar je binnenbeen, maar dan heel hoog, je zadel wel iets. Nu is het bij mij daar, ik noem het ff de aanhechting van echt dat zitstraatje met de bil, geirriteerd. Lichte zwelling is er nog over maar opstappende op mn zadel is dus niet prettig (zonder fietsbroek). Ik heb jaren terug een Sella Italia Flite zadel overgekocht en die zijn maar in 1 maat te krijgen en zou voor een zitbotbreedte vanaf 130. Op basis van de Mantel zadelkeuzehulp zittest kwam ik eerst op 115mm. Precies op de grens, jeuj! Nog eens gemeten en maar ietsje verder voorover gaan zitten want ik zit sowieso wel redelijk voorover, geregeld armen op stuur liggend, maar ik schuif vaak ook nog verder naar voren op mn zadel. In ieder geval in die houding had ik 100mm. Omdat het zo;n groot verschil was en het krijtje niet optimaal nog eens gedaan en wederom 100mm. Bij de keuzehulp wordt dan lenigheid gevraagd, dat ben ik ook nog eens, ik kan tenen gemakkelijk raken en kan mn handen zelfs bijna plat leggen. Maar daar bleef direct al geen zadel meer over. Uiteindelijk nog wel 2 dan. Maargoed.
Ik fiets er dus eigenlijk al jaren op zonder echt veel problemen. Maar misschien is het bedenk ik nu ook logischer dat ik meer voorop ging zitten omdat het misschien onbewust niet goed voelt om verder achterop te zitten want geen goede ondersteuning ofzo. Wat is dan alleen nu aan te raden. Ik kan natuurlijk een goede zadelmeting uit laten voeren en voor betalen, of naar een toko gaan waar ze dat willen doen (12GO heeft blijkbaar zo'n ding staan). Maar gek genoeg is de keuze al niet eens zo reuze blijkbaar want bij Mantel is er eigenlijk maar 1 zadel als ik de vervolgstappen doorloop en wat ruimer invul, dan kom ik op een Bontrager uit die ook nog behoorlijke padding heeft en ik hou toch wel van een redelijk hard zadel.. Lastig weer, omdat ik ook niet 1:1 de problemen denk ik kan wijten aan het zadel omdat ik er al jaren op fiets. Tuurlijk slijten die dingen ook wel. Maar dan zou het er in moeten liggen dat ik dus die hele rit meer achterop gezeten heb dan normaal ofzo en het na 140km teveel was ofzo..