Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 111 Laatste
Acties:
  • 630.398 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
@orange.x Wat betreft comfort tussen alu en carbon.. dat hangt van zoveel zaken af dan je daar alleen op basis van materiaal geen uitspraken over kan doen.
Carbon kan in theorie (in de praktijk met name bij de duurdere frames) optimaal gebouwd worden, zodat je op de juiste plekken stijfheid en flex hebt, zodat je efficient trapt, maar niet van je fiets rammelt.

De goedkopere frames zullen vaker 1 van de 2 eigenschappen goed voor elkaar hebben.
Scheuren is gewoon dikke pech, daar hoef je ook bij goedkopere frames geen rekening mee te houden.

anyway, het is dus ook afhankelijk van je wensen, budget, initiële uitgaven, upgrade uitgaven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 10:40
nare man schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:18:
Carbon frames in de 'instapcategorie' zullen niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van het materiaal, maar ze zullen zeker niet scheuren of zelfs onveilig zijn. Dat is gewoon een basisnorm. praktisch alle alu fietsen tegenwoordig hebben carbon voorvorken, ook de allergoedkoopste; en volgens de logica van jouw spinninginstructeur zouden dat ook allemaal minderwaardige producten zijn. Dat geloof ik niet; volgens mij is dat een verhaal van de categorie 'carbon frames smelten in de regen'. Een frame hoort gewoon niet te scheuren, goedkoop of niet. Ik denk dat jij gewoon heel veel pecht hebt gehad.

Wel is het natuurlijk zo dat je bij een gegeven prijsstelling met een alu frame over het algemeen een betere afmontage zult krijgen dan met een carbon frame en dat uiteindelijk we het hebben over marginale verschillen. Een goed alu frame zoals de AL SLX van Canyon weegt iets van 1200 gram, terwijl een gemiddeld carbon frame niet snel onder de 900 gram zal komen (wil je daar nog onder dan ga je echt naar de hoogste prijscategorie). Die 300 gram kun je natuurlijk net zo makkelijk besparen op zaken als stuur, wielen, pedalen en andere afmontage.

Dat laat onverlet dat carbon natuurlijk méér is dan alleen licht gewicht. Het materiaal maakt gewoon veel meer exotische framevormen mogelijk. Maar veel carbon frames in de instapcategorie fietsen inderdaad als een blok beton.
Ik stel ook niet dat hij gelijk heeft hoor :) Want gevoelsmatig was het echt een enorme vooruitgang qua feeling die ik met m'n carbon fiets had tov alu toendertijd. En zelfs nu met de nieuwste die ik heb merk ik gewoon weer aardige vooruitgang tov de voorganger. Misschien mentaal en stelt het allemaal niets voor. Maar gevoelsmatig is het echt een heel fijne fiets, dus echt rotzooi? Dat geloof ik ook niet zo snel hoor.

Maar wanneer je kijkt naar risicospreiding dan zal een aluminium frame nooit scheuren uiteraard. De problemen die ik tot nu toe gehad heb zijn altijd op het frame terug te herleiden en niet op voorvork of stuur / zadelpen. Dus in dat opzicht zou denk ik juist die combinatie misschien wel interessant zijn om te bekijken, mede ook omdat je mogelijk wel wat kan besparen aan de ene kant qua kosten (frame) en weer uit kan geven op een ander vlak zoals lichtere wielen bijvoorbeeld.

Hoe dan ook zal het ook op gevoel aankomen natuurlijk dus een keer testen hoe tegen die tijd aluminium het doet en voelt is dan sowieso een vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:10

Kluus

Gang is alles

Ik heb mijn winter/woon-werk fiets nu voorzien van SKS Raceblade Pro spatbordjes, kost wat, maar gisteren het eerste natte proefritje gemaakt en ze zijn echt ideaal. Het vuil bleef beperkt tot de onderkant van de onder-buis en de voorvork, bij thuiskomst 1 min de slang er op en klaar. En ik ben echt wel door de drek gereden, daar viel niet aan te ontkomen. Zelf was ik overigens ook nog helemaal schoon.

Ze zien er ook nog eens niet echt lelijk uit, als je er wedstrijden mee zou doen misschien, maar voor een commuter en winterfiets is prima aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik heb het al eerder geschreven, maar let goed op: Bij de bevestigingspunten beschadigt je frame zeer snel. Doe er iets onder.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MrAngry schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:17:
Ik heb het al eerder geschreven, maar let goed op: Bij de bevestigingspunten beschadigt je frame zeer snel. Doe er iets onder.
Ah goede tip, geld dat ook voor de versie die je met rubberen bandjes vast zet? Overigens heb ik hem extra bevestigd met tyraps, dus ik kan me voorstellen dat dat extra risico met zich mee brengt inderdaad. Stukje rubber er tussen lijkt me voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, je zit met dat metalen frame, dat loopt door dat bevestigingsstuk heen. Als je gaat fietsen vreet dat beetje bij beetje door je lak heen. Als ik ze weer monteer dan doe ik er een paar lagen oude binnenband onder, maar heb het nog niet uitgeprobeerd. Het was wel even schrikken toen ik ze na de winter van m'n carbonnen ros aftrok. "Gelukkig" heb ik vrij snel daarna dat hele frame afgeschreven en voor een zacht prijsje kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MrAngry schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:37:
Ja, je zit met dat metalen frame, dat loopt door dat bevestigingsstuk heen. Als je gaat fietsen vreet dat beetje bij beetje door je lak heen. Als ik ze weer monteer dan doe ik er een paar lagen oude binnenband onder, maar heb het nog niet uitgeprobeerd. Het was wel even schrikken toen ik ze na de winter van m'n carbonnen ros aftrok. "Gelukkig" heb ik vrij snel daarna dat hele frame afgeschreven en voor een zacht prijsje kunnen vervangen.
Het is bij mij de bedoeling dat ze semi-permanent op mijn oude fiets zitten die ik als commuter en bij slecht weer gebruik, vandaar dat ik ook de tyrap gaatjes gebruik voor extra stevige bevestiging. Echter, als ik schade kan voorkomen wil ik dat natuurlijk wel ;).

Enige ervaring ook met tapes voor bescherming van carbon (waarvan je niet na x jaar de lak mee weg trekt...)?

Achteraf had ik misschien ook nog beter kunnen kiezen voor de versie met bevestigingspunten die je tussen je rem bevestiging en snelspanners klemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 20-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:18
@Kluus Ik heb wel goede ervaringen met helicopter-tape

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-04 07:37
Wieltjes afgemaakt... Erg leuk om te doen!

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2eyuczr.jpg

Voorwiel 631 gram, achter 772. Totaal dus 1403.

De hardware

2x 38 mm full carbon clincher, interne breedte 18 mm, extern 25 mm (via Helin Liu)
Bitex naven
Sapim CX-ray spaken
Sapim Polyax messing nippels

[ Voor 35% gewijzigd door havana op 20-12-2017 16:03 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Ziet er mooi uit @havana Volledig zelf opgebouwd? Lijkt me ook altijd nog mooi om eens te doen. Maar moet je wel de tijd voor nemen, plus dat er nog wel tools bij komen kijken. Heb je een spaakspanningsmeter gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Ja, volledig zelf opgebouwd.

Het kost inderdaad wel wat tijd, gelukkig hoef je niet alles in één sessie te doen. Ik heb gebruikt

- een richtbok van Minoura (ca. 60 euro)
- spaaksleutel van Parktool (6 euro)
- centreerboog van Tacx (20 euro)
- spaakkrachtmeter van Parktool TM-1 (55 euro)
- nippeldrijver van Icetools (5 euro)
- tooltje om de aerospaken tegen te houden van Cyclus (5 euro)

Als methode heb ik het e-book van Roger Musson gebruikt (9 pond o.i.d.). Natuurlijk ook wel de nodige YouTube-video's gekeken maar het boek van Musson is toch wel heel duidelijk. Zonder het boek was het niet gelukt. Ik heb ook wel wat vragen gesteld op het Fietsforum, dat was uiteindelijk ook erg waardevol.

Spaakkrachtmeter zou ik toch wel aanraden. Het kan best zonder, maar dan heb je echt geen idee wat je aan het doen bent. Ik heb 'm veelvuldig gebruikt. Bij het richten helpt het ook enorm om te kijken of je beter de ene kant wat strakker moet doen of juist de andere kant wat losser.

Verder heb ik eerst een wielsetje van Marktplaats gekocht (10 euro). Deze helemaal uit elkaar geschroefd en weer opgebouwd. Dit onder het motto: "als iets sloopt, dan liever iets goedkoops". Dat ging eigenlijk vrij goed. Bijkomend voordeel was dat dit setje 32/36 spaaks was, en dat spaakt wat makkelijker dan 20/24 spaken zoals mijn eigen setje. Mocht iemand dit setje willen hebben, stuur maar een PB (mag weg voor niks).

Uiteindelijk was het best een langdurig project, maar dat kwam vooral doordat de spaaklengtes eerst niet klopten. Dat kwam dan weer doordat Helin Liu de ERD-waarde verkeerd op z'n site had staan. Les geleerd: nooit uitgaan van ERD-waardes op de site, altijd zelf nameten!

[ Voor 76% gewijzigd door havana op 20-12-2017 16:45 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Kosten van de tools vallen me nog mee, misschien moet ik er begin volgend jaar toch eens werk van maken!

