Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 111 Laatste
Acties:
  • 630.443 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
nare man schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:49:
Volgens mij zijn de standaard wielen van die Giants in die prijscategorie al best aardig. Is Racing Quattro dan wel een upgrade? Qua gewicht zijn ze niet spectaculair (1750 gram geloof ik) en voor de aero 'voordelen' hoef je het ook niet te doen.
Ik dacht dat de P-R2 wielen niet zo heel denderend waren. Ik heb in mijn huidige fiets een set racing 5 zitten en die zijn uitermate goed bevallen. Goed stijf en nog kaarsrecht ondanks mijn 100 kilo. Zit er daarom aan te denken er andere wielen in te zetten, ook om een bredere velg (en bredere band) te kunnen gaan rijden. Dan kan ik wellicht op 28mm's rijden mocht dat verder geen problemen geven.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:26
nare man schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:07:
Handhaving is natuurlijk een heel andere kwestie, maar ik vind het goed (en getuigen van durf) dat Schultz paal en perk wil stellen aan het ongebreidelde smartphonegebruik, tenminste op de fiets.
Ik denk dat er ook zonder handhaving een nuttig signaal van dit verbod uit kan gaan. Zo is niet handsfree bellen in de auto ook al niet meer sociaal acceptabel, ondanks dat er nauwelijks op gehandhaafd wordt. Het verbod kan samen met een media campagne en eventueel tijdelijke handhaving ook al tot een flinke reductie in op de fiets whatsappen leiden. De politie zou eventueel kunnen handhaven op een fietslicht achtige manier, door waarneming naast het fietspad.
Overigens wordt hierboven ook ergens geklaagd over het gebrek aan handhaving bij fietsverlichting, maar volgens mij is dat ook een minder groot probleem geworden sinds de introductie van elektrische verlichting. Ik rij nog slechts zelden zonder licht, maar dat heeft niets met de pakkans te maken, maar gewoon met het vergeten van lampjes, terwijl als ik het vroeger deed het te maken had met het niet beschikbaar hebben van verlichting.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-05 08:11
Ik kan niet oordelen voor andere delen van Nederland maar hier in Groningen stad rijdt zeker de helft van de fietsers zonder licht. Het feit dat hier heel veel studenten wonen zou natuurlijk kunnen meespelen, nee laat ik het minder genuanceerd zeggen: dat speelt een enorme rol.

Verder wordt het volgens mij niet verboden om je telefoon als navi-device te gebruiken. Je mag 'm alleen niet meer rijdend bedienen. Zo lang je 'm instelt voor het wegrijden is er volgens mij weinig aan de hand.

[ Voor 27% gewijzigd door havana op 12-12-2016 14:08 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
NoepZor schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:33:
[...]

Ik dacht dat de P-R2 wielen niet zo heel denderend waren. Ik heb in mijn huidige fiets een set racing 5 zitten en die zijn uitermate goed bevallen. Goed stijf en nog kaarsrecht ondanks mijn 100 kilo. Zit er daarom aan te denken er andere wielen in te zetten, ook om een bredere velg (en bredere band) te kunnen gaan rijden. Dan kan ik wellicht op 28mm's rijden mocht dat verder geen problemen geven.
Ik lees op internet dat die Giant-wielen circa 1900 gram zijn en nog het beste te vergelijken zijn met RS11's of Aksiums. Gewoon alu instapwielen dus, niet licht of bijzonder stijf maar wel bombproof. Ik zou die wielen misschien gewoon lekker oprijden.

Mocht je per se nieuwe wielen willen kopen dan verdient het frame van die Giant naar mijn idee beter dan Racing Quattro's. Bij Mantel is nu de DT Swiss R20 Dicut in de aanbieding (van 598,-- voor 339,--), dat zijn wielen die qua gewicht, bouwkwaliteit en stijfheid wel echt een grote sprong voorwaarts zijn. Ze hebben nog een hogere belastingslimiet ook (110 kg vs 100 kg voor de Racing Quattro) en je kunt er ook 28 mm banden in monteren.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 12-12-2016 14:27 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 16:32
Lijkt me ook de meest gebruikte manier om je navigatie te gebruiken eigenlijk. Instellen voordat je wegrijdt. Nou zal het meer opvallen op de fietst als je er naar kijkt dan in de auto en moet je mogelijk je navigatie even aanraken op de fiets om van pagina te verwisselen maar ik zie hier niet veel problemen in.

Wel ben ik het volkomen eens met het verlichting verhaal. Er rijden heel veel fietsers zonder licht (omgeving Rotterdam). Ik vond het altijd al erg als ik zelf op de fiets zit en je ziet iemand pas op het laatste moment. Maar als ik dat eens in de auto zit is het al helemaal gekkenwerk. Daarnaast zou een minimaal aantal lux ook wel mogen qua verlichting. Sommige verlichting is dan alleen om gezien te worden maar faalt daar nog hard in. Politie zou ook niet moeten beboeten maar soort van methode moeten hanteren dat als men het probleem met verlichting op de fiets binnen x dagen verhelpt dat je geen boete krijgt. Mogelijk motiveert dat wat meer.

Als laatste dan vind ik persoonlijk wel dat de lichtbundels die sommige wielrenners hebben van dusdanige sterkte zijn dat jezelf geen fuck meer ziet. Beter naar beneden richten dus. Zoals ik vaak dan ook wel roep.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Ik vind dat de boetes voor fietsers veel te laag zijn. Door rood rijden of zonder licht kost bijna niets, terwijl onnodig claxonneren met de auto 400 euro ofzo kost. En wat is nu gevaarlijker?

Rijden zonder licht op de fiets zou je keihard tegen moeten optreden. Ik ben voor een drastische wetswijziging: betrokken bij een ongeluk + geen licht = aansprakelijk. Zelfde als bij winterbanden in Duitsland.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Wat autocentrisch oude burger gezwets Havana, fietsen moet je stimuleren. Fietsen zonder licht is nog steeds te prefereren boven autorijden. En bovendien helpt het kapot maken van de levens van jonge mensen met hoge boetes helemaal nergens bij. Fietsen zonder licht moet je keihard aanpakken, door fietsers lampjes te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
nare man schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:21:
[...]

Ik lees op internet dat die Giant-wielen circa 1900 gram zijn en nog het beste te vergelijken zijn met RS11's of Aksiums. Gewoon alu instapwielen dus, niet licht of bijzonder stijf maar wel bombproof. Ik zou die wielen misschien gewoon lekker oprijden.

Mocht je per se nieuwe wielen willen kopen dan verdient het frame van die Giant naar mijn idee beter dan Racing Quattro's. Bij Mantel is nu de DT Swiss R20 Dicut in de aanbieding (van 598,-- voor 339,--), dat zijn wielen die qua gewicht, bouwkwaliteit en stijfheid wel echt een grote sprong voorwaarts zijn. Ze hebben nog een hogere belastingslimiet ook (110 kg vs 100 kg voor de Racing Quattro) en je kunt er ook 28 mm banden in monteren.
Vond het aeroverhaaltje wel grappig klinken, maar volgens mij is daar in de praktijk niet veel van te merken. Vind een iets hogere velg op zich wel mooi maar kan ook zijn dat de racing quattro's te druk ogen. Die DT Swiss velgen zien er wel strak uit, en gewicht valt ook reuze mee. Andere optie is vragen hoeveel de meerprijs van de Giant P-SL1 velgen zijn, die zijn tegen de 1600 gram.

Verder is die Giant TCR Advanced 2 die ik op het oog heb volledig 105 afgemonteerd en van carbon voor een zeer redelijke prijs. Denk binnenkort maar bestellen en hopen dat ie er is voor het seizoen begint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:46
MrAngry schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:50:
Wat autocentrisch oude burger gezwets Havana, fietsen moet je stimuleren. Fietsen zonder licht is nog steeds te prefereren boven autorijden. En bovendien helpt het kapot maken van de levens van jonge mensen met hoge boetes helemaal nergens bij. Fietsen zonder licht moet je keihard aanpakken, door fietsers lampjes te geven.
Fietsen zonder licht is levensgevaarlijk. En wie is er aansprakelijk als het mis gaat? Juist, de automobilist. Ben het met Havana eens. fietsen zonder licht moet je hard aanpakken. Jeugd beseft echt niet hoe slecht zichtbaar ze zijn.

En fietsen moet je uiteraard stimuleren. Vooral fietsen mét licht aan ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Fietsen stimuleren: sterk voor. En op dit vlak faalt de overheid schromelijk. Bussen krijgen voorrang bij stoplichten en bij wegopbrekingen wordt er voor automobilisten een noodweg gemaakt, maar de fietsers moeten vrolijk omfietsen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
NoepZor schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:08:
[...]

Vond het aeroverhaaltje wel grappig klinken, maar volgens mij is daar in de praktijk niet veel van te merken. Vind een iets hogere velg op zich wel mooi maar kan ook zijn dat de racing quattro's te druk ogen. Die DT Swiss velgen zien er wel strak uit, en gewicht valt ook reuze mee. Andere optie is vragen hoeveel de meerprijs van de Giant P-SL1 velgen zijn, die zijn tegen de 1600 gram.

Verder is die Giant TCR Advanced 2 die ik op het oog heb volledig 105 afgemonteerd en van carbon voor een zeer redelijke prijs. Denk binnenkort maar bestellen en hopen dat ie er is voor het seizoen begint :)
Aan beide fietsen kun je je zoals ik volgens mij al eerder zei geen buil vallen. Het verschil tussen 105 en Ultegra is nagenoeg uitsluitend gewicht (Ultegra heeft wat meer carbon delen) en bij dagelijks gebruik merk je er niets van. Enig praktisch merkbaar voordeel of snelheidswinst zullen die Fulcrums ook niet hebben. Eerlijk gezegd denk ik dat je met die 35mm Fulcrums juist meer last gaat krijgen van zijwind, iets dat bij die DT Swiss-wielen van slechts 20mm hoog totaal niet speelt.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 12-12-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Pelle schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:55:
[...]

