Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.454 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Ik heb ook een Outride, top ding. Heb er ook een voorwieldrager bij, maar dat is feitelijk niet nodig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
De dakdragers heb ik er nooit op mijn Golf zitten, alleen als ik op vakantie ga. Ik heb ook een trekhaak, maar vergeleken met een dakdrager vind ik die trekhaak dragers maar duur. Zit al een tijdje te twijfelen over een opklapbare Thule, maar de prijs.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Trekhaakdragers hoeven niet duur te zijn. Ik heb een Spinder Falcon van 50 euro waar 2 of 3 (met uitbreidingsset) op kunnen. Heeft al vele tripjes naar het zuiden overleefd.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05
Ik heb ook een Spinder Falcon voor 40 euro van MP gevist. Prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:21
Ik heb een grote oude volvo gekocht waar ik de fietsen vanachter zo ingooi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:21
Op marktplaats zijn voldoende trekhaak dragers te koop voor niet al te veel geld. Heb zelf een Spinder Hawk van marktplaats gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
De Hawk is de stalen versie van de Falcon. Is iets zwaarder, verder gelijk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Spinders zijn inderdaad (ook jaren gebruikt) degelijke fietsendragers en niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Heb nog een oude Twinny Load, met crank bevestiging. Ik weet niet of ik dat aandurf met mijn racefiets.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
coelho schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:12:
Heb nog een oude Twinny Load, met crank bevestiging. Ik weet niet of ik dat aandurf met mijn racefiets.
Het is zelfs de vraag of het überhaupt kan. Met mijn racefiets en ATB kan het in elk geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
@CH4OS Heb je een trekhaak? Ik heb een fietsendrager van Spinder (de Hawk), die klemt op de wielen en de zadelpen. Al menig kilometer mee gereden (mijn fiets is carbon) zonder problemen. Voordelen van achterop de auto:
- minder benzine verbruik
- je fiets blijft mooi schoon (op het dak komt ie onder de insecten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Vraagje, afgelopen zomer nieuwe wielen gekocht. Toen ik ze mee nam zei de verkoper dat ik de spaak spanning na een paar maanden moddert laten controleren. Is dat waar of is dat een kwestie van een extra centje verdienen?
Heb de wielen nog maar weinig gebruikt ivm de tacx maar wil als dat nodig ja dat in het voorjaar wel laten doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:53
coelho schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:12:
Als je een uurtje klimt in de bergen komt er volgens mij veel meer kracht op die krank dan dat je hem achter je auto bevestigd (maar dat is N+1 :p)

Ik heb ook eentje met crankbevestiging en heb er nog geen problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Tarkin schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:08:
[...]

Als je een uurtje klimt in de bergen komt er volgens mij veel meer kracht op die krank dan dat je hem achter je auto bevestigd (maar dat is N+1 :p)

Een crank is niet ontworpen voor veel zijwaartse kracht, dus is niet te vergelijken.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

borft schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 03:53:
@CH4OS Heb je een trekhaak? Ik heb een fietsendrager van Spinder (de Hawk), die klemt op de wielen en de zadelpen. Al menig kilometer mee gereden (mijn fiets is carbon) zonder problemen. Voordelen van achterop de auto:
- minder benzine verbruik
- je fiets blijft mooi schoon (op het dak komt ie onder de insecten)
Ik heb geen trekhaak. Een trekhaak er speciaal voor aanschaffen vind ik ook wat te duur. Gezien ik (nog) niet vaak fiets, laat staan dat ik vaak elders buiten bij mijn omgeving fiets op het moment, vind ik het niet het geld waard om er in te investeren.

Een fietsdrager die zonder trekhaak te monteren is, op dezelfde plek, vind ik op zich geen probleem. :)
Of een fietsdrager waarbij de fiets plat op het dak komt te liggen (zal ook schelen met insecten e.d.).

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 11-01-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Tarkin schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:08:
[...]

Krachten komen onder een compleet andere hoek. Zelfs bij een stalen frame is het geen goed idee, er komt dan heel veel kracht op je lagers die dan stuk kunnen gaan. Bij een carbon frame kan het zelfs helemaal stukgaan.

Maar ik zou mijn gewone fiest (aluminium) ook niet op een twinny load met crankbevestiging zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:53
joint_me schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:37:
[...]

Een crank is niet ontworpen voor veel zijwaartse kracht, dus is niet te vergelijken.
Maar als je hard aan het klimmen bent en je staat op je trappers, dan heb je tohc ook dezelfde zijdelingse kracht van (in mijn geval 100) x kg?

Het is niet dat ik je niet geloof hoor en in de toekomst ga ik inderdaad ook kijken naar een andere fietsendrager met een andere bevestiging (temeer om in de toekomst elektrische fietsproof te zijn voor t vrouwtje). Maar ik heb er me gewoon nog niet zoveel vragen bij gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Noxa schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 06:55:
Vraagje, afgelopen zomer nieuwe wielen gekocht. Toen ik ze mee nam zei de verkoper dat ik de spaak spanning na een paar maanden moddert laten controleren. Is dat waar of is dat een kwestie van een extra centje verdienen?
Heb de wielen nog maar weinig gebruikt ivm de tacx maar wil als dat nodig ja dat in het voorjaar wel laten doen dan.
In principe wordt een wiel, of beter gezegd de spaken, tijdens het inspaken door de spaker op een paar manieren "mishandeld" waardoor de spaken een enorme oplawaai krijgen. Zie bijvoorbeeld dit filmpje vanaf 4:35. Als dat juist gebeurt, dan is naspannen in principe niet nodig.

Je merkt het vanzelf tijdens de eerste ritten. Als je "ploink" geluiden hoort betekent het dat de spaken zich zetten. Dat betekent dat naspannen noodzakelijk is. Als het goed is hoor je dat niet en is naspannen niet nodig. Wat je vaak ziet bij "ploink" geluiden is dat er ook een klein slagje ontstaat.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:34

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Gisteren toch maar een lange broek, handschoenen en wintersokken besteld. Ik heb binnen een Kettler staan en ondanks dat het best te doen is om anderhalf uur even te fietsen met een ventilator en Netlfix mis ik het buiten zijn gewoon :). Binnenkort weer lekker naar buiten!

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Tarkin schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:24:
[...]

Maar als je hard aan het klimmen bent en je staat op je trappers, dan heb je tohc ook dezelfde zijdelingse kracht van (in mijn geval 100) x kg?
Juist als je staat op je trapper heb je de ultieme kracht naar beneden ;) Als je de crank klemt in je fietsendrager, en de fiets wiebelt heen en weer krijg je krachten over een andere as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Nu online
havana schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:44:
[...]

