Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.457 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Het downloaden van iemand anders rit als een gpx file is inderdaad een premium functie. Maar bij mijn weten is er uberhaupt geen directe mogelijkheid om te zoeken naar routes van anderen,

Enige workaround die ik kan bedenken is dat je het leaderborad van een populair segement in de regio waar je wilt rijden gebruikt om de ritten van anderen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:46

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Je kunt misschien niet zoeken naar routes. Er is echter wel een manier op een route van iemand anders als gpx te downloaden.

1. Open de activiteit met de route die je wilt exporteren
2. Links staat dan een moersleutel icoon. Klik door op en kies voor 'Route creeren'
3. De route wordt dan geopend in de routebouwer. Sla de route op.
4. Nu is het een eigen routen en kun je deze exporteren. Ook met de gratis variant.

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:47
retlaw schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:46:
Je kunt misschien niet zoeken naar routes. Er is echter wel een manier op een route van iemand anders als gpx te downloaden.

1. Open de activiteit met de route die je wilt exporteren
2. Links staat dan een moersleutel icoon. Klik door op en kies voor 'Route creeren'
3. De route wordt dan geopend in de routebouwer. Sla de route op.
4. Nu is het een eigen routen en kun je deze exporteren. Ook met de gratis variant.
Nadeel is wel dat je dan de route niet meer kunt aanpassen.

Ik vind het ook jammer dat de functie van het zoeken naar andere activiteiten verdwenen is. Met name op vakantieadressen gebruikte ik dat om te kunnen zien welke wegen wel/niet interessant zijn om te nemen. Het gebruiken van segmenten in de regio en de daaraan gekoppelde activiteiten is wel een slimme manier om alsnog aan goede wegen te komen en daarmee zelf een route te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

gister bandjes binnengekregen die ik maandag had besteld bij mantel; blij verrast toen ik het pakje kreeg, niet zozeer door de snelle levering of dat het in 1x goed ging, maar de verpakking gaf nét even dat beetje extra :)

nog een maandje om ze in te rijden :P
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4785/40092733274_cd98c5c726_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4773/40802337541_ae64377af1_z.jpgThis way it's really a present 😁👍
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4777/40802337661_a0070c16d5_z.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door kwakke01 op 14-03-2018 09:58 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:09
sapphire schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:09:
ben ik nou gek of kan ik nergens meer activiteiten van andere zoeken op Strava?
Die functie hebben ze eruit gesloopt als reactie op de heatmap-op-militaire-basis-polemiek :( . Erg jammer, want ik gebruikte die functie ook erg vaak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
CyberThijs schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Die functie hebben ze eruit gesloopt als reactie op de heatmap-op-militaire-basis-polemiek :( . Erg jammer, want ik gebruikte die functie ook erg vaak..
Bedoel je een Strava Lab project genaamd "Clustered" (of iets dat er qua naam op leek)? Kon je makkelijk groepritten/events mee vinden in een regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:21

McMiGHtY

- burp -

Ik ben soort van nieuw to het wielrennen in het algemeen, de bandjes die er nu op liggen hebben als maat:
25-622
700x25c

Welk type binnenbanden haal ik hiervoor? En...euhm...de verschillende ventiel lengtes..wat doe ik daar mee?Ik heb deze fiets:
Afbeeldingslocatie: http://vosfietsen.nl/images/2016/IMG_0024.jpg

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:56
Gewoon binnenbanden voor 28" race. Ventiellengte zou ik een kortere pakken aangezien jouw velgen 28mm hoog zijn. Bijvoorbeeld de Continental binnenbanden met ventiellengte 42mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
Binnenbanden maken inderdaad niet zo heel veel uit. Tenzij je op grammetjes gaat letten en lek bestendigheid dan kan je helemaal los met verschillende materialen en diktes. Latex is beter tegen stootlekken maar zijn meer poreus dus lopen langzaam leeg (bijvoorbeeld). Ik koop meestal wat de LFM in de aanbieding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

https://www.decathlon.nl/...-700/_/R-p-100?mc=8243100

Should be fine dus?

Moet morgen toch even langs de decathlon voor wat andere dingetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27
Ja hoor, rij al jaren op de binnenbanden van Decathlon en gaan zelden lek... Voor nog geen 3 euro gouden koop..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik heb die Decathlon banden ook gehad. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:34
Die zijn (los van de kwaliteit, die ken ik niet) prima. Ventiel steekt dan 2 cm boven de velg uit. Ruimte genoeg om hem op te kunnen pompen. Ik heb zelf 32mm velgen, met een 42 mm ventiel wordt het erg krap. 1,5-2cm vind ik het prettigst.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11
pdukers schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 07:44:
Het downloaden van iemand anders rit als een gpx file is inderdaad een premium functie. Maar bij mijn weten is er uberhaupt geen directe mogelijkheid om te zoeken naar routes van anderen,
Zoals eerder genoemd is het niet meer mogelijk om naar andermans ritten te zoeken. Ik gebruik meestal ook gpsies om ritten te zoeken.

Voor exporteren van Strava ritten bestaan bookmarklets, zoals deze.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

Pelle

🚴‍♂️

In september gaan wij met onze fietsvereniging 2 weekenden naar Luxemburg, en ik mag de routes maken. Ben er nog nooit geweest om te fietsen, maar heb al wel de nodige inspiratie gevonden (bijv. via de route van de Jean Nelissen Classic).

We zullen vooral in de driehoek Clervaux, Vianden en Martelange gaan rijden, maar voor mooie stukken daarbuiten is het vanzelfsprekend geen probleem om even om te rijden. Wie heeft er nog aanraders en must-do's in die omgeving? Zowel qua klimmen als qua omgeving ben ik nog op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazy D schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 07:25:
[...]

RouteYou.com :)
Hebben ze het niet achter de premium functies of zo gestopt? Ik zie de functie idd ook niet meer.
Goeie tip! Staat niet zoveel op in die buurt maar beter iets dan niets :)

Als er nog mensen zijn voor routes rond het Vennebos houd ik me aanbevolen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:04:
[...]

Nadeel is wel dat je dan de route niet meer kunt aanpassen.

