Het is 10 watt per band, totaal 20 watt per fiets. Dat is heel erg significant. Geen enkel onderdeel heeft zo veel invloed op de snelheid.Prulleman schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:33:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Hier kom je op minder dan 0,5 kmh bij 10 watt meer, bij rond de 30kmh
Beste lezers! Volgens mij heb ik in het verleden al eens een berichtje gepost over mijn Rose met wat problemen en ik ben, helaas, weer terug bij af. Ik heb jaren geleden een Rose gekocht, mijn 1e carbon fiets, die na 1,5 jaar rare breuklijntjes gaf rond de crank. Na 1,5 jaar dus een nieuwe gehad probleemloos, echter een half jaar later zelfde probleem en heb toen 100 bijbetaald voor een nieuwer type: Xeon CRS. Hier heb ik een jaartje of wat plezier van gehad totdat ik speling kreeg op het gehele bottombracket en is wederom weer vervangen met wat coulance op onderdeeltjes (wat kettingbladen cassette en ketting / stuurlint ofzo was het).
Maargoed! Het is denk ik nu 1,5-2 jaar na de laatste vervanging en we zijn weer terug bij af zo lijkt het. Eerst maar een mooi plaatje van mijn fiets, waar ik echt eigenlijk zeer content over ben, laat dat duidelijk zijn:

Aardig clean, leuke vlaggetjes en ook zeer blij met mijn wieltjes, handgespaakt door Andless Cycling (aanrader).
Maargoed, nu dus recent erachter gekomen dat ik weer breukjes lijkt te hebben, zie plaatjes.

en

Heb dit gemeld bij Rose en krijg, niet anders verwacht, aanbod om om te komen ruilen, kost me 2-3 weken tijd. Moet ik dan weer eigenlijk brengen en halen want ik ga niet de boel verzenden en op laten sturen. Kost en meer tijd en ik hou het spul graag heel.
Nu heb ik er eigenlijk niet zoveel vertrouwen meer in, dat hele frame of die samenstelling van carbon of hoe ze het ook brengen. Dit zou mijn 5e frame worden in zeg 5 jaar en tis mij eigenlijk teveel. Dus ik heb al contact opgenomen met rechtsbijstand om te kijken wat daar eventueel te regelen is / wat ik daar van kan verwachten. De andere optie zou zijn om een upgrade te vragen naar een frame met andere samenstelling. Heb even op de site rondgeklikt en zo'n beetje alles is T30/40 behalve de X-Lite Team. Die is T40/60. Geen idee of dat echt beter is dan ook, maar ik snap dat ze niet staan te springen om gedoe met rechtsbijstand en ik hoop eigenlijk dat ze wel snappen dat ik niet sta te springen om eenzelfde frame weer...
Vraagje: Zijn er mensen die ook een aardig verleden hebben hiermee? Met meerdere framesets / upgrades bijvoorbeeld? Of misschien dus wel via rechtsbijstand dingen geregeld?
Is het een beetje reeel wat ik vraag? In mijn ogen wel, maar misschien ben ik heel onredelijk ofzo?
Ben benieuwd naar jullie mening hierin
Maargoed! Het is denk ik nu 1,5-2 jaar na de laatste vervanging en we zijn weer terug bij af zo lijkt het. Eerst maar een mooi plaatje van mijn fiets, waar ik echt eigenlijk zeer content over ben, laat dat duidelijk zijn:

Aardig clean, leuke vlaggetjes en ook zeer blij met mijn wieltjes, handgespaakt door Andless Cycling (aanrader).
Maargoed, nu dus recent erachter gekomen dat ik weer breukjes lijkt te hebben, zie plaatjes.

en

Heb dit gemeld bij Rose en krijg, niet anders verwacht, aanbod om om te komen ruilen, kost me 2-3 weken tijd. Moet ik dan weer eigenlijk brengen en halen want ik ga niet de boel verzenden en op laten sturen. Kost en meer tijd en ik hou het spul graag heel.
Nu heb ik er eigenlijk niet zoveel vertrouwen meer in, dat hele frame of die samenstelling van carbon of hoe ze het ook brengen. Dit zou mijn 5e frame worden in zeg 5 jaar en tis mij eigenlijk teveel. Dus ik heb al contact opgenomen met rechtsbijstand om te kijken wat daar eventueel te regelen is / wat ik daar van kan verwachten. De andere optie zou zijn om een upgrade te vragen naar een frame met andere samenstelling. Heb even op de site rondgeklikt en zo'n beetje alles is T30/40 behalve de X-Lite Team. Die is T40/60. Geen idee of dat echt beter is dan ook, maar ik snap dat ze niet staan te springen om gedoe met rechtsbijstand en ik hoop eigenlijk dat ze wel snappen dat ik niet sta te springen om eenzelfde frame weer...
Vraagje: Zijn er mensen die ook een aardig verleden hebben hiermee? Met meerdere framesets / upgrades bijvoorbeeld? Of misschien dus wel via rechtsbijstand dingen geregeld?
Is het een beetje reeel wat ik vraag? In mijn ogen wel, maar misschien ben ik heel onredelijk ofzo?
Ben benieuwd naar jullie mening hierin
Verwijderd
Misschien heb je het al eens gepost, maar is ooit vastgesteld dat het gaat om daadwerkelijke breuken? Kan het ook slechts cosmetische lakschade zijn? Ik vind het zo vreemd dat je bij vier (!) frames hetzelfde probleem hebt.
Waren het elke keer witte frames? Doe je er gekke dingen mee? Gebruik je een momentsleutel? Als ik dat stootplaatje van die voorderailleur zie zou ik namelijk eerst denken: dat is gewoon te hard vastgedraaid. Maar ik begrijp dat het ook voorkomt op plekken waar geen schroeven zitten.
Wat betreft het juridische: de eerste hobbel zou zijn, om vast te (laten) stellen dat een fiets met zulke gebreken non-conform is (niet aan de overeenkomst voldoet). Daar kun je nog best over debatteren, zeker als de scheurtjes het functioneren en de integriteit van het frame niet beïnvloeden.
De volgende hobbel is dan, om Rose zover te krijgen dat ze jou een fiets met een ander frame aanbieden. Zeker omdat er inmiddels al vijf jaar zijn verstreken, denk ik dat je dan fors moet bijbetalen (gebruiksvergoeding).
Daarbij komt nog, dat ik mij afvraag of een move naar een lichter frame wel heel veel gaat uitmaken.
Waren het elke keer witte frames? Doe je er gekke dingen mee? Gebruik je een momentsleutel? Als ik dat stootplaatje van die voorderailleur zie zou ik namelijk eerst denken: dat is gewoon te hard vastgedraaid. Maar ik begrijp dat het ook voorkomt op plekken waar geen schroeven zitten.
Wat betreft het juridische: de eerste hobbel zou zijn, om vast te (laten) stellen dat een fiets met zulke gebreken non-conform is (niet aan de overeenkomst voldoet). Daar kun je nog best over debatteren, zeker als de scheurtjes het functioneren en de integriteit van het frame niet beïnvloeden.
De volgende hobbel is dan, om Rose zover te krijgen dat ze jou een fiets met een ander frame aanbieden. Zeker omdat er inmiddels al vijf jaar zijn verstreken, denk ik dat je dan fors moet bijbetalen (gebruiksvergoeding).
Daarbij komt nog, dat ik mij afvraag of een move naar een lichter frame wel heel veel gaat uitmaken.
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 11:08 ]
Ik heb ook zo'n meeting gedaan en uiteindelijk op een Selle Italia Flite uitgekomen. Dat zadel is me 3 weken bevallen en uiteindelijk heb ik de Flite verkocht en de Specialized Power Saddle gekocht (waarvan ik er inmiddels 3 heb)Crazy D schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:24:
[...]
Eens. Zo ben ik op een Sella IUGWJ Ldy uitgekomen. Oftewel geen idee uit mijn hoofd welk typeIk had teveel druk op een punt waar het zadel geen ondersteuning. Stuk of 10 zadels getest, het werd steeds beter maar nog steeds erg veel druk. Toen een Sella zadel met wat gel pads erin, en toen werd de druk wel goed verdeeld. Nu is er meer gewijzigd in de instellingen van min fiets dus moet nog wat meer wennen aan de andere positie/houding, maar de 1e indruk is al een wereld van verschil. Fietsen wordt opeens toch een soort van comfortabel. Het is uiteraard heel erg persoonlijk, maar dit had ik echt jaren eerder moeten doen.