Ik zit er eind april (met gezin, schoonouders en zwager/schoonzus). Ik ga iig proberen 2-3 dagen een fiets te huren om de boel daar een beetje te verkennen. Uitvalsbasis is Taurito - als ik het goed heb, zit een dorpje verder ook zo'n fietsverhuur (Puerto de Mogan). Heb er nu al zin in :)
Van daar mooi rondje de GC-200 op en de GC-505 af! Eeuwige oostenwind in de rug op de laatste 20km :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 17:44
NoepZor schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:08:
[...]

Zeker doen! Heb deze gezien op Bike Motion en was wel echt onder de indruk van het frame en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Thanks voor de feedback! Wil hem deze week even in het echt gaan bekijken. Zie ook dat op de nieuwe een iets ander type velg zit en 25c bandjes. Dan kan ik waarschijnlijk wel even wachten met vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:55

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:10:
[...]

Aan beide fietsen kun je je zoals ik volgens mij al eerder zei geen buil vallen. Het verschil tussen 105 en Ultegra is nagenoeg uitsluitend gewicht (Ultegra heeft wat meer carbon delen) en bij dagelijks gebruik merk je er niets van. Enig praktisch merkbaar voordeel of snelheidswinst zullen die Fulcrums ook niet hebben. Eerlijk gezegd denk ik dat je met die 35mm Fulcrums juist meer last gaat krijgen van zijwind, iets dat bij die DT Swiss-wielen van slechts 20mm hoog totaal niet speelt.
Het oog wil ook wat. Ik vind 35mm juist een mooi compromis tussen "aero", niet te veel last van zijwind en looks (subjectief, maar persoonlijk vind ik 20mm velgen wel een beetje ielig kijken). Sowieso gaat zijwind naar mijn idee pas merkbaar spelen bij 45mm+ wielsets.

En nu krijg ik toch het gevoel even "mijn" wielset te moeten verdedigen ;). Die Fulcrum Racing Quattro's is een hele goede en populaire wielset voor zijn prijs (lees de reviews er maar eens op na) die heus niet af doet onder zo'n fiets. En ja, natuurlijk zijn ze zwaarder dan goede 20mm velgjes maar vergeleken met andere alu velgen van 30mm+ is het gewicht van de Racing Quattro's helemaal niet zo slecht.

Bij mijn Specialized Tarmac Comp 2016 was het in ieder geval een hele upgrade ten opzichte van de stock wielen. Ze rijden heerlijk en smoelen erg goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Kluus op 12-12-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb 35mm Campagnolo Scirocco's ter vervanging van mijn Fulcrum Racing Zero. Heb ze nu bijna half jaar en eigenlijk nooit last van de wind gehad met deze wielen. Denk dat de wind pas echt merkbaar is bij hogere velgen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
Gewoon zorgen dat je wat zwaarder wordt, ik heb met mijn 90 kilo nooit last van wind met mijn 60mm velgen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-05 22:05

Blucky

Still tweaking my profile

M@cer schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 08:32:
Gewoon zorgen dat je wat zwaarder wordt, ik heb met mijn 90 kilo nooit last van wind met mijn 60mm velgen..
Wellicht moet je dan wat sneller gaan fietsen? haha, soms maak ik mijn rondje korter (last van je armen) als er te veel wind staat. Dan rij ik naast mijn maat omdat ik te stom was om een velgenwissel te doen |:( . je fiets zwiept alle kanten op in zo'n geval.

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky

Blucky

havana schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:30:
Ik vind dat de boetes voor fietsers veel te laag zijn. Door rood rijden of zonder licht kost bijna niets, terwijl onnodig claxonneren met de auto 400 euro ofzo kost. En wat is nu gevaarlijker?

Rijden zonder licht op de fiets zou je keihard tegen moeten optreden. Ik ben voor een drastische wetswijziging: betrokken bij een ongeluk + geen licht = aansprakelijk. Zelfde als bij winterbanden in Duitsland.
Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren he, dat snap je zelf ook wel hopelijk. Want dan moeten fietsers ook met winterbanden gaan rijden 8)7 en iedereen een helm op |:( .

ik ben het met je eens hoor fietsers moeten ten alle tijden met zuiver licht rijden. ik woon in rotterdam waar de meeste kinderen gelukkig wel met licht fietsen maar een e-bike zonder licht kan duidelijk tot een dodelijk ongeluk lijden. maar om hier nou de wet voor aan te passen lijkt me een beetje dramatisch. mensen moeten gewoon wat meer bewust worden van het feit dat zonder licht fietsen gevaarlijk is (stimuleren uit school en werk bijv). In mijn ogen gebeurd dit ook wel, hoe vaak doe jij je lamp aan overdag? :F

http://www.letselschade.n...or-fietsers-zonder-licht/

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:23
Eindejaars dilemma: Castelli Perfetto Longsleeve, óf Rapha Pro Team Training Jacket. ontloopt elkaar weinig kwa prijs, maar iemand een oordeel over het verschil in kutweerbestendigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Blucky schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 08:48:
[...]

Wellicht moet je dan wat sneller gaan fietsen? haha, soms maak ik mijn rondje korter (last van je armen) als er te veel wind staat. Dan rij ik naast mijn maat omdat ik te stom was om een velgenwissel te doen |:( . je fiets zwiept alle kanten op in zo'n geval.
Nog sneller???? >:)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Kluus schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:20:
[...]

Het oog wil ook wat. Ik vind 35mm juist een mooi compromis tussen "aero", niet te veel last van zijwind en looks (subjectief, maar persoonlijk vind ik 20mm velgen wel een beetje ielig kijken). Sowieso gaat zijwind naar mijn idee pas merkbaar spelen bij 45mm+ wielsets.
Als ik eerlijk ben denk ik dat het vooral een kwestie is van looks want de aero-voordelen zijn bij de gemiddelde amateurfietser gewoon non-existent. Als je over een rit van 180 km met 45 km/u gemiddeld kunt winnen of verliezen op enkele seconden, omdat al je tegenstanders even bruut getraind zijn als jij, dan is het relevant, maar bij dagelijks trainings- en racewerk voor gewone stervelingen niet.

(Disclaimer: natuurlijk wil het oog en het gevoel ook wat en als we alles reductionistisch benaderen dan is er weinig lol meer aan. Maar de vraagsteller wilde, geloof ik, een eerlijk advies over het nut van een dergelijke wiel-upgrade. Het staat éénieder natuurlijk vrij zoveel geld uit te geven aan geil profspul als hij wil :) )
En nu krijg ik toch het gevoel even "mijn" wielset te moeten verdedigen ;). Die Fulcrum Racing Quattro's is een hele goede en populaire wielset voor zijn prijs (lees de reviews er maar eens op na) die heus niet af doet onder zo'n fiets. En ja, natuurlijk zijn ze zwaarder dan goede 20mm velgjes maar vergeleken met andere alu velgen van 30mm+ is het gewicht van de Racing Quattro's helemaal niet zo slecht.

Bij mijn Specialized Tarmac Comp 2016 was het in ieder geval een hele upgrade ten opzichte van de stock wielen. Ze rijden heerlijk en smoelen erg goed.
Ik zeg ook niet dat die Quattro's geen goede wielen zijn. Ik zeg (denk) alleen dat de sprong voorwaarts vanaf de stock wielen gewoon niet zo heel groot is. Want die Quattro's zijn niet licht, dus het enige waar je het voor doet is die 35 mm velg en daarvan is het effect dus niet merkbaar.

Daarom zei ik ook dat die DT Swiss R20's een grotere sprong voorwaarts zijn. Want dat zijn echt wielen van een andere prijs- en bouwklasse, die normaliter bijna 600 euro kosten, maar nu in de aanbieding slechts een paar tientjes meer kosten dan die Fulcrums.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 13-12-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die Fulcrums kosten 226 euro bij Wiggle, dat scheelt alsnog 100 euro :) Maar ik ga het zelf eerst maar eens proberen met de standaard velgen. Is een iets ander type PR-2 met achtervoegsel DBS en 25C banden. Zullen wel bredere exemplaren zijn. Verder heb je natuurlijk nog de campa's of de racing 3 set die qua prijs in de buurt komen van die DT Swiss set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 19:36

Crazy D

I think we should take a look.

nare man schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:27:
Als ik eerlijk ben denk ik dat het vooral een kwestie is van looks want de aero-voordelen zijn bij de gemiddelde amateurfietser gewoon non-existent. Als je over een rit van 180 km met 45 km/u gemiddeld kunt winnen of verliezen op enkele seconden, omdat al je tegenstanders even bruut getraind zijn als jij, dan is het relevant, maar bij dagelijks trainings- en racewerk voor gewone stervelingen niet.
Tjah dat geldt voor de meeste upgrades aan je fiets. Sterker, ook voor de fiets zelf. Voor de gemiddelde wielertoerist kun je je afvragen of een carbon frame van 2000+ een zinnige investering is. Of een carbon bidonhouder die 7 gram lichter is, maar 30 euro duurder.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:27:

(Disclaimer: natuurlijk wil het oog en het gevoel ook wat en als we alles reductionistisch benaderen dan is er weinig lol meer aan. Maar de vraagsteller wilde, geloof ik, een eerlijk advies over het nut van een dergelijke wiel-upgrade. Het staat éénieder natuurlijk vrij zoveel geld uit te geven aan geil profspul als hij wil :) )
Maar nu haal je je eigen argumenten onderuit. ;) Aan de ene kant stel je dat het aero voordeel voor amateurs non-existent is, maar dat geldt even goed (en meer nog als je niet de bergen in gaat) voor het gewichts verschil! Kortom: looks is wat hier telt en 35mm oogt gewoon beter dan 20.

