Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.457 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Tjebakka schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:41:
[...]

Ik heb Farsports 25c met U-shape velgen en DT Swiss 240s naven. Kan niet anders zeggen dan dat het prima wielen zijn. Dezelfde kwaliteit kun je bij Yoeleo verwachten.
Yoeleo heeft een fietskennis van me en is er ook erg tevreden mee :)

Nog mensen afgelopen weekend op de Bikemotion geweest? Ik was er met vaders en het was wel weer eens leuk maar eigenlijk viel het ons wat tegen.
Ik had begrepen dat het in maart was zodat er meer spullen ook ter plekke gekocht konden worden zo tijdens "het begin van het seizoen". Nou dat viel tegen.
Bij de meeste grote fietsmerken hadden ze gewoon de show stand maar ontbrak al het extra's zoals leuke acties of typische-beurs-dingen (give-aways, wedstrijden, acties, quiz, ect.)

Shimano, Camagnolo en Sram ontbraken helemaal, even als bv. Pinarello, Isaac, Sensa en Bulls had letterlijk 2 racefietsen staan :+

Wel leuk was dat Jan-Jansen Jan-Jansen hadden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2Qx6vabk8DfTkUdezRlTWYJO/full.jpg?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/feuF7z7LjXKNoeQklRbK4bnr/full.jpg?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pqVrh7azHzQuFGuzxV0SRWuD/full.jpg?nohitcount=1
Onthulling van een 'nieuwe retro fiets'

En even leuk gebabbeld bij Garmin en Wahoo maar dat is voor een ander topic.

Wat andere foto's

Niet helemaal mijn ding maar kan de kleur, afwerking en het strakke best waarderen bij deze Trek Madone:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5bk2lHUtOLuSlx7F42gXuvsS/full.jpg?nohitcount=1

En een optie ipv. opvallende sokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rFmhSkMXnyxAeUmJbpmKmH4T/full.jpg?nohitcount=1

of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fXoskHuuR0DNA6sSC7f16Kq1/full.jpg?nohitcount=1

En de "special edition' Tom Dumoulin fiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BLpdbArKhCEDJb78cGJBmfRd/full.jpg?nohitcount=1

Mijn neef had deze maar heeft hem terug gestuurd omdat het een heel ander type TCR is dan die van Tom, andere afmontage en uiteindelijk niets meer dan een roze tintje en een gespoten krabbel van Tom.... :(
Ze hadden ook een Groene- en bolletjes variant :+

[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 05-03-2018 11:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-10 14:05
Gisteren ipv naar de Bikemotion te gaan er voor gekozen lekker te gaan genieten op de fiets van het mooie weer. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:56
@sapphire: Joop Zoetemelk? Dat is Jan Janssen...

Verder zelfde mening over bikemotion. Vondt het een beetje tegenvallen en er miste inderdaad veel grote merken. Blij dat ik vrijdagavond na werk ben gegaan ipv. nog een keer heen en weer naar Utrecht in t weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Even vanuit mijn aanwezigheid als "standhouder": de BikeMotion is nooit bedoeld als verkoopbeurs, daar is de fiets en wandelbeurs voor. Omdat deze tegelijkertijd zijn tegenwoordig hoef je dus niks te missen.

Alleen de communicatie hierover vanuit de organisatie was een draak. Evenals verschil in openingstijden.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Roberttt schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:42:
@sapphire: Joop Zoetemelk? Dat is Jan Janssen...

Verder zelfde mening over bikemotion. Vondt het een beetje tegenvallen en er miste inderdaad veel grote merken. Blij dat ik vrijdagavond na werk ben gegaan ipv. nog een keer heen en weer naar Utrecht in t weekend.
En we zijn lekker wakker 8)7
RZor schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:46:
Even vanuit mijn aanwezigheid als "standhouder": de BikeMotion is nooit bedoeld als verkoopbeurs, daar is de fiets en wandelbeurs voor. Omdat deze tegelijkertijd zijn tegenwoordig hoef je dus niks te missen.

Alleen de communicatie hierover vanuit de organisatie was een draak. Evenals verschil in openingstijden.
Zo communiceerde de organisatie dat vorig jaar anders wel, vandaar dat ik dat vond tegenvallen.

Fiets en wandelbeurs ben ik ook geweest en dat was...euhm...nogal anders. Erg kneuterig maar al helemaal geen verkoop :?

Overigens speelt het misschien ook mee dat alle 2018 modellen ondertussen al rondrijden en er dus voor fietsfabrikanten ook weinig te showen valt zoals een nieuwe collectie.

[ Voor 50% gewijzigd door sapphire op 05-03-2018 11:16 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

sapphire schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:12:
[...]

En we zijn lekker wakker 8)7

[...]

Zo communiceerde de organisatie dat vorig jaar anders wel, vandaar dat ik dat vond tegenvallen.

Fiets en wandelbeurs ben ik ook geweest en dat was...euhm...nogal anders. Erg kneuterig maar al helemaal geen verkoop :?

Overigens speelt het misschien ook mee dat alle 2018 modellen ondertussen al rondrijden en er dus voor fietsfabrikanten ook weinig te showen valt zoals een nieuwe collectie.
F&W was juist veel verkoop te vinden. Wel wat meer geiten wollen sokken ook...
Het is een rare combinatie van deze beurzen maar wel een duidelijke overlap ook

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-10 22:07
Vorige week ontdekte ik tijdens het schoonmaken van mijn nieuwe fiets een bobbeltje op het frame.
bobbel frame

Hebben jullie dit wel eens eerder gezien? Wat kan het zijn? Lucht tussen carbon of in de verflaag?
En 'mag' dit bij een nieuwe fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:00
Cross post van fiets forum :)

Na het verslijten van de standaard giant banden gekozen voor een setje schwalbe one’s. Op papier goede rolweerstand, grip en prima lekbestendig vergeleken met een GP4000s.

Nu heb ik na 972,6 geregistreerde km’s al 4x lek gereden. Waarvan achter 2x met een gat in de band. Eerste gat was nog wel te rijden maar tweede is nu einde band. Vermoedelijk een klein steentje op het midden van de weg met oversteken. Dit heb ik echter nog nooit gehad met de GP4000’s.

De andere twee gevallen waren een steentje wat door het loopvlak naar binnen is gesneaked.

Is schwalbe minder stevig? Of heb ik grandioos veel pech? Nu moet ik wel zeggen dat ik geen lichtgewicht ben, maar ik had iets beter verwacht.

Zit nu te denken om maar GP 4 season of vredestein fortezza senso te halen. Of heeft iemand nog suggesties voor redelijk rollende banden met grip en goede lekbestendigheid?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

NoepZor schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:24:
Is schwalbe minder stevig? Of heb ik grandioos veel pech? Nu moet ik wel zeggen dat ik geen lichtgewicht ben, maar ik had iets beter verwacht.
Mijn record is binnen 25 km een steentje dwars door de zogenaamd stevige laag van de One. Al hou ik het wel een beetje op pech want volgens mijn Garmin heb ik op 1 setje One's 5000km gereden, op een andere set 2400km (niet bijgehouden waarom toen gewisseld, misschien ellende met een wiel wat ik in die tijd heb gehad).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-10 14:05

Zit nu te denken om maar GP 4 season of vredestein fortezza senso te halen. Of heeft iemand nog suggesties voor redelijk rollende banden met grip en goede lekbestendigheid?
Zelf rij ik al een tijdje op Vredestein en ben er al vele kilometers tevreden mee.
In het najaar en winter rij ik op Vredestein Fortezza Senso Xtreme Weather.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SimplySimon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:06:
Vorige week ontdekte ik tijdens het schoonmaken van mijn nieuwe fiets een bobbeltje op het frame.
[afbeelding]

Hebben jullie dit wel eens eerder gezien? Wat kan het zijn? Lucht tussen carbon of in de verflaag?
En 'mag' dit bij een nieuwe fiets?
Is het niet gewoon een "zakker" in de verflaag?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Crazy D schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:43:
[...]

