Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.456 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:16
Dat fietspad daar is echt terror inderdaad, zelfs met simpele 1-dik tegenliggers is het al krap.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:08
M@cer schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:54:
[...]

Er is wel een voetpad op de dijk, maar deze is echt heel slecht en zeker in het donker niet begaanbaar zonder kans op gebroken benen.

Ondanks dat ik vind dat iemand in het donker altijd verlichting moet dragen is dat fietspad ook wel erg gevaarlijk en zeker een reden om wat gas terug te nemen omdat er zoveel onoverzichtelijke bochten in zitten.

Maar hoeveel licht had je zelf aan zodat je ze niet gezien hebt? Met een beetje goede verlichting zie je zelfs voetgangers zonder verlichting en donkere kleren wel aankomen.
Mja achteraf had ik de lamp op full blast moeten zetten, maar wissel af zodat ik niet van batterij hoef te wisselen halvewege de rit.
En sinds kort hebben ze op dat stukje lantaarnpalen ook uitgezet, wel lampjes om middenlijn aan te geven.
En ja achteraf had ik gewoon 20 per uur moeten gaan fietsen, dan had ik wat meer kans gehad, nu reed ik iets van 30 ofzo.
Is ook zo'n fietspad waar je verblind kan worden door auto's op de weg.

Nee soms heb je gewoon pech, geef de meeste schuld gewoon aan die wandelaars.
Toen ik ze zag viel er ook nergens naar uit te wijken helaas omdat ze naast elkaar liepen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:14
joint_me schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:43:
[...]

Vergeet de noise-canceling beats niet! 8)7
Boven de 50 jaar en op een elektrische fiets is dit zeker standaard ingebouwd?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:43
Balen DDX! Gelukkig valt de schade nog enigszins mee...

Zelf fiets ik vaak in de duinen / over het strand en zou ik graag loslopende honden willen nomineren voor de irritatie lijst :)

De meeste fiets je wel omheen, maar er zijn er genoeg bij die er ook echt even voor gaan; in het beste geval duiken ze alleen onder je voorwiel waarna jij natuurlijk afgeblaft wordt door het baasje dat je moet opzouten met je fiets. In ergere gevallen hangen ze in je achterband (gelukkig vrij stevige MTB banden) of in je been...

Met wandelaars heb ik alleen het dilemma; waarschuw ik wel of niet. Met de MTB kan ik meestal prima door de berm erlangs, maar soms schrikken ze... Als ik ze waarschuw, schikken ze soms ook en springen dan precies voor m'n fiets... What to do, what to do... :D

@mhr-zip : Jaaaa babyboomers op de ebike, ook een dingetje. Lekker slingeren met 25+, wat zou er nou mis kunnen gaan. Heb er ook wel een paar gehad die me tegemoet kwamen en me dan gewoon van mijn helft afreden de berm in. Met zo'n blik van "dit is mijn wereld, ga d'r eens vanaf"! :+

[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 08-02-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
DDX schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:05:
Tja ik kon geen kant op, toen ik ze zag zat ik al tussen beide wandelaars in dus uitwijken was geen optie.
Ik fiets zelf regelmatig op de dijk (boven) en moet ondanks dat ik vooraf goed bel altijd vaart verminderen
voor wandelaars (vaak toeristen) die niks doorhebben of hun hond gevaarlijk op het pad hebben gepositioneerd.
Beterschap, hopelijk kun je weer snel op het zadel

PSN: StormFox81

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Waar het gebeurd is is stukje verder, fietspad die lager ligt als weg.
Dijk zelf is wat smaller (maar wel iets beter zichtbaar 's avonds)

En gisteren na de val al weer 30km gefietst en vanmorgen ook al weer 60km ;)
Beetje stijfjes maar niets ernstigs gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storm-Fox
Morrar schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:41:

@mhr-zip : Jaaaa babyboomers op de ebike, ook een dingetje. Lekker slingeren met 25+, wat zou er nou mis kunnen gaan. Heb er ook wel een paar gehad die me tegemoet kwamen en me dan gewoon van mijn helft afreden de berm in. Met zo'n blik van "dit is mijn wereld, ga d'r eens vanaf"! :+
Hahaha, heel herkenbaar. Dit is ook de groep die weigert om een helm te dragen ondanks dat ze veel harder fietsen dan normaal. Jonge mensen (<40 jaar) die mij op hun e-bike tegemoet fietsen kijk ik altijd hoofdschuddend aan en mij laten inhalen door zo'n exemplaar gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Storm-Fox schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:58:
[...]

Hahaha, heel herkenbaar. Dit is ook de groep die weigert om een helm te dragen ondanks dat ze veel harder fietsen dan normaal. Jonge mensen (<40 jaar) die mij op hun e-bike tegemoet fietsen kijk ik altijd hoofdschuddend aan en mij laten inhalen door zo'n exemplaar gebeurt niet.
Ze hebben iig al niet de auto gepakt, dat is al winst.

The need for speed drives me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:43

KipCurreh

Nightcrawler

Heren,

Ik heb een probleempje met men SRAM Red front shifter, wellicht de nasleep van een val..
Als ik shift maakt hij niet meer zo'n zacht klik geluidje, maar een dubbele harde plastic klik.. De shift zelf gebeurt ook niet zo vlot.. Dit is vooral bij de korte beweging, de lange 'doorhaal' gaat zonder problemen..

Weet er iemand wat het kan zijn, en kan ik dit zelf fixen ? Heel moeilijk uit te leggen wel :)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een zeer koud ritje vorige week zaterdag heb ik nu een heuse blessure :(

Het was een ritje van maar 60 kilometer, maar het was erg koud en het eerste uur regende het hard. Vervolgens nog een uur met tegenwind zwaar verkleumd doorgereden, tot het punt dat ik mij serieus afvroeg of je gangreen kunt krijgen van temperaturen rond het vriespunt aangezien ik gewoon echt geen handen en voeten meer voelde :P

Dat kan natuurlijk niet, maar ik heb nu wel een ontzettend pijnlijk rechter onderbeen. Het lijkt een beetje op shin splints van het hardlopen, maar dan een fellere, minder doffe pijn en meer op m'n wreef dan achter m'n scheenbeen.

Ik vermoed dat ik te verkleumd/verkrampt op de fiets heb gezeten en ik combinatie met winterschoenen met hoge wreef misschien toch iets heb geforceerd.

Mooi klot'n dit, doet echt pijn :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-10 17:56

McMiGHtY

- burp -

Foamrollen?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 02-08 20:54
Mijn band loopt net wel / net niet aan op de voorrem. Er blijft in ieder geval snel vuil tussen zitten, wat ook weer aanloopt. Ik rijd met 25mm banden (GP 4000SII), mede vanwege de breedte van de velg (24mm). Nu zoek ik dus een 25mm band die (iets) minder hoog is dan de GP 4000SII. Iemand een suggestie?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
argro schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:32:
Mijn band loopt net wel / net niet aan op de voorrem. Er blijft in ieder geval snel vuil tussen zitten, wat ook weer aanloopt. Ik rijd met 25mm banden (GP 4000SII), mede vanwege de breedte van de velg (24mm). Nu zoek ik dus een 25mm band die (iets) minder hoog is dan de GP 4000SII. Iemand een suggestie?
Je zegt dat hij aanloopt op de voorrem. Dan heeft dat toch niks met de banden te maken. Dan zit de rem te dicht op de velg en zit er een kleine slag in de velg (vanwege net wel/net niet aanlopen).

