1: Helemaal mee eens. Mijn LBS gaat qua prijzen vaak mee met de 12Go's van deze wereld en zegt daarbij meteen: sorry jongen, maar op dit soort prijzen ga ik echt geen fietsen meer inruilen. Er staat wel wat leuk tweedehands spul, maar dat is inruil van vaste klanten en wat exotisch materiaal.
2: Ik gun mijn LBS nog steeds wel wat, dus kleding koop ik daar wel. Nou ben ik niet zo'n enorme kilometervreter, dus ik koop instapmateriaal van Castelli en doe daar heel lang mee. Bij mijn LBS is dat slechts iets duurder dan online. Daar passen en online kopen, dat doe ik niet. Heb laatst wel zitten twijfelen over schoenen, omdat daarin zo ontzettend veel keus is. Toch bij de LBS gaan passen en ze uiteindelijk daar gekocht.
3. Online of decathlon of zoiets. Dat soort spul koop ik nauwelijks bij de LBS, tenzij ik het gewoon nodig heb en niet wil wachten. Op een bidonhouder maakt het me ook niet echt uit of ik hem online voor 12 euro kan vinden en lokaal voor 15. Die 3 euro zijn niet zo'n issue. Toen ik die schoenen kocht, heb ik me daar wel in vergist. Ik stapte over van SPD naar SPD-SL en heb niet alleen daar de schoenen gekocht maar ook meteen de pedalen. Dat was achteraf wat te duur. Maar bij veel spullen scheelt het maar een klein beetje en dan vind ik het gewoon relaxed om de stad in te fietsen, daar even een praatje te maken en mijn spullen direct te hebben. Maar goed, als het genoeg scheelt en als ik precies weet wat ik wil hebben, dan scoor ik het wel online. Zo koop ik een bidonhouder lokaal, maar je zult mij daar geen Garmin Edge zien kopen voor de hoofdprijs.
4. Doe ik altijd zelf, maar ik zie in de werkplaats van mijn LBS altijd wel een paar fietsen staan voor onderhoud en reparaties. Tweakers in dit topic en lezers van FF doen dat wellicht anders, maar er zijn nog vrij veel mensen die voor dat soort zeken echt naar de LBS gaan.
5. Tsja, net zoiets als met kleding: niet offline passen en online kopen. Ik ben toen ik afgelopen zomer een nieuwe sportfiets wilde hebben, bij verschillende zaken wezen kijken. Mijn LBS waar ik normaal voor race-spulletjes kom had een mooie Cube Travel SL staan die me eigenlijk net te duur was. Ik heb eerlijk gezegd dat hij mijn budget te boven ging, maar hem wel graag wilde hebben. Hij zei zelf: kijk even online dan en kom dan gewoon hierheen voor wat klein spul of onderdelen
Ik zag dat 12Go hem wel had voor minder, dus ik heb hem online besteld, heb 12Go gebeld en toen die aangaven dat de fiets met twee uurtjes wel klaar zou zijn, ben ik in de auto gestapt. BIj aankomst bleek het een foutje in hun voorraadinfo, want ze hadden hem helemaal niet meer. Een dag eerder mochten de prijzen omlaag van Cube, dus ze waren hard gegaan. Voor Jan Lul van Nijmegen naar 12Go gereden. Dus daar ter plekke (in de zaak) mijn LBS gebeld en gezegd "goh, ik hoorde dat de prijzen van Cube omlaag mochten, dus als jullie hem voor [nieuwe prijs, lager dan 12Go] willen verkopen, dan wil ik hem toch wel hebben". En zo geschiedde.
Nee, bij Decathlon lopen vakkenvullertjes die niets weten van fietsen. Bij 12Go werken gasten die blijkbaar niet eens hun eigen voorraad kunnen bijhouden, bij Futurum kan ik kiezen uit 79 verschillende fietsbroeken en weet ik bij god niet wat ik moet kopen. En bij mijn LBS werken lui die er verstand van hebben en (wellicht toevallig voor mij) net genoeg spullen hebben om een keuze te kunnen maken.
Zolang er genoeg mensen overpriced Koga's bijven kopen, kan bij zo'n toko de schoorsteen blijven roken, denk ik dan maar. En zeker als het niet de race-dealer is, maar een allround fietsenzaak: zolang er genoeg babyboomers hun elektrische fietsen kopen en jaarlijks daar een beurt geven, blijft de zaak op de hoek bestaan en kan ik gewoon snel een onderdeeltje kopen wanneer ik het nodig heb.
Edit: wat betreft je vraag hoe je dan geld moet verdienen? Zorgen dat je qua prijs net niet te ver boven online en dozenschuivers zit en mensen laten merken wat de meerwaarde is van lokaal shoppen. En die meerwaarde zit niet in een koffiebarretje en een DJ of wat zo'n hipsterfietsentoko* allemaal bedenkt, maar in het feit dat daar lui staan met de helm nog op de kop en de modder nog op de rug, bij wijze van spreken.
* ik had ooit met een collega het idee om een hipsterkoffietent annex fixie- en racefietsjeswinkel annex eettentje te beginnen met de naam Trapasbar. Maar dat is er natuurlijk nooit van gekomen.
[
Voor 7% gewijzigd door
dreamscape op 15-12-2016 19:08
]