Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.451 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het is misschien handig om bij je lokale lidl nog even te kijken of ze zo'n compressor accessoire set hebben liggen. Anders even online bestellen, mocht je het merendeel niet hebben. Anders is het natuurlijk goedkoper om een losse adapter te halen.

Over de computer software zit ik ook nog even te twijfelen. Ik had net een elite rampa aangeschaft om eens te kijken of en hoe het werkte, maar ik kreeg de snelheidsweergave geeneens goed in beeld. Zodra ik begon zat ik al op 120km+, leuk voor mijn ego maar absoluut niet realistisch. Maar weer retour gedaan en nu ben ik nog steeds in dubio welke trainer er moet komen. In het kort willen we er met z'n 2-en gebruik van maken (nee niet tegelijkertijd) en iets als zwift of een andere manier om filmpjes of virtuele ritten te maken. Het vertrouwen in elite is afgenomen, dus beter een tacx? Welke? Vortex? En de competitie van zwift spreekt me minder aan, liever zie ik leuke omgevingen op een schermpje. Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie? Zijn er mensen die ook die Tacx filmpjes kopen a 45€ per stuk of kan dat ook via een abonnement? Bedankt voor antwoorden alvast.

[ Voor 48% gewijzigd door rockhopper op 08-12-2017 15:54 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43
Volgens mij heb je dan gewoon je wielomtrek verkeerd staan :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MrAngry schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:01:
Volgens mij heb je dan gewoon je wielomtrek verkeerd staan :)
Dat dacht ik ook, maar noch de helpdesk, noch de handleiding kon mij vertellen welk getal ik in mocht voeren. Het getal dat bij de correct wielmaat van 23-622 werkte in ieder geval niet correct. En tja ik verwacht dan een kleine afwijking, niet dat ik opeens sneller optrek dan een GP motor.

[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 08-12-2017 16:47 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

MrAngry schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:05:
Dat is best een goed idee eigenlijk. Ik zou dan veel meer verschillende diensten gebruiken dan nu (alleen Sufferfest). Swift als je zin hebt in competitie, Trainerroad als ik een film wil kijken onder het fietsen, Video dienst X als ik zin heb om realistisch een berg te beklimmen. etc

edit: Het zou ook gelijk een oplossing bieden voor meerdere accounts op 1 huishouden die nu bij vele diensten de volle mep kosten.
Account delen en afspreken wie op welke dag gaat fietsen O-)

Ik ga Zwift nog een keer een kans geven. Ik vind TrainerRoad echt focking boring, heb gister met anderhalve aflevering Prison Break er een uurtje uit kunnen persen maar ik kan t gewoon niet langer volhouden. Gewoon te saai. Al is het voor de schema's wel weer goed...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
rockhopper schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:45:
[...]

Dat dacht ik ook, maar noch de helpdesk, noch de handleiding kon mij vertellen welk getal ik in mocht voeren. Het getal dat bij de correct wielmaat van 23-622 werkte in ieder geval niet correct. En tja ik verwacht dan een kleine afwijking, niet dat ik opeens sneller optrek dan een GP motor.
Tja, dat daar gelaten moet je je misschien ook afvragen of snelheid relevant voor je is op de Tacx, het is namelijk hoe dan ook nep. Ook al komt er iets uit dat in jouw ogen meer realistisch is, slaat het nog steeds nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Crazy D schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 07:50:
[...]

Account delen en afspreken wie op welke dag gaat fietsen O-)

Ik ga Zwift nog een keer een kans geven. Ik vind TrainerRoad echt focking boring, heb gister met anderhalve aflevering Prison Break er een uurtje uit kunnen persen maar ik kan t gewoon niet langer volhouden. Gewoon te saai. Al is het voor de schema's wel weer goed...
Zo'n schema kan je toch ook prima in Zwift zetten? Ze bieden sowieso al meerdere schema's aan, zie https://whatsonzwift.com/workouts/. Je kunt er ook custom workouts downloaden of maken volgens een schema wat je online hebt gevonden bijvoorbeeld, zo heb je toch een klein (!) beetje TrainerRoad.

Overigens is het tot 1u30m prima te doen om gewoon een workout in Zwift te doen, zeker als het iets als SST of interval is. Iedere keer naar zo'n boog fietsen heeft toch wel iets. Zeker met wat goede workout muziek erbij; dit soort muziek gebruik ik: YouTube: workout music source 160 bpm, wel even de MP3 downloaden zodat je geen reclame tussendoor hebt.

Voor endurance van 1u30m+ kijk ik vaak een Udemy cursus of inderdaad een serie. Laatst 6 episodes van The Walking Dead aan elkaar gefietst :D.
rockhopper schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:48:
[...]
Het vertrouwen in elite is afgenomen, dus beter een tacx? Welke? Vortex?
Ik zou persoonlijk een Neo of Drivo aanraden. De Drivo is naar mijn weten een degelijk product. Maar het is best handig als we wat eisen weten, bijvoorbeeld; budget, vaak wisselen van fiets of niet, geluid een issue, bestuurbaar door software, vermogen accuraatheid, etc? Heb je zelf al een beetje gezocht? Kijk bijvoorbeeld eens op: https://www.dcrainmaker.c...iner-recommendations.html.
En de competitie van zwift spreekt me minder aan, liever zie ik leuke omgevingen op een schermpje. Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie? Zijn er mensen die ook die Tacx filmpjes kopen a 45€ per stuk of kan dat ook via een abonnement? Bedankt voor antwoorden alvast.
De Tacx filmpjes zou ik nooit kopen, sowieso te duur en de software is daar te brak voor, maar dat is mijn mening. Misschien is het het afgelopen jaar beter geworden, maar daarvoor vond ik het in ieder geval niets. Ik zou kijken naar BigRing of VeloReality, maar er zijn zat anderen, zie voor een complete lijst: https://www.dcrainmaker.com/2016/11/trainer-apps-guide.html (let op, deze lijst is een jaar oud, de nieuwe lijst komt als het goed is ieder moment online).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

rockhopper schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:48:
[...]
En de competitie van zwift spreekt me minder aan, liever zie ik leuke omgevingen op een schermpje. Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie? Zijn er mensen die ook die Tacx filmpjes kopen a 45€ per stuk of kan dat ook via een abonnement? Bedankt voor antwoorden alvast.
Zie mijn reactie eerder in dit topic: kijk eens naar Bkool. Ik gebruik het nu een aantal weken. Kost minder dan Zwift ($10/mnd) en heeft honderden video's gratis beschikbaar. Ik vind het een fijnere simulator dan Zwift en dus goed betaalbaar. Zwift kost tegenwoordig trouwens $15, ipv de gestelde $10 die nog op DCRainmaker staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 09-12-2017 13:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Bedankt voor de reacties, ik had uiteraard zelf al het één en ander gelezen op de blog van dcrainmaker. Juist door zijn verhaal was ik op de elite rampa uitgekomen, maar in feite zit er in de budget klasse die ik heb 4 toestellen. Dan hebben we het tot pak 'm beet 450/500€. De vortex zit daar in het lagere segment voor 350-400, de rampa 400-450 en daarnaast de cycleops magnus gaat al snel richting 600€ (onbekend merk voor mij) en de wahoo kickr 550€. De laatste twee vielen dus eigenlijk al af vanwege het budget.
Roet schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:02:
Ik zou persoonlijk een Neo of Drivo aanraden. De Drivo is naar mijn weten een degelijk product. Maar het is best handig als we wat eisen weten, bijvoorbeeld; budget, vaak wisselen van fiets of niet, geluid een issue, bestuurbaar door software, vermogen accuraatheid, etc? Heb je zelf al een beetje gezocht? Kijk bijvoorbeeld eens op: https://www.dcrainmaker.c...iner-recommendations.html.
[...]
De Tacx filmpjes zou ik nooit kopen, sowieso te duur en de software is daar te brak voor, maar dat is mijn mening. Misschien is het het afgelopen jaar beter geworden, maar daarvoor vond ik het in ieder geval niets. Ik zou kijken naar BigRing of VeloReality, maar er zijn zat anderen, zie voor een complete lijst: https://www.dcrainmaker.com/2016/11/trainer-apps-guide.html (let op, deze lijst is een jaar oud, de nieuwe lijst komt als het goed is ieder moment online).
De neo en de drivo zien er allebei super uit en ik heb er ook even op gereden, fietst fijn, maar voorlopig buiten mijn budget. Ik heb denk ik zelf toch meer de neiging om lekker buiten te fietsen en dit is toch meer het serieuze werk voor bijna 3x mijn budget.
Er gaat door twee personen (vrouwlief en ik) gebruik gemaakt van worden, dus er zal meerdere keren per week gewisseld worden.
Geluid is niet zo'n issue, kijk minder is altijd beter natuurlijk, maar het is niet iets waar wij veel rekening mee hoeven te houden gelukkig.
Bestuurbaar door software is een leuke extra, ik wil dus eigenlijk interactief een rondje fietsen waar je bij klimmen wat meer weerstand krijgt, de accuraatheid is niet zo heel belangrijk, maar het moet dus wel representatief zijn. Het boeit mij niet of ik nou 28 of 32km/u fiets, maar dit moet niet sterk fluctueren als ik naar mijn gevoel constant rij, en ook niet onrealistisch hoog zijn als ik amper de benen beweeg (zoals ik dus bij de rampa had, met even aanzetten ver in de 100km/u+ zitten) Of dit nou via zwift tacx filmpjes of bkool of nog iets anders is maakt me niet zo veel uit. Het zal toch wel uitproberen worden en dan uiteindelijk een keuze maken. Maar er zitten hier in dit topic een hoop gebruikservaringsdeskundigen en ik was dus wel benieuwd naar echte meningen ipv verkopers die natuurlijk alleen maar willen verkopen tegen een zo'n hoog mogelijke prijs.