Edit: ik zie net je toevoeging, bedankt voor de tips! Ik heb nog een oud setje wielen liggen hier, kan mooi als proef dienen. :)

[ Voor 38% gewijzigd door roda_djavulen op 20-12-2017 16:54 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 10:40
havana schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:33:
Ja, volledig zelf opgebouwd.

Het kost inderdaad wel wat tijd, gelukkig hoef je niet alles in één sessie te doen. Ik heb gebruikt

- een richtbok van Minoura (ca. 60 euro)
- spaaksleutel van Parktool (6 euro)
- centreerboog van Tacx (20 euro)
- spaakkrachtmeter van Parktool TM-1 (55 euro)
- nippeldrijver van Icetools (5 euro)
- tooltje om de aerospaken tegen te houden van Cyclus (5 euro)
En als je het nu hebt over "kostenbesparing" tov laten doen voor zo'n setje? Dan heb je waarschijnlijk de tools er al wel uit?

En heb je dan zelf ook methode gebruikt om zeg maar te "destressen" / even wat druk uitoefenen zodat je opnieuw op spanning kan brengen? Of ga je na een paar ritjes alles nog eens langslopen en opnieuw op spanning brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
orange.x schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:12:
[...]

En als je het nu hebt over "kostenbesparing" tov laten doen voor zo'n setje? Dan heb je waarschijnlijk de tools er al wel uit?

En heb je dan zelf ook methode gebruikt om zeg maar te "destressen" / even wat druk uitoefenen zodat je opnieuw op spanning kan brengen? Of ga je na een paar ritjes alles nog eens langslopen en opnieuw op spanning brengen?
Je bespaart er geen kosten mee, of althans nauwelijks. Het is wel erg leuk om te doen :)

Stressen doe je bij beide wielen door het wiel met de naaf hard op de grond te drukken. Bij kruisende spaken trek je die ook nog 1 of 2x uit elkaar.

Als je het goed doet is natrekken niet nodig, maar dat zal de tijd moeten leren ;). Voorlopig ga ik er nog niet mee rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 21-12-2017 13:41 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:28
Vandaag de NoordHolland100 (naja 200) gereden.
Route uitgezet door Niki Terpstra, Laurens ten Dam en Ramon Sinkeldam.
Officieel gisteren gecancelled doordat PWN geen zin had in zoveel man .
Maar alsnog 250 tot 300 man opkomst.
Alle boswachters waren opgetrommeld, maar die vonden het volgens mij ook alleen maar mooi en stonden langs de kant te kijken en te zwaaien.

Onderweg nog een paar bekenden gezien.
Lekker dagje en nieuw power record gezet, 280w np voor ruim 4 uur.
Na een appeltaart (keuken was nog niet open) en daarna een pannekoek nog even lusje eraan geplakt en er 200km rit van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/rwuA8qAONUyAg5B8j-MazWAZO7KfsQ7s0Zyr6R4mG8E-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/D4uL7n6wz0QmCNG4VxEWpY37nV-56fJVpE-C_H_EsUw-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/_CQPfPCi2uufkQtaykRU6ekjo-UfB0T1F8YPbd32MO0-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/2GtdC-HRHQADzt549R7kEBQWj4zae-6b99pWaF-88qo-2048x1536.jpg

https://www.strava.com/activities/1325771478

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik vroeg me al af of er misschien nog een epische 500km in je pijplijn zat. Zelf vandaag echt bruut afgezien, ik heb door blessures gewoon weinig gefietst dit jaar en ging met de club mee op het traditionele dag voor kerst rondje. Het weer viel vies tegen, ik had me gekleed op droog en 10 graden maar de eerste 2 uur miezer en 5 graden. 155 km op de teller is een mooie start voor Festive 500, maar ik hoop dat ik morgen nog wat kan.
https://www.strava.com/activities/1325784319

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Heb er wel even over gedacht, maar grijs en natte wegen en hoop wind, weinig zin om dan een 500km ritje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Lijkt me verstandig, al hoorde ik dat het in het oosten van het land er veel beter bij lag, als in droog is echt droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zelf 90 km gedaan, vond dat meer dan genoeg. Extreem veel wind, ben voornamelijk in het bos gebleven.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
Heb gisteren 135km gefietst. Nog even met wat vrienden een toertocht meegepakt als voorbereiding op de Drenthe 200 (ATB). Veel wind en miezerige regen, maar qua temperatuur prima te doen. Nu eerst relaxen tot donderdag en dan nog maar eens kijken of ik dit jaar nog trek heb om meer km's op de teller te zetten. Ben nu net de 7000km gepasseerd (1500km meer als vorig jaar). Stelt natuurlijk niks voor vergeleken @DDX .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vandaag ritje met de club gedaan, 100km naar testcentrum "de Fietser" in Ede. Apart concept daar, maar de koffie was er prima :). Thuis was droog en warm bij vertrek waardoor ik nog bijna de "zomerfiets" van de Tacx had gesleept. Boven de maas begon het te motregenen en zo is het gebleven tot we weer terug over de maas kwamen, hier was de weg nog steeds droog.

Als ik zo de vooruitzichten deze week bekijk gaat het helaas de verkeerde kant op met het weer de komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33
MrAngry schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:42:
Lijkt me verstandig, al hoorde ik dat het in het oosten van het land er veel beter bij lag, als in droog is echt droog.
Dat was aan het einde van de middag, althans, rond Arnhem. Daarvoor uren in de miezer gereden met veel wind. 221km afgetikt, morgen poging tot 150km

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Van de week was ik een stukje wielrennen, na 3km geen aandrijving meer op de cassette. :/ Als ik online lees is dit waarschijnlijk de freewheel. Iemand in de buurt van Heiloo, Alkmaar, die gereedschap heeft om dit los te halen? Ik heb maanden geleden nog een tweedehands Shimano Claris groep gekocht. Die kan er nu mooi op.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-04 22:27
PerlinNoise schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:43:
Van de week was ik een stukje wielrennen, na 3km geen aandrijving meer op de cassette. :/ Als ik online lees is dit waarschijnlijk de freewheel.
Dat klink inderdaad naar het freewheel. Ben je een ervaren sleutelaar? Dan is het nog wel een leuk klusje anders meer iets voor de fietsenmaker.
Het freewheel maakt deel uit van je achterwielnaaf, niet van je cassette. Als je chique wielen hebt is het vervangen van de freewheelbody een gebruikelijke procedure. Als je enigszins bugdet Shimano wielen hebt (ik vermoed dat je in die categorie zit, als je een claris groep wilt monteren) moet je de lagering uit je achternaaf halen, as verwijderen, en vervolgens met een 10mm imbussleutel de borging van de freewheelbody losdraaien. Het vinden van een geschikte body is niet perse een fluitje van een cent, zeker als je wiel of naaf wat ouder is.
Nieuwe body er op, bij slijtage conussen vervangen, en met nieuwe kogels en vet weer monteren en afstellen.

Ik kan niet zien wat er in je portemonnaie zit en welke ambities je daar mee wilt waarmaken, maar het zou zo maar een queue kunnen zijn voor een nieuw wiel

[ Voor 7% gewijzigd door DieAnder op 25-12-2017 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
DieAnder schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:04:
[...]

Dat klink inderdaad naar het freewheel. Ben je een ervaren sleutelaar? Dan is het nog wel een leuk klusje anders meer iets voor de fietsenmaker.
Het freewheel maakt deel uit van je achterwielnaaf, niet van je cassette. Als je chique wielen hebt is het vervangen van de freewheelbody een gebruikelijke procedure. Als je enigszins bugdet Shimano wielen hebt (ik vermoed dat je in die categorie zit, als je een claris groep wilt monteren) moet je de lagering uit je achternaaf halen, as verwijderen, en vervolgens met een 10mm imbussleutel de borging van de freewheelbody losdraaien. Het vinden van een geschikte body is niet perse een fluitje van een cent, zeker als je wiel of naaf wat ouder is.
Nieuwe body er op, bij slijtage conussen vervangen, en met nieuwe kogels en vet weer monteren en afstellen.
Wel een ervaren sleutelaar, maar niet in bezit van het juiste gereedschap. Het gaat hier om een Gazelle (2x8speed), met deze wielen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9p7DueRbGWIXEpaTNT87BxTu/medium.jpg
Zou deze passen?

[ Voor 7% gewijzigd door PerlinNoise op 25-12-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
PerlinNoise schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:09:
[...]

Wel een ervaren sleutelaar, maar niet in bezit van het juiste gereedschap. Het gaat hier om een Gazelle, met deze wielen: [afbeelding]
Mooie fiets.

Je gaf aan dat er een Shimano 105 2x8 speed groep op zit. Jouw 8 speed body kan 8,9 of 10 speed cassettes accomoderen dus daar kun je naar zoeken. Naar mijn ervaring (en volgens de site van Sheldon Brown, oppersleutelaar) zou elke body 8,9 of 10 speed body moeten kunnen passen.
Waar wel een grote variatie in is, is de manier waarop de rechterconus de lagering afdicht in de freewheelbody, m.a.w.: de afdichting van jouw huidige conus gaat vast niet lekker passen in welke body dan ook. Wat ik je daarom aanraad is om sowieso een body te kopen plus een conus die daar bij hoort. Ikzelf heb een aantal wielen uitgerust met 10-speed ultegra bodys Y4FP98050 + conus Y4FP98020. Op voorraad bij Mantel, en samen precies over het minimumbedrag voor gratis bezorgen. :)

Qua gereedschap heb je nodig:
steeksleutels 14-17 (gok)
conussleutels 14, 15, 16 (gok)
cassette lockring sleutel
10 mm imbussleutel.
Wat mis je concreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
DieAnder schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:43:
[...]