Buiten dat rollen ze heus wel merkbaar beter dan in ieder geval mijn stock wielen (combo Fulcrum Racing 5 en 7). Die van de Giant ken ik niet maar zou ik in ongeveer dezelfde categorie plaatsen.

@Noepzor ik zou eerst even rondrijden op die stock wielen indaad, nieuwe wielen kan altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 13-12-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Voor mij is het belangrijkste inderdaad de looks en de stijfheid. Ik had met de Shimano R500's vaak dat ik ze tegen de remblokjes trok bij sprintjes. Nu ben ik natuurlijk niet de lichtste maar ik heb dit niet met de Racing 5's. Was de beste upgrade voor 145 euro ooit :) Gewichtsverschil ga ik eerder merken door zelf 15-20 kilo kwijt te raken ( :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Natuurlijk ga je harder fietsen met mooie hoge velgen en een lekker dure carbon fiets.... Al is het voor 99% alleen maar psychologisch, je pakt waarschijnlijk toch vaker de fiets en gaat uiteindelijk door de kilometer die je meer maakt ook wel harder fietsen..

Ik moet ook eigenlijk allang overstappen naar mijn winterfiets, maar ik heb al moeite om de motivatie bij elkaar te rapen op de Canyon, nou ik kan je vertellen dan gaat het op de Trek helemaal niet lukken om lekker enthousiast een rondje te gaan fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Kluus schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:40:
[...]

Maar nu haal je je eigen argumenten onderuit. ;) Aan de ene kant stel je dat het aero voordeel voor amateurs non-existent is, maar dat geldt even goed (en meer nog als je niet de bergen in gaat) voor het gewichts verschil! Kortom: looks is wat hier telt en 35mm oogt gewoon beter dan 20.
Als het zuiver om snelheid gaat heeft aero inderdaad meer invloed dan gewicht, maar luchtweerstand is niet de enige factor die een wiel 'goed' maakt. Die DT Swiss-wielen zijn namelijk gewoon heel goed gebouwde, stijve en zeer responsieve/'snelle' wielen en aan dat laatste is het lage gewicht zeker debet (en dat merk je bij bochtenwerk in Nederland echt wel).
Buiten dat rollen ze heus wel merkbaar beter dan in ieder geval mijn stock wielen (combo Fulcrum Racing 5 en 7). Die van de Giant ken ik niet maar zou ik in ongeveer dezelfde categorie plaatsen.
Dit vind ik altijd nogal vaag -- hoezo 'rollen' ze beter? Volgens mij moet ook een instapwiel goed kunnen 'rollen'. Vaak is een 'minder rollend' wiel gewoon een kwestie van versleten en/of niet goed gesmeerde en/of te strak afgestelde lagers. En dat kan ook gebeuren bij heel dure wielen.

(En overigens: soepeler 'rollen' kun je ook veel goedkoper bereiken, door de instapbandjes te vervangen door beter rubber. Ik stond echt te kijken hoeveel lekkerder mijn eerste fiets met Shimano RS11's reed toen ik de standaard Lugano's had vervangen door Vredestein Fortezza Senso's.)
M@cer schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:48:
Ik moet ook eigenlijk allang overstappen naar mijn winterfiets, maar ik heb al moeite om de motivatie bij elkaar te rapen op de Canyon, nou ik kan je vertellen dan gaat het op de Trek helemaal niet lukken om lekker enthousiast een rondje te gaan fietsen...
Grappig om te lezen, bij mij is het precies anders :) Na een uitzonderlijk smerige rit op de Canyon ben ik daar wel klaar mee voor de winter. Ik vind het juist heerlijk (en daardoor ook zeer motiverend) om de winterfiets te kunnen pakken, lekker in de modder en regen te kunnen 'spelen' en mij geen zorgen te hoeven maken over tere carbon onderdelen of dure wielen die worden opgegeten door modderige remmen (en niet na elke rit een uur hoeven te spenderen aan zeer minutieus schoonmaken....).

Verandering van spijs doet ook eten en ik heb mijn (nu) winterfiets ook destijds met liefde opgebouwd, dus ik vind het erg leuk om er weer op te rijden :)

[ Voor 36% gewijzigd door nare man op 13-12-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:49:
Dit vind ik altijd nogal vaag -- hoezo 'rollen' ze beter? Volgens mij moet ook een instapwiel goed kunnen 'rollen'. Vaak is een 'minder rollend' wiel gewoon een kwestie van versleten en/of niet goed gesmeerde en/of te strak afgestelde lagers. En dat kan ook gebeuren bij heel dure wielen.
Ze voelen gewoon stijver en sneller aan. Kan best placebo zijn, maar goed, gevoel telt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Gevoel telt zeker, daarom rijd ik ook niet op een 12 kg wegend alu barrel met Tourney, ook al zou dat qua trainingsarbeid wel het beste zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Een goede fijne fiets is altijd welkom natuurlijk. Ik kan alleen voor mijzelf een fiets van 3000 euro totaal niet verantwoorden. Het biedt voor mij als amateur die z'n rondjes fietst totaal geen meerwaarde boven een van 1500 euro. De personen waarmee ik fiets hebben veelal minder materiaal dan 1500 euro en trappen ook niet zo hard. Als je wedstrijden rijdt kan ik het me nog enigzins voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooieduivel32
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-03-2022
Kluus schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:53:
[...]

Ze voelen gewoon stijver en sneller aan. Kan best placebo zijn, maar goed, gevoel telt. ;)
Uiteindelijk maakt gevoel zeker uit. Ga maar eens naar de fietsenwinkel en vraag of je een paar verschillende merken mag uitproberen (sommige fietsenwinkels hebben een testbaan). Uit eigen ervaring kan ik melden dat de fietsen van Trek en Giant die ik heb geprobeerd totaal niet fijn aanvoelden. De houding op de fiets bleek niet te kloppen, wat zeker van invloed is op prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Maar aan een houding kun je best veel verstellen. Zo vond ik mijn eerste fiets, een alu Bulls met 105, ook verschrikkelijk fietsen en had ik het idee dat er niets klopte van de houding, totdat ik ontdekte dat ze af-fabriek de shifters eigenlijk veel te laag op het stuur hadden geschroefd. Dom natuurlijk, maar wel zelf te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

NoepZor schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:00:
Een goede fijne fiets is altijd welkom natuurlijk. Ik kan alleen voor mijzelf een fiets van 3000 euro totaal niet verantwoorden. Het biedt voor mij als amateur die z'n rondjes fietst totaal geen meerwaarde boven een van 1500 euro. De personen waarmee ik fiets hebben veelal minder materiaal dan 1500 euro en trappen ook niet zo hard. Als je wedstrijden rijdt kan ik het me nog enigzins voorstellen.
Of juist niet, ze zeggen namelijk "Race what you can replace". Met andere woorden, in wedstrijden wordt nogal wat lomper met materiaal om gegaan, ze slopen meer en dus hebben wedstrijdrijders juist baat bij goedkoper (maar goed) materiaal. Behalve als je gesponsort wordt natuurlijk :+.

Voor mij persoonlijk is 3000 euro ongeveer de grens. Ik heb niet echt andere hobbies, dus ik vind dat ik het geld wat vroeger in een gaming pc/console + games ging zitten nu wel aan mijn enige over gebleven hobby, fietsen, uit mag geven. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 13-12-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Je kunt inderdaad nog wat spelen met een stuur, stuurpen en de spacers. Volgens mij is een fout afgestelde fiets die volgens de bikefit aan de goede stack/reach voldoet minder prettig dan een "foute" fiets die goed afgesteld is. En hoeveel verschil zou je echt hebben als je de fiets goed afstelt en een normaal postuur hebt (dus geen overdreven lange benen of armen). Volgens mij kun je dan op bijna elke fiets wel een goede houding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, dat denk ik ook. Tenzij je een klein mannetje bent en een 63-frame onder je kont krijgt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767487

Kluus schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:29:
[...]

Of juist niet, ze zeggen namelijk "Race what you can replace". Met andere woorden, in wedstrijden wordt nogal wat lomper met materiaal om gegaan, ze slopen meer en dus hebben wedstrijdrijders juist baat bij goedkoper (maar goed) materiaal. Behalve als je gesponsort wordt natuurlijk :+.
Je ziet vaak dat men toch niet op de mooiste spullen koerst, de hobby moet wel betaalbaar blijven. Al dekt vanaf volgend jaar de NTFU verzekering ook koersjes, dus kan er weer op wat mooier materiaal worden gekoerst >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-05 16:24
Anoniem: 767487 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:19:
[...]

Je ziet vaak dat men toch niet op de mooiste spullen koerst, de hobby moet wel betaalbaar blijven. Al dekt vanaf volgend jaar de NTFU verzekering ook koersjes, dus kan er weer op wat mooier materiaal worden gekoerst >:)
Hoe zit dat eigenlijk met fiets verzekeringen, sluiten jullie een aparte verzekering af voor je mooi stalen... euh "carbon-ros".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Na het debacle met mijn vorige Canyon heb ik een verzekering afgesloten voor mijn fiets bij Unive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 19:08
Sjoewe schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:00:
Eindejaars dilemma: Castelli Perfetto Longsleeve, óf Rapha Pro Team Training Jacket. ontloopt elkaar weinig kwa prijs, maar iemand een oordeel over het verschil in kutweerbestendigheid?
Ik heb enkel ervaring met de Rapha, en ben daar toch enorm tevreden van. Met een juiste base-layer is die te gebruiken bij zowat elke temperatuur en geen last gehad bij lichte regen. Zware regenval heb ik helaas (?) nog niet kunnen testen.