Je 1e vraag weet ik eigenlijk niet. Ze zeggen nu in ieder geval op voorhand op basis van de foto's dat het waarschijnlijk gaat om een scheurtje, dus als dat dan zo is dan moet het in die voorgaande gevallen ook zo zijn omdat ik ook plekjes heb op het frame door steenslag of ander soorts waarbij echt een stukje van de lak eraf geketst is en ook niet van dit soort visuele effecten geeft. Maar toegegeven, dit is dus een aanname. In hoeverre deze "problemen" doorwerken in functionaliteit of integriteit kan ik niet oordelen. Mijn idee is dat wanneer ze zeggen kom hem maar om te laten vervangen dat het misschien iets uitmaakt? Wat nog wel grappig is dat toen ik voor de 2e x kwam met het probleem dat ze zeiden van ja, waarom neem je niet een zwart frame? Hoezo, omdat ik het dan niet zie / minder snel klaag ofzo? Dit moet in mijn optiek niet kunnen. Een vriend van mij rijdt al 8 jaar op zijn Trek, ook wit, en heeft nog nooit dit soort zaken gezien op zijn fiets.Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:04:
Misschien heb je het al eens gepost, maar is ooit vastgesteld dat het gaat om daadwerkelijke breuken? Kan het ook slechts cosmetische lakschade zijn? Ik vind het zo vreemd dat je bij vier (!) frames hetzelfde probleem hebt.
Ik heb zelf nog nooit de aanlas los of vast gemaakt waar de voorderailleur aan vastzit, dus dat moet dan vanuit de fabriek niet goed gegaan zijn. Verder gebruik ik geen momentsleutel maar andere plekken waar ik wel vaker zaken vast, en misschien te vast, gezet heb zijn bijvoorbeeld de zadelpen klem en daar is dit probleem niet van toepassing. En zoals je aangeeft op de plek onderop zit nergens iets van een schroefje of wat ook wat je aan kan draaien dus waar komt zoiets vandaan dan.
Qua gebruik denk ik dat ik gewoon val onder de gemiddelde fietser. Voornamelijk mooi weer. Heb dit jaar 2 wedstrijdtrainingen en 1 wedstrijd zelf met wat locals meegereden maar ik neem aan dat alle mensen die bij die clubs dat vaker doen niet om de haverklap met vergelijkbare problemen kampen, ik hoop het niet in ieder geval
Kijk, dat dat andere frame lichter is dat blijkt, maar het is in ieder geval bij Rose zo lijkt het nog het enige frame dat in ieder geval een andere samenstelling heeft qua type carbon, als ik uit moet gaan van alleen die nummertjes die ze zelf gebruiken. Lichter is denk ik een bijkomende eigenschap die voortkomt uit het materiaal en zegt denk ik niet direct iets over hoe goed een frame moet zijn. De professionals zijn lichter (qua lichaamsgewicht), opzeker, maar een sprinter bijvoorbeeld zal toch nog wel wat mee vragen van zo'n fiets dan ik ooit zal doen. Het is een beetje een moeilijk gebied denk ik. Volgens mij gebruiken ze zelf in hun drukwerk en op de site ook dat ze sponsor zijn van redelijk professionele rijders. De vraag is alleen waar rijden zij dan mee.
[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 12-09-2017 12:55 ]
Even een wat andere invalshoek: Voor een investering en wat stress van 2-3 weken elk jaar rij je dus al 5 jaar met een gloednieuw frame rond... Ik zou er zelf niet al teveel issues mee hebben denk ik, vandaar mijn opmerking.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Zo heb ik het ook al bekeken en ik ben opzich dus niet ontevreden over de gemiddelde gang van zaken hoor. Maar het blijft onhandig. Daarbij bereikt dit frame volgens mij ook een EOL en hebben ze dit type fiets niet zoveel voorradig meer. Het is nog wel een van hun mooiste frames namelijk, het oog wil ook wat.MrAngry schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:56:
Even een wat andere invalshoek: Voor een investering en wat stress van 2-3 weken elk jaar rij je dus al 5 jaar met een gloednieuw frame rond... Ik zou er zelf niet al teveel issues mee hebben denk ik, vandaar mijn opmerking.
En eerlijk, zo'n frame moet gewoon probleemloos jaren mee kunnen gaan, dus dat wil ik dan ook graag. De vraag is ook hoelang ze dit blijven doen. Want als ze na x jaar zeggen van ja, nu sinds aankoop zoveel jaar verder dus geen garantie meer..
Tja, het ziet er uit als barstjes in de lak. Gezien je het al meerdere keren hebt gehad bij witte frames van Rose, ga ik er van uit dat ze de compositie of laagjes van de lak niet op orde hebben. Maarja, je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat je frame toch niet onverhoopt ineens in tweeën breekt... En barstjes in de lak hoort natuurlijk ook niet, zeker niet bij een frame van een jaar oud. Maar er zijn maar weinig fabrikanten die witte lak op carbon goed onder de knie hebben en waarbij dit soort problemen dus niet voor komen.
Trek is er dan in ieder geval een. Ik weet er technisch ook niet zoveel van hoor, ik kan me wel goed voorstellen dat je bij een donker frame er minder snel last van hebt omdat het ook minder snel opvalt natuurlijk. Toen ik daar met mijn allereerste frame kwam zei die meneer toen ook van ja, waarom neem je dan geen zwarte... Nou omdat ik een witte mooier vind. Maar ik mag eventueel nu inruilen voor een X-Lite 2, Alleen die kleurstellingen ben ik zelf niet kapot van. Dus ik ga wel even inzetten op die Team variant in het mat zwart dan. Anders de X-Lite CRS mat zwart, alleen lijkt ook al slecht leverbaar... Mja, gedoetjes weer!cordonbleu schreef op woensdag 13 september 2017 @ 02:06:
Tja, het ziet er uit als barstjes in de lak. Gezien je het al meerdere keren hebt gehad bij witte frames van Rose, ga ik er van uit dat ze de compositie of laagjes van de lak niet op orde hebben. Maarja, je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat je frame toch niet onverhoopt ineens in tweeën breekt... En barstjes in de lak hoort natuurlijk ook niet, zeker niet bij een frame van een jaar oud. Maar er zijn maar weinig fabrikanten die witte lak op carbon goed onder de knie hebben en waarbij dit soort problemen dus niet voor komen.
Verwijderd
Als je na vijf (!) jaar een Xeon mag inruilen voor een X-Lite met een overzichtelijke bijbetaling zou ik mijn handjes dichtknijpen, dat is een frame van een veel hogere kwaliteit. Kleur zou me dan niet uitmaken.
Hier ook even een vraag. Heb vorig jaar een Cannondale Synapse alu gekocht waar ik erg veel plezier van heb. Helaas blijkt dat de achterbrug waar de as in rust niet mooi symmetrisch is. Hierdoor staat het wiel niet helemaal recht in het frame. De fietsenmaker heeft het opgemeten en voorgelegd bij Cannondale. Zij hebben voorgesteld het frame te vervangen. Nu blijkt dat ze geen passend maat/model uit 2016 hebben, enkel een model uit 2014.
Los van het optische - vind het frame uit 2014 optisch minder mooi - is dit een acceptabel voorstel?
Los van het optische - vind het frame uit 2014 optisch minder mooi - is dit een acceptabel voorstel?
Handtekening
Ik zou alleen akkoord gaan met een 2016 of nieuwer model. Als je eerste eigenaar bent, het frame is pas een jaar oud en het betreft een constructie/fabrieks fout, heb je gewoon recht op een gelijkwaardig of beter frame.
Vandaag eerste keer naar het werk met de Supersix, ondanks de regen. Miezerde een beetje, maar goed te doen. Duimen voor de terugweg.
Wat rijdt die fiets toch lekker, gewoon merkbaar hogere snelheden. En aan het einde van de rit toch bijna 8 minuten gewonnen tegenover het gemiddelde op mijn vorige fiets. Voorheen had ik ruim 1 uur 5 minuten nodig, nu slechts 58 minuten. Gemiddelde 29,7km/h en dát heb ik al heel lang niet meer gehaald op de heenweg.
Wat rijdt die fiets toch lekker, gewoon merkbaar hogere snelheden. En aan het einde van de rit toch bijna 8 minuten gewonnen tegenover het gemiddelde op mijn vorige fiets. Voorheen had ik ruim 1 uur 5 minuten nodig, nu slechts 58 minuten. Gemiddelde 29,7km/h en dát heb ik al heel lang niet meer gehaald op de heenweg.
Wellicht had je de wind mee...
Dan merk ik dat vanmiddag wel op de thuisrit. Ik heb echter het grootste deel wind in het gezicht gehad, dus wind mee zou eigenlijk niet moeten kunnen.
