Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.456 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
havana schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 06:38:
Ik gebruik sinds kort de BBB tang, want daarmee kun je ook sluiten. Werkt ook door een stukje te trappen, maar dit is makkelijker.

Wax komt er hier niet meer in. Veel te bewerkelijk en de zwarte smurrie (kaarsvet) staat me ook niet aan.
Gek mijn ketting is tegenwoordig altijd shiny en stil, niks geen zwart, kaarsvet heb ik nog niet geprobeerd.

Gisteren liep m'n ketting er nog af, terwijl ik een chain catcher heb 8)7 (maakt het ineens stuk lastiger om hem er weer op te leggen). Met squirt leg ik de ketting erop zonder problemen weer op en zijn mn handen nog gewoon schoon. Daarnaast komt ook steeds naar voren dat wax-achtigen lagere weerstand geven op je aandrijflijn en dus sneller zijn.

Ander topic, maar op mijn mountainbike rijd ik vaak op parcours schoorl, door al het zand is het niet te doen om met olieachtige je ketting soepel te houden. Gewoon afspoelen met water en het zand gaat eraf zonder squirt was dit altijd een ge-etter vooral ontzettende smuck opbouw bij derailleurwieltjes.

Veel mensen die ik spreek hebben squirt geprobeerd en bevalt vaak niet omdat het herrie maakt en juist de ketting vuil maakt.
Vaak blijkt gewoon verkeerd gebruik de reden voor slechte ervaringen, ketting was niet vet vrij of mensen gaan hun ketting smeren vlak voor de rit.

Wanneer de ketting goed vrij is van olie/vet en vuil( weken in diesel) goed afdrogen en afwrijven met een doek die nat is met schoonmaak alcohol :
daarna het beste resultaat haal ik door 2x een flinke laag aan te brengen met minimaal een uur er tussen, nn dan minimaal een nacht te laten drogen.

Na 200 a 300km even met een droge doek de ketting afnemen en dan steeds een dun laagje aanbrengen voor de volgende rit, liefst een dag ervoor.

Misschien ga ik in de toekomst zelf een aantal van de wax (kaarsvet) recepten zelf een maken die op youtube staan.
Tot die tijd is squirt wel makkelijk.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:54
Ik ben ook heel tevreden over squirt.
Gaat soms wel eens mis bij lange rit (150km+) als je dan met natte wegen fietst, dan piept de ketting op het eind wel wat.
Maargoed dat neem ik voor lief.
(en voor echt lange ritten heb ik zo'n klein squirt flesje die ik dan meeneem)
Maar ketting is gewoon schoon, doekje afnemen en nieuwe laag erop na het fietsen (ook zo eens per 300km oid, afhankelijk van weer)

Zelfs voor slechtweer ben ik volledig over op squirt, geen vieze ketting meer ed.
Levensduur ketting is lastig aan te geven.
sram ketting op de gravelbike houdt het nog geen 2000km vol maar op de trek die ik eigenlijk alleen met droog weer gebruik haal ik meer dan 10k km met een ketting.
11.5k, 10k en nu 3e ketting met 2500km (en nogsteeds 1e cassette)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:42:
Ik ben ook heel tevreden over squirt.
Gaat soms wel eens mis bij lange rit (150km+) als je dan met natte wegen fietst, dan piept de ketting op het eind wel wat.
Maargoed dat neem ik voor lief.
(en voor echt lange ritten heb ik zo'n klein squirt flesje die ik dan meeneem)
Maar ketting is gewoon schoon, doekje afnemen en nieuwe laag erop na het fietsen (ook zo eens per 300km oid, afhankelijk van weer)

Zelfs voor slechtweer ben ik volledig over op squirt, geen vieze ketting meer ed.
Levensduur ketting is lastig aan te geven.
sram ketting op de gravelbike houdt het nog geen 2000km vol maar op de trek die ik eigenlijk alleen met droog weer gebruik haal ik meer dan 10k km met een ketting.
11.5k, 10k en nu 3e ketting met 2500km (en nogsteeds 1e cassette)
Om die reden gebruik ik dat dus niet meer, als het na 150km al niet meer smeert...
Heb ooit zo een regenachtige rit gedaan in de Ardennen en werd gewoon knettergek van het gepiep na 2uur regen. Dan toch liever regelmatig wat kuisen dan dat nog eens voor te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
jekker schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:09:
Diesel voor ontvetten, daarna invetten met squirt of een wax. Geen gedoe meer met ptfe en al die zwarte bende.
Diesel heeft ook een smerende werking. Als je dat er gewoon op laat zitten dan hoef je geen squirt of wax er meer op te doen.

Overigens vind ik zelf diesel nogal rotzooi geven rondom het huis, maar voor de ketting is dat waarschijnlijk het beste om te gebruiken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Gek mijn ketting is tegenwoordig altijd shiny en stil, niks geen zwart, kaarsvet heb ik nog niet geprobeerd.
Ik bedoel dat je met Squirt kaarsvetresten krijgen in je derailleurwieltjes.

Ik heb er een jaar mee gereden, het beviel mij uiteindelijk niet. Uiteindelijk zie ik het als een binnenbocht en binnenbochten bestaan IMHO niet.

Er kan qua smering IMHO niks op tegen olie. Ja, ketting wordt een beetje zwart, en wat dan nog? Overigens valt dat ook heel erg mee zo lang je gewoon de ketting na iedere rit even voor een doek trekt.

Het ideale smeermiddel bestaat niet. Alles heeft zo z'n voors en tegens.

[ Voor 41% gewijzigd door havana op 20-02-2018 14:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:57
Vandaag nog een nieuwe lading Squirt Lube besteld en een tweetal KMC X11.93 kettingen. Bevallen mij goed ivm de snelschakel en zijn niet duur (19 euro's). Squirt zorgt inderdaad voor wat bagger, maar de ketting draait erg lekker en stil op squirt.

Daarnaast een zwikje nieuwe biba's en co2-patronen besteld. Afgelopen weken in een paar ritjes 2x lek gereden met Schwalbe One. 1x voor en 1x achter. Beide ongeveer 850km oud. Volgens mij gaan er makkelijk steentjes in het loopvlak zitten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 12:21
Heb ook Schwalbe One's gehad, maar vond ze in de wintermaanden snel lek gaan, blijven bij mij ook vaak steentjes in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik had vooral last van scheuren in de wang, na 2 setjes ben ik er maar weer opgehouden. Toen na jaren van andere merken weer eens Conti's gekocht, één keer nooit weer... kreeg er precies hetzelfde probleem mee.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:12:
[...]

Ik bedoel dat je met Squirt kaarsvetresten krijgen in je derailleurwieltjes.

Ik heb er een jaar mee gereden, het beviel mij uiteindelijk niet. Uiteindelijk zie ik het als een binnenbocht en binnenbochten bestaan IMHO niet.

Er kan qua smering IMHO niks op tegen olie. Ja, ketting wordt een beetje zwart, en wat dan nog? Overigens valt dat ook heel erg mee zo lang je gewoon de ketting na iedere rit even voor een doek trekt.

Het ideale smeermiddel bestaat niet. Alles heeft zo z'n voors en tegens.
Sommige meer tegens dan voors...

Boehshield T9 een tijdje geprobberd. Drivetrain maakt een takke herrie, om de havenklap smeren anders kraakt de ketting alsof hij al 3 jaar niet gesmeerd was (en met havenklap bedoel ik élke rit) en de ketting werd toch gewoon vies....meuk :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Boeshield was ik ook niet kapot van. Als de ketting nieuw was dan ging het nog wel maar na pak m beet 1000 km werd de boel extreem lawaaiierig. Ik vond wél dat de ketting behoorlijk schoon bleef, nog blinkender dan bij Squirt.

Mijn laatste experiment was Rock 'n Roll, dat was pas echt een drama.
REVIEW

Na de nodige lovende reviews op Weight Weenies over het product Rock 'n Roll Gold de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een fles besteld. Het bleek niet eenvoudig dit spul überhaupt te bestellen, uiteindelijk geslaagd via The Cycle Clinic in de UK.

Het is best duur spul (25£), al krijg je daar ook wel een behoorlijke fles voor (ca. 470 ml). Dat lijkt genoeg voor een heel mensenleven maar schijn bedriegt want je moet er enorm veel van gebruiken. Het is namelijk een schoonmaakmiddel en een smeermiddel in één. Althans, dat zegt de fabrikant zelf. Best of both worlds producten blinken vaak nergens in uit en Rock 'n Roll is daar geen uitzondering op. Ik vermoed dat er nogal wat oplosmiddelen inzitten, wat leuk is voor schoonmaken maar niet zinvol voor smeren. Het product doet me behoorlijk denken aan WD-40.

