@havana Al enige ervaring met die Rock N Roll Gold lube opgedaan? Zit te twijfelen tussen die en Squirt als volgende "experiment"...
Ik heb de ketting er nu 1x mee gesmeerd, en sindsdien 2 ritten mee gereden. Voor alsnog doet het zijn werk maar ik vind het nog te vroeg om conclusies te trekken.Stoffa schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:39:
@havana Al enige ervaring met die Rock N Roll Gold lube opgedaan? Zit te twijfelen tussen die en Squirt als volgende "experiment"...
P.S. Squirt vind ik na de ass saver het meest overschatte product aller tijden.
Vandaag mn eerste setje carbon wielen besteld.
Ben benieuwd! komen onder me eveneens nieuwe rose crs 4400 Black matt.
op een vreemde manier vind ik wielen spannender dan de fiets.

ze kwamen zomaar beschikbaar na periode niet leverbaar te zijn geweest, meteen de trekker maar overgehaald.
de prijs lijkt me ongeëvenaard voor zon licht setje(1370gr) zal +-1400 zijn.
Ben benieuwd! komen onder me eveneens nieuwe rose crs 4400 Black matt.
op een vreemde manier vind ik wielen spannender dan de fiets.

ze kwamen zomaar beschikbaar na periode niet leverbaar te zijn geweest, meteen de trekker maar overgehaald.
de prijs lijkt me ongeëvenaard voor zon licht setje(1370gr) zal +-1400 zijn.
Spicy!
Squirt wax is top voor mtb in het zand(duinen en droog), op de racert is het minder handig tenzij je offroad fietst, zodra het nat wordt is het alleen maar onhandig met schoonmaken vd ketting.Stoffa schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:39:
Ja zekers het was de keus tussen mantel en fulcrum racing quattro qua prijs.Erg interessante wielen zijn dat.
Enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat er geen info is over tubeless, wat ik wel als groot plus punt zie als dat wel zo zou zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door jekker op 25-09-2017 18:43 ]
Spicy!
Over Squirt: zelf rij ik al jaren met ceramic wax van andere merken. Ik vind een gewaxte ketting echt top: ketting loopt soepel, is altijd (itt olie) nagenoeg schoon, en je hoeft de wax niet vaak aan te brengen.
De achilleshiel ervan is echter water. Zelfs als t droog is, maar je pakt een paar plassen mee, heb je een piepende ketting.
Laat ik over Squirt nou net lezen dat t veel beter tegen water kan dan andere waxen. Klinkt voor mij ideaal. Maar jullie denken daar dus blijkbaar anders over.
De achilleshiel ervan is echter water. Zelfs als t droog is, maar je pakt een paar plassen mee, heb je een piepende ketting.
Laat ik over Squirt nou net lezen dat t veel beter tegen water kan dan andere waxen. Klinkt voor mij ideaal. Maar jullie denken daar dus blijkbaar anders over.
Ik ben zeer te spreken over squirt wanneer droog, maar zodra de ketting vuil raakt door opspattend water en wat zand/prut dan zie ik die mooie wax laag als sneeuw voor de zon verdwijnen.
tot nu toe alleen op mtb gebruikt, misschien valt het wel mee op de racert.
In Spanje/droge omstandigheden zal ik in iedergeval alleen squirt wax gaan gebruiken, want die zwarte kettingen ben ik meer dan zat.
In Spanje/droge omstandigheden zal ik in iedergeval alleen squirt wax gaan gebruiken, want die zwarte kettingen ben ik meer dan zat.
Spicy!
Mmm klinkt als wat ik nu ervaar met mn FinishLine Ceramic Wax, had verwacht dat Squirt beter tegen water/regen kon. @ddx hoe vind jij dat Squirt zich houdt in natte omstandigheden?jekker schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:26:
Ik ben zeer te spreken over squirt wanneer droog, maar zodra de ketting vuil raakt door opspattend water en wat zand/prut dan zie ik die mooie wax laag als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Tja, volgens mij is er niet één ultiem smeermiddel voor alle omstandigheden, je hebt altijd te maken met de specifieke voor- en nadelen van een bepaald product. Als iets het goed doet in natte condities dan zal het altijd vettig zijn en meer vuil aan trekken, terwijl minder vette lubes niet genoeg water afstotend zijn om overeind te blijven in de regen, maar wel veel schoner blijven zolang het droog is.
Als je kan leven met een zwarte ketting is een wet-lube gewoon prima. Niet te dik aanbrengen en de ketting af en toe tussentijd schoonvegen, kom je het jaar prima mee door. En anders zul je toch ergens een compromis moeten sluiten op hoe vaak je zult moeten smeren.
Als je kan leven met een zwarte ketting is een wet-lube gewoon prima. Niet te dik aanbrengen en de ketting af en toe tussentijd schoonvegen, kom je het jaar prima mee door. En anders zul je toch ergens een compromis moeten sluiten op hoe vaak je zult moeten smeren.
Ze zijn hier op de club met paraffineolie en kaarsen in de weer. Dat dan in de ketting koken, zodat het smeert waar het moet, dat is de theorie. Ik bekijk het allemaal en mocht dat het gouden ei zijn, dan laat ik het weten
Si vis pacem, para bellum
Dat was een halve eeuw geleden ook de gebruikelijke manier.Ex Nunc schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:53:
Ze zijn hier op de club met paraffineolie en kaarsen in de weer. Dat dan in de ketting koken, zodat het smeert waar het moet, dat is de theorie. Ik bekijk het allemaal en mocht dat het gouden ei zijn, dan laat ik het weten
Gebruik al jaren Squirt en maak het ongeveer eens per 250km 'schoon' met een doek en doe er dan 1 nieuw laagje op. Ik maak mijn ketting verder nooit extreem goed schoon en dat hoeft ook nooit. Cassette en derriewieltjes overigens wel, maar ook niet vaak.
Wil niet zeggen dat dit hét product is, maar ik ben niks anders gewend.
Wil niet zeggen dat dit hét product is, maar ik ben niks anders gewend.
[ Voor 12% gewijzigd door Tjebakka op 26-09-2017 09:15 ]
If it aint fixed, it's broken.
Verwijderd
Alleen al het feit dat er ongeveer 359689 verschillende merken en soorten smeermiddelen zijn, duidt daar wel op jaSjoewe schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:50:
Tja, volgens mij is er niet één ultiem smeermiddel voor alle omstandigheden
Het is maar net wat je gewend bent. Zelf gebruik ik vanaf het begin Juice Lubes Viking Juice. Dat is in de praktijk voor mij goed bruikbaar gebleken voor droog en nat gebruik. Je ketting wordt er alleen wel pikzwart van, maar dat maakt mij niet uit.
Al dat obsessieve gedoe over een schone ketting. Een ketting moet gewoon een beetje vettig. En dat trekt vuil aan. Tja..
Grappig,
Op men vorig werk kregen we de vraag van een bedrijf om een tegentype van de Squirt te formuleren..
Komt erop neer dat dit in grote lijnen een Wax emulsie is op basis van Slackwax (olie/wax mengsel) en een beetje Carnauba wax..
Om dit in emulsie te krijgen worden surfactants/emulsifiers gebruikt, die deels na het uitdrogen in het wax mengsel blijven zitten.. Nadeel van deze stoffen is dat ze in de meeste gevallen waterlievend zijn.
Dus als je ketting nat wordt, gaat jouw wax/surfactant mengsel terug wat 'vloeibaarder' worden of volledig loskomen
Als je rechtstreeks kaarsvet of olie gebruikt (paraffine wax) heb je die surfactants niet nodig, en zou die dus in principe beter aan de ketting moeten blijven bij natte omstandigheden..
Tot zover de theorie natuurlijk
Op men vorig werk kregen we de vraag van een bedrijf om een tegentype van de Squirt te formuleren..
Komt erop neer dat dit in grote lijnen een Wax emulsie is op basis van Slackwax (olie/wax mengsel) en een beetje Carnauba wax..
Om dit in emulsie te krijgen worden surfactants/emulsifiers gebruikt, die deels na het uitdrogen in het wax mengsel blijven zitten.. Nadeel van deze stoffen is dat ze in de meeste gevallen waterlievend zijn.
Dus als je ketting nat wordt, gaat jouw wax/surfactant mengsel terug wat 'vloeibaarder' worden of volledig loskomen
Als je rechtstreeks kaarsvet of olie gebruikt (paraffine wax) heb je die surfactants niet nodig, en zou die dus in principe beter aan de ketting moeten blijven bij natte omstandigheden..
Tot zover de theorie natuurlijk
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Daar zou ik me niet druk over maken, want tubeless heeft op de racefiets wat mij betreft totaal geen voordelen.jekker schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:35:
[...]
Enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat er geen info is over tubeless, wat ik wel als groot plus punt zie als dat wel zo zou zijn.
Lekker weer met de botte bijl erin 
De toegevoegde waarde is uiteraard minder dan bij een offroad tubeless-setup, maar totaal geen voordeel is ook wel een tikkie overdreven. Geen binnenbanden hoeven te wisselen onderweg bij een lek is zeker tijdens de koude en natte maanden beslist een pré, plus het elimineren van stoot-lekken is ook absoluut een voordeel, mits je niet altijd op glad asfalt rijdt.
Echter als je van de school bent dat "lekrijden een keuze is", dan houden de bovenstaande argumenten waarschijnlijk geen stand
Of het genoeg meerwaarde oplevert is iets wat iedereen individueel moet uitmaken denk ik.
De toegevoegde waarde is uiteraard minder dan bij een offroad tubeless-setup, maar totaal geen voordeel is ook wel een tikkie overdreven. Geen binnenbanden hoeven te wisselen onderweg bij een lek is zeker tijdens de koude en natte maanden beslist een pré, plus het elimineren van stoot-lekken is ook absoluut een voordeel, mits je niet altijd op glad asfalt rijdt.
Echter als je van de school bent dat "lekrijden een keuze is", dan houden de bovenstaande argumenten waarschijnlijk geen stand
Of het genoeg meerwaarde oplevert is iets wat iedereen individueel moet uitmaken denk ik.
Sinterklaas is vroeg dit jaar!
Crank ziet er in het echt toch een stuk beter uit dan op foto's.

