Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.446 views

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:46

Kluus

Gang is alles

Als je voornamelijk in de polder fietst en soms in de heuvels/bergen kan je ook voor een 12-25 cassette kiezen en een 11-28 op de plank leggen voor als je de bergen/heuvels in gaat. Ik doe dit al een aantal jaar en neem dan geen moeite om de ketting te wisselen (die is kwa lengte waarschijnlijk afgestemd op de 11-28), daarbij heb ik nooit schakelproblemen of extreme slijtage ondervonden.

De ketting check ik met een KMC tool, maar tot nu toe altijd pas rond de 5000 vervangen vanwege "het gevoel", geen rek. De cassette vervang ik ook op gevoel, afzonderlijk van de ketting en komt neer op 8000-10000 km.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:33

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Vervelend gedoe dit! :+ Heb serieus nog even Sram Red Etap overwogen maar dan houd ik allemaal gaten in m'n frame over. En die €500 besteed ik liever aan fietskleding/weekendje weg/vriendin/pizza's/ventieldopjes.

Zo'n pizzaschijf vind ik niks, dus ik doe geen medium kooi. Het wordt een 52/36 met 11-25 cassette voor in Nederland en 11-30 cassette, of iets met een beter verloop voor in de bergen.

If it aint fixed, it's broken.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Mijn mening is dat een 52 een oplossing is voor een niet-bestaand probleem.

DIT IS MIJN WEBSITE

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:48
Second that. Ik snap ook weinig van de behoefte aan een 52. Als 50*11 te weinig is dan ben je of elite sprinter of je dondert met 80+ van een berg af. Ik heb het echte probleem (de 34) zelf een tijdje opgelost door een 38 voorblad bij te kopen ipv de 34, maar je kan ook gewoon ophouden met je te ergeren aan de schuine kettinglijn op de 34 en gewoon lekker fietsen, dat werkt ook prima (en is mijn huidige oplossing). De winterfiets (die in het vlakke nederland blijft) is gewoon een triple. 8)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:19
MrAngry schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:16:
Second that. Ik snap ook weinig van de behoefte aan een 52. Als 50*11 te weinig is dan ben je of elite sprinter of je dondert met 80+ van een berg af. Ik heb het echte probleem (de 34) zelf een tijdje opgelost door een 38 voorblad bij te kopen ipv de 34, maar je kan ook gewoon ophouden met je te ergeren aan de schuine kettinglijn op de 34 en gewoon lekker fietsen, dat werkt ook prima (en is mijn huidige oplossing). De winterfiets (die in het vlakke nederland blijft) is gewoon een triple. 8)
Precies. Ik rij zelf ook vaak met een scheve lijn en heb niet de indruk dat t met veel extra slijtage gepaard gaat. En al was dat zo, dan moet ik maar wat eerder cassette/ketting/voorblad vervangen. Zo duur zijn die onderdelen imo niet.

@Tjebakka grats!!

Over etap: op YouTube kun je een filmpje vinden waar da di2 tegen etap wordt afgezet. Uitkomst is dat etap behoorlijk trager schakelt door draadloze signaal. Ikzelf zou dus altijd voor di2 gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoffa op 20-09-2017 13:33 ]

• Tjebakka

Tjebakka

havana schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:08:
Mijn mening is dat een 52 een oplossing is voor een niet-bestaand probleem.
Maar 50 of 52 maakt dus niet zoveel uit blijkbaar. De 36 is echter wel een goede oplossing tov de (te kleine) 34 in jullie ogen?

52*11 zal ik niet zo snel rijden nee, 50*11 ook niet. Maakt het dan uit.. tja, vragen vragen :)

Mijn Bulls gaat naar een vriend voor een goede en schappelijke prijs. Zaterdag al. Volgende week hoop ik mijn Chinees af te bouwen. Ontwerp voor de paint job is in de maak. Dat 'ie dan nog een keertje uit elkaar moet worden gehaald deze winter vind ik niet zo erg.

@Stoffa dank!

[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 20-09-2017 13:34 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

...Als 50*11 te weinig is dan ben je of elite sprinter of je dondert met 80+ van een berg af....
Met een cadans van boven de 100 zit je met 52x11 op 59,4 km/u. Er zijn zat momenten geweest dat ik 100+ cadans reed met 52x11 (inderdaad bergaf). Op het vlakke is een 52x12 dan weer (meer dan) voldoende en dan krijg je een 15 en 17 als bonus.

Ik snap dat velen met 50 prima uit de voeten kunnen maar waarom zou je een 52 dan gelijk bestempelen als nutteloos? Persoonlijk ben ik er best content mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 20-09-2017 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Wat mij betreft kun je een paar kanten op. Een soort stroomdiagram.

Wil je sleutelen: ja, ga door naar A
Nee, ga door naar B

A. Wil je alleen achter sleutelen of ook voor? Alleen achter, ga naar C. Beide, ga door naar D.

B. Je wil niet sleutelen. Dan zul je een cassette moeten kiezen waarmee je overal boven komt. Dat is uiteraard afhankelijk van het terrein waarin je fietst, je niveau en je trapfrequentie. Voor de één zal het een 28 zijn en de ander een 30 of zelfs een 32. Tegenwoordig maakt Shimano er een sport van om al die cassettes aan te vangen met een 11, en over het nut daarvan kun je discussiëren, maar goed. Het voordeel van een 11 t.o.v. een 12 is dan wel weer dat je iets langer op je binnenblad kunt blijven rijden.

Op het vlakke zal je merken dat je veel op het buitenblad rijdt met een redelijk scheve kettinglijn. Moet je tegen kunnen. Ook zul je merken dat je behoorlijke stappen in je verzet hebt. Ook zul je, in bepaalde gevallen, merken dat je nogal eens vooraan moet schakelen. Dat is keerzijde van niet willen sleutelen.

Een andere optie kan zijn een 36 binnenblad te steken. Voordeel is dat je vooraan minder hoeft te schakelen. Nadeel is dat je dan de 2 tanden extra voor, achter moet compenseren met een grote cassette. Soms is dat niet mogelijk en als het wel nodig is dan worden de gaten tussen de verzetten nóg groter. Je lost één probleem op en creëert dus een nieuw probleem.

C. Je wil alleen achter sleutelen. Dan is een 12-25 voor op het vlakke met een klimcassette (wederom, afhankelijk van je niveau, bijv. met een 28 of een 30 erin) een goede optie. Op het vlakke heb je, net als in scenario B last van het feit dat je nogal eens vooraan moet schakelen (tenzij je heel sterk bent en/of je een laag RPM draait, dan kun je alles op het buitenblad). Meerwaarde t.o.v. B. is dat je op het vlakke verlost bent van gaten in de cassette.

Ook bij deze situatie kun je kiezen voor een 36 voorblad, zodat je minder vooraan hoeft te schakelen. Je moet dan alleen wel een iets grotere klimcassette kiezen om de 2 tanden op te vangen.

D. Nu kun je je verzet optimaal aanpassen aan de omstandigheden. Op het vlakke monteer je dan een 39, of als je heel sterk bent of een heel laag RPM hebt zelfs een 42. Je kunt dan zeer veel op het binnenblad fietsen, dus van het schakelen vooraan ben je verlost. Doordat je achter je cassette ook aanpast op het terrein, heb je ook geen last van grote gaten. Nadeel: je moet sleutelen (duh).

Moraal van het verhaal: het ideale verzet bestaat niet, alles heeft z'n voor- en nadelen en het is maar net wat je belangrijk vindt...