Afijn, ik ben er dus niet enthousiast over. Eerst m'n ketting volledig ontvet met diesel en een oude bidon. Goed laten drogen, vervolgens opnieuw gemonteerd en Rock 'n Roll aangebracht volgens de instructie. Je moet er behoorlijk veel opdoen, en vervolgens de ketting uitwendig goed schoonmaken met een doek. Zo gezegd, zo gedaan.

De smering is zeer, zeer matig. Zelfs tijdens de 1e rit na aanbrengen begint de ketting (max. 1000 km oud) al geluid te maken. Rijd je in de regen is het zelfs nog erger.

Voor de zekerheid het complete proces nog eens herhaald, nu met nóg meer RnR, maar het resultaat is hetzelfde.

Niet kopen dit product; niet de eerste keer dat advies van het WW forum waardeloos bleek.

[ Voor 85% gewijzigd door havana op 21-02-2018 07:24 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ProGold Prolink smeert wel lekker en gaat lang mee. Het is niet makkelijk te verkrijgen, maar toentertijd in de aanbieding in de UK een aantal flesjes gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Gisteravond rondje gedaan langs de "bergen" in de buurt. Weg was prima, maar het werd op het laatst wel goed koud :) Dan is een warme douche erg welkom. Ik ben bang dat het volgende week weinig wordt, gezien de barre kou die voorspeld is. Ik probeer deze maand en begin volgende maand 2x per week te fietsen (1x 's avonds en 1x in het weekend). Zo hoop ik fris aan de start van het "wegseizoen" te beginnen :) (lees: harder kunnen fietsen als het mooi weer wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
ncornelisse schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:36:
ProGold Prolink smeert wel lekker en gaat lang mee. Het is niet makkelijk te verkrijgen, maar toentertijd in de aanbieding in de UK een aantal flesjes gekocht.
Best wel grappig dat je exact dezelfde volgorde hebt met havana op Fiets. nl :p https://www.fiets.nl/foru...pic.php?t=74896&start=300 (ik was aan het zoeken wat ww forum betekende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 10:40
Van mij mag het deze week ook al wat warmer en minder waaien. Staat eigenlijk voor zaterdag een rit van 200 km + 2k HM op de planning op rustig tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tarkin schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:27:
[...]

Best wel grappig dat je exact dezelfde volgorde hebt met havana op Fiets. nl :p https://www.fiets.nl/foru...pic.php?t=74896&start=300 (ik was aan het zoeken wat ww forum betekende)
Grappig idd, maar dat is nog steeds hetzelfde product wat ik hier gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Prolink vind ik ook topspul, ik kocht het altijd bij All4bikes.be. Wel redelijke verzendkosten.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Uiteindelijk is smering inderdaad een compromis (zoals zoveel wielrenproducten en producten in het algemeen). Ik vind het stil en soepel lopen van de squirt lube een groot voordeel. Nadeel is dat het slecht tegen natte omstandigheden kan. Ik heb tussendoor (lees eind vorig jaar in de nattigheid) op de MTB gesmeerd met Teflonspray. Moest sowieso elke rit opnieuw ivm schoonmaken fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Laatst online: 31-10-2023
Ik ben nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets. Ik twijfel tussen wel of geen schijfremmen (los van prijsverschil). Wat raden jullie aan, wel of niet en waarom. Ik rijd voornamelijk op vlakke wegen met af en toe Limburgse heuvels..

Edit. Gewicht van de remmen maakt niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door feen op 23-02-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 15:13
Misschien dat de volgende uitleg iets duidelijker kan maken, maar misschien wordt de twijfel alleen maar groter: https://www.mantel.com/blog/schijfremmen-voor-de-racefiets/
Je hebt altijd voor- en tegenstanders van beide systemen en ze hebben zo hun voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Laatst online: 31-10-2023
EdwinW schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:45:
Misschien dat de volgende uitleg iets duidelijker kan maken, maar misschien wordt de twijfel alleen maar groter: https://www.mantel.com/blog/schijfremmen-voor-de-racefiets/
Je hebt altijd voor- en tegenstanders van beide systemen en ze hebben zo hun voor- en nadelen.
Die heb ik inderdaad al gelezen maar brengt nog niet veel duidelijkheid. Ik ben van mening dat ultregra prima is, alleen wil ik voorkomen dat ik straks spijt heb als het allemaal disc wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Daar gaat het wel naartoe denk ik, alleen al om de consument nieuwe spullen te laten kopen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:26
feen schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:36:
Ik ben nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets. Ik twijfel tussen wel of geen schijfremmen (los van prijsverschil). Wat raden jullie aan, wel of niet en waarom. Ik rijd voornamelijk op vlakke wegen met af en toe Limburgse heuvels..

Edit. Gewicht van de remmen maakt niet uit.
Ik moet eerst nog even een verbouwing afronden... Maar daarna wil ik ook wel graag een racer gaan kopen.

Heb op de MTB schijfremmen en daar is het wel vrij essentieel. Met prut of vocht blijven ze gewoon prima werken, wat wel fijn is als je met bijvoorbeeld 20 kph langs bomen scheert. Op zich heb je op de weg misschien minder prut en meer overzicht, maar goed kunnen remmen is nooit verkeerd. Bijvoorbeeld als iemand een autodeur voor je opengooit, een kind of hond plots oversteekt, et cetera.

Gewicht zie ik persoonlijk niet als groot nadeel. Rammelen / rinkelen valt meestal wel iets aan te doen en qua onderhoud is het volgens mij redelijk om het even. Wel zou ik het geen fijn idee vinden dat m'n remmen invreten op m'n wielen. Ik weet niet of dat in de praktijk echt een probleem is, of dat je wielen eerder slijten op andere plekken...

Zit overigens zelf naar deze fietsen te kijken:

https://www.cube.eu/2018/...e-disc-carbonnwhite-2018/

https://www.cube.eu/2018/...-carbonnflashyellow-2018/

(of de versies van 2017)

Als iemand daar nog tips / een mening over heeft hoor ik het graag! Moet sowieso nog ff sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 22:16
Voor mij persoonlijk is het grootste probleem dat schijfremmen bij veel wedstrijden nog steeds niet zijn toegestaan. Op Sloten mag het bv niet. Niet dat ik daar elk weekend rij, maar ik hou de optie graag open.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:23
MrAngry schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:12:
Voor mij persoonlijk is het grootste probleem dat schijfremmen bij veel wedstrijden nog steeds niet zijn toegestaan. Op Sloten mag het bv niet. Niet dat ik daar elk weekend rij, maar ik hou de optie graag open.
Niet alleen bij Sloten, voorlopig mag je helaas bij geen enkele KNWU (weg-)wedstrijd met schijfremmen starten, zelfs niet bij de funklasse.

https://www.knwu.nl/nieuw...og-steeds-niet-toegestaan

Verder is de discussie al duizend keer gevoerd. Schijfremmen hebben beslist de toekomst, maar de voordelen zijn ook niet wereldschokkend. Tegelijk kan ik kan me oprecht niet voorstellen dat er over twintig jaar nog fietsen met velgremmen in het worden verkocht. Alleen betekent dat ook dat je er nu al een moet kopen? Ik vind van niet. De ontwikkelingen zijn nog in volle gang en je betaalt behoorlijk extra voor het bescheiden voordeel dat je er nu mee pakt. Als je op dit moment kan kiezen tussen óf schijfremmen óf e-shifting, dan koos ik zelf voor het laatste boven het eerste.

Ik vind vooralsnog het grootste voordeel dat je met schijfremmen, in combinatie met de keuze van het frame, potentieel een hele flexibele fiets kan opbouwen. Bijvoorbeeld door 650B wielen te steken om er zo een gravel/kasseien-vreter van te maken en weer terug naar 700C voor het algemene weggebruik.

[ Voor 45% gewijzigd door Sjoewe op 24-02-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:06
Sjoewe schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:25:
[...]

Niet alleen bij Sloten, voorlopig mag je helaas bij geen enkele KNWU (weg-)wedstrijd met schijfremmen starten, zelfs niet bij de funklasse.