Zal vanavond wat uitgebreider uitpakken
Crank ziet er in het echt toch een stuk beter uit dan op foto's.

Zal vanavond wat uitgebreider uitpakken
Verwijderd
In 't echt lijkt-ie zo te zien meer op de vorige Ultegra-crank. Ik dacht zelfs dat het de 6800 was, tot ik wat beter naar de vorm van de crankarm keek
Ik vind het inderdaad een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Ik rijd ongeveer 3x lek op 10.000 km (=één seizoen), en om daarvoor nu al die moeite te gaan doen...Sjoewe schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:49:
Lekker weer met de botte bijl erin
Stootlek is iets dat je op een racefiets toch niet vaak zult tegenkomen. In de ~100.000 km dat ik fiets nu 2x gehad, beide gevallen had een tubeless setup me echt niet geholpen.
Tubeless op een racer zie ik toch vooral als het verplaatsen van het probleem. In plaats van geklooi in de berm (hoe erg is dat nu...) zit je te klooien in de garage en te knoeien met latex. Latex heeft ook niet het eeuwige leven, dus moet je af en toe bijspuiten, waardoor het wiel ook weer zwaarder wordt. Bovendien kun je latex nog altijd lek rijden.... dan zul je alsnog een biba moeten steken en dat wordt een aardig kliederboel.
Je kunt alleen maar kiezen uit een paar buitenbanden die niet goedkoop zijn.
Mijn Time kwam met tubeless wielen, ik heb er dan voor de gein eens mee geëxperimenteerd maar was er snel van genezen.
[ Voor 23% gewijzigd door havana op 26-09-2017 12:22 ]
Geloof me, tijdens de groepsritjes zit er altijd wel iemand bij die niet z'n banden goed op spanning heeft en een stootlek krijgt.....havana schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:17:
[...]
Stootlek is iets dat je op een racefiets toch niet vaak zult tegenkomen.
Dat zal best, maar dat zou mij nooit gebeuren. De enige keren dat ik een stootlek had reed ik in volle afdaling op een steen, daar had tubeless echt niet tegen geholpen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het géén voordelen heeft. Ik zeg alleen dat er ook nadelen aan kleven en dat die nadelen wat mij betreft zwaarder wegen dan de voordelen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het géén voordelen heeft. Ik zeg alleen dat er ook nadelen aan kleven en dat die nadelen wat mij betreft zwaarder wegen dan de voordelen.
[ Voor 35% gewijzigd door havana op 26-09-2017 12:23 ]
Als dat de reden is fiets ik het liefst door.jspr schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:19:
[...]
Geloof me, tijdens de groepsritjes zit er altijd wel iemand bij die niet z'n banden goed op spanning heeft en een stootlek krijgt.....![]()
Ik ben het niet perse met je oneens, want ik vind het zelf ook niet genoeg voordelen opleveren om 365 dagen per jaar tubeless te rijden op m'n racefiets. Echter ik heb inmiddels best was tubeless setups gedaan, en ik moet zeggen dat het gehannes met latex en het seaten van de banden wel snel afneemt als je eenmaal een beetje ervaring hebt.havana schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:17:
klooien in de garage
Dat is op zich wel zo, zeker als je een compressor hebt. Maar zo makkelijk als een klassiek bandensysteem wordt het niet (alhoewel ook daar mensen daar vreemd genoeg veel moeite mee hebben...).
Ik zie persoonlijk te weinig voordeel in tubeless op de racefiets. Een binnenbandje wisselen is over het algemeen zo gepiept (bij nat/koud/donker wordt het wat lastiger). Tijdens de AGR van afgelopen jaar mocht ik 4x wisselen (had buitenband voor die tijd moeten vervangen) en heb als bonus zelfs nog van een andere fietser de band verwisselt (stond al een uur te wachten op ondersteuning, terwijl hij zelf een binnenband had).
Stootlek op de racefiets vind ik overigens wel knap. Dat heb ik zelfs op de ATB nog nooit gehad.
Stootlek op de racefiets vind ik overigens wel knap. Dat heb ik zelfs op de ATB nog nooit gehad.
Tenzij die vent geen handen had had ik hem gewoon laten staan.wisselwerking schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:51:
heb als bonus zelfs nog van een andere fietser de band verwisselt (stond al een uur te wachten op ondersteuning, terwijl hij zelf een binnenband had).
Feli!
Ik was in een goede bui doordat ik toch nog een binnenband van iemand had gescoord. Heb zelfs zijn band tot op zekere hoogte op gepompt, met de mededeling dat hij zelf even moest kijken hoe hard hij hem wilde. Daarna ging hij zelf nog even verder met pompen. Na het pompen haalde hij de pomp zonder de hendel goed te zetten. Trekt hij zijn eigen ventiel kapot.Tjebakka schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:02:
[...]
Tenzij die vent geen handen had had ik hem gewoon laten staan.
Feli!

