https://www.kickstarter.c...ng#prototype-slide-132932The iQsquare power meter increases the Q factor by 16mm per side.
Ja dus...
Q-Factor is toch al discutabelArnoutV schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:29:
Komt je pedaal dan niet verder naar buiten te staan?
[...]
https://www.kickstarter.c...ng#prototype-slide-132932
Ja dus...
Hello fellow humans
Oeh interesant, ik zit de laatste tijd te mopperen op mijn Stages. Hij verliest regelmatig contact met Garmin en moet voortduren gekalibreerd worden. En ik heb sterk het vermoeden dat ik rechts meer vermogen trap dan links, dus een dual-sided powermeter is een must have nutteloze maar leuke gadget.coelho schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:21:
Iemand deze al gezien: https://www.kickstarter.c...sult=project&term=cycling
Een NL product, scherpe prijs, maar nog geen openbare meetwaarden.
https://www.dcrainmaker.c...ur-first-power-meter.html
"in depth review" Kortom nergens is er data bekend. Dus of het apparaat werkt weet niemand.
Pro's:
- Prijs, (damn 250 piek voor dual side powermeter is een koopje.)
Con's:
- Geen idee of het werkt
- Levertijd
- Q-Factor vergroot met 3cm is echt veel.
Dus 3,2mm geen 3cm!The iQsquare power meter increases the Q factor by 16mm per side.
Ik kan echt niet tellen, te warm, tijd voor verkoeling.
1,6CM per kant is best veel ...
[ Voor 32% gewijzigd door ArnoutV op 08-05-2018 14:50 ]
Toch wel hoor... 16mm x 2 = 32mm = 3.2cm
Is ondertussen al gecorrigeerd
[ Voor 10% gewijzigd door crowke op 08-05-2018 14:50 ]
Je hebt helemaal gelijk en dat is dan weer best veel!
Sinds mijn laatste wiskunde les was 32mm nog altijd 3,2cm.
Wacht ik pak mijn grafische rekenmachine er bij.
Je omslagpunt is volgens mij niet te trainen, dat is fysiek bepaald. Op dit moment sport ik maar een paar uurtjes in de week, maar mijn omslagpunt is hetzelfde als toen ik 12-15 uur per week trainde. Het gaat erom dat je bij hartslagen onder het omslagpunt (langdurig) veel vermogen kunt leveren.orange.x schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:11:
[...]
Precies!
Een nog wel relevante factor is de range die je hebt van omslagpunt tot max hartslag. Want vanaf het omslagpunt verbruik je alleen nog maar koolhydraten en geen vetten meer dus je directe energievoorraad wordt daardoor voor 100% aangeboord. Als je max hartslag 190 zou zijn en je omslag ligt bij 166 dan zit je vanaf 87,4% van de max inspanning op koolydraten. Maar ligt je omslagpunt op 176 bijvoorbeeld dan zit je pas boven een inspanning van 92,6% op alleen koolhydraten. In the end kan je dus mogelijk wat langer "genieten" van meer inspanning omdat je voorraad koolhydraten minder snel opraakt.
Correct me if I'm wrong
Door te trainen heb je invloed op je D1/D2/D3 zones. Ik merkte toen dat door training mijn hartslagzones verder in elkaar schoven. Uiteindelijk begon mijn D1 bij een hogere hartslag en werd breder (138-151), schoof D2 op (151-162) en werd mijn D3 steeds smaller (162-174).
Resultaat dat ik met 2 vingers in mijn neus 30 kph reed tijdens een duurtraining D1 en tijdens wedstrijden (ik reed toen MTB marathons) snel herstelde. Hartslag daalde heel snel als de inspanning minder werd. Ik kon dus heel effectief langere tijd in D2/D3 rijden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik vind het best een uitgave en heb ook nog ovale tandwielen.
Volgens DCRainmaker zou Favero Assioma met nieuwe firmware wel ovale tandwielen gaan ondersteunen.
[ Voor 27% gewijzigd door ArnoutV op 08-05-2018 14:56 ]
Die Assimo's hebben trouwens exact dezelfde q-factor als ultegra pedalen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
True! Kan de dual Assimo's van mijn buurman lenen van de week. Eerst maar eens die li/re verdeling bekijken. If non existent dan houdt ik het voorlopig bij de Stages.MrAngry schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:16:
Denk dat je het ook zeker wel voelt, de vraag is of het erg is. Ik zou me trouwens eerder druk maken of dat ding er uberhaupt wel komt dan over de q-factor. Het is toch een risico bij Kickstarter,
Die nieuwe firmware is al uit. Dus dit wordt nu ondersteund.ArnoutV schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:53:
Ik twijfel of ik al aan de powermeter ga.
Ik vind het best een uitgave en heb ook nog ovale tandwielen.
Volgens DCRainmaker zou Favero Assioma met nieuwe firmware wel ovale tandwielen gaan ondersteunen.
Qua links-rechts verschil: handig om te weten (dan weet je of 2x links inderdaad je totale power is) maar verder is er weinig over te vinden wat het handig maakt om dit te weten (blessures/recovery daargelaten).
Belangrijkste voordeel van pedalen boven een crank is dat je super makkelijk van fiets wisselt - gaf voor mij de doorslag om voor de Assioma's te gaan. Erg tevreden mee.
[ Voor 26% gewijzigd door MrAcid op 08-05-2018 15:43 ]
Had ze ook gezien ja, maar dan was de earlybird wel de allerbeste aanbieding. Nu is er nog wel wat winst te behalen, 100 euro voor een paar, maar toch.coelho schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:21:
Iemand deze al gezien: https://www.kickstarter.c...sult=project&term=cycling
Een NL product, scherpe prijs, maar nog geen openbare meetwaarden.
De Q factor discussie, ja. Enige wat ik kan bedenken waar het een nadeel voor is is in de bochten en door willen trappen. Met 1,6cm verder naar buiten kom je toch sneller met je pedaal bij de grond. Zoals DC al aangaf maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit omdat je met een racefiets / MTB / stadsfiets ook allemaal andere maten hebt en je daar ook weinig tot geen verschil in merkt.
Maarja, gaan ze het waarmaken qua levering en metingen etc. Het laatste project via kickstarter meen ik was Zwatt en die hebben toch wel een werkend product, al dan niet wel later dan in 1e instantie aangegeven. Wat betreft keuzevrijheid vind ik een oplossing zoals dit wel een van de allerbeste. Bijna alle andere onderdelen slijten op den duur. Pedalen, naven, crankarmen. Een spider zou wat dat betreft ook nog prima kunnen. Er zou mogelijk wel een optie komen voor OEM pedalen of iets dergelijks las ik die de Q factor weer terug kan brengen door de as korter te maken. Ik vraag me alleen af of dat wel zo goed werkt, want as korter is schoen dichter op de crank en aangezien er dan straks dat powermeterblokje tussenkomt, dan moet je toch haast wel problemen gaan krijgen zou je zeggen. Of met overschoenen aan bijvoorbeeld.. Als ik nu op de racefiets zit kan ik niet zeggen dat ik onwijs veel ruimte tussen schoen en crank heb. In dat opzicht zou het logischer zijn denk ik als dat uitstekende blokje zich meer boven of onder je crankarm bevindt.
Ik heb inderdaad ook bijzonder weinig ruimte tussen mijn schoen en de crank. Zo weinig zelfs dat ik laatste een glimmend plekje op de crack zag daar waar ik met mijn schoen langs wrijf op de downstroke.orange.x schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:13:
[...]
Had ze ook gezien ja, maar dan was de earlybird wel de allerbeste aanbieding. Nu is er nog wel wat winst te behalen, 100 euro voor een paar, maar toch.
De Q factor discussie, ja. Enige wat ik kan bedenken waar het een nadeel voor is is in de bochten en door willen trappen. Met 1,6cm verder naar buiten kom je toch sneller met je pedaal bij de grond. Zoals DC al aangaf maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit omdat je met een racefiets / MTB / stadsfiets ook allemaal andere maten hebt en je daar ook weinig tot geen verschil in merkt.