Qua filmpjes lijkt het dus voorlopig iets te worden tussen zwift (van alle onbekende dingen voor mij de meest bekende) en bkool, al zal ik ook wel de software van tacx zelf even proberen. Het probleem met zulke nieuwe dingen is dat je als echte beginner je nog niet goed weet waar je op moet letten. Het kostenplaatje speelt voor mij wel een belangrijke rol, ik zit liever niet aan abonnementen vast, maar als het nodig is en goed werkt kan ik er wel mee leven. Verder is het denk ik zoals bij de meeste hier iets waar je je de wintermaanden mee door wil komen. Dus al die jaartarieven zijn niet interessant, het is iets voor max 4 maanden.

Voorlopig denk ik dus maar aan een tacx vortex, een Nederlands bedrijf sponsoren is nooit verkeerd in mijn ogen. Maar mochten jullie nog een tip hebben voor pak 'm beet 100 euro meer waar ik veel meer uit kan halen om wat voor reden dan ook hoor ik dat natuurlijk graag.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:09
Vandaag rondje 50km gefietst en in een enorme regenbui verzeild geraakt. Handschoenen lieten uiteindelijk teveel water door waardoor ik bij thuiskomst mn vingers bijna niet meer voelde. Onder lauwwarm water mn handen langzaam opgewarmd...was erg pijnlijk.

Zag hier laatst een tip met iets van plastic handschoenen onder je handschoenen dragen ofzo. Kan iemand dat nog eens uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:02
Stoffa schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:17:
Vandaag rondje 50km gefietst en in een enorme regenbui verzeild geraakt. Handschoenen lieten uiteindelijk teveel water door waardoor ik bij thuiskomst mn vingers bijna niet meer voelde. Onder lauwwarm water mn handen langzaam opgewarmd...was erg pijnlijk.

Zag hier laatst een tip met iets van plastic handschoenen onder je handschoenen dragen ofzo. Kan iemand dat nog eens uitleggen?
Bij vertrek (let op belangrijk!) als je nog warme handen hebt. Eerst plastic handschoentjes aan doen en daaroverheen je gewone handschoenen. Daarna niet meer uit doen. Je krijgt een beetje zweethanden wat voor een extra isolatie laagje zorgt onder het plastic (wetsuit idee) en het voorkomt dat je handschoenen drijfnat worden.

Doe je dit met koude handen dan werkt het de andere kant op en krijg je ze niet meer warm (been there). Ik zweer erbij als ik op wintersport ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
rockhopper schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:38:
Er gaat door twee personen (vrouwlief en ik) gebruik gemaakt van worden, dus er zal meerdere keren per week gewisseld worden.
Als je de kosten "door 2" deelt komt zo'n Neo toch wel in zicht ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wisselen jullie in de winter van banden? In mijn fiets groep zijn de meningen nogal verdeeld over de zin/onzin van andere banden.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Nergens voor nodig.

@rockhopper CycleOps is een redelijk bekend merk, dat al vrij lang bestaat. Ze maken onder meer de bekende Powertap vermogensmeters. Ze zijn ook al vrij lang actief op de markt van de trainers.

[ Voor 83% gewijzigd door havana op 10-12-2017 13:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:37
SirLenncelot schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:56:
Wisselen jullie in de winter van banden? In mijn fiets groep zijn de meningen nogal verdeeld over de zin/onzin van andere banden.
Ik zou niet weten waarom. Als het echt glad is, en dat is het bijna nooit, neem ik wel de ATB. Ik fiets de hele winter door (veel woon-werk verkeer) en dat gaat prima op mijn Continental GP (niet 4000).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@noisia ik rij eigenlijk het hele jaar op 4 seizoen banden. Ze zijn vast niet het snelste of het beste, maar ik wil nog wel eens overvallen worden door matig weer of over paden gaan die niet zo racefiets vriendelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:58
Waarmee smeren jullie je kabels? Ik zoek iets in een spuitbus, anders krijg ik het nooit omhoog mijn kabel in.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Kruipolie en je fiets op de kop, maar kabels moeten smeren is een teken dat je ze moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:57
Kabels smeren is een lapmiddel. Het werkt een paar dagen, daarna gaan ze door het vuil dat in het vet blijft plakken juist weer stroever lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb altijd geleerd dat je kabels niet hoeft / mag smeren.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

rockhopper schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:38:
Bestuurbaar door software is een leuke extra, ik wil dus eigenlijk interactief een rondje fietsen waar je bij klimmen wat meer weerstand krijgt, de accuraatheid is niet zo heel belangrijk, maar het moet dus wel representatief zijn. Het boeit mij niet of ik nou 28 of 32km/u fiets, maar dit moet niet sterk fluctueren als ik naar mijn gevoel constant rij, en ook niet onrealistisch hoog zijn als ik amper de benen beweeg (zoals ik dus bij de rampa had, met even aanzetten ver in de 100km/u+ zitten) Of dit nou via zwift tacx filmpjes of bkool of nog iets anders is maakt me niet zo veel uit. Het zal toch wel uitproberen worden en dan uiteindelijk een keuze maken. Maar er zitten hier in dit topic een hoop gebruikservaringsdeskundigen en ik was dus wel benieuwd naar echte meningen ipv verkopers die natuurlijk alleen maar willen verkopen tegen een zo'n hoog mogelijke prijs.
Ik heb de Wahoo Kickr. Bij zowel Zwift, TrainerRoad en BigRingVR voelt t best goed aan, omhoog is ook zwaarder en wat ik aan snelheid rij heuvel op, komt ook zeker overeen met hoe ik dat in werkelijkheid doe (vermogen kan ik niet vergelijken). weet niet hoe goed dit gevoel overkomt bij de goedkopere trainers natuurlijk.
En andersom, in Zwift achter iemand hangen maakt trappen ook wat lichter.

De snelheid is natuurlijk zonder rol- en rijweerstand en zo, dus wat hoger dan dat ik in werkelijkheid rij.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• havana
Misschien moeten we een indoor-cycling-topic openen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:11
Goh, mocht het in een apart topic zijn dan is dit topic vrij dood in de winter. Misschien wel een topic over welke trainer aan te kopen (in analogie met het fietscomputer topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb het al eerder voorgesteld en zou ook wel mede TS willen zijn. Het is ondertussen zo'n groot eigen domein geworden, groter dan fietscomputers bijvoorbeeld, dat ik het graag in een eigen topic zou willen bespreken. Ik heb ook best wat technische dingetjes die echt te ver gaan om hier in te gooien, maar ook geen andere plaats hebben.

e; Ik maak me om dit topic weinig zorgen. Genoeg te praten over winterschoenen, mutsen, spatborden, smeringen, verlichting, de vermeende invloed van pekel, de merites van de gravel bike, overjarige modellen in de winter sale etc etc.