Thx

En als je met tubeless lek rijdt dan is biba steken vaak ook een ellende. Dan merk je pas dat je allerlei glassplinters, doorns, spijkertjes in de band hebt gereden en gaat je nieuwe biba alsnog lek.havana schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:17:
[...]
.....Bovendien kun je latex nog altijd lek rijden.... dan zul je alsnog een biba moeten steken en dat wordt een aardig kliederboel......
Zelf tot op heden(10k km) een enkel stootlek gehad toen ze aan de weg hadden gewerkt maar niet voldoende ophoogzand hadden gebruikt voor de klinkers in de weg. Met mijn voorwiel kon ik er nog overheen maar met mijn achterwiel helaas niet. Na melding gemaakt te hebben bij de gemeente was het ook in 1 dag weer opgelost gelukkig.wisselwerking schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:51:
Ik zie persoonlijk te weinig voordeel in tubeless op de racefiets. Een binnenbandje wisselen is over het algemeen zo gepiept (bij nat/koud/donker wordt het wat lastiger). Tijdens de AGR van afgelopen jaar mocht ik 4x wisselen (had buitenband voor die tijd moeten vervangen) en heb als bonus zelfs nog van een andere fietser de band verwisselt (stond al een uur te wachten op ondersteuning, terwijl hij zelf een binnenband had).
Fiets een keer een over Carrefour L'Arbre en kom nog eens terug op deze stelling.wisselwerking schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:51:
Stootlek op de racefiets vind ik overigens wel knap.
Dan heb je je banden te hard opgepomptDat heb ik zelfs op de ATB nog nooit gehad.
Ach.. of bekenden die je toevallig tegenkomt bij een toertocht, na een kilometer of 60 lek rijden en geen binnenbandje(s), bandenlichters en pompje bij zich hebben. Vervolgens 'leen' je ze je binnenbandje en Co2-pompje en na de tocht hoor je niks meer van ze.wisselwerking schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:08:
[...]
Ik was in een goede bui doordat ik toch nog een binnenband van iemand had gescoord. Heb zelfs zijn band tot op zekere hoogte op gepompt, met de mededeling dat hij zelf even moest kijken hoe hard hij hem wilde. Daarna ging hij zelf nog even verder met pompen. Na het pompen haalde hij de pomp zonder de hendel goed te zetten. Trekt hij zijn eigen ventiel kapot.Nee, handen had hij wel, maar hij had duidelijk 2 linker handen.
Thx

Graag gedaan hoor

Nee hoor, dat valt mee. Ik heb ze in elk geval niet te zacht opgepompt.Sjoewe schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:14:
[...]
Fiets een keer een over Carrefour L'Arbre en kom nog eens terug op deze stelling.
[...]
Dan heb je je banden te hard opgepompt
Het was maar grapje 
Omdat je op de MTB toch eerder ermee bezig bent om te kijken wat de minimale bandendruk is waarmee je nog wegkomt.
Omdat je op de MTB toch eerder ermee bezig bent om te kijken wat de minimale bandendruk is waarmee je nog wegkomt.
Eigenlijk kan ik net zo goed een productfoto van Shimano plaatsen, maar eentje van mezelf is leuker natuurlijk. Nu maar eens uitvogelen hoe het aangesloten moet worden.

