Ik zat al aan het einde van het pelotonWillem30 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:10:
[...]
Je kan beter, als je gelost bent, wachten op het peloton en netjes daarin aansluiten.Dat is voor jezelf effectiever.
Ze doen er net alsof het echte wedstrijden zijn en wordt ook serieus gereden maar het is slechts een trainingskoers.
Beetje laat, maar heb je hier ervaring mee? Deze zijn wel heel goedkoop om met mijn Bolt te gaan proberen nu de oude het hebben Wahoo sensor het heeft begeven.maxoss schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:07:
Voor $28 heb je 2 Magene sensoren op Aliexpress
Okee, in het begin is dat wat vervelend. De drempel om te beginnen met koersen is voor velen hoog.orange.x schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:13:
[...]
Ik zat al aan het einde van het pelotonHet was misschien niet helemaal mn dag. Weer even inkomen. Verwacht over paar weken wel gewoon te kunnen blijven tot het einde.
Haal er voor jezelf de positieve dingen uit tijdens zoiets.
Heb naast de Garmin cadans sensor op mijn race 1 van Magene bijgekocht voor op de mtb om te proberen. stuk of 6 ritjes nu mee gemaakt in alle denkbare omstandigheden en werken perfect. Ga er nu twee bijkopen om als speed sensor te gebruiken voor race en mtb.Eoghlear schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:01:
[...]
Beetje laat, maar heb je hier ervaring mee? Deze zijn wel heel goedkoop om met mijn Bolt te gaan proberen nu de oude het hebben Wahoo sensor het heeft begeven.
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Na de scaphoid breuk van oktober ergens eind maart terug begonnen fietsen naar het werk (29km enkel). Momenteel 2-3 dagen per week, afhankelijk van het weer uiteraard.. Ook zwem ik donderdags (kwart triathlon), dus fiets ik die dag niet..
Uiteindelijke doel is wel de hele week rondmaken zonder veel problemen tegen deze zomer ofzo.. Nu ongeveer 500 km afgehandeld, en de snelheid begint op te lopen.. Waar ik in het begin soms lastig had om 27-28km/u gemiddeld te houden, gaat het vlotter rond de 30-31 km/u
Ik heb wel last van een soort tikkend geluid ergens in de trapas (denk ik). Alleszins vooraan. Het komt maar random op, meestal na een tijdje.. Als ik achteruit trap is het geluid er niet, dus enkel als ik voorwaarts trap (en dus kracht op het systeem zet).
Het is dan ook af en toe weg, om dan later terug te komen
Gisteren heb ik gemerkt dat er een boutje op het grote blad vooraan (SRAM) uitsteekt, hetgene dat achter de trapper verscholen zit. Heb er nu geen foto van, zal die later posten. Het gaat dus om zo'n klein boutje/busje op het tandwiel..

Zou dit het probleem kunnen zijn ? En hoe geraak ik er goed aan om het te fixen, aangezien het achter de trapper zit ?
Uiteindelijke doel is wel de hele week rondmaken zonder veel problemen tegen deze zomer ofzo.. Nu ongeveer 500 km afgehandeld, en de snelheid begint op te lopen.. Waar ik in het begin soms lastig had om 27-28km/u gemiddeld te houden, gaat het vlotter rond de 30-31 km/u
Ik heb wel last van een soort tikkend geluid ergens in de trapas (denk ik). Alleszins vooraan. Het komt maar random op, meestal na een tijdje.. Als ik achteruit trap is het geluid er niet, dus enkel als ik voorwaarts trap (en dus kracht op het systeem zet).
Gisteren heb ik gemerkt dat er een boutje op het grote blad vooraan (SRAM) uitsteekt, hetgene dat achter de trapper verscholen zit. Heb er nu geen foto van, zal die later posten. Het gaat dus om zo'n klein boutje/busje op het tandwiel..

Zou dit het probleem kunnen zijn ? En hoe geraak ik er goed aan om het te fixen, aangezien het achter de trapper zit ?
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Verwijderd
Op de eerste plaats: maak alle boutjes en schroefjes in het 'verdachte' gebied los, maak ze schoon, vet ze in en zet ze - met het juiste aandraaimoment - weer terug. Dan sluit je slordigheden bij opbouw uit.
Op de tweede plaats: tikgeluiden bij kracht zetten hoeven zeker niet per se in de aandrijflijn te zitten.
Als je kracht zet verplaatst je gewicht, dus het kan bijvoorbeeld net zo goed de zadelpen of het zadel zijn.
Dat kan ook als je niet op het zadel zit, want een frame flext altijd een beetje, dus als je staand kracht zet kan er ook gekraak uit de zadelbuis of die omgeving komen.
Ik durf zelfs de stelling wel aan dat 'ongrijpbaar' gekraak vaker uit die regionen komt dan uit de crank of het bracket zelf.
Een belangrijke test is ook wel of je iets in je pedalen voelt bij het gekraak; dat is namelijk wel een aanwijzing dat het in de crank of bracket zit.
Op de tweede plaats: tikgeluiden bij kracht zetten hoeven zeker niet per se in de aandrijflijn te zitten.
Als je kracht zet verplaatst je gewicht, dus het kan bijvoorbeeld net zo goed de zadelpen of het zadel zijn.
Dat kan ook als je niet op het zadel zit, want een frame flext altijd een beetje, dus als je staand kracht zet kan er ook gekraak uit de zadelbuis of die omgeving komen.
Ik durf zelfs de stelling wel aan dat 'ongrijpbaar' gekraak vaker uit die regionen komt dan uit de crank of het bracket zelf.
Een belangrijke test is ook wel of je iets in je pedalen voelt bij het gekraak; dat is namelijk wel een aanwijzing dat het in de crank of bracket zit.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 11:41 ]
Het hangt er allemaal vanaf hoe de discipline is binnen de club. Ik zit hier in Singapore bij een club (Anza cycling) waar discipline op nummer 1 staat. Hier fietsen is hier met al het verkeer op zich redelijk gevaarlijk als je je niet aan regels houdt binnen een groep. Meestal gaat dat allemaal goed maar eens mensen zich niet aan regels houden ontstaan er gevaarlijke situaties.orange.x schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:27:
[...]
Zo zijn we 2 jaar geleden met een groepje begonnen, of bijna 3, met "gelijkgezinden" maar ben ik er vorig jaar weer uitgegaan omdat het teveel gedoe met zich meebracht. Maar ik denk dat een echte club al wel iets serieuzer is, zeker wanneer er ook verschillende groepen zijn qua snelheid bijvoorbeeld. Te grote groep hoeft niet per se negatief te zijn. Van het weekend dus met 14 man door allerlei relatief smalle straten gegaan soms en dat voelde behoorlijk onrustig aan. Gisteren met "gelijkgezinden" dus een wedstrijdtraining gedaan en heb me geen moment, ondanks een man of 30+, druk gemaakt om wat dan ook. Tuurlijk is het afgesloten dat scheelt een hoop. Maar ik heb ook wel eens met een groep onbekenden meegereden op redelijke snelheid waar ik me prima op m'n gemak voelde. De ene groep is de andere in ieder geval niet!
Hier is één van de belangrijkste regels de manier van rijvak veranderen. We rijden vaak op wegen met 3 of 4 baanvakken en dan moet je soms van vak wisselen voor geparkeerde wagens of tragere groepen. Als je dan geen duidelijke afspraken maakt omtrent signalen geven en wnr van vak veranderen kan het snel misgaan als je teken 40/u gaat. De keren dat het gevaarlijk wordt is omdat je cowboys heb of mensen die in een groep rijden die te snel is voor hun waardoor ze uitgeput op hun limiet rijden.
