Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 111 Laatste
Acties:
  • 630.460 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-12-2024
Zijn er mensen bekend met het merk Guerciotti? Ik rij momenteel op een Cadex CFR-4 (afmontage 105 met buiscommandeurs, kan goed 15 jaar oud zijn) waar op den duur een hoop onderhoud bij komt kijken maar dat is hij eigenlijk niet echt meer waard (destijds voor €160 op de kop getikt). Dus ik ben voorzichtig rond aan het kijken met een budget van rond de €750. Wil deze zomer een aantal amakeurkoersen gaan rijden in de Ardennen/Pajottenland/Henegouwen (woon in Brussel) dus daarom op zoek naar iets serieuzer. Kwam daarbij een tweedehands Guerciotti Cartesio tegen (carbon, Ultegra, Mavic Aksium wielen) uit 2017, jaar op gekoerst. Iemand ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://scontent.fbru1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/31445054_10156429576174445_5486739700125933839_n.jpg?_nc_cat=0&oh=c0b73239bbf60aef65fe2ab932a933c2&oe=5B5B15A8

Een Basso Astra (Ultegra met Vuelta Super Lite wielen) is een ander alternatief in dezelfde prijsklasse.

Of zeggen jullie fiets die Cadex af dit seizoen, spaar nog even door en koop tegen de winter een afgeprijst nieuw model met een iets ruimer budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:29
Vrijdag kwam ik er na 200 meter achter dat ik niet kon schakelen. Mijn Di2 batterij bleek volledig leeg te zijn terwijl ik hem een paar weken geleden nog helemaal opgeladen had. Kwartiertje aan de lader gehangen en gelukkig wel een rondje (60km) kunnen fietsen.

Dezelfde avond nog volledig opgeladen, maar helaas kom ik er zojuist achter dat de batterij weer leeg is. Lijkt dus een kapotte Di2 batterij. Fiets (Canyon Endurace) is minder dan 1 jaar oud dus maar even contact opnemen met Canyon om dit op te laten lossen. Gelukkig zit het service centrum hier om de hoek (Eindhoven)

Di2 is super als het werkt, maar als je door dit soort dingen stil komt te staan is het wel balen. Stil komen te staan kan uiteraard ook gebeuren met mechanisch schakelen, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 10:40
Brammel schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:07:
Vrijdag kwam ik er na 200 meter achter dat ik niet kon schakelen. Mijn Di2 batterij bleek volledig leeg te zijn terwijl ik hem een paar weken geleden nog helemaal opgeladen had. Kwartiertje aan de lader gehangen en gelukkig wel een rondje (60km) kunnen fietsen.

Dezelfde avond nog volledig opgeladen, maar helaas kom ik er zojuist achter dat de batterij weer leeg is. Lijkt dus een kapotte Di2 batterij. Fiets (Canyon Endurace) is minder dan 1 jaar oud dus maar even contact opnemen met Canyon om dit op te laten lossen. Gelukkig zit het service centrum hier om de hoek (Eindhoven)

Di2 is super als het werkt, maar als je door dit soort dingen stil komt te staan is het wel balen. Stil komen te staan kan uiteraard ook gebeuren met mechanisch schakelen, maar toch...
Vriend had dit laatst tijdens een autoritje waarbij achteraf bleek dat een van de shifters blijkbaar constant ingedrukt werd.. dus iets lag tegen het knopje. En dat dat mogelijk reden was. Misschien bij jou het geval bij wegzetten/ophangen dat je stuur ergens tegen leunt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RalphvR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-02-2024
Meld mij hier ook maar weer eens.

Sinds de kerstmaanden heb ik met regelmaat op Marktplaats rondgespeurd naar een nieuwe racer. Wensen: Italiaans (gevoelskwestie, waarbij mijn voorkeur met name naar Bianchi uitging), degelijke groepset en goed onderhouden. Zoeken naar de juiste fiets was lastiger dan gedacht: het aanbod in mijn maat was niet bijster groot en de fietsen waar mijn voorkeur naar uitging waren ofwel buiten mijn budget (Carbon, maar dan wel rond de 1500 euro) dan wel goedkoop maar zeer oude modellen of slecht onderhouden.

Uiteindelijk ben ik de volgende Bianchi Impulso tegengekomen:

Afbeeldingslocatie: https://www.instative.com/wp-content/uploads/2018/04/bianchi.png

In mijn ogen een prachtige fiets voor het geld (750 euro). Mijn vorige fiets was net te groot voor me waardoor de zitpositie van deze fiets een verademing voelt. Shifters en derailleur achter zijn Ultegra, daarover niets te klagen. De wielset (Miche Race 707) is ook top.

Enige aanpassing die ik binnenkort wil gaan maken is ten aanzien van de headset. De toren aan spacers ga ik afbouwen zodat de zit nog net wat racier wordt.

ps. de 'simple' boven die fiets is een muursticker bij mij op kantoor, waar ik de fiets uiteraard even moest showen. Voor het geval iemand zich afvraagt waarom dat op de foto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 17:07
Voor de mensen waarbij geld van ondergeschikt belang is aan comfort is de miniFumpa Pump misschien nog een mooie pomp voor onderweg. https://www.fumpapumps.com/

Opladen via USB en onderweg voldoende power voor 2 bandjes.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
lijkt mij vrij lomp vergeleken met een CO2 patroon en met $139 inderdaad ook te duur. Blijf wel bij CO2 met minipompje als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:31
BartNL schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:21:
lijkt mij vrij lomp vergeleken met een CO2 patroon en met $139 inderdaad ook te duur. Blijf wel bij CO2 met minipompje als backup.
De constante invasie van elektrische apparaten bij het fietsen mag wmb ook wel stoppen. Niet alles hoeft een (USB)snoer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
ook dat, laatst geteld dat ik theoretisch al maximaal 10 batterijen op de fiets heb en praktisch gezien meestal 7.... 😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:48
RalphvR schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:59:
In mijn ogen een prachtige fiets voor het geld (750 euro). Mijn vorige fiets was net te groot voor me waardoor de zitpositie van deze fiets een verademing voelt. Shifters en derailleur achter zijn Ultegra, daarover niets te klagen. De wielset (Miche Race 707) is ook top.
In elk geval een mooie fiets. Ziet er vanuit de verte uit als een prettig karretje.
Heb je specifiek voor een triple gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:29
orange.x schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:59:
[...]

Vriend had dit laatst tijdens een autoritje waarbij achteraf bleek dat een van de shifters blijkbaar constant ingedrukt werd.. dus iets lag tegen het knopje. En dat dat mogelijk reden was. Misschien bij jou het geval bij wegzetten/ophangen dat je stuur ergens tegen leunt?
Nee, helaas. Specifiek op gelet en hangt helemaal vrij van obstakels. Denk dat de batterij niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 21:14

Sinds de kerstmaanden heb ik met regelmaat op Marktplaats rondgespeurd naar een nieuwe racer. Wensen: Italiaans (gevoelskwestie, waarbij mijn voorkeur met name naar Bianchi uitging), degelijke groepset en goed onderhouden. Zoeken naar de juiste fiets was lastiger dan gedacht: het aanbod in mijn maat was niet bijster groot en de fietsen waar mijn voorkeur naar uitging waren ofwel buiten mijn budget (Carbon, maar dan wel rond de 1500 euro) dan wel goedkoop maar zeer oude modellen of slecht onderhouden.

Uiteindelijk ben ik de volgende Bianchi Impulso tegengekomen:

[afbeelding]

Enige aanpassing die ik binnenkort wil gaan maken is ten aanzien van de headset. De toren aan spacers ga ik afbouwen zodat de zit nog net wat racier wordt.

ps. de 'simple' boven die fiets is een muursticker bij mij op kantoor, waar ik de fiets uiteraard even moest showen. Voor het geval iemand zich afvraagt waarom dat op de foto staat.
Mooie bianchi hoor! Altijd al een zwak voor bianchi gehad, wie weet komt er ooit nog eens 1.
Hier is wel wat moois van te maken hoor, ik krijg bijna zin om er mee aan de slag te gaan. Stukje je bij beetje opknappen. Spacer toren inkorten, dan gelijk die garmin mount en bel er af en een hidemybell er op. Stuur lint verversen, setje strakke bidon houders er op. Tzt een keer een zwart zadel en zwarte bekabeling en je bent een heel eind. Om het af te toppen een setje hoge velgen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 18:27
Zaterdag rondje IJsselmeer gefietst en nog nooit zo erg meegemaakt met vliegjes op de dijk :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/2pSIkp2bI0ikJD_R98KNX0uLFHobBG5Dx1FBYvW0v8c-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/QYXqp4SRtUvQCqlYoLRik4vw6nxqixXQmQjlyTNUTAA-2048x1152.jpg

Normaal zie je wel eens van die wolkjes met vliegjes hangen, nu hing er gewoon een mistbank met vliegjes zegmaar.
Leek wel een hagelbui waar je doorheen moest fietsen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 18:11
Noxa schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:46:
[...]

