Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Si vis pacem, para bellum
Ja.RalphvR schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:04:
Bidonhouders zijn na de foto al vervangen door moderne houders die ik nog had liggen. Zo'n Hidemybell staat op m'n lijstje. Toevallig ervaring mee?
Interessant concept maar beroerd uitgevoerd.
Slecht afgewerkt, slechte plek voor je Garmin, slecht hoorbare bel en slecht bedienbaar.
n=1, dus ervaringen van andere mensen zouden héél anders kunnen zijn maar ik heb liever een echte bel. Ik ben dan ook geen grammenfetisjist maar houd daarentegen wel van goeje spullen.
Als je het zelf wilt proberen mag je hem komen halen, ik ga hem niet gebruiken.
Of langs het Amsterdam Rijnkanaal, ook achter Nieuwer-Ter-Aar ligt een klein rondje waar vaak getraind wordt in groepen.Noxa schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:43:
[...]
Jij kan vanuit Utrecht mooi richting Werkhoven fietsen en daar rondje in de polder doen. Of onder Leidsche Rijn het TT rondje van CS030 doen.
Hello fellow humans
Ik heb er ook 1, vind het een uitstekend ding. Garmin zit gewoon waar die moet zittenDieAnder schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:
[...]
Ja.
Slecht afgewerkt, slechte plek voor je Garmin, slecht hoorbare bel en slecht bedienbaar.
n=1, dus ervaringen van andere mensen zouden héél anders kunnen zijn maar ik heb liever een echte bel. Ik ben dan ook geen grammenfetisjist maar houd daarentegen wel van goeje spullen.
Ik vind het een briljante oplossing. Het geluid vind ik dus luid genoeg en de positie van mijn garmin perfect. De afwerking mag inderdaad waar sjieker (plastic). En je bent verlost van zo'n lelijke bel aan je fiets.DieAnder schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:
[...]
Ja.
Ik zou de unit van DieAnder overnemen.
Echt alles hierboven herken ik niet.. Ik gebruik hem al 2 jaar en het is een meer dan duidelijke bel en mijn Garmin Edge 100 zit op een perfecte plek (netjes verzonken aangesloten op het stuur).DieAnder schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:
[...]
Ja.
Enige waar ik aan moest wennen is dat het lipje om te bellen aan de andere kant zat dan ik gewend was..
Voor mij nog steeds 1 van mijn beste aankopen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb ik wel eens voorbij zien komen. Volgens mij zit daar een ATB vriend bij. Zal eens informeren hoe dat hem bevaltEx Nunc schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:10:
@wisselwerking Al eens gedacht aan CSG voor training? Daar heb je een heel trainingsprogramma, iedere week met ervaren trainers en genoeg uitdaging. Je kan zelfs met KNWU wedstrijden meedoen, maar dat hoeft niet.
Hangt helemaal van de omstandigheden waarin je gaat fietsen tot die tijd. Veel regen en zand en schuren / slijtage zal de velg sneller doen laten slijten. Bij vooral droog weer kan je er echt nog wel mee rijden. Maar ik zou zelf opperen dat als je het niet aandurft je het niet moet doen. Koop een nieuwe / andere set en ga deze gebruiken voor bijvoorbeeld wat slechter weer of bij rondjes waar het minder er toe doet en bespaar slijtage op je nieuwe set hierdoor.Hielko schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:33:
[...]
Over ritjes hier in de polder maak ik me ook niet zo druk, maar ga toch ook met enige regelmaat met deze fiets de bergen in. Zit er niet echt op te wachten om met 80km/h te hebben dat mijn voorvelg explodeert of dat het wiel ineens blokkeert of iets dergelijks... dus mijn vraag is ook vooral hoelang dat (nog?) verantwoord is.
Overigens hoeven wielsetjes echt niet de kop te kosten. Maar dat hangt meer van de wensen af
Heb eind vorig jaar deze set gekocht: https://www.merlincycles....wheelset-700c-104670.html en daar rij ik nu met veel plezier op. Niet de lichtste maar voor die prijs een hele prima set, moet je alleen nog wel even velgtape apart komen en monteren.
[ Voor 16% gewijzigd door orange.x op 03-05-2018 16:25 ]
Je bent van harte welkom. Ik maak er liever iemand blij mee dan het apparaat hier te laten verstoffen.Noxa schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:34:
[...]
Ik vind het een briljante oplossing. Het geluid vind ik dus luid genoeg en de positie van mijn garmin perfect. De afwerking mag inderdaad waar sjieker (plastic). En je bent verlost van zo'n lelijke bel aan je fiets.
Ik zou de unit van DieAnder overnemen.
Postcode is 1091 dus je kunt gewoon een keertje langs komen fietsen.
Nu de balans op mooiweervrije dagen niet meer helemaal doorslaat naar huis verbouwen komt er weer wat tijd om te fietsen. Deze winter een op te knappen CX op de kop getikt voor in het bos/de winter maar nu zit ik met een (voor mij) curieus probleem, iemand die hier een licht over kan laten schijnen?
De CX kwam met een ultegra (6600) 14-27 cassette (nou ja 10 kransjes en 8 spacers), die krijg ik met geen mogelijkheid op de vervangende wielen.* Nu ben ik vandaag even aan het testen geweest en merk het volgende. De cassette past niet op mijn beide 10sp achterwielen, maar wel (zonder spacer of vulring) op mijn 11sp wiel. De cassette van mijn racer (ook 6600) past moeiteloos op alledrie de wielen (met vulring (+10sp converter)).
Nu begrijp ik dat de 14- cassettes schijbaar junior-cassettes zijn en dat die niet uitwisselbaar zouden zijn met 'gewone' cassettes, maar deze heeft precies dezelfde sluitring, alleen de cassette lijkt domweg te hoog. De spacers zijn zo te zien correct, ik kan alleen niet vaststellen met wat voor kransjes ik te maken heb en of dat uitmaakt.
Iemand een idee of/hoe ik de cassette toch gemonteerd krijg? of is de enige oplossing een andere cassette kopen..
*Het wiel waar de cassette vanaf komt heb ik verpatst ivm speling in de naaf en body, daar kan ik dus niet meer mee testen.
Oh ik vind de bel luid en prima bedienbaar. En zit gewoon op de Garmin plek. Enige irritante vind op slecht wegdek dat ie nogal trilt dus je hoort continue wat geluid.DieAnder schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:
[...]
Ja.
Exact expert nodig?
Nog ééntje dan: totaal niet mee eens.DieAnder schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:
[...]
Ja.
Perfecte oplossing - en medeweggebruikers zullen je dankbaar zijn.
Zelfde ervaring hier, maar dan zit de Lezyne waar die moet zitten en de bel doet het prima.Hielko schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:33:
[...]
Ik heb er ook 1, vind het een uitstekend ding. Garmin zit gewoon waar die moet zittenen ook prima hoorbaar
Geen extra, los belletje nog ergens aan je stuur, mooie clean.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
Stond niet op de lijst maar ga er eens naar kijken. Zondag de Rijn-Linge tocht van DTC fietsen. En als mijn collega's een beetje mee werken ga ik vanmiddag nog een stevige rit maken.McMiGHtY schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:35:
Gaan er nog mensen meefietsen volgende week donderdag? Granfondo Amsterdam?
Ik doe dat al jaren, op de racefiets naar het werk. Zelf sinds kort een Specialized Tarmac. Ik fiets er dagelijks mee naar het werk. Daarnaast nog een avondje per week met collega's en in het weekend een flinke ronde alleen. Gaat perfect. Als je de fiets regelmatig onderhoud geeft en ervoor zorgt dat de nodige beurten worden uitgevoerd geen probleem. Let wel, ik heb naast de racefiets ook een (oude) mtb voor het slechte weer. Als de wind/regen/sneeuw weer beginnen haal ik die van stal[Roland] schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:25:
Niet helemaal een wielren vraag maar ik denk (hoop) dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden.