Verder is de discussie al duizend keer gevoerd. Schijfremmen hebben beslist de toekomst, maar de voordelen zijn ook niet wereldschokkend. Tegelijk kan ik kan me oprecht niet voorstellen dat er over twintig jaar nog fietsen met velgremmen in het worden verkocht. Alleen betekent dat ook dat je er nu al een moet kopen? Ik vind van niet. De ontwikkelingen zijn nog in volle gang en je betaalt behoorlijk extra voor het bescheiden voordeel dat je er nu mee pakt. Als je op dit moment kan kiezen tussen óf schijfremmen óf e-shifting, dan koos ik zelf voor het laatste boven het eerste.

Ik vind vooralsnog het grootste voordeel dat je met schijfremmen, in combinatie met de keuze van het frame, potentieel een hele flexibele fiets kan opbouwen. Bijvoorbeeld door 650B wielen te steken om er zo een gravel/kasseien-vreter van te maken en weer terug naar 700C voor het algemene weggebruik.
Wat ik persoonlijk een enorm voordeel vind is dat je nooit meer je wielen opremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nadat ik afgelopen zomer in 150km een setje remblokjes compleet heb opgeremd ben ik best te porren voor schijfremmen.

En voor er vragen komen, was een zga. nieuw setje Shimano remblokjes opgeremd tijdens 150KM in regen en zandigerige wegen tussen Venlo en Dusseldorf :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Stoffa schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:15:
Wat ik persoonlijk een enorm voordeel vind is dat je nooit meer je wielen opremt.
Dat inderdaad ook zeker.
sapphire schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:19:
Nadat ik afgelopen zomer in 150km een setje remblokjes compleet heb opgeremd ben ik best te porren voor schijfremmen.
Beetje zand en regen en je pads zijn met schijfremmen ook zo op hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:11
sapphire schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:19:

En voor er vragen komen, was een zga. nieuw setje Shimano remblokjes opgeremd tijdens 150KM in regen en zandigerige wegen tussen Venlo en Dusseldorf :+
Ik rij ook regelmatig (afgelopen 2 maanden) door regen en zand maar ik heb geen idee hoe je de blokjes zo snel op kan remmen. Misschien ook eens kijken naar jouw remgedrag. Ik zie namelijk veel wielrenners niet ver genoeg vooruit kijken waardoor ze vaker en harder moeten remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als je regelmatig 'slepend' remt dan wil het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wisselwerking schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:42:
[...]

Ik rij ook regelmatig (afgelopen 2 maanden) door regen en zand maar ik heb geen idee hoe je de blokjes zo snel op kan remmen. Misschien ook eens kijken naar jouw remgedrag. Ik zie namelijk veel wielrenners niet ver genoeg vooruit kijken waardoor ze vaker en harder moeten remmen.
Het vorige setje had ik ook vaak zat mee door regen en zand gereden en had ik 3 jaar mee gedaan dus betwijfel of het aan mijn rijstijl ligt ;)
Daarnaast is remmen uberhaupt wel fijn in een wat heuvelig gebied met een groepje.

Ik was overigens niet de enige maar wel degene waarbij het het veruit het ergste was, na de eerste 75km merkte ik het al en heb ik samen met één van de mechs van Giant er naar gekeken. We konden de remblok/metaal prut letterlijk van de blokjes scheppen.
Het was sowieso een vrij extreme rit qua weg en weer want we hadden ook 15 lekke banden met 12 man :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:50
Sjoewe schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:25:
[...]

Zo hard gaan die ontwikkelingen niet meer. De hydraulische remklauwen en schijven zijn ontwikkeld op de MTB en via de cyclocrosser ook op de racefiets terechtgekomen. Evenals het gebruik met steekassen. Die steekassen zijn IMHO wel een must voor probleemloos gebruik van schijfremmen.

De techniek is dus wel volwassen, alleen de WAF* is nog niet heel hoog.

Ben uitermate tevreden over de Ultegra schijfremmen op mijn racefiets. Eindelijk een gevoel wat overeenkomt met wat ik de afgelopen 10 jaar op mijn MTB’s gewend ben.

* Wielrenner Acceptance Factor

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Joris748 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:59:
[...]

Zo hard gaan die ontwikkelingen niet meer. De hydraulische remklauwen en schijven zijn ontwikkeld op de MTB en via de cyclocrosser ook op de racefiets terechtgekomen. Evenals het gebruik met steekassen. Die steekassen zijn IMHO wel een must voor probleemloos gebruik van schijfremmen.

De techniek is dus wel volwassen, alleen de WAF* is nog niet heel hoog.

Ben uitermate tevreden over de Ultegra schijfremmen op mijn racefiets. Eindelijk een gevoel wat overeenkomt met wat ik de afgelopen 10 jaar op mijn MTB's gewend ben.

* Wielrenner Acceptance Factor
Misschien een beetje scherp gesteld door me, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Het concept schijfrem is natuurlijk al gerijpt bij CX en MBT, alleen ik denk dat de 'grote sprong' pas echt komt als de UCI en nationale bonden met een duidelijke standaard komen voor wedstrijdgebruik en en de fabrikanten op die specificaties gaan leveren. Daarbij zijn steekassen nog een beetje een heet hangijzer als het op de wedstrijden aankomt...

Daarnaast zie je tussen de verschillende generaties nog best wel behoorlijke sprongen als het over het design gaat. Kijk maar naar het verschil tussen de remdildo's van Ultegra van de vorige en de huidige generatie. Ik denk dat daar nog wel een generatie overheen gaat voordat het helemaal gefinetuned is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 24-02-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Sjoewe schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:18:
[...]

Misschien een beetje scherp gesteld door me, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Het concept schijfrem is natuurlijk al gerijpt bij CX en MBT, alleen ik denk dat de 'grote sprong' pas echt komt als de UCI en nationale bonden met een duidelijke standaard komen voor wedstrijdgebruik en en de fabrikanten op die specificaties gaan leveren. Daarbij zijn steekassen nog een beetje een heet hangijzer als het op de wedstrijden aankomt...

Daarnaast zie je tussen de verschillende generaties nog best wel behoorlijke sprongen als het over het design gaat. Kijk maar naar het verschil tussen de remdildo's van Ultegra van de vorige en de huidige generatie. Ik denk dat daar nog wel een generatie overheen gaat voordat het helemaal gefinetuned is.
Volgens mij heeft het geen zin, zeker voor de recreant, om te wachten op een volgende generatie schijfremmen. De huidige generatie is meer dan geschikt voor hun taak en de volgende generatie zal niet veel beter zijn. Die finetuning zal nog jaren doorgaan, maar is dat een reden om te wachten?

Jammer dat de UCI aan koudwatervrees lijdt. Het belangrijkste argument was altijd dat schijfremmen gevaarlijk zouden zijn. Ik verwacht niet dat de UCI heel actief bezig is om een standaard te ontwikkelen en die de industrie op te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 24-02-2018 15:47 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, ligt volkomen aan je situatie. Als je puur recreatief wilt rijden, dan maakt inderdaad het weinig uit.

Zelf vind ik het wel leuk om een paar keer per jaar een met de club een (fun)koers te kunnen rijden. Dus dan is het toch wel degelijk zinvol om een UCI-approved fiets te hebben.

Ik verwacht juist wel dat ze er heel actief mee bezig zijn namelijk. Ze kunnen er echt niet omheen, maar tegelijkertijd moeten ze de rijders wel meekrijgen, dus daar moet een compromis gesloten gaan worden ergens. Daarbij, hoe een racefiets er op het moment uitziet, is juist extreem bepaald door de regelgeving van de UCI. Kijk maar naar triathlon bijvoorbeeld, daar gelden de beperkingen niet, dan krijg je allemaal extreme aero-frames.

[ Voor 42% gewijzigd door Sjoewe op 24-02-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat was het koud vandaag met stevige, snijdende wind. 60km solo gefietst, blij toen ik thuis was :)

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cafaro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:50
Ik heb een kettingchecker gekocht en het bleek dat mijn ketting al meer dan .75% wear heeft. Dus die zal ik moeten gaan vervangen. Daarnaast viel het me op dat sommige tandwielen op mijn kettingblad ook al redelijk versleten zijn. De cassette in mindere mate. Wellicht te lang doorgereden met dezelfde ketting... (ik heb deze fiets nu zo'n anderhalf jaar). Wat is nu raadzaam om te vervangen? Alleen de ketting, of ook kettingblad en wellicht cassette? Het valt me trouwens ook op dat het schakelen met de achterversnelling soms minder soepel verloopt (de versnelling blijft steken, dan moet ik nog een versnelling hoger/lager gaan en dan weer terug). De achterderailleur lijkt goed ingesteld, kan dit ook met versleten ketting/cassette te maken hebben?