Ik vind het ook jammer dat de functie van het zoeken naar andere activiteiten verdwenen is. Met name op vakantieadressen gebruikte ik dat om te kunnen zien welke wegen wel/niet interessant zijn om te nemen. Het gebruiken van segmenten in de regio en de daaraan gekoppelde activiteiten is wel een slimme manier om alsnog aan goede wegen te komen en daarmee zelf een route te maken.
Nu maak ik gebruik van de uitgebreide zoekfunctie van Gpsies.
https://www.gpsies.com/trackList.do

De plaats in vullen en het wat andere variabelen en gaan met die banaan. Werkt na een tijdje lekkerder dan de Strava functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 12:58

Blucky

Still tweaking my profile

SirLenncelot schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:42:
@Kluus @Storm-Fox bedankt voor jullie medeleven. Vervelende is dat we de aankoopbon van de fiets niet meer hebben. Maar goed, eerst proberen zelf te repareren en als dat niet veilig voelt dan maar eens een mooie fiets uit gaan zoeken :)
@SirLenncelot Als je geen bon meer heb wil niet zeggen dat de garantie is vervallen. In veel gevallen voldoet een overschrijving van bank ook. Ik zou toch eerst maar een terug gaan naar de fietsenmaker (die vaak coulant is) en eerst het euvel met hem overleggen voordat je er zelf aan gaat knutselen.

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Korte vraag, mijn voorderrie wil niet goed schakelen naar het grote blad. Ook loopt de ketting aan op het grote blad wanneer ik in de zwaardere verzetten achter fiets. Ik heb laatst al het kabeltje opnieuw vastgezet, toen ging het iets beter. Is dit de manier om de derrie te verstellen? Of kun je op een andere wijze de kabelspanning verhogen? Klacht was af fabriek niet aanwezig, dus de limits lijken mij oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:13
@NoepZor De limitschroeven zou je dan inderdaad met rust moeten kunnen laten. Je kan bij de achterderailleur zelf, en soms (hangt van de fiets af) ergens langs de kabel aan een stelschroef draaien. Waarmee je ook de kabel strakker kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Ja het ligt vrijwel nooit aan de limits. Je kan voor de zekerheid wel even checken of er geen speling op je crank zit. Veel fietsen hebben voor de voorderailleur een 'in-line cable adjuster'. Kijk of je die kan vinden. Anders is het:
1. Kabel helemaal los en afschakelen. Achter op schakelen (naar grootste tandwiel).
2. Limit checken (hij moet er dus heel dicht bij staan, maar niet tegenaan)
3. kabel met de hand strak trekken en vast zetten. Dit vereist soms een extra paar handen (of een third hand tool) en wat oefening.
4. Als het goed is staat hij nu goed afgesteld.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Thanks, ik zal eens kijken of er een adjuster in zit. Anders haal ik de kabel los en zet hem wat strakker. Als ik nu op groot voor zit en achter op groot schakel kan hij voor naar het kleine blad springen. Sowieso ff wat aan doen :)

En nog even melden: al 48 km zonder lekke band! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:56:

Wow! Wat is je geheim? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

sapphire schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 00:26:
Goeie tip! Staat niet zoveel op in die buurt maar beter iets dan niets :)

Als er nog mensen zijn voor routes rond het Vennebos houd ik me aanbevolen :+
Ik ben routeyou fan, heel wat routes op gemaakt. Totdat ik de surprise me functie van Garmin leerde kennen :) Afhankelijk van de kwaliteit van de aangeleverde data, kunnen ze ook best goede voorstellen doen als je aan het tekenen bent (en ze vragen ook aan gebruikers om van routes aan te geven of bepaalde segmenten goed fietsbaar waren, op die manier al wel een paar aanpassingen laten doorvoeren). En zij hebben ook een surprise me achtige functie, paar keer gebruikt en echt superleuke routes gekregen rond Nijmegen die juist niet de klimmetjes afgingen, maar een stuk Duitsland in gingen. Eigenlijk een vlakke route maar superleuk en mooi. Die had ik zelf nevernooit bedacht.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

gister een rondje gefietst in aanloop op de AGR; moet toch weer wat zitvlees creeren na het vele lopen van de afgelopen maanden. Tempo viel me nix tegen (mocht niet voluit nog gister, want heb dinsdag nog donatie gedaan bij de bloedbank), gewoon goed tempo, maar niets geforceerd. Stond wel meer wind dan dat ik had verwacht, maar als ik hoor wat ze voor het weekend voorspellen was het nog heel aangenaam :o

https://www.strava.com/activities/1453060214

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Uiteindelijk gaat de fiets niet mee.

Weersvoorspelling is niet echt goed op de dagen dat ik zou kunnen fietsen maar belangrijker mijn auto is van het weekend in de prak gereden (nouja stond stil en een ander reed er vol op in) dus word erg lastig om mijn fiets in het Vennebos te krijgen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:49
NoepZor schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:56:
Thanks, ik zal eens kijken of er een adjuster in zit. Anders haal ik de kabel los en zet hem wat strakker. Als ik nu op groot voor zit en achter op groot schakel kan hij voor naar het kleine blad springen. Sowieso ff wat aan doen :)

Je weet dat het niet de bedoeling is om groot-groot te rijden? Dit zorgt alleen maar voor extra slijtage van alle onderdelen.
Voor wat betreft de kabels, heb je deze al een keer vervangen? Op een gegeven moment zijn zowel de binnnen- als buitenkabel opgerekt versleten. Dan blijf je de kabel opnieuw spannen/verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat weet ik, maar ik moest heel even wat zachter voor wat schoolkinderen die naar school gingen. Dan ga ik niet helemaal terug naar het kleine blad voor. Vooral niet nu het moeite kost om naar de grote terug te gaan :) Fiets is nu iets meer dan een jaar oud. Lijkt me stug dat de kabels dan op zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Pelle schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:51:
In september gaan wij met onze fietsvereniging 2 weekenden naar Luxemburg, en ik mag de routes maken. Ben er nog nooit geweest om te fietsen, maar heb al wel de nodige inspiratie gevonden (bijv. via de route van de Jean Nelissen Classic).

We zullen vooral in de driehoek Clervaux, Vianden en Martelange gaan rijden, maar voor mooie stukken daarbuiten is het vanzelfsprekend geen probleem om even om te rijden. Wie heeft er nog aanraders en must-do's in die omgeving? Zowel qua klimmen als qua omgeving ben ik nog op zoek :)
Jeetje. Ik heb ooit weleens met mijn oom in die driehoek gefietst, maar dat was in 1996 als ik me niet vergis :P Weet er dus nog weinig details van, maar wat ik me nog herinner is een prachtig uitzicht in de omgeving van Bourscheid.

Wat je ook eens zou kunnen doen is kijken naar etappes uit de ronde van Luxemburg op Strava. Bijv. https://www.strava.com/activities/319813011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
BreadFan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Jeetje. Ik heb ooit weleens met mijn oom in die driehoek gefietst, maar dat was in 1996 als ik me niet vergis :P Weet er dus nog weinig details van, maar wat ik me nog herinner is een prachtig uitzicht in de omgeving van Bourscheid.

