Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.451 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Zelf gebruik wel 5 verschillende setups qua benen :D

> 16 graden : gewone broek, kort
13-15 graden: kniestukken + zomerbroek
11-13 graden: zomerbroek + ongevoerde beenstukken
5-10 graden: zomerbroek + gevoerde beenstukken
< 5 graden: dikke winterbroek

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 22:53
Vanmorgen geen merkbare last gehad van de lage temperatuur. Mijn woon-werk route gaat veel door onbebouwd gebied met vrije weg voor, dus koud.
Mijn setup was vanochtend:
- Ayacucho winterwandelsokken in Northwave winterschoeen (overschoenen hou ik niet van)
- B'twin lange winterbroek met zeem
- Goretex winterschirt
- Noname winterwielershirt met lange mouw
- Nakamura (Intersport) winterjack
- Buff om nek en onder de helm
- Winterhandschoenen Pearl Izumi

Weinig tot geen last gehad van de kou, eerste km's waren frisjes. Meeste last had ik van de mist waardoor de bril maar blééf beslaan. Wel een forse aanslag op de snelheid, die lage temperatuur en dikke kleding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Storm-Fox schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:56:
[...]

Als mijn racefiets na een fikse regenui onder de modder zit neem ik hem mee onder de douche
en middels een spons is hij weer spik en span.
[afbeelding]

Helaas kan ik dit alleen doen als mijn vrouw van huis is, aangezien een (tijdelijke) bruine badkamer
niet wordt op prijs wordt gesteld.
Dat doe ik altijd in het bad al zoek ik nog een mooie oplossing om de fiets er stabiel in te zetten als de wielen eraf zijn. De standaard die ik nu heb past er niet in (te brede poten). Ik zet de fiets nu een beetje kunstig klem.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Ezio schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:33:
[...]

Dat doe ik altijd in het bad al zoek ik nog een mooie oplossing om de fiets er stabiel in te zetten als de wielen eraf zijn. De standaard die ik nu heb past er niet in (te brede poten). Ik zet de fiets nu een beetje kunstig klem.
Is de lidl standaard anders geen optie voor jou?

Afbeeldingslocatie: https://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pf&source=%2Fpromofolder_nl%2Farticles%2F2012%2F07%2F02%2F10527%2Fn_lidlct068n0000077.jpg

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 13:31
Storm-Fox schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:33:
[...]

[afbeelding]
Is die weer verkrijgbaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 09:19
Storm-Fox schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:33:
[...]

[afbeelding]
Niet doen! Investeer in een degelijke standaard, hij is redelijk.
Ik wil eigenlijk een nieuwe meer zoals de tacx spider.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
acidd91 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:55:
[...]

Is die weer verkrijgbaar dan?
nee, nog niet maar ik wil hem ook hebben en laat wel weten zodra hij weer op voorraad is.
Maar ik denk dat Lidl pas in april gaat starten met de wielrenverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:42
Die voet gaat zeker niet in een bad passen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
DDX schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:43:
Die voet gaat zeker niet in een bad passen.
Inderdaad niet zomaar, maar met een beetje tweaken kan je twee pootjes op maat buigen/inkorten
waardoor het wel past en stabiel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 23:00
Aangezien de winter er weer aan komt en ik dit jaar in de winter graag stevig wil blijven door trainen ben ik op zoek naar een interactieve trainer.
Interactief omdat ik graag met Zwift wil rijden. Als ik tegen een muur aan moet kijken, kan ik de discipline niet opbrengen om de nodige uurtjes op de trainer door te brengen. Dus dit is echt een must voor mij.

Als het alleen aan mij zelf ligt zou ik kiezen voor de Elite Qubo digital smart b+. Die voldoet aan mijn eisen/wensen en is ook nog eens redelijk gunstig geprijsd. Echter... Leef ik niet alleen in de woning (nu nog appartement en over aantal weken huisje) en moet mijn vriendin niet gek worden van de herrie, of kunnen slapen of tv kijken 2 kamers verderop.

Als je voor stil wil gaan is over het algemeen het advies een vloeistofrem, maar dan mis ik de interactie met Zwift (automatisch aanpassen van remkracht). Dus dat valt voor mij dan helaas af. Ook heb ik geen winkel in de buurt waar ik de verschillende modellen kan testen en de internet filmpjes geven eerlijk gezegd ook niet heel veel meer duidelijkheid. Ik zie nog wel positieve reviews over de tacx flux smart t2900, maar die is eigenlijk een stuk boven het budget dat ik mijzelf gegund heb.

Kunnen wellicht mensen hier met 'praktijkervaring' (vriendin in huis die niet gek moet worden van de herrie) zeggen of ik de Elite Qubo veilig kan kiezen of moet ik toch echt voor iets anders gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:02
Weet iemand waar je Bioracer kleding los kunt kopen? Heb ooit eens een setje gekregen via een gesponsorde tocht en dat zit verdomde goed. Kan er eigenlijk nergens een solide verkoop adres van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 21:06
Iemand nog een tip voor goede overschoenen voor wat kouder weer? Ik vind het met temperaturen < 5 graden vrij koud aan de voeten worden. Ook met 2 paar sokken. Tot 10 graden rij ik trouwens zonder enkele koudeklachten aan de voeten. Ik zag BBB HardWears. Maar zouden die Orca's die hier getipt zijn ook helpen tegen de kou?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
NoepZor schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:58:
Iemand nog een tip voor goede overschoenen voor wat kouder weer? Ik vind het met temperaturen < 5 graden vrij koud aan de voeten worden. Ook met 2 paar sokken. Tot 10 graden rij ik trouwens zonder enkele koudeklachten aan de voeten. Ik zag BBB HardWears. Maar zouden die Orca's die hier getipt zijn ook helpen tegen de kou?
Vanmorgen oversokken (over m'n schoenen met zomersokken)
Als het nog wat kouder (of icm nat) is doe ik daar weer overschoenen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55

Roozzz

Plus ultra

Noxa schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:48:
Weet iemand waar je Bioracer kleding los kunt kopen? Heb ooit eens een setje gekregen via een gesponsorde tocht en dat zit verdomde goed. Kan er eigenlijk nergens een solide verkoop adres van vinden.
https://www.bikester.nl/s...0&strSearchQuery=bioracer

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Storm-Fox schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:37:
[...]