kabelboel en cassette zitten nog in de doos

kabelboel en cassette zitten nog in de doos
[ Voor 10% gewijzigd door Tjebakka op 26-09-2017 18:32 ]
Sleuteltje for scale? Of zit er een kettingslot bij de groep?
Hoe moet ik anders sleutelen?Noxa schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:15:
Sleuteltje for scale? Of zit er een kettingslot bij de groep?
Vorig week in Bormio verbleven en mijn eerste cols ooit beklommen
Eerste dag de Gavia vanuit Bormio, meteen geprobeerd om in een vlot tempo te raken. Toen ik bovenkwam begon het al lichtjes te sneeuwen maar na een koffie was het een heuse sneeuwstorm. Toch maar afgedaald in sneeuw/regen en trots dat ik mijn allereerste col had overwonnen.
De komende dagen dan respectievelijk Stelvio (vanuit Bormio), Mortirolo (vanuit Grosio), Lagi Di Cancano en Bormio 2000 gedaan. Wat is die beklimming vanuit Cancano trouwens prachtig en lekker rustig. Veruit een van de mooiste van deze reis.
De laatste dag dan nog Mortirolo vanuit Mezzo gedaan en doorgereden om de Gavia vanuit Ponte Di Legno te doen. Beide cols waren héél pittig, zelfs op 34-32. De afdaling naar Bormio was genieten en lekker kunnen doorrijden dankzij enkele moto's.
Al bij al een fantastische vakantie gehad en die beklimmingen smaken naar meer.
Eerste dag de Gavia vanuit Bormio, meteen geprobeerd om in een vlot tempo te raken. Toen ik bovenkwam begon het al lichtjes te sneeuwen maar na een koffie was het een heuse sneeuwstorm. Toch maar afgedaald in sneeuw/regen en trots dat ik mijn allereerste col had overwonnen.
De komende dagen dan respectievelijk Stelvio (vanuit Bormio), Mortirolo (vanuit Grosio), Lagi Di Cancano en Bormio 2000 gedaan. Wat is die beklimming vanuit Cancano trouwens prachtig en lekker rustig. Veruit een van de mooiste van deze reis.
De laatste dag dan nog Mortirolo vanuit Mezzo gedaan en doorgereden om de Gavia vanuit Ponte Di Legno te doen. Beide cols waren héél pittig, zelfs op 34-32. De afdaling naar Bormio was genieten en lekker kunnen doorrijden dankzij enkele moto's.
Al bij al een fantastische vakantie gehad en die beklimmingen smaken naar meer.
Keep on running
Jongens de volgende rit van DDX zal nummer 1337 zijn.
Kunnen jullie medetweakers vast waarderen.
Kunnen jullie medetweakers vast waarderen.
Leugens, ik keek er op vlak voor ik die post maakteDDX schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:33:
Volgens mij loop je achter, volgens mij strava stats heb ik al 1338 ritten gemaakt.
Edit: Je staat bij mij nog altijd op 1336.
En nog een vraag @ddx: hoe was het om na je blessure weer op de fiets te stappen? Was je gemotiveerd? En hoe veel was je vorm precies verslechterd?
[ Voor 28% gewijzigd door Stoffa op 26-09-2017 21:45 ]
openbaar sta je dus toch op 1336, net gechecktDDX schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:33:
Volgens mij loop je achter, volgens mij strava stats heb ik al 1338 ritten gemaakt.
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Aha! Hij rijdt ook nog in het geheim extra ritten 
Zelf verwacht ik toch binnenkort nog een nieuw zadel aan te schaffen na mijn valpartij. Tijdens de valpartij is de fiets vol op het zadel geklapt met als gevolg dat het zadel zo'n 3 cm lager stond. Dit weer gecorrigeerd en alles opnieuw afgesteld maar wat een clubgenoot al zei, lijkt het alsof het zadel scheef is. Het gekke is echter dat ik het niet echt kan zien. Als het zadel los op tafel ligt, ligt het recht en ook lijkt het niet scheef, hooguit een klein beetje aan de achterkant maar dat is maar hooguit een aantal millimeter. Echter, de afgelopen ritten wel gemerkt dat ik voor mij gevoel toch niet helemaal recht op het zadel zit en ik kreeg ook eerder last van mijn zitvlak dan normaal. Het zadel zelf is altijd prima geweest dus het liefste koop ik een vergelijkbaar zadel als het standaard Giant zadel. Iemand tips hoe ik het beste een vergelijkbaar kan kopen?
Zelf verwacht ik toch binnenkort nog een nieuw zadel aan te schaffen na mijn valpartij. Tijdens de valpartij is de fiets vol op het zadel geklapt met als gevolg dat het zadel zo'n 3 cm lager stond. Dit weer gecorrigeerd en alles opnieuw afgesteld maar wat een clubgenoot al zei, lijkt het alsof het zadel scheef is. Het gekke is echter dat ik het niet echt kan zien. Als het zadel los op tafel ligt, ligt het recht en ook lijkt het niet scheef, hooguit een klein beetje aan de achterkant maar dat is maar hooguit een aantal millimeter. Echter, de afgelopen ritten wel gemerkt dat ik voor mij gevoel toch niet helemaal recht op het zadel zit en ik kreeg ook eerder last van mijn zitvlak dan normaal. Het zadel zelf is altijd prima geweest dus het liefste koop ik een vergelijkbaar zadel als het standaard Giant zadel. Iemand tips hoe ik het beste een vergelijkbaar kan kopen?
Dat is zeker een mooi setje zeg! Gaat meteen op m'n wishlist.jekker schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:23:
Vandaag mn eerste setje carbon wielen besteld.
[afbeelding]
Qua kettingsmering: ooit begonnen met een teflonspray, maar dat vond ik niks.Lastig goed op alleen de ketting te krijgen zonder dat de rest van je fiets ranzig werd. Smering ook matig.
Daarna 2 jaar met Squirt gereden, maar rijden in natte omstandigheden was echt beroerd en ik moest toch wel iedere 150km opnieuw smeren.
Daarna een 20 jaar oud restje Kroon rijwielolie opgemaakt. Fantastisch spul. Ja, je ketting wordt er vies van, maar verder nooit gedoe.
Vorige maand na ergens een lovende review over Mucoff gelezen te hebben, een setje dry- en wetlube gekocht. Man, wat een bagger is die drylube. Na een kilometer of 20 begint alles te piepen en te kraken. Diverse keren extra gesmeerd, maar resultaat is hetzelfde.
Ik weet niet of de wetlube beter is, maar ik neig ernaar beide flesjes weg te flikkeren en gewoon weer een flesje Kroon te halen voor nog geen 20% van de prijs van die Mucoff.
Dy drylube van Mucoff moet je inderdaad alleen rijden als het echt droog weer is, anders is het echt piepfestijn, maar de wetlube vind ik echt prima spul.
Die wetlube is idd prima en ik kan er ook voor vouchen dat die dry lube moet sterven in een greppel.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Prolink Progold is een hele goede.
Hele dunne olie. Niet in NL verkrijgbaar, maar in de UK volop en niet duur.
Hele dunne olie. Niet in NL verkrijgbaar, maar in de UK volop en niet duur.
Daarnaast is de "goedkoopste" versie van de drylube niet geschikt voor tochtjes van langer dan 150km. Volgens support van MucOff kan ik voor langere tochten beter C3 Lube gebruiken (met nutteloos lampje).Sjoewe schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:09:
Dy drylube van Mucoff moet je inderdaad alleen rijden als het echt droog weer is, anders is het echt piepfestijn, maar de wetlube vind ik echt prima spul.
Gebruik nu vooral de wetlube, maar deze trekt voor mijn gevoel veel vuil aan.
Hello fellow humans
Ik gebruik al jaren niks anders dan WD40 (voor ATB en race) en op zich geen problemen mee. Gaat echter wel veel WD40 doorheen (gebruik het voor schoonmaken en smeren). Maar misschien dat ik toch ook eens ga kijken naar die Kroon rijwielolie. @Pelle hoe vaak moet je die olie er op doen?
kreeg gister weer de uitnodiging voor de AGR 2018 in de mail. Afgelopen jaar wel ingeschreven, maar toen ben ik uitgeloot. Klopt het dat je als team meer kans maakt ingeloot te worden dan als individu? en zo ja, bestaat er toevallig ook een GoT-team wat aankomend jaar mee gaat doen, en is hier nog een plekje vrij?
Als ik meedoe wil ik ook de hele rit rijden, weer speelt geen rol
Als ik meedoe wil ik ook de hele rit rijden, weer speelt geen rol
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Lubes.. Squirts... ik ga maar eens glijmiddel op m'n ketting smeren.
Je kan niet wachten op je eerste rit zeker.Tjebakka schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:11:
Heb het zadel maar gedemonteerd- scheelt weer 194 gram en zit veel beterStoffa schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:18:
[...]
Je kan niet wachten op je eerste rit zeker.
Ja, dan glijdt die ketting alle kanten op. Alsof je daar op zit te wachtenTjebakka schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:11:
Hier Pedro's Chainj en Syn lube flesjes voor de afgelopen 3 jaren. Halverwege de flesjes inmiddels en het werkt prima. Eerste keer alleen de buitenkant van de ketting schoonmaken. Daarna na elke rit een doekje over de ketting, soms met wat Bionet ontvetter. Wanneer het nodig is een paar drupjes smeer op de zijkant van de ringen en ik kan weer vooruit. Regen is sowieso geen vriend van je hele fiets, dus daar heb ik mee leren leven. Volgens mij overleeft geen enkele smering dat.
een goeie wetlube overleeft flink wat water hoor! ik gebruik meestal shimano wet lube, goedkoop, smeert goed, je zooi wordt alleen zwart, maar als je na elke rit ff met een doek er langs gaat valt dat ook wel mee..Ex Nunc schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:30:
[...]
Ja, dan glijdt die ketting alle kanten op. Alsof je daar op zit te wachten
Hier Pedro's Chainj en Syn lube flesjes voor de afgelopen 3 jaren. Halverwege de flesjes inmiddels en het werkt prima. Eerste keer alleen de buitenkant van de ketting schoonmaken. Daarna na elke rit een doekje over de ketting, soms met wat Bionet ontvetter. Wanneer het nodig is een paar drupjes smeer op de zijkant van de ringen en ik kan weer vooruit. Regen is sowieso geen vriend van je hele fiets, dus daar heb ik mee leren leven. Volgens mij overleeft geen enkele smering dat.
Zelf ben ik aan het testen of paraffine goed genoeg werkt voor mij. Vooral het makkelijker schoonmaken (dus niet elke rit met een doek er langs hoeven bv.) en geen chain-tattoo op been of binnenkant auto spreken mij aan.
Interessante white paper over chain lube (wel door Ceramic Speed, dus caveat emptor):
https://issuu.com/ceramic...cs_hr?e=30940316/52702676
Een vergelijkbare test door Friction Facts: https://www.scribd.com/do...ain-Lube-Efficiency-Tests
Info over gebruik en nadelen paraffine als lube:
http://forum.slowtwitch.c..._-_drawbacks%3F_P6274625/
http://felixwong.com/2006/08/waxed-bicycle-chains/
Interessante white paper over chain lube (wel door Ceramic Speed, dus caveat emptor):
https://issuu.com/ceramic...cs_hr?e=30940316/52702676
Een vergelijkbare test door Friction Facts: https://www.scribd.com/do...ain-Lube-Efficiency-Tests
Info over gebruik en nadelen paraffine als lube:
http://forum.slowtwitch.c..._-_drawbacks%3F_P6274625/
http://felixwong.com/2006/08/waxed-bicycle-chains/
Ik heb die C3 inderdaad. Maar bij mij is hij niet geschikt voor tochtjes van langer dan 20km in mooi weer dusjoint_me schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:40:
Daarnaast is de "goedkoopste" versie van de drylube niet geschikt voor tochtjes van langer dan 150km. Volgens support van MucOff kan ik voor langere tochten beter C3 Lube gebruiken (met nutteloos lampje).
Hangt natuurlijk een beetje van de omstandigheden af, maar ik denk dat ik in een gemiddelde maand (~ 1000km) 2-3 keer smeer.wisselwerking schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:50:
Ik gebruik al jaren niks anders dan WD40 (voor ATB en race) en op zich geen problemen mee. Gaat echter wel veel WD40 doorheen (gebruik het voor schoonmaken en smeren). Maar misschien dat ik toch ook eens ga kijken naar die Kroon rijwielolie. @Pelle hoe vaak moet je die olie er op doen?
20km, dat soort afstanden doe ik met de autoPelle schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:59:
[...]
Ik heb die C3 inderdaad. Maar bij mij is hij niet geschikt voor tochtjes van langer dan 20km in mooi weer dus
Hello fellow humans
Ik ben nogal een leek op het gebied van wielrennen, ik heb bijna geen ervaring. Ik heb afgelopen weekend dan wel de de toertocht oranjepeleton (120 km) gereden, wat op zich prima te doen te doen is.
Nu heb ik als doel gesteld om de AGR te fietsen (100km lus), maar bdenk me dat ik geen triple blad heb, maar slechts 2.
Ga ik het hiermee redden? Of is een investering in een triple blad het waard?
Nu heb ik als doel gesteld om de AGR te fietsen (100km lus), maar bdenk me dat ik geen triple blad heb, maar slechts 2.
Verwijderd
Of jouw fiets toegerust is voor klimwerk, is niet zozeer afhankelijk van wel of geen triple, maar van de verhouding tussen de geïnstalleerde bladen.
Als jij bijvoorbeeld twee voorbladen hebt van 34 en 50 tanden, en achter heb jij een cassette die van 11 tot 32 tanden loopt, dan is jouw lichtste verzet waarschijnlijk nog lichter dan dat van een triple.
Er is dan geen enkele noodzaak om een nieuwe crank te kopen.
Als je wat meer specs van je fiets geeft, dan kunnen we hier wat meer over zeggen
Als jij bijvoorbeeld twee voorbladen hebt van 34 en 50 tanden, en achter heb jij een cassette die van 11 tot 32 tanden loopt, dan is jouw lichtste verzet waarschijnlijk nog lichter dan dat van een triple.
Er is dan geen enkele noodzaak om een nieuwe crank te kopen.
Als je wat meer specs van je fiets geeft, dan kunnen we hier wat meer over zeggen
De beste informatie kun je zelf leveren door eens te proberen een paar van die heuvels op te fietsen.JMaster schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:13:
Lukt dat met je huidige verzet en kun je dan nog 100 km voort? -> prima!
Sta je stil halverwege de klim? -> dan heb je een kleiner verzet nodig. Als je de specs van je aandrijving opsomt komen er voldoende suggesties.
Voordat ik me vanavond verknip op de remkabels: hoe meten jullie de benodigde lengte af? Wil natuurlijk dat mijn stuur soepel kan draaien.
Never mind. Dit moet ik gewoon train & error style doen.
M'n bottom bracket (BSA, meegeleverd werd een pressfit) is nu ook binnen. Hopelijk kan ik vanavond alle bekabeling afkrijgen. Dan moet ik vrijdag nog de veloplugs ophalen en dan... kan ik fietsen
Never mind. Dit moet ik gewoon train & error style doen.
M'n bottom bracket (BSA, meegeleverd werd een pressfit) is nu ook binnen. Hopelijk kan ik vanavond alle bekabeling afkrijgen. Dan moet ik vrijdag nog de veloplugs ophalen en dan... kan ik fietsen
[ Voor 51% gewijzigd door Tjebakka op 27-09-2017 12:58 ]
@Verwijderd:Specs weet ik eigenlijk niet. Ik zal vanavond eens kijken, kan ik het aflezen op de bladen zelf?
Voor het makkelijk schoonmaken icm goede smering gebruik ik jaren Ballistol Universal olie. Dat is een biologisch afbreekbare olie (bestaat tegenwoordig ook een fiets-specifieke olie voor) die goed smeert. Voordeel is dat je met water en een drupje zeep de ketting brandschoon maakt. Zwart worden is er nog steeds bij, al veeg je vlekken makkelijk genoeg weg. Veeg op je kuit gaat onder de douche prima eraf.Zygapophysis schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:58:
Zelf ben ik aan het testen of paraffine goed genoeg werkt voor mij. Vooral het makkelijker schoonmaken (dus niet elke rit met een doek er langs hoeven bv.) en geen chain-tattoo op been of binnenkant auto spreken mij aan.
En ook na het schoonmaken gewoon smeren op een natte ketting. De olie bindt met het water, geeft witte "melk" en het water verdampt later wel weer een keer. Voor mij perfect spul vergeleken met Finish-Line. Dry lube gaf ook geen problemen met vuil maar smeerde te weinig. Moest tijdens elke ATB rit 1-2x nasmeren. De wet-lube was daarentegen veel te vettig, goed voor de allervuilste ritten maar niet voor gewone regenritten. Dan is de ketting zó vet dat je een uur kwijt bent met schoonmaken.
Voor mij; Ballistol forever (ik heb geen aandelen).
ja, als het niet weggesleten is: heb de specs toevallig voor mn neus van mn eigen fiets (tripple) en kan je makkelijk een vergelijking geven; hoe hoger het ratio, hoe zwaarder je trapt:JMaster schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:59:
@Verwijderd:Specs weet ik eigenlijk niet. Ik zal vanavond eens kijken, kan ik het aflezen op de bladen zelf?
op mijn tripple heb ik 50/39/30 en achter zit een 11-25
mijn lichtste verzet is dan 30-25 --> ratio 1,2
als jij een 50/34 hebt, en achter 12-25 dan is je kleinste verzet dus 34-25 --> ratio 1,36
bij een 34-30 is je ratio 1,13
en met een 34-32 kom je zelfs op 1,06
een simpele app waarin je dit makkelijk kan zien is bv. gearcalculator maar er zijn ook tal van websites waar je makkelijk dit soort vergelijkingen kan doen (bv http://www.gear-calculator.com/)
ter illustratie; in een moment van verrstandsverbijstering ben ik een keer koud uit de auto de cauberg opgekropen om bovenaan tot de ontdekking te komen dat ik al op het buitenblad zat; het is dus mogelijk om met 50-25 naar boven te rijden (ik zou het alleen niet aanraden