Wat je ook eens zou kunnen doen is kijken naar etappes uit de ronde van Luxemburg op Strava. Bijv. https://www.strava.com/activities/319813011
Blijft toch mooi om te zien he.. in 4 uur tijd even 160 km wegtikken en dan gemiddeld HR van 130. Natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met de amateur of uberhaupt iemand die alleen aan het fietsen is maar blijf het altijd indrukwekkend vinden hoeveel verschil ertussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Haha, idd.. en als het nou vlak was... maar 2700 hm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
Wat vinden we van Canyon zijn nieuwe vinding. Een nieuwe gravelbike, genaamd Grail. Met vooral een nieuw stuur!

Afbeeldingslocatie: http://racefietsblog.nl/wp-content/uploads/2018/03/Canyon-Grail-CF-SLX-3-hover-bar.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Zoals 9 van de 10 "innovaties" in het wielrennen: een oplossing voor een niet-bestaand probleem.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
havana schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:40:
Zoals 9 van de 10 "innovaties" in het wielrennen: een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
Mooi, ik wist dat Havana ad-hoc en scherp als altijd zou reageren. Je stelt me niet teleur ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Gelukkig dat @havana het niet voor het zeggen heeft. Dan zouden we nog rijden op houten wielen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:18
Ik dacht eigenlijk meteen; dit is een 1 april grap marketingstunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
wisselwerking schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:47:
Gelukkig dat @havana het niet voor het zeggen heeft. Dan zouden we nog rijden op houten wielen. ;)
Och ik rijd ook met di2 en carbon wielen, brede velgen, 25 mm banden en een carbon frame en een GPS dus het zal allemaal wel meevallen. Er zijn echter een boel innovaties waar ik de meerwaarde niet van inzie, w.o. schijfremmen (op een racefiets), tubeless (idem) en pressfitlagers. Waarbij geldt dat ik het eerst zelf heb getest alvorens ik er een mening over heb, i.t.t. 9 van de 10 mensen op internet...

Die Canyon waar MvdP op rijdt is trouwens echt een vreselijke gedrocht zeg.... :X

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 15-03-2018 18:19 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Noxa schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:36:
Wat vinden we van Canyon zijn nieuwe vinding. Een nieuwe gravelbike, genaamd Grail. Met vooral een nieuw stuur!
me dunkt dat alle innovatie eigenlijk altijd mooi om te zien, als het verkoopt is er een markt voor :*) .

Dat hele stuur lijkt me overigs puur voor comfort, dus het is een hybride hybride fiets :)

Travel, Gravel, Race en Beach?

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Roet schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:02:
Ik dacht eigenlijk meteen; dit is een 1 april grap marketingstunt.
Dacht ik eerst ook..maar na het kijken van wat filmpies..denk ik dat het stuur een echt product is..en waarschijnlijk nog goed gaat verkopen ook.
Vind het er niet uit zien..dus bij mij zul je hem niet zo snel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
havana schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:12:
[...]

Och ik rijd ook met di2 en carbon wielen, brede velgen, 25 mm banden en een carbon frame en een GPS dus het zal allemaal wel meevallen. Er zijn echter een boel innovaties waar ik de meerwaarde niet van inzie, w.o. schijfremmen (op een racefiets), tubeless (idem) en pressfitlagers. Waarbij geldt dat ik het eerst zelf heb getest alvorens ik er een mening over heb, i.t.t. 9 van de 10 mensen op internet...

Die Canyon waar MvdP op rijdt is trouwens echt een vreselijke gedrocht zeg.... :X
Hahaha. Dat weten we hoor. En ik ben het met jou eens dat lang niet alle innovaties een meerwaarde hebben. Er wordt veel nagepraat zonder dat mensen zelf onderzoek doen.

Maar goed ik fiets zelf ook nog steeds met SPD pedalen en geen SPD-SL aangezien ik de voordelen van 1 paar schoenen zwaarder vind wegen dan een (theoretisch) beter platform voor de voeten. Ik merk ook niet dat ik er last van heb bij langere tochten (waarbij mijn langste tocht juist op de ATB is geweest (14 uur)) of dat ik minder snel kan (gerelateerd aan het pedaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:40:
Innovaties in het wielrennen worden dan ook niet gedaan om problemen om te lossen, maar enkel en alleen om meer fietsen te verkopen.

Fietsenboeren zijn bedrijven, geen instellingen voor maatschappelijk nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:29
De beste innovatie van de laatste 10 jaar is naar mijn idee toch de schrijfrem in combinatie met steekassen. Werkt altijd, loopt niet aan en altijd goed te doseren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

BreadFan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:09:
Haha, idd.. en als het nou vlak was... maar 2700 hm :)
En met een snelheid omhoog die als ik mijn dag niet heb, op het vlak niet eens haal :X :X
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:19:
Innovaties in het wielrennen worden dan ook niet gedaan om problemen om te lossen, maar enkel en alleen om meer fietsen te verkopen.

Fietsenboeren zijn bedrijven, geen instellingen voor maatschappelijk nut.
Dat geldt natuurlijk per definitie. Sommige innovaties "in het dagelijks leven" lossen een concreet probleem op, maar heel veel is vooral om dat de producent denkt dat het een goed idee is waarmee veel geld verdient kan worden. Bij fietsen zijn sommige innovaties misschien moeilijker als echt nuttig te zien, want een fiets is in de basis natuurlijk niet zo bar complex. Maar als je kijkt naar fietsen van nu en 20 jaar geleden, dan is het nog steeds een paar wielen en een frame, maar toch wel flinke stappen gemaakt en ik geloof niet dat ik voor mijn lol op zo'n oud barrel zal stappen. Maar gelukkig dat fabrikanten toch wel dingen doorontwikkelen, want ik denk dat bij zo'n beetje alle innovaties de massa in 1e instantie zei, wat een onzin en totaal niet nodig voor de wielertoerist, maar ondertussen denk ik dat de meesten toch echt niet meer terugwillen naar vroeger....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, je kunt je natuurlijk afvragen wanneer iets een 'innovatie' is (zo werd er al eind negentiende eeuw met schijfremmen geëxperimenteerd) en wanneer een innovatie 'noodzakelijk' is (er zijn ook heel wat Grand Tours gereden zonder schijfremmen en dat ging prima).

Ik zie het meer als incremental gains. Remmen schijfremmen beter dan velgremmen? Ja. Heb je schijfremmen nodig om leuk, veilig en goed te kunnen wielrennen? Nee, zeker niet.

Deze discussies spelen natuurlijk overal. Een 'innovatie' als gezichtsscanners voor het unlocken van smartphones is leuk, maar volstrekt niet noodzakelijk en zal dat ook niet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je kan ook de vergelijking maken met auto's. Er worden nog altijd zat auto's verkocht zonder cruisecontrol en airco en er zijn ook genoeg mensen die beweren dat die twee opties voor hen heel weinig meerwaarde hebben (en dat ook goed kunnen onderbouwen). Anderzijds zijn er ook genoeg automobilisten die echt niet zonder zouden willen.