Maarja, gaan ze het waarmaken qua levering en metingen etc. Het laatste project via kickstarter meen ik was Zwatt en die hebben toch wel een werkend product, al dan niet wel later dan in 1e instantie aangegeven. Wat betreft keuzevrijheid vind ik een oplossing zoals dit wel een van de allerbeste. Bijna alle andere onderdelen slijten op den duur. Pedalen, naven, crankarmen. Een spider zou wat dat betreft ook nog prima kunnen. Er zou mogelijk wel een optie komen voor OEM pedalen of iets dergelijks las ik die de Q factor weer terug kan brengen door de as korter te maken. Ik vraag me alleen af of dat wel zo goed werkt, want as korter is schoen dichter op de crank en aangezien er dan straks dat powermeterblokje tussenkomt, dan moet je toch haast wel problemen gaan krijgen zou je zeggen. Of met overschoenen aan bijvoorbeeld.. Als ik nu op de racefiets zit kan ik niet zeggen dat ik onwijs veel ruimte tussen schoen en crank heb. In dat opzicht zou het logischer zijn denk ik als dat uitstekende blokje zich meer boven of onder je crankarm bevindt.
Echter met een kortere as om de Q factor weer kleiner te maken zal wel meevallen. Je maakt eerst je as 16mm langer en met een OEM pedaal weer 8 mm korter. Netto is je as dan toch weer 8mm langer. (Cijfers uit de hoge hoed getoverd)
Als je wilt weten hoe de verdeling is kun je beter eens een Wattbike sessie ergens doen. Dan zie je niet alleen links/rechts maar ook hoe rond je trapt (of eigenlijk, hoe pinda je trapt want hoe meer de vorm op een pinda lijkt des te constanter trap/duw/trek/ruk je aan je pedaal, een 8-tje is stoempen...). Bij mij kwam ik uiteindelijk wel steeds rond die 50/50 uit, keertje 48/52 of andersom, maar geen extremiteiten. De must have werd daardoor voor mij vooral zinloosNoxa schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:47:
Oeh interesant, ik zit de laatste tijd te mopperen op mijn Stages. Hij verliest regelmatig contact met Garmin en moet voortduren gekalibreerd worden. En ik heb sterk het vermoeden dat ik rechts meer vermogen trap dan links, dus een dual-sided powermeter is een must have nutteloze maar leuke gadget.
Maar ik ben gemiddeld 1 x per rit oo wel even de connectie kwijt met m'n Stages (of stages met m'n Garmin, weet niet wie de de dader is). Soms net even irritant.
Exact expert nodig?
Hetgeen wat ingekort wordt zover ik begreep is het gedeelte vanaf het schroefdraad tot het plateau van het pedaal. Dus als je nu vlak langs je crank komt dan kom je met de 16mm extra aan 1 kant waarschijnlijk ook vlak langs de meter. Zou je dan een pedaal hebben dat dat stuk 8mm inkort dan kan het maar zo zijn dat je elke keer tegen die meter aantikt! Hoe dan ook zie ik naast het bochtenwerk weinig bezwaar voor een andere Q-factor.Seriph schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:59:
[...]
Ik heb inderdaad ook bijzonder weinig ruimte tussen mijn schoen en de crank. Zo weinig zelfs dat ik laatste een glimmend plekje op de crack zag daar waar ik met mijn schoen langs wrijf op de downstroke.
Echter met een kortere as om de Q factor weer kleiner te maken zal wel meevallen. Je maakt eerst je as 16mm langer en met een OEM pedaal weer 8 mm korter. Netto is je as dan toch weer 8mm langer. (Cijfers uit de hoge hoed getoverd)
Je vroeg er zelf om, dus dan doe ik het ook gewoonorange.x schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:11:
[...]
Precies!
Een nog wel relevante factor is de range die je hebt van omslagpunt tot max hartslag. Want vanaf het omslagpunt verbruik je alleen nog maar koolhydraten en geen vetten meer dus je directe energievoorraad wordt daardoor voor 100% aangeboord. Als je max hartslag 190 zou zijn en je omslag ligt bij 166 dan zit je vanaf 87,4% van de max inspanning op koolydraten. Maar ligt je omslagpunt op 176 bijvoorbeeld dan zit je pas boven een inspanning van 92,6% op alleen koolhydraten. In the end kan je dus mogelijk wat langer "genieten" van meer inspanning omdat je voorraad koolhydraten minder snel opraakt.
Correct me if I'm wrong
Het verbruik van koolhydraten heeft weinig te maken met je omslagpunt op zich. Je omslagpunt is het punt waar je van aeroob naar anaeroob gaat. Dus verbranding met voldoende zuurstof en geen (of te weinig zuurstof). Bij anaeroob heb je dan meer te maken met verbranding in de spieren van trifosfaten (ATP), creatine en melkzuur. Koolhydraten doen dan weinig meer.
Wat betreft vet, koolhydraten (sucrose, glucose, etc) en eiwitten, die heb je allemaal wel nodig. Alleen zul je vooral vetverbranding aanspreken bij lagere intensiteit, omdat de verbranding trager is en de meesten het 'kraantje' te klein laten. Profs trainen dit meer, zodat je ze ook bij hogere intensiteit vet verbranden, zodat ze de rest overhouden voor de piekmomenten zoals (net voor) de eindsprint.
Verder eens met de anderen, hartslag zegt alleen iets voor jouw persoon. Altijd al een lage hartslag gehad in rust, niet dat het mij ook maar sneller maakt dan anderen (vooral als ik niet train
Si vis pacem, para bellum
Is nog wel een verschil met een vermogensmeter die alleen links of rechts meet en dat keer twee doet, of een vermogensmeter die gewoon wel alles meet, maar niet het onderscheid kan maken tussen beide benen. Dat laatste is volgens mij dikke prima. Alhoewel ik ook een links/rechts vermogensmeter heb doe ik daar eigenlijk helemaal niks mee (heb het voor de lol wel ergens op een garmin schermpje staan).Crazy D schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:38:
[...]
Als je wilt weten hoe de verdeling is kun je beter eens een Wattbike sessie ergens doen. Dan zie je niet alleen links/rechts maar ook hoe rond je trapt (of eigenlijk, hoe pinda je trapt want hoe meer de vorm op een pinda lijkt des te constanter trap/duw/trek/ruk je aan je pedaal, een 8-tje is stoempen...). Bij mij kwam ik uiteindelijk wel steeds rond die 50/50 uit, keertje 48/52 of andersom, maar geen extremiteiten. De must have werd daardoor voor mij vooral zinloos(en heb toch geen vakje meer over op m'n Garmin hoofdscherm om de verdeling tussen links en rechts te tonen dus 1 zijdige meting is wel ok....
Maar ik ben gemiddeld 1 x per rit oo wel even de connectie kwijt met m'n Stages (of stages met m'n Garmin, weet niet wie de de dader is). Soms net even irritant.
Echter als je een vermogensmeter hebt die alleen links of rechts doet en dat keer twee dan wordt die toch wel onbetrouwbaar, zeker omdat je links/rechts vermogensverdeling (in mijn geval in ieder geval) zeker niet constant is. Sommige ritten rij ik keurig 50/50, soms zit het op 53/47. Stel je trapt in alle gevallen 200W gemiddeld in een ritje kan ie dus alles meten tussen de 188 en 212W, dat is een verschil van maar liefst 12%!
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Also! Maar is het niet ook zo dat je met gemiddelde inspanning niet ook geweon vet/meer vet verbrand? Als je lage intensiteit hebt verbrand je miss voornamelijk vet in verhouding tot andere stoffen maar je hebt ook weinig energie nodig. Bij gemiddelde intensiteit is de verhouding miss 40/60 voor vet/andere stoffen maar omdat je ook meer energie nodig hebt voor die intensiteit kan het toch ook zijn dat je daardoor in verhouding meer vet verbrand...Ex Nunc schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:14:
[...]