In principe wordt een wiel, of beter gezegd de spaken, tijdens het inspaken door de spaker op een paar manieren "mishandeld" waardoor de spaken een enorme oplawaai krijgen. Zie bijvoorbeeld dit filmpje vanaf 4:35. Als dat juist gebeurt, dan is naspannen in principe niet nodig.

Je merkt het vanzelf tijdens de eerste ritten. Als je "ploink" geluiden hoort betekent het dat de spaken zich zetten. Dat betekent dat naspannen noodzakelijk is. Als het goed is hoor je dat niet en is naspannen niet nodig. Wat je vaak ziet bij "ploink" geluiden is dat er ook een klein slagje ontstaat.
Thanks, degelijke geluiden nog niet gehoord. Ga er eens op letten bij mijn volgende buiten rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:09
Ik heb jullie advies nodig betreffende kleding voor het aankomende seizoen. Afgelopen zomer ben ik weer begonnen met fietsen en heb ik de nodige korte jerseys en korte fietsbroek aangeschaft. Sinds november hangt de fiets aan de muur alleen begint de drang om te sporten nu toch wel weer te kriebelen.

Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer wat nou handig is om aan te schaffen om met temperaturen vanaf 10 graden tot aan de lente door te fietsen. Zijn arm en beenwarmers genoeg met onder de jersey een lang thermoshirt of is het echt nodig een extra broek en winddicht jack aan te schaffen?

Zie veel aanbiedingen dezer dagen dus denk wel dat het een goed moment is om wat nieuws aan te schaffen, alleen vind het ook zonde als de helft in de kast blijft liggen omdat het te warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:00
Afhankelijk van welke arm- en beenwarmers moet je t vanaf een graad of 8-10 makkelijk redden met een korte broek. Een windjack is wel aan te raden. Daaronder tot een graad of 15-16 een lang ondershirt.Een winddicht ondershirt is wel aan te raden, maar is mijns inziens geen gezicht met daarover een korte trui.

Handschoenen en overschoenen is maatwerk. Ik gebruik ze beiden alleen < 8-10 graden. Daarboven is het voor mij te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
marinos88 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:23:
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer wat nou handig is om aan te schaffen om met temperaturen vanaf 10 graden tot aan de lente door te fietsen. Zijn arm en beenwarmers genoeg met onder de jersey een lang thermoshirt of is het echt nodig een extra broek en winddicht jack aan te schaffen?
Je kan heel veel oplossen met laagjes. Zo ga ik morgenochtend denk ik met een dun ondershirt en een ondershirt met daarin een extra windblock laagje aan de voorzijde en neem ik een buitenste laag windblocker (zo'n ding, alleen dan gratis gekregen bij een tocht: https://www.mantel.com/sportful-hot-pack-5-new-vest ) mee in een zakje van m'n shirt (met lange mouwen). Dus in plaats van 1 goed jack en goede broek kan je ook alles oplossen met meer laagjes. 2 shirts over elkaar bijvoorbeeld. Vanaf 10 graden zouden arm en been stukken verder zeker genoeg moeten zijn.

Ik kom zelf net terug van de fietsenmaker om een dura ace c24 (de oude 7850 versie) wiel weg te brengen met een hoogteslag, maar hij geeft aan dat die niet meer te fiksen is omdat de slag meer een deuk is en de spaakspanning niet zodanig is dat er nog veel aan te doen valt.. Nou heb ik besloten om dan maar eens te gaan uitzien naar een nieuwe wielset voor de zomer. Lijkt me op zich wel mooi om wat meer geld uit te geven, maar ik ben ook wel een slecht weer rijder en ik ben bang dat ik de lagers van een mooie nieuwe wielset gelijk verkloot. Ik heb in ieder geval al meerdere oudere fulcrum r5 en r3 sets waarvan de lagers al eens vervangen zijn, of op de nominatie staan, vanwege water. Heeft iemand ervaring met de waterdichtheid van fulcrum racing zero en dura ace 9100 c24 wielen? Of andere tips in die budget range? (600-800 euro)

[ Voor 30% gewijzigd door MrAngry op 13-01-2018 16:24 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Laatst online: 06-10 23:22
marinos88 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:23:
Ik heb jullie advies nodig betreffende kleding voor het aankomende seizoen. Afgelopen zomer ben ik weer begonnen met fietsen en heb ik de nodige korte jerseys en korte fietsbroek aangeschaft. Sinds november hangt de fiets aan de muur alleen begint de drang om te sporten nu toch wel weer te kriebelen.
Beenstukken in de winter is goed te doen boven het vriespunt. Doe niet anders meer in de winters, ondanks dat ik nog wel wat lange broeken in de kast heb liggen. Lang fietshirt is wel aan de raden. Met armstukken wordt het toch wat fris beneden de 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:23
Tot aan het vriespunt fiets ik met beenstukken. Ik houd mn bovenlichaam graag warm. Ik draag een gaas achtig ondershit om het zweet wat makkelijker kwijt te kunnen en daarover een thermoshirt en nog een langemouwen fietsshirt. Veel laagjes helpt bij mij wel, maar onder het vriespunt begint het toch wel snel onaangenaam te worden. Had laatst van mn broer een bodywarmen geleend en dat is bij vrieskou toch wel aangenaam. Gelukkig heb ik dit seizoen nog niks kouder dan -4 gehad.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:37

Crazy D

I think we should take a look.

Nadeel van beenstukken met een zomerbroek vind ik dat er delen zijn die niet dubbel zijn... dat deel tussen waar je beenstuk eindigt en de laagjes van je bovenkleding begint. Dan vriest m'n reet van m'n lichaam... Een winterbroek is vaak overal dikker en dus ook daar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Je hebt ook gevoerde korte broeken.
Ik draag nooit een lange broek (ivm lastige maatvoerig, xs broeken en m/l beenstukken)

Vandaag zag ik 2 graden op de wahoo, maar flink doorgetrapt dus zelfs regelmatig shirt (met lange mouwen) opengedaan icm langemouwen merino ondershirt

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13
XS ? Da's dan best wel heel aero. :)
(Maar ik zie tegelijkertijd wel in dat het een lastige maat kan zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vandaag eindelijk mijn eerste buiten km's kunnen maken. 3° zei de Wahoo maar ik vond het niets koud. 75km weggetrapt en 3km van m'n huis nog een lekke band 😂 maar goed, dat ook weer gehad.

