Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.466 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-10 12:15
ZieMaar! schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:42:

Ik merk overigens dat 1 set kort/kort voor wat stress zorgt bij mijn vriendin (die beheert de wasmachine).
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:18
[...]

Ik heb (als beginner) ook die broek en hij bevalt prima. Ik zit er probleemloos 2 uur mee op t zadel terwijl ik nog niet echt zitvlees gekweekt heb :). Die broek is overigens bij cyclewear.eu €67,95 (dus net zo duur als bij futurumshop, met 20% korting).

Ik merk overigens dat 1 set kort/kort voor wat stress zorgt bij mijn vriendin (die beheert de wasmachine). Ik zoek dus nog een mooi setje, maar vind het lastig om iets moois te vinden. Collecties van Futurum en Mantel zijn wat standaard, ik vind de kleding van lapassione.cc bijvoorbeeld wel erg mooi, maar er zijn vast nog wel meer van dat soort sites, toch? Broekje + shirtje voor ca € 150-175...mijn vriendin is dolblij met haar setje van ingeklikt, maar dat soort sites (maar dan voor mannen, dus geen flamingo’s of annanassen) heb ik nog niet echt gevonden...
Check even wiggle.nl. Die hebben meer keuze en doen mee met de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-10 12:15
Wiggle is inmiddels wel bezig een Manteltje te pullen. Waren goedkoop maar de prijs kruipt omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 14:39

Crazy D

I think we should take a look.

Gister ritje in Vlaanderen. Op de terugweg wat gerommel achter ons, wat wel motiveert om door te rijden zeker als je omkijkt en het steeds donkerder wordt (Mount Doom gevoel kwam wel op). Kreeg later een app-je dat niet lang daarna 1 van de straten waar we door waren gereden, in een modderstroom was verandert. En dat het in Oostende pingpongballen-hagel is geweest...... Pfew. Soort mazzeltje dus.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

Galois

1811 - 1832

Stoffa schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:36:
Wiggle is inmiddels wel bezig een Manteltje te pullen. Waren goedkoop maar de prijs kruipt omhoog.
Voor binnenbandjes blijven ze verreweg de goedkoopste...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Stoffa schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:36:
Inclusief dagelijkse nepaanbiedingen en een overdaad aan emails?

Sowieso bestel ik niks meer in Engeland, die lui kunnen me wat.
3 euro voor een huismerkbandje, toch al snel 50 cent goedkoper dan een A-merk (Conti) binnenbandje bij Bike24*. Dank voor de tip, dankzij Wiggle kan ik wel een hele euro besparen op een heel fietsseizoen 8)7

* zelfde eigenaar als Wiggle tegenwoordig trouwens

[ Voor 34% gewijzigd door havana op 28-05-2018 09:48 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb laatst bij ze twee Schwalbe Supreme buitenbanden besteld (voor mijn toerfiets) en wat binnenbandjes. In 3 dagen keurig binnen en 10E per band goedkoper dan in elke NL webshop...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 15:50
Net ingeschreven voor Funklasse voor Ronde van Nijkerk. Wel smal parcours op bepaalde plekken, als ze alles maar goed afzetten :) Wordt een mooie generale voor de Ronde van Scherpenzeel begin juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

orange.x schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:10:
Net ingeschreven voor Funklasse voor Ronde van Nijkerk. Wel smal parcours op bepaalde plekken, als ze alles maar goed afzetten :) Wordt een mooie generale voor de Ronde van Scherpenzeel begin juli.
Inderdaad een erg smal parcours zo op het filmpje... Hopelijk is het niet erg druk...

Maar wat is de bedoeling? Ik kan het niet opmaken van de website. Er staat alleen dat de wedstrijd maximaal 30 minuten zal duren. Maar je gaat dus in 30 minuten zoveel mogelijk rondjes van 1200 meter rijden? En wat bedoelen ze dan met maximaal? En de wedstrijd voor licentiehouders die is tussen de 50 en 60 km? Wat bedoelen ze daar dan weer mee?

Ze hebben duidelijk hard gewerkt, maar er mist nog wel wat essentiële informatie op de website :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Galois schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:26:
[...]

Inderdaad een erg smal parcours zo op het filmpje... Hopelijk is het niet erg druk...

Maar wat is de bedoeling? Ik kan het niet opmaken van de website. Er staat alleen dat de wedstrijd maximaal 30 minuten zal duren. Maar je gaat dus in 30 minuten zoveel mogelijk rondjes van 1200 meter rijden? En wat bedoelen ze dan met maximaal? En de wedstrijd voor licentiehouders die is tussen de 50 en 60 km? Wat bedoelen ze daar dan weer mee?

Ze hebben duidelijk hard gewerkt, maar er mist nog wel wat essentiële informatie op de website :)
Ja de website laat niet heel veel los aan info. Op de facebook pagina stond de route kwam ik achter en ook welke richting dat dat was. Maar wat ze volgens mij doen zoveel minuten laten rijden, en dan met zeg 8min te gaan bepalen ze van: nog 3 rondjes of 4 etc. Dus als de voorliggende rondes allemaal langzaam zouden zijn dan kunnen ze dat eerder erin gooien. Maar gezien de planning dus maximaal 30minuten. Zoveel mogelijk rondjes hoeft dus niet per se.

Zelfde geldt dan voor de licentiehouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:03

sapphire

Die-hard pruts0r

@Galois @havana Ach ieder z'n ding toch.

Zoals heel vaak bestel ik vaak dingen als ze in de aanbieding zijn bij een bepaalde toko. Bij Wiggle 2 jaar geleden de toen nieuwe Fulcrum Quattro LG's besteld voor €230, was ver onder elke Nederlands shop prijs.

Laatst weer wat gereedschap bij Mantel besteld in de aanbieding, vorige week en dit weekend bij Futurum omdat ze wat mooie aanbiedingen hebben :)

Nieuwsbrieven van Wiggle is gewoon spam in het kwadraat, Mantel is nog niet zó erg.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:29
Galois schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:22:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe fiets en ben erg gecharmeerd van de Specialized Tarmac. Ik heb mijn budget gezet op maximaal 3000 euro.

Nu twijfel ik tussen de Tarmac Elite van 2400 euro en een upgrade met betere wielen tot een prijs van 3000 euro of de Tarmac Comp en dan zo laten zoals hij geleverd wordt.

Heeft iemand daar een mening over?

Uiteraard wordt een andere mening ook op prijs gesteld, maar zoveel fietsen en zoveel meningen...
Mooie fiets! En een goede afmontage, over de héle lijn wat tegenwoordig zeldzaam aan het worden is....vaak zie je schitterende frames met goede groep en dan zit er een budget wielsetje in van €150,-. Deze Speci heeft tenminste een goede wielset en Ultegra R8000 groep. Ik heb eens met Dura Ace gereden als test en deze nieuwe Ultegra schakelt ongeveer net zo goed. Dus Dura Ace is duurder en lichter maar voor de hobbyist "onbereikbaar".
Zelf ben ik heel erg tevreden van mijn Cannondale SuperSix Evo, ook carbon en R8000 afmontage. Zou die zeker eens testen, maar bedenk wel dat hier een budget wielsetje bij geleverd wordt. Prima Mavic Ksyriums, maar upgraden is aanbevolen (fabrikanten zouden budget wielen doen omdat iedereen andere wensen heeft en er zo budget voor een set naar wens overblijft)
Heel ver in mijn achterhoofd, twijfel ik ook over schijfremmen. Ik was laatst bij een grote (race/mtb)fietsenwinkel (veel Scott, Cannondale, Cervelo, ...) en de verkoper had het erover dat momenteel de helft van de racefietsen die hij verkoopt schijfremmen hebben en dat zijn verwachting was dat over 3 tot 5 jaar er geen enkele racefiets verkocht zou worden zonder schijfremmen.
En als de helft van de bevolking uit het raam springt, ga jij er dan achteraan? ;)
Ik kom van een Cannondale Synapse explore met schijfremmen, remt uitstekend. Maar in the end of the day zit ik op de fiets voor snelheid, niet voor het remmen. En al die km's die je rijdt sjouw je de zwaardere schijfremmen mee, ook bergop. Toen de Synapse gestolen werd, heb ik niet lang nagedacht over het remsysteem. Ik wil op de racert niet anders dan velgremmen, remt ook prima en is veel lichter en stukje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ramon 73 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Mooie fiets! En een goede afmontage, over de héle lijn wat tegenwoordig zeldzaam aan het worden is....vaak zie je schitterende frames met goede groep en dan zit er een budget wielsetje in van €150,-. Deze Speci heeft tenminste een goede wielset en Ultegra R8000 groep. Ik heb eens met Dura Ace gereden als test en deze nieuwe Ultegra schakelt ongeveer net zo goed. Dus Dura Ace is duurder en lichter maar voor de hobbyist "onbereikbaar".
Zelf ben ik heel erg tevreden van mijn Cannondale SuperSix Evo, ook carbon en R8000 afmontage. Zou die zeker eens testen, maar bedenk wel dat hier een budget wielsetje bij geleverd wordt. Prima Mavic Ksyriums, maar upgraden is aanbevolen (fabrikanten zouden budget wielen doen omdat iedereen andere wensen heeft en er zo budget voor een set naar wens overblijft)
Welke van de twee bedoel je? De elite heeft mindere wielen dan de comp...
[...]

En als de helft van de bevolking uit het raam springt, ga jij er dan achteraan? ;)
Hahahha... ja, zo is wel hoe het werkt.