Je vroeg er zelf om, dus dan doe ik het ook gewoon![]()
Het verbruik van koolhydraten heeft weinig te maken met je omslagpunt op zich. Je omslagpunt is het punt waar je van aeroob naar anaeroob gaat. Dus verbranding met voldoende zuurstof en geen (of te weinig zuurstof). Bij anaeroob heb je dan meer te maken met verbranding in de spieren van trifosfaten (ATP), creatine en melkzuur. Koolhydraten doen dan weinig meer.
Wat betreft vet, koolhydraten (sucrose, glucose, etc) en eiwitten, die heb je allemaal wel nodig. Alleen zul je vooral vetverbranding aanspreken bij lagere intensiteit, omdat de verbranding trager is en de meesten het 'kraantje' te klein laten. Profs trainen dit meer, zodat je ze ook bij hogere intensiteit vet verbranden, zodat ze de rest overhouden voor de piekmomenten zoals (net voor) de eindsprint.
Verder eens met de anderen, hartslag zegt alleen iets voor jouw persoon. Altijd al een lage hartslag gehad in rust, niet dat het mij ook maar sneller maakt dan anderen (vooral als ik niet train).
Goed, zal dus aan allerlei factoren liggen maar het is volgens mij niet zo dat je hoe dan ook minder vet verbruikt op middel tot hoge intensiteit.
Dat denk ik ook, het allemaal best 'analoog' alleen hoe lager de zone hoe meer er gebruik wordt gemaakt van ververbranding.orange.x schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:29:
[...]
Also! Maar is het niet ook zo dat je met gemiddelde inspanning niet ook geweon vet/meer vet verbrand? Als je lage intensiteit hebt verbrand je miss voornamelijk vet in verhouding tot andere stoffen maar je hebt ook weinig energie nodig. Bij gemiddelde intensiteit is de verhouding miss 40/60 voor vet/andere stoffen maar omdat je ook meer energie nodig hebt voor die intensiteit kan het toch ook zijn dat je daardoor in verhouding meer vet verbrand...
Goed, zal dus aan allerlei factoren liggen maar het is volgens mij niet zo dat je hoe dan ook minder vet verbruikt op middel tot hoge intensiteit.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 10-05-2018 05:50 ]
Als je 1000kJ verbruikt in lage intensiteit en de verdeling is 80 vet/20 rest, dan zou je 800kJ uit vet halen. Wanneer je dezelfde rit in hoge intensiteit doet en daarbij 1500kJ verbruikt met een verdeling 60 vet/40 rest, dan haal je 900kJ uit vet. Dan is inderdaad je relatieve vetverbranding lager, maar absoluut haal je er meer uit, zoals ook @havana zegt.Kluus schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 05:49:
[...]
Dat denk ik ook, het allemaal best 'analoog' alleen hoe lager de zone hoe meer er gebruik wordt gemaakt van ververbranding.
Bovendien schijnt het dat de 'afterburn', dus de hoeveelheid energie die je verbruikt ná de inspanning, bij een hogere intensiteit meer te zijn dan bij een lagere intensiteit.
Zie o.a. https://www.medicinenet.c...ntensity_exercise/ask.htm
Hierop aansluitend is het dus logisch om met een lage intensiteit te fietsen als je af wilt vallen. Maar dan moet je wel langer blijven fietsen (langer dan je op hogere intensiteit vol kunt houden).coelho schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:20:
[...]
Als je 1000kJ verbruikt in lage intensiteit en de verdeling is 80 vet/20 rest, dan zou je 800kJ uit vet halen. Wanneer je dezelfde rit in hoge intensiteit doet en daarbij 1500kJ verbruikt met een verdeling 60 vet/40 rest, dan haal je 900kJ uit vet. Dan is inderdaad je relatieve vetverbranding lager, maar absoluut haal je er meer uit, zoals ook @havana zegt.
Bovendien schijnt het dat de 'afterburn', dus de hoeveelheid energie die je verbruikt ná de inspanning, bij een hogere intensiteit meer te zijn dan bij een lagere intensiteit.
Zie o.a. https://www.medicinenet.c...ntensity_exercise/ask.htm
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

If it aint fixed, it's broken.
Leuk om te zien dat je dan duidelijk vooruitgang merkt. Vandaag een tochtje gedaan (alleen) van 100 km met een gemiddelde van 30 km/h. Dat lukte vorig jaar op deze afstand echt niet. En ik wil niet zeggen dat het vandaag heel makkelijk ging, maar heel hard mijn best heb ik ook niet gedaan...
Normaliter loop ik meer hard dan dat ik fiets, maar door een blessure aan mijn voet loop ik helemaal niet meer en fiets ik nu 3 of 4x per week.
EDIT: met een gemiddelde hartslag van 90% van mijn omslagpunt (hoog in D2 dus). Toch wel erg intensief kennelijk...
Mijn omslagpunt is denk ik 165 bpm. Voor het hardlopen is deze bij een SMA bepaald en 175 bpm hoog. De 'vuistregel' om voor het fietsen er 10 vanaf te trekken hanteer ik dan. Wat is jullie ervaring met deze 'vuistregel'?
[ Voor 25% gewijzigd door Galois op 10-05-2018 15:45 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
ehhh.... nee. Als je een vaste ronde of een vaste tijdsduur gaat fietsen kun je dat dus beter met hoge intensiteit doen dan met lagere intensiteit. Uiteraard zal het rekensommetje wel anders worden wanneer je 5 uur gaat fietsen op lagere intensiteit terwijl je na 2 uur stopt in geval van hogere intensiteit.Joris748 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:21:
[...]
Hierop aansluitend is het dus logisch om met een lage intensiteit te fietsen als je af wilt vallen. Maar dan moet je wel langer blijven fietsen (langer dan je op hogere intensiteit vol kunt houden).
Exact expert nodig?
Mazzel dat je je voortanden nog hebt.Tjebakka schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:52:
Oeps.. twee weken rondgereden met een redelijk losse expander. Had geen speling op de lagers maar af en toe 'klapte' de voorvork wel redelijk.Alles even los gehaald, gecontroleerd en nu zit alles weer goed
Ik heb altijd honger...Crazy D schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:09:
Wat ik alleen heb na een rit op hoge intensiteit dat ik heel veel behoefte hou aan eten... na een rustige rit heb uit dat wat minder. Misschien logisch, omdat de verbruikte koolhydraten weer aangevuld moeten worden in de spieren maar het zorgt er bij mij wel voor dat om af te vallen, ik beter veel rustige duur kan doen en zover mogelijk weg blijven van de koolhydraatverbranding....
90%, dat was een sweetspot sessie van die 3u. Dat noem ik wel redelijk je best doen. Je had of "goede benen" of je hartslag zones zijn niet helemaal correct. Van die vuistregel heb ik nooit gehoord. Mijn boeren verstand zegt me dat een omslagpunt niet verandert per sport, maar misschien zijn er hier met meer kennis.Galois schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:40:
Ik heb het afgelopen jaar een stuk meer gefietst dan anders.
Leuk om te zien dat je dan duidelijk vooruitgang merkt. Vandaag een tochtje gedaan (alleen) van 100 km met een gemiddelde van 30 km/h. Dat lukte vorig jaar op deze afstand echt niet. En ik wil niet zeggen dat het vandaag heel makkelijk ging, maar heel hard mijn best heb ik ook niet gedaan...
Normaliter loop ik meer hard dan dat ik fiets, maar door een blessure aan mijn voet loop ik helemaal niet meer en fiets ik nu 3 of 4x per week.
EDIT: met een gemiddelde hartslag van 90% van mijn omslagpunt (hoog in D2 dus). Toch wel erg intensief kennelijk...
Mijn omslagpunt is denk ik 165 bpm. Voor het hardlopen is deze bij een SMA bepaald en 175 bpm hoog. De 'vuistregel' om voor het fietsen er 10 vanaf te trekken hanteer ik dan. Wat is jullie ervaring met deze 'vuistregel'?
