Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.447 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

bij een berg zie je tenminste waartegen je "vecht", met wind is het gewoon non-stop terreur in je gezicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
wisselwerking schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

De mensen die met die reden op de fiets stappen snap ik niet. Maar goed, ik hecht ook niet zoveel waarde aan KOMmetjes. Er zijn teveel variabelen (o.a. wind) waardoor een KOM niet zoveel waard is. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook zo dat iedereen dat moet doen waar hij blij van wordt (tot op zekere hoogte :P )
Om het met zo'n weer te doen gaat mij ook te ver, maar af en toe op een KOM jagen is wel leuk. Beetje afwisseling in het fietsen, keertje zo'n hoog mogelijk gemiddelde, keertje veel km's, keertje veel hoogtemeters en af en toe eens helemaal kapot gaan op een paar segmentjes. Veel waarde hecht ik er ook niet aan maar op die manier blijft het fietsen wel afwisselend (en dat is goed voor mijn motivatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 23:21
Je kan de segmenten inderdaad gebruiken voor een soort van interval training

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sherlock schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:43:
[...]
Omdat ik er totaal geen ervaring mee heb en deze door de LBS aangeraden werden. Daarnaast zijn er op internet veel mensen te vinden die er over te spreken zijn.
Laten we wel zijn, de meeste LBS'en denken vaak alleen aan hun eigen portemonee. Het zullen best goede wielen zijn, ik heb alleen serieuze twijfels of een wiel met zo weinig spaken 90kg aan kan. En ja, handgespaakt is duurder (mijne waren ruim 500 euro), maar dan heb je ook echt kwaliteit. Het zou zonde zijn als jouw fabriekswillen toch niet stijf genoeg blijken te zijn of je steeds spaakbreuk hebt... Ik heb van m'n vader geleerd: geld kan je maar 1x uitgeven, en als je iets koopt, koop dat iets goeds :) Just my $0.02 :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
jspr schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:27:
een KOM in Nederland.....coll de A12 zeker... een KOF lijkt me eerder....
De Schubbekutteveense Dijk deel 2 is toch wel een serieus segment hoor. :o

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:30
Of de afsluitdijk, zelfs met wind mee is dat nog een serieuze inspanning om daar de KOM nog af te pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 05-10-2017 19:01 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38

Sherlock

No Shit

Microkid schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:36:
[...]

Laten we wel zijn, de meeste LBS'en denken vaak alleen aan hun eigen portemonee. Het zullen best goede wielen zijn, ik heb alleen serieuze twijfels of een wiel met zo weinig spaken 90kg aan kan. En ja, handgespaakt is duurder (mijne waren ruim 500 euro), maar dan heb je ook echt kwaliteit. Het zou zonde zijn als jouw fabriekswillen toch niet stijf genoeg blijken te zijn of je steeds spaakbreuk hebt... Ik heb van m'n vader geleerd: geld kan je maar 1x uitgeven, en als je iets koopt, koop dat iets goeds :) Just my $0.02 :)
Deze LBS valt wat dat betreft aardig mee. Is wel echt een liefhebber. Hij snapt ook wel dat ik die dingen bij Mantel of Futurumshop uit de aanbieding haal. Voor de rest kom ik bij hem.

Ik kan mijn geld idd ook maar één keer uitgeven, dus heb ik een nieuwe fiets van €650 voor €360 gekocht. Intussen dus toe aan andere wielen (alhoewel die LBS ze nu opnieuw gaat spaken met DT Swiss spaken) maar dan weet je in welke prijscategorie ik zit.

Vind het wel leuk om het er over te hebben, maar voordat ik €500 aan alleen een wielset uit ga geven...

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
je kan ook een fabriek setje her-spaken met de tm-1 van parktool (80 euro), mijn nieuwe wielen op mn fiets hadden ook wat vreemde waarden met de originele spaakspanning.
Sinds mn easton wielen heb ik een spaakbreuk fobie....! ;w

Het gaat hier om een setje rr22 (1450gr) van dt swiss, ik vermoed dat het hier gaat om "dt swiss pr 1400 dicut" maar omdat deze velg net buiten de tolerantie valt en hierdoor onder oem verkocht wordt.

Moet zeggen erg leuk setje wielen nu ik weet dat er geen vreemde waardes meer in de spaken zitten.

Ik houd voortaan al mn wielen bij na stevig gebruik, ook m´n hand gespaakte MTB wielen van wheeltec.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:34
DDX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:00:
Of de afsluitdijk, zelfs met wind mee is dat nog een serieuze inspanning om daar de KOM nog af te pakken.
Naar aanleiding van deze post maar eens gekeken, maar inderdaad daar moet je nog wel serieus aan de bak (of windkracht 12 in de rug, en dan nog). _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Scootertje huren en fertig, lijkt me.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
havana schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:06:
Scootertje huren en fertig, lijkt me.
Zet dan gewoon Strava aan in de auto. Ben je er ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Maar dat is te verdacht.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Eigenlijk is de kom nu wel verdacht ja, geen hartslag en geen cadans.
Maar ik doe het niet na, bijna half uur lang 63 km per uur trappen.
Los van het feit dat bij windkrachten hoger dan 7 vaak ook nog eens niet constant(/uit een richting) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Als ik de KOM zou pakken dan zou er ook geen hartslag of cadans bij staan :P Dat maakt het niet gelijk verdacht wat mij betreft. Belangrijker is of degene met de KOM bewezen hard kan fietsen. Dat zie je vaak wel in zijn/haar geschiedenis. Ik geloof dat mij vader ook ergens een KOM heeft gescoord doordat hij Strava niet had uitgezet op de terugweg in de auto. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Vaak genoeg dat een KOM een GPS-fout betreft of overduidelijk met een scootertje is behaald. Mja. Whatever floats your boat.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Ik gebruik dit http://www.komdefender.com/ en je wilt niet weten hoeveel ritjes ik al geflagged heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

jspr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:54:
Ik gebruik dit http://www.komdefender.com/ en je wilt niet weten hoeveel ritjes ik al geflagged heb.
Heeft het ook echt nut? Dat is de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
sja.... ik vind KOM's ook niet zo boeiend, ik ben simpelweg niet snel genoeg :D, dus dan is de lol er snel vanaf. Ik geloof dat ik er 1 heb, maar dat is ook een GPS fout op een segment van 22 seconden..

Ik vind strava overigens wel leuk om vooruitgang op mijn vaste MTB rondjes bij te houden, niet voor de KOM's, maar wel voor PR's, vrienden rankings en overall rankings. Vind het wel leuk om te zien dat je toch bij de top 5-10% overall zit op technische routes

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:15:
Eigenlijk is de kom nu wel verdacht ja, geen hartslag en geen cadans.
Maar ik doe het niet na, bijna half uur lang 63 km per uur trappen.
Los van het feit dat bij windkrachten hoger dan 7 vaak ook nog eens niet constant(/uit een richting) is.
Ik denk dat dat voor jou nog wel te doen moet zijn hoor. Als er maar genoeg wind staat.
Een kennis van mij, die jij er makkelijk af zou fietsen, staat in de top-20 op dat segment. En die tijd reed hij met al 170km in de benen, en hartslag laag D2. Half uurtje knallen met windkracht 6 of 7 in de rug en je zit ook zomaar op de 60 per uur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Je moet het precies treffen met juiste wind.
Heb het ook wel eens gedaan op de houtribdijk, waar ik op het eind nog beetje tegen de wind in draaide :

https://www.strava.com/segments/5082254

En op de houtribdijk is het asfalt niet echt lekker om 50+ te gaan rijden, gaat op de afsluitdijk wel wat prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Tjebakka schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:00:
[...]