pps. dat was gelukkig op mn oude fiets; die had 'gewoon een 50/42 verzet. en achter een 8speed. bij een tripple staat je ketting wel erg scheef

[ Voor 24% gewijzigd door kwakke01 op 27-09-2017 13:24 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
@kwakke01 : Dankjewel voor de uitleg. Ik ga me er eens in verdiepen en kijken of het er nog niet afgesleten is.
Tevens heb ik een bkool trainer thuis staan, ik denk dat ik daar eerst maar eens mee ga trainen (hoewel deze maar tot 8% gaat) wat niet in verhouding staat tot 22% van de Keutenberg
Tevens heb ik een bkool trainer thuis staan, ik denk dat ik daar eerst maar eens mee ga trainen (hoewel deze maar tot 8% gaat) wat niet in verhouding staat tot 22% van de Keutenberg
Ik ga hopelijk volgend jaar(mits ik dit keer wel ingeloot word) ook de AGR doen.JMaster schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:13:
Ik ben nogal een leek op het gebied van wielrennen, ik heb bijna geen ervaring. Ik heb afgelopen weekend dan wel de de toertocht oranjepeleton (120 km) gereden, wat op zich prima te doen te doen is.
Van vrienden heb ik vernomen dat je daar echt geen tripple voor nodig hebt mits je geen
rare setup hebt en een redelijke condiitie.
Het lijkt mij overigens best kostbaar om voor een enkele cyclo hoge kosten en tijd te spenderen om
jouw fiets om te katten naar een tripple.
Behalve een andere crankstel dien je immers ook andere shifters te kopen.
Edit: ik ga hoe dan ook de AGR doen volgend jaar
[ Voor 3% gewijzigd door Storm-Fox op 27-09-2017 13:27 ]
PSN: StormFox81
@Storm-Fox : Ik moet ook nog ingeloot worden, dus hier is ook nog niets zeker. En ja, je hebt zekler een punt, ik hoop dan ook dat het niet nodig is, en dat veel trainen van de winter en voorjaar mij hierbij zullen helpen.
Om me een beetje voor te bereiden heb ik het volgende in gedachten:
weekend: 3 a 4 uur langzame rit (lage hartslag) met tussendoor wat viaducten etc
door de week: 1 a 2 uur snellere rit of interval.
weekend: 3 a 4 uur langzame rit (lage hartslag) met tussendoor wat viaducten etc
Dat is onzettend goed en hiermee zul je er zeker komen.JMaster schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:19:
@Storm-Fox : Ik moet ook nog ingeloot worden, dus hier is ook nog niets zeker. En ja, je hebt zekler een punt, ik hoop dan ook dat het niet nodig is, en dat veel trainen van de winter en voorjaar mij hierbij zullen helpen.
Toen ik vorige jaar niet ingeloot was had ik maar in dat weekend een gezinsuitje gepland, maar wat
schepte mijn verbazing?
Een week voor de AGR stond Marktplaats vol met startnummers die bijna gratis
weggeven werden. Natuurlijk had dit deels te maken met het slechte weer, maar mocht je niet
ingeloot worden dan is het niet moeilijk om via marktplaats aan een startnummer te geraken.
Dit geldt overigens voor alle sportevenementen.
PSN: StormFox81
@JMaster Voor de AGR is een triple echt niet nodig. Ik heb in 2015 de AGR gefietst met een triple en in 2016 met een compact en was net als jij ook "bang" of ik dat zou redden. Ten onrechte bleek.
een 11 speed compact heeft volgens mij zo goed als hetzelfde bereik als een 10 speed triple, dus een triple is zo goed als overbodig geworden.. Maar goed ook, want voor de meeste groepen wordt geen triple meer gemaakt.wisselwerking schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:38:
@JMaster Voor de AGR is een triple echt niet nodig. Ik heb in 2015 de AGR gefietst met een triple en in 2016 met een compact en was net als jij ook "bang" of ik dat zou redden. Ten onrechte bleek.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Pff probeer mijn casette los te krijgen zodat ik alles goed schoon kan maken. Omdat het daar ook niet soepel loopt, lijkt ergens zand ofzo tussen te zitten. Maar hoe hard ik ook duw met mijn gereedschap, krijg met geen mogelijkheid de lock eraf.
Ik kan nog wel meer kracht zetten, maar ben dan bang dat ik alles sloop.
Edit;
Gelukt!
Filmpje van het geluid. Moeilijk te horen. Maar klinkt dat het ergens schuurt.
Edit;
Gelukt!
Filmpje van het geluid. Moeilijk te horen. Maar klinkt dat het ergens schuurt.
[ Voor 18% gewijzigd door Hupske op 27-09-2017 15:33 ]
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Toen ik voor het eerst de casette van mijn Giant af probeerde te halen ging dat ook gigantisch moeizaam maar uiteindelijk na een aantal keer proberen toch gelukt. Niet te bang zijn om iets te slopenHupske schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:22:
Pff probeer mijn casette los te krijgen zodat ik alles goed schoon kan maken. Omdat het daar ook niet soepel loopt, lijkt ergens zand ofzo tussen te zitten. Maar hoe hard ik ook duw met mijn gereedschap, krijg met geen mogelijkheid de lock eraf.
Verwijderd
Klopt. Van de meest recente Shimano-groepen hebben alleen Tiagra 4700 en lager nog een triple.M@cer schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:44:
[...]
een 11 speed compact heeft volgens mij zo goed als hetzelfde bereik als een 10 speed triple, dus een triple is zo goed als overbodig geworden.. Maar goed ook, want voor de meeste groepen wordt geen triple meer gemaakt.
Om een heel licht verzet te bereiken heb je ook helemaal geen triple nodig. Met 50-34 voor en 11-34 achter kun je zelfs een 1:1-verhouding creëren; voor 10-speed met een CS-HG500 11-34 cassette, terwijl voor 11-speed de nieuwe Ultegra R8000-cassette ook 11-34 heeft.
11-34. Tering. Je moet ook wel een beetje durven afzien hoor.
haha, bij MTB's hebben ze al de 11-50 bereikt, maar dan wel op een singleTjebakka schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:09:
11-34. Tering. Je moet ook wel een beetje durven afzien hoor.