In ieder geval een stevige training geweest voor je.
[ Voor 25% gewijzigd door Noxa op 10-05-2018 18:48 ]
Tips voor routes rondom Chamonix worden ook gewaardeerd!
[ Voor 10% gewijzigd door acidd91 op 10-05-2018 19:42 ]
250+ km mee gefietst en niets aan de hand. Stuurpen en topcap zaten verder wel gewoon goed vast, alleen de expander kon een stuk vasterNoxa schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:46:
[...]
Mazzel dat je je voortanden nog hebt.![]()
[...]
Ik heb altijd honger...
[...]
90%, dat was een sweetspot sessie van die 3u. Dat noem ik wel redelijk je best doen. Je had of "goede benen" of je hartslag zones zijn niet helemaal correct. Van die vuistregel heb ik nooit gehoord. Mijn boeren verstand zegt me dat een omslagpunt niet verandert per sport, maar misschien zijn er hier met meer kennis.
In ieder geval een stevige training geweest voor je.
Helaas ook een mindere ervaring: op een (zeer lullig geplaatst) paaltje geklapt, voorover over mijn stuur heen en op m’n linkerheup geland. Flink stijf/beurs nu - maar kon de laatste 20km mijn weg wel vervolgen. Ander minpunt: ik heb echt een enorme bult op m’n zitvlak van het (zitten op het) zadel... Auuwwww!
Uiteindelijk precies op 30km/h uitgekomen ondanks de 2200hms! Route zeer goed uitgepeild, verkeersregelaars op de juiste punten, goeie verzorgingsplaatsen en een mooie route (met vrij vaak slecht wegdek uiteraard).
Strava: https://www.strava.com/activities/1562085918
Vriend van mij heeft een kastje met cijferslot en komt dan zo’n sterke dunne kabel uit. Is vrij compact en zou dus in zadeltas/op rug kunnen. Of je dat exht wilt gebruiken voor een langere tijd, zeg in de stad ‘s nachts.. Maar zo voor even bij een terrasje of supermarkt is het ideaal.Jasper schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:10:
Wat zijn tips voor een fijn slot? Ik hoef er niet altijd eentje mee te nemen, maar bij sommige rondjes is het fijn om je fiets vast te kunnen zetten.
Zoiets bijv: https://www.mantel.com/bb...0H1Al4EAQYBCABEgIH4fD_BwE
[ Voor 13% gewijzigd door orange.x op 11-05-2018 07:59 ]
Ai balen! Wel netjes tempo! Wat je beschrijft over dat begin en het afdalen kan ik volledig in mee gaan(niet in deze rit overigens..) maar voor mij reden om niet meer aan zo'n event mee te doen in mijn eentje. Te veel gekkenwerk waarbij je totaal niet weet wat de rest van de mensen doet.MrAcid schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:11:
Vandaag de Klimclassic gereden vanuit Maastricht (170km). Mooie dag en er werd vooraan hard gereden! Behoorlijk moeten werken in het begin om erbij te komen en daarna te blijven. In de afdalingen schiet ik echter te kort - dan laat ik lopen. Deels onkunde (of in elk geval niet extreem veel vertrouwen in m’n daalkunsten) maar deels ook omdat het me gewoon niet waard is.
Helaas ook een mindere ervaring: op een (zeer lullig geplaatst) paaltje geklapt, voorover over mijn stuur heen en op m’n linkerheup geland. Flink stijf/beurs nu - maar kon de laatste 20km mijn weg wel vervolgen. Ander minpunt: ik heb echt een enorme bult op m’n zitvlak van het (zitten op het) zadel... Auuwwww!
Uiteindelijk precies op 30km/h uitgekomen ondanks de 2200hms! Route zeer goed uitgepeild, verkeersregelaars op de juiste punten, goeie verzorgingsplaatsen en een mooie route (met vrij vaak slecht wegdek uiteraard).
Strava: https://www.strava.com/activities/1562085918
Gelukkig zelf nog nooit een bult oid gehad van het zitten
Oe, dat ziet er handig uit ja. Hoef je ook niets aan je frame te bevestigen! Het slot is inderdaad meer bedoeld als ontmoediging natuurlijk.orange.x schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:58:
[...]
Vriend van mij heeft een kastje met cijferslot en komt dan zo’n sterke dunne kabel uit. Is vrij compact en zou dus in zadeltas/op rug kunnen. Of je dat exht wilt gebruiken voor een langere tijd, zeg in de stad ‘s nachts.. Maar zo voor even bij een terrasje of supermarkt is het ideaal.
Zoiets bijv: https://www.mantel.com/bb...0H1Al4EAQYBCABEgIH4fD_BwE
Ik gebruik een safeman, handig slot voor de gelegenheidsdief. Maar met een tang schijn je ze zo door te knippen.Jasper schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:10:
Wat zijn tips voor een fijn slot? Ik hoef er niet altijd eentje mee te nemen, maar bij sommige rondjes is het fijn om je fiets vast te kunnen zetten.
Maar toen ik opstond was het droog, alleen nog wat natte wegen.
Besloten om niet direct om 8u te starten wat eigenlijk mijn plan was maar half uurtje later en daardoor niet echt groepje kunnen vinden vermoed ik.
Wegen waren zo goed als droog en alleen paar spetters gehad onderweg.
Kwa temperatuur ideaal om ff goed gas te geven, wat ik dus ook gedaan heb.
Eigenlijk hele weg solo gereden en mensen/groepjes ingehaald.
Eerste stop direct door, na 40km heb ik nog geen spullen nodig.
Vlak voor 2e stop nog even klein stukje groepje meegepakt en daar ook wat kopwerk bij gedaan. (reed naar het groepje toe, maar even in de wielen schuilen is toch ff lekker)
2e stop sportdrank bidon bijgevuld en wat te eten genomen wat ze hadden liggen.
Andere jaren was deze stop na de Redoute, nu vlak ervoor, niet helemaal ideaal om daarna volle bak te klimmen natuurlijk.
3e stop ook maar weer overgeslagen.
Lekker tempo gereden en zelfs nog 2 kommetjes gepakt op klimmetjes.
Voie des Charts was echt een opstopping in het begin doordat je van een brede weg komt en opeens iedereen schrikt van zo'n klim.
En de Redoute weer beetje vergist in de lengte, stijl stukje is zo voorbij en dan ben je al weer bijna boven.
Had hem wel iets harder op kunnen rijden, maar alsnog een pr
En idd in afdalingen gewoon beetje voorzichtig, kuilen icm andere mensen en soms nog wat natte plekken.

https://www.strava.com/activities/1561981259
31,1km/u gemiddeld
[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 11-05-2018 08:09 ]
Thanks, die ziet er ook goed uit ja.Mister_Gaus schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:04:
[...]
Ik gebruik een safeman, handig slot voor de gelegenheidsdief. Maar met een tang schijn je ze zo door te knippen.
3 opties, bekijk ik nu.
- https://www.mantel.com/bb...uJnZpZXdfYWxsPTEjc3RhcnQx
- https://www.12gobiking.nl...ock-kabelslot-zwart-120cm
- https://www.safeman.nl/safeman-ski-slot/
Jammer dat alle 3 geen mogelijkheid hebben om ze aan het frame - al dan niet tijdelijk - vast te maken. Scheelt weer ruimte in een zakje/shirt.
https://www.mantel.com/bb...uJmJyYW5kW109OSNzdGFydDM=
Past makkelijk in je achterzak en weeg ook niet zoveel, maar goed het is ook maar net voldoende bescherming om te zorgen dat iemand je fiets niet meepakt na een tocht of bij een koffiestop.
Vorige week 6dagen in Taiwan gefietst. Geland in Kaohsiung en tot Taipei gefietst (fietstas voor prikje naar Taipei laten reizen met goederentrein) om daar terug naar Singapore te vliegen.