Ik moet nu weg maar zal t.z.t. de optie 36 binnenblad er ook nog in werken. [edit] gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 21-09-2017 08:29 . Reden: zpelvauten ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mooi stroomdiagram, notitie erbij dat het sleutelen in optie C (waarvan ik overduidelijk aanhanger ben) zeer beperkt blijft, cassette omwisselen is echt nog geen 5 minuten werk en het geeft je tevens de gelegenheid om de boel mooi blinkend schoon te maken ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 20-09-2017 13:42 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

En het sleutelen voor is toch ook maar heel beperkt? Kwestie van een paar bladboutjes losschroeven en weer vast zetten? Of zie ik dan wat over het hoofd?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• havana
Voor ons tweakers is dat inderdaad heel beperkt, maar sommige mensen willen dat gewoon niet. Vraag me niet waarom.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Tjebakka

Tjebakka

Blad voorop kan ik ook wel vervangen, geen probleem. 50*34 kiezen en vervangen met een 36 of zelfs 39 in NL? Dat is op zich ook wel een mooie optie.

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-10 16:33
Gisteren aan het eind van de rit lek gereden met een set nieuwe Schwalbe One 28mm waar nog geen 250km mee gereden is. Kan natuurlijk puur pech zijn, het had geregend en daar had ik m'n bandendruk wat op aangepast (5,5 bar voor, 6 bar achter). Nu kom ik thuis en wil ik de binnenband vervangen voor een reserveband die in m'n zadeltasje zat. Daar bleek een scheur in de band te zitten. Zowel de binnenband als de band met scheur erin zijn twee jaar geleden tegelijkertijd aangeschaft en ik heb ze gelukkig tot nu toe niet hoeven gebruiken.
Hebben jullie vaker gemerkt dat oude binnenbanden sneller lek gaan? Of scheuren vertonen na twee jaar opgeslagen in een zadeltasje?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest dat ik twee jaar zonder een lekke band heb kunnen rijden.

Verwijderd

Tjebakka schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:20:
Blad voorop kan ik ook wel vervangen, geen probleem. 50*34 kiezen en vervangen met een 36 of zelfs 39 in NL? Dat is op zich ook wel een mooie optie.
Ja, was het maar zo'n feest, dan reden we allemaal met 50-39 in de polder :P

Een 34 binnenblad vervangen door 39 is riskant. Het kan (soms lang) goed gaan, maar je kunt ook onverwachts ineens je crankstel kapot trappen. Dit probleem schijnt bij de 11-speed bladen van Shimano het meest pregnant te zijn. Bladen van andere fabrikanten en/of eerdere generaties hebben vaak een minder geprononceerde vorm waardoor ze wat toleranter zijn t.o.v. non-standaard combinaties.

Zelf was ik van plan de 34 door een 36 te vervangen maar een attente forummer maakte me erop attent dat hij daar ook gezeik mee had. Voor sommige mensen is een niet-standaard combo die in 97% van de gevallen goed werkt maar in 3% van de gevallen schade kan veroorzaken acceptabel (denk aan mensen die beweren dat ze een 32 kunnen rijden met een korte kooi 'maar dan moet je gewoon niet groot-groot schakelen') maar voor mij is dat dus niet acceptabel.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:48
Kluus schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:35:
[...]

Met een cadans van boven de 100 zit je met 52x11 op 59,4 km/u. Er zijn zat momenten geweest dat ik 100+ cadans reed met 52x11 (inderdaad bergaf).
Maar dat had dus ook prima met een 50*11 gekund, dan zit je op ~104rpm. De 52 is voor het verbreden van je range, voor een use case die nauwelijks voorkomt. Maar goed, als jij regelmatig met 80 een berg afdondert en je fietst liever 125rpm ipv 130rpm dan komt het bij jou wel voor en dan is een 52 niet nutteloos.

e; @Verwijderd Hoe bedoel je je crankstel kapot trapt? De cranks van een 52-36 combi zijn echt exact hetzelfde als die van een 50-34. Ik heb zelf met een FSA setje in ieder geval nooit problemen gehad met een 50-38t voor.

[ Voor 16% gewijzigd door MrAngry op 20-09-2017 15:14 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Tjebakka

Tjebakka

Ik vraag me ook af hoe je je crank daarmee kapot kan trappen. Bedoel je juist niet de achterderrie?

• havana
Wat bij 50/36 of 50/39 wel eens kan gebeuren is dat de ketting tussen de twee bladen invalt. Dit komt eigenlijk alleen maar voor bij Shimano crankstellen.

Ik heb op diverse cranks (FSA, Quarq, SRAM, Campagnolo) al met 50/39 gereden en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 20-09-2017 15:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

havana schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:25:
Wat bij 50/36 of 50/39 wel eens kan gebeuren is dat de ketting tussen de twee bladen invalt. Dit komt eigenlijk alleen maar voor bij Shimano crankstellen.

Ik heb op diverse cranks (FSA, Quarq, SRAM, Campagnolo) al met 50/39 gereden en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Maar hoe gebeurt dat dan? Ik hoor het verhaal ook en 1 iemand die zegt ook zijn crank kapot te hebben getrapt. Namelijk ketting schiet tussen de bladen en die rukte de bladen iets te stevig uit de gaten. Gevolg, crank naar de mallemoer. Bij dat verhaal denk ik dan meer aan de persoon zelf en de manier van fietsen die dit veroorzaakt heeft, dan een technisch iets. Zelf nog nooit gehad, als het schakelen niet lekker loopt, dan houd ik gelijk op met trappen en kijk wat er aan de hand is.

@Tjebakka Gefeliciteerd trouwens! *O* :D

Si vis pacem, para bellum

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:31

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb de fiets inmiddels alweer schoon in de schuur hangen, krijg wel een beetje jeuk nu het 'mooie' weer er weer aan komt. Echter is motivatie ver te zoeken, afgelopen zondag weer voor het eerst de mtb gepakt. Weer eens wat anders, lekker scheuren door het bos.

@Tjebakka Feli!

Whatever.

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Leg dat maar eens uit zonder plaatjes ;) Het grote blad heeft een afschuining die de ketting netjes naar beneden laat glijden naar het kleine blad. Als dat kleine blad dan groter is, zit het einde van die afschuining zeg maar tussen de bladen. Simpele uitleg: er zit bij een out-of-spec combo zoals hier genoemd meer ruimte tussen de bladen, waar de ketting dan tussen kan vallen.

• havana
Ik heb dat nog nooit gehoord en ik loop toch ook al aardig wat jaartjes mee in deze sport. Ook nog nooit een topic gezien op bijvoorbeeld Fiets of Weightweenies.

Wél het verhaal van de ketting die tussen de bladen valt, maar dat is eigenlijk een non-probleem aangezien het alleen optreedt met Shimano cranks en die zijn zo lelijk dat toch niemand ermee zou moeten rijden. })

DIT IS MIJN WEBSITE

• Tjebakka

Tjebakka

havana schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:09:
Ik heb dat nog nooit gehoord en ik loop toch ook al aardig wat jaartjes mee in deze sport. Ook nog nooit een topic gezien op bijvoorbeeld Fiets of Weightweenies.

Wél het verhaal van de ketting die tussen de bladen valt, maar dat is eigenlijk een non-probleem aangezien het alleen optreedt met Shimano cranks en die zijn zo lelijk dat toch niemand ermee zou moeten rijden. })
Verpak het dan op z'n minst als een backhanded compliment ;(

:P

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Voor de mensen die deze winter door willen blijven rijden ipv trainer/sportschool/etc gaan doen: Aldi heeft vanaf de 28e sept een nieuwe winterfietskledingcollectie (15x woordwaarde Scrabble :P ) in de winkel én de webshop.

Bron: http://www.cyclingweekly....y-except-the-price-351158

Vanavond weer eens een ritje gedaan (ging vlot @ bijna 30km/u), voor het eerst een behoorlijk deel in het donker. Opvallend:

- Stuk rustiger dan 1 a 2 maanden geleden! Minder recreanten, minder wandelaars, minder hondenuitlaters
- Van de paar wielrenners die je ziet is het mostly singles/duo's
- Weinig insecten meer, jeuj
- Autoverkeer 'lijkt' beter op te letten op fietsers, vooral bij rotondes - ik heb dan wel m'n lampen goed aan staan
- Nieuwe voorlamp is elke euro waard. Heeft vrijdag tijdens een regenrit prima gehouden, accu doet het goed, en op 300 lumen danwel 600 lumen een zee van licht, maar nog steeds gericht 8)

LinkedIn
Instagram

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

maxietheboss schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:26:
Gisteren aan het eind van de rit lek gereden met een set nieuwe Schwalbe One 28mm waar nog geen 250km mee gereden is. Kan natuurlijk puur pech zijn, het had geregend en daar had ik m'n bandendruk wat op aangepast (5,5 bar voor, 6 bar achter).
Pomp je ze niet te hard op? 5 / 6 bar is veel voor deze bandjes.
Zou eerder iets tussen 3,5 en 4,5 bar doen :)

[ Voor 33% gewijzigd door JorisM op 20-09-2017 22:46 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MrAngry schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:11:
[...]