Ook loopt het wat vlotter als je elkaar kent en weet hoe anderen rijden. Ik ken hier ook clubs waar ze met een van of 30 rijden en redelijk gevaarlijk aan toe gaan. Gelukkig niet al teveel ongevallen hier met fietsers, maar het gebeurt wel meer dan bij ons denk ik.
Even voorstellen: Ik rijd met een Canyon Endurace CF SL disc di2 en te vinden op strava
Inderdaad ik zou het in de BB of zadelpen zoeken. Haal je zadelpen eens los en ontvet het geheel. Soms komt er zand tussen de zadelpen en het frame wat zorgt voor kraakgeluiden.KipCurreh schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:36:
Na de scaphoid breuk van oktober ergens eind maart terug begonnen fietsen naar het werk (29km enkel). Momenteel 2-3 dagen per week, afhankelijk van het weer uiteraard.. Ook zwem ik donderdags (kwart triathlon), dus fiets ik die dag niet..
Uiteindelijke doel is wel de hele week rondmaken zonder veel problemen tegen deze zomer ofzo.. Nu ongeveer 500 km afgehandeld, en de snelheid begint op te lopen.. Waar ik in het begin soms lastig had om 27-28km/u gemiddeld te houden, gaat het vlotter rond de 30-31 km/u![]()
[afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door jvvv op 12-04-2018 11:49 ]
Leuke foto's! Heel anders fietsen dan hier in de polder.jvvv schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:44:
Ik zit hier in Singapore bij een club (Anza cycling) waar discipline op nummer 1 staat.
Even voorstellen: Ik rijd met een Canyon Endurace CF SL disc di2 en te vinden op strava
Hello fellow humans
Het "boutje" achter de crankarm hoort uit te steken. Dat is een kettingvanger, om te voorkomen dat je ketting tussen blad en crankarm valt.
Qua tik/kraak: kan ook de snelspanner van het achterwiel zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door MrAngry op 12-04-2018 12:18 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik heb een speed- en cadans sensor van cycplus gekocht bij banggood. Net geen 10tje per stuk geloof ik, lijkt vooralsnog (paar 100 km) prima te werken. Doen ant+ en bt.Eoghlear schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:01:
[...]
Beetje laat, maar heb je hier ervaring mee? Deze zijn wel heel goedkoop om met mijn Bolt te gaan proberen nu de oude het hebben Wahoo sensor het heeft begeven.
Idd, heb een in het voorwiel zitten voor snelheid. Werkt perfect.f4stf0rw4rd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:04:
[...]
Heb naast de Garmin cadans sensor op mijn race 1 van Magene bijgekocht voor op de mtb om te proberen. stuk of 6 ritjes nu mee gemaakt in alle denkbare omstandigheden en werken perfect. Ga er nu twee bijkopen om als speed sensor te gebruiken voor race en mtb.
Aha Ja 't was gisteren de eerste x dat ik erop lette, goed om weten dusMrAngry schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:16:
Het "boutje" achter de crankarm hoort uit te steken. Dat is een kettingvanger, om te voorkomen dat je ketting tussen blad en crankarm valt.
Het geluid is echt wel een tik van metaal/carbon lijkt mij, geen gekraak.. Wat kan er mis zijn met de snelspanner, dat dit niet vast genoeg zit ofzo ? Zal ik ff bekijken.
@jvvv @Verwijderd Thx for the info, ik zal eerst eens de zadelpen checken en kijken wat het geeft.
Ook uit het zadel kracht zetten om te zien wat het geeft is een goed idee
Maar zoals vermeld is het echt een duidelijke (meestal dubbele) tik.
Een collega zegt dat het misschien de ketting is die tegen de verstelarm (hoe noem je zo'n ding anders) van de versnelling komt, misschien ook een optie
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Ik heb er één van Magene, ook via Banggood voor zo'n soort prijs. Fiets ik nu 2 seizoenen mee in de Cadans-stand. Prima betrouwbaar en kost geen drol. Ik heb hem nog nooit in speed-stand gebruikt, overigens.Charly schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:19:
[...]
Ik heb een speed- en cadans sensor van cycplus gekocht bij banggood. Net geen 10tje per stuk geloof ik, lijkt vooralsnog (paar 100 km) prima te werken. Doen ant+ en bt.
Verwijderd
Het verschil tussen een alu- of carbon kraak en een ketting die tegen een derailleurkooi of liggende achtervork aanslaat herken je wel.KipCurreh schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:01:
[...]
Maar zoals vermeld is het echt een duidelijke (meestal dubbele) tik.
Een collega zegt dat het misschien de ketting is die tegen de verstelarm (hoe noem je zo'n ding anders) van de versnelling komt, misschien ook een optie
Maar in elk geval: fiets op de werkstand en eerst even kijken of alles soepel draait en niets elkaar aanraakt wat elkaar niet zou moeten aanraken.
Zo heb ik een keer een vreemde, zeer regelmatige tik gehad, dat bleek uiteindelijk het uitstekende (afgeknelde) einde van de achterremkabel te zijn waar de crankarm steeds tegenaan tikte. Omdat dat een fiets was met de achterrem onder het bracket moest ik hem echt wel even goed van dichtbij/onderaf inspecteren voordat ik zag waar het vandaan kwam.
Gisteren voor het eerst weer op mn TT fiets gezeten.
Even wennen aan de houding, maar wat gaat dat toch gemakkelijk.
1,5u gefietst met een gem. van 33km/u. Zone D1/D2...
Blijkbaar een goede winter gemaakt ;-)
Voor een foto van de TT fiets:
Even wennen aan de houding, maar wat gaat dat toch gemakkelijk.
1,5u gefietst met een gem. van 33km/u. Zone D1/D2...
Blijkbaar een goede winter gemaakt ;-)
Voor een foto van de TT fiets:

[ Voor 26% gewijzigd door wezep op 12-04-2018 14:00 ]
Zijn er hier nog meer mensen dit zaterdag de Amstel Gold Toertocht gaan fietsen? Het is voor mij de eerste keer bij zo'n groot evenement dus ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Het zal wel druk zijn maar ik ga het beleven
Als ik de reacties het en der lees is "wel druk" waarschijnlijk de understatement van het jaar
Ik heb hem vorig jaar gereden en ja, er rijden veel mensen mee, maar onoverkomelijk druk vond ik het niet. Het was niet zo dat je moest wachten of dat je met rijen dik reed, maar misschien speelde het slechte weer mee.
Ik had hem zelf alleen gereden en vond het op zich wel prettig dat ik zeker de enige niet was. Als ik er behoefte aan had, was er altijd wel iemand of een groepje met wie ik een stukje mee kon rijden.
Ik had hem zelf alleen gereden en vond het op zich wel prettig dat ik zeker de enige niet was. Als ik er behoefte aan had, was er altijd wel iemand of een groepje met wie ik een stukje mee kon rijden.
Begrijp ik dan goed dat dat ding ofwel cadans ofwel snelheid registreert? Kan hij t niet gewoon allebei zoals de Garmin Gsc110?Hoppa! schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:05:
[...]
Ik heb er één van Magene, ook via Banggood voor zo'n soort prijs. Fiets ik nu 2 seizoenen mee in de Cadans-stand. Prima betrouwbaar en kost geen drol. Ik heb hem nog nooit in speed-stand gebruikt, overigens.
Ik had een vergelijkbare van Wahoo. Deze hebben echter een magneet die met een redelijke tolerantie naast de sensor moet. Deze Magene etc zijn magneetloos.Stoffa schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:27:
[...]
Begrijp ik dan goed dat dat ding ofwel cadans ofwel snelheid registreert? Kan hij t niet gewoon allebei zoals de Garmin Gsc110?