Ik wil één fiets waarmee ik zowel woon werk-verkeer kan doen als in het weekend een stuk rijden. Een paar jaar terug had ik een trek FX 7.5 en die was perfect, snel op het werk en in het weekend kon als ik mijn best deed kon ik nog wel meekomen met de sportieve fietsers op een racefiets. Fiets verkocht toen ik naar het buitenland ging.
De huidige opvolger van de FX 7.5 die ik toen had is nu de trek FX4 sport. Mooie fiets met één probleem, is er niet in 25 inch. Ik heb gepast en hij is te klein. De FX3 is er wel in 25 inch maar die wil ik niet, voornamelijk vanwege 3x9 versnellingen.
Veel alternatieven zijn er niet als het gaat om grote fietsen. De cube sl road race past wel en daar zit ik nu serieus aan te denken.
Alternatief zou zijn 2 fietsen, één voor woon-werk en één weekend fiets, ook naar het werk fietsen doe ik graag sportief (ondanks dat dit maar 2 keer 10km is) dus voorkeur voor één fiets.
Kan een wielrenfiets een alternatief zijn? Verschil tussen een fitness bike en racefiets is een iets comfortabeler zit en recht stuur maar buiten dat weet ik niet of er andere verschillen zijn (spatborden e.d komen ook niet op mijn eventuele fitnessfiets), volgens mij hebben ze ook hetzelfde vele onderhoud nodig. Is een race fiets degelijk genoeg om dagelijks te gebruiken? Iemand hier ervaring mee.
Ja hoor, gewoon lekker op mijn racefiets met hoge carbonwielen ongeveer 2 keer per week van Purmerend naar Aalsmeer voor Woon-Werk verkeer. Ik heb kleren op mijn werk liggen, dus deze hoef ik niet mee te nemen.[Roland] schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:25:
Kan een wielrenfiets een alternatief zijn? Verschil tussen een fitness bike en racefiets is een iets comfortabeler zit en recht stuur maar buiten dat weet ik niet of er andere verschillen zijn (spatborden e.d komen ook niet op mijn eventuele fitnessfiets), volgens mij hebben ze ook hetzelfde vele onderhoud nodig. Is een race fiets degelijk genoeg om dagelijks te gebruiken? Iemand hier ervaring mee.
Ik ga wel alleen als het lekker weer is en de wind gunstig uit het zuiden komt
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Onlangs deze tas gehaald:

Stuk beter dan een rugzak en krijg er net genoeg spul (kleren, slippers, handdoek, douchegel/deo etc.) in.
Hoe bevalt deze tas? Waterdicht enzo? Wil die goed vast zitten en niet te veel wiebelen enzo?
[ Voor 16% gewijzigd door McMiGHtY op 04-05-2018 14:31 ]
Ja zelfde idee als de ROSWHEEL (ook gezien gedurende mijn zoektocht), deze is echter wat groter.McMiGHtY schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:29:
Lijkt een beetje op de zelfde tas als https://www.gearbest.com/...625953.html?lkid=12886573
Hoe bevalt deze tas? Waterdicht enzo?
Waterdichtheid nog niet kunnen testen maar geheel ziet er degelijk uit, er zit een (waterdichte?) voering/membraam in. Uiteinde is dicht te maken met een rits en rol je vervolgens goed op dus denk dat hij prima waterdicht is.
Wat neem je allemaal mee?
Staat hierboven ook: slippers, 250ML douchegel, deo roller, lange spijkerbroek, boxershort, T-shirt, vest of trui en een kleine handdoek.McMiGHtY schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:35:
Je zegt "net genoeg spullen in".
Wat neem je allemaal mee?
In eerste instantie was het wat proppen maar nu met wat handigheid gaat dit alles er makkelijk in en kan ik het uiteinde nog een stukje oprollen (met schoenen erbij wordt het wellicht wat lastiger).
Gaan een beetje off-topic, reactie op hieronder:
Douches zijn op de begane grond dus kom graag binnen en duik direct onder de douche, zonder eerst spullen van boven te moeten halen.
[ Voor 16% gewijzigd door Mvdbeld op 04-05-2018 16:11 ]
Waarom leg je geen douchegel, deo en handdoek op je werk en vul je de rest regelmatig aan door 1x in de week wel met grote rugzak te rijden? (zo doe ik het)Mvdbeld schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:04:
[...]
Staat hierboven ook: slippers, 250ML douchegel, deo roller, lange spijkerbroek, boxershort, T-shirt, vest of trui en een kleine handdoek.
In eerste instantie was het wat proppen maar nu met wat handigheid gaat dit alles er makkelijk in en kan ik het uiteinde nog een stukje oprollen (met schoenen erbij wordt het wellicht wat lastiger).
Nee, ga de klimclassic doen.McMiGHtY schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:35:
Gaan er nog mensen meefietsen volgende week donderdag? Granfondo Amsterdam?
Exact expert nodig?
Ik neem min of meer hetzelfde mee. De deodorant heb ik echter wel boven liggen en douchegel heb ik een klein flesje.Mvdbeld schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:04:
[...]
Staat hierboven ook: slippers, 250ML douchegel, deo roller, lange spijkerbroek, boxershort, T-shirt, vest of trui en een kleine handdoek.
Gaan een beetje off-topic, reactie op hieronder:
Douches zijn op de begane grond dus kom graag binnen en duik direct onder de douche, zonder eerst spullen van boven te moeten halen.
Fietsen zonder rugtas is uiteraard prettiger, maar na verloop van tijd een je er wel aan.
Bovendien als je dan een keer zonder rugtas vliegt, lijk je wel te vliegen 😎
Verder denkend besef ik me nu dat schouders/nek behoorlijk gefixeerd en gespannen zijn tijdens mijn fietstochten. Daarom nu toch de twijfel of dit niet de oorzaak of op zijn minst de in stand houder is van mijn klachten.
Herkennen jullie dit en zijn er wellicht ook oplossingen zoals iets andere houding te bedenken? Ik wil niet in het wilde weg gaan schieten, maar als het inderdaad gerelateerd is graag gericht kijken of ik dit kan verbeteren.
Fietser die totaal niet zat op te letten en volgens mij alleen op telefoonschermpje keek.
Hij tikte mijn voorwiel aan, geen idee hoe maar ik kon gewoon overeind blijven en hoorde harde klap achter mij.
Ik kwam van rechts en hij heeft mij nooit gezien/remde ook totaal niet af.
Die lag dus op de grond en flinke schaafwonden op z'n arm. En zou me niet verbazen als hij sleutelbeen gebroken heeft oid. Kreunde het uit van de pijn toen hij z'n arm probeerde te bewegen.
Maar stoer als hij was ging het wel en had verder geen hulp nodig ofzo.
Z'n voorwiel liep ook aan dus hij ging verder wel lopen.
Prima ik had niets, dus succes dan maar.
2. Oude man die op een kruising waar ik voorrang had, niet alleen doorreed maar ook echt 0,0 opkeek of rondkeek. Zeker 15 seconden hem in beeld gehad, geen moment dat ie ergens anders geen keek dan recht vooruit... wat er uiteindelijk voor zorgde dat ik bijna tegen hem aanknalde. Had natuurlijk iets pro-actiever moeten zijn en er vanuit gaan dat hij wellicht door zou rijden, maar was echt uitermate verbaast. Vrienden van me die achter me reden hadden ook zoiets van wtf, geen moment dat die gast zelfs maar opkeek.
Exact expert nodig?
Gelukkig goed afgelopen voor jou dan, maar heb jij hem ook niet goed gezien dan / de situatie niet helemaal goed ingeschatDDX schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:17:
Ging maar net goed vanmorgen
Fietser die totaal niet zat op te letten en volgens mij alleen op telefoonschermpje keek.