Mooie bianchi hoor! Altijd al een zwak voor bianchi gehad, wie weet komt er ooit nog eens 1.
Hier is wel wat moois van te maken hoor, ik krijg bijna zin om er mee aan de slag te gaan. Stukje je bij beetje opknappen. Spacer toren inkorten, dan gelijk die garmin mount en bel er af en een hidemybell er op. Stuur lint verversen, setje strakke bidon houders er op. Tzt een keer een zwart zadel en zwarte bekabeling en je bent een heel eind. Om het af te toppen een setje hoge velgen ;).
Same here. Ik wil er ooit nog 1. Deze heeft een korte opfrisbeurt nodig en dan is het zeker een mooi karretje.
DDX schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:51:
Zaterdag rondje IJsselmeer gefietst en nog nooit zo erg meegemaakt met vliegjes op de dijk :

[afbeelding]

[afbeelding]

Normaal zie je wel eens van die wolkjes met vliegjes hangen, nu hing er gewoon een mistbank met vliegjes zegmaar.
Leek wel een hagelbui waar je doorheen moest fietsen.
Oh man. Wat een zooi. Gewoon langs de dijk viel het wel mee voor mij gisteren maar ze zaten dus allemaal daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:41
@DDX dat zijn wel heel veel vliegjes. Ik heb dit jaar nog niet zo veel last van vliegjes gehad. Komt misschien ook doordat ik buiten woon-werk verkeer nog niet veel ritten heb gemaakt.
Vrijdag kon ik wel een keer een niet woon-werk verkeer gerelateerde rit doen. Fiets uiteindelijk toch lekkerder zonder een rugtas met kleding en dergelijke. Was toch wel enigszins verbaasd dat ik relatief stabiel door kon rijden met een aardige snelheid https://www.strava.com/activities/1534877712

Wat is jullie ervaring trouwens met fietsclubs. Is dat met name voor de gezelligheid of zijn er ook clubs (niet wedstrijd gerelateerd) waar er gericht getraind wordt? Ik fiets nu meestal solo (wat ik ook erg prettig vind), maar wil ook wel eens kijken of gerichte (groeps)training kan helpen bij het beter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:14
wisselwerking schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:53:
Wat is jullie ervaring trouwens met fietsclubs. Is dat met name voor de gezelligheid of zijn er ook clubs (niet wedstrijd gerelateerd) waar er gericht getraind wordt? Ik fiets nu meestal solo (wat ik ook erg prettig vind), maar wil ook wel eens kijken of gerichte (groeps)training kan helpen bij het beter worden.
Ik ben inmiddels 3 jaar lid van zo'n brede club en ik heb het reuze naar m'n zin. Naast het sociale aspect, is het een fijne manier van trainen waarbij je structuur krijgt en daarnaast allerhande tools worden aangereikt om verder te verbeteren, zoals reizen, clinics, trainingsmiddelen. In onze club alles verenigd is van wedstrijdrijders tot recreanten, ik vind dat super, want je kan je op die manier vrij bewegen al naar gelang je hoofd naar staat.

Vorig jaar lekker intensief meegetraind met de wedstrijd rijders, maar zelf geen wedstrijden gereden. Dit jaar peddel ik een beetje mee met de recreanten als ik mezelf een paar uurtjes los kan wurmen uit het jonge gezin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 08:30
Had jij niet een fiets van magnesium? Of haal ik nu twee forumleden door elkaar?

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

wisselwerking schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:53:

Ervaring met fietsclubs heb ik nog niet echt, ben wel bezig met informeren.
De meeste grotere clubjes delen de fietsavonden in op niveau. Hier in Hengelo hebben ze dus 4-5 niveaus (van 25km/u tot 35+ kruissnelheid)
Elke groep heeft een ervaren trainer/instructeur en zal gedurende de rit enkele dingen trainen.

Ik fiets de laatste 2-3 weken met een fietsmaatje, en merk dat het tempo al gelijk hoger ligt dan wanneer ik alleen fietste, als ik alleen fiets dan vind ik het soms niet erg als ik iets inkak. Met een groepje of buddy heb je toch net iets meer een stok achter de deur om even iets extra te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-05 10:03

McMiGHtY

- burp -

Afgelopen donderdag nog even door de Lidl gelopen voor wat boodschapjes..voetpomp gevonden, schijnen weer wielrenweken te zijn, en voor 7 euro meegelopen. Even getest, voor die 7 euro werkt die geweldig.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 04-05 19:22

Crazy D

I think we should take a look.

Anoniem: 35872 schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:34:
Ik fiets de laatste 2-3 weken met een fietsmaatje, en merk dat het tempo al gelijk hoger ligt dan wanneer ik alleen fietste, als ik alleen fiets dan vind ik het soms niet erg als ik iets inkak. Met een groepje of buddy heb je toch net iets meer een stok achter de deur om even iets extra te geven..
Met het risico dat je net weer even teveel geeft :) Ik fiets vrijwel altijd alleen, als ik met anderen fiets ligt het eraan met wie, maar vaak gaat het er dan net wat harder aan toe dan in mijn eentje. Waardoor ik in de verkeerde zone terecht kom qua training... Ik heb overigens ook wel gekeken om toch bij een fietsclub aan te melden, maar voor de doordeweekse avonden vind ik het onhandig dan heb ik liever volledige vrijheid wanneer ik ga fietsen. En in het weekend vertrekken ze vaak erg vroeg terwijl ik liever wat later begin...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Anoniem: 35872 schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:34:
[...]

Ervaring met fietsclubs heb ik nog niet echt, ben wel bezig met informeren.
De meeste grotere clubjes delen de fietsavonden in op niveau. Hier in Hengelo hebben ze dus 4-5 niveaus (van 25km/u tot 35+ kruissnelheid)
Elke groep heeft een ervaren trainer/instructeur en zal gedurende de rit enkele dingen trainen.

Gek genoeg heb ik het dus andersom, als ik alleen fiets kan ik veel 'dieper' gaan dan met iemand samen :?

Zal wel weer iets psychisch zijn, gekke kronkel in m'n hoofd ofzo :+

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 30-04-2018 10:54 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 22:44

Lulukai

God's gift to women

Shimano zegt dat de nieuwe 105 beschikbaar zal zijn vanaf juni, wanneer kan je dan realistisch verwachten dat fietsfabrikanten die gaan aanbieden op hun nieuwe modellen?
http://www.sport.be/cycli...le.html?Article_ID=829968

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Lulukai schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:57:
Shimano zegt dat de nieuwe 105 beschikbaar zal zijn vanaf juni, wanneer kan je dan realistisch verwachten dat fietsfabrikanten die gaan aanbieden op hun nieuwe modellen?
http://www.sport.be/cycli...le.html?Article_ID=829968
In het najaar komen de nieuwe modellen vaak uit dus dan lijkt me ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, beetje koffiedik kijken maar meestal worden vanaf september de modellen voor het komende jaar gepresenteerd.

Edit: domme vraag maar ik moet een nieuwe klemband bestellen voor m'n voorderailleur, en de maten waarin die dingen komen (28.6/31.8/34.9), zijn dat binnenmaten net als voor je zadelpen, ja toch :?

[ Voor 29% gewijzigd door Sjoewe op 30-04-2018 11:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05 12:11
Gisteren met mijn stalen ros de Philippe Gilbert Clasic gereden in de Ardenen. Vorige jaar had ik er een krenk opzitten met 54/45, maar dat trokken mijn benen niet met 15%. Dus dit jaar gereden met 54/39 en dat ging al een stuk beter :) Alleen het slechte wegdek valt mij daar altijd tegen, er zijn een paar schroefjes los getrild :p Zeker een aanrader om te rijden, genoeg uitdaging.

Afbeeldingslocatie: https://tinyimg.io/i/tRlY42R.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Crazy D schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:44:
[...]