[ Voor 25% gewijzigd door MrAngry op 12-12-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Ik zou er dan een fietstrainer & software topic van maken, want dat is echt sterk met elkaar verbonden natuurlijk. Ik denk dat het onderwerp inmiddels dermate groot is, dat het storend is voor de wielrenners die vooral/uitsluitend buiten wielrennen. (of is binnen wielrennen, geen wielrennen? :p)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• havana
Ik wil ook wel bijdragen, maar heb het inmiddels zo gehad met de moderatie hier dat ik me afvraag of mijn startpost wel voldoet aan alle 239.339 ISO-eisen die tegenwoordig gelden :X

Zelfs vragen of iemand ervaring heeft met shop X is al niet meer toegestaan. Echt jammer, GoT wordt IMHO compleet kapot gemodereerd 8)7 |:(

/rant

Deze post zal ook wel weer bewerkt worden door een mod.... :/

[ Voor 37% gewijzigd door havana op 12-12-2017 18:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:36
Ik vind zelf dat de activiteit in dit topic hoog genoeg is dat ik dagelijks controleer. Als je te veel uitsplitst dan ben ik bang dat je wat kwijtraakt. Ik kijk bijvoorbeeld nooit in het fietscomputer topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59
Wat mij betreft gewoon afsplitsen dat binnen fietsen, echt fietsen doe je buiten en daar is dit topic voor.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik stoor me niet aan de mix van trainingsoftware / fietstrainerpraat in dit topic, maar het verdient denk ik wel een eigen topic om het overzichtelijk te houden als je kijkt naar de vragen en/of discussies die langskomen.

Ik ben zelf nog steeds niet uit welke ik ga halen. Ik heb al wel gezien dat de direct drives afvallen voor ons omdat we een 9 en 10 speed fiets hebben en ik ga niet iedere keer cassetes wisselen. Misschien ooit ... Ik neig momenteel meer naar de wahoo snap, ik vond de tacx vortex in een testopstelling minder stevig ogen dan de elite rampa. Decisions, decisions (first world problems)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Volgens mij is het een seizoensgebonden discussie. Nu het weer slecht is gaat het over binnen fietsen. Komt in februari/maart weer wat meer zon door de bomen dan gaat het vanzelf weer meer over buiten zijn.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Ik ben zelf nog steeds niet uit welke ik ga halen.
Dat lijkt me toch simpel, je hebt de Tacx Neo, dan een hele tijd niks en dan weer de Tacx Neo :+

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44
Over binnen fietsen gesproken.. :+

Zelf inmiddels een aantal weken verder met de 10-12 weken FTP builder binnen Zwift en de trainingen beginnen nu soms wat saai te worden (10 min warmingup, 2x 25!! min xx%FTP + 10 min rust). Dat vind ik wel een beetje een nadeel. Wel heb ik gemerkt dat weten wat je FTP is en wat je huidige wattage is, het je wel heel makkelijk maakt om jezelf niet op te blazen bergop. Gewoon zorgen dat je rond je FTP waarde blijft trappen en er kan niets* fout gaan.

Voor mij zorgt dit nog niet direct voor de aanschaf van een vermogensmeter maar vooruit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:28:
Wat mij betreft gewoon afsplitsen dat binnen fietsen, echt fietsen doe je buiten en daar is dit topic voor.
Mee eens. Dit topic is voor ECHTE wielrenners. Die fietsen ook in de winter buiten. :P

Maar even serieus. Volgens mij leent het indoor fietsen zich prima voor een eigen topic. De vragen en posts zijn wel heel specifiek, waar ik als buiten fietser niet zoveel mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:42:
Over binnen fietsen gesproken.. :+

Zelf inmiddels een aantal weken verder met de 10-12 weken FTP builder binnen Zwift en de trainingen beginnen nu soms wat saai te worden (10 min warmingup, 2x 25!! min xx%FTP + 10 min rust). Dat vind ik wel een beetje een nadeel. Wel heb ik gemerkt dat weten wat je FTP is en wat je huidige wattage is, het je wel heel makkelijk maakt om jezelf niet op te blazen bergop. Gewoon zorgen dat je rond je FTP waarde blijft trappen en er kan niets* fout gaan.

Voor mij zorgt dit nog niet direct voor de aanschaf van een vermogensmeter maar vooruit ;)
Tweede scherm erbij en een serie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 09:19
wisselwerking schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:12:
[...]

Mee eens. Dit topic is voor ECHTE wielrenners. Die fietsen ook in de winter buiten. :P

Maar even serieus. Volgens mij leent het indoor fietsen zich prima voor een eigen topic. De vragen en posts zijn wel heel specifiek, waar ik als buiten fietser niet zoveel mee kan.
Vragen over buiten fietsen in de winter kan je ook niet zoveel mee als binnen fietser, ook maar een eigen topic dan? :+

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb in ieder geval een mod gedméd met de vraag of een eigen topic oke is en hoe dat dan werkt (want ik heb er verder weinig ervaring in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Wat ik wel zou willen is gewoon een begin maken en vanuit daar verder werken, maar ik vermoed dus dat zo'n OP niet aan de eisen voldoet.

Opzet

A. Hardware

1. de trainer, dilemma's bij aanschaf

- budget (150-1300 euro)

- smart trainer vs. dumb trainer

Bij een gewone trainer bepaal je zelf m.b.t. een hendeltje de weerstand. Bij een smart trainer kan je de de weerstand laten bepalen door een app. Smart trainers maken trainen absoluut leuker, maar ze kosten wel wat.

- wheel on vs. direct drive

Wheel on is goedkoop en simpel. Nadeel: óf trainingsbandje monteren óf extra wiel. Doorslippen kan altijd nog gebeuren. Maakt meer lawaai. DD kent deze nadelen niet. DD trainers zijn altijd smart, er zijn overigens ook smart wheel on trainers (bijv. Wahoo Kickr Snap).

- soort rem

Vloeistof, magneet, elektro. Hierbij vooral letten op het maximale vermogen wat je kan trappen en het lawaai. Magneet is het luidste, dan vloeistof, dan elektro. Qua prijs loopt het helaas ook in die richting.

- merken (Tacx, Wahoo, Elite, CycleOps, etc)

Tacx is Nederlands, marktleider. Elite is Italiaans en maakt ook goede producten. Wahoo is Amerikaans en maakt ook goede producten. CycleOps is hier niet zo bekend (ook Amerikaans) maar maakt ook prima spullen. Daarnaast heb je nog een aantal andere spelers zoals BKool.

- rollerbank vs. trainer

Rollerbank is rudimentair en eigenlijk alleen voor in- en uitrijden.

2. aanverwante hardware

- trainingsmat > kun je van een merk kopen of gewoon bij de Kruidvat & Action. Doet ook veel tegen het geluid. Rubber stoeptegels doen nóg meer voor het geluid (bouwmarkt).
- ventilator > onmisbaar. Hoeft niet veel te kosten (bijv. kringloopwinkel)
- standaard voor ipad/laptop te koop bij Ali voor een paar euro. Of een lessenaar. Of zelf iets klussen.
- trainingsband > onmisbaar bij wheel on trainer. Aan te raden op een oud wiel.
- sensoren
- dongles > ANT+ dongle is soms handig. Kost een paar euro op Ali. Steeds meer trainers ondersteunen ook BT, maar dan heb je vaak geen hartslag.
- tablet/laptop
- koptelefoontje

B. Software

1. Zwift
2. Trainerroad
3. Big Ring
etc.

C. Tips and tricks/FAQ
- links naar DCR
- mag ik met mijn kartonnen hekwerk op een trainer, antwoord ja

[ Voor 122% gewijzigd door havana op 14-12-2017 09:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 21:06
Een slimme Tacx is denk ik iets voor volgend najaar :P Dit jaar de MTB aangeschaft met als excuus het doorfietsen in de winter :) Ik heb vorig jaar gespind bij de sportschool, maar ik vind dat niet zo. Ik ga liever zondagochtend het bos in. Of een ritje woon-werk.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mooie opzet Havana. Ik ben benieuwd of er een eigen topic komt. De titel van het huidige topic is natuurlijk "grote wielrenervaring" en dat is super breed en daar valt denk ik zowel binnen als buiten als baan en veldrijden onder. Maar voor het overzicht en specifiekere vragen (en het teruglezen hiervan) lijkt me jouw voorzet een goed begin. Ik zou voor puntje 2) ook nog hoe aan te sluiten op de woonkamer tv willen toevoegen (iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is) [of zou het omdat ik het dan over trainingssoftware heb onder kopje B vallen?]