Zover ik op de website kan zien, wordt er één sensor geleverd. Dus óf voor de cadans óf voor de snelheid. Wil je het beide meten, heb je er twee nodig;
Daarnaast bieden de Garmin varianten van deze sensoren ook maar signaal tegelijkertijd aan. Niet gek ook omdat de beweging anders is. De ouderwetse sensoren zijn wel een combinatie maar doen hun meeting inderdaad via magneten en niet dmv een gyroscoop achtige oplossing.
Overigens als je de devices naast elkaar ziet kom je er al snel genoeg achter dat het nagenoeg dezelfde devices zijn alleen zijn in de Garmin varianten de modus vastgezet in de software waar dat bij de Magene variant wisselbaar is door de batterij even los te halen.
Overigens als je de devices naast elkaar ziet kom je er al snel genoeg achter dat het nagenoeg dezelfde devices zijn alleen zijn in de Garmin varianten de modus vastgezet in de software waar dat bij de Magene variant wisselbaar is door de batterij even los te halen.
Ik rijd hem nu voor het 4e jaar de 150km. Gaan rond 8en weg en is dan prima te doen. Bij de start even druk en alleen even bij de Keutenberg opletten dat ze niet voor je gaan lopen of afstappen. Voor de rest goed verzorgd qua eten en drinken en begeleiding.Stigandr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:02:
Zijn er hier nog meer mensen dit zaterdag de Amstel Gold Toertocht gaan fietsen? Het is voor mij de eerste keer bij zo'n groot evenement dus ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Het zal wel druk zijn maar ik ga het beleven
Ik mijd dat soort grote toertochten waar het inschrijfgeld ook nog eens hoog is.Stigandr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:02:

AGR heeft een vaste pijlroute die je alle dagen kan fietsen.
Voor de 5e keer fiets ik de 150 km. Ja het is heel druk, maar ik heb daar zelf niet zo'n last van. Bij smalle klimmetjes moet je gewoon goed blijven kijken waar je fietst.Stigandr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:02:
Ik vind het door de drukte eigenlijk een heel leuke tocht. We zijn altijd met een groep, maar maken ook leuke praatjes met anderen. Het tempo ligt laag, je fietst nooit echt op kop en bergop motiveert het enorm om andere mensen in te halen.
Ja klopt, heb ik ook weleens gedaan. Maar de organisatie en de sfeer erom heen maakt voor mij het inschrijfgeld goed. Dat vind ik bij de Ronde van Vlaanderen ook echt top. Het gaat (mij) bij deze tochten minder om de sportieve prestatie en meer om de beleving.Willem30 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:01:
[...]
Ik mijd dat soort grote toertochten waar het inschrijfgeld ook nog eens hoog is.![]()
AGR heeft een vaste pijlroute die je alle dagen kan fietsen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik heb 2 jaar geleden ook meegedaan en ga morgen weer de 100KM fietsen,Stigandr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:02:
Rijden rond 8 thuis weg(omgeving Roermond) dus hoop rond 10 wel ergens op de fiets te kunnen zitten.
Drukte viel teon wel mee, ook toen was het lekker weer.
Morgen beloofd het helemaal prima te worden met een graad of 21 overigens.
Toch nog maar even een kaartje op marktplaats gescoord voor morgen, weer ziet er goed uit.
Vroeg starten helpt tegen de drukte..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ons plan was idd om voor 8 uur te starten. En we gaan de 150km rijden.M@cer schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:07:
Toch nog maar even een kaartje op marktplaats gescoord voor morgen, weer ziet er goed uit.
En ook last minute hotel geregeld of ga je midden in de nacht die kant op ?M@cer schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:07:
Ik heb enkele jaren geleden de AGR toertocht mee gereden. Een ding kan ik je zeggen, nooit meer. Super druk, massaal en een grote chaos. Zelf woon ik in Maastricht. Maar er waren heel veel mensen die hier niet bekend zijn. Tevens genoeg mensen die nog nooit van het vlakke zijn geweest en niet weten wat een klim is. Ik heb het ervaren als file fietsen, wachten, traag, en veel te druk. Kan ook komen door het goede weer toen. En natuurlijk is het een persoonlijke ervaring. Maar je gaat het zelf meemaken. Heel veel plezier en geniet !Stigandr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:02:
Dat valt toch wel mee... Als ik een uur of half 7 vertrek zit ik met een beetje mazzel rond 9 uur of de fiets.. Beetje doorfietsen voor die 150 km en dan om half 3 weer in de auto terug..DDX schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:29:
[...]
En ook last minute hotel geregeld of ga je midden in de nacht die kant op ?
[ Voor 10% gewijzigd door M@cer op 13-04-2018 11:45 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ah dacht dat je met vroeg starten bedoelde om 7 ofzo starten.M@cer schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:43:
[...]
Dat valt toch wel mee... Als ik een uur of half 7 vertrek zit ik met een beetje mazzel rond 9 uur of de fiets.. Beetje doorfietsen voor die 150 km en dan om half 3 weer in de auto terug..
(Meeste toertochten is toch iets van tussen 7 en 9 starten nml.)
Starten tussen 7 en 11 en ik weet nog van de keer dat ik de 240km versie fietste het enorm druk was op het moment dat ik mijn tweede ronde begon om een uur of 10.
Vorig jaar oktober de 150km afwerkt op een doordeweekse dag. Heerlijk, geen kip op de weg. Mooie route maar ik weet niet of ik in de drukte zou willen fietsen.
Moest wel al het kopwerk zelf doen.
Moest wel al het kopwerk zelf doen.
Om 9 u op de fiets betekend spits tijdens de AGR... Dat is nogal een slechte timing te noemen.M@cer schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:43:
Dat valt toch wel mee... Als ik een uur of half 7 vertrek zit ik met een beetje mazzel rond 9 uur of de fiets.. Beetje doorfietsen voor die 150 km en dan om half 3 weer in de auto terug..
Exact expert nodig?
Dan haal ik ze wel in
Ik mik meestal op 8 uur vertrekken. Wordt door onze groep dan altijd haf 9...
Ja het is druk, maar als je dat gewoon accepteert dan valt het allemaal wel mee. In de Efteling is drukker
Ja het is druk, maar als je dat gewoon accepteert dan valt het allemaal wel mee. In de Efteling is drukker
Geen AGR voor mij dit jaar, de weersvoorspellingen zijn te goed.
Het epische van vorig jaar de 240km fietsen kan niet overtroffen worden.
Het epische van vorig jaar de 240km fietsen kan niet overtroffen worden.
Hello fellow humans
Vorig jaar was inderdaad veel regen en lekke banden...
Zooo vanmiddag wilde de benen echt niet maar dat terzijde.
Ligt het aan mij of zijn er op dit moment enorm veel plekken waar er aan de weg gewerkt woord in regio Leiden/Den Haag/Bollenstreek. Letterlijk op elk vast rondje die ik wel eens rijd ligt op dit moment een wegopbreking/omleiding.
Om er een paar te noemen, Wassenaar (bij het hockeyveld die weg) al sinds de herst, Vogelenzang (N206 en leidschevaart) tot december, Leiden in het Biosciencepark, Katwijk (langs de N206 bij de molen), Voorschoten (bij het station), Kijkduin.
Scheveningen is net weer open, Noordwijkerhout is net weer open en Hillegom (langs de Leidschevaart) is ook net weer open.
Begint echt wel vervelend te worden zoveel plekken
Ligt het aan mij of zijn er op dit moment enorm veel plekken waar er aan de weg gewerkt woord in regio Leiden/Den Haag/Bollenstreek. Letterlijk op elk vast rondje die ik wel eens rijd ligt op dit moment een wegopbreking/omleiding.
Om er een paar te noemen, Wassenaar (bij het hockeyveld die weg) al sinds de herst, Vogelenzang (N206 en leidschevaart) tot december, Leiden in het Biosciencepark, Katwijk (langs de N206 bij de molen), Voorschoten (bij het station), Kijkduin.