Met het risico dat je net weer even teveel geeft :) Ik fiets vrijwel altijd alleen, als ik met anderen fiets ligt het eraan met wie, maar vaak gaat het er dan net wat harder aan toe dan in mijn eentje. Waardoor ik in de verkeerde zone terecht kom qua training... Ik heb overigens ook wel gekeken om toch bij een fietsclub aan te melden, maar voor de doordeweekse avonden vind ik het onhandig dan heb ik liever volledige vrijheid wanneer ik ga fietsen. En in het weekend vertrekken ze vaak erg vroeg terwijl ik liever wat later begin...
Soms is het goed om iets teveel te geven ;).
sapphire schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:53:
[...]

Gek genoeg heb ik het dus andersom, als ik alleen fiets kan ik veel 'dieper' gaan dan met iemand samen :?

Zal wel weer iets psychisch zijn, gekke kronkel in m'n hoofd ofzo :+
Bij mij komt vaak het gemak om de hoek kijken, ik ben ook een slechte motivator voor mezelf. :+
Met een buddy of een clubje heb ik persoonlijk net dat extra zetje om nog even aan te zetten, of een klimmetje op 100% te pakken.
Daarnaast vind ik het iets gezelliger/veiliger, niet dat je constant moet praten, maar vind het fijn als er iemand in de buurt is die je kan helpen.
Heb vorig jaar ook een wielrenner van het asfalt geschraapt die alleen fietste (ik kwam er voorbij met de auto). Die lag er dus al 20 minuten met een sleutelbeen fractuur en een zware hersenschudding.. Telefoon kapot door de val..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:40

Kluus

Gang is alles

Die nieuwe 105 groep komt mij wel goed uit, zat er net over te denken om mijn 3x11 woon-werk en slecht-weer fiets met Ultegra 6500 om te gaan bouwen naar een moderne 2x11 groep. Alleen nu de twijfel voor de nieuwe 105 (die vind ik er wel erg strak uit zien) of kijken wat de prijzen van de 5800 groepsets gaan doen de komende tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Anoniem: 35872 schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:30:
Soms is het goed om iets teveel te geven ;).
Klopt, van de week weer 2 zware dagen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@allen bedankt voor de reacties met betrekking tot fietsclubjes. Aanvullende vraag. Trainen jullie gericht. Zo ja, waarom. En zo nee, waarom niet. Ik train tot nu toe helemaal niet. Ik zie elke rit als een leuke mogelijkheid om even te fietsen. Voor tochten zoals AGR of Limburgs mooiste (of vergelijkbaar qua inspanning) hoef ik niet te trainen aangezien ik daar met mijn woon-werk conditie wel "mee kan komen". Kan dus heel goed zijn dat het bij mij daar ook bij blijft, maar af en toe komt de vraag even bij mij naar boven .

@Hydra je kunt die vraag beter stellen in Het grote fietscomputer topic

[ Voor 6% gewijzigd door wisselwerking op 30-04-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
wisselwerking schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:18:
Die kende ik niet, thanks!

[ Voor 83% gewijzigd door Hydra op 30-04-2018 16:41 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:22
Trainen jullie gericht. Zo ja, waarom.
Ja, ik train gericht, HR en powermeter. Maar alleen op de racefiets. Beperkte tijd beschikbaar, stuk efficiëntie. Daarnaast een bovenmatige interesse in de werking van het lichaam en alle getallen die daar uit voort komen. Op die manier bewust bezig met fietsen. Maakt het voor mij ook leuk, zeker als je op een gegeven moment alle rondjes van minder dan 2 uur fietsen uur rondom m'n woonplaats wel hebt gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Simonsters op 30-04-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb vorig seizoen bewust met de wedstrijdgroepen mee getraind, dat was veelal op intervallen gestoeld. Dus flink naar de getver iedere keer, plus veel leuke “spelletjes” gedaan op basis van wedstrijdsituaties: ontsnappen uit het peloton, sprinttrein aantrekken, terugkomen in de groep etc. Lekker veel afwisseling dus, en duidelijk ook iets dat je niet snel alleen kan/wil doen op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Sjoewe dat klinkt erg leuk. Ik zal eens in de buurt (Groningen) rond gaan kijken. Iemand nog tips voor een "serieuzere" fietsclub? Eerste die mij zo te binnen schiet is de Kannibaal in Peize, maar misschien dat er nog andere opties zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Oh enne, lekker gescoord vandaag op Marktplaats :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hnrdnhSl.jpg

Tijd voor een sleuteldagje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:48
Sjoewe schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:11:
Edit: domme vraag maar ik moet een nieuwe klemband bestellen voor m'n voorderailleur, en de maten waarin die dingen komen (28.6/31.8/34.9), zijn dat binnenmaten net als voor je zadelpen, ja toch :?
Als je bedoelt: binnenmaten net als voor je zadelpenKLEM, dan inderdaad.
Voor de zekerheid even meten met een schuifmaat of kijken wat er op de oude klem staat.

binnenmaten net als een zadelpen, is lastig (maar niet dom hoor! ;) ), want van een zadelpen is alleen de buitenmaat relevant voor de passing in je frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Ik wil over aantal weken op vakantie met de auto en zat te denken om de racefiets mee te nemen om in Frankrijk 1 of meerdere cols mee te pakken. We willen een roadtrip door Europa doen. Hebben jullie dit eens gedaan, zo ja welke en waarom die col. Ik wil graag de mooiste kunnen afstrepen aangezien ik er niet snel heen ga ivm afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Wat ligt op de route van je roadtrip? Vogezen, Alpen, Pyreneen? Als ik gewoon iets moest noemen zou ik voor de Mt Ventoux gaan, schitterende omgeving, ook wat mooie dorpjes (chateauneuf du pape) en steden(avignon) op rij afstand voor de cultuur

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Laatst online: 31-10-2023
MrAngry schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:18:
Wat ligt op de route van je roadtrip? Vogezen, Alpen, Pyreneen? Als ik gewoon iets moest noemen zou ik voor de Mt Ventoux gaan, schitterende omgeving, ook wat mooie dorpjes (chateauneuf du pape) en steden(avignon) op rij afstand voor de cultuur
Waarschijnlijk eerst richting Normandie en dan naar het zuiden van Frankrijk en door naar Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Dan heb je ze wel behoorlijk voor het uitkiezen. Ventoux nog steeds een goede optie,Izoard & Agnel als je door de bergen Italie in wilt, Rond Alpe d'huez kan ook (Galibier, Glandon), soort snoeppot daar. Ik zou zelf de Ventoux & omgeving doen en dan lekker over Nice naar Italie rijden, die kust is echt winning. Kan je in Italie gelijk een stukje Milan - San Remo aftikken (Poggio bv).

Hou er rekening mee dat de Ventoux wel echt een beest van een klim is, enige training vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

In de Pyreneeen zou je dan nog de Tourmalet en Hautacam kunnen meepikken.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 01-05-2018 07:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:36
Wat ik als tip zou mee willen geven is om ook te kijken naar fietsverhuur.. voor mij is een roadtrip iedere dag of iedere x dagen een stuk met de auto rijden waarbij dus ook continu die fiets of achterop staat of op het dak staat. Als je daarop vertrouwd dat hij niet weg wordt gehaald of je vind het niet irritant dan is er niets aan de hand. Als je tijdens die roadtrip slechts 1 a 2 dagen wil gaan fietsen, scheelt het een hoop moeite om alleen je pedalen en fietskledij mee te nemen. Niets zo flexibel waar je kunt gaan fietsen maar ook niet de lasten van 2-3 weken een fiets meeleuren voor 1-2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:13

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij is www.klimtijd.nl (gemaakt door een paar gasten die ook aan de basis van wintersporters.nl staan) wel een goede site, zeker voor Nederland en Frankrijk. Een van de makers (Rogier) woont in de Alpen en heeft volgens mij zijn werk gemaakt van dingen doen in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:40

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

McMiGHtY schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:57:
[...]

Afgelopen donderdag nog even door de Lidl gelopen voor wat boodschapjes..voetpomp gevonden, schijnen weer wielrenweken te zijn, en voor 7 euro meegelopen. Even getest, voor die 7 euro werkt die geweldig.
Ik heb enige jaren geleden ook een pomp van de LIdl gehaald en bij de 5e keer de band oppompen knalde het ventieldeel volledig uit elkaar doordat er iets afbrak. Het gevolg was een vliegend projectiel (onderdeel) dat ergens aan de andere kant van de schuur tegen de muur knalde. Ik weet zeker als dat in m'n oog was gekomen, ik nu blind was. :X

Daarna een nieuw er op,gezet en geen problemen meer gehad. De pomp zelf doet z'n ding prima :)

U bent gewaarschuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Klimtijd is idd een fijne site, maar ik vind dat de beoordelingen (duimpjes) bij de klimmen niet echt accuraat zijn. Vorig jaar de Semnoz gefietst, dat is een toffe klim om te doen, maar die krijgt van KT maar één duimpje.