Maar dat had dus ook prima met een 50*11 gekund, dan zit je op ~104rpm. De 52 is voor het verbreden van je range, voor een use case die nauwelijks voorkomt. Maar goed, als jij regelmatig met 80 een berg afdondert en je fietst liever 125rpm ipv 130rpm dan komt het bij jou wel voor en dan is een 52 niet nutteloos.
Ja, dan kan je dus evengoed andersom redeneren en stellen dat een 50 "nutteloos" is, dus als het niet zo veel uit maakt allemaal en je hebt liever in 36 in plaats van een 34... Wat is dan het probleem? :?

Edit: Overigens overweeg ik zoms best om als follow-up voor mijn huidige voorbladen 50-34 te nemen met min of meer hetzelfde argument als MrAngry voor wat betreft mezelf. Die 34 is dan puur voor klimwerk aangezien ik nu al nooit het kleine blad gebruik. Maar ik vind 52/36 als combi nog steeds een valide optie in de polder, juist voor mensen die meer het kleine blad gebruiken en misschien meer aan een 36 hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 21-09-2017 08:58 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:42
Ik ben rustig aan het kijken wat ik voor sportieve doelen wil hebben voor volgend jaar. Dit wordt dan het 2e jaar 100% van de tijd wielrennen ipv slechts zo nu en dan wat.. hiervoor zou de Marmotte of bijv 3x de Ventoux een mooie optie zijn. Nu lees ik dat de Marmotte nogal snel vol zit en dat de inschrijving een ramp is. Iemand van hier wellicht nog tips mbt de inschrijving? Andere mooie tochten zijn ook welkom.

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 23:21
Gewoon op de dag dat de inschrijving van de marmotte open gaat de website in de gaten houden en je meteen inschrijven, dan moet het zonder problemen gaan. Verder zijn er inderdaad wel honderden andere mooie tochten

• Kluus

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:28:
Ik ben rustig aan het kijken wat ik voor sportieve doelen wil hebben voor volgend jaar. Dit wordt dan het 2e jaar 100% van de tijd wielrennen ipv slechts zo nu en dan wat.. hiervoor zou de Marmotte of bijv 3x de Ventoux een mooie optie zijn. Nu lees ik dat de Marmotte nogal snel vol zit en dat de inschrijving een ramp is. Iemand van hier wellicht nog tips mbt de inschrijving? Andere mooie tochten zijn ook welkom.
Site met een redelijk compleet overzicht: http://www.cyclokalender....php?width=1536&height=864

Marmotte inderdaad inschrijven wanneer de inschrijving begint. Er zijn ook veel andere mooie cyclo's waarvoor je op de dag zelf nog kan inschrijven, zoals "Les Trois Ballons" of "La Vaujany" (een week voor de Marmotte, dus dat kan ook een leuke combi zijn).

Verder, zoals gezegd, er zijn heel erg veel mooie uitdagende cyclo's, veel plezier met de orientatie (want dat geeft al een groot deel van de voorpret) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:43
Kijk eens de week voor de Marmotte op marktplaats, dan kan je voor een paar tientjes de Marmotte fietsen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Verwijderd

Kluus schreef op donderdag 21 september 2017 @ 08:50:
[...]
Edit: Overigens overweeg ik zoms best om als follow-up voor mijn huidige voorbladen 50-34 te nemen met min of meer hetzelfde argument als MrAngry voor wat betreft mezelf. Die 34 is dan puur voor klimwerk aangezien ik nu al nooit het kleine blad gebruik. Maar ik vind 52/36 als combi nog steeds een valide optie in de polder, juist voor mensen die meer het kleine blad gebruiken en misschien meer aan een 36 hebben.
Als je in de polder een 36 nodig hebt moet je gewoon sterker worden denk ik :)

Als je zeker weet dat je echt alleen maar in de polder gaat fietsen, kun je misschien beter gewoon een 53/39 kopen.

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
la_fusion schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:28:
Ventoux staat ook op mijn to-do lijst.
Op 10 juni 2018 is er een mogelijkheid om de Ventoux te klimmen in het klimmen tegen ALS evenement,
zie: http://www.klimmentegenms.nl/

De Bedoin route lijkt mij prima te doen (onder de 2 uur )met mijn compact groep en conditie:
https://www.strava.com/activities/82137856

De ballpark kosten zijn als volgt:
-------------------------------------------------------
inschrijving Tour du ALS 125 euro
2x auto benzinekosten (1100km,11uur) 100 euro
2x Tolkosten 30 euro
2x treinkosten amsterdam <-> Avignon (7 uur) 190 euro
airbnb 2 nachten 140 euro
camping 2 nachten ? euro

Ik ben alleen nog aan het kijken wie met mij wil carpoolen en wie ik gek genoeg krijg om de kale berg te pakken 8)

PSN: StormFox81

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 22:53
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:53:
[...]

Als je zeker weet dat je echt alleen maar in de polder gaat fietsen, kun je misschien beter gewoon een 53/39 kopen.
Ik woon in Zuid-Limburg en rij met 52/36 x 28/11 en kan er eigenlijk alles mee rijden. Echter beklimmingen als Halembaye, Cauberg, Dodeman, Eyserbosweg merk ik dat ik niks over heb. Dan gaat het op 36x28 naar boven met 10-12km/h en zou ik toch nog wel een tandje over willen hebben. Zelf denk ik over een binnenblad van 34(35 bestaat volgens mij niet, althans niet 5 gaats 110BCD). Is immers de goedkoopste oplossing ipv een nieuwe cassette kopen.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:30

Pelle

🚴‍♂️

Ik zou gewoon op eigen gelegenheid gaan. Tenzij je de sfeer van zo'n event niet wilt missen natuurlijk.

Maar wat ik eigenlijk wou vragen: zijn er voor hartslagmeting op de fiets nog andere opties dan een hartslagband? Ik wil m'n HR ook monitoren op m'n woon-werk ritjes (t.b.v. trimp), en die fiets ik op een fitnessbike gewoon in m'n spijkerbroek. Het liefst zou ik dat dan met een sporthorloge (optisch?) doen, maar ik heb ook wel eens gelezen dat dat niet zo betrouwbaar is als je fietst.

• havana
De Marmotte was dit jaar helemaal niet snel uitverkocht. Dat kwam onder meer doordat de tocht dit jaar voor het eerst op zondag was i.p.v. zaterdag. Veel mensen haken dan toch af. Ook deden er nog meer mensen mee dan voorgaande jaren (mede om die reden is de tocht naar de zondag gegaan).

Verder eens met @M@cer , het goedkoopste is een week of wat voortijd op MP een kaartje kopen, dan ben je voor 40-50 euro klaar.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Ramon 73 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:12:
[...]

Ik woon in Zuid-Limburg en rij met 52/36 x 28/11 en kan er eigenlijk alles mee rijden. Echter beklimmingen als Halembaye, Cauberg, Dodeman, Eyserbosweg merk ik dat ik niks over heb. Dan gaat het op 36x28 naar boven met 10-12km/h en zou ik toch nog wel een tandje over willen hebben. Zelf denk ik over een binnenblad van 34(35 bestaat volgens mij niet, althans niet 5 gaats 110BCD). Is immers de goedkoopste oplossing ipv een nieuwe cassette kopen.
Ik vrees dat je moet betwijfelen of 34-52 lekker gaat werken. Het verschil tussen de bladen is dan erg groot en zal waarschijnlijk negatieve invloed hebben op de schakelprestaties (lees: de ketting zal moeilijk van klein naar groot willen).