Scheveningen is net weer open, Noordwijkerhout is net weer open en Hillegom (langs de Leidschevaart) is ook net weer open.
Begint echt wel vervelend te worden zoveel plekken
En zoals de planning was gisteren om half 7 in de auto vanuit Purmerend richting Valkenburg. Om 1 minuut voor 9 ging ik de start over en heerlijk kunnen fietsten. Weer was goed en de benen waren aardig hersteld na de marathon van Rotterdam vorige week.
Uiteindelijk 150 kilometer lang mensen ingehaald en de bevoorradingsposten links laten liggen. Om 14:00 kwam ik na 140 km (waar ze die 150km vandaag halen is me een raadsel) weer over de finish met een gemiddelde van ruim 29km/u
Zoals ik gehoopt had reed ik om half 3 weer van het parkeerterrein af.
Drukte viel me uiteindelijk nog heel erg mee, was ruim op tijd voordat de opstoppingen bij de Keutenberg begonnen..
Uiteindelijk 150 kilometer lang mensen ingehaald en de bevoorradingsposten links laten liggen. Om 14:00 kwam ik na 140 km (waar ze die 150km vandaag halen is me een raadsel) weer over de finish met een gemiddelde van ruim 29km/u
Drukte viel me uiteindelijk nog heel erg mee, was ruim op tijd voordat de opstoppingen bij de Keutenberg begonnen..
Vanochtend een rondje van 55km gedaan, maar sjongejonge wat was het een zooitje op de weg in de regio Oirschot/Middelbeers/Hilvarenbeek. Het leek wel herfst. Was volgens mij ook een MT-rit aan de gang, waardoor het halve bosperceel op het fietspad lag, dat helpt ook niet mee. Ja, ik ben een echte mooi weer fietser 
Alles bij elkaar toch wel redelijk kunnen fietsen, al moest ik bij elke bocht wat meer afremmen dan gebruikelijk. Toch een redelijk gemiddelde van 30.5, en eigenlijk alleen zone 3/4 gefietst. Prima dus.
Alles bij elkaar toch wel redelijk kunnen fietsen, al moest ik bij elke bocht wat meer afremmen dan gebruikelijk. Toch een redelijk gemiddelde van 30.5, en eigenlijk alleen zone 3/4 gefietst. Prima dus.
Ik heb een derailleurprobleem waar ik niet uitkom, dus wellicht kan iemand hier er wat licht op schijnen:
Met een goed afgestelde derailleur op de montagestandaard ga ik van start, en mn fiets schakelt in eerste instantie goed. Halverwege de rit (na een km of 30/40) begint hij slechter te schakelen, veel "trrrr trrrrr trrrrrr" voor hij af of op schakelt, erg irritant. Zowel op als af schakelen wordt slechter, waardoor ik niet zo snel denk aan foutieve kabelspanning.
Deraileurpad is recht, ketting is nieuw, cassette is ook zgan, kabels afgelopen winter nog geheel vernieuwd (binnen en buiten, dura ace Polymer).
Ik gebruik Squirt voor de ketting. In regen zou ik me kunnen voorstellen dat halverwege de rit deze eraf gespoeld zou kunnen zijn, met slecht schakelen als gevolg, maar dit gebeurt dus ook op een droge zonnige dag.
Zouden het de derailleurwieltjes kunnen zijn?
Met een goed afgestelde derailleur op de montagestandaard ga ik van start, en mn fiets schakelt in eerste instantie goed. Halverwege de rit (na een km of 30/40) begint hij slechter te schakelen, veel "trrrr trrrrr trrrrrr" voor hij af of op schakelt, erg irritant. Zowel op als af schakelen wordt slechter, waardoor ik niet zo snel denk aan foutieve kabelspanning.
Deraileurpad is recht, ketting is nieuw, cassette is ook zgan, kabels afgelopen winter nog geheel vernieuwd (binnen en buiten, dura ace Polymer).
Ik gebruik Squirt voor de ketting. In regen zou ik me kunnen voorstellen dat halverwege de rit deze eraf gespoeld zou kunnen zijn, met slecht schakelen als gevolg, maar dit gebeurt dus ook op een droge zonnige dag.
Dan heb je mij ook ingehaald, Wij zijn om half 9 vertrokken en waren om 4 uur binnen. En qua drukte, eigenlijk alleen opstoppingen gehad bij de bevoorradingsposten.M@cer schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:40:
En zoals de planning was gisteren om half 7 in de auto vanuit Purmerend richting Valkenburg. Om 1 minuut voor 9 ging ik de start over en heerlijk kunnen fietsten. Weer was goed en de benen waren aardig hersteld na de marathon van Rotterdam vorige week.
Uiteindelijk 150 kilometer lang mensen ingehaald en de bevoorradingsposten links laten liggen. Om 14:00 kwam ik na 140 km (waar ze die 150km vandaag halen is me een raadsel) weer over de finish met een gemiddelde van ruim 29km/u![]()
Keutenberg heb ik op de fiets kunnen blijven zitten, maar alle tips die ik heb gelezen van zorg dat gelijk je in de lage versnelling zet waren wel goed want sjonge wat is dat ding stijl aan het begin
Verder heerlijk gefietst, alleen mijn telefoon had wat problemen met de strava app (3x gecrashed) dus opname is gatenkaas
Ja. Heb ik ook een keer gehad. In het begin schakelt hij prima, maar later gaat het wat lastiger. Mogelijk omdat in het begin de boel koud is, en na een tijdje worden de wieltjes en lagertjes warmer en mogelijk meer speling. Vervang de wieltjes eens, kost je weinig.Stoffa schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:24:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Nou ik dacht ook wel mijn portie vallen gehad had voor dit jaar mijn blijkbaar nog niet helemaal. Vandaag gingen we met de groep de route voor de Mathieu Hermans Klassieker voorrijden. Na zo'n 50 km voor een kruispunt een soort van ijzeren vierkant in de weg(https://www.google.nl/map...Q-8aNA!2e0!7i13312!8i6656) waarbij ik bewust van het ijzer wilde blijven omdat het nog wat vochtig was maar helaas dacht de fiets er anders over. Achterwiel schoot weg, proberen te corrigeren en door spontane grip net andersom om geslagen. Gevolg -> opengescheurde wenkbrauw, dik jukbeen en een aantal schaafwonden.
Vooralsnog lijkt het jukbeen niet gebroken te zijn en zou ik komend weekend met 5 hechtingen alsnog aan mijn grote doel voor dit jaar, de EPIC300, toch te kunnen gaan rijden. Dit is wel afhankelijk hoe ik mij de komende dagen voel. Daarnaast moet de fiets nog richting FM om even goed nagekeken te worden met name het schakelgedrag.
Nu ben ik wel weer klaar met het vallen
Vooralsnog lijkt het jukbeen niet gebroken te zijn en zou ik komend weekend met 5 hechtingen alsnog aan mijn grote doel voor dit jaar, de EPIC300, toch te kunnen gaan rijden. Dit is wel afhankelijk hoe ik mij de komende dagen voel. Daarnaast moet de fiets nog richting FM om even goed nagekeken te worden met name het schakelgedrag.
Gisteren met de mountainbike op mijn snufferd gegaan. Blauwe plek op mijn linker been, knie open, blauwe plek op mijn schouder een paar schrammen in mijn gezicht. Gelukkig is het daar bij gebleven.
Morgen op weg naar Limburg, fiets mee en eind van de week een stukkie AGR fietsen.
Morgen op weg naar Limburg, fiets mee en eind van de week een stukkie AGR fietsen.
Let bij het vervangen van de pulleys goed op de draairichtingMicrokid schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:12:
[...]
