Trip report Gran Canaria 2018
Afgelopen weekend ben ik weer terug gekomen van, wat ondertussen een traditie is geworden, een weekje fietsen in de zon in februari. Onze uitvalsbasis voor dit jaar was Maspalomas, en omdat we vorig jaar wat westelijker zaten bij Taurito hebben we dit jaar de kans aangegrepen om wat routes in de oostelijke hoek te
ontdekken.
Dag 1 - Strava (70km - 1400hm)
We beginnen de eerste dag rustig met een rondje in oostelijke richting. Eerst langs de kustweg richting Vecindario, en vanaf daar omhoog naar Santa Lucia om vervolgens door te fietsen naar San Bartolome en vanaf daar weer af te dalen naar Maspalomas. Ondanks het feit dat het een klein rondje is valt het mij niet mee, hopelijk gaat het in de loop van de week soepeler...
Dag 2 - Strava (95km - 2000hm)
De tweede dag staat direct al een wat grotere klim op de planning, de enige keer deze week dat we richting het westen vertrekken. We klimmen eerst de Soria op om vervolgens door te steken over de Tauro richting Mogan, alwaar de mooiste klim van het eiland te vinden is. Maar voor dat we ons daaraan wagen is het eerst tijd voor een welverdiende lunchpauze. Op de terugweg besluit ik met 2 van mijn 3 fietskompanen dezelfde weg terug te nemen terwijl nummer 3 (vanaf nu aangeduid als JS) blijkbaar last heeft gekregen van een zonnesteek, en denkt dat de terugweg ook wel via de Pico de las Nieves kan lopen (een omweg van ruim 35km en 1000hm...). Het feit dat ik dit jaar voor het eerst een fiets met schijfremmen bij de FreeMotion heb gehuurd komt goed van pas in de afdaling. Het verbindingsstukje tussen de Taurus en de Soria is stijl en heeft bijzonder slecht asfalt. Eenmaal beneden spuit ik wat water uit mijn bidon op mijn schijfrem, hetgeen resulteerde in een mooie stoomwolk. Gelukkig is het maar een klein stukje, en vanaf de Soria loopt de afdaling prima.
Ruim 2 uur nadat wij in het huisje arriveren komt ook de 4e musketier aan. Uitgeput en bevroren als een ijsblokje...
Dag 3 - Strava (112km - 3000hm)
Vandaag moeten ook wij er aan geloven, de top van het eiland staat nu op het officiële programma. Het is de route die iedereen hier fietst: recht omhoog naar de Pico de las Nieves via San Bartolome. Armstukken, beenstukken en lange handschoenen worden meegenomen, want hoewel het wel zonnig is kan het qua temperatuur tegenvallen zoals JS vorige dag proefondervindelijk heeft ontdekt. Uiteindelijk valt het gelukkig redelijk mee, maar desondanks is het op de top niet warmer dat 4 graden terwijl we starten in Maspalomas met een behaaglijke 22 graden.
Dag 5 - Strava (100km - 2500hm)
Na een rustdagje op dag 4 gaan we er vandaag weer vol tegenaan. Wederom gaat de reis richting de Pico de las Nieves, maar ditmaal loopt de klim via Ingenio aan de oostkant. Het is de eerste keer dat ik hem van deze kant op klim, en bij het bouwen van de route rook ik al nattigheid. Als je de klim doet vanuit Maspalomas ben je 45km onderweg om uiteindelijk op 1900m hoogte te eindigen. In Ingenio start je wel iets hoger, op 300m, maar voor de rest van de klim staat minder dan 25km. Al snel blijkt hoe de vork in de steel zit. Er zijn meerdere kilometers waar de stijgingspercentages tussen de
15 en 20 procent schommelen! Gelukkig heeft mijn huurfiets 32 tandjes achter als lichtste verzet, en kan ik omhoog met een snelheid die niet veel verder komt dan 7km/h... omdat deze kant van het eiland niet toeristisch is, is er gedurende de hele klim geen barretje of restaurantje te ontdekken. Er zit niks anders op dan deze epische klim in 1 keer te bedwingen. Zwaar, maar de moeite waard! Eenmaal boven dalen we zo snel mogelijk af richting Ayacata om een welverdiend pasta'tje weg te werken.
Dag 6 - Strava (33km - 500hm)
Qua weer treffen we het niet helemaal deze week en vandaag regent het flink. Halverwege de middag besluiten we desondanks op te stappen, maar voor een klein rondje: De Monte Leon.
Dag 7 - Strava (95km - 1900hm)
De laatste dag alweer van de vakantie. Voor dag en dauw vertrekt JS om mee te doen aan de 30KM van de transcanaria hardloopwedstrijd. Ook onze 3e kompaan besluit het deze dag rustig aan te doen waardoor we vandaag met z'n tweeën op pad gaan. Wederom een route in de oostelijke richting, maar we pakken eerst de weg richting Aguimes alvorens te klimmen naar Santa Lucia. Een mooi stukje dat we nog niet eerder ontdekt hadden. Vervolgens fietsen we boven om via Risco Blanco om daarna de vertrouwde afdaling via San Bartolome naar Maspalomas te pakken. Ook dit was een mooie stukje klimmen, maar je moet niet benauwd worden van wat slecht asfalt en een paar stukjes boven de 20%

. Dat het minder ontdekt is blijkt wel aan de populariteit van de Strava-segmenten. In plaats van 10.000+ man staat het aantal nog ruim onder de 1.000.