@NoepZor uiteindelijk gaat er niks boven buiten, maar door de weeks is het voor mij gewoon te vroeg donker. In het weekend heb ik vaak al andere dingen te doen, dus in de avonden is er wel tijd om te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voorheen draaide Zwift hier op een pc. Draaide heel erg goed met Ant+.
Vorige week heb ik een Apple tv 4k + 4k aangeschaft voor Zwift en dit draait als een tierelier. Veel mooier dan op een full hd tv. Apple werkt met bluetooth en ook daarmee geen problemen met de Neo.

• eddemans
  • Laatst online: 18:21
ncornelisse schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:05:
Vorige week heb ik een Apple tv 4k + 4k aangeschaft voor Zwift en dit draait als een tierelier. Veel mooier dan op een full hd tv
Ik heb een Apple TV 4K overwogen. Ik draaide Zwift op een iPhone 6, later 7. Op Zwiftalizer.com kun je zien wat voor performance je dan hebt. Sowieso krijg je met iOS devices altijd detailniveau "basic". Je hebt ook medium, high en ultra. Zwift bepaalt dit voor je: het is niet handmatig in te stellen.

iPhone 6: 720p - basic - 23 fps gemiddeld
iPhone 7: 750p (?) - basic - 25-27fps gemiddeld
Apple TV 4K (en iPad Pro): 1080p - basic - 30fps gemiddeld (ik zie hem niet genoemd bij 4K)

Hoewel het klopt dat dit prima draait heb ik er toch voor gekozen om een bescheiden gamesysteem (G4560 met 1050ti) neer te zetten. Die doet 1080p - ultra - 60fps. Zelfs 1440p als ik zo'n monitor had.

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn huidige pc heeft een 1440p monitor. Op de 4K tv ziet het er gewoon mooier uit. Hoewel Zwift geschreven is voor 1080p ziet het er op een 4 tv met HDR veel mooier uit.

• eddemans
  • Laatst online: 18:21
HDR is inderdaad wrsch een mooie toevoeging

• havana
Misschien kunnen jullie een stukje tekst typen en aan mij DM'en?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Vorige week voor 163 euro een perfetto besteld bij Bikester. Maak ik vandaag het pakketje open, heb ik een convertible gekregen. Ik vind het een strakke deal :) Ik hoef deze niet terug te sturen toch?

Ik overwoog geen convertible door de meerprijs, maar ik ga het een kans geven denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Stufferdt op 14-12-2017 20:43 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:59
In principe natuurlijk wel, je hebt niet gekregen waar je voor betaald hebt. Als ze er op een of andere manier achter komen dan zou het natuurlijk kunnen dat ze het apparaat terug willen.

• Stufferdt
  • Nu online
I-King schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:37:
In principe natuurlijk wel, je hebt niet gekregen waar je voor betaald hebt. Als ze er op een of andere manier achter komen dan zou het natuurlijk kunnen dat ze het apparaat terug willen.
ik heb er nog eens naar gekeken en heb wel het juiste product gekregen.

Overal staat het vermeld als "Castelli Perfetto Jas Heren zwart (Maat XL)", maar als ik de foto's op de website goed bekijk zie ik een rits. Ik heb dus wel het juiste artikel gekregen, bikester noemt de verschillende versies gewoon allemaal Perfetto zonder toevoeging van convertible. Ik heb dus korting omdat ik de versie met rode accenten heb in plaats van wit.

De convertible heet bij bikester: Castelli Perfetto Jas Heren zwart (2017).
De gewone Perfetto heet: Castelli Perfetto jersey lange mouwen Heren zwart (2017)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:21
Ze hebben verzuimd om bij de duurdere uitvoeringen (die van 234 Euro; https://www.bikester.nl/s...0&strSearchQuery=perfetto) de toevoeging "convertible" er bij te zetten. De omschrijving is ook van de "gewone" Perfetto. De duurdere Convertible is die met afritsbare mouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
EdwinW schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:05:
Ze hebben verzuimd om bij de duurdere uitvoeringen (die van 234 Euro; https://www.bikester.nl/s...0&strSearchQuery=perfetto) de toevoeging "convertible" er bij te zetten. De omschrijving is ook van de "gewone" Perfetto. De duurdere Convertible is die met afritsbare mouwen.
Beetje slordig eigenlijk, maargoed, ben er wel blij mee :)

Eerste ritje gehad met m'n Perfetto, meteen een enorme hagel- en regenbui op m'n dak. De jas hield zich goed, binnenkant was nog mooi droog na een kwartier.

Hoe maken jullie 'm schoon? Ik heb 'm nu afgenomen met een natte doek zodat de vuiligheid en modder er af is. Wassen jullie 'm elke keer en dan eens in de zoveel tijd regeneren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
Kleine update. Rose heeft een aantal dingen van de rekening geschrapt en m’n zadelpen uiteindelijk toch wel vergoed. Dit kwam denk ik nadat ik het woordje ‘rechtsbijstand’ heb laten vallen in mijn toen laatste mailtje. Vanuit daar is het balletje gaan rollen voor vergoeding van de pen en het schrappen van zaken op de factuur. Nou prima.

Gisteren nog naar buiten geweest, wat een tocht! Ik was van plan om een 200km ritje te doen want ja, gewoon 😂

Vanuit Amersfoort via Enkhuizen over de Houtribdijk en Flevoland weer terug. De 1e 100 ging opzich prima. Bij tankstation even wat extra eten en flesje cola gescoord want dat kon ik wel gebruiken en ik kon dan even binnen staan 😚

Weg vervolgd en dacht eigenlijk dat ik er toch wel bijna moest zijn, Hoorn zat ik toen. Maar had me vergist met een andere route die ik had gemaakt van 185 die veel richter ging en waarbij ik op 100km in Enkhuizen zou zijn, kortom mocht nog 20km tegen NW4 in, en betekende dus ook minder km wind in de rug!

Bij de Houtribdijk aangekomen en ik draai erop zag ik iets van een bord, even omgekeerd en gelezen: onderhoud tot ergens 2018, fietspad afgesloten na 12km en pendeldienst.. ja wat de faaa! Enige wat ik dacht was: no way jose dat ik terug ga! Dus hop die dijk op en ‘we zien wel’! Bij het pendelpunt aangekomen waar geen bus stond, wel een bushokje met een plakaat dat er alleen gereden werd tussen 9:00-18:00 op ma-vr. Tuurlijk! Nou, ik had het fietspad zien liggen, gewoon beschikbaar, ik denk het zal nooit 6km lang geen fietspad zijn dus we gaan gewoon. Nog een bord over melden bij woordvoerder geskipped. Iets later een bord over betreden op eigen risico, nou dat durfde ik wel aan 😂 Uiteinselijk stond er een graafmachine op het fietspad niet in de weg dus kon er zo langs en door!

Flevoland was jammer, route had beetje gekke fietspaden gepakt. Helaas ook nog lek gereden. Maar al met al na 7,5u fietsen ex pauze weer thuis. 212km ofzo met 28,7gem. Geen topsnelheid maar was ook niet de verwachting gezien het weer en de afstand.