Terwijl dat is echt nergens op gebaseerd. De Forclaz krijgt er dan opeens vier, terwijl het daar dan weer stikt van het verkeer.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoewe op 01-05-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:40

Shadow_Agent

Leuke discussie over fietsclubjes/fietsmaatjes trouwens. Ik fiets zelf voornamelijk alleen (Groningen) maar vind het ook wel leuk om in een klein groepje of met z'n 2'en/4'en te fietsen. In Groningen zit Spaak, kwam dit toevallig recentelijk tegen. Iedere zondag en zaterdag om half 10 (dacht ik) een tochtje ;) Zelf nog niet geweest maar klonk interessant :) Iemand ervaringen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
wisselwerking schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:18:
@allen bedankt voor de reacties met betrekking tot fietsclubjes. Aanvullende vraag. Trainen jullie gericht. Zo ja, waarom. En zo nee, waarom niet. Ik train tot nu toe helemaal niet. Ik zie elke rit als een leuke mogelijkheid om even te fietsen. Voor tochten zoals AGR of Limburgs mooiste (of vergelijkbaar qua inspanning) hoef ik niet te trainen aangezien ik daar met mijn woon-werk conditie wel "mee kan komen". Kan dus heel goed zijn dat het bij mij daar ook bij blijft, maar af en toe komt de vraag even bij mij naar boven .

Ja, trainen wel of niet en waarom is meestal persoonlijke aangelegenheid en kijk vooral dus naar wat je zelf zou willen doen of wilt bereiken. Als je met je basisconditie goed uit de voeten komt dan is het voor je conditie geen must.
Ik zelf train eigenlijk nooit. Ik hou gewoon van fietsen en soms heb ik zin om snel te fietsen en soms niet. De afgelopen jaren ben ik wel veel meer gaan fietsen, ook met slecht weer. Maar dat zal tov anderen hier alsnog relatief zijn (2017 7500km). Voor dit jaar ben ik voornemens om aan een lokale ronde mee te doen waar ik vorig jaar 7e werd en nu op het podium wil komen. Dus ik ben zo vroeg als kon begonnen met het meerijden van wedstrijdtrainingen van een club in de buurt. En het is bijzonder hoe snel je lichaam zich aanpast aan andere inspanningen. Goed, met 7500km in de benen en al jaren "ervaring" op de fiets met zowel afzien als gemak rondrijden zit de basis natuurlijk wel heel snor. Maar hoe relatief gemakkelijk het dan ineens lijkt te gaan dat je over 70km goed 40km/h gemiddeld rijdt is behoorlijk verrassend.
Dus mijn doel voor dit jaar is vrij duidelijk afgebakend en doe dan ook specifiek daarvoor de trainingen. Daarnaast doe ik eigenlijk geen krachttraining of dat soort dingen en ik zou meer op mijn eten moeten letten. Maar dat is dan dus ook gelijk mijn manco :P Al is zo'n ronde relatief vlak en maakt een kilootje niet ZO snel groot verschil.
Waarschijnlijk ga ik ergens in de komende jaren de Marmotte rijden, ik denk op eigen houtje met 1 of 2 anderen. Dat is nog wel een rit die op mijn todo list staat maar vergt ook weer een beetje andere training. Vooral gewicht speelt daar een rol. Maargoed. In de afgelopen jaren al wel wat ervaring opgedaan met het opfietsen van meerdere ook zware cols op een dag dus qua totaal hoogtemeters schrikt het mij niet echt af. Het zal neerkomen op een goede planning en bevoorrading. Maar misschien ook wel met een georganiseerd weekje. Moet dat nog even bekijken.

Al met al komt het er op neer dat je in algemene zin "beter" wilt worden. Dat kan op stravasegmenten zijn, dat kan in de bergen zijn, tijdens wedstrijdje. Het hangt er vanaf hoe serieus je daar zaken voor aan de kant wilt schuiven. Maar ik denk wel dat bovenal geldt dat je er plezier in moet hebben, anders wordt het ook een lastige taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-05 09:56
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Kan deze fiets kopen voor 450. Lijkt mij een goede deal. Moet alleen een nieuwe ketting op zo te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Beavbusi schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:18:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Kan deze fiets kopen voor 450. Lijkt mij een goede deal. Moet alleen een nieuwe ketting op zo te zien ;)
Keer ander stuurlintje en zadel (ben zelf niet zo op wit zadel en stuurlint) en je hebt denk ik een prima fiets ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 30-04 13:44
orange.x schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:17:
[...]

Waarschijnlijk ga ik ergens in de komende jaren de Marmotte rijden, ik denk op eigen houtje met 1 of 2 anderen. Dat is nog wel een rit die op mijn todo list staat maar vergt ook weer een beetje andere training. Vooral gewicht speelt daar een rol. Maargoed. In de afgelopen jaren al wel wat ervaring opgedaan met het opfietsen van meerdere ook zware cols op een dag dus qua totaal hoogtemeters schrikt het mij niet echt af. Het zal neerkomen op een goede planning en bevoorrading. Maar misschien ook wel met een georganiseerd weekje. Moet dat nog even bekijken.
Dat valt ook allemaal wel mee hoor... Ik heb hem 2 jaar geleden met 95 kilo gefietst en haalde ook goud.. En het aantal mensen wat zwaarder was dan ik scheelde echt niet zoveel met het aantal mensen wat lichter was...

Ik ben geen topsporter, dus ga echt mijn Tony reep niet laten liggen om 1 of 2 kilo lichter te zijn.. Ik beweeg meer dan genoeg, dus moet ook goed aanvullen >:)

Verder zeggen de kilo's ook niet zoveel, ik ben misschien wel net zo zwaar als een aantal jaar geleden, maar mijn lichaamsbouw is wel heel anders met minder vet en meer spieren.

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 01-05-2018 13:24 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
Ik kan deze voor 800 overnemen:
https://www.2dehands.be/f...sempre-pro-420793765.html

Modeljaar 2015, heeft vorig jaar niet gereden maar heeft startklaar op een volgwagen gestaan en heeft daarom regulier onderhoud gehad. Lijkt me een goede deal en aan de (recente) foto's te zien een goed onderhouden fiets - wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ziet er netjes uit. Hou wel rekening met een nieuwe cassette, zit nu 14-28 op.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 19:45

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

nare man schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:25:
Ziet er netjes uit. Hou wel rekening met een nieuwe cassette, zit nu 14-28 op.
Ik rij zelf 50-34 met een 14-28 hierdoor kan ik eigenlijk alles op het vlak (brabant dus relatief weinig wind) op het buitenblad rijden en in limburg/alpen kom ik overal boven op het binnenblad. Bevalt me prima. Met een 52-36 lijkt me dat ook best okay.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
Ik woon in Brussel en rij vaak in heuvelachtig gebied ten zuiden van de stad dus ik vermoed dat dat niet zo'n groot probleem zal zijn inderdaad. Dank voor de feedback!

[ Voor 7% gewijzigd door tomtom137 op 01-05-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik moet morgen voor werk naar een ander deel van het land en wil morgenavond een rondje fietsen als ik daar toch moet overnachten. Nu voor de eerste keer mijn racefiets in de auto gedaan. Zo makkelijk als ik het achterwiel wissel om deze op mijn Tacx te zetten, zo lastig ging het voorwiel. Alleen de snelspanner los was niet voldoende, ik moest ook de stelschroef zeker 5 volledige rotaties geven voordat het wiel eruit kon. Nadere inspectie leerde dat er een soort van kommetje zit waar de as invalt en alleen de snelspanner is niet voldoende om hier overheen te komen. Als ik dan zie hoe snel ze op TV een wiel wisselen, ben ik benieuwd of zij met frames zonder zo'n kommetje rijden.