RijwindRamon 73 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:00:
Dan merk ik dat vanmiddag wel op de thuisrit. Ik heb echter het grootste deel wind in het gezicht gehad, dus wind mee zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Exact expert nodig?
Beste mede-Tweakers,
Vorig weekend ben ik schoenen, plaatjes en helm gaan kopen.. Dit weekend staat er kledij op de planning..
Dus de maiden ride komt wel (eindelijk) dichter, kijk er al enorm naar uit wel.. Ik woon aan de grens met NL, dus kan makkelijk wat mooie tochtjes door Zeeland plannen.. (de banen in NL zijn toch ook net ietsje meer ....
)
Maar om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen, nog een praktisch vraagje
Momenteel liggen er Schwalbe Durano's op, die ik nog niet echt van plan ben om te vervangen (tenzij jullie echt zeggen van vervangen die rotzooi
)
Eventueel later komen er wel GP4000 ofzo, ik geloof dat iedereen hier wel deze aanprijst..
Best neem ik wel een paar binnenbanden, pomp en en patch kit mee, correct ? Ik zie dat er hier zo volledige kits van bestaan, bv van Lezyne.
Is dit wat, of is het handiger (en goedkoper) om zelf je pakketje samen te stellen ?
Ook best een fietscomputer nog ergens scoren misschien, heb wel een polar M400 voor het hardlopen maar weet niet of deze de trick voldoende zou doen.. Ik slinger hem de eerste keer alvast wel aan om te testen
Wat is het lastig om een beginner te zijn
Vorig weekend ben ik schoenen, plaatjes en helm gaan kopen.. Dit weekend staat er kledij op de planning..
Dus de maiden ride komt wel (eindelijk) dichter, kijk er al enorm naar uit wel.. Ik woon aan de grens met NL, dus kan makkelijk wat mooie tochtjes door Zeeland plannen.. (de banen in NL zijn toch ook net ietsje meer ....
Momenteel liggen er Schwalbe Durano's op, die ik nog niet echt van plan ben om te vervangen (tenzij jullie echt zeggen van vervangen die rotzooi
Eventueel later komen er wel GP4000 ofzo, ik geloof dat iedereen hier wel deze aanprijst..
Best neem ik wel een paar binnenbanden, pomp en en patch kit mee, correct ? Ik zie dat er hier zo volledige kits van bestaan, bv van Lezyne.
Is dit wat, of is het handiger (en goedkoper) om zelf je pakketje samen te stellen ?
Ook best een fietscomputer nog ergens scoren misschien, heb wel een polar M400 voor het hardlopen maar weet niet of deze de trick voldoende zou doen.. Ik slinger hem de eerste keer alvast wel aan om te testen

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik vind een binnenband een beetje overbodig als je ook plakspullen meeneemt. Ik ga er dan even vanuit dat je niet gelijk 100 kilometer door weer en wind gaat fietsen. Het belangrijkste is denk ik een goed opgeladen telefoon zodat je vrienden of familie kunt bellen om je op te komen halen
.
Verwijderd
Nu het weer behoorlijk goor wordt, denk ik toch aan winterschoenen.
Voorheen reed ik in het herfst- en winterseizoen altijd met gewone (zomer)schoenen met overschoenen (Castelli Diluvio 16), maar dat is toch niet ideaal.
Dus ik overweeg nu een set Shimano RW5's te kopen, omdat ze niet duur zijn (nu vrijwel overal in de sale) en ik erg tevreden ben met (de maatvoering/pasvorm van) Shimano-schoenen tot zover.
Zie http://road.cc/content/re...w5-dryshield-spd-sl-shoes
Het gaat me vooral om de koudebescherming; regenbescherming is fijn, maar meer secundair; als het -2 is en ook nog hard sneeuwt/regent, blijf ik wel binnen
Heeft iemand ervaring met deze schoenen? Of met andere winterschoenen die een goed alternatief kunnen zijn?
Voorheen reed ik in het herfst- en winterseizoen altijd met gewone (zomer)schoenen met overschoenen (Castelli Diluvio 16), maar dat is toch niet ideaal.
Dus ik overweeg nu een set Shimano RW5's te kopen, omdat ze niet duur zijn (nu vrijwel overal in de sale) en ik erg tevreden ben met (de maatvoering/pasvorm van) Shimano-schoenen tot zover.
Zie http://road.cc/content/re...w5-dryshield-spd-sl-shoes
Het gaat me vooral om de koudebescherming; regenbescherming is fijn, maar meer secundair; als het -2 is en ook nog hard sneeuwt/regent, blijf ik wel binnen
Heeft iemand ervaring met deze schoenen? Of met andere winterschoenen die een goed alternatief kunnen zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 11:44 ]
Als beginner zou ik die Durano's lekker op rijden en daarna een upgrade doen. Dat verschil ga je nu toch niet merken denk ik. En des te leuker als je volgend jaar voorjaar/zomer met een paar nieuwe banden opeens een stuk vlotter rijdt.KipCurreh schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:09:
Beste mede-Tweakers,
Dus de maiden ride komt wel (eindelijk) dichter, kijk er al enorm naar uit wel.. Ik woon aan de grens met NL, dus kan makkelijk wat mooie tochtjes door Zeeland plannen.. (de banen in NL zijn toch ook net ietsje meer ....)
Momenteel liggen er Schwalbe Durano's op, die ik nog niet echt van plan ben om te vervangen (tenzij jullie echt zeggen van vervangen die rotzooi)
Koop een paar binnenbandjes, een CO2 pompje en een paar patronen. Stop dat in een zadeltasje dan kun je het nooit vergeten en kun je meteen aan de slag als je lek rijdt. Dat gekloot met banden-plak spul is echt geen doen als je onderweg. En zo'n patroon en een bandje kost je ook de kop niet.
Op termijn een leuke fietscomputer is altijd een leuke investering maar niet nodig in het begin. Je telefoon met de strava app kan ook bijvoorbeeld.
Ik kreeg van de week dit in mijn mailbox:
https://www.kickstarter.c...l-powerful-cycling-comput
Leuk voor de gadget freaks of als je een fietscomputer wilt kopen?
Ik zeg zelf voor je maiden voyage: ga niet meteen 100kmKipCurreh schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:09:
qua kit zou je het volgende kunnen overwegen als beginner:
- multitool
- een binnenbandje (€4 per 2 stuks bij de decathlon)
- goede pomp (test hem thuis even, je zou de eerste niet zijn die langs de weg loopt te prutsen met verkeerde ventielen of een habbibabbi pomp die bij lange na de druk niet haalt.)
- banaantje en wat sportdrank in je bidon
Verder is in eerste instantie een M400 of smartphone dikke prima om mee te fietsen, op den duur zou je altijd nog verder kunnen kijken.
oh, en enjoy!
En als ie toch naar de Decathlon zou gaan, zou die ook direct CO2 patronen kunnen kopen met pompje, 3 patronen voor €5 en dat pompje zelf met 1 patroon iets van een 10tje.10Cage schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:49:
[...]
Ik zeg zelf voor je maiden voyage: ga niet meteen 100km![]()
- multitool
- goede pomp (test hem thuis even, je zou de eerste niet zijn die langs de weg loopt te prutsen met verkeerde ventielen of een habbibabbi pomp die bij lange na de druk niet haalt.)
Verder is in eerste instantie een M400 of smartphone dikke prima om mee te fietsen, op den duur zou je altijd nog verder kunnen kijken.
oh, en enjoy!
En werkt perfect (kan ik zeggen na vorig weekend Gran Fondo Veluwe
Waar zie je ze in de sale?Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:43:
Dus ik overweeg nu een set Shimano RW5's te kopen, omdat ze niet duur zijn (nu vrijwel overal in de sale)
Geen ervaring met die schoenen, maar winterschoenen staan al een tijdje op de lijst om aan te schaffen. Ik heb een fietsmaat die goed te spreken is over z'n northwave winter boots, maar die heeft het probleem dat het eigenlijk wel echt donders koud moet zijn om ze comfortabel te gebruiken. Ik heb zo'n vermoeden dat deze daar minder last van hebben.
Haha ja dat had ik zowiezo wel voorzien.. Maar daar zou mijn eergevoel dan ernstig onder lijdenEzio schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:19:
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik vind een binnenband een beetje overbodig als je ook plakspullen meeneemt. Ik ga er dan even vanuit dat je niet gelijk 100 kilometer door weer en wind gaat fietsen. Het belangrijkste is denk ik een goed opgeladen telefoon zodat je vrienden of familie kunt bellen om je op te komen halen.
Mja het is wat kiezen tussen plakken of gewoon een nieuwe binnenband te steken, voor de prijs hoef ik het alleszins niet te laten..