Los daarvan zul je van 34-28 ten opzichte van 36-28 niet zo gek veel verschil merken. Vaak wordt gezegd dat twee tandjes vóór correspondeert met één tandje achter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2017 12:32 ]

• la_fusion
Storm-Fox schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:03:
[...]

Ventoux staat ook op mijn to-do lijst.
Op 10 juni 2018 is er een mogelijkheid om de Ventoux te klimmen in het klimmen tegen ALS evenement,
zie: http://www.klimmentegenms.nl/

De Bedoin route lijkt mij prima te doen (onder de 2 uur )met mijn compact groep en conditie:
https://www.strava.com/activities/82137856

De ballpark kosten zijn als volgt:
-------------------------------------------------------
inschrijving Tour du ALS 125 euro
2x auto benzinekosten (1100km,11uur) 100 euro
2x Tolkosten 30 euro
2x treinkosten amsterdam <-> Avignon (7 uur) 190 euro
airbnb 2 nachten 140 euro
camping 2 nachten ? euro

Ik ben alleen nog aan het kijken wie met mij wil carpoolen en wie ik gek genoeg krijg om de kale berg te pakken 8)
Als je gewoon de Ventoux op wil fietsen zou ik niet met zoiets meedoen. Reden voor mij om met de Marmotte dat wel te doen is om de hele sfeer ervan mee te maken. Daarnaast is het natuurlijk ook wel 'makkelijk' om de semi-vlakke stukken bij iemand uit de wind te kunnen zitten.

Om 3x de Ventoux te doen ga ik ook gewoon op eigen gelegenheid. Dat soort evenementen is leuk maar ik vind het nogal raar dat mensen je vragen voor welk goed doel je een berg opfietst omdat 'iedere' hoge berg in Frankrijk bijna gekoppeld is aan een goeddoelevenement.

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:02
Pelle schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:18:
[...]
Maar wat ik eigenlijk wou vragen: zijn er voor hartslagmeting op de fiets nog andere opties dan een hartslagband? Ik wil m'n HR ook monitoren op m'n woon-werk ritjes (t.b.v. trimp), en die fiets ik op een fitnessbike gewoon in m'n spijkerbroek. Het liefst zou ik dat dan met een sporthorloge (optisch?) doen, maar ik heb ook wel eens gelezen dat dat niet zo betrouwbaar is als je fietst.
Ik gebruik mijn forerunner 235 als hartslagmeter op de fiets. Geloof best dat het minder betrouwbaar is, maar voor mij goed genoeg. Doe niet meer dan proberen globaal in bepaalde zones te blijven en kijk vaak niet verder dan gemiddelde of piek na een rit.

Heb mezelf wel aangeleerd om bluetooth van mijn telefoon uit te zetten want merkte dat het binnenkrijgen van berichten en telefoontjes terwijl het horloge in de transmit hartslag modus staat wel eens zorgde dat de verbinding tussen horloge en edge wegviel.

• Storm-Fox
la_fusion schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:56:
[...]

Als je gewoon de Ventoux op wil fietsen zou ik niet met zoiets meedoen. Reden voor mij om met de Marmotte dat wel te doen is om de hele sfeer ervan mee te maken. Daarnaast is het natuurlijk ook wel 'makkelijk' om de semi-vlakke stukken bij iemand uit de wind te kunnen zitten.

Om 3x de Ventoux te doen ga ik ook gewoon op eigen gelegenheid. Dat soort evenementen is leuk maar ik vind het nogal raar dat mensen je vragen voor welk goed doel je een berg opfietst omdat 'iedere' hoge berg in Frankrijk bijna gekoppeld is aan een goeddoelevenement.
Ik snap je punt en als je op eigen houtje gaat dan heb je aanzienlijk minder last van de gevaarlijke beginners.
Toch vind ik het fijn als een cyclo of hardloop event enigszins georgansieerd is. Dit vanwege het sociale aspect en gemak bij eventuele probleempjes. De inschrijfkosten (inc. shirt) vind ik gezien de totale kosten geen issue.

Ik hoor eigenlijk te zeggen dat ik het 100% voor de ALS patienten doe, maar dit is voor mij eerlijk gezegd geen hoofdreden. Het gaat mij om de ervaring en sportiviteit.
Toch zal ik proberen middels funding een bepaald bedrag bij elkaar te sprokkelen.

Ik vraag mij wel af of de ALS tour zich leent om 3x ventoux te beklimmen, mocht ik hier de stamina voor
hebben natuurlijk.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:53:
[...]

Inderdaad, HTFU! ;)
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:31:
[...]

Ik vrees dat je moet betwijfelen of 34-52 lekker gaat werken. Het verschil tussen de bladen is dan erg groot en zal waarschijnlijk negatieve invloed hebben op de schakelprestaties (lees: de ketting zal moeilijk van klein naar groot willen).

Los daarvan zul je van 34-28 ten opzichte van 36-28 niet zo gek veel verschil merken. Vaak wordt gezegd dat twee tandjes vóór correspondeert met één tandje achter.
Klopt, laatst toevallig uitgezocht voor iemand anders, officieel is de aangegeven capaciteit van een Ultegra (en voor 105 geldt dat ook) ook voor-derailleur maximaal 16 tandjes. Zie ook http://bike.shimano.com/c...oad/ultegra1/fd-6800.html

Nu weten we dat die richtlijnen vaak aan de safe-side zijn, maar waarom zou je het voor zo'n marginaal riskeren inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 21-09-2017 13:22 ]

• Storm-Fox
[...]

Ik zou gewoon op eigen gelegenheid gaan. Tenzij je de sfeer van zo'n event niet wilt missen natuurlijk.

Ik gebruik momenteel een tomtom ANT+ hartslagband die ik tijdens het fietsen helemaal niet voel.
Tijdens hardloopevents (langer dan 10km) draag ik hem niet meer, omdat hij tijdens het rennen
langzaam afzakt.

• Ramon 73
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:31:
[...]

Zou 2 tanden minder echt zoveel verschil maken in het schakelen? Kan het me bijna niet voorstellen.
Daar had ik even geen rekening mee gehouden....dan is de beste oplossing "gewoon even" afwachten tot deze cassette verbruikt is en dan een 11-30 of 11-32 te kopen.

• Tjebakka

Tjebakka

Ramon 73 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:26:
[...]

Zou 2 tanden minder echt zoveel verschil maken in het schakelen? Kan het me bijna niet voorstellen.

[...]

Daar had ik even geen rekening mee gehouden....dan is de beste oplossing "gewoon even" afwachten tot deze cassette verbruikt is en dan een 11-30 of 11-32 te kopen.
En dan moet je ook maar net een medium (of lange) kooi hebben om 32 aan te kunnen.

• Ramon 73
Tjebakka schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:08:
[...]

En dan moet je ook maar net een medium (of lange) kooi hebben om 32 aan te kunnen.
Voor 11-28 heb je al een lange kooi nodig, dus 32 is geen probleem aangezien mijn fiets standaard afgemonteerd is op 11-28 en standaard de RD-GS erop zit.

Van de Shimano site: RD-GS covers: 11-28T to 11-34T

• Crazy D
  • Laatst online: 05-10 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

Ramon 73 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:12:
Op de Dodeman en de Eyserbosweg zou ik altijd wel een tandje over willen hebben :P
Storm-Fox schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:13:
Ik hoor eigenlijk te zeggen dat ik het 100% voor de ALS patienten doe, maar dit is voor mij eerlijk gezegd geen hoofdreden. Het gaat mij om de ervaring en sportiviteit.
Toch zal ik proberen middels funding een bepaald bedrag bij elkaar te sprokkelen.
Die combinatie voor mij de reden om met Alpe d'HuZes mee te doen. Een sportief doel koppelen aan een goed doel. Ja, je zou ook een zak geld over kunnen maken naar een goed doel en thuis in de duinen fietsen. Kan ook. En de ervaring, zeker als je iets "hebt" met het doel, maakt het wel een stuk bijzonderder dan wanneer je dat op eigen gelegenheid doet.

