Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.460 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34
MrAngry schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:57:
Het is gewicht, features (bv elektronisch, vorm van de "hoods", trimmen op de voorderrie) en dan een flinke dosis marketing, piemel meten, tofdoenerij en hetzelfde spul als de profs willen rijden. Slijtvastheid juist niet. Veel Dura ace spul rag je juist sneller af omdat het dunner is. Soepeler schakelen hangt van meer af dan alleen de groep relatief in de lijn. De hele lijn Dura Ace 7800, Ultegra 6700 en 105 5700 schakelt slechter dan de generatie ervoor maar heeft wel de kabels onder het stuurlint ipv "waslijnen", dus daar wissel je de ene feature in voor de andere. Als beginner merk je het verschil niet tussen bekabelde 105/ultegra/dura ace in schakelgemak. Tiagra denk ik ook niet, maar ik heb niet met een recente tiagra groep gereden. Er zitten bij tiagra wel wat addertjes onder het gras met compatibiliteit, maar ook die kan ik je niet zo noemen.

e; ben het trouwens erg eens met die opmerking van hierboven over die 2 jaar versus groep. Staar je niet blind op bv 105. 105 5600 is echt wat anders dan 5700 is echt wat anders dan 5800 etc.
Als je kijkt naar de echt goedkopere groepen dan zijn de verschillen in features wel iets significanter dan het gewicht of de vorm van de hoods hoor. Ipv een 11-speed casette zit je met 10-speed, 9-speed of zelfs 8-speed om maar wat te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Hielko schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:19:
[...]

Als je kijkt naar de echt goedkopere groepen dan zijn de verschillen in features wel iets significanter dan het gewicht of de vorm van de hoods hoor. Ipv een 11-speed casette zit je met 10-speed, 9-speed of zelfs 8-speed om maar wat te noemen.
ik rijd met een 10 sp tiagra en die 11sp is meer een feature als noodzaak.
Alhoewel ik wel het "ruwe" schakelen als een nadeel begin te ervaren maar heb geen 105 ervaring dus misschien is het daar wel precies hetzelfde.

En wat hier al vaker genoemd is beter een goed onderhouden tiagra groep dan een smerige krakende dura ace groep (vooral in combinatie met een carbon frame en man met bierbuik)

Gisteren nog zo'n jodokus ingehaald dure fiets maar wijdbeens moeten rijden ivm de buik en niet boven de 25 uit komen. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Wceend op 19-04-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 20:57

McMiGHtY

- burp -

Wceend schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:57:
[...]

En wat hier al vaker genoemd is beter een goed onderhouden tiagra groep dan een smerige krakende dura ace groep (vooral in combinatie met een carbon frame en man met bierbuik)
Daarom rijd ik dus Tiagra :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Hoppa! schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:59:
[...]

Uitgaande van een vergelijkbare staat van onderhoud en slijtage, kun je best stellen dat 2 jaar per groep een goed stelregel is.
Over welke onderdelen van de groep hebben we hier dan? Slijtage onderdelen of complete groepset? Cassette en tandwielen, miss interne bekabeling. Maar shifters derailleurs en crank, los van lagers, gaan toch echt vele malen langer mee hoor. En het hangt ook sterk af van hoeveel km er daadwerkelijk mee gereden wordt. Ik heb recent dan mijn crank vervangen omdat de pedaalbus loskwam tov de crank zelf. Maar de derailleurs en shifters zijn nog van 2011 ongeveer en werken meer dan prima hoor! Af en toe nieuwe kabel ala.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:28
Wceend schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:57:
[...]

ik rijd met een 10 sp tiagra en die 11sp is meer een feature als noodzaak.
Alhoewel ik wel het "ruwe" schakelen als een nadeel begin te ervaren maar heb geen 105 ervaring dus misschien is het daar wel precies hetzelfde.

Gisteren nog zo'n jodokus ingehaald dure fiets maar wijdbeens moeten rijden ivm de buik en niet boven de 25 uit komen. :X
Haha ja mooi zijn die he. Vaak rijden ze ook wijdbeens omdat ze niet begrepen hoe hoog hun zadel moet staan, en ze dan hun knieen toch ergens kwijt moeten (dus maar naar buiten).
Bij een afgetraind iemand staat fietskleding goed, maar bij een paar manboobs word je er echt een worst van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:08
Stoffa schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:17:
[...]

Haha ja mooi zijn die he. Vaak rijden ze ook wijdbeens omdat ze niet begrepen hoe hoog hun zadel moet staan, en ze dan hun knieen toch ergens kwijt moeten (dus maar naar buiten).
Bij een afgetraind iemand staat fietskleding goed, maar bij een paar manboobs word je er echt een worst van.
Voor mij ook de reden dat ik af wil / moet vallen en op mn (vr)eten moet letten. Strakke fietskleding met mijn pens ziet er niet uit... 8)

edit. wijde fietskleding overigens ook niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MazZz op 19-04-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
MazZz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:26:
[...]

Voor mij ook de reden dat ik af wil / moet vallen en op mn (vr)eten moet letten. Strakke fietskleding met mijn pens ziet er niet uit... 8)

edit. wijde fietskleding overigens ook niet ;)
Och, vooropgesteld dat ik niet je fysiek ken, maar als je soms op TV de koersjes ziet en dan de mannen ziet rijden dan "lijkt" het er in ieder geval ook nog wel eens op dat er best buikjes hangen! Maargoed, misschien dat dat bij ons stervelingen dan nog wel erger is :P Ik heb mezelf nooit van de zijkant gezien eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
orange.x schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:30:
[...]

Och, vooropgesteld dat ik niet je fysiek ken, maar als je soms op TV de koersjes ziet en dan de mannen ziet rijden dan "lijkt" het er in ieder geval ook nog wel eens op dat er best buikjes hangen! Maargoed, misschien dat dat bij ons stervelingen dan nog wel erger is :P Ik heb mezelf nooit van de zijkant gezien eigenlijk :D
Heb mezelf zo vaak van de zijkant gezien in winkelruiten etc. Toen ik vorig jaar fietsen weer oppakte was ik verre van tevreden (woog 84kg @ 1m85). Nu, 7k km verder is t top (76kg nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Stoffa schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:34:
[...]

Heb mezelf zo vaak van de zijkant gezien in winkelruiten etc. Toen ik vorig jaar fietsen weer oppakte was ik verre van tevreden (woog 84kg @ 1m85). Nu, 7k km verder is t top (76kg nu).
Ooooooh, hou eens heel snel op met klagen :P Ben ongeveer zelde lengte maar nog zeker 10kg zwaarder :) Was in 2017 op mn "hoogtepunt" ongeveer 82. Winter heeft iets te veel goed gedaan ;) Maar komt wel weer goed :) Of je bedoelde dat het er dus niet uitzag toen je 84kg was :)

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 19-04-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
orange.x schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:10:
[...]

Ooooooh, hou eens heel snel op met klagen :P Ben ongeveer zelde lengte maar nog zeker 10kg zwaarder :) Was in 2017 op mn "hoogtepunt" ongeveer 82. Winter heeft iets te veel goed gedaan ;) Maar komt wel weer goed :) Of je bedoelde dat het er dus niet uitzag toen je 84kg was :)
Ik bedoelde dat het er met 84 niet goed uitzag idd, nu met 76 wel.

Ik vind fietsen trouwens echt een ideaal middel om af te vallen, en ondertussen eigenlijk alles te eten waar je zin in hebt (okok je moet geen zakken chips leegeten, er zijn grenzen). T was niet eens echt mijn doel om af te vallen ofzo, maar je verbrandt domweg zoveel kcal met deze sport. Zou veel meer mensen kunnen helpen in deze maatschappij.

[ Voor 27% gewijzigd door Stoffa op 19-04-2018 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
orange.x schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:11:
[...]

Over welke onderdelen van de groep hebben we hier dan? Slijtage onderdelen of complete groepset? Cassette en tandwielen, miss interne bekabeling. Maar shifters derailleurs en crank, los van lagers, gaan toch echt vele malen langer mee hoor. En het hangt ook sterk af van hoeveel km er daadwerkelijk mee gereden wordt. Ik heb recent dan mijn crank vervangen omdat de pedaalbus loskwam tov de crank zelf. Maar de derailleurs en shifters zijn nog van 2011 ongeveer en werken meer dan prima hoor! Af en toe nieuwe kabel ala.
Voor wat betreft slijtage natuurlijk vooral de cassettes en tandwielen, ketting en bekabeling. En uiteraard is dat ook afhankelijk van km's. Maar los van slijtage worden de groepsets in zijn geheel natuurlijk ook om de zoveel jaar wat aangepast, waardoor ze ook regelmatig een jump maken. Als je nu een fabrieksnieuwe Ultegra van 6 jaar terug zou kunnen kopen, dan weet ik niet of ik die zou verkiezen boven een 105 van dit jaar. Of eigenlijk weet ik dat wel, doe mij die nieuwste model 105 maar....

Hoe dan ook, ik heb afgelopen januari een nieuwe fiets gekocht met 105, ter vervanging van mijn 6 jaar oude 105. Maar ik weet zeker, had ik een nieuwe Sora gekocht, dan was dat ook een verbetering geweest ten opzichte van die 6 jaar oude fiets (die overigens wel heel intensief gebruikt is). En dat merk je ook wel degelijk in de shifters en de derailleurs, vooral voor in de derailleur. Die was nauwelijks nog af te stellen.

Maar laten we onszelf en elkaar niet gek maken. Als je een fiets goed onderhoudt en onderdelen op tijd vervangt, dan kun je jaren plezier hebben van je materiaal zonder grote uitgaven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoppa!
Stoffa schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:41:
[...]

Ik bedoelde dat het er met 84 niet goed uitzag idd, nu met 76 wel.

Ik vind fietsen trouwens echt een ideaal middel om af te vallen, en ondertussen eigenlijk alles te eten waar je zin in hebt (okok je moet geen zakken chips leegeten, er zijn grenzen). T was niet eens echt mijn doel om af te vallen ofzo, maar je verbrandt domweg zoveel kcal met deze sport. Zou veel meer mensen kunnen helpen in deze maatschappij.
Toen ik drie jaar geleden de mountainbike verkocht en op de racefiets stapte, woog ik 105 kilo. Ik was het prototype Giant rijder (bron: https://www.bol.com/nl/f/...le-trui/9200000035376177/). Nu rijd ik nog steeds Giant (wel een andere), maar weeg ik inmiddels 84 (bij 1.85). Dan kan ik wel klagen dat ik nog een beetje een buikje heb (ik doe ook veel krachttraining, dus het is niet 84 kilo vet), maar ik ben vooral blij met wat ik kwijt ben.