Waar ik me vaak aan erger is dat innovaties worden gepresenteerd als verbeteringen zonder nadelen. Terwijl iedereen weet dat ieder voordelen nooit bestaan zonder nadelen.

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 16-03-2018 13:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
la_fusion schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:11:
[...]

Blijft toch mooi om te zien he.. in 4 uur tijd even 160 km wegtikken en dan gemiddeld HR van 130. Natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met de amateur of uberhaupt iemand die alleen aan het fietsen is maar blijf het altijd indrukwekkend vinden hoeveel verschil ertussen zit.
Vergis je niet in effect van voordeel van groot peleton, gemiddelde vermogen is maar 225W over 4 uur.
Ok niet elke amateur komt daar aan, maar ik trap dit wel tijdens ritjes die ik maak maar kom dan niet aan 40km/u gemiddeld.
Joris748 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:35:
De beste innovatie van de laatste 10 jaar is naar mijn idee toch de schrijfrem in combinatie met steekassen. Werkt altijd, loopt niet aan en altijd goed te doseren.
Maar je loopt wel te klooien als je andere wielen monteert omdat schijven dan aanlopen.
Bij velgremmen zet je dan remmen iets meer open en rijden maar.

[ Voor 42% gewijzigd door DDX op 16-03-2018 13:31 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
En daarbij ziet het er IMHO vreselijk uit, je voegt 250 gram gewicht toe. En je laat de boel ook veel eerder blokkeren, vooral bij nat wegdek moet je echt oppassen. Daarbij is het onderhoud ook een stuk lastiger zelf te doen voor de thuissleutelaar (ik doel dan op het geklooi met hydraulische olie, bleeden, enz.).

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 16-03-2018 13:30 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DDX schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:27:
[...]

Maar je loopt wel te klooien als je andere wielen monteert omdat schijven dan aanlopen.
Bij velgremmen zet je dan remmen iets meer open en rijden maar.
Shimano staat bekend om de goede speling tussen blokken en schijven. In combinatie met steekassen (= betrouwbare uitlijning), zou het door jou beschreven probleem niet op hoeven treden.

Als je bij beide wielsets dezelfde naven en schijven hebt, is het probleem met steekassen sowieso niet bestaand.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Maar ja, hoe vaak heb je nu precies dezelfde naven....?

Overigens kun je dit probleem ook wel hebben bij velgremmen (het kan zijn dat je blokken niet goed staan uitgelijnd op de remranden).

[ Voor 55% gewijzigd door havana op 16-03-2018 13:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
havana schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:29:
En daarbij ziet het er IMHO vreselijk uit, je voegt 250 gram gewicht toe. En je laat de boel ook veel eerder blokkeren, vooral bij nat wegdek moet je echt oppassen. Daarbij is het onderhoud ook een stuk lastiger zelf te doen voor de thuissleutelaar (ik doel dan op het geklooi met hydraulische olie, bleeden, enz.).
Je weerstand vind ik echter wel opvallend:
  1. Looks zijn inderdaad persoonlijk
  2. UCI heeft al een minimaal gewicht. Fabrikanten gaan daar al gemakkelijk meer dan een halve kilo onder. Extra gewicht is dus geen issue
  3. Door de betere doseerbaarheid zal een schijfrem juist minder snel blokkeren. Ik kan met hydraulische schijfremmen met veel meer gevoel remmen dan met velgremmen.
  4. In de praktijk heb ik geen omkijken naar hydraulische schijfremmen. Misschien eens in de 3 jaar olie verversen. Mijn schijfremmen doen het altijd, heb in het verleden meer geklooid met velgremmen.
Maar hé, je hoeft niet met schijfremmen te rijden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 16-03-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DDX schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:27:
[...]

Vergis je niet in effect van voordeel van groot peleton, gemiddelde vermogen is maar 225W over 4 uur.
Ok niet elke amateur komt daar aan, maar ik trap dit wel tijdens ritjes die ik maak maar kom dan niet aan 40km/u gemiddeld.
Oh nee dat effect is volkomen duidelijk geworden toen ik vorig jaar lid ben geworden van de lokale fietsclub. Ritten met 34 km/h gemiddeld die minder moeite kosten(incl kopwerk) dan een rit met 30 km/h gemiddeld alleen. Voor mij ook een reden om een georganiseerde pelotonstocht van 28 km/h gemiddeld sowieso links te laten liggen. Nog even los van de mogelijke onkunde van andere deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Joris748 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:41:
[...]

Maar hé, je hoeft niet met schijfremmen te rijden ;)
Soms mag het niet eens. KNWU verbied het in 2018 nog steeds voor alle wedstrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
tot dat ze wat steekpenningen krijgen van shimano en dan mag het ineens wel

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
Het mag niet, maar als je schijfremmen nodig hebt om een astma aanval te voorkomen mag het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
schijfremmen zijn geweldig qua remmen in het natte weer en misschien op lange afdalingen.

Maar het grote nadeel is het wisselen van wielen een rot karwei is. Het opnieuw afstellen van de schijven is een enorm rot gedoe, zo simpel als het lijkt op de vele youtube filmpjes is het zeker niet.
Ook wanneer je in het natte zand fietst maken mn schijven een enorme bak herrie.

Voor mtb is het inmiddels onmisbaar, maar op de racer kan ik nog prima zonder.

Overigens, de steekassen zijn helemaal niet zon'n verbetering deze zijn alleen nodig voor de lage tolerantie van de schijven. Als je een x een slag in je wiel heb of een gebroken spaak, kan ik normaal gesproken thuis komen omdat je nog wat kan klooien met je snelspanner en je wiel expres scheef kan zetten.
Nu zitten we weer met allerlei verschillende standaards , boost etc? en verschillende assen die weer niet compatible met elkaar zijn.

Ik heb het idee dat de fietsfabrikanten het de consument liefst zo moeilijk mogelijk maken.

[ Voor 37% gewijzigd door jekker op 17-03-2018 09:30 ]

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
jekker schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:11:
schijfremmen zijn geweldig qua remmen in het natte weer en misschien op lange afdalingen.

Maar het grote nadeel is het wisselen van wielen een rot karwei is. Het opnieuw afstellen van de schijven is een enorm rot gedoe, zo simpel als het lijkt op de vele youtube filmpjes is het zeker niet.
Ook wanneer je in het natte zand fietst maken mn schijven een enorme bak herrie.

Voor mtb is het inmiddels onmisbaar, maar op de racer kan ik nog prima zonder.