Moet ik bij het terugplaatsen nog proberen om de veertjes binnen of juist buiten de vork te houden? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 00:00
Ja, die lipjes zijn extra veiligheid en zijn vziw afgeslepen bij de Pro's voor 't snel verwisselen. De veertjes let ik zelf nooit op, gaat vanzelf goed in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

coelho schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:40:
Ik moet morgen voor werk naar een ander deel van het land en wil morgenavond een rondje fietsen als ik daar toch moet overnachten. Nu voor de eerste keer mijn racefiets in de auto gedaan. Zo makkelijk als ik het achterwiel wissel om deze op mijn Tacx te zetten, zo lastig ging het voorwiel. Alleen de snelspanner los was niet voldoende, ik moest ook de stelschroef zeker 5 volledige rotaties geven voordat het wiel eruit kon. Nadere inspectie leerde dat er een soort van kommetje zit waar de as invalt en alleen de snelspanner is niet voldoende om hier overheen te komen. Als ik dan zie hoe snel ze op TV een wiel wisselen, ben ik benieuwd of zij met frames zonder zo'n kommetje rijden.

Moet ik bij het terugplaatsen nog proberen om de veertjes binnen of juist buiten de vork te houden? Of maakt dat niet uit?
Die nippels zijn er voor de veiligheid, dat je voorwiel er niet uit kan vallen als de snelspanner los zit ofzo. Bij profs vijlen ze die nog wel eens weg geloof ik, maar als je wat handigheid krijgt gaat dat aandraaien ook wel snel hoor ;).

Die veertjes zijn bedoeld om de snelspanner gecentreerd in je wiel te houden, zo is je wiel makkelijker in te steken doordat de snelspanner niet iets te veel naar links of rechts zit. Die vallen altijd goed, hier hoef je niet op te letten zo lang de kleine kant (ze zijn conisch) aan de binnenkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-05 10:21
Die veiligheidslipjes werd vroeger weggeslepen bij de profs, echter is dat sinds enkele jaren verboden door de UCI.

[ Voor 3% gewijzigd door roda_djavulen op 02-05-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Voor diegenen die overstappen naar schijfremmen op de racefiets (en MTB), ben geduldig met inremmen! Mijn nieuwe fiets maakte zo'n lawaai dat ik 'm bijna in de greppel had gegooid. Inrempoging 32 bleek de juiste te zijn, daarna 0 geluid meer :) Tip voor mensen met net zo weinig geduld als ik! Ik ben verder onder de indruk van de remgevoeligheid, en die zou alleen maar toe moeten nemen.

Daarnaast heb ik nu nog een dubbelzijdige power meter, weten jullie of er een goede (gratis) tool is om hier wat analyse op los te laten? Strava lijkt vooralsnog alleen het totaal weer te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
I-King schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:32:
Daarnaast heb ik nu nog een dubbelzijdige power meter, weten jullie of er een goede (gratis) tool is om hier wat analyse op los te laten? Strava lijkt vooralsnog alleen het totaal weer te geven.
GoldenCheetah

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 02-05-2018 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:54
I-King schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:48:
Ja, die lipjes zijn extra veiligheid en zijn vziw afgeslepen bij de Pro's voor 't snel verwisselen. De veertjes let ik zelf nooit op, gaat vanzelf goed in mijn ervaring.
Kleine correctie, de lipjes mogen sinds 2013 niet meer afgeslepen worden door ploegen aangesloten bij de UCI :

Artikel 1.3.002:

"A licence holder is not authorised to modify, in any way, the equipment given by the
manufacturer used in competition."

http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rulesandregulation/18/30/80/1-GEN-20180329-E_English.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
orange.x schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:17:
[...]

... heel verhaal...

Al met al komt het er op neer dat je in algemene zin "beter" wilt worden. Dat kan op stravasegmenten zijn, dat kan in de bergen zijn, tijdens wedstrijdje. Het hangt er vanaf hoe serieus je daar zaken voor aan de kant wilt schuiven. Maar ik denk wel dat bovenal geldt dat je er plezier in moet hebben, anders wordt het ook een lastige taak.
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie. En ik kan mij helemaal vinden in jouw afsluitende alinea. Plezier staat bij mij voorop. Bovendien heeft thuisfront (gezin) de hoogte prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
wisselwerking schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:48:
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie. En ik kan mij helemaal vinden in jouw afsluitende alinea. Plezier staat bij mij voorop. Bovendien heeft thuisfront (gezin) de hoogte prioriteit.
Overigens is plezier hebben iets totaal anders dan genieten vind ik :P Van afzien kan ik namelijk ook genieten. Bij mijn vorige clubje mensen waar ik geregeld mee reed kwam genieten meestal neer op fietsen op voor mij geen handige tijden en onderweg rustig aan doen of ergens een x wat drinken of eten op een tochtje van nog geen 80km bijvoorbeeld. Dat was voor mij dan ook weinig genieten :D
DoubleP38 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:15:
Kleine correctie, de lipjes mogen sinds 2013 niet meer afgeslepen worden door ploegen aangesloten bij de UCI :
Artikel 1.3.002:

"A licence holder is not authorised to modify, in any way, the equipment given by the

http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rulesandregulation/18/30/80/1-GEN-20180329-E_English.PDF
Kwestie van tijd dus dat leveranciers de lipjes niet meer op hun frames plaatsen voor de pro's. Al vraag ik me af of je zo'n lipje nog nodig hebt als je bijvoorbeeld met discs en thru-axles rijdt..

[ Voor 35% gewijzigd door orange.x op 02-05-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
DoubleP38 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:15:
[...]

Artikel 1.3.002:

De vraag zal dan zijn of de lipjes ook verplicht op moeten zitten, of dat er vorken te leveren zijn die deze niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
djlinsen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:18:
[...]

Ik rij zelf 50-34 met een 14-28 hierdoor kan ik eigenlijk alles op het vlak (brabant dus relatief weinig wind) op het buitenblad rijden en in limburg/alpen kom ik overal boven op het binnenblad. Bevalt me prima. Met een 52-36 lijkt me dat ook best okay.
Kun je wat meer vertellen over hoe jou dat bevalt? Ik zit zelf ook te denken om met deze setup te gaan rijden. Ik rijd nu 50-34 en 11-32 en rijd meestal 50-20 of 50-18, dan krijg je ook een mooie kettinglijn. Bij 50-34 en 14-28 zit er alleen helemaal geen overlap - en wel een heel groot gat - tussen de bladen. Bij 11-32 heb je meer overlap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
nare man schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:17:
Kun je wat meer vertellen over hoe jou dat bevalt? Ik zit zelf ook te denken om met deze setup te gaan rijden. Ik rijd nu 50-34 en 11-32 en rijd meestal 50-20 of 50-18, dan krijg je ook een mooie kettinglijn. Bij 50-34 en 14-28 zit er alleen helemaal geen overlap - en wel een heel groot gat - tussen de bladen. Bij 11-32 heb je meer overlap.
Hier heb ik vorig jaar met 50/36 gereden en 12-23 (10s) gereden en dan merk je inderdaad wat overlap. Meestal reed ik vlak ook nog wel op de 36 en dan 14 alleen als het echt harder gaat, of in afdaling, schakelde ik pas naar buitenblad. Het ligt er een beetje aan hoe sterk / zwaar je bent en of je met die combi dus goed omhoog kan. Was met mijn gewicht van 82kg niet zo'n probleem om met de 36/19-21 de Grand Ballon in de Vogezen op te rijden, maar dat hangt sterk af of je van spinnen houdt of liever wat lagere cadans pakt.

Nu rij ik met een 53/39 en kan eigenlijk bijna alles op mijn 39 rijden voor de normale ritjes en qua klimmen. Zou nog een keer naar een 12-25 achter kunnen omdat ik dan qua verzet overeen kom met de 36/23. Maar buitenblad is wederom voor afdaling of bij wedstrijdtraining waar het toch altijd versnellen is ruim boven de 40 tot 50. Dus dan raak je je binnenblad ook niet meer aan.

Het is dat ik niet wist van 52/36, maar dat begint redelijk mainstream te worden en ik denk dat dat voor veel mensen een prima uitkomst is omdat je met 11s veelal een 12-28 of 11-28 of zelfs tot 32 achter kan gaan. Dus dat hele "compact" zal mogelijk wel kunnen verdwijnen zodat je alleen nog 52/36 overhoudt en speelt met je cassette voor je verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:43
Ik rij nu met 52/36 icm een 11-25 op het vlak, ga ik serieus klimmen dan zet ik er een 11-32 op. Ik heb niets aan die 32 in de omgeving van Utrecht.