Heeft het ook echt nut? Dat is de vraag..
Het houdt de ranking schoner gezien er heel, heel, heel erg veel troep op Strava wordt geladen (bad GPS, telefoon data zonder hartslag/cadans, scooters, auto's, etc).

Hier is een groepje "fast en furious" tuning kneuzen die Strava gebruiken om hun auto ritjes op de berg te meten.... :+ flaggen die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29
Hier in Utrecht heb je altijd strijd tussen de clubs over de KOM voor het rondje Heycop. Iedere keer als er weer een nieuwe KOM wordt gezet begint iedereen weer te wiebelen.

https://www.strava.com/segments/1157772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Tsjilp schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

2x nix toch, wielrenonderdeel is niet zo erg :+
Maar de 4e keer is het wel leuk, toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 09:19
Ik heb maar 2 KOM's en 1 daarvan is op de waterfiets :D

[ Voor 18% gewijzigd door joint_me op 06-10-2017 17:20 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 06-10 19:50

Crazy D

I think we should take a look.

Pas zodra strava ook rekening houdt met wind en temperatuur en groepsrit of solo (mits meerdere in de groep strava gebruiken) beginnen koms interessant te worden. Niet dat t veel uitmaakt (heb strava ingesteld dat ie standaard alleen mijn tijden toont) maar hoeveel eer heb je als je een kom met 60 hebt gereden omdat je windkracht 7 mee had. Vind degenen die dan 30 reden maar met windkracht 5 tegen meer respect verdienen. Plus vergelijking is zonder rekening te houden met wind en temperatuur echt 100% zinloos. Ook voor je eigen tijden trouwens, vooral daarom zou ik dat wel geinig vinden.

Maar goed ik ben sowieso te traag :P ik denk altijd als ik hier en nu 50 rij, zeker weten dat iemand sneller is (en 1 x was ik dat zelf :D).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 13:39

Lulukai

God's gift to women

Zijn er momenteel nog acties of kortingscodes bij Futurumshop? Ik zou graag deze regen- en winterjack willen kopen.
https://www.futurumshop.n...t-4-seasons-i-black.phtml

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
jspr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:54:
Dat mensen KOM’s gaan cheaten snap ik niet.

Maar dat mensen tijd steken in dit soort sites al helemaal niet :D

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

havana schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:25:
[...]

Dat mensen KOM’s gaan cheaten snap ik niet.

Maar dat mensen tijd steken in dit soort sites al helemaal niet :D
Met ons fietsgroepje zijn het voornamelijk de klimmetjes waar we om "strijden" en dan wil je wel de rommel uit de leaderboards wordt gehaald, vandaar ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Stoffa schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:39:
@havana Al enige ervaring met die Rock N Roll Gold lube opgedaan? Zit te twijfelen tussen die en Squirt als volgende "experiment"...
Inmiddels een stuk of 10 ritten gemaakt.

Dit product kan ik niet aanraden. Ja, de ketting blijft er prachtig uitzien maar de smering is echt waardeloos. De ketting wordt nog tijdens de eerste luidruchtig....! We hebben het over een ketting met maximaal 1000 km erop... De eerste ritten waren droge ritten overigens, toevallig vorige week ook een natte rit gemaakt en toen was het nog erger.

Ik waardeer dit product nog minder dan Boeshield. Ergens is het ook wel logisch want het product bestaat voor een groot deel uit oplosmiddelen (net zoals WD-40).

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 09-10-2017 14:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
havana schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:37:
[...]

Inmiddels een stuk of 10 ritten gemaakt.

Dit product kan ik niet aanraden. Ja, de ketting blijft er prachtig uitzien maar de smering is echt waardeloos. De ketting wordt nog tijdens de eerste luidruchtig....! We hebben het over een ketting met maximaal 1000 km erop... De eerste ritten waren droge ritten overigens, toevallig vorige week ook een natte rit gemaakt en toen was het nog erger.

Ik waardeer dit product nog minder dan Boeshield. Ergens is het ook wel logisch want het product bestaat voor een groot deel uit oplosmiddelen (net zoals WD-40).
Jammer zeg. Dank voor de update, ik blijf er vandaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Gisteravond toch nog even de fiets gepakt voor een avondrit. Heerlijk rustig fietsweer. Nadeel van in de avond fietsen is dat de oriëntatie toch wel wat lastiger is. Gelukkig maakt een paar kilometer meer niet echt uit natuurlijk.
Was ook blij dat ik inmiddels weer "normaal" kan fietsen zonder last te hebben van mijn voetbalblessure (hamstring). Toch wel fijn dat je vrij snel weer kunt fietsen, terwijl andere sporten nog niet mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas ben ik tijdens de verhuizing naar mijn nieuwe woning de transparante glazen voor mijn Shimano-fietsbril kwijt geraakt. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe fietsbril. Geen meekleurende glazen (dat heb ik geprobeerd, vond ik helemaal niks) maar gewoon een wisselsysteem met donker en geheel transparant voor avond/nachtritten.

Zelf denk ik aan de Tifosi Podium XC, meestal wel te krijgen voor 50-60 euro. Iemand nog tips in die prijsrange? :)

Edit: problem solved. Na een zeer enthousiaste review op road.cc
(http://road.cc/content/re...enberg-cycling-sunglasses) zojuist even in de pauze deze opgepikt:

https://www.decathlon.nl/...-categorie-0/_/R-p-129779

Voor 4,99 kun je je er natuurlijk geen buil aan vallen en voor een brilletje dat uitsluitend bedoeld is om 's nachts te rijden helemaal perfect :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:40:
Helaas ben ik tijdens de verhuizing naar mijn nieuwe woning de transparante glazen voor mijn Shimano-fietsbril kwijt geraakt. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe fietsbril. Geen meekleurende glazen (dat heb ik geprobeerd, vond ik helemaal niks) maar gewoon een wisselsysteem met donker en geheel transparant voor avond/nachtritten.