Ik sport nu 4/5 keer in de week. 2x racefiets, en de rest hardlopen en krachttraining. Niet meer om af te vallen, maar om mijn huidige levensstijl vol te houden. Ik ben dol op lekker eten, een glaasje Whiskey en in het weekend wil ik gewoon frietjes eten met de kinderen en in de zomer een ijsje pakken. Ik heb enorme aanleg om dik te worden, maar ben nu al ruim een jaar op hetzelfde gewicht. Vooral dankzij de racefiets.

Ik ben geen Bianchi-man. Ik hoef geen fullcarbon Dura-Ace met bijkleurende pakjes en carbon bidonhouders. Fuck that. Op een fiets van € 800,- vermaak ik me net zo hard, met een broek van de Decathlon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Hoppa! schreef op donderdag 19 april 2018 @ 20:07:
Toen ik drie jaar geleden de mountainbike verkocht en op de racefiets stapte, woog ik 105 kilo. Ik was het prototype Giant rijder (bron: https://www.bol.com/nl/f/...le-trui/9200000035376177/). Nu rijd ik nog steeds Giant (wel een andere), maar weeg ik inmiddels 84 (bij 1.85). Dan kan ik wel klagen dat ik nog een beetje een buikje heb (ik doe ook veel krachttraining, dus het is niet 84 kilo vet), maar ik ben vooral blij met wat ik kwijt ben.

Ik sport nu 4/5 keer in de week. 2x racefiets, en de rest hardlopen en krachttraining. Niet meer om af te vallen, maar om mijn huidige levensstijl vol te houden. Ik ben dol op lekker eten, een glaasje Whiskey en in het weekend wil ik gewoon frietjes eten met de kinderen en in de zomer een ijsje pakken. Ik heb enorme aanleg om dik te worden, maar ben nu al ruim een jaar op hetzelfde gewicht. Vooral dankzij de racefiets.

Ik ben geen Bianchi-man. Ik hoef geen fullcarbon Dura-Ace met bijkleurende pakjes en carbon bidonhouders. Fuck that. Op een fiets van € 800,- vermaak ik me net zo hard, met een broek van de Decathlon. :)
Fietsen in een roze of gele trui heeft mij sowieso nooit getrokken. Fietsen in eigen ontwerp is toch wel net wat cooler 😚 naam op de zijkant enzo 😄

Maar ik ben net als jij, probeer toch zeker 3x in de week te fietsen met in totaal een uur of 8, of langer. Zeker in de zomermaanden en nu deze maanden scheelt het enorm als je je een beetje in kan houden. Zit alleen nog een beetje in die wintermodus 😂

Maar morgenochtend weer een mooie rit voor de boeg, met een tasje op mn rug met nieuwe schoen en schoenplaatjes om erop te laten zetten. Kan ik die het laatste half uur even testen! Kijk er erg naar uit want vanavond kon ik helaas niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elk voorjaar zit ik te twijfelen om te beginnen met wielrennen.
Ik fiets veel op mijn trekkingfiets, maar mis toch net de snelheid en fietst toch wat zwaarder dan een racefiets.
Dit jaar ga ik voor de 3e keer de fietselfstedentocht fietsen, en met nog een maand te gaan wil ik nu toch overstappen op een racefiets.

Ik ben al bij 2 lokale fietsenwinkels geweest maar die hebben vaak alleen fietsen in het duurdere segment (1800+).
De 2-3 fietsen die ze hebben staan tot 1000-1100 euro vond ik niet (slechtere afmontage of gewoon niet mooi).

Nu zit ik een beetje te kijken bij 12Go en zie daar enkele mooie fietsen staan.

Cube Attain SL 2018 (1099 euro)
Bulls Harrier 2017 (999 euro)
Sensa Romagna Comp (999 euro)

Ik zelf ben 1m87 en week 84kg...
Bij de lokale fietsenwinkel kreeg ik niet echt hoogte van de geometrie en welk framemaat ik zou moeten nemen.
Helaas was het te druk in de winkel en zat ik met een student opgezadeld die dit volgens mij als bijbaantje deed..

Als ik de tabellen moet geloven heb ik een 58cm frame nodig? Maar geen idee of dit klopt.

Ik zoek gewoon een lekkere toerfiets waarmee je comfortabel afstanden kunt fietsen, ik ben geen keiharde racer en hoef dus ook niet extreem "diep" te zittten zoals jullie dat mooi kunnen benoemen..

Bij 12Go hebben ze deze fietsen nog in alle maten op voorraad als ik de website goed intepreteer..
Nu wil ik daar over 1-2 weken langs omdat je daar in het "1000 euro segment" veel meer keuze hebt.
Maar wil wel van te voren goed weten waar ik op moet letten bij dit type fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ik fiets voor het eerst de Elfstedentocht dit jaar, en zie dat men die 235km zelfs op bierfietsen aflegt. Kan me daar maar weinig bij voorstellen, kun je eens verhelderen hoe dat er aan toe gaat?

Ander onderwerp: vannacht door de kleine de hele nacht wakker geschreeuwd, en brak tot en met nu. Alle motivatie die ik gister nog had voor mn fietstocht in dit weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik ga toch maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoffa schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:12:
Ik fiets voor het eerst de Elfstedentocht dit jaar, en zie dat men die 235km zelfs op bierfietsen aflegt. Kan me daar maar weinig bij voorstellen, kun je eens verhelderen hoe dat er aan toe gaat?

Ander onderwerp: vannacht door de kleine de hele nacht wakker geschreeuwd, en brak tot en met nu. Alle motivatie die ik gister nog had voor mn fietstocht in dit weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik ga toch maar...
Heb hem nu 2x gefietst, dit jaar staat de 3e keer op de planning..

De groep met 15.000 man is zeer verschillend.
Je kunt ze tegen in allerlei soorten en maten.. :+

Even een groffe indeling
- 85-90% zit op een wielrenfiets, meeste zijn recreatieve rijders en zullen een kruissnelheid van 28-29km/h aanhouden. Daarnaast heb je nog de wielerclubjes, dit zijn de ergsten in hun soort, zeker in de massa van mensen gedragen ze zich als beesten omdat ze hoog tempo willen rijden en schreeuwen om ruimte te maken wanneer er niet eens ruimte is, of je niet snel genoeg aan de kant gaat.

Verder heb je nog een groep mensen die op de normale fiets of tandem de tocht uitfietsen. Hier heb je weinig last van en fietsen vaak achteraan (pakken vaak een terrasje, genieten van de omgeving etc).
Ik heb hem nu 2x op een trekkingfiets uitgefietst binnen 11,5 uur (incl pauzes)

En dan heb je nog <1% die er een carnavals optocht van maakt, van bakfietsen met stereo installaties erin, tot verkleed als Smurf of Pino op de fiets. :+
Je hebt hier verder geen last van ofzo, gewoon grappig om te zien..

De tocht zelf is ook best leuk, veel mensen langs de kant die je aanmoedigen, de voorzieningen zijn top geregeld, en de sfeer is goed. En lekker vlak!! Je maakt hooguit 200 hoogtemeters over de gehele tocht..

Zo had ik vorig jaar problemen met drinken, ik had de bidons leeg, en kon je ze gewoon laten vullen bij een bewoner langs de route.
Ook in de middag toen het warmer werd stonden er veel emmers met water en sponzen klaar vanuit de bewoners om even af te koelen..

Het is geen uitdagende tocht, de afstand lijkt lang, maar het is voornamelijk de duur dat je op de fiets zit.
Dus zadelvlees kweken..
Qua kracht/uithouding etc. fiets je hem wel uit als je een beetje getraind hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Dank voor de verheldering!

Sta net op t punt weg te rijden, zegt mn vriendin "je broek zit binnenstebuiten".

Zo brak ben ik dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 20:57

McMiGHtY

- burp -

Dat vinden wij niet raar..dat vinden we best bijzonder..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatste tip die ik je geef voor deze tocht, doe gewoon waar je je goed bij voelt.
Ga geen gekke dingen doen met sportvoeding, gels etc. als je dit niet gewend bent.

1e jaar ben ik kapot gegaan op de sportvoeding, flink misselijk en tegen het stadhuis van Bolsward staan kotsen :)

Aan vast eten en een beetje zoetigheid tussendoor heb ik echt wel genoeg, gewoon je maag gevuld houden en eten wat je lekker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:08:
Elk voorjaar zit ik te twijfelen om te beginnen met wielrennen.
Ik fiets veel op mijn trekkingfiets, maar mis toch net de snelheid en fietst toch wat zwaarder dan een racefiets.
Dit jaar ga ik voor de 3e keer de fietselfstedentocht fietsen, en met nog een maand te gaan wil ik nu toch overstappen op een racefiets.
Niet twijfelen, natuurlijk. Gewoon de juiste beslissing nemen :)
Ik ben al bij 2 lokale fietsenwinkels geweest maar die hebben vaak alleen fietsen in het duurdere segment (1800+).
De 2-3 fietsen die ze hebben staan tot 1000-1100 euro vond ik niet (slechtere afmontage of gewoon niet mooi).

Bij de lokale fietsenwinkel kreeg ik niet echt hoogte van de geometrie en welk framemaat ik zou moeten nemen.
Helaas was het te druk in de winkel en zat ik met een student opgezadeld die dit volgens mij als bijbaantje deed..

Als ik de tabellen moet geloven heb ik een 58cm frame nodig? Maar geen idee of dit klopt.
Er is niet echt een gouden stelregel voor wat betreft welke lengte bij welke maat fiets hoort, omdat lichaamsverhoudingen ook een rol spelen. Maar gelet op jou lengte zou ik inderdaad ook richting 58/59 gaan. De fietsen die je noemt zijn prima fietsen om heel veel plezier mee te hebben. Het zijn de usual suspects als je voor een goede alu fiets met een 105 of (minimaal Tiagra) afmontering wilt gaan.