Inderdaad niet zomaar, maar met een beetje tweaken kan je twee pootjes op maat buigen/inkorten
waardoor het wel past en stabiel staat.
Zie een mooie nieuwe aflevering van Buurman en Buurman ontstaan >:)

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 17:17
Ik las hier eerder in het topic over BigRingVR. Dat lijkt me een mooi stukje software om eens te proberen op een Tacx Neo Smart, echter zijn de systeemvereisten niet mals.
Ik heb geen zin om een complete (dure) PC neer te zetten voor één programma, dus mijn idee is om het op een (lokale) server te draaien en dit vervolgens te streamen naar bijv. een Raspberry Pi.
Is er toevallig iemand die dit geprobeerd heeft of een andere oplossing ziet?

In de winkel hebben ze mijn pa verteld dat je met zo'n ANT+ USB stick geen abonnement (FullGaz gok ik) meer nodig hebt. Ze zijn waarschijnlijk alleen vergeten te vertellen over de PC die je dan beschikbaar moet hebben. Ik heb nu dus de opdracht gekregen om het aan de praat te helpen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:49

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Mijn vader heeft die standaard van de Lidl en ik vind het een prutsding. Je kan alles zo strak aandraaien als je wil maar het blijft niet goed zitten.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Tjebakka schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:17:
Mijn vader heeft die standaard van de Lidl en ik vind het een prutsding. Je kan alles zo strak aandraaien als je wil maar het blijft niet goed zitten.
Ik heb 'm ook en heb precies dezelfde mening. Het is het allemaal net niet.

Ik zou voor zo'n spider gaan persoonlijk.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:04
NoepZor schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:58:
Ik heb vandaag 100km gefietst met die BBB overschoenen en zomerschoenen. Was vandaag behoorlijk koud (hele rit rond vriespunt (door mist die maar niet weg trok)) maar geen last van koude voeten gehad. Wel een energie vreter die lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Snippo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:43:
Ik las hier eerder in het topic over BigRingVR. Dat lijkt me een mooi stukje software om eens te proberen op een Tacx Neo Smart, echter zijn de systeemvereisten niet mals.
Ik heb geen zin om een complete (dure) PC neer te zetten voor één programma, dus mijn idee is om het op een (lokale) server te draaien en dit vervolgens te streamen naar bijv. een Raspberry Pi.
Is er toevallig iemand die dit geprobeerd heeft of een andere oplossing ziet?

In de winkel hebben ze mijn pa verteld dat je met zo'n ANT+ USB stick geen abonnement (FullGaz gok ik) meer nodig hebt. Ze zijn waarschijnlijk alleen vergeten te vertellen over de PC die je dan beschikbaar moet hebben. Ik heb nu dus de opdracht gekregen om het aan de praat te helpen :+.
Ik fiets met fulgaz, dat werkt op een iPad icm Bluetooth van je tacx neo. Kan er niet beek over vertellen dat ik maar 1 rit heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
wisselwerking schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:30:
[...]

Ik heb vandaag 100km gefietst met die BBB overschoenen en zomerschoenen. Was vandaag behoorlijk koud (hele rit rond vriespunt (door mist die maar niet weg trok)) maar geen last van koude voeten gehad. Wel een energie vreter die lage temperatuur.
Was inderdaad goed koud zeg. Zelf 120 km gedaan, was erg blij met mijn winterschoenen + elektrische sokken :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Was koud, maar weinig wind dus super lekker fietsweer vanmorgen en vanavond.
Helaas overdag binnen op werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Ik vind het killing voor de motivatie dat het 's avonds en 's ochtends zo donker is. Ik heb wel verlichting maar geen zin :) Maar zoals vandaag overdag, als het zonnetje lekker schijnt, krijg ik wel zin in een rondje biken. Alleen zit ik dan zoals DDX binnen op het werk. Ik ga toch maar proberen om elke week minstens 1x de fiets richting het werk te pakken en dan in het weekend een rondje te doen op de MTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Mijn plan is nu 2 keer een korte binnen training van 1 uur op trainerroad en in het weekend MTB. En 1 keer in de maand een duur van 100km.

Alleen die binnen trainingen zijn saai 😩

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
joint_me schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:32:
Mijn plan is nu 2 keer een korte binnen training van 1 uur op trainerroad en in het weekend MTB. En 1 keer in de maand een duur van 100km.

Dan moet je gaan racen in Zwift. Dat is echt keihard knallen en ik vind het echt niet saai. Binnen een uur ben je leeg, moe en voldaan.

Ik heb me ook voorgenomen om minstens 1x per maand een 100km rit te blijven doen. Donderdag lekker vrij en de kids onder de pannen. Nu maar duimen voor een droge dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Noxa schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:59:
[...]

Dan moet je gaan racen in Zwift. Dat is echt keihard knallen en ik vind het echt niet saai. Binnen een uur ben je leeg, moe en voldaan.

Ik heb me ook voorgenomen om minstens 1x per maand een 100km rit te blijven doen. Donderdag lekker vrij en de kids onder de pannen. Nu maar duimen voor een droge dag!
Winter = blokjes training

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Die van je buik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Gewoon lekker warm aankleden en lekker fietsen.
In de winter fietsen is vaak veel aangenamer dan in de gure herfst, vaak lekker windstil en lekker rustig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
+ 4 kilo al :X

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Minder vreten :). Ik blijf (dankzij de Tacx) op gewicht en op conditie. Stukken beter dan vorig jaar zonder Tacx. Kom wel stuk minder buiten nu.

Traditiegetrouw ga ik ook meer boulderen in de winter dan in de zomer dus ik train nu weer andere spieren. Moet zeggen dat mijn klim kwaliteiten wel afgenomen zijn sinds mijn fiets kwaliteiten zijn toegenomen.
DDX schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:15:
Gewoon lekker warm aankleden en lekker fietsen.
In de winter fietsen is vaak veel aangenamer dan in de gure herfst, vaak lekker windstil en lekker rustig :)
Zeker waar! In December en Januari kun je prachtige tochten doen. Koud maar droog en doorgaans een mild windje. Daar kijk ik wel naar uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Noxa op 07-11-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
joint_me schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:32:

Dan kun je mooi mee op donderdag 30 november met het Markermeer rondje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:52

Kluus

Gang is alles

Gisterenavond ook een rondje nadat de kinderen op bed lagen. Ik had nieuwe remblokjes op mijn MTB dus voor de verandering weer eens in het donker en de kou naar buiten, blokjes inremmen en rondje af fietsen. Ik had het niet koud maar vond het echt mega saai zo op de dijk in het pikke donker, geef mij dan maar de Zwift wedstrijdjes op deze donkere avonden. :)

Verder ga ik in de weekenden in deze tijd lekker toeren in de bossen (met de MTB, maar dat hoort in een ander topic natuurlijk ;)) waarbij ik ook 1x per maand de 100km probeer aan te tikken.