Thx voor de info !Noxa schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:49:
[...]
Als beginner zou ik die Durano's lekker op rijden en daarna een upgrade doen. Dat verschil ga je nu toch niet merken denk ik. En des te leuker als je volgend jaar voorjaar/zomer met een paar nieuwe banden opeens een stuk vlotter rijdt.
Koop een paar binnenbandjes, een CO2 pompje en een paar patronen. Stop dat in een zadeltasje dan kun je het nooit vergeten en kun je meteen aan de slag als je lek rijdt. Dat gekloot met banden-plak spul is echt geen doen als je onderweg. En zo'n patroon en een bandje kost je ook de kop niet.
Op termijn een leuke fietscomputer is altijd een leuke investering maar niet nodig in het begin. Je telefoon met de strava app kan ook bijvoorbeeld.
Ik kreeg van de week dit in mijn mailbox:
https://www.kickstarter.c...l-powerful-cycling-comput
Leuk voor de gadget freaks of als je een fietscomputer wilt kopen?
Haha ik had meer iets van een 40-50 max in gedachten10Cage schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:49:
[...]
Ik zeg zelf voor je maiden voyage: ga niet meteen 100km![]()
- multitool
oh, en enjoy!
Ik ga idd eens de Decathlon checken dit weekend voor van alles (kledij etc), dus kan ik idd daar ook wel eens naar zien..timwijn schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:30:
[...]
En als ie toch naar de Decathlon zou gaan, zou die ook direct CO2 patronen kunnen kopen met pompje, 3 patronen voor €5 en dat pompje zelf met 1 patroon iets van een 10tje.
En werkt perfect (kan ik zeggen na vorig weekend Gran Fondo Veluwe
Van Eyck is wel een mooie winkel voor schoenen, plaatjes, banden etc, maar voor kledij vond ik hem niet zo handig.. En vooral best wel duur
Mijn dank is groot heren !
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Imho veel handiger/goedkoper/lichter/kleiner om zelf een kitje samen te stellen. Een PAAR binnenbanden heb je niet nodig, het gebeurt mij uiterst zelden (eens per 2 jaar) dat ik écht een binnenbandje nodig heb. Meer dan 1 binnenband meenemen is dus heel erg overbodig. De laatste 2 keren dat ik lek reed met de racer, had ik zelfs helemaal geen binnenbandje bij me. Volgend seizoen houd ik er 1 thuis, 1 op het werk (ga 1-2x/week daarheen met racert) en neem er geen meer mee en route.KipCurreh schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:09:
Gewoon van die zelfklevende plakkers van Parktool of Lezyne, 2 bandenlichters en 2 CO2 patronen is ruimschoots voldoende. Tsja, en rij je meer dan 2x lek, ja, dan wordt het lopen, bellen om opgehaald te worden, andere fietser aanhouden om pompje te lenen, ergens aan huis bellen om een pomp te lenen. Mogelijkheden zat, niet alles zelf meenemen "voor het geval dát...."
Polar M400 gaat het wel doen hoor, heb jarenlang met een RS800Cx gereden en dat voldoet ruimschoots (aan mijn behoeften althans)Ook best een fietscomputer nog ergens scoren misschien, heb wel een polar M400 voor het hardlopen maar weet niet of deze de trick voldoende zou doen.. Ik slinger hem de eerste keer alvast wel aan om te testen
En beginner zijn is LEUK!!! lekker alles ontdekken, zien wat wel/niet werkt voor jou en je vaardigheden zien groeien. Héérlijk.
Decathlon is veel waar voor weinig geld, maar let óp wat je koopt. Ik heb enkele dingen van Decathlon en veel is brol, dikke brol. Ik heb een set wintersokken die prima zijn en een lange broek met zeem die ook erg fijn is. De rest van fietskleding van D hangt achteraan in de kast "voor noodgevallen". Pasvorm is K*T en ik zweet erin als een otter, dus na 15km heb ik geen bel meer nodig omdat je mij eerder ruikt dan hoort aankomen....zal wel verschil zitten in de soorten kleding die ze hebben, maar ik koop toch liefst merken bij Intersport of Salden (ook niet idioot ver van jou vandaan, Limbricht).KipCurreh schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:04:
Ik ga idd eens de Decathlon checken dit weekend voor van alles (kledij etc), dus kan ik idd daar ook wel eens naar zien..
[ Voor 19% gewijzigd door Ramon 73 op 17-09-2017 13:36 ]
Ik was vanmorgen maar even gaan kijken (voor de zekerheid met de stadsfiets), hij is verhard en te doen met een wielrenfiets, maar het wegdek is van slechte kwaliteit en er lag aardig wat organisch materiaal op.begintmeta schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:33:
Ik ben net met komoot een rondje aan het plannen hier in de buurt. Nu vroeg ik me af of de "Rue de Borre" verhard of onverhard is (leek me een interessant alternatief voor mijn standaardroute daar over de "Rue de Richelle"), komoot geeft aan (gedeeltelijk) onverhard, maar ik weet niet zeker of die cyclemap dat betrouwbaar heeft geregistreerd. Zeker in Belgie, waar het verschil tussen verhard en onverhard in mijn beleving soms eigenlijk niet echt waarneembaar kan zijn.
Is iemand toevallig recent over de "Rue de Borre" bij Argenteau gegaan? (anders zie ik het vanzelf wel natuurlijk)
1X? Interessant. Deze is niet voor de bergen?
Blauw!
maar nu even inhoudelijk:
Dat ziet er uit als een uitermate ontspannen balhoofdhoek. Hoe combineert dat met die schijbaar korte wielbasis?
[ Voor 37% gewijzigd door DieAnder op 17-09-2017 22:20 ]
Een binnenbandje meepakken is nu toch ook niet geweldig veel gewicht. Zeker voor woon-werk verkeer heb ik geen zin om een half uur te liggen klooien met het gaatje zoeken en plakken (en misschien niet goed plakken). Gewoon nieuwe band erin en gaan.
Voor lange tochte > 100 km, altijd 2 binnenbanden mee. Murphy rijdt ook mee
DDX, Mooi ding! Chinees frame of overgespoten? Enneh, welke bidonhouders zijn dat? Ik kwam laatst op een paar mooie uit op Aliexpress, om er vervolgens achter te komen dat het origineel van Lightweight is en €80 kost. Nou vind ik dat asociaal veel voor een bidonhouder maar ik fiets liever ook niet met namaak rond.
De jouwe zien er goed uit
Gister (alvast) voor mijn verjaardag een montagestandaard en momentsleutel gekregen
Let the build commence!
De jouwe zien er goed uit
Gister (alvast) voor mijn verjaardag een montagestandaard en momentsleutel gekregen
[ Voor 14% gewijzigd door Tjebakka op 18-09-2017 09:45 ]
If it aint fixed, it's broken.
China frame die ik daar ook heb laten spuiten.Tjebakka schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:14:
DDX, Mooi ding! Chinees frame of overgespoten? Enneh, welke bidonhouders zijn dat? Ik kwam laatst op een paar mooie uit op Aliexpress, om er vervolgens achter te komen dat het origineel van Lightweight is en €80 kost. Nou vind ik dat asociaal veel voor een bidonhouder maar ik fiets liever ook niet met namaak rond.
Bidonhouders zijn de Tacx Deva, niet al te duur en zien er idd prima uit en belangrijk klemmen bidon ook goed vast.
Kan ik niet echt nuttig antwoord op geven, fietste gisteren iig primaDieAnder schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:17:
[...]
maar nu even inhoudelijk:
Dat ziet er uit als een uitermate ontspannen balhoofdhoek. Hoe combineert dat met die schijbaar korte wielbasis?
[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 18-09-2017 10:39 ]
@DDX Toffe fiets!
Ben wel benieuwd waarom je voor de XX1 crank gegaan bent, is het ook een XX1 derailleur (en werkt dat met road shifters)?
Ben wel benieuwd waarom je voor de XX1 crank gegaan bent, is het ook een XX1 derailleur (en werkt dat met road shifters)?
Ik heb de XX1 crank genomen ivm de powermeter 
En verder gewoon force 1 onderdelen.
XX1 derailleur werkt helaas niet met roadshifters, anders had ik die ook nog wel genomen voor de looks.
En verder gewoon force 1 onderdelen.
XX1 derailleur werkt helaas niet met roadshifters, anders had ik die ook nog wel genomen voor de looks.
Ja dat is wel lekker met die powermeter erbij, wel genoeg keuze in kettingbladen?