Kijk ook eens bij de Decathlon. Btwin is tegenwoordig in die prijsklasse ook een goede deal. Je kunt ook nog eens kijken naar Giant, misschien is er ergens nog een 2017 model van de Contend SL te vinden? Ik heb die zelf in Januari nog op kunnen pikken voor een prima bedrag.
Ik zoek gewoon een lekkere toerfiets waarmee je comfortabel afstanden kunt fietsen, ik ben geen keiharde racer en hoef dus ook niet extreem "diep" te zittten zoals jullie dat mooi kunnen benoemen..

Bij 12Go hebben ze deze fietsen nog in alle maten op voorraad als ik de website goed intepreteer..
Nu wil ik daar over 1-2 weken langs omdat je daar in het "1000 euro segment" veel meer keuze hebt.
Maar wil wel van te voren goed weten waar ik op moet letten bij dit type fietsen.
In die prijsklasse is het prima mogelijk om een 105 afgemonteerde fiets te vinden, zeker als je voor een 2017 model wilt gaan. Dan is de vraag verder of je voor 2 of 3 tandwielen wilt hebben, afhankelijk van wat je wilt doen. Voor 'de echte' geen punt van discussie (want een Triple kan echt niet) maar misschien dat jij daar anders over denkt.

Over het algemeen hebben fietsen in dat segment tegenwoordig wel een carbon zadelpen en voorvork. Dat scheelt iets met trillingen uitfilteren en ik vind het wat prettiger sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoppa!
Stoffa schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:35:
Dank voor de verheldeding!

Sta net op t punt weg te rijden, zegt mn vriendin "je broek zit binnenstebuiten".

Zo brak ben ik dus.
Ik begon ooit aan een hardloopwedstrijd in de volste overtuiging dat ik een hardloopbroek had gekocht met een klein zakje voorin voor mijn sleutel. Aan de start, kon ik mijn sleutel nergens kwijt want toch geen zakje. Vloeken, balen, tieren. Ik terug naar de materiaaltent waar mijn rugzak lag. Sleutel er in gedaan en net op tijd terug voor de start.

Bleek later na de finish dat ik mijn hardloopbroek verkeerd om aan had en het handige zakje op mijn kont zat. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:08:

Al die fietsen die jij noemt zijn prima als je net begint.

Voor het rijplezier maakt 't ook geen drol uit of je 105 of Tiagra rijdt (mits wel de Tiagra 4700). Het enige verschil is 10 vs 11-speed en betere remmen.

Als je plezier hebt in het wielrennen zal ook een alu fiets met 105 na een paar jaar niet meer voldoen. Dan wil je toch tenminste Ultegra of zelfs elektronisch schakelen en carbon. Zo gaan die dingen.

Verder staat 12GO er wel om bekend dat het in de weekends, zeker als het lekker weer is, gruwelijk druk kan zijn en dat je echt niet geholpen wordt. Beter neem je een dinsdagochtend vrij en sta je daar gewoon om 09.00, dan heb je het rijk alleen als je per se persoonlijk geholpen wilt worden.

Je zou ook kunnen kijken naar een merk als Canyon. Heb je wel veel meer bang for your buck. En als ik jouw lichaamsmaten hoor zou je gewoon een L kunnen bestellen. Ze hebben overigens een heel handige tool om je framemaat te bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoppa!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:21:
[...]

Als je plezier hebt in het wielrennen zal ook een alu fiets met 105 na een paar jaar niet meer voldoen. Dan wil je toch tenminste Ultegra of zelfs elektronisch schakelen en carbon. Zo gaan die dingen.
Sorry als ik het wat hard zeg, maar dit is echt zo'n kul. Zo gaan die dingen helemaal niet. Ik ken genoeg mensen die al tientallen jaren op de racefiets zitten en er geen seconde aan denken om meer dan € 1000,- voor een (nieuwe) fiets uit te geven.

En zo zijn er ook mensen die hun hobby starten met een fiets van € 5000,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik vind 1000 euro eigenlijk al veel :)
Ik heb vorige week op een fiets van een kennis gezeten een Cannondale Supersix EVO Carbon Dura Ace net vers uit de fabriek..

Ik was veel te bang dat ik er een krasje op zou maken..
Het is voor nu voornamelijk recreatief wat ik van plan ben, misschien dat de toekomst anders uitwijst, maar voorlopig ben ik die dure fietsen nog niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:39
Persoonlijk vind ik €1000 een mooi bedrag qua prijs/kwaliteit verhouding. Ik fiets nu bijna 3 jaar (redelijk fanatiek) op een Scott Speedster 20 en die voldoet prima voor mijn doeleinden. Hoewel ik het hogere segment wel interessant vind, geef ik mijn geld liever uit aan andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:50:
Tja, ik vind 1000 euro eigenlijk al veel :)
Ik heb vorige week op een fiets van een kennis gezeten een Cannondale Supersix EVO Carbon Dura Ace net vers uit de fabriek..

Ik was veel te bang dat ik er een krasje op zou maken..
Het is voor nu voornamelijk recreatief wat ik van plan ben, misschien dat de toekomst anders uitwijst, maar voorlopig ben ik die dure fietsen nog niet waard.
Naarmate je meer uit gaat geven, en dat is echt met elke hobby zo, wordt de extra investering om nog ergens winst te pakken steeds hoger. Die sweetspot ligt voor iedereen op een andere plek.

Welke investering je wilt doen is van heel veel zaken afhankelijk, en je ervaring is er daar maar één van en zeker niet de belangrjikste.

Als ik over een rit van 80 km gemiddeld een halve km/u harder wil rijden (en dat van mijn materiaal moet komen) dan moet ik daar gewoon een enorme bak geld aan uitgeven. En wat schiet ik daar dan mee op?

Ja, een carbon fiets geeft wat extra comfort, dat is zeker waar. Maar is dat dan € 800,- meer waard? Voor mij in elk geval niet. Als je amateurkoersen rijdt kan dat natuurlijk al weer anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik rij nu voor het 4e jaar op een Bulls Harrier van 1000 euro. Geeft me nog altijd veel plezier. Nu rij ik niet zo vreselijk veel dus ik zit wat minder uren in het zadel dan veel anderen hier.

Afgelopen september heb ik een MTB (gebruikt) gekocht voor 450 meen ik. Dat vind ik dan leuker (ik heb nu de keuze het bos in te gaan of op weg), dan dat ik bijvoorbeeld mijn wielen had vervangen door wat lichters.

Maar goed het is ook allemaal persoonlijk (en budgetafhankelijk). Ik kan nog steeds heel veel plezier van mijn racefiets van 1000 euro hebben, een ander heeft meer wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59

Sherlock

No Shit

Ik heb 4 jaar geleden een overjarig model Focus met Sora afmontage (nieuw) gekocht voor €360. Ik ben er maar wat blij mee, schakelt prima voor mij (ik weet ook niet beter :)) en ik heb er eigenlijk nog geen echte kosten aan gehad. Wel twee keer spaakbreuk gehad, maar dat was vorig jaar en toen was ik nog 13kg zwaarder ;)

Op dat moment overwoog ik ook om andere wielen te kopen, maar door een te krap budget en en nu dus ook wat gewichtsverlies vond ik het toch niet de moeite waard. Ik ploeter rustig voort rond de 30 km/u.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
Wat wordt hier toch altijd zo gelachen over dikke mensen op een racefiets en met tempo van 25kmu gemiddeld
Zelf ben ik ook 110kg met een lengte van 1.90cm. En een bierbuik
En ja ik rij maar 25 gemiddeld.
Maar wat vind ik het toch lekker om een tocht van 100km te doen
Dus het is jammer dat er zo naar uiterlijk gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Al die fietsen die jij noemt zijn prima als je net begint.

Voor het rijplezier maakt 't ook geen drol uit of je 105 of Tiagra rijdt (mits wel de Tiagra 4700). Het enige verschil is 10 vs 11-speed en betere remmen.

Verder staat 12GO er wel om bekend dat het in de weekends, zeker als het lekker weer is, gruwelijk druk kan zijn en dat je echt niet geholpen wordt. Beter neem je een dinsdagochtend vrij en sta je daar gewoon om 09.00, dan heb je het rijk alleen als je per se persoonlijk geholpen wilt worden.

Je zou ook kunnen kijken naar een merk als Canyon. Heb je wel veel meer bang for your buck. En als ik jouw lichaamsmaten hoor zou je gewoon een L kunnen bestellen. Ze hebben overigens een heel handige tool om je framemaat te bepalen.
Ow ?Ik fiets al zeker 4 jaar met veel plezier op een Alu fiets, wel met ultegra maar heb absoluut geen plannen om voorlopig voor carbon, elektrisch schakelen, carbon wielen of wat anders te gaan kijken hoor.

Tuurlijk kijk ik wel eens (lees: regelmatig) naar andere fietsen maar ook zo ongeveer elke keer dat ik fiets denk ik weer "wat rijd hij toch heerlijk" dus waarom wat anders?

Laatst werd ik al voor gek verklaard door iemand dat ik al zólang op mijn fiets rijd en dat het toch wel tijd werd om hem in te ruilen. Die ruilt elke 3 jaar zijn fiets in want dat is goedkoper dan goed onderhouden 8)7

Zo lang ik hem netjes onderhoud, hij lekker rijd en ik nog steeds complimenten krijg over mijn fiets ben ik een tevreden man (als ik geen complimenten krijg ook nog overigens :) )

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
koetsier88 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:44:
Wat wordt hier toch altijd zo gelachen over dikke mensen op een racefiets en met tempo van 25kmu gemiddeld
Er is één opmerking gemaakt over dikke buiken, lage snelheden én dure fietsen. Goed voor de economie en ze maken ontwikkelingen mogelijk en andere fietsen betaalbaarder, maar een niet geheel onterechte opmerking mijns inziens. Vijf kilo afvallen levert al veel meer op dan die vijfduizend euro die ze meer hebben uitgegeven. Of je je hierdoor aangesproken voelt, is geheel aan jezelf.

Andere opmerkingen die ik lees, zijn vooral zelfspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
koetsier88 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:44:
Zelf ben ik ook 110kg met een lengte van 1.90cm. En een bierbuik
En ja ik rij maar 25 gemiddeld.
Maar wat vind ik het toch lekker om een tocht van 100km te doen
Dus het is jammer dat er zo naar uiterlijk gekeken wordt.
Ik lees hier alleen een paar mensen die wat over hun eigen buikje zeggen. Niemand doet lacherig over wie dan ook en als je dat er wel in leest dan is dat denk ik eerder je eigen onzekerheid dan dat iemand er een bijbedoeling mee heeft.