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 11-02-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Volgens mij bedoelt hij de hoogte die aanloopt, dus de bovenkant van de band en het scharnierpunt van de rem. Is je fiets wel geschikt voor 25 mm banden?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
@SirLenncelot dat zou inderdaad ook nog kunnen. Mijn fiets is ook maar net geschikt voor 25mm banden. En bij mijn vorige wielset, waar snel speling in zat, liep de band ook regelmatig aan. Met mijn nieuwe wielset heb ik daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
argro schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:32:
Alle andere banden, de gp4000s is notoir voor het groter zijn dan de geadverteerde omvang. Ik kan zelf wel schwalbe one in een frame monteren waar geen gp4000s in past, dus die is in ieder geval kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SirLenncelot schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:57:
Volgens mij bedoelt hij de hoogte die aanloopt, dus de bovenkant van de band en het scharnierpunt van de rem. Is je fiets wel geschikt voor 25 mm banden?
De band loopt inderdaad aan in het midden van de remhoef. Het gaat dus niet om de blokken die aanlopen op de velg. Het aanlopen is overigens ook heel minimaal en meer net niet niet net wel. Met dit weer, met veel viezigheid op de weg is het vooral een issue, omdat er dan allerlei zooi blijft hangen.

Of de fiets geschikt is voor 25mm weet ik niet. Ik weet wel dat de combinatie van fiets, remhoeven, wiel en velg geen geschikte combinatie is. In die zin zou je dus kunnen zeggen dat de fiets niet geschikt is voor 25mm. Het zou echter zomaar kunnen dat met een andere band (lager) er opeens geen probleem meer is, waardoor de fiets opeens wel weer geschikt is voor 25mm.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nooit anders dan met GP 4000 S(II) gereden heb en dus ook niet zo goed thuis ben in banden. Heb ondertussen al wel 'ontdekt' dat de Schwalbe One 3mm lager is / zou zijn dan de GP 4000 SII. Dat zou dus een oplossing kunnen zijn. Nu nog even uitvogelen of dat voor de rest ook een goede band is (weerstand en lekbestendigheid).
MrAngry schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:06:
[...]

Alle andere banden, de gp4000s is notoir voor het groter zijn dan de geadverteerde omvang. Ik kan zelf wel schwalbe one in een frame monteren waar geen gp4000s in past, dus die is in ieder geval kleiner.
Dank. Ga de Schwalbes maar eens proberen dan.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 11-02-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik rij al jaren op schwalbe one en ik rijd er veel minder lek mee dan gp4000s. Denk dat ze ongeveer even lang mee gaan, maar ik heb dat nooit heel strak bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb nu 240 km gefietst op de Schwalbe One banden en ze bevallen best prima. Heb wel het gevoel dat het vrij gladde bandjes zijn, maar goed in januari door de regen fietsen kan ook de reden voor dat gevoel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:45
Vandaag in de duinen weer beduidend meer wielrenners/mtbers want zonnig en (relatief) warm.

Een nadeel ervan vind ik echter de wieltjeszuigers. Je haalt er een in, en die zet dan plotseling aan om in jouw wiel te gaan. Voor mij is wielrennen echt even in mn eentje eruit, het weer en mijn gedachten zeg maar. Als er dan zon kerel bovenop je gaat zitten vind ik dat echt laaiend irritant. Ik wil gewoon in mezelf kunnen praten zonder toeschouwers als ik fiets :P

Hoe gaan jullie daarmee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Keertje aanzetten dan moet de boodschap wel duidelijk zijn. Anders kan je er altijd over communiceren natuurlijk: "Ik fiets liever alleen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
MrAngry schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:02:
Keertje aanzetten dan moet de boodschap wel duidelijk zijn. Anders kan je er altijd over communiceren natuurlijk: "Ik fiets liever alleen"
Heb nu in mn remmen geknepen en gezegd dat ik het irritant vond en dat hij zn eigen tempo moest houden. Vond mn reactie achteraf wat overtrokken moet ik bekennen, maar snap dat soort lui echt niet. Laat me met rust man. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
Stoffa schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:03:
[...]

Heb nu in mn remmen geknepen en gezegd dat ik het irritant vond en dat hij zn eigen tempo moest houden. Vond mn reactie achteraf wat overtrokken moet ik bekennen, maar snap dat soort lui echt niet. Laat me met rust man. :X
Dat was niet echt sjiek van je, maar goed dat je het zelf erkent.

Ik zou het geen enkel probleem vinden om 10 meter af te zakken als iemand me zegt dat hij/zij het hinderlijk vind dat ik aanhaak. Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand daar moeilijk over gaat doen. Andersom idem, kleine moeite om even te vragen of je aan mag haken.

Dat gezegd hebbende maakt het mij echt geen hol uit als iemand aanhaakt. Krijg er al snel competitie drang van, even het gas open om te kijken wat er gebeurt. Als ze het wiel houden vraag ik nog wel eens om samen even door te trekken en kop over kop te doen. Vorige zomer een paar keer gehad dat iemand mee deed, was erg leuk. Maar gebeurt ook vaak dat je ze dan kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Als je er last van hebt dan is het wat mij betreft prima om dat even aan te geven. Ik neem aan dat de meeste mensen daar wel fatsoenlijk op reageren.

Ik vind het zelf niet zo'n probleem als mensen aanhaken. Ik fiets mijn eigen tempo wel en als ze geen kopwerk willen doen dan is dat ook prima. Als ik alleen fiets heb ik ook niemand die het kopwerk overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
@noxa Klopt, ik reageerde te fel. Dat gezegd hebbende is dit een aspect van wielrennen dat imo best wel "apart" te noemen is. Stel je bv eens voor dat je gaat paardrijden in je eentje, en plotseling stuurt een andere ruiter het hoofd van zijn paard in de reet van dat van jou om dat stilzwijgend kilometers vol te houden. Of stel je eens voor dat je aan het hardlopen bent, en een andere loper gaat zonder een woord met je te wisselen bovenop je lopen.
Ieder mens heeft behoefte aan personal space, lijkt me logisch. Het heeft ook niets te maken met dat ik niet wil dat zo iemand van me profiteert ofzo, ik vind t gewoon ontzettend irritant om een half uur lang door iemand geschaduwd te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
Iets met openbare weg en je niet zo druk maken :)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:29
Vraagje, ik heb de kans om een 105 groep over te kopen voor rond de 200€. De groep is ong een jaar oud en ik ken de geschiedenis ervan vrij goed (is wel redelijk wat mee gereden maar toch goed onderhouden).

Ik zou dan gaan van tiagra 10sp naar 105 11sp. Qua wielen geen probleem, de wielen hebben een body van 11s.

Wat denken jullie? Doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Tarkin schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:00:
Vraagje, ik heb de kans om een 105 groep over te kopen voor rond de 200€. De groep is ong een jaar oud en ik ken de geschiedenis ervan vrij goed (is wel redelijk wat mee gereden maar toch goed onderhouden).

Ik zou dan gaan van tiagra 10sp naar 105 11sp. Qua wielen geen probleem, de wielen hebben een body van 11s.