Zelf denk ik aan de Tifosi Podium XC, meestal wel te krijgen voor 50-60 euro. Iemand nog tips in die prijsrange? :)

(http://road.cc/content/re...enberg-cycling-sunglasses) zojuist even in de pauze deze opgepikt:

Voor 4,99 kun je je er natuurlijk geen buil aan vallen en voor een brilletje dat uitsluitend bedoeld is om 's nachts te rijden helemaal perfect :)
Ben zelf ook de transparante glazen kwijt. Vind deze bril eigenlijk wel cool... Binnenkort maar eens ergens op de kop tikken bij een korting actie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:40:

Die heb ik ook. Kost weinig en zorgt in elk geval voor de nodige "bescherming" (de laatste vliegjes) en kou in de ogen. Sinds een paar weken weer op tijdens mijn woon-werk ritten (nu alleen nog ochtend) en avondritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op zoek naar een goedkope bril kwam ik ook op het spoor van 'gewone' veiligheidsbrillen van Bollé, bijv. de Viper (http://www.bolle-safety.nl/model/viper) die er nog wat mooier uit ziet en nog geen 7 euro kost. Ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijger om een brilletje van 6,95 te bestellen met 9,95 verzendkosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

DDX schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:36:
Je moet het precies treffen met juiste wind.
Heb het ook wel eens gedaan op de houtribdijk, waar ik op het eind nog beetje tegen de wind in draaide :

https://www.strava.com/segments/5082254

En op de houtribdijk is het asfalt niet echt lekker om 50+ te gaan rijden, gaat op de afsluitdijk wel wat prettiger.
En gelijk de KOM-rit geflagged, want overduidelijk behaald in een auto. Dank je :P

Zondag nog een tochtje gedaan. Moesten wel uitkijken voor rode briesende stieren die een tijdrit deden van 100km. Wat een lekker weer na zo'n regenweek. Komend weekend weer mooi, zag ik.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 20:32
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:25:
Op zoek naar een goedkope bril kwam ik ook op het spoor van 'gewone' veiligheidsbrillen van Bollé, bijv. de Viper (http://www.bolle-safety.nl/model/viper) die er nog wat mooier uit ziet en nog geen 7 euro kost. Ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijger om een brilletje van 6,95 te bestellen met 9,95 verzendkosten :P
Ik kan mij niet voorstellen dat dit lekker gaat zitten tijdens het fietsen. Over het algemeen blijven die dingen bij een beetje normaal bewegen al niet zo lekker zitten, laat staan met 30+, hobbels, wind etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Dit is een zeer tragisch ongeval, maar ik vind de zware eis van het OM zeer frapant aangezien
de meeste wielrenners die in een rustig (28km/uur) peleton rijden dit had kunnen overkomen.

==================================

http://frontpage.fok.nl/n...-fataal-fietsongeluk.html

Het Openbaar Ministerie eist 180 uur werkstraf tegen een 21-jarige man uit Delft. Vorig jaar juli botste hij met zijn racefiets frontaal op een 80-jarige tegenligger. Volgens het OM had de racefietser te weinig ruimte gelaten voor tegenliggers en daarmee onvoldoende rekening gehouden met de verkeerssituatie ter plekke.

De botsing gebeurde op de Trekkade bij Maasland, een fietspad langs het water dat net twee meter breed is. Verdachte was met drie vrienden net begonnen aan een fietsvakantie. Ze reden in tweetallen min of meer schuin naast elkaar, toen ze een bocht naderden. Door bosschages konden ze de tegemoetkomende fietser niet zien.

Toen de voorste vriend 'Tegen!' riep, was het voor verdachte -die achteraan aan de buitenkant fietste- al te laat. Hij kon de man niet meer ontwijken. Door de botsing viel het slachtoffer met zijn hoofd op de betonnen kaderand en belandde in het water. De vrienden haalden hem eruit en probeerden hem te reanimeren, maar een schedelbasisfractuur werd de man uiteindelijk fataal.

Volgens de officier van justitie was sprake van meer dan een noodlottig ongeluk. Verdachte reed met hoge snelheid; weliswaar niet de 35 of 40 kilometer per uur waarmee wielrenners soms fietsen, maar toch nog 28. Bij het naderen van de bocht werd geen vaart geminderd. Verdachte bleef kort achter zijn voorganger rijden, waardoor het zicht al werd beperkt. Daarbij liet hij geen ruimte meer voor tegenliggers om te passeren. Dat alles maakt dat de verdachte volgens het Openbaar Ministerie schuld heeft aan de fatale aanrijding.

[ Voor 0% gewijzigd door Storm-Fox op 10-10-2017 17:29 . Reden: te snel gelezen, er is nog geen uitspraak gedaan alleen een rare eis van het OM ]

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik zie nergens dat de rechter al een uitspraak gedaan heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
DDX schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:18:
Ik zie nergens dat de rechter al een uitspraak gedaan heeft ?
Mijn excuses, ik las te snel. De uiteindelijke straf zal veel lager uitvallen of vrijspraak lijkt mij veel
aannemlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat denk ik ook, alhoewel ik eerder een milde straf verwacht dan algehele vrijspraak.

De snelheid is op zich niet zo gek (de gemiddelde e-bejaarde rijdt harder), maar het feit dat de verdachte in een positie reed van waaruit hij geen goed zicht had en tegenliggers ook niet meer kon ontwijken, terwijl hij bovendien geen vaart minderde toen hij de bocht naderde, betekent m.i. dat er toch wel sprake is van een strafrechtelijk relevante mate van schuld.

Ik zie bovendien dat die Trekkade een heel smal weggetje is waar je eigenlijk geen uitwijkmogelijkheden hebt. Dat zal ook wel meespelen voor het OM.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Mooi wel al die wielrenhaatreacties op fok, kan ik altijd smakelijk om lachen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32
@Verwijderd Er zit een bochtje in dat weggetje als je vanuit Delft in westelijke richting rijdt, vlak voor de Kluiskade: https://goo.gl/maps/M8yNC8yp2LM2. De persoon is afkomstig uit Delft en zal waarschijnlijk bekend zijn met deze weg, aangezien het een populaire route vanuit Delft richting Maassluis v.v.. Die heg aan de rechterzijde, wil in de zomer nog weleens breder uitgroeien, waardoor je met gepaste snelheid aan moet rijden. Niet om e.e.a. goed te praten, maar ik lees nergens of deze beste persoon op zijn hoge leeftijd een fietshelm heeft gedragen. Bij de uitspraak van de rechter zou dit ook ook meegenomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 22:53
EdwinW schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:18:
@Verwijderd....ik lees nergens of deze beste persoon op zijn hoge leeftijd een fietshelm heeft gedragen....
+1

Voor fietsers zonder helm heb ik ook 0,0 respect. Ik heb 3 fietsen en rij zo'n 5000km per jaar, dus heb een beetje ervaring. Alle km's rij ik mét helm, ook als ik even snel ergens een boodschapje ga doen.
Voor ouders met kind achterop, kind mét helm, ouder zónder helm heb ik nog minder respect. Dus je bent je bewust van de kans op een stevige val maar je denkt dat je jezelf wel kunt beschermen zónder helm....Net de volwassene krijgt de hardste klap, want voorop de fiets, grootste lichaamslengte (dus hoofd is het verste van de grond) en het grootste gewicht. Dus de meeste nadelige factoren liggen bij de volwassene en juist die draagt geen helm. Sukkels, dat soort ouders mogen ze vwmb gerust uit de ouderlijke macht zetten. Al is het geen ramp natuurlijk, we hebben toch overbevolking dus kunnen ze heus wel wat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

tijdje geleden mij Oakley Radar EV Prizm road binnen gekregen en heel kort even op gehad. Vanavond weer even op gehad maar is het heel vreemd dat ik niet echt een " wauw" had? Vond het beeld bij daglicht niet echt spectaculair ofzo en vind hem ook niet echt onwijs veel lekkerder zitten dan mijn goedkope brilletje :?

Hij staat vrij hoog op mijn neusbrug,waardoor ik het idee heb dat er wind onderdoor waait. En de pootjes staan erg bol waardoor ik flaporen krijg als ik de bril op heb :+

Is dit een kwestie van wennen en word het daarna echt een fijne bril of heb ik er gewoon teveel van verwacht :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een stuk plastic tussen je ogen en de wind. Meer kun je er niet van verwachten, of je nu 5 of 150 euro uitgeeft.