Iedereen beoefent zijn hobby op zijn eigen manier. De een vindt het interessant om zichzelf uit te hongeren en € 80,- te betalen voor een carbon bidonhouder, de ander rijdt met 110 kilo op een retrofiets te touren. Mij maakt het niet uit.

Het wordt pas lollig als je die twee gaat combineren. Ik ken iemand van 115 kilo die hemel en aarde beweegt om maar op de nieuwste en duurste carbon fiets te rijden, met zo licht mogelijke (doch wel stevige) wielen omdat anders zijn gewicht niet op de fiets kan. Vervolgens investeren in carbon accessoires om zijn fiets maar zo hip en licht mogelijk te krijgen.

Dan denk ik: eet die kroket bij de lunch niet, dat helpt je harder onderweg dan die honderden euro's voor je wieltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
Misschien vatte ik de opmerking verkeerd op
Maar wat hoor ik dit veel ivm gewicht en iemand op de racefiets. En dan bedoel ik niet dit forum.
En nee heb gewoon een aluminium fiets en doe ik al jaren mee.
En wat je bedoel met de combo van die 2 daar ben ik het wel jou eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
koetsier88 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:29:
Misschien vatte ik de opmerking verkeerd op
Maar wat hoor ik dit veel ivm gewicht en iemand op de racefiets. En dan bedoel ik niet dit forum.
En nee heb gewoon een aluminium fiets en doe ik al jaren mee.
En wat je bedoel met de combo van die 2 daar ben ik het wel jou eens
Ik zag laatst wel iemand van dik 130 kilo met een tenue van Jumbo. Daar moest ik toch wel even om gniffelen. Maar vermoedelijk doet zo iemand dat ook gewoon bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
Je hebt ook gelijk ook, live and let go. Iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft. Maar een beetje gezonde spot mag toch wel? Misschien is het een goede motivatie voor sommigen om net dat beetje extra te geven of om een paar grammen af te vallen?
Mij heeft het in ieder geval wel geholpen, van bierbuik op een barrel naar 10kg lichter op een carbon aero unit.

Nu is het wielerwereldje er wel één met veel mannetjes, ijdeltuiten, haantjes en grote bekken. Dus je zult het wel vaker tegenkomen. En ik moet zeggen dat het hier op Tweakers nog wel heel beschaafd is wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar een merk als Canyon.
Alsjeblieft, niet nog meer Canyons-met-Ultegra.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13
Wat is daar mis mee?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Het is @havana :+

Vertaling: niet nog meer 13-in een dozijn fietsen.

@koetsier88 mannen met een bierbuik in een veel te strak Rapha shirt op een dure carbon fiets zijn een beetje de mannen van 50+, kalend met een dikke cabrio sportwagen en veel te jonge vrouw er naast van de fietswereld :+

[ Voor 117% gewijzigd door sapphire op 21-04-2018 11:32 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
sapphire schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:47:
Het is @havana :+

Vertaling: niet nog meer 13-in een dozijn fietsen.
Inderdaad. Don't feed the trolls.
@koetsier88 mannen met een bierbuik in een veel te strak Raphael shirt op een dure carbon fiets zijn een beetje de mannen van 50+, kalend met een dikke cabrio sportwagen en veel te jonge vrouw er naast van de fietswereld :+
Mooie vergelijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
sapphire schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:47:
@koetsier88 mannen met een bierbuik in een veel te strak Rapha shirt op een dure carbon fiets zijn een beetje de mannen van 50+, kalend met een dikke cabrio sportwagen en veel te jonge vrouw er naast van de fietswereld :+
Dat je van een dure fiets en kleding niet harder gaat fietsen begrijpen de meesten en doet er ook niet toe. Persoonlijk vind ik het juist prima wanneer iedereen lekker gaat fietsen op de fiets en met de fietskleding die je bij je zelf vind passen. Geniet en trek je vooral niets aan van de wielren modepolitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik lees hier een tijdje, een beetje mee en heel misschien vraag ik een beetje naar de bekende weg, maar toch hoop ik op wat hulp :).

Mijn vriendin en ik willen graag wat meer samen sporten (zij loopt hard, dat vind ik niet veel aan, ik boks, dat vind zij niet zo leuk dus een extra sport is beter). Dat gaat wielrennen worden. We hebben een week 2 testfietsen gehad van de LBS en na zo’n 100km zijn we eruit, dit is leuk en dit gaan we doen.

Uiteraard lees ik mee een beetje in en ook na een kort rondje langs wat winkels wordt het een fiets met een aluminium frame, met een Carbon onderdelen op plekken waar dat comfortabel is (bij het stuur en de zadelpen). Ik neig naar een 105 groep, Ultegra maakt het toch wel boven budget. Is dit logisch, of is Tiagra eigenlijk ook helemaal prima?

We zullen denk ik wel 2x per week fietsen (misschien vaker), meestal vlak maar we wonen om de hoek van de Posbank en zullen vast ook wel eens richting Zuid Limburg gaan om te fietsen. We zijn best wel fit, maar hebben niet per se echte race aspiraties :).

Ons rondje langs de LBS-en hebben Trek laten afvallen (geen goed gevoel bij de winkel) en er kwamen eigenlijk 3 fietsen in aanmerking:
- Giant Contend SL 1 (en dan het Liv alternatief voor de dame)
- Cannondale CAAD optimo
- Specialized Allez Elite

Specialized is € 100,- duurder maar is standaard met een paar kleine extra’s en de feitelijke echte meerprijs is het mooiere uiterlijk wel waard :). Wij gaan bewust voor nieuw en € 1200,- per fiets is prima. We willen wel graag onze beiden fietsen bij dezelfde winkel kopen ivm wat meer onderhandelruimte. Alledrie worden helemaal afgesteld. Zijn dit logische modellen? Ik kan weinig vinden over hoe die merken zich tot elkaar verhouden, is daar wat over te zeggen? Andere dingen die jullie me mee willen geven?

Als dank voor het meedenken ga ik natuurlijk actief deelnemen aan dit topic ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
ZieMaar! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:39:
Ik lees hier een tijdje, een beetje mee en heel misschien vraag ik een beetje naar de bekende weg, maar toch hoop ik op wat hulp :).

Mijn vriendin en ik willen graag wat meer samen sporten (zij loopt hard, dat vind ik niet veel aan, ik boks, dat vind zij niet zo leuk dus een extra sport is beter). Dat gaat wielrennen worden. We hebben een week 2 testfietsen gehad van de LBS en na zo’n 100km zijn we eruit, dit is leuk en dit gaan we doen.

Uiteraard lees ik mee een beetje in en ook na een kort rondje langs wat winkels wordt het een fiets met een aluminium frame, met een Carbon onderdelen op plekken waar dat comfortabel is (bij het stuur en de zadelpen). Ik neig naar een 105 groep, Ultegra maakt het toch wel boven budget. Is dit logisch, of is Tiagra eigenlijk ook helemaal prima?

We zullen denk ik wel 2x per week fietsen (misschien vaker), meestal vlak maar we wonen om de hoek van de Posbank en zullen vast ook wel eens richting Zuid Limburg gaan om te fietsen. We zijn best wel fit, maar hebben niet per se echte race aspiraties :).

Ons rondje langs de LBS-en hebben Trek laten afvallen (geen goed gevoel bij de winkel) en er kwamen eigenlijk 3 fietsen in aanmerking:
- Giant Contend SL 1 (en dan het Liv alternatief voor de dame)
- Cannondale CAAD optimo
- Specialized Allez Elite

Specialized is € 100,- duurder maar is standaard met een paar kleine extra’s en de feitelijke echte meerprijs is het mooiere uiterlijk wel waard :). Wij gaan bewust voor nieuw en € 1200,- per fiets is prima. We willen wel graag onze beiden fietsen bij dezelfde winkel kopen ivm wat meer onderhandelruimte. Alledrie worden helemaal afgesteld. Zijn dit logische modellen? Ik kan weinig vinden over hoe die merken zich tot elkaar verhouden, is daar wat over te zeggen? Andere dingen die jullie me mee willen geven?

Als dank voor het meedenken ga ik natuurlijk actief deelnemen aan dit topic ;).
Tiagra of 105 is allebei helemaal prima. Welke fiets je verder koopt moet je echt zelf beslissen. In die prijsklasse zit je eigenlijk altijd wel goed, al betaal je bij een aantal merken wel echt voor de naam. En toevallig pak je die er ook wel echt uit. :D

Voor een 105 afgemonteerde fiets met carbon zadelpen en voorvork hoef je echt geen 1200 euro kwijt te zijn. Dat kan prima voor 200 euro minder als je een beetje zoekt, tevreden bent met een model van vorig jaar of een merk met minder premium naam. Kijk eens naar een Bulls Harrier 1(uit 2017), bijvoorbeeld. Of de Ultra 900 van Btwin.

Houd je mooi geld over voor een kek pakje, een helm en schoenen.

Dat alles gezegd hebbende, ik rijd zelf op een Giant Contend SL (2017). Afgelopen januari gekocht voor ruim onder de € 900,-. Timing is everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoppa! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:54:
[...]

Tiagra of 105 is allebei helemaal prima. Welke fiets je verder koopt moet je echt zelf beslissen. In die prijsklasse zit je eigenlijk altijd wel goed, al betaal je bij een aantal merken wel echt voor de naam. En toevallig pak je die er ook wel echt uit. :D

Voor een 105 afgemonteerde fiets met carbon zadelpen en voorvork hoef je echt geen 1200 euro kwijt te zijn. Dat kan prima voor 200 euro minder als je een beetje zoekt, tevreden bent met een model van vorig jaar of een merk met minder premium naam. Kijk eens naar een Bulls Harrier 1(uit 2017), bijvoorbeeld. Of de Ultra 900 van Btwin.

Dat alles gezegd hebbende, ik rijd zelf op een Giant Contend SL (2017). Afgelopen januari gekocht voor ruim onder de € 900,-. Timing is everything.
Tnx! Qua timing; ik wil er graag snel op fietsen en ik snap dat dat eigenlijk niet het beste moment is, maar ik kan bij de winkels in de buurt geen overjarige modellen meer vinden helaas...Ik zal eens zoeken op mindere bekende merken, al vind ik het echt in een winkel aanschaffen wel prettig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
ZieMaar! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:28:
[...]