Mijn record is binnen 25 km een steentje dwars door de zogenaamd stevige laag van de One. Al hou ik het wel een beetje op pech want volgens mijn Garmin heb ik op 1 setje One's 5000km gereden, op een andere set 2400km (niet bijgehouden waarom toen gewisseld, misschien ellende met een wiel wat ik in die tijd heb gehad).
Eerste lekke band was in een van de eerste ritjes vorig jaar. Een klein steentje geraakt en direct leeg. Dit jaar 360 km gefietst. 1x lek voor waarbij een steentje in het loopvlak zat. Daarna een keer lek achter waarbij een steentje in het loopvlak zat (leeg uit de schuur gehaald). En dan gister weer een gat in de band door een steentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55

Ik heb anderhalf jaar geleden heel veel ellende gehad met een nieuw set "Continental ultra sport 25mm(44 euro)". Drie keer lek in een week tijd. Dikke pech of een zeer slechte serie.

Maar ondertussen rij ik al meer dan 4372km op een set "Continental grand prix gt 25mm(51 euro)" die
maar niet willen slijten of lek gaan :9~
Zodra ze vierkant zijn of vaak lek gaan rijden swap ik ze voor "Continental Grand-Prix 4000S II 25mm vouwband (67 euro)" die ik vorig jaar al had gekocht voor een fietsvakantie in frankrijk.

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 18:24
Ik heb nu GP 4 Season op mijn fiets zitten en inmiddels al ruim 2000 kilometer op de Tacx mee gefietst en wat kilometers buiten, maar de achterband ziet er nog uit als nieuw..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
M@cer schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:04:
Ik heb nu GP 4 Season op mijn fiets zitten en inmiddels al ruim 2000 kilometer op de Tacx mee gefietst en wat kilometers buiten, maar de achterband ziet er nog uit als nieuw..
Is het niet beter om zo'n blauwe/oude band te gebruiken voor de tacx ritjes ipv de premium GP4 te laten slijten?

[ Voor 4% gewijzigd door Storm-Fox op 06-03-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Als ik zie hoe de band er nog uit ziet vraag ik me dat af.. Verder heb ik geen zin om steeds maar te wisselen als ik binnen of buiten wil fietsen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
M@cer schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:38:
Als ik zie hoe de band er nog uit ziet vraag ik me dat af.. Verder heb ik geen zin om steeds maar te wisselen als ik binnen of buiten wil fietsen..
Ik heb zelf geen tacx, maar ik weet wel dat banden wel degelijk slijten op zo'n ding.
Als je al veel hebt gereden zie je dat de achterband veel meer glimt en dat de rubber
achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, na 6 maanden niet op de fiets gezeten te hebben (uitgezonderd woon-werk) ben ik 2 weken geleden weer voorzichtig begonnen met trainen.

Mijn basis conditie is op dit moment vrij laag, fiets alleen standaard woon-werk wat neerkomt op 7-8km enkele reis

De temperatuur lag 2 weken geleden rond of net onder het vriespunt en na 15-20km kreeg ik kramp in beide kuiten (en na 25km afgehaakt)..
Ik verweet het aan gebrek aan conditie en de kou op dat moment. Na wat rekken/strekken kreeg ik de kramp er wel grotendeels uit, maar de 2-3 dagen naderhand toch wel last van stijve kuiten.

Vorige week was het veels te koud om te fietsen.

Gisteren eind van de middag weer 35km gefietst (temperatuur was 3-5graden), en wederom na 20km lichte krampen in de kuiten.
En vandaag weer het gevoel dat ik een tennisbal in mijn kuit vast heb zitten.

Gemiddeld tempo wat ik fiets is 24-25km/u met een kruissnelheid van 26km/u..

Voorgaande jaren eigenlijk weinig last gehad van kramp, zit nog steeds op dezelfde fiets etc.
Is het gewoon gebrek aan conditie (evt in combinatie met de kou) of moet ik verder zoeken naar een onderliggende oorzaak.

Drinken/voeding is gewoon in orde zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:42:

Voorgaande jaren eigenlijk weinig last gehad van kramp, zit nog steeds op dezelfde fiets etc.
Is het gewoon gebrek aan conditie (evt in combinatie met de kou) of moet ik verder zoeken naar een onderliggende oorzaak.

Die kramp kan velen oorzaken hebben, maar de oorzaak is meestal dat er te lang in een
te zware versnelling (lees stompen) wordt gefietst i.c.m. te weinig drinken 45 minuten voor het fietsen.

Tip: koop een cadansensor en probeer de komende maanden je cadans richting de 100 te krijgen.

Wij hebben net een pittige winter achter de rug met veel sneeuw en regen, maar de komende maanden
kunnen wij veel meer gaan fietsen wat dus weer goed is om onze spieren weer op niveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:27
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:42:
Vraagje, na 6 maanden niet op de fiets gezeten te hebben (uitgezonderd woon-werk) ben ik 2 weken geleden weer voorzichtig begonnen met trainen.

Mijn basis conditie is op dit moment vrij laag, fiets alleen standaard woon-werk wat neerkomt op 7-8km enkele reis

De temperatuur lag 2 weken geleden rond of net onder het vriespunt en na 15-20km kreeg ik kramp in beide kuiten (en na 25km afgehaakt)..
Ik verweet het aan gebrek aan conditie en de kou op dat moment. Na wat rekken/strekken kreeg ik de kramp er wel grotendeels uit, maar de 2-3 dagen naderhand toch wel last van stijve kuiten.

Vorige week was het veels te koud om te fietsen.

Gisteren eind van de middag weer 35km gefietst (temperatuur was 3-5graden), en wederom na 20km lichte krampen in de kuiten.
En vandaag weer het gevoel dat ik een tennisbal in mijn kuit vast heb zitten.

Gemiddeld tempo wat ik fiets is 24-25km/u met een kruissnelheid van 26km/u..

Inderdaad een gebrek aan conditie. Je wilt te snel, te veel.

Heb je een hartslagmeter? Dit soort trainingen kun je in D1 doen, om een basisconditie op te bouwen. Hopelijk kun je er wel tegen dat je door elektrische fietsen wordt ingehaald. :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:54:
[...]

Inderdaad een gebrek aan conditie. Je wilt te snel, te veel.

Heb je een hartslagmeter? Dit soort trainingen kun je in D1 doen, om een basisconditie op te bouwen. Hopelijk kun je er wel tegen dat je door elektrische fietsen wordt ingehaald. :+
Ik wil soms wel teveel ja..
over 75 dagen doe ik mee aan de fietselfstedentocht, dan wil ik "probleemloos" de tocht uitfietsen (235km)
Had liever eerder willen beginnen maar door omstandigheden en de kou van afgelopen 2 weken is de voorbereiding iets uitgesteld.

Maar het is geen wedstrijd, dus het komt wel goed, had alleen wat minder aanloop probleempjes (kramp) verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:58:
[...]

over 75 dagen doe ik mee aan de fietselfstedentocht, dan wil ik "probleemloos" de tocht uitfietsen (235km)
Had liever eerder willen beginnen maar door omstandigheden en de kou van afgelopen 2 weken is de voorbereiding iets uitgesteld.

Maar het is geen wedstrijd, dus het komt wel goed, had alleen wat minder aanloop probleempjes (kramp) verwacht
Dan zou ik je zeker aanraden om met een hartslagmeter te gaan trainen. Investeer in extensieve duurtrainingen met een hoge trapfrequentie. Dan zul je merken dat je lange afstanden gemakkelijker gaat verteren. En geloof me, in het begin heb je het gevoel dat je opnieuw moet leren fietsen.

Duurconditie, duurconditie, duurconditie ...

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:03
En daarnaast kun je op jouw woon-werk verkeer ritten wel wat intensiever fietsen. Die zijn lekker kort en lenen zich daar wel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

wisselwerking schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:37:
En daarnaast kun je op jouw woon-werk verkeer ritten wel wat intensiever fietsen. Die zijn lekker kort en lenen zich daar wel voor.
Ik zou vooral de terugweg met een mooie omweg doen. 8km is net een warming-up, 1 minuut intensief, en cooling down. Of naar huis, en direct omkleden en op de racer stappen (dan is je werk-woonrit je warming up geweest).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:58:
[...]

Kijk dat zijn nog eens ambities. Dat wordt een hoop fietsen de komende tijd. In ieder geval als je niet wilt sterven na 150km fietsen. Investeer vooral veel tijd in het fietsen, geld in een hartslagmeter/cadans sensor en goede kleding. Je zult naast je conditie opkrikken ook je zitvlak moeten trainen op zo'n lange rit.

Is het een idee om eerst eens 100km te fietsen?