Overigens kan je op Zwift ook blokjes trainen in ERG mode en de nieuwe group workout mode is hier een leuke toevoeging op.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 08-11-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vanmorgen de stoute euh,.. fietsschoenen aangetrokken en naar het werk gefietst. Toch weer 32 minuten en ruim 15km op de klok. Onder het motto alle beetjes helpen. Terugweg iets groter rondje. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Dit jaar hebben 3500 fietsers de jaarlijkse Montserratina gedaan. Het weer was super en erg leuk om weer te doen :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Snippo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:43:
van de BigringVR website,

Recommended specs
Intel i5 (or higher) with integrated GPU or dedicated GPU (Nvidia, AMD)
5 mbps internet connection
1080p HD content

Minimum specs
Intel i3 with integrated GPU or dedicated GPU (Nvidia, AMD)
2 mbps internet connection
720p HD content

lijken mij geen zware systeemeisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
Heb net mijn sportful vuelta en giro korte bibs binnen. Mijn BBB-broek is na 6 jaar versleten en mijn campagnolo lange bib en lidl-broek zijn niet naar wens. Ben benieuwd of ik het verschil goed ga merken :).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
Afgelopen woensdagavond heb ik voor het eerst gefietst met de Shimano S2000C Classic overschoenen.
Hoewel ze slechts winddicht zijn, is het verschil aanzienljk. Het was in het begin even stuntelen om die
dingen aan te krijgen, maar tijdens mijn 1 uur durende tocht heb ik totaal geen kou gevoeld in mijn voeten.
Ik ben er dus zeer blij en dankzij deze overschoenen kan ik dit jaar langer blijven doorfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warme voeten is zo lekker, daarmee staat of valt voor mij echt het plezier van wielrennen :)

Ben daarom erg blij dat ik de Shimano RW5 heb gekocht (in de aanbieding bij Salden van 180 voor 100 euro). Ze zijn heerlijk warm en zitten echt lekker. Ook geen gehannes meer met overschoenen die blijven haken en scheuren aan je schoenplaatjes of aan het sluitsysteem.

Ik gebruik nog wel overschoenen voor milde maar vochtige omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:33:
Warme voeten is zo lekker, daarmee staat of valt voor mij echt het plezier van wielrennen :)

Ben daarom erg blij dat ik de Shimano RW5 heb gekocht (in de aanbieding bij Salden van 180 voor 100 euro). Ze zijn heerlijk warm en zitten echt lekker. Ook geen gehannes meer met overschoenen die blijven haken en scheuren aan je schoenplaatjes of aan het sluitsysteem.

Ik gebruik nog wel overschoenen voor milde maar vochtige omstandigheden.
Eigenlijk had ik ze veel eerder moeten kopen, aangezien overschoenen velen jaren meegaan en inderdaad erg bepalend zijn voor het fietsplezier.in de koude maanden.

Het enige wat ik nu nog nodig heb is een nieuwe fietsketting voor mijn 10sp compact 105 5700 groep
maar ik weet nu niet welke van deze twee ik het beste kan bestellen.
Ze zijn beiden voor 10 speed en 116 schakels, mijn gevoel zegt Ultegra.

Shimano 105 CN-5701 Super Narrow HG Ketting 10 speed
https://www.futurumshop.n...hg-ketting-10-speed.phtml

Shimano Ultegra 6701 10 speed ketting
http://www.wiggle.nl/shim...eed-ketting-116-schakels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 17:17
BartNL schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:40:
[...]

van de BigringVR website,

Recommended specs
Intel i5 (or higher) with integrated GPU or dedicated GPU (Nvidia, AMD)
5 mbps internet connection
1080p HD content

Minimum specs
Intel i3 with integrated GPU or dedicated GPU (Nvidia, AMD)
2 mbps internet connection
720p HD content

lijken mij geen zware systeemeisen?
Niet extreem zwaar nee, maar op iets simpels als een RPi of een Compute Stick gaat het niet werken. Je zal dus een 'echte' PC nodig hebben.
Ik heb al zitten kijken of ik het ANT+ (of USB) signaal via het netwerk kan versturen, maar daar zijn alleen maar dure enterprise oplossingen voor te vinden. Het idee is om het beeld dan te streamen naar bijv. een tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 21:58
Storm-Fox schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:11:
[...]

Eigenlijk had ik ze veel eerder moeten kopen, aangezien overschoenen velen jaren meegaan en inderdaad erg bepalend zijn voor het fietsplezier.in de koude maanden.
Mwa, daar zou ik niet al te hard op rekenen. Ze slijten vaak redelijk rap als je er een klein beetje mee loopt, en hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is als je op de fiets stapt loop je toch altijd her en der wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Storm-Fox schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:11:
[...]

Zoals Hielko zegt: overschoenen slijten harden dan je denkt. Ik heb zelf met een setje Castelli Diluvio 16 twee winters gedaan. Daarna was de stof gewoon 'op' en vielen de gaten erin.
Het enige wat ik nu nog nodig heb is een nieuwe fietsketting voor mijn 10sp compact 105 5700 groep
maar ik weet nu niet welke van deze twee ik het beste kan bestellen.
Ze zijn beiden voor 10 speed en 116 schakels, mijn gevoel zegt Ultegra.
Ik zou voor de Ultegra gaan. Heb ik op mijn 5700 ook geplaatst i.c.m. een 12-23 cassette.

Let overigens wel op dat de 5701 en 6701 kettingen, anders dan de vorige generatie, een 'juiste' en een 'foute' draairichting hebben. Een 6701 ketting is daarom wel compatible met een 5700 double of compact, maar niet met een 5700 triple (maar aangezien jij een compact hebt is er geen issue te verwachten).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Zijn er voor de 105 5800 11 speed groep nog aan te bevelen kettingen? Volgens mij ligt er af fabriek een KMC op. Die heeft inmiddels 4000km gelopen en wil ik vervangen om voortijdige cassetteslijtage tegen te gaan. Liefst niet te prijzig, ik smeer hem goed in (roest) en relatief aan mijn lichaamsgewicht speelt het gewicht van de ketting ook geen rol.

Op de 105 5600 groep heb ik een paar maal een KMC X10 gehad en een keer een Shimano 105 5701 ketting, beide goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn bescheiden mening maakt 't geen drol uit. Ik heb met zowel KMC als Shimano prima ervaringen. Regelmatig onderhoud en bewust gebruik maakt veel meer verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
NoepZor schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:14:
Zijn er voor de 105 5800 11 speed groep nog aan te bevelen kettingen? Volgens mij ligt er af fabriek een KMC op. Die heeft inmiddels 4000km gelopen en wil ik vervangen om voortijdige cassetteslijtage tegen te gaan. Liefst niet te prijzig, ik smeer hem goed in (roest) en relatief aan mijn lichaamsgewicht speelt het gewicht van de ketting ook geen rol.