En mocht je ooit nog een MTB-derailleur willen combineren met road shifters, er is een bedrijfje dat een soort kabel-pull adapters maakt hiervoor
http://www.jtekengineering.com/?&SingleProduct=11
En mocht je ooit nog een MTB-derailleur willen combineren met road shifters, er is een bedrijfje dat een soort kabel-pull adapters maakt hiervoor
Moest wel uitwijken naar niet sram blad, aangezien sram max 38 blad had.Sjoewe schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:49:
Ja dat is wel lekker met die powermeter erbij, wel genoeg keuze in kettingbladen?
http://www.amber-bikes.co...nd/p3835754_15658112.aspx
Werkt weer niet met 12 speed deraileur volgens mij.En mocht je ooit nog een MTB-derailleur willen combineren met road shifters, er is een bedrijfje dat een soort kabel-pull adapters maakt hiervoor
Maargoed teveel moeite voor de looks, force 1 deraileur is ook prima.
Moest gisteren wel ff wennen aan sram manier van schakelen.
Paar keer duwen tegen remhendel wat weinig effect heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 18-09-2017 10:58 ]
Lekker, gravel! Of is het meer CX
@DDX hoe bevalt het spuitwerk eigenlijk?
Ik heb inmiddels iemand ingeschakeld die het ontwerp voor mijn frame gaat maken. Hij heeft het eerder gedaan voor een (fixed gear) team. Aangezien mijn groepset nog even op zich laat wachten doe ik dit nu eerst en daarna bouw ik hem op.
Ik heb inmiddels iemand ingeschakeld die het ontwerp voor mijn frame gaat maken. Hij heeft het eerder gedaan voor een (fixed gear) team. Aangezien mijn groepset nog even op zich laat wachten doe ik dit nu eerst en daarna bouw ik hem op.
[ Voor 74% gewijzigd door Tjebakka op 18-09-2017 11:50 ]
Yes dat zijn de linkjes. Zocht al een 104bcd oval blad groter dan 38t. Scheelt me weer een nieuwe crankset aanschaffen voor mijn gravel-cx-commuter.DDX schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:53:
[...]
Moest wel uitwijken naar niet sram blad, aangezien sram max 38 blad had.
http://www.amber-bikes.co...nd/p3835754_15658112.aspx
[...]
Werkt weer niet met 12 speed deraileur volgens mij.
Maargoed teveel moeite voor de looks, force 1 deraileur is ook prima.
Moest gisteren wel ff wennen aan sram manier van schakelen.
Paar keer duwen tegen remhendel wat weinig effect heeft.
N=1
@DDX mooie fiets. Heb je al vaker op bospaadjes e.d. gereden? Ik weet niet beter of je bent een echte asfalthapper
Niet helemaal zeker of dit het juiste topic is, maar in ieder geval zit hier de meeste kennis... het is weer de tijd van het jaar en dus ben ik me aan het verdiepen in een Tacx. Nu heb ik een tijdje een Fortius te leen en loop ik tegen het volgende probleem aan...
In de Tacx Trainer Software (4.22.5.0) is het mogelijk om een gereden route van Strava in te laden,
via Import > Import training > From Strava. Als ik dit vervolgens heb gedaan kan ik deze training echter nergens meer in de software terugvinden. Ik zou dus graag de ingeladen training willen rijden, maar hoe...?!
In de Tacx Trainer Software (4.22.5.0) is het mogelijk om een gereden route van Strava in te laden,
via Import > Import training > From Strava. Als ik dit vervolgens heb gedaan kan ik deze training echter nergens meer in de software terugvinden. Ik zou dus graag de ingeladen training willen rijden, maar hoe...?!
Ik pak wel eens vaker grindpaadjes mee in de duinen ed, dus daarom wilde ik een fiets die net ff wat stabieler over dit soort paadjes kan.wisselwerking schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:43:
@DDX mooie fiets. Heb je al vaker op bospaadjes e.d. gereden? Ik weet niet beter of je bent een echte asfalthapper
En in de duinen kan ik nu ook echt onverhard stukjes meenemen.
Zijn hier mensen met ervaring met de Castelli thermal omloop broek? Zoek een korte broek voor nazomer / natte ritten, vanaf 10 graden ongeveer.
Zo, van het weekend tussen de buien door de fietsen weer helemaal schoongemaakt en op zolder op de tacx gezet! Die komen er dit jaar niet meer uit.
Qua weer viel het nogal tegen dit jaar.
Resultaat van 2017:
5 races gedaan
1 interval training
4 pannenkoeken rondjes
Toch 10 keer wezen fietsen, meer als andere jaren!
Al met al wel 250km in 1 jaar (vanaf mei), daar mogen we best trots op zijn.
Ik ben toch echt geen fietser
Qua weer viel het nogal tegen dit jaar.
Resultaat van 2017:
5 races gedaan
1 interval training
4 pannenkoeken rondjes
Toch 10 keer wezen fietsen, meer als andere jaren!
Al met al wel 250km in 1 jaar (vanaf mei), daar mogen we best trots op zijn.
Ik ben toch echt geen fietser
Ik heb overwogen om een Tacx te nemen maar zie er toch vanaf. Ik zie mij gewoon niet binnen op een trainer zitten. Het lastige is dat de training voor Maastricht wel gewoon in de winter begint. Dat is dus iets waar ik even een oplossing voor moet vinden. Ik kan de eerste maanden misschien alternatieve duurtrainingen doen als fietsen echt niet mogelijk is. Het fietsen pak ik toch wel vrij snel weer op als het minder koud wordt, maar dat moet natuurlijk niet te lang duren. Het is augustus voordat je het doorhebt.
Tacx is sowieso een slechte vervanging voor duurtraining. Het is al saai, maar dan wordt het echt dodelijk saai. Ik ken aardig wat triathleten die Wattbiken in de winter, is dat misschien wat? Aan de andere kant is het ook zaak om niet te panisch te doen over fietsen in de winter, 80% van de tijd is het gewoon 6-10 graden met wat wolken en kan je in het weekend prima lang fietsen. Die paar weekenden dat het echt tegen 0 is kan je best missen zo lang van te voren.
Ik heb zelf trouwens ervaren dat de Tacx echt aanzienlijk aangenamer wordt met een goede ventilator ernaast.
Ik heb zelf trouwens ervaren dat de Tacx echt aanzienlijk aangenamer wordt met een goede ventilator ernaast.
Verwijderd
Ik vind 'r ook echt niets aan. Langer dan een uur kan ik echt niet op dat ding zitten.
Zoals MrAngry zegt: je hebt natuurlijk wel eens wat echte vriesdagen, maar over het algemeen zijn Nederlandse winters nu niet bepaald steenkoud. Met de juiste kleding kun je makkelijk de hele winter doorfietsen, zeker als het je vooral gaat om de basis (lange kilometers).
Zoals MrAngry zegt: je hebt natuurlijk wel eens wat echte vriesdagen, maar over het algemeen zijn Nederlandse winters nu niet bepaald steenkoud. Met de juiste kleding kun je makkelijk de hele winter doorfietsen, zeker als het je vooral gaat om de basis (lange kilometers).
Ik zou mijn geld eerder uitgeven aan een goed setje winter kleren dan aan een statische Tacx trainer. Het is bewezen dat het “naar buiten gaan” een goede fysieke en vooral mentale training is!
Als je een indoor trainer wil, spender dan die +/-€1000 en koop een goede direct drive trainer met Zwift.
Onlangs heb ik mijn fiets terug gefietst van ons vakantie adres, en met 85km en +/-1200hm in de benen kwam ik een groepje tegen die mij over de "rolling hills" hebben getrokken. Bij de laatste sprint van 3% knalden mijn bovenbenen uit elkaar, maar uiteindelijk tevreden over de inspanning gezien ik nog steeds probeer mijn vorm op pijl te krijgen (https://www.strava.com/activities/1178798619).
Eenmaal achter elkaar rijdend maakte de gast voor mij een kleine beweging waardoor ik iets moest corrigeren om niet in zijn wiel te rijden en de gasten achter mij begonnen een beetje nerveus begonnen te worden.
Eenmaal bij de rotonde zij die gast die voor mij reed: "Ik heb niet geremd hoor", maar als je de video bekijken op 2:02 zie je dat hij naar de fietser links kijken en met z'n rechter hand schakeld of remt, en simpelweg niet het tempo van de kopman kan bijbenen.
Als je een indoor trainer wil, spender dan die +/-€1000 en koop een goede direct drive trainer met Zwift.
Onlangs heb ik mijn fiets terug gefietst van ons vakantie adres, en met 85km en +/-1200hm in de benen kwam ik een groepje tegen die mij over de "rolling hills" hebben getrokken. Bij de laatste sprint van 3% knalden mijn bovenbenen uit elkaar, maar uiteindelijk tevreden over de inspanning gezien ik nog steeds probeer mijn vorm op pijl te krijgen (https://www.strava.com/activities/1178798619).