Maar nog het volgende. Gebruiken jullie schoenverwarmers voor natte schoenen en zo ja welke? Ik zag bij Decathlon een paar voor 13euro naamloos en leek me eigenlijk prima voor die paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
orange.x schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:04:
Kleine update. Rose heeft een aantal dingen van de rekening geschrapt en m’n zadelpen uiteindelijk toch wel vergoed. Dit kwam denk ik nadat ik het woordje ‘rechtsbijstand’ heb laten vallen in mijn toen laatste mailtje. Vanuit daar is het balletje gaan rollen voor vergoeding van de pen en het schrappen van zaken op de factuur. Nou prima.

Gisteren nog naar buiten geweest, wat een tocht! Ik was van plan om een 200km ritje te doen want ja, gewoon 😂

Vanuit Amersfoort via Enkhuizen over de Houtribdijk en Flevoland weer terug. De 1e 100 ging opzich prima. Bij tankstation even wat extra eten en flesje cola gescoord want dat kon ik wel gebruiken en ik kon dan even binnen staan 😚

Weg vervolgd en dacht eigenlijk dat ik er toch wel bijna moest zijn, Hoorn zat ik toen. Maar had me vergist met een andere route die ik had gemaakt van 185 die veel richter ging en waarbij ik op 100km in Enkhuizen zou zijn, kortom mocht nog 20km tegen NW4 in, en betekende dus ook minder km wind in de rug!

Bij de Houtribdijk aangekomen en ik draai erop zag ik ieta van een bord, even omgekeerd en gelezen: onderhoud tot ergens 208, fietspad afgesloten na 12km en pendeldienst.. ja wat de faaa! Enige wat ik dacht was: no way jose dat ik terug ga! Dus hop die dijk op en ‘we zien wel’! Bij het pendelpunt aangekomen waar geen bus stond, wel een bushokje met een plakaat dat er alleen gereden werd tussen 9:00-18:00 op ma-vr. Tuurlijk! Nou, ik had het fietspad zien liggen, gewoon beschikbaar, ik denk het zal nooit 6km lang geen fietspad zijn dus we gaan gewoon. Nog een bord over melden bij woordvoerder geskipped. Iets later een bord over betreden op eigen risico, nou dat durfde ik wel aan 😂 Uiteinselijk stond er een graafmachine op het fietspad niet in de weg dus kon er zo langs en door!

Flevoland was jammer, route had beetje gekke fietspaden gepakt. Helaas ook nog lek gereden. Maar al met al na 7,5u fietsen ex pauze weer thuis. 212km ofzo met 28,7gem. Geen topsnelheid maar was ook niet de verwachting gezien het weer en de afstand.

Maar nog het volgende. Gebruiken jullie schoenverwarmers voor natte schoenen en zo ja welke? Ik zag bij Decathlon een paar voor 13euro naamloos en leek me eigenlijk prima voor die paar keer.
Holy smokes, in dit weer 200km rijden. Dat bewaar ik wel weer voor de zomer. Vanmiddag maar weer eens een virtuele col beklimmen op zolder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 19:58
Noxa schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:21:
[...]

Holy smokes, in dit weer 200km rijden. Dat bewaar ik wel weer voor de zomer. Vanmiddag maar weer eens een virtuele col beklimmen op zolder ;).
Die afstand vind ik ook wel groot, maar door fietsen met dit weer is prima te doen. Maar als ik kijk hoe leeg mijn strava is.......

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Nou, ik lag net na een km al vol op m'n waffel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Noxa schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:21:
Precies wat ik dacht :o Nou ja niet op zolder dan, maar de woonkamer, maar toch. Eens kijken of ik mijn PR op Alpe d'Huez kan verbeteren... Ik ben toch echt teveel een goed-weer fietser om met dit weer op pad te gaan. Wacht wel weer op de mooie winterdagen waarin het droog en schoon is.

Maar die ritjes komen ook in Strava dus de tijdlijn vul ik wel :O :P
MrAngry schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:38:
Behalve een deuk in je imago, hopelijk verder niets?

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy D op 17-12-2017 14:40 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 23:32
MrAngry schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:38:
Alles nog heel, hoop ik?
Same here. Ik ging na een kwartier ook gestrekt. Opgevroren weggedeelten, ik moest het zien voordat ik het geloofde! Met een gedeukt ego maar weer huiswaarts gekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, same. Ik heb wel een dikke bult op m'n heup en wat moeite om m'n andere been op te tillen, maar dat stelt allemaal niet zoveel voor. Allemaal volk erbij: "Het is spekglad hier!". Ja godver, als je me dat nou vertelt voordat ik je net voorbij fiets en niet pas als ik 6 meter verder op de grond lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Gelukkig vriest het hier niet :)
Ik had anders zeker gaan fietsen vandaag zei het niet dat ik al ca. 4 weken met bijna non-stop hoofdpijn zit :( Wss de combi weinig slaap en een bril nodig hebben. Volgende week starten met lenzen oa. voor wielrennen, en hopen dat het beter gaat :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
MrAngry schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:42:
Ja, same. Ik heb wel een dikke bult op m'n heup en wat moeite om m'n andere been op te tillen, maar dat stelt allemaal niet zoveel voor. Allemaal volk erbij: "Het is spekglad hier!". Ja godver, als je me dat nou vertelt voordat ik je net voorbij fiets en niet pas als ik 6 meter verder op de grond lig.
Ja, mensen hebben soms goede adviezen!
Het voordeel van gisteren was dat ik op de fietspaden waar het deels bevroren leek of in ieder geval er een laagje op lag goed kon onderscheiden doordat de zon zo lekker scheen, al was dat vandaag ook redelijk het geval. Maar het is altijd klote!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Na wat overleg met een mod heb ik samen met Havana een indoor cycling topic geschreven.
Het grote indoor cycling topic

Laten we trachten de discussie over apps en tacxen daar voort te zetten en kijken of het wat wordt. Tevens zijn mensen die willen bijdragen aan de startpost van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
sapphire schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:46:
Gelukkig vriest het hier niet :)
Ik had anders zeker gaan fietsen vandaag zei het niet dat ik al ca. 4 weken met bijna non-stop hoofdpijn zit :( Wss de combi weinig slaap en een bril nodig hebben. Volgende week starten met lenzen oa. voor wielrennen, en hopen dat het beter gaat :)
4 weken hoofdpijn is echt een reden voor een huisarts of zelf ziekenhuis/onderzoek. Een bloedprop in je hersenen geeft ook hoofdpijn. Dit hoort absoluut niet zo lang te duren!!!
Ik wil je zeker niet bang maken maar ik adviseer je absoluut om naar de huisarts te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja een tumor achter je oogbol ook (heeft een oude fietsmaten nu) maar dit is gewoon van inspannen van de ogen (jaren bij oogarts gelopen als kind/puber) en al jaren tegen beter in een bril/lenzen moeten icm 6 maanden slecht slapen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:01
Vanochtend op weg naar het bos ook bijna onderuit met de mtb, zag totaal niet waar er ijs lag.. maar 2x toch een cm of 10 weggeschoven.
Op de terug weg om 12.30 ook nog 1x.. erg verraderlijk vandaag

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
sapphire schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:17:
Ja een tumor achter je oogbol ook (heeft een oude fietsmaten nu) maar dit is gewoon van inspannen van de ogen (jaren bij oogarts gelopen als kind/puber) en al jaren tegen beter in een bril/lenzen moeten icm 6 maanden slecht slapen :+
OK, dan is er dus een geschiedenis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hier rond Bilthoven was het gisteren wel te doen zo lang je maar op niet-schaduwrijke plekken fietste. Mijn route daarop aangepast en prima kunnen bollen. 80 km.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Vanmorgen was het gelukkig weer prima fietsweer. Geen last van gladheid, (bijna) geen last van regen, bijna geen wind, redelijke temperatuur (voor de tijd van het jaar). Was zowaar genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Hmm inmiddels wat opties binnen voor lichtgewicht wielen(weeg zelf +/ 65 kg):

+/- 1230 gram -> NoTubes Alpha 340 velgen + Tune hubs -> 765 euro
+/- 1300 gram -> NoTubes Alpha 340 velgen + DT 240S hubs -> 720 euro
+/- 1370 gram -> DT Swiss RR411 velgen + Tune hubs -> 710 euro (stijver dan de optie hierboven)
originele plan +/- 1500 gram -> Fulcrum zero -> 670 euro.