Ik MTB ook redelijk veel en had tot twee jaar geleden een 26" MTB. Heel erg tevreden mee, prima fietsje. Maar was goed versleten, moest van alles aan vervangen worden, wat de moeite niet meer waard was. Dus uitgekeken naar een nieuwe fiets. En inderdaad: een 29" geworden. Waarom? Omdat iedereen tegenwoordig op 29" rijdt. Geen enkele andere reden voor mij :) (bijna dan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:35
Microkid schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:54:
Vraag: Na een flinke rit heb je lekker zitten zweten. Geen probleem voor kleding, sokken, en ook handschoentjes kan je in de wasmachine gooien. Schoon. Maar je helm? De voering is drijfnat van het zweet. De bandjes ook. Na een tijdje zie je witte uitslag van het zout in je zweet. Hoe maak je dat schoon? Weken in een emmertje water? Hoe doen jullie dat?
Even de douchekop er doorheen en laten drogen op de vensterbank. Gaat goed. Ik heb geen afneembare bandjes. Heb een goedkope helm.
[...]

Ik heb (als beginner) ook die broek en hij bevalt prima. Ik zit er probleemloos 2 uur mee op t zadel terwijl ik nog niet echt zitvlees gekweekt heb :). Die broek is overigens bij cyclewear.eu €67,95 (dus net zo duur als bij futurumshop, met 20% korting).

Ik merk overigens dat 1 set kort/kort voor wat stress zorgt bij mijn vriendin (die beheert de wasmachine). Ik zoek dus nog een mooi setje, maar vind het lastig om iets moois te vinden. Collecties van Futurum en Mantel zijn wat standaard, ik vind de kleding van lapassione.cc bijvoorbeeld wel erg mooi, maar er zijn vast nog wel meer van dat soort sites, toch? Broekje + shirtje voor ca € 150-175...mijn vriendin is dolblij met haar setje van ingeklikt, maar dat soort sites (maar dan voor mannen, dus geen flamingo’s of annanassen) heb ik nog niet echt gevonden...
Shirtje boeit niet zoveel imho. Ik heb een paar shirtjes uit de aanbieding of ali express. En wil nog een keer een paar fun shirts halen. Ik rijd regelmatig met een cookiemonster shirt. Broek kan je dan wat meer budget voor vrijmaken. Ik heb een assos broek en Craft C1 infinity die zeer regelmatig draag en lekker zitten. Heb een keer een lidl broek gekocht want el cheapo maar daar krijg ik een pijnlijke kont in.

Heb wel dat ik op de lange ritten 2uur+ chamois cream gebruik. Ik kreeg wat gevoelige plekken in mijn lies. Ik had nog een gratis potje bij mijn assos broek. Maar dat is prijzig dus ben op zoek naar een goedkoper alternatief. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Galois schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:17:
[...]

[...]

Hahahha... ja, zo is wel hoe het werkt.

Ik MTB ook redelijk veel en had tot twee jaar geleden een 26" MTB. Heel erg tevreden mee, prima fietsje. Maar was goed versleten, moest van alles aan vervangen worden, wat de moeite niet meer waard was. Dus uitgekeken naar een nieuwe fiets. En inderdaad: een 29" geworden. Waarom? Omdat iedereen tegenwoordig op 29" rijdt. Geen enkele andere reden voor mij :) (bijna dan...)
naja... omdat iedereen erop rijdt is natuurlijk niet echt een reden.. je zou eerder kunnen zeggen dat je niks anders kan vinden, -bijna alle- nieuwe medium tot high end hardtail MTB's zijn gewoon 29". Je moet echt je best doen om een 27.5 te vinden en dan mag je niet kritisch zijn op andere wensen, want de keuze is dan enorm beperkt. 26" is nieuw al helemaal niet meer te vinden buiten de bouwmarkt modellen om.

Ik kom ook nog uit het v-brake tijdperk bij MTB's, maar die keuze heb je nu ook niet meer.. op alle fietsen van enigzins acceptabele kwaliteit zitten hydaulische schijfremmen. Je heb dan ook al een acceptabel compleet shimano setje voor <50 euro (retail).

Of het bij racefietsen daar naartoe gaat moet de toekomst nog uitwijzen, dan zal er ongetwijfeld wat aan het gewicht gedaan moeten worden, maar in de high end groepen, hoeveel scheelt het nu daadwerkelijk? 300-400 gram? Wat als dit terug gebracht kan worden naar 200 gram? (nu is er waarschijnlijk toch nog teveel geleend van de MTB divisie en kan het voor de racer echt nog wel lichter).

Je moet ook niet vergeten dat je mooiere wielen kan bouwen, zonder rem rand. Ook gaan je wielen langer mee.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prulleman schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:43:
[...]
Je moet ook niet vergeten dat je mooiere wielen kan bouwen, zonder rem rand. Ook gaan je wielen langer mee.
Dat zou voor mij ook een voornaam argument zijn. Ik heb het altijd vrij bizar gevonden dat carbon wielen van > 2000 euro in feite worden beschouwd als slijtagedelen omdat de remrand heel hard kan slijten.

Het belangrijkste argument tegen schijfremmen voor mij is op dit moment nog prijs. Een fiets met hetzelfde frame en overigens dezelfde afmontage kost met schijfremmen op dit moment gewoon 300 tot 500 euro meer en is tenminste een halve kilo zwaarder.

Met de nieuwe Dura-Ace begint het al wat meer salonfähig te worden maar vooralsnog kijk ik de kat gewoon uit de boom.

(En bovendien heb ik altijd een aversie tegen die boys die om het hardst roepen 'nu is er iets nieuws, al het oude is kut'. Dura-Ace 7800 rijdt ook nog steeds top.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Prulleman schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:43:
[...]

naja... omdat iedereen erop rijdt is natuurlijk niet echt een reden.. je zou eerder kunnen zeggen dat je niks anders kan vinden, -bijna alle- nieuwe medium tot high end hardtail MTB's zijn gewoon 29". Je moet echt je best doen om een 27.5 te vinden en dan mag je niet kritisch zijn op andere wensen, want de keuze is dan enorm beperkt. 26" is nieuw al helemaal niet meer te vinden buiten de bouwmarkt modellen om.

Ik kom ook nog uit het v-brake tijdperk bij MTB's, maar die keuze heb je nu ook niet meer.. op alle fietsen van enigzins acceptabele kwaliteit zitten hydaulische schijfremmen. Je heb dan ook al een acceptabel compleet shimano setje voor <50 euro (retail).

Of het bij racefietsen daar naartoe gaat moet de toekomst nog uitwijzen, dan zal er ongetwijfeld wat aan het gewicht gedaan moeten worden, maar in de high end groepen, hoeveel scheelt het nu daadwerkelijk? 300-400 gram? Wat als dit terug gebracht kan worden naar 200 gram? (nu is er waarschijnlijk toch nog teveel geleend van de MTB divisie en kan het voor de racer echt nog wel lichter).

Voor het Pro peloton maakt gewicht niet meer uit. Er worden nu soms al fietsen verzwaard om aan de minimum eis van de UCI te voldoen. Dus dat beetje extra gewicht zal daar geen issue zijn. Maargoed, dan hebben we het ook over een ander prijskaartje natuurlijk.

Ik denk dat je aardig afgetraind moet zijn om 400gr erg te vinden als je die 400gr al niet eens meer bij jezelf eraf kan schaven. Overigens wordt het punt van centrifugaalkracht ook wel eens aangehaald. Zware velgen en meer gewicht wat ronddraait dat dat "zwaarder" is dan lichtere velgen. Als je discs hebt gaan je velgen in ieder geval een stuk langer mee en loont het in mijn optiek ook meer om dan voor carbon te kiezen. Daardoor heb je weer minder centrifugaalkrachten die meespelen omdat het meeste gewicht niet de draaiende onderdelen zijn dan.

Maargoed, voor ons stervelingen gaat een halve kilo echt niet zoveel zoden aan de dijk zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Uiteindelijk pushed de industrie dit soort dingen ook gewoon om de consumenten nieuwe zooi te kunnen bieden zodat ze kunnen blijven verkopen. Als ze niet met dit soort ontwikkelingen komen, dan blijft iedereen lekker op zijn fietsje rijden en versleten onderdelen vervangen met gelijk(waardig) spul.

Niet dat je er daarom aan mee moet doen, meer een constatering dat het zo werkt in deze tijd en dat je als consument hier niet veel aan kan doen.
orange.x schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:51:
[...]

Voor het Pro peloton maakt gewicht niet meer uit. Er worden nu soms al fietsen verzwaard om aan de minimum eis van de UCI te voldoen. Dus dat beetje extra gewicht zal daar geen issue zijn. Maargoed, dan hebben we het ook over een ander prijskaartje natuurlijk.

Ik denk dat je aardig afgetraind moet zijn om 400gr erg te vinden als je die 400gr al niet eens meer bij jezelf eraf kan schaven. Overigens wordt het punt van centrifugaalkracht ook wel eens aangehaald. Zware velgen en meer gewicht wat ronddraait dat dat "zwaarder" is dan lichtere velgen. Als je discs hebt gaan je velgen in ieder geval een stuk langer mee en loont het in mijn optiek ook meer om dan voor carbon te kiezen. Daardoor heb je weer minder centrifugaalkrachten die meespelen omdat het meeste gewicht niet de draaiende onderdelen zijn dan.