Nu wel echt overtuigd dat ik liever een powermeter koop dan een smart trainer. Eens rustig in gaan verdiepen dan maar. Iemand tips?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Meer Tacxers hier? Viel me op dat mijn trainingsband af en toe veel zwarte korrels achter laat op de vloer, hebben jullie dat ook wel eens? Naar mijn weten staat mijn Tacx recht, luchtdruk is goed in de band (8bar) en hij is goed gekalibreerd (valt in het groene vlak via Tacx app). Nu ook toch vragen heb; waar zijn die kleurtjes op de Bushido voor; groen, geel en oranje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13
@asdf25 @SirLenncelot
Alle indoorrijders zijn naar Het grote indoor cycling topic gereden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@EdwinW ik bedoel dus juist dat ik liever buiten rij... ;)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
SirLenncelot schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:57:
Vandaag eindelijk mijn eerste buiten km's kunnen maken. 3° zei de Wahoo maar ik vond het niets koud. 75km weggetrapt en 3km van m'n huis nog een lekke band 😂 maar goed, dat ook weer gehad.

Nu wel echt overtuigd dat ik liever een powermeter koop dan een smart trainer. Eens rustig in gaan verdiepen dan maar. Iemand tips?
Wat wil je weten, er zijn zoveel goede powermeters, alles hangt af van je wensen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:22
Misschien wil hij tips in het verdiepen? Het is maar een aanname, maar als dat het geval is; begin eens met bijvoorbeeld DC Rainmaker - Power meters annual buyers guide (2017), daar worden de eigenschappen en varianten van powermeters behandeld en vervolgens het aanbod van de meest gebruikelijke merken, met hun voor en nadelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roet op 14-01-2018 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Lees ook de Vermogensmeter FAQ eens door op het FF.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ik vind deze guide wel een stuk beter bestand tegen TL;DR, naast het feit dat Nederlands natuurlijk lekker weg leest. Echter mis ik wel de Power2Max NG ECO, wat ik persoonlijk een erg interessante optie vind. Hoe denk jij over de NG ECO eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Ik zal de NG Eco nog even toevoegen.

@Roet

Mocht ik een Power2Max kopen zou ik blind voor de NG Eco gaan. Persoonlijk vind ik de cranks niet mooi en daarom kies ik zelf liever voor Quarq. Qua prijs maakt het niks uit (Quarq DZero alu heb je al vanaf 475 ex. bladen). Bijkomend voordeel van Quarq vind ik dat er een gangbaar type knoopcel wordt gebruik (CR2032) die bij ieder benzinestation wordt verkocht.

[ Voor 84% gewijzigd door havana op 14-01-2018 09:54 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Ik ben momenteel aan het oriënteren voor aanschaf van een Trek Domane (SL 5 of hoger), nu kan ik een 2e hands Domane SL 6 Disc 2017 aanschaffen rond de 2000 euro (nieuwprijs 4295). Is dit een goede deal wat jullie betreft? Bij de grotere fietsstores staat hij rond de 3399 euro online. Dank voor de reacties vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@feen Lijkt me wel een goede deal, als hij nog in prima staat is natuurlijk. Vraag me wel af waarom je je fiets zo snel weer zou verkopen. Dat zou ik zelf altijd wel even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
roda_djavulen schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:55:
@feen Lijkt me wel een goede deal, als hij nog in prima staat is natuurlijk. Vraag me wel af waarom je je fiets zo snel weer zou verkopen. Dat zou ik zelf altijd wel even navragen.
Voor de prima staat moet ik me baseren op foto's, zitten wat krasjes aan de binnenkant van het frame bij de trapper en de velgsticker is iets beschadigd ivm raken stoeprand. Fiets gaat weg ivm verhuizing naar buitenland en hij is van mei 2017 dus nog redelijk "nieuw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
Sja.. als DDX 3/4 jaar op een fiets heeft gereden zou ik em niet meer redelijk nieuw noemen...

Maw, hoeveel km zit er op alles onderdelen? Is er al wat vervangen?
En nog lastiger hoe is er mee om gegaan? Slecht schoonmaken/smeren? Onder alle omstandigheden fietsen? Of juist alleen met mooi weer en perfect onderhoud..
Zoveel factoren, die je nooit allemaal kan weten van een paar foto's

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ga er sowieso vanuit dat je bij een tweedehands fiets rond de 300 euro mag reserveren voor een nieuwe cassette, ketting, kabels, remblokken, banden etc in het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
En kijk hoe ver de remrand is ingesleten, anders kan je al snel nieuw setje wielen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
Prulleman schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:40:
Sja.. als DDX 3/4 jaar op een fiets heeft gereden zou ik em niet meer redelijk nieuw noemen...

Maw, hoeveel km zit er op alles onderdelen? Is er al wat vervangen?
En nog lastiger hoe is er mee om gegaan? Slecht schoonmaken/smeren? Onder alle omstandigheden fietsen? Of juist alleen met mooi weer en perfect onderhoud..
Zoveel factoren, die je nooit allemaal kan weten van een paar foto's
Eens, de foto's zeggen niet alles. Er is zo'n 3000km op gefietst, de lakschade is ontstaan door transport.

Maar als ik 300 euro voor verangende onderdelen kwijt ben, dan kan ik beter kiezen voor een nieuwe SL 5 Disc met evt. een kortingsactie en garantie bij de eerste eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:51
Bij een fiets van minder dan een jaartje oud zou ik maar daar toch niet al te veel zorgen over maken. Uiteraard goed om alles te checken, maar niet iedereen fiets jaarlijks evenveel als @DDX ;). De velgrand van mijn wielen begint nu na 4 jaar en 25K km wel wat twijfelachtig te worden. Ook nieuwe cassette zal hoogstwaarschijnlijk wel meevallen (kan meestal wel 15K km mee), kabels (doe ik toch zeker enkele jaren mee) en remblokken (doe ik ook meerdere jaren mee, incl. meerdere natte (berg)ritten). Als er idd nog maar 3K km is op gefietst kan je waarschijnlijk zelfs met de ketting en de banden nog wel even door (moet je vaak vervangen tussen de 4K en 6K km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ach het scheelt dat ik mijn km's maak op 4 fietsen en nog meer wielsets ;)
Al heb ik op mijn gravelbike inmiddels ook al weer 6000km gefietst.
Helaas iets te laat met ketting vervangen (sleet toch iets sneller als verwacht) dus nadat ik 400km nieuwe ketting had geprobeerd in te rijden bleef hij toch overslaan op 1 kransje achter dus helaas cassette mocht ook vervangen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
Dit is de fiets trouwens: https://link.marktplaats.nl/m1230906886

Ik vind het een lastige beslissing, indien het echt een goede deal is wil ik er wel voor gaan. Anderzijds kan ik ook wachten en een nieuwe aanschaffen, alleen kom ik dan wel qua budget uit op een Domane SL 5 (105 vs Ultegra), wat voor mij (4K per jaar) ook wel voldoende is denk ik.