[ Voor 3% gewijzigd door Noxa op 06-03-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noxa schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:46:
[...]

Kijk dat zijn nog eens ambities. Dat wordt een hoop fietsen de komende tijd. In ieder geval als je niet wilt sterven na 150km fietsen. Investeer vooral veel tijd in het fietsen, geld in een hartslagmeter/cadans sensor en goede kleding. Je zult naast je conditie opkrikken ook je zitvlak moeten trainen op zo'n lange rit.

Is het een idee om eerst eens 100km te fietsen?
Heb hem afgelopen 2 jaar ook gefietst, dus ik weet wat me te wachten staat.
Heb nog 10 weken, en dat zal ook wel genoeg zijn.

Grof schema
week 1-4 40-50km fietsen 2x per week
week 5-8 50-60km fietsen 2x per week (werken aan kruissnelheid verhogen naar 27km/u) en 1x per week langere tocht (uitbouwen tot 100km)
week 9-10 1x per week 50-60km en 1x in het weekend een tocht 120-130km.

Vorig jaar was mijn schema 14-15 weken, nu moet het in 10 weken gebeuren, Niet onhaalbaar, maar wel uitdagend.

Vorige 2x heb ik hem uitgefietst onder de 12 uur (incl rust (10,5 excl rust)), streven om dat dit jaar ook te halen.
Het is een tourtocht, geen wedstrijd, dus je kunt gewoon lekker je tempo fietsen en je rustmomentjes pakken. En als ik een half uur of een uur langer erover doe is het ook geen probleem.
Grootste uitdaging is niet zozeer de afstand, maar de tijd op het zadel.. je zit zo 10-11 uur in het zadel.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Als je de gemiddelde fiets ziet waar de elfstedentocht wordt gefietst is zou het voor iedereen op een racefiets een makkie moeten zijn.. Vergeet niet dat de gemiddelde snelheid in principe niet boven de 25 uit mag komen..

Als fanatieke fietser leuk om eens een keer te fietsen en mee te maken, maar daarna nooit meer >:)

[ Voor 18% gewijzigd door M@cer op 06-03-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@cer schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:13:
Als je de gemiddelde fiets ziet waar de elfstedentocht wordt gefietst is zou het voor iedereen op een racefiets een makkie moeten zijn.. Vergeet niet dat de gemiddelde snelheid in principe niet boven de 25 uit mag komen..
90% zit gewoon op een racefiets..
Gemiddelde snelheid haal je toch nooit, of je moet in de eerste 3-4 startgroepen zitten en lekker kunnen knallen.

Je wordt bij de stempelposten al gauw enkele minuten opgehouden, en daarnaast af en toe een rust momentje om wat te eten/drinken haalt je snelheid ook naar beneden.

Mijn kruissnelheid lag afgelopen 2 jaar op 27-29km/u, gemiddelde snelheid net 22km/u door alle op onthoud en rustmomentjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
In het jaar dat ik hem fietste waren het anders heel veel normale (of vreemd uitgedoste) fietsen of oude mannen met dikke buiken op flink oude fietsen.. Was ook de enige keer dat ik het niet zo erg vond dat het niet zo heel goed weer was, we hoefden toen niet te wachten bij de stempelposten tot we weer verder mochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Ondanks dat ik de afgelopen maanden flink heb kunnen fietsen trek ik het echt niet om meer dan 10 uur
op het zadel door te brengen.

Ik hoop deze maand wel een rondje markermeer (160km) te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Volgens mij is de dijk toch dicht voor fietsverkeer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@cer schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:20:
In het jaar dat ik hem fietste waren het anders heel veel normale (of vreemd uitgedoste) fietsen of oude mannen met dikke buiken op flink oude fietsen.. Was ook de enige keer dat ik het niet zo erg vond dat het niet zo heel goed weer was, we hoefden toen niet te wachten bij de stempelposten tot we weer verder mochten.
Die heb je nog steeds wel, maar de meesten pakken toch wel de racer.
Ik ben tot op heden telkens pas na 6 uur gestart (tussen 6 en half 7), en dan heb je 5-7 duizend man voor je.. Dat merk je wel bij de stempelposten (wachtrijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Ah goed om te weten dat ik pas in (juli - augustus) het meer over kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:18
sapphire schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:08:
[...]

Nog mensen afgelopen weekend op de Bikemotion geweest? Ik was er met vaders en het was wel weer eens leuk maar eigenlijk viel het ons wat tegen.
Ik had begrepen dat het in maart was zodat er meer spullen ook ter plekke gekocht konden worden zo tijdens "het begin van het seizoen". Nou dat viel tegen.
Het was in maart omdat het (dichter bij) het begin van het wielerseizoen is, en dat is volgens de organisatoren wanneer de consument zich wil oriënteren en de fabrikanten hun materiaal voor het nieuwe seizoen kunnen tonen. Het is alleen jammer voor indoor-trainer bedrijven zoals Tacx, Elite etc., hun seizoen eindigt nu eigenlijk. Desalniettemin vind ik dit een logische, betere datum.

Ik liep de Rose X-Lite 6 tegen het lijf, terwijl ik eigenlijk voor de nieuwe Specialized Tarmac kwam. De Tarmac viel mij ietwat tegen, net als de mensen op de Specialized stand, die minder van de fiets af wisten dan ik. Een standmedewerker vroeg zelfs aan een ander waar op de stand de Venge stond. :F Overigens was de Rose stand ook niet top; ik heb geen medewerker van ze gezien, maar de fiets was mooi. De mooiste fiets (maar mij te zwaar denk ik) vond ik de Apex Flare.

Wat me het meeste opviel is dat de kleinere merken kundiger personeel hadden rondlopen dan de grote merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Roet schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:26:
[...]

Het was in maart omdat het (dichter bij) het begin van het wielerseizoen is, en dat is volgens de organisatoren wanneer de consument zich wil oriënteren en de fabrikanten hun materiaal voor het nieuwe seizoen kunnen tonen. Het is alleen jammer voor indoor-trainer bedrijven zoals Tacx, Elite etc., hun seizoen eindigt nu eigenlijk. Desalniettemin vind ik dit een logische, betere datum.

Ik liep de Rose X-Lite 6 tegen het lijf, terwijl ik eigenlijk voor de nieuwe Specialized Tarmac kwam. De Tarmac viel mij ietwat tegen, net als de mensen op de Specialized stand, die minder van de fiets af wisten dan ik. Een standmedewerker vroeg zelfs aan een ander waar op de stand de Venge stond. :F Overigens was de Rose stand ook niet top; ik heb geen medewerker van ze gezien, maar de fiets was mooi. De mooiste fiets (maar mij te zwaar denk ik) vond ik de Apex Flare.

Wat me het meeste opviel is dat de kleinere merken kundiger personeel hadden rondlopen dan de grote merken.
Ligt er altijd heel erg aan welke stand, Wahoo en Garmin wisten echt veel over hun producten :) Giant ook.
De Venge kon ik ook zo snel niet vinden op de Specialized stand, wel meerdere Tarmacs.

Was zelf onder de indruk van die Trek Madone en de Giant Propel disc, echt super strak!

Avond edit:

Machtig net na het eten even nog een rondje gedaan (voldeed aan de criteria; tijd en droog :+ ) en ging best lekker tot ik Scheveningen in reed. Opeens veel kouder, en ik rij de duinen in en *bam* dikke mist. Zag geen hand meer voor ogen dus de eerste afslag de duinen uit richting Wassenaar en dan ontdekken dat ze de weg daar flink veranderd hebben...... Pffff :+

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 06-03-2018 22:02 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ik zou graag gebruik maken van de expertise die in dit topic zit voor twee zaken:

1) Mijn handschoentjes (zonder vingertoppen) zijn kapot en ik moet dus nieuwe hebben. Nu heb ik vaak dat ik na 15-20km doffe/tintelende vingers krijg. Waarschijnlijk steun ik dus te veel op een zenuw, ondanks dat ik regelmatig overpak. Is een handschoen met een dikke gellaag aan de binnenkant hiervoor een goede oplossing? Welke kunnen jullie mij aanraden?

