Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.311 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wil.

In z'n meest basale vorm is het trainingschema: "train gevarieerd" zeer bruikbaar. Wat ik hiermee bedoel is proberen langere, rustig ritten af te wisselen met korte, intensievere ritten.

Verder is als beginner het herstel belangrijk. Zeker na een intensieve rit een dagje, of liever 2 dagen rust.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 06-12-2016 14:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het hangt er natuurlijk vanaf waar je naar op zoek bent (inspanning of ontspanning) maar vooral in het begin zou ik met name van het fietsen genieten en niet meteen gaan focussen op keiharde trainingsprogressie.

Zelf probeer ik het vooral wat af te wisselen, ook aan de hand van de beschikbare tijd: doordeweeks 's avonds kortere (en, als ik daar zin in heb, snellere) ritten; en in het weekend een langere tocht. En zoals havana terecht opmerkt; niet meteen de volgende dag weer op de fiets springen als je je wat meer hebt ingespannen. Doet echt wonderen voor je herstel en je zult merken dat je de dag erna veel fitter bent.

Ook als je geen specifiek trainingsschema volgt, zul je na een jaartje regelmatig rijden merken dat je conditie en gemiddelde snelheid met sprongen vooruit zijn gegaan.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 06-12-2016 15:15 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik zie veel mensen fietsen met van die latex handschoenen in hun fietshandschoenen.

Afbeeldingslocatie: http://portal.theshopfactory.nl/images/image/vh/Latex%20Handschoenen.jpg

Lijkt me persoonlijk nogal klam maar zij zweren erbij.

Ik ga op je letten bij de Marmotte Havana, dat moet met jouw fiets wel lukken ;). Bij ons is sinds vandaag de inschrijving voor de Trophee de l'Oisans er definitief doorheen (alleen nog even wachten op de bevestiging).

De Otztaler hebben een paar fietsmaten van mij afgelopen seizoen gedaan, die waren daar heel erg enthousiast over. Volgens hun was het kwa sfeer en route de mooiste cyclo die ze tot nu toe gedaan hadden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 06-12-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 14:07
nare man schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:14:
Het hangt er natuurlijk vanaf waar je naar op zoek bent (inspanning of ontspanning) maar vooral in het begin zou ik met name van het fietsen genieten en niet meteen gaan focussen op keiharde trainingsprogressie.

Zelf probeer ik het vooral wat af te wisselen, ook aan de hand van de beschikbare tijd: doordeweeks 's avonds kortere (en, als ik daar zin in heb, snellere) ritten; en in het weekend een langere tocht. En zoals havana terecht opmerkt; niet meteen de volgende dag weer op de fiets springen als je je wat meer hebt ingespannen. Doet echt wonderen voor je herstel en je zult merken dat je de dag erna veel fitter bent.

Ook als je geen specifiek trainingsschema volgt, zul je na een jaartje regelmatig rijden merken dat je conditie en gemiddelde snelheid met sprongen vooruit zijn gegaan.
Ben wel op zoek naar inspanning ben met een andere sport gestopt en hiervoor in de plaats dus gaan fietsen. Ik vind het dan ook lekker om een "redelijk" tempo (probeer richting de 30KM gemiddeld te gaan) te fietsen en geniet ondertussen van alles wat Nederland te bieden heeft, woon dicht bij de kust dus vaak bos, duinen en de zee.

Vind het momenteel lastig om meerdere keren te trainen in de week aangezien in het donker niet mijn voorkeur heeft en 2 ritten in het weekend betekent geen herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat kan wel maar dan kun je het best het eerste ritje rustig doen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik ben het met havana eens. Volgens mij kun je prima 2x in een weekend fietsen. Rest van de week herstel je weer. Wat nare man volgens mij meer bedoeld is dat je niet continu (dus elke dag) op de fiets moet gaan zitten. Daar breek je meer mee af dan dat je opbouwt. Herstel is belangrijk voor de vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Ah duidelijk, dan dus evt zaterdag "ontspannen" training en zondag wellicht wat intensiever/grotere afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48
havana schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:15:
En dan even heel iets anders..

Gisteren ingeschreven voor de Öztaler via Enroute.
Hoooooly shit wat is dat ding duur joh! 129 euro voor een cyclo!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mvdbeld schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:24:
[...]

(probeer richting de 30KM gemiddeld te gaan)
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
MrAngry schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:33:
[...]

Hoooooly shit wat is dat ding duur joh! 129 euro voor een cyclo!
Dat is nog niks vergeleken met de Dolomieten Marathon. Bij beide een kwestie van vraag en aanbod. De vraag overstijgt het aanbod, want in bij beide moet er geloot worden.

Het inderdaad duur. Maar ik wil 'm toch een keer gereden hebben, dit is namelijk de enige van de grote 3 die ik nog niet heb gereden. Dat het een paar centen kost zal me jeuken.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59
Haute Route lijkt me ook wel vet, nogal slopend waarschijnlijk ;)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25
Wij zitten eraan te denken om de Stelvio Gran Fondo te doen

http://www.granfondostelviosantini.com/

Iemand ervaringen hiermee??

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Moet toch een richtpunt hebben voor mijzelf, dat het nog mooi weer was een fijne rit gereden van ongeveer 40km met 30,5 gemiddeld. Dat redt ik momenteel niet maar hou ik wel min of meer dus als richtpunt aan. Maar daarom ook de vraag hier wat is handig qua trainen ga je af op een bepaalde gem. snelheid/afstand/hartslag etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Meestal rijd ik alleen op afstand, of op hartslag i.c.m. tijd of afstand als ik wat gerichter wil trainen. Rijden op gemiddelde snelheid heeft nagenoeg geen zin en zegt ook niet zoveel over de inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mvdbeld schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:54:
[...]

Moet toch een richtpunt hebben voor mijzelf, dat het nog mooi weer was een fijne rit gereden van ongeveer 40km met 30,5 gemiddeld. Dat redt ik momenteel niet maar hou ik wel min of meer dus als richtpunt aan. Maar daarom ook de vraag hier wat is handig qua trainen ga je af op een bepaalde gem. snelheid/afstand/hartslag etc.?
Stop allereerst met het focussen op gemiddelde snelheid. Je ziet dat veel beginnende fietsers dat doen en proberen om altijd met 30+ gemiddeld thuis te komen. Waar dit vaak op neerkomt zijn tempo ritjes van 1.5-2 uur waar je wel gesloopt van wordt, maar niet echt veel sneller. Daarnaast is snelheid ontzettend afhankelijk van de omstandigheden. In de winter, met een flink windje en handjes op het stuur kom ik zo met 26-27 gemiddeld thuis na een duurritje. Terwijl ik bij een zelfde soort ritje (zelfde vermogen) op een windstille dag in de zomer met de handen in de beugels 30-31 ga.

Fietsen is toch voornamelijk een duursport, wat betekent dat je je vermogen wat je aeroob trapt zo groot wilt maken zodat je zo min mogelijk aanspraak hoeft te maken op je glycogeen / glucose etc. Dat doe je voornamelijk door veel duurritjes te maken waarbij je tempo laag genoeg is dat je nog door je neus kan ademen / liedjes mee kan zingen / uitgebreid gesprekken kan voeren zonder dat je adem tekort komt.