@DDX, er zitten schijfremmen op, dus als het goed is geen last van een remrand (ik ben niet zo'n fietsexpert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kijk, een nieuwe fiets heeft ook onderhoudskosten dus dat maakt niet zoveel uit op de lange termijn. Ik koop mijn fietsen altijd tweedehands, en het is hieruit mijn ervaring dat niemand z'n fiets echt in helemaal topconditie verkoopt. Dat geeft niets, dit soort onderhoud is goed zelf te doen, en de onderdelen zijn meestal ook niet heel duur, maar ik tel altijd gewoon in m'n hoofd alvast de te verwachten kosten bij de prijs op.

Ik wijs je er alleen even op omdat het een mogelijke onderhandelingspunt biedt als bepaalde dingen aan vervanging toe zijn. Verder lijkt het me een nette deal op zich, maar gezien de tijdsdruk waarmee het weg moet zou ik 'm gewoon lowballen en als ie daar niet op in gaat voor de nieuwe SL5 gaan. Het verschil tussen mechanische 105/Ultegra is verwaarloosbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roda_djavulen
Velgrand zou ik me niet druk om maken bij een disc fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Afgelopen jaar een Canyon Endurace AL gekocht voor woon-werk verkeer (25km enkele reis) met fatsoenlijk weer. Inmiddels blijkt dat deze effectief is toegeëigend door mijn vriendin gedurende de weekenden. Nou lijkt het me/ons wel een plan om ook in het weekend af en toe samen te gaan fietsen. Dus er moet een fietsje bijkomen.

Gezien mijn prima ervaringen met de Canyon zat ik weer die kant op te kijken en heb stiekem mijn oog op de carbon variant laten vallen. Daar hebben ze enkele varianten in; de CF, CF SL (en CF SLX). Ik kan alleen niet helemaal scherp krijgen wat nu precies de verschillen tussen deze frames zijn. Duidelijk is in ieder geval dat de SL met schijfremmen geleverd wordt. Maar zijn hier verder nog verschillen?

Gezien mijn budget (zeg 2k), komt het dan grofweg neer op de CF SL 7.0 en de CF 8.0. Voornaamste verschil zit hem in schijfremmen + 105 vs velgremmen + Ultegra.

Vanuit mijn mtb achtergrond word ik zeer vrolijk van schijfremmen, maar of dit opweegt tegen de hogere groep vind ik lastig inschatten. Hoe kijken jullie tegen hier tegenaan?
Ik hou me doorgaans niet bezig met de laatste fietstrends, dus het zou best kunnen dat schijfremmen inmiddels volledig the-way-to-go is, of juist totaal niet :P

Persoonlijk *denk* ik dat het CF SL frame allicht iets meer future-proof is en dat ik tzt die groep zou kunnen upgraden (redelijk handig/ervaren in fiets onderhoud).

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
De frames van de CF SL (960 gram) / CF SLX (820 gram) zijn van een ander soort carbon geweven en dus lichter dan de normale CF (1040gram). Daarnaast mist de normale versie de geïntegreerde cockpit en hebben de SL en de SLX bovendien steekassen in plaats van de standaard QR's die op de normale CF zitten.

Kwa schijfremmen heeft iedereen hier zijn eigen mening. Heeft het de toekomst? Waarschijnlijk wel. Is het echt nodig? Mwoah.

De voordelen zijn beslist aanwezig, maar ze zijn kleiner dan bij offroad toepassingen.
Zolang de UCI niet een keer met een heldere en definitieve standaard komt wat betreft het al dan niet toestaan van schijfremmen, blijft het nog een beetje niemandsland kwa standaardisering. Zeker met steekassen is dat best lastig. Bovendien mag je tot op heden in Nederland nog steeds in geen enkele klasse (zelf funklasse niet) aan wedstrijden meedoen met schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:38

Lulukai

God's gift to women

(waarom) Zijn steekassen beter dan quick release wielen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
In combinatie met schijfremmen heeft een steekas een aantal voordelen ten opzichte van een QR, zo zit je wiel altijd precies recht in je vork/frame, en daardoor heb je minder last van schijfremmen die aanlopen. Daarnaast komt er door de remschijven tijdens het remmen meer belasting op de as dan bij velgremmen het geval is, steekassen zijn stijver en sterker dan een traditioneel QR systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Zoals het er nu naar uit ziet heb ik een nieuw kettingblad (groot) nodig voor mijn 105 5800 crankstel. Zo'n kettingblad is vrij duur van Shimano. Kun je op basis van de steek (110mm) ook een kettingblad van een ander (goedkoper) merk plaatsen? En zo ja, wat zijn de voor- en nadelen. En waar moet je op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zeker, maar of het lekker werkt is de vraag.

Een groot deel van de goede schakelprestaties op het voorblad van Shimano-groepen heeft te maken met de afschuining van het voorblad. Die is zo gemaakt dat de ketting precies goed op het binnenblad 'valt' (bij terugschakelen) resp. makkelijk naar het grote blad getild kan worden (bij opschakelen).

Als je een ander merk buitenblad gaat gebruiken (of een niet-standaard-Shimano bladcombinatie, for that matter) dan zal de schakelsnelheid en -zekerheid er onder te lijden kunnen hebben.

Dus, bezint eer ge begint en raadpleeg veel fora, daar staan soms wel tips over goede combinaties.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
Met het buitenblad wordt het er ook niet mooier op, zie bijvoorbeeld https://specialites-ta.co...ultegra-6750-et-6772.html

@feen : de voorvork is al wel afgezaagd, daar zou ik nog wel rekening mee houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Taigu op 15-01-2018 13:42 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:48:
Verder lijkt het me een nette deal op zich, maar gezien de tijdsdruk waarmee het weg moet zou ik 'm gewoon lowballen en als ie daar niet op in gaat voor de nieuwe SL5 gaan. Het verschil tussen mechanische 105/Ultegra is verwaarloosbaar.
Ik zou beginnen met vragen waar die beschadiging in de voorvork vandaan komt denk ik, die ziet er wel ongebruikelijk uit voor een kras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 22:07
wisselwerking schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:28:
Zoals het er nu naar uit ziet heb ik een nieuw kettingblad (groot) nodig voor mijn 105 5800 crankstel. Zo'n kettingblad is vrij duur van Shimano. Kun je op basis van de steek (110mm) ook een kettingblad van een ander (goedkoper) merk plaatsen? En zo ja, wat zijn de voor- en nadelen. En waar moet je op letten?
Helaas werkt Shimano bij de 11speed groepen niet meer met de standaard 110mm steek en 5 crankarmen.
Dit zijn er 4 geworden, waardoor het een stuk lastiger wordt om een niet origineel kettingblad te monteren.