Wat denken jullie? Doen?
Upgrade van tiagra naar 105 zou ik op zich niet zo warm van worden. Upgrade van 10 naar 11 speed echter wel, zou er zelf dus voor gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben de afgelopen weekenden bezig geweest om mijn Bianchi Mega Pro M een upgrade te geven. De inspiratie kwam van de Bianchi's waar Marco Pantani twintig jaar geleden mee reed. Ik vond die fietsen altijd al erg gaaf dus toen ik twee jaar geleden een racefiets zocht om mee te beginnen werd dat een Bianchi Impulso in celeste. In augustus heb ik er een Mega Pro M bijgekocht als commuter en slecht weer fiets. Dit exemplaar lijkt op het model waar Pantani in 2000 mee reed alleen dan een wat minderwaardiger frame (op zich nog zo erg aangezien de lichtere Mega Pro XL Evo2 waar Il Pirata er om bekend staat dat er scheurtjes in het frame kunnen ontstaan). De Mega Pro M beviel me meteen erg goed, al schakelde de Veloce/Mirage combo die erop zat niet helemaal feilloos meer.

Marco Pantani op Bianchi Mega Pro XL EV2

Aangezien ik sinds september al mijn kilometers op deze fiets heb gemaakt (wegens geen zin om twee fietsen schoon te houden) besloot ik om 'm eens een goede upgrade te geven met zoveel mogelijk gebruikte onderdelen. Eigenlijk is alleen het frame, de voorvork en het zadel gebleven. Op Marktplaat vond ik een paar Campagnolo Bora's waarvan het voorwiel helaas niet zo goed bleek. De gebruikte Campagnolo Record Titanium 10-speed groepset was wel een succes, die loopt erg mooi. Alleen de cassette moet ik nog vervangen (nu 11-23, moet een 13-26 worden).

Ik wilde graag een aero bars maar zonder ontsierende stellage op het stuur. De keuze is daarom komen te vallen op het H.380 TR aero stuur van Haero Carbon. De minimalistische vormgeving past goed bij het oudere frame. De zitpositie is wel vrij hardcore. In combinatie met de zes graden stuurpen kom ik zonder spacers op een stuurhoogte die voor rijden in de beugels hoger is dan wat ik gewend is met in aero positie goed is te doen. Verder zijn er een Ritchey WCS carbon stuurpen en zadelpen op gekomen, Look Keo 2 Max carbon pedalen en een Wahoo Elemnt Bolt fietscomputer.

Het bottom bracket en de crank heb ik bij de fietsenmaker laten monteren, de rest heb ik zelf gedaan. Het is goed te doen als je er de tijd voor neemt. Het gewicht is omlaag gegaan van 10,8kg naar 9,4kg. Daarmee is hij ook een flink stuk lichter dan de modernere Impulso met Veloce en FSA afmontange, die inclusief Profile T4+ aero bars 10,9kg weegt (framemaat 63cm).

Bianchi Mega Pro upgrade

Bianchi Mega Pro upgrade

Bianchi Mega Pro upgrade

Bianchi Mega Pro upgrade

Bianchi Mega Pro upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
F*cking vette fiets. Nu nog een een roze outfit, oorbel en een zonnebank kuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Storm-Fox schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:58:
[...]

Kansloos, laat mensen hun eigen keuze maken en wees idd blij dat ze op de fiets stappen... Ik ga ook niet op de e-bike maar ik kan me goed voorstellen dat als iemand voor woon-werk verkeer dagelijks 15 tot 30km enkele reis fietst dat je dat ook als sub-40'er of zelfs sub-30'er gewoon op een ebike doet. Niet iedereen kan namelijk bij aankomst even douchen op zijn/haar werk (of wil de rest van de dag stinkend achter zijn/haar buro zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Sander schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:56:
[...]

Niet iedereen kan namelijk bij aankomst even douchen op zijn/haar werk (of wil de rest van de dag stinkend achter zijn/haar buro zitten).
Of is lichamelijk niet in staat om het stuk te te fietsen zonder hulp.
Een collega van mij (<30) fietst heel graag naar het werk, maar heeft maar 1 werkende long. Zonder e-bike zou ze het nooit redden om fietsend naar het werk te komen.
Of zelfs onderweg moet stoppen omdat ze letterlijk geen adem meer heeft om op de fiets te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Sander schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:56:
[...]

Kansloos, laat mensen hun eigen keuze maken en wees idd blij dat ze op de fiets stappen... Ik ga ook niet op de e-bike maar ik kan me goed voorstellen dat als iemand voor woon-werk verkeer dagelijks 15 tot 30km enkele reis fietst dat je dat ook als sub-40'er of zelfs sub-30'er gewoon op een ebike doet. Niet iedereen kan namelijk bij aankomst even douchen op zijn/haar werk (of wil de rest van de dag stinkend achter zijn/haar buro zitten).
Mee eens. Beter dat ze op de fiets stappen dan dat ze de auto pakken. Bovendien zijn er genoeg redenen te verzinnen waarom mensen een e-bike hebben (afstand, lichamelijk ongemakken). Bovendien weet ik dat niet iedereen zo gek is om elke dag in zijn apenpakje naar het werk te crossen. Ik weet ook dat veel mensen mij voor gek verklaren. Lekker belangrijk. Ik word er blij van zonder dat andere mensen daar last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Niets mis met e-bikes. Mijn vriendin heeft er ook één. De snelheid neemt toe bij gelijke inspanning, zodat je een grotere actie-radius hebt binnen de reistijd die je acceptabel vindt. Op een racefiets rij ik nog altijd met groter gemak 25km/h dan op haar e-bike (terwijl ze zo'n toermodel heeft met een sportievere voorwaartse zithouding). Boven de 25km/h sta je er overigens alleen voor met je loodzware e-bike, tenzij je een getweakte computer of een speed pedelec met spiegel en kenteken hebt. Daarom geen competitie voor de wielrenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:14
Mijn vriendin heeft ook een ebike. Ik vind het een topding. Mag ‘m ook graag even lenen als ik in het weekend een lange nightshift heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Heh de e-bike discussie maakt nogal wat los zo te zien :) Denk dat de reactie van Storm-Fox een beetje "tongue in cheek" was bedoeld, dus neem het niet te serieus. Ik zie ook wel eens gezonde(!) jongeren op een e-bike en dan denk ik ga lekker zelf trappen, heb je sporten ook meteen weer gedaan.

Maar... Neemt niet weg dat er inderdaad zat goede redenen zijn om naar een e-bike te kijken zoals er hierboven al een aantal genoemd zijn. Sowieso zie ik (ook) jongeren nog altijd veel liever op een e-bike dan op een stinkende scooter of brommer.

Zelf probeer ik mijn dame op de fiets te krijgen, maar ze haat fietsen. Ik vrees dat zelfs een e-bike daar niet tegenop gewassen zal zijn. En het is ook een beetje een dure gok om te wagen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
E-Bikes zijn de toekomst jongens, of wij dat nou leuk vinden of niet. Fietsenbouwers zetten er massaal op in, kijk maar eens naar de 2018 catalogussen. Mountainbikes, stadfietsen, moederfietsen, bakfietsen, fatbikes, racefietsen, overal zit een motor in tegenwoordig.

Ik denk wel dat we de infrastructuur nog wat moeten aanpassen aan snelle e-bikes want dat is wel even wennen nog. Voor zowel de fietsers zelf als de mede weg gebruikers die niet zo hard gaan alswel auto's die de nieuwe snelheid niet goed in kunnen schatten.