Op de 105 5600 groep heb ik een paar maal een KMC X10 gehad en een keer een Shimano 105 5701 ketting, beide goed bevallen.
Eigenlijk zou je middels een chainchecker (8 euro) moeten bepalen of de ketting toe is aan vervanging,
maar na 4000km lijkt mij dit geen foute keuze.
Goed onderhoud is zoals nara man al aangaf heel belangrijk.

Ik heb zojuist een ultegra CN-6701 ketting bij wiggle besteld voor 18 euro, dus qua kosten valt het behoorlijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Normaal verving ik elk jaar de ketting, maar ik fietste gemiddeld 2500 km per jaar. Dit jaar als doel gesteld om 5000km te fietsen (waarvan de racer een groot deel opeist). Vandaar dat de teller al wat verder staat dan ik gewild had :) Zo'n chainchecker is inderdaad wel een goed idee. Kan ik zo met de ketting meebestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 21:58
Ja, dan hoef je ook niet meer compleet onnodig een nog prima ketting vervangen ;) (in alle waarschijnlijkheid, zelfs bij 4000km kunnen ze vaak nog wel even als ie beetje goed is onderhouden etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik zit er trouwens nog over te twijfelen om de decals van de wielen te verwijderen. Wel of niet doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DwXznOd.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je dat doen? Je overtreedt dan nog 87483 andere regels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 23:32
NoepZor schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:18:
Ik zit er trouwens nog over te twijfelen om de decals van de wielen te verwijderen. Wel of niet doen?
Moet je natuurlijk helemaal zelf weten. En ff kijken of het makkelijk gaat.
Ik heb ook een fiets met zwarte DT Swiss velgen en ik vind het véééél mooier zonder die schreeuwerige rommel. Maar over (slechte) smaak valt niet te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa

[afbeelding]
Ik zou eerder een matchende bidon zoeken dan aan die stickers te gaan zitten pielen. Bovendien wil je volgend jaar toch nieuwe wielen met hoge velgen kopen ;).
DieAnder schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:34:
[...]

Moet je natuurlijk helemaal zelf weten. En ff kijken of het makkelijk gaat.
Ik heb ook een fiets met zwarte DT Swiss velgen en ik vind het véééél mooier zonder die schreeuwerige rommel. Maar over (slechte) smaak valt niet te twisten.
Naar mijn bescheiden mening mag je alleen witte decals als je je wielen van je sponsor krijgt of als je een FTP van meer dan 5watt/kg hebt. Maar over (slechte) smaak valt zoals gezegd niet te twisten!

[ Voor 39% gewijzigd door Noxa op 10-11-2017 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Haha nice! Ziet er wel mooi clean uit. Wielen heb ik net dit jaar gekocht haha, die blijven nog wat jaren hoepelen. Ik ben een zwaargewicht en heb deze set er juist bijgekocht.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:28:
Waarom zou je dat doen? Je overtreedt dan nog 87483 andere regels :P
Haha welke :) ?

[ Voor 37% gewijzigd door NoepZor op 10-11-2017 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
Vandaag op Ali een setje 38 mm hoge carbon velgen besteld.

Bitex naven zijn ook onderweg.

Wordt mijn eerste zelfbouwsetje.

De afgelopen weken al het gereedschap in huis gehaald en flink geoefend op een oud 36-spaaks wiel. Dit uit elkaar gehaald, opnieuw opgebouwd en recht getrokken. Leuk om te doen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:45
Leuk om wat extra skills bij te leren inderdaad! Zelf beperk ik mij tot algemeen onderhoud. Wat betreft wielen ga ik in het voorjaar eens shoppen voor een licht alu setje. Zoals gezegd een aantal weken geleden het achterwiel van mijn 2 maanden oude set 'stuk' gereden. Gelukkig weer een groot gedeelte terug van de verzekering. Rij nu tot het voorjaar op een voorwiel van Vision en een achterwiel van Fulcrum. Beide 35mm hoog dus zonder de stickers zie je dat verschil alleen aan de hubs gelukkig.

Enige wat ik in het voorjaar moet gaan bepalen of ik voor een fabrieksset ga of handgespaakt. Vooralsnog staat een set Fulcrum Racing 0 als grootste kanshebber op de lijst. Voor mijn gewicht(65kg) is handgespaakt niet nodig. De vraag is ook of ik bij een handgespaakte set veel winst qua in de aanschaf maar goed gelukkig nog een groot aantal maanden om te twijfelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Is de F0 inmiddels op geüpgrade qua interne breedte?

Als je zo weinig weegt kun je wel een mooi licht setje spaken van onder de 1400 gram. Voor jouw gewicht zijn 16 spaken voor en 20 achter in principe genoeg.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Jups, de 2017 uitvoering is hiervoor al breed genoeg intern. Vandaar dat het ook een goede kanshebber is. Ik verwacht zelf dat dat aantal spaken inderdaad voldoende is. Wat ik vaak bij handgespaakte wielen zie is dat het begint met 20/24 spaken, voor mij meer dan nodig. Heb puur ter info eens een offerte aanvraag gestuurd naar Bikewheels. Daarna eens kijken wat ik er mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb bij meerdere bouwers een offerte opgevraagd. Dan is bikewheels wel een v/d duurdere bouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
In welke mate zijn hoogtemeters een probleem als je deze niet gewend bent?
Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen en plaatsen als Oudenaarde en Geraardsbergen zijn een uurtje rijden met de auto (of 2,5u met de fiets). Maar pech is wel dat het hier behoorlijk vlak is op enkele lage dijken na. Ik kwam deze lus van de Ronde van Vlaanderen tegen en ben benieuwd of dit een verstandige zet is. Ik wil 'm uit kunnen fietsen zonder mezelf 3 dagen kreupel te maken zegmaar. Is dit haalbaar om binnenkort eens te fietsen of kan ik dit beter naar het voorjaar doorschuiven?

edit:
Welke binnenbandjes kopen jullie en waar? Ben er doorheen en dat is niet zo'n fijn gevoel. Ook ben ik nog opzoek naar een fietspompje om mee te nemen tijdens het rijden, omdat m'n framepomp (die tot 11 bar ging en hier nogal om werd gelachen :+ ) is geconfisqueerd tijdens de verdeling van de inboedel.