Hij tikte mijn voorwiel aan, geen idee hoe maar ik kon gewoon overeind blijven en hoorde harde klap achter mij.
Ik kwam van rechts en hij heeft mij nooit gezien/remde ook totaal niet af.
Die lag dus op de grond en flinke schaafwonden op z'n arm. En zou me niet verbazen als hij sleutelbeen gebroken heeft oid. Kreunde het uit van de pijn toen hij z'n arm probeerde te bewegen.
Maar stoer als hij was ging het wel en had verder geen hulp nodig ofzo.
Z'n voorwiel liep ook aan dus hij ging verder wel lopen.
Prima ik had niets, dus succes dan maar.
Ik merk bij mezelf dat ik te vaak nog wel eens dingen rustiger zou kunnen benaderen. Het gaat gelukkig altijd goed, maar soms is het handiger om even wat gas terug te nemen. Dan maar niet hoge gemiddeldes of dat soort zaken. Alleen als het altijd goed blijft gaan dan zie je ook niet direct reden om dat niet te doen
Hij reed net iets harder dan ik ingeschat had en aangezien hij mij echt niet zag ook dus ook total niet afremde ging dat dus mis.
Was ook buiten de stad, in de stad hou je er toch net ff wat meer rekening mee.
[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 07-05-2018 11:10 ]
Ik stond voor een zelfde vraag afgelopen jaar en heb gekozen voor een Cube Attain SL disc. Niet de lichtste fiets, maar voldoet voor mij zeer goed met zowel de ritten naar mn werk (+- 17 km) en voor recreatief gebruik in het weekend. Ik was discs al gewend van mijn MTB en gaf mij gewoon iets stabieler/veiliger gevoel ook als het minder lekker weer. Grote voordeel daarnaast is dat ik door de discs je een bredere band kan monteren dus liggen er nu 4seasons op in 28mm. Ritten naar het werk gaan richting 30 kmh gemiddeld en niets lekkerders dan gelijk je eerste actieve minuten in de benen te hebben voordat je aan het werk gaat.[Roland] schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:25:
Niet helemaal een wielren vraag maar ik denk (hoop) dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden.
Ik wil één fiets waarmee ik zowel woon werk-verkeer kan doen als in het weekend een stuk rijden. Een paar jaar terug had ik een trek FX 7.5 en die was perfect, snel op het werk en in het weekend kon als ik mijn best deed kon ik nog wel meekomen met de sportieve fietsers op een racefiets. Fiets verkocht toen ik naar het buitenland ging.
De huidige opvolger van de FX 7.5 die ik toen had is nu de trek FX4 sport. Mooie fiets met één probleem, is er niet in 25 inch. Ik heb gepast en hij is te klein. De FX3 is er wel in 25 inch maar die wil ik niet, voornamelijk vanwege 3x9 versnellingen.
Veel alternatieven zijn er niet als het gaat om grote fietsen. De cube sl road race past wel en daar zit ik nu serieus aan te denken.
Alternatief zou zijn 2 fietsen, één voor woon-werk en één weekend fiets, ook naar het werk fietsen doe ik graag sportief (ondanks dat dit maar 2 keer 10km is) dus voorkeur voor één fiets.
Precies dit. Heb hier ook overhemd liggen. Was gaat mee wanneer ik niet fietsSander schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:44:
[...]
Waarom leg je geen douchegel, deo en handdoek op je werk en vul je de rest regelmatig aan door 1x in de week wel met grote rugzak te rijden? (zo doe ik het)
En, om heel eerlijk te zijn, als je sommige (groepen) wielrenners ziet, dan snap ik de naam die wij hebben ook wel. Zelfs als inidividuele wielrenner ben ik al een paar keer bijna van de weg gereden door een peleton idioten die vonden dat je als éénling maar door het gras moet omdat zijn net lekker in een ploegentijdritje zitten
En skaters die midden over het fietspad schaatsen met muziek in de oren zodat ze je niet horen als je belt. En vervolgens je de huid vol schelden als je er voorbij vliegt.
En die elektrische fietsen maken het ook niet makkelijker. Voorheen kon je op afstand iemands snelheid nog wel inschatten, maar dat is er ook niet meer bij. Plus dat zich ineens allerlei mensen op het fietspad melden als recreanten, die daar eigenlijk niet echt meer veilig mee om kunnen gaan (slingerend en doof 20 km/u is gewoon niet verantwoord). Voorheen bleven die mensen gewoon thuis....
Neemt niet weg dan ik me in elk geval constant bewust ben dat ik me veel sneller dan gemiddeld verplaats over paden waar ook mensen gebruik van maken die rustig van de omgeving willen genieten en niet rekenen op een idioot die met 35 per uur in hun rug opduikt, of zijn voorrang opeist.
Maar goed, ik heb mezelf een enorm irritante en keiharde electronische bel aangeschaft. Die levert soms wat irritante blikken op, maar ik word wel gehoord.
Eind vorige zomer fietste ik aan de linker kant van de provinciale weg. Moet je weten dat aan beide kanten van de provinciale weg een tweerichtings fietspad loopt (inclusief witte wegmarkering om de fietsbaan te scheiden).GWBoes schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:09:
Afgelopen week ook een bizar gevalletje. Fietste met z'n tweeen en er kwam een man op fiets met hond ons tegemoet. Wij gingen achter elkaar rijden maar kregen alsnog een "Sodemieter op" naar ons hoofd, terwijl me meer ruimte gaven dan een gemiddeld ouder echtpaar en nog echt niet hard reden aangezien we net 400m op weg waren.
Ik kom aangeknald op volle snelheid (want Stravasegment waar ik me wilde verbeteren). Rijdt er een echtpaar breed over het fietspad. Man stopt zelfs, gaat dwars staan om het fietspad te blokkeren. Ik vol in de blokken (was al gaan minderen omdat ik er sowieso niet met volle snelheid langs wilde vliegen). Sta ik stil, gaat die ouwe helemaal full mental hoe ik het verdomme wel niet in mijn kop haalde om aan de verkeerde kant van de weg, klote wielrenners, jeugd van tegenwoordig, respect ver te zoeken, land opgebouwd na de oorlog ditdat zuszo. etc. etc.
Ik hoor dat rustig aan met mijn trademark gefronste wenkbrauwen (want ik ben zeer tolerant en buitengewoon ongeïnteresseerd in conflict). En dien hem van repliek met de opmerking:"Hè, en ik maar denken dat deze kant van de witte streepjes voor mij was en dat u eigenlijk aan die andere kant moest blijven. Wat dom van mij. Maar als u straks aan het einde van deze strook bent, moet u voor de grap eens op dat bord kijken aan het begin. Fijne dag verder!" En ben hem via de berm voorbij gelopen.
Ik gooi het dan maar op dementie. Kan de man ook niets aan doen.
Ja, er tegenin gaan heeft weinig zin. Maar zoals je eerder aangaf snap ik soms inderdaad wel hoe we aan die naam komen. Ik heb zelf de meeste "hekel" aan voetgangers op het fietspad. Die kijken namelijk nooit op of om. Zelfs al lopen ze je tegemoet dan nog zien ze je amper. Als ik al wandel op een fietspad kijk om de zoveel tijd even om. Zeker ook omdat er dan vaak een klein mannetje van 4+ bij is. Maar ook als ik met hem fiets en zelf dus ook niet snel ga en ik bevind mij op een fietspad dan kijk ik ook constant om gewoon om zeker te zijn dat ik het aan zie komen want dan kan ik hem waarschuwen. Maargoed, dat komt dan natuurlijk ook uit het feit dat ik zelf op de racefiets zit en zou willen dat anderen dit ook met enige regelmaat doen.Hoppa! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:03:
[...]