Mooie fiets.

Je gaf aan dat er een Shimano 105 2x8 speed groep op zit. Jouw 8 speed body kan 8,9 of 10 speed cassettes accomoderen dus daar kun je naar zoeken. Naar mijn ervaring (en volgens de site van Sheldon Brown, oppersleutelaar) zou elke body 8,9 of 10 speed body moeten kunnen passen.
Waar wel een grote variatie in is, is de manier waarop de rechterconus de lagering afdicht in de freewheelbody, m.a.w.: de afdichting van jouw huidige conus gaat vast niet lekker passen in welke body dan ook. Wat ik je daarom aanraad is om sowieso een body te kopen plus een conus die daar bij hoort. Ikzelf heb een aantal wielen uitgerust met 10-speed ultegra bodys Y4FP98050 + conus Y4FP98020. Op voorraad bij Mantel, en samen precies over het minimumbedrag voor gratis bezorgen. :)

10 mm imbussleutel.
Wat mis je concreet
Super fiets, van mijn oom gekregen.
Dat is betaalbaar. Ik heb dus al een 8 speed Shimano Claris cassette liggen, al een heel stuk nieuwer als wat er nu op zit.
Ook wil ik dan meteen het voorblad vervangen, hiervoor heb ik ook een tool nodig om het crackstel te demonteren.

Wat ik mis:
Conossleutel
Cassette lock ring sleutel
Cassette zweep
Cranktrekker en trapas sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
PerlinNoise schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:05:
Ook wil ik dan meteen het voorblad vervangen, hiervoor heb ik ook een tool nodig om het crackstel te demonteren.

Wat ik mis:
Conossleutel
Cassette lock ring sleutel
Cassette zweep
Cranktrekker en trapas sleutel?
Voor het vervangen van voorbladen kun je de crank gewoon laten zitten.
Als je een nieuwe cassette monteert, zet er dan ook een nieuwe ketting op. Een versleten ketting op een nieuwe cassette gaat namelijk af en toe een tandje overslaan, net als een nieuwe ketting op een versleten cassettetandwiel.

Ik woon niet in de buurt, dus aan mijn gereedschap heb je niet veel. O-) Ik wens je wel succes toe!

P.S. als je er geen geld aan wilt uitgeven: een kettingzweep kun je makkelijk zelf maken van een stukje platte staf en een oude fietsketting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-04 11:31
Zelf zondag weer naar mijn ouders toegefietst en door een gunstige wind zonder problemen 120 km weg kunnen tikken. Overall een hogere HR gehouden dan gepland maar gek genoeg bleef het eigenlijk gewoon goed gaan. Daarna ook nergens echt last van :) Dit jaar geen Festive500 voor mij omdat ik de indoor training gewoon wil doorzetten.

Van het voorjaar 'echte' trainingsritten voor de geplande 300 km rit, rondje IJsselmeer en vanuit Noord Limburg op en neer naar Vaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Gisteren aan het eind van de brm200 rit begon m'n fiets steeds meer te kraken tijdens het trappen.
Bottombracket heeft het opgegeven, vanavond dus maar even vervangen.
Zat er nog maar 5500km in, onverhard met rotzooi en paar keer strand doet geen goed :

https://www.instagram.com/p/BdTX8yOF20R/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb weleens een hollowtech 2 lager vervangen na <10k en dat vond ik al weinig. Vervangen voor een dura ace exemplaar en die gaat echt al ik weet niet hoe lang mee (heeeeel lang). Hoe doe je dat met die binnenboord units, pers je zelf met een balhoofd pers of heb je ook hiervoor specialistische tools? (ik breng ze gewoon naar de lbs...)

e; Zelf vandaag zo'n 70km gefietst maar ik lag er echt helemaal af naar afloop terwijl ik niet bijzonder ver of hard ben gegaan. Echt de kou hoop ik.

e2; Ik zag die rit trouwens, heb al eens eerder gesuggereerd dat je er wat meer werk van maakt van dat hele fietsen. Is dit een opmaat voor PBP?

[ Voor 35% gewijzigd door MrAngry op 30-12-2017 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
MrAngry schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 00:36:
Ik heb weleens een hollowtech 2 lager vervangen na <10k en dat vond ik al weinig. Vervangen voor een dura ace exemplaar en die gaat echt al ik weet niet hoe lang mee (heeeeel lang). Hoe doe je dat met die binnenboord units, pers je zelf met een balhoofd pers of heb je ook hiervoor specialistische tools? (ik breng ze gewoon naar de lbs...)
Ik heb hiervoor tools liggen, wel zo handig als je dat zelf kan doen en niet afhankelijk moet zijn van een fietsenmaker.
En vrij simpel te doen.
e2; Ik zag die rit trouwens, heb al eens eerder gesuggereerd dat je er wat meer werk van maakt van dat hele fietsen. Is dit een opmaat voor PBP?
Ik vermaak me eigenlijk vooal tijdens ritjes die een dag duren.
Daarna wordt het vechten tegen de slaap of ergens in de berm gaan liggen zoals sommige van die pbp deelnemers doen.
Of hotel zoeken, maar dan zijn het wat mij betreft gewoon 2 ritten.
Dit jaar niet eens langere rit gemaakt dan 320km, volgend jaar maar weer een 400km doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 21:10

Galois

1811 - 1832

Mijn racefiets is 8 jaar oud en ziet er nog prima uit. Toentertijd gekocht voor iets van 2000 euro.

Ik ben erg tevreden over deze fiets, heb 'm altijd erg goed onderhouden. Eigenlijk dus geen reden om een nieuwe te kopen... ..... .... behalve... ja, behalve dan dat het een aluminium fiets is en ik toch wel graag een carbon zou willen... Waarom? Geen idee eigenlijk, mijn belangrijkste reden lijkt te zijn 'omdat iedereen die een beetje goed meedoet, op carbon rijdt'. Stomme reden dus :)

Maar toch houdt het mij bezig en kijk ik regelmatig rond of ik niet iets leuks tegenkom voor zo'n leuke prijs dat ik 'm niet kan laten staan :)

Zo kwam ik laatst een Santos custombuild fiets tegen. Volledig afgemonteerd met Ultegra R8000. Showmodel en exact mijn maat. Erg mooi fietsje voor een keurige prijs (2500 euro). Althans, dat denk ik. Aangezien deze fiets uniek is en niet afgemonteerd is op de 'standaard'-manier van bv. santosbikes.com.

Maar wat houdt mij tegen? Vooral dat Santos niet echt een racefietsmerk is. Ik heb al jaren een trekkingfiets van ze (Travelmaster) en daarom erg gecharmeerd van het merk. Wel supergaaf is een rohloff met riemaandrijving van ze. Maar dat is een andere prijscategorie (en niet voor racefiets). Ook al is het ook niet 'normaal' in de wielrenwereld om met rohloff te rijden.

Maar goed, heb 'm nog maar even laten staan. Hopelijk is hij verkocht als ik binnenkort weer langsloop :)

Wat vinden jullie van Santos als merk voor een racefiets? En rohloff+riem?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Rohloff voor een racefiets is niet aan de orde natuurlijk, alleen al omdat je geen bonk metaal van +/- 1500 gram aan je achterwiel wilt hebben. En los nog van alle stijlissues.

Santos associeer ik ook totaal niet met snelheid of lichtheid, meer met politiefietsen en woestijnfietsers met afritsbroeken.

[ Voor 26% gewijzigd door nare man op 31-12-2017 13:10 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ben ik met je eens. Het imago van Santos is vooral die hoort bij trekkingfietsen en MTB's. Ze maken erg mooie MTB's, waar het gewicht van zo'n naaf minder speelt (en voordelen bij schakelen in modder ed). Kan overigens ook niet het exacte gewichtsverschil vinden tussen een (compleet) derailleursysteem en een (compleet) rohloff+riem systeem.

Maar deze Santos was dan ook afgemonteerd met Ultegra R8000 (en gewone ketting :)). Maar het imago speelt (bij mij) ook een (belangrijke) rol, dus dat weerhoudt mij er ook zeker van.

De zaak waar ik mijn MTB (Specialized) gekocht heb, die heeft ook hele mooie racefietsen staan... Ik vrees dat het niet lang duurt of ik een mooie aanbieding tegenkom... :)
(max. uit te geven budget is 2500 euro en daar wil ik de beste deal mee maken :))

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 31-12-2017 13:25 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
Verbaast mij dat je aangeeft een carbon frame te willen en dan met Santos komt ook al vanwege de reden die nare man noemt.
Er zijn genoeg merken die zich wel specialiseren in racefietsen en ik zou daar kijken wat je aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Rohloff loopt er graag mee te koop dat die naaf netto niet meer weegt dan een derailleursysteem maar daarbij laten ze voor het gemak maar even weg dat bij Rohloff nagenoeg al het gewicht aan de achternaaf hangt...