In totaal bijn 800km en twee mooi klimpjes gedaan: één 2300m en ander 3275m ( Taiwan KOM parcours). De klim van de Taiwan KOM was gewelding (op een klapband die ik met ducktape heb kunnen 'herstellen' en het heeft gehouden tot 3km voor einde afdaling) en de afdaling nog zotter! Meer dan 80km dalen van 3275m naar 0m met amper klimmen was een enorme kick. De Taiwan KOM competitief rijden lijkt me wel leuk en zeer haalbaar in de limiet van 6u ( nu op rustig tempo 7u over gedaan na 5d en 600km in de benen). Mischien volgend jaar met als doel onder de 5u?
Andere dagen nette ritte gedaan van meer dan 100km telkens op fantastische wegen. De backroads zijn soms bijna verlaten en in perfecte staat. Aan elk dorp of stadje kan je eten en drank kopen. Telkens perfecte nette b&b's gevonden aan spotprijzen. Kost per persoon per dag was minder dan 50 euro excl vlucht (300 euro return van Singapore)
Kortom: Taiwan, top fietsland! Ik kom zeker terug voor een iets meer adventure tocht door binnenland.
https://www.strava.com/athletes/12581294
[ Voor 3% gewijzigd door jvvv op 11-05-2018 10:22 ]
Ik heb deze:Jasper schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:10:
https://www.outdoorxl.nl/safeman-veilgheidsslot.html
Echt veilig staat hij er niet mee. Maar niemand loopt zomaar weg met je fiets.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb dezelfde inderdaad. Geeft me in ieder geval een veiliger gevoel als ik even naar de WC ga bij terras bezoek. Verder is die lekker compact.mhr-zip schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:26:
[...]
Ik heb deze:
https://www.outdoorxl.nl/safeman-veilgheidsslot.html
Echt veilig staat hij er niet mee. Maar niemand loopt zomaar weg met je fiets.
Ik heb juist bewust één gekozen zonder sleutel, hoef je die ook niet mee te nemen (of kwijt te rakenQuellien schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:35:
[...]
Ik heb dezelfde inderdaad. Geeft me in ieder geval een veiliger gevoel als ik even naar de WC ga bij terras bezoek. Verder is die lekker compact.
Ik heb deze: https://www.12gobiking.nl...ock-kabelslot-zwart-120cm en bevalt erg goed om je fiets even bij het terras te zetten en de 'snelle' dief wat te ontmoedigen. Maar ik laat mijn fiets eigenlijk nooit uit het zicht. De kwaliteit van het slotje is m.i. volledig onbelangrijk. Als de kabel net iets sterker is, dan is dat volgens mij voor elke knijptang volledig irrelevant.
Overigens altijd opmerkelijk hoeveel (ook hele dure) fietsen er open en bloot staan bij grote toertochten. We hebben toch erg veel vertrouwen in elkaar (mooi, mooi... maar ik durf dat toch niet zo goed). Bij zo'n evenement zet ik 'm vast en ga ik gerust naar de WC of de partytent in. Ik heb er dan wel vertrouwen in dat mijn medefietsers er iets van zouden zeggen als ze iemand in de weer zien met gereedschap om mijn slotje open te breken
Overigens kom je een heel eind zonder dat iemand zich ermee bemoeit. Zo had ik jaren geleden in mijn studententijd, mijn fietssleuteltje kwijtgeraakt. Bij gebrek aan beter materiaal ging ik de volgende dag terug met een schroevendraaier en hamer om mijn ringslot open te krijgen. Volgens mij wel een half uur mee bezig geweest en niemand die zich met mij bemoeide
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Erg knap! Zeker als je hoofdzakelijk solo rijdt!DDX schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:07:
Gisteren ook de Klimclassic 170km gereden, even spannend toen ik 's nachts de regen goed tekeer hoorde gaan.
Maar toen ik opstond was het droog, alleen nog wat natte wegen.
Besloten om niet direct om 8u te starten wat eigenlijk mijn plan was maar half uurtje later en daardoor niet echt groepje kunnen vinden vermoed ik.
Wegen waren zo goed als droog en alleen paar spetters gehad onderweg.
Kwa temperatuur ideaal om ff goed gas te geven, wat ik dus ook gedaan heb.
Eigenlijk hele weg solo gereden en mensen/groepjes ingehaald.
Eerste stop direct door, na 40km heb ik nog geen spullen nodig.
Vlak voor 2e stop nog even klein stukje groepje meegepakt en daar ook wat kopwerk bij gedaan. (reed naar het groepje toe, maar even in de wielen schuilen is toch ff lekker)
2e stop sportdrank bidon bijgevuld en wat te eten genomen wat ze hadden liggen.
Andere jaren was deze stop na de Redoute, nu vlak ervoor, niet helemaal ideaal om daarna volle bak te klimmen natuurlijk.
3e stop ook maar weer overgeslagen.
Lekker tempo gereden en zelfs nog 2 kommetjes gepakt op klimmetjes.
Voie des Charts was echt een opstopping in het begin doordat je van een brede weg komt en opeens iedereen schrikt van zo'n klim.
En de Redoute weer beetje vergist in de lengte, stijl stukje is zo voorbij en dan ben je al weer bijna boven.
Had hem wel iets harder op kunnen rijden, maar alsnog een pr
En idd in afdalingen gewoon beetje voorzichtig, kuilen icm andere mensen en soms nog wat natte plekken.
[afbeelding]
https://www.strava.com/activities/1561981259
31,1km/u gemiddeld
Ik had deze ook maar het is beperkt gebleven tot 3x gebruiken in 1,5 jaar om vervolgens erachter te komen dat hij niet meer open gaat(meermaals alle combinaties geprobeerdGalois schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:44:
[...]
Ik heb juist bewust één gekozen zonder sleutel, hoef je die ook niet mee te nemen (of kwijt te raken).
Ik heb deze: https://www.12gobiking.nl...ock-kabelslot-zwart-120cm en bevalt erg goed om je fiets even bij het terras te zetten en de 'snelle' dief wat te ontmoedigen. Maar ik laat mijn fiets eigenlijk nooit uit het zicht. De kwaliteit van het slotje is m.i. volledig onbelangrijk. Als de kabel net iets sterker is, dan is dat volgens mij voor elke knijptang volledig irrelevant.
Overigens altijd opmerkelijk hoeveel (ook hele dure) fietsen er open en bloot staan bij grote toertochten. We hebben toch erg veel vertrouwen in elkaar (mooi, mooi... maar ik durf dat toch niet zo goed). Bij zo'n evenement zet ik 'm vast en ga ik gerust naar de WC of de partytent in. Ik heb er dan wel vertrouwen in dat mijn medefietsers er iets van zouden zeggen als ze iemand in de weer zien met gereedschap om mijn slotje open te breken
Overigens kom je een heel eind zonder dat iemand zich ermee bemoeit. Zo had ik jaren geleden in mijn studententijd, mijn fietssleuteltje kwijtgeraakt. Bij gebrek aan beter materiaal ging ik de volgende dag terug met een schroevendraaier en hamer om mijn ringslot open te krijgen. Volgens mij wel een half uur mee bezig geweest en niemand die zich met mij bemoeide

Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Is het ook veilig genoeg om bij de lokale supermarkt je fiets 'veilig' weg te zetten of gaan jullie enkel in de kleinere dorpjes/winkels omdat je anders nogal moeilijk door de winkel loopt op je fietsschoenen?
Reden dat ik vraag is omdat ik dit jaar voor het eerst daadwerkelijk mijn eigen fiets mee op vakantie ga nemen waarbij ik niet samen met iemand anders onderweg ben. In die gevallen bleef er altijd wel iemand bij de fiets of bleef het fietsen beperkt tot 1 a 2 dagen op de bekende fietsgebieden(Ventoux, Tourmalet) waar er altijd wel veel andere fietsers stonden.
Dit jaar toch weer twijfel of ik mijn slotje meeneem tijdens de Maratona dles Dolomites... Ik heb mijn zakjes vaak al zo vol zitten met andere spullen
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 11-05-2018 11:43 ]
Goed punt, om er eentje zonder sleutel te nemen.Galois schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:44:
[...]