Exact expert nodig?

• borft
  • Nu online
Voor de 11-28 heb je niet de medium-kooi nodig. die kan je ook met de korte kooi rijden (bij 105/ultegra).

• M@cer
  • Laatst online: 13:43
Storm-Fox schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:13:
[...]

Ik snap je punt en als je op eigen houtje gaat dan heb je aanzienlijk minder last van de gevaarlijke beginners.
Toch vind ik het fijn als een cyclo of hardloop event enigszins georgansieerd is. Dit vanwege het sociale aspect en gemak bij eventuele probleempjes. De inschrijfkosten (inc. shirt) vind ik gezien de totale kosten geen issue.

Ik vraag mij wel af of de ALS tour zich leent om 3x ventoux te beklimmen, mocht ik hier de stamina voor
hebben natuurlijk.
Ik heb 2 jaar geleden de Mont Ventoux 3 keer beklommen voor 3Ventoux.. Dit was een vrij kleine georganiseerd evenement tegen hersenkanker.. Het grootste probleem vond ik het geld bij elkaar verzamelen, ben niet zo iemand die graag geld vraagt bij iemand anders.

Ik zou de volgende keer gewoon op eigen houtje gaan of een cycle zoeken. Het hele goede doelen verhaal is leuk, maar niet echt mijn cup of tea/.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Verwijderd

Ramon 73 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:26:
[...]

Je hebt gelijk dat er vaak wel wat 'wiggle room' in componenten zit, maar een kleiner binnenblad dan voorgeschreven zie je nagenoeg nooit (ook omdat niemand dat wil :P).

Het kan best zijn dat het werkt, maar gegarandeerd is het niet. Je gebruikt een component off-spec. Trap je de boel kapot, dan is het ook eigen schuld, dikke bult.

Zeker als je veel op (flinke) heuvels rijdt, zou ik niet het risico willen lopen door mijn crank heen te trappen.
Je geeft in een andere post aan dat je een GS hebt. Dat is inderdaad de Shimano-code voor een medium kooi, dus daar zit je goed. Een CS-5800 cassette (105) 11-speed 11-32 kost je overigens ook geen fortuin.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2017 15:45 ]

• Tjebakka

Tjebakka

Ramon 73 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:33:
[...]

Voor 11-28 heb je al een lange kooi nodig, dus 32 is geen probleem aangezien mijn fiets standaard afgemonteerd is op 11-28 en standaard de RD-GS erop zit.

Van de Shimano site: RD-GS covers: 11-28T to 11-34T
Nieuwe Ultegra kan zelfs tot 30 tandjes met de korte kooi :)

• havana
Lukt met de oude ook gewoon in veel gevallen. Wel enigszins afhankelijk van je padtdtdtdtdtdtdtttt.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Ramon 73
[...]

Maar wat ik eigenlijk wou vragen: zijn er voor hartslagmeting op de fiets nog andere opties dan een hartslagband? Ik wil m'n HR ook monitoren op m'n woon-werk ritjes (t.b.v. trimp), en die fiets ik op een fitnessbike gewoon in m'n spijkerbroek.
Ik heb ook een Forerunner 235 en met fietsen zit die op het stuur => ben dus gedwongen om het hartslagband te rijden. Met spinning of op de Tacx heb ik geprobeerd om gewoon om de pols te meten, maar dat was niet zo'n groot succes. Onbetrouwbare meting en soms helemaal geen hartslag terwijl het met wandelen wel goed gaat. Op de city-hybride gebruik ik hem weliswaar om de pols, maar hecht dan gewoon weinig waarde aan de hartslagmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:34

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben vorig jaar met 3 vrienden naar de Ventoux gereden voor een lang weekend. Via booking.com een mooi huisje gevonden en de beklimming op de zaterdag gedaan. Er was geen evenement, maar het was gezellig druk.

De dag erop nog een route gedaan door de vallei. Dat is ook een aanrader (niet echt zwaar, maar vooral erg mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Zou ik jullie advies kunnen vragen voor de aanschaf van SKS Raceblade Pro spatborden?
Gezien het weer is helaas het moment aangekomen om mijn CAAD 10 uit te rusten met spatborden,
Ik weet dat deze dingen niet stoer en mooi zijn op een racefiets, maar het is voor mij belangrijk dat ik deze herfst en winter zo vaak mogelijk naar werk kan fietsen zonder bruin en kletsnat aan te komen.

Ik zou graag de SKS Raceblade Pro willen aanschaffen, zie:
Afbeeldingslocatie: https://www.wigglestatic.com/product-media/5360115379/raceblade%20pro%20black.jpg?w=430&h=430&a=7

maar ik weet niet 100% of dit zal passen op mijn 25mm banden.
Op de site staat namelijk
https://www.hopmansfietsg...t/sks-raceblade-spatbord/

"Geschikt voor: Racefiets banden maat: 21 mm tot 25 mm"
Bedoelen ze echt tot of tot en met 25mm?

[ Voor 26% gewijzigd door Storm-Fox op 22-09-2017 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Storm-Fox Logisch nagedacht bedoelen ze tot en met, gezien 24 mm niet echt een gangbaar iets is, volgens mij. Dit staat er op de site zelf, was niet echt moeilijk te vinden. Het is alleen geen garantie, want de ene 25mm is de ander niet en ook de velg bepaald hoe het gaat lukken. Dan heb je ook nog je frame wat mee moet werken qua ruimte. Iemand bij mij op de club heeft ze zelf bijgeknipt tot ze pasten op een Cannondale Synapse (dacht ik zo?).

Hier na een kleine buiteling ook weer eens aan het fietsen. Twee weken stilstaan is wel te merken zeg. Gaat voor geen meter meer, met gemiddelde hartslagen van 160+ voor een gemiddelde van tussen de 30 en 32km/u. Voelt erg zwaar en de ribben werken ook iet mee. Gelukkig is het seizoen toch al voorbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:03
Ik heb net tijdens een noodstop voor een scooter mijn achterband vierkant geremd. Ik moet nog 50km naar huis, is dat verantwoord of rij ik nu gegarandeerd lek? Ik sta praktisch naast een fietsenmaker, dus vervangen nu is een optie (maar liever niet natuurlijk)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Stufferdt schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:47:
Ik heb net tijdens een noodstop voor een scooter mijn achterband vierkant geremd. Ik moet nog 50km naar huis, is dat verantwoord of rij ik nu gegarandeerd lek? Ik sta praktisch naast een fietsenmaker, dus vervangen nu is een optie (maar liever niet natuurlijk)
Vierkant is niet zo erg, als je maar niet het karkas van de band duidelijk ziet. Dus nog wel overal rubber? Een klein plekje overleef je ook nog wel, heb ik ook eens gehad. Natuurlijk kun je altijd net pech hebben, maar valt meestal wel mee.

Voor de rest moet je het zelf weten. Vervangen lijkt mij er sowieso aan te komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Ex Nunc op 22-09-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Stufferdt schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:47:
Ik zou gewoon doorrijden, maar blijkbaar was jouw achterband al behoorlijk versleten voordat je ging rijden.
Mocht je echt de naden zien dan kun je overwegen om een losse band te kopen en mee te nemen voor
het geval je echt ellende krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Ex Nunc schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:48:
[...]

Vierkant is niet zo erg, als je maar niet het karkas van de band duidelijk ziet. Dus nog wel overal rubber?
Dat is ook niet zo nodig hoor, als je canvas ziet is het wel tijd om je band te vervangen en loop je vast wat meer kans op een lekke band, maar kom je echt nog wel mee thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Vraagje, ik wil mijn vorkconus goed op m'n voorvork zetten. Kan ik dat gewoon met een standaard slagpijp doen of moet ik voor carbon nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:58
Als het kan de slagpijp in een bankschroef zetten, dan de conus er op leggen en de vork zelf gebruiken om die voorzichtig op z'n plek te 'hameren'. Dan komt er geen onnodige stress op de poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 22:07
Sjoewe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:00:
Als het kan de slagpijp in een bankschroef zetten, dan de conus er op leggen en de vork zelf gebruiken om die voorzichtig op z'n plek te 'hameren'. Dan komt er geen onnodige stress op de poten.
Hoe wil je de conus dan goed op de voorvork krijgen? Waar hamer je tegenaan?