Overigens, de steekassen zijn helemaal niet zon'n verbetering deze zijn alleen nodig voor de lage tolerantie van de schijven. Als je een x een slag in je wiel heb of een gebroken spaak, kan ik normaal gesproken thuis komen omdat je nog wat kan klooien met je snelspanner en je wiel expres scheef kan zetten.
Nu zitten we weer met allerlei verschillende standaards , boost etc? en verschillende assen die weer niet compatible met elkaar zijn.

Ik heb het idee dat de fietsfabrikanten het de consument liefst zo moeilijk mogelijk maken.
Al die verschillende ‘standaarden’ zijn dan wel weer jammer. Dat mag je de fabrikanten aanrekenen, dat valt inderdaad onder nutteloze innovatie.

Opnieuw afstellen van remmen vind ik niet moeilijk. Over het algemeen is het voldoende om de rem in te knijpen, bouten los en weer vast zetten. Dat is meestal voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:35
Joris748 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:36:
[...]

Opnieuw afstellen van remmen vind ik niet moeilijk. Over het algemeen is het voldoende om de rem in te knijpen, bouten los en weer vast zetten. Dat is meestal voldoende.
Geen ervaring met schijfremmen op de racer (zou het bij een nieuwe gelijk doen trouwens), maar op de mtb wel uiteraard.
Zat eerst een Avid setje onder, dat was aan alle kanten drama, matig remmen, altijd aanlopen, bleeden een ramp. Daarna een shimano xt-setje eronder. Ideaal, goed remmen, altijd vrij lopen, makkelijk af te stellen (vaak nog geen eens nodig), bleeden supermakkelijk etc. Rij nu al een jaar of 3 rond zonder noemenswaardig onderhoud, dus wat mij betreft top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ah, de schijfremmen discussie is ook weer ontdooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

[...]

Al die verschillende ‘standaarden’ zijn dan wel weer jammer. Dat mag je de fabrikanten aanrekenen, dat valt inderdaad onder nutteloze innovatie.

Goede tip! Ik zat altijd te klooien! Na elk transport liepen mijn remmen aan en was ik tijd kwijt aan het afstellen. Maar dit klinkt als een heel makkelijke methode :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Cis schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:56:
[...]

Goede tip! Ik zat altijd te klooien! Na elk transport liepen mijn remmen aan en was ik tijd kwijt aan het afstellen. Maar dit klinkt als een heel makkelijke methode :)
Had je snelspanners of steekassen? Is een bekend probleem met snelspanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
[...]

Bedoel je met je methode schijf of velgremmen? Ik kan namelijk niet helemaal voorstellen hoe je dit precies bedoeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
la_fusion schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:22:
[...]

Bedoel je met je methode schijf of velgremmen? Ik kan namelijk niet helemaal voorstellen hoe je dit precies bedoeld..
Dit gaat over afstellen van schijfremmen, in het bijzonder de uitlijning van de remklauw ten opzichte van de schijf. De bouten die je los moet draaien zijn de bouten waarmee de remklauw op de adapter of frame/vork zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:33
Eerste (p)review van de Canyon Grail met het aparte stuur: YouTube: Canyon Grail CF First Ride Review - Gravel Bike Rides Well & Lo...

Conclusie: Niet echt overtuigd van het nut en paar nadelen ook, maar het dempt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
la_fusion schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:22:
[...]

YouTube: How To Stop Your Disc Brakes Rubbing
Het gaat om het eerste deel van dit filmpje. Bij mij was dit ook voldoende om 1x te doen. Daarna mijn wielen er al meerdere malen afgehaald en toch geen aanlopen meer. Ik heb dan wel steekassen, bij snelspanners zit het wiel waarschijnlijk niet elke keer precies hetzelfde. Dan kan deze methode helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57
Vanochtend zag ik dat er speling op m’n racefietspedaal zit nadat ik terugkwam van een bijna 120km lang ritje. Wie doet zoiets met dit weer, nou deze mafklapper! Na wat onderzoek komt het er op neer dat de bus in mijn crankstel, het schroefdraad zeg maar, los kan bewegen tov de crank. Dus er zit geen pedaal in en het schroefdraad kan bewegen.

Zou dit gerepareerd kunnen worden of woddt het een nieuwe crank? Ik heb 2 bedrijfjes gemaild met of het kan, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

Verder over het fietsen: was koud, heel koud. Bidons uiteindelijk gevuld met slushpuppy. De nieuwe overschoenen die ik had waren zelfs hier niet tegen bestand, al zal dit ook aan mn schoenen en sokken liggen. Voor de volgende winter maar eens op zoek naar echte winterschoenen. Misschien helpen echte wollen sokken ook aardig en ik zal de bodem van mn schoenen eens proberen dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Die winterschoenen werken, maar ik zou even kijken of je ze nu nog kan oppikken in een sale. Ik heb die van mij vorig jaar lente gekocht voor ~120 euro, in de herfst zijn ze aanzienlijk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Zelfs met mn overschoenen neopreen kreeg ik last van koude voeten, zag ik tip van iemand gewoon beetje aluminiumfolie over je sok. Werkte prima.

Dit kan je bv ook op koude ochtenden doen. later op de dag kan je het folie gewoon er even afhalen.
Meestal gebruik ik hiervoor van die neushoesjes maar dit werkt ook prima.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
orange.x schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:18:
Vanochtend zag ik dat er speling op m’n racefietspedaal zit nadat ik terugkwam van een bijna 120km lang ritje. Wie doet zoiets met dit weer, nou deze mafklapper! Na wat onderzoek komt het er op neer dat de bus in mijn crankstel, het schroefdraad zeg maar, los kan bewegen tov de crank. Dus er zit geen pedaal in en het schroefdraad kan bewegen.
Dit had ik vorig jaar ook. Zat niks anders op dan een compleet nieuw crankstel te kopen, gewoon alleen een linker crank was nergens te vinden (Sram Force 22). Kreeg uiteindelijk van Sram via de garantie nog wel gratis een nieuw crankstel (en model van de hogere serie: Sram Red). Ligt hier echter nog steeds ongebruikt, omdat ik toen geen zin had om te wachten op de garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het was best koud vandaag.... toch lekker gefietst. Bewust het bos opgezocht om zo minder last te hebben van de wind. Prima tactiek. Veel kleding aan om warm te blijven, w.o. twee buffs voor het gezicht.

81 km.

Geen koude voeten gehad dankzij winterschoenen + overschoenen + wollen sokken.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 18-03-2018 15:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Hielko schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:20:
[...]

Dit had ik vorig jaar ook. Zat niks anders op dan een compleet nieuw crankstel te kopen, gewoon alleen een linker crank was nergens te vinden (Sram Force 22). Kreeg uiteindelijk van Sram via de garantie nog wel gratis een nieuw crankstel (en model van de hogere serie: Sram Red). Ligt hier echter nog steeds ongebruikt, omdat ik toen geen zin had om te wachten op de garantie...
Ja garantie zal het hier denk ik niet meer zijn, is van 2011 denk ik.