Ik heb juist bewust één gekozen zonder sleutel, hoef je die ook niet mee te nemen (of kwijt te raken).
Ik heb deze: https://www.12gobiking.nl...ock-kabelslot-zwart-120cm en bevalt erg goed om je fiets even bij het terras te zetten en de 'snelle' dief wat te ontmoedigen.
Hoe bevestig je dat slot aan het frame? Op de site die je linkt staat "Met framebevestiging".
Geen idee. Heb ‘m al 5+ jaren. Nog nooit aan ‘t frame gehad. Misschien dat het erbij zat, maar nog nooit gebruikt. En hij is zo klein dat hij moeiteloos in een zakje kan hoor. Stuk kleiner (en lichterJasper schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:09:
[...]
Goed punt, om er eentje zonder sleutel te nemen.
Hoe bevestig je dat slot aan het frame? Op de site die je linkt staat "Met framebevestiging".
En da's precies de motivatie om wel een slotje te nemen: zodat niet jouw fiets maar die van iemand anders meegenomen wordt.Kluus schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:43:
Een simpel slotje zou dan al helpen. Aan de andere kant staan er dan zo veel fietsen omheen dat de kans klein is dat ze net die van jou pakken.
Qua slotjes heb ik een el cheapo dingetje van 12Go bij me. Simpel kabeltje en cijferslotje maar hopelijk voldoende om de gelegenheidsdief een andere fiets te laten jatten... Erg triest dat het nodig is maar ja.
Exact expert nodig?
Deze kan ik echt afraden. 1x gebruikt, toen mijn eigen code vergeten (dom) om hem vervolgens met mijn blote handen gewoon open te trekken...
Bij dat soort evenementen zet ik mijn fiets het liefst naast een Pinarello. Grote kans dat ze die van mij dan laten staan.Kluus schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:43:
Ik vind dat ook wel bij cyclo's als de Marmotte. Op het einde toch maar ff de fiets stallen en die party tent in om te wachten op je maten nog ff die pasta nog binnen te werken etc. Maar ze kunnen hem dan zo meenemen inderdaad. Een simpel slotje zou dan al helpen. Aan de andere kant staan er dan zo veel fietsen omheen dat de kans klein is dat ze net die van jou pakken.
Dit jaar toch weer twijfel of ik mijn slotje meeneem tijdens de Maratona dles Dolomites... Ik heb mijn zakjes vaak al zo vol zitten met andere spullen.
Maar als die van jouw een slotje heeft en die ernaast niet, is die ernaast makkelijker..... daar gaat het om. Als het om echt diefstal tegenhouden gaat zijn geen enkele van dit soort slotjes zinnig. Dan moet je een serieus slot meenemen en de gemiddelde racefiets wordt daarvan meteen 2 x zo zwaarSirLenncelot schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:10:
[...]
Deze kan ik echt afraden. 1x gebruikt, toen mijn eigen code vergeten (dom) om hem vervolgens met mijn blote handen gewoon open te trekken...
Exact expert nodig?
Van de echte sloten is een vouwslot het beste. Een vouwslot is zeer compact en de bevestiging van houder is bij de meeste versies hetzelfde als een bidonhouder. Er zijn ook versies die met bandjes werken of waarbij beide mogelijk is.Jasper schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:10:

Vouwsloten zijn niet echt goedkoop en hoe beter hoe zwaarder het slot vaak. Mocht je een goedkoop vouwslot zoeken dan raad ik de CRIVIT Opvouwbaar fietsslot aan. Dit slot is niet zomaar door te knippen (i.t.t. alle kabelsloten) en dus prima voor bij een druk restaurant om een snelle, onopvallende dief te weren.
Mocht je veel in Limburg fietsen of veel in de bergen dan kan ik mij voorstellen dat het gewicht van het slot ook mee gaat wegen in de keuze, dan kun je bijvoorbeeld voor een Abus Borde lite 6055/60 mini vouwslot gaan.
Overzicht van een redelijk goedkope webwinkel: klik
BikeRadar heeft een mooi filmpje: Tested - £11,000 of Bike Locks Destroyed
[ Voor 8% gewijzigd door db87 op 11-05-2018 19:34 ]
ECT Prometeia Mach 2 GT modded
Ja achteraf gezien had ik om 8u willen starten om nog kans te maken om groepje te treffen.MrAcid schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:56:
[...]
Erg knap! Zeker als je hoofdzakelijk solo rijdt!
Nu was het naar groepje toerijden, begon er weer klim en meteen iedereen inhalen en bovenop ging iedereen stilstaan om bij te komen en reed ik weer alleen
Vandaag weer lekker rondje gemaakt door de Voerstreek en Limburg, 177km met 2700hm
Duidelijk te merken dat gisteren zware dag was. Hartslag 20 slagen lager bij gelijke power.
Morgenochtend een herstelritje plannen dan maar?DDX schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:06:
[...]
Ja achteraf gezien had ik om 8u willen starten om nog kans te maken om groepje te treffen.
Nu was het naar groepje toerijden, begon er weer klim en meteen iedereen inhalen en bovenop ging iedereen stilstaan om bij te komen en reed ik weer alleen
Vandaag weer lekker rondje gemaakt door de Voerstreek en Limburg, 177km met 2700hm
Duidelijk te merken dat gisteren zware dag was. Hartslag 20 slagen lager bij gelijke power.
Maargoed deze week 2 uitrijritjes gehad, woensdag en vanavond. Gisteren nog een ritje gewoon lekker gereden, geforceerd om niet geforceerd hard te rijden en dat beviel al weer stuk meer. Was 31,5gem met hr van 149 over 100km met enkel klimmetje erin.
Maar vanavond met de buurvrouw en haar vader gereden. Voor hen inspannend en voor mij ontspannend, ideale combinatie. 31km ofzo met 122gem hr. Das more like it. Heuvelop ook lekker achteraan gereden en hen het tempo laten bepalen. Gaan we komende weken maar weer opnemen in het programma. Je kan niet altijd maar hard en op de limiet rijden!
Dat is wel het idee, maar of ik dat hier in Limburg doe is even afhankelijk van de regen.Tjebakka schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:27:
[...]
Morgenochtend een herstelritje plannen dan maar?
Vandaag lekker afgezien met rondje door de Eifel iig.
vanmiddag tijdens de Classico Boretti op de afdaling van de Posbank in een slip geraakt en over de kop geslagen. Klap vol op m'n schouder opgevangen (en klein scheurtje en schaaf op helm), door de vaart op m'n voeten terecht gekomen en instinctief doorgerend de berm in voor de gene achter me boven op me zat. daar direct gaan liggen "om de schade op te nemen" (letterlijke gedachte die door m'n hoofd schoot) en kwam toen 3 tellen later m'n maatjes er waren direct de hulpverlener in me om hoog. letterlijk hardop gaan zeggen dat ik bij bewustzijn was, gevoel in beide benen, kan ze gewoon bewegen, rechter arm en hand prima, linkerhand prima, kan arm niet optillen, wel gevoel, nek voelt OK, ect dus was erg efficënt voor de meldkamer bleek
Ambulance motor dacht arm uit de kom maar op de eerste hulp bleek al snel....sleutelbeen gebroken
giga schaaf op schouder en onderarm en wat kleintjes her en der en veel pijn
ironie is dat ik dus licht remde omdat ik vond dat ik te snel ging en wat voorzichtiger wilde doen
Aangezien we wielrenners blijven, fiets...heb zelf nog amper gekeken overigens; shifter schijnt kapot te zijn, stuurlint beschadigd (heb nog nieuwe liggen), zadel kapot (ook nog een nieuwe liggen) maar ben zelf meer bang voor de lak, crank, derrie's enzo
Helm kaduuk, daar is dat ding dus voor
Als iemand nog tips heeft voor herstel/algemeen voor de komende weken...heel graag!
Nog mensen die vandaag de ronde van Nijmegen fietsen? 160km met wat klimnetjes en een lekkere pint achteraf 😀
Anyhow, beterschap.