Foto's: https://www.dropbox.com/s...iOp-OH91izUukpiM-Sra?dl=0

PS: En ja ik moet alles een keer weer goed schoon maken. Als ik buiten fiets doe ik dat ook om de paar weken grondig, maar blijkbaar wordt 'ie binnen ook vrij smerig na een tijdje...

[ Voor 9% gewijzigd door cafaro op 25-02-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:19
Probeer het eerst eens met een nieuwe ketting, nieuw vet en een schone cassette / bladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 20:22
Bladen zien er standaard uit alsof ze versleten zijn, kijk maar eens naar een nieuw voorblad. Het is bij design dat sommige tandjes korter / meer afgesleten dan anderen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:26
Bananeman schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:01:
Wat was het koud vandaag met stevige, snijdende wind. 60km solo gefietst, blij toen ik thuis was :)
Nou inderdaad! Same here: 67 km in krap 3 uur door de duinen / over het strand / over MTB parcours. Terug de hele weg pal tegen, dus dat was flink afzien. Gevoel uit m'n tenen was aardig verdwenen. Nu lekker hangen op de bank bij de kachel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik had me héél goed ingepakt en ik vond het te doen, al moet het niet veel kouder worden! 80 km Heuvelrug gedaan.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Slechter schakelen wijt ik eerder aan vieze binnenkabels. Waarschijnlijk is er vuil in de kabels gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Op tijd gevlucht uit Nederland, vandaag 21 graden gezien. (ok ook 30 graden, maar dat was toen wahoo tijdje stond op te warmen bij stop)
Even lekker weekje opwarmen in Zuid Spanje.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
cafaro schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:13:
Ik heb een kettingchecker gekocht en het bleek dat mijn ketting al meer dan .75% wear heeft. Dus die zal ik moeten gaan vervangen. Daarnaast viel het me op dat sommige tandwielen op mijn kettingblad ook al redelijk versleten zijn. De cassette in mindere mate. Wellicht te lang doorgereden met dezelfde ketting... (ik heb deze fiets nu zo'n anderhalf jaar). Wat is nu raadzaam om te vervangen? Alleen de ketting, of ook kettingblad en wellicht cassette? Het valt me trouwens ook op dat het schakelen met de achterversnelling soms minder soepel verloopt (de versnelling blijft steken, dan moet ik nog een versnelling hoger/lager gaan en dan weer terug). De achterderailleur lijkt goed ingesteld, kan dit ook met versleten ketting/cassette te maken hebben?

Foto's: https://www.dropbox.com/s...iOp-OH91izUukpiM-Sra?dl=0

PS: En ja ik moet alles een keer weer goed schoon maken. Als ik buiten fiets doe ik dat ook om de paar weken grondig, maar blijkbaar wordt 'ie binnen ook vrij smerig na een tijdje...
Tijd voor een grote voorjaars-beurt ;). Je cassette ziet er nog prima uit. Je buitenblad daarentegen is er wel een beetje klaar mee. Misschien dat het met een nieuwe ketting weer even goed gaat maar vroeg of laat gaat ie overslaan.

Als het mijn fiets was (en je het budget hebt) zou ik een nieuw buitenblad er op leggen, nieuwe ketting er op en kabels vervangen. Middagje klussen je fiets rijd weer als een zonnetje.

Als ik het goed heb is het een FSA crank toch? Die kettingbladen zijn niet zo heel duur gelukkig. Alles bij elkaar ben je met 7 tientjes weer up and running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
DDX schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:03:
Op tijd gevlucht uit Nederland, vandaag 21 graden gezien. (ok ook 30 graden, maar dat was toen wahoo tijdje stond op te warmen bij stop)
Even lekker weekje opwarmen in Zuid Spanje.
Even een weekje uitrusten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Op advies van hier de ketting vervangen voor een KMC 11.93. Ik vind die missing link toch niet zo heel makkelijk te sluiten met de BBB tang maar het is gelukt. Ik moest er een schakeltje vanaf halen, dat was zo gebeurd.

Vandaag gelijk mooi getest met een rondje om de ringvaart (80 km). Ik merk zeker dat er weer een verse ketting op ligt! De wind was goed aanwezig en het was af en toe aardig bikkelen. Gelukkig zorgde dat er wel voor, dat ik lekker warm bleef. Ondanks dat ik bij thuiskomst weer even warm moest worden was het een lekkere tocht met best lekker weer.

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 08-10 10:40
Als ik al die berichten zo lees(en ook merkte met het uitlaten van de hond) ben ik blij dat ik gisteren al mijn 200 km weggefietst heb. Rond 8 uur in de morgen vertrekken vanuit Noord Limburg richting Vaals(incl wat extra klimmetjes) en gisteren was de temperatuur goed te doen maar in de loop van de rit merkte ik wel dat het steeds winderiger werd. Niet zo heel erg maar ik had geteld op oostenwind. Aangezien ik mijn HR tussen de heuvels in minder laag kreeg dan gepland de route iets aangepast. In plaats van Kluisberg, Eyserbosweg, Fromberg en Sibbegrubbe gekozen voor de klim langs de rijksweg(vergelijkbare HM met Sibbegrubbe maar verdeeld over een grotere afstand). Om daarna zo'n 40-50 km volle bak NO wind tegen te hebben.

Met zo'n 150 km op te teller heel erg serieus zitten nadenken om een hulplijn in te schakelen om mij op te komen halen maar aangezien ik binnenkort toch ook 300 km + 2k HM moet gaan maken toch maar doorgebikkeld en uiteindelijk rond 6 uur weer bij mijn ouders aangekomen met net geen 200 km + 1650 HM op de teller. Vooral het grote stuk wind tegen + de hoeveelheid km in de benen + soms nog venijnige klimmetjes(4% brug bij eoa grintgat) waren zwaar. Met name omdat het na 4 uur niet echt meer te merken was dat de zon nog scheen.

Ondanks dat ik niet de route helemaal gevolgd heb zoals gepland ben ik wel heel erg tevreden met mijn herstel.. gisteravond al vrijwel nergens last van(alleen een beetje stijve rug), vandaag eigenlijk helemaal nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Was inderdaad koud gisteren om te fietsen (vanochtend naar het werk ook btw). Was samen met mijn vrouw op weg en besloten om in plaats van kilometers te maken het in te korten en er maar een interval training van te maken door sprintwedstrijdjes te houden. Warmt wel lekker op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-10 14:05
Gistermiddag na 1,5 uur vond ik het meer dan genoeg om buiten gefietst te hebben. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-10 17:56

McMiGHtY

- burp -

Ik vond het vrijdag al fris moet ik zeggen..al was het wel te doen, moet alleen even kijken hoe ik het qua schoenen/overschoenen ga doen, had na een uurtje geen gevoel meer in mn tenen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Wat bij mij helpt is om ongeveer eens per twee maanden(afhankelijk of ik veel in de regen heb gefiest),
de remblokjes los te schuiven en die met de hand te reinigen aangezien er best veel harde vuil in de
vertical spleetjes gaat zitten. Natuurljk neem ik hierbij ook de remrand mee op mijn velgen.

Ik heb onlangs mijn ketting en casette vervangen en ben nu aan het overwegen om nog een ketting te kopen om zodoende beiden kettingen elke 1000km te rouleren. Heeft iemand hier ervaring mee?

PSN: StormFox81

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Storm-Fox schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:51:
Wat bij mij helpt is om ongeveer eens per twee maanden(afhankelijk of ik veel in de regen heb gefiest),
de remblokjes los te schuiven en die met de hand te reinigen aangezien er best veel harde vuil in de
vertical spleetjes gaat zitten. Natuurljk neem ik hierbij ook de remrand mee op mijn velgen.

Ik heb onlangs mijn ketting en casette vervangen en ben nu aan het overwegen om nog een ketting te kopen om zodoende beiden kettingen elke 1000km te rouleren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb ooit eens gerouleerd, maar vond dat uiteindelijk teveel gedoe. Gebruik nu een kettingkaliber: > 0,075 mm slijtage per schakel, dan nieuwe ketting erop. In de praktijk rij je daarmee tot 3 kettingen op een set kettingbladen/cassette.