Tnx! Qua timing; ik wil er graag snel op fietsen en ik snap dat dat eigenlijk niet het beste moment is, maar ik kan bij de winkels in de buurt geen overjarige modellen meer vinden helaas...Ik zal eens zoeken op mindere bekende merken, al vind ik het echt in een winkel aanschaffen wel prettig...
De kunst is een internetshop vinden met een fysieke winkel in je omgeving. Soms kom je via Marktplaats ook nog wel op kleinere dealers in je omgeving die een winkel hebben en hun overjarige modellen via Marktplaats aanprijzen, zo heb ik die van mij ook gevonden.

Gespecialiseerde (uitsluitend fysieke) racefietszaken zijn vaak erg duur en hebben een beperkte keuze qua merken die ze voeren. Maar zeker bij je eerste racefiets zou ik ook niet voor een internetbestelling gaan.

Ik kijk net even op marktplaats, en bijvoorbeeld in Heteren Gelderland (Fietsnwinkel Gelderland) staan nog Contend SL1 fietsen in jouw maat voor € 899,00. Geen idee waar je woont, natuurlijk, maar zo zijn er wel meer te vinden als je gericht op een bepaalde fiets zoekt.

Edit: kijk net in je profiel en zo ver woon je niet uit de richting :D

[ Voor 3% gewijzigd door Hoppa! op 21-04-2018 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoppa! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:54:
[...]

Niet om het één of ander maar ik zie je nu in 2 pagina's al een aantal keer dingen roepen zonder enige onderbouwing wat gewoon niet klopt.

Zo'n onzin dat je bij een Specialized of Giant of Canondale voor het merk extra zou betalen. Ze zijn soms duurder maar lopen ook voorop op het gebied van innovatie en ontwikkeling en het niveau van afwerking is ook gewoon erg hoog. Zo staan Cannondale en Giant er om bekend dat hun alu frames tot zo'n beetje de beste behoren die er zijn. Voor ik hem nu terug krijg, ik zeg daarbij niet dat andere merken slecht zijn, integendeel zelfs want de B'Twinn Ultra 900 is door Fiets (Leon van Bon) als een erg goede fiets getest.

Maar botweg roepen dat je voor het merk betaald is gewoon populair interessant doen.
Hoppa! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:46:
[...]

De kunst is een internetshop vinden met een fysieke winkel in je omgeving. Soms kom je via Marktplaats ook nog wel op kleinere dealers in je omgeving die een winkel hebben en hun overjarige modellen via Marktplaats aanprijzen, zo heb ik die van mij ook gevonden.

Gespecialiseerde (uitsluitend fysieke) racefietszaken zijn vaak erg duur en hebben een beperkte keuze qua merken die ze voeren. Maar zeker bij je eerste racefiets zou ik ook niet voor een internetbestelling gaan.

Ik kijk net even op marktplaats, en bijvoorbeeld in Heteren Gelderland (Fietsnwinkel Gelderland) staan nog Contend SL1 fietsen in jouw maat voor € 899,00. Geen idee waar je woont, natuurlijk, maar zo zijn er wel meer te vinden als je gericht op een bepaalde fiets zoekt.

Edit: kijk net in je profiel en zo ver woon je niet uit de richting :D
En van een gespecialiseerde racefietszaak met een beperkt assortiment mag je dan ook een hoger service niveau verwachten dan een goedkope dozenschuiver. Daardoor is die waarschijnlijk ook gewoon duurder omdat hij niet verdient op kwantiteit maar op kwaliteit. Sommige mensen vinden dat ook gewoon belangrijk.

[ Voor 27% gewijzigd door sapphire op 21-04-2018 20:52 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat van die merken bij speciaalzaken klopt, eigenlijk voeren ze in het segment waar wij in kijken maar 1 merk. Ik zal die specifieke types eens op marktplaats intypen, maar over t algemeen denk ik dat bij recente modellen de adviesprijs er vaak bij staat (en er nog wel wat ruimte is ter plekke).

Als ik zou moeten kiezen tussen ene betere groep of schijfremmen ipv velgremmen, dan neig ik naar de groep. Dat is niet zo gek gedacht toch?

@Hoppa! klopt, Heteren is niet heel ver :)

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 21-04-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
sapphire schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:48:
[...]

Niet om het één of ander maar ik zie je nu in 2 pagina's al een aantal keer dingen roepen zonder enige onderbouwing wat gewoon niet klopt.

Zo'n onzin dat je bij een Specialized of Giant of Canondale voor het merk extra zou betalen. Ze zijn soms duurder maar lopen ook voorop op het gebied van innovatie en ontwikkeling en het niveau van afwerking is ook gewoon erg hoog. Zo staan Cannondale en Giant er om bekend dat hun alu frames tot zo'n beetje de beste behoren die er zijn. Voor ik hem nu terug krijg, ik zeg daarbij niet dat andere merken slecht zijn, integendeel zelfs want de B'Twinn Ultra 900 is door Fiets (Leon van Bon) als een erg goede fiets getest.

Maar botweg roepen dat je voor het merk betaald is gewoon populair interessant doen.
Natuurlijk betaal je ook voor het merk. Je betaalt altijd ook voor het merk. Het is gewoon naïef om dat te ontkennen. En je zegt het zelf ook, want een Btwin maakt uitstekende fietsen maar heeft de naam een budgetmerk te zijn en daarom betaal je er veel minder voor.

Over de aluframes van Giant ben ik het met je eens, daarom rijd ik er ook op. Maar de mate van innovatie van model tot model wordt ook wel overdreven, dat verklaart echt niet de hele meerprijs.

Overigens mag je toon wel wat minder agressief. Als je het ergens niet mee eens bent, kun je het ook gewoon op inhoud proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
ZieMaar! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:52:
Dat van die merken bij speciaalzaken klopt, eigenlijk voeren ze in het segment waar wij in kijken maar 1 merk. Ik zal die specifieke types eens op marktplaats intypen, maar over t algemeen denk ik dat bij recente modellen de adviesprijs er vaak bij staat (en er nog wel wat ruimte is ter plekke).

Als ik zou moeten kiezen tussen ene betere groep of schijfremmen ipv velgremmen, dan neig ik naar de groep. Dat is niet zo gek gedacht toch?

@Hoppa! klopt, Heteren is niet heel ver :)
Ik ben zelf geen fan van schijfremmen. Heb het op mijn MTB gehad en vond het vooral het onderhoud nodeloos ingewikkeld maken. Maar ik ben misschien ook wel gewoon ouderwets wat dat betreft.

Wat Sapphire zegt klopt natuurlijk wel. Bij een speciaalzaak krijg je wel vaak betere service, maar er is een hele wereld tussen een speciaalzaak die één of twee merken voert aan de ene kant, en een dozenschuiver aan de andere kant.

Ik heb mijn vorige fiets jarenlang in onderhoud gehad bij een lokale fietszaak die nauwelijks racefietsen verkocht, maar waar de monteur zelf wielrenner was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoppa! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:54:
[...]

Natuurlijk betaal je ook voor het merk. Je betaalt altijd ook voor het merk. Het is gewoon naïef om dat te ontkennen. En je zegt het zelf ook, want een Btwin maakt uitstekende fietsen maar heeft de naam een budgetmerk te zijn en daarom betaal je er veel minder voor.

Over de aluframes van Giant ben ik het met je eens, daarom rijd ik er ook op. Maar de mate van innovatie van model tot model wordt ook wel overdreven, dat verklaart echt niet de hele meerprijs.

Overigens mag je toon wel wat minder agressief. Als je het ergens niet mee eens bent, kun je het ook gewoon op inhoud proberen.
Dat doe ik toch, ik probeer iig nog iets te onderbouwen :+ Dat je mijn toon agressief vind tja...ook een mening hé ;)

Maar de mate van innovatie verklaard vast niet de hele meerprijs, daarom noem ik ook afwerking. Dan heb je ook nog garantie, stukje service niveau wat een Giant store dient te hebben, ondersteuning vanuit de fabrikant.

Ik durf te stellen dat het serviceniveau van een Giant store hoger ligt dan de gemiddelde Decathlon. Daarnaast zijn de duurdere B'twinn producten over de lijn genomen kwalitatief goed maar vaak we iets minder dan 'dure' merken (kleding, accessoires, ect.).

Mag je mij naïef noemen dat ik dat denk maar 'there's no such thing as a free lunch' want die lagere prijs moet ergens vandaan komen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
sapphire schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:01:
[...]

Dat doe ik toch, ik probeer iig nog iets te onderbouwen :+ Dat je mijn toon agressief vind tja...ook een mening hé ;)

Maar de mate van innovatie verklaard vast niet de hele meerprijs, daarom noem ik ook afwerking. Dan heb je ook nog garantie, stukje service niveau wat een Giant store dient te hebben, ondersteuning vanuit de fabrikant.

Ik durf te stellen dat het serviceniveau van een Giant store hoger ligt dan de gemiddelde Decathlon. Daarnaast zijn de duurdere B'twinn producten over de lijn genomen kwalitatief goed maar vaak we iets minder dan 'dure' merken (kleding, accessoires, ect.).

Mag je mij naïef noemen dat ik dat denk maar 'there's no such thing as a free lunch' want die lagere prijs moet ergens vandaan komen ;)
Feitelijk zeg je dat duurder ook beter is. Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is een stuk genuanceerder als je zegt.

Ik heb mijn Content SL voor 849 gekocht bij een zaak die gewoon 50% racefietsen/MTB verkoopt in verschillende merken. Ik krijg daar 3 gratis servicebeurten bij en die worden uitstekend uitgevoerd. Dat is geen dozenschuiver, maar wel €300 goedkoper dan een Giant Store. Dan ben je gewoon knettergek als je de volle mep betaalt, omdat Giant Store 'beter' zou zijn.

En ben ik op enig moment niet meer tevreden, dan breng ik hem alsnog naar de Giant Store of naar Azzuri voor verder onderhoud.

Gewoon goed kijken naar wat je koopt en waar. Reviews lezen, testrijden. En dan kun je echt veel besparen zonder op kwaliteit in te leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:51
Zo vandaag eindelijk de EPIC300 gehad nadat ik mij daarvoor had aangemeld in november. Voorbereiding ging dus goed tot 3 weken geleden een valpartij tijdens de ronde rondom IJsselmeer en zaterdag nog een val op mijn gezicht met als gevolg een dik gezicht en 5 hechtingen. Snel hersteld gelukkig en vanmorgen begonnen aan deze tocht(300 km, 2k HM).