Ik zet in een voorvork altijd een voorwiel en dan met een speciale slagpijp sla ik voorzichtig de conus vast.
Gaat altijd goed, ook met voorvorken die volledig van carbon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Gewoon hetzelfde, maar dan alleen andersom. De slagpijp is het vaste object en hamer je de conus met de vork (ondersteboven) erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ok, dank heren! Gewoon voorzichtig meppen met een slagpijp. Moet lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:03
Ex Nunc schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:48:
[...]

Vierkant is niet zo erg, als je maar niet het karkas van de band duidelijk ziet. Dus nog wel overal rubber? Een klein plekje overleef je ook nog wel, heb ik ook eens gehad. Natuurlijk kun je altijd net pech hebben, maar valt meestal wel mee.

Voor de rest moet je het zelf weten. Vervangen lijkt mij er sowieso aan te komen?
Ben toch maar even langs de fietsenmaker geweest en hij is vierkant maar geen probleem om mee thuis te komen. Binnenband zat ook niet helemaak goed op die plek, dus goed gestoken en ben heel thuis weten te komen.

Vervangen zit er sowieso wel aan te komen ja, ik wacht even een mooie aanbieding af.
Storm-Fox schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:50:
[...]

Ik zou gewoon doorrijden, maar blijkbaar was jouw achterband al behoorlijk versleten voordat je ging rijden.
Mocht je echt de naden zien dan kun je overwegen om een losse band te kopen en mee te nemen voor
het geval je echt ellende krijgt.
Naden of karkas zijn nog niet zichtbaar. Maar zijn meegegaan van de vorige eigenaar, dus hebben wel al wat kilometers gehad.

Dank allen!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Stufferdt schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:55:
[...]

Naden of karkas zijn nog niet zichtbaar. Maar zijn meegegaan van de vorige eigenaar, dus hebben wel al wat kilometers gehad.

Dank allen!
Ik heb nu twee Continental GrandPrix GT 25mm onder mijn fiets zitten die precies 3350km hebben gedraaid, maar ik kan bijna niet wachten om beiden bij de 4000km te vervangen voor 4000II's (die reeds klaarliggen).

Maar het blijft lastig om in te schatten wanneer de buitenbanden echt weg moeten.
Die slijtage indicatoren op de Conti's helpen niet echt vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pimorez schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:54:
Input gevraagd:

Sinds de eerste week van juli heb ik een fiets van een vriend kunnen lenen. Dit in het teken van de Stelvio for Life. Sindsdien ben ik fanatiek aan het wielrennen en heb ik de smaak goed te pakken. De Gavia en Stelvio (helaas maar tot de 13km ivm. sneeuwval) beklimmen ging mij alleszins makkelijk af, en dus ben ik nu op zoek naar een goede eerste fiets. Ik ben dus niet op zoek naar een instapfiets om te kijken of het wat is, dat heb ik de afgelopen drie maanden immers al gedaan (Cube Attempt). In eerste instantie was het idee om een tweedehands fiets te kopen, vervolgens heb ik dat omgezet naar een overjarig model maar nu wilt die vriend zijn fiets terug om te gebruiken als winterfiets. Volledig terecht natuurlijk, maar waar moet ik dan beginnen. Van een aantal vrienden en collega's heb ik wel wat tips gekregen, maar toch is het lastig om te bepalen of een bepaalde tweedehands fiets een goede deal kan zijn of niet.
Mijn budget is tussen de 850 en 1200 (als het echt een goede deal is wil ik daar best iets overheen) voor enkel de fiets. Fietskleding heb ik allemaal al.
Lengte: 1.83m

Ik ben wel de volgende fiets tegengekomen en die ziet er naar mijn idee erg goed uit(!!): https://link.marktplaats.nl/m1201956922

Ultegra afmontage, zo te zien geen standaard wielen, frame zelf ziet er goed uit qua staat. Waar moet ik nog meer op letten?

Ik hoor graag jullie meningen :)
Update: ik heb de fiets gekocht voor €950. De fiets is eerst nog langs de fietsenmaker gegaan en die heeft er een nieuwe achteras in gezet! Heb vanavond een proefrit gemaakt en hij zit prima (alleen zadel nog een klein beetje omhoog). Heb meteen pedalen besteld en fiets morgen nog even langs de LBS voor tape om het stuurlint beter weg te werken, dat is nu aan de rechterkant in het midden van de stuurbuis slecht weggewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Pimorez op 22-09-2017 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Na lang twijfelen dan toch de Tacx Neo besteld voor een mooie prijs...

DIT IS MIJN WEBSITE

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-10 21:04
havana schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:09:
Definieer een mooie prijs en waar? O-)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• havana
Allesvoorderacefiets.nl voor 1100 pegels (staat op de site voor meer, heb via de mail besteld).

[ Voor 39% gewijzigd door havana op 23-09-2017 08:50 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48
Nice!

Zat van de week even te kijken naar de tacx aanbieding van mantel. Daar zijn ze incl aanbieding beduidend duurder dan een maand geleden. Toen kon je ze nog voor €1100,- op de kop tikken.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-10 21:04
havana schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:50:
Allesvoorderacefiets.nl voor 1100 pegels (staat op de site voor meer, heb via de mail besteld).
Thanks, eens even overleggen of een familielid ook interesse heeft. Misschien valt er nog wat leuks te regelen voor twee stuks.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• havana
Ja dat is ook wel logisch, de beste tijd om winterspullen te komen is immers de zomer. Zo is het met kleren ook.

Bij Coolblue was ie al niet meer leverbaar zag ik, niet heel gek na zo'n dramatische week als vorige week...

[ Voor 33% gewijzigd door havana op 23-09-2017 10:15 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Noxa
Ik zit een weekje in Limburg (Roermond) en ik wil een lus van de AGR doen. Ik heb nog nooit in Limburg gefietst en ik vraag me dan ook af of ik er goed aan doe om een 11-32 er op te leggen.

Ik heb in de Dordogne en Ardeche gefietst met een 11-32 en in de Ardeche was ik er erg blij mee. De Dordogne was het overkill.

Normaal rijd ik met een 12-25 en kom ik zonder problemen de Utrechtse Heuvelrug over.

• Tjebakka

Tjebakka

Ik zeg het alvast: Mocht het niet bevallen dan houd ik me aanbevolen om het ding eens uit te proberen!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19
Noxa schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:24:
Ik zit een weekje in Limburg (Roermond) en ik wil een lus van de AGR doen. Ik heb nog nooit in Limburg gefietst en ik vraag me dan ook af of ik er goed aan doe om een 11-32 er op te leggen.

Ik heb in de Dordogne en Ardeche gefietst met een 11-32 en in de Ardeche was ik er erg blij mee. De Dordogne was het overkill.

Normaal rijd ik met een 12-25 en kom ik zonder problemen de Utrechtse Heuvelrug over.
De klimmetjes aan het einde zijn stijl van de AGR, niet erg lang.

Kan je 11%+ omhoog fietsen na 100+ kilometers met een 12-25?
Ga je volle bak rijden of appelvlaaien tempo?

Ik kan het niet voor je beantwoorden, ik vermoed dat jij je skills het beste kunt inschatten.
Tjebakka schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:27:
[...]

Ik zeg het alvast: Mocht het niet bevallen dan houd ik me aanbevolen om het ding eens uit te proberen!
Kan je beter een hele winter uitproberen! Ben vorig jaar goed de winter uitgekomen en dat is toch de meeste lol. (als je andere mensen eraf fietst :P )

[ Voor 19% gewijzigd door joint_me op 23-09-2017 12:09 ]

Hello fellow humans

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 23:32

Het feit dat je twijfelt lijkt mij voldoende reden om het makkelijkste verzet te steken. Je kunt natuurlijk de andere cassette (+ gereedschap! )meenemen en monteren als na dag 1 blijkt dat je de kleine versnellingen niet gebruikt.