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Voor een niet al te duren fiets zou ik NTFU kiezen. Voor de wat duurdere is een andere verzekering waarschijnlijk goedkoper.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noxa schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:42:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met fiets verzekeringen, sluiten jullie een aparte verzekering af voor je mooi stalen... euh "carbon-ros".
Zelf heb ik geen verzekering en met mij velen niet omdat deze koersjes niet dekten. Vallen en schade 'hoort erbij' al is het natuurlijk nooit leuk. Vorig jaar nog m'n frame aan puin gereden en ik heb nu een alu frame met 105. Ik zal er geen koersjes minder door winnen (minder dan 0 kan niet) en in zaken als houding / kleding win je meer snelheid per gespendeerde euro dan een fancy wielset / frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Nadat ik hardlopen als heel kut heb ondervonden, heb ik toch maar geN+1't met een mountainbike voor de wintermaanden. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:14
Sjoewe schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 16:43:
Nadat ik hardlopen als heel kut heb ondervonden, heb ik toch maar geN+1't met een mountainbike voor de wintermaanden. :$
Begrijpelijk. Fietsen is gewoon leuker dan hardlopen. Mijn racefiets ziet er inmiddels wel als een mountainbike uit. Deze week maar weer eens goed schoonmaken (voor wat het waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky

Blucky

Noxa schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:42:
[...]

Ik zit tegenwoordig bij NTFU mooie bond met wat leuke bijkomstigheden.
onder andere dus ook de verzekering bij hun zijn prima.
de fiets waar je op zit die is verzekerd het maakt dus niet uit of je op je bierfiets,
MTB of je racefiets zit hij is verzekerd. _/-\o_
Wel even goed de kleine lettertjes lezen want deze dekt geen diefstal.

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:50
Blucky schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:57:
[...]
Wel even goed de kleine lettertjes lezen want deze dekt geen diefstal.
Geen diefstal, en dekking tot 1000 euro met een eigen risico van 150 euro (uit m'n hoofd). Je moet dus wel de afweging maken of dat genoeg is, er zijn genoeg fietsen die meer waard zijn dat dat. Maar lang niet alle schades zullen hoger dan 1000 euro zijn, als je valt en twee wielen en een derailleur stuk hebt, is die NTFU dekking waarschijnlijk meer dan genoeg.

Wat betreft de aero discussie, volgens Cervélo heeft de langzamere rijder juist méér voordeel van een aero fiets dan de snellere: https://www.cervelo.com/e...notes/slow-vs-fast-riders

Persoonlijk hoeft het van mij niet, ik vind het niet mooi, en misschien nog wel belangrijker, alle comfort verdwijnt uit je fiets.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Noxa
De NTFU dekking klinkt wel ok. Diefstal wordt volgens mij echt alleen maar gedekt als je aan kan tonen dat je fiets deugdelijk op slot stond, anders heb je geen poot om op te staan. Ik vraag me dan ook af of het zinvol is om dat te verzekeren.

En schade verzekering is denk ik wel fijn als je een keer een schuiver maakt met je fiets van een paar duizend euro.

• nare man
Ik heb geen verzekering van mijn racefietsen. Bij een schuiver is zelden je hele fiets kapot, en de kosten van bijvoorbeeld het richten van een wiel, het vervangen van een paar spaken of een nieuwe achterderailleur kan ik zelf nog wel dragen (en dan wegen de kosten van een verzekering er ook niet tegen op). De keren dat ik zelf ben gepleurd had ik trouwens geen noemenswaardige schade.

Verder laat ik mijn fiets niet alleen zodat diefstal niet zo'n issue is. Als ik echt hele lange tochten maak en ik verwacht hem toch een keer uit het oog te moeten laten omdat ik ergens wil pissen of iets te eten of drinken wil kopen, dan heb ik een Safeman bij me. Thuis staan mijn fietsen in een afgesloten berging die onder de dekking van mijn inboedelverzekering valt.

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 08:30
havana schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:26:
Faillisement van de Meesterknecht past goed in een rijtje dat helaas iedere maand langer wordt. EPBike, Lohman, Dallacolina, Cycletrend Utrecht : allemaal race-only zaken die het niet hebben gered.
Ik krijg net een mail van Runnersworld dat ook Cycle Trend Groningen gesloten is.

Read the code, write the code, be the code!

• havana
Dat verbaast me dus helemaal niks.

DIT IS MIJN WEBSITE

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:20
wackmaniac schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:26:
[...]

Ik krijg net een mail van Runnersworld dat ook Cycle Trend Groningen gesloten is.
Op FB lees ik het inderdaad ook.
Beste klant van Cycle Trend Groningen,
De huidige winkel van Cycle Trend aan de Hoornsediep zal vanaf vandaag gesloten zijn. Eigenaar Florian Schmidt sluit na 18 jaren zijn winkel en een persoonlijk bericht zal nog volgen.
Voor u als trouwe klant van Cycle Trend willen we dan ook via deze weg kenbaar maken dat we per direct al een nieuw servicepunt zullen openen. Er is een samenwerking gestart met Erik Gorter Tweewielers in Groningen. Erik en zijn team staan vanaf nu klaar voor u en zullen tevens alle lopende en toekomstige service, garanties en onderhoud in behandeling nemen.
U zult bij het team van Erik ook een oude bekende tegen het lijf lopen, voormalig Cycle Trend monteur Steven Sloof is hier al werkzaam.
We betreuren natuurlijk dat de winkel aan de Hoornsediep zal verdwijnen maar zien ook tevens een mooie kans voor u als klant om een nieuw vast adres te hebben in uw omgeving. In de toekomst zal Cycle Trend met meer zelfstandige ondernemers winkels en service punten gaan samenwerken. We houden u uiteraard op de hoogte van deze ontwikkelingen.
In Groningen is er dus de primeur van ons eerste nieuwe service punt bij Erik Gorter Tweewielers.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Op 't FF een kleine analyse geschreven m.b.t. het stoppen van Cycletrend.

Een paar jaar geleden alweer stopte EPBike. Niet veel later volgde Lohman. Recent konden we Dallacolina aan dit rijtje toevoegen. Ook Cycletrend Utrecht hield ermee op. Twee weken geleden werd bekend dat Meesterknecht ermee kapt. Vandaag werd bekend dat ook Cycletrend Groningen z'n deuren sluit. Allemaal (min of meer) race-only zaken die het niet hebben gered. Er lijkt geen einde aan te komen.

Het race-only businessmodel lijkt niet meer te werken. Enerzijds vreemd want de markt groeit en de economie doet het weer goed. Wat zijn de oorzaken? Mijn visie.

Hoe verdient zo'n FM z'n geld?

1. Tweedehands fietsen.

Hier is geen droog brood in te verdienen. Inkoop is te duur en veel gedoe. Inruil is ook weinig interessant. Je moet een klant een redelijke inruilwaarde geven anders koopt ie z'n nieuwe fiets ergens anders. Om er dan nog een flinke marge op te maken is niet te doen. Zeker omdat er altijd nog werk in zo'n fiets zit.

2. Kleding

Ging je vroeger nog voor naar de FM "want die gunde je wat". Tegenwoordig hanteren we het "Zalando-principe": 2 maten bestellen, eentje terugsturen. Bovendien worden maattabellen steeds beter of laat je je adviseren via een forum. Of je bent een boerenlul en past kleding bij de FM en bestelt online. Qua assortiment legt een FM het altijd af tegen de Futurums van deze wereld, om over de prijs nog maar te zwijgen.

3. Onderdelen en accesoires

Geen droog brood meer in te verdienen. Salden, Hopmans, Mantel, Bike-components, Bike24, 12Go, enz. domineren de markt. Een cassette kopen bij een fietsenmaker is ongeveer net zo dom als je geld in de sloot gooien.

4. Onderhoud

Steeds meer mensen ontdekken dat een ketting en een cassette vervangen niet veel voorstelt. Door YouTube en forums scholen mensen zich bij en bestellen hun onderdelen online. Fietsers praten veel met elkaar over materiaal en laten zich veel minder wijs maken dan de gemiddelde e-bike bejaarde die komt voor een onderhoudsbeurt. Ook een markt die dus steeds kleiner wordt.

5. Nieuwe fietsen

Het is qua ruimte en financiële middelen niet mogelijk meer dan een paar merken te voeren. Klanten gaan op Google kijken en komen dan uit bij partijen als 12Go of De Vos en willen dus voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Of ze bestellen gewoon een Canyon. Vroeger dacht je, ach die komen wel terug voor een beurtje maar dat is geen wetmatigheid meer (zie 4).

M.a.w. waar moet je in vredesnaam je geld nog mee verdienen........ benieuwd naar jullie visie!

DIT IS MIJN WEBSITE

• Crazy D

Crazy D

Noxa schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:56:
De NTFU dekking klinkt wel ok. Diefstal wordt volgens mij echt alleen maar gedekt als je aan kan tonen dat je fiets deugdelijk op slot stond, anders heb je geen poot om op te staan. Ik vraag me dan ook af of het zinvol is om dat te verzekeren.