[ Voor 18% gewijzigd door Stufferdt op 12-11-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 21:18
Het schroefdraad van mijn bidonhouders is iets los getrild. Is het mogelijk om dit opnieuw te laten bevestigen? Het rammelt en kraakt nu als ik over klinkers fiets namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48
ahlers schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:12:
Het schroefdraad van mijn bidonhouders is iets los getrild. Is het mogelijk om dit opnieuw te laten bevestigen? Het rammelt en kraakt nu als ik over klinkers fiets namelijk.
Google eens op 'helicoil'.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 23:32
Stufferdt schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:54:
Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen en plaatsen als Oudenaarde en Geraardsbergen zijn een uurtje rijden met de auto (of 2,5u met de fiets). Maar pech is wel dat het hier behoorlijk vlak is op enkele lage dijken na. Ik kwam deze lus van de Ronde van Vlaanderen tegen en ben benieuwd of dit een verstandige zet is. Ik wil 'm uit kunnen fietsen zonder mezelf 3 dagen kreupel te maken zegmaar. Is dit haalbaar om binnenkort eens te fietsen of kan ik dit beter naar het voorjaar doorschuiven?
Tja, ik heb deze zomer voor het eerst wat colletjes gefietst in de Provence. Bovenkomen kost òf heel veel moeite, òf heel veel tijd. Ikzelf zit in de categorie 'dike oude man' dus ik kreeg een dubbele rekening gepresenteerd. :)
Mijn ervaring is: met 0 klimervaring hoeft het geen probleem te zijn om 1000 hoogte m te pakken, maar je moet er wel de tijd voor kunnen nemen. Als je met een groepje berggeiten op pad bent die je wilt bijhouden ga je geen lol hebben.
edit:
Welke binnenbandjes kopen jullie en waar? Ben er doorheen en dat is niet zo'n fijn gevoel. Ook ben ik nog opzoek naar een fietspompje om mee te nemen tijdens het rijden, omdat m'n framepomp (die tot 11 bar ging en hier nogal om werd gelachen :+ ) is geconfisqueerd tijdens de verdeling van de inboedel.
Schwalbe SV20, da's een dun butyl bandje dat heel soepel is. Vanaf 5 euro (b.v Rose). En ik pomp ze op tot een bar of 8 à 9. Voor onderweg heb ik een echte framepomp bij me (HPX). Kun je heel goed opdringerige honden mee wegmeppen en probleemloos 9 bar pompen. Ik werd er ook schamper om aangekeken tijdens een groepsritje laatst, maar de twee gasten die lek reden hebben er maar wat graag gebruik van gemaakt! Wie het laatst lacht, etc. CO2 patronen vind ik kul voor recreatief gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
la_fusion schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:22:
Jups, de 2017 uitvoering is hiervoor al breed genoeg intern. Vandaar dat het ook een goede kanshebber is. Ik verwacht zelf dat dat aantal spaken inderdaad voldoende is. Wat ik vaak bij handgespaakte wielen zie is dat het begint met 20/24 spaken, voor mij meer dan nodig. Heb puur ter info eens een offerte aanvraag gestuurd naar Bikewheels. Daarna eens kijken wat ik er mee doe.
Idee van handgespaakt is natuurlijk dat je het helemaal zelf kan bepalen.

Aan F0 doe je natuurlijk ook geen miskoop.

Kijk ook eens bij Maatwielen, is ook een goed adres.

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 13-11-2017 06:29 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Inschrijving Marmotte open vanaf 24:00 afgelopen nacht.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
havana schreef op maandag 13 november 2017 @ 06:28:
[...]

Idee van handgespaakt is natuurlijk dat je het helemaal zelf kan bepalen.

Aan F0 doe je natuurlijk ook geen miskoop.

Kijk ook eens bij Maatwielen, is ook een goed adres.
Ja dat klopt maar ik heb niet echt specifieke wensen :+ Wat betreft het aantal spaken was dat wat overal wordt aangehouden als 'standaard'. Ik ga eens even een extra offerte opvragen, sowieso eens kijken wat er aan reactie op mijn vraag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox

[afbeelding]
Ik zou ze laten, omdat de decals nog bescheiden zijn. Tenzij jij voor de clean look wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ik kom me hier voorzichtig melden omdat ik sinds een week de trotse eigenaar ben van een Scott Speedster 10 2017.

Na jaren op een hybride gereden te hebben ben ik het een beetje beu om steeds achteraan te bungelen bij mijn vrienden met een racefiets. Uiteraard wordt dat volledig veroorzaakt door de hogere rolweerstand ;)

Om maar meteen vol erin te duiken heb ik ook besloten om dit jaar geen spinning abonnement te nemen bij de plaatselijke sportschool maar om voor de mindere dagen een fietstrainer te kopen en bijvoorbeeld met Zwift of een andersoortig app aan de gang te gaan. Gezien het budget wat ik voor zo'n trainer wilde uitgeven heb ik even naar de Tacx Satori Smart gekeken, maar kan nu een Tacx Bushido Smart van nog geen jaar oud overnemen van een collega voor minder dan €275. Lijkt me een no brainer, toch?

Nu alleen nog wat randzaken regelen, zoals transpiratiebescherming in de vorm van een mat en eventueel zo'n driehoekige doek die tussen stuur en zadel hangt. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik transpireer overmatig :( ... Ik lees dat sommigen een goedkope jogamat kopen, terwijl anderen een duurdere Tacx mat hebben. Die jogamatten zijn van een soort plastic, klopt het dat die Tacx matten van stof zijn? Werkt dat beter? Mogen ze in de wasmachine? En wat is jullie ervaring met die driehoekige doeken? Alvast bedankt!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:59
De RVV-ritten zijn imho niet de beste ritten om te doen in de Vlaamse Ardennen als je enkel op hoogtemeters mikt. De meeste heuvels in de RVV-ritten zijn immers kasseihellingen, en die voelen daarom vaak dubbel zo zwaar aan.

Een dikke aanrader vind ik het parcours van de Etixx classic: deze bevat nauwelijks kasseihellingen, en doet wat meer 'lange lopers' aan (al is dat in die streek erg relatief). Nadeel is dan natuurlijk dat je de grote namen zoals de Koppenberg, Taaienberg, etc. niet van je to-do-lijstje kan afschrappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:35
coelho schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:22:

Nu alleen nog wat randzaken regelen, zoals transpiratiebescherming in de vorm van een mat en eventueel zo'n driehoekige doek die tussen stuur en zadel hangt. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik transpireer overmatig :( ... Ik lees dat sommigen een goedkope jogamat kopen, terwijl anderen een duurdere Tacx mat hebben. Die jogamatten zijn van een soort plastic, klopt het dat die Tacx matten van stof zijn? Werkt dat beter? Mogen ze in de wasmachine? En wat is jullie ervaring met die driehoekige doeken? Alvast bedankt!
Ik heb zelf helemaal geen mat liggen. Ik heb wel een grote ventilator op mijn gezicht staan blazen wat een hoop zweet verdampt. Voor de druppels die toch van hoofd lopen heb ik een handdoek over mijn stuur liggen. Ik ben ook wel geïnteresseerd wat anderen hebben. Ik knoei nog wel eens met mijn bidon. Ik zal zelf aan zo een bureau mat van de Ikea te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:06
coelho schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:22:
Ventilator is sowieso een goed idee om dat je lichaam anders heel hard moet werken om de warmte af te voeren. Ik heb verder altijd gewerkt met handdoeken ipv een mat.