• Crazy D
  • Laatst online: 05-10 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

Ligt eraan welke lus je wilt rijden. Lus 3 is de zwaarste, met niet zozeer lange klimmetjes, maar wel stijl (Dodeman, Eyserbosweg, etc). Niet te vergelijken met de heuvelrug, dat is naar mijn mening best vlak in vergelijking met Zuid Limburg. Maar als je lus 1 doet (geen aanrader trouwens !), moet dat makkelijk kunnen met 12-25. Ik zou de bergcassette erop doen, in het geval van klimmen heb ik liever een tandje over dan dat je er eentje te kort komt...

Exact expert nodig?

• Noxa
DieAnder schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:54:
[...]

Het feit dat je twijfelt lijkt mij voldoende reden om het makkelijkste verzet te steken. Je kunt natuurlijk de andere cassette (+ gereedschap! )meenemen en monteren als na dag 1 blijkt dat je de kleine versnellingen niet gebruikt.
Heb inderdaad maar de cassette + tools mee genomen. Voor de huis, tuin en keuken ritten in Noord Limburg de wegcassette er op en in het zuiden de meisjes cassette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Balboa schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:11:
Hier ook even een vraag. Heb vorig jaar een Cannondale Synapse alu gekocht waar ik erg veel plezier van heb. Helaas blijkt dat de achterbrug waar de as in rust niet mooi symmetrisch is. Hierdoor staat het wiel niet helemaal recht in het frame. De fietsenmaker heeft het opgemeten en voorgelegd bij Cannondale. Zij hebben voorgesteld het frame te vervangen. Nu blijkt dat ze geen passend maat/model uit 2016 hebben, enkel een model uit 2014.

Los van het optische - vind het frame uit 2014 optisch minder mooi - is dit een acceptabel voorstel?
Kleine update. Het eerste "aanbod" van Cannondale vriendelijke afgewezen. Het tweede voorstel was een Synapse carbonframe uit 2015. Met een bijbetaling van mijn kant voor een passend balhoofd, zadelpen en crankstel, omdat de hiudige onderdelen niet uitwisselbaar zijn met het carbon frame. Kon kiezen uit een gewone SI crank en de Hollowgram. Ga voor de laatste.

Denk dat het tweede aanbod een stuk beter is en voor mij een mooie upgrade naar een carbon frame.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:19

KipCurreh

Nightcrawler

Eindelijk eens tijd kunnen maken en profiteren van het mooie nazomerweer, en vanochtend de eerste kilometers op de specialized gezet..
Had in grote lijnen een parcours in gedachten en heb dit in grote lijnen ook makkelijk kunnen volgen.. Ook al ben ik nu op plaatsen geweest waar ik nog nooit was geweest :)
https://www.strava.com/activities/1199177060

Al bij al 48.1 km voor een eerste rit, lekker ontspannen gemiddeld 26 km/u (zal iets hoger gelegen hebben, had telkens de verkeerde knop beet om te pauzeren op de m400 :*) )
Nergens geen last ofzo, en ik vond het geweldig leuk..

Enigste minpuntje is de eerste keer dat ik aan een kruispuntje vergat dat ik in klikpedalen zat... met als geval een heel knullige en onzachte ontmoeting met het asfalt |:(
Gelukkig enkel men knie beetje geschaaf en een dikke bol erop, zal wel wegtrekken.. Aan de fiets niks, aangezien het bijna stilstaand was 8)

Anyway, fietsje ook eens getrokken in de velden.. Als het kan mag die in de OP komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UQKW5Aib8uj5wm95b4pnc7Xh/medium.jpg

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:34

DjVe

Hatsaflats!

Afgelopen zaterdag een mooie rit gemaakt in Winterberg. Het weer zat een beetje tegen (koud en nat), maar het was een mooie rit van 100km met bijna 2000hm. Echter ben ik de hele rit aan het kloten geweest met de Wahoo Blue SC Speed/Cadence sensor. Er zitten dit soort magneetjes bij:

Afbeeldingslocatie: https://eu.wahoofitness.com/media/catalog/product/b/l/blue_sc__3_parts_3.jpg

Met mijn frame (Wilier GTR 2014) is dit ding echt niet fatsoenlijk stabiel te gebruiken. De sensor verliest regelmatig contact met de magneetjes. Zijn er toevallig betere/sterkere magneetjes op de markt? Aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DjVe schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:54:
Afgelopen zaterdag een mooie rit gemaakt in Winterberg. Het weer zat een beetje tegen (koud en nat), maar het was een mooie rit van 100km met bijna 2000hm. Echter ben ik de hele rit aan het kloten geweest met de Wahoo Blue SC Speed/Cadence sensor. Er zitten dit soort magneetjes bij:

[afbeelding]

Met mijn frame (Wilier GTR 2014) is dit ding echt niet fatsoenlijk stabiel te gebruiken. De sensor verliest regelmatig contact met de magneetjes. Zijn er toevallig betere/sterkere magneetjes op de markt? Aanraders?
Toen ik vorig jaar mijn Garmin bestelde was ik ook bang om hier mee te moeten gaan kloten maar gelukkig heeft Garmin tegenwoordig sensoren in het assortiment die op de as van voor-/achterwiel en op de crank worden bevestigd en geen magneten meer nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Echter ben ik de hele rit aan het kloten geweest met de Wahoo Blue SC Speed/Cadence sensor. Er zitten dit soort magneetjes bij:

[afbeelding]

Met tie wraps moet je dat ding bomvast op je achtervork zetten. Dat gaat makkelijker als je een ronde rechte vork hebt dan een of andere exotische vorm. Je laat de sensor zover naar buiten kantelen dat de crankmagneet langs het aangegeven punt komt. Het armje moet zover richting wiel wijzen dat de wielmagneet er netjes langs komt. Afstanden tot 4 mm zijn naar mijn ervaring probleemloos.

Nu qua magneetjes, als crankmagneet gebruik ik een sterk rond magneetje dat aan mijn pedaalas plakt, ooit gekocht bij ikweetnietmeerwie, maar in principe niets speciaals: koelkastmagneet, verpakkingsmagneet, 13 in een dozijn. Het leuke is dat je er NIETS van ziet. En het werkt perfect, tenzij je titanium pedaalassen hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ondertussen het project naar het schuurtje verplaatst. Geen mooie tapijtjes meer, helaas.

Dinsdag komt de groep. Het wordt een compact, na lang wikken en wegen. Daar gaat dan wellicht nog een 36 blad op. Vandaag zadel er alvast even opgezet (Fizik Antares R3). Veloplugs liggen bij een afhaalpunt hier in de buurt dat doordeweeks van 10 tot 5 open is en tot ik tijd heb om ze op te halen moet ik de bandjes nog even in de verpakking laten.

Al met al: hopelijk is hij volgend weekend af!

Disclaimer: zadelpenhoogte is nog niet afgesteld.