Maargoed, voor ons stervelingen gaat een halve kilo echt niet zoveel zoden aan de dijk zetten!
bedoel je dit dan positief voor disc? Je zou namelijk kunnen claimen dat je bij discs je roterende massa dicht bij het middelpunt hebt en je lichtere velgen (zonder versterkte rem rand) zou kunnen gebruiken.
(of dit in de praktijk zo is weet ik niet hoor)

En als de pro's ermee gaan rijden, omdat die dan iets nuttigs kunnen toevoegen ipv loze ballast, dan mijn bovenstaande verhaal natuurlijk ook weer makkelijker, want "iedereen" wil natuurlijk dezelfde shit als de pro's

[ Voor 64% gewijzigd door Prulleman op 28-05-2018 11:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Prulleman schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:51:
Uiteindelijk pushed de industrie dit soort dingen ook gewoon om de consumenten nieuwe zooi te kunnen bieden zodat ze kunnen blijven verkopen. Als ze niet met dit soort ontwikkelingen komen, dan blijft iedereen lekker op zijn fietsje rijden en versleten onderdelen vervangen met gelijk(waardig) spul.

Niet dat je er daarom aan mee moet doen, meer een constatering dat het zo werkt in deze tijd en dat je als consument hier niet veel aan kan doen.
Ik denk dat je dan beter het verschil tussen mechanisch en elektrisch zo kan bekijken. Daar zal voorlopig mechanisch ook zeker wel leverbaar blijven omdat dit ook wel voordelen met zich meebrengt. Disc vs non disc lijk me ook nog wel een keuze die lang beschikbaar blijft.

Persoonlijk zou ik bij een volgende nieuwe fiets dit zeker als optie meenemen. Vind het cleaner eruit zien, maar ik vind de meerwaarde van gelijke remkracht ongeacht de weercondities juist een enorme pre. Heb al een paar keer in goed nat weer stevig moeten remmen en dat valt toch altijd vies tegen. Je bent bijna een seconde verder voordat je remblokjes goede grip hebben op je velg..
Prulleman schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:51:
Bedoel je dit dan positief voor disc? Je zou namelijk kunnen claimen dat je bij discs je roterende massa dicht bij het middelpunt hebt en je lichtere velgen (zonder versterkte rem rand) zou kunnen gebruiken.
(of dit in de praktijk zo is weet ik niet hoor)

En als de pro's ermee gaan rijden, omdat die dan iets nuttigs kunnen toevoegen ipv loze ballast, dan mijn bovenstaande verhaal natuurlijk ook weer makkelijker, want "iedereen" wil natuurlijk dezelfde shit als de pro's
Ik bedoel het inderdaad positief voor discs qua centrifugaalkracht. Maar het blijft volgens mij mierenneuken in de marges :)

[ Voor 22% gewijzigd door orange.x op 28-05-2018 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 12-10 14:39

Crazy D

I think we should take a look.

Ramon 73 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:40:
Ik kom van een Cannondale Synapse explore met schijfremmen, remt uitstekend. Maar in the end of the day zit ik op de fiets voor snelheid, niet voor het remmen.
Maar wel fijn dat, als je moet remmen, dat ook goed gaat. Zeker in de afdalingen (want je rijdt nooit alleen maar omhoog...) en wat minder risico's met te warme velgen en klapbandjes. Wat overigens ook niet een zaligmakend argument is, ik weet ook wel dat de meesten de limiet van hun velgremmen niet op kunnen/durven zoeken. Wel weet ik dat met regen de schijfremmen in ieder geval het gevoel gaven dat er wel iets gebeurde, iets wat ik met velgremmen nog steeds niet heb.
En al die km's die je rijdt sjouw je de zwaardere schijfremmen mee, ook bergop. Toen de Synapse gestolen werd, heb ik niet lang nagedacht over het remsysteem. Ik wil op de racert niet anders dan velgremmen, remt ook prima en is veel lichter en stukje goedkoper.
Tjah. Hoeveel merk je als gemiddelde wielertoerist daar nu echt van? Keer schijten voordat je weggaat scheelt soms al meer ( :X ) en als het over gewicht meezeulen gaat geldt voor de meesten, dat een kilootje afvallen meer zoden aan de dijk zet (en heb je buiten het fietsen om ook profijt van). (buiten de vraag om of het sowieso ene moer uitmaakt of je over een klim 3 minuten langer doet, maar dat is erg persoonlijk, ik ben niet competitief gesteld dus mij boeit dat voor geen meter, plus dat met mijn postuur die paar 100 gram voor schijfremmen ook een non-argument is *insert dikke pens smiley*)

Goedkoper vind ik trouwens wel een goed argument, dat was voor mij ook een reden om nog geen schijfremmen te kopen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Diezelfde discussie kan je trouwens ook misschien nog wel voeren over carbon vs aluminium. Mijn 1e racer was een aluminium en nu al wat jaren carbon. Maar mijn spinninginstructeur rijdt nog altijd op een alu racer. Frames zijn goedkoper, en tegenwoordig qua looks zie je het bijna niet eens dat het aluminium is. Ze zijn ook een stuk lichter aan het worden. Je zou dan als je meer comfort wilt ook kunnen kiezen voor een carbon voorvork + stuur en zadelpen voor de demping. Combineer dat dan met discs en volgens mij kan je dan voor een heel mooi bedrag een meer dan prima fiets fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Crazy D schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:55:
Tjah. Hoeveel merk je als gemiddelde wielertoerist daar nu echt van? Keer schijten voordat je weggaat scheelt soms al meer ( :X )
Maar als je nou gewoon beide doet? EN schijten voor het fietsen EN je fiets zo licht mogelijk? 8)

Nee, maar inderdaad. Op het niveau van de (zelfs boven)gemiddelde wielertoerist zal dit m.i. ook zeer weinig uitmaken. Hetzelfde geldt voor de stijfheid van de betere frames tov de nog veel betere frames. Met de kracht die een (boven)gemiddelde wielertoerist heeft, zullen beide frames even stijf zijn.
En in het profpeleton is gewicht al helemaal een issue meer. Ze zijn eerder bezig met het voldoen aan het minimum gewicht van de UCI.

Mijn reden voor schijfremmen is niet eens zozeer de remkracht, maar meer omdat ik het ook leuk vind om 'mee te doen'. Zeker omdat de fiets die ik ga kopen minstens 10 jaar mee zal gaan verwacht ik.
Het verschil tussen 'standaard' wielen en (niet te dure, <1000E) carbonwielen ben ik op zich wel heel nieuwsgierig naar. Ik verwacht dat je dit verschil in draaimoment wel duidelijk zult merken.

Op mijn MTB (Specialized HT Stumpjumper Carbon) heb ik (uiteraard) wel schijfremmen en dat is zeker een wereld van verschil. Maar je bevindt je ook op een andere plek waar 'onverwachts' remmen vaker voorkomt. Ik heb op mijn racefiets nog nooit zo hard moeten remmen dat ik het gevoel had 'Oh, als ik nou schijfremmen had gehad!'. Wat betreft veiligheid dan. Als ik in de Alpen of Dolomieten ben dan kom ik wel altijd beneden na een half uur dalen met pijnlijke handen en onderarmen. Dat heb je met schijfremmen niet. Je kunt met veel minder kracht en veel gedoseerder remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Galois Ik denk dat kostentechnisch schijfremmen ook goedkoper zijn dan velgremmen. Blokjes slijten van beide uiteraard, maar bij velgremmen ook je remrand. Dan kan je zeggen, lekker bij slecht weer binnen blijven of andere velgen erop gooien. Maar je wilt toch altijd eigenlijk met je goede spullen rijden. Ik heb er in ieder geval in 2 jaar tijd een handgespaakt setje doorheen gejaagd waarvan de naven nog lang niet vervangen hoeven te worden... Maar veel heb je er niet meer aan! Nu rij ik op een € 123,- fabriekssetje van DT Swiss, nou, minstens net zo prettig rijden als die andere velgen die 4x zo duur waren.

En je merkt uiteraard vast wel qua aanzet dat je lichtere velgen hebt of carbon misschien. Maarja. Als ik voor 1 wielset een halve fiets kan kopen bij wijze van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15
orange.x schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:00:
Diezelfde discussie kan je trouwens ook misschien nog wel voeren over carbon vs aluminium.
High end aluminium is een prima alternatief voor mensen die graag wedstrijden rijden bij de amateurs. Daar zie je ook wel echt een terugkeer de laatste tijd. Lekker stijf en relatief goedkoop te vervangen, maar het zijn allemaal wel rete stijve stuiterbakken. Wat dat betreft is een carbon fiets gewoon een stuk comfortabeler en biedt het materiaal ook veel meer mogelijkheden om die eigenschappen te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-10 10:15
orange.x schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:10:
Ik kan helaas niet rijden in Nijkerk. Parcours is inderdaad nogal smal op sommige punten en hopelijk halen ze nog wat paaltjes weg. :P

Scherpenzeel is echt een hobbel rondje met veel slecht wegdek en klinkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Willem30 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:35:
[...]

Ik kan helaas niet rijden in Nijkerk. Parcours is inderdaad nogal smal op sommige punten en hopelijk halen ze nog wat paaltjes weg. :P

Scherpenzeel is echt een hobbel rondje met veel slecht wegdek en klinkers.
Ik ga vanavond even naar Nijkerk fietsen en even kijken hoe breed het nu werkelijk is (vast niet heel breed!). Streetview geeft misschien een vertekenend beeld.
Scherpenzeel is inderdaad ook lekker hobbelig ja. Maar de wegen zijn wel breed in ieder geval. Heb daar vorig jaar geen momenten gehad dat ik dacht van oei als dat maar goed gaat, ja, behalve die bocht waar mijn pedaal tegen de grond ging >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Galois schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:17:
[...]