Zelf gisteren ook lekker in de Eifel gereden. We wilden met de mannen eens wat dieper de Eifel in. Het gebied rondom de Rursee kennen we nu wel. Hier een verslagje...
Al jaren is de zaterdag na Hemelvaart gereserveerd voor fietsen met ons clubje bestaande uit mijzelf, @csteenbe, @magoo en @dapoker. Laatstgenoemde moest helaas verstek laten gaan dit keer wegens andere bezigheden.
@csteenbe opperde eens wat dieper de Eifel in te trekken en de rest vond het een goed idee. Het werd de Effelsbergsroute van wie anders dan Eifelkenner Buzz. Als startplaats kozen we Nöthen, helemaal in het noorden. Vanuit Bilthoven zo'n 2,5 uur rijden, vanuit Maastricht net geen 1,5 uur. Om 9:00 starten we met prachtig weer, we hebben ons goed ingesmeerd en de armstukken mogen thuis blijven.
Wat meteen opvalt is de enorme rust. Vooral in het eerste deel van de route komen we nauwelijks mensen tegen. De panorama's zijn werkelijk fantastisch en dat geldt ook voor het wegdek. Voor we het weten zijn we in Jünkerath. In Ahrdorf stoppen bij de molen/camping voor een kop koffie + wat Apfelstrudel. Daarna volgt een soort Chramballes, gevolgd door de Arenberg. Wat een geweldig uitzicht hier!
![]()
De volgende hindernis is de Reiffenscheid, waarvan wij denken dat het de Höhe Acht al is. 6 km aan 6% klimmen, het is echt genieten. Het uitzicht op de top is evengoed fantastisch.
We dalen nu af naar Adenau, waar het gezellig druk is. Het is nu dan echt tijd voor de Höhe Acht. Erg druk hier, Stelvio-achtig. Auto's, wandelaars, motoren. Maar goed, de Höhe Acht is wel een bucketlist-klimmetje dus wie willen we kosten wat kost afvinken. Ook het heen-en-weertje naar de top wordt uiteraard meegepakt, ik krijg het zelfs voor elkaar fietsend de toren te bereiken. Omlaag moeten we wel een stukje lopen...
Na de prachtige door Buzz aangekondigde afzink van liefst 19 km is het tijd voor de Linder Höhe. Ik rijd hier met @csteenbe naar boven. Hij maakt een kleine inschattingsfout door met het dorp in het zicht al volle peut naar boven te rijden maar de top blijkt nog een eindje verder te liggen. Toch lukt het ons in een leuk tempo boven te komen. Er volgt nu wéér een prachtige afdaling en dan resten ons nog twee beproevingen. Eerst de Windheckenweg, een steil kreng door Bad Münstereifel. Eerst denken we dat dit het steile kreng op het einde van de route wel moet zijn. Zou best gekund hebben. Maar nee, onze Buzz wil ons écht dedde hebben en stuurt ons ook nog over de vreselijke Nöthenen Tannen. :lol: :shock:
Ik heb in mijn leven al behoorlijk steile wanden beklommen. Ik noem een Ferme Libert, Stockeu, Thier de Coo, Steinstrasse, Lärchenweg, Kleeberg, Widdauer Mauer, Grünentaler Strasse, enz maar dit is toch de allersteilste die ik ooit gereden heb. Mijn god wat een verticaal asfalt, vooral in het begin. Heeft vind ik weinig meer met fietsen te maken, de volgende keer rijd ik er lekker omheen
Afijn, we bereiken de top, de oude @csteenbe is mooi als eerste boven, chapeauIkzelf rijd enigszins op reserve, omdat ik gewoon niet weet hoe lang dit kreng is. Daarna is het uitbollen en zijn we binnen no time weer bij de auto. In de naastgelegen BistroB laten we ons het bier en de curryworst uitstekend smaken...
De cijfers: 158 km met nét geen 3000 hm.
Wij hebben inmiddels fietsen aangeschaft (al fiets ik nog even op een leenfiets, een Pinarello FP Quattro, tot mijn Specialized Allez Elite er is) en na even wennen aan de klikpedalen fietst het heerlijk. Mijn vriendin heeft iets last van haar knieën, maar het lijkt mee te vallen en een kleine afstelling van de schoenplaatjes lijkt goed te helpen. Het kan ook zijn dat we iets te veel fietsen, conditioneel zijn we beiden prima, zadelpijn hebben we eigenlijk niet dus dan zijn je gewrichten en spieren eigen de bottleneck. Anyway; het gaat nu goed, we proberen rustig op te bouwen hier op de Veluwe en langs de IJssel, zodat we snel ook tochtjes zoals @havana kunnen maken
Gisteren de 213km gefietst van de Waalse Pijl, met een gemiddelde van 26,2km/u. Goed geregelde tocht en dat voor maar 12 euro! Alle klimmetjes lekker omhoog kunnen rijden bij Coo zat wel een vervelende pukkel. En de Rosier na 200km, dan lijkt er geen eind aan te komen. Op het eind nog volgas naar de finish kunnen rijden, heb er uiteindelijk 8 uur over gedaan.
Een aanrader
Hello fellow humans
Zelf nog altijd niet echt hersteld van de overbelasting op mijn knie, daarnaast ook algemeen nogal vermoeid.. dit alles gecombineerd met wind tegen zorgt voor enorme vermoeidheid na slechts 90 km fietsen. Onvoorstelbaar dat ik de week voor ik op mijn gezicht viel zo gigantisch fit was en nu, met name ook door de pijn in mijn knie, het allemaal zoveel moeite kost.
Hopelijk snel weer een pijnloze knie, zodat ik tijdens mijn vakantie gewoon meerdere malen per weken kan gaan fietsen en dan ook zonder pijn een bergje van meer dan een half % stijgingspercentage op kan fietsen
Dan vind ik het ook niet zo'n ramp als ik er maar niet bijhoorhavana schreef op zondag 13 mei 2018 @ 07:47:
@sapphire Je moet maar zo denken, je hoort er pas bij als je je sleutelbeen een keer hebt gebroken
Anyhow, beterschap.
Zelf gisteren ook lekker in de Eifel gereden. We wilden met de mannen eens wat dieper de Eifel in. Het gebied rondom de Rursee kennen we nu wel. Hier een verslagje...
Dieper de Eifel in klinkt qua verslag ook prima. We hebben aantal jaartjes nu met de klok meegereden vanuit Simmerath. Zag dat wat Strava connecties de andere kant opgereden waren waar ook nog genoeg te vinden is. Maar nooit verkeerd om op deze manier nog wat verhalen te vernemen! Vind het zelf erg mooi en prettig rijden. Veelal wat langere stukken omhoog en bijna net zo ver autorijden als naar Limburg. Limburg is het gemiddeld allemaal net wat korter klimmen dus als je wat langers wil dan is Eifel perfect voor een dagje!
Vanuit Simmerath kun je de Rureifel wel ongeveer meepakken met alle beklimmingen rondom de Rursee.orange.x schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:47:
[...]
Dan vind ik het ook niet zo'n ramp als ik er maar niet bijhoor
Dieper de Eifel in klinkt qua verslag ook prima. We hebben aantal jaartjes nu met de klok meegereden vanuit Simmerath. Zag dat wat Strava connecties de andere kant opgereden waren waar ook nog genoeg te vinden is. Maar nooit verkeerd om op deze manier nog wat verhalen te vernemen! Vind het zelf erg mooi en prettig rijden. Veelal wat langere stukken omhoog en bijna net zo ver autorijden als naar Limburg. Limburg is het gemiddeld allemaal net wat korter klimmen dus als je wat langers wil dan is Eifel perfect voor een dagje!
Echter je kan vanuit daar ook een lus maken naar de Vulkaneifel en weer terug. Dat heb ik toevallig vorige week nog gedaan. Je moet dan denken aan 150-170 km. ROUTE.
Wat we nu gedaan hebben is weer een stapje zuiderlijker. Ons startpunt lag zeg maar op het zuidelijkste puntje van de route hierboven.