Daarbij kun je met Rohloff voor zover ik weet niet onder belasting schakelen. En de snelheid en accuratesse haalt het zeker niet bij pak m beet een Dura-Ace setup, terwijl de prijs wel vergelijkbaar is.

[ Voor 32% gewijzigd door nare man op 31-12-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

BartNL schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:31:
Verbaast mij dat je aangeeft een carbon frame te willen en dan met Santos komt ook al vanwege de reden die nare man noemt.
Er zijn genoeg merken die zich wel specialiseren in racefietsen en ik zou daar kijken wat je aanspreekt.
Eens hoor!
Wat ik zeg is dat ik niet echt heel hard op zoek ben, maar mocht ik iets tegenkomen... (je kent het vast wel).

En ik kwam die Santos tegen. Vandaar. Maar je hebt helemaal gelijk, eigenlijk zou ik er niet eens van onder de indruk moeten zijn aangezien Santos niet echt een racefietsmerk is (en het frame zelf ook aan de zware kant is). Ben dus niet meer onder de indruk! Dank voor de hulp daarin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52
nare man schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:09:
Rohloff voor een racefiets is niet aan de orde natuurlijk, alleen al omdat je geen bonk metaal van +/- 1500 gram aan je achterwiel wilt hebben. En los nog van alle stijlissues.
Plus je moet hun (butt ugly) twist shifter gebruiken, dus je kan niet schakelen aan de remhandels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Sjoewe schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:26:
[...]

Plus je moet hun (butt ugly) twist shifter gebruiken, dus je kan niet schakelen aan de remhandels.
Hier had ik nooit van gehoord en heb het eens opgezocht. Ik dacht dat deze techniek enkel in mountainbikes werd toegepast zo tussen 1990 en 2000. Dit zou voor mij al een reden zijn om niet aan dit merk te beginnen, naast dat het erg lelijk is lijkt het me ook zeer onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Er is overigens inmiddels wel net een elektrische variant verschenen, dat geeft al iets meer vrijheid, maar goed, het blijft een te duur systeem dat vooral voor tourfietsen geschikt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Vandaag lekker laag gevlogen over de afsluitdijk, kwam gewoon versnellingen tekort, 52x11 met cadans van 110.
Als je de KOM wilt halen moet je met een 54 voorblad komen opdagen.

En klaar voor dit jaar 8)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/_RGCaVUz-PVUyyST_BxO_pwVuU8VilCo3NjBJtQfMwE-2048x2048.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 31-12-2017 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:45
DDX schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:35:
Vandaag lekker laag gevlogen over de afsluitdijk, kwam gewoon versnellingen tekort, 52x11 met cadans van 110.

[afbeelding]
En windkracht 7 bestellen denk ik :).

Maar wtf dude, wat een aantallen! Zit je wel eens op een gewone stoel ipv je zadel?

Mijn overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k5bTxtq6TxzU492DH2wUYATT/full.png

[ Voor 20% gewijzigd door Noxa op 31-12-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-04 09:40

Cliffie

Trompetslet

DDX schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:35:

[afbeelding]
Respect! 123 ritjes van minimaal 123km gereden... Ik zal die van mij maar niet plaatsen, haha!

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
Van mij ziet er wat minder indrukwekkend uit, maar ben er wel tevreden mee. Mooi te zien in de grafiekjes waar de fietsvakantie richting Gran Canaria en Oostenrijk zat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QNgQWFA5QyiIESPYFAhDoAAL/full.png

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• havana
2018 lekker begonnen met de Passo Herradura van 2 kanten. Geëindigd in Puerto Mogan, daar het gezin ontmoet. Toen met zn allen de nieuwjaarsduik gemaakt.

Luchttemperatuur hier momenteel zo’n 22 graden. Zee ongeveer 19-20 schat ik ;)

80 km / 2000 hm

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mj0k6o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6fpdvq.jpg

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 21:52
DieAnder schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:43:
[...]

10 mm imbussleutel.
Wat mis je concreet?
Kettingzweep is ook nodig, afnemen van de cassette wordt anders een vervelende klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Nieuw jaar, dus goede voornemens. Mijn goede voornemen is de volgende: http://www.girodolomiti.com/giro-2018/. Tacxen worden gekocht, kilometers worden gereden, trainingsschema's worden gemaakt, overal mee bezig... Maar, ik heb een vraagje over sportkeuringen. Dus als iemand zijn/haar ervaring met deze of een vergelijkbare race zou kunnen delen, dan zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.

Het puntje waar ik een beetje mee zit is de deelname. De website zegt:
Participation in the event is open to:

- all registered persons holding a valid amateur cyclist membership card for the year 2018 issued by the Italian Cycling Federation (FCI) or by Organisations for the Promotion of Sport which have entered into an agreement with the FCI for the 2018 year
- as well as persons without a registration card but duly provided with the necessary medical certificate of fitness for competitive cycling in accordance with Ministerial Decree of 18.02.1982, who may compete after signing the Declaration on Ethics.
Ik heb geen Italiaanse membership card of membership card van organizaties die een overeenkomst hebben met de FCI (punt 1), dus heb ik een medische keuring nodig volgens Ministerial Decree van 18.02.1982. Nu ben ik wat gaan zoeken en het lijkt erop dat dat MD 18.02.1982 verwijst naar Italiaanse regelgeving. Na wat meer zoeken kom ik doktersverklaringen tegen die zeggen dat dat om een keuring gaat met urine-analyse, rust en stress ECG en spirometrie. Mijn vraag, klopt dit volgens jullie, en moet ik een kleine 300euro neertellen voor een groot sportmedische keuring? Of heb ik dingen verkeerd geïnterpreteerd en kan ik ergens anders mee af?

Verder heb ik hier kapot veel zin in. Algemene comments/adviezen over trainen en wel of niet doen zijn zonder meer welkom.

blog
sow
eee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb in het verleden dat soort dingen altijd afgedaan door in Word in het Nederlands een verklaring te schrijven dat er geen medische bezwaren zijn om deel te nemen aan cyclosportieven en die zelf ondertekend, tot nu toe altijd mee weggekomen.

In punt 1 zou een KNWU basislicentie evt kunnen volstaan? Want die is namelijk 8 euro ofzo.

e; Meer info: https://robic.nl/diensten/sportarts/welke-keuring/

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 02-01-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Ben zelf altijd naar mijn huisarts gegaan met de vraag of hij het wilde tekenen, eenmalig heeft hij eens een ECG'tje gedraaid voor de zekerheid. Voor de rest werd het vrij makkelijk getekend. Dit heeft voor mij altijd gewerkt. Zelf tekenen kan natuurlijk ook, maar heb geen idee of het ergens voor een verzekering ofzo ooit gebruikt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Oh ja, dat is wel een goede aanvulling. Het huisartsen genootschap heeft een richtlijn/advies gepubliceerd waarin staat dat huisartsen dit soort verklaringen niet meer zouden moeten ondertekenen vanwege aansprakelijkheid als het mis gaat. Standaard huisartsen aansprakelijkheid dekt namelijk geen sportmedisch advies. Sportartsen zijn hiervoor wel verzekerd. Huisartsen wordt dus aangeraden naar de sportarts door te verwijzen.
Als je huisarts dus nog weleens wat aan nascholing doet zou hij het niet meer moeten tekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Zelf tekenen is ook wel een optie inderdaad... Als er een uitputtingstest bij komt, dan verwijst de huisarts je volgens mij sowieso al snel door naar een sportarts toch?

Thanks @MrAngry! Zelfs een KNWU racelicentie is nog een stuk goedkoper dan een sportmedische keuring. Plus eigenlijk sowieso was dat iets waar ik al aan zat te denken. Alleen die rot Italiaanse websites... Ik probeer uit te zoeken wat die 'Organisations for the Promotion of Sport' zijn, maar dat lijken alleen maar Italiaanse bonden te zijn. Ik zit eraan te denken die KNWU licentie te pakken en er maar op te hopen dat dat goed gaat.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Let op dat sommige knwu licenties ook een keuring vereisen, dus dan zit je er toch weer aan.

e; bovenstaand is achterhaald, het is niet meer vereist.

[ Voor 26% gewijzigd door MrAngry op 02-01-2018 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
De meeste zorgverzekeringen geven vanuit de basisverzekering een volledige vergoeding voor een jaarlijkse (basis-) sportkeuring, dus misschien even de kleine lettertjes van je polis checken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Zo. Even eea aan winterkleding besteld. Had gisteren nog gefietst maar was toch niet heel fijn met jasje zonder windstopper:

Castelli Perfetto Limited Edition jasje
Castelli Meno 2 Wind broek
Wintersokken van GripGrab
Handschoenen van Roeckl

Castelli trouwens aardig in de aanbieding bij Mantel.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjebakka op 02-01-2018 16:12 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bij Math Salden (https://www.salden.nl/nl/...rt-korte-mouw-189990.html) hebben ze ook de Perfetto Light SS in een mooie aanbieding...

Ik heb alleen de Gabba korte mouw en soms is die te warm. Is het verschil Gabba-Perfetto Light groot? Bij welk weer/temperatuur is ook de Perfetto te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

marrk schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:16:
Zelf tekenen is ook wel een optie inderdaad... Als er een uitputtingstest bij komt, dan verwijst de huisarts je volgens mij sowieso al snel door naar een sportarts toch?