Ja. Heb ik ook een keer gehad. In het begin schakelt hij prima, maar later gaat het wat lastiger. Mogelijk omdat in het begin de boel koud is, en na een tijdje worden de wieltjes en lagertjes warmer en mogelijk meer speling. Vervang de wieltjes eens, kost je weinig.
Zaterdag ook meegedaan aan de AGR; om 3:45 in de auto naar valkenburg om om 6:30 stipt te kunnen starten. was heerlijk weer, en het tempo zat er (op het vlak) lekker in. bergop ben ik niet voor gemaakt, maar dat in ogenschouw nemende viel het me nog alles mee. ik had er al rekening mee gehouden dat alles stijler dan de cauberg lopen zou worden, en aldus geschiedde. de eijsenbosweg kon ik de eerste 200 meter nog wel fietsen, maar daarna won de zwaartekracht het van het lichaam. Zelfde gold voor de keutenberg; het stijlste stukje op karakter doorgebeukt, maar daarna meteen uit het zadel om te voorkomen dat ik omviel... jeez wat is dat stijl... intussen had ik toen het asfalt al gekust, want te enthousiast een bocht in gedoken waar toch meer grind lag dan dat ik had verwacht. Qua drukte viel het me waanzinnig mee; geen opstoppingen oid, en gewoon genoeg groepjes om van en naartoe te rijden, maar niet zodat je er niet langskon.[...
nu nagenieten van de rit, en zo even langs de huisarts voor de controle van mn schavingen. ziet er toch wat heftiger uit dan dat ik het op de fiets voelde. komt zon smal zadel toch nog van pas; een stoel zit aanzienlijk oncomfortabeler momenteel

strava or ...
https://www.strava.com/activities/1508067320
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Ouch. Dat wordt op je buik slapen. Maar goed bezig!
Wat is de EPIC300? Eigen brouwsel denk ik? Een solo rit van 300km?la_fusion schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:59:
Vooralsnog lijkt het jukbeen niet gebroken te zijn en zou ik komend weekend met 5 hechtingen alsnog aan mijn grote doel voor dit jaar, de EPIC300, toch te kunnen gaan rijden.
http://www.sportevents.eu/cyclingseries/nl/epic300/orange.x schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:23:
[...]
Wat is de EPIC300? Eigen brouwsel denk ik? Een solo rit van 300km?
Origineel was het idee 300 deelnemers over een tocht van 300 km maar de organisatie heeft meer deelnemers toegelaten. Nu is het dus zo'n 306 km, 2k hm en zo'n 500 deelnemers.
Ik had het ook kunnen googlen dus jala_fusion schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:24:
[...]
http://www.sportevents.eu/cyclingseries/nl/epic300/
Origineel was het idee 300 deelnemers over een tocht van 300 km maar de organisatie heeft meer deelnemers toegelaten. Nu is het dus zo'n 306 km, 2k hm en zo'n 500 deelnemers.
Niet meer relevant.
[ Voor 86% gewijzigd door bbblije op 16-04-2018 18:29 ]
Ik wil mijn derailleurwieltjes vervangen. Ik vroeg me af of er veel verschil is tussen een standaard setje van Shimano voor pak 'm beet EUR 20 of aluminium apparaten met gaatjes en speciale keramische lagers?
Read the code, write the code, be the code!
Nee, die verschillen zijn marginaal. Als je het doet, moet je het doen omdat je het mooi vindt.wackmaniac schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:16:
Ik wil mijn derailleurwieltjes vervangen. Ik vroeg me af of er veel verschil is tussen een standaard setje van Shimano voor pak 'm beet EUR 20 of aluminium apparaten met gaatjes en speciale keramische lagers?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Kan iemand mij vertellen of een Wahoo Elemnt Bolt ook in staat is via de internetverbinding van de telefoon realtime informatie over temperatuur en wind te geven?
Temperatuur kun je laten weergeven op Bolt, wind dacht ik niet.Stoffa schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:39:
Kan iemand mij vertellen of een Wahoo Elemnt Bolt ook in staat is via de internetverbinding van de telefoon realtime informatie over temperatuur en wind te geven?
Wat een coole optie op de Garmin. Onder koersen kan je een 'willekeurige' koers laten maken door een afstand in te typen en een richting (N, O, Z, W).
Deze functie zal al wel langer bestaan, maar ik kende 'm nog niet. Leuk om zo eens op andere plekken te komen dan vastgeroest te zitten op de 'bekende' wegen. Gistereren 50 km zo gefietst en leuk. Vanavond later thuis, dus 35 km doen...
Meer die deze optie gebruiken? (of andere tips)
Deze functie zal al wel langer bestaan, maar ik kende 'm nog niet. Leuk om zo eens op andere plekken te komen dan vastgeroest te zitten op de 'bekende' wegen. Gistereren 50 km zo gefietst en leuk. Vanavond later thuis, dus 35 km doen...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Welk type garmin heb je? Lijkt mij ook tof maar die functie had de Edge 810 nooit.Galois schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:54:
Wat een coole optie op de Garmin. Onder koersen kan je een 'willekeurige' koers laten maken door een afstand in te typen en een richting (N, O, Z, W).
Garmin Edge 100.
Deze optie staat in de Garmin app (onder koersen). Die maak ik daar aan en vervolgens verzend ik 'm naar mijn Garmin.
Deze optie staat in de Garmin app (onder koersen). Die maak ik daar aan en vervolgens verzend ik 'm naar mijn Garmin.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Verrek, ik zie de functie nu ook in de app van Garmin Connect. Best handig om eens wat andere weggetjes te ontdekken zonder je druk te maken om de route. Gewoon even kijken naar het weer en een bepaalde richting bepalen. Daar ga ik deze zomer eens vaker gebruik van maken.
* dreamscape wacht alleen nog even op zijn nieuwe ketting die onderweg is...
* dreamscape wacht alleen nog even op zijn nieuwe ketting die onderweg is...
Punctuality is the politeness of kings
Jup! Gebruik ik ook wel 
Erg leuk voor de afwisseling idd.
Duurt soms wel even paar minuten voordat hij een route gevonden heeft.
Erg leuk voor de afwisseling idd.
Duurt soms wel even paar minuten voordat hij een route gevonden heeft.
Iemand van hier nog tips mbt winkels die derailleur hangers verkopen? Ik kan voor mijn Giant TCR Advanced uit 2016 eigenlijk alleen Engelse pagina's vinden. Sowieso verbaas ik mij erover hoeveel verschillende er te vinden zijn.
Ik heb me hier net uitgebreid in verdiept, was erg interessant *kuch*.wackmaniac schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:16:
Waar het op neer komt is dat de standaard Shimano-wieltjes best wel veel rolweerstand hebben, en ook niet superlang mee gaan (maar nog steeds best wel duurzaam zijn).
Dan heb je de wieltjes van Tacx waar men best wel enthousiast over is, en dan voornamelijk de keramische serie. De grijze (instapmodel keramisch) hebben een reputatie van hoge duurzaamheid, en als je goed zoekt heb je die al voor 19e. Het topmodel zou minder wrijving hebben, die heb ik zelf besteld maar is volgens mij overkill.
Dan heb je nog wieltjes van alu (bv Hope). Wat ik daarover teruglees is dat in de weggefreesde gaten veel vuil blijft zitten, en dat ze lawaaiig zijn. Verder ook goede duurzaamheid.
Meeste "bang for the buck" vind je denk ik bij de grijze Tacx wieltjes.
Giant ?la_fusion schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:46:
Iemand van hier nog tips mbt winkels die derailleur hangers verkopen? Ik kan voor mijn Giant TCR Advanced uit 2016 eigenlijk alleen Engelse pagina's vinden. Sowieso verbaas ik mij erover hoeveel verschillende er te vinden zijn.

Stuk
Daar durf ik de Waalse Pijl niet op te fietsen, nu hopen dat hij op tijd gerepareerd.