2) Ik heb jaren op de hybride gefietst waarbij ik los met mijn sportschoenen op de trappers stond. Nu heb ik sinds november een racefiets en klikschoenen. Ik had gedacht dat dit een verbetering zou zijn omdat ik ook energie zou kunnen halen uit de opgaande beweging maar dat lijkt behoorlijk tegen te vallen. Misschien omdat ik het niet gewend ben en dus nog steeds met mijn 'oude' techniek fiets, misschien omdat ik bijna geen enkelflex heb tijdens het fietsen (voeten staan steeds nagenoeg in 90 graden). Heeft het meerwaarde om mezelf aan te leren dat ik mijn enkel ga flexen of zit daar weinig efficientie in? En hoe kan ik dat het beste aanpakken, na bijna 40 jaar op dezelfde manier gefietst te hebben?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
coelho schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:26:
Ik zou graag gebruik maken van de expertise die in dit topic zit voor twee zaken:

1) Mijn handschoentjes (zonder vingertoppen) zijn kapot en ik moet dus nieuwe hebben. Nu heb ik vaak dat ik na 15-20km doffe/tintelende vingers krijg. Waarschijnlijk steun ik dus te veel op een zenuw, ondanks dat ik regelmatig overpak. Is een handschoen met een dikke gellaag aan de binnenkant hiervoor een goede oplossing? Welke kunnen jullie mij aanraden?
Ik heb goede ervaringen met Specialized Body Geometry handschoenen. Die hebben een gelkussen uit twee delen die de carpale tunnel ontziet.
2) Ik heb jaren op de hybride gefietst waarbij ik los met mijn sportschoenen op de trappers stond. Nu heb ik sinds november een racefiets en klikschoenen. Ik had gedacht dat dit een verbetering zou zijn omdat ik ook energie zou kunnen halen uit de opgaande beweging maar dat lijkt behoorlijk tegen te vallen. Misschien omdat ik het niet gewend ben en dus nog steeds met mijn 'oude' techniek fiets, misschien omdat ik bijna geen enkelflex heb tijdens het fietsen (voeten staan steeds nagenoeg in 90 graden). Heeft het meerwaarde om mezelf aan te leren dat ik mijn enkel ga flexen of zit daar weinig efficientie in? En hoe kan ik dat het beste aanpakken, na bijna 40 jaar op dezelfde manier gefietst te hebben?
Bij een mooie trapbeweging hoort het flexen van je enkel. Daar haal je heel veel efficiëntie uit. Moeilijk uit te leggen, maar het komt erop neer dat je bij de beweging naar beneden je hak naar beneden drukt en bij de beweging naar boven je hak naar boven trekt (met allerlei fases daartussen).

YouTube: na afstelling van mijn racefiets

In dit filmpje kun het vrij goed zien. Al zou hij zijn hak nog wat verder door mogen drukken bij het naar beneden bewegen van de trapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

1) Is je houding op de fiets wel goed? Staat je zadel niet te hoog? Heb je ook wel eens zonder handschoentjes gefietst?
2) Ik fiets af en toe stukjes waarbij ik alleen maar aan m'n trappers trék. Als je daar eens mee begint krijg je al snel meer gevoel daarin, hoe dat werkt. Dat kun je dan gaan combineren met duwen/trekken. Voornamelijk na stilstand en in sprintjes duw en trek ik heel bewust aan mijn pedalen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:47
Tjebakka schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:46:
[...]

1) Is je houding op de fiets wel goed? Staat je zadel niet te hoog? Heb je ook wel eens zonder handschoentjes gefietst?
Dit wilde ik in eerste instantie ook al voorstellen. Zelf nooit met handschoenen gefietst(behalve in de winter) en eigenlijk nog nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik heb nog nooit zonder handschoentjes gefietst. Had juist het idee dat het daar nog slechter van zou worden omdat er dan helemaal geen bescherming tussen zit. Ik denk dat mijn fiets goed afgesteld staat. Heb het laten doen door een fietsenmaker die gespecialiseerd is in racefietsen en ook als mecanicien in de semi-prof wielerwereld gewerkt heeft.

Ik ga eens proberen om bewust aan mijn trappers te trekken. Ik ben van nature niet de meest flexibele persoon en merkte gisteren op de Tacx dat ik zelfs met volle bewustzijn niet in staat was om een mooie en vloeiende enkelbeweging te maken. De theorie ken ik, maar om het in de praktijk te brengen viel zwaar tegen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@coelho Zou het kunnen dat de gelhandschoentjes juist het probleem zijn.

Ik had toen ik begon met wielrennen last van een slapend kruis en tintelende vinger. En je raad het misschien ik had een gel zadel want dat zat lekker zacht en gel handschoentjes want lekker comfortabel.
De harde delen van je hand, botjes, kunnen wegzakken in de gel en die gel kan zenuwen afknellen waardoor je een dof/tintelend/slapend gevoel kunt krijgen.
Ik rijd nu al 4 jaar het handschoenen zonder padding of hele dunne schuimpadding en dat werkt het lekkerst.
Klinkt tegenstrijdig maar waar heb je bescherming tegen nodig? Wellicht waard om een te proberen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
sapphire schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:39:
@coelho Zou het kunnen dat de gelhandschoentjes juist het probleem zijn.

Ik had toen ik begon met wielrennen last van een slapend kruis en tintelende vinger. En je raad het misschien ik had een gel zadel want dat zat lekker zacht en gel handschoentjes want lekker comfortabel.
De harde delen van je hand, botjes, kunnen wegzakken in de gel en die gel kan zenuwen afknellen waardoor je een dof/tintelend/slapend gevoel kunt krijgen.
Ik rijd nu al 4 jaar het handschoenen zonder padding of hele dunne schuimpadding en dat werkt het lekkerst.
Klinkt tegenstrijdig maar waar heb je bescherming tegen nodig? Wellicht waard om een te proberen :)
Zonder handschoenen is sneller te testen dan met nieuwe :)
Op dit moment heb ik vrij dunne handschoenen. Er zit wel iets van een kussen op (geen gel), maar dat is in de loop der tijd aardig versleten in de wasmachine. Maar eerst eens een paar ritten zonder handschoenen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
Ik rij afgezien van de winter ook zonder handschoenen.
Mocht het toch niet lekker aanvoelen, dan zou je eens kunnen kijken naar een beter stuurlint zoals
de Lizard Skin DSP 2.5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Storm-Fox schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:55:
[...]

Ik heb anderhalf jaar geleden heel veel ellende gehad met een nieuw set "Continental ultra sport 25mm(44 euro)". Drie keer lek in een week tijd. Dikke pech of een zeer slechte serie.
Ultra sport heb ik ook gehad. Zijn goedkope banden met nauwelijks lekbescherming.
Maar ondertussen rij ik al meer dan 4372km op een set "Continental grand prix gt 25mm(51 euro)" die
maar niet willen slijten of lek gaan :9~ -knip-
2x Grand Prix GT 25mm besteld. Is me vrij onduidelijk wat nu het precieze verschil is met de normale Grand Prix, schijnen wel comfortabeler te zijn. GP4000S II en GP4S zijn stukje duurder voor iets minder rolweerstand of iets betere leklaag.

Ik had juist ook de Schwalbe One gekocht omdat dat de GP4000s van Schwalbe zou zijn, voor een vriendelijkere prijs dan de GP4000s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
NoepZor schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:10:
[...]

2x Grand Prix GT 25mm besteld. Is me vrij onduidelijk wat nu het precieze verschil is met de normale Grand Prix, schijnen wel comfortabeler te zijn. GP4000S II en GP4S zijn stukje duurder voor iets minder rolweerstand of iets betere leklaag.

Ik had juist ook de Schwalbe One gekocht omdat dat de GP4000s van Schwalbe zou zijn, voor een vriendelijkere prijs dan de GP4000s.
De GP4000SII zijn maar 8 euro per band duurder dan de Grand Prix GT's, maar ik kan nog
niet goed oordelen of ze merkbaar beter zijn aangezien ik alleen een maandje met de GP4000's heb gereden.

Het is net als met nieuwe hardloopschoenen die altijd veel fijner aanvoelen vergeleken met je afgetrapte paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ach ik probeer eens wat goedkopere banden uit. Op mijn vorige fiets altijd met het eerste type GP4000s gereden naar volle tevredenheid. Bij de nieuwe eerst op de standaard Giant P-SL1 banden en vervolgens op de Schwalbe One. Maar die gaan er dus weer af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik rij ook zonder handschoentjes, ik heb sindsdien minder last van tintelingen.