Eind vorige zomer fietste ik aan de linker kant van de provinciale weg. Moet je weten dat aan beide kanten van de provinciale weg een tweerichtings fietspad loopt (inclusief witte wegmarkering om de fietsbaan te scheiden).
Ik kom aangeknald op volle snelheid (want Stravasegment waar ik me wilde verbeteren). Rijdt er een echtpaar breed over het fietspad. Man stopt zelfs, gaat dwars staan om het fietspad te blokkeren. Ik vol in de blokken (was al gaan minderen omdat ik er sowieso niet met volle snelheid langs wilde vliegen). Sta ik stil, gaat die ouwe helemaal full mental hoe ik het verdomme wel niet in mijn kop haalde om aan de verkeerde kant van de weg, klote wielrenners, jeugd van tegenwoordig, respect ver te zoeken, land opgebouwd na de oorlog ditdat zuszo. etc. etc.
Ik hoor dat rustig aan met mijn trademark gefronste wenkbrauwen (want ik ben zeer tolerant en buitengewoon ongeïnteresseerd in conflict). En dien hem van repliek met de opmerking:"Hè, en ik maar denken dat deze kant van de witte streepjes voor mij was en dat u eigenlijk aan die andere kant moest blijven. Wat dom van mij. Maar als u straks aan het einde van deze strook bent, moet u voor de grap eens op dat bord kijken aan het begin. Fijne dag verder!" En ben hem via de berm voorbij gelopen.
Ik gooi het dan maar op dementie. Kan de man ook niets aan doen.
Heb trouwens echt de grootste hekel aan voetgangers die aan de verkeerde kant lopen. Er wordt altijd wel gezegd dat voetgangers tegen het verkeer in moeten lopen "want dan worden ze gezien", maar ik vind dat even een partij kut! Want als je dus ook een fietsende tegenligger hebt dan komt het echt vaak compleet ruk uit. Dan moet je dus niet alleen snelheid minderen want er komt een tegenligger maar nog meer snelheid minderen want je hebt ook nog voetgangers die steeds dichterbij komen en niet aan de kant gaan. Wat mij betreft moeten ze dus OF lekker aan de juiste kant lopen en met het verkeer meelopen OF aan de kant gaan als in even de berm opzoeken.
[ Voor 12% gewijzigd door orange.x op 07-05-2018 13:30 ]
En sowieso wandel je altijd aan 'de verkeerde kant', neem ik aan? Dat is in elk geval wel het veiligste, kan er niemand in je rug rijden, in elk geval. Of althans, die kans is een stuk kleiner.orange.x schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:26:
[...]
Ja, er tegenin gaan heeft weinig zin. Maar zoals je eerder aangaf snap ik soms inderdaad wel hoe we aan die naam komen. Ik heb zelf de meeste "hekel" aan voetgangers op het fietspad. Die kijken namelijk nooit op of om. Zelfs al lopen ze je tegemoet dan nog zien ze je amper. Als ik al wandel op een fietspad kijk om de zoveel tijd even om. Zeker ook omdat er dan vaak een klein mannetje van 4+ bij is. Maar ook als ik met hem fiets en zelf dus ook niet snel ga en ik bevind mij op een fietspad dan kijk ik ook constant om gewoon om zeker te zijn dat ik het aan zie komen want dan kan ik hem waarschuwen. Maargoed, dat komt dan natuurlijk ook uit het feit dat ik zelf op de racefiets zit en zou willen dat anderen dit ook met enige regelmaat doen.
Edit: whahahahaha, ik lees nu je edit pas. Tijdens het hardlopen loop ik altijd aan de verkeerde kant, maar ben daar wel bijzonder dynamisch in. Ik loop ergens waar je niet hoort te lopen, dus ga ik altijd aan de kant.
Het aller, aller vervelendste vind ik echter voetgangers met hond op het fietspad. Van mij mogen ze die allemaal direct executeren. De baasjes uiteraard, niet de honden. Dat zou overdreven zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Hoppa! op 07-05-2018 13:36 ]
P.S. de loop regels zijn los gelaten. Je loopt daar waar het het veiligst is. Als er geen voetpad is.
Precies! Moet zeggen dat ik persoonlijk mij altijd netjes aan de regels (probeer) te houden en relatief defensief fiets. Ik rij niet voor de KOM's en dikke gemiddelden, maar voor m';n plezier.Seriph schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:19:
Wat een intolerantie allemaal. Als we ons allemaal aan de regels houden. De verkeersregels en de fatsoensregels dan gaat het allemaal goed.
Do { Ping } while ( LOL )
Die momenten heb ik ook hoor, als er geen "haast" geboden is ben ik ook een prima gent in het verkeer. Maar plezier halen kan ook uit andere facetten van het fietsenShadow_Agent schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:28:
[...]
Precies! Moet zeggen dat ik persoonlijk mij altijd netjes aan de regels (probeer) te houden en relatief defensief fiets. Ik rij niet voor de KOM's en dikke gemiddelden, maar voor m';n plezier.
Over het algemeen kom ik op voornamelijk brede fietspaden of wegen en heb er dus zo min mogelijk last van. Maar het komt geregeld voor dat juist op de momenten dat het er toe doet net druk is of mensen net niet snel genoeg aan de kant gaan of het niet horen etc. Ik bel ook al een paar keer ruim van te voren. Alleen zoals aangegeven is het wel 2 richtingsverkeer. Het hoeft wat mij betreft niet te betekenen dat alleen de "snelle mensen" zich aan moeten passen aan het langzame verkeer (tenzij het niet anders kan). Zoals aangegeven kijk ik op mijn stadsfiets als ik aan het fietsen ben extra goed om mij heen. Als iedereen dat zou doen zou dat ook een hoop schelen. Plus, als je weet dat je op een smal fietspad rijdt en je bent niet zo snel (oudjes) in manouvreren of aan de kant gaan, ga dan niet naast elkaar fietsen die paar meter.
[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 07-05-2018 14:36 ]
Waar ik me juist aan stoor is al het asociale gedrag dat ik keer op keer ervaar. Mensen zouden inderdaad zich eens wat meer moeten realiseren dat de weg voor iedereen is...
[ Voor 7% gewijzigd door Stoffa op 07-05-2018 14:40 ]
Dit gebeurt niet alleen op fietspaden hoor. Tijd geleden ook bijna een hond aangereden die door de baas losgelaten werd terwijl hij zelf op het voetpad liep naast het fietspad en de hond aan de andere kant van het fietspad. Hond moest dus fietspad en tussenberm oversteken voordat deze weer bij het voetpad was. Soms ook aangelijnd ja. Dan ben je gewoon echt niet aan het opletten.MrAngry schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:42:
Ik mis een beetje de hand in eigen boezem. Misschien kan je dus niet zo hard rijden als je deed op een fietspad waar ook voetgangers hun hond uitlaten. Dan zie je het niet "maar net", maar kan je bellen en heeft de hondeneigenaar tijd om het beest bij te sturen.
Hand in eigen boezem steken is er wel degelijk bij. Gaf al eerder aan dat het soms onhandig is maar gelukkig nog altijd goed gegaan is. Maar een groot deel denkt ook werkelijk alles te kunnen helaas. Oversteken zonder ook maar om te kijken of er wat aankomt etc.
Basis is dat honden natuurlijk sowieso aangelijnd moeten zijn en dat je een volslagen losgeslagen debiel bent als je met een onaangelijnde hond over een bochtig fietspad gaat lopen. Of met een aangelijnde hond die aan de andere kant van het fietspad loopt.MrAngry schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:42:
Ik mis een beetje de hand in eigen boezem. Misschien kan je dus niet zo hard rijden als je deed op een fietspad waar ook voetgangers hun hond uitlaten. Dan zie je het niet "maar net", maar kan je bellen en heeft de hondeneigenaar tijd om het beest bij te sturen.