[ Voor 8% gewijzigd door joint_me op 18-04-2018 09:36 ]
Hello fellow humans
Als je jer er niet prettig bij voelt moet je het niet doen, maar het lijkt me toch sterk dat zo'n ondiepe beschadiging al de structurele integriteit van je frame aantast. Hoe diep is het?
Dieper dan alleen maar de lak, ook zie je de schade eronder niet.MrAngry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:47:
Als je jer er niet prettig bij voelt moet je het niet doen, maar het lijkt me toch sterk dat zo'n ondiepe beschadiging al de structurele integriteit van je frame aantast. Hoe diep is het?
[ Voor 27% gewijzigd door joint_me op 18-04-2018 11:10 ]
Hello fellow humans
Elke giant dealer zou er wel aan moeten kunnen komen, zou dus even contact opnemen met je 'favoriete' giant dealer.la_fusion schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:46:
Verwijderd
Dat vraag ik mij ook altijd af.MrAngry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:47:
Ik merk dat het idee bij carbon fietsen toch nog steeds is dat ze 'breekbaar' zijn, dat je ermee moet oppassen zodra het frame (of zelfs de lak) niet meer overal 100% puntgaaf is.
Carbon heeft natuurlijk andere eigenschappen dan alu maar carbon is ook 'taai'. Het zijn draadjes in hars en dat valt niet ineens als los zand uit elkaar zodra ergens een beschadiging zit.
Als een terugslag van een derailleur de integriteit van een carbon frame al zou kunnen aantasten dan zou een carbon frame toch nooit de klappen van een kasseienstrook op 50 km/u aankunnen?
ik weet het fijne er niet van, maar een punt belasting zoals deze heeft andere schade tot gevolg dan normale belasting waar het frame (wel) op berekend is,zoals klappen van het wegdek tijdens fietsen.
Ik moet zeggen dat ik mij hier ook wel over verbaas.. als ik zie wat mijn fiets in de afgelopen 1,5-2 jaar heeft mee gemaakt denk ik dat het allemaal wel mee valt. Inmiddels dus 2x zijwaarts onderuit gegaan, 1x met 75 km/h over de kop geslagen en 1x flink op de grond geklapt. Daarnaast ook nog wat putten meegepakt helaas en de schade zat hem vooral in de shifters die bekrast waren, zadel stuk en een derailleurhanger.Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:25:
[...]
Dat vraag ik mij ook altijd af.
Ik merk dat het idee bij carbon fietsen toch nog steeds is dat ze 'breekbaar' zijn, dat je ermee moet oppassen zodra het frame (of zelfs de lak) niet meer overal 100% puntgaaf is.
Carbon heeft natuurlijk andere eigenschappen dan alu maar carbon is ook 'taai'. Het zijn draadjes in hars en dat valt niet ineens als los zand uit elkaar zodra ergens een beschadiging zit.
Als een terugslag van een derailleur de integriteit van een carbon frame al zou kunnen aantasten dan zou een carbon frame toch nooit de klappen van een kasseienstrook op 50 km/u aankunnen?
Wellicht geluk gehad maar heb er wat dat betreft wel veel vertrouwen in.
Carbon kan best wat hebben, Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad. Je ziet ze in een profpeloton best flinke smakkers maken en dan weer op de fiets stappen.la_fusion schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:32:
[...]
Ik moet zeggen dat ik mij hier ook wel over verbaas.. als ik zie wat mijn fiets in de afgelopen 1,5-2 jaar heeft mee gemaakt denk ik dat het allemaal wel mee valt. Inmiddels dus 2x zijwaarts onderuit gegaan, 1x met 75 km/h over de kop geslagen en 1x flink op de grond geklapt. Daarnaast ook nog wat putten meegepakt helaas en de schade zat hem vooral in de shifters die bekrast waren, zadel stuk en een derailleurhanger.
Wellicht geluk gehad maar heb er wat dat betreft wel veel vertrouwen in.
[ Voor 6% gewijzigd door joint_me op 18-04-2018 13:05 ]
Hello fellow humans
Carbon kan genoeg hebben als frame op zich, maar als er veel kracht komt op 1 plaat (bv een derailleur die los schiet) krijg je puntbelasting en gaat het mis.
Ik heb een paar keer met maten mee gefietst op een oude single speed. Dit smaakt op zich naar meer, en ik wil wel een tweedehands fietsje op de kop tikken. Heeft iemand hier goede tips voor (of wellicht nog wat staan). Wil eigenlijk rond de 500-600 euro uitgeven aan de fiets.
Voor de carbon schades:
http://www.fiber-fix.nl/
Het is niet de meest mooie oplossing maar het werkt wel degelijk. Ik begrijp dat je het niet doet bij een zeer dure fiets maar als je maar een klein gaatje hebt en geen fortuin wilt uitgeven aan een reparatie is dat een optie.
Kijk even voorbij de amerikaanse commercie want het product is gewoon goed;)
http://www.fiber-fix.nl/
Het is niet de meest mooie oplossing maar het werkt wel degelijk. Ik begrijp dat je het niet doet bij een zeer dure fiets maar als je maar een klein gaatje hebt en geen fortuin wilt uitgeven aan een reparatie is dat een optie.
Kijk even voorbij de amerikaanse commercie want het product is gewoon goed;)
Marktplaats of een fietsenwinkel vragen of ze wat hebben staan. Maar er is altijd genoeg te koop via bijvoorbeeld Marktplaats. Het eruit vissen van de goede koopjes is misschien wat lastig. Maar voor dat budget is er genoeg mogelijk. Hangt een beetje van de maat af en wensen natuurlijkBeavbusi schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:27:
Ik heb een paar keer met maten mee gefietst op een oude single speed. Dit smaakt op zich naar meer, en ik wil wel een tweedehands fietsje op de kop tikken. Heeft iemand hier goede tips voor (of wellicht nog wat staan). Wil eigenlijk rond de 500-600 euro uitgeven aan de fiets.
[ Voor 18% gewijzigd door orange.x op 18-04-2018 14:39 ]
Ik heb framemaat 58. Het punt is dus hoe ik die koopjes eruit vis en waar ik op moet letten.
@Beavbusi Als je een interessante fiets vind op marktplaats, post de advertentie hier, dan krijg je vast wel tips en opmerkingen
Ga naar racefietsen groep op marktplaats, typ in 58, zoeken in titel en beschrijving, filter op je maximale reisafstand als je er waanzinnig veel krijgt. Je budget is 500-600, dus je kan zoeken tot 1000 ongeveer (tenzij er al meer dan 600 is geboden), vraagprijs is vaak flink opgeblazen. Repeat voor de zoekterm 58cm, 59, 59cm, 57, 57cm. Maak een shortlist met de 5 meest interessant, pleur ze hier neer, laat ze door ons neersabelen.Beavbusi schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:28:
Ik heb framemaat 58. Het punt is dus hoe ik die koopjes eruit vis en waar ik op moet letten.
Let er trouwens op dat je ook budgetteert voor een helm, een broek en evt schoenen.
Let op 2! Een fiets die je koopt via marktplaats kan achterstallig onderhoud hebben.MrAngry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:39:
[...]
Ga naar racefietsen groep op marktplaats, typ in 58, zoeken in titel en beschrijving, filter op je maximale reisafstand als je er waanzinnig veel krijgt. Je budget is 500-600, dus je kan zoeken tot 1000 ongeveer (tenzij er al meer dan 600 is geboden), vraagprijs is vaak flink opgeblazen. Repeat voor de zoekterm 58cm, 59, 59cm, 57, 57cm. Maak een shortlist met de 5 meest interessant, pleur ze hier neer, laat ze door ons neersabelen.
Let er trouwens op dat je ook budgetteert voor een helm, een broek en evt schoenen.