Waar je ook op kan letten is spanning in je nek / schouders, die horen ontspannen te zijn, je handen losjes op het stuur. Je kan voorkomen dat je teveel druk op jouw handen gaat plaatsen door aandacht te besteden aan je core.

Check ook tijdens het fietsen of je niet teveel steunt op je armen en dat je schouders niet in je oren zitten ;)

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik heb eerst Continental Ultra Sport II gehad en die waren in mijn begintijd voor het fietsen op zich prima. De laatste 2 jaar fiets ik op de Continental Grandprix draadband en die voldoet voor mij prima. Ik rijd er weinig lek mee terwijl ik er het hele jaar op fiets (o.a. woon-werk).

Zelf fiets ik wel met handschoentjes. Op de een of andere manier voel ik mij wat naakt zonder handschoenen. Komt misschien ook doordat ik het voor het mountainbiken heel logisch vind om handschoenen aan te hebben. Het beschermd toch net even wat meer de vingers/handen.

Vanmiddag even snel op de racefiets gestapt aangezien ik deze week door omstandigheden geen woon-werk kilometers kan maken. Wat een weertje! Uiteindelijk kleine 64km gefietst met een lekker gemiddelde voor deze tijd van het jaar https://www.strava.com/activities/1440830417 Dit soort dagen mogen wel vaker langskomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tijdje terug filmpje gezien waarbij de vraag werd gesteld of je wel netjes "rond" moet trappen (dus duwen, "voeten vegen", omhoog trekken, en weer "voeten vegen"). Conclusie was eigenlijk dat heel veel profs vooral duwen, en dat de rest van de bewegingen best meevallen. Wordt minder gedaan dan dat men verwacht. Sowieso is het lastig om links te trekken en rechts tegelijk te duwen, dus de kans bestaat dat je dan vooral links trekt en niet meer rechts duwt. Terwijl je meer kracht kunt leveren door te duwen dan te trekken. Ik denk wel dat je een mooie ronde trapbeweging moet maken, dus ook dat je enkel wat mee-flext, maar verwacht ook geen wonderen: je gaat niet opeens 10 km harder rijden doordat je ook omhoog trekt (er vanuit gaande dat je tegelijkertijd je andere been echt omlaag duwt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 12:21
@Crazy D Was dat niet een filmpje van GCN laatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hele bestaansreden van een klikpedaal is volgens mij ook niet gelegen in het nut van 'ook kunnen trekken' maar simpelweg in veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
gewoon duwen in z1 tm z3 vanaf zone 4 soepel trekken hierbij gebruik ik ook mn enkels. Vanaf zone 5 en 6 vol trekken(soepel) gewoon maximaal alle spieren gebruiken die je hebt.

Bij alleen duwen kom ik bijna niet in zone 6.
Maar alles valt en staat erbij hoe getrained je bent.

Hier in Spanje heb ik soms klimmetjes tegen de 30% op mtb en racert zonder trek beweging is dit gewoon onmogelijk te doen zonder klikpedalen.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@Verwijderd Is ook de voornaamste reden waarom ik ze heb, eenmaal van je pedaal glijden en landen met je klokkenspel op de bovenbuis en je bent verkocht :P

@jekker Bij zeer steile klimmen, vooral bij mtb kan het kunnen trekken wel helpen om boven te komen ja, je output is dan ook iets constanter waardoor je minder kans hebt op wegslippen met je achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roda_djavulen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:16:
@Verwijderd Is ook de voornaamste reden waarom ik ze heb, eenmaal van je pedaal glijden en landen met je klokkenspel op de bovenbuis en je bent verkocht :P
Voor mij ook. Ik heb trekken nooit als een voordeel gezien, zo fanatiek ben ik niet. Maar ik heb gewoon geen zin om constant te hoeven nadenken of ik mijn voet wel strak genoeg op dat pedaal houd. Het risico op slippen en vallen is gewoon groot. Daarom heb ik mijn vrouw ook vanaf dag één op klikpedalen gezet, ook al vond ze dat doodeng, maar het is gewoon veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jekker schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:13:
Hier in Spanje heb ik soms klimmetjes tegen de 30% op mtb en racert zonder trek beweging is dit gewoon onmogelijk te doen zonder klikpedalen.
Maar in mijn ervaring is het niet zozeer de winst dat je tegelijk duwt en trekt, maar vooral dat je door te trekken net even andere spieren gebruikt, en als je moe wordt, of met een klimmetje van 30%, is dat denk ik vooral de grote winst. Maar goed ik heb geen power meter op beide trappers, en heb ook geen software om de ronddraaiende beweging volledig te monitoren en te meten, dus meten=weten gaat bij mij niet op :)

Op zich trek ik ook wel graag aan de pedalen, voor de afwisseling, en ook een beetje om eens wat te doen te hebben tijdens urenlange ritten :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Bij de ATB merk ik voornamelijk dat het handig is dat je niet van de pedalen af stuitert. En op de race merk ik dat ik in de wat meer explosieve klimmetjes ook de trekbeweging toepas. Maar over het algemeen ben ik, zoals bijna iedereen, met name een duwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

Wat een wind vandaag. 's Ochtends zijwind, W4. Maar vanmiddag ineens W5 (of W6?), vol wind tegen.
Eerste keer dat ik zulk weer meemaak op de racefiets, en dat was even aanpoten! Uiteindelijk gelukkig zonder vallen thuisgekomen met een avg speed van 17,9km/u :+
Wat me opviel:
- t.o.v. een citybike ben ik veel kwetsbaarder met zijwind. Elke windvlaag lag ik bijna in de sloot, te meer omdat ik weinig kan bij"benen" door die klikpedalen
- op een bepaalde plek stond dermate veel wind dat ik niet meer kon fietsen. Hagel, onweer en windstoten. Helaas kon ik ook niet verder lopen door mijn klikschoenen en overschoenen eroverheen (daarop gaan lopen zou ik mijn materiaal kapot maken)
- het stuur vasthouden is enorm lastig met die wind. Je zou zeggen: pak je racestuur zo laag mogelijk vast om aerodynamischer te zijn. Maar tegelijkertijd is het veel moeilijker om recht te blijven fietsen. Bij gebrek aan balans dus toch maar de bovenkant van mijn stuur gepakt

Al met al een beleving vandaag. Maar na 21km was ik compleet doorweekt. Volgende keer ga ik niet meer op de fiets met dit onstuimige weer.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:27

KipCurreh

Nightcrawler

Heren,

iets raars tegengekomen.. Heb een nieuwe voetpomp gekocht en meteen men banden eens op 7 bar gezet om te kijken hoe vlot dit ging..
Ging heel goed, dan maar fiets terug gehangen..

Enkele minuten later plofte de achterband van de velg.. Nu heeft de achterband een andere binnenband (van de decathlon) dan de voorband (onbekend, zat er op toen ik hem kocht)

Ligt dit aan het feit dat de binnenband van de decathlon te klein is ofzo ? Dat ie als hij hard wordt opgepompt de neiging heeft om van de velg te springen ? Of is de velg groter achteraan ofzo ?

Wielen zijn Easton 90EA SL, banden Schwalbe Durano 25..

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Cis schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:14:
Volgende keer ga ik niet meer op de fiets met dit onstuimige weer.
Het ligt niet aan het weer, maar aan je kleding >:)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
KipCurreh schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:22:
Heren,

iets raars tegengekomen.. Heb een nieuwe voetpomp gekocht en meteen men banden eens op 7 bar gezet om te kijken hoe vlot dit ging..
Ging heel goed, dan maar fiets terug gehangen..

Enkele minuten later plofte de achterband van de velg.. Nu heeft de achterband een andere binnenband (van de decathlon) dan de voorband (onbekend, zat er op toen ik hem kocht)

Ligt dit aan het feit dat de binnenband van de decathlon te klein is ofzo ? Dat ie als hij hard wordt opgepompt de neiging heeft om van de velg te springen ? Of is de velg groter achteraan ofzo ?

Wielen zijn Easton 90EA SL, banden Schwalbe Durano 25..
7 bar is nu niet echt veel, sprong hij van de band af of knapte je binnenband?
Ik zou niet geneigd zijn banden van de decathlon te kopen maar ervaring heb ik niet met hun kwaliteit dus ik kan er niet over oordelen.
Ik pomp vaak tot 8,5 en heb dat nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Wceend schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:02:
[...]