Het achterliggende idee is dat kransjes en kettingbladen pas echt gaan slijten, als de ketting teveel verlengd is (boven die 0,075 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Rouleren vind ik ook teveel werk.
Bij twijfel over de slijtage van de bladen zou ik altijd eerst de ketting vervangen. Als het niet lekker werkt merk je het snel genoeg. Het is niet dat de ketting extra hard slijt als hij op een versleten blad ligt of vice versa. Ik heb zelf een cassette met een versleten ring op mijn woon-werk-kroegfiets , die trapt dan bij een nieuwe ketting een maandje door (dus ik vermijd dat tandje een maandje) en dan is het weer voorbij als de ketting een fractie gesleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 16:00

Galois

1811 - 1832

Ik heb 3 dingen waar ik nieuwsgierig ben naar jullie mening :)

1) met een groepje vrienden (variërend tussen de 5 en 10) fietsen we in het seizoen wekelijks een rondje. Ik ben goed getraind en naast een fietser vooral een hardloper. Mijn cardiovasculair vermogen is mede door het hardlopen (zeer) goed.
Nu is het zo dat als we met dit groepje fietsen, ik eigenlijk altijd wel vooraan fiets. Toerend met een snelheid van 30, max 35 km/h. Dan ben ik merkbaar beter in vorm dan de rest.
Maar op het moment (wat regelmatig gebeurt) dat we voor een kort stuk (enkele kilometers) wat aanzetten en bv. 40 gaan fietsen (segmentje, viaductje op, ...), ik duidelijk te kort kom en heel veel moeite moet doen om bij te blijven. En zeker niet meer vooraan kan fietsen. Ik kom dus duidelijk kracht te kort. Kan niet dit hoge vermogen leveren wat anderen wel lukt, maar als we met een lager vermogen fietsen, dan houd ik dat veel makkelijker vol dan de anderen. Het lijkt erop dat hun 'max' hoger ligt. Heeft dit met kracht te maken? Wat voor trainingen kan ik doen om mijzelf hierin te verbeteren?

2) Dit jaar gaat er een nieuwe racefiets komen (yeah! :) ). Nu komt het tubeless steeds meer in zwang op racefietsen (waar het op de MTB al jaren het geval is). Nu is het voor het lekrijden niet zo heel erg van belang, aangezien ik misschien eens per jaar lek rijd (maximaal!). Maar tubeless heeft een lagere rolweerstand, lager gewicht, ... Voordelen lijkt het wel. Zijn er veel van jullie die op de racefiets tubeless rijden? En moet ik bij het uitzoeken van mijn nieuwe fiets velgen nemen waar tubeless banden op kunnen?

3) En de laatste, uit een gesprek dat ik laatst met een vriend van mij had. Het eeuwige verhaal van carbon dat het zo kwetsbaar is bij vallen... Alsof carbon van papier is gemaakt :)
Ik noemde als voorbeeld dat tijdens bv. de Tour de France als een renner valt en hij geen blessure heeft opgelopen, als een gek weer op die fiets stapt. Die fiets die net een behoorlijke klapper gemaakt heeft. Een klapper die wij niet gauw zullen maken :)
Hij zei toen dat de profs als ze gevallen zijn met hun fiets, ze echt wel dat frame wegdoen en een nieuw frame krijgen. En dat als het tijdens de rit gebeurt, dat het dan belangrijker is om snel weer door te kunnen en het risico op een beschadigd frame genomen wordt.
Kortom: gooien profs na elke val hun frame weg omdat er een risico is dat er (onzichtbare) schade is? Kan ik mij bijna niet voorstellen. En helaas zegt Google er weinig over :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
1) Zou kunnen dat zij veel makkelijker anaeroob kunnen pieken, dat kan met spiersamenstelling te maken hebben.
3) Lijkt me sterk dat profs zo makkelijk frames weggooien. Of je dat doet hangt neem ik aan samen met het karakter van de valpartij (Je valt bijna nooit op het frame). Als je aan de kwetsbaarheid van carbon denkt moet ik altijd denken aan Jens Voight die zijn stuur doormidden brak met 50km/u, maar dat was volgens mij een fabricagefout. Ik heb al meerdere valpartijen achter de rug met mijn carbonnen frames en eigenlijk nooit problemen gehad. Carbon kan best wel wat hebben: YouTube: Cannondale Carbon Frame Hammer TEST (Çekiç Testi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Galois schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:11:

1) Nu is het zo dat als we met dit groepje fietsen, ik eigenlijk altijd wel vooraan fiets. Toerend met een snelheid van 30, max 35 km/h. Dan ben ik merkbaar beter in vorm dan de rest.
Maar op het moment (wat regelmatig gebeurt) dat we voor een kort stuk (enkele kilometers) wat aanzetten en bv. 40 gaan fietsen (segmentje, viaductje op, ...), ik duidelijk te kort kom en heel veel moeite moet doen om bij te blijven. En zeker niet meer vooraan kan fietsen. Ik kom dus duidelijk kracht te kort. Kan niet dit hoge vermogen leveren wat anderen wel lukt, maar als we met een lager vermogen fietsen, dan houd ik dat veel makkelijker vol dan de anderen. Het lijkt erop dat hun 'max' hoger ligt. Heeft dit met kracht te maken? Wat voor trainingen kan ik doen om mijzelf hierin te verbeteren?
Je bent blijkbaar goed in duursport, dus langdurig een bepaalde inspanning leveren. Dat kan ook wel kloppen als je aan hardlopen doet, aangezien je daar langdurig dezelfde inspanning levert. Maar korte intensieve inspanning lukt dus niet. Jij kan blijkbaar niet veel vermogen leveren in korte segmenten. Ik zou je aanraden meer aan interval-training te gaan doen. Bijv. spinnen, of buiten door wat programma's te trainen. stukje rustig fietsen, dan weer 60 seconden hoog intensief met veel weerstand. Enz. Dat kan je ook oefenen door klimmetjes te doen (als dat ergens kan). Heuveltje op, heuveltje af, omkeren en nog een keer. Met name die explosieve inspanning moet je gaan trainen.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 26-02-2018 17:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

MrAngry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:26:
1) Zou kunnen dat zij veel makkelijker anaeroob kunnen pieken, dat kan met spiersamenstelling te maken hebben.
3) Lijkt me sterk dat profs zo makkelijk frames weggooien. Of je dat doet hangt neem ik aan samen met het karakter van de valpartij (Je valt bijna nooit op het frame). Als je aan de kwetsbaarheid van carbon denkt moet ik altijd denken aan Jens Voight die zijn stuur doormidden brak met 50km/u, maar dat was volgens mij een fabricagefout. Ik heb al meerdere valpartijen achter de rug met mijn carbonnen frames en eigenlijk nooit problemen gehad. Carbon kan best wel wat hebben: YouTube: Cannondale Carbon Frame Hammer TEST (Çekiç Testi)
1) Ja, maar omdat het dus bij 'allemaal' zo is, kan de conclusie alleen maar zijn dat het aan mij ligt :) Het is wel zo dat ik de enige ben die zo fanatiek aan hardlopen doet. Dat is eigenlijk mijn primaire sport (sorry O-) ).
3) Ik ben het met je eens. Zeker de kleinere teams die kunnen zich dat (frame weggooien) helemaal niet veroorloven. Bovendien denk ik dat het onzin is. Of dat ze elke keer een röntgenonderzoek doen bij een frame van een fiets die hard gevallen is, lijkt mij ook sterk. Ik denk dat de technici kijken en dan een conclusie trekken... maar ben benieuwd of iemand hier meer van weet...
Microkid schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:30:
[...]

Je bent blijkbaar goed in duursport, dus langdurig een bepaalde inspanning leveren. Dat kan ook wel kloppen als je aan hardlopen doet, aangezien je daar langdurig dezelfde inspanning levert. Maar korte intensieve inspanning lukt dus niet. Jij kan blijkbaar niet veel vermogen leveren in korte segmenten. Ik zou je aanraden meer aan interval-training te gaan doen. Bijv. spinnen, of buiten door wat programma's te trainen. stukje rustig fietsen, dan weer 60 seconden hoog intensief met veel weerstand. Enz. Dat kan je ook oefenen door klimmetjes te doen (als dat ergens kan). Heuveltje op, heuveltje af, omkeren en nog een keer. Met name die explosieve inspanning moet je gaan trainen.
Bij hardlopen doe ik veel verschillende trainingen, waaronder ook intervaltrainingen. Bij fietsen doe ik eigenlijk helemaal niets specifieks: ik fiets gewoon. En vaak hard omdat ik dat fijn vind :) Maar niet met een specifiek doel wat ik bij hardlopen wel doe (duurloop, tempoloop, interval, ...).