Zou het een idee zijn om een apart topic te openen voor de fietstrainer en het hele ecosysteem van apps en hardware wat er tegenwoordig omheen hangt? Ik wil me dan wel tegen de eventuele startpost aan bemoeien.
Apart topic of lekker hier laten?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik gebruik ook gewoon een handdoek die onder mijn fiets op de grond ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

Mat op de grond (lawaai en stabiliteit, heb een grindvloer) met handdoek daarop. En handdoek op m'n stuur.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:21
De heuvels in deze route zijn allemaal vooral kort en (erg) stijl, het is meer een kwestie van de tanden op elkaar en doorstoempen, dan van proberen efficient te klimmen zoals je dat in de bergen doet. Als je dat niet gewend bent dan ga je wel spierpijn hebben de volgende dag, maar het is wel echt prachtig fietsgebied!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 11:59
Hier hetzelfde als @Crazy D, ik heb een mat op de grond (helpt ook tegen geluid), en een handoek oevr het stuur/buis.

Verder zet ik mijn schuifpui open, en heb ik ook nog een ventilator erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mat van de Decathlon op de grond à 10 euro en een paar van die zware rubbetegels van de bouwmarkt voor stabiliteit à 2,50 per stuk.

Verder is een ventilator wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:14:
Mat van de Decathlon op de grond à 10 euro en een paar van die zware rubbetegels van de bouwmarkt voor stabiliteit à 2,50 per stuk.

Verder is een ventilator wel handig.
Ventilator n+1

* joint_me heeft er 2

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-10 21:53

Quellien

Excrement producer

Afgelopen zomer ben ik ook begonnen met een beetje recreatief fietsen.

Heb deze Giant Defy gekocht via Markplaats voor 450 euro. Als ik het goed heb is dit model uit 2010. Volledig shimano 105 afgemonteerd. Zeer blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FYccKP5.jpg

Bandjes heb ik er wel zelf even nieuw ondergezet afgelopen week. Zat een cyclocross achterop en wilde deze toch wel graag een beetje in lijn hebben met gewoon race bandjes plus de rode streep op de band vond ik een mooi detail. Bandjes zijn de Continental Ultra Sport II Race Vouwband 700x25C.

Verder maak ik plannen om ook in de winter wat ritjes te gaan maken, daarvoor ben ik op ali even gaan shoppen bij Santic. Bij fiets.nl (klinkt amateuristischer dan het is, de community op het forum is best prima) waren ze daar best enthousiast over. Mijn orders bij Ali:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RfmwnYf.png

Verder heb ik al overschoenen, even gehaald bij Decathlon. Daar heb ik ook mijn shoentjes gekocht en mijn eerste bib. shirt (wat een pauper ding is/was dat) en helm. Ook heb ik al geshopt bij Racmmer, Redelijke kwaliteit om mee te beginnen, maar Santic zou dan weer een stapje hoger zijn.

Verder ben ik nog een beetje aan het proberen om afstellen zelf te doen, maar dat neemt enorm veel tijd in beslag, zeker als onervaren iemand. Zijn er mensen die het onderhoud en/of afstellen laten doen? Ik heb het dan niet over zadelhoogte/stuur/balhoofd/schoenplaatjes, maar meer over de derailleurs. Hij maakt, naar mijn inschatting, toch wat veel geratel. Ik wil mijn fietsje juist heel stil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achterderailleur afstellen is letterlijk niets meer dan aan een knopje draaien. Je hebt er niet eens gereedschap voor nodig. Er zijn genoeg filmpjes over te vinden op internet, het is echt een klusje van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:20:
[...]

De heuvels in deze route zijn allemaal vooral kort en (erg) stijl, het is meer een kwestie van de tanden op elkaar en doorstoempen, dan van proberen efficient te klimmen zoals je dat in de bergen doet. Als je dat niet gewend bent dan ga je wel spierpijn hebben de volgende dag, maar het is wel echt prachtig fietsgebied!
Dagje spierpijn heb ik er wel voor over. Ben gewoon benieuwd naar die ongeving en heuvels en dit is goed aan te rijden.
DieAnder schreef op maandag 13 november 2017 @ 00:19:
[...]

Tja, ik heb deze zomer voor het eerst wat colletjes gefietst in de Provence. Bovenkomen kost òf heel veel moeite, òf heel veel tijd. Ikzelf zit in de categorie 'dike oude man' dus ik kreeg een dubbele rekening gepresenteerd. :)
Mijn ervaring is: met 0 klimervaring hoeft het geen probleem te zijn om 1000 hoogte m te pakken, maar je moet er wel de tijd voor kunnen nemen. Als je met een groepje berggeiten op pad bent die je wilt bijhouden ga je geen lol hebben.
Ik ga sowieso alleen en fiets voor m'n plezier, dus dat zit wel goed. Heb ainds kort een hartslagmeter en een bolt, dus heb vaag een inschatting of ik mezelf aan het opblaxen ben of niet. Ik ga het gewoon proberen denk ik, route inkorten kan altijd nog :).
Schwalbe SV20, da's een dun butyl bandje dat heel soepel is. Vanaf 5 euro (b.v Rose). En ik pomp ze op tot een bar of 8 à 9. Voor onderweg heb ik een echte framepomp bij me (HPX). Kun je heel goed opdringerige honden mee wegmeppen en probleemloos 9 bar pompen. Ik werd er ook schamper om aangekeken tijdens een groepsritje laatst, maar de twee gasten die lek reden hebben er maar wat graag gebruik van gemaakt! Wie het laatst lacht, etc. CO2 patronen vind ik kul voor recreatief gebruik.
8 tot 9 bar is wel wat veel lijkt me (75km), dus ben niet meer opzoek naar zo'n kanon. En ga de bandjes eens bekijken! Dankjewel voor je input:)
CyberThijs schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:26:
[...]