Eenmaal achter elkaar rijdend maakte de gast voor mij een kleine beweging waardoor ik iets moest corrigeren om niet in zijn wiel te rijden en de gasten achter mij begonnen een beetje nerveus begonnen te worden.
Eenmaal bij de rotonde zij die gast die voor mij reed: "Ik heb niet geremd hoor", maar als je de video bekijken op 2:02 zie je dat hij naar de fietser links kijken en met z'n rechter hand schakeld of remt, en simpelweg niet het tempo van de kopman kan bijbenen.
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:12:
Langer dan een uur kan ik echt niet op dat ding zitten.

Dat heb ik sowieso met fietsen
Verwijderd
Hoe goed een VR-trainer ook is, het is nooit een vervanging voor lekker in de buitenlucht trappen, discipline en kracht kweken, maar ook alertheid, balans en stuurmanskunst.jspr schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:28:
Ik zou mijn geld eerder uitgeven aan een goed setje winter kleren dan aan een statische Tacx trainer. Het is bewezen dat het “naar buiten gaan” een goede fysieke en vooral mentale training is!
Dan kun je die 1000 ballen echt beter gebruiken voor een goede winterset en een fiets die ook in slecht weer bruikbaar is (lees: met schijfremmen).
Gewoon alles kopen, deze hobby was toch al duur 
Ik vind buiten fietsen prachtig (ook in de winter), maar de tacx heeft zijn nut. Niet als vervanging van buiten fietsen, maar wel om in dezelfde tijd veel effectiever en preciezer te trainen (bv bij het terugkomen van een blessure, waar ik hem nu voor gebruik). Of dezelfde training load in kortere tijd te genereren als je het druk hebt. En extra bonus is dat je je fiets niet schoon hoeft te maken.
Ik vind buiten fietsen prachtig (ook in de winter), maar de tacx heeft zijn nut. Niet als vervanging van buiten fietsen, maar wel om in dezelfde tijd veel effectiever en preciezer te trainen (bv bij het terugkomen van een blessure, waar ik hem nu voor gebruik). Of dezelfde training load in kortere tijd te genereren als je het druk hebt. En extra bonus is dat je je fiets niet schoon hoeft te maken.
[ Voor 80% gewijzigd door MrAngry op 18-09-2017 19:14 ]
Ik heb ook een Tacx 

Morgen en overmorgen komen er weer een aantal onderdelen binnen

Misschien kan een Tacx niet hetzelfde doen als buiten fietsen maar het zorgt er wel voor dat ik zonder problemen in de herfst doordeweeks nog wat meters kan maken. Het saaie vind ik heel erg meevallen met Zwift. Mijn Tacx heeft mij overigens minder dan 400 euro gekost en dat is meer dan de moeite waard geweest.
Vorig jaar in de winter ook doorgefietst en dat staat voor dit jaar ook op de planning maar zal beperkt blijven tot het weekend.
Vorig jaar in de winter ook doorgefietst en dat staat voor dit jaar ook op de planning maar zal beperkt blijven tot het weekend.
Spreek ik alleen voor mezelf als ik zeg dat ik geen genoeg kan krijgen van dat geweldige kleed!?Tjebakka schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:30:
Ik heb ook een Tacx
[afbeelding]
Kopen????bbblije schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:56:
[...]
Spreek ik alleen voor mezelf als ik zeg dat ik geen genoeg kan krijgen van dat geweldige kleed!?
Sinds een maandje ook een Tacx, ik vind het geweldig. Zeker in combinatie met Zwift.la_fusion schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:42:
Misschien kan een Tacx niet hetzelfde doen als buiten fietsen maar het zorgt er wel voor dat ik zonder problemen in de herfst doordeweeks nog wat meters kan maken. Het saaie vind ik heel erg meevallen met Zwift. Mijn Tacx heeft mij overigens minder dan 400 euro gekost en dat is meer dan de moeite waard geweest.
Tuurlijk! Alsjeblieft:

10 minuten fietsen...daar doe ik het echt niet voor hoorJBplap schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:41:
[...]
![]()
![]()
Dat heb ik sowieso met fietsen, maar als hij zo op de Tacx klaarstaat is het voor mij iig veel makkelijker om ff 10 min te gaan fietsen. bv voor of na een hardlooptraining of na het fitnessen (ook op zolder).
Waarom niet beide? Doordeweeks op de tacx en in het weekend buiten op de weg of in het bos
Hello fellow humans
Welke Taxc heb je aangeschaft? Is die 400€ voor de complete setup? Indien zo dan vind ik het nog wel het overwegen waard. Even snel op de website van Taxc gekeken te hebben, lopen de prijzen van de verschillende setups al gauw richting de 1000 piek..la_fusion schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:42:
Af en toe kijk ik naar een Taxc, maar ik merk dat ik toch wel echt een buiten fietser ben. In Nederland kun je eigenlijk het hele jaar wel doorfietsen. Hooguit met gladheid ga ik niet op de fiets. Alhoewel, ik heb ook nog een ATB en kan een groot deel van mijn woon-werk route ook onverhard pakken.
Deze week helaas niet op de race of ATB. Beide fietsen voor onderhoud weg (ATB kapot en race speling bij de trapaslager). Dus deze week rammen op de gewone fiets. Hebben jullie dat ook dat je bijna niet meer "normaal" kan fietsen. Ik probeer mijzelf wel in te houden, maar het gaat stiekem toch wel hard.
Deze week helaas niet op de race of ATB. Beide fietsen voor onderhoud weg (ATB kapot en race speling bij de trapaslager). Dus deze week rammen op de gewone fiets. Hebben jullie dat ook dat je bijna niet meer "normaal" kan fietsen. Ik probeer mijzelf wel in te houden, maar het gaat stiekem toch wel hard.
Ik zit toch na te denken over een Neo. Ik ben ook echt een buitenfietser, maar het punt is dat ik 's avonds toch veel avonden aan huis gekluisterd ben aangezien mijn vrouw heel veel verplichtingen heeft voor haar werk.
Bovendien is indoor trainen ook gewoon heel efficiënt. Eén tot anderhalf uur trainen en je hebt een flinke workout gedaan.
Bovendien is indoor trainen ook gewoon heel efficiënt. Eén tot anderhalf uur trainen en je hebt een flinke workout gedaan.
[ Voor 22% gewijzigd door havana op 19-09-2017 07:58 ]
Trek je daar dan ook fietskleren voor aan?JBplap schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:41:
[...]
... makkelijker om ff 10 min te gaan fietsen.
Ik begrijp dat het handig is als je aan huis gekluisterd bent. In hoeverre is indoor trainen efficiënter dan buiten trainen? Of begrijp ik jouw laatste zin verkeerd?havana schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:57:
Ik zit toch na te denken over een Neo. Ik ben ook echt een buitenfietser, maar het punt is dat ik 's avonds toch veel avonden aan huis gekluisterd ben aangezien mijn vrouw heel veel verplichtingen heeft voor haar werk.
Indoor doe je meestal vrij intensieve intervalritten, die logischerwijs ook korter zijn. Een zeer efficiënte vorm van trainen dus, qua tijd. Op de weg doe je, of althans ik, ook vaak duurtraining en dat kost aanzienlijk meer tijd.
Uiteraard kun je dat soort trainingen ook wel op de weg doen, maar met een smarttrainer in ERG mode is het toch wel een stuk makkelijker. Ik merk ook dat ik intervals op de weg nooit zo leuk vind.
Zit overigens nog wel te twijfelen tussen de Neo en de Kickr 2017. De Neo is in alles de betere van de Kickr, maar niet compatible met de Climb. Alhoewel er geruchten gaan dat dit in de toekomst wel het geval zal worden.
Uiteraard kun je dat soort trainingen ook wel op de weg doen, maar met een smarttrainer in ERG mode is het toch wel een stuk makkelijker. Ik merk ook dat ik intervals op de weg nooit zo leuk vind.
Zit overigens nog wel te twijfelen tussen de Neo en de Kickr 2017. De Neo is in alles de betere van de Kickr, maar niet compatible met de Climb. Alhoewel er geruchten gaan dat dit in de toekomst wel het geval zal worden.
[ Voor 50% gewijzigd door havana op 19-09-2017 08:41 ]
Mijn ervaring is dat de tacx (of elke andere indoor trainer) perfect is om s avonds en met slecht weer te trainen. Daarnaast is zeer effectief om met 2 a 3 trainingen een goede fietsconditie op te bouwen. Maar een flinke ventilator en tv of muziekje is wel noodzakelijk voor mij. Vooral mentaal is het een echte uitdaging bij de langere ftp intervallen
Die climb is toch een gimmick, dat gebruik je twee keer en dan ben je er klaar mee.