OF gewoon niet te veel moeite insteken en maar max 400 euro uitgeven omdat het verschil minimaal is :+

Belangrijkste voor mij is uiteindelijk degelijke wielen te hebben, onderhoud is iets wat ik zelf normaal gesproken niet doe voor de wielen en ik ben ook niet kieskeurig met weer(regen, pekel) of ondergrond(kasseien, zand). Wil daarom ook eigenlijk maar 1 set wielen die ik altijd kan gebruiken. Nog tips van de 'experts' hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@la_fusion eerste vraag is wat mij betreft, waarom wil je lichtgewicht wielen? Fiets je veel in de bergen? Zo nee, dan zou ik, als ik het goed lees, de focus verleggen op degelijke wielsets. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op Shimano WH-RS330. Niet licht, maar (als het goed is) wel degelijk. Die extra grammen merk je op mijn niveau niet zo veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
wisselwerking schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:45:
@la_fusion eerste vraag is wat mij betreft, waarom wil je lichtgewicht wielen? Fiets je veel in de bergen? Zo nee, dan zou ik, als ik het goed lees, de focus verleggen op degelijke wielsets. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op Shimano WH-RS330. Niet licht, maar (als het goed is) wel degelijk. Die extra grammen merk je op mijn niveau niet zo veel van.
Ik heb nu Fulcrum Quattro LG wielen in gebruik en die bevallen prima maar daarvan is dus het voorwiel stuk gegaan op de Nurburgring(crash > 75 km/h) en ik wil mezelf 'trakteren' op beter. Aangezien ik niet zo in aero geloof op mijn niveau en in de polder liever niet te veel last heb van zijwind + niet richting carbon wil. Dus alu wielen waarvan ik het liefste dus zo licht mogelijk ga. Maar zoals gezegd.. de vraag is dus ook.. in hoeverre heeft dat uberhaupt zin ;)

Bergen doe ik beperkt maar goed ook daarin ga ik het verschil waarschijnlijk niet merken. Enige wat ik dan wel heb.. als ik voor 50 euro meer van 1500 -> 1300 gram kan gaan.. waarom niet!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
la_fusion schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:55:
[...]

Ik heb nu Fulcrum Quattro LG wielen in gebruik en die bevallen prima maar daarvan is dus het voorwiel stuk gegaan op de Nurburgring(crash > 75 km/h) en ik wil mezelf 'trakteren' op beter. Aangezien ik niet zo in aero geloof op mijn niveau en in de polder liever niet te veel last heb van zijwind + niet richting carbon wil. Dus alu wielen waarvan ik het liefste dus zo licht mogelijk ga. Maar zoals gezegd.. de vraag is dus ook.. in hoeverre heeft dat uberhaupt zin ;)

Bergen doe ik beperkt maar goed ook daarin ga ik het verschil waarschijnlijk niet merken. Enige wat ik dan wel heb.. als ik voor 50 euro meer van 1500 -> 1300 gram kan gaan.. waarom niet!?
Ja, de vraag is alleen ga je dat redden met 50 euro voor dat verschil :)

Heb voor mezelf voor 2 jaar terug handgespaakte wielen laten maken omdat ik toen nog stukje zwaarder was en ik klaar was en voor zekerheid wilde gaan. Nu na 2 seizoenen zijn de velgen eigenlijk alweer op en vervanging van velgrand kwam neer op zo'n 100 per wiel. Heb er toen voor gekozen om dan maar eens toch een fabriekssetje weer te kopen van DT, de R522. Supercheap voor DT wielen. Heb er nog niet op gereden omdat ik nog m'n oude velgen nu gebruik voor de winterritjes en het zonde vind om in dit weer al gelijk zo'n slijtageslag op die nieuwe velgen te gooien. Maar ik wil er komend jaar nog denk ik een setje, of vergelijkbaar, van bijkopen zodat ik wel kan switchen bij slecht weer bijvoorbeeld.

https://www.merlincycles....wheelset-700c-104670.html Zeker niet de lichtste wielen, maar voor dat bedrag?

Iets anders trouwens. Ik heb nu de meest goedkope shimano remblokjes die er zijn waarvan nog enigzins aangegeven worden dat ze goed zijn: https://www.mantel.com/shimano-r55c4-remblokken

Maar in hoeverre hebben kwalitatieve of minder kwalitatieve remblokken invloed op de levensduur van je velgen (aluminium in dit geval)? Moet wel zeggen dat ik dus niet terugdeins voor slecht weer en ook dan wel fiets en dus het spul sneller slijt. Maar vond het met die handgespaakte set wel hard gaan achteraf. Plus de remkracht van die blokken is ook wel om te janken, zeker bij nat en slecht weer. Dus iemand nog tips voor bepaalde blokjes? Heb bij mijn vorige wielset al die tijd blokjes van Swissstop gehad (meegeleverd met fiets) en gevoelsmatig gingen die veel langer mee. Echter fietste ik toen ook veel minder regelmatig dus in hoeverre dat vergelijk goed te maken is... Afgelopen seizoen wel een regenrit meegemaakt waarbij ik op een T splitsing afreed en uiteindelijk moest remmen waarbij er de 1e paar meters gewoon niets gebeurde! Dat lijkt me ook weer niet helemaal de bedoeling :X

[ Voor 8% gewijzigd door orange.x op 18-12-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Overstappen op schijfremmen, geen slijtende velgen en consistente prestaties :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Prulleman schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:40:
Overstappen op schijfremmen, geen slijtende velgen en consistente prestaties :)
Oh, reken maar dat ik met dat hele framegeneuzel bij Rose daar niet vaak aan gedacht hebt. Zo van, verkoop gewoon alles als ik hem terugheb. Maar dan moet je ook weer zoveel bijleggen voor je het hebt en als je dat niet hebt :P

Maar dat gaat er in de toekomst zeker van komen! Vind het persoonlijk ook een stuk mooier ogen en dan heb je in ieder geval velgen die WEL lang mee kunnen gaan en de problemen grotendeels nog aan je hubs ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:41
orange.x schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:54:
Nu na 2 seizoenen zijn de velgen eigenlijk alweer op en vervanging van velgrand kwam neer op zo'n 100 per wiel.
Hoeveel moet je daar in hemelsnaam voor fietsen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Hielko schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:56:
[...]

Hoeveel moet je daar in hemelsnaam voor fietsen?!?
Gewoon lekker veel door slecht weer icm modder/zand op de wegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 09:19
DDX schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:59:
[...]

Gewoon lekker veel door slecht weer icm modder/zand op de wegen ?
Zand doet wonderen :D

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Maar dan vooral voorwiel toch ? (tenminste bij mij)
Misschien dat hij alleen voorwiel/velg kan vervangen ? (/eventueel aanleren meer met voor te remmen)
Remblokjes achter slijten bij mij amper.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 18-12-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
DDX schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:03:
[...]

Maar dan vooral voorwiel toch ? (tenminste bij mij)
Misschien dat hij alleen voorwiel/velg kan vervangen ? (/eventueel aanleren meer met voor te remmen)
Remblokjes achter slijten bij mij amper.
Zit nu "slechts" op 13500km ofzo. Maar wel wat slecht weer en ook dalen gehad in het buitenland. Dan gaat het hard denk ik, of harder dan. Ben het er mee eens dat ik het ook wel iets te snel vond. Dus het leek mij dan misschien meer aan de remblokjes te liggen.

Voorvelg is inderdaad verder versleten maar achter zie ik ook geen indicator meer, al heb ik die op de foto's gezocht nadat ik ze had en heb ze nooit gezien. Maar ik geloof wel dat die op zijn in ieder geval. En slecht weer is automatisch ook boel zand op je wielen / blokken en dus slijt het harder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
orange.x schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:54:
[...]

Ja, de vraag is alleen ga je dat redden met 50 euro voor dat verschil :)
Zoals gezegd, verschil tussen handgespaakte set en Fulcrum zero is ongeveer 50 euro en komt neer op 1300 of 1500 gram aan gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
la_fusion schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:24:
[...]