Echter zo duur zijn de kettingbladen van Shimano toch niet. Rond de 45 euro bij Rose:
https://www.rosebikes.nl/...00-kettingblad/aid:786501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
Taigu schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:36:
Met het buitenblad wordt het er ook niet mooier op, zie bijvoorbeeld https://specialites-ta.co...ultegra-6750-et-6772.html

@feen : de voorvork is al wel afgezaagd, daar zou ik nog wel rekening mee houden.
@Taigu , ik ben een redelijke leek, waar moet ik rekening mee houden, dat ik hem niet meer op maat kan zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@feen Als het stuur te laag staat voor je, dan kun je het nu niet meer hoger zetten door middel van spacers, je kunt je stuurpen nog omdraaien, maar dat is maar beperkt en ziet er minder goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die Trek Domane heeft al wel een hoge balhoofdbuis dus je zit sowieso best comfy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
Bedankt voor alle reacties, ik ga denk toch besluiten om het niet te doen, mede door aantal zaken: garantie moet overgezet worden bij/door fietsenwinkel, voorvork kras (geen breuk?), voorvork al op lengte gezaagd. Plus het feit dat ik te weinig kennis heb om een fiets goed op waarde te schatten terplekke en fietsenwinkel kan de fiets direct aanmeten voor mij.

Vorige week bij Mantel gaven ze aan dat in maart de 10% kortingsactie komt op fietsen (begin seizoen), dan ga ik daar eens kijken voor een Domane SL 5 (of SL 6, puur omdat ik die mooier vind qua frame kleur ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Sjoewe schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:45:
De frames van de CF SL (960 gram) / CF SLX (820 gram) zijn van een ander soort carbon geweven en dus lichter dan de normale CF (1040gram). Daarnaast mist de normale versie de geïntegreerde cockpit en hebben de SL en de SLX bovendien steekassen in plaats van de standaard QR's die op de normale CF zitten.

Kwa schijfremmen heeft iedereen hier zijn eigen mening. Heeft het de toekomst? Waarschijnlijk wel. Is het echt nodig? Mwoah.

De voordelen zijn beslist aanwezig, maar ze zijn kleiner dan bij offroad toepassingen.
Zolang de UCI niet een keer met een heldere en definitieve standaard komt wat betreft het al dan niet toestaan van schijfremmen, blijft het nog een beetje niemandsland kwa standaardisering. Zeker met steekassen is dat best lastig. Bovendien mag je tot op heden in Nederland nog steeds in geen enkele klasse (zelf funklasse niet) aan wedstrijden meedoen met schijfremmen.
Helder, dus toch een stuk meer verschillen dan ik in eerste instantie gevonden had! Dat had ik bepaald niet kunnen opmaken uit de canyon site en een snelle google ronde...
Ik heb inmiddels begrepen dat de misses een sterke voorkeur heeft voor schijfremmen, icm natheid (duidelijk dat ik de mooi weer fietser ben ;) ). Wedstrijden op de fiets doen we in principe niet, maar wel opvallend dat dat nog niet mag.
Dus voorlopig lijkt er een duidelijke voorkeur te ontstaan. Hoewel ze vanochtend ineens het balletje opgooide om er een mtb bij te halen... :X

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
wezep schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:18:
[...]

Helaas werkt Shimano bij de 11speed groepen niet meer met de standaard 110mm steek en 5 crankarmen.
Dit zijn er 4 geworden, waardoor het een stuk lastiger wordt om een niet origineel kettingblad te monteren.

Echter zo duur zijn de kettingbladen van Shimano toch niet. Rond de 45 euro bij Rose:
https://www.rosebikes.nl/...00-kettingblad/aid:786501
Ik had nog nog niet op deze site gekeken. Bij mijn vaste leveranciers (o.a. Mantel, Futurum) was het blad een stuk duurder. Dus deze maar besteld. Was ook met name benieuwd of er alternatieven zouden zijn. Maar het moet ook zeker wel wat lijken (tenzij het prijsverschil zo groot zou zijn dat ik het mezelf niet zou kunnen uitleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Rose is vaak wel goed qua prijs wanneer je losse shimano onderdelen wilt. Komt denk ik omdat ze zelf ook fietsen maken en onderdelen als OEM kunnen leveren ipv met een winkelverpakking er rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 21:18
Momenteel hard op zoek naar een nieuwe racer, mijn oog is gevallen op een Canyon.
Nu ben ik in twijfel welke ik ga kopen:

Ultimate CF SL Disc 7.0(105) €2199
Ultimate CF SL Disc 8.0(Ultegra) €2799
Ultimate CF SL Disc 8.0(Ultegra) Aero €3599

Ik neig naar de goedkoopste variant(7.0) en dan los Aero wielen aan te schaffen. Vraag me namelijk of het verschil tussen 105 en Ultegra zoveel geld waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
ahlers schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:41:
Momenteel hard op zoek naar een nieuwe racer, mijn oog is gevallen op een Canyon.

Ik neig naar de goedkoopste variant(7.0) en dan los Aero wielen aan te schaffen. Vraag me namelijk of het verschil tussen 105 en Ultegra zoveel geld waard is?
Ik zou persoonlijk ook voor de 105 gaan. Met het geld wat je daarmee bespaart kun je een mooie wielset (of een deel daarvan) kopen. Ik vind voor mijn gebruik de 105 groep meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het verschil tussen mechanische 105 en Ultegra is in principe maar klein, behalve dat de Ultegra-groep recent een update heeft gekregen en de 105 nog niet. Daardoor zijn de verschillen nu momenteel wel wat groter dan eerst, waarschijnlijk komt die update voor 105 ergens later dit jaar.

Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk Ultegra alleen echt meerwaarde hebben boven 105 als je voor de Di2 variant gaat. De mechanische Ultegra-variant verkiezen boven 105, is eigenlijk vooral zelf-vleierij omdat je jezelf als fietser te goed voelt voor het 105-plebs. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

ahlers schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:41:

Als ik een stap terug ga, Waarom een Canyon (ipv een Trek, Focus, Cannondale, etc) en hoe ben je bij deze modellen gekomen? Waarom de Ultimate ipv de endurace of de aerroad (als je ook al hoge wielen wilt)?
Ik denk overigens dat de wielset op de disc 8.0 in de meeste omstandigheden beter is dan die op de disc 8.0 aero. De Cosmics zitten op het randje van wat ik voor dagelijks gebruik zou willen qua hoogte en de DT Swiss zijn aanmerkelijk lichter.

The need for speed drives me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 21:18
Baur schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:23:
[...]