Thanks @MrAngry! Zelfs een KNWU racelicentie is nog een stuk goedkoper dan een sportmedische keuring. Plus eigenlijk sowieso was dat iets waar ik al aan zat te denken. Alleen die rot Italiaanse websites... Ik probeer uit te zoeken wat die 'Organisations for the Promotion of Sport' zijn, maar dat lijken alleen maar Italiaanse bonden te zijn. Ik zit eraan te denken die KNWU licentie te pakken en er maar op te hopen dat dat goed gaat.
Vorig jaar heb ik voor de Marmotte de huisarts laten tekenen, die deden niet moeilijk ontdanks dat die richtlijn op hun eigen website staat.

Dit jaar ga ik ook naar oa de Maratona en heb al geinformeerd bij de lokale sportarts, die gaf aan dat het basis+ smo van 150 euro volstaat voor het ondertekenen van de verklaring voor de Maratona. Dat is dezelfde keuring die nodig is/was(?) voor een KNWU licentie en wordt in mijn geval vergoed door mijn basisverzekering.

De mail die ik heb gekregen van de Maratona organisatie zegt:
3) hand over of a copy of your medical certificate (this certificate must not be dated more than one year prior to the date of the event) or of a cycling license 2018 released from the national cycling federation recognized by the UCI.
We advise you to use the template of the medical certificate which is valid for the Italian Gran Fondos you can download from following link www.maratona.it/en/mandatory-medical-certificate
A third party pickup is not allowed.
Niets over vreemde italiaanse richtlijnen dus, en “national cycling federation recognized by the UCI“ = KNWU.

Als je toch wedstrijdlicentie wil moet lid worden van een bij de KNWU aangesloten club. Dan is CTWT wellicht een goede optie aangezien die zich ook erg op cyclo’s richten.

Edit: ik zie nu inderdaad dat het inderdaad niet meer nodig is. Vers nieuws kennelijk want ze spreken zichzelf nog tegen hier en daar. Lidmaatschap van een KNWU club is denk ik nog wel nodig.

Lang verhaal kort heb je denk ik deze opties:
- Je huisarts proberen, met een beetje geluk tekend die, anders krijg je het wel te horen.
- SMO Basis+ a +/-150 euro (even schakelen met de Sportarts, ook aangeven waarvoor het is)
- KNWU Wedstrijd Licentie
- Eventueel zelf tekenen (even kijken hoe je aan een stempel komt, maar dat schijnt te kunnen met beperkte photoshop skills ;))

Verder zou ik me niet druk maken over al die regeltjes, misschien geldt dat voor de Italianen en hoe verzekeringen daar zijn geregeld, maar voor ons is een van bovenstaande opties voldoende.

[ Voor 52% gewijzigd door Kluus op 03-01-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Krijg net uitnodiging om me in te schrijven voor een belgische cyclo (criquielion) en hierbij vraagt men ook naar een medisch attest, of een eigen getekende verklaring met je erewoord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Galois schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:15:
Bij Math Salden (https://www.salden.nl/nl/...rt-korte-mouw-189990.html) hebben ze ook de Perfetto Light SS in een mooie aanbieding...

Ik heb alleen de Gabba korte mouw en soms is die te warm. Is het verschil Gabba-Perfetto Light groot? Bij welk weer/temperatuur is ook de Perfetto te warm?
Het ligt eraan wanneer je de Gabba hebt gekocht. Ik geloof dat de Gabba (lange mouw) tegenwoordig juist Perfetto heet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tjebakka schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:06:
[...]

Het ligt eraan wanneer je de Gabba hebt gekocht. Ik geloof dat de Gabba (lange mouw) tegenwoordig juist Perfetto heet :)
Ja, dat klopt. De Gabba bestaat nu alleen nog maar in korte mouw variant (ik heb een Gabba 2).

De Gabba lange mouw is omgedoopt naar Perfetto. Maar ze hebben dus ook nog een korte mouw Perfetto Light, die minder warm is dan de Gabba. En ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere wielrenners die ervaring hebben met zowel de Gabba als de Perfetto Light.

De aanbieding op Math Salden betreft een Perfetto Light 1 uit 2016. De Perfetto Light 2 is uit 2017 en heeft weinig verschil (wat ik begrijp) met de Perfetto Light 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Tjebakka schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:12:
Zo. Even eea aan winterkleding besteld. Had gisteren nog gefietst maar was toch niet heel fijn met jasje zonder windstopper:

Castelli Perfetto Limited Edition jasje
Castelli Meno 2 Wind broek
Wintersokken van GripGrab
Handschoenen van Roeckl

Castelli trouwens aardig in de aanbieding bij Mantel.
Hoe bevalt die Meno2 bij koud weer ? Ik heb nog geen lange broek maar alleen een Nanoflex bib en beenstukken en die zijn best wel warm maar een lange broek er bij lijkt me wel fijn :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
@sapphire Het gaat om de Meno 2 Wind en niet om de gewone Meno 2. Klein detail, maar de Wind uitvoering heeft aan de voorzijde een winddichte laag. De broekspijpen zijn daardoor minder rekbaar. Verder boven het vriespunt nooit koud gehad (lager nog niet geprobeerd) en vooral bij harde wind merk je dat er geen wind doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:09
sapphire schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:36:
[...]

Hoe bevalt die Meno2 bij koud weer ? Ik heb nog geen lange broek maar alleen een Nanoflex bib en beenstukken en die zijn best wel warm maar een lange broek er bij lijkt me wel fijn :)
Ik fiets ook met een Meno2 (dus de niet-wind versie), deze winter aangeschaft. Gewoon fijne broek. Heb hem nog niet onder de 5 graden gebruikt. Tot deze templeratuur is hij voor mij warm en winddicht genoeg.
Net afgewerkt met rode accenten, redelijk goede zeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vandaag vanuit Vecindario de Pico de las Nieves opgebold, helemaal tot de top. Terug via Fataga. Goed voor 100 km met 2400 hm.

In de verte zie je de Teide op Tenerife.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/10703o5.jpg

Temperatuur vandaag een slordige 25 gr beneden. Zelfs op de top was het nog goed te doen met 12 graden.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Lekker hoor! Je tandwielen + ketting blijft mooi schoon ook!

Hier ook een Meno2, ook prima te doen iets boven 0 maar het is dan wel doorbikkelen na 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Kluus schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 07:01:
[...]

Lang verhaal kort heb je denk ik deze opties:
- Je huisarts proberen, met een beetje geluk tekend die, anders krijg je het wel te horen.
- SMO Basis+ a +/-150 euro (even schakelen met de Sportarts, ook aangeven waarvoor het is)
- KNWU Wedstrijd Licentie
- Eventueel zelf tekenen (even kijken hoe je aan een stempel komt, maar dat schijnt te kunnen met beperkte photoshop skills ;))
Thanks voor je antwoord! Organisatie heeft net het verklaringsformulier doorgestuurd en het ziet er poepsimpel uit. Ik vermoed dat de huisarts dit inderdaad wel wil tekenen... Er staat echt alleen dat de arts verklaart dat de patiënt geen risico's loopt qua hartproblemen. Niets over hoe dat getoetst moet worden.

Ik ga dat proberen, als dat niet lukt ga ik voor een KNWU licentie. Wilde ik sowieso eigenlijk al... En dat scheelt meteen met verzekering.

Tijd voor een Tacx en een trainingsprogramma!

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik ga het hopelijk dit weekend meemaken hoe de Meno 2 Wind is. Gisteravond alles ontvangen en de broek is vrij stug, zoals EdwinW al aangaf. De Perfetto zit als gegoten en ik kan niet wachten om dit weekend op pad te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:36
Weet niet zo goed of ik het hier of in het mtb topic moet plaatsen, maar ik denk dat er hier ook wel mensen zijn die me wat verder kunnen helpen.

Ik ben al een goed aantal jaren aan het aanmodderen met wielrennen en moutainbiken.
en met aanmodderen bedoel ik dat ik wekelijks 1x op de fiets probeer te zitten en dan doe ik een rit van 3-5 uur, maar zelfs dat wekelijks heb ik wel eens moeite mee. De laatste twee jaar is zit ik eigenlijk alleen nog maar op mijn soort van MTB (een een gravel fiets), maar ik bemerk weinig vooruitgang. Tijd voor wat meer efficiëntie dus.

Sinds een klein half jaar werk ik wat verder van huis wat mij de mogelijkheid geeft om 3x per week naar werk te fietsen (30km enkele rit) hier doe ik met een tas volle bepakking dan gemiddeld 1h10 over op 1 steady tempo, op de MTB, over het asfalt.

in de weekenden is het nu wat minder geworden doordat ik qua kilometers al met al dus al 200km effectief doortrap. 1x in de maand zoek ik mijn broer op en gaan we offroad en doen we meestal iets van 60km met 1000+hm in een uurtje of 4. Meestal is het parcour niet echt bedoeld voor de MTB dus dat haalt de vaart er wel een beetje uit, maar levert wel prachtige ritten op.

Nu is mijn broer waar ik me fiets op een heel ander level dan ik en heb ik best moeite om aan te haken. Waar ik na de 60km toch wel op ben doet hij nog rustig een extra 60km als hij de tijd had.