Zou een 11s crankstel kunnen werken met derest 10s? Of is de afstand tussen de 2 crankbladen dermate minder dat de ketting eigenlijk constant er langs schuurt?

Kan me anders niet voorstellen dat een voorderrailleur daar enorm veel last van zal hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 18-03-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
havana schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:21:
Het was best koud vandaag.... toch lekker gefietst. Bewust het bos opgezocht om zo minder last te hebben van de wind. Prima tactiek. Veel kleding aan om warm te blijven, w.o. twee buffs voor het gezicht.

81 km.

Geen koude voeten gehad dankzij winterschoenen + overschoenen + wollen sokken.
Goeie tactiek - uit de wind is het wel redelijk te doen denk ik. Ik vond het te koud en ben lekker gaan Zwiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:49
orange.x schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:34:
[...]

Ja garantie zal het hier denk ik niet meer zijn, is van 2011 denk ik.

Zou een 11s crankstel kunnen werken met derest 10s? Of is de afstand tussen de 2 crankbladen dermate minder dat de ketting eigenlijk constant er langs schuurt?

Kan me anders niet voorstellen dat een voorderrailleur daar enorm veel last van zal hebben.
Je kunt prima 10 en 11 speed combineren. De afstanden zijn niet veranderd alleen de ruimte tussen de tandwielen achter is kleiner geworden waarbij de cassette als geheel dichter bij de spaken van het achterwiel is komen te staan. Ik combineer al tijden een 10 speed cranckset met 11 speed set-up. Andersom zou ook moeten lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:28
Ik ben van plan om een nieuwe fiets te kopen en ga dan van een double naar een compact.
Het voordeel van een compact zie ik wel maar omdat ik hem toch voornamelijk op het plat ga gebruiken vind ik de 34 van de 50/34 wel erg klein.

Zijn er hier mensen die voor een 36/52 hebben gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel 34/50 als 36/52 zijn uiteindelijk gewoon compromissen om met één set bladen op zoveel mogelijk terreinen uit de voeten te kunnen. Als je hem toch vooral op het plat gaat gebruiken heb je ook niks aan een 36, dan kun je beter gewoon voor 39/53 gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Yohost! schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:48:
Ik ben van plan om een nieuwe fiets te kopen en ga dan van een double naar een compact.
Het voordeel van een compact zie ik wel maar omdat ik hem toch voornamelijk op het plat ga gebruiken vind ik de 34 van de 50/34 wel erg klein.

Zijn er hier mensen die voor een 36/52 hebben gekozen?
En compact is voor elke amateur meer dan voldoende. Met de juiste cassette en je 50 buitenblad kom je op het vlakke prima vooruit en zijn de meeste heuveltjes geen enkel probleem.
Houd je de 34 over voor echte werk als je eens op pad gaat richting Limburg, Eiffel of Alpen.

Als je echt een dik vermogen trapt is het misschien leuk om er een 53-36 op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:39:
Zowel 34/50 als 36/52 zijn uiteindelijk gewoon compromissen om met één set bladen op zoveel mogelijk terreinen uit de voeten te kunnen. Als je hem toch vooral op het plat gaat gebruiken heb je ook niks aan een 36, dan kun je beter gewoon voor 39/53 gaan.
Dat is ook zoals ik het dus zie.
Maar ik vind het dan zo vreemd dat vrijwel alle racefietsen standaard compact hebben :?
Ik kom van een 9sp en ga dan naar 11sp, dat in combinatie met een 39 voor moet genoeg zijn.
Eventueel dan alleen nog casette wisselen wanneer je de bergen in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racefietsen hebben standaard vaak een compact of semi compact omdat Nederland niet de enige markt is waar ze verkocht worden. Nederland is extreem plat en daarom hebben wij niet zo'n boodschap aan (semi) compacts, maar voor de meeste buitenlandse kopers is het wel logisch.

En zoals al hierboven al is gezegd: met 50-34 en 11-28 kun je ook in de polder prima uit de voeten, je rijdt gewoon 90% van de tijd op het buitenblad.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Als heb gewend bent met een hoge trapfrequentie te fietsen is een compact bijna altijd de betere keuze.

Heb een jaartje of 8 geleden met een dubbel gefietst, maar toen trainde ik nog 12-15 uur in de week. Toen kon ik die goed rond krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ik heb een 50-34 met een 12-25 cassette voor in Nederland. Als ik naar het buitenland ga gaat er een 11-28 of 11-32 op.

Het enige moment dat ik een groter buitenblad mis is in de afdaling boven de 60km per uur, dan trap ik in het luchtledige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
ik heb een 52-36 en een 50-34
De combi 52-36 bevalt me zeer goed in de bergen maar ook op het vlakke.
cassette 11-32 in de bergen. Met deze combi wissel ik veel minder tussen me grote en het kleine blad.
cassette 11-25 in Nederland

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik rij met 50-34 en 11-28 cassette. Ik rijd inderdaad op vlak of lichte beklimmingen gewoon in het buitenblad. Kettinglijn is meer dan prima. Een zwaarder verzet dan 50 hoef ik ook niet. En de 34 is fijn voor de steile klimmen zoals romdom Tecklenburg of in mindere mate op de Holterberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
jekker schreef op maandag 19 maart 2018 @ 07:32:
De combi 52-36 bevalt me zeer goed in de bergen maar ook op het vlakke.
cassette 11-32 in de bergen. Met deze combi wissel ik veel minder tussen me grote en het kleine blad.
cassette 11-25 in Nederland
Dit probeer ik ook dit jaar, vorig jaar had ik de 11-28 ipv de 11-25.

Voordeel van de 11-28 vind ik, dat ik daar ook in Limburg gewoon mee kan rijden, met de 11-25 nog niet geprobeerd (mentaal dingetje).

[ Voor 23% gewijzigd door joint_me op 19-03-2018 09:20 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
joint_me schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Dit probeer ik ook dit jaar, vorig jaar had ik de 11-28 ipv de 11-25.

Voordeel van de 11-28 vind ik, dat ik daar ook in Limburg gewoon mee kan rijden, met de 11-25 nog niet geprobeerd (mentaal dingetje).
Het hangt niet alleen van mentaal af maar ook gewoon hoe licht je bent en of hoe sterk. Ik rij sinds afgelopen jaar met een 50-36 en een 12-23 cassette (10s) en kom eigenlijk overal wel naar boven met mijn op het hoogtepunt 82-83kg. Nu wat zwaarder want winter. Maar als je naar 11s kan gaan kan je inderdaad achter ook een 12-28 nemen en met een 39 voor kan je in theorie zelfs lichter trappen.