Zoals gezegd, verschil tussen handgespaakte set en Fulcrum zero is ongeveer 50 euro en komt neer op 1300 of 1500 gram aan gewicht.
Dan zou ik persoonlijk voor handgespaakt gaan. Wanneer dat goed uitgevoerd is dan ga je dat verschil wel merken, en gewichtbesparen met 50 euro is 200 gram best een boel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:57
Woehoe! Eindelijk weer kunnen fietsen gisteren. Na een val en de Tossy2 schade eindelijk weer op de weg (durven) te fietsen. Stukje van 33 kilometer door de duinen en geen last gekregen. Blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Voor fietsers die geregeld te maken krijgen met agresssie in het verkeer is er een oplossing zie :

YouTube: Cyclist with extreme road rage unseats biker by throwing fireworks

Ik ben nog even aan het onderzoeken welke kleur mijn rocket-pod krijgt

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:00
Gebruiken jullie trouwens verlichting overdag met dit weer? Wordt deze week wel weer fietsbaar, dus ik ga er ook even uit, maar is eerste keer in de winter. Heb vorige week overschoenen en handschoenen gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
ravenger schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:03:
Gebruiken jullie trouwens verlichting overdag met dit weer? Wordt deze week wel weer fietsbaar, dus ik ga er ook even uit, maar is eerste keer in de winter. Heb vorige week overschoenen en handschoenen gekocht :)
Alleen als het echt heel grijs en grauw is en/of richting zonsondergang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

la_fusion schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:55:
50 euro voor een gewichtsbesparing van 200 gram is niet veel (0,25 euro per gram).
Als ik naar de gewichtsbesparende opties op mijn fiets kijk, dan komen alleen mijn titanium quickreleases (0,22 euro per gram gewichtsbesparing) daarbij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/IMG_5311.jpg

'T zijn soms de details he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 23:21
@orange.x Netjes :p

Wat die sensor betreft ben ik wel erg blij met de oplossing van Trek, waarbij ze een eigen sensor gemaakt hebben welke in de seatstay past. Bij mijn andere fiets ook de sensor erbovenop, maar ik vind het toch wat zonde van de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
roda_djavulen schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:16:
@orange.x Netjes :p

Wat die sensor betreft ben ik wel erg blij met de oplossing van Trek, waarbij ze een eigen sensor gemaakt hebben welke in de seatstay past. Bij mijn andere fiets ook de sensor erbovenop, maar ik vind het toch wat zonde van de looks.
Eens! Goed, ik zou prima zonder cadans kunnen en snelheid kan ook via GPS. Maar vind het zelf wel fijn om die stats wel te hebben, dus dan maar even zo. In theorie kan je dat magneetje bij spaken nog wel verder naar de buitenkant kunnen zetten en de sensor dus achter de velg / band kunnen zetten. Ahja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
Of gewoon de nieuwe sensors van Garmin gebruiken, die op de crank en de naaf bevestigd worden zonder sensor op de achter brug. Maar dit is stiekem wel een mooie oplossing. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Pelle schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:18:
[...]

50 euro voor een gewichtsbesparing van 200 gram is niet veel (0,25 euro per gram).
Als ik naar de gewichtsbesparende opties op mijn fiets kijk, dan komen alleen mijn titanium quickreleases (0,22 euro per gram gewichtsbesparing) daarbij in de buurt.
Met dit soort gewichtsbesparingen vraag ik me als starter altijd af of degene op de fiets al op zijn perfecte vetpercentage en gewicht zit. Zo lang ik namelijk 15kg te veel weeg kan ik namelijk daar beter iets aan doen dan op grammen kijken wanneer ik het over mijn fiets heb. Zo'n besparing van 200 gram zoals hierboven genoemd, da's met een goed grote boodschap voor het fietsen natuurlijk al ruim overtroffen ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
coelho schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:25:
[...]

Met dit soort gewichtsbesparingen vraag ik me als starter altijd af of degene op de fiets al op zijn perfecte vetpercentage en gewicht zit. Zo lang ik namelijk 15kg te veel weeg kan ik namelijk daar beter iets aan doen dan op grammen kijken wanneer ik het over mijn fiets heb. Zo'n besparing van 200 gram zoals hierboven genoemd, da's met een goed grote boodschap voor het fietsen natuurlijk al ruim overtroffen ;)
Tuurlijk is gewichtsbesparing bijna altijd wel een optie door wat meer vetjes te verbranden. Maar structurele gewichtsvermindering is natuurlijk altijd handig. Zoals je zelf zegt, een beste boodschap kan al dat verschil maken.

Ik ken toevallig een geval waarbij de vriendin van het niet zo relaxt zou vinden als de persoon nog magerder zou worden zeg maar dus die schommelt steady zelf rond de 80kg. In dat opzicht zou dus gewichtsbesparing op de fiets een prima voordeel zijn wat ook permanent is in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Natuurlijk is die hoeveelheid gewichtsbesparing minimaal en de vraag of het de moeite waard is. Vandaar ook bij mij de twijfel om uberhaupt het geld eraan uit te geven maar als het 50 euro scheelt en het levert 200 gram op is het natuurlijk wel makkelijk mee pakken. Vergelijk je die 750 euro met een wielset van 400 euro die 300 gram zwaarder is.. dan is de prijs per gram een heel ander verhaal natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
la_fusion schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:08:
Natuurlijk is die hoeveelheid gewichtsbesparing minimaal en de vraag of het de moeite waard is. Vandaar ook bij mij de twijfel om uberhaupt het geld eraan uit te geven maar als het 50 euro scheelt en het levert 200 gram op is het natuurlijk wel makkelijk mee pakken. Vergelijk je die 750 euro met een wielset van 400 euro die 300 gram zwaarder is.. dan is de prijs per gram een heel ander verhaal natuurlijk ;)
Ja wat is de moeite waard. Dat ligt aan het doel dat je hebt bij fietsen. Ligt er aan hoeveel geld je uit wilt geven. Maar iedereen is het er denk ik wel over eens dat voor 50 euro meer 200gr minder een nobrainer zou zijn. Gezien mijn eigen verhaal en het snelle slijten van mijn handgespaakte set ben ik nu voor een iets zwaardere maar vele malen goedkopere fabrieksset gegaan. Ben nu ook lichter dan toen ik die handgespaakte set kocht dus ik vrees niet ZO snel meer spaakbreuken, maar weten doe je het nooit. Maar echt heel snel zou ik zelf niet meer zoveel geld uitgeven aan wielen gezien de slijtage. Of je moet bij slecht weer of in de winter dus andere wielen gaan steken en je goede set bewaren voor mooie tochtjes in in ieder geval goed weer of als je gewichtsbesparing nodig hebt. Alleen ja, dan ligt je mooie set van 750 euro straks meer in de schuur dan op je fiets als het ware :)

Keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
denk dat je niet echt naar die paar gram moet kijken, maar onderdelen moet selecteren op je eigen gewicht, gebruik en voorkeur.

Ben minder thuis in het wielrennen, maar als ik voor mijn MTB een setje zou samenstellen zou ik op het volgende letten:
- handgespaakt, zodat je alles goed kan afstemmen op je eigen wensen en alles ook perfect op spanning is (en blijft!)
- interne velg breedte, zodat dit mooi aansluit bij de bandbreedte die je van plan bent (het meest) te rijden (hoe breder je band, hoe breder je velg zou moeten zijn)
- aantal spaken, voornamelijk afhankelijk van je eigen gewicht en de lompheid van je rijstijl
- type spaken.. ach, maak niet echt uit, liever wat degelijker dan een paar gram winst hier.
- merk naven, hier gaat ook een groot deel van de kosten in zitten, maar ik zou hier zeker voor betrouwbare merken gaan zoals bv DT Swiss.
- liever messing nippels tegen invreten tegenover een paar gram besparen

http://www.bikeboosting.nl/ maakt ook race wielen, als je daar een setje met redelijk prijzige dt 240 naven en met een redelijk lichte velg pakt kom je op 800-900 euro en 1500-1600 gram, maar dan heb je wel een setje waar je jaren op kan rijden zonder omkijken.
die wielbouwer staat erg goed aangeschreven en zou je ook zeker kunnen adviseren over welke velg en spaken bij je zouden passen.