Plus dat je niet hoeft na te denken over kleding, bib aan en gaan. Na afloop even de douche inlopen. Je hoeft ook niet je fiets schoon te maken, niet na te denken over wat voor een soort training je gaat doen als je een plan volgt van Trainerroad, Zwift of Sufferfest, niet na te denken over voedsel onderweg of water. Maakt allemaal dat het totaal aanzienlijk minder tijd kost.havana schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:38:
Indoor doe je meestal vrij intensieve intervalritten, die logischerwijs ook korter zijn. Een zeer efficiënte vorm van trainen dus, qua tijd.
e; oeps, dacht dat ik mijn andere post aan het editten was.
[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 19-09-2017 08:57 ]
Daar gebruik ik mijn woon-werk verkeer ritten voor. Die zijn rond de 20km (enkele reis) die ik op tempo fiets. Daarmee combineer ik het nuttige met het aangename. Op die manier hou ik mijn conditie aardig op niveau en ben ik lekker buiten. Nadenken over kleding hoef ik over het algemeen ook niet. Soms iets te warm gekleed, soms iets te koud. Maar het is zo'n korte rit (gemiddeld rond 35 minuten) dat ik dat nog wel kan overzien.MrAngry schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:56:
[...]
Plus dat je niet hoeft na te denken over kleding, bib aan en gaan. Na afloop even de douche inlopen. Je hoeft ook niet je fiets schoon te maken, niet na te denken over wat voor een soort training je gaat doen als je een plan volgt van Trainerroad, Zwift of Sufferfest, niet na te denken over voedsel onderweg of water. Maakt allemaal dat het totaal aanzienlijk minder tijd kost.
e; oeps, dacht dat ik mijn andere post aan het editten was.
Lange duurritten kom ik eigenlijk niet aan toe met 3 kleine kinderen. Altijd schipperen qua tijd.
Tja vorig jaar een simpele tacx gekocht ivm herstel blessure.
Maar ik ben niet van plan hem dit jaar te gaan gebruiken, het is echt niets voor mij.
Gewoon lekker buiten fietsen
En nu met gravelracer erbij ook als het straks echt herfst is nog iets makkelijker doorfietsen.
Maar ik ben niet van plan hem dit jaar te gaan gebruiken, het is echt niets voor mij.
Gewoon lekker buiten fietsen
En nu met gravelracer erbij ook als het straks echt herfst is nog iets makkelijker doorfietsen.
Interval training met de Neo werkt super goed en de trainingen zijn daarnaast ook nog eens goed te overzien en uitdagend. Zeker in ERG mode wordt je tot je limieten gepushed.havana schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:38:
Indoor doe je meestal vrij intensieve intervalritten, die logischerwijs ook korter zijn. Een zeer efficiënte vorm van trainen dus, qua tijd. Op de weg doe je, of althans ik, ook vaak duurtraining en dat kost aanzienlijk meer tijd.
Ik weet niet hoe het volume van de Kickr 2017 is maar die neo is echt heel stil! Voor mij de doorslag omdat er kleine kids in ons jaren 30 huis slapen als ik wil trainen.
Ik heb vorig jaar een Tacx Vortex Smart aangeschaf incl trainerband voor 329 euro. Hier nog een ANT+ module voor de pc bijgekocht via Amazon.de en klaar. Zie hem nu overal voor meer online te koop staan dus daar heb ik dan vorig jaar wat geluk mee gehad. Deze kan 'slechts' tot 7% simuleren maar dat vind ik niet direct het probleem. Wil je meer dan 7% kun je inderdaad al snel rekenen op het dubbele bedrag.
Als je echter gewoon wat binnen wil kunnen fietsen met een trainer die aangestuurd wordt door de PC is dit volgens mij de minimale investering en zoals gezegd, voor mij meer dan de moeite waard. Voor mij nog niet zozeer om specifieke trainingen te doen maar wel fijn om zo nu en dan een berg te simuleren en ook om in de winter doordeweeks nog ritten te kunnen maken zonder in het donker naar buiten te moeten.
Ik las hierboven overigens dat je je niet druk hoeft te maken over eten/drinken, doe dat wel als je langer dan een uur gaat fietsen. Je zweet toch echt behoorlijk op zo'n Tacx. Ventilator is wel een echte pre maar dat hoeft allemaal niet zo fancy te zijn.
Als je echter gewoon wat binnen wil kunnen fietsen met een trainer die aangestuurd wordt door de PC is dit volgens mij de minimale investering en zoals gezegd, voor mij meer dan de moeite waard. Voor mij nog niet zozeer om specifieke trainingen te doen maar wel fijn om zo nu en dan een berg te simuleren en ook om in de winter doordeweeks nog ritten te kunnen maken zonder in het donker naar buiten te moeten.
Ik las hierboven overigens dat je je niet druk hoeft te maken over eten/drinken, doe dat wel als je langer dan een uur gaat fietsen. Je zweet toch echt behoorlijk op zo'n Tacx. Ventilator is wel een echte pre maar dat hoeft allemaal niet zo fancy te zijn.
Dat van die ventilator kan ik mij heel goed voorstellen. Ik ga al bijna zweten als ik 10 minuten aan het stofzuigen ben
. Ik heb in de sportschool weleens op een trainer gezeten maar daar rolde ik na een tijdje ook van ellende vanaf. Het is gewoon niets voor mij om binnen te sporten.
Ik bedoelde met geen zorgen over eten en drinken voornamelijk dat als je bidon leeg is, je gewoon afstapt en naar de keuken loopt om hem te vullen
En als je geen zin meer hebt stap je af en stop je direct, je hebt niet echt motivatie om maar door te gaan omdat je nog naar huis moet.
Daar had ik regelmatig last van toen ik op de tacx zat.
Dat wordt wel afgevangen met een programma als trainerroad. Akkoord je moet het blijven opbrengen om door te trappen en het is nog steeds gemakkelijker om de benen stil te houden, maarja waarom heb je dat ding dan gekocht in the first place heDDX schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:51:
En als je geen zin meer hebt stap je af en stop je direct, je hebt niet echt motivatie om maar door te gaan omdat je nog naar huis moet.
Op een Tacx is(in ieder geval in Zwift) de benen stilhouden minder een optie dan buiten.. buiten rol je nog een beetje door, op de Tacx sta je bijna direct stil. Vandaar ook dat een rit op de Tacx over het algemeen intensiever is aangezien je niet even uit kunt rusten zonder stil te vallen.Tarkin schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:13:
[...]
Dat wordt wel afgevangen met een programma als trainerroad. Akkoord je moet het blijven opbrengen om door te trappen en het is nog steeds gemakkelijker om de benen stil te houden, maarja waarom heb je dat ding dan gekocht in the first place he
Daarom staat mijn Tacx in de kelder, is het ongeveer 10-12 graden en word je gemotiveerd om gas te geven om warmte te krijgen.la_fusion schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:25:
Ventilator is wel een echte pre maar dat hoeft allemaal niet zo fancy te zijn.
Ook nog zoiets ja waar ik niet aan kon wennen.la_fusion schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:14:
[...]
Op een Tacx is(in ieder geval in Zwift) de benen stilhouden minder een optie dan buiten.. buiten rol je nog een beetje door, op de Tacx sta je bijna direct stil. Vandaar ook dat een rit op de Tacx over het algemeen intensiever is aangezien je niet even uit kunt rusten zonder stil te vallen.
Maar misschien dat je daar met duurdere modellen minder/geen last van hebt ?
Die direct drive trainers zijn in de verste verte niet te vergelijken met een roller trainer. De weerstand is veel directer en je heb echt het gevoel dat je draft, klimt of afdaalt. Met ERG mode wordt je geforceerd een bepaald vermogen te trappen, afzien dus!DDX schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:03:
[...]
Ook nog zoiets ja waar ik niet aan kon wennen.
Maar misschien dat je daar met duurdere modellen minder/geen last van hebt ?
Racen in Zwift is ook erg tof! Je ziet iemand echt bij je weg rijden en dat nodigt direct uit om er vol gas achteraan te gaan.
Ik denk dat we ook nog aan de vooravond staan van wat er allemaal mogelijk gaat zijn met indoortrainers. Zwift is qua graphics nog een kleuter dus daar valt nog een hoop te winnen. Binnenkort komen er nieuwe routes beschikbaar dus er valt steeds meer te kiezen.
Innovaties zoals Kickr heeft met de stand, of de tacx loopband waar je ook op kan fietsen zijn nog maar het begin denk ik.