Voor op het vlak is 11-25 prima en als het moet kan ik er overal in Nederland wel mee boven. Ik rij regelmatig in groepen en solo, en ik heb niet het idee iets te missen. Het was even zoeken na het overschakelen van de 11-28, maar na een paar weken was ik gewend.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ik zou graag zien dat Shimano eens wat andere cassetteverhoudingen zou gaan produceren in plaats van altijd maar met die 11 te beginnen. Zelfs cassettes die met 12 beginnen zijn zeer zeldzaam; alleen de 12-25 (of je moet bereid zijn > EUR 150,-- te betalen voor een Dura-Ace 12-28).

Maak gewoon eens een 13-28 en/of zorg ervoor dat we wat makkelijker verschillende voorbladen kunnen combineren. 50/39 zou voor Nederland ideaal zijn, maar dat werkt bij veel mensen helaas niet vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zit komende week in Drenthe (omgeving Schoonloo), en zit in dubio: MTB of racefiets?

Locals met tips? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik zou voor ATB gaan. Route van Gieten (te combineren) met Grolloo in de buurt. Maar oefenen op klinkers kun je daar in die buurt ook vast wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-05 09:56
Ik ga zometeen een fiets halen die geen pedalen heeft. Wat zijn goede schoenen/pedalen voor beginners? Als iemand tips heeft voor andere kledij: Helm, kleding en andere benodigdheden hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Beavbusi schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:05:
Ik ga zometeen een fiets halen die geen pedalen heeft. Wat zijn goede schoenen/pedalen voor beginners? Als iemand tips heeft voor andere kledij: Helm, kleding en andere benodigdheden hoor ik dat graag :)
Bepaal eerst een budget. Kun je het vervolgens zo duur maken als je zelf wil. Zonder budget is het wat lastig adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

SPD-SL 105 pedalen zijn goed en kosten relatief weinig. Schoenen zijn heel persoonlijk. Sidhi schoenen vallen bijvoorbeeld smal en Specialized weer breed.
Ga eens bij de Aldi of Lidl kijken. Hebben geregeld aanbiedingen. Anders de Decathlon. Ook spot goedkoop en prima voor een beginner

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Voor alle beginners-kleding, helm, schoenen etc. lekker naar de Decathlon gaan. Pedalen komen in een paar standaarden, maar meest gebruikelijk voor racefiets zijn pedalen voor Shimano SPD-SL schoenplaatjes. Die zijn er van 3 tientjes tot 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

havana schreef op zondag 29 april 2018 @ 07:35:
Ik vind de GP4000S2 ook overschat. De achterband wordt snel vierkant (op zich niet erg, heeft iedere band) maar gaat dan ook merkbaar slecht rijden (zoekerig, alsof je lek rijdt).
Dat is exact het gevoel wat ik de laatste weken heb met mijn GP4000s2 achterband. Alsof je lek rijdt. In de bochten spoort hij prima maar op het rechte stuk is het naar rijden. Ze zijn al behoorlijk vierkant maar nog niet versleten...
Dacht dat ik gek was....maar ben dus niet de enige

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33

Vos

AFCA

BreadFan schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:58:
Ik zit komende week in Drenthe (omgeving Schoonloo), en zit in dubio: MTB of racefiets?

Locals met tips? :P
Kibbelkoele/Sleen is ook mooie MTB route. Ligt enigszins in de buurt (12/13 km)

Kan je beide niet meenemen? ;) Omgeving is ook voor de racefiets erg mooi. En naast klinkers vind je ook wel kasseien :p.

[ Voor 101% gewijzigd door Vos op 02-05-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Niet helemaal een wielren vraag maar ik denk (hoop) dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden.

Ik wil één fiets waarmee ik zowel woon werk-verkeer kan doen als in het weekend een stuk rijden. Een paar jaar terug had ik een trek FX 7.5 en die was perfect, snel op het werk en in het weekend kon als ik mijn best deed kon ik nog wel meekomen met de sportieve fietsers op een racefiets. Fiets verkocht toen ik naar het buitenland ging.

De huidige opvolger van de FX 7.5 die ik toen had is nu de trek FX4 sport. Mooie fiets met één probleem, is er niet in 25 inch. Ik heb gepast en hij is te klein. De FX3 is er wel in 25 inch maar die wil ik niet, voornamelijk vanwege 3x9 versnellingen.

Veel alternatieven zijn er niet als het gaat om grote fietsen. De cube sl road race past wel en daar zit ik nu serieus aan te denken.

Alternatief zou zijn 2 fietsen, één voor woon-werk en één weekend fiets, ook naar het werk fietsen doe ik graag sportief (ondanks dat dit maar 2 keer 10km is) dus voorkeur voor één fiets.

Kan een wielrenfiets een alternatief zijn? Verschil tussen een fitness bike en racefiets is een iets comfortabeler zit en recht stuur maar buiten dat weet ik niet of er andere verschillen zijn (spatborden e.d komen ook niet op mijn eventuele fitnessfiets), volgens mij hebben ze ook hetzelfde vele onderhoud nodig. Is een race fiets degelijk genoeg om dagelijks te gebruiken? Iemand hier ervaring mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:32

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Hoppa! Vandaag mijn eerste Gran Fondo voltooid :). Waarvan de helft dikke wind tegen, maar dat mag de pret niet drukken. Hier de rit

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Lekker tempo voor je eerste 100+!

@[Roland] Misschien is een cyclocross fiets iets voor je? Ik heb toevallig nu een CX model gekocht, puur om op de weg te gaan gebruiken, máár wel in najaar/winter de mogelijkheid te hebben wat dikkere (comfortable) bandjes te kunnen monteren. Je kunt ook spatbordjes monteren en door de kortere zit, zit je sowieso iets comfortabeler.

Qua snelheid zal ik nog moeten zien, maar het gewicht is niet veel zwaarder dan een andere racefiets met schijfremmen. Het model dat ik gekocht heb heeft alleen een 'relaxter' balhoofdbuis, maar ik moet zien of en hoe ik dat ga merken bij de wegritten. Ik rij dan nu ook standaard met 28mm banden, dat is ook weer stukje comfort en qua snelheid zal dat voor mijn doelen niet zo'n grote impact hebben. Let wel, dit zit voor mij nog in de experimentfase, ik kan nog geen uitspraken doen of dit nu echt werkt zoals ik 't bedacht heb :)

[ Voor 93% gewijzigd door I-King op 02-05-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
Ik ben begonnen (en rij nog steeds) met Keo Look Classic pedalen, die kosten je 4 tientjes, in en uitklikken gaat heel gemakkelijk en vlot. Qua prijsstelling (incl. plaatjes) (en ik neem aan qua comfort) zeer vergelijkbaar met SPD-SL, doen voor zover ik weet weinig voor elkaar onder. Decathlon maakt verder inderdaad prima kleding (Btwin lijn). Voor schoenen was ik desalniettemin geneigd iets meer geld uit te trekken, omdat ik een prettig zittende schoen vooral bij lange ritten essentieel vind.

[ Voor 10% gewijzigd door tomtom137 op 02-05-2018 23:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Vergeet geen budget in te plannen voor een meting voor plaatsing van je plaatjes, welke ook. Geen idee waar je woont maar ik was er in Barneveld bij Velometric 40 voor kwijt. Bij mijn nieuwe schoenen laat ik ze altijd even plaatsen en neem dat dus als kosten mee. Daarna kan je op basis van de geplaatste plaatjes de volgende weer zelf op de goede plek krijgen.

Misschien weten anderen dat: maar zijn de 3 gaten + horizontale streepjes een soort ‘standaard’ die op iedere schoen dus in verhouding op dezelfde plek zouden moeten staan? Ik neem gemakshalve aan van niet, maar als dat wel zo zou zijn dan maakt het plaatsen bij nieuwe schoenen wel iets makkelijker.

Maargoed, goedgeplaatste plaatjes voorkomt bij voorbaat een hoop ellende van knieklachten tot meer!

@[Roland] eens met @I-King, een cx’er zou het handigste zijn denk ik. Meest veelzijdig standaard gezien. Kan net als elke stadsfiets ook wat ruiger terrein aan. Zou je uiteindelijk besluiten om meer op de weg te willen racen dan kan je nog altijd een 2e wielset met gladdere banden nemen. Moet je misschien even naar het stuur kijken. Een racefietsstuur zou ik eerder nemen dan een MTB-like.

[ Voor 15% gewijzigd door orange.x op 03-05-2018 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
orange.x schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 07:36:
[...]