En schade verzekering is denk ik wel fijn als je een keer een schuiver maakt met je fiets van een paar duizend euro.
Hou rekening met afschrijving due ze hanteren. Je frame van 1000 euro blijkt opeens 700 te zijn na afschrijving. En het vervangen van je stuur wordt opeens niet 100% vergoed. En je eigen risico gaat van de 1000 af.

Exact expert nodig?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
havana schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:21:
Op 't FF een kleine analyse geschreven m.b.t. het stoppen van Cycletrend.
(...)
M.a.w. waar moet je in vredesnaam je geld nog mee verdienen........ benieuwd naar jullie visie!
1: Helemaal mee eens. Mijn LBS gaat qua prijzen vaak mee met de 12Go's van deze wereld en zegt daarbij meteen: sorry jongen, maar op dit soort prijzen ga ik echt geen fietsen meer inruilen. Er staat wel wat leuk tweedehands spul, maar dat is inruil van vaste klanten en wat exotisch materiaal.

2: Ik gun mijn LBS nog steeds wel wat, dus kleding koop ik daar wel. Nou ben ik niet zo'n enorme kilometervreter, dus ik koop instapmateriaal van Castelli en doe daar heel lang mee. Bij mijn LBS is dat slechts iets duurder dan online. Daar passen en online kopen, dat doe ik niet. Heb laatst wel zitten twijfelen over schoenen, omdat daarin zo ontzettend veel keus is. Toch bij de LBS gaan passen en ze uiteindelijk daar gekocht.

3. Online of decathlon of zoiets. Dat soort spul koop ik nauwelijks bij de LBS, tenzij ik het gewoon nodig heb en niet wil wachten. Op een bidonhouder maakt het me ook niet echt uit of ik hem online voor 12 euro kan vinden en lokaal voor 15. Die 3 euro zijn niet zo'n issue. Toen ik die schoenen kocht, heb ik me daar wel in vergist. Ik stapte over van SPD naar SPD-SL en heb niet alleen daar de schoenen gekocht maar ook meteen de pedalen. Dat was achteraf wat te duur. Maar bij veel spullen scheelt het maar een klein beetje en dan vind ik het gewoon relaxed om de stad in te fietsen, daar even een praatje te maken en mijn spullen direct te hebben. Maar goed, als het genoeg scheelt en als ik precies weet wat ik wil hebben, dan scoor ik het wel online. Zo koop ik een bidonhouder lokaal, maar je zult mij daar geen Garmin Edge zien kopen voor de hoofdprijs.

4. Doe ik altijd zelf, maar ik zie in de werkplaats van mijn LBS altijd wel een paar fietsen staan voor onderhoud en reparaties. Tweakers in dit topic en lezers van FF doen dat wellicht anders, maar er zijn nog vrij veel mensen die voor dat soort zeken echt naar de LBS gaan.

5. Tsja, net zoiets als met kleding: niet offline passen en online kopen. Ik ben toen ik afgelopen zomer een nieuwe sportfiets wilde hebben, bij verschillende zaken wezen kijken. Mijn LBS waar ik normaal voor race-spulletjes kom had een mooie Cube Travel SL staan die me eigenlijk net te duur was. Ik heb eerlijk gezegd dat hij mijn budget te boven ging, maar hem wel graag wilde hebben. Hij zei zelf: kijk even online dan en kom dan gewoon hierheen voor wat klein spul of onderdelen
Ik zag dat 12Go hem wel had voor minder, dus ik heb hem online besteld, heb 12Go gebeld en toen die aangaven dat de fiets met twee uurtjes wel klaar zou zijn, ben ik in de auto gestapt. BIj aankomst bleek het een foutje in hun voorraadinfo, want ze hadden hem helemaal niet meer. Een dag eerder mochten de prijzen omlaag van Cube, dus ze waren hard gegaan. Voor Jan Lul van Nijmegen naar 12Go gereden. Dus daar ter plekke (in de zaak) mijn LBS gebeld en gezegd "goh, ik hoorde dat de prijzen van Cube omlaag mochten, dus als jullie hem voor [nieuwe prijs, lager dan 12Go] willen verkopen, dan wil ik hem toch wel hebben". En zo geschiedde.

Nee, bij Decathlon lopen vakkenvullertjes die niets weten van fietsen. Bij 12Go werken gasten die blijkbaar niet eens hun eigen voorraad kunnen bijhouden, bij Futurum kan ik kiezen uit 79 verschillende fietsbroeken en weet ik bij god niet wat ik moet kopen. En bij mijn LBS werken lui die er verstand van hebben en (wellicht toevallig voor mij) net genoeg spullen hebben om een keuze te kunnen maken.

Zolang er genoeg mensen overpriced Koga's bijven kopen, kan bij zo'n toko de schoorsteen blijven roken, denk ik dan maar. En zeker als het niet de race-dealer is, maar een allround fietsenzaak: zolang er genoeg babyboomers hun elektrische fietsen kopen en jaarlijks daar een beurt geven, blijft de zaak op de hoek bestaan en kan ik gewoon snel een onderdeeltje kopen wanneer ik het nodig heb.

Edit: wat betreft je vraag hoe je dan geld moet verdienen? Zorgen dat je qua prijs net niet te ver boven online en dozenschuivers zit en mensen laten merken wat de meerwaarde is van lokaal shoppen. En die meerwaarde zit niet in een koffiebarretje en een DJ of wat zo'n hipsterfietsentoko* allemaal bedenkt, maar in het feit dat daar lui staan met de helm nog op de kop en de modder nog op de rug, bij wijze van spreken.

* ik had ooit met een collega het idee om een hipsterkoffietent annex fixie- en racefietsjeswinkel annex eettentje te beginnen met de naam Trapasbar. Maar dat is er natuurlijk nooit van gekomen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 15-12-2016 19:08 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Sjoewe
Interessante discussie.

Ik denk dat er ook wel verschillende verklaringen zijn.

De eerste is inderdaad het verlies van klandizie de emancipatie van de fietser door de toegankelijkheid van informatie. Zoals je stelt met de komt van Youtube is er een wereld open gegaan voor de gemiddelde leek om een (simpele) klussen zelf uit te voeren. Ik ben daar zelf ook deel van. Eigenlijk kom ik alleen nog bij de fietsenmaker voor bijzonder onderhoud dat ik óf zelf niet aandurf, en/óf niet aankan door het ontbreken van zeer specialistisch gereedschap, zoals bijvoorbeeld het inpersen van een nieuwe bottombracket. Dat is misschien een jammer voor de fietsenmaker, maar is het natuurlijk alleen maar positief dat fietsers de techniek van hun eigen fiets beter begrijpen.

Ik denk trouwens dat met de opkomst van de e-bike het professioneel uitgevoerde onderhoud wel weer zal aantrekken, maar dan moet je inderdaad geen race/mtb-only shop hebben.

Daarnaast zet die trend zich natuurlijk ook door bij het voor het bestellen van losse onderdelen. Voor kleinnoden tot 30 euro rijdt ik nog wel langs bij m'n vaste FM, maar als het over andere dingen gaat dan moet je toch zolangzamerhand wel van geld gemaakt zijn wil je dat lokaal kopen. Ter illustratie rekent mijn lokale FM €49,95 per stuk voor een Conti GP4KsII (zonder montage), bestel je via internet twee stuks dan scheelt dat je gewoon bijna een hele band in prijs, en zo kunnen we de lijst nog wel een tijdje voortzetten.
De verschillen zijn inmiddels zo groot, dat je daar gewoon niet omheen kan. Fietsen als hobby is al duur genoeg, als je alles 'netjes' lokaal wil doen kost dat je honderden euro's per jaar extra.

De keerzijde is natuurlijk dat de de hogere verkoopprijs van onderdelen vaak niet perse bij de FM zelf vandaan komt, maar komt deze vanuit de tussenhandelaren en de marges die daar worden gehanteerd. Het is natuurlijk wel redelijk idioot dat je als particulier door de komst van het internet en de opmars van factory-direct sales je als klant veel meer fiets voor je geld kan krijgen, je als FM vaak nog afhankelijk bent van grote tussenhandels om je winkel vol te krijgen.

Een slimme FM moet daar op in spelen: zorg voor scherp geprijsde onderdelen voor de thuissleutelaar, en biedt bijvoorbeeld cursussen aan, of verhuur de werkplaats op vaste avonden aan sleutelclubs om meer binding te generen met je winkel.
Bij mij in de Bilt is dit jaar Built Bikes geopend waar je tegen vergoeding de werkplaats mag gebruiken, en je eventueel kennis en kunde kan 'kopen' onder het sleutelen. Gooi daar zo nu en dan een groepsritje tegenaan, en dan creëer je ook weer een vast clubje mensen rond je winkel en de nodige goodwill.

• Noxa
Allemaal leuk en aardig maar volgens mij boeren de diverse fietsenmakers nog prima. De race-only zaak zal het wellicht afleggen tegen de dozenschuivers. Maar hier in de directe omgeving zitten 2 fietsen winkels die het ogenschijnlijk erg goed doen. De 1 is een eenmanszaak en daar ben je je fiets altijd 3 dagen kwijt omdat hij het zo druk heeft. Verder een ontiegelijke eikel dus ik kom er nooit meer. En de andere heeft een drukke zaak waar altijd 3 man staan te klussen aan fietsen.