Nu heb ik met een beetje pushen van mijn broer mij ingeschreven voor een selfsupporting 3 daagse rit van 500km met 9k hm. Nu weet ik van mezelf dat ik momenteel op een punt ben waar ik die 166km per dag echt niet ga redden, dus ik heb wat tips nodig. De rit is eind april van dit jaar

Hoe ga ik mijn woon werkverkeer effectiever gebruiken? Ik merk voor mijn gevoel weinig vooruitgang.

Hoe zorg ik ervoor dat ik, rondom het redelijk platte enschede, mij beter voor kan bereiden op de hoogte meters? Daar heb ik momenteel veel moeite mee.

Ik heb geen hartslag sensor of power meter, maar als die eerste mij kan helpen in de training dan ben ik wel bereid die aan te schaffen. Een power meter is mij nu gewoon te duur.

Ik merk dat het gewoon, ongericht doortrappen mij nog niet in staat stelt de offroad ritten van 100+ te voltooien, met de racefiets is het mij wel een keer gelukt om een kleine 300km van Enschede naar Antwerpen te doen, dus echte duurritten zijn niet onmogelijk momenteel.

Bedankt alvast voor de hulp

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Allereerst gave uitdaging, een mooi doel om naartoe te werken! Ik neem aan dat dit om een Mountainbiketocht gaat, gezien de rest van je verhaal, klopt dat?

Allereerst lijkt me een goede voorbereiding dat je regelmatig duur ritten trained, 30km woon-werk helpt, maar is wellicht niet voldoende als duurrit. Als je je woon-werk zou kunnen volhouden en in het weekend een lange duurrit kan plannen van 100+ km (wellicht met een opbouw naar je 3-daagse) zou dat denk ik een goede voorbereiding zijn. Is het mogelijk dit wekelijks te doen? Ik denk dat je die duur training dan ook prima op de racer kan doen. Een hartslagmeter kan helpen om jezelf te pacen en in een lagere zone te blijven rijden.

Voor wat betreft klimmen, zijn er in de buurt van Wilsum niet wat hoogtemeters te vinden? Ik heb daar ooit gefietst toen ik op vakantie in Coevorden was, het was niet veel vwb percentages, maar er waren wel een paar leuke klimmetjes te vinden. Als je wilt kan ik dit wel nazoeken in mijn route van toen.

Het blijft natuurlijk niet te vergelijken met de serieuzere klimmen die je waarschijnlijk tijdens je tocht gaat tegenkomen, maar ook dat soort kortere klimmetjes kunnen naar mijn ervaring helpen in de training. Om jezelf te testen kan je nog een paar keer een dagje naar Limburg afreizen (hoewel ik besef dat dat voor jou nog steeds een behoorlijk stuk karren is ;)) maar wellicht is er in Duitsland meer te vinden voor jou op dezelfde afstand.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 04-01-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik denk juist dat je nu vooral te weinig training hebt op en over je omslagpunt en dus eerder meer op intervallen moet gaan trainen dan nog meer tijd in duurtraining te steken nu. Je lichaam wennen aan het voortdurend 'schakelen' tussen hartslag zones, juist omdat je in het veld lang niet altijd de 'luxe' hebt om te pacen.

Dat verklaard namelijk wel waarom je op de weg 300KM kan fietsen, maar in het veld beduidend eerder moet afhaken. En voeding is ook wel een puntje. Op de MTB moet je echt nog meer nadenken over je voeding, omdat je door de omstandigheden vaak niet zomaar even snel iets kan eten/drinken, dat moet je jezelf echt aanleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Sjoewe op 04-01-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben het er mee eens dat intervallen ook belangrijk is, zeker als het inderdaad om een veldtocht gaat. Dit zou tijdens de woon-werk ritten kunnen.

Blijf erbij dat een duurrit per week daarnaast ook kan helpen, zeker als je die gebruikt om naar heuvelachtiger gebied te gaan en daar even los te gaan...

[ Voor 34% gewijzigd door Kluus op 04-01-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Sjoewe schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:57:
Ik denk juist dat je nu vooral te weinig training hebt op en over je omslagpunt en dus eerder meer op intervallen moet gaan trainen dan nog meer tijd in duurtraining te steken nu. Je lichaam wennen aan het voortdurend 'schakelen' tussen hartslag zones, juist omdat je in het veld lang niet altijd de 'luxe' hebt om te pacen.
Ik moet gewoon wat meer van m'n luie reet afkomen en de zondag niet doen alsof ik brak ben (of minder biertjes doen op de zaterdag) en daar de duurtrainingen wat meer oppakken. Dat is een persoonlijke horde die ik moet overwinnen. Voor wat betreft intervallen, daar heb ik al best wat over gelezen. Mijn FTP omhoog krijgen is al een doel op zich denk ik. Ik heb veel moeite om hoog in mn hartslag te fietsen. Ik heb een jaar lang offroad gereden op mijn toen nog singlespeed MTB met 36/16, waardoor ik gewent ben om vooral de power uit mijn benen te pompen. Inmiddels rij ik 1x11 waardoor ik wat meer ruimte heb, maar kan moeilijk mijn gewoontes afleren.

@Kluus het gaat inderdaad om een offroad rit, maar geen singletrack MTB ofzo. het gaat om deze rit.

edit: ik kan wel wat HM maken als ik richting duitsland ga trouwens, maar dan betrap ik mezelf toch vaak naar bad bentheim te gaan en ik heb een hekel aan veel dezelfde route te doen (woon werk daargelaten).

[ Voor 7% gewijzigd door s0ulmaster op 04-01-2018 10:07 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Rustig aan doen, je hebt de hele dag. Het is geen race, doel is uitrijden. Gewoon veel kilometers maken de komende maanden. Beetje intervallen in op woon-werk (terug, want heen kom je anders compleet gesloopt op je werk aan) en in het weekend een langere rit. Niet zuipen voor en na het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@s0ulmaster om vooruitgang te boeken is het volgens mij ook zeker belangrijk om buiten jouw comfortzone te gaan fietsen. Je moet jezelf echt even pushen. De korte woon-werk ritten lenen zich daar prima voor. Langzame duurritten is prima voor een basis conditie, maar mountainbiken is ook zeker veel intervallen. Dat gaat vanzelf doordat het terrein hiervoor zorgt.

Aangezien jij gaat mountainbike zou ik de vraag ook stellen in het mountainbike topic. En misschien ook eens kijken op het forum van mountainbike.nl. Bij dat laatste forum zijn er meerdere mensen die aan marathons (ATB) doen. Ik heb zelf vorige week donderdag mee gedaan aan de Drenthe200, wat een ATB tocht is van 200km (dit jaar door de blubber) (zie https://www.strava.com/activities/1330966143).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@wisselwerking bedankt alvast voor de tips. Het intervallen van het ATB'en kan ik inderdaad beamen. Ik merk meestal dat ik na een 60km rit mijn benen vooral gesloopt heb en daarom niet meer vooruit kom.
Betekend dit dat ik te veel op kracht en te weinig op cadans rij?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Moeilijk te zeggen, want dat hangt heel erg van het terrein af. Als je veel korte steile klimmetjes hebt onderweg, en/of een technisch parcours, dan heb je weinig andere keus dan het op kracht te tackelen. In dat geval moet je lichaam leren om sneller te herstellen door te tijdens de training veel te polariseren . En daarbij op je voeding letten onderweg, want kramp is ook een teken van uitdroging en een tekort aan koolhydraten.

Echter als het vooral een vlak parcours is, en je vooral lange geleidelijke hoogteverschillen hebt, dan zou je inderdaad meer op souplesse moeten gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Met 10k hm in 500km in de Ardennen zou ik me trouwens ook afvragen of 1x11 wel afdoende is. Als die 11e zo'n enorm pizzaverzet is dan is het wel prima, maar anders moet je je afvragen of je wel licht genoeg kan.

e; ^^ Na 60km mtb kan het ook hongerklop zijn

[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 04-01-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Sjoewe schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:48:
Moeilijk te zeggen, want dat hangt heel erg van het terrein af. Als je veel korte steile klimmetjes hebt onderweg, en/of een technisch parcours, dan heb je weinig andere keus dan het op kracht te tackelen. In dat geval moet je lichaam leren om sneller te herstellen door te tijdens de training veel te polariseren . En daarbij op je voeding letten onderweg, want kramp is ook een teken van uitdroging en een tekort aan koolhydraten.

Echter als het vooral een vlak parcours is, en je vooral lange geleidelijke hoogteverschillen hebt, dan zou je inderdaad meer op souplesse moeten gaan rijden.
de ritten die ik met mijn broer maak zijn vaak veel kleine klimmetjes en technische ritten. Ik heb de laatste maanden niet meer met mijn broer gefietst (want lastig plannen), dus ik ben benieuwd of hij komende zondag verbetering gaat zien in mijn kunnen.