Dat heeft niets met 'hand in eigen boezem' of 'intolerantie' te maken, maar met je harsens gebruiken.
Ook de reactie op een fietsbel is vaak hetzelfde. Eerst omkijken waar het geluid vandaan komt in plaats van direct reageren. Dan kun je 30 meter van tevoren bellen, maar moet je nog in de ankers. Of het duidelijk wel horen maar niet reageren, want 'die wielrenner moet maar achter ons blijven'.
Een beetje verdraagzaamheid in combinatie met 'leven en laten leven' zou eenieder ten goede komen. Al vrees ik dat de individuele fietser hierbij vaak wordt aangekeken op het gedrag van de grote groepen renners die menen dat ze de lokale Giro aan het rijden zijn.
Sluit me hier bij @Hoppa! aan. Wat ik hier bij jou mis, is dat je je iets minder moraalridderig opstelt. Dergelijke acties van mensen zou je niet recht moeten willen praten.MrAngry schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:42:
Alleen zat hij dus op telefoon te letten en tja dat had ik te laat door.
Midden in de stad hou ik er ook extra rekening mee maar in dit geval was het net buiten de stad en was het gewoon rustig fietspad. ( https://goo.gl/maps/m77svdUkUTk )
Gelukkig zelf geen schade oid dus tja hoop dat hij z'n lesje heeft geleerd.
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 07-05-2018 15:18 ]
Maar je hebt er geen vat op, je kan alleen je eigen gedrag, denkpatronen etc aanpassen. Ik snap dat het wat betweterig overkomt en de eerste keer dat ik bijna op mijn waffel ging door een hondenlijn stond het slaan me ook nader dan het lachen, maar als ik achter mijn toetsenbord zit dan besef ik me dat de fijnste ritten toch degene waren waarin ik niet probeerde ijzer met handen te breken (dwz 35 te rijden op een fietspad met veel andere type weggebruikers.). Je kan in het weekend de sluis bij Muiden oversteken, luid vloekend omdat je een stukje moet lopen vanwege alle mongolen, of je pakt een reepje, een stukje chill, kijkt een bootje, groet een bejaarde en zet de gashendel vol open als je het dorp ruim uit bent.Stoffa schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:51:
[...]
Sluit me hier bij @Hoppa! aan. Wat ik hier bij jou mis, is dat je je iets minder moraalridderig opstelt. Dergelijke acties van mensen zou je niet recht moeten willen praten.
edit: hoezo praat ik die hondeneigenaar z'n aktie recht trouwens? Dat is dus precies wat ik bedoel, jij ziet het als een tegen en voor, een strijd, zeg ik iets tegen jou, dan moet ik wel voor die uitlater zijn. Dat is niet zo.
[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 07-05-2018 14:58 ]
Als je jouw hond goed opvoedt dan hoef je hem niet binnen te hengelen alsof het een dikke vis is.
Bij het fietsen ondervind ik dat mijn conditie wel beter is, ik kan langer doorgaan en ben minder vermoeid achteraf. Ik merk wel dat mijn hartslag niet daalt bij inspanning, maar behoorlijk hoog blijft. Ondanks de hoge hartslag kan ik wel blijven doorgaan zonder te verkrampen enz.
Ik ben een man van 30. Vroeg me af of er nog mensen dit hebben na regelmatig te trainen of moét de hartslag bij inspanning naar beneden? Ik zit gemiddeld vaak rond de 150 - 155 bij een vrij rustig fietstochtje.
Maar het zou ook zeker prettig zijn als iedereen zijn/haar omgeving goed in de gaten houdt. Dus als hondenbezitter kijken of je de hond wel los kan laten lopen of dat de lijn niet over het fietspad gaat. Als racefietser snelheid aanpassen op basis van de situatie. Als "normale" fietser niet appen. Enzovoort, enzovoort. Maar zeker niet op voorhand gaan zeiken op de andere.
Ik zag zaterdag nog langs het Valleikanaal richting Scherpenzeel/Woudenberg iemand een dikke vis binnenhengelen, dat was een beste unit!Seriph schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:07:
Als je jouw hond goed opvoedt dan hoef je hem niet binnen te hengelen alsof het een dikke vis is.
Opzich denk ik dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het geven en nemen is. En ja, soms mislukken daardoor pogingen voor een PR, dat hoort er nu eenmaal bij. Ben gelukkig slechts een paar keer bij een aanrijding betrokken geweest en vooralsnog was het niet mijn fout. Had het anders gekund, altijd. Maar ik denk dat ik voor iedereen spreek dat je altijd wel je best doet om zaken zo goed mogelijk te vermijden maar soms kan je er helaas weinig aan veranderen.

Over de slechte naam van wielrenners: afgelopen zaterdag had ik bijna dit beeld uit eerste hand kunnen ervaren
Ik rij met de auto hier: 80 weg met vrijliggend fietspad. Wielrenners en toertochten maken altijd graag gebruik van de diverse heuvels hier in de omgeving. Zo ook zaterdag, overal wielrenners. Dat is opzich geen enkel probleem, mooie vrijliggende fietspaden en ik fiets hier zelf ook graag
Problematisch werd het pas toen een pelotonnetje van zeker 30 man besloot om zo'n 100 meter voor mijn neus op volle vaart naar links af te slaan. Een solo fietser had best gekund, maar dit ging uiteraard niet passen. Men keek werkelijk niet op of om... Gelukkig hielp stevig remmen en de toeter om een aanzienlijk deel eieren voor hun geld te laten kiezen. De voorste paar die stil stonden waren duidelijk behoorlijk geschrokken, dus hopelijk letten ze in het vervolg zelf ook nog een beetje op
Oh en de wegkapitein die hier voorop reed, mag wat mij betreft gelyncht worden door zijn medefietsers... Dit is echt een gevalletje van opzettelijk in gevaar brengen van je fietsmaten

* Roozzz rijdt het overgrote deel van zijn kilometers solo en bij uitzondering in een groepje van 2-4 man...
If you can see, look. If you can look, observe
Zag deze reactie van je al aankomen. Met opmerkingen als "ik mis de hand in eigen boezem" praat je zijn gedrag wel degelijk recht, of begrijp je de opmerking die je net gebruikt niet? -> (Wie de hand in eigen boezem steekt, zoekt de schuld bij zichzelf). Maw: je vindt dat er een deel van de schuld bij mij ligt want ik zal wel te hard hebben gereden voor het gebied waar ik me in begaf, en daarmee krijgt die arme hondenbezitter de tijd niet zijn geliefde viervoeter terug naar zijn kant van het fietspad te halen.MrAngry schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Maar je hebt er geen vat op, je kan alleen je eigen gedrag, denkpatronen etc aanpassen. Ik snap dat het wat betweterig overkomt en de eerste keer dat ik bijna op mijn waffel ging door een hondenlijn stond het slaan me ook nader dan het lachen, maar als ik achter mijn toetsenbord zit dan besef ik me dat de fijnste ritten toch degene waren waarin ik niet probeerde ijzer met handen te breken (dwz 35 te rijden op een fietspad met veel andere type weggebruikers.). Je kan in het weekend de sluis bij Muiden oversteken, luid vloekend omdat je een stukje moet lopen vanwege alle mongolen, of je pakt een reepje, een stukje chill, kijkt een bootje, groet een bejaarde en zet de gashendel vol open als je het dorp ruim uit bent.
edit: hoezo praat ik die hondeneigenaar z'n aktie recht trouwens? Dat is dus precies wat ik bedoel, jij ziet het als een tegen en voor, een strijd, zeg ik iets tegen jou, dan moet ik wel voor die uitlater zijn. Dat is niet zo.