Maar er blijven auto's staan omdat men tegenwoordig op de fiets stapt. Hoe goed is dat! Denk je een wereld in waarin de vervuilende, stinkende brommer, motor of auto niet meer bestaat. Ik ben voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het tegenwoordig ook heel regelmatig in Rotterdam, jonge, gezonde mensen op een e-bike.

Het is inderdaad heel erg handig als je wat verder naar de buitenring woont. Zelf woon ik op 7 km van mijn werk en dat is natuurlijk peanuts om gewoon te fietsen maar als je het verdubbelt dan zit je echt wel in het Groene Hart en dan is zo'n e-bike perfect. Het beste van twee werelden, je blijft gezond en geen files.

Het enige nadeel is inderdaad het ontbreken van goede infrastructuur. Veel fietspaden in de stad zijn veel te smal en veel te druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Femme schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:14:
I
Ik wilde graag een aero bars maar zonder ontsierende stellage op het stuur. De keuze is daarom komen te vallen op het H.380 TR aero stuur van Haero Carbon. De minimalistische vormgeving past goed bij het oudere frame.
Ik vind dat wel een mooi stuurtje, heb je toevallig ook de korte extentions erbij gekocht? Zo ja, heb je een foto met die erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

McMiGHtY schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:19:
[...]

Ik vind dat wel een mooi stuurtje, heb je toevallig ook de korte extentions erbij gekocht? Zo ja, heb je een foto met die erop?
De korte extensions heb ik niet, maar hier zijn wel wat foto's:
https://www.instagram.com/p/BEW7cQiwOAe/
https://www.instagram.com/p/BFMo20mPmrq/

Er zijn twee varianten verkrijgbaar, een mat zwarte (zoals ik heb) en een duurdere met zichtbare weefstructuur. Beide zijn gemaakt van carbon.

Edit: nog mooier is dit filmpje: https://www.facebook.com/.../videos/1248344355266611/

[ Voor 22% gewijzigd door Femme op 13-02-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:10:
Ik zie het tegenwoordig ook heel regelmatig in Rotterdam, jonge, gezonde mensen op een e-bike.

Het is inderdaad heel erg handig als je wat verder naar de buitenring woont. Zelf woon ik op 7 km van mijn werk en dat is natuurlijk peanuts om gewoon te fietsen maar als je het verdubbelt dan zit je echt wel in het Groene Hart en dan is zo'n e-bike perfect. Het beste van twee werelden, je blijft gezond en geen files.
Dat vraag me nog steeds wel eens af. Ik fiets 21 km naar werk (áls ik fiets: een paar keer per jaar; vorig jaar op de citybike, dit jaar hopelijk voor het eerst op een racefiets).
Het grootste gedeelte fiets ik naast de A12 van Zoetermeer naar Gouda (en weer terug, 's avonds B) ). En dat is letterlijk kilometers autogassen inademen. Op die momenten verlang ik vaak naar mijn auto met ingebouwde luchtfilters.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Of gewoon elektrische auto's. Voor meeste woon-werk-verkeer zijn die al dikke prima en dan ben je de lokale uitstoot alvast kwijt. Maar ja de overheid subsidieert liever vervuilende pelletkachels 7(8)7

Maar goed off topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cis schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:58:
[...]

Dat vraag me nog steeds wel eens af. Ik fiets 21 km naar werk (áls ik fiets: een paar keer per jaar; vorig jaar op de citybike, dit jaar hopelijk voor het eerst op een racefiets).
Het grootste gedeelte fiets ik naast de A12 van Zoetermeer naar Gouda (en weer terug, 's avonds B) ). En dat is letterlijk kilometers autogassen inademen. Op die momenten verlang ik vaak naar mijn auto met ingebouwde luchtfilters.
Hoewel vaak gedacht wordt dat je beter niet in de stad kunt sporten, blijkt uit onderzoek dat het positieve effect van dagelijks sporten/bewegen per saldo toch opweegt tegen de nadelige effecten van inademing van fijnstof. Zelfs als je niet anders kunt dan in de stad sporten is dat dus nog te verkiezen boven op je reet blijven zitten in de auto, zoals velen doen.

https://www.eoswetenschap...porten-de-stad-gek-gezond

Dat laat natuurlijk onverlet dat je veel beter de stad uit kunt gaan als je wilt sporten; en dat is op de racefiets gelukkig heel gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Femme schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:14:
Ik ben de afgelopen weekenden bezig geweest om mijn Bianchi Mega Pro M een upgrade te geven. De inspiratie kwam van de Bianchi's waar Marco Pantani twintig jaar geleden mee reed. Ik vond die fietsen altijd al erg gaaf dus toen ik twee jaar geleden een racefiets zocht om mee te beginnen werd dat een Bianchi Impulso in celeste. In augustus heb ik er een Mega Pro M bijgekocht als commuter en slecht weer fiets. Dit exemplaar lijkt op het model waar Pantani in 2000 mee reed alleen dan een wat minderwaardiger frame (op zich nog zo erg aangezien de lichtere Mega Pro XL Evo2 waar Il Pirata er om bekend staat dat er scheurtjes in het frame kunnen ontstaan). De Mega Pro M beviel me meteen erg goed, al schakelde de Veloce/Mirage combo die erop zat niet helemaal feilloos meer.
Vind hem erg mooi geworden! Wel ben ik benieuwd waarom je bij deze fiets bent uitgekomen? Is dat - overigens niet geheel onterecht - puur vanwege de looks? Aluminium fietsen (uit die tijd) zijn vaak nogal stug. Waarbij ik overigens deze fiets niet ken, dus wellicht gaat dat - zoals je al enigszins aangeeft - helemaal niet op. Het voorwiel is wel zonde - en de stijlpolitie heeft wellicht ook wel commentaar - maar voordeel lijkt me nu wel dat je een wiel hebt wat wat minder wind vangt. Als commuter en slecht-weer-fiets lijkt me dat toch ook wel prettig.

Gewicht is ook flink omlaag gegaan, al verbaast het me hoe relatief zwaar die nu dan nog is, maar het is ook best een flinke fiets, kan me voorstellen dat dat nog aardig wat scheelt. Heb zelf ook nog een begin jaren 80 destijds middensegment fiets met originele afmontage en die weegt nauwelijks zwaarder dan jouw fiets nu. Maar is ook wel een flink stuk kleiner (56ct).

Zit zelf aan een vergelijkbaar project te denken, maar dan met een stalen fiets. Vind mijn stalen fiets erg fijn rijden, maar hij heeft ook wel nadelen ten opzichte van een moderne(re) fiets. Aangezien ik hem wel origineel wil houden, ben ik al een tijdje op zoek naar een mooi stalen frame ergens uit begin/midden jaren 90 om - vergelijkbaar met jouw project - op te bouwen met nieuwe(re) onderdelen. Het aanbod geschikte frames valt alleen nog erg tegen, wordt zo wellicht een erg lang project, maar dan vooral om een goed frame te vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 12:21
@Femme Mooie fiets zo. Mag ik vragen hoelang je wel niet bent? Een 63 cm frame en dan nog de zadelpen vrij hoog. (Voor zo'n geometrie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

lateef schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Vind hem erg mooi geworden! Wel ben ik benieuwd waarom je bij deze fiets bent uitgekomen? Is dat - overigens niet geheel onterecht - puur vanwege de looks? Aluminium fietsen (uit die tijd) zijn vaak nogal stug. Waarbij ik overigens deze fiets niet ken, dus wellicht gaat dat - zoals je al enigszins aangeeft - helemaal niet op. Het voorwiel is wel zonde - en de stijlpolitie heeft wellicht ook wel commentaar - maar voordeel lijkt me nu wel dat je een wiel hebt wat wat minder wind vangt. Als commuter en slecht-weer-fiets lijkt me dat toch ook wel prettig.
Ik heb 'm inderdaad voor de looks uitgezocht, maar vond hem ook wel meteen goed rijden. Hiervoor gebruikte ik een oude stalen Motobécane als commuter maar dat was nogal behelpen. Remde niet, erg smal stuur, ongeïndexeerd schakelen op de onderbuis. Vergeleken daarmee was deze sowieso een hele verbetering. Het is mooi als een fiets karakter heeft maar het moet het rijden niet in de weg zitten.