Daarnaast 1 keer (zeker niet meer dan 2 keer) per week wat intervallen doen. Bijvoorbeeld tabata waarbij je 20 seconden voluit gaat met daarna 10 seconden rust. Begin eerst eens met een stuk of 6 daarvan in een setje en doe 3 van die setjes.

Als je dat doet ben je al beter aan het trainen dan 50+% van de fietsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Kluus schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:17:
Ik zie veel mensen fietsen met van die latex handschoenen in hun fietshandschoenen.

[afbeelding]

Lijkt me persoonlijk nogal klam maar zij zweren erbij.

Ik ga op je letten bij de Marmotte Havana, dat moet met jouw fiets wel lukken ;). Bij ons is sinds vandaag de inschrijving voor de Trophee de l'Oisans er definitief doorheen (alleen nog even wachten op de bevestiging).

De Otztaler hebben een paar fietsmaten van mij afgelopen seizoen gedaan, die waren daar heel erg enthousiast over. Volgens hun was het kwa sfeer en route de mooiste cyclo die ze tot nu toe gedaan hadden.
Ik gebruik van die onsteriele handschoenen van mijn werk voor op wintersport. Als het echt koud is dat de allerbeste oplossing! Let wel, je moet die handschoentjes aantrekken als je al warme handen hebt. Daar je gewone handschoenen overheen en niet meer uit trekken tot je klaar bent. Gegarandeerd warme handen. Die dingen aantrekken als je handen al koud zijn maakt het alleen maar erger, echt een afrader.
Mvdbeld schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:54:
[...]

Het wordt nooit makkelijker, je gaat alleen sneller (rul #10) Kortom die snelheid komt vanzelf wel!

Gewoon regelmatig fietsen en jezelf steeds wat verder pushen. Maar wil je iets serieuzer trainen dan is een hartslagmeter onontbeerlijk. Als je weet wat je maximale hartslag is kun je je hartslag zones bepalen en kun je daarmee aan de slag. In jou geval is D2 training wel zinvol, duur-conditie opbouwen! En wil je het verder pushen dan zijn interval trainingen zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Kan prima op gevoel. D1 betekend gewoon kunnen praten en af en toe een hap extra lucht. In D2 worden het korte zinnen. D3 is enkele woorden daarboven is mond open en hijgen maar...

Regelmatig gewoon kunnen praten, afwisselen met hijgen :D

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy D op 06-12-2016 20:07 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik fiets voornamelijk tijd gebonden. Afhankelijk hoeveel tijd ik "krijg" (gezin met jonge kinderen) doe ik mijn ronde. In het begin (nu 3 jaar terug) was ik net als jij bezig met gemiddelde snelheid. Nu fiets ik op gevoel. Of beter gezegd, ik pruts maar wat aan. Toch merk ik dat de gemiddelde snelheid wel omhoog is gegaan. In 1e jaar rond 30, 2e jaar rond 32 en nu lukt 34 op ritten van 70km (solo). En dan kom ik niet gesloopt thuis. Kortom niet te veel op snelheid focussen en gewoon lekker fietsen. En als jij geniet van hard fietsen en gesloopt thuis komen, dan moet je dat doen. Fiets je liever de hele zondag in D1 ook goed. Als je maar geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27
M@cer schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:26:
Wij zitten eraan te denken om de Stelvio Gran Fondo te doen

http://www.granfondostelviosantini.com/

Iemand ervaringen hiermee??
Met de Gran Fondo zelf niet, met de Mortirolo en de Stelvio vanuit Bormio wel. You're in for a treat. Pittig klusje. Lijkt mij ook wel wat, zit de week daarna toch in de Dolomieten. Laat maar weten als je echt wilt gaan!

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Nog deelnemers voor de Festive 500 van Rapha? http://pages.rapha.cc/feature/festive-500

Nu vind ik dit soort uitdagingen wel leuk om aan te gaan maar met mijn +/- 2500 km vanaf juni misschien wat te veel van het goede.. Ik ga even bekijken wat het weer doet rond kerst en aangezien ik sowieso al 1 100+ km rit heb gepland voor de 24e december kan het wel eens iets worden wat ik ga proberen te voltooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Dit jaar ga ik gewoon de week gebruiken om hem te halen, ik heb een goed excuus om hem dit jaar niet in 1 rit te doen ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zo, de kogel is door de kerk. Ik heb toch ook maar een Tacx besteld, de T2500 Booster. Hij is vooral voor mijn vriendin bedoeld, die heeft namelijk echt een aversie tegen fietsen in de kou en regen. En zelf heb ik natuurlijk ook wel baat bij een vriendin die aan het begin van het seizoen een stuk beter getraind is :P

Ben reuze benieuwd, straks ophalen bij het postkantoor :)

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 07-12-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 09:25
Weer 3 dagen naar het buitenland rond kerst, dus ik denk dat het wederom niet gaat lukken... Maar eerst maar weer eens de motivatie vinden om wat meer te gaan fietsen, het komt nu echt uit mijn tenen..

De Tacx en Zwift heb ik na een paar ritjes ook wel weer gezien, dat is echt niet mijn ding.. Maar gladheid, nattigheid en kou is ook niet echt mijn ding.. Vanmorgen naar het werk was het toch wel erg afzien, gelukkig vanmiddag windje mee :P

Dus maar even de focus verlegd naar het hardlopen, toch fijner om te doen in de winter.. Gelijk maar even de marathon van Rotterdam als doel gesteld 8)7

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Als je nog andere alternatieven zoekt: boscrossen vind ik persoonlijk ook wel fijn in de winter :).

Minder last van gladheid en je blijft een stuk warmer doordat je:
A. Meer beschut zit in de bossen
B. Veel meer je hele lichaam gebruikt tijdens het fietsen
C. Je in de bossen sowieso vaak met een hogere intensiteit rijdt (ik tenminste wel :))

Je moet wel een beetje je omgeving meehebben natuurlijk en het betekent mogelijk weer de aanschaf van een MTB of CX fiets, maarja, n+1.

[ Voor 89% gewijzigd door Kluus op 07-12-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik vind hardlopen inderdaad ook nog altijd de beste afwisseling voor fietsen als het weer dat laatste echt niet toelaat.

MTB of CX lijkt mij ook geweldig, maar ik woon in Rotterdam en je hebt hier in de omgeving nu niet echt bossen waar je eens lekker los kunt gaan. Anders had ik dat zeker wel gedaan, maar ik kan mezelf er niet toe brengen een MTB of crosser te kopen voor alleen wat modderige boerenpaadjes, die kan ik op de winterracer ook nog wel pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Yup dat kan ik me voorstellen, ik heb ook de luxe dat ik bij een flink stuk bos in Brabant woon (Herperduin + Maashorst) waar in totaal voor zo'n 80km aan vaste mountainbike routes ligt en er in het najaar ieder weekend wel een toertocht van een omliggend dorp is.

Als je dat niet hebt en je moet altijd ergens met de auto heen heb je een heel ander verhaal inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Vandaag bij (weer) een LBS geweest voor mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets. Ik had het met over het Ultegra Di2 systeem en de korte vs. lange kooi.