Op mijn vorige fiets had ik een dubbel met 39 als kleinste optie. Achter als grootste krans een 28 en daar heb ik Limburg en Tecklenburg mee overleeft. Je zal geen records neerzetten, maar het zal prima werken. En dat voor iemand die het liefst op toeren draait. Overigens met een cranklengte van 170mm.
Die cassette is ook 350 euro toch? Daar zit net zoveel staal en alu in als in een hele fiets.Prulleman schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:33:
[...]
haha, bij MTB's hebben ze al de 11-50 bereikt, maar dan wel op een single
[afbeelding]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ja, de 12speed 11-50 is idd 300+MrAngry schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:47:
[...]
Die cassette is ook 350 euro toch? Daar zit net zoveel staal en alu in als in een hele fiets.
Van sunrace heb je ook al wel veel goedkopere 11-50 (<80€), maar volgens mij alleen nog 11 speed.
Of een Sram 10x50 11 speed voor 150 euro
Ik heb vandaag de AGR 150km versie gefietst (solo). Wat een weer en wat een mooie omgeving! Lekker rustig dus ik kon goed doorpakken. Een paar klimmetjes was ik wel blij met mijn 11-32 cassette, Keuteberg anyone!
Maar ik heb nu wel denderende pijn in mijn knie! Wat blijkt, zadel schaal gebroken. Bij vertrek zag ik al een randje in de gel-padding van het zadel waarvan ik dacht dat de fiets ergens tegenaan had gestaan. Verder geen aandacht aan geschonken. Bij terugkomst zie ik de linker kan van het zadel krom staan.
Vond al dat ik niet echt lekker zat, nu weet ik waarom. Wel bizar dat zoiets "futiels" dus toch zulke gevolgen kan hebben. Morgen maar even de leverancier bellen.
Oh ja, Strava or it didn't happen.
Maar ik heb nu wel denderende pijn in mijn knie! Wat blijkt, zadel schaal gebroken. Bij vertrek zag ik al een randje in de gel-padding van het zadel waarvan ik dacht dat de fiets ergens tegenaan had gestaan. Verder geen aandacht aan geschonken. Bij terugkomst zie ik de linker kan van het zadel krom staan.
Vond al dat ik niet echt lekker zat, nu weet ik waarom. Wel bizar dat zoiets "futiels" dus toch zulke gevolgen kan hebben. Morgen maar even de leverancier bellen.
Epische sufferscore...je ligt zeker huilend met een bak Ben&Jerrys op de bank nu of niet?Noxa schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:45:
Ik heb vandaag de AGR 150km versie gefietst (solo). Wat een weer en wat een mooie omgeving! Lekker rustig dus ik kon goed doorpakken. Een paar klimmetjes was ik wel blij met mijn 11-32 cassette, Keuteberg anyone!
Nou gaat eigenlijk best aardig. Viel me ook op dat ik niet zoveel gegeten heb vandaag. 1 reep, 2 gelletjes een banaan en een tosti. Toen ik thuis kwam eigenlijk niet echt honger... Tot dat Opa met een bak Limburgs zuurvlees en frieten thuis kwam. Na 3 borden weer helemaal de man!Stoffa schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:56:
[...]
Epische sufferscore...je ligt zeker huilend met een bak Ben&Jerrys op de bank nu of niet?
Echt nat loopt de wax er uiteindelijk wel vanaf en gaat ketting soms kraken als ik extreem lange rit in de regen maak.Stoffa schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:36:
[...]
Mmm klinkt als wat ik nu ervaar met mn FinishLine Ceramic Wax, had verwacht dat Squirt beter tegen water/regen kon. @ddx hoe vind jij dat Squirt zich houdt in natte omstandigheden?
Maargoed dat neem ik dan die enkele keer voor lief tov voordelen die de wax geeft.
Totaal geen smeerboel meer met je ketting, je kan ketting gewoon beetpakken en hij blijft lekker schoon.
Soms ff sopje over ketting en dan nieuwe laag wax erop.
En ketting gaat lekker lang mee. (Op mijn Trek zit ik nu op 2e ketting op cassette, totaal 21k mee gefietst nu)
zeker 2 riten die ik ooit op prive heb gezet, misschien korte ritjes ofzo.Stoffa schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:44:
[...]
Leugens, ik keek er op vlak voor ik die post maakte
Edit: Je staat bij mij nog altijd op 1336.
En nog een vraag @ddx: hoe was het om na je blessure weer op de fiets te stappen? Was je gemotiveerd? En hoe veel was je vorm precies verslechterd?
Valpartij is inmiddels jaar geleden, gelukkig nergens meer last van
Na 1e operatie ben ik begonnen met hometrainer als hersteltraining (vanuit fysio)
Toen ik uiteindelijk been weer hoog genoeg kon optillen werd het zwiften.
En toen aantal weken later weer buiten fietsen.
In begin moest ik niet teveel op power waardes letten, want die leken nergens op.
Maar mijn conditie/vorm was zelfs op dieptepunt nog gewoon jaloersmakend voor andere mensen volgens mij
Jouw fitness/freshness is of the charts volgens mij. Waarom ga je geen wedstrijden rijden?DDX schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:04:
[...]
Echt nat loopt de wax er uiteindelijk wel vanaf en gaat ketting soms kraken als ik extreem lange rit in de regen maak.
Maargoed dat neem ik dan die enkele keer voor lief tov voordelen die de wax geeft.
Totaal geen smeerboel meer met je ketting, je kan ketting gewoon beetpakken en hij blijft lekker schoon.
Soms ff sopje over ketting en dan nieuwe laag wax erop.
En ketting gaat lekker lang mee. (Op mijn Trek zit ik nu op 2e ketting op cassette, totaal 21k mee gefietst nu)
[...]
zeker 2 riten die ik ooit op prive heb gezet, misschien korte ritjes ofzo.
Valpartij is inmiddels jaar geleden, gelukkig nergens meer last van
Na 1e operatie ben ik begonnen met hometrainer als hersteltraining (vanuit fysio)
Toen ik uiteindelijk been weer hoog genoeg kon optillen werd het zwiften.
En toen aantal weken later weer buiten fietsen.
In begin moest ik niet teveel op power waardes letten, want die leken nergens op.
Maar mijn conditie/vorm was zelfs op dieptepunt nog gewoon jaloersmakend voor andere mensen volgens mij
Omdat ik niets heb met kleine rondjes te rijden.Noxa schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:09:
[...]
Jouw fitness/freshness is of the charts volgens mij. Waarom ga je geen wedstrijden rijden?
En cyclos is er dit jaar helaas niet van gekomen, volgend jaar maar weer eens kijken of het zo uitkomt.
Maar rondjes die ik met fietsmaten lijken soms ook redelijk op wedstrijden kwa tempo
Over kettingolie en smeer gesproken: heb al jaren een flesje Kroon fiets (ketting?) olie. Doorzichtig, volgens mij is deze het. Dit is volgens mij hetzelfde flesje, niet doorzichtig: https://www.heuts.nl/shop/kroon-oil-22015-rijwiel-100mlPelle schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:07:
[...]
Dat is zeker een mooi setje zeg! Gaat meteen op m'n wishlist.
Qua kettingsmering: ooit begonnen met een teflonspray, maar dat vond ik niks.Lastig goed op alleen de ketting te krijgen zonder dat de rest van je fiets ranzig werd. Smering ook matig.
Daarna 2 jaar met Squirt gereden, maar rijden in natte omstandigheden was echt beroerd en ik moest toch wel iedere 150km opnieuw smeren.
Daarna een 20 jaar oud restje Kroon rijwielolie opgemaakt. Fantastisch spul. Ja, je ketting wordt er vies van, maar verder nooit gedoe.
Vorige maand na ergens een lovende review over Mucoff gelezen te hebben, een setje dry- en wetlube gekocht. Man, wat een bagger is die drylube. Na een kilometer of 20 begint alles te piepen en te kraken. Diverse keren extra gesmeerd, maar resultaat is hetzelfde.
Ik weet niet of de wetlube beter is, maar ik neig ernaar beide flesjes weg te flikkeren en gewoon weer een flesje Kroon te halen voor nog geen 20% van de prijs van die Mucoff.
Bevalt echt perfect. Als ketting droog is danwel net schoongemaakt na viezigheid, even wat druppels olie erop, doordraaien en schakelen, loopt weer perfect
Leeftijd en gewicht spelen ook een flinke rol bij het klimmen. Kweenie hoe dat voor jouw persoontje zit.Storm-Fox schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:13:
[...]
AGR
Van vrienden heb ik vernomen dat je daar echt geen tripple voor nodig hebt mits je geen
rare setup hebt en een redelijke condiitie.
Het lijkt mij overigens best kostbaar om voor een enkele cyclo hoge kosten en tijd te spenderen om
jouw fiets om te katten naar een tripple.
Behalve een andere crankstel dien je immers ook andere shifters te kopen.
Als je tripple cranks + shifters + langeslag derailleur + langere ketting moet kopen kun voor hetzelfde geld een hele 11 speed compact groep halen. Zeker als je de ouwe spulletjes tegen het voorjaar op Marktplaats zet.
Wordt al wat. Gister alle Di2-bekabeling aangesloten, wat een gemak. Later nog even alle grommets en wat andere afwerking gedaan. Helaas was de adapter van m'n bracket tool een maat te klein (24 ipv 25) dus crank kon er nog niet op. Speciale kabelkniptang is onderweg voor de remkabels, die doe ik morgen. Morgen ook de wielen voorzien van cassette, veloplugs en banden. Dan hoop ik even bij een lbs, als het mag, te klussen in de werkplaats ivm op maat maken voorvork. Heb daar zelf niet de juiste tools voor.