Ik vind 'm eigenlijk comfortabeler dan mijn aluminium Impulso uit 2014. Met carbon frames heb ik geen ervaring. De Impulso wil ik weg doen om later nog eens een carbon frame op te bouwen.

Het Bora-voorwiel ga ik naar een specialist opsturen, hopelijk kunnen ze er wat mee zodat ik het plaatje compleet maken :) .
Gewicht is ook flink omlaag gegaan, al verbaast het me hoe relatief zwaar die nu dan nog is, maar het is ook best een flinke fiets, kan me voorstellen dat dat nog aardig wat scheelt.
Het gewicht verbaast mij ook. Het kan ook aan de weegschaal liggen. 10,9kg voor een fiets met 63cm frame uit 2014 waar een paar accessoires op zijn gemonteerd vind ik ook nogal veel. Die Impulso heeft weliswaar geen hele geweldige afmontage (FSA crank, Bianchi Reparto Corse remmen = goedkoop spul) maar dan is bijna 11 kg wel erg veel. Op de Mega Pro gebruik ik nu afgezien van het zadel (>300gr) en het simpele voorwiel alleen maar lichtgewicht onderdelen en toch weegt hij nog 9,4kg.
roda_djavulen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:46:
@Femme Mooie fiets zo. Mag ik vragen hoelang je wel niet bent? Een 63 cm frame en dan nog de zadelpen vrij hoog. (Voor zo'n geometrie).
Het frame van de Bianchi op de foto's is 60cm. Ik ben 1,89m maar heb wel lange benen. Mijn andere racer heeft een 63cm frame.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 13-02-2018 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
Cis schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:58:
[...]

Zoetermeer - Gouda hoeft natuurlijk niet per sé langs de A12 ;)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:53
lateef schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:30:
... ben ik al een tijdje op zoek naar een mooi stalen frame ergens uit begin/midden jaren 90 om - vergelijkbaar met jouw project - op te bouwen met nieuwe(re) onderdelen. Het aanbod geschikte frames valt alleen nog erg tegen, wordt zo wellicht een erg lang project, maar dan vooral om een goed frame te vinden :D
Een Gazelle Champion Mondial AB frame ligt voor de hand. Als amateurrenner hoefde je daar niet voor te schamen in de jaren 80 en 90 en ze zijn dan ook in grote aantallen verkocht. Daarom zijn er nu een hoop te vinden op Marktplaats. Kwestie van wachten op eentje in de juiste maat voor een nette prijs. Nog ietsjes langer wachten als je een bepaalde kleur wilt.
Afhankelijk van het bouwjaar past er een 130mm achternaaf in (voor 11 speed), als het een 126 mm uitvoering is kun je hem met beleid op maat buigen. Ze hebben allemaal een BSA bracket, 27,2 mm zadelpen en een 1" balhoofdstel. Voor klassiek opbouw kun je kiezen voor een vaste voorbouw, anders een Ahead adapter en een modern stuurtje.
Dan krijg je bv zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/418/32872809171_95f6168c3a_b.jpgGazelle Champion Mondial AB 66 cm by Bartje Bartjens, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Taigu schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:31:
[...]

Zoetermeer - Gouda hoeft natuurlijk niet per sé langs de A12 ;)
True.
Maar dan moet je omrijden. Met mijn conditie niet echt een optie. 21km is al een hele opgave :)
Heb overigens 1 keer gefietst/geprobeerd door natuurgebied bij de Rotte. Maar dan waren die vliegen enzo weer erg irritant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
DieAnder schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:00:
[...]

Een Gazelle Champion Mondial AB frame ligt voor de hand.
Klopt, misschien alleen wel iets te voor de hand. Maar hoort zeker tot de gegadigden, voordeel is inderdaad bracket, zadelpen en balhoofd. Nu alleen inderdaad geduldig Marktplaats afwachten tot er een goede langskomt voor een goede prijs in bijvoorkeur ook een goede kleur.

Jouw (?) fiets heb je mooi opgebouwd! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 09:17
Morrar schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:03:
Of gewoon elektrische auto's. Voor meeste woon-werk-verkeer zijn die al dikke prima en dan ben je de lokale uitstoot alvast kwijt. Maar ja de overheid subsidieert liever vervuilende pelletkachels 7(8)7

Maar goed off topic...
Zo... ik ben ook weer eens terug. Auto's nemen een stuk meer ruimte in.

Ik ging als middelbare scholier met de bus, want het was 40km. De kinderen die 20, 25km moesten doen gingen ook met de bus. Die zie ik nu in mijn oude omgeving massaal de e-bike nemen. Zelf ook een tijdje 25km woon-werk gedaan, ik pakte misschien 2x per week de fiets. Met een e-bike was het 5 geweest. Zelfde geldt voor de vriendin van m'n pa. Nog prima fit hoor, maar 20km waaronder een zeelandbrug is gewoon beter op een e-bike.

^ E-bikes zijn fantastisch, omarm ze ^

@Femme damn, wat een mooie Bianchi.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Cis schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:20:
[...]

True.
Maar dan moet je omrijden. Met mijn conditie niet echt een optie. 21km is al een hele opgave :)
Heb overigens 1 keer gefietst/geprobeerd door natuurgebied bij de Rotte. Maar dan waren die vliegen enzo weer erg irritant ;)
Dan ben je in het goede topic aanbeland. Ga aan de slag met de racefiets! 1. Het fiets makkelijker dan je stadsfiets. 2. Ga elke dag op en neer fietsen en na een maand is die 21km peanuts. Je toekomstige zelf zal je bedanken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
[...]

True.
Afhankelijk van waar in Gouda je moet zijn kan je wellicht ook aan de andere kant van de A12 gaan fietsen; dat is volgens mij wat minder uitlaatgevoelig.

Maar pin me er niet op vast; ik woon pas net weer in die omgeving en moet de routes weer zien te ontdekken :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis

Cis

wackmaniac schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:10:
[...]

Afhankelijk van waar in Gouda je moet zijn kan je wellicht ook aan de andere kant van de A12 gaan fietsen; dat is volgens mij wat minder uitlaatgevoelig.