Vergeet geen budget in te plannen voor een meting voor plaatsing van je plaatjes, welke ook. Geen idee waar je woont maar ik was er in Barneveld bij Velometric 40 voor kwijt. Bij mijn nieuwe schoenen laat ik ze altijd even plaatsen en neem dat dus als kosten mee. Daarna kan je op basis van de geplaatste plaatjes de volgende weer zelf op de goede plek krijgen.

Misschien weten anderen dat: maar zijn de 3 gaten + horizontale streepjes een soort ‘standaard’ die op iedere schoen dus in verhouding op dezelfde plek zouden moeten staan? Ik neem gemakshalve aan van niet, maar als dat wel zo zou zijn dan maakt het plaatsen bij nieuwe schoenen wel iets makkelijker.

Maargoed, goedgeplaatste plaatjes voorkomt bij voorbaat een hoop ellende van knieklachten tot meer!

@[Roland] eens met @I-King, een cx’er zou het handigste zijn denk ik. Meest veelzijdig standaard gezien. Kan net als elke stadsfiets ook wat ruiger terrein aan. Zou je uiteindelijk besluiten om meer op de weg te willen racen dan kan je nog altijd een 2e wielset met gladdere banden nemen. Moet je misschien even naar het stuur kijken. Een racefietsstuur zou ik eerder nemen dan een MTB-like.
Ik zou die €40 in eerste instantie lekker in je zak laten, ze neutraal monteren en er nooit meer naar omkijken als je geen klachten krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
MrDry schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:20:
[...]

Dat is exact het gevoel wat ik de laatste weken heb met mijn GP4000s2 achterband. Alsof je lek rijdt. In de bochten spoort hij prima maar op het rechte stuk is het naar rijden. Ze zijn al behoorlijk vierkant maar nog niet versleten...
Dacht dat ik gek was....maar ben dus niet de enige
Ik vind het echt vreselijke banden. Ik begrijp ook echt niet dat mensen zo enthousiast kunnen zijn over de GP's. Ze worden geroemd omdat ze het beste compromis zouden zijn, maar ik vind ze echt waardeloos sturen. Op mijn vorige racefiets had ik de Mavic Yksion Elite Race liggen en dat is echt een veel en veel fijnere band.

Op mijn huidige liggen gewoon de standaard Giant bandjes nog en zelfs die vind ik een stuk prettiger fietsen dan de GP's. De Gp's vind ik gevoelloos en ik heb er nooit vol mee door de bocht gedurfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik vind GP's ook niks. Ze liggen nu nog om mijn Endurace, waar ze standaard op kwamen, maar als ze op zijn dan worden het gewoon weer Fortezza's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
nare man schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:24:
Ik vind GP's ook niks. Ze liggen nu nog om mijn Endurace, waar ze standaard op kwamen, maar als ze op zijn dan worden het gewoon weer Fortezza's.
Ik heb dan weer iets tegen Vredestein. Zoveel fietsers, zoveel meningen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
nare man schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:24:
Ik ben benieuwd naar de Fortezza Duralite. Rijd je daar toevallig op, of op de Senso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 19:45

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

nare man schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:17:
[...]

Mij bevalt het goed, Ik rij eigenlijk altijd met een cadans van rond de 100 en met de 14 kom je dan tot 45km/uur
Voor mij is dat meer dan ruim voldoende, Boven de 45 in een afdaling hoef ik ook niet zo nodig bij te trappen.
Op het vlak rij ik alles op de 50, Kan me voorstellen dat je bij flink wind tegen of langdurig vals plat inderdaad de overlap mist, die omstandigheden kom ik echter zelf maar heel weinig tegen. Voorheen reed ik 52/39 en dan juist wel met een 11 waardoor ik in normale omstandigheden alles op het binnenblad kon rijden. het kwam echter steeds vaker voor dat ik bleef wisselen tussen binnen en buitenblad, en dat vond ik maar irritant. Vandaar dat ik de boel veranderd heb. Misschien over een tijdje als ik weer wat harder kan rijden dat ik weer overstap naar een andere cassette. 50/34 bevalt me dus danig goed dat ik daar denk ik niet meer vanaf stap.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Afgelopen winter voor het eerst, en behoorlijk wat, uren op Zwift gemaakt op een Tacx Flux. Hier veel gebruik gemaakt van de 'Workouts' om gericht te kunnen trainen - en de afwisseling er een beetje in te houden. Nu het weer mooier weer is ga ik natuurlijk niet meer binnen zitten. Ik denk echter wel dat ik er baat bij heb om de lange duurritten te blijven afwisselen met wat meer 'structuur' en geplande intensieve stukken.

Sinds een aantal weken heb ik een power meter, dus ook buiten kan ik nu gerichter trainen. Ik heb echter niet meer de mooie kant-en-klare workouts van Zwift voor mijn neus, dus zal zelf wat meer moeten gaan improviseren. Daarnaast ben je buiten natuurlijk onderdeel van het verkeer, en kun je niet altijd je plan/structuur goed aanhouden.

Hoe pakken jullie in de buitenlucht gerichte trainingen (power based) aan? Of is dat echt een winterseizoen dingetje en is het nu meer een beetje 'spelen met de omgeving'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
MrAcid schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:48:
Afgelopen winter voor het eerst, en behoorlijk wat, uren op Zwift gemaakt op een Tacx Flux. Hier veel gebruik gemaakt van de 'Workouts' om gericht te kunnen trainen - en de afwisseling er een beetje in te houden. Nu het weer mooier weer is ga ik natuurlijk niet meer binnen zitten. Ik denk echter wel dat ik er baat bij heb om de lange duurritten te blijven afwisselen met wat meer 'structuur' en geplande intensieve stukken.

Sinds een aantal weken heb ik een power meter, dus ook buiten kan ik nu gerichter trainen. Ik heb echter niet meer de mooie kant-en-klare workouts van Zwift voor mijn neus, dus zal zelf wat meer moeten gaan improviseren. Daarnaast ben je buiten natuurlijk onderdeel van het verkeer, en kun je niet altijd je plan/structuur goed aanhouden.

Hoe pakken jullie in de buitenlucht gerichte trainingen (power based) aan? Of is dat echt een winterseizoen dingetje en is het nu meer een beetje 'spelen met de omgeving'?
Strava heeft workouts

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dank, maar die zijn zo inflexibel en onduidelijk als wat. :)

Daarnaast is mijn vraag vooral gericht op het praktisch uitvoeren van workouts op de weg, maar wellicht had ik dat niet duidelijk opgeschreven.

1. Hoe doen jullie dat tussen verkeer/stoplichten/bochten en gewoon in zijn algemeenheid een beetje oplettend rijden. :)
2. Wat zijn goeie/praktische (power/FTP-based) workouts om te doen (doel = TT, Ironman).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

MrAcid schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:18:

Daarnaast is mijn vraag vooral gericht op het praktisch uitvoeren van workouts op de weg, maar wellicht had ik dat niet duidelijk opgeschreven.

1. Hoe doen jullie dat tussen verkeer/stoplichten/bochten en gewoon in zijn algemeenheid een beetje oplettend rijden. :)
2. Wat zijn goeie/praktische (power/FTP-based) workouts om te doen (doel = TT, Ironman).
1. Beetje nadenken over de route. Gister met een omweg (warming up + blok rustige duur) naar een park gereden waar ik een rondje van een km of 9 kan maken. Wel 4 haakse bochten erin dus dat onderbreekt een treshold blok wel even maar ja dat is dan maar niet anders. Ik reed m op m'n Garmin met vaste tijd ingesteld, je kunt ook een blok net zolang laten duren tot je op de ronde knop drukt, dan kun je het iets beter uitkienen wanneer je een stevig blok ingaat.