On a related note: vanavond eerste ritje met de BTwin 5-euro bril gereden. Heerlijk ding, prima pasvorm, blijft goed zitten en je merkt niet dat je m op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
Zo ik dacht dat het tabak wel weer aan kon groeien deze maand. Niks is minder waar, komend weekend stralend weer!

Eens even een flinke tocht uitzoeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ramon 73 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:49:
[...]
+1

Voor fietsers zonder helm heb ik ook 0,0 respect. Ik heb 3 fietsen en rij zo'n 5000km per jaar, dus heb een beetje ervaring. Alle km's rij ik mét helm, ook als ik even snel ergens een boodschapje ga doen.
Voor ouders met kind achterop, kind mét helm, ouder zónder helm heb ik nog minder respect. Dus je bent je bewust van de kans op een stevige val maar je denkt dat je jezelf wel kunt beschermen zónder helm....Net de volwassene krijgt de hardste klap, want voorop de fiets, grootste lichaamslengte (dus hoofd is het verste van de grond) en het grootste gewicht. Dus de meeste nadelige factoren liggen bij de volwassene en juist die draagt geen helm. Sukkels, dat soort ouders mogen ze vwmb gerust uit de ouderlijke macht zetten. Al is het geen ramp natuurlijk, we hebben toch overbevolking dus kunnen ze heus wel wat missen.
Wat een overdreven verhaal zeg. Je weet ook dat kinderhoofden nog niet helemaal 'uitgehard' zijn en daardoor veel gevoeliger voor klappen er op? En dat ze in zo'n zitje vast zitten, waardoor ze zich niet op kunnen vangen? Die volwassene kan dat normaal gesproken wel.

Ik ben helemaal voor het dragen van een helm, maar wat je hier schrijft is echt complete bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EdwinW schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:18:
Niet om e.e.a. goed te praten, maar ik lees nergens of deze beste persoon op zijn hoge leeftijd een fietshelm heeft gedragen. Bij de uitspraak van de rechter zou dit ook ook meegenomen kunnen worden.
Dat denk ik niet, want het gaat hier om de mate van schuld/verwijtbaarheid aan de zijde van de verdachte. De omstandigheden die in het artikel worden genoemd betreffen de verdachte zelf en worden niet minder verwijtbaar doordat het slachtoffer ook geen helm droeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storm-Fox
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:49:
[...]

+1

Voor ouders met kind achterop, kind mét helm, ouder zónder helm heb ik nog minder respect.
Op de racefiets draag ik altijd een helm en ik ben een voorstander dat ouderen op een e-bike ook altijd een helm dragen. Maar om te gaan stellen dat je voor alle fietsritjes een helm moet dragen is van de ratten besnuffeld. Als je met zoveel angst naar de supermarkt fietst, dan kun je imo beter gaan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat iedereen een helm op moet op de fiets. Die geluiden zijn er namelijk ook wel. Tegelijkertijd kan een helm je ook een vals gevoel van veiligheid geven, waardoor je juist weer dingen doet die je anders misschien niet zou doen.

Zelf draag ik altijd een helm op de racefiets/ATB. Aan de ene kant verklaar ik racefietsers/ATB'ers (bij ATB'ers komt het gelukkig bijna niet voor) voor gek als die zonder helm fietsen, terwijl ik op de gewone fiets soms ook snelheden haal waarbij een helm niet zo misstaan. Maar misschien is het net als roken en gordels achterin (auto) dragen een kwestie van gewenning en weten we straks niet beter.

Wel ben ik van mening dat in het bepalen van de strafmaat in het voorbeeld wat hierboven wordt gegeven het wel of niet dragen van een helm van het slachtoffer niet relevant is. Op dit moment is dat niet verplicht. De rechter toetst in principe slechts aan de wet.

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 11-10-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wisselwerking schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:11:
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat iedereen een helm op moet op de fiets. Die geluiden zijn er namelijk ook wel. Tegelijkertijd kan een helm je ook een vals gevoel van veiligheid geven, waardoor je juist weer dingen doet die je anders misschien niet zou doen.
Het gedrag van sommige wielrenners (niemand op dit forum natuurlijk) is daar een triest voorbeeld van.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:41:
[...]

Het gedrag van sommige wielrenners (niemand op dit forum natuurlijk) is daar een triest voorbeeld van.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het gedrag van wielrenners hier een factor zal zijn.
Wat wel een factor zal zijn is de explosieve groei in ernstige e-bike ongevallen in de afgelopen jaren.
De meeste oudjes zijn behoorlijk koppig en weigeren daarom om een helm te dragen.

Het liefst draag ik natuurlijk ook geen helm, maar mocht ik ooit (met 30 km/uur) ten val komen, dan wil ik
absoluut eentje op hebben.

https://www.volkskrant.nl...-vooral-ouderen~a4517707/

"Helmgebruik verkleint de schade bij een ongeluk, wijst onderzoek uit. Voor speedpedelecs, de snelle variant van de elektrische fiets, en brommers die 45 kilometer per uur halen, geldt daarom al een helmplicht. Uit onderzoek van Groningse artsen blijkt bovendien dat e-bikers vaker ernstig schedelletsel overhouden aan ongelukken dan normale fietsers.

Alle partijen raden het dragen van een helm dan ook sterk aan. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen minder gaan fietsen als ze hoofdbescherming moeten dragen, legt Van Hasselt uit, en dat is ongewenst. Branchevereniging RAI vertrouwt op zelfregulering. Net als wielrenners en skiërs zullen steeds meer e-bikers uit zichzelf een helm gaan dragen, verwacht de organisatie. Bovendien biedt een helm deels bescherming: een gebroken heup voorkom je er niet mee."

[ Voor 64% gewijzigd door Storm-Fox op 11-10-2017 10:55 . Reden: Artikel Volkskrant toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik draag voor huistuinenkeukenritjes met de stadsfiets ook geen helm, maar vind eigenlijk dat ik dat wel zou moeten doen, sinds ik een ongeval ken waarbij een (niet-bejaarde & helemaal gezonde) vrouw door een asociale actie van een automobilist uit stilstand viel, met het hoofd een stoeprand raakte en overleed... in haar geval had ze hoogstwaarschijnlijk weinig letsel gehad als ze een helm had gedragen. De kans dat zoiets gebeurt is natuurlijk miniscuul, maar eigenlijk is de last die je van een fietshelm hebt dat ook. Wat ik bij mijn kinderen duidelijk merk is dat het (sociale) imago van helmdragen een grote rol speelt, dat maakt het dragen van een helm een stuk oncomfortabeler dan de helm eigenlijk is.

Voor ongevallen bij grotere snelheden is de standaard fietshelm trouwens eigenlijk ook niet echt optimaal.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 11-10-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm-Fox schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het gedrag van wielrenners hier een factor zal zijn.
Ik bedoel het fenomeen dat sommige wielrenners zich onaantastbaar voelen, hetgeen blijkt uit bijv. glashard door rood rijden, geen voorrang verlenen, breed rijden op smalle wegen, nog even snel inhalen vóór een tegenligger etc.