7 bar is nu niet echt veel, sprong hij van de band af of knapte je binnenband?
Ik zou niet geneigd zijn banden van de decathlon te kopen maar ervaring heb ik niet met hun kwaliteit dus ik kan er niet over oordelen.
Ik pomp vaak tot 8,5 en heb dat nog nooit meegemaakt.
Heb nog niet in detail kunnen bekijken, maar men buitenband is met een plof een stuk van de velg gesprongen..
Morgen als ik meer tijd heb zal ik het eens bekijken..

Ik vrees ook dat de kwaliteit van deze binnenbanden niet al te hoog is, en heb er nu niet echt vertrouwen in op hogere druk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
KipCurreh schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:00:
[...]

Heb nog niet in detail kunnen bekijken, maar men buitenband is met een plof een stuk van de velg gesprongen..
Morgen als ik meer tijd heb zal ik het eens bekijken..

Ik vrees ook dat de kwaliteit van deze binnenbanden niet al te hoog is, en heb er nu niet echt vertrouwen in op hogere druk..
Hoe oud zijn je velgen? Misschien zijn die versleten?

Een binnenbandje is zo low tech, dat ik me daar geen zorgen over zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:02
@KipCurreh ik heb er niet echt verstand van, maar het lijkt me eerder iets van de buitenband of velg dan de binnenband.. (of de meter op je nieuwe pomp..)
als je een biba zonder iets eromheen oppompt, dan neemt ie enorm in formaat toe, als je dat zien zou je denken dat je alles ermee uit elkaar kan drukken, maar de grap is volgens mij dat de buitenband sterk genoeg is om de biba binnen te houden.
Het kan zijn dat de rand van de buitenband niet helemaal goed in de velg zat, of de buitenband is wat opgerekt, waardoor er meer ruimte is om van de velg te springen (nieuwe banden gaan altijd moelijker op de velg, oude banden makkelijker, de diameter is dan iets groter geworden, ook wordt het materiaal soepeler). Of zoals hierboven, je velg kan ook de oorzaak zijn, mogelijk is je remvlak zo dun geworden dat het randje waar je band in hangt niet recht meer staat.
Of je pomp geeft 7 bar aan, terwijl dit eigenlijk 10+ is.

Kortom een hoop mogelijke verklaringen, maar de biba verdenk ik als laatste.

Hoeveel moeite koste het om de buitenband erop te krijgen?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
@Cis Fiets je nog niet zolang met een racefiets? Wat betreft wind, bij veel windstoten in de beugel gaan zitten (dus stuur laag vasthouden) dan zou je stabieler moeten zijn.
Misschien bij rustig weer ook regelmatig in de beugel vasthouden, dan ben je eraan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:47
Prulleman schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:18:
@KipCurreh ik heb er niet echt verstand van, maar het lijkt me eerder iets van de buitenband of velg dan de binnenband.. (of de meter op je nieuwe pomp..)
als je een biba zonder iets eromheen oppompt, dan neemt ie enorm in formaat toe, als je dat zien zou je denken dat je alles ermee uit elkaar kan drukken, maar de grap is volgens mij dat de buitenband sterk genoeg is om de biba binnen te houden.
Het kan zijn dat de rand van de buitenband niet helemaal goed in de velg zat, of de buitenband is wat opgerekt, waardoor er meer ruimte is om van de velg te springen (nieuwe banden gaan altijd moelijker op de velg, oude banden makkelijker, de diameter is dan iets groter geworden, ook wordt het materiaal soepeler). Of zoals hierboven, je velg kan ook de oorzaak zijn, mogelijk is je remvlak zo dun geworden dat het randje waar je band in hangt niet recht meer staat.

Dit zelf ook al eens meegemaakt, ook bij het vervangen van de biba's. Ook wel eens de dag erna een 'lekke' band. Bleek uiteindelijk een heel klein gaatje te zijn wat pas zijn werk deed bij een hogere bandenspanning. Ook zaken als temperatuur kunnen natuurlijk meespelen.

Ik zou even het eea nakijken op scherpe delen en anders is het 'gewoon' domme pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Joris748 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:06:
[...]

Hoe oud zijn je velgen? Misschien zijn die versleten?

Een binnenbandje is zo low tech, dat ik me daar geen zorgen over zou maken.
Jammer genoeg kan ik dit niet zeggen, heb de fiets vorige zomer 2dehands gekocht..
Is er een manier om dit ergens te zien, buiten hoe moeilijk de buitenband er op gaat ?
Ik ben nog maar een groentje in het hele wielren geheel, dus heb ik er nog niet veel feeling mee
Prulleman schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:18:

Heb ik ook aan zitten denken dat de buitenband miss niet helemaal perfect zat op de velg..
Jammer genoeg kan ik dus niet zeggen hoe oud de velgen zijn..

De buitenband heb ik toch wel wat moeite mee gehad om hem er goed op te krijgen, met de vingers is het eigenlijk bijna niet te doen.. Met lepels lukt het wel vrij vlot, maar opnieuw ik heb hier nog niet veel feeling mee..

De pomp is een gloednieuwe SKS Airworx 10.0.. Deze ga ik voor het moment even uitsluiten als probleem, al kan het altijd natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

Flipmo

OMG !!

KipCurreh schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:54:
[...]

De buitenband heb ik toch wel wat moeite mee gehad om hem er goed op te krijgen, met de vingers is het eigenlijk bijna niet te doen.. Met lepels lukt het wel vrij vlot, maar opnieuw ik heb hier nog niet veel feeling mee..
een binnenband nooit met de lepels erop leggen, dit was ook mijn beginnersfout en zo 2 binnenbanden direct achter elkaar lekgeprikt ;)
buitenband krijg je zonder gereedschap wel op je velg. Klein beetje lucht in je binnenband en je buitenband goed naar binnen drukken (dan krijgt de buitenband wat meer ruimte) en zo druk je hem redelijk makkelijk over het laatste stukje van je velg.

[ Voor 27% gewijzigd door Flipmo op 09-03-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vanmiddag een lekker rondje gefietst. Helaas net niet thuisgekomen met het volgende euvel:

Kaput

Baal er flink van. Fiets is nu net geen 5 jaar oud. Heb al een mail naar de fabrikant gestuurd, maar ik zie het eigenlijk niet zitten om heel lang zonder fiets te zitten...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
SirLenncelot schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:06:
Vanmiddag een lekker rondje gefietst. Helaas net niet thuisgekomen met het volgende euvel:

[afbeelding]

Baal er flink van. Fiets is nu net geen 5 jaar oud. Heb al een mail naar de fabrikant gestuurd, maar ik zie het eigenlijk niet zitten om heel lang zonder fiets te zitten...
Oeh dat ziet er wel vrij gevaarlijk uit trouwens. Heb je de verkopende partij ook benaderd? Dat is in principe de weg die je moet bewandelen. Zei kunnen je dan vertellen of je in aanmerking komt voor garantie via hun dan wel de fabrikant.

Vandaag sinds lange tijd weer eens buiten op pad. Heerlijk! Maar ik heb ook de eerst minkukels gespot die met dit weer in kort-kort rijden. Goede genade, ik moest trappen om de kachel aan te houden en die rijden in hun kort pak.

[ Voor 5% gewijzigd door Noxa op 09-03-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja, daar ga ik morgen ook langs. Kan alleen de bon nergens vinden helaas. Maar eens kijken hoe ver ik kom.