Maar pin me er niet op vast; ik woon pas net weer in die omgeving en moet de routes weer zien te ontdekken :)
Dit is ongeveer mijn route langs de A12:
https://www.strava.com/activities/1203731216
eerst de zuidkant (dan zit er nog een spoor tussen mij en de A12), daarna vanaf de Rotte de noordkant (naast de A12, 15 meter ertussen)

Deze een keer gefietst, maar dan zit ik weer erg tussen het forensenverkeer op een klinkerfietspad:
https://www.strava.com/activities/1204311051

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

True.
Beetje afhankelijk. van waar je vandaan komt en waar je moet zijn. Ik fiets nog weleens naar 12Go Biking vanuit Z'meer (vlak bij Noord Aa) en "achterlangs" via Boskoop is maar iets verder, maar wel 1000 x zo leuk :)

Maar goed toen ik laatst een keer op de fiets naar een klant in de buurt van dat Campignolo hotel ging, heb ik ook de kortste route genomen.... Waarschijnlijk iets met automatisme en plezierrit vs woon-werk rit.

edit: oh niet verder gekeken, je zit precies aan de andere kant. Ik zou dan toch Rotte - Zevenhuis aanhouden, eventueel tot de A20 (daar zit je volgens mij verder van de snelweg). Maar ik rij daar alleen voor m'n lol als dat 10km omrijden is is dat misschien wat teveel van het goede voor de dagelijkse rit.

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy D op 14-02-2018 10:07 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn toch wel manieren om dat wat leuker te doen? Waarom niet eerst wat meer naar het zuidoosten, brugje over, en via de zuidelijke dwarsweg weer omhoog en over de sluis? Dat tussengebied is echt mooi, het is inderdaad stomvervelend om alleen maar langs de snelweg te rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:12

Grin

Ride si sapis.

Een al wat ouder beestje maar hij blijft prachtig...
Look 585, in een doorzichtige lak; carbon fiber galore. 8)
Halverwege vorige jaar heeft hij een upgrade gehad naar een nieuwe groep en wielen; SRAM RED eTAP schakelset (electronisch, draadloos en episch; een aanrader!) en Zipp 303 Firecrest Carbon Clincher.
Hiervoor zat d'r Shimano Ultegra op met Zipp 404 wielen. De 404 wielen/naven hadden hun beste tijd wel gehad (ruim 12 jaren oud); begon wat speling in te komen en waren m.i. ook ietwat te hoog voor dagelijks gebruik, zijwind was soms echt even oppassen(!).

*click voor groot*
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-mHMSqxk/0/72d63e7a/L/i-mHMSqxk-L.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Grin op 14-02-2018 13:08 . Reden: Nu als thumbnail zodat je de carbonstructuur kan bekijken :) ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 12:21
Mooie fiets @Grin Misschien een iets dunnere stuurpen, deze is dikker dan je frame buizen :) , maar dat zijn maar kleine details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:12

Grin

Ride si sapis.

roda_djavulen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:12:
Mooie fiets @Grin Misschien een iets dunnere stuurpen, deze is dikker dan je frame buizen :) , maar dat zijn maar kleine details.
Thanks!
No can do, das één met het stuur.
En een ander stuur in geen miljoen jaar; deze is echt superfijn. ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:58:
Er zijn toch wel manieren om dat wat leuker te doen? Waarom niet eerst wat meer naar het zuidoosten, brugje over, en via de zuidelijke dwarsweg weer omhoog en over de sluis? Dat tussengebied is echt mooi, het is inderdaad stomvervelend om alleen maar langs de snelweg te rijden.
Zoiets als deze?
https://www.google.nl/map...6a5ffef03!1m0!1m0!1m0!3e1

Of mis ik iets aan je voorstel? :)
Ik zal het 's overwegen. Het is toch weer/slechts/maar liefst 3 km extra.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

https://routeplanner.fiet...utetype=67&preferences=63

Kun je de GPX File even downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cis schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Zoiets als deze?

;)
Ja bijvoorbeeld.

Ik ben ooit wel eens gaan dwalen in dat gebied omdat Schielands Hoge Zeedijk was afgesloten en ik het 'binnenland' in moest (meestal knal ik vanaf Gouda gewoon over de dijk naar Rotterdam, dan ben ik bijna thuis). Erg mooi daar, maar uiteindelijk kwam ik toch weer bij een snelweg uit (A20 in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51

Kluus

Gang is alles

Een (aantal) mooie routes voor woon-werk is inderdaad wel zo fijn, voor wat betreft omrijden, dat wordt vanzelf makkelijker ;).

Gisteren eens bedacht om een wat meer gestructureerde te doen op de terugweg (50km) door wat Sweet Spot blokken te doen. Dat moest op hartslag in plaats van vermogen omdat ik op mijn woon-werk bike geen vermogensmeter heb, maar toch ging dat vrij aardig.

Voor herhaling vatbaar, het hielp mij goed om wat aandacht op het fietsen te houden, in plaats van die vervloekte kook-geuren overal en zo heb ik meteen effectief getrained.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 14-02-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je met iets omrijden een betere weg hebt, kost dat meestal niks aan tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-10 23:08
Cis schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Zoiets als deze?

;)
Persoonlijk vindt ik de dwarsweg niet heel fijn rijden, in de spits rijd daar vrij veel sluipverkeer (gehaaste automobilisten...). Je kan ook via Moordrecht langs de IJssel rijden: https://goo.gl/maps/3cNXPqnX2us. Of gewoon de IJssel volgen, kralingse bos, rotte, heb je meteen een mooi trainings rondje :D. Genoeg mogelijkheden dus ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik denk dat het voor mij serieus een punt zou zijn mocht ik ergens anders gaan werken, is het woon-werk verkeer op de fiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Grmmz een baalmomentje vandaag.

Van het weekend een lange fietsbroek in de sale besteld, jeeeej. Gisteren de bezorger gemist omdat we zogenaamd niet thuis waren. Bijzonder want mijn vrouw was zowaar eens de hele dag thuis maargoed....

Zou vandaag bezorgd worden dus ik toch nog blij want heb het de hele dag al stervens koud en dan is een warme broek savonds op de fiets toch wel fijn!
Pakketje bezorgd, pak ik de broek uit...zit er geen zeem in :? Website er bij en daar staat specifiek bij dat er een zeem in zit en welke...blijkbaar een foutje dus hij mag terug....lekker dan :(

Over woon werk verkeer, bij mij is de afstand niet de beperkende factor maar de rest. Geen mogelijkheid tot fiets (veilig) stallen, geen mogelijkheid om op te frissen, omkleden gaat opzich op toilet nog wel en uiteraard geen mogelijkheid tot het ergens netjes ophangen/drogen van kleding :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storm-Fox
sapphire schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:08:
Over woon werk verkeer, bij mij is de afstand niet de beperkende factor maar de rest. Geen mogelijkheid tot fiets (veilig) stallen, geen mogelijkheid om op te frissen, omkleden gaat opzich op toilet nog wel en uiteraard geen mogelijkheid tot het ergens netjes ophangen/drogen van kleding :(
Ik heb dezelfde uitdagingen met mijn woon-werk (48km per dag) , maar heb dit zo opgelost:

fietstalling : fiets gaat mee naar binnen en stal ik in een leeg kamertje. No way dat ik hem buiten laat staan.
Mocht dit niet meer toegestaan zijn, dan zou ik via marktplaats een goedkope racefiets
kopen die niet snel gejat wordt.

opfrissen : doe ik bij een wastafel middels een washandje, handdoek en een schoon setje kleding.
Tot nu toe geen klachten vernomen van collegas :)

kleding : mijn bezwete kleding (valt mee deze maand) hang ik in dezelfde kamer aan een open raam.

Het is niet de perfect oplossing, maar wel een oplossing waarmee ik vorig jaar 4000km heb kunnen fietsen.
En omdat ik nog steeds 19 cent per km ontvang, heb ik de fiets al lang en breed terugverdiend.

[ Voor 15% gewijzigd door Storm-Fox op 16-02-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
argro schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:08:
[...]