Ik vind dat inderdaad betweterig, pedant zelfs, vooral omdat je helemaal niet weet hoe hard ik reed (reed 25km/u, ging net door een bocht en daar was meneer met zn hond). De realiteit is dat deze meneer voor iedere fietser, ongeacht snelheid, een gevaar vormde. Opmerkingen als "je kunt geen ijzer met handen breken" zijn dooddoeners die niets afdoen aan de asocialiteit van het gedrag in kwestie.
En waarom ik je vooral zo pedant vind: alles wat ik je hierboven zojuist uitlegde wist je stiekem natuurlijk zelf ook wel (behalve mn fietssnelheid dan
[ Voor 18% gewijzigd door Stoffa op 07-05-2018 15:55 ]
Nee, misschien moet je je eigen post juist eens herlezen. Je legt deel van de schuld bij mij, dat is iets heel anders dan uitleggen dat je niets aan het gedrag gaat veranderen.MrAngry schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:55:
Lees mijn reactie anders eens zonder de laatste paragraaf, die je blijkbaar weer triggert tot een stroman en zelfs een edit om uit te leggen hoe ik het verkeerde spreekwoord gebruik. Je blijft maar oorlog voeren, terwijl ik alleen maar probeer aan te geven dat je echt niets zelf gaat veranderen aan het gedrag van die hondenbezitter. Je kan er alleen maar zelf chiller mee omgaan, op anticiperen etc.
*knip* Schelden is nergens voor nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 07-05-2018 16:24 ]
Iedereen maakt fouten, ik erger me ook regelmatig aan zaken in het verkeer, maar maak zelf ook fouten waarbij ik bij mezelf denk: die persoon wenst me nu ook vanalles toe... En dat is vast geen goeds.
Ik sluit me aan bij wisselwerking: ga lekker fietsen, Het weer is veel te mooi om op een forum te gaan discussieren.
https://www.retro-wielershirts.nl/Beavbusi schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:08:
Weet iemand een adresje waar je oude wielershirts kan kopen voor een leuk prijsje? Wil wel zo'n klassiek pakje aan op de fiets eigenlijk , zoals een La Vie Claire of een Mercatone One
Wat een heerlijk fietsweer. Heb lekker gepeddeld
If it aint fixed, it's broken.
Ben je bekend met de kwaliteit van die winkel? Had hem gevonden maar vond het overkomen als een persoon die op aliexpress dingen inkoopt en verkoopt..Tjebakka schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:16:
[...]
https://www.retro-wielershirts.nl/
Wat een heerlijk fietsweer. Heb lekker gepeddeldWel onwijs jammer dat er nou net op de enige vrije dag van de week slecht(er) weer is voorspeld.
Deze vraag is een beetje ondergesneeuwd. Ten eerste: Je hartslag is super persoonlijk, dus 150-155 zegt niets, voor sommige mensen is dat een brute workout, voor sommige mensen stelt het minder voor.Matey schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:12:
Even een vraagje. Ik fiets heel regelmatig naar het werk (12 km) en kan me in het weekend amuseren met een tochtje van een 30 - 40 km. In de winter heb ik zowat 3x per week telkens cardio gedaan voor minsten 1 à 1.5 gedurende de periode november tot eind april.
Bij het fietsen ondervind ik dat mijn conditie wel beter is, ik kan langer doorgaan en ben minder vermoeid achteraf. Ik merk wel dat mijn hartslag niet daalt bij inspanning, maar behoorlijk hoog blijft. Ondanks de hoge hartslag kan ik wel blijven doorgaan zonder te verkrampen enz.
Ik ben een man van 30. Vroeg me af of er nog mensen dit hebben na regelmatig te trainen of moét de hartslag bij inspanning naar beneden? Ik zit gemiddeld vaak rond de 150 - 155 bij een vrij rustig fietstochtje.
Verder lijk je een verwachting te hebben dat je hartslag zakt bij gelijkblijvende inspanning als je fitter wordt. Dit is wel een beetje zo, maar a) je hebt niet zo heel veel trainingsarbeid achter de rug, dus het effect kan te klein zijn om te meten, en b) kan je meten of je inspanning wel gelijk is gebleven? Ik vermoed van niet (wattage meter), dus dan blijft het bij benaderingen.
Verder allemaal geen issue, aan het begin (van je fitheid) geldt fietsen is fietsen en je bent echt wel fitter geworden, ongeacht van wat je hartslag ervan vind.
Dit. Ik fiets al jaren met een hartslag die ik dan gedurende eerste 1,5 uur van de rit rond de 150-155 houdt. In het begin op de mountainbike, nu sinds 2 jaar op de racefiets.MrAngry schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:26:
[...]
Deze vraag is een beetje ondergesneeuwd. Ten eerste: Je hartslag is super persoonlijk, dus 150-155 zegt niets, voor sommige mensen is dat een brute workout, voor sommige mensen stelt het minder voor.
Verder lijk je een verwachting te hebben dat je hartslag zakt bij gelijkblijvende inspanning als je fitter wordt. Dit is wel een beetje zo, maar a) je hebt niet zo heel veel trainingsarbeid achter de rug, dus het effect kan te klein zijn om te meten, en b) kan je meten of je inspanning wel gelijk is gebleven? Ik vermoed van niet (wattage meter), dus dan blijft het bij benaderingen.
Verder allemaal geen issue, aan het begin (van je fitheid) geldt fietsen is fietsen en je bent echt wel fitter geworden, ongeacht van wat je hartslag ervan vind.
Maar vorig jaar reed ik dan gemiddeld 28 per uur en nu boven de 31. Hartslag hetzelfde, maar inspanning veel hoger. Als ik onder de 150 rijd ga ik niet eens zweten en heb ik niet het gevoel dat ik aan het sporten ben.
Beide broers hebben daarentegen nooit een hoger gemiddelde dan 150 bpm, terwijl we qua fietsen even sterk zijn, dus zelfs binnen de familie enorme verschillen, ik hou het er maar op dat ik een klein hartje heb die wat harder aan de bak moet bij inspanning.. 🙄
Wat ik zelf merk is dat door meer ritten op lagere HR te fietsen, het makkelijker is om op lagere HR te fietsen. Daarentegen heb ik afgelopen weekend ook zonder problemen 1:15 min met gemiddeld 172 gefietst, dat lukte normaal ook wel maar dan was ik kapot, nu had ik het idee nog wel wat langer door te kunnen gaan.
Grappig, zat met dezelfde vraag, fiets nog niet zo lang maar ben wel sportief (altijd 2/3x per week minimaal gesport) en mijn hartslag is ook altijd vrij hoog. Gemiddeld altijd wel minimaal 150-160 en soms gemiddelde 165/170 met pieken van 195 bij sprint. Fiets met iemand die als ik een hartslag heb van 155, hij 120 heeft.. ligt dus niet enkel aan conditie aan de reacties te lezen.Matey schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:12:
Even een vraagje. Ik fiets heel regelmatig naar het werk (12 km) en kan me in het weekend amuseren met een tochtje van een 30 - 40 km. In de winter heb ik zowat 3x per week telkens cardio gedaan voor minsten 1 à 1.5 gedurende de periode november tot eind april.
Inderdaad! Is bij mij ook zo, dat mijn hs altijd hoger is bij een gelijke inspanning. Zit al lang met die vraag, maar is leuk om dit hier te posten en reacties te krijgen.timwijn schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:03:
[...]
Grappig, zat met dezelfde vraag, fiets nog niet zo lang maar ben wel sportief (altijd 2/3x per week minimaal gesport) en mijn hartslag is ook altijd vrij hoog. Gemiddeld altijd wel minimaal 150-160 en soms gemiddelde 165/170 met pieken van 195 bij sprint. Fiets met iemand die als ik een hartslag heb van 155, hij 120 heeft.. ligt dus niet enkel aan conditie aan de reacties te lezen.