En vergis je niet in de opkomst van elektrische fiets. Dat is echt een goudmijn voor fietsen boeren. Jan en alleman stapt over op zo'n unit en het onderhoud wordt veel overgelaten aan de fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een slimme FM moet daar op in spelen: zorg voor scherp geprijsde onderdelen voor de thuissleutelaar, en biedt bijvoorbeeld cursussen aan, of verhuur de werkplaats op vaste avonden aan sleutelclubs om meer binding te generen met je winkel.
Ik denk dat je als FM juist niet moet willen concurreren met de online winkels. Dat ga je nooit winnen. Gewoon lekker de marge pakken op zulke zaken voor de mensen die het 'meteen' nodig hebben. Je hebt dan misschien wat minder omzet, maar je marges zijn wel iets groter en je kan waarschijnlijk toe met minder voorraad.
Bij mij in de Bilt is dit jaar Built Bikes geopend waar je tegen vergoeding de werkplaats mag gebruiken, en je eventueel kennis en kunde kan 'kopen' onder het sleutelen. Gooi daar zo nu en dan een groepsritje tegenaan, en dan creëer je ook weer een vast clubje mensen rond je winkel en de nodige goodwill.
Helaas ken ik geen fietsenzaak in de buurt die zoiets aanbiedt, want dan was ik wel klant geweest. Zelf heb ik sinds dat ik fiets eigenlijk altijd alles zelf proberen te doen. Elke keer als er iets geklust moe(s)t worden het benodigde gereedschap gekocht en m.b.v. het internet het weer voor elkaar gekregen. Ten eerste omdat ik het wel leuk vind en ten tweede omdat je nadat je het gereedschap 2-3 keer hebt gebruikt je al goedkoper uit bent dan een fietsenmaker. Maar zo'n winkel als Built Bikes had mij waarschijnlijk wel wat geld en af en toe wat kopzorgen / frustratie gescheeld. :P

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Sjoewe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:51:
...
Dit vind ik echt geniaal, dat zou ik ook wel willen hebben in de buurt. En dan ook gewoon alle onderdelen voorhanden neem ik aan, "uit de muur...". :)

Verder lijkt me nieuwe fietsen het enige waar de FM's nog een beetje op kunnen verdienen, omdat je je aan een "A-merk" kan binden en veel kopers toch een gevoel bij een bepaald merk hebben. Aan de andere kant zijn steeds meer A-merken ook te koop middels sites als 12GO zo te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 15-12-2016 22:04 ]

• MrAngry
Ik zou graag over alle vijf de punten van Havana iets zeggen, maar ik ga iets zeggen dat al gezegd is en dat covered 3 uit 5. Fysieke zaken kunnen naar eigen zeggen niet eens inkopen tegen de prijzen van de mantels/saldens van deze wereld omdat de tussenhandel, maar ook shimano zelf (wat betreft shimano vermoedens, geen feiten) een volume gebaseerd model hanteren.
Dit betekent dat per definitie de zaken met minder omzet duurder zijn en uiteindelijk verdwijnen. Voor de consument in de breedte is dat niet zo erg, die gaat zijn onderhoud zelf doen (moi, Havana, youtube) of kan nog steeds terecht bij de fietsenboer die niet gesneuvelt is ( hoe lang dat ook duurt). Het is wel duidelijk dat het online model (nog) niet goed werkt voor stadsfietsen, dus je kan je racer altijd nog dumpen bij een generalist.
Wat mij steekt in deze is Shimano. Die motheruckers moeten toch begrijpen dat de racezaak op de hoek uiteindelijk de bed bad en brood van de fietsindustrie is. In Nederland hebben we dan nog een redelijke word of mouth fietscultuur (zo rijdt tenslotte een deel van mijn club of Rose's en Canyons) maar in andere landen is dat niet vanzelfsprekend. Shimano ea zouden juist goedkoper moeten zijn voor de fysieke retailers dan voor de schuivers.
En dan heb je ook nog de Vosfietsen van deze wereld. Die schaal ik nog even een niveautje lager dan Mantel, salden, futurum, bike24 en bc. Fuckém ik brand hem morgen plat als ik de kans krijg. Maar ik vermoed dat de oude vos het in deze tijden ook zeer zwaar heeft dus dat we van hem ook niet al te lang meer te duchten hebben.

Aan het einde van het liedje zijn kan ik alleen maar persoonlijk zijn:
Ik hou van:
- (pasbare) kleding in de aanbieding
- Het kunnen passen van dingen die ik nooit kan betalen ( je kan me signaleren in de Rapha store, ik heb ooit een zonnebril gepast toen H. Struik nog Oakley verkocht)
- Te dure overjarige modellen oppikken voor een spotprijsje.
- Simpel kunnen regelen van shit die ik niet kan en niet wil kunnen: Spaak vervagen, slag uit wiel, balhoofdvervangen (kan ik wel, blijft kut) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
En vergis je niet in de opkomst van elektrische fiets. Dat is echt een goudmijn voor fietsen boeren. Jan en alleman stapt over op zo'n unit en het onderhoud wordt veel overgelaten aan de fietsenmaker.
Het ging hier om race-only.... Verder eens hoor, het zijn momenteel de e-bikes en de stadsfietsen waar FM's aan verdienen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Laatst online: 03-05 18:10
Ik weet niet of mijn lokale race-only echt race only is. Hij verkoopt namelijk ook mountainbikes. Maar ik moet zeggen dat ik daar alleen ben geweest toen ik mij aan het oriënteren was op een racefiets. Hij heeft wel iets higher end merken (Trek, Bianchi, Specialized). Maar ik kom er verder nooit. Ik kan voor hetzelfde geld bij de lokale profile een Cube met een groep hoger krijgen en ik vind de mensen daar iets sympathieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Onder race only rekenen we ook MTB, CX, triatlon, tijdrit, baan, enz. Alleen "snelle" fietsen dus en geen stadsfietsen, e-bikes, bakfietsen, enz.

[ Voor 39% gewijzigd door havana op 16-12-2016 09:37 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Mijn LBS doet niet aan stadsfietsen, e-bikes, bakfietsen, kinderzitjes en dat soort meuk. Maar wel wat snel hybride spul, zoals mijn Cube. En je kunt er wel fietstassen kopen, maar dan alleen het duurdere Ortlieb-materiaal voor als je en wereldreis wilt gaan fietsen.

Maar ik neem aan dat je zo'n soort zaak bedoelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Je ziet overigens ook de cafe/koffiebar die het fietsen erbij doen. Functioneren als startpunt/eindpunt om (vaste) klandizie te winnen. De wat specialere jerseys en andere items verkopen maar ook wel reparaties doen aan fietsen. Geloof dat Coppi (Rotterdam) en mogelijk Lola (Den Haag) daar wel aardig onder vallen. Coppi is echt meer een koffiebar waar je ook wat kan eten dan een plek waar je fietsen koopt.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik zie dat bikestudio benny brouwer in Zwolle ook al gesloten is (sinds begin deze maand). Daar heb ik ooit mijn Sensa gekocht. Lijkt er op dat er niet meer zoveel verkocht wordt als wat jaren geleden. LBS van mij gaf ook al aan dat het allemaal wat minder is geworden met de racers. Hij verkocht enkele jaren geleden nog karrevrachten Harriers van Bulls, maar is sinds ze wat duurder zijn geworden stukken minder geworden. Misschien is men de laatste jaren toch wat voorzichtiger geweest met het uitgeven van geld aan "extra's" zoals een racefiets.

[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 16-12-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Graham schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:07:
Je ziet overigens ook de cafe/koffiebar die het fietsen erbij doen. Functioneren als startpunt/eindpunt om (vaste) klandizie te winnen. De wat specialere jerseys en andere items verkopen maar ook wel reparaties doen aan fietsen. Geloof dat Coppi (Rotterdam) en mogelijk Lola (Den Haag) daar wel aardig onder vallen. Coppi is echt meer een koffiebar waar je ook wat kan eten dan een plek waar je fietsen koopt.
Dat idee van mij met die Trapasbar was dus nog helemaal zo slecht nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik denk dat een fietsenwinkel op zich nog wel kans heeft, maar begin eens op een goedkope locatie te gaan zitten. Dan heb je geen inloop van mensen die toevallig voorbij lopen, maar dat scheelt je bakken met geld... (in Zoetermeer verschilt dat op een niet zo heel groot pandje al zo'n 1000 euro per maand, en dan is de lokatie niet in het centrum nog eens veel makkelijker bereikbaar en qua parkeren ook nog eens veel handiger.

Ik heb geen zin om zelf te gaan kloten aan mijn fiets. Gereedschap nodig en heel de zooi, dat duurt zeg maar een paar jaar aan cassettes vervangen voordat ik dat eruit heb. Ieder zijn vak en als de fietsenmaker een boekhoudpakket nodig heeft hoop ik ook niet dat hij met een youtube tutorial zelf aan het programmeren slaat.... Heb het weleens berekend met wat prijzen van gereedschap bij de hand, en met een goede standaard om je fiets op te zetten en een beetje degelijk gereedschap is dat gewoon een investering die je in jaren terugverdient, niet in maanden. Als je diverse keren per jaar van cassette wisselt haal je dat er eerder uit. Als je een handige schuur hebt (en niet ergens een kelder) waar je fijn in kunt werken is dat ook misschien wat leuker (appartement met kelder is niet echt een fijne of handige werkplek, heb in mijn huis ook niet een kamer waar ik dat op mijn gemakje zou kunnen doen).

Qua prijzen kunnen ze amper op tegen de 12Go's, maar voor onderhoud zie je er genoeg naar de kleinere zaken gaan. Laatste x dat er wat gedaan moest worden aan mijn fiets (ook 12Go trouwens), stonden er nog 3 andere fietsen met een 12go sticker erop.

Het zal wellicht helpen als je als fietsenwinkel ook zelf bij een fietsclub zit, dan zal een deel van je clubgenoten wellicht naar jou toekomen ("gunnen" is een magisch woord).