Ik wil graag op mijn nieuwe fiets een compact met een lange kooi zodat ik een berg casette kan monteren als het er op aan komt. Echter wil ik in NL voornamelijk met een 11-25 casette gaan rijden. Maar die combinatie zou niet goed samengaan, de lange kooi met een 11-25 casette. Hij adviseerde om op een later tijdstip een lange kooi te monteren als ik de bergen in ga.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Verschil is enkel laatste kransjes als je een 11-30 cassette erop zet, waarom zou je dan opeens problemen kunnen krijgen als je een 11-25 erop zet ?
Klinkt mij meer als lastig voor hem want dan moet deraileur verwisseld worden als fiets met korte kooi geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Ja, zou ook niet weten waarom dat een probleem zou opleveren. Heb het zelf nu ook sinds een aantal maanden. Lange kooi en 11-25 cassette voor in NL, en kan er 11-32 opzetten voor de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik hoorde dat swbr hetzelfde advies heeft gekregen bij de aankoop van zijn fiets voor korte vs lange kooi. Maar mij lijkt het ook sterk dat dat problemen oplevert. Zelf heb ik er geen ervaring mee, want korte kooi.

[ Voor 60% gewijzigd door Kluus op 07-12-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik weet niet of jullie het over 10 of 11-speed hebben en of dat verschil maakt maar ik heb ook gewoon een 30 achter gedraaid met een korte kooi. Ging prima. 10 speed, 50-34 voor

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 07-12-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Korte kooi kan vaak meer aan dan fabrikant opgeeft ja.
Hangt ook af van je frame/deraileurpad.

Op mijn Jan Janssen Venom met 6770 di2 10s (is er alleen met korte kooi) past 12-30 maar net aan, helemaal soepel loopt het niet. (merk je met achteruit trappen)
Op mijn Trek Emonda met 9070 di2 11s (ook weer alleen in korte kooi leverbaar) draait 11-30 zonder problemen en zou 11-32 volgens mij zonder problemen werken.

Tip om bij het monteren van je ketting wel de klimcassette te monteren trouwens/rekening te houden met grootste kransje achter.
Zo lullig als je deraileur uit elkaar trekt als je 11-30 cassette monteert als je gaat klimmen en blijkft dat 50x30 niet geschakeld kan worden.
En ja dit is geen handige versnellingscombi, maar zeker met di2 drukje op knop en je zit snel in die versnelling.

[ Voor 31% gewijzigd door DDX op 07-12-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
MrAngry schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:48:
Ik weet niet of jullie het over 10 of 11-speed hebben en of dat verschil maakt maar ik heb ook gewoon een 30 achter gedraaid met een korte kooi. Ging prima. 10 speed, 50-34 voor
De vraag ging hier over het gebruik van een lange kooi icm met een vlakke cassette, niet een korte kooi icm met bergcassette (wat wel wat tricky kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Snap ik, maar mijn punt is dat je dus misschien niet eens een lange kooi hoeft te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
In de opgegeven capaciteit van korte kooi-derailleurs zit inderdaad nogal eens wat ruimte; en vaak kun je best een 30t met een korte kooi draaien, die officieel tot 28t gaat.

Ik kan me echter ook prima voorstellen dat de vraagsteller geen zin heeft om 'buiten de specs' te gaan werken. En dan moet je voor een 32t-cassette gewoon een medium kooi (GS) nemen.

Daarbij is er ook geen overtuigende reden om niet voor GS te kiezen (anders dan louter cosmetisch). Verschil in prestaties is er immers niet (de notie dat een medium kooi 'trager' zou zijn, geldt hooguit voor derailleurs uit de vorige eeuw) en het gewichtsverschil is verwaarloosbaar (een Ultegra 6800-SS weegt 7 gram minder dan een 6800-GS). Bij de nieuwe Dura-Ace is er zelfs niet eens meer een korte kooi.

Een GS-derailleur met een krappe cassette werkt ook prima. Ik heb op mijn winterfiets zelf een 105 GS-achterderailleur met 12-23 cassette (10-speed) en het schakelen gaat bliksemsnel en boterzacht. Ik durf zelfs de stelling wel aan dat een GS-derailleur met een krappe cassette, bijv. 11-23 of 12-25, soepeler schakelt dan een SS met een 11-28 cassette, omdat het verschil tussen de (meeste) kransjes niet 2t, maar 1t is.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 07-12-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
Kluus schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:38:
Ik hoorde dat swbr hetzelfde advies heeft gekregen bij de aankoop van zijn fiets voor korte vs lange kooi.
Wat ze mij vertelden bij Koers, was dat je met een lange kooi altijd een cassette met minimaal een 28 nodig hebt. Oftwel, als je een lange kooi derrie monteert, kun je geen 12-25 meer monteren. Of dat klopt weet ik niet, heb het verder niet gechecked.

Zelf heb ik gekozen voor 50/34 voor, en 12-25 achter. Als ik ooit 'echt' ga klimmen, monteer ik een 11-28 achter, daar kom je overal wel mee boven.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Mijn overweging voor een lange (GS) kooi zijn louter toekomst gericht. Ik verwacht met een 12-25 cassette en een compact alle heuvels in NL wel te kunnen bedwingen. Voorlopig heb ik geen plannen om serieuze bergen te gaan beklimmen dus de vraag of het nodig is kun je je oprecht stellen.
Maar ik dacht, als ik het nu meteen een lange kooi aanschaf hoef ik straks alleen maar een cassette te wisselen mocht ik ooit de bergen in gaan.

Zijn er eigenlijk 3 opties.
1. Nu een korte kooi en een 12-25 cassette en tzt de derailleur en cassette upgraden.
2. Nu een korte kooi en tzt een 28 of 30 als grootste tandwiel in de cassette en het daar bij laten. (harden the fuck up)
3. Nu meteen een lange kooi met 12-25 en hopen/aannemen dat de verkoper het bij het verkeerde eind heeft.

Ik heb trouwens een CycleFit meting laten doen bij die verkoper en daaruit blijkt dat ik een behoorlijk korte reach heb, wat wel bevestigd wordt met mijn ervaringen bij mijn huidige (2e hands) fiets. Als ik daar mijn fiets koop krijg ik er een dynamische bikefitting bij. Dat maakt het wel interessant om daar te kopen.
swbr schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:04:
[...]

Wat ze mij vertelden bij Koers, was dat je met een lange kooi altijd een cassette met minimaal een 28 nodig hebt. Oftwel, als je een lange kooi derrie monteert, kun je geen 12-25 meer monteren. Of dat klopt weet ik niet, heb het verder niet gechecked.

Zelf heb ik gekozen voor 50/34 voor, en 12-25 achter. Als ik ooit 'echt' ga klimmen, monteer ik een 11-28 achter, daar kom je overal wel mee boven.
Aha check! Hoe bevalt de combi 50/34 en 12-25 je?

[ Voor 20% gewijzigd door Noxa op 07-12-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Tja... als je dan een winkel met alleen sportfietsen runt, zorg dan ook dat je uitblinkt in de service. Ik ben daar al een paar keer de winkel gewoon uitgekeken (en ik ben niet de enige), men had totaal geen zin om kleine artikelen te verkopen. Wat een onaardig volk. Dan zie je mij ook niet meer terug :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Noxa schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:04:
Aha check! Hoe bevalt de combi 50/34 en 12-25 je?
Ik heb er al maar liefst 50km door vlakke polders mee gefietst, en dat ging prima ;) Verzetten zitten lekker dicht bij elkaar, en je kunt de ketting eigenlijk de hele tijd op het buitenblad laten liggen.