Die lbs zal blij van je worden: "Hey dudes ik bouw zelf mn fiets maar ik heb niet alle tools. Jullie wel zie ik, goed als ik hier effe klus?".
Ik weet nog wel dat ik, toen ik nog in Utrecht woonde, bij lbs Kok fietsen langsging om mn pedalen los te laten halen in de bankschroef daar. Ze deden t wel, maar als blikken konden doden...
Ik weet nog wel dat ik, toen ik nog in Utrecht woonde, bij lbs Kok fietsen langsging om mn pedalen los te laten halen in de bankschroef daar. Ze deden t wel, maar als blikken konden doden...
Hij mag ook best hier langs rijden (Bilthoven), ik heb zo'n zaagmal gewoon liggen......
Ik kom niet meer bij fietsenmakers. Als ik zo'n blauw BBB-rek zie word ik compleet depressief...
Ik kom niet meer bij fietsenmakers. Als ik zo'n blauw BBB-rek zie word ik compleet depressief...

[ Voor 37% gewijzigd door havana op 28-09-2017 09:18 ]
Er zijn plekken waar je zelf mag sleutelen voor een bepaalde prijs.Stoffa schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:09:
Die lbs zal blij van je worden: "Hey dudes ik bouw zelf mn fiets maar ik heb niet alle tools. Jullie wel zie ik, goed als ik hier effe klus?".
Bijvoorbeeld bij de Kopmannen in de Meern, kan me niet voorstellen dat ze uniek zijn in dit concept.
[ Voor 8% gewijzigd door joint_me op 28-09-2017 09:20 ]
Hello fellow humans
Bij Cafe Spaak en Futurumshop mag het zelfs gratis.
Tweakers zijn ook welkom in mijn man cave, de sterke wielerverhalen krijg je gratis bij...
Tweakers zijn ook welkom in mijn man cave, de sterke wielerverhalen krijg je gratis bij...
[ Voor 49% gewijzigd door havana op 28-09-2017 09:21 ]
Wel interessante video over carbon, heb hem even doorgespoeld naar het afsnijden van een seatpost maar is de moeite waard om hele video te bekijken.
YouTube: CUTTING UP EXPENSIVE CARBON BIKES!
YouTube: CUTTING UP EXPENSIVE CARBON BIKES!
Spicy!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.