[...]
Dank. Ga de Schwalbes maar eens proberen dan.
Goede keuze tot nu toe. Dank voor de tips. De Schwalbes zijn inderdaad een stuk 'kleiner' dan de Continentals. Band loopt nu mooi vrij van de remhoef (paar mm) en niet meer net wel / net niet ertegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Zoooo me vanmiddag even kapot geschrokken :|

Rijden twee mensen voor me op het fietspad op e-bikes, geen probleem ruim fietspad dus er even om heen. Kijk nog netjes voor me en achter me en zet aan om er om heen te rijden. Moment dat ik ze passeer hoor ik een scooter als een malle achter me toeteren en voor ik kan reageren krijg ik een beuk van achteren/opzij. Twee gasten met een migratie achtergrond op een Vespa die er even langs wilde en me een de kant beukte. Gelukkig had ik flinke druk op de ketting en het fietspad was breed en strak geasfalteerd anders had ik gelegen.
Die gasten schelden en roepen dus ik m'n hand om hoog en roep dat hij zelf fout zit, ik reed heel ruim 30+ op dat moment en dat ding ging veel harder dan dat met 2 volwassenen er op dus dik opgevoerd (heb zelf ook een Vespa). Kwamen ze me achterna scheldend en roepend, wat een helden met z'n tweeën op een scooter proberen een wielrenner van de weg te rijden :') Nouja toen ik zga. stil ging staan in de berm gingen ze er vandoor, lekker kansloos weer.

Andere wielrenner die het zag gebeuren schoot me nog aan dat het een stel druktemakers zijn }:O

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
sapphire schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:32:
Zoooo me vanmiddag even kapot geschrokken :|

Rijden twee mensen voor me op het fietspad op e-bikes, geen probleem ruim fietspad dus er even om heen. Kijk nog netjes voor me en achter me en zet aan om er om heen te rijden. Moment dat ik ze passeer hoor ik een scooter als een malle achter me toeteren en voor ik kan reageren krijg ik een beuk van achteren/opzij. Twee gasten met een migratie achtergrond op een Vespa die er even langs wilde en me een de kant beukte. Gelukkig had ik flinke druk op de ketting en het fietspad was breed en strak geasfalteerd anders had ik gelegen.
Die gasten schelden en roepen dus ik m'n hand om hoog en roep dat hij zelf fout zit, ik reed heel ruim 30+ op dat moment en dat ding ging veel harder dan dat met 2 volwassenen er op dus dik opgevoerd (heb zelf ook een Vespa). Kwamen ze me achterna scheldend en roepend, wat een helden met z'n tweeën op een scooter proberen een wielrenner van de weg te rijden :') Nouja toen ik zga. stil ging staan in de berm gingen ze er vandoor, lekker kansloos weer.

Andere wielrenner die het zag gebeuren schoot me nog aan dat het een stel druktemakers zijn }:O
Toevallig was ik vorig week ook bijna betrokken bij een scooter incident toen ik de Amstelbrug op reed
en opeens een scooter met daarop een idioot mij rakelings inhaalde en vervolgens 2 meter voor mij geen voorrang verleende aan een voetvanger die het zebrapad al was overgestoken.

Het had weinig gescheeld of hij was frontaal op de voetganger geklapt.
Uiteraard was de voetganger terecht woedend en werd de scooterrijder voor kuthond en andere
Amsterdamse verwensingen uitgemaakt. >:)

Wielrenners hebben onterecht een slechte reputatie, want in mijn ervaring zorgen aso's op een
scooter voor de meeste overlast en gevaar.
Mede voor dit soort incidenten overweeg ik om een goedkope bike camera aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Niet om het goed te praten, maar als je gaat inhalen kijk je toch altijd even om dan had je ze toch moeten zien ?

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 18-02-2018 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 10:40
Dit weekend, eindelijk, de kans gehad om mijn nieuwe wielen(DT-Swiss RR21 Dicut) te testen. Vooralsnog uitgesteld omdat ze mogelijk niet zo goed overweg kunnen met nattigheid en ik ze niet na 1x al wil poetsen maar ze hebben hun eerste test glansrijk doorstaan. In vergelijking met mijn andere wielen zo'n 4-500 gram lichter en nu merk ik dat niet tijdens het fietsen maar vooral bij het aanzetten na de bocht/viaduct op.

Ik moet er wel bij zeggen dat het natuurlijk ook kan komen door de nieuwe casette die erop zit, de nieuwe banden die fatsoenlijk zijn opgepompt, de vers gesmeerde ketting, het feit dat ik de rest van de ritten op duur tempo heb gedaan.. maar alsnog tevreden mee.

Om daar op in te haken.. de afgelopen weken nogal vermoeid door waarschijnlijk te pittige trainingen en daarom dit weekend mijn gemiddeld HR wat binnen de perken proberen te houden. Uiteindelijk zo'n 220 km weg kunnen trappen met een gemiddelde van zo rond de 135 waar ik normaal al mezelf in moet houden om rond de 150 te blijven. Vooral erg lastig om toch niet sneller te willen gaan maar het resultaat is wel dat mijn benen verrassend fris voelen nu in plaats van dat ze echt zwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:22:
Niet om het goed te praten, maar als je gaat inhalen kijk je toch altijd even om dan had je ze toch moeten zien ?
Jep en ik zag niks

Maar als ze van het sportveld aan de zijkant afkwamen en met 50 over het fietspad jekkeren.....
(Zijn ze sowieso fout want een scooter met blauw kenteken mag wettelijk gezien maar 25 en boven de 30 ben je bij een controle je papieren kwijt (WOK status) dus als je met twee volwassenen erop een fietser die tegen de 35 rijd kan inhalen is dat ding aardig opgevoerd)

Sorry hoor maar ik weet uit ervaring dat die dingen uiterst effectieve remmen hebben dus even wachten kan ook.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Na een paar keer op Facebook een Zwift/Strava link geliked te hebben zie ik nu met enige regelmaat reclame in mijn tijdslijn van een soort bakje waar je reinigingsvloeistof in kunt doen en welke je vervolgens om je ketting kunt klemmen om deze door de vloeistof heen te laten lopen. Op het oog heel handig, maar het feit dat ze dit soort kanalen gebruiken om reclame te maken doet me wantrouwen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

coelho schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:24:
Na een paar keer op Facebook een Zwift/Strava link geliked te hebben zie ik nu met enige regelmaat reclame in mijn tijdslijn van een soort bakje waar je reinigingsvloeistof in kunt doen en welke je vervolgens om je ketting kunt klemmen om deze door de vloeistof heen te laten lopen. Op het oog heel handig, maar het feit dat ze dit soort kanalen gebruiken om reclame te maken doet me wantrouwen.

deze?
https://www.decathlon.nl/...iniger-fiets/_/R-p-101042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:29

Ik gebruik die van parktool. Werkt heel goed om te ontvetten.