Ik weet nog goed als ik jaaaren geleden mijn racefiets kocht en ging fietsen, ik steevast kramp kreeg in mijn benen én me ook heel slecht voelde. Toen zonder hartslagmeter, maar het is wel zo dat ik nu bij een inspanning, heuvel, sprintje, tegenwind, etc sneller herstel.
Ook hartslag in rust is wel ok, overdag zo'n 50 in rust, soms eind de 40. Bij doorstappen gaat ie zelf al richting 100. Is idd relatief en vergelijken is nooit goed zeggen ze, ook niet bij hartslag dus.
Denk dat het vooral belangrijk is dat je je goed voelt bij een inspanning
Ligt aan leeftijd, getraindheid, erfelijkheid, etc. Hoewel getraindheid volgens mij niet eens zo superveel verschil maakt in je hartslag bij een bepaalde inspanning (hoewel je door training meer vermogen zal trappen bij een gelijkblijvende hartslag) maar vooral ook, hoe snel herstel je daar van. Bijvoorbeeld dat het na een stevige sprint eerst 4 minuten duurde voordat je hartslag weer in d1 zat, en dat het nu na 2 minuten is.timwijn schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:03:
Grappig, zat met dezelfde vraag, fiets nog niet zo lang maar ben wel sportief (altijd 2/3x per week minimaal gesport) en mijn hartslag is ook altijd vrij hoog. Gemiddeld altijd wel minimaal 150-160 en soms gemiddelde 165/170 met pieken van 195 bij sprint. Fiets met iemand die als ik een hartslag heb van 155, hij 120 heeft.. ligt dus niet enkel aan conditie aan de reacties te lezen.
En aan je metertjes... vriend van me met wie ik vaak rijd had eerst zo'n sportbandje om z'n pols, lijkt wel of dat ding nooit boven de 100 uit kwam. Nu heeft hij een hartslagband en blijkt ie toch niet met 100 maar met 140 door de duinen te rijden.... Maar het heel persoonlijk, daarom heb je ook hartslagzones (afhankelijk van wie je volgt 3, 5 of 7) want fysiologisch gezien is "d1 == d1" dat dat bij mij 120 is en bij jou 140 doet er niet toe.
Exact expert nodig?
Daar lijkt het wel op, hoewel ik je de shirts van aliexpress best kan aanraden. Voor een tientje geen buil aan te vallen.Beavbusi schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:17:
[...]
Ben je bekend met de kwaliteit van die winkel? Had hem gevonden maar vond het overkomen als een persoon die op aliexpress dingen inkoopt en verkoopt..
Ik heb uitsluitend shirtjes van Aliexpress. Prima kwaliteit, als je een beetje de weg weet. Ik heb ook een aantal bibs van Aliexpress en daar is ook weing mis mee. Onder de € 30,- koop je daar een compleet tenue. Dan moet je geen high-end zeem verwachten in je broek, natuurlijk. En je moet even goed kijken naar de maten.bas-r schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:40:
[...]
Daar lijkt het wel op, hoewel ik je de shirts van aliexpress best kan aanraden. Voor een tientje geen buil aan te vallen.
Maar voor korte ritten is het echt meer dan prima.
Ik heb zowel high-end bibs als bibs van Ali: zelfs voor 4 uur op de fiets zijn de Ali bibs prima. En waar wat je zegt: Opletten met de maten, want het kan nogal eens kleiner uitvallen. Maatje groter voor de zekerheid.Hoppa! schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:48:
[...]
Ik heb uitsluitend shirtjes van Aliexpress. Prima kwaliteit, als je een beetje de weg weet. Ik heb ook een aantal bibs van Aliexpress en daar is ook weing mis mee. Onder de € 30,- koop je daar een compleet tenue. Dan moet je geen high-end zeem verwachten in je broek, natuurlijk. En je moet even goed kijken naar de maten.
www.degroot-it.nl
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar de bibs vind ik zelf allemaal echt heel erg matig. Als je dat naast een duurdere Castelli/Rapha/Assos broek legt, dan is het verschil wel snel duidelijk.
Kan je mij een DM sturen met een goede shop ?Hoppa! schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:48:
[...]
Ik heb uitsluitend shirtjes van Aliexpress. Prima kwaliteit, als je een beetje de weg weet. Ik heb ook een aantal bibs van Aliexpress en daar is ook weing mis mee. Onder de € 30,- koop je daar een compleet tenue. Dan moet je geen high-end zeem verwachten in je broek, natuurlijk. En je moet even goed kijken naar de maten.
Ik fiets daar ook regelmatig en in het weekend mijd ik die omgeving juist door dat soort groepen.Roozzz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:18:
[afbeelding]
Over de slechte naam van wielrenners: afgelopen zaterdag had ik bijna dit beeld uit eerste hand kunnen ervaren![]()
Ik rij met de auto hier: 80 weg met vrijliggend fietspad. Wielrenners en toertochten maken altijd graag gebruik van de diverse heuvels hier in de omgeving. Zo ook zaterdag, overal wielrenners. Dat is opzich geen enkel probleem, mooie vrijliggende fietspaden en ik fiets hier zelf ook graag![]()
Problematisch werd het pas toen een pelotonnetje van zeker 30 man besloot om zo'n 100 meter voor mijn neus op volle vaart naar links af te slaan. Een solo fietser had best gekund, maar dit ging uiteraard niet passen. Men keek werkelijk niet op of om... Gelukkig hielp stevig remmen en de toeter om een aanzienlijk deel eieren voor hun geld te laten kiezen. De voorste paar die stil stonden waren duidelijk behoorlijk geschrokken, dus hopelijk letten ze in het vervolg zelf ook nog een beetje opMaar ik wist weer precies waarom ik (ook als wielrenner) zo'n hekel heb aan die grote groepen op de fiets (ook als ik er zelf in mee fiets). Het stukje eigen verantwoordelijkheid op de weg is meteen ver te zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die solo rijdt dit zo gedaan zou hebben.
Oh en de wegkapitein die hier voorop reed, mag wat mij betreft gelyncht worden door zijn medefietsers... Dit is echt een gevalletje van opzettelijk in gevaar brengen van je fietsmaten
* Roozzz rijdt het overgrote deel van zijn kilometers solo en bij uitzondering in een groepje van 2-4 man...

Fiets nu zelf al jaar of 14 en ook al best wat jaren met hartslagmeter. Als een ding niet te vergelijken is met anderen dan is het hartslag. Je kan alleen hartslag van jezelf vergelijken met jezelf. Bij ons groepje hadden 2 gasten meer een sporthart dus hun standaard hartslag lag veel lager in vergelijk met de rest. Maar hun piekhartslag ook, hun omslag ook etc. Dus in dat opzicht zegt het niet zoveel. Je kan natuurlijk als je die gegevens hebt wel nagaan, achteraf, of zij dan ook op hun omslagpunt zaten / "het moeilijk hadden" of totaal niet. Maar dan moet je dus wel die gegevens weten.
En verder zijn er nogal wat factoren die zaken kunnen beinvloeden. Ben je vermoeid bijvoorbeeld dan is het lastiger om je hartslag omhoog te krijgen. Wil niet zeggen dat je dan niet meer goed kan fietsen, maar dan is het geen goede indicator direct. Afgelopen zomer in de Vogezen namelijk op de 2e dag een stuk lagere hr gehaald maar er niet direct minder hard om geklommen.
Toevallig pas mijn batterij vervangen maar gisteren deed mn band weer moeilijk met meten dus heb hem vrijwel aan het begin al afgedaan en meegenomen. Moet zeggen dat het ook prima kan zonder band. Ik kan ondertussen vrij goed aanvoelen welke hr ik ongeveer heb. Maar was ook wat vermoeid, de beentjes wilden niet echt omhoog trappen.