Maar zoals alle winkels: online verkopen heeft een zware deuk geslagen in de detailhandel, het is niet voor niets dat je veel winkelpanden leeg ziet staan en winkels failliet gaan of hun assortiment drastisch zien uitbreiden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik snap je punt, maar cassette wisselen vind ik dan niet zo'n goed voorbeeld.. Dat kost nog geen tientje aan gereedschap en heb je er dus zo uit ten opzichte van de fietsenmaker. Verder demonteer ik de cassette ook vrij regelmatig voor een goede schoonmaakbeurt of als ik voor een specifieke rit met veel klimmen andere vertanding nodig heb.

Ik knutsel ook niet aan mijn eigen fiets uit kostenoverweging, ik zie het vooral als onderdeel van de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Cassette afnemer + kettingzweep: 20 euro
Cassette in Duitsland: 45 euro
Cassete bij de FM: 80 euro

M.a.w. al na 1x heb je het eruit. Montagestandaard is leuk maar heb je feitelijk niet nodig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Misschien wilde ik dan weer in 1 keer alles :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Crazy D schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:25:
Misschien wilde ik dan weer in 1 keer alles :D
Moet je niet willen. Net als van de gereedschapkoffers waar alles in zit. Kwaliteit is meestal slecht en je hebt het meeste niet nodig. Koop gewoon kwalitatief goed gereedschap wat je ook daadwerkelijk nodig hebt.

Zo had ooit via ibood deal een torx/inbus set gekocht maar gebruikt maar 10 tools van de 20+. Kwaliteit was ook ruk en helaas enkele keren al bouten gemold. Nu heb ik Bondhus met alle inbus sleutels die ik nog heb incl 1 torx voor de bladen op mijn crank (totaal 10 tools). Was 27,77 euro kwijt via Breur.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zo heel veel speciaal gereedschap heb je ook niet nodig. De meeste bouten zijn torx of inbus en die zullen de meeste mensen gewoon in huis hebben. Voor de cassette en ketting heb je een kransafnemer en een lockringremover nodig (samen 20 euro). Voor de ketting een pons (10 euro). Voor je BB hangt het er maar zeer vanaf. Heb je Hollowtech of MegoExo (op BSA) dan ben je ook voor een tientje klaar. Heb je press-shit dan wordt het wat duurder, maar dat is nu typisch een klusje dat je als beginnende sleutelaar beter aan de FM kan overlaten. Mocht je het toch zelf willen doen en je wil weinig uitgeven dan kom je met een draadeinde, een paar moeren en ringen ook al heel ver.

Houd je nog over een kabelkniptang. Kost je 20-35 euro. Als je een Dremel hebt dan lukt het daarmee ook prima met een slijpschijfje.

Dan heb je nog nodig een grote pot met vet nodig maar dat kost ook niet de wereld.

Een racefiets opbouwen is niet bepaald rocket science. Zeker ketting, remblokken, kettingbladen en cassette niet lastiger dan een IKEA-kast in elkaar zetten. Bij derailleurs afstellen en kabels trekken komt iets meer kijken, maar ook dat is echt niet heel lastig.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 17-12-2016 08:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Derailleurs afstellen valt ook reuze mee. Beide grenzen even goed zetten en daarna de kabelspanning goed zetten. Meer dan een schroevendraaier kost het niet.

Trouwens nog een nieuwtje. Ik ga afscheid nemen van mij Sensa Umbria, want ik heb een TCR Advanced 2 besteld :) vol carbon fietsje voor een leuke prijs. Natuurlijk niet op lange afstanden kunnen testen maar zo op het eerste gevoel een prima ding. Zit is niet extreem diep, was ik eerst wel bang voor. Heb een ML en een L frame geprobeerd onder toeziend oog van de verkoper. Zat op de grens maar de L pastte uiteindelijk beter. Was geen uitgebreide bike fitting maar de verkoper (bij goossens borculo) had hier wel ervaring mee en droeg dit ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 10:16

Galois

1811 - 1832

Ik vind dat (race only) fietsenwinkels moeten blijven bestaan, maar ze maken het zichzelf (noodgedwongen of niet) wel erg lastig.

Ik wil graag meer betalen voor service, informatie, ideeën opdoen, enz... maar er zit een grens aan dat meer.

Zo had ik van de zomer nieuwe binnenbanden nodig, gewoon als reserve, had dus geen echte haast. Ik fiets naar de fietsenmaker en zie dat ze 7,50 per stuk kosten. Nou, dan voel ik mij genaaid en houd het 'meer betalen' voor mij echt wel op. Uiteindelijk op internet besteld (zelfde binnenband, Continental 29" voor de MTB) voor 15 euro, maar dan 4 stuks.

Als de verschillen kleiner zouden zijn, zou ik er niet over twijfelen. Zoals gezegd betaal ik ook graag mee voor het voortbestaan van dit soort zaken.
Helaas heb ik wel steeds vaker het gevoel dat ze proberen aan de klanten die ze nog hebben, zoveel mogelijk te verdienen en dus jagen ze ook die klanten weer weg. Een reparatie aan een fiets, kost vaak ook erg veel. Maat van mij heeft 350 euro betaald voor nieuwe LX-remmen (hij ging van Formula over op LX). Aan onderdelen zit je onder de 200 euro, die nieuwe remmen monteren is niet meer dan een half uurtje werk. Toch jammer...

Of enkele jaren geleden wilde ik een nieuw zadel. Eindelijk een wat beter zadel. Ik kreeg van de fietsenzaak een testzadel mee van Fizik, weekendje mogen testen. Ik vond het een prima zadel en wilde 'm kopen. Adviesprijs was 130 euro en internetprijs was 80. Ik wilde er best 100 euro voor betalen, want de service van 'testen' is ook wat waarde. Maar om nou meer dan 50% te betalen... Ook jammer.

Maar goed, desondanks probeer ik toch wel zoveel mogelijk bij de fietsenwinkel te kopen. Zeker de fiets zelf. Vind de service en garantieafhandeling toch ook wel wat waard. Maar ook dit moet niet teveel gaan kosten...

Hoe zal het zijn over 10 jaar?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Galois schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:24:

Zo had ik van de zomer nieuwe binnenbanden nodig, gewoon als reserve, had dus geen echte haast. Ik fiets naar de fietsenmaker en zie dat ze 7,50 per stuk kosten. Nou, dan voel ik mij genaaid en houd het 'meer betalen' voor mij echt wel op. Uiteindelijk op internet besteld (zelfde binnenband, Continental 29" voor de MTB) voor 15 euro, maar dan 4 stuks.
Wat een raar voorbeeld, als je er vier had gekocht had je ze vast voor 5 euro per stuk mee kunnen krijgen. Kwestie van vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 10:16

Galois

1811 - 1832

MrAngry schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:49:
[...]

Wat een raar voorbeeld, als je er vier had gekocht had je ze vast voor 5 euro per stuk mee kunnen krijgen. Kwestie van vragen.
Wat een rare reactie :)
Is dat zo? Hoe weet je dat? Ik wist dat niet, dat stond overigens ook niet bij het schap (4 voor 20 euro!).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Misschien leuk voor wie a.s. donderdag (22 december) in de buurt van Helmond/Geldrop/Eindhoven is:

JohnKnoopKerstshow

Bij John Knoops in Mierlo. Meer info: http://www.johnknoops.nl/kerstshow/

Overigens zijn dit soort activiteiten een van de redenen waarom die winkel nog steeds erg goed loopt, en in een klein dorp als Mierlo (10.000 inwoners) behoorlijk veel klandizie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Galois schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:58:
[...]

Wat een rare reactie :)
Is dat zo? Hoe weet je dat? Ik wist dat niet, dat stond overigens ook niet bij het schap (4 voor 20 euro!).
Oud Hollandsch koopmanschap ;) elkaar wat gunnen. Hij verkoopt ineens 4 bandjes en jij betaalt niet de hoofdprijs.

Heb bij de aankoop van mijn TCR ondanks de niet inruilkorting nog pedaaltjes bij bedongen. Vragen kan, maar natuurlijk wel reëel en respectvol blijven :) . Ik had de fiets voor een paar tientjes minder kunnen kopen maar de winkel waar ik hem nu gekocht heb heeft meer verstand van zaken en heeft goed geholpen. Is die paar tientjes wel weer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 719011

JorisM schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:54:
Misschien leuk voor wie a.s. donderdag (22 december) in de buurt van Helmond/Geldrop/Eindhoven is:

Bij John Knoops in Mierlo. Meer info: http://www.johnknoops.nl/kerstshow/

Overigens zijn dit soort activiteiten een van de redenen waarom die winkel nog steeds erg goed loopt, en in een klein dorp als Mierlo (10.000 inwoners) behoorlijk veel klandizie heeft.
En fietsend Eindhoven en Helmond komt hier regelmatig even langs om te shoppen.

Ik heb er afgelopen jaar nieuwe schoenen gekocht, ze hadden niet mijn maat direct voor de schoen die ik wilde maar nog wel demomodellen in mijn maat....kreeg ik voor een fractie van de prijs mee...perfecte service bij knoops!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-05 21:43

ralpje

Deugpopje

MrAngry schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:49:
[...]

En was je alsnog 33% meer kwijt geweest dan elders.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCooz
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hier toevallig iemand die de Surprise box van Mantel van afgelopen week gekocht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
NoepZor schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:04:
[...]

Oud Hollandsch koopmanschap ;) elkaar wat gunnen. Hij verkoopt ineens 4 bandjes en jij betaalt niet de hoofdprijs.
Helaas denkt niet elke ondernemer als een Oud-Hollandsche koopman. Er zijn genoeg FM's waar je wordt aangekeken alsof je niet goed bij je hoofd bent als je probeert om een betere prijs te krijgen omdat je er vaak komt en/of omdat je meer spullen tegelijk afneemt.