Als ik een stap terug ga, Waarom een Canyon (ipv een Trek, Focus, Cannondale, etc) en hoe ben je bij deze modellen gekomen? Waarom de Ultimate ipv de endurace of de aerroad (als je ook al hoge wielen wilt)?
Ik denk overigens dat de wielset op de disc 8.0 in de meeste omstandigheden beter is dan die op de disc 8.0 aero. De Cosmics zitten op het randje van wat ik voor dagelijks gebruik zou willen qua hoogte en de DT Swiss zijn aanmerkelijk lichter.
De ultimate verkies ik over de endurace qua geometri. De Aerroad vind ik persoonlijk minder mooi.
Ik denk dat het toch de 7.0 versie wordt met een andere wielset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ach ik rij ook 85% van het jaar op 45mm Cosmics, ik heb welgeteld 1 keer een dag gehad dat ik het tricky vond. Zolang je geen vedergewicht bent zou ik daar niet teveel over nadenken.

Ik vind een groter bezwaar van de Cosmics dat ze inwendige spaaknippels hebben, die er een handje van hebben om te gaan roesten wanneer je regelmatig ermee in de regen rijdt. Als dit paar versleten is koop ik er beslist een ander merk velgen er voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Met de 60mm velgen op mijn Venge moet ik af en toe wel bedachtzaam zijn op windstoten, je leert ermee omgaan, maar het is niet altijd even comfortabel.

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe fiets voor naast de Venge. Ik zoek een meer all-round fiets als vervanging voor de Supersix (2011 105 triple) die ik ook nog heb. Vorige week heb ik proefgereden op de nieuwe Cervelo R3 disc, daar was best van onder de indruk. Hebben jullie nog ideeën voor merken/types waar ik naar kan kijken, die misschien wat buiten de gebaande paden van Canyon, Trek, Cannondale liggen? Ik zoek wel wat kleur, dus geen zwart :P en liefst een dealer in de buurt van Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Orbea misschien? Geen idee waar ze dealers hebben, maar ze hebben ook een systeem waarbij je zelf de kleuren kan kiezen. En in nederland redelijk origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:30

Pelle

🚴‍♂️

Baur schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:40:
Met de 60mm velgen op mijn Venge moet ik af en toe wel bedachtzaam zijn op windstoten, je leert ermee omgaan, maar het is niet altijd even comfortabel.

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe fiets voor naast de Venge. Ik zoek een meer all-round fiets als vervanging voor de Supersix (2011 105 triple) die ik ook nog heb. Vorige week heb ik proefgereden op de nieuwe Cervelo R3 disc, daar was best van onder de indruk. Hebben jullie nog ideeën voor merken/types waar ik naar kan kijken, die misschien wat buiten de gebaande paden van Canyon, Trek, Cannondale liggen? Ik zoek wel wat kleur, dus geen zwart :P en liefst een dealer in de buurt van Rotterdam
Wilier Zero.7?
https://www.wilier.com/en/products/int/road/zero7
Kun je zelf helemaal customizen qua kleur. En best wat dealers rond Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Bij Orbea kun je ook zelf de kleurstelling van de fiets bepalen. En ook wel dealers bij jou in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
60mm of 45mm is ook wel een flink verschil :)

Buiten de gebaande paden zou ik maybe de Apex Blackbuck Disc overwegen, die kan je kwa kleur custom bestellen. Of inderdaad Orbea, die hebben ook een custom color programma. Of je gaat nog iets meer niche, met een Cipollini Bond. Mits je een keer per jaar in je blote gat erop gaat zitten dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Sjoewe schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:05:
60mm of 45mm is ook wel een flink verschil :)

Buiten de gebaande paden zou ik maybe de Apex Blackbuck Disc overwegen, die kan je kwa kleur custom bestellen. Of inderdaad Orbea, die hebben ook een custom color programma. Of je gaat nog iets meer niche, met een Cipollini Bond. Mits je een keer per jaar in je blote gat erop gaat zitten dan :+
Als je een allround fiets zoekt, zou je dan niet beter voor de Apex Aerodyne kunnen gaan? Die is lichter en ook 'aero'. En zowel met velgrem als hypeschijven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Ik zoek eigenlijk niet naar een aero fiets, die heb ik al. Die is echter vooral geschikt voor korte(re) ritten die hard en rechtdoor gaan. Ik zoek een lichtere fiets waar ik iets rechter op zit en wat makkelijker een bocht om wil.
Ik ga eens kijken naar de Wiliers, de zero.7 is precies het soort fiets wat ik zoek, alleen jammer dat die geen mogelijkheid voor schijfremmen heeft.
Orbea ken ik van GCN, maar nooit echt naar gekeken, ik zal daar eens verder naar kijken. Ook of er een mogelijkheid voor proefritten is.
Voor Apex zou ik naar Zaltbommel moeten, wat lastig is zonder auto en ik kan er ook niet makkelijk een lenen. Maar wel interessant.
De Cipollini Bond is wel gaaf, binnenkort maar eens naar Waddinxveen, daar zou een dealer moeten zitten.

Ik kwam ook nog het merk Basso tegen, een van jullie daar enige ervaring mee?
Ik heb ook nog gekeken naar een project One Trek Emonda, maar voor die prijs kan ik een volledig custom frame in Italie laten maken en hier laten opbouwen (Deanima of WR compositi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Anders eventueel nog Ridley Helium Disc, maar die komt niet perse in spannende kleuren, of zoiets als een 3T Exploro of een Santa Cruz Stigmata zijnde go-anywhere-you-like-bikes.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 17-01-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Sjoewe schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:09:
Anders eventueel nog Ridley Helium Disc, maar die komt niet perse in spannende kleuren, of zoiets als een 3T Exploro of een Santa Cruz Stigmata zijnde go-anywhere-you-like-bikes.
Ridley heeft een tool op de website staan waarmee je een frame kunt customizen qua kleuren: https://www.ridley-bikes.com/customize-your-bike/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Baur schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:46:
Ik zoek een lichtere fiets waar ik iets rechter op zit en wat makkelijker een bocht om wil.
Misschien is de Simplon GranFondo dan wat:
http://road.cc/content/re...-pavo-granfondo-disc-2017

Toch weer wat anders, relatief licht en comfortabel.

[ Voor 58% gewijzigd door Roet op 17-01-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:29
Bij mij is het op dit moment ook aan het kriebelen voor een andere racert!
Mijn huidige fiets, aluminium prorace met 105 5700 voldoet eigenlijk nog best goed, maar een carbon racemachine vind ik toch wel weer heel erg mooi en leuk.