Ik heb naar de Elite gekeken, die was immers gelinkt in de originele posting. Maar de Comp heeft inderdaad betere wielen, of dat de meerprijs van €600 ook waard is weet ik echter niet. Je zou ook de wielen uit de Elite kunnen inruilen op een setje Ksyrium's Elite of Pro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
orange.x schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:12:
@Galois ....Blokjes slijten van beide uiteraard, maar bij velgremmen ook je remrand. Dan kan je zeggen, lekker bij slecht weer binnen blijven of andere velgen erop gooien....
+1

Waar ik zelf goede resultaten mee boek, is het onderhoud van de remmen. De blokjes van velgremmen pakken toch wel wat alu schraapsel op, en dat hoor je zowat "graven" in de velgrand. Daarom houd ik de velgrand schoon met remmenreiniger (absurd hoeveel zwart er vanaf komt bij ogenschijnlijk schone velgen) en trek regelmatig de blokjes uit de hoeven. Met een mesje wip ik zoveel mogelijk alu bramen uit de blokjes en haal de blokken even over een stukje schuurlinnen (korrel 100-120).
Remt daarna weer als nieuw en geluidloos.

Bij slechter weer neem ik wel de ATB, die heeft schijfremmen. Racert is alleen voor mooi(er) weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 28-05-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ramon 73 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:38:
[...]

+1

Waar ik zelf goede resultaten mee boek, is het onderhoud van de remmen. De blokjes van velgremmen pakken toch wel wat alu schraapsel op, en dat hoor je zowat "graven" in de velgrand. Daarom houd ik de velgrand schoon met remmenreiniger (absurd hoeveel zwart er vanaf komt bij ogenschijnlijk schone velgen) en trek regelmatig de blokjes uit de hoeven. Met een mesje wip ik zoveel mogelijk alu bramen uit de blokjes en haal de blokken even over een stukje schuurlinnen (korrel 100-120).
Remt daarna weer als nieuw en geluidloos.

Bij slechter weer neem ik wel de ATB, die heeft schijfremmen. Racert is alleen voor mooi(er) weer.
Geluid van het remmen is idd een zeer goede factor om in de gaten te houden. Had het laatst ook, beetje schrapend geluid. Bleek inderdaad ook aardig stukje in mn blokje vast te zitten. Even eruit gehaald. En maak ook geregeld even de velgrand schoon inderdaad. Opschuren doe ik dan weer niet maar is prima tipje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
orange.x schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:12:
@Galois...Ik heb er in ieder geval in 2 jaar tijd een handgespaakt setje doorheen gejaagd waarvan de naven nog lang niet vervangen hoeven te worden...
Hoeveel km heb je dan wel gereden? Ik fiets al 30 jaar race & ATB en heb nog nooit velgen moeten vervangen wegens slijtage van remmen. Lijkt mij toch wel iets van 20.000+km voordat de velgslijtage gevaren gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ramon 73 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:49:
[...]

Hoeveel km heb je dan wel gereden? Ik fiets al 30 jaar race & ATB en heb nog nooit velgen moeten vervangen wegens slijtage van remmen. Lijkt mij toch wel iets van 20.000+km voordat de velgslijtage gevaren gaat opleveren.
Om en nabij de 15k denk ik. Maar echt door weer en wind. Veel met regen gereden ook en ook aardig wat gedaald in de regen in Frankrijk. Dus helaas niet zo heel lang eigenlijk. Vandaar ook de keuze om maar voor iets goedkopers te gaan aangezien ze snel zouden kunnen slijten. En ik ben al wat lichter geworden wat daarvoor nog een dingetje was met velgen. Ik wilde gewoon een goede set die sterk was.

[ Voor 3% gewijzigd door orange.x op 28-05-2018 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 16:17
Ramon 73 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:49:
[...]

Wat je hier onder los ziet is velg, geen band!!

Velg

10.000 km en toen was de exal velg van mijn Jan Jansen klaar.
Ik pompte band op, liep even naar binnen en ik hoorde een plof buiten. Was gewoon mijn velgrand omgevouwen.

Die 10.000 km was wel in alle denkbare slechte omstandigheden.

Ik ben wel blij dat hij niet plof zei ergens een tunnel in met 40+ km/u.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-10 09:13
Galois schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:40:
[...]

Decathlon al eens bezocht?
https://www.decathlon.be/...-700/_/R-p-100?mc=8243100
Ik plak geen binnenbanden meer :z

Afgelopen zondag een tandemkoers meegefietst. En gewonnen op een oude gazelle met drie versnellingen >:)
https://www.hln.be/regio/...aire-tandemrace~a021a8cd/

[ Voor 28% gewijzigd door Teun_2 op 28-05-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
mhr-zip schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:18:
[...]

Wat je hier onder los ziet is velg, geen band!!
Tsja, dat ik het nooit gezien/meegemaakt heb, wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Maar onderhoud en regen/vuil spelen dus de grootste rol hierin. Ik ben nogal een onderhoudsfreak....en velgen en remblokken schoonmaken is voor mij een regelmatige oefening. Ook de discbrakes van de MTB worden schoon gemaakt na een vieze rit. Wiel eruit, pads met sh1tshifter schoonmaken, disc met remmenreiniger en flink met de tuinslang op lage druk veel water spoelen zodat alle vuil wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik ben onlangs overgestapt van 23 mm bandjes naar 25 mm (Schwalbe One).

Nu heb ik nog maar één reservebinnenband en wilde ik zojuist wat binnenbanden bestellen...

Ik zie dat ik de keuze heb (Continental) tussen:

- 700 x 20-25 Race 28, en
- 700 x 25-32 Race 28

Toen ik op 23 mm reed, was het logisch dat ik de eerste optie zou nemen... nu ik op 25 mm rijd, heb ik kennelijk keuze tussen twee banden, aangezien 25 mm de grens is.

Is er een voordeel/nadeel voor de één of de ander?

[ Voor 160% gewijzigd door Galois op 29-05-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:59:

Nu heb ik nog maar één reservebinnenband en wilde ik zojuist wat binnenbanden bestellen...

Ik zie dat ik de keuze heb (Continental) tussen:

- 700 x 20-25 Race 28, en
- 700 x 25-32 Race 28

Toen ik op 23 mm reed, was het logisch dat ik de eerste optie zou nemen... nu ik op 25 mm rijd, heb ik kennelijk keuze tussen twee banden, aangezien 25 mm de grens is.

Is er een voordeel/nadeel voor de één of de ander?
Zonder ervaring ermee zou ik zeggen dat de eerste iets lichter is, en iets kwetsbaarder, maar minimaal, dus zou ik de eerste kiezen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 19:43
Eens met prulleman, tevens is een grote binnenband irritant met leggen, komt sneller ergens tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik wist ook niet dat er verschil was. Maar ik gebruik al tijden de 700 x 20-25 Race 28 variant en nog nooit problemen mee gehad. En wat @roda_djavulen aangeeft lijkt mij geheel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Verschil is gewicht is 105 vs 125 gram.

Maar ik denk inderdaad dat de eerst optie dan beter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 15:41
De eerste zal iets meer uitrekken en dus dunner zijn na montage en oppompen. Maar als iets scherp genoeg is om door je buitenband te gaan, zal het ook weinig meer uitmaken of je binnenband net ietsje dikker zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
cordonbleu schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:59:
De eerste zal iets meer uitrekken en dus dunner zijn na montage en oppompen. Maar als iets scherp genoeg is om door je buitenband te gaan, zal het ook weinig meer uitmaken of je binnenband net ietsje dikker zou zijn geweest.
inderdaad, dat bedoelde ik ook, misschien nog aan toe te voegen, de band zal misschien sneller verduren en eerder lucht verliezen doordat is continue meer opgerekt is. Maar uiteindelijk is het binnen de marge van de fabrikant dus zal dit allemaal wel meevallen.
20 gram per bandje is natuurlijk ook niet veel, maar wel een voordelige manier om 40 gram te besparen, de meeste andere componenten kosten een veelvoud om 40 gram te besparen. + het gewicht zit aan het einde van je roterende massa en daardoor het best merkbaar.

Kortom gewoon de dunne biba's!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Galois schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:59:

<knip>
Ik hoop voor je dat de lekke banden meevallen. Ik heb de Schwalbe One 4x lek gereden binnen 1200 km. Ook veel sneetjes en rommel in het loopvlak. Nu is dit natuurlijk N=1 maar ik had zelf meer van de banden verwacht :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

NoepZor schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:26:
[...]

Ik hoop voor je dat de lekke banden meevallen. Ik heb de Schwalbe One 4x lek gereden binnen 1200 km. Ook veel sneetjes en rommel in het loopvlak. Nu is dit natuurlijk N=1 maar ik had zelf meer van de banden verwacht :)
Dit is mijn 3de setje One's (2x 23 mm en nu voor het eerst 25 mm). Geen problemen met lekrijden. Althans, niet meer dan normaal...

De laatste One's hebben er zo'n 2500 km opgezeten en waren wel wat 'vierkant' en hier en daar wat sneetjes in het rubber. Maar dat kwam niet door de 'karkas' van de band.