Maar zoals ik zei doet natuurlijk niemand dit, maar betreft dit uitsluitend de MAMILs met veel te dure fietsen en veel te weinig verkeersinzicht en -manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 09:19
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:24:
[...]
Maar zoals ik zei doet natuurlijk niemand dit, maar betreft dit uitsluitend de MAMILs met veel te dure fietsen en veel te weinig verkeersinzicht en -manieren.
En forenzen, maar dat zijn ook geen echte wielrenners.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Storm-Fox schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

Op de racefiets draag ik altijd een helm en ik ben een voorstander dat ouderen op een e-bike ook altijd een helm dragen. Maar om te gaan stellen dat je voor alle fietsritjes een helm moet dragen is van de ratten besnuffeld. Als je met zoveel angst naar de supermarkt fietst, dan kun je imo beter gaan lopen
Aangezien ik al eens een ongeluk heb gehad op een plek waar écht niks zou kunnen gebeuren, draag ik toch liever een helm (if you don't mind). Mijn helm was aan gort, ik heb vanaf het ongeluk tot een week erna volledig geheugenverlies gehad. En dat gebeurde op een landweggetje waar geen auto kan komen, halfverharde weg, compleet vlak, geen kuilen, geen op/afritten of kruisingen.
Dus een flink ongeluk waarbij ik een stevige hersenschudding heb gehad (ondanks helm....) en nog steeds een kapotte schouder heb, op een plek waar niks "kan" gebeuren. De helm heeft mijn leven gered, zonder had ik het 100% zeker niet overleefd. Daarom voel ik me beter mét helm, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:24:
[...]

Ik bedoel het fenomeen dat sommige wielrenners zich onaantastbaar voelen, hetgeen blijkt uit bijv. glashard door rood rijden, geen voorrang verlenen, breed rijden op smalle wegen, nog even snel inhalen vóór een tegenligger etc.

Lol alsof mensen dat enkel doen als ze een veel te dure fiets hebben. Stereotype much?

Feit is wel dat zulke mensen bestaan maar het houdt niet enkel op bij MAMIL's, neem er dan ook maar de forenzen, studenten, elektrische fietsers erbij. Het lijkt wel van zodra je op een fiets zit dat het verkeersreglement niet meer geldt. Misschien moeten ze in de lagere/middelbare school daar eens werk van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Storm-Fox schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:51:
Wat wel een factor zal zijn is de explosieve groei in ernstige e-bike ongevallen in de afgelopen jaren.
De meeste oudjes zijn behoorlijk koppig en weigeren daarom om een helm te dragen.
Niet alleen, maar als je ziet hoe diverse wielrenners zich gedragen, is dat wel een belangrijke groep. De e-bikes rijden qua snelheid niet zo superveel trager, maar rijden over het algemeen niet door rood, rijden niet in groepen van 15 man op de weg "omdat het fietspad net iets minder goed is" etc.

Een groter risico zie ik in bejaarden die nu opeens harder rijden op de e-bike dan dat ze ooit gedaan hebben, terwijl ze langzamer reageren en minder goed horen en zien. Precies de omstandigheden waarin je normaal gesproken rustiger aan gaat doen, gaan zij juist harder dankzij de hulpmotor. En tel dan erbij op dat ze ook graag met goed weer fietsen, iets dat groepen wielrenners ook graag doen, en je ziet een potentieel probleem....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Sherlock schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:53:
[...]

Wat een overdreven verhaal zeg. Je weet ook dat kinderhoofden nog niet helemaal 'uitgehard' zijn en daardoor veel gevoeliger voor klappen er op? En dat ze in zo'n zitje vast zitten, waardoor ze zich niet op kunnen vangen?
Van wat ik weet, is dat het afgeraden wordt om al te jonge kinderen op de fiets te vervoeren, juist vanwege dat het hoofdje nog niet hard genoeg is. Maar dan nog ziet het idioot uit, kindje wel helm en volwassene niet. Die volwassene zit niet vastgebonden in een beschermende stoel én is groter en zwaarder en zal dus een hardere klap maken dan een kind. Ja, het hoofd van een volwassene kan wel meer verduren dan dat van een kind, maar denk niet dat die vergelijking stand gat houden met de praktijk.
Maar ach, moet iedereen voor zichzelf weten of je wel/niet helm draagt op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-10 14:17
Storm-Fox schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:12:
Dit is een zeer tragisch ongeval, maar ik vind de zware eis van het OM zeer frapant aangezien
de meeste wielrenners die in een rustig (28km/uur) peleton rijden dit had kunnen overkomen.

==================================

http://frontpage.fok.nl/n...-fataal-fietsongeluk.html

Het Openbaar Ministerie eist 180 uur werkstraf tegen een 21-jarige man uit Delft. Vorig jaar juli botste hij met zijn racefiets frontaal op een 80-jarige tegenligger. Volgens het OM had de racefietser te weinig ruimte gelaten voor tegenliggers en daarmee onvoldoende rekening gehouden met de verkeerssituatie ter plekke.

De botsing gebeurde op de Trekkade bij Maasland, een fietspad langs het water dat net twee meter breed is. Verdachte was met drie vrienden net begonnen aan een fietsvakantie. Ze reden in tweetallen min of meer schuin naast elkaar, toen ze een bocht naderden. Door bosschages konden ze de tegemoetkomende fietser niet zien.

Toen de voorste vriend 'Tegen!' riep, was het voor verdachte -die achteraan aan de buitenkant fietste- al te laat. Hij kon de man niet meer ontwijken. Door de botsing viel het slachtoffer met zijn hoofd op de betonnen kaderand en belandde in het water. De vrienden haalden hem eruit en probeerden hem te reanimeren, maar een schedelbasisfractuur werd de man uiteindelijk fataal.

Volgens de officier van justitie was sprake van meer dan een noodlottig ongeluk. Verdachte reed met hoge snelheid; weliswaar niet de 35 of 40 kilometer per uur waarmee wielrenners soms fietsen, maar toch nog 28. Bij het naderen van de bocht werd geen vaart geminderd. Verdachte bleef kort achter zijn voorganger rijden, waardoor het zicht al werd beperkt. Daarbij liet hij geen ruimte meer voor tegenliggers om te passeren. Dat alles maakt dat de verdachte volgens het Openbaar Ministerie schuld heeft aan de fatale aanrijding.
Verhaal met alleen maar slachtoffers helaas. De eis is nogal zwaar. Naast elkaar fietsen is niet verboden lijkt me. Als je er wel bekend bent in de omgeving en je kent dat paadje dan kan je achter elkaar fietsen natuurlijk.
maar ik lees nergens of deze beste persoon op zijn hoge leeftijd een fietshelm heeft gedragen. Bij de uitspraak van de rechter zou dit ook ook meegenomen kunnen worden.
Zolang een fietshelm niet verplicht is in dit land zal de rechter dat niet snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 23:21
Ramon 73 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:23:
[...]

Maar ach, moet iedereen voor zichzelf weten of je wel/niet helm draagt op de fiets.
Klopt, het is een vrij land hier, en er zijn nog geen wetten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
roda_djavulen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

Klopt, het is een vrij land hier, en er zijn nog geen wetten voor.
En daarom zie je bij alle fietsgroepen excessen door mensen die zich onoverwinnelijk achten.
Het is ironisch dat de wielrenner de grootste zondebok is op twee wielen, terwijl deze groep gemiddeld
het meest begaan is met veiligheid op de weg.