Wat betreft klimmen, als je op http://gear-calculator.com/ gaat kijken, zie je dat 34/28 nauwelijks scheelt met 30/25. Mijn vorige fiets was een triple, met 30/25 als kleinste verzet, en daarmee kwam ik na 100km fietsen in Zuid Limburg nog steeds de Keutenberg mee op zonder om te vallen. Een klim in de Alpen moet daar ook wel mee lukken. Als je niet zo'n anti-klimmer bent als ik, moet het zeker goed komen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Noxa schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:04:
Mijn overweging voor een lange (GS) kooi zijn louter toekomst gericht. Ik verwacht met een 12-25 cassette en een compact alle heuvels in NL wel te kunnen bedwingen. Voorlopig heb ik geen plannen om serieuze bergen te gaan beklimmen dus de vraag of het nodig is kun je je oprecht stellen.
Maar ik dacht, als ik het nu meteen een lange kooi aanschaf hoef ik straks alleen maar een cassette te wisselen mocht ik ooit de bergen in gaan.

Zijn er eigenlijk 3 opties.
1. Nu een korte kooi en een 12-25 cassette en tzt de derailleur en cassette upgraden.
2. Nu een korte kooi en tzt een 28 of 30 als grootste tandwiel in de cassette en het daar bij laten. (harden the fuck up)
3. Nu meteen een lange kooi met 12-25 en hopen/aannemen dat de verkoper het bij het verkeerde eind heeft.
De verkoper kletst uit zijn nek. Een lange kooi werkt prima met kleine cassettes, bijv. die een 23 als grootste kransje hebben.

Als je de handen helemaal vrij wilt hebben moet je gewoon een lange kooi-derailleur kopen. Daar werkt een 12-25 prima mee; en als je dan echt een keer het hooggebergte ingaat, kun je zonder moeite een 11-32 monteren.

Zoals ik hierboven al zei: de enige reden om een korte kooi te kopen is cosmetisch. En zelfs dat argument zal vanaf nu niet meer opgaan, want met de nieuwe Dura-Ace-groep zal ineens het gros van het profpeloton met een lange kooi rijden...

(Overigens heeft ook Contador in het verleden wel gereden met een WiFli-achterderailleur, de SRAM-aanduiding voor een lange kooi...).

De combo 50-34 en 12-25 staat trouwens ook op mijn lijstje (ik rijd nu nog met 50-34 en 11-32). Ik overweeg er dan echter een 36t binnenblad bij te steken; dat is net het verschil tussen een onbruikbaar binnenblad en iets waar je wellicht nog wat aan hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 07-12-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
nare man schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:22:
[...]
De verkoper kletst uit zijn nek. Een lange kooi werkt prima met kleine cassettes, bijv. die een 23 als grootste kransje hebben.
Dat het werkt wil niet zeggen dat die verkoper uit z'n nek kletst. Voor hetzelfde geld heeft hij goed opgelet wat Shimano zelf zegt, en dat is toch echt dat een GS derailleur minimaal een 28 tandje nodig heeft:

http://bike.shimano.com/c.../ultegra1/rd-6800-gs.html

De pagina's voor 105 doen het bij mij niet, dus misschien dat het daar anders zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swbr schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:38:
[...]

Dat het werkt wil niet zeggen dat die verkoper uit z'n nek kletst. Voor hetzelfde geld heeft hij goed opgelet wat Shimano zelf zegt, en dat is toch echt dat een GS derailleur minimaal een 28 tandje nodig heeft:

http://bike.shimano.com/c.../ultegra1/rd-6800-gs.html

De pagina's voor 105 doen het bij mij niet, dus misschien dat het daar anders zit?
Ik vind het een vreemd verhaal. Als je op je 11 rijdt weet je achterderrie toch niet wat je grootste kransje is? Of heeft het misschien te maken met de b-stelschroef die bij de gs versie niet ver genoeg naar binnen kan bij een 23 of 25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
swbr schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:38:
[...]

Dat het werkt wil niet zeggen dat die verkoper uit z'n nek kletst. Voor hetzelfde geld heeft hij goed opgelet wat Shimano zelf zegt, en dat is toch echt dat een GS derailleur minimaal een 28 tandje nodig heeft
Let wel dat Shimano natuurlijk een ulterior motive heeft om mensen wijs te maken dat ze twee verschillende achterderailleurs nodig hebben. Shimano is echt niet ongevoelig voor de onder consumenten levende wens om er vooral 'pro' uit te zien -- en zo'n korte kooi staat natuurlijk een stuk mooier dan een lange.

Dat een GS-derailleur 100% werkt met kleine kransjes is in de praktijk onomstotelijk vastgesteld. Dat er tussen 105 en andere series en tussen 10 en 11-speed verschil zou zitten in dat verband wil er bij mij niet in. Moderne SS- en GS-derailleurs zijn ook technisch nagenoeg gelijk. Het enige verschil is de kooilengte, een iets andere geometrie aan één zijde (nodig om het grootste (32t) kransje te kunnen halen) en een iets hogere veerspanning om de kettingspanning acceptabel te houden.

Maar goed, ik geef gewoon mijn (geïnformeerde) mening; het is natuurlijk aan de vraagsteller om te bepalen of hij daarop af wil gaan. Zelf zou ik mijn geld lekker in mijn zak houden -- twee derailleurs wisselen, je moet er maar zin in hebben...dat mogen ze er dan ook wel als service bijleveren :P

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 07-12-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
nare man schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:58:
Let wel dat Shimano natuurlijk een ulterior motive heeft om mensen wijs te maken dat ze twee verschillende achterderailleurs nodig hebben. Shimano is echt niet ongevoelig voor de onder consumenten levende wens om er vooral 'pro' uit te zien -- en zo'n korte kooi staat natuurlijk een stuk mooier dan een lange.

Dat een GS-derailleur 100% werkt met kleine kransjes is in de praktijk onomstotelijk vastgesteld. Dat er tussen 105 en andere series en tussen 10 en 11-speed verschil zou zitten in dat verband wil er bij mij niet in.

Maar goed, ik geef gewoon mijn (geïnformeerde) mening; het is natuurlijk aan de vraagsteller om te bepalen of hij daarop af wil gaan. :)
Natuurlijk moet je Shimano niet op hun blauwe ogen geloven. Dit is typisch weer zo'n gevalletje: als het werkt, dan werkt het. Ben nu even wat aan het rondneuzen, en je ziet genoeg verhalen van kleine cassettes met grote kooien die werken, maar ook grote cassettes met kleine kooien die werken.

Zelf heb ik de keuze voor een kleine kooi gemaakt, maar dat is ook vooral ingegeven dat ik dan potentieeel als kleinste verzet een 34/28 heb, waarmee ik als anti-klimmer nog steeds overal boven kan komen. Dat het 'goedgekeurd' is door Shimano is dan mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, 34/28 is voor alles behalve het hooggebergte meestal goed te doen. Ik heb nu 34/32 als kleinste verzet maar dat is natuurlijk ook debiel als je nooit in het hooggebergte komt. Maar desondanks rijdt het ook op het vlakke wel lekker, want ik kan met 50-22, 50-20, 50-18 en 50-16 alles op het buitenblad doen en bovendien met een erg mooie kettinglijn (want ik bespaar graag slijtage-onderdelen van 20 euro).

Sommige waarschuwingen van Shimano moet je overigens wel ter harte nemen, zoals het gebruiken van niet-standaard voorbladcombinaties, zoals een 39t in plaats van een 34t i.c.m. een 50t.