Het werkt wel minder goed als er ander vuil tussen zit, het lijkt er niet op dat je dat zand gemakkelijk ervantussen krijgt. Als iemand daar tips & tricks voor heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa

Ja, ik heb over de jaren meerdere kettingreinigers gebruikt. Let op dat er veel verschil in kwaliteit tussen de merken zit. Eerst had ik een goedkopere, en die brak na een paar keer gebruiken dwars door midden. De Parktool versie doet het stukken beter (en overigens heb je daar ook weer een duurdere, professionele versie van die pas echt bombproof is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ik heb zijn ketting schoonmaak unit voor paar euro op Ali Express besteld. Samen met een fles Dasty werkt dat als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Noxa schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:38:
Ik heb zijn ketting schoonmaak unit voor paar euro op Ali Express besteld. Samen met een fles Dasty werkt dat als een trein.
Werken als een trein is in Nederland dan weer niet het beste voorbeeld :P Dasty gebruik ik overigens ook. Prima om de fiets mee schoon te maken. Moet wel zeggen dat de laatste week wel weer lekker fietsweer is. Eindelijk een fiets die niet gelijk helemaal vies is na een ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 20:22
Dasty is ontvettend, dus zorg dat je de draaiende onderdelen goed afspoelt & smeert alvorens je je fiets weer wegzet.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:17
Noxa schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:38:
Exact mijn werkwijze. En die van Ali Express zijn voor 2 euro per stuk ook onverwoestbaar. Had er 2 besteld, maar de eerste houdt het nu al 1,5 jaar vol :9

Idd wel even naspoelen met lauw warm water om alle Dasty resten weer te verwijderen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Ik heb er ook eentje van Parktool, maar er kan toch niks op tegen een oude bidon met lampenolie/dasty waarin je je ketting mikt. Moet je natuurlijk wel een snelschakel in je ketting hebben...

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 19-02-2018 16:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

f4stf0rw4rd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:53:
[...]

Exact mijn werkwijze. En die van Ali Express zijn voor 2 euro per stuk ook onverwoestbaar. Had er 2 besteld, maar de eerste houdt het nu al 1,5 jaar vol :9

Idd wel even naspoelen met lauw warm water om alle Dasty resten weer te verwijderen.
Dat loont dan wel! Afhankelijk van de kosten van de ketting natuurlijk.
Als ik zie hoeveel werk ik moest verrichten om mijn half versleten (0.75) ketting schoon te krijgen; dan had ik beter voor 9 euro een nieuwe ketting kunnen kopen. Had me tijd en Dasty gescheeld, en gelijk een brandschone nieuwe ketting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Cis schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:48:
[...]

Dat loont dan wel! Afhankelijk van de kosten van de ketting natuurlijk.
Als ik zie hoeveel werk ik moest verrichten om mijn half versleten (0.75) ketting schoon te krijgen; dan had ik beter voor 9 euro een nieuwe ketting kunnen kopen. Had me tijd en Dasty gescheeld, en gelijk een brandschone nieuwe ketting :)
Behalve dat je nieuwe ketting niet op je versleten cassette/kettingbladen past en je deze dan ook gaat vernieuwen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
havana schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:25:
Ik heb er ook eentje van Parktool, maar er kan toch niks op tegen een oude bidon met lampenolie/dasty waarin je je ketting mikt. Moet je natuurlijk wel een snelschakel in je ketting hebben...
Dit spul? https://wibra.eu/nl/assor...tvetter-navul-verpakking/

En dan nog verdunnen? Of gebruik je het "puur"? Wel een plaatselijk milieudelict waarschijnlijk met dit spul...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:22:
[...]

Dit spul? https://wibra.eu/nl/assor...tvetter-navul-verpakking/

En dan nog verdunnen? Of gebruik je het "puur"? Wel een plaatselijk milieudelict waarschijnlijk met dit spul...?
Dat spul inderdaad. Waarschijnlijk wel ja maar soit je ketting wordt er brandschoon van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:25:
Ontvet lekker idd maar blijft er nog vuil tussen de schakels zitten :(

Vaak trek ik de ketting nog tussen twee nagelborstels door maar zelfs dan blijft er zat troep tussen de schakels achter.

Ja dat is soort van hoe facebook werkt :?
Je tracken en gegevens verzamelen en verkopen is zegmaar hun core business ;)

[ Voor 40% gewijzigd door sapphire op 19-02-2018 19:09 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik gebruik zelf geen Dasty, maar diesel, gewoon van de pomp. Je kan ook lampenolie gebruiken, dat is bijna hetzelfde product alleen dan ontgeurd (en duurder).

Ik heb hier in de schuur een 10L jerrycan diesel staan, gaat vrij lang mee. Maak er ook de kachel mee aan :o

Ketting in een oude bidon, diesel/lampenolie erbij, nachtje laten slapen. Goed schudden, paar keer door een handdoek halen... even schoonblazen met perslucht.... als nieuw!

[ Voor 86% gewijzigd door havana op 19-02-2018 20:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Gewoon sopje over de ketting als het echt vuil is en dan nieuwe laag wax, niet klooien met tools ofzo.
En meettooltje en op tijd vervangen. (bij mij als .75 van tooltje erin valt) en dan kan je 3 kettingen per cassette halen ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 19-02-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
En zo heeft iedereen z'n eigen methode. Er is niet één weg die naar Rome leidt, het zijn er wel 100...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:18

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Als het toch over kettingen gaat. Welke gebruiken jullie zoal?

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
SRAM, om de simpele reden dat ze standaard een snelschakel hebben (i.t.t. Shimano), niet veel lawaai maken (i.t.t. KMC) en niet te duur zijn (i.t.t. Campa)

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 19-02-2018 20:50 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
havana schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:49:
SRAM, om de simpele reden dat ze standaard een snelschakel hebben (i.t.t. Shimano), niet veel lawaai maken (i.t.t. KMC) en niet te duur zijn (i.t.t. Campa)
Patent op snelschakel is verlopen, dus Shimano heeft ook een snelschakel tegenwoordig

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 08:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

retlaw schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:49:
Als het toch over kettingen gaat. Welke gebruiken jullie zoal?
KMC. Komt standaard met missing link en is een stuk stiller dan Shimano :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dan is Shimano ook een goede keuze. Wel opletten dat sommige Shimano-kettingen een draairichting hebben, dat is vooral onhandig als je de ketting wel eens opnieuw monteert i.v.m. schoonmaken.

@Microkid

KMC stiller dan Shimano? Eerder andersom...

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 19-02-2018 20:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 08:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

havana schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:56:
@Microkid

KMC stiller dan Shimano? Eerder andersom...
Tja, mijn ervaring is toch echt anders :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Stiller? Ik hoor het verschil niet tussen een KMC ketting en een Shimano ketting. Het doet wat het moet doen en had een goede deal.

Overweging zou kunnen zijn, KMC ketting is harder, is dus slechter voor je cassette / voor bladen.

Overweging zou kunnen zijn, KMC ketting is harder, dus gaat langer mee.

[ Voor 3% gewijzigd door joint_me op 19-02-2018 21:56 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Diesel voor ontvetten, daarna invetten met squirt of een wax. Geen gedoe meer met ptfe en al die zwarte bende. Gewoon ketting tool gebruiken voor het opmeten geen getwijfel zo'n tooltje kost bijna niks
KMC ketting voelt/klinkt nogal lomp aan ipv sram (1170 en 1130) waar ik er altijd een paar van op voorraad heb.
Beide hebben missinglink die ik meerdere keren hergebruik zolang niet te versleten, gebruik wel de KMC tang :*) .

Spicy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Ik gebruik sinds kort de BBB tang, want daarmee kun je ook sluiten. Werkt ook door een stukje te trappen, maar dit is makkelijker.

Wax komt er hier niet meer in. Veel te bewerkelijk en de zwarte smurrie (kaarsvet) staat me ook niet aan.

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 71 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.