Nu heb ik deze Trek Madone 4.7 met Ultegra 6800 gezien voor een in mijn ogen nette prijs. Hoe denken jullie hierover? Ik heb nog niet geboden of contact gehad, dus weet niet waarom het bieden ineens is opgehouden. Ergens lijkt het mij een hele mooie deal, waardoor ik mezelf sowieso heb voorgenomen alert te zijn op eventuele scheurtjes en beschadigingen in het frame.

edit: zin kloppend gemaakt

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:08:
Het verschil tussen mechanische 105 en Ultegra is in principe maar klein, behalve dat de Ultegra-groep recent een update heeft gekregen en de 105 nog niet. Daardoor zijn de verschillen nu momenteel wel wat groter dan eerst, waarschijnlijk komt die update voor 105 ergens later dit jaar.

Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk Ultegra alleen echt meerwaarde hebben boven 105 als je voor de Di2 variant gaat. De mechanische Ultegra-variant verkiezen boven 105, is eigenlijk vooral zelf-vleierij omdat je jezelf als fietser te goed voelt voor het 105-plebs. :P
Behalve dan dat die shifters bij 105 met schijven zo godsgruwelijk lelijk zijn en ook echt niet lekker vasthouden. Die van Ultegra hydraulisch zijn mooier en lijken meer op hun 'normale' tegenhangers (dat was bij 6800 al zo en is bij R8000 nog meer het geval)

Daarnaast schijnt ook het schakelen van die 105 disc-shifters echt op een lager niveau te staan dan hun velg-tegenhangers. Kennelijk heeft het overhoop gooien van de internals toch repercussies voor de kwaliteit. Zie bijv. http://road.cc/content/re...c-sti-road-disc-brake-set

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Uiteraard zijn er verschillen, zeker qua uiterlijk. Ik had aanvankelijk een heel stuk over de 105-dildoshifters getikt, maar dat heb ik weer weggehaald. Uiterlijk is zeer persoonlijk. Eigenlijk vind ik alle Shimano-groepen wat dat betreft lelijk overall.

De vraag is vooral of het verschil 600 euro waard is, want verder zijn de verschillen tussen die twee fietsen nihil.

Ik zou zelf eerder die 7.0 kopen de groepset doorverkopen en er dan SRAM Force 22 Hydro voor terugplaatsen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Als je voor disc shimano wilt en je wilt mooie shifters moet je eigenlijk wel voor di2 gaan.
Die zijn niet groter dan de niet disc versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Heb zelf op mijn crossfiets 105 disc, schakelen werkt naar mijn idee tocht echt prima, misschien minder goed dan de huidige niet disc 105. (Niet geprobeerd). Maar iig beter dan de vorige 105. Of ze mooi zijn, tsja... Het is een shifter, ik kan me er niet druk om maken :) Ik vind ze goed vasthouden, maar dat is nu eenmaal erg persoonlijk, maar voor mij wel het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vraagje: ik heb van Marktplaats een set Campagnolo Bora wielen gehaald. Volgens de verkoper hadden ze alleen een ingesleten remvlak, maar bij aflevering bleek er ook een deuk in het remvlak van het voorwiel te zitten en er zat een slinger in. Ik heb 'm naar de fietsenmaker gebracht maar die wil er niets mee doen vanwege de beschadiging aan het remvlak (het aluminium remvlak is op dat plekje niet meer in tact). Ook twijfelen ze aan de authenticiteit van het wiel.

Ik denk dat het wel echte Campagnolo's zijn. De naaf is van Campa en de wielen lijken exact op die van de onderstaande fiets. Er zitten 14 aerodynamisch gevormde spaken op. Ze zouden zo'n 15 jaar oud zijn en de naaf heeft keramische lagers:
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2015/11/S9-matta_a.jpg

Als ik google op Bora-velgen (zonder spaken en naaf) dan zijn die nieuw nogal duur. Dat is niet de bedoeling aangezien de wielen bedoeld zijn voor onder mijn winter- cq stationsfiets (een Bianchi Mega Pro M van zo'n 18 jaar oud). Is er een goedkopere manier om er nog wat mee te doen, zoals een Chinese velg gebruiken? De velgen die ik op Ali Express vind beginnen bij 16 spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Ik zou, naast het trachten ongedaan maken van de originele koop, denken aan een gezocht advertentie op markptlaats en een gezocht advertentie op fiets forum. Op het fiets forum heb je nog wat specifieke topics over campagnolo wielen en daar zou ik vooral het hele verhaal vertellen, wellicht is er hobby henk die je uit de brand kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Lekker rondje Austerlitz, Amerongse Berg en Lekdijk gedaan, iets meer dan 77km. Wel erg vies en nat wegdek overal. Kwam er net bij het schoonmaken van m’n fiets achter dat mijn overschoen icm al het zand lekker tegen m’n crank heeft lopen schuren :( .
Jammer
Hij fietst er gelukkig niet minder om ;) toch blijft de eerste schade altijd het vervelendst. toch maar eens naar een powermeter kijken :+ en andere (smallere) overschoenen kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 21-01-2018 15:44 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beschadigingen geven je fiets karakter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Nu online
Ik zit te denken om een fiets te gaan kopen maar weet eigenlijk alleen niet zo goed is om te beginnen. Wel heb ik het idee dat het nu een leuk moment is om er een te kopen.
Maar nu twijfel ik tussen nieuw kopen bij Mantel of soortgelijk versus tweedehands. Heeft het nieuw kopen met advies nog veel voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Nu online
Tjebakka schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:43:
Lekker rondje Austerlitz, Amerongse Berg en Lekdijk gedaan, iets meer dan 77km. Wel erg vies en nat wegdek overal. Kwam er net bij het schoonmaken van m’n fiets achter dat mijn overschoen icm al het zand lekker tegen m’n crank heeft lopen schuren :( .
[afbeelding]
Hij fietst er gelukkig niet minder om ;) toch blijft de eerste schade altijd het vervelendst. toch maar eens naar een powermeter kijken :+ en andere (smallere) overschoenen kopen.
En de powermeter zit aan de andere kant... ;).
Termi schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:50:
Ik zit te denken om een fiets te gaan kopen maar weet eigenlijk alleen niet zo goed is om te beginnen. Wel heb ik het idee dat het nu een leuk moment is om er een te kopen.
Maar nu twijfel ik tussen nieuw kopen bij Mantel of soortgelijk versus tweedehands. Heeft het nieuw kopen met advies nog veel voordeel?
Je post impliceert dat je eerste racefiets wordt? In dat geval zou ik eerst een 2e hands model kopen, ga daar een seizoen op fietsen en bedenk daarna of je het nog steeds leuk vind. Kun je daarna altijd nog een mooie unit kopen.
Doe wel even goed research naar welke maat je nodig hebt. Daar valt of staat een hoop fiets plezier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:49:
Beschadigingen geven je fiets karakter. ;)
Ik ben ook de eerste krassen rijker nu er net vandaag 1000 km mee gefietst is sinds aankoop aan het eind vd zomer.