Het is nu wachten op een catchy reclame campagne van SIRE voor het dragen van een helm op
snelle fietsen

[ Voor 10% gewijzigd door Storm-Fox op 11-10-2017 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:58
Ramon73, je zult dan weinig respect hebben voor je mede weggebruikers omdat nagenoeg iedereen, afgezien van een aantak expats of mensen die zelf een ongeluk hebben gehad en daardoor ineens overtuigd zijn van de absolute noodzaak van een helm (ja, dat is misschien een kleine steek van iemand die je toch niet respecteerd). Wat doe je dan? Scheld je ze uit, schop je ze van de fiets? Ben benieuwd.

Voor kinderen van 0 jaar (dus tot 12 maanden) wordt het afgeraden om op de fiets te vervoeren, 9 maanden is een beetje de minimale leeftijd en dat heeft voornamelijk te maken met de nekspieren die het relatief grote hoofd rechtopmoeten houden nog niet sterk genoeg zijn (gemiddeld!). Daarna is een helm voor een kind ook geen verplichting maar sommige ouders kiezen daarvoor en laat ze, net als je zou moeten laten om zelf zonder helm te fietsen. Overigens, regel voor "uitgeharde hersenpan" is dat als kinderen gaan springen dat het dicht zit (anders laten ze dat wel..)

Dat gezegd hebbende, ik fiets op mijn gewone fiets zonder helm en met op de racefiets. En ik heb 2 maanden geleden ook een ongeluk gehad waarbij ik een dik uur van mijn geheugen kwijt was en een grote bult op mijn hoofd ervoor terug heb gekregen. Ik lette niet goed op, kwam iemand uit een weg die volgens de wet voorrang heeft maar met gezond verstand dit niet pakt en het was boem. 4 weken thuis gezeten / halve dagen gewerkt en nu wel volledig up and running. Maar op de vraag of ik nu een helm op zou doen? Nee.

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 11-10-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Gelukkig zijn de e-bike's/pedalecs goed in opkomst, om het stokje van wielrenners over te nemen :P

Dat makkelijk de schuld geven van andere groepen, dat is (helaas) iets menselijks. Je inleven in een ander is namelijk veel te veel gedoe. Dus álle wielrenners zijn idioten! Nuanceren is voor mietjes.
Vaak ook wel collectief aansprakelijk gesteld voor andere wielrenners. Bij een kruising, waar ik netjes stopte en de auto voor liet gaan. Deze auto moest wachten op een groepje wielrenners, die niet wisten dat rechts voorrang heeft. Kreeg ik en mijn medefietsers de wind van voren dat wij idioten zijn.

Wat betreft helmen, het lijkt een trend onder jongere racefietsers te worden om zonder helm op pad te gaan. Ik kom ze steeds meer tegen iig. Zelf ook jaren lang zonder gedaan. Inmiddels wel met, ook mede omdat ik meer in groepen meerijd. Het blijft voor mij wel een irritant iets en ga ook het liefst zonder. Dus op de stadsfiets of andere vrijetijdsritjes doe ik gewoon zonder. Nog nooit nodig gehad trouwens. Nu is dat een dooddoener, maar ik denk zelf dat als ik ooit eens wat ga krijgen, dat een helm mij toch niet gaat helpen.
Ik fiets trouwens elk jaar ruim 10k aan allerlei soorten ritten, nauwelijks langzaam en door een drukke fietsstad. Als je maar goed oplet en weinig risico neemt, dan valt het waarschijnlijk ook wel mee met het risico je hoofd te stoten.

@Ramon 73 Dus je hebt geen respect voor mensen zonder helm, maar ze moeten het zelf maar weten wat ze doen? Een wat rare houding, als je mij zo vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ex Nunc schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:07:
Wat betreft helmen, het lijkt een trend onder jongere racefietsers te worden om zonder helm op pad te gaan.
Ik heb juist het idee dat juist ouderen vaker zonder helm op de racefiets zitten. De meeste jongeren die ik op de racefiets zie hebben wel een helm op.

Zelfde bij skiën trouwens; bijna alle jongeren dragen een helm, gewoon omdat ze het gewend zijn. Oudere skiërs willen nog wel eens met alleen een muts of helemaal niks op het hoofd op de piste te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 06-10 13:39

Lulukai

God's gift to women

Lulukai schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:43:
Zijn er momenteel nog acties of kortingscodes bij Futurumshop? Ik zou graag deze regen- en winterjack willen kopen.
https://www.futurumshop.n...t-4-seasons-i-black.phtml
Vinden jullie 130 euro trouwens geen belachelijk hoog bedrag voor een winterjacket? Als ik bij andere merken kijkt, lijkt dat de prijs te zijn, maar ik vind het wel veel geld.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sherlock schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Ik heb juist het idee dat juist ouderen vaker zonder helm op de racefiets zitten. De meeste jongeren die ik op de racefiets zie hebben wel een helm op.
Dat is ook mijn beleving hoewel ik op mijn tochten natuurlijk maar een zeer beperkt deel van de wielrennende populatie van Nederland zie.

In elk geval kreeg ik te horen bij 12GO toen ik destijds mijn eerste racefiets kocht, dat ze mij niet zouden laten gaan zonder helm en ik moest plechtig beloven dat ik hem altijd op zou doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ex Nunc schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:07:
Gelukkig zijn de e-bike's/pedalecs goed in opkomst, om het stokje van wielrenners over te nemen :P
Die is goed! Daar had ik nog nooit over nagedacht, maar klopt dat er meer e-bikes komen en die zitten hoofdzakelijk in de steden.
@Ramon 73 Dus je hebt geen respect voor mensen zonder helm, maar ze moeten het zelf maar weten wat ze doen? Een wat rare houding, als je mij zo vraagt.
Er is geen helmplicht, dus iedereen is zélf verantwoordelijk voor het wel/niet dragen van een helm. EOp een brommer/motor vinden we het heel normaal om een helm te dragen, en op een fiets mag ik even hard als een brommer. Warom zou ik dan toch geen helm dragen? Alleen maar omdat ik op menskracht voortbewogen word? Of doe eens een experiment, doe een blinddoek om en ga eens in normaal tempo (plm. 5km/h) lopen totdat je met die snelheid tegen een muur loopt. Moet je dan eens voelen hoeveel pijn je hebt cq. schade je hebt opgelopen. Op een fiets ga je al snel 4x zo snel.....maar je hoeft geen helm op. Zelf denk ik dan dat er geen oplossing bestaat voor menselijke domheden, maar iedereen is baas over (een groot deel van) zijn eigen beslissingen. Maar goed, dat iedereen moet zelf oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29
Lulukai schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:44:
[...]

Vinden jullie 130 euro trouwens geen belachelijk hoog bedrag voor een winterjacket? Als ik bij andere merken kijkt, lijkt dat de prijs te zijn, maar ik vind het wel veel geld.
Het is een prima prijs voor een technisch kledingstuk. Ik heb zelf nog wel meer betaald voor een fietsjas, en daar overigens nooit een seconde spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Lulukai schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:44:
[...]