(alleen de slijtage van de remrand is wel een dingetje bij racewielen, daar heb je bij mtb's geen last meer van, want daar zijn velg remmen echt helemaal weg, aan de andere kant, een keer 100 euro ertegen aan is ook niet erg bij een goede set wielen).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 21:18
Ik zoek warme en waterdichte overschoenen. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:40
dreamscape schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:17:
Of gewoon de nieuwe sensors van Garmin gebruiken, die op de crank en de naaf bevestigd worden zonder sensor op de achter brug. Maar dit is stiekem wel een mooie oplossing. :)
Die gebruik ik al een 2,5 jaar gok ik, maar vooral de snelheidssensor heb ik veel problemen mee. Ik hoor dat helaas meer. Werkte in het begin erg goed, maar al snel uitval, rare registratie's (schommelende snelheden).
Hartslag en cadans werken perfect. (cadans is nu trouwens batterij leeg haha)
ahlers schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:01:
BBB neopreen heb ik ooit eens gekocht. Bijna nooit aan, omdat ze snel te warm zijn. Waterdicht is altijd een probleempje, vroeg of laat komt er via de cleats of van bovenaf toch nat in. Neopreen houd je verder wel warm, dus voor nat en koud weer is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

ahlers schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:01:
Bij futurum is vandaag spul van gripgrab in de discount, dus misschien zit er een koopje bij voor je.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder zou je nog winterschoenen kunnen overwegen dan hoef je niet met die overschoenen te prutsen.

Persoonlijk heb ik met waterdichtheid het meeste vertrouwen in sealskin. Maar omdat je ze toch meestal stukloopt na één seizoen zou ik gewoon de dikste nemen voor de laagste prijs (overschoenen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

coelho schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:25:
[...]

Zeker. De goedkoopste gewichtsbesparing, waar bij de meeste mensen ook nog eens het meest te winnen valt, is gewoon afvallen. Dat gezegd hebbend: ik vind het leuk om m'n fiets lichter te krijgen, en het liefst met zoveel mogelijk 'bang for the buck'.
Die titanium quickreleases zijn dan een aardige upgrade met 22 cent per gram.
Een nieuwe wielset levert meer besparing op (300-400 gram), maar dan ben je al gauw het tienvoudige per gram kwijt. Natuurlijk doe je een wielset niet alleen voor gewichtsbesparing (maar ook voor duurzaamheid, weggedrag en looks), maar een lichter setje is altijd meegenomen.

Een upgrade van Ultegra 6800 naar Dura-Ace 9000 zou voor mij nog 195 gram opleveren. Maar dat kost dan zelfs 5 euro per gram. Dat zou voor mij dan weer niet echt de moeite zijn.

Mijn volgende upgrade is ws. een carbon seatpost. 100 gram besparing voor ~ € 100 is daarbij ook best mogelijk.

Anyhow, ik weet dat het allemaal marginaal is. Maar een fiets van laag in de 7kg (ipv 8kg+) is toch lekker als je een weekje in de bergen aan het rijden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ach, iedereen moet lekker doen wat hij zelf belangrijk vindt. Die paar grammen maken mij niet zoveel uit, maar het is goed voor de innovatie als anderen dat wel belangrijk vinden ;)
Mijn fiets is zo vies dat ik door de fiets te wassen al gewichtsbesparing kan realiseren 8)7 (https://www.strava.com/activities/1319784160), maar buiten fietsen is zo lekker!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
wisselwerking schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:44:
Ach, iedereen moet lekker doen wat hij zelf belangrijk vindt. Die paar grammen maken mij niet zoveel uit, maar het is goed voor de innovatie als anderen dat wel belangrijk vinden ;)
Mijn fiets is zo vies dat ik door de fiets te wassen al gewichtsbesparing kan realiseren 8)7 (https://www.strava.com/activities/1319784160), maar buiten fietsen is zo lekker!!
Exact deze manier van zandophoping had ik een tijd terug ook. Niet alleen achter maar ook op de voorvork aan de voorkant! Zelfs tegen de stuurpen! Ik begrijp niet helemaal hoe dat nu kan.. daarnaast zat er ook zoveel zand tussen de banden en het frame.. ik heb in die rit niet specifiek over zanderige wegen gereden om dit te kunnen verklaren. Jij toevallig wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@la_fusion de wegen zijn gewoon erg vies. Met regen komt bovendien ook altijd wel iets van zand mee. En als het veel regent, zoals de laatste maanden, komt dus ook veel zand mee. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
wisselwerking schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:29:
@la_fusion de wegen zijn gewoon erg vies. Met regen komt bovendien ook altijd wel iets van zand mee. En als het veel regent, zoals de laatste maanden, komt dus ook veel zand mee. Helaas.
Ja, het is absurd hoeveel zand er mee komt. Ik heb op mijn gewone stadsfiets ook zoveel zand zitten, zelfs het kinderzitje achter voel ik zand onder het kussentje als het vochtig is, en dat ding heeft ook gewoon spatborden maar dat maakt allemaal helemaal niets uit blijkt. Ranzig ding is het geworden :)

Gisteren laatste spinles van het jaar gehad. Had een beetje een vervelende fiets die veel te snel zwaar draaide, geeft wel de nodige uitdaging :) Komend weekend nog een tochtje van km of 100 gepland over de heuvelrug. Wordt weer tijd om iets te klimmen na zoveel vlakke km's.

Had het nog met m'n spinstructeur (ha!) over dat hele Rose debacle en carbon etc. Zijn mening was dat carbon, in de "goedkopere" klasses, niet echt superkwalitatief is. Hij rijdt zelf nog altijd op een aluminium Cannondale. Bracht me wel aan het denken. Mijn voorloper was ook een aluminium racefiets en daar heb ik ook altijd wel prima op gereden. Dat is al wat jaren geleden en ze hebben met aluminium ook niet stilgezeten. Zowel qua gewicht als qua looks is er een hoop verbeterd en mocht ik over wat jaartjes toch aan een nieuwe toe zijn dan ga ik dat denk ik wel sterk overwegen. Maar eens testrijden dan. Je zou zeggen dat met een alu frame, carbon vork, stuur en zadelpen je toch aardig in de buurt moet kunnen komen qua comfort van een full carbon frame. Als je dan voor discs zou gaan kan je ook nog een mooie carbon wielset erbij nemen om gewicht te besparen en zou je een eind moeten kunnen komen lijkt me!

[ Voor 52% gewijzigd door orange.x op 20-12-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carbon frames in de 'instapcategorie' zullen niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van het materiaal, maar ze zullen zeker niet scheuren of zelfs onveilig zijn. Dat is gewoon een basisnorm. praktisch alle alu fietsen tegenwoordig hebben carbon voorvorken, ook de allergoedkoopste; en volgens de logica van jouw spinninginstructeur zouden dat ook allemaal minderwaardige producten zijn. Dat geloof ik niet; volgens mij is dat een verhaal van de categorie 'carbon frames smelten in de regen'. Een frame hoort gewoon niet te scheuren, goedkoop of niet. Ik denk dat jij gewoon heel veel pecht hebt gehad.

Wel is het natuurlijk zo dat je bij een gegeven prijsstelling met een alu frame over het algemeen een betere afmontage zult krijgen dan met een carbon frame en dat uiteindelijk we het hebben over marginale verschillen. Een goed alu frame zoals de AL SLX van Canyon weegt iets van 1200 gram, terwijl een gemiddeld carbon frame niet snel onder de 900 gram zal komen (wil je daar nog onder dan ga je echt naar de hoogste prijscategorie). Die 300 gram kun je natuurlijk net zo makkelijk besparen op zaken als stuur, wielen, pedalen en andere afmontage.

Dat laat onverlet dat carbon natuurlijk méér is dan alleen licht gewicht. Het materiaal maakt gewoon veel meer exotische framevormen mogelijk. Maar veel carbon frames in de instapcategorie fietsen inderdaad als een blok beton.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 11:20 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.