Was in regio Heerenveen / Wolvega na 10:00 vrij goed te doen, maar af en toe verraderlijke gladheid. Ik merkte op een fietspad bij Wolvega dat daar totaal niet gestrooid was. Op de rechte stukken in de zon leverde dat geen probleem op want de zon had genoeg kracht om het ijs te dooien, maar de bochten waren tricky.
Wilde zo rustig nog een kleine kilometer door sukkelen tot ik op een bredere parallelweg zou komen. Maar helaas. Bij heel voorzichtig insturen voor een bruggetje gleed de fiets al.

Ging zo abrupt onderuit dat ik geen kans had uit te klikken. Met totaal verkrampte kuiten een tijdje op de weg gelegen, en na meerdere pogingen uiteindelijk uit kunnen klikken :o
Krassen op shifter en verbogen derailleur waren de schade. Toch jammer met zo'n nieuwe fiets...

Maargoed, het is een gebruiksproduct. Vervangen is onzin en erg prijzig blijf ik tegen mezelf zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

chielmi schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:26:
[...]

Ik ben ook de eerste krassen rijker nu er net vandaag 1000 km mee gefietst is sinds aankoop aan het eind vd zomer.

Was in regio Heerenveen / Wolvega na 10:00 vrij goed te doen, maar af en toe verraderlijke gladheid. Ik merkte op een fietspad bij Wolvega dat daar totaal niet gestrooid was. Op de rechte stukken in de zon leverde dat geen probleem op want de zon had genoeg kracht om het ijs te dooien, maar de bochten waren tricky.
Wilde zo rustig nog een kleine kilometer door sukkelen tot ik op een bredere parallelweg zou komen. Maar helaas. Bij heel voorzichtig insturen voor een bruggetje gleed de fiets al.

Ging zo abrupt onderuit dat ik geen kans had uit te klikken. Met totaal verkrampte kuiten een tijdje op de weg gelegen, en na meerdere pogingen uiteindelijk uit kunnen klikken :o
Krassen op shifter en verbogen derailleur waren de schade. Toch jammer met zo'n nieuwe fiets...

Maargoed, het is een gebruiksproduct. Vervangen is onzin en erg prijzig blijf ik tegen mezelf zeggen ;)
:) Dat vervanging onzin is hoef ik niet tegen mijzelf te zeggen. 'Helaas' is er voor vervanging van kostbare zaken een obstakel te nemen voor mij. Van leden van mijn toergroep heb ik vernomen dat vele hobby wielrenners zo'n obstakel in hun leven hebben. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, de eerste krassen en beschadigingen zijn altijd even slikken. Maar het went. Toen ik mijn eerste fiets net had was ik ook als de dood dat ik hem zou krassen, en ik vond het ook echt niet leuk toen ik voor het eerst onderuit ging en de shifter beschadigd was. Nu is die fiets mijn winterfiets en vind ik het juist karakter hebben dat ie goed doorleefd is. Je ziet dat het een werkpaard is, maar wèl goed onderhouden. Dat heeft toch meer dan al die mooi-weer-fietsers :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:18
Onderhoudsvraagje: schroeven jullie je naven wel eens open om ze schoon te maken en het vet te verversen? Lbs hier vertelde me altijd dat Shimanowielen bombproof waren en je beter af was de naven gewoon dicht te laten. Nu zie ik op GCN echter het advies dit maar liefst meerdere keren per jaar te doen.

Iemand (realistisch) advies?

Nog een toevoeging: ik zie ook dat het preloaden van de naven best wel tricky is (http://www.sheldonbrown.com/cone-adjustment.html). Luistert dit echt zo nauw of valt t in de praktijk wel mee?

[ Voor 22% gewijzigd door Stoffa op 22-01-2018 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Vrij cruciaal is onder welke omstandigheden je hebt gereden en hoe lang geleden het laatste onderhoud was.

Meerdere keren per jaar is echt een overkill (of je moet DDX heten). Ik heb vorig jaar een keer de naven van m'n Bora's opgehaald en dat was volledig overbodig. Op een paar ritten na alleen bij droog weer mee gereden, dat scheelt natuurlijk wel.

Het stellen van de naven is op zich niet moeilijk. Beter iets te voorzichtig! Klein beetje speling is helemaal niet erg. Ik stel het liefst af met het wiel in de fiets. Door het aantrekken van de snelspanner (niet te strak!) verdwijnt het laatste beetje speling namelijk. Steeds een beetje strakker tot je geen speling meer over hebt. Bij Campagnolo gaat dat met een ring die draait, bij Shimano-naven net wat anders geloof ik maar het principe is hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 23-01-2018 08:04 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:18
havana schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:03:
Vrij cruciaal is onder welke omstandigheden je hebt gereden en hoe lang geleden het laatste onderhoud was.

Meerdere keren per jaar is echt een overkill (of je moet DDX heten). Ik heb vorig jaar een keer de naven van m'n Bora's opgehaald en dat was volledig overbodig. Op een paar ritten na alleen bij droog weer mee gereden, dat scheelt natuurlijk wel.

Het stellen van de naven is op zich niet moeilijk. Beter iets te voorzichtig! Klein beetje speling is helemaal niet erg. Ik stel het liefst af met het wiel in de fiets. Door het aantrekken van de snelspanner (niet te strak!) verdwijnt het laatste beetje speling namelijk. Steeds een beetje strakker tot je geen speling meer over hebt. Bij Campagnolo gaat dat met een ring die draait, bij Shimano-naven net wat anders geloof ik maar het principe is hetzelfde.
Dank, ik heb deze wielen al een paar jaar, en heb er voor het eerst de winter mee doorgereden (veel nattigheid ervaren). Denk dat ik even wacht tot de eerste tekenen van voorjaar, en dan de naven eens opengooi voor wat nieuw vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06

Kluus

Gang is alles

Ik heb op mijn oude fiets Shimano Ultegra 6700 wielen zitten die ik nu in voornamelijk slechte omstandigheden rij (ook woon-werk, dus vaak door slecht weer, zonder direct schoon te maken). Aan het begin van de winter heb ik ze open gehaald en waren de kogels achter behoorlijk aangetast, voor was nog OK.

Afstellen van Shimano wielen (met cup-conus) werkt door de conussen aan te draaien met een conussleutel, op zich kan dat volgens mij ook wel terwijl het wiel in de fiets zit.
Pagina: 1 ... 69 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.