Dat kan namelijk goed gaan, maar ook verschrikkelijk fout gaan, en je leest wel echt meerdere verhalen van mensen waarbij het veel schade heeft opgeleverd. Dergelijke verhalen zijn mij van het gebruik van GS-derailleurs i.c.m. kleine cassettes niet bekend (en ik zie ook niet in wat daar technisch fout kan gaan).

[ Voor 26% gewijzigd door nare man op 07-12-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Wat een "berg cassette" is en wat in het hooggebergte al dan niet goed te doen is is nogal subjectief.

Ik ken er genoeg die in alle situaties meer dan voldoende hebben aan een 36x28, die hebben niets aan een lange kooi. Zelf ben ik met dat verzet vooralsnog ook overal (ja, ook op Franse bergen) met gemak boven gekomen. Hoewel ik voor de Marmotteweek nog een klein beetje twijfel om een 50/34 voor te monteren, maar met 34x28 verwacht ik dan ook geen problemen.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat het nogal lastig is om voor een ander te bepalen welk verzet hij/zij nodig heeft ;).

Wat ik me (eventueel) voor kan stellen is dat een lange kooi derrie icm een kleine cassette op het linkse kransje een wat andere spanning heeft dan "designed" voor die positie. Maar wat je daar dan in de praktijk van zou moeten merken...geen idee. Aan de andere kant heb ik al wel eens serieuze schakelproblemen gehad doordat de T-Pulley (Shimano) tegen de draairichting in gemonteerd zat (terwijl die van Tacx bijvoorbeeld weer probleemloos bi-directioneel zijn). Dus ik kijk nergens van op >:) .

[ Voor 78% gewijzigd door Kluus op 07-12-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Met wat googelen kom ik een aantal YouTube filmpjes tegen waarin mensen hun korte kooi zonder problemen met een 11-32 kunnen combineren. Ik denk dat ik het voorlopig maar bij een korte kooi laat en alleen een 12-25 er op laat zetten (ipv 11-28). Thnx voor tips en inzichten heren (dames ook uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Noxa schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:25:
Met wat googelen kom ik een aantal YouTube filmpjes tegen waarin mensen hun korte kooi zonder problemen met een 11-32 kunnen combineren. Ik denk dat ik het voorlopig maar bij een korte kooi laat en alleen een 12-25 er op laat zetten (ipv 11-28). Thnx voor tips en inzichten heren (dames ook uiteraard).
Prima keuze denk ik, nu vooral veul plezier met je fiets! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Kluus schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:29:
[...]

Prima keuze denk ik, nu vooral veul plezier met je fiets! d:)b
Nou ik moet hem eerst nog kopen. De verkoper heeft me een nieuw bod gedaan wat volgens mij echt wel scherp is dus ik denk dat ik ga toehappen. Moet ik alleen nog het allerlaatste gaatje in de begroting dichten. Dat zal begin januari worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Noxa schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:25:
Bedoel je dan mensen die zeggen dat je 'gewoon niet groot-groot moet schakelen'? Want dat gaat geheid een keer fout, en dan sloop je de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Of het kan met korte kooi hangt vooral van je pat af. Heb zelf voor de zekerheid maar een lange kooi genomen op mijn nieuwe di2 groep.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Als je achterderailleur > EUR 150 kost (weet niet meer of je nu 6870 of 9070 had) wil je inderdaad geen risico lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
6870 want van de 9070 bestaat maar 1 uitvoering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:28
Beste medewielrenners,

Tijdens de zomervakantie zijn wij (2) van plan om ongeveer een a twee weken te gaan wielrennen door Europa. Wij hebben echter wat advies nodig omdat we nog niet heel ervaren wielrenners zijn en niet al te veel geld hebben (beide studenten). De bedoeling is om ongeveer 100 kilometer per dag te gaan wielrennen door paar verschillende landen. Enkele vragen zijn:
Beste vervoer (auto, trein, vliegtuig heen en huur auto terug, etc)
Verblijf (tentje of appartement/hotel)
Routes (hoeft niet heel bergachtig te zijn, Oostenrijk, Kroatie, etc)
Kosten besparing advies.

Plan is nog niet helemaal af en is in "early stage".

Hopelijk kunnen mensen die ongeveer zelfde hebben gedaan wat advies geven.

Ilija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

Pelle

🚴‍♂️

Ik zou zeggen: goedkoop auto'tje kopen of lenen. Een Polo diesel uit 2000 ofzo, die je eventueel na terugkomst voor hetzelfde bedrag weer kan verkopen als dat je 'm gekocht hebt.

Fietsen achterin of op de fietsendrager, tentjes mee, en dan gewoon lekker gaan toeren en kijken waar je uitkomt. Overal gewoon ter plekke besluiten of je er maar 1 dag blijft of dat je een paar dagen blijft plakken. En afhankelijk van het weer en de kosten kun je beslissen of je in een tentje gaat, of dat je een hotel of AirBNB scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
DDX schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:54:
6870 want van de 9070 bestaat maar 1 uitvoering ;)
Scherp als altijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
nare man schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:24:
[...]

Bedoel je dan mensen die zeggen dat je 'gewoon niet groot-groot moet schakelen'? Want dat gaat geheid een keer fout, en dan sloop je de boel.
Dat en dat met een flink uitgedraaide B-schroef je er prima een 32 tandwiel in kwijt kan. Groot/groot is nooit een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Geen goed idee nee, maar het moet gewoon wel geschakeld kunnen worden.
Vooral bij di2 even per ongeluk tegen shifter tikken en je schakelt groot/groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je zal de eerste niet zijn die bovenaan een col groot-groot schakelt omdat je zo steendood zit...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
RusFighter schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:36:
Beste medewielrenners,

Tijdens de zomervakantie zijn wij (2) van plan om ongeveer een a twee weken te gaan wielrennen door Europa. Wij hebben echter wat advies nodig omdat we nog niet heel ervaren wielrenners zijn en niet al te veel geld hebben (beide studenten). De bedoeling is om ongeveer 100 kilometer per dag te gaan wielrennen door paar verschillende landen. Enkele vragen zijn:
Beste vervoer (auto, trein, vliegtuig heen en huur auto terug, etc)
Verblijf (tentje of appartement/hotel)
Routes (hoeft niet heel bergachtig te zijn, Oostenrijk, Kroatie, etc)
Kosten besparing advies.

Plan is nog niet helemaal af en is in "early stage".

Hopelijk kunnen mensen die ongeveer zelfde hebben gedaan wat advies geven.

Ilija
Je kan natuurlijk ook alleen gaan fietsen, als in vanuit Nederland of fiets in vliegtuig mee en dat terug fietsen naar NL of naar een andere locatie waar je weer met het vliegtuig terug gaat.

itt wat veel fietsende vakantiegangers doen kan je er voor kiezen om weinig bagage mee te nemen (bikepacking heet dat overigens) en dan tassen zoals die van Apidura gebruiken ipv Orlieb die het hele fiets gevoel verneuken. Je kan dan gaan kamperen of een website zoals couchsurfing gebruiken. Al is warmshowers.org een stuk beter daarvoor. Vooral dit maakt het allemaal een stuk goedkoper en je leert ook meteen de lokale bevolking kennen. Weten vaak veel mooiere routes dan de reisgids.