Ik merk wel dat ik doordat ik toch wel vaak nu door weer en wind fiets, dat ik minder tegen wind opzie dan voorheen. Het voelt iig beter.
MrAngry schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:52:
Met 10k hm in 500km in de Ardennen zou ik me trouwens ook afvragen of 1x11 wel afdoende is. Als die 11e zo'n enorm pizzaverzet is dan is het wel prima, maar anders moet je je afvragen of je wel licht genoeg kan.
Mijn broer werkt bij een specialistische trekking zaak, en die regelt mijn spulletjes wel. Was niet van plan om met volle bepakking (want die moet ook mee) in de ardennen te gaan fietsen met het huidige verzet :p

[ Voor 19% gewijzigd door s0ulmaster op 04-01-2018 10:55 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
-delete-

[ Voor 97% gewijzigd door s0ulmaster op 04-01-2018 10:55 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@s0ulmaster moeilijk om vanachter het bureau te zeggen of je misschien verkeerd fiets. Vraag jouw broer ook even om goed om jouw rijstijl te letten. Gemiddeld genomen rijden veel mountainbikers wel te zwaar. Dat zie je voornamelijk bij klimmetjes terug. Echt zwoegen om naar boven te komen, terwijl ze nog wel wat kransjes over hebben. Daarnaast moet je je voorbereiden op klimmetjes. Als je in de afdaling al ziet dat je weer naar boven moet, meer vaart maken en op tijd terugschakelen. Dat scheelt een hele hoop aan energie. Oftewel momentum gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
wisselwerking schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:03:
@s0ulmaster moeilijk om vanachter het bureau te zeggen of je misschien verkeerd fiets. Vraag jouw broer ook even om goed om jouw rijstijl te letten. Gemiddeld genomen rijden veel mountainbikers wel te zwaar. Dat zie je voornamelijk bij klimmetjes terug. Echt zwoegen om naar boven te komen, terwijl ze nog wel wat kransjes over hebben. Daarnaast moet je je voorbereiden op klimmetjes. Als je in de afdaling al ziet dat je weer naar boven moet, meer vaart maken en op tijd terugschakelen. Dat scheelt een hele hoop aan energie. Oftewel momentum gebruiken.
Bij het klimmen schakel ik al snel terug naar mijn laagste verzet (36/36 zo even uit mijn hoofd), maar dan hebben we het over vettig ~20% paden, en dan vliegt mijn voorwiel al de lucht in. Ik denk dat ik meer efficiëntie kan behalen in het rustiger rijden (betere cadans) op de vlakkere stukken, ik merk dat ik nog te vaak aan het beuken ben.

Het advies lijkt tot nu toe te zijn:
- meer duurritten, elke zondag de fiets op dus! Maakt het uit of ik dit offroad of niet doe? bereik ik met klimmen op de weg hetzelfde effect als met offroad klimmen, conditioneel gezien?
- Meer focus op intervallen tijdens woon werk. Ik lees wel het een en anders, maar wat specifieke tips hoe dit uit te voeren zijn welkom. Een volle tas op de rug is trouwens wel oncomfortabel, maar ik moet er maar gewoon aan wennen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@s0ulmaster als jouw voorwiel de lucht in vliegt dan zit je niet goed op de fiets. Probeer het zwaartepunt laag te houden. Bij klimmen blijf ik op het zadel zitten, en zit ik helemaal voorover (hoofd naar het stuur). Op die manier houdt je tractie op de wielen.

Conditioneel zou het niet zo heel veel moeten uitmaken of je ATB of race doet. Denk ik. Maar als je kan klimmen op ATB dan zou dat wel mijn voorkeur hebben, aangezien je dan ook gelijk aan die techniek kan schaven.

Het klopt dat met een volle tas minder comfortabel is, maar tegelijkertijd heb je daarna weer extra profijt van die extra weerstand. Ik merk dat het altijd heerlijk is om weer zonder rugtas (heb ik ook voor mijn woon-werk verkeer) te fietsen. Dat gaat zoveel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
wisselwerking schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:22:
@s0ulmaster als jouw voorwiel de lucht in vliegt dan zit je niet goed op de fiets. Probeer het zwaartepunt laag te houden. Bij klimmen blijf ik op het zadel zitten, en zit ik helemaal voorover (hoofd naar het stuur). Op die manier houdt je tractie op de wielen.

Conditioneel zou het niet zo heel veel moeten uitmaken of je ATB of race doet. Denk ik. Maar als je kan klimmen op ATB dan zou dat wel mijn voorkeur hebben, aangezien je dan ook gelijk aan die techniek kan schaven.

Het klopt dat met een volle tas minder comfortabel is, maar tegelijkertijd heb je daarna weer extra profijt van die extra weerstand. Ik merk dat het altijd heerlijk is om weer zonder rugtas (heb ik ook voor mijn woon-werk verkeer) te fietsen. Dat gaat zoveel makkelijker.
daar zit mijn grootste probleem. Ik ben zo inflexibel als de pest. Ik heb daarom ook al een kort kader om niet zo diep te hoeven zitten, maar in de beugels hangen op een gepaste racer hou ik nog geen 5 minuten vol voordat mijn rug begint te protesteren. Ik ben zo iemand die niet op z'n knieën kan zitten of in kleermakerszit. Dat is wel een punt waar ik heel erg mee worstel tijdens het fietsen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 01:18
Vraag, ik wil me inschrijven voor de Tecklenburg Rundfahrt in mei. Nu twijfel ik over de afstand, ik heb namelijk geen idee hoe zwaar deze tocht is.

Afgelopen jaar 5K gefietst, maar erg onregelmatig. Laatste kwartaal wel relatief veel gefietst. Tegen die tijd verwacht ik zonder al teveel problemen 150km heuvelrug te kunnen fietsen. Training bestaat per week uit 2/3x indoor en 1 duurrit 100km+. Is 130km Tecklenburg dan haalbaar op een manier dat ik 's avonds zelf nog terug kan rijden ? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Taigu op 04-01-2018 11:43 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Taigu schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:41:
Vraag, ik wil me inschrijven voor de Tecklenburg Rundfahrt in mei. Nu twijfel ik over de afstand, ik heb namelijk geen idee hoe zwaar deze tocht is.

Afgelopen jaar 5K gefietst, maar erg onregelmatig. Laatste kwartaal wel relatief veel gefietst. Tegen die tijd verwacht ik zonder al teveel problemen 150km heuvelrug te kunnen fietsen. Training bestaat per week uit 2/3x indoor en 1 duurrit 100km+. Is 130km Tecklenburg dan haalbaar op een manier dat ik 's avonds zelf nog terug kan rijden ? ;)
tecklenburg is prachtig om te fietsen. Als je 100km+ al vaker doet moet 130km wellicht niet het probleem zijn. Ligt natuurlijk ook heel erg aan het profiel en de HM.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@s0ulmaster

Je bent erg inflexibel zeg je, lijkt me goed daar toch ook aan te werken. Het valt me altijd op dat profs, in mtb maar ook race, altijd erg flexibel zijn, en dus veel stretchen. Lijkt me dat daar winst in te halen is. Ik probeer het nu ook meer te doen, en ik kan iig comfortabeler een aero positie aanhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@roda_djavulen Dat probeer ik al jaren en ook meermaals bij een fisio geweest, maar ik krijg er maar geen grip op. Mijn vriendin zegt altijd gekscherend dat ik de minst flexibele persoon op aarde ben ;(

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@s0ulmaster ik ben ook weinig flexibel, maar heb gemerkt door steeds wat langer in een oncomfortabele positie te gaan fietsen (met name op de racefiets in de beugels) het steeds makkelijker gaat. Ook hier geldt, buiten de comfortzone gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Gisteren de knoop voor mezelf doorgehakt met betrekking tot de nieuwe wielen die ik wilde gaan kopen. Uiteindelijk toch niet voor handgespaakte wielen gegaan in verband met het prijskaartje(voor wat ik wilde iig) en gekozen voor RR21 dicut wielen van DT-Swiss(eenvoudiger aan reserveonderdelen te komen). Die zijn relatief licht(+/-1420 gram) en nu relatief goedkoop te krijgen bij Wiggle(425 na cashback, 630 bij Futurum..). Ik begreep dat er wel wat bekende problemen mee zijn maar dat zou alleen bij kou + natte ritten zijn en vooral dat laatste probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Daarnaast gaan die ervaringen vooral over wielen uit 2016 en ik hoop dat er in de 2017 variant wat verbeteringen door zijn gevoerd.. Nog even wachten tot ze binnen zijn en dan maar eens kijken of 350 gram in gewicht te merken valt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

s0ulmaster schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:27:
daar zit mijn grootste probleem. Ik ben zo inflexibel als de pest. Ik heb daarom ook al een kort kader om niet zo diep te hoeven zitten, maar in de beugels hangen op een gepaste racer hou ik nog geen 5 minuten vol voordat mijn rug begint te protesteren. Ik ben zo iemand die niet op z'n knieën kan zitten of in kleermakerszit. Dat is wel een punt waar ik heel erg mee worstel tijdens het fietsen.
Tjah en waarom wil je per se in de beugels? Na een fietsmeting is mijn stuur een stuk hoger gezet waardoor ik een stuk comfortabeler zit op de fiets. Boeien dat ik dan niet zo lekker aero-diep kan zitten. Fiets toch 99% met m'n handen op de beugel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
la_fusion schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:34:
Gisteren de knoop voor mezelf doorgehakt met betrekking tot de nieuwe wielen die ik wilde gaan kopen. Uiteindelijk toch niet voor handgespaakte wielen gegaan in verband met het prijskaartje(voor wat ik wilde iig) en gekozen voor RR21 dicut wielen van DT-Swiss(eenvoudiger aan reserveonderdelen te komen). Die zijn relatief licht(+/-1420 gram) en nu relatief goedkoop te krijgen bij Wiggle(425 na cashback, 630 bij Futurum..). Ik begreep dat er wel wat bekende problemen mee zijn maar dat zou alleen bij kou + natte ritten zijn en vooral dat laatste probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Daarnaast gaan die ervaringen vooral over wielen uit 2016 en ik hoop dat er in de 2017 variant wat verbeteringen door zijn gevoerd.. Nog even wachten tot ze binnen zijn en dan maar eens kijken of 350 gram in gewicht te merken valt ;)
Over hand gespaakte wielen, om welke reden maakt dat dat buiten budget is? Uit eigen ervaring weet ik dat met de hand een wiel spaken en richten (heb een cursus gedaan) nou ook weer niet mega duur is qua tijd. Ik gok dat een FM daar 2 uurtjes voor zal rekenen? 400 voor de naven 100 (2 uur a 50e) voor het bouwen + 50 voor de spaken en 100 euro voor de velgen? scheelt niet heel veel toch?