Ik vind het ook veel geld, daarom heb ik een simpele maar zeer goede 30 euro jacket bij de decathlon gekocht
waar ik vorig jaar de hele winter mee kon fietsen.
https://www.decathlon.nl/...117767?mc=8343186&c=ZWART

Natuurlijk hebben wij vorig jaar geen echte winter gehad, dus is dit jasje is niet zo geschikt voor lange zeer koude ritjes. Tip: ga gewoon langs de decathlon en pas was jasjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Sherlock schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Zelfde bij skiën trouwens; bijna alle jongeren dragen een helm, gewoon omdat ze het gewend zijn. Oudere skiërs willen nog wel eens met alleen een muts of helemaal niks op het hoofd op de piste te zien zijn.
Zelf vond ik het ook wat merkwaardig, maar kan het alleen maar constateren dat ik er meer zie. Dan tel ik de mensen op oude racers/fixies die ik in de (studenten)stad zie niet mee. Kan zijn dat ik er meer op let. Weet niet of het in het algemeen een trend is hoor, maar ik dacht ik deel het hier even.

@Ramon 73 Dat het niet verplicht is, dat weet ik ook. Ging mij meer om dat respect tonen aan mensen. Dat staat, wat mij betreft iig, los van wat ik vind over helm dragen.
Jij mag op de fiets zo snel als een brommer, maar haal je dat ook? Op de racer heb ik er al aardig moeite mee. Op de stadsfiets begin ik er niet aan hoor. De vergelijking met blind lopen ontgaat mij volkomen. Als ik niets kan zien, dan loop ik voorzichtiger en maak ik gebruik van andere input, zoals oa. handen en voeten. Dan heb ik die muur al voordat ik er vol in loop |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Iemand hier tips om zo goedkoop mogelijk aan Assos spullen te komen? Mooi merk is dat toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Hopmans is the place to be. Broeken zijn erg fijn, IMHO fijner dan Rapha maar ze worden uiteindelijk wel grijs....

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
havana schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:05:
Hopmans is the place to be. Broeken zijn erg fijn, IMHO fijner dan Rapha maar ze worden uiteindelijk wel grijs....
Wij worden uiteindelijk zelf ook grijs, dus dat zal goed matchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ex Nunc schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:21:
[...]

@Ramon 73 .Jij mag op de fiets zo snel als een brommer, maar haal je dat ook? Op de racer heb ik er al aardig moeite mee. Op de stadsfiets begin ik er niet aan hoor.
Volgens mij mag een brommer maar 30km/h in de bebouwde kom. Dat haal ik makkelijk, ook met de hybride stadsfiets.
De vergelijking met blind lopen ontgaat mij volkomen.
Dat blijkt.
Het gaat om de vergelijking tussen de pijn/verwondingen bij 5km/h tegenover de pijn/verwondingen bij ±20km/h. Als je op wandelsnelheid al flink pijn hebt, wat verwacht je dan bij een botsing bij 20km/h?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Zullen we de helmdiscussie thuislaten? Het is niet verplicht en iedereen moet het voor zichzelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Nou ja, het blijft wel altijd een dingetje kennelijk. Maar goed, zal het thuis laten. Moet wel even wachten tot ik weer thuis ben dan :P

Komend weekend ziet er goed uit. Zijn er dan nog dingen te beleven? Anders zelf kijken of ik een wat langere tocht kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Iemand hier toevallig ervaring met de Wiggle X-tools momentsleutel? Zit met twee vragen:

- Wat doet het zwarte pieletje dat je van links naar rechts kunnen flippen?
- Waarom zitten er twee 5mm stukjes bij? En waarom draagt de langere van de twee de naam "5mm-L"? Staat die L voor long ofzo?
Bonusvraag: de doos zegt dat er een extension bar in de doos zit. Ik zie hem niet? Heeft dat te maken met de lengte van een van de twee 5mm stukken oid? :s

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 11-10-2017 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Stoffa schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:28:
Iemand hier toevallig ervaring met de Wiggle X-tools momentsleutel? Zit met twee vragen:

- Wat doet het zwarte pieletje dat je van links naar rechts kunnen flippen?
- Waarom zitten er twee 5mm stukjes bij? En waarom draagt de langere van de twee de naam "5mm-L"? Staat die L voor long ofzo?
Bonusvraag: de doos zegt dat er een extension bar in de doos zit. Ik zie hem niet? Heeft dat te maken met de lengte van een van de twee 5mm stukken oid? :s
Die X-Tools is hetzelfde als heel veel andere momentsleutels (zoals die van Rose: https://www.rosebikes.nl/artikel/rose-2-24-nm-momentsleutels)

Het zwarte pieletje zorgt ervoor dat je links- of rechtsom kan draaien ;)
de L staat voor long inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
@Tjebakka Ah thanks! Ga jij altijd tot de max nm trouwens?
Als er bv 5 max staat dan moet je met deze momentsleutel tussen de 4 en 6 gaan staan (niet erg precies). Misschien beter om t dan op 4 te houden of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Stoffa op 11-10-2017 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Stoffa schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:30:
@Tjebakka Ah thanks! Ga jij altijd tot de max nm trouwens?
Als er bv 5 max staat dan moet je met deze momentsleutel tussen de 4 en 6 gaan staan (niet erg precies). Misschien beter om t dan op 4 te houden of niet?
Ligt aan het materiaal! Ik heb zelf een andere momentsleutel maar ik ga er meestal iets onder zitten en vaak is dat al vast genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
Zo zeg, 3 weken op vakantie geweest en gisteren voor het eerst weer op de fiets gezeten... Had niet verwacht dat het zo'n aanslag zou zijn op je fitheid. Heuveltjes op fietsen viel zwaar en tempo houden was echt moeilijk. Het herstellen voelde wel goed. Ik had het idee kort na een inspanning er weer volop tegenaan te kunnen maar de inspanning zelf was altijd maar van korte duur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:58
Stoffa schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:00:
Iemand hier tips om zo goedkoop mogelijk aan Assos spullen te komen? Mooi merk is dat toch :)
Kreeg net een email van Futurumshop met 15% korting op Assos...

https://www.futurumshop.n...=email&utm_campaign=assos

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ze lezen hier mee van Futurum, oppassen dus :P Kreeg net de zelfde mail en ging even checken hier. Vind Assos best mooi, maar ook schreeuwend duur. Ook niet dat ik het idee heb dat die kleding het nu beter uithoudt dan andere.

@Sharkware Drie weken stilzitten is inderdaad een aardige tijd, dat merk je al. Zelf ook gehad dit jaar. Gelukkig is dat ook zo weer over en gaat het weer als daarvoor. Gewoon even doorzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
360 euro voor een broek 8)7
dat gaat wel een x of 3 over de grens!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Prulleman schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:38:
Ja, of zoals een tijdje terug, een mooie aanbieding waarbij de prijs van een jasje alsnog 350 euro was :X In mijn wereld zijn dat geen normale prijzen. Voor dat geld kun je ook 3 x goedkopere kleding kopen. En omdat je dan 3 setjes hebt, slijt elk setje minder vaak en effectief doe je er dan net zo lang mee :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Crazy D schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:40:
[...]