Ik ben overigens niet gevallen, dat is nog eeen geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Squirt lube gebruikers, hoe maken jullie de ketting schoon. Heb het sinds een week er op zitten en ga straks mijn fiets even schoonmaken. Met de olie die ik hiervoor gebruikte maakte ik ook altijd de ketting helemaal schoon. Maar ik begrijp dat dat met Squirt lube niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Gewoon met een doekje afnemen.
En eens in de zoveel tijd een sopje (water met beetje afwasmiddel)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mocht er nog iemand wat kleding zoeken, denk dat iemand nog iets teveel Lotto Jumbo kleding had gekocht voordat de deal afliep :-)

http://www.ibood.com/nl/n...onl-jumbo-fietsshirt.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Haha veel te duur. Nu stond ik niet te springen om persé in teamkleding te gaan rijden, maar ik heb voor €30,96 een setje gescoord met shirt, broek en overschoenen. Volgens mij ook prima kwaliteit voor het geld :P
Storm-Fox schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:55:
[...]
maar niet willen slijten of lek gaan :9~
Ondertussen de GT's gemonteerd. Kostte wel even wat moeite, wel wat stugger dan de Schwalbe One. Maar uiteindelijk gelukt. Eerste ritje eigenlijk best goed bevallen. Niet merkbaar meer rolweerstand en het lijkt alsof de "road buzz" op ruwer asfalt goed wordt gedempt. Voelt vrij smooth en comfortabel aan (voor zover een racefiets dat wordt). De wangdikte en loopvlakdikte voelt ook aardig dik aan, hopelijk lang plezier van met weinig lek :) (fingers crossed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox

[afbeelding]

ah nasty, wellicht kunt je het laten lassen, mits geen carbon.
Na een uitglijder op mijn alu MTB was mijn derailleur-hanger afgebroken van het frame.
Voor een paar tientjes heb ik dit bij een lasbedrijf destijds laten lassen, maar op een derailleur-hanger komen
tijdens het fietsen minder zware krachten te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik werd door een vriend gewezen op de Tour Rides Series en de Gran Fondo Series. Beiden organiseren toertochten in Nederland en volgens mij is het dezelfde organisatie. Toch is me niet duidelijk wat het verschil tussen beide is.

Wat moet ik me voorstellen bij zo'n georganiseerde toertocht? Met duizenden mensen in een peloton, of is het toch vrij goed mogelijk om eigen tempo te rijden? Is het wat, of vooral een commercieel verhaal? Worden de wegen afgezet of rijd je met z'n allen over het fietspad? Als beginnende racefietser ziet het er leuk uit, maar tegelijk heb ik mijn twijfels of ik wel ervaren genoeg ben om in een groep te rijden en of het alleen maar fanatieke gasten zijn die daar aan meedoen. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Volgens mij is dat NL tour rides (achterliggende organisatie, https://www.nltourrides.nl) vrij commercieel ingesteld. Deelname kost 25 euro en ze proberen ook nog shirts te verkopen. Ik ga er van uit dat het een gepijlde route betreft die je op eigen tempo kunt fietsen. Anders wordt het wel een pelotonstocht genoemd.

Wil je voor weinig een uitgezette tocht rijden kijk dan ook zeker eens op de NTFU kalender. Hier staan toertochten op georganiseerd door lokale toerclubs die de inkomsten voor de vereniging gebruiken. Bijkomend voordeel, deelname is meestal "maar" 5-8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
coelho schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:43:
Ik werd door een vriend gewezen op de Tour Rides Series en de Gran Fondo Series. Beiden organiseren toertochten in Nederland en volgens mij is het dezelfde organisatie. Toch is me niet duidelijk wat het verschil tussen beide is.

Wat moet ik me voorstellen bij zo'n georganiseerde toertocht? Met duizenden mensen in een peloton, of is het toch vrij goed mogelijk om eigen tempo te rijden? Is het wat, of vooral een commercieel verhaal? Worden de wegen afgezet of rijd je met z'n allen over het fietspad? Als beginnende racefietser ziet het er leuk uit, maar tegelijk heb ik mijn twijfels of ik wel ervaren genoeg ben om in een groep te rijden en of het alleen maar fanatieke gasten zijn die daar aan meedoen. Ervaringen?
Zo'n georganiseerde tocht is best leuk om te fietsen. Je fietst over de openbare weg en de route is uitgepijlt (bordjes langs de route). Eigenlijk altijd is er ook een GPX route te downloaden voor op je navigatie.

Ik vind het altijd wel gezellig om met wat vrienden zo'n tocht te fietsen. Je komt is op andere leuke plekken en als je wat gelijkgestemden vind kun je samen op fietsen. Dat kan een voordeel zijn (lekker doorpakken) maar ook een nadeel. Men wordt wat overmoedig of fanatiek en daarmee gevaarlijk. In een groep rijden is altijd uitkijken, zeker als beginner.

Of zo'n toch 25 Euro moet kosten...? Vaak zijn die tochten wel echt strak georganiseerd en is wat te happen en te drinken onderweg. Persoonlijk ben ik tevreden met een GPX file, en mijn eigen hapjes en drankjes dus ga ik vooral voor de goedkopere NTFU tochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05
Ik zou ook weg blijven bij die grotere commerciëlere series, met uitzondering van die van sport.be in België (http://proximuscyclingchallenge.be/). Tenzij je erg gesteld bent op allerlei groots vermaak zoals een heel finishdorp met muziek, pils, massage en bewaakte fietsenstalling, hebben de kleinere tochten in Nederland een veel betere prijs kwaliteit verhouding.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:42

Vorig jaar tocht van gefietst, kan prima een eigen tempo rijden, maar je kan ook bij groepen aanhaken als je dat wilt. Bewegwijzering langs de route, dus geen "gedoe" om zelf je route uit te stippelen is wel makkelijk. Echter de keer dat ik een tourtocht reed die door hen georganiseerd was, was de bewegwijzering niet heel lekker en werd onze tocht plots 15km langer ong 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:00

Kluus

Gang is alles

[afbeelding]

Balen, maar eerst afwachten wat de verkoper zegt inderdaad. Ik heb eind vorig jaar ook een garantiegeval gehad (ook besproken in dit topic) en 4 dagen later had ik een nieuw (en beter) frame waarop de verkoper als service alles had omgebouwd.

Het kan dus best meevallen als je geluk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-10 22:07
degroot schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:06:
[...]

Is het niet gewoon een "zakker" in de verflaag?
Wellicht, we zullen het nooit weten. Afbeelding is via FM naar Giant gegaan en ze sturen een nieuw frame op. FM plaatst alle onderdelen over. Goede service van beide!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Kluus @Storm-Fox bedankt voor jullie medeleven. Vervelende is dat we de aankoopbon van de fiets niet meer hebben. Maar goed, eerst proberen zelf te repareren en als dat niet veilig voelt dan maar eens een mooie fiets uit gaan zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:50:
Volgens mij is dat NL tour rides (achterliggende organisatie, https://www.nltourrides.nl) vrij commercieel ingesteld. Deelname kost 25 euro en ze proberen ook nog shirts te verkopen. Ik ga er van uit dat het een gepijlde route betreft die je op eigen tempo kunt fietsen. Anders wordt het wel een pelotonstocht genoemd.

Wil je voor weinig een uitgezette tocht rijden kijk dan ook zeker eens op de NTFU kalender. Hier staan toertochten op georganiseerd door lokale toerclubs die de inkomsten voor de vereniging gebruiken. Bijkomend voordeel, deelname is meestal "maar" 5-8 euro.
Ook een goede kalender

https://vanwaart.home.xs4all.nl/fietskalender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

De routes gaan over het fietspad en bij drukke/gevaarlijke kruisingen staan vaak verkeersregelaars.

Er zijn per afstand die je wilt rijden tijdsvakken waarin je kunt starten (vrij ruim allemaal) en dan gewoon op eigen tempo/je groepje de tocht rijden. Onderweg zijn er een aantal revitalisering-posten waar je wat kunt eten/drinken.

En qua ervaring, ja heel wisselend. Zelf ben ik er niet zo van te spreken, de keren dat ik er één van NLtourrides reed. Vind ze relatief duur, shirts matig qua kwaliteit. Keren dat ik meereed was de organisatie matig, erg druk, chaotisch, slechte bepijling, weinig eten en weinig variatie in wat ze hadden ( 1 post was het drinken gewoon op en hadden ze alleen nog Red Bull 8)7 ).
Vrienden reden het jaar erna dezelfde toch en zeiden dat het goed georganiseerd was, goed uitgepijld, genoeg eten en genoeg te kiezen dus blijkbaar ben ik erg kritisch of leren ze van hun fouten :+

Vorig jaar reed een bekende van me de Kings-ride en vond de route ongelofelijk beroerd en saai, en die man is absoluut niet kritisch ;)

Ow en ze spammen je compleet dood als ze eenmaal je e-mail adres hebben. Gelukkig luisteren ze wel netjes als je je afmeld.

Dus erg wisselend en erg commercieel !