@Prulleman Inderdaad! Bovendien dezelfde prijs voor de binnenbanden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat valt inderdaad mee. De laatste keer reed ik over een steen en klapte zowat de halve band uit elkaar. Toen overgestapt naar Conti Grand Prix GT. Daar zit nog geen sneetje in het loopvlak. Ik ben niet de lichtste (100+ er), wellicht dat dit nog van invloed is. Ik heb voorheen jaren op GP4000's gereden zonder enig probleem, ik had gehoopt dat de One's hetzelfde boden voor iets minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Idioot veel inderdaad. Ik heb ook 2 seizoenen met One's gereden en bij mij was het maximaal 1x per 5000 km zoals eigenlijk met bijna iedere band wel haal. Ben uiteindelijk afgestapt van de Ones omdat ik herhaaldelijk last had van een scheurende hieldraad (ei in de band).

Nu al weer ruim 1 seizoen op S-Works Turbo, een ongelofelijk fijn bandje. Net weer 4 besteld in the UK, 2e band halve prijs waardoor je omgerekend 28 euro per band betaalt. Dat is gewoon een prima prijs voor die band.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Weet iemand toevallig nog een leuk adresje (liefst in NL?) voor het aanschaffen van een Sticky Pod?
Ik kom op Amazon en Ebay wel wat tegen, maar daar zijn de verzendkosten naar Nederland best hoog (15 dollar) en kan het lang duren voordat je het in huis hebt.
Daarnaast heb ik graag voor de evt. garantie (voor zover je voor dat bedrag garantie wilt claimen) een adresje in Nederland :)

[ Voor 7% gewijzigd door JorisM op 29-05-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Gezien het weer, beetje last van zitvlak en lies baal ik niet echt dat ik niet kan fietsen! Dat wordt lekker banken en chippies denk ik 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik heb even een kort ritje tussen de buien door gedaan. Toch even lekker kunnen uitzweten.

Dat is toch fijner dan bankhangen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door wisselwerking op 29-05-2018 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:10
Dwars door de hoosbuien gegaan. De windstoten maakte het er niet makkelijker op, maar net als @wisselwerking wilde ik niet gaan bankhangen. De buien waaide overigens wel snel over, waardoor ik 80 procent van de tijd droog heb kunnen fietsen.
Enige minpunt was dat de onweer wel erg dichtbij insloeg, maar goed wel lekker afgekoeld :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:49:
Idioot veel inderdaad. Ik heb ook 2 seizoenen met One's gereden en bij mij was het maximaal 1x per 5000 km zoals eigenlijk met bijna iedere band wel haal. Ben uiteindelijk afgestapt van de Ones omdat ik herhaaldelijk last had van een scheurende hieldraad (ei in de band).

Nu al weer ruim 1 seizoen op S-Works Turbo, een ongelofelijk fijn bandje. Net weer 4 besteld in the UK, 2e band halve prijs waardoor je omgerekend 28 euro per band betaalt. Dat is gewoon een prima prijs voor die band.
Toch niet bij Wiggle besteld in de UK :+

Zonder gekheid mag ik vragen waar je ze besteld hebt ?

Ben ook aan het kijken naar andere bandjes, was al matig tevreden over mijn Vredestein Senso's (snel veel sneetjes en vaak na 3'5k al op) maar na afgelopen slippartij op de Posbank twijfel ik of ik daar nog op durf te rijden :X
Helaas heb ik nog een nieuwe set liggen :(

Vanmiddag m'n fiets naar de LBS brengen, kijken wat de schade is en kijken of hij nog mooie helmen heeft (lees: helmen voor een normale prijs :+ )

Ben erbiig uit dat het geen Met Manta word, bij nog eens passen vond ik hem toch een te groot paddestoel gehalte hebben, lijkt iig significant groter/breder dan mijn oude helm :?

[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 30-05-2018 08:50 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Vraagje over remmen; en dan specifiek over het bedienen van de remmen icm gladde racebandjes.
Vanmorgen met de racert naar werk en dan heb ik een flinke afdaling waar het heel snel heel hard gaat. Op een gegeven moment kom ik bij een versmalling en een scooter als tegenligger. Die had mákkelijk er voor door gekund maar twijfelde en ging onverwacht mídden in het gat stilstaan. Ik moest vol in de ankers, achterwiel slipte eventjes weg en voor was ook al beetje slip te voelen....kon er echter nog net langs zonder ongelukken.

Vraag is: Hoe rem je in dergelijke situaties zonder op je bek te gaan? Que vertraging in de remmen geen probleem maar je slipt veel te snel.

Met de ATB is dat allemaal niet zo'n probleem. Snelheid is meestal lager en meer profiel op de bandjes + breder loopvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 11:31
sapphire schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:44:
[...]
Ben erbiig uit dat het geen Met Manta word, bij nog eens passen vond ik hem toch een te groot paddestoel gehalte hebben, lijkt iig significant groter/breder dan mijn oude helm :?
Ik heb de Met Rivale, ben er wel blij mee. Wou eigenlijk de Met Trenta maar die was me iets te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
@sapphire

Cyclingstore in de UK. Hebben t/m 31-5 een actie: 2e band halve prijs. Netto kom je dan op 28€ per band. Als je je eerst even inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je nog eens 5£ korting.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:32

McMiGHtY

- burp -

Balboa schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 18:00:
[...]

Klopt, de RS4 is er nu enkel in een 6 punts met straight pull of centerlock voor schijven. De Pro4 ook in "gewone" 6 punts voor schijven.

Rinus adviseerde mij - omdat ik een bombproof setje wilde - deze naven omdat hij er zelf erg tevreden over is. Ik neem dat dan direct van hem aan :) Qua gewicht maakt het niet zo veel uit.
Bombproof, als in "ik heb nu een vette gravel bike die nasty roads aankan" ?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:20
Is er iemand die kan helpen met een corrupt FIT bestand?

Afgelopen weekend in de Ardennen wezen fietsen, maar op één of andere manier is de rit (GARMIN 1030) niet geheel goed opgeslagen. Kan het bestand ook niet handmatig uploaden op connect.garmin.com.

Heb op forum van Garmin ook al gekeken, maar daar kan ik helemaal niets posten en aanmelden op de forums. Nu zag ik wel de melding staan dat het forum laatst een upgrade heeft gehad en ze nu diverse problemen hebben.

Online tool op http://garmin.kiesewetter.nl/ ook geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Heb wel het programma Fit File Repair Tool gevonden, maar dat kost 39 euro en vindt ik iets te veel van het goede :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
MazZz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:15:
Is er iemand die kan helpen met een corrupt FIT bestand?

Afgelopen weekend in de Ardennen wezen fietsen, maar op één of andere manier is de rit (GARMIN 1030) niet geheel goed opgeslagen. Kan het bestand ook niet handmatig uploaden op connect.garmin.com.

Heb op forum van Garmin ook al gekeken, maar daar kan ik helemaal niets posten en aanmelden op de forums. Nu zag ik wel de melding staan dat het forum laatst een upgrade heeft gehad en ze nu diverse problemen hebben.

Online tool op http://garmin.kiesewetter.nl/ ook geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Heb wel het programma Fit File Repair Tool gevonden, maar dat kost 39 euro en vindt ik iets te veel van het goede :+
misschien dat het met een converter lukt om er een valid GPX van te maken ofzo..
ik gebruik deze weleens om gpx om te zetten naar FIT:
https://www.gpsies.com/convert.do
(mijn garmin edge 25 slikt alleen fit files als je een route wilt inladen)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Wat is de bestandsgrootte?Ik heb wel eens gehad dat ie geen GPS data heeft gelogd en strava een rechte lijn laat zien. Reparatie is dan onmogelijk omdat de file zo goed als leeg is en slechts enkele KB's groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:20
Prulleman schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:19:
[...]

misschien dat het met een converter lukt om er een valid GPX van te maken ofzo..
ik gebruik deze weleens om gpx om te zetten naar FIT:
https://www.gpsies.com/convert.do
(mijn garmin edge 25 slikt alleen fit files als je een route wilt inladen)
Thanx. Zal het eens proberen. Wellicht lukt het op die manier.
NoepZor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:19:
Wat is de bestandsgrootte?Ik heb wel eens gehad dat ie geen GPS data heeft gelogd en strava een rechte lijn laat zien. Reparatie is dan onmogelijk omdat de file zo goed als leeg is en slechts enkele KB's groot is.
Bestand is 60kb groot. Had ergens gelezen dat het misschien met opslaan fout gegaan kan zijn waardoor er foute records inzetten en het bestand corrupt raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 11:51
Ik gebruik altijd https://www.fitfiletools.com/ als ik wat bestanden aan elkaar moet plakken of zo.

Je zou het bestand even kunnen openen met een simpele texteditor om te kijken of je op het begin/einde van het bestand wat gekke dingen ziet staan(corrupte tijd/locatie/missen van data die je verderop wel ziet) en daarmee de juiste tool op de website kunt gebruiken. Soms is het noodzakelijk een stukje eraf te knippen.

Uiteindelijk levert het vaak wel een valide upload op maar zijn de hoogtemeters verloren. Daar maak ik mij over het algemeen niet zo druk over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:39
JorisM schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:04:
Weet iemand toevallig nog een leuk adresje (liefst in NL?) voor het aanschaffen van een Sticky Pod?
Ik kom op Amazon en Ebay wel wat tegen, maar daar zijn de verzendkosten naar Nederland best hoog (15 dollar) en kan het lang duren voordat je het in huis hebt.
Daarnaast heb ik graag voor de evt. garantie (voor zover je voor dat bedrag garantie wilt claimen) een adresje in Nederland :)
Ik heb de mijne destijds via bikewagon.com besteld. Hij was toen nog iets goedkoper ($ 14,50) en de verzendkosten waren $7. Ik heb ze wel gemaild om een opgave van de verzendkosten te krijgen.