Dus ik denk dat inderdaad meer aan intervaltraining doen bij het wielrennen wel kan helpen.

Want ook in het buitenland, bv. bij en lange klim (Mt Ventoux, Alp d'Huez, ...) ben ik al eerste boven. Maar als we gaan sprinten op een korte steile klim in bv. Limburg, kom ik echt niet mee...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Maar vind je dat erg? Je bent nu bij wijze van spreken type tijdrijder/klimmer, lang constant (vrij)hard kunnen fietsen. Het is vast wel fijn om iets meer die interval er in te krijgen, maar dat gaat wellicht ten koste van je primaire sport. Je gaat dan spiercapaciteit kweken die je tijdens het hardlopen blijkbaar helemaal niet aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nee hoor. Vind het helemaal niet erg. Alleen leuk om verbetering te zien als je ergens specifiek voor traint. Meer nieuwsgierig dan iets anders.

Ik sport voor de lol omdat ik mij er goed bij voel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Storm-Fox schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:51:
Ik heb twee wielsets met elk een eigen cassette en ketting, maar dat is ook het enige scenario waarbinnen ik wil rouleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
1) Heeft dit met kracht te maken? Wat voor trainingen kan ik doen om mijzelf hierin te verbeteren?
door er specifiek op te trainen >:)
Bijvoorbeeld intervallen fietsen van 5x 3 minuten op een inspanning die je maximaal 5 minuten volhoudt. Misschien heb je een hartslagmeter en dan kun je tussen de intervallen zoveel rust nemen dat je hartslag elke keer even laag is en de intervallen zo doen dat je hartslag aan het eind telkens even hoog is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Galois schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:49:
[...]

1) Ja, maar omdat het dus bij 'allemaal' zo is, kan de conclusie alleen maar zijn dat het aan mij ligt :) Het is wel zo dat ik de enige ben die zo fanatiek aan hardlopen doet. Dat is eigenlijk mijn primaire sport (sorry O-) ).

Bij hardlopen doe ik veel verschillende trainingen, waaronder ook intervaltrainingen. Bij fietsen doe ik eigenlijk helemaal niets specifieks: ik fiets gewoon. En vaak hard omdat ik dat fijn vind :) Maar niet met een specifiek doel wat ik bij hardlopen wel doe (duurloop, tempoloop, interval, ...).
Dus ik denk dat inderdaad meer aan intervaltraining doen bij het wielrennen wel kan helpen.
Want ook in het buitenland, bv. bij en lange klim (Mt Ventoux, Alp d'Huez, ...) ben ik al eerste boven. Maar als we gaan sprinten op een korte steile klim in bv. Limburg, kom ik echt niet mee...
Hier ook iemand die begonnen is met hardlopen en nu wielrennen erbij, ik merk bij mij ook, dat het langer volhouden op een steady tempo op de fiets makkelijker gaat dan een sprintje trekken,
Denk dat het op de fiets niet ander is dan bij het lopen, snelheid moet je oefenen, zolang je dit niet doet.. krijg je het ook niet. Ik lees dat je dat bij het lopen wel doet maar bij het fietsen niet, toch gaan doen :)

Ik zit momenteel meer in een fase dat ik het duurvermogen op de fiets wil verhogen, dus een paar uur achter elkaar kunnen fietsen zonder helemaal naar de klote te gaan, kortom Time in the Saddle :)
Snelheid komt daarna wel is de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

MrAngry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:54:
Maar vind je dat erg? Je bent nu bij wijze van spreken type tijdrijder/klimmer, lang constant (vrij)hard kunnen fietsen. Het is vast wel fijn om iets meer die interval er in te krijgen, maar dat gaat wellicht ten koste van je primaire sport. Je gaat dan spiercapaciteit kweken die je tijdens het hardlopen blijkbaar helemaal niet aanspreekt.
Bedoel je spiermassa op de plekken die je bij het hardlopen niet kunt gebruiken? Dat schijnt al wel eens onderzocht te zijn, ook met krachttraining erbij. Door de cardio die je erbij doet valt de groei van de enorme spiermassa wel mee, anders wellicht is zoeken op triathlon training, daar zul je zowel moeten trainen voor het fietsen als voor het hardlopen, wat in jou geval ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:55
Let wel dat je met training op explosiviteit een stukje duurvermogen inlevert. In het begin natuurlijk niet zoveel.

Verder zou het mogelijk kunnen zijn dat je maten jouw bordje aan het leeg eten zijn. Laat die Galios maar trappen ik pak hem op de klim wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Seriph schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:05:
Let wel dat je met training op explosiviteit een stukje duurvermogen inlevert. In het begin natuurlijk niet zoveel.

Verder zou het mogelijk kunnen zijn dat je maten jouw bordje aan het leeg eten zijn. Laat die Galios maar trappen ik pak hem op de klim wel.
Ook dat: Galios spant zich in om die 30-35 kph te rijden en zijn maten rijden er op hun dooie gemakje achteraan. Als ik vanuit mijn D1 kom, kan ik een explosieve klim gemakkelijker verteren dan wanneer ik op randje D2/D3 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
McMiGHtY schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:16:
[...]

Bedoel je spiermassa op de plekken die je bij het hardlopen niet kunt gebruiken? Dat schijnt al wel eens onderzocht te zijn, ook met krachttraining erbij. Door de cardio die je erbij doet valt de groei van de enorme spiermassa wel mee, anders wellicht is zoeken op triathlon training, daar zul je zowel moeten trainen voor het fietsen als voor het hardlopen, wat in jou geval ook het geval is.
Ik bedoel niet perse massa, maar anaerobe capaciteit komt wel van een ander soort spiervezels, daar krijg je er dan relatief meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
@Galois
Over punt 1, ik heb in het hardlooptopic hier op tweakers daar laatst iets over gelezen, iemand die goed kan hardlopen kan minder goed echt hard fietsen op het vlakke, heeft te maken dat je met op het vlakke fietsen steeds meer watts moet leveren en met harder lopen vooral snellere passen moet maken. Stond ook een linkje naar een studie bij. Kon het alleen nu zo snel niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

1) met een groepje vrienden (variërend tussen de 5 en 10) fietsen we in het seizoen wekelijks een rondje. Ik ben goed getraind en naast een fietser vooral een hardloper. Mijn cardiovasculair vermogen is mede door het hardlopen (zeer) goed.
Nu is het zo dat als we met dit groepje fietsen, ik eigenlijk altijd wel vooraan fiets. Toerend met een snelheid van 30, max 35 km/h. Dan ben ik merkbaar beter in vorm dan de rest.
Herkenbaar (en hoi vanuit het hardlooptopic :+) - kwestie van specifieker op trainen, maar uiteindelijk blijven we waarschijnlijk hardlopers/duursporters ipv sprintkanonnen. In mijn beleving is hard een berg op ook niet hetzelfde als hard op het vlakke. De laatste kost me veel meer moeite.

Ik train nu wel wat meer met intervallen en doe dat indoor met Zwift. Maar doel is niet om een sprintkanon te worden, wel om mijn kracht over de lange duur omhoog te krijgen en (ook) daarvoor moet je uit je comfortzone (= harder trappen dan lekker is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 16:35
Seriph schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:05:
Dit inderdaad. Komt mij ook bekend voor. Ik vind het ook leuk om lekker veel kopwerk te verrichten. Dit betaal ik inderdaad wel terug bij de sprintjes de brug op of naar het plaatsnaambordje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 12:08
Afgelopen donderdag naar Koblenz gereden om eens een bezoek te brengen aan de Canyon Experience Showroom en vooral om de verschillende maten Speedmax te testen.. Leuk om daar eens een kijkje te nemen en uiteraard om een fiets te bestellen :)

Gisteren kwam de doos van mijn nieuwe fiets binnen..

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/xxjl577uf/28278983_1938221046206161_4379172168824345124_n.jpg

En daar kwam deze uit _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/bllsbuygn/28471337_1938221059539493_1509645690372113920_n.jpg

Een Canyon Speedmax CF 9.0 SL 2017 voor mijn triathlon avonturen de komende jaren.. >:)
Nu maar hopen dat het snel wat minder koud wordt...