Start en de daarop volgende hysterie was weer enorm en vergelijkbaar met vorig jaar de Rad am Ring, ondanks het doel niet hier in mee te gaan toch wat aan mee gegaan maar later in de rit bewust gast terug gehouden. Ik wilde mezelf niet te vroeg opblazen maar vooral ook niet weer onderuit gaan en gewoon finishen.

Dat ging in het vervolg beter(ook stukken gewoon relax alleen gefietst) maar toch ook weer stukken met een grotere groep meegefietst. Enige wat tegenviel was de last aan mijn knie na zo'n 150 km. Normaal heb ik daar alleen met hardlopen last van en in de voorbereiding ook geen last van gehad.. wellicht toch te veel kracht erop gezet tijdens de beklimmingen. Na zo'n 200 km kon ik gewoon niet echt meer aanzetten met mijn rechterbeen dus een kwestie van overleven.

Op het einde toch weer kunnen aanhaken bij een snellere groep, mijn knie deed hoe dan ook pijn.. ook op zo'n 15 km voor de finish bijna kramp in beide hamstrings.. maar dat kunnen verkomen en de finish gehaald: https://www.strava.com/activities/1522795245

Nu maar eens even nadenken of ik nog eens in zo'n evenement als deelnemer wil mee doen. Te chaotisch en hectisch bij de start.. daarna rijdt het allemaal maar wat ongecontroleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Zo dat biertje zal wel lekker vallen! Mooie prestatie hoor!

(Door fietsen mag een pijnlijke knie was natuurlijk niet echt slim ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
dan zou je ook https://www.mantel.com/ in Arnhem (veel keus gangbare merken) of https://www.rosebikes.nl/ in Bocholt Duitsland (eigen merk met prima prijs kwaliteit) kunnen overwegen.
Ik heb zelf mijn Rose fiets in Bocholt gekocht en werd daar in de winkel super geholpen.

[ Voor 11% gewijzigd door BartNL op 22-04-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@la_fusion dat zijn nog eens ritten, mooie prestatie!

@BartNL Bocholt is al wat verder weg voor mij, Mantel is prima te doen, dus dat is misschien ook nog wel een ritje waard.

Dank voor alle tips so far! De tips richten zich vooral op waar ik nog kan kijken voor fietsen, mag ik daar uit concluderen dat ik met mijn shortlist (of vergelijkbare fietsen van een ander merk) wel een logische keus ga maken voor 2 sportieve beginners die liever nu heel iets meer uitgeven maar dan wel een paar jaar vooruit willen kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik kan iedereen aanraden om een fiets te kopen bij een winkel waar ze verstand hebben van onderhoud. Tenzij je de tijd en/of kunde hebt, om het zelf te doen.

Heb er graag 10% extra voor over om de fiets op dinsdag voor het werk te droppen, op donderdag na het werk weer op te halen en in het weekend weer zorgeloos te kunnen fietsen. Dat lukt mij alleen met een LBS op mijn route voor woon/werk.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 22-04-2018 08:03 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 11:51
Noxa schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:40:
Zo dat biertje zal wel lekker vallen! Mooie prestatie hoor!

(Door fietsen mag een pijnlijke knie was natuurlijk niet echt slim ;))
Nee dat weet ik maar goed, als je bepaalde doelen stelt wil je ze ook halen. Ik denk zelf dat het met een week rust alweer een stuk beter gaat. Gisteren wel al voor mezelf besloten wat minder te gaan fietsen nav de val en het behalen van het doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
Joris748 schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:02:
Ik kan iedereen aanraden om een fiets te kopen bij een winkel waar ze verstand hebben van onderhoud. Tenzij je de tijd en/of kunde hebt, om het zelf te doen.

Heb er graag 10% extra voor over om de fiets op dinsdag voor het werk te droppen, op donderdag na het werk weer op te halen en in het weekend weer zorgeloos te kunnen fietsen. Dat lukt mij alleen met een LBS op mijn route voor woon/werk.
Waarom zou je een fiets moeten laten onderhouden op de plek waar je hem koopt? Een fietsenwinkel verdient ook gewoon aan onderhoud hoor, die zijn al lang blij als je hem daar brengt voor de jaarlijkse beurt.

Mijn woon-werk fiets (een Sensa cross) heb ik bij Fietsenwinkel.nl gekocht en die wordt prima onderhouden door de LBS op de route. Daar hadden ze hem ook, voor € 300 euro meer (899 om 1199).

Ik heb een grote voorkeur voor lokale winkels en accepteer tot op zekere hoogte een meerprijs voor betere service. Maar er zijn wel grenzen. 10% vind ik al best wel een behoorlijke plus en in de praktijk is de LBS zonder webwinkel nog heel wat duurder dan de prijs die je betaalt als je een beetje de aanbiedingen in de gaten houdt.

Voor mijn racefiets geldt dat hij nu wordt onderhouden bij een winkel op 20km van mijn huis, waar ik hem ook gekocht heb, en dat is prima. Zeker omdat er ook geen echte specialist dichterbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ik heb mezelf geleerd alles aan mn fiets te doen. Vond het ook interessant, dus dat scheelt.
Het heeft ook wel voordelen af en toe dat je bijvoorbeeld precies begrijpt waarom die derailleur niet helemaal lekker schakelt, omdat je het systeem erachter snapt.
De tools en tijd zijn overigens wel een serieuze commitment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Castelli Endurance Bib in de aanbieding bij 12GoBiking. En nog meer shirts en broeken van Castelli & Sportful in de aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
Stoffa schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:45:
Ik heb mezelf geleerd alles aan mn fiets te doen. Vond het ook interessant, dus dat scheelt.
Het heeft ook wel voordelen af en toe dat je bijvoorbeeld precies begrijpt waarom die derailleur niet helemaal lekker schakelt, omdat je het systeem erachter snapt.
De tools en tijd zijn overigens wel een serieuze commitment.
Helemaal waar. De eerste jaren deed ik dat met mijn MTB ook zelf. Ik ben daar mee gestopt toen ik ging werken. De tijd die het kost was voor mij het grootste probleem. Ik merkte ook dat ik het steeds vaker ging uitstellen, wat ten koste ging van mijn materiaal.

Maar weten hoe het allemaal werkt is wel prettig, dan kun je ook onderweg wel eens wat verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Hoppa! schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:41:
[...]

Waarom zou je een fiets moeten laten onderhouden op de plek waar je hem koopt? Een fietsenwinkel verdient ook gewoon aan onderhoud hoor, die zijn al lang blij als je hem daar brengt voor de jaarlijkse beurt.

Mijn woon-werk fiets (een Sensa cross) heb ik bij Fietsenwinkel.nl gekocht en die wordt prima onderhouden door de LBS op de route. Daar hadden ze hem ook, voor € 300 euro meer (899 om 1199).

Ik heb een grote voorkeur voor lokale winkels en accepteer tot op zekere hoogte een meerprijs voor betere service. Maar er zijn wel grenzen. 10% vind ik al best wel een behoorlijke plus en in de praktijk is de LBS zonder webwinkel nog heel wat duurder dan de prijs die je betaalt als je een beetje de aanbiedingen in de gaten houdt.

Voor mijn racefiets geldt dat hij nu wordt onderhouden bij een winkel op 20km van mijn huis, waar ik hem ook gekocht heb, en dat is prima. Zeker omdat er ook geen echte specialist dichterbij zit.
Dat moet niet, dat mag ;)

Jij hebt het over een prijsverschil van 300 euro, maar als hij die fiets met 100 euro verschil aan had kunnen bieden, dan zou ik het wel gedaan hebben ivm net wat minder gedoe als er iets mis is.

[ Voor 0% gewijzigd door Joris748 op 22-04-2018 09:05 . Reden: Typo ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:04
Ik zoek eigenlijk ook nog een merk onafhankelijke LBS in de buurt van Rotterdam zuid. Er zitten in Barendrecht wel 2 fietsenmakers die alleen maar onderhoud doen, maar dat is meer het type waar je je Gazelle stadfiets heen brengt. Niet die je het verschil tussen een Tiagra en Ultegra uitlegt.

Ik wil hierna, zoals havana iedereen aanraad ook een zwarte Canyon met Ultegra.
Ik kan veel zelf, maar af en toe wat uitbesteden is ook wel handig.

En als ik kijk wat ik de afgelopen 4 jaar aan onderhoud heb uitgegeven aan arbeid, dan is 250 euro verschil op het aankoopbedrag, een hoop geld.

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 22-04-2018 09:25 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 21:00
Noxa schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:51:
Castelli Endurance Bib in de aanbieding bij 12GoBiking. En nog meer shirts en broeken van Castelli & Sportful in de aanbieding.
Vandaag voor het eerst in gereden, de zeem is top! En het is waar wat ze schrijven, neem een maat groter ;)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Welk merk broeken valt eigenlijk lang? Ik ben op zoek naar een nieuwe bib die relatief lange pijpen heeft. Ik heb gezien dat de Endura Pro SL een lange variant heeft, maar zijn er ook merken die "by default" lang vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
BreadFan schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:58:
Welk merk broeken valt eigenlijk lang? Ik ben op zoek naar een nieuwe bib die relatief lange pijpen heeft. Ik heb gezien dat de Endura Pro SL een lange variant heeft, maar zijn er ook merken die "by default" lang vallen?
Cafe du cycliste Adele valt tot net boven de knieschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

BreadFan schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:58:
Omdat je lange bovenbenen hebt of omdat je een wat langere broek wilt?

In het laatste geval is een bibknicker niets voor je? Zit tussen bibtight en short in en valt net over de knieën.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik heb lange (en relatief dunne) bovenbenen. Heb nu een Pearl Izumi maar die kruipt me eigenlijk te hoog op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

Crazy D

I think we should take a look.