De RVV-ritten zijn imho niet de beste ritten om te doen in de Vlaamse Ardennen als je enkel op hoogtemeters mikt. De meeste heuvels in de RVV-ritten zijn immers kasseihellingen, en die voelen daarom vaak dubbel zo zwaar aan.

Een dikke aanrader vind ik het parcours van de Etixx classic: deze bevat nauwelijks kasseihellingen, en doet wat meer 'lange lopers' aan (al is dat in die streek erg relatief). Nadeel is dan natuurlijk dat je de grote namen zoals de Koppenberg, Taaienberg, etc. niet van je to-do-lijstje kan afschrappen...
Staat genoteerd! Ik doe het niet zo zeer voot de hoogtemeters maar meer voor het niet eindeloos vlak rijden zegmaar. 500hm is misschien ook wel ruim voldoende.

[ Voor 32% gewijzigd door Stufferdt op 13-11-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 22:22
Ik gebruik een yogamat van de Action onder de Tacx. Ding kost 3 euro ofzo en helpt met het opvangen van zweet, vuil en voorkomt schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Stufferdt schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:58:
[...]

Dagje spierpijn heb ik er wel voor over. Ben gewoon benieuwd naar die ongeving en heuvels en dit is goed aan te rijden.

[...]

Ik ga sowieso alleen en fiets voor m'n plezier, dus dat zit wel goed. Heb ainds kort een hartslagmeter en een bolt, dus heb vaag een inschatting of ik mezelf aan het opblaxen ben of niet. Ik ga het gewoon proberen denk ik, route inkorten kan altijd nog :).

[...]

8 tot 9 bar is wel wat veel lijkt me (75km), dus ben niet meer opzoek naar zo'n kanon. En ga de bandjes eens bekijken! Dankjewel voor je input:)

[...]

Staat genoteerd! Ik doe het niet zo zeer voot de hoogtemeters maar meer voor het niet eindeloos vlak rijden zegmaar. 500hm is misschien ook wel ruim voldoende.
Zoals Sjoewe al zei, de heuvels zijn kort, steil (15-22%!) en voornamelijk kasseien. De twee routes die je linkt zijn volgens mij dezelfde. Maar tenzij je met alle geweld in Oudenaarde wilt starten, kan je beter de je auto in Berchem parkeren en dan direct vanaf de kruising met de Pontstraat de blauwe route oppikken (staat aangegeven met bordjes als je eenmaal op de route zit). Op die manier hoef je niet betaald te parkeren in Oudenaarde en sla je 20km saai (vlak) langs de Schelde fietsen over. Na de Kluisberg kom je weer aan de Schelde uit en ben je dan bijna weer waar je je auto hebt neergezet.

Je hebt denk ik maar 1 echt vervelende kasseistrook in de blauwe route en die gaat wel heuvel af. Verder gaat t afzien zijn als je alleen vlak rijden op mooie Nederlandse fietspaden gewend bent. Maar ook niet onoverkomelijk. 1000 hm in dat terrein is echt wel andere koek dan op gemak een Alpen col omhoog trappen. Na afloop snap je waarom Tom Boonen een andere bouw heeft dan een Rasmussen en dat je als 55 kg wegende klimmer niet de ronde van Vlaanderen wint.

Gewoon eens proberen! Is een hele mooie omgeving en vol wielerhistorie natuurlijk. Als het bevalt kan je nog meer mooi uitzoeken op: http://www.sport.be/werideflanders/2017/nl/parcours/map/#3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 21:11
Wat zijn jullie ervaringen met de Stages powermeters? O.a. voor de Ultegra 6800 groep nu flink afgeprijsd. Alleen wel jammer dat deze alleen de linkse been meet.

Hier trouwens in de (koele) garage een ventilator, tacx zweetopvanger en een handdoek op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:53
lochtejans schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:37:
Wat zijn jullie ervaringen met de Stages powermeters? O.a. voor de Ultegra 6800 groep nu flink afgeprijsd. Alleen wel jammer dat deze alleen de linkse been meet.

Hier trouwens in de (koele) garage een ventilator, tacx zweetopvanger en een handdoek op het stuur.
Stages komt nu ook met dual powermeters voor Ultegra en dura-ace. Levering wordt verwacht in december.

Heb zelf een stages op mijn oude fiets (105, enkel linker arm), werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
CyberThijs schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:26:
[...]

Bedankt voor de link! In april doe ik dus mee met een 300km tocht waar ook een groot gedeelte van dit gebied in zit. Alvast eens daar geweest zijn is dan wel fijn ter voorbereiding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 23:21
Zygapophysis schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:41:
[...]

.... Op die manier hoef je niet betaald te parkeren in Oudenaarde en sla je 20km saai (vlak) langs de Schelde fietsen over. Na de Kluisberg kom je weer aan de Schelde uit en ben je dan bijna weer waar je je auto hebt neergezet.
....
Je moet wel je best doen om betaald te parkeren hoor in Oudenaarde, met die grote parking net buiten het centrum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
lochtejans schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:37:

Waarschijnlijk ken je deze link al, maar toch: https://www.dcrainmaker.c...s-guide-2017-edition.html

Wat zou voor jou gebruiksdoel het nadeel zijn van alleen links? Ik ben bekend met de nadelen van left only PM, maar ik vraag mij af wat je concreet met die extra info van een dual sided doet. Precisie en robuustheid van de power data lijken mij veel meer van belang dan accuraatheid (wanneer je spreekt over het verschil tussen left only en dual in een niet prof. rennen situatie). Maar aan de andere kant, het is ook gewoon mooi om kunnen zien wat precies je links-rechts imbalance is :9 , kost wel veel extra geld. :|
roda_djavulen schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:58:
[...]

Je moet wel je best doen om betaald te parkeren hoor in Oudenaarde, met die grote parking net buiten het centrum :P
Ik kan mij voorstellen dat als je daar nog nooit geweest bent en je rijdt met auto naar waar de route start (ronde van Vlaanderen museumpje) dat je dan de wagen op de markt neerzet (en dus moet betalen). Maar die parking die noemt is inderdaad een goed alternatief als hij graag over het jaagpad heen en weer wilt fietsen :P

[ Voor 47% gewijzigd door Zygapophysis op 14-11-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:43:
Achterderailleur afstellen is letterlijk niets meer dan aan een knopje draaien. Je hebt er niet eens gereedschap voor nodig. Er zijn genoeg filmpjes over te vinden op internet, het is echt een klusje van niets.
Hele hoop trial and error is tot nu toe mijn ervaring, met weinig resultaat. Hij ratelt nog steeds in meer of mindere mate, plus het schakelen wordt niet persé soepeler wanneer het geratel afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
As het pat krom is, dan kun je stellen wat je wil...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dan is het inderdaad een ander verhaal.