Ik koop zelf nagenoeg nooit bij de FM. Ik bestel alles online, hooguit koop ik eens iets bij de Decathlon omdat ik daar in de pauze van mijn werk langs kom. En dat heeft echt niet alleen te maken met het feit dat je online (veel) betere prijzen krijgen, maar ook omdat veel kleine ondernemers gewoon een kruideniersmentaliteit hebben en (de vibe afgeven dat ze) jou liever zien gaan dan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Daar ben ik het wel mee eens. Ik vind het ook een rare reactie dat een FM een fiets niet in onderhoud zou willen nemen als je hem daar niet gekocht hebt. Je betaald toch gewoon uurloon en onderdelen? Iedere cent is er een als je met moeite je hoofd boven water kan houden.

Even een geheel andere vraag. Ik heb recentelijk een Tacx gekocht (samen met mijn vrouw) en het plan was om een achterwiel te kopen met een cassette zodat wij niet ons steeds onze bandjes om moesten zetten want we hebben gemerkt dat dat best lastig gaat. Ik rij met een 10 speed 105 group en mijn vrouw met een 9 speed sora groupset. Wat is nu het verstandigste om te doen? achterwiel kopen en daar een 9 speed of een 10 speed cassette op zetten? Wat voor problemen kan je ondervinden met een 10 speed cassette op een 9 speed shifter?

Of een tweede tacx bandje en dan als de lente komt de tacx naar zolder en de buiten bandjes weer verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 08:30
Ik zou niet met een 10-speed op een 9-speed-fiets gaan rijden en andersom. Snelste oplossing is twee wielenl; Een met een 9-speed cassette en een met een 10-speed cassette. Je hebt voor een paar tientjes wel een goedkoop achterwiel.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Problemen die je kunt krijgen zijn dat de ketting niet om de tandwielen past (even uitzoeken dus, 9 speed ketting is breder dan 10 speed volgens mij) en dat de tandwielen op iets andere posities staan. Dus derailleur lijnt niet meer helemaal lekker uit op de tandwielen. In hoeverre dit in de praktijk tot echte problemen leidt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als je dit perse met een tacx band wil oplossen dan zou ik idd een 2e tacx band kopen. Maar je kan ook een goedkope of oude buitenband monteren en die oprijden. Kan je ook nog eens naar buiten als je wilt. Een 10 speed cassette op een 9 speed shifter gaat in ieder geval niet werken, de indexing is anders (de afstand tussen 2 versnellingen) dus je krijgt dat nooit afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Dat is nog best lastig. Een knap wiel kopen voor een paar tientjes waar de afstand nog enigszins te behappen is. Voor bijna dezelfde prijs (want je moet ook nog een band en zo kopen) kan je nieuw krijgen. bron: http://www.wielerkoopjes.nl/trainerwiel-tacx Maar eens goed over nadenken hoe ik dit ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Hoeft voor op de tacx toch geen extreem goed wiel te zijn? Welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Misschien even out-of-the-box gedacht, maar kun je niet op de fiets van je vrouw rijden? Het fiets natuurlijk niet helemaal hetzelfde als je eigen fiets, maar een Tacx rijdt natuurlijk nooit echt heel lekker. Eventueel zet je het zadel nog wat hoger. Veel makkelijker en goedkoper dan allerlei gekloot met extra fietsen, wielen en banden. Mijn vriendin en ik doen het ook zo, maar goed, wij schelen maar 6 cm in lengte. Het gaat waarschijnlijk wat lastiger als jij 20 cm groter bent dan zij.

9 en 10 speed-materiaal is in elk geval niet uitwisselbaar dus de enige oplossing als je twee goed werkende fietsen op de Tacx wilt hebben met de mogelijkheid om snel naar buiten te gaan, is een extra 9-speed wiel en een extra 10-speed wiel kopen, elk met hun eigen cassette en trainerbandje...

Voor rijden op de Tacx boeit de kwaliteit in elk geval geen drol, dus koop gewoon het goedkoopste wiel dat je kunt vinden.

(Terzijde: ik geloofde eerst ook niet in die trainerbanden, maar ik ben nu wel om, nadat ik heb vastgesteld dat de Vittoria Zaffiro van mijn vriendin na drie ritjes van een uur al helemaal is opgevreten door dat metalen asje 8)7 Ik heb er nu een Vittoria Hometrainer om liggen van de Decathlon, kost nog geen twee tientjes en krijgt betere reviews dvan die Tacx-band die 35 euro kost.

En tip 2: koop géén Tacx-mat. Je betaalt 65 euro voor een stuk rubber waar je geen drol aan hebt en als je een oud huis hebt, dreunt het alsnog als een malle door. Ik (woning uit 1937) heb het geluid een beetje weten te beperken door van die zware rubberen tegels te gebruiken, die ze ook op speelplaatsen leggen...twee lagen dik :P)

[ Voor 44% gewijzigd door nare man op 19-12-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Decathlon heeft een mat voor 20 euro, dat is nog wel te overwegen. Deze is wel opvouwbaar met dunne vouwlijntjes, weet nog niet hoe die zich gaan houden na x keer de constructie in zijn geheel verschuiven.

[ Voor 52% gewijzigd door Kluus op 19-12-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nou, die mat heb ik dus gekocht en die is knap waardeloos. Hij dempt helemaal niet, want hij is zo zacht dat de poten van de Tacx nog steeds nagenoeg direct op de vloer rusten. En bovendien is hij niet duurzaam, want ik heb hem nog maar een week en er zitten nu al gaten in waar wij er met schoenplaatjes doorheen hebben getrapt...dus nu heb ik gewoon voor 20 euro een mooie zweetvanger :P

(ironisch genoeg kost een zweetvanger van Tacx ook rustig 25 euro.... 8)7 )

[ Voor 16% gewijzigd door nare man op 19-12-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Ik heb voor 50 euro een wielset gekocht via forum van fiets.nl. Er was zelfs een wiel te koop voor 20 euro maar helaas was die 10spd en ik heb 11spd. Je kan er ook een te koop gevraagd bericht plaatsen.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
@Nare man

Dank voor de suggestie maar dat gaat niet werken. Ik en mijn vrouw schelen ruim 30 cm (zij is 1.67 en ik 1.96). Zij rijdt op een 56 met het zadel vrij laag en ik op een 62 met een behoorlijke zadelpen. Wij zijn niet compatibel met elkaars fiets. Wat op zich best jammer is. Vandaar dat we het plan hadden om een wiel uitwisselbaar te maken maar dat gaat hem ook niet worden.

Ik heb de Tacx niet op een mat staan. Hij staat op laminaat met ondervloer en een betonnen tussenvloer. Ik heb nog geen klachten van beneden gehoord. Moet ik zeggen dat ik gemiddeld maar 250 watt wegtrap of zo. Als ik de tussensprint doe dan kom ik wel tegen de 800 watt (volgens zwift, ik geloof er zelf niet zoveel van) voor 10 seconden. Mocht het toch irritant worden dan halen we wel een paar rubberen tegels. Ik had de reviews van de mat al gezien dat die niet best was.

@NoepZor Ik woon in Hoorn (40 km boven Amsterdam) en marktplaats heeft me een paar opties gegeven in de buurt van Utrecht of Leeuwarden.

@Graham Ik zal daar ook eens gaan snuffelen. Ik ben daar al een lurker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Als je het goed doet dan koop je gewoon gelijk een nieuwe fiets voor je vrouw ;)
Kan je gelijk de goede maat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
MrAngry schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:42:
Als je het goed doet dan koop je gewoon gelijk een nieuwe fiets voor je vrouw ;)
Kan je gelijk de goede maat kopen.
Volgens de fietsenman heeft ze de juiste maat. We hebben destijds een bikefit gedaan en daar kwamen deze fietsen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Dan heeft ze geen 56cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
56 cm de juiste maat voor iemand van 1m67? Dat lijkt me vrij sterk.

Mijn vriendin is ongeveer 1m72 en rijdt op een 51 cm (Sensa met standaard geometrie). Ik ben zelf 1m79 en rijd op een M (Canyon, da's 56 bij de meeste merken).

Als jouw vriendin 56 rijdt, dan zal ze met het zadel echt rechtsteeks op de bovenbuis zitten. Het kan misschien wel maar dan heeft ze dus nul comfort omdat er helemaal geen zadelpen is die kan flexen.

Als je een huis hebt met betonnen verdiepingsvloeren dan zal je de Tacx zonder problemen kunnen gebruiken neem ik aan. Dan heb je zo'n mat alleen maar nodig voor het zweet en dan kun je ook voor 5 euro een goedkope yogamat kopen. Zelf is het met de Tacx zonder demping echt niet om uit te houden op de verdieping eronder. Je voelt het plafond gewoon trillen.

[ Voor 80% gewijzigd door nare man op 19-12-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Laten we eerst eens afstappen van de term "maat 56" want dat bestaat niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/53qLJ0jVhAmmZEbfHfFvuiZS/thumb.jpg

Dit is het karretje van mijn vrouw en er staat toch echt 56 op de zadelbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y11tZqI5E71s3fkVe2JlQkB4/thumb.jpg

En dit is mijn vrouw. Die is niet zo groot. Ik daartegenover wel een beetje :o

[ Voor 34% gewijzigd door Seriph op 19-12-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Raar, lijkt idd een prima maat. Ze zit ook niet heel uitgestrekt ofzo? Ter vergelijk, ik ben 170cm en rij op een 50

Pagina: 1 ... 9 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.