[ Voor 5% gewijzigd door Graham op 08-12-2016 17:46 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Noxa schreef op donderdag 8 december 2016 @ 17:23:
[...]

Dat en dat met een flink uitgedraaide B-schroef je er prima een 32 tandwiel in kwijt kan. Groot/groot is nooit een goed idee.
Wat is het probleem met groot-groot? Ik heb geen van bovengenoemde derailleurs, maar zolang je derailleur zich niet 'overstrekt' is er toch geen probleem, wel? Groot-groot is een combinatie die ik relatief vaak gebruik... Bijna iedere keer om aan te zetten en als ik een helling tegenkom probeer ik vaak toch in groot-groot te blijven ipv direct vooraan te schakelen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Klopt. Je moet groot-groot gewoon kunnen schakelen. De ketting moet lang genoeg zijn en de derailleur moet het grootste kransje kunnen behappen. Als dat zo is, dan is er niets aan de hand.

Wel is het natuurlijk zo dat bij groot-groot je ketting en het grootste kransje sneller slijten dan bij een minder scheve kettinglijn. Of dat in concreto een probleem is, moet éénieder voor zichzelf bepalen.

Uiteindelijk zijn zowel ketting als cassette slijtagedelen en kosten ze geen fortuin. En zeker als je het beperkt tot wegrijden, aanzetten en dergelijke boeit het geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Even een dillemma: ik heb even gekeken bij de LBS en het komt op het volgende neer:

2017 tcr advanced 2 met 105 afmontage is 150 euro goedkoper dan een 2016 tcr advanced 1 met ultegra. Is die laatstgenoemde het extra geld waard? Daarnaast zijn de nieuwe modellen waarschijnlijk pas rond week 15 leverbaar. Andere is een voorraadfiets.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Waarde is subjectief, dat kan alleen jij bepalen. Ook kunnen wij niet bepalen hoeveel jij het waard vindt om direct een nieuwe fiets te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Qua fietservaring zal het niets uitmaken, beide fietsen zijn praktisch hetzelfde afgemonteerd en wegen vrijwel exact hetzelfde. Je betaalt die 150 euro dus gewoon voor Ultegra en directe beschikbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Vandaag is ZWIFT voor iOS (iphone/ipad) te downloaden!

Zwift

[ Voor 60% gewijzigd door NielsTn op 10-12-2016 09:26 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
havana schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:17:
Of het kan met korte kooi hangt vooral van je pat af. Heb zelf voor de zekerheid maar een lange kooi genomen op mijn nieuwe di2 groep.
Wat voor cassette ga je daar bij gebruiken. Ik ben nog steeds in dubio namelijk. Na een paar dagen googelen kom ik heel veel verhalen tegen van mensen die een 11-32 in hun korte kooi krijgen, met wisselend resultaat. Vaak gaat het goed maar het gaat ook wel eens mis. Daar tegenover kom ik eigenlijk geen verhalen tegen van mensen die een lange kooi en een 11-28 of een 12-25 cassette gebruiken en daar problemen mee ondervinden.
Dat zou suggereren dat het prima kan, een lange kooi met een "kleine" cassette. Wellicht dat de ketting wat korter moet worden gemaakt.

Ik neig dus sterk om nu toch meteen die lange kooi er op te laten zetten en dan later een andere cassette met eventueel een andere (langere ketting). Dat is aanzienlijk goedkoper dan tegen die tijd ook nog een extra derailleur erbij te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik ga een 12-30 gebruiken. Gekozen voor Marchisio omdat Shimano deze vertanding niet maakt.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik snap niet dat er zo getwijfeld wordt aan het gebruik van een kleinere cassette met lange kooi. Ik ben ook wel benieuwd of er maar één verhaal te vinden is van iemand bij wie dat niet werkt, en waar dat dan aan ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
De NOS heeft een stukje over Zwift: http://nos.nl/artikel/214...el-koersen-op-zolder.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ander vraagje, mijn achterderailleur heeft te weinig liefde gehad want hij schakelt voor geen meter meer. Ik vermoed dat de kabels ook niet goed meer lopen, maar ik ga hem zometeen gewoon helemaal los halen, goed schoonmaken en opnieuw monteren, maar ik heb nooit begrepen waar je een derailleur nou eigenlijk moet smeren. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
MrAngry schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:19:
Ander vraagje, mijn achterderailleur heeft te weinig liefde gehad want hij schakelt voor geen meter meer. Ik vermoed dat de kabels ook niet goed meer lopen, maar ik ga hem zometeen gewoon helemaal los halen, goed schoonmaken en opnieuw monteren, maar ik heb nooit begrepen waar je een derailleur nou eigenlijk moet smeren. Iemand?
Je kunt de wieltjes helemaal uit elkaar halen en die helemaal schoonmaken. Daar zit vaak een hoop bagger in en dat scheelt wel als het weer schoon is. Die asjes kun je smeren met peetje ptfe spray (van je ketting) is maar klein beetje voor nodig. En verder gewoon de ketting smeren, that's it.

Wat bij mij ook erg geholpen heeft is de bekabeling los maken (vooral het laatste stuk naar de derailleur) en de binnenkabel ook even insprayen met ptfe spray.

Wel even goed opschrijven/foto's maken hoe ze weer in elkaar moeten. Want de wieltjes hebben vaak hun eigen positie, boven vs. onder.

[ Voor 7% gewijzigd door Noxa op 10-12-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:19:
Even opnieuw afstellen of de (binnen)kabels vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Noxa schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 10:10:
[...]
Daar tegenover kom ik eigenlijk geen verhalen tegen van mensen die een lange kooi en een 11-28 of een 12-25 cassette gebruiken en daar problemen mee ondervinden.
Dat zou suggereren dat het prima kan, een lange kooi met een "kleine" cassette. Wellicht dat de ketting wat korter moet worden gemaakt.
Ik heb een lange kooi en gebruik een 12-23 cassette in Nederland en een 12-32 in Frankrijk. Ketting wordt niet aangepast. Gaat in beide gevallen feilloos :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Microkid schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:51:
[...]

Ik heb een lange kooi en gebruik een 12-23 cassette in Nederland en een 12-32 in Frankrijk. Ketting wordt niet aangepast. Gaat in beide gevallen feilloos :)
Nice, thnx!

Nog even wat verder in de specs. gedoken van de fabrikant. Hij wordt standaard afgemonteerd met een R. DER Shimano Ultegra Di2 RD 6870GS en dat is volgens mij toch echt een lange of officieel medium kooi.