Hoppa! schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:41:
Mijn vaste fietsonderhoudwinkel vind t prima als je ergens anders de fiets koopt. Als je bij hem altijd het onderhoud doet, ook prima. Hij weet ook wel dat hij niet kan opboksen tegen de 12GoBikings qua prijzen en gemak van alles op voorraad hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Ik heb ook van fietsenmakers gehoord die geen Canyon willen onderhouden (zelf geen ervaring mee).
Mijn fietsenmaker werkt vanuit zijn schuur en heeft absoluut geen voorkeur.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 08-10 09:46
joint_me schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:00:
Ik heb ook van fietsenmakers gehoord die geen Canyon willen onderhouden (zelf geen ervaring mee).
Fietsenwinkels die van bepaalde merken (uitgez budget merken en supermarkt fietsen) 'afblijven' zou ik niet bezoeken. Dan ben je bezig met arrogante 'wij verkopen het beste' winkels.

Mijn onderhoud laat ik doen bij een semi-pro die het gewoon in bijberoep doet. Altijd keurig en met volledig beschrijving van wat hij gedaan heeft of veranderd. Kost me 80 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door jvvv op 23-04-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga morgen kijken bij 12Go voor een racefiets.
Conditie is geen probleem, ben al 2 maand fanatiek aan het fietsen op mijn trekkingfiets.
Echter zit ik een beetje in dubio of het niet te kort dag is om over te schakelen naar een racefiets?
Op 21 mei wil ik namelijk de fietselfsteden fietsen, en 4 weken de tijd om aan de racefiets te wennen (2x per week 50-60km), zal dat niet te kort zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 15:09
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:25:
Ik ga morgen kijken bij 12Go voor een racefiets.
Conditie is geen probleem, ben al 2 maand fanatiek aan het fietsen op mijn trekkingfiets.
Echter zit ik een beetje in dubio of het niet te kort dag is om over te schakelen naar een racefiets?
Op 21 mei wil ik namelijk de fietselfsteden fietsen, en 4 weken de tijd om aan de racefiets te wennen (2x per week 50-60km), zal dat niet te kort zijn?
Dat is een beslissing die alleen jij kan maken. Een race fiets heeft een veel meer voorover houding. Je zal proefondervindelijk moeten uitvinden of je rug dat leuk vindt. Als je stijf en stram na 50 km afstapt dan is het nog geen tijd. Als je er fris en fruitig afstapt kan je de gok maken. Dit is voor een deel ook af te vangen met instelling

Verder is het ook een fiets en zal je niet veel meer anders doen dan op jouw trekkingfiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij een kwestie van rancune omdat ze door de prijsstelling van Canyon minder overpriced Specializeds verkopen, of een kwestie van arrogantie omdat merken zonder lokale dealers natuurlijk per definitie kutkwaliteit leveren.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:54:
[...]

Lijkt mij een kwestie van rancune omdat ze door de prijsstelling van Canyon minder overpriced Specializeds verkopen, of een kwestie van arrogantie omdat merken zonder lokale dealers natuurlijk per definitie kutkwaliteit leveren.
Sommige fietsenhandelaars hier zijn zodanig overwerkt dat ze dit op voorhand afficheren dat ze enkel onderhoud doen van fietsen die ze (bij die keten) gekocht hebben. Ik snap dat ergens wel. Zeker als je een winkel hebt in een grote stad aan een station kan de toeloop nogal groot zijn.

Voor al de rest van de winkels hanteer ik het principe dat ik geen probleem heb om te wachten en/of volle pot te betalen op de werkuren indien ik m'n fiets daar niet gekocht heb. Hebben ze meestal geen probleem mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:54:
[...]

Ik heb wel goed contact met lokale fietsenmaker hier, die vindt het prima om alle merken te onderhouden en klanten te helpen.

Maar wat steeds vaker gebeurd is mensen kopen een fiets online (zowel normale fietsen als racers), maar hebben de ballen verstand van hoe ze het in elkaar moeten zetten en af moeten stellen en verwachten dat de fietsenmaker even gratis een half uur voor ze bezig gaat. Hij doet het dus wel, maar geeft gelijk aan dat hij gewoon werkplaatstijd in rekening brengt, dan haakt een groot deel weer af en is daar geïrriteerd over. Lijkt me niks met rancune te maken te hebben, meer dat hij 0 verdient aan een Canyon maar dan wel voor hun de service zou moeten leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Online is voor ons nu geen optie, te weinig kennis en ik vind hulp met afstellen (en het feit dat ik gewoon even langs kan fietsen voor aanpassingen) wel echt een pre. Afstellen doen de drie gespecialiseerde winkels hier volgens mij ook wel voor niet daar gekochte fietsen, maar (logisch wmb) niet gratis.

Ik denk dat ik ook gewoon eens kijk welke deal ik kan krijgen (we kopen er tenslotte 2) en dan de keus eens maak. Ik wil eigenlijk ook wel snel die fietsen hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 17:55
Je kan je fiets ook bij Canyon zelf laten onderhouden in Eindhoven.. Eventueel kan je de fiets ook opsturen daar naartoe.
Sander schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:42:
[...]

Maar wat steeds vaker gebeurd is mensen kopen een fiets online (zowel normale fietsen als racers), maar hebben de ballen verstand van hoe ze het in elkaar moeten zetten en af moeten stellen en verwachten dat de fietsenmaker even gratis een half uur voor ze bezig gaat. Hij doet het dus wel, maar geeft gelijk aan dat hij gewoon werkplaatstijd in rekening brengt, dan haakt een groot deel weer af en is daar geïrriteerd over. Lijkt me niks met rancune te maken te hebben, meer dat hij 0 verdient aan een Canyon maar dan wel voor hun de service zou moeten leveren?
Lijkt me toch niet meer dan logisch dat je daar voor moet betalen..
En een racefiets is zo simpel, zeker in combinatie met Youtube, dat zelfs ik met mijn twee mislukte linkerhanden eigenlijk alles makkelijk zelf kan doen.

[ Voor 52% gewijzigd door M@cer op 23-04-2018 12:10 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik vind al het onderhoud zelf doen stiekem de helft van de lol :$

Nu nog zelf een keer een wielset bouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:28
Is bij juliie de laaste tijd Strava ook zo traag?
De helft laat hij hier niet zien of duurt heel lang mer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Yohost! schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:14:
Is bij juliie de laaste tijd Strava ook zo traag?
De helft laat hij hier niet zien of duurt heel lang mer laden.
Het kan helpen de app op je telefoon weg te gooien en opnieuw te installeren.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sander schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:42:
[...]

Ik heb wel goed contact met lokale fietsenmaker hier, die vindt het prima om alle merken te onderhouden en klanten te helpen.

Het lijkt mij een kwestie van behoorlijk ondernemerschap dat je duidelijk bent over je werkwijze: gewoon vooraf aangeven dat fietsen die niet bij de bewuste LBS gekocht zijn, worden gewoon gerepareerd/onderhouden tegen uurtarief plus materiaalkosten, of ze nu on- of offline gekocht zijn en ongeacht het merk.

Het lijkt me niet dat iemand daar een probleem mee kan hebben. En als dat wel zo is dan moet je ze je zaak uitmikken. Het ging mij alleen even puur om de arrogantie van sommige LBS'en die 'dure' merken voeren om geen 'online'-merken te willen repareren/onderhouden (want dat herken ik helaas wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik kreeg gisteren een paar keer een melding over server onderhoud op de strava app, ik zag ook dat ze functionaliteiten aan het verplaatsen zijn, ik kan nu volgens mij op de app geen tijden van het zelfde segment vergelijken, van mezelf en vrienden.

en wat betreft onderhoud, ik vind het ook leuk om alles zelf te doen, alleen voor sommige zaken is het gereedschap voor een enkele keer wat aan de dure kant, maar ja, dan bestel ik uiteindelijk toch liever een setje BB lager tools dan mijn fiets weg te moeten brengen, wachten, uurloon betalen en weer ophalen.. voor de prijs kan ik dat waarschijnlijk wel een paar keer doen, maar toch liever zelf.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovendien is er nog een belangrijk aspect van zelf doen: controle op de wijze waarop het werk is verricht en op de kosten.

Je moet zelf natuurlijk wel een beetje technisch zijn en secuur werken, maar dan weet je wel zeker dat het werk wat je hebt verricht, ook goed is verricht en dat je er niet teveel voor betaalt.

Als je alles laat doen ben je steeds maar weer afhankelijk van de kwaliteit van de LBS. En natuurlijk zijn er ook LBS die heel goed werk leveren, maar die moeten a) maar bij jou in de buurt zitten en b) zijn vaak niet goedkoop en c) hebben vaak wachttijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Inderdaad. En vooral in het hoog seizoen wanneer iedereen op de weg.
Heb vorig jaar in augustus een maand kunnen wachten op een reparatie die ik zelf ook had kunnen doen. Ik had toen der tijd totaal geen ervaring met sleutelen aan een fiets.

D.m.v veel YouTube filmpjes kijken heb ik begin dit jaar een alu fiets compleet opnieuw opgebouwd!
Is inderdaad veel geld investeren in goed gereedschap en onderdelen.

Maar je krijgt er wel wat voor terug! Veel plezier aan beleefd en fiets er nu graag op. :)

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:04
jvvv schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:09:
Mijn onderhoud laat ik doen bij een semi-pro die het gewoon in bijberoep doet. Altijd keurig en met volledig beschrijving van wat hij gedaan heeft of veranderd. Kost me 80 euro.
Namen, adressen, telefoonnummers 8)

[ Voor 39% gewijzigd door mhr-zip op 23-04-2018 21:44 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 19:52

Crazy D

I think we should take a look.

Tjah ik ga "graag" naar Remco's Cycle Service in Bleiswijk. Je bent m een paar dagen kwijt voor een beurtje, maar als er echt shit is kun je daarom altijd wel even terecht (hij houdt bewust wat ruimte zeg maar, komen er geen spoedjes dan is je fiets wat eerder klaar). Ik kan daar wel mee leven. 12GoBiking kun je ook rustig anderhalve maand moeten wachten op een beurt en heb je wat meer risico dat je terugmoet omdat iets niet goed is vastgezet (of een zadel met de verkeerde pasta gezet is zodat ie zakt als je gaat zitten... en dat pas thuis ontdekt nadat de winkel gesloten is).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Mijn discbrake op het voorwiel voelt een beetje slapjes. Moet hem een aardig eind naar me toe trekken voordat ik echt wat rem kracht merk. De remblokjes zijn ook aardig versleten maar het vraag me toch af of het ook niet aan de remvloeistof ligt. Te weinig remolie of lucht in de lijn? Iemand een idee hoe ik daar achter kom, en kan het überhaupt na anderhalf jaar al zo zijn dat ik de vloeistof bij moet vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik zou sowieso beginnen met de blokjes vervangen en dan verder kijken. Als je een echt 'squisy' rem-gevoel houdt, dan kan het zeker zijn dat er (een beetje) lucht in zit. Plus de vloeistof sijpelt vaak via de pistons ook wel langzaam een beetje weg, anderhalf jaar is zo gek nog niet. Uiteindelijk staat er een hoop druk op alle koppelingen.