Skuur

[ Voor 12% gewijzigd door Tjebakka op 24-09-2017 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Microkid schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:46:
Wellicht interessant voor personen die niet echt lekker op hun zadel zitten: ik heb gisteren een zadeldrukmeting laten doen. Ik had bij het fietsen na 2 uur last van druk op de zitbotjes. De fiets was al een keer ingemeten, maar dat hielp niet. Met een zadeldrukmeting wordt er een hoesje met sensoren op je zadel gespannen zodat je live de drukverdeling kan zien op een computerscherm. Hieruit bleek dat ik veel druk had aan de linkerkant (wat ik ook altijd al voelde). Na wat passen en meten en wisselen van zadels ben ik nu uitgekomen op een Selle Italia Flight Max gel zadel. Hierbij is de druk duidelijk zichtbaar lager en beter verdeeld en zou het probleem dus weg moeten zijn. Zadel besteld, nu maar wachten op goed weer :)
Vandaag de Oranje Pelotontour gereden, 120km. En warempel, na 4 uur fietsen geen problemen met de kont meer :) Yihaa :) d:)b

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
KipCurreh schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:27:
Eindelijk eens tijd kunnen maken en profiteren van het mooie nazomerweer, en vanochtend de eerste kilometers op de specialized gezet..
Had in grote lijnen een parcours in gedachten en heb dit in grote lijnen ook makkelijk kunnen volgen.. Ook al ben ik nu op plaatsen geweest waar ik nog nooit was geweest :)
https://www.strava.com/activities/1199177060

Al bij al 48.1 km voor een eerste rit, lekker ontspannen gemiddeld 26 km/u (zal iets hoger gelegen hebben, had telkens de verkeerde knop beet om te pauzeren op de m400 :*) )
Nergens geen last ofzo, en ik vond het geweldig leuk..

Enigste minpuntje is de eerste keer dat ik aan een kruispuntje vergat dat ik in klikpedalen zat... met als geval een heel knullige en onzachte ontmoeting met het asfalt |:(
Gelukkig enkel men knie beetje geschaaf en een dikke bol erop, zal wel wegtrekken.. Aan de fiets niks, aangezien het bijna stilstaand was 8)

Anyway, fietsje ook eens getrokken in de velden.. Als het kan mag die in de OP komen

[afbeelding]
Echt een dikke fiets om mee te beginnen! Heb je mooi voor elkaar.
Tjebakka schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:31:
Ondertussen het project naar het schuurtje verplaatst. Geen mooie tapijtjes meer, helaas.
Ik weet het niet, er mist nu toch wat aan die fiets... Heb je al een kleuren thema in gedacht voor je fiets? Anders heb ik nog wel ideeën. ;).

Ben inmiddels in Limburg aangekomen en vandaag lekker stuk gecrosst. Ik haalde iemand in en die begroete mij in het Limburgs... Ik verstond er echt geen barst van, maar volgens mij vond hij mijn fiets schoon.

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 24-09-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Noxa schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:50:
Ben inmiddels in Limburg aangekomen en vandaag lekker stuk gecrosst. Ik haalde iemand in en die begroete mij in het Limburgs... Ik verstond er echt geen barst van, maar volgens mij vond hij mijn fiets schoon.
Hahaha, echt exotisch hè, daar in Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:41
Dit weekend helaas hamstring blessure opgelopen tijdens voetbal. Zijn er hier ook mensen met ervaring met deze blessure en toch (verantwoord) willen fietsen?

Komende dagen ga ik sowieso mijn rust pakken, maar wil conditie wel weer snel op peil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DieAnder schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:53:
...
Nu qua magneetjes, als crankmagneet gebruik ik een sterk rond magneetje dat aan mijn pedaalas plakt, ooit gekocht bij ikweetnietmeerwie, maar in principe niets speciaals: koelkastmagneet, verpakkingsmagneet, 13 in een dozijn. Het leuke is dat je er NIETS van ziet. En het werkt perfect, tenzij je titanium pedaalassen hebt ;)
Die dingen gebruik ik ook, je hebt die ronde neodymiummagneten in allerlei varianten/voor allerlei doeleinden (en online bij handels die kennelijk gespecialiseerd zijn in magneten). Verder inderdaad kijken hoe je de boel vaspint op de achtervork, eventueel een stroef rubber of zo ertussen klemmen, maar verschuiven kan ik ze op al mijn fietsen als er enige kracht aan te pas komt, maar dat is te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 23:39
Voor een crank magneet kun je een corsage magneet gebruiken kun je bij de bloemist halen voor ongeveer een euro en past precies op de as baan je pedaal onzichtbaar maar werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Voor mij Supersix wilde ik ook een carbon zadelpen, standaard wordt de fiets geleverd met een alupen. Weliswaar een lichte C3 pen, maar gaat ook deels om het idee. Als probeersel een pennetje van Aliexpress besteld, helaas wel de ietwat exotische maat 25,4 nodig waardoor de keuze beperkt is.
Vrijdag was het ding al in huis, levertijd <2 weken. Pen ziet er prima uit en is 140gram lichter dan de originele alu pen. Als ik een minpunt moet verzinnen, dan is het dat de halfronde ringen die onder de boutjes liggen, niet lekker ronddraaien. Maar met 10 minuten huisvlijt was dat vlot opgelost.
De pen past verder uitstekend in het frame (wel beetje carbon pasta gebruikt) en ziet er strak uit. De letters "TEMAMI" vallen niet erg op en dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
alexswart schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:23:
Voor een crank magneet kun je een corsage magneet gebruiken un je bij de bloe,ist halen voor ongeveer een euro en past precies op de as baan je pedaal onzichtbaar maar werkt perfect
Het is, zeker als je pedaalassen niet ook met een externe sleutel te draaien zijn trouwens zeker zaak op te letten dat je nog genoeg grip kan krijgen op de magneet om hem te verwijderen, zodat je een inbussleutel kan aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Maar dat is wel een zero setback pen waardoor de je hele afstelling van je fiets structureel verandert...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
havana schreef op maandag 25 september 2017 @ 08:34:
Maar dat is wel een zero setback pen waardoor de je hele afstelling van je fiets structureel verandert...
Dat klopt, maar de originele pen heeft ook slechts 15mm setback. En met de instelling op de zadelrails is dat prima te compenseren. Zadel staat (op de rails gezien) vrij ver naar achter maar nog binnen het afstelbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Noxa schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:50:

[...]

Ik weet het niet, er mist nu toch wat aan die fiets... Heb je al een kleuren thema in gedacht voor je fiets? Anders heb ik nog wel ideeën. ;).
Ontwerp is in de maak. Heb hem de vrije hand gegeven dus ik heb nog geen idee hoe het eruit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Tjebakka schreef op maandag 25 september 2017 @ 08:48:
[...]

Ontwerp is in de maak. Heb hem de vrije hand gegeven dus ik heb nog geen idee hoe het eruit komt te zien.
Ik zat aan een blauw wit zigzag patroon te denken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind dual-bolt zadelpennen zo verschrikkelijk, degene die dat bedacht heeft mag van mij tot in de eeuwigheid zadels proberen te wisselen op die dingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Och, smaken verschillen. Zelf vind ik die net wel prettig met afstellen. En die cheapo van AliX hoef je maar 1 bout te lossen om het zadel te wisselen(zoals de meesten). De afstelling van de neighoek blijft gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:30

Pelle

🚴‍♂️

[afbeelding]

Ik had met de Garmin speed/cadence sensor hetzelfde probleem (ook Wilier GTR 2014). Door de vierkante vorm van de achtervork is het lastig om dat ding te mounten. Gelukkig vond ik bij mijn reserve-onderdelen nog wat alternatieve rubbers die waren meegeleverd (bij de Edge 500) voor minder bolle framebuizen, en daarmee kon ik het redelijk ondervangen.
Uiteindelijk bij een upgrade naar een 810 (begin 2016) maar gekozen om ook de nieuwe sensors erbij te nemen. De speedsensor verhuist dan naar een van je hubs, en de cadencesensor werkt dan magneetloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Pelle schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:27:
[...]

Ik had met de Garmin speed/cadence sensor hetzelfde probleem (ook Wilier GTR 2014). Door de vierkante vorm van de achtervork is het lastig om dat ding te mounten. Gelukkig vond ik bij mijn reserve-onderdelen nog wat alternatieve rubbers die waren meegeleverd (bij de Edge 500) voor minder bolle framebuizen, en daarmee kon ik het redelijk ondervangen.
Uiteindelijk bij een upgrade naar een 810 (begin 2016) maar gekozen om ook de nieuwe sensors erbij te nemen. De speedsensor verhuist dan naar een van je hubs, en de cadencesensor werkt dan magneetloos.
Of gewoon tijd voor een powermeter, heb je geen cadanssensor meer nodig :P
Pagina: 1 ... 57 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.