Nog steeds een tevreden gebruiker trouwens. Ideaal voor als je naast de race ook op de mtb rijd. Alleen even het race binnenbandje voor een mtb binnenband wisselen en de rest kan gewoon blijven zitten. Nadeel is alleen dat mijn nieuwe telefoon niet meer past. Formaat iPhone 6/7/8 is wel de max helaas. Plus modellen en de X passen dus niet meer in het telefoon vakje.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sharkware schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:54:
[...]

Ik heb de Met Rivale, ben er wel blij mee. Wou eigenlijk de Met Trenta maar die was me iets te duur.
Dat is toch gewoon een Manta met extra gaten aan de voorkant :p De Manta ligt namelijk vrij hoog op mijn hoofd en heb de voorkeur dat het ratel systeem wat meer laag zit op m'n achterhoofd.
Vind de Rivale ook heel erg mooi namelijk!

@havana Bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 30-05-2018 10:41 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
NoepZor schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:26:
[...]

Ik vind de one's wel erg snel slijten eerlijk gezegd. Heb ze op de fiets van een van de kinderen zitten en na 1000 km lijkt de achterband al versleten.

wat is trouwens de levensduur van een buitenband, hoeveel kilometers moet hij mee gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door Wceend op 30-05-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 17:03
Toch wel frappant hoe ver de ervaringen met zo'n band uit elkaar liggen. Ik heb echt 0 problemen met die Schwalbe One gehad. Niet of nauwelijks lek, gaan lang zat mee etc. Ik pluk wel regelmatig (eens in de ~1000km) wat scherpe steentjes uit het loopvlak, maar dat doe ik eigenlijk altijd al wel met mijn banden.

Een band moet wat mij betreft toch wel minimaal 3000km mee gaan en het liefst nog aanzienlijk meer. Maar hoe meer race gericht een band is hoe korter die afstand is. Ik verwacht bv van een four season band dat hij langer mee gaat dan een GP4kII of een Schwalbe One.

[ Voor 30% gewijzigd door MrAngry op 30-05-2018 11:55 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-10 10:13
Ik heb ook weinig klachten over de Schwalbe One's.
Alleen jammer dat ze op nieuwe versie weer soort van profiel hebben gedaan.
Red zo'n 4000km met achterband ermee (dan ga ik plekjes zien) en voorband gaat 2 achterbanden mee en dan vervang ik hem ook.

Mavic UST bandjes die ik op mijn trek gebruik is 1e achterband 6500km mee gegaan, kijken of 2e dat ook red en voorband gaat denk ook wel 2 keer achterband mee.

[ Voor 29% gewijzigd door DDX op 30-05-2018 11:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 11:31
sapphire schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:39:
[...]

Dat is toch gewoon een Manta met extra gaten aan de voorkant :p De Manta ligt namelijk vrij hoog op mijn hoofd en heb de voorkeur dat het ratel systeem wat meer laag zit op m'n achterhoofd.
...
Ja, klopt volgens mij. Maar die extra gaten geven misschien een minder paddenstoel gevoel... Ik weet niet of het ratel systeem anders is maar ik denk dat die vergelijkbaar is met de Manta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Wceend hangt toch echt van de band zelf af en het gebruik. Een ieder zal daarnaast zelf moeten overwegen welke kosten hij dus "per km" zal moeten maken om met bepaalde voorwaarden te kunnen rijden. Dus een eenzijdig antwoord is er niet echt.

Al wel vaker gezegd, maar mijn ervaring met GP4000II is niet zo goed. Nu rij ik zelf op Vittoria Rubino Grafeen draadbanden, niet eens vouw dus, en dat bevalt mij echt heel prima. Of ze zo heel snel zijn weet ik niet, maar weinig lek en behoorlijk wat kilometer tov de prijs. Voor mij is dat van groter belang. Maar ik vervang liever iets vaker een goedkope band dan dat ik met een duurdere band om de haverklap lek zou rijden, wat vroeger bij de GP echt wel het geval was. Maar anderen rijden er weer 5000km mee zonder een lekke band. Dus het is een beetje de Android / iPhone discussie :) Gewoon zelf uitzoeken helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 30-05-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@orange.x Net gepast en in de Micro caddy M passen een multitool, biba, en die Airchamp. Die laatste past overigens net in de lengte. Ik denk dat er in de kleinere een biba en de AIrchamp passen, gezien de lengte niet veel anders is, alleen dan past er weinig meer bij.

@Arno90 Met dit zadeltasje geen gedoe meer gehad, gezien deze achter het zadel hangt. Bij mij was de ellende dat ik stevige bovenbenen heb en die komen dicht langs de zadelpen. Zodra daar iets omheen zit, dan gaat het schuren. Ik kan je niet garanderen dat het voor jou ook werkt, maar het is zeker het proberen waard.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

f4stf0rw4rd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:59:
[...]

Ik heb de mijne destijds via bikewagon.com besteld. Hij was toen nog iets goedkoper ($ 14,50) en de verzendkosten waren $7. Ik heb ze wel gemaild om een opgave van de verzendkosten te krijgen.

Nog steeds een tevreden gebruiker trouwens. Ideaal voor als je naast de race ook op de mtb rijd. Alleen even het race binnenbandje voor een mtb binnenband wisselen en de rest kan gewoon blijven zitten. Nadeel is alleen dat mijn nieuwe telefoon niet meer past. Formaat iPhone 6/7/8 is wel de max helaas. Plus modellen en de X passen dus niet meer in het telefoon vakje.
Heb gisteren de mijne (een Small) bij Gone Biking Mad (UK) besteld voor £15.99 + £2.95 shipping. Omgerekend zo'n 21,5 euro (best goed te doen vind ik) en binnen 3/4 dagen binnen.

Bij Bikewagon zijn de prijzen + verzendkosten inmiddels hoger zag ik, en duurt de verzending langer (+ risico dat je importkosten moet betalen).

Ook even contact gehad met Miles Wide (fabrikant) over waarom er nog geen distributeur of winkel in Nederland is die 'm verkoopt. Heb daar nog niet echt een antwoord op gekregen, maar heb ze wel de suggestie gedaan om ze b.v. via Futurum of Mantel aan te bieden.
Ze gaan iig contact met ze opnemen om te kijken of ze via hun verkocht kunnen gaan worden, hopelijk komt er iets moois uit zodat de Sticky Pods ook in Nederland verkrijgbaar zijn :)

Qua telefoon (Huawei P9) moet ik eigenlijk nog even kijken of dat gaat passen, maar als het niet gaat passen is het geen ramp. Koop 'm voornamelijk voor het opbergen van huissleutels, pasjes, geld en dingen die normaal gesproken uitsteken in m'n achterzakken + accessoires etc.

Vergelijking tussen de oude en nieuwe versie van de Small + een stukje over de large:

[YouTube: https://youtu.be/eyZe02B4_jM]

[ Voor 12% gewijzigd door JorisM op 30-05-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:39
JorisM schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:43:
[...]

Heb gisteren de mijne (een Small) bij Gone Biking Mad (UK) besteld voor £15.99 + £2.95 shipping. Omgerekend zo'n 21,5 euro (best goed te doen vind ik) en binnen 3/4 dagen binnen.

Bij Bikewagon zijn de prijzen + verzendkosten inmiddels hoger zag ik, en duurt de verzending langer (+ risico dat je importkosten moet betalen).

Ook even contact gehad met Miles Wide (fabrikant) over waarom er nog geen distributeur of winkel in Nederland is die 'm verkoopt. Heb daar nog niet echt een antwoord op gekregen, maar heb ze wel de suggestie gedaan om ze b.v. via Futurum of Mantel aan te bieden.
Ze gaan iig contact met ze opnemen om te kijken of ze via hun verkocht kunnen gaan worden, hopelijk komt er iets moois uit zodat de Sticky Pods ook in Nederland verkrijgbaar zijn :)

Qua telefoon (Huawei P9) moet ik eigenlijk nog even kijken of dat gaat passen, maar als het niet gaat passen is het geen ramp. Koop 'm voornamelijk voor het opbergen van huissleutels, pasjes, geld en dingen die normaal gesproken uitsteken in m'n achterzakken + accessoires etc.

Vergelijking tussen de oude en nieuwe versie van de Small + een stukje over de large:

[video]
Ik heb dus de oude Large versie, maar zie al dat ik de nieuwe Small maar moet bestellen dus :). tnx voor de tip ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 19-09 07:54
DDX schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:55:
Red zo'n 4000km met achterband ermee (dan ga ik plekjes zien) en voorband gaat 2 achterbanden mee en dan vervang ik hem ook.

Mavic UST bandjes die ik op mijn trek gebruik is 1e achterband 6500km mee gegaan, kijken of 2e dat ook red en voorband gaat denk ook wel 2 keer achterband mee.
ik zie dus plekken na 1000km en ze zijn helaas nog duur ook 50 euro per stuk :(
26" helaas dus weinig opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sharkware schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:59:
[...]

Ja, klopt volgens mij. Maar die extra gaten geven misschien een minder paddenstoel gevoel... Ik weet niet of het ratel systeem anders is maar ik denk dat die vergelijkbaar is met de Manta.
Bedoelde vooral de breedte, hij steekt bij mij aan beide zijde meer uit dan mijn oude helm en ligt naar mijn idee hoger op m'n hoofd waardoor je (mede door de aero vorm van de Manta) meer een paddo-op-hoofd dan helm-op-hoofd idee krijgt.