Groot voordeel van de Vulkaneifel is dat het veel rustiger dan de Rureifel. Vooral rondom de Rursee is het vaak erg druk met motoren. Velen hebben het idee dat het daar een soort TT circuit is

[ Voor 11% gewijzigd door havana op 14-05-2018 08:00 ]
Dit is een OEM slot wat onder diverse merknamen verkocht wordt en daardoor in grote getallen in omloop is. Het cijferslot is makkelijk te kraken door te voelen hoe de weerstand van de draaischijven is en hoe het intern in elkaar klikt.SirLenncelot schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:10:
[...]
Maargoed, het blijft natuurlijk een compromis: Of een zwaar en moeilijk te openen slot meenemen, of een licht slotje wat in je achterzak past...
Wat bij dit slotje wel op valt is dat iemand aan je fiets zit te rommelen en de diefstal iets wat vertraagd wordt. Wil je helemaal voorkomen dat ie gestolen wordt dan moet je denk ik andere maatregelen nemen
Abus Combiflex 2503. Ik wilde geen sleutel meenemen, vandaar een codeslot. Zit in m'n zadeltas, past prima
Do { Ping } while ( LOL )
Die heb ik ook al een tijdje inderdaad, werkt prima en makkelijk mee te nemen.Shadow_Agent schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:52:
Ik heb onlangs https://www.fietsparadijs...cijfercode-oprolbaar.html gekocht
Abus Combiflex 2503. Ik wilde geen sleutel meenemen, vandaar een codeslot. Zit in m'n zadeltas, past primaGeen heel goed slot voor langere tijd maar de gelegenheidsdief ontmoedig je wel dus bij een kjorte stop ergens om te zeiken of koffie te drinken prima
Als je een paar filmpjes van de lock picking lawyer kijkt heb je het idee dat dat voor alle sloten geld.Shadow_Agent schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:52:
Geen heel goed slot voor langere tijd maar de gelegenheidsdief ontmoedig je wel
Waar ik dan weer wel vrolijk van werd is van de voorbijgangers. Er zijn in de 5 minuten dat ik stil heb gestaan ook 5 andere fietsers gestopt om te vragen of ik alle spullen bij me had!
Battle.net || Strava
Dit jaar zijn wij richting Winterberg gegaan, kan je ook wel wat mooie rondjes fietsen als je weer eens wat anders wilthavana schreef op zondag 13 mei 2018 @ 07:47:
@sapphire Je moet maar zo denken, je hoort er pas bij als je je sleutelbeen een keer hebt gebroken
Anyhow, beterschap.
[...]
Nu trek ik vandaag de buitenkabel uit de chainstay, en blijkt dat plastic stuk in de chainstay te zitten. Probeer ik nu met een liner de binnenkabel de chainstay te volgen, dan kom ik niet verder dan een aantal centimeters met de liner.
Iemand een idee hoe ik dit plastic stukje het best uit de chainstay kan verwijderen?
Geen ervaring mee maar ik heb het niet gedaan.coelho schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:57:
Ik heb nog een 'ouderwetse' Twinny Load fietsendrager waarbij de fiets aan de crank gezekerd wordt. Deze heb ik jarenlang gebruikt voor vele soorten fietsen maar staat inmiddels al weer een paar jaar stof te happen. Nu wil ik er binnenkort een keer met de racefiets op uit. Ondanks dat ik jaren met de Twinny Load heb gewerkt, voelt het niet goed voor de racefiets. Zit waarschijnlijk tussen de oren, maar toch voor de zekerheid: Kan het veel kwaad om een racefiets middels crankbevestiging te vervoeren? Het zal max een paar keer per jaar zijn.
Lekker een thule gekocht die aan de stang vastgrijpt.
Hangt ook van de crank af. Met mijn racefiets en ATB kon ik niet uit de voeten met de Twinny Load. Dat paste namelijk niet.coelho schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:57:
Ik heb nog een 'ouderwetse' Twinny Load fietsendrager waarbij de fiets aan de crank gezekerd wordt. Deze heb ik jarenlang gebruikt voor vele soorten fietsen maar staat inmiddels al weer een paar jaar stof te happen. Nu wil ik er binnenkort een keer met de racefiets op uit. Ondanks dat ik jaren met de Twinny Load heb gewerkt, voelt het niet goed voor de racefiets. Zit waarschijnlijk tussen de oren, maar toch voor de zekerheid: Kan het veel kwaad om een racefiets middels crankbevestiging te vervoeren? Het zal max een paar keer per jaar zijn.
Kan gewoon (als het past), maar ik zou er wel een doek of iets anders zachts tussen doen. Uiteindelijk staat je fiets gewoon op z’n banden en is dit alleen om een rechtop te houden. Niet te belachelijk aandraaien en er wat tussen doen dus.coelho schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:57:
Met Carbon cranks zou ik het niet doen.
Het veiligste is om carbon frames alleen te klemmen aan de zadelbuis
Heb er ook een uitbreiding bij voor een derde fiets.
Ding heeft al zeker 10 tripjes naar Zuid-Europa overleefd. Is kantelbaar zelfs met 3 fietsen erop.
Je kan een kabel door de fietsen doen en dan aan de trekhaak (zit bij mij zo’n oog). Maar veel beter is altijd iemand bij de auto laten, wat wij dan ook altijd doen bij stops.
[ Voor 30% gewijzigd door havana op 14-05-2018 22:30 ]
Vorige week in de buurt van Neuerburg gezeten op camping In der Enz. Prima camping, goed sanitair, niet duur en waar je in ieder geval vrieselementen in de vriezer kunt leggen. Als je zelf een koeltas hebt, lukt dat gewoon. Bier leg je gewoon in de beekMrAngry schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:56:
Weet iemand nog een prima camping in de Eifel/Moezel voor een fietser en een tent? M'n vriendin is volgend weekend de Roparun doen en ik heb zin in een trainingsweekend. Ben met name op zoek naar een camping die een broodjes service heeft en een koelkast heeft voor gasten, want ik heb geen koelbox in mijn camping arsenaal.
Mooie omgeving. Als je vlakker wilt rijden pak je de oude - nu geasfalteerde - spoorbanen en als je hoogtemeters wilt maken neem je die spoorbanen dus niet
Handtekening
De Thule dragers hebben standaard een arm die op slot kan (de buitenste) je kunt deze ook los aanschaffen.Brammel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:49:
Goede tip, stuk goedkoper ook, maar lijkt of de fietsen en fietsendrager niet op slot gezet kunnen worden?
Ik heb sinds kort de tour, nog niet gebruikt, gekocht op MP voor €100.Brammel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:36:
Ik zie dat de Spinder tour of explorer een vergelijkbaar bevestigingssysteem hebben (zadelpen) en wel op slot kunnen. Ziet er uit als een goede optie.
Hello fellow humans
Mocht je klein wonen/geen schuur hebben (check!) dan is de Pro User Diamant een goeie optie. Deze kun je behoorlijk compact opvouwen en daardoor makkelijker wegzetten als hij niet gebruikt wordt.Brammel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:19:
Iemand nog goede adviezen voor een fietsendrager voor op de trekhaak? Ik ben op zoek naar een fietsendrager voor mijn carbon racefietsen. Lees wisselende verhalen over wel of niet aan het frame vastklemmen. Fietsendragers welke enigszins compact zijn en aan de zadelpen vastgrijpen zijn echter lastig te vinden. Qua compactheid lijkt me de Thule Easyfold super. De 931/2 is vervangen door de XT waardoor deze nu iets goedkoper te krijgen is (nog steeds duur overigens). Echter wel gewoon een frame klem.
En nogmaals: naar mijn mening kun je frameklemmen gewoon op carbon doen - alleen niet te strak aandraaien en eventueel een doek ertussen. De frameklem hoeft de fiets alleen maar lichtjes rechtop te houden - hij staat gewoon op z'n banden.
Dit topic is gesloten.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.