Ik bleed op mijn MTB mijn remmen denk ik zo'n 2 keer per jaar. Het is niet moeilijk te doen. Wel een toptip is om even goed een paar instructiefilmpjes voor het specifieke type rem op te zoeken. En haal je wielen en remblokken eruit als je gaat bleeden. Een druppel vloeistof erop en je remt helemaal niet meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Fenomeen “onderhoudsbeurt” bij een fiets is toch wel de slimste marketingtruc ooit. Doet vermoeden dat een fiets een auto is, met een vast onderhoudsschema. Wat nogal ver van de waarheid ligt. En daar durft een FM dan ook nog 75-99€ voor te rekenen, ex. onderdelen :X Je kan het slim ondernemersschap noemen, ik vind het grenzen aan oplichterij.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
havana schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 06:55:
Fenomeen “onderhoudsbeurt” bij een fiets is toch wel de slimste marketingtruc ooit. Doet vermoeden dat een fiets een auto is, met een vast onderhoudsschema. Wat nogal ver van de waarheid ligt. En daar durft een FM dan ook nog 75-99€ voor te rekenen, ex. onderdelen :X Je kan het slim ondernemersschap noemen, ik vind het grenzen aan oplichterij.
Hey dat draaien aan de barrel adjuster moet ook betaald worden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat een positieve verhalen zeg over onderhoud laten doen :?

Kleine dingen doe ik zelf maar sommige dingen heb ik gewoon geen tijd/zin in. Ben ik een avond bezig en de LBS knippert een keer en is klaar.
Met de snelheid die die gasten met een klus bezig zijn kunnen ze een halve fiets reviseren voor die €75-90 die Havana noemt.
Alleen onderdelen zijn erg duur vandaar dat ik een aantal dingen zelf doe.

@havana onderhoudsbeurt is opzich zo gek niet. Inderdaad niet zo als bij een auto maar voor veel mensen is het periodiek na laten kijken van de fiets echt geen gek idee. Mijn vader haalt hooguit een doekje over zijn fiets en smeert de ketting zelf en af en toe gaat hij naar de LBS, meestal als hij genoeg 'klachten' heeft. Dan is nakijken geen overbodige luxe :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Mja inderdaad van die mensen die de complete drivetrain oprijden en dan ook direct de cassette en kettingbladen mee moeten laten vervangen. Ik heb een kettingtooltje en gooi er bij te veel slijtage een nieuwe op. Ook cassette is als je het weet een fluitje van een cent.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ook hier geldt weer, lekker doen wat je zelf prettig vind, de een vind sleutelen net zo leuk als fietsen en de ander vind het verschrikkelijk en besteed het graag uit. Ieder zijn ding. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om afhankelijk te zijn van de LBS voor simpele (of eigenlijk alle) dingen. Maar ik kan me ook voorstellen dat de aanschaf van gereedschap een boel mensen tegenhoud + niet iedereen is even handig en heeft zin om tijd te investeren om de benodigde kennis op te doen.

En nou kan je wel heel makkelijk zeggen dat het niet zo ingewikkeld is, ik ben het helemaal met je eens, ik stelde ook mijn eerste derailleur af toen ik 14 was (25 jaar geleden :D) en dat zelfs zonder internet. Maar vorig jaar een MTB met schijfremmen gekocht en daar heb ik me toch wel even in moeten verdiepen, ontluchten, afstellen, blokken vervangen (inremmen!) etc. Dat was zeker geen gesneden koek, en datzelfde geld voor iemand die nog nooit aan een limit schroefje heeft gedraaid.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Noodgedwongen ben ik onze fietsen zelf gaan onderhouden. De meeste dingen zijn super simpel zeker als je het gereedschap hebt.
Ik schaf iedere keer wat aan als er wat moet gebeuren.
Recentelijk een padrichter aangeschaft omdat een van de pad's wat scheef was, kost je de eerste keer 20 minuten maar daarna loopt het allemaal weer prima.
Zelfde geldt voor ketting vervangen, casette wisselen of tandwielen vervangen als je weet hoe is het enorm simpel.

Kabels heb ik nog niet gedaan maar als die versleten zijn ga ik dat ook zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Wceend schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:45:
Noodgedwongen ben ik onze fietsen zelf gaan onderhouden. De meeste dingen zijn super simpel zeker als je het gereedschap hebt.
Ik schaf iedere keer wat aan als er wat moet gebeuren.
Recentelijk een padrichter aangeschaft omdat een van de pad's wat scheef was, kost je de eerste keer 20 minuten maar daarna loopt het allemaal weer prima.
Zelfde geldt voor ketting vervangen, casette wisselen of tandwielen vervangen als je weet hoe is het enorm simpel.

Kabels heb ik nog niet gedaan maar als die versleten zijn ga ik dat ook zelf doen.
beste tip voor kabels vervangen is een goede tang, liefst speciaal voor dit doel. Met slecht gereedschap knijp je de buitenkabels plat en de binnenkabels gaan rafelen. De rest stelt niks voor, alleen bij interne kabels even opletten dat je niet gelijk alles eruit trekt :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:33:
Nu nog zelf een keer een wielset bouwen. :)
Cursusje van Theo bij 'Rijwielatelier De Specialist' in Amsterdam is mij prima bevallen. Ik heb ondertussen al twee dozijn wielen gebouwd. Mooi ambachtelijk werk, maar je moet er wel een beetje Zen voor zijn.
Prulleman schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:49:
beste tip voor kabels vervangen is een goede tang, liefst speciaal voor dit doel. Met slecht gereedschap knijp je de buitenkabels plat en de binnenkabels gaan rafelen.
Mee eens, maar die tangen zijn best prijzig. Wat ik zelf doe met buitenkabels is ze met een scherpe zijsnijtang knippen en dan met een handvijl het eind haaks vijlen. Is even wat werk maar leidt tot een goed en mooi resultaat.
Als je een Dremel hebt kun je daarmee ook netjes je buitenkabels (haaks) op lengte maken.

[ Voor 45% gewijzigd door DieAnder op 24-04-2018 09:20 . Reden: comment op P-man ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 14:55

Lulukai

God's gift to women

Hoe leerden jullie aan een fiets werken: op je eentje of via familie/fietsmaatjes? Ik heb er tijd en zin in, maar hoe het tot nu toe altijd ging: ik wil een klusje doen, zoek het op op Youtube. Koop het nodige materiaal, begin er met goede moed aan, stuit op een afwijking die niet in het filmpje staat, heb het erger gemaakt dan het is; mag ik alsnog bij de fietsenmaker. Met als gevolg dat het langer heeft geduurd (mijn eerste research en poging + wachttijd FM), ik extra kosten heb gemaakt (materiaal + FM) en ikzelf met irritatie achterblijf. Herhaal dit elke paar maand.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Lulukai schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:25:
Hoe leerden jullie aan een fiets werken: op je eentje of via familie/fietsmaatjes? Ik heb er tijd en zin in, maar hoe het tot nu toe altijd ging: ik wil een klusje doen, zoek het op op Youtube. Koop het nodige materiaal, begin er met goede moed aan, stuit op een afwijking die niet in het filmpje staat, heb het erger gemaakt dan het is; mag ik alsnog bij de fietsenmaker. Met als gevolg dat het langer heeft geduurd (mijn eerste research en poging + wachttijd FM), ik extra kosten heb gemaakt (materiaal + FM) en ikzelf met irritatie achterblijf. Herhaal dit elke paar maand.
Ben begonnen oefenen op fietsen waar niet veel aan kapot kon. En had als backup mijn vader, ipv de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sja.. vroeger begonnen met een fietsmaatje, maar dat was dus wel serieus lang geleden, toen ik naast school verder geen verplichtingen had. gewoon alle vrije tijd in fietsen stoppen, fietsen zelf of klussen. Destijds ook een los frame gekocht en opgebouwd met een mix aan oude en nieuwe onderdelen. gewoon door het te doen en niet op te geven leer je het meeste.

Als je een afwijking tijdens het klussen tegenkomt, dan ga je gewoon verder zoeken, je bent echt niet de eerste hoor in zo'n geval. en als je het niet kan vinden gooi het hier op het forum. Het is hier actief genoeg om een antwoord te krijgen voor je bij de LBS op de stoep staat.
Het meest vervelende is als je toch nog meer gereedschap nodig hebt, of onvoorziene onderdelen. Het positieve aan de andere kant, op een gegeven moment heb je al het gereedschap wat je ooit nodig zult hebben en leer je steeds beter in te schatten wat je moet inkopen (of zelfs op voorraad moet hebben) aan onderdelen.

Ik ben nu al een hele tijd bezig om een bottom bracket set in huis te halen, maar AliExpress werkt tot nu toe niet mee. de eerste levering heeft postnl verpest door geen briefje achter te laten en uiteindelijk weer terug te sturen (was ook niet zichtbaar in de app, achteraf nog op de internationale postnl site gevonden). vervolgens al een maand op een refund aan het wachten, op het punt gestaan om een set van BBB aan te schaffen, maar daarmee moet je de (bb30) lagers eruit tikken, terwijl je bij de set van Ali de lagers er uit kan draaien. Aangezien ik een (vermoedelijk daarvan afkomstige) kraak wil verhelpen wil ik de lagers er wel zo zorgvuldig mogelijk uit krijgen en daar lijkt de ali set toch geschikter voor (en ruim de helft goedkoper). Dus dezelfde set bij een andere seller nogmaals besteld, hopelijk gaat het deze keer beter en kan ik snel de kraak fixen (ik weet dat kraakjes overal vandaan komen, maar ik neem dan ook gelijk de crank armen en spider mee, daar heb ik de tools (cannondale specifiek) ook al voor in huis :D)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Blijven proberen - op een gegeven moment heb je met deze aanpak genoeg handigheid en gereedschap. :+
Pagina: 1 ... 79 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.