@Crazy D Het is geen verplichting, maar zoals ik al zij heb ik in stijle klimmetjes op de ATB moeite met mijn fiets onder controle houden omdat mijn zwaartepunt zo hoog ligt. Dan heb ik dus niet zo veel keus anders dan mijn zwaartepunt te verlagen, wat weer een zere rug oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door s0ulmaster op 04-01-2018 12:46 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

s0ulmaster schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:44:
@Crazy D Het is geen verplichting, maar zoals ik al zij heb ik in stijle klimmetjes op de ATB moeite met mijn fiets onder controle houden omdat mijn zwaartepunt zo hoog ligt. Dan heb ik dus niet zo veel keus anders dan mijn zwaartepunt te verlagen, wat weer een zere rug oplevert.
Klimmen doe je normaal niet in de beugels, alleen afdalen of "hard tegen de wind in" :) Op een ATB zit je sowieso anders dan op een racer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Crazy D schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:52:
[...]

Klimmen doe je normaal niet in de beugels, alleen afdalen of "hard tegen de wind in" :) Op een ATB zit je sowieso anders dan op een racer.
Het was dan ook voornamelijk om aan te geven dat er weinig posities zijn waarin ik echt comfortabel kan zitten. In navolgen op mijn verhaal om een efficiëntie slag te maken in mijn trainingen betekend een goede zithouding ook heel wat. Het feit dat ik zo flexibel als een plank ben, maakt het daarom dus niet makkelijk om lange tochten vol te houden.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mooie wielen la_fusion, zal je veel plezier van gaan hebben denk ik.

Ik ben zelf toevallig ook het jaar begonnen met een wiel-upgrade. Ik wilde graag wat lichtere wielen erbij voor de cyclo's komend seizoen (heb nu Fulcrum Racing Quattro's, die verder prima bevallen). Ik heb met de nieuwjaarskorting van Futurum en setje Fulcrum Racing 0's besteld. En ben ook erg benieuwd hoe ze fietsen (moet nog even wachten tot ze binnen zijn aangezien ze niet op voorraad waren).

Ik heb nog wel getwijfeld over de Racing 3's maar een van mijn eisen was een 17mm (of groter) binnenbreedte. De nieuwe Racing 3 2018 heeft die update inmiddels ook, maar die kost overal nog rond de 580 euro en dan vind ik het prijsverschil ten opzichte van de afgeprijsde zero's te klein.

Een ander alternatief was nog om voor Campa Zonda 2017 te gaan, die zijn nu wel lekker goedkoop, maar met de zero's weet ik zeker dat ik jaren vooruit kan zonder upgrade-drang (hopelijk) tenzij ik naar Carbon zou willen :).

Nu nog twijfel wat ik met mijn Quattro's doe, maar ik denk dat ik ze hou als backup/slecht weer wielen...

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 04-01-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Crazy D schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:52:
[...]

Het is uiteraard niet helemaal te vergelijken, maar voor ATB klimmen (zie plaatje) ga je ook meer voorover zitten. Moet wel zeggen dat heel diep zitten op de ATB in Nederland niet vaak hoeft (en zeker niet lang). In de Ardennen zal het allicht wat anders zijn

Afbeeldingslocatie: https://mbaction.com/wp-content/uploads/2017/08/Climb-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Nou moet ik even opmerken dat ik op mijn ATB geen recht stuur heb zoals op het plaatje hierboven.

Ik rij met een woodchipper van salsa en met een vaste voorfork.

Afbeeldingslocatie: http://forums.mtbr.com/attachments/components/1027925d1447188600-review-salsa-woodchipper-salsa-cowchipper-soma-gator-img_2964_small.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door s0ulmaster op 04-01-2018 13:04 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Kluus schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:55:

Ik ben zelf toevallig ook het jaar begonnen met een wiel-upgrade. Ik wilde graag wat lichtere wielen erbij voor de cyclo's komend seizoen (heb nu Fulcrum Racing Quattro's, die verder prima bevallen). Ik heb met de nieuwjaarskorting van Futurum en setje Fulcrum Racing 0's besteld. En ben ook erg benieuwd hoe ze fietsen (moet nog even wachten tot ze binnen zijn aangezien ze niet op voorraad waren).

Ik heb nog wel getwijfeld over de Racing 3's maar een van mijn eisen was een 17mm (of groter) binnenbreedte. De nieuwe Racing 3 2018 heeft die update inmiddels ook, maar die kost overal nog rond de 580 euro en dan vind ik het prijsverschil ten opzichte van de afgeprijsde zero's te klein.

Een ander alternatief was nog om voor Campa Zonda 2017 te gaan, die zijn nu wel lekker goedkoop, maar met de zero's weet ik zeker dat ik jaren vooruit kan zonder upgrade-drang (hopelijk) tenzij ik naar Carbon zou willen :).

Nu nog twijfel wat ik met mijn Quattro's doe, maar ik denk dat ik ze hou als backup/slecht weer wielen...
Ik heb/had exact hetzelfde probleem(alleen rij ik nu op mix van Vision Team 35 en Quattro's door een crash tijdens Rad am Ring en een put in de weg..). Ik wilde eigenlijk ook Racing 0 maar voor dat geld was handgespaakt ook mogelijk alleen dan nog een stuk lichter. Daar nu toch maar vanaf gezien en gezien de prijs van de DT Swiss set, een makkelijke keuze. Zelf ga ik de huidige set ook bewaren voor het mindere weer of in ieder geval als backup.
s0ulmaster schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:44:
[...]
Over hand gespaakte wielen, om welke reden maakt dat dat buiten budget is? Uit eigen ervaring weet ik dat met de hand een wiel spaken en richten (heb een cursus gedaan) nou ook weer niet mega duur is qua tijd. Ik gok dat een FM daar 2 uurtjes voor zal rekenen? 400 voor de naven 100 (2 uur a 50e) voor het bouwen + 50 voor de spaken en 100 euro voor de velgen? scheelt niet heel veel toch?
Ik wilde bij de handgespaakte wielen een serieus lichte set(<1300 gram) om het verschil ook echt te laten werken in het voordeel van het handgespaakte en daarbij kwam al snel een prijskaartje van +/- 750 euro. Natuurlijk kan de 650 die jij schetst ook maar dan zit je al snel weer richting de 1400 gram. Nu zit ik iets daarboven voor ruim 200 euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
la_fusion schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:34:
Die wielen heb ik ook en ik kan onderschrijven dat ze bij natte ritten inderdaad een 'rinkelend' geluid maken. Zodra ze weer droog zijn is het geluid weg en voor zover ik heb kunnen vaststellen heeft het geen invloed op het functioneren. Maar ik heb daar nooit bronnen over kunnen vinden, heb jij die misschien wel?

Verder wel heel lekkere wielen inderdaad, ik vind het geluid van die ratchet ook wel cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

s0ulmaster schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:54:
Het was dan ook voornamelijk om aan te geven dat er weinig posities zijn waarin ik echt comfortabel kan zitten. In navolgen op mijn verhaal om een efficiëntie slag te maken in mijn trainingen betekend een goede zithouding ook heel wat. Het feit dat ik zo flexibel als een plank ben, maakt het daarom dus niet makkelijk om lange tochten vol te houden.
Investeer in een dynamische fietspositie meting. Ik heb m bij een SMA gedaan (dacht ik, zou ik even moeten terugzoeken als je wilt, lang leven de NTFU korting bij het Zilveren Kruis) en ben er behoorlijk op vooruit gegaan qua comfortabeler zitten o.a. doordat het stuur hoger werd gezet (plus een ander zadel bij een andere meting waardoor fietsen opeens niet meer automatisch pijn-aan-den-ars betekend). Wellicht maak je daar juist al een flinke sprong in comfort mee. Ik hang zelden in de beugels, en boeit me ook niet.
En wellicht wat core trainingen, ik doe ze zelf niet (rete saai) maar ik hoor veel te vaak dat ook dat veel kan bijdragen aan beter maar ook comfortabeler zitten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kluus schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:55:

Racing Zero of Zonda had niet zoveel uitgemaakt. Dat is op het spaakpatroon na precies hetzelfde wiel. :)
Pagina: 1 ... 67 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.