[ Voor 27% gewijzigd door M@cer op 27-02-2018 12:03 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:11
M@cer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:56:

[afbeelding]

[afbeelding]

Een Canyon Speedmax CF 9.0 SL 2017 voor mijn triathlon avonturen de komende jaren.. >:)
Ik vind TT fietsen niet echt mooi, maar wel gaaf dat je nu een dedicated fiets hebt voor jouw triatlon avonturen! En nu fietsen kan prima hoor. Gewoon zorgen dat je wat harder moet werken, dan blijf je wel warm. Ik vond het vanmorgen prima te doen :P

Helaas sneeuwt het hier nu. Misschien was de ATB een betere optie geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 27-02-2018 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Die bike komt zo uit de film Tron!

Zijn die dichte stukken nog functioneel? Voor een platte bidon ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
M@cer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:56:
Afgelopen donderdag naar Koblenz gereden om eens een bezoek te brengen aan de Canyon Experience Showroom en vooral om de verschillende maten Speedmax te testen.. Leuk om daar eens een kijkje te nemen en uiteraard om een fiets te bestellen :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Heel vet!! _/-\o_

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
Trip report Gran Canaria 2018

Afgelopen weekend ben ik weer terug gekomen van, wat ondertussen een traditie is geworden, een weekje fietsen in de zon in februari. Onze uitvalsbasis voor dit jaar was Maspalomas, en omdat we vorig jaar wat westelijker zaten bij Taurito hebben we dit jaar de kans aangegrepen om wat routes in de oostelijke hoek te ontdekken.

Heatmap GC2018

Dag 1 - Strava (70km - 1400hm)

We beginnen de eerste dag rustig met een rondje in oostelijke richting. Eerst langs de kustweg richting Vecindario, en vanaf daar omhoog naar Santa Lucia om vervolgens door te fietsen naar San Bartolome en vanaf daar weer af te dalen naar Maspalomas. Ondanks het feit dat het een klein rondje is valt het mij niet mee, hopelijk gaat het in de loop van de week soepeler...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JJIAMhsC786mvnskQFDt6Qnb/full.jpg

Dag 2 - Strava (95km - 2000hm)

De tweede dag staat direct al een wat grotere klim op de planning, de enige keer deze week dat we richting het westen vertrekken. We klimmen eerst de Soria op om vervolgens door te steken over de Tauro richting Mogan, alwaar de mooiste klim van het eiland te vinden is. Maar voor dat we ons daaraan wagen is het eerst tijd voor een welverdiende lunchpauze. Op de terugweg besluit ik met 2 van mijn 3 fietskompanen dezelfde weg terug te nemen terwijl nummer 3 (vanaf nu aangeduid als JS) blijkbaar last heeft gekregen van een zonnesteek, en denkt dat de terugweg ook wel via de Pico de las Nieves kan lopen (een omweg van ruim 35km en 1000hm...). Het feit dat ik dit jaar voor het eerst een fiets met schijfremmen bij de FreeMotion heb gehuurd komt goed van pas in de afdaling. Het verbindingsstukje tussen de Taurus en de Soria is stijl en heeft bijzonder slecht asfalt. Eenmaal beneden spuit ik wat water uit mijn bidon op mijn schijfrem, hetgeen resulteerde in een mooie stoomwolk. Gelukkig is het maar een klein stukje, en vanaf de Soria loopt de afdaling prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0Vc2YfIhaUp5l8r0iVNOWhDb/full.jpg

Ruim 2 uur nadat wij in het huisje arriveren komt ook de 4e musketier aan. Uitgeput en bevroren als een ijsblokje...

Dag 3 - Strava (112km - 3000hm)

Vandaag moeten ook wij er aan geloven, de top van het eiland staat nu op het officiële programma. Het is de route die iedereen hier fietst: recht omhoog naar de Pico de las Nieves via San Bartolome. Armstukken, beenstukken en lange handschoenen worden meegenomen, want hoewel het wel zonnig is kan het qua temperatuur tegenvallen zoals JS vorige dag proefondervindelijk heeft ontdekt. Uiteindelijk valt het gelukkig redelijk mee, maar desondanks is het op de top niet warmer dat 4 graden terwijl we starten in Maspalomas met een behaaglijke 22 graden.

Dag 5 - Strava (100km - 2500hm)

Na een rustdagje op dag 4 gaan we er vandaag weer vol tegenaan. Wederom gaat de reis richting de Pico de las Nieves, maar ditmaal loopt de klim via Ingenio aan de oostkant. Het is de eerste keer dat ik hem van deze kant op klim, en bij het bouwen van de route rook ik al nattigheid. Als je de klim doet vanuit Maspalomas ben je 45km onderweg om uiteindelijk op 1900m hoogte te eindigen. In Ingenio start je wel iets hoger, op 300m, maar voor de rest van de klim staat minder dan 25km. Al snel blijkt hoe de vork in de steel zit. Er zijn meerdere kilometers waar de stijgingspercentages tussen de 15 en 20 procent schommelen! Gelukkig heeft mijn huurfiets 32 tandjes achter als lichtste verzet, en kan ik omhoog met een snelheid die niet veel verder komt dan 7km/h... omdat deze kant van het eiland niet toeristisch is, is er gedurende de hele klim geen barretje of restaurantje te ontdekken. Er zit niks anders op dan deze epische klim in 1 keer te bedwingen. Zwaar, maar de moeite waard! Eenmaal boven dalen we zo snel mogelijk af richting Ayacata om een welverdiend pasta'tje weg te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R3j9dZm4H0zRSnFu03V0lwx5/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MvKj5EbSgMUZd8Uee9DLkF9Q/full.jpg
Dag 6 - Strava (33km - 500hm)

Qua weer treffen we het niet helemaal deze week en vandaag regent het flink. Halverwege de middag besluiten we desondanks op te stappen, maar voor een klein rondje: De Monte Leon.

Dag 7 - Strava (95km - 1900hm)

De laatste dag alweer van de vakantie. Voor dag en dauw vertrekt JS om mee te doen aan de 30KM van de transcanaria hardloopwedstrijd. Ook onze 3e kompaan besluit het deze dag rustig aan te doen waardoor we vandaag met z'n tweeën op pad gaan. Wederom een route in de oostelijke richting, maar we pakken eerst de weg richting Aguimes alvorens te klimmen naar Santa Lucia. Een mooi stukje dat we nog niet eerder ontdekt hadden. Vervolgens fietsen we boven om via Risco Blanco om daarna de vertrouwde afdaling via San Bartolome naar Maspalomas te pakken. Ook dit was een mooie stukje klimmen, maar je moet niet benauwd worden van wat slecht asfalt en een paar stukjes boven de 20% :). Dat het minder ontdekt is blijkt wel aan de populariteit van de Strava-segmenten. In plaats van 10.000+ man staat het aantal nog ruim onder de 1.000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P1soRHK1Zyb0Tt3Fy7fvvLuN/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
@Verwijderd Heel mooi, veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 12:08
MrAngry schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:14:
Die bike komt zo uit de film Tron!

Zijn die dichte stukken nog functioneel? Voor een platte bidon ofzo?
Zullen ongetwijfeld voordeel hebben wat betreft aerodynamica..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:06
Hebben er mensen last van bij Squirt dat die gunk op de derailleurwieltjes (dat boeit mij persoonlijk niet zo) ook toeslaat op het scharnierpunt in de derailleurhanger? Die was vlak voor de winter bij mij al behoorlijk vast gaan zitten, en zit dat nu weer. Lijkt me wel erg snel.
Het uit zich overigens in dat de derailleur vooral bij binnenbladgebruik moeilijk de slack uit de ketting krijgt en hij dus slap hangt.

* Stoffa moet nu weer zn hele derailleur open gaan schroeven, reinigen en opnieuw invetten....zucht

[ Voor 14% gewijzigd door Stoffa op 27-02-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:41
@Hielko Klinkt als een hele gave trip!

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Leuke reis @Hielko Hier moet ik ook echt eens naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mooie trip @Hielko

Jammer dat weer iets minder was, gebeurt niet vaak daar!

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
havana schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:09:
Mooie trip @Hielko

Jammer dat weer iets minder was, gebeurt niet vaak daar!
Jup, maar het kon blijkbaar slechter. Week voordat we arriveerden was het kouder, en zat het eiland vol met mopperde bejaarden... (aldus horen zeggen). En las op nu.nl dat afgelopen zondag, de dag dat we vertrokken, uiteindelijk een lading vluchten richting de Canarische eilanden moest uitwijken naar andere luchthavens vanwege het weer. Maar gelukkig genoeg zon gezien hoor afgelopen week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ja idd het slechte weer was voorpaginanieuws hier....!