Had afgelopen jaar op de Grand Ballon gewoon nog 1-2 tandjes over. Dus reed met 36/19-21 naar boven.
Het jammer nu alleen is dat ik waarschijnlijk een andere crank moet fixen. Dat moet of een 2e hands worden want heb nog nieuwe kettingbladen liggen die ik wilde gaan gebruiken maar dat is 50/36. Of ik moet die verkopen en een beetje bijleggen voor een 53/39. Dat ga ik de komende weken maar eens bepalen.

Voor de doorsnee gebruiker is 50/34 in principe een prima verzetje. Ik zou alleen achter een cassette nemen vanaf 12 ipv 11. Die 11 gebruik je zelden tot nooit, de 12 al niet eens. Vandaar mijn keus voor een 12-23 omdat je dan de minst grote sprongen maakt wat ik altijd wel prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
Ik heb 1 fiets met 52/36 en 11-25
en 1 met 50/34 en 11-30

De laatste fiets veel prettiger in Nederland naar mijn idee, ik kan veel langer op 50 blad blijven.
En heb daar synchroshift aanstaan. (di2 die automatisch voor schakelt)
bij de 52/36 zit ik veel vaker van voorblad te wisselen, maar misschien komt dit ook deels door kleiner bereik van cassette.
Maar ik denk dat ik als ik bladen moet vervangen toch weer naar 53/39 op deze fiets ga. (had ik voorheen altijd)
Waarbij je dan weer langer op de 39 kan fietsen, de 36 kan ik maar amper gebruiken of je moet al weer terug naar de 53.

Op de gravelbike heb ik een 42 (icm 11-36 cassette) en dat bevalt ook perfect.
Alleen zaterdag wind mee kwam ik net ff te kort, 52km/u is dan wel beetje de max die je kan trappen.

[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 19-03-2018 10:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Merk inderdaad bij de 50/36 dat er ook een overlap ontstaat.

Maar een 39/25 is qua verzet bijna gelijk aan een 36/23. Dus als ik overstap naar een 53/39 dan is een cassette met een 25 voor mij al voldoende om te voldoen aan in ieder geval het lichtste verzet wat ik nu heb. Keuzes keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
orange.x schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:59:
[...]

Het hangt niet alleen van mentaal af maar ook gewoon hoe licht je bent en of hoe sterk. Ik rij sinds afgelopen jaar met een 50-36 en een 12-23 cassette (10s) en kom eigenlijk overal wel naar boven met mijn op het hoogtepunt 82-83kg. Nu wat zwaarder want winter. Maar als je naar 11s kan gaan kan je inderdaad achter ook een 12-28 nemen en met een 39 voor kan je in theorie zelfs lichter trappen.

Had afgelopen jaar op de Grand Ballon gewoon nog 1-2 tandjes over. Dus reed met 36/19-21 naar boven.
Het jammer nu alleen is dat ik waarschijnlijk een andere crank moet fixen. Dat moet of een 2e hands worden want heb nog nieuwe kettingbladen liggen die ik wilde gaan gebruiken maar dat is 50/36. Of ik moet die verkopen en een beetje bijleggen voor een 53/39. Dat ga ik de komende weken maar eens bepalen.

Voor de doorsnee gebruiker is 50/34 in principe een prima verzetje. Ik zou alleen achter een cassette nemen vanaf 12 ipv 11. Die 11 gebruik je zelden tot nooit, de 12 al niet eens. Vandaar mijn keus voor een 12-23 omdat je dan de minst grote sprongen maakt wat ik altijd wel prettig vind.
Met wat voor trapfrequente rijd je?

Te zware verzetten zijn niet per definitie goed voor de knieën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohost!
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:47:
Racefietsen hebben standaard vaak een compact of semi compact omdat Nederland niet de enige markt is waar ze verkocht worden. Nederland is extreem plat en daarom hebben wij niet zo'n boodschap aan (semi) compacts, maar voor de meeste buitenlandse kopers is het wel logisch.
Duidelijk!
En zoals al hierboven al is gezegd: met 50-34 en 11-28 kun je ook in de polder prima uit de voeten, je rijdt gewoon 90% van de tijd op het buitenblad.
Ik heb deze configuratie even ingevoerd:
http://ritzelrechner.de/?...=2135&TF=97&SL=2.6&UN=KMH
Ik zie daar alleen wel een groot gat onstaan tussen 36.5 en 41.4 km/h :|

Ik vind voor mij persoonlijk dan een 53-39 met 11-25 een veel mooier verloop hebben. :)
http://ritzelrechner.de/?...=2135&TF=97&SL=2.6&UN=KMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Joris748 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Met wat voor trapfrequente rijd je?

Te zware verzetten zijn niet per definitie goed voor de knieën.
Klopt, met koud weer merk ik dat wel als ik te zwaar fiets inderdaad. Afgelopen zondag was het 87 met 28gem (niet bijster snel vanwege die wind).
Het beklimmen van bijv de Grand Ballon ging met een 74gem cad en 16,4km/h gem hr 176.
De Petit Ballon erna was lagere cad, 65, maar was ook veel rustiger (grotendeels met de groep) gereden 13,3km/h en 154hr gem.
Planche des Belles Filles de dag erna ging met 56gem cad 11,7km/h en 161hr. Die is wat steiler ook en zat ik denk ik wel op de 36/23. Dat was dag 3 in de vogezen en ondanks dat ik overal wel goed naar boven kon fietsen nog kwam de hr niet echt meer omhoog. Dat zegt niets over de inspanning want dat was minstens zo taai als de GB zeg maar qua inspanningsgevoel :) Maar ik heb er eigenlijk bij zomerse omstandigheden nooit last van.

In februari een fondo gereden en in Amersfoort een klim op het buitenblad gedaan, langzaam tempo, maar dat was dus niet zo heel handig. Afgelopen zondag over de heuvelrug 120km in totaal gereden met een veel koudere dag dan die in februari en nauwelijks last doordat ik de hele rit dus in een lekker tempo gereden heb.

[ Voor 9% gewijzigd door orange.x op 19-03-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Oh dat zou mij echt de das omdoen, zo'n lage cadans. Ik moet echt boven de 85 en liefst 90 blijven bij zo'n lange klim. Maar goed, grappig hoe een ieder zijn eigen voorkeuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Noxa schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:37:
Oh dat zou mij echt de das omdoen, zo'n lage cadans. Ik moet echt boven de 85 en liefst 90 blijven bij zo'n lange klim. Maar goed, grappig hoe een ieder zijn eigen voorkeuren heeft.
Maar jij bent dan ook "licht" of valt dat ook nog wel mee? Ik heb eigenlijk heuvelop alleen een vrij hoge cadans als ik een klimmetje sprint om een PR te rijden bijvoorbeeld. Voor de echt lange klims kom ik eigenlijk nooit aan de 90 of soms dus al niet aan de 80. Voor mij is 90 veel te hoog heuvelop voor lange tijd, maar denk ook niet dat dat met gewicht te maken heeft direct, al zie je volgens mij gemiddeld wel vaker lichte mensen veel lichter (hoge cadans) rijden.