Hello fellow humans
Even een quick scan op mijn iPhone (kleiner foto's dus)
Optie 3 is de jongste fiets en heeft bovendien heel weinig gelopen! Op papier de fiets met het minste achterstallig onderhoud. Heeft in tegenstelling tot de andere fietsen en moderne 11 ipv 10 speed groep (handig als je berg cassettes etc er op wil zetten). Shimano is bovendien iets goedkoper qua onderdelen.
Optie 1 is volledig carbon, wich is nice! Alleen slecht onderhouden lijkt het, vieze rem klauw en oude ketting. En het buitenblad lijkt redelijk gebruikt. Set mooie FFWD wielen zijn optioneel. Met wat tlc wordt dit wel een mooie fiets maar je zult er nog wat meer aan uit moeten geven.
Optie 2: aluminium frame en carbon rear stay en voorvork, ziet er aardig onderhouden uit. Wielen op de foto zijn niet de wielen die je er bij krijgt lijkt het?
Waarschijnlijk degelijke fiets maar mijn hart gaat er niet harder van kloppen.
Optie 3 is de jongste fiets en heeft bovendien heel weinig gelopen! Op papier de fiets met het minste achterstallig onderhoud. Heeft in tegenstelling tot de andere fietsen en moderne 11 ipv 10 speed groep (handig als je berg cassettes etc er op wil zetten). Shimano is bovendien iets goedkoper qua onderdelen.
Optie 1 is volledig carbon, wich is nice! Alleen slecht onderhouden lijkt het, vieze rem klauw en oude ketting. En het buitenblad lijkt redelijk gebruikt. Set mooie FFWD wielen zijn optioneel. Met wat tlc wordt dit wel een mooie fiets maar je zult er nog wat meer aan uit moeten geven.
Optie 2: aluminium frame en carbon rear stay en voorvork, ziet er aardig onderhouden uit. Wielen op de foto zijn niet de wielen die je er bij krijgt lijkt het?
Waarschijnlijk degelijke fiets maar mijn hart gaat er niet harder van kloppen.
Ik zou €450,- bieden en dan kijken hoe graag de verkoper van zijn fiets af wil. Ergens halverwege tussen dit bod en de vraagprijs lijkt mij een goede prijs. Verder zou ik altijd een voorbehoud maken totdat je de fiets in het echt ziet. Sommige fietsen worden in nieuwstaat verkocht en in dat geval zou €600 voor deze Cube nog wel een goede prijs zijn.
Misschien kun je ook wat hoger beginnen met bieden maar dan gelijk aangeven dat je niet veel hoger wilt gaan.
Misschien kun je ook wat hoger beginnen met bieden maar dan gelijk aangeven dat je niet veel hoger wilt gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door BartNL op 18-04-2018 21:38 ]
@Beavbusi die Cube heeft wel Look Keo pedalen als ik het goed zie. Volgens mij net iets minder ingeburgerd dan Shimano. Evenwel maken ze gebruik van plaatjes die je met de meest reguliere schoenen kan gebruiken daar niet van. Shimano is idd iets goedkoper qua onderdelen maar is compatible met SRAM, of andersom eigenlijk. Ik gebruik met mijn SRAM onderdelen ook gewoon Shimano remblokken en cassettes.
Ik zou bij het bekijken van een fiets ook altijd even naar het remoppervlak van de velg kijken, daaruit kan je ook wel wat uithalen. Als ze zeg maar kaarsrecht zijn dan is dat goed. Zodra ze al wat holler zijn dan zijn ze dus verder ingesleten en zal je ze mogelijk sneller moeten vervangen. Dat hoeft niet de wereld te kosten overigens maar is wel een indicator. Ik zie dat je inde regio NH/ZH zoekt?
Je kan trouwens ook nog wel als je het bouwjaar weet op google zoeken naar dat merk + type + bouwjaar, dan kan je kijken in hoeverre de foto's overeenkomen met hoe de fiets aangeboden wordt. Als een fiets 5jr oud is en alle originele onderdelen lijken er nog op te zitten dan is de kans groter dat er dus minder mee gefietst is. Maargoed, het zegt niet alles hoor
Ik zou bij het bekijken van een fiets ook altijd even naar het remoppervlak van de velg kijken, daaruit kan je ook wel wat uithalen. Als ze zeg maar kaarsrecht zijn dan is dat goed. Zodra ze al wat holler zijn dan zijn ze dus verder ingesleten en zal je ze mogelijk sneller moeten vervangen. Dat hoeft niet de wereld te kosten overigens maar is wel een indicator. Ik zie dat je inde regio NH/ZH zoekt?
Je kan trouwens ook nog wel als je het bouwjaar weet op google zoeken naar dat merk + type + bouwjaar, dan kan je kijken in hoeverre de foto's overeenkomen met hoe de fiets aangeboden wordt. Als een fiets 5jr oud is en alle originele onderdelen lijken er nog op te zitten dan is de kans groter dat er dus minder mee gefietst is. Maargoed, het zegt niet alles hoor
[ Voor 18% gewijzigd door orange.x op 19-04-2018 08:55 ]
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:44:
[...]
Mijn punt was niet zozeer dat Tiagra even goed is als Ultegra - natuurlijk begrijpt iedereen dat dat niet zo is - maar dat het verschil tussen groepsets a) nogal afhankelijk is van de generatie (vandaar mijn vergelijking tussen Tiagra 4700 en 105 5700; de 105 is 'hoger', maar omdat het een oudere generatie is, is de ervaring toch anders) en b) van de mate van onderhoud (ik zie soms gasten met Dura-Ace en een knerpende ketting rijden...geef mij dan maar een goed onderhouden, stille 105).
Iedereen snapt natuurlijk wel dat Ultegra in alle opichten 'beter' is dan Tiagra, dat bestrijd ik ook niet. Het ging mij erom dat nogal wat mensen stellen dat je altijd, zelfs als absolute beginner met een tweedehands fiets, tenminste met 105 moet rijden omdat je anders geen plezier hebt ofzo. En dat is gewoon niet juist.
En laten we ook het prijsverschil tussen groepen als Ultegra (of Force) niet uit het oog verliezen ten opzichte van Tiagra.
Anekdote: vriend ging een tweedehands racefiets kopen (voor +- 500 euro). Na overleg met zijn schoonbroer ('die veel van fietsen kent') moet "hij minstens een 105 hebben want op Tiagra kan je niet fietsen". Nog erger dan mensen die er niets van kennen, zijn mensen die er denken iets van te kennen. Gericht op zoek gaan naar een 105, om dan in ongetwijfeld in te boeten op leeftijd, onderhoud, frame, wielen etc.Kakola schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:46:
De discussie is gestart met een beginneling @murphylee die advies vroeg voor zijn eerste racefiets. Een beginneling gaat in de regel geen 15000 kilometer doen met zijn racefiets zoals @Hielko, dat soort anekdotische verhalen helpt niemand vooruit.
Ik volg @Verwijderd volledig dat mensen op het internet elkaar vaak napraten. De nieuwkomers die nu op fora lezen dat ze 'minimaal een 105 nodig hebben', zijn de toekomstige experts die volgend jaar aan andere nieuwkomers hetzelfde vertellen als advies, zonder echt te weten waarom.
Verder hanteert @sapphire een vervelende vorm van discussiëren, door mensen te quoten op dingen die ze niet gezegd hebben. Niemand betwist dat de volgorde in kwaliteit Sora < Tiagra < 105 < Ultegra. Het discussiepunt is de relatieve meerwaarde van het materiaal ifv de prijs. Een (eerste) racefiets hoeft echt geen 105 te hebben, het is beter dat budget te spenderen aan onderhoudsmateriaal, (veiligheids)kleding etc. Het is geen kunst om telkens (te) duur materiaal aan te raden, de uitdaging is om binnen budget zo goed mogelijk te voldoen aan de noden van die gebruiker.