Ja, of zoals een tijdje terug, een mooie aanbieding waarbij de prijs van een jasje alsnog 350 euro was :X In mijn wereld zijn dat geen normale prijzen. Voor dat geld kun je ook 3 x goedkopere kleding kopen. En omdat je dan 3 setjes hebt, slijt elk setje minder vaak en effectief doe je er dan net zo lang mee :P
ja, en voor 120 euro haal je ook geen flauwekul gear in huis... sterker nog, dat is naar mijn idee al behoorlijk high end (afhankelijk van het type product natuurlijk, een goeie winterjas is wat anders dan een zomer broek of shirt)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de meerwaarde van zulke dure broeken ook nooit begrepen (en ook niet gevoeld). Wel wordt de kwaliteit van een zeem twijfelachtig als je onder een bepaald prijsniveau komt. Ik koop zelf altijd Castelli Evoluzione-broeken, in de uitverkoop meestal 50-60 euro. De Kiss Air-zeem voldoet voor mij prima voor zelfs de langste ritten en slijtageproblemen heb ik nog niet gehad (tenminste niet voordat ik gewoon 'voor de leuk' weer een nieuwe broek wil ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Prulleman schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:38:
Ja maar dan rij je wel in stijl rond he :)

Wel een leuke discussie trouwens: wat is de duurste bib die je ooit hebt gekocht? Ik volgens mij zo 120 euro voor Castelli Bodypaint (gebruik ik nu overigens nog steeds).

[ Voor 27% gewijzigd door Stoffa op 13-10-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kan wel betere zaken bedenken om mijn geld aan uit te geven

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Kijk eens naar het super oninspirerende en ultra dure merk Brandt Sorenson....

https://brandt-sorenson.com/

325$ voor een broek en $200 voor een simpele "gele" jersey.... :+ gaat echt nergens over, maar zal gretig aftrek hebben in de US of A

[ Voor 28% gewijzigd door jspr op 13-10-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoffa schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:22:
[...]
Wel een leuke discussie trouwens: wat is de duurste bib die je ooit hebt gekocht? Ik volgens mij zo 120 euro voor Castelli Bodypaint (gebruik ik nu overigens nog steeds).
139,-- voor een Castelli Meno 2 Wind lange broek met windstopper.

Geheel tegen mijn principes in niet in de uitverkoop gekocht, maar het was mijn eerste fietswinter, het was heel erg koud en ik had geen andere broek die voldoende tegen de wind beschermde,

Prima aankoop trouwens, ik heb er nog steeds plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:16:
Ik heb de meerwaarde van zulke dure broeken ook nooit begrepen (en ook niet gevoeld). Wel wordt de kwaliteit van een zeem twijfelachtig als je onder een bepaald prijsniveau komt. Ik koop zelf altijd Castelli Evoluzione-broeken, in de uitverkoop meestal 50-60 euro. De Kiss Air-zeem voldoet voor mij prima voor zelfs de langste ritten en slijtageproblemen heb ik nog niet gehad (tenminste niet voordat ik gewoon 'voor de leuk' weer een nieuwe broek wil ;)).
Ja? Bij mij gaan broeken toch eigenlijk altijd redelijk rap kapot. Stof van die dingen wordt of zo dun dat je er doorheen kan kijken en/of de zeem wordt waardeloos. Shirtjes daarentegen lijken wel soort van eindeloos mee te kunnen gaan, alhoewel die soms wel flink kunnen verkleuren.

PS. Duurste bib tot nu toe, E160 voor een Castelli Free Aero Race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, daar heb ik toch echt geen last van, ik heb nog steeds m'n allereerste broek (veel te groot inmiddels want ik ben aardig wat afgevallen, maar geen gaten erin :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
[...]

Ja maar dan rij je wel in stijl rond he :)

https://www.rapha.cc/nl/n...-bib-shorts/product/PWS01

Niet volledige prijs voor betaald maar 40% korting ofzo, maar dan alsnog 200 euro.
Wel een van de betere broeken die ik heb.
Niet volledig waterdicht, maar geen soppende zeem als je uren in de regen fietst (zoals vorige week zaterdag)

Zeker op lange ritten merk ik verschil tussen goede en echt goede broek wel
Pasvorm is gewoon erg belangrijk dan, zeem moet bijvoorbeeld niet gaan bewegen want dan krijg je irritatie.

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 13-10-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sportful broek van rond de 140 euro dacht ik. Met dik zeem (lijkt wel of je een luier om hebt). Het verschil met tussen die broek en de goedkopere broeken merk ik wel trouwens, vooral wanneer de rit richting 4 of 5 uur gaat (of langer).

Deels zit denk ik verschil ook in gebruikte materialen en gewicht. Maar ja, leuk dat een regenjack 2,5 gram weegt. Als mijn haren nat worden van de regen ben ik een halve kilo zwaarder, zou ik me dan druk moeten maken om een paar gram meer bij een goedkopere jas? (sowieso fiets ik liever niet als het regent). Maar ook daar betaal je natuurlijk meer voor. Of dat het waard is, moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08
Crazy D schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:40:
[...]

Sportful broek van rond de 140 euro dacht ik. Met dik zeem (lijkt wel of je een luier om hebt). Het verschil met tussen die broek en de goedkopere broeken merk ik wel trouwens, vooral wanneer de rit richting 4 of 5 uur gaat (of langer).

Deels zit denk ik verschil ook in gebruikte materialen en gewicht. Maar ja, leuk dat een regenjack 2,5 gram weegt. Als mijn haren nat worden van de regen ben ik een halve kilo zwaarder, zou ik me dan druk moeten maken om een paar gram meer bij een goedkopere jas? (sowieso fiets ik liever niet als het regent). Maar ook daar betaal je natuurlijk meer voor. Of dat het waard is, moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.
in het geval van regenjacks is lichter meestal wel beter. Kwestie dat je niet zo'n oude katoenen poncho rond jou moet hebben als je fietst :)
Heb zo nog een vestje gehad van Btwin waar ik mezelf ophing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Vandaag gefietst met m'n vader en een goede vriend, dus dat betekende koffiepauze bij Café de Proloog in Amerongen (na de afdaling, uiteraard). We zaten nog geen 10 minuten: poef. Mijn achterband lek. Verdomme denk ik. Geen steentje te zien. Zijn die Veloplugs dan wel goed denk ik nog. Vervolgens controleer ik ze, zie het ventielgat en een stukje verder nóg een ventielgat. Heh, dat is gek.

Ben ik met m'n stomme kop gewoon een veloplug vergeten. Geen wonder dat een band dan lek gaat. Wonderwel is het 200 kilometer goed gegaan. Stukje oude binnenband tussen als 'velglint' en kon weer door.

Vervolgens had ik de laatste 30 kilometer een continue trimmende derailleur op het moment dat ik op het kleine blad schakelde. En wanneer ik achteruit trapte leek de ketting over te slaan. Ik dacht wellicht dat ik m'n derailleur had verbogen met het eruit halen van het achterwiel en ging thuis wel even kijken hoe en wat.

Het wiel zat niet goed vast en die overslaande ketting bleek het magneetje op de crank, die tegen de cadanssensor aan tikte...

wel lekker gefietst verder, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Hier de trail periode afgerond in Zwift, en level 6 bereikt. Ondanks een leuke spelvorm kan Zwift mij niet zo prikkelen in tegenstelling tot TrainerRoad. Wat zijn jullie ervaringen?

FYI, ik rij hier op een Wahoo KickR smarttrainer, die naar volle tevredenheid werkt (met laatste firmware erop)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1 ... 60 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.