Foto zegt meet dan 1000 woorden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eod7LucZfJjmErQ1GaYSOskx/full.jpg?nohitcount=1

Kan ook goed komen doordat het maat L (59-62cm) en ik hoofdomvang 59cm heb. Dus stond bijna op zijn strakst afgesteld (27 klikjes vanaf volledig open :+ ). Dus ja dan oogt het ook snel groot denk ?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Lol, bang om herkend te worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-10 16:22
Ramon 73 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:50:
Vraagje over remmen; en dan specifiek over het bedienen van de remmen icm gladde racebandjes.
Vanmorgen met de racert naar werk en dan heb ik een flinke afdaling waar het heel snel heel hard gaat. Op een gegeven moment kom ik bij een versmalling en een scooter als tegenligger. Die had mákkelijk er voor door gekund maar twijfelde en ging onverwacht mídden in het gat stilstaan. Ik moest vol in de ankers, achterwiel slipte eventjes weg en voor was ook al beetje slip te voelen....kon er echter nog net langs zonder ongelukken.

Vraag is: Hoe rem je in dergelijke situaties zonder op je bek te gaan? Que vertraging in de remmen geen probleem maar je slipt veel te snel.

Met de ATB is dat allemaal niet zo'n probleem. Snelheid is meestal lager en meer profiel op de bandjes + breder loopvlak.
In ieder geval nooit alleen met de voorrem remmen, maar bij voorkeur achter met een beetje voor erbij mits je geen bocht hoeft te maken.

Daarnaast is voorkomen beter dan genezen. Als een situatie link is dan de snelheid er al eerder uithalen. Ook handig bij rotondes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
DDX schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:34:
Lol, bang om herkend te worden ?
Daar heb jij geen last van met al die selfies op het WWW :+ :D

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Staan er ook van mij zat op Strava, en genoeg foto's van mij op dit forum, maar deze was wel heel erg frontaal-in-your- face met een Paddo op :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:55:

Hier dezelfde ervaringen... Alleen 4000 km en zelfs 8000 km met de voorband, red ik niet hoor... Maar misschien vervang ik mijn banden ook te vroeg. Ik denk dat mijn vorig setje zo'n 2500-3000 km mee is gegaan.

Mijn vorig setje onlangs vervangen omdat er toch wel veel kleine 'sneetjes' (1-2 mm) in zaten (van steentjes en zo denk ik) en omdat de achterband toch een wat 'vierkante' vorm kreeg. Maar misschien dat ik te voorzichtig ben en wel langer erop door had kunnen rijden... ???

Wanneer vervangen jullie? Waar letten jullie op?

De voorband was overigens nog prima, maar omdat ik de keuze heb gemaakt om van 23 mm naar 25 mm over te stappen, heb ik ook voor vervangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 12:33

Pelle

🚴‍♂️

Henkje.doc schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:37:
In ieder geval nooit alleen met de voorrem remmen, maar bij voorkeur achter met een beetje voor erbij mits je geen bocht hoeft te maken.
Liever alleen met de voorrem remmen, dan alleen met de achterrem.

Het best en snelst rem je (in een afdaling, maar ook op het vlakke) af door +/- 70% voor en 30% achter te remmen, je handen in de beugels, je kont naar achter te steken en je armen te strekken. Zo voorkom je dat je over je voorwiel heen vliegt, maar ook dat je achterwiel wegslipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
Pelle schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:41:
[...]

Liever alleen met de voorrem remmen, dan alleen met de achterrem.

Het best en snelst rem je (in een afdaling, maar ook op het vlakke) af door +/- 70% voor en 30% achter te remmen, je handen in de beugels, je kont naar achter te steken en je armen te strekken. Zo voorkom je dat je over je voorwiel heen vliegt, maar ook dat je achterwiel wegslipt.
^^^^ dit dus! Je hebt veel meer druk op je voorwiel dan je achterwiel, dus met je voorwiel kan je harder remmen voordat je gaat slippen. Op de vlakke weg komt dit door de traagheid van massa, in een afdaling komt daar nog de hellingshoek bij. Slippen wil je niet (want dan kan je niet sturen),want dan rem je feitelijk minder hard af.

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 30-05-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
@Arno90 Met dit zadeltasje geen gedoe meer gehad, gezien deze achter het zadel hangt. Bij mij was de ellende dat ik stevige bovenbenen heb en die komen dicht langs de zadelpen. Zodra daar iets omheen zit, dan gaat het schuren. Ik kan je niet garanderen dat het voor jou ook werkt, maar het is zeker het proberen waard.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 17:03
Galois schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:39:
[...]

Ik vervang als ik denk goh die wordt wel versleten/vierkant en dan wacht ik tot de eerste lekke band of ik vervang ze voor een (belangrijke) fietsweek en dan bewaar ik de versleten banden voor de winterfiet/voor in de off season.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
sapphire schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:34:
[...]

Bedoelde vooral de breedte, hij steekt bij mij aan beide zijde meer uit dan mijn oude helm en ligt naar mijn idee hoger op m'n hoofd waardoor je (mede door de aero vorm van de Manta) meer een paddo-op-hoofd dan helm-op-hoofd idee krijgt.

Foto zegt meet dan 1000 woorden :+

[afbeelding]

Kan ook goed komen doordat het maat L (59-62cm) en ik hoofdomvang 59cm heb. Dus stond bijna op zijn strakst afgesteld (27 klikjes vanaf volledig open :+ ). Dus ja dan oogt het ook snel groot denk ?
De standaard vorm van de helm helpt niet mee zo lijkt het maar je zou een maatje M volgens mij ook nog wel kunnen passen als je nu voor en achter genoeg ruimte hebt. De vorm van je hoofd of helm zegt eigenlijk meer dan de omvang is mijn ervaring. Voor mijn kleine heb ik nu al een Giro Savant in maatje S denk ik en die zit echt heel veel beter en mooier op zijn hoofd dan de gemiddelde kinderhelm. Zijn hoofd is minder breed dan lang zeg maar.

Mijn 1e helm was volgens mij van Bell en was relatief groot. Daarna maatje kleiner Giro Atmos wat al veel minder Toad was en nu een Bell Stratus ook maatje M. Dus je zou het nog kunnen proberen :)

[ Voor 9% gewijzigd door orange.x op 30-05-2018 18:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Sinds deze week weer begonnen met fietsen. Bijna een jaar lang niet gedaan. :X

Ik ga 2-3 keer per week op de fiets naar mijn werk. Enkele afstand is ~21 km (Leiden - Den Haag). Prima te doen en als je 's middags thuis bent heb je toch mooi 42 km op de klok gezet. :)

Deze week in ieder geval al 2 keer gedaan.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

En uiteraard heeft GCN ook een filmpje over remmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Laatst online: 20-09 10:25
McMiGHtY schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:04:
[...]

Bombproof, als in "ik heb nu een vette gravel bike die nasty roads aankan" ?
Niet direct wat ik voor ogen had, daar heb ik de mtb nog voor.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Laatst online: 20-09 07:55
Galois schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:39:
[...]

Ik heb mijn Continental GrandPrixGT's vorige week na precies 5483km vervangen.
Opmerkelijk nooit een lek gehad in deze banden, maar aangezien ik over 10 dagen een grote race
heb, heb ik preventief vervangen omdat ze enigzins vierkant begonnen te worden.
Nu heb ik er GP4000's op zitten en man, wat een verschil in rolweerstand.

Het is lastig om te zeggen wanneer je het beste een buitenband moet vervangen aangezien dat
net als bij hardloopschoenen vrij persoonlijk is en afhankelijk is van meerdere factoren.
Ik probeer zelf vrij zuinig te zijn met mijn spullen en vervang alleen (soms tijdelijk) voor grote wedstrijden
of voordat ik ellende kan verwachten.

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Storm-Fox positief of negatied? Ik gok in positieve zin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
orange.x schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:44:
@Storm-Fox positief of negatied? Ik gok in positieve zin :)
haha, zeer positief inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Storm-Fox schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:36:
[...]
Nu heb ik er GP4000's op zitten en man, wat een verschil in rolweerstand.
Ik vind de Grand Prix GT wel aardig lopen voor een band met goede lekbescherming. Ik heb voorheen op GP4000's gereden (eerste model), daarna op de Giant P-SL1 (standaard bandjes van de fiets) en toen de stap naar Schwalbe One gemaakt. Ik heb niet het idee dat de Grand Prix GT zoveel zwaarder rolt. Vind ze wel lekker comfortabel rijden @ 25mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
NoepZor schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:00:
[...]

Ik vind de Grand Prix GT wel aardig lopen voor een band met goede lekbescherming. Ik heb voorheen op GP4000's gereden (eerste model), daarna op de Giant P-SL1 (standaard bandjes van de fiets) en toen de stap naar Schwalbe One gemaakt. Ik heb niet het idee dat de Grand Prix GT zoveel zwaarder rolt. Vind ze wel lekker comfortabel rijden @ 25mm.
Zowel de GrandPrix GT's als de GP4000II's passen prima bij de ritjes die ik in het afgelopen jaar heb gemaakt.
Meestal fiets ik op schone straten/wegen, maar voor de mensen die onder slechtere (lees vuile) omstandigheden fietsen schijnt de Continental Gatorskin erg geschikt te zijn.