Ik zie het ook vaak in mijn omgeving: op specs geilen. Vrienden rijden met lichtere wielen en een Ultegra, maar wel op een fiets die niet past bij hun lichaam. Ik rijd met een Tiagra die goed wordt onderhouden, en heb een deel van mijn geld gebruikt voor een fietspositionering ipv beter materiaal.
Tot slot nog een advies: je geraakt snel in een eindeloze spiraal van research en vergelijken. Uiteindelijk maakt het ook allemaal niet zoveel verschil wat je ook kiest.
.
Ik woon in Utrecht, en heb wel een auto maar heb ook geen zin om naar bijv. Friesland of Groningen te rijden voor een fiets waarvaan ik niet zeker weet of ik hem wil (+ benzine kosten).orange.x schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:52:
@Beavbusi die Cube heeft wel Look Keo pedalen als ik het goed zie. Volgens mij net iets minder ingeburgerd dan Shimano. Evenwel maken ze gebruik van plaatjes die je met de meest reguliere schoenen kan gebruiken daar niet van. Shimano is idd iets goedkoper qua onderdelen maar is compatible met SRAM, of andersom eigenlijk. Ik gebruik met mijn SRAM onderdelen ook gewoon Shimano remblokken en cassettes.
Er zijn trouwens ook mogelijkheden om een huurfiets over te nemen dat is deze:
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-1-2014
De beste man vraagt daar 650 euro voor, maar die onderhoudt de fietsen van wat ik heb gehoord wel gewoon. Weet niet of dat een goede deal is.
Eindelijk weer goed fietsweer, gister iets eerder van werk weg gegaan om nog een rondje te maken. En dan vanavond nog even een onderhoudsbeurtje voordat we zaterdag aan de Rond van NH beginnen.
Ben ik trouwens de enige die me gister verbaasd heeft over het feit dat ik nog wielrenners met lange mouwen zag fietsen?
Ben ik trouwens de enige die me gister verbaasd heeft over het feit dat ik nog wielrenners met lange mouwen zag fietsen?
Ik reed gisterochtend om 7:00 ook met mouwstukken op de heenweg naar mijn werk, die heb ik op de terugweg wel achterwege gelaten ;-), misschien mensen die toch idd verkeerde kleding hadden meegenomen :-)Poenzkie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:44:
Eindelijk weer goed fietsweer, gister iets eerder van werk weg gegaan om nog een rondje te maken. En dan vanavond nog even een onderhoudsbeurtje voordat we zaterdag aan de Rond van NH beginnen.
Voor 600 koop je een recenter alu frame bij Fred Rompelberg uit de verhuur (ter referentie).Beavbusi schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:31:
[...]
Ik woon in Utrecht, en heb wel een auto maar heb ook geen zin om naar bijv. Friesland of Groningen te rijden voor een fiets waarvaan ik niet zeker weet of ik hem wil (+ benzine kosten).
Er zijn trouwens ook mogelijkheden om een huurfiets over te nemen dat is deze:
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-1-2014
De beste man vraagt daar 650 euro voor, maar die onderhoudt de fietsen van wat ik heb gehoord wel gewoon. Weet niet of dat een goede deal is.
https://fredrompelberg.com/nl/verkoop-huurfietsen
Ik weet niets van de staat van beide fietsen.
Is dat die gast die jaren geleden voor het snelheidsrecord op de fiets ging en daar een paar keer meer dood dan levend van is terug gekomen?MrAngry schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:10:
[...]
Voor 600 koop je een recenter alu frame bij Fred Rompelberg uit de verhuur (ter referentie).
https://fredrompelberg.com/nl/verkoop-huurfietsen
Ik weet niets van de staat van beide fietsen.
Uitgaande van een vergelijkbare staat van onderhoud en slijtage, kun je best stellen dat 2 jaar per groep een goed stelregel is.Lulukai schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:08:
[...]
[...]
Anekdote: vriend ging een tweedehands racefiets kopen (voor +- 500 euro). Na overleg met zijn schoonbroer ('die veel van fietsen kent') moet "hij minstens een 105 hebben want op Tiagra kan je niet fietsen". Nog erger dan mensen die er niets van kennen, zijn mensen die er denken iets van te kennen. Gericht op zoek gaan naar een 105, om dan in ongetwijfeld in te boeten op leeftijd, onderhoud, frame, wielen etc.
Een 105 uit 2014 zou ik niet snel verkiezen boven een Tiagra uit 2016, om maar een voorbeeld te noemen. Maar hoe dan ook, je moet gewoon heel goed kijken als je een tweedehands koopt en weten waar je op moet letten. Dat gaat veel verder dan de groep.
Tweedehands fietsen zijn voor beginners of mensen die heel goed weten wat ze zoeken en zelf handig zijn.
En zelfs een beginner zou ik bijna aanraden om bij de Decathlon een goedkope 'Sora'-fiets te kopen. Je hebt gewoon veel meer plezier als je materiaal op orde is en je weet dat je in ieder geval 2 jaar vooruit kunt zonder groot onderhoud. En een nieuwe Sora is niet minder dan een '105' die je tweedehands koopt en al jaren afgetrapt is.
Wat is het verschil dan tussen al die tandwielen en onderdelen ? Gaat het vooral om gewicht in de marge voor mensen die echt gaan om zo hard mogelijk te koersen/wedstrijden te rijden of kan ik met een fiets met dure onderdelen ook al meten harder rijden? Gemak/soepelheid met schakelen?
Duurdere groep is doorgaans iets lichter, slijtvaster en schakelt wat soepeler.Beavbusi schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:29:
Wat is het verschil dan tussen al die tandwielen en onderdelen ? Gaat het vooral om gewicht in de marge voor mensen die echt gaan om zo hard mogelijk te koersen/wedstrijden te rijden of kan ik met een fiets met dure onderdelen ook al meten harder rijden? Gemak/soepelheid met schakelen?
Duurdere groep is niet perse slijtvasterHoppa! schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:42:
[...]
Duurdere groep is doorgaans iets lichter, slijtvaster en schakelt wat soepeler.
Hello fellow humans
Het is gewicht, features (bv elektronisch, vorm van de "hoods", trimmen op de voorderrie) en dan een flinke dosis marketing, piemel meten, tofdoenerij en hetzelfde spul als de profs willen rijden. Slijtvastheid juist niet. Veel Dura ace spul rag je juist sneller af omdat het dunner is. Soepeler schakelen hangt van meer af dan alleen de groep relatief in de lijn. De hele lijn Dura Ace 7800, Ultegra 6700 en 105 5700 schakelt slechter dan de generatie ervoor maar heeft wel de kabels onder het stuurlint ipv "waslijnen", dus daar wissel je de ene feature in voor de andere. Als beginner merk je het verschil niet tussen bekabelde 105/ultegra/dura ace in schakelgemak. Tiagra denk ik ook niet, maar ik heb niet met een recente tiagra groep gereden. Er zitten bij tiagra wel wat addertjes onder het gras met compatibiliteit, maar ook die kan ik je niet zo noemen.
e; ben het trouwens erg eens met die opmerking van hierboven over die 2 jaar versus groep. Staar je niet blind op bv 105. 105 5600 is echt wat anders dan 5700 is echt wat anders dan 5800 etc.
e; ben het trouwens erg eens met die opmerking van hierboven over die 2 jaar versus groep. Staar je niet blind op bv 105. 105 5600 is echt wat anders dan 5700 is echt wat anders dan 5800 etc.
[ Voor 60% gewijzigd door MrAngry op 19-04-2018 12:03 ]
Ik begreep dat het tot aan Dura Ace wel zo is. Of is Ultegra ook al minder slijtvast dan 105?
Nou ja, dan gaat die niet altijd op.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.