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Hebben er hier nog mensen recentelijk carbon wielen besteld via aliexpress? Ben wellicht in de markt voor een set geschikt voor remschijven. Heb Farsports en Helin Liu ook een berichtje gestuurd, maar nog niet echt heel veel wijzer.

Ben zelf zo'n 90kg schoon aan de haak. Lees dat de meesten tot zo'n 110kg gaan, Dat moet dus niet het probleem zijn:) Heb nu standaard velgen op m'n Synapse zitten. Maddux RD 3.0 Disc, 28­hole. Mag ik er vanuit gaan dat er veel verschil is? Is m'n eerste racefiets 8)

-50mm hoog
-25mm breed
-geschikt voor remschijven, geen centerlock

-welke naven zijn goed/beter? Novatec etc.
-veel verschil in spaken?

-+/- 500 euro all in

Iemand nog tips? Do or don's tav carbon velgen uit China?

[ Voor 12% gewijzigd door Balboa op 27-02-2018 22:05 ]

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk nog 21% Nederlandse BTW en 13% importheffing mag aftikken bovenop de prijs, plus dat je het wiel misschien nog wel een keer opnieuw moet laten na-spannen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 27-02-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Sjoewe schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 22:36:
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk nog 21% Nederlandse BTW en 13% importheffing mag aftikken bovenop de prijs, plus dat je het wiel misschien nog wel een keer opnieuw moet laten na-spannen.
Jazeker, daar heb ik in de totaalprijs wel rekening mee gehouden.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is een beetje tricky, voor die prijs kan het twee kanten op vallen.

Er komen absoluut kwalitatief goede wielen uit China, maar dan zit je wel in een net wat duurder segment, zo van €600 (exclusief heffingen) en duurder. Alle goedkope Chinacarbons die ik heb gezien, hadden allemaal rare gebreken: uit het lood gespaakt, hoogte slagen, ongelijke spaakspanning etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Stoffa schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:26:
Hebben er mensen last van bij Squirt dat die gunk op de derailleurwieltjes (dat boeit mij persoonlijk niet zo) ook toeslaat op het scharnierpunt in de derailleurhanger? Die was vlak voor de winter bij mij al behoorlijk vast gaan zitten, en zit dat nu weer. Lijkt me wel erg snel.
Het uit zich overigens in dat de derailleur vooral bij binnenbladgebruik moeilijk de slack uit de ketting krijgt en hij dus slap hangt.

* Stoffa moet nu weer zn hele derailleur open gaan schroeven, reinigen en opnieuw invetten....zucht
Geen idee of het aan Squirt lag, maar ik heb dat ook gehad bij gebruik van Squirt. Mijn oplossing was inderdaad schoonmaken en wat smering op de bewegende delen van de derailleur.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
Hielko schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:43:
[...] Ook onze 3e kompaan besluit het deze dag rustig aan te doen. [...]
Pff. toch 63km op de teller en een paar klimmetjes mijn best gedaan om een tijd van JS te verbeteren; door zijn hardloopwedstrijd zag ik mijn kans schoon.

Bovendien moest het zwembad - waar ene H absoluut niet zonder kon - ook eens gebruikt worden... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door -MvZ- op 28-02-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Sjoewe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:41:
Het is een beetje tricky, voor die prijs kan het twee kanten op vallen.

Er komen absoluut kwalitatief goede wielen uit China, maar dan zit je wel in een net wat duurder segment, zo van €600 (exclusief heffingen) en duurder. Alle goedkope Chinacarbons die ik heb gezien, hadden allemaal rare gebreken: uit het lood gespaakt, hoogte slagen, ongelijke spaakspanning etc.
Bedankt. Welke merken of aanbieders schaar jij onder de betere kwaliteits wielen?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Farsports is een op zich prima aanbieder, maar dan zou ik wel kiezen voor wiel met een 'premium' naaf zoals DT-Swiss 350/240 of een Chris King R45 en Sapim spaken en messing nippels. Op zich ook niet perse iets mis met Novatec, maar voor het geld dat je bespaard ten opzichte van een reguliere wielset ben je een dief van je eigen portemonnee als je die upgrade nu laat liggen.

Maar ook bij Farsports heb ik wel wielen gezien die net niet helemaal tiptop waren af fabriek en nog wat TLC hadden in de vorm van een tune-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Balboa schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:13:
[...]

Bedankt. Welke merken of aanbieders schaar jij onder de betere kwaliteits wielen?
Ik was vorig jaar voorzichtig aan het orienteren op carbon wielen uit China en kwam uit bij Lightbicyle.
https://www.lightbicycle....e/carbon-road-bike-wheels

Een goedkoper alternatief zijn de carbon wielen van CSC:
https://nl.aliexpress.com...=2114.12010612.0.0.9YNxCh

Ik stel de aanschaf van carbon wielen zelf nog even uit, omdat de carbon wielen in gewicht niet zo veel
lichter zijn dan mijn huidige aluminium wielen. Ik zal dan volgens mij alleen voordeel merken met de verhoogde stijfheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Storm-Fox op 01-03-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Mijn zwager heeft naar alle tevredenheid Farsport carbon wielen. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Vind dat er een hoop crap tussen zit wat voelt als hit en mis.

Overigens is een upgrade naar hogere (carbon) wielen wel een aanrader. Ik merkte het verschil met mijn lage aluminium wielen erg goed. Meer stijfheid en met snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Welke alu wielen heb je? Dat lijkt me namelijk wel relevant :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
MrAngry schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:18:
Miche DX. Goedkope standaard set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
MrAngry schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:18:
inderdaad, Ik vermoed dat het verschil tussen goede alu wielen zoals de
Campagnolo Zonda C17 (359 euro, 1595 gram, +kwaliteits hub) en een set carbon wielen van
lightbicycle (700 euro, 1340gram) nihil zijn.

Ik neig zelf te kiezen voor de Zonda's, gezien de service, mijn budget en de type ritjes die ik maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Storm-Fox schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:57:
[...]

inderdaad, Ik vermoed dat het verschil tussen goede alu wielen zoals de
Campagnolo Zonda C17 (359 euro, 1595 gram, +kwaliteits hub) en een set carbon wielen van
lightbicycle (700 euro, 1340gram) nihil zijn.

Ik neig zelf te kiezen voor de Zonda's, gezien de service, mijn budget en de type ritjes die ik maak.
Misschien moet ik eerst maar eens kijken voor een goede set alu disc velgen. Wellicht te veel blind gestaard op het veronderstelde gewichtsvoordeel van carbon. Bij mijn gewicht +/-90 kg maakt die paar gram niet zo veel uit, maar denk ik dat stijfheid en duurzaamheid meer voordelen geeft.

In dat geval, wat zou een richting voor alu velgen zijn waarin ik kan kijken?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Racing 3, Racing zero, Pr 1400 Dicut Oxic, handgespaakte maatwielen.
Dat een beetje gesorteerd naar oplopend budget (afhankelijk van keuze handgespaakt). Shimano maakt in het hogere segment ook prima wielen die je hier nog ergens tussen kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 08-10 16:38

Lulukai

God's gift to women

Een gratis begeleid wielerevent binnenkort in de Vlaamse Ardennen, de mythische fietsstreek van Belgie: https://letour.zeb.be/
Ik woon in de buurt, Tweakers die willen meeten zijn gerust welkom.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Balboa schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:13:
[...]

Ik heb Farsports 25c met U-shape velgen en DT Swiss 240s naven. Kan niet anders zeggen dan dat het prima wielen zijn. Dezelfde kwaliteit kun je bij Yoeleo verwachten.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 20:22
Lulukai schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:54:
Een gratis begeleid wielerevent binnenkort in de Vlaamse Ardennen, de mythische fietsstreek van Belgie: https://letour.zeb.be/
Ik woon in de buurt, Tweakers die willen meeten zijn gerust welkom.
Een muur in de route, dat klinkt leuk :)
Peletonsrit, ben ik geen fan van.

Klinkt verder leuk, ik zet hem in de optie agenda.

[ Voor 11% gewijzigd door joint_me op 04-03-2018 20:09 ]

Hello fellow humans

Pagina: 1 ... 72 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.