Ik blijf hopelijk nog 4000km zo rijden en mogelijk dat ik volgend jaar ook overstap naar de
26mm Specialized S-Works Turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Zijn er manieren om ritten te compenseren voor materiaal? Ik zie een vriend met een fiets van €3000 (stukje lichter, hoge velgen, beter afgemonteerd, betere bandjes) hetzelfde rondje als ik rijd, met zo'n 1-1.5 km/uur sneller rijden. Natuurlijk zijn er externe factoren als bijvoorbeeld wind, maar ook fysiek, getraindheid enz., maar is er een mogelijkheid om het effect van fiets(onderdelen) met elkaar te vergelijken?

Dit in het verlengde van de bandendiscussie hierboven en bijvoorbeeld de opmerking van @Storm-Fox dat de GP4000 veel minder rolweerstand hebben dan de GrandPrixGTs. Ik heb zelf Kenda Kontender banden die standaard op mijn Scott Speedster liggen. Ga ik direct een halve km/uur harder wanneer ik deze zou vervangen door de GP4000 of is het allemaal veel marginaler?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:15
Zet twee ongetrainde mannen op een budget-instapper en een top-of-the-line fiets en het verschil is groter dan als je twee getrainde mannen op dezelfde fietsen zet. Het gaat allereerst om het poppetje die de pedalen heen en weer moet trappen en als die getraind is, dan gaan zaken als bandjes, gewicht etc. meetellen maar dan hebben we het over marges en niet die 1 - 1,5 km/u. Ik ben begonnen op een 26" MTB en deed daar 27.1 km/u gemiddeld mee op een rondje van 25 km. M'n carbon fiets deed daar 30.1 km/u uur mee. Nu ik getrainder ben pak ik een hoger gemiddelde, maar dat zijn dan minder grote stappen als fietswissel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storm-Fox
coelho schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:28:
Natuurlijk zijn er externe factoren als bijvoorbeeld wind, maar ook fysiek, getraindheid enz., maar is er een mogelijkheid om het effect van fiets(onderdelen) met elkaar te vergelijken?
Die paar grammen minder gewicht maken in ons vlakke Nederland heel weinig uit, maar mede door
het placebo effect kun je denken dat je veel sneler bent gaat fietsen door jouw keramische
derailleurwieltjes of earodynamische fietsbel.
Toch zijn er een hoop quick-win upgrades te implementeren om je snelheid kosten efficient te verhogen.
GCN had hier een leuk filmpje over:
YouTube: Top 10 Best Value Bike Upgrades

En ook het Cheap vs Expensive Bike filmpje is een aanrader
YouTube: Cheap Bike Vs. Super Bike | What's The Difference?

Ik denk dat je de meeste winst kan behalen door je niet blind te staren op vaak dure upgrades maar door:
- af te vallen,
- wielrennen te combineren met andere sporten zoals fitness en yoga
- goed en regelmatig te trainen(lees interval)
- zeer scherp op te letten op je fietstechniek (met name remmen, bochtenwerk en zithouding)
- voldoende te eten voor en tijdens het fietsen
- een grote stok achter de deur te hebben zoals een cyclo

[ Voor 7% gewijzigd door Storm-Fox op 31-05-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-10 10:43
Zijn er manieren om ritten te compenseren voor materiaal? Ik zie een vriend met een fiets van €3000 (stukje lichter, hoge velgen, beter afgemonteerd, betere bandjes) hetzelfde rondje als ik rijd, met zo'n 1-1.5 km/uur sneller rijden. Natuurlijk zijn er externe factoren als bijvoorbeeld wind, maar ook fysiek, getraindheid enz., maar is er een mogelijkheid om het effect van fiets(onderdelen) met elkaar te vergelijken?
Ga gewoon direct achter hem fietsen en maak gebruik van zijn slipstream ;)

Persoonlijk snap ik het gecorrigeerd willen vergelijken op kmh/s eigenlijk niet echt. Veel interessanter is je eigen ontwikkeling/training en onderzoeken waar je mogelijk winst kan behalen, gegeven de fiets die je hebt.
Ik rij woonwerkverkeer (dus in eerste instantie altijd alleen) sinds een tijd op de racefiets en merk dagelijks verschil, waarbij kunnen aanhaken en overnemen wel de grootste driver is voor goede KOM's en PR's op strava. Ik noteer dan toch ook wel vaak of (en waar) dit het geval was na een rit, zodat ik dat mee kan nemen in de vergelijking.
Holkers schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:43:
Zet twee ongetrainde mannen op een budget-instapper en een top-of-the-line fiets en het verschil is groter dan als je twee getrainde mannen op dezelfde fietsen zet.
Ten eerste durf ik dit best hard af te vragen. Ten tweede: dit soort vergelijkingen hebben alleen zin als je beide fietsers op beide fietsen zet (en eigenlijk ook nog in een laboratorium/windtunnel).

Over die MTB vergelijking: ik lees hier impliciet in dat je niet alleen over ging naar carbon maar ook andere bandenmaat (gegeven de ontwikkelingen in MTBland). Volgens mij kan je dan niet eens meer spreken over enigszins gelijke fietsen afgezien van materiaal..

[ Voor 23% gewijzigd door CuttingStorm op 31-05-2018 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:15
CuttingStorm schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:15:
[...]
Over die MTB vergelijking: ik lees hier impliciet in dat je niet alleen over ging naar carbon maar ook andere bandenmaat (gegeven de ontwikkelingen in MTBland). Volgens mij kan je dan niet eens meer spreken over enigszins gelijke fietsen afgezien van materiaal..
Ik ging niet alleen van een 26" MTB af met dikkere (1.9) banden (wel vlak profiel), maar ging naar een racefiets met 25mm GP4000 banden. Ja, dat is appels met eieren vergelijken, maar geeft meer aan dat deze overstap slechts 3 km/u scheelde dus materiaal niet heel veel doet als je appels met appels gaat vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vlak achter één persoon rijden, scheelt ook zo'n 10%.

Ik ben overigens wel heel nieuwsgierig naar het verschil met mijn eigen fiets en een prof-fiets van 10k. Hoeveel verschil zal ik daadwerkelijk merken?

Je bereikt meer door van 1x per week te fietsen naar 4x per week te gaan, dan een duurdere fiets te nemen. Dat moge duidelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Veel verschil ga je niet merken hoor.
Ja tussen je oren omdat je een veel mooiere fietst hebt en dus ook sneller denkt te zijn ;)

Ik ga echt niet opeens 1km/u sneller als ik mijn Trek Emonda pak ipv mijn Jan Janssen Nemo.
Ook met de Nemo heb ik kom's gehaald op strava.
Verschil zal je hebben bij optrekken/klimmen omdat je stijvere wielen hebt/minder gewicht.
6kg vs 9kg merk ik wel weer als ik lekker ga klimmen, maar zelfs dan heb je het niet over minuten verschil op een klim.

En dan de gravelbike met dikke banden, daar zie ik op de powermeter dat ik zo'n 20W extra moet trappen als ik met gelijke snelheid aan het rijden ben. (zeg zo'n 2km/u verschil)
Lekker in de winter dus als training :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dit in het verlengde van de bandendiscussie hierboven en bijvoorbeeld de opmerking van @Storm-Fox dat de GP4000 veel minder rolweerstand hebben dan de GrandPrixGTs. Ik heb zelf Kenda Kontender banden die standaard op mijn Scott Speedster liggen. Ga ik direct een halve km/uur harder wanneer ik deze zou vervangen door de GP4000 of is het allemaal veel marginaler?
Het is erg marginaal: https://www.bicyclerollin...-grand-prix-4000s-ii-2014

Dit is een vergelijk tussen de Gatorskin (heavy duty slechtweerband), Grand Prix (normale mid range trainingsband) en de GP4000SII (high end trainingsband/koersbandje). Wat daaruit op te maken is, is dat de SII 1.5-2 watt minder rolweerstand heeft. Op een vermogen van 150-200 watt is dat vrij verwaarloosbaar (1%). De Gatorskin doet 7 watt meer, daar merk je denk ik wel iets verschil. Maar een goede houding en goed trainen helpt meer. Een vriend van me fietst ineens knetterhard (gisteren 48km @ 35 gemiddeld, ik in wiel :+ ). En die rijdt op vredestein senso all weather welke ook geen geweldige snelle rollers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb al behoorlijk wat high end fietsen bereden van 10k of meer en het verschil met laten we zeggen een goede middenklasser is nihil. Het is natuurlijk wel leuk ;)

Goede banden (met de juiste druk, de meesten stoppen er veel te veel in) en wielen maken véél meer verschil

[ Voor 49% gewijzigd door havana op 31-05-2018 16:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
havana schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:12:
Ik heb al behoorlijk wat high end fietsen bereden van 10k of meer en het verschil met laten we zeggen een goede middenklasser is nihil. Het is natuurlijk wel leuk ;)

Goede banden (met de juiste druk, de meesten stoppen er veel te veel in) en wielen maken véél meer verschil
Ook toevallig op een echte tijdritfiets?
Ik heb mij vaak afgevraagd hoe snel ik op zo'n extreem aerodynamische fiets zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Toevallig vorige week nog een stukje op een FELT die van Argos-Shimano (nu Sunweb) was geweest.

Reken op 2 km/uur. Dat kan meer worden als je er meer op traint, de houding is namelijk compleet anders.

[ Voor 26% gewijzigd door havana op 31-05-2018 16:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 87 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.