Komt misschien doordat ik vroeger een stuk zwaarder was, rond de 100, en dan ben je door je gewicht al sneller genoodzaakt om langzamer te rijden en dus lagere cadans :) Vlak ligt voor mij het prettigs zo rond de 90 of iets erboven. Heuvelop ligt dat in ieder geval lager. Toen ik de Grand Ballon opreed had ik in ieder geval een goede cadans en een goed verzet te pakken wat goed uitpakte in ieder geval :) Van de tijd in 2015, 1:06:18 heb ik in 2017 bijna 10minuten afgereden met 56:54. Grotendeels gewicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
orange.x schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:48:
[...]

Maar jij bent dan ook "licht" of valt dat ook nog wel mee? Ik heb eigenlijk heuvelop alleen een vrij hoge cadans als ik een klimmetje sprint om een PR te rijden bijvoorbeeld. Voor de echt lange klims kom ik eigenlijk nooit aan de 90 of soms dus al niet aan de 80. Voor mij is 90 veel te hoog heuvelop voor lange tijd, maar denk ook niet dat dat met gewicht te maken heeft direct, al zie je volgens mij gemiddeld wel vaker lichte mensen veel lichter (hoge cadans) rijden.

Komt misschien doordat ik vroeger een stuk zwaarder was, rond de 100, en dan ben je door je gewicht al sneller genoodzaakt om langzamer te rijden en dus lagere cadans :) Vlak ligt voor mij het prettigs zo rond de 90 of iets erboven. Heuvelop ligt dat in ieder geval lager. Toen ik de Grand Ballon opreed had ik in ieder geval een goede cadans en een goed verzet te pakken wat goed uitpakte in ieder geval :) Van de tijd in 2015, 1:06:18 heb ik in 2017 bijna 10minuten afgereden met 56:54. Grotendeels gewicht :)
82kg dus dat valt nog wel mee.

Trivio Expert, ook geschikt voor niet-ronde zadelpen? Iemand ervaring hiermee? Ik wil graag zo'n standaard maar mijn zadelpen is min of meer ovaal. Ik vraag me dan ook sterk af of dat een goed idee gaat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Noxa op 19-03-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Hoe ziet je frame eruit? Ik klem hem altijd aan de bovenbuis omdat mijn zadelpen te kort is en dat gaat prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:23
Nieuw speelgoedje opgebouwd :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ppciZNUl.jpg?1

Lekker beetje single speed cruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
la_fusion schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:00:
Hoe ziet je frame eruit? Ik klem hem altijd aan de bovenbuis omdat mijn zadelpen te kort is en dat gaat prima.
Mmm dat kan natuurlijk ook nog.
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.volusion.com/efwyc.gveud/v/vspfiles/photos/Scapin-Kalibra-2.jpg?1506572657 Dit frame (andere kleur). Maar ik weet niet of ik dat vetrouw, die klem op het de bovenbuis van carbon.
Sjoewe schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:07:

[afbeelding]

Partij dikke wielen onder je fixie, leuk project!

[ Voor 24% gewijzigd door Noxa op 19-03-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:13
@Sjoewe Het is wat fout, maar heeft altijd wel iets vets van die hoge wielen icm een ouder frame :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Hoezo nou fout, die vierkante oude velgen, die zijn pas lelijk :P

Het liefste steek ik er nog een keer vintage Vento's onder, helemaal goed voor de troll-look :D

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/8I0AAOSw9qJadBkY/$_75.JPG

Maar goed verwacht ook niet dat ik deze Cosmics er eindeloos onder laat zitten, ze komen van mijn gewone racefiets, maar ze zijn best versleten en ik "vertrouw" ze niet helemaal meer voor de lange groepsritten. Weet nog niet helemaal wat ik ervoor terug ga kopen, liefst weer iets hoogs, maar geen zin om er €1000+ in te steken. Voorlopig laat ik m'n racer maar even op de bombproof roubaix set staan, ook beter tot alle zwangerschaps-partnerkilo' s er weer een beetje af zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Sjoewe schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:07:

[afbeelding]

Nice, is dat zo'n gazelle limited edition frame?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Noxa schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:24:
Mmm dat kan natuurlijk ook nog.
[afbeelding] Dit frame (andere kleur). Maar ik weet niet of ik dat vetrouw, die klem op het de bovenbuis van carbon.
Ik doe dat ook, desnoods doe je er nog even een schone doek tussen. Maar je hebt waarschijnlijk de mogelijkheid om hem of strak te zetten of wat losser. Zelf zet ik hem altijd ietsje losser. Oude handdoek paar keer opgevouwen ertussen en dat gaat prima eigenlijk.

Gisteren via Marktplaats een 2e hands crank opgehaald. Bleek uiteindelijk de verkoper Marc Bouwmeester te zijn :) Professional.

Voor een mooie prijsje over kunnen nemen, bladen zo'n 1800km gelopen:
Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/red.jpg

Heb nog een optie openstaan voor alleen de rechterkant die ik misschien over ga nemen als de prijs gunstig kan zijn. Want nu heb ik dan een 53/39 gekocht en had een 50/34-36 en daarvoor ook nog nieuwe kettingbladen liggen die ik nu dus of verkopen ga met half defect crankstel of ik koop die rechterkant over en verkoop de hele set als goed werkende set :) Kan net wat meer opleveren. Of ik bewaar de spullen voor de volgende winter.

Vanavond en morgen avond even alle winterspullen eraf en nieuwe velgen, cassette, ketting en remblokjes erop zetten. Ben ik voor komend seizoen bijna helemaal klaar. Nog even langs Barneveld om schoenplaatjes goed te laten zetten op mijn nieuwe en ook oude schoenen.

[ Voor 43% gewijzigd door orange.x op 20-03-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
joint_me schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Nice, is dat zo'n gazelle limited edition frame?
Nee, het is een 1983 Gazalle Champion Mondial AA Special Frame, dat was een van de betere modellen destijds en dat is nog steeds te merken, het is echt een super fijn frame om op te rijden.
Natuurlijk heb je echt loei veel BB-flex als je het wegzet ten opzichte van een modern frame, maar tegelijk geeft het wel een heel ontspannen zit.

Lijkt me hilarisch om er nog een keer een complete moderne carbon campa groep op te kwakken als ik een keer iets leuks op MP kan scoren. :D
Pagina: 1 ... 74 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.