Soms lossen de probleem zich vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
nare man schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 01:07:
Qua fietservaring zal het niets uitmaken, beide fietsen zijn praktisch hetzelfde afgemonteerd en wegen vrijwel exact hetzelfde. Je betaalt die 150 euro dus gewoon voor Ultegra en directe beschikbaarheid.
Als het ooit qua doorverkoopwaarde ook weer een stukje meer oplevert als er ultegra op zit dan is het makkelijker kiezen. Ik krijg er dus plat gezegd alleen wat minder gewicht voor als ik goed begrijp. Dan is 150 euro wel veel, is weer de helft van een nieuwe wielset (racing quattro op het oog :p )

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Volgens mij zijn de standaard wielen van die Giants in die prijscategorie al best aardig. Is Racing Quattro dan wel een upgrade? Qua gewicht zijn ze niet spectaculair (1750 gram geloof ik) en voor de aero 'voordelen' hoef je het ook niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Trainerroad training uitvoeren icm Zwift, schijnt dus mogelijk te zijn:

YouTube: Using Zwift with TrainerRoad Setup Guide

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

NielsTn schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 22:15:
Trainerroad training uitvoeren icm Zwift, schijnt dus mogelijk te zijn:

YouTube: Using Zwift with TrainerRoad Setup Guide
Heb dit zelf vorige winter inderdaad regelmatig gedaan, al kun je je afvragen wat dan het 'nut' van Zwift nog is, behalve het maken van kilometers binnen Zwift voor achievements (extra fietsen zijn tastbaar, niet iets wat je selecteert op een scherm ffs!). Altijd eerst Trainerroad actief voor je Zwift activeert en inderdaad 2 dongles nodig. Het advies van trainer-relay snap ik niet, gezien ANT+ geen exclusieve koppeling kent en dus gewoon met beide dongles zal connecten. Zelf in ieder geval altijd zonder gedaan en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 19:37
Sinds ik ben begonnen met Zwift had ik constant het gevoel dat mijn benen moe waren. Ik rij ook een beetje als een idioot, als er een sprintje is of een KOM of als er iemand voorbij komt ga ik net ff te hard om vervolgens weer heel erg terug te vallen.

Vrijdag dacht ik laat ik eens een ritje doen in Z2 om een beetje te herstellen. Lekker 1.30 uur in Z2 zitten fietsen.

Vandaag weer een uurtje in Zwift voluit en meteen een bericht van Zwift dat mijn FTP omhoog is naar 193 (voorheen 182). :)

197 weighted average power. Bijna door die drempel van 200 heen!

https://www.strava.com/activities/799278824

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shir
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 14:32
Je blijft schoon maken met dit weer. Gebruikt er iemand een mobiele reiniger zoals Aqua2go o.i.d.? In de douche boenen heb ik geen zin meer in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Vandaag zelfs bij het tankstation in de wasbox m'n fiets schoon gespoten, zat onder de schapenshit. Al was het gisteren nog erger maar idd geen fijn weer eigenlijk ondanks dat het vandaag prima was maar weg wel nat in de ochtend.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik zit op Gran Canaria! Huurfietsjes van Freemotion. Damn wat een fietsparadijs is dit, echt een aanrader!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Si senor, geboekt voor begin maart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58
Ik vertrek dinsdag, ook huurfietsjes van Freemotion. En ga ook twee weken eind feb/begin maart! Ook ingeschreven voor de KlimClassic, inschrijvingen zijn geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 19:37
Hey dat klinkt goed. Hebben jullie wat linkjes met fietsroutes of een paar strava routes ofzo, gewoon om een beetje in te lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Torgo schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:45:
Hey dat klinkt goed. Hebben jullie wat linkjes met fietsroutes of een paar strava routes ofzo, gewoon om een beetje in te lezen :)
Havana heeft er zelfs een tweakblog over geschreven: havana's weblog: Fietsroutes op Gran Canaria

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
In het topic over Gran Canaria op het FF vind je nog meer routes.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=25269

Ik maak ook routes op maat, stuur je wensen en je startlocatie maar via PB.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 12-12-2016 08:23 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:28

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

http://nos.nl/artikel/214...op-appen-op-de-fiets.html

Ik ben benieuwd in hoeverre de politie dit verbod gaat naleven,en indien wel, of het effect gaat hebben op wielrenners. Voornamelijk omdat er staat: telefoon in houder met touchscreen. Ik kan mij een hoop navigatiesystemen bedenken die er op het eerste gezicht uitzien als een telefoon in een houder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Handhaving zal inderdaad een probleem zijn. Dat is met niet-handsfree bellen ook al een probleem. De pakkans is heel klein.

Ook het rijden zonder licht op de fiets lijkt de laatste 2 jaar gewoon weer te worden toegestaan. De politie controleert er amper op. Slechte zaak, IMHO.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ircghost schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:02:
http://nos.nl/artikel/214...op-appen-op-de-fiets.html

Ik ben benieuwd in hoeverre de politie dit verbod gaat naleven,en indien wel, of het effect gaat hebben op wielrenners. Voornamelijk omdat er staat: telefoon in houder met touchscreen. Ik kan mij een hoop navigatiesystemen bedenken die er op het eerste gezicht uitzien als een telefoon in een houder.
Het op snelheid bedienen van een navigatiesysteem is ook net zo gevaarlijk als appen, dus als dat op één lijn zou worden gesteld zou dat misschien helemaal niet zo verkeerd zijn.

Ook tegen rijden zonder licht mag veel harder worden opgetreden, met name ook bij wielrenners. De hoeveelheid randmongolen die zonder licht in de schemering met 30 km/u nog even van links de weg op komen scheuren is echt ongelooflijk.

Opvallend genoeg zijn dat vaak oudere (50+) rijders. Onbegrijpelijk ook -- wel een fiets van 3000 euro onder de kont en dan nog te beroerd om 75 euro in een goede lampenset te investeren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:58

Blucky

Still tweaking my profile

Wat lomp, je mag in je auto toch ook je mobiel bedienen mits die in een houder zit??
waarom zou dat op de fiets niet mogen. Hoe zit het met e-bikes die een touchscreen hebben en inderdaad navigatie systemen voor op de fiets.

Ik ben zeer benieuwd naar de praktijk ervaringen van deze nieuwe regels hiermee bedoel ik dus niet de mensen die doodgaan (respect) maar de mensen die bekeuringen krijgen naar aanleiding hiervan.

Vragen, vragen, antwoorden??

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
havana schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:22:
In het topic over Gran Canaria op het FF vind je nog meer routes.
Weet jij toevallig wat een mooie klim is aan de noordkant? Ik wil eens kijken of het dit keer mogelijk is om langs de kust (of semi langs de kust) naar het noorden te rijden en vanaf daar terug te klimmen. Het zal een lange haal worden dus dan wil ik ook wel een mooi klimmetje :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:02
nare man schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:25:
[...]

Ook tegen rijden zonder licht mag veel harder worden opgetreden, met name ook bij wielrenners. De hoeveelheid randmongolen die zonder licht in de schemering met 30 km/u nog even van links de weg op komen scheuren is echt ongelooflijk.
Ik heb dan wel geen schijnwerpers, maar gister heb ik er wel rekening mee gehouden en vanaf 15:30 heb ik voor de zekerheid beide lampjes maar aangeslingerd.

Gister wel lekker de 12e Gran Fondo van 2016 binnengehaald. Challenge completed :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
MrAngry schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:34:
[...]

Weet jij toevallig wat een mooie klim is aan de noordkant? Ik wil eens kijken of het dit keer mogelijk is om langs de kust (of semi langs de kust) naar het noorden te rijden en vanaf daar terug te klimmen. Het zal een lange haal worden dus dan wil ik ook wel een mooi klimmetje :-)
Ik heb inmiddels ook wat ritten gemaakt aan de noordkant en zonder meer de beste optie is de kastanjeroute.

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=jflijcejxunxvvrr

1x heeft m'n vrouw me gedropt (bijna 45 minuten rijden!), 1x ben zelf met de auto gegaan en 1x heb ik een taxi genomen. Gewoon een stationwagen aangehouden, wielen eruit gehaald en fiets achterin gelegd. Kostte iets van 35 euro enkele reis. Prima optie IMHO als je geen huurauto hebt. Met de fiets kan ook maar dan wordt het wel een enorme rit. Zal eens even tekenen... [edit] Dan moet je toch rekenen op minimaal 170 km met 4500 hm....