2. Geen idee, ik heb op dit moment een coach die schema voor me maakt. Maar je kunt natuurlijk de schema's uit Zwift overnemen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 18:11
Ik weet niet waar je in Nederland je woont maar ik heb een dijk waar ik op kan gassen en dan kan ik nog een beetje bochten maken. In de polder heb ik een aantal superlange, rechte wegen welke erg verkeersluw zijn. Alleen bestemmingsverkeer. Daar kan je zo hard of zacht als je wilt. Zijn wel hele saaie wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
Vraagje, wat hoever fietsen jullie door met velgen? Mijn velg van met name mijn voorwiel begint een beetje hol te worden na ca. 25K km. Is misschien een millimeter metaal verdwenen denk ik, maar in ieder geval meer dan genoeg om de slijtage indicatoren te laten verdwijnen. Tijd voor een nieuwe velg? nieuwe wielen? of kan ik hier nog makkelijk mee doorfietsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JLBBxmR8bQhTnzEU80cxKqWV/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Hielko schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:52:
Vraagje, wat hoever fietsen jullie door met velgen? Mijn velg van met name mijn voorwiel begint een beetje hol te worden na ca. 25K km. Is misschien een millimeter metaal verdwenen denk ik, maar in ieder geval meer dan genoeg om de slijtage indicatoren te laten verdwijnen. Tijd voor een nieuwe velg? nieuwe wielen? of kan ik hier nog makkelijk mee doorfietsen?

[afbeelding]
Volgens mij zijn de velgen van mijn nu wintersetje een stuk verder gesleten. Ik zou gewoon vast kijken naar een andere set en een goede aanbieding afwachten bijvoorbeeld als je iets specifieks in gedachten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 21:14
MrAcid schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Jij kan vanuit Utrecht mooi richting Werkhoven fietsen en daar rondje in de polder doen. Of onder Leidsche Rijn het TT rondje van CS030 doen.

Ik doe mijn intervallen van richting Werkhoven. De blokken zijn dan niet zo gekaderd als op de tacx. Dus je moet het een beetje van kruising naar kruising doen bijvoorbeeld.Maar 40min sweetspot kun je buiten wel vergeten.

De zomer is wat mij betreft lekker cruisen in het weekend, D1 dus. En avonds door de weeks korte rondjes knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Hielko schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:52:
Ik fiets er veel langer op door in ieder geval, ik zal eens trachten zo'n foto te maken van mijn huidige wielset. Ik vraag me ook af wat precies het gevaar is, lijkt me dat je buitenband eerder van je velg ploft bij het oppompen dan dat er tijdens het rijden wat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphvR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-02-2024
DieAnder schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:43:
[...]

In elk geval een mooie fiets. Ziet er vanuit de verte uit als een prettig karretje.
Heb je specifiek voor een triple gekozen?
Niet specifiek uitgezocht op een triple, maar heb er ook niets op tegen. Heb hiervoor altijd met dubbel gereden dus een triple was voor mij het uitproberen waard. Ben zelf niet mega-technisch, dus denk dat een triple mij de moeite van onderdelen wisselen gaat schelen als ik in de zomer naar de bergen ga.
Noxa schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:46:
[...]

Bidonhouders zijn na de foto al vervangen door moderne houders die ik nog had liggen ;) . Zo'n Hidemybell staat op m'n lijstje. Toevallig ervaring mee?
wackmaniac schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:08:
[...]

Had jij niet een fiets van magnesium? Of haal ik nu twee forumleden door elkaar?
Goed onthouden. De magnesium fiets zal wellicht in het najaar weer naar buiten komen als winterfiets. Of het wordt een opknap project: Marktplaats afspeuren naar retro-groepsets en onderdelen. Misschien kan ik mij het sleutelen aan fietsen zo wat meer eigen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[Roland] schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:25:
Niet helemaal een wielren vraag maar ik denk (hoop) dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden.

Ik wil één fiets waarmee ik zowel woon werk-verkeer kan doen als in het weekend een stuk rijden. Een paar jaar terug had ik een trek FX 7.5 en die was perfect, snel op het werk en in het weekend kon als ik mijn best deed kon ik nog wel meekomen met de sportieve fietsers op een racefiets. Fiets verkocht toen ik naar het buitenland ging.

De huidige opvolger van de FX 7.5 die ik toen had is nu de trek FX4 sport. Mooie fiets met één probleem, is er niet in 25 inch. Ik heb gepast en hij is te klein. De FX3 is er wel in 25 inch maar die wil ik niet, voornamelijk vanwege 3x9 versnellingen.

Veel alternatieven zijn er niet als het gaat om grote fietsen. De cube sl road race past wel en daar zit ik nu serieus aan te denken.

Alternatief zou zijn 2 fietsen, één voor woon-werk en één weekend fiets, ook naar het werk fietsen doe ik graag sportief (ondanks dat dit maar 2 keer 10km is) dus voorkeur voor één fiets.

Kan een wielrenfiets een alternatief zijn? Verschil tussen een fitness bike en racefiets is een iets comfortabeler zit en recht stuur maar buiten dat weet ik niet of er andere verschillen zijn (spatborden e.d komen ook niet op mijn eventuele fitnessfiets), volgens mij hebben ze ook hetzelfde vele onderhoud nodig. Is een race fiets degelijk genoeg om dagelijks te gebruiken? Iemand hier ervaring mee.
Ik was begonnen met een Cube SL Road vorig jaar voor woon-werk (13km enkele reis) en dat beviel heel goed, daarnaast ook prima voor wat sportievere rondjes met mijn vriendin. Toch begon het vrij snel daarna te knagen en staat er inmiddels een racefiets naast. De cube gebruik ik nu voor normale woon-werk ritten, gewoon lekker doortrappen maar niet in volledige outfit (thermoshirt onder m'n windjack en klikkers aan), wanneer ik tijd heb pak ik dan ook af en toe de racefiets naar het werk en maak ik op de terugweg een wat grotere ronde van 50km ofzo. Neig nu eerlijk gezegd steeds vaker naar dat laatste ook al rijd ik dan soms terug ook gewoon in 1 streep naar huis ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
MrAngry schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:57:
[...]

Ik fiets er veel langer op door in ieder geval, ik zal eens trachten zo'n foto te maken van mijn huidige wielset. Ik vraag me ook af wat precies het gevaar is, lijkt me dat je buitenband eerder van je velg ploft bij het oppompen dan dat er tijdens het rijden wat gebeurt.
Op bepaald moment breekt remrand open.
Ik had een wielset die ik eigenlijk al afgeschreven had. (die was veel verder heen dan jouw foto)
M'n vader had toen een reserve wiel nodig omdat zijn body kapot was dus gaf ik hem deze set.
Die heeft het dus voor elkaar gekregen om remrand open te laten barsten. (had hem wel gewaarschuwd dat set op was)
Band plofte niet, maar opeens aanlopende rem.

Combi van wielset op en andere remblokjes/manier van remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
DDX schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:16:
[...]

Op bepaald moment breekt remrand open.
Ik had een wielset die ik eigenlijk al afgeschreven had. (die was veel verder heen dan jouw foto)
M'n vader had toen een reserve wiel nodig omdat zijn body kapot was dus gaf ik hem deze set.
Die heeft het dus voor elkaar gekregen om remrand open te laten barsten. (had hem wel gewaarschuwd dat set op was)
Band plofte niet, maar opeens aanlopende rem.

Combi van wielset op en andere remblokjes/manier van remmen.
klopt, ik heb hetzelfde met mijn vouwfiets gehad, die velg was ook op, en op een gegeven moment lijkt het of er een slag in je wiel zit. Eerst een hobbel, dan gaan je remmen aanlopen, en niet lang daarna scheurt de velg (langzaam) verder open, tot je rem zo ver aanloopt dat je niet meer kan fietsen. Ik kan me voorstellen dat die niet altijd even langzaam gebeurd, maar ik denk niet dat je ineens op je muil ligt als je met 30 door de polder gaat. Met flinke afdalingen in de Alphen zou ik iets eerder de velg afschrijven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
Prulleman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:27:
[...]

klopt, ik heb hetzelfde met mijn vouwfiets gehad, die velg was ook op, en op een gegeven moment lijkt het of er een slag in je wiel zit. Eerst een hobbel, dan gaan je remmen aanlopen, en niet lang daarna scheurt de velg (langzaam) verder open, tot je rem zo ver aanloopt dat je niet meer kan fietsen. Ik kan me voorstellen dat die niet altijd even langzaam gebeurd, maar ik denk niet dat je ineens op je muil ligt als je met 30 door de polder gaat. Met flinke afdalingen in de Alphen zou ik iets eerder de velg afschrijven.
Over ritjes hier in de polder maak ik me ook niet zo druk, maar ga toch ook met enige regelmaat met deze fiets de bergen in. Zit er niet echt op te wachten om met 80km/h te hebben dat mijn voorvelg explodeert of dat het wiel ineens blokkeert of iets dergelijks... dus mijn vraag is ook vooral hoelang dat (nog?) verantwoord is.
Pagina: 1 ... 81 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.