En soms gewoon raar imho, Oktoberfest-ride. Eerst fietsen en daarna bier gaan zitten tanken 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:24:

En soms gewoon raar imho, Oktoberfest-ride. Eerst fietsen en daarna bier gaan zitten tanken 8)7
Beter fietsen en bier drinken dan niet fietsen maar wel bier drinken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noxa
Aha dat ging er dus mis. Ik ging eerst bier tanken en daarna fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Ik zit met een aantal vragen over het vervangen van mijn cassette en/of tandwiel voor.
Heb de zoekfunctie gebruikt en kom er niet wijs uit. Ook al op fiets.nl/forum gekeken maar daar is de zoekfunctie heel raar.

Even wat extra informatie om standaard antwoorden te voorkomen:

Ik ben echt nog een beginner en heb pas c.a 1500km gefietst op een fiets die ik 2e hands heb gekocht. (C.a 500km dit jaar)

Het is een aluminium fiets met mix groep 105 (50-34) Ultegra (12-28) 10 speed. De cassette is een tiagra met 23-25-28. Ik woon in Zuid-Limburg dus de 28 is echt een vereiste.
De 12 gebruik ik niet! Enkel vanaf 13 naar boven.
Ik probeer trouwens de ketting altijd zo recht mogelijk te houden en gebruik de 15-17-19 het meeste.

Ik heb nu het probleem dat bij op schakelen de 17 wordt overgeslagen of niet goed pakt. Bij aanzetten trapt die door.
Schakel ik door en dan weer terug dan pakt die hem wel. Na wat leeswerk kom ik uit op een versleten tandwiel/cassette.
De Shimano tiagra bestaat uit een 4tal onderdelen waarbij 15 tot 28 uit 1 onderdeel bestaat. Dat wordt dus een hele nieuwe cassette bestellen. (Mocht dat het probleem zijn)
Ketting heb ik gemeten met een tool en bedraagt nog geen 0,5.
Tandwiel voor groot mag ook wel vervangen worden. Foto zal ik morgen even posten. Gebeurd ook alleen op het grote blad. (€28 nieuwprijs dus die vervang ik ook gelijk voor het nieuwe seizoen)

Nu heb ik gekeken naar diverse cassettes. En tegenwoordig beginnen ze allemaal met een 11. Ik gebruik de 12 niet eens. Maar wel de 28.
Enigste keus is dan een 11-28 met 21-24-28 op het eind.
(Verschil tussen een 105 en Ultegra ga ik niet merken. Dus ben ik specifiek aan het kijken naar de 105)

Merk ik hierbij veel verschil met de huidige 21-23-25-28?

Een andere vraag is... Lees dat veel mensen zweren op een 16-18 combinatie.
Ideale tandwiel combinatie is per persoon afhankelijk. Ok.. maar waarom zie ik dat tegenwoordig veel terug komen? Terwijl een 15-17 in mijn ogen bijna hetzelfde is.

Kortom veel vragen voor iemand die net pas komt kijken en gaande weg leert.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Waarom kies je niet weer een 10 speed tiagra cassette als je deze nu ook al gebruikt? Deze zijn nl. nog steeds te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ook bij cassettes die uit meerdere delen bestaan is het gebruikelijk om in 1x de hele cassette te vervangen.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken en gewoon weer kiezen wat je nu ook hebt. Tandje meer of minder maakt het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 21:18
Ik ben op zoek naar losse velgen(volledig mat zwart) van 45mm hoogte geschikt voor disc.
Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
@murphylee , als deze combinatie je bevalt zou ik hetzelfde er weer op leggen. En anders voor een 11-32 gaan als beginner in Limburg is dat wel prettig denk ik. Wel even checken dat je een lange kooi derailleur hebt dan.

Nieuwe cassette en ketting kost je in de Tiagra groep 5 tientjes, doe er voor een 10tje nieuwe versnellingskabels bij en je fiets rijd weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Nu het over vertanding gaat, ik heb zelf voor 34/50 en achter 11-32. Nu rijdt ik op de Tacx eigenlijk altijd op de 34 bij 85-90RPM, en dan 34/13 of 34/12. Doe ik er verstandiger aan om 50/18 te gaan rijden die daar ongeveer tussenin zit omdat ik dan meer marge naar boven en onder toe heb, of maakt het in de praktijk weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Groter schakelen vooraan zou iets minder weerstaan geven, omdat je ketting dan minder krappe bochten hoeft te maken bij de achterderailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ervan uitgaande dat je 11-speed hebt, geeft 34x12 en 34x13 bij een 50-34 en 11-32 setup geen fijne kettinglijn.

Als stelregel kun je aanhouden dat je bij voorkeur de drie verst weg gelegen kransjes niet wilt gebruiken: dus, wederom uitgaande van 11-speed Shimano, op een 11-32 niet zwaarder dan 34x14 en niet lichter dan 50x22.

(Ik rijd met dezelfde setup en voor mij is 50x18 juist ideaal: een mooie rechte kettinglijn op mijn favoriete verzet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:58:
Ervan uitgaande dat je 11-speed hebt, geeft 34x12 en 34x13 bij een 50-34 en 11-32 setup geen fijne kettinglijn.

Als stelregel kun je aanhouden dat je bij voorkeur de drie verst weg gelegen kransjes niet wilt gebruiken: dus, wederom uitgaande van 11-speed Shimano, op een 11-32 niet zwaarder dan 34x14 en niet lichter dan 50x22.

(Ik rijd met dezelfde setup en voor mij is 50x18 juist ideaal: een mooie rechte kettinglijn op mijn favoriete verzet.)
Ga je dan uit van de verst weg gelegen kransjes aan beide zijden of slechts aan 1 zijde? Is me niet helemaal duidelijk uit jouw post.

Met andere woorden: buitenblad gebruik je de grootste 3 kransjes niet, binnenblad gebruik je de kleinste 3 kransjes niet (=vuistregel, geen exacte wiskunde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:58:

Je aanname over de cassette is correct, dat had ik erbij kunnen zetten.

De reden dat ik vaak op de 34 blijf plakken zijn de wisselende hellingen in Zwift. Gradaties van +2 tot -2% zijn zeker bij te houden met grofweg 50-14 tot 50-20, maar zodra het steiler wordt dan moet ik terug naar 34. Omdat je met het wisselen van een voorblad nooit 'recht kunt oversteken' zit je vervolgens direct 3 a 4 versnellingen te licht. Kies je er voor om aan het begin van de helling eerst 4 versnellingen groter te gaan rijden voor je naar het kleinste voorblad gaat, dan sta je met een beetje pech geparkeerd en moet je jezelf weer op gang trekken.

Wat dit soort dingen betreft ben ik nog echt zoekende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
coelho schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:15:
[...]
Je aanname over de cassette is correct, dat had ik erbij kunnen zetten.

De reden dat ik vaak op de 34 blijf plakken zijn de wisselende hellingen in Zwift. Gradaties van +2 tot -2% zijn zeker bij te houden met grofweg 50-14 tot 50-20, maar zodra het steiler wordt dan moet ik terug naar 34. Omdat je met het wisselen van een voorblad nooit 'recht kunt oversteken' zit je vervolgens direct 3 a 4 versnellingen te licht. Kies je er voor om aan het begin van de helling eerst 4 versnellingen groter te gaan rijden voor je naar het kleinste voorblad gaat, dan sta je met een beetje pech geparkeerd en moet je jezelf weer op gang trekken.

Wat dit soort dingen betreft ben ik nog echt zoekende...
Dat laatste is niet te vermijden. Ik los het op door bij wisselen van voorblad, meteen daarna ook achter te schakelen. Dus voor lichter, meteen achter 2x zwaarder. Voor zwaarder, achter 2x lichter.

Daarmee vang je de sprong aardig op. Idealiter wil je vermijden dat je in de klim nog voor moet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ben ik nou gek of kan ik nergens meer activiteiten van andere zoeken op Strava?

Ik wil voor komend weekend een route zoeken voor als ik een weekend weg ben maar kan nergens meer activiteiten/routes van andere zoeken :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sapphire schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:09:
ben ik nou gek of kan ik nergens meer activiteiten van andere zoeken op Strava?

Ik wil voor komend weekend een route zoeken voor als ik een weekend weg ben maar kan nergens meer activiteiten/routes van andere zoeken :?
RouteYou.com :)
Hebben ze het niet achter de premium functies of zo gestopt? Ik zie de functie idd ook niet meer.

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 73 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.