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 12-12-2016 11:29 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Blucky schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:33:
Wat lomp, je mag in je auto toch ook je mobiel bedienen mits die in een houder zit??
waarom zou dat op de fiets niet mogen. Hoe zit het met e-bikes die een touchscreen hebben en inderdaad navigatie systemen voor op de fiets.
Je moet natuurlijk een redelijke middenweg zien te vinden. Voor e-bikes geldt dat het touchscreen (exclusief navigatie) onderdeel is van de besturing van het voertuig. Je kunt een automobilist ook niet verbieden om naar zijn dashboard te kijken. Appen en navigeren zijn daarentegen een ander verhaal. Dat heeft niets te maken met de besturing/bewegingen van het voertuig in zijn directe omgeving.

Dat je in de auto je mobiel mag bedienen mits die in een houder zit, is ook een onzinnige regel. Je wordt daar immers net zo goed keihard door afgeleid van het verkeer. Idem voor bellen onder het rijden. Wat mij betreft komt er gewoon één heel simpele regel: geen telefoon gebruiken tijdens het rijden, hoe ook bevestigd, en met welk doel dan ook. Als je tijdens woon-werkverkeer graag mails wilt beantwoorden of telefonische besprekingen wilt houden dan ga je maar met de trein.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 12-12-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
nare man schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:25:
[...]

Het op snelheid bedienen van een navigatiesysteem is ook net zo gevaarlijk als appen, dus als dat op één lijn zou worden gesteld zou dat misschien helemaal niet zo verkeerd zijn.

Opvallend genoeg zijn dat vaak oudere (50+) rijders. Onbegrijpelijk ook -- wel een fiets van 3000 euro onder de kont en dan nog te beroerd om 75 euro in een goede lampenset te investeren 8)7
Ik snap die mensen die zonder licht rijden ook niet goed. Vanmorgen nog iemand bijna van de sokken gereden die doodleuk in het stadspark zonder licht aan het fietsen was. Gelukkig zag ik het op tijd door mijn mobiele bouwlamp. Puur voor de zichtbaarheid kun je al lampjes kopen voor een paar euro. Dat is in elk geval al beter dan helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:58

Blucky

Still tweaking my profile

nare man schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:29:
[...]

Je moet natuurlijk een redelijke middenweg zien te vinden. Voor e-bikes geldt dat het touchscreen (exclusief navigatie) onderdeel is van de besturing van het voertuig. Je kunt een automobilist ook niet verbieden om naar zijn dashboard te kijken. Appen en navigeren zijn daarentegen een ander verhaal. Dat heeft niets te maken met de besturing/bewegingen van het voertuig in zijn directe omgeving.

Dat je in de auto je mobiel mag bedienen mits die in een houder zit, is ook een onzinnige regel. Je wordt daar immers net zo goed keihard door afgeleid van het verkeer. Idem voor bellen onder het rijden. Wat mij betreft komt er gewoon één heel simpele regel: geen telefoon gebruiken tijdens het rijden, hoe ook bevestigd, en met welk doel dan ook. Als je tijdens woon-werkverkeer graag mails wilt beantwoorden of telefonische besprekingen wilt houden dan ga je maar met de trein.
OFF TOPIC
Oke, daar ben ik het dus keihard niet mee eens. :( ik gebruik mijn toestel namelijk voor navigatie ook in het buitenland. Dus dit zijn geen appjes beantwoorden, mails doorlezen of nieuws bekijken maar simpel bellen (handsfree) en navigeren incl flitsmeister >:) is onmisbaar in mijn auto. Ja ik geef toe dat ik tijdens het bellen minder aanwezig ben. maar vaak als het er echt op aankomt dan stop ik gewoonweg met praten en dan is 100% concentratie op de weg. En in het ergste geval zet ik hem langs de kant maar dit ligt gewoon geheel bij de bestuurder vind ik. hiermee kan je niet elke mobilist over een kant scheren.

Bij fietsen is dit precies hetzelfde, daar heb ik een houder op mijn fiets en als ik hiermee wil navigeren moet dit gewoon kunnen. Bellen handsfree moet ook gewoon blijven zoals in het artikel vermeld staat. Als ik mijn telefoon als fietscomputer wil gebruiken dan kunnen ze dit toch ook niet verbieden? De eerste agent die me hiervoor beboet krijgt een volle tegenwind dat weet ik wel. 8)

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

Pelle

🚴‍♂️

Makkelijk schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:24:
Ik zit op Gran Canaria! Huurfietsjes van Freemotion. Damn wat een fietsparadijs is dit, echt een aanrader!
Ik zit er eind april (met gezin, schoonouders en zwager/schoonzus). Ik ga iig proberen 2-3 dagen een fiets te huren om de boel daar een beetje te verkennen. Uitvalsbasis is Taurito - als ik het goed heb, zit een dorpje verder ook zo'n fietsverhuur (Puerto de Mogan). Heb er nu al zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Blucky schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:39:
[...]

OFF TOPIC
Oke, daar ben ik het dus keihard niet mee eens. :( ik gebruik mijn toestel namelijk voor navigatie ook in het buitenland. Dus dit zijn geen appjes beantwoorden, mails doorlezen of nieuws bekijken maar simpel bellen (handsfree) en navigeren incl flitsmeister >:) is onmisbaar in mijn auto. Ja ik geef toe dat ik tijdens het bellen minder aanwezig ben. maar vaak als het er echt op aankomt dan stop ik gewoonweg met praten en dan is 100% concentratie op de weg. En in het ergste geval zet ik hem langs de kant maar dit ligt gewoon geheel bij de bestuurder vind ik. hiermee kan je niet elke mobilist over een kant scheren.

Bij fietsen is dit precies hetzelfde, daar heb ik een houder op mijn fiets en als ik hiermee wil navigeren moet dit gewoon kunnen. Bellen handsfree moet ook gewoon blijven zoals in het artikel vermeld staat. Als ik mijn telefoon als fietscomputer wil gebruiken dan kunnen ze dit toch ook niet verbieden? De eerste agent die me hiervoor beboet krijgt een volle tegenwind dat weet ik wel. 8)
Hoezo is navigeren onmisbaar in de auto? Het is heden ten dage misschien moeilijk voorspelbaar maar mensen konden hun weg in de auto ook al vinden vóór de TomTom. Dan bekeek je thuis gewoon een wegenkaart en/of je lette onderweg op de borden.

Jouw stelling dat je tijdens het bellen minder aanwezig bent geeft de impact op de verkeersveiligheid duidelijk aan. Dat je stopt met bellen als het heftiger wordt is geen alternatief. Het gaat juist om het gebied waarin je van jezelf vindt dat je nog best kunt rijden, maar waar je toch al minder op de weg aan het letten bent.

Ik scheer overigens niemand over één kam. Dat gebruik van (met name) smartphones in het verkeer heeft geleid tot een toename van het aantal ongevallen, terwijl dat in de jaren daarvóór juist gestaag afnam, is evident.

Handhaving is natuurlijk een heel andere kwestie, maar ik vind het goed (en getuigen van durf) dat Schultz paal en perk wil stellen aan het ongebreidelde smartphonegebruik, tenminste op de fiets.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 12-12-2016 12:08 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.