Als de pat (=metalen brugje ter bevestiging van de derailleur aan het frame) dan moet je even bij de FM kijken of hij hem terug kan buigen. Je kunt het ook zelf proberen. Een nieuwe pat kost overigens een paar euro.

Overigens kun je bij een fiets van 7 jaar oud wel tegen meer issues aanlopen die de kwaliteit en snelheid van het schakelen beïnvloeden: meestal versleten/vieze binnenkabels en/of een versleten cassette of ketting. Wat is de staat van die onderdelen? Je ziet vaak bij tweedehands fietsen dat er toch snel vrij veel geld bij komt omdat slijtagedelen gewoon op zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Over het algemeen goede staat, is altijd bij een FM in onderhoud geweest. (aldus de vorige eigenaar plus stickertje op frame van http://gadet.nl/). Vorige eigenaar leek me er ook wel serieus mee bezig te zijn geweest. Hij heeft nu 2 carbon fietsen plus 2 MB's. Dit was zijn oude trainingsfiets.

Kransjes van de cassette zien er nog gaaf en scherp uit. Ik zal inderdaad de FM eens laten kijken voor het pat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Ik ben de laatste tijd toch iets serieuzer aan het proberen om wat af te vallen. Ik ben onder andere heel wat beter op mijn voeding aan het letten (en dan met name de hoeveelheid, op zich at ik al vrij gezond) en dit najaar ook begonnen met spinnen. Dat doe ik nu 1x per week, en als er de mogelijk is dan zet ik de racer op de namaak-Tacx die ik van mijn schoonvader heb geleend om nog een tweede keer wat te kunnen doen.

Maar puur voor het verbranden van vet; hoe hard moet ik dan trappen? Kan ik het beste een langere tijd relatief rustig trappen, of een korte tijd zo hard mogelijk? Of uiteraard wat intervals proberen, dus 1 minuut “rust” en 50 seconden 120% bijvoorbeeld? Dit laatste deed ik volgens de video’s van CTXCvideos op Youtube.

Gaat nu dus even puur om vetverbranding, spieren verder opbouwen komt even iets later.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
Sherlock schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:01:

Maar puur voor het verbranden van vet; hoe hard moet ik dan trappen? Kan ik het beste een langere tijd relatief rustig trappen, of een korte tijd zo hard mogelijk? Of uiteraard wat intervals proberen, dus 1 minuut “rust” en 50 seconden 120% bijvoorbeeld? Dit laatste deed ik volgens de video’s van CTXCvideos op Youtube.

Gaat nu dus even puur om vetverbranding, spieren verder opbouwen komt even iets later.
"Voor vetverbranding kan je het beste rustig fietsen. Als harder fietsen verbrand je meer koolhydraten in plaats van vet."

Zie pagina voor meer informatie en een afvalschema: http://www.wielersportinfo.nl/vraag4.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Storm-Fox op 14-11-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Sherlock schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:01:
Ik ben de laatste tijd toch iets serieuzer aan het proberen om wat af te vallen. Ik ben onder andere heel wat beter op mijn voeding aan het letten (en dan met name de hoeveelheid, op zich at ik al vrij gezond) en dit najaar ook begonnen met spinnen. Dat doe ik nu 1x per week, en als er de mogelijk is dan zet ik de racer op de namaak-Tacx die ik van mijn schoonvader heb geleend om nog een tweede keer wat te kunnen doen.

Wil je af vallen met fietsen dan moet je vooral veel D1 training doen. Dat is op een lage intensiteit waarbij je voornamelijk vet verbrand. Dat is best wel saai maar je krijgt er een super goede conditie van en je valt er goed van af. Moet je na de training wel de verleiding weerstaan om te gaan eten.

Ik ben op die manier minstens 10kg kwijt geraakt. Minder eten, gezonder eten en veel gaan fietsen. Sindsdien kan ik straffeloos eten wat ik wil, zolang ik maar blijf fietsen.

Dus schaf een hartslag meter aan (of als geld geen issue is meteen een powermeter) en ga je hartslag/vermogenszones bepalen. Zie ook http://doefiets.nl/traini...ncipes/soorten-trainingen. En dan zit er niks anders op een paar uur week in die zone te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je valt af als je aan het eind van de dag meer energie hebt verbruikt dan je tot je hebt genomen. Of dat nu komt door fietsen in D1 of in D3, of door 1000 trappen op en af te lopen maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:32:
Je valt af als je aan het eind van de dag meer energie hebt verbruikt dan je tot je hebt genomen. Of dat nu komt door fietsen in D1 of in D3, of door 1000 trappen op en af te lopen maakt niet uit.
Ja, leuk, maar het de ene methode kan wel een stuk efficiënter zijn! En dat was de vraag

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:06
Efficiënter qua wat? Hoe intensiever je fietst, hoe meer vet je verbrand (absoluut gezien). Relatief verbrand je het meeste in D1, maar jezelf een uur helemaal leegrijden is tijdseffcienter, dan heb je meer vetjes verbrand per minuut. Je kan echter veel meer uren D1 in een week stoppen dan D3, dus als je tijd teveel hebt is D1 efficiënter, meer vetjes verbrand per week.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:04
Ik ben het met @MrAngry eens. Het hangt er dus ook met name van af hoeveel tijd je te besteden hebt. D1 kost veel tijd. Tijd die ik maar moeilijk vrij kan maken. Daarom fiets ik met een hogere intensiteit naar mijn werk. Daarmee verbrand ik ook koolhydraten, maar ook nog steeds vet. Eigenlijk moet ik er tegen eten om op gewicht (ik hoef niet de echte wielrenner look te hebben :P ) te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48
MrAngry schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:59:
Efficiënter qua wat? Hoe intensiever je fietst, hoe meer vet je verbrand (absoluut gezien). Relatief verbrand je het meeste in D1, maar jezelf een uur helemaal leegrijden is tijdseffcienter, dan heb je meer vetjes verbrand per minuut. Je kan echter veel meer uren D1 in een week stoppen dan D3, dus als je tijd teveel hebt is D1 efficiënter, meer vetjes verbrand per week.
Precies, dat bedoel ik, het antwoord is complexer dan minder erin dan eruit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Zijn hier mensen die rijden met raceblades met dit weer. Was eens aan het kijken naar een setje Pro (xl's) maar twijfel er aan aangezien het lijkt alsof de helft mist :+
De raceblades long zijn dan wel 'mooi' maar een stuk minder snel te wisselen.

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 63 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.