Overigens wat ook echt helpt is afwisselend fietsen. Als je alleen maar ritjes van 60km lafjes rijdt (bij wijze van) dan zal je ineens heel veel moeite hebben met een ritje van 60km wat een stuk inspannender is. Maar ook geldt dat als je vooral veel vlak hard rijdt je dus ook moeite hebt met heuvelop. Of als je alleen maar heuvelop rijdt je weer wat moeite hebt met vlak hard rijden etc. Variatie is in dat opzicht wel belangrijk en rust minstens net zo.
En je maximale hartslag zal niet veel dalen door te trainen. Echter zal je bij een betere conditie met dezelfde hartslag meer vermogen leveren (powermeter). Maar je zult vooral merken dat na een inspanning je hartslag sneller daalt naar je rust hartslag.MrAngry schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:26:
[...]
Deze vraag is een beetje ondergesneeuwd. Ten eerste: Je hartslag is super persoonlijk, dus 150-155 zegt niets, voor sommige mensen is dat een brute workout, voor sommige mensen stelt het minder voor.
Een automobiliste zag mij niet aankomen en strok stevig op precies toen ik op het fietspad voor haar
reed. Gelukkig remde ik al goed af voordat ik het voorrangs fietspad overstak, maar kwam alsnog op haar zachte BWM moterkap terecht en vervolgens zijdelings op het asfalt.
Het ging allemaal heel snel, maar wat is het toch verdomd lastig om liggend uit je keo-look pedalen te komen. Al met al viel het behoorlijk mee. Geen verwondingen en de schade aan mijn fiets is beperkt gebleven tot een kras op mijn voorvork en een kleine slag in het wiel.
De automobiliste was een beetje ontdaan, maar heeft wel netjes haar gegevens achtergelaten en aangegeven de kosten te willen vergoeden.
Het ergste is dat ik morgen mijn fiets een dag moet missen wanneer hij bij de fietsenmaker is.
[ Voor 1% gewijzigd door Storm-Fox op 08-05-2018 10:52 . Reden: verhaal minder dramatisch gemaakt :) ]
PSN: StormFox81
Gelukkig is het relatief goed afgelopen. Kijk ook goed je frame na op scheurtjes op de lassen.Storm-Fox schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:30:
Na bijna 9000 veilige strava km's ben ik gisterochtend verongelukt door een aanrijding met een auto.
Een automobiliste zag mij niet aankomen en strok stevig op precies toen ik op het fietspad voor haar
reed. Gelukkig remde ik al goed af voordat ik het voorrangs fietspad overstak, maar kwam alsnog op haar zachte BWM moterkap terecht en vervolgens zijdelings op het asfalt.
Het ging allemaal heel snel, maar wat is het toch verdomd lastig om liggend uit je keo-look pedalen te komen. Al met al viel het behoorlijk mee. Geen verwondingen en de schade aan mijn fiets is beperkt gebleven tot een kras op mijn voorvork en een kleine slag in het wiel.
De automobiliste was een beetje ontdaan, maar heeft wel netjes haar gegevens achtergelaten en aangegeven de kosten te willen vergoeden.
Het ergste is dat ik morgen mijn fiets een dag moet missen wanneer hij bij de fietsenmaker is.
Overigens doet het woord 'verongelukt' in je eerste zin voorkomen dat je het niet overleefd hebt, wat gelukkig wel het geval is...
Oef sterkte, maar fijn dat je er goed bent afgekomen.Storm-Fox schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:30:
Na bijna 9000 veilige strava km's ben ik gisterochtend verongelukt door een aanrijding met een auto.
...
Wel mooi dat je ondanks dat je verongelukt bent, wel nog dit kon postte
RIPStorm-Fox schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:30:
<knip>
Maar even serieus, gelukkig ben je er goed vanaf gekomen! Door zelf goed op te letten en te anticiperen is je veel schade (persoonlijk en qua materiaal) bespaard gebleven gelukkig.
Do { Ping } while ( LOL )
Mijn Caad 10 heeft een carbon voorvork en die lijkt helemaal in orde te zijn.coelho schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:44:
[...]
Gelukkig is het relatief goed afgelopen. Kijk ook goed je frame na op scheurtjes op de lassen.
Overigens doet het woord 'verongelukt' in je eerste zin voorkomen dat je het niet overleefd hebt, wat gelukkig wel het geval is...
Ja, ik kan beter verongelukt aanpassen naar val.
Dankzij liveleak.com heb ik mijzelf zo geprogrammeerd dat ik altijd rekening houd met
het meest slechte scenario en dat ik dus heel goed het verschil weet tussen voorrang hebben
en daadwerkelijk voorrang krijgen. Helaas lukt niet niet altijd om oogcontact met de
automobilst te bevestigen waardoor je in deze gevallen altijd vaart moet verminderen.
Bij bussen, tractoren en vrachtwagens ben ik nog voorzichtigeren en laat die bij twijfel toch
voor gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door Storm-Fox op 08-05-2018 11:01 ]
PSN: StormFox81
Omdat ik het nogal hoog vond, heb ik mij vorig jaar laten testen. En de conclusie was dat ik een goeie conditie heb, maar van nature een vrij hoge hartslag, maar dat ik verder helemaal gezond ben.
Dus zoals al eerder opgemerkt, je hartslag vergelijken met iemand anders is eigenlijk compleet onzin. Bijvoorbeeld, een van mijn vaste fietsmaatjes heeft regelmatig een lagere max hartslag, dan mijn gemiddelde, terwijl we niet echt voor elkaar onderdoen. Bij hem gaat de hartslag ook simpelweg niet hoger
Precies!borft schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:35:
Hartslag blijft een interessante. Ik kan makkelijk een ritje rijden met een gemiddelde van 170 (ik ben 38). Bij sprintjes kan ik ook makkelijk de 200 aantikken. Meestal gaat mijn gemiddelde aan het eind van het seizoen omlaag, en zeker bij langere afstanden (150+ km) zal het eerder in de buurt van de 150 liggen dan de 170.
Omdat ik het nogal hoog vond, heb ik mij vorig jaar laten testen. En de conclusie was dat ik een goeie conditie heb, maar van nature een vrij hoge hartslag, maar dat ik verder helemaal gezond ben.
Dus zoals al eerder opgemerkt, je hartslag vergelijken met iemand anders is eigenlijk compleet onzin. Bijvoorbeeld, een van mijn vaste fietsmaatjes heeft regelmatig een lagere max hartslag, dan mijn gemiddelde, terwijl we niet echt voor elkaar onderdoen. Bij hem gaat de hartslag ook simpelweg niet hoger
Een nog wel relevante factor is de range die je hebt van omslagpunt tot max hartslag. Want vanaf het omslagpunt verbruik je alleen nog maar koolhydraten en geen vetten meer dus je directe energievoorraad wordt daardoor voor 100% aangeboord. Als je max hartslag 190 zou zijn en je omslag ligt bij 166 dan zit je vanaf 87,4% van de max inspanning op koolydraten. Maar ligt je omslagpunt op 176 bijvoorbeeld dan zit je pas boven een inspanning van 92,6% op alleen koolhydraten. In the end kan je dus mogelijk wat langer "genieten" van meer inspanning omdat je voorraad koolhydraten minder snel opraakt.
Correct me if I'm wrong
[ Voor 83% gewijzigd door Kluus op 08-05-2018 12:46 ]
Hello fellow humans
Dat is uitputting dan wel niet goed hersteld. Zou een paar dagen rust pakken.joint_me schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:32:
Ik heb dit weekend een rit gemaakt van 170km, het laatste gedeelte was het sowieso erg moeilijk om mijn hartslag omhoog te krijgen.
Havana was me voor.
Wil je vergelijken dan is een powermeter de enige optie. Watt per kilo, nauwkeuriger wordt het niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Noxa op 08-05-2018 13:57 ]
Wel goed voor je gemiddelde hartslaghavana schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:47:
Dat heet vermoeidheid.
Hello fellow humans
Dit topic is gesloten.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.