Ik zag trouwens dat ze bij Mantal inmiddels wat voorraad van de nieuwe Ultegra Di2 hebbenTjebakka schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:30:
Ik heb ook een Tacx
[afbeelding]
Ben ooit op huwelijksreis in de sportschool van het cruise schip gaan zitten om te fietsen. Had vlak na thuiskomst een tocht gepland staan en voor mijn trouwen een trainingsverbod omdat ze bang waren dat ik uit m'n broek zou scheuren bij de bovenbenenEzio schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:32:
Dat van die ventilator kan ik mij heel goed voorstellen. Ik ga al bijna zweten als ik 10 minuten aan het stofzuigen ben. Ik heb in de sportschool weleens op een trainer gezeten maar daar rolde ik na een tijdje ook van ellende vanaf. Het is gewoon niets voor mij om binnen te sporten.
Regel was 20min op 1 apparaat en 1 handdoekje pp. Nou na uitleg mocht ik dan wel langer dan 20min op de fiets daar maar 1 handdoek was toch echt genoeg! Ondanks de airco kwamen ze na een tijdje toch maar een extra handdoek brengen want ik dreef bijna van die iets af:+
Klopt! Hij wordt eindelijk geleverd. Hopmans heeft hem ook. Ik ga vrijdag de knoop doorhakken wat betreft 50/34 of 52/36.Sjoewe schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:13:
[...]
Ik zag trouwens dat ze bij Mantal inmiddels wat voorraad van de nieuwe Ultegra Di2 hebben
Ben er gisteren achter gekomen dat je op de gewone fiets ook prima hard kan fietsen
https://www.strava.com/activities/1191500460 Zal wel aan de provincie liggen. Bauke Mollema deed dat vroeger ook al
Ik mis mijn racefiets wel. Hoop dat die voor het weekend weer klaar is.

Ik mis mijn racefiets wel. Hoop dat die voor het weekend weer klaar is.
Voor wat het waard is, ik ben érg tevreden over de 52/36. Ik heb het gevoel dat ik wat makkelijker kan fietsen zonder al te veel te schakelen tussen de 2 bladen. Ik woon in Limburg en de heuveltjes hier zijn goed te doen met 36/28. Ik had hiervoor kort de 50/34 en 53/39, maar dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de 52/36, en dan met name door het 36 blad.Tjebakka schreef op woensdag 20 september 2017 @ 06:39:
[...]
Klopt! Hij wordt eindelijk geleverd. Hopmans heeft hem ook. Ik ga vrijdag de knoop doorhakken wat betreft 50/34 of 52/36.
(Het liefste had ik de mogelijkheid voor 50/39 ook gehad, maar dat is helaas niet mogelijk bij Shimano)
Verwijderd
Afgelopen jaar een Tacx Vortex gekocht en deze winter icm met Zwift echt heel veel op gefietst (2/3 keer door de week), in het weekend dan lekker buiten. Opstelling met Ventilator en TV staat gewoon klaar in de kelder en hoef ik ook niet op te ruimen, ideaal dus als de kids slapen en de vrouw op pad is.
Nu heb ik begin dit jaar een powermeter gekocht en inmiddels aardig mijn ftp en wattages voor de intervallen helder. Nu ging ik vorige week op de Tacx in een poging diezelfde wattages te trappen als buiten: kansloos. Waar ik buiten 6x10 minuten op 300 Watt trap, was ik indoor na 1 keer 10 minuten 300 watt al compleet gesloopt.
Wie heeft er ervaring met de vergelijking met wattages tussen binnen en buiten? Wellicht moet ik gewoon lagere wattages trappen binnen voor dezelfde training.
Nu heb ik begin dit jaar een powermeter gekocht en inmiddels aardig mijn ftp en wattages voor de intervallen helder. Nu ging ik vorige week op de Tacx in een poging diezelfde wattages te trappen als buiten: kansloos. Waar ik buiten 6x10 minuten op 300 Watt trap, was ik indoor na 1 keer 10 minuten 300 watt al compleet gesloopt.
Wie heeft er ervaring met de vergelijking met wattages tussen binnen en buiten? Wellicht moet ik gewoon lagere wattages trappen binnen voor dezelfde training.
Kan inderdaad wat verschil tussen zitten (Google maar eens op FTP indoor vs. outdoor).
Indoor speelt opwarming een enorm grote rol, zeker als je een fan hebt.
Verwijderd
Ok, zoek ik op. Maar ik dacht juist dat die fan geen helpen tegen de opwarming...? Heb jij zelf ook deze ervaring?havana schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:17:
Kan inderdaad wat verschil tussen zitten (Google maar eens op FTP indoor vs. outdoor).
Denk dat @havana bedoeld dat opwarming een grote rol speelt als je Geen fan hebt. Er schijnt inderdaad verschil te zijn tussen binnen en buiten. Waarbij je binnen vaak lagere wattages haalt in vergelijking tot buiten.
Even voor de duidelijkheid, binnen heb je ook met de powermeter gefietst? Want als je met een andere powermeter fietst dan kan je het sowieso niet vergelijken. Ik heb gisteren een powermeter geinstalleerd en die meet 40 watt lager dan de elite turbo muin B+.
Anyway, het komt waarschijnlijk door opwarming, dat is een bekend effect (en een logisch effect, je lichaam moet dat reguleren anders ga je gewoon dood).
e; Je moet binnen gewoon een aparte ftp test doen en rekenen met ftp_binnen. Ftp_buiten is een andere grootheid.
Anyway, het komt waarschijnlijk door opwarming, dat is een bekend effect (en een logisch effect, je lichaam moet dat reguleren anders ga je gewoon dood).
e; Je moet binnen gewoon een aparte ftp test doen en rekenen met ftp_binnen. Ftp_buiten is een andere grootheid.
[ Voor 12% gewijzigd door MrAngry op 20-09-2017 09:33 ]
Verwijderd
Ik gebruik inderdaad binnen mijn eigen powermeter, die koppel ik dus bij 'power source'. Ideaal, want dan heb je ook geen last meer van verschil in bars op de banden, afstelling van de Tacx etc.MrAngry schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:32:
Even voor de duidelijkheid, binnen heb je ook met de powermeter gefietst? Want als je met een andere powermeter fietst dan kan je het sowieso niet vergelijken. Ik heb gisteren een powermeter geinstalleerd en die meet 40 watt lager dan de elite turbo muin B+.
Dan ga ik gewoon binnen een nieuwe FTP test doen en andere zones hanteren. Ik begreep dat het gebruik van ERG mode inmiddels werkt in Zwift (dus workouts met je eigen powermeter)?
Waar ik bang voor ben met een 52 voor is dat ik op het vlakke soms nét niet een lekker verzet kan pakken. Ik heb nu 50 voor, waar ik bijna nooit gebruik van maak, maar dat komt omdat ik met de 39 van mijn tripel een fijnere cadans kan pakken. Al heeft dat ook met de kettinglijn te maken op dit moment! Ik kan niet 39*12 rijden, want dan loopt alles al aan. Ik fiets meestal rond de 95rpm.I-King schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:53:
[...]
Voor wat het waard is, ik ben érg tevreden over de 52/36. Ik heb het gevoel dat ik wat makkelijker kan fietsen zonder al te veel te schakelen tussen de 2 bladen. Ik woon in Limburg en de heuveltjes hier zijn goed te doen met 36/28. Ik had hiervoor kort de 50/34 en 53/39, maar dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de 52/36, en dan met name door het 36 blad.
(Het liefste had ik de mogelijkheid voor 50/39 ook gehad, maar dat is helaas niet mogelijk bij Shimano)
Qua bergverzet maakt het me niet zoveel uit. 36*30 is even zwaar als mijn lichtste nu: 30*25. Ik wil voornamelijk dus mijn cadans behouden en niet teveel hoeven switchen tussen 52/36 (of 50/34).
@havana jij nog een mening hierover?
[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 20-09-2017 11:55 ]
Verwijderd
Als je nu gewend bent aan een triple en eigenlijk alles op de 39 rijdt op het vlakke, dan zul je met zowel een compact als een mid-compact nog wel even moeten wennen 
Met een triple kun je op de 39 maximaal achter op de 14 rijden (bij een 11-25 of vergelijkbare cassette).
39x13 en zeker 39x12 zijn eigenlijk te schuin, zoals je zelf al aangeeft. Bij een cadans van 95 rijd je dan dus tussen de 31 en 34 km/uur.
Bij een 52-36 met 11-28 zul je bij dergelijk snelheden 52x21 of 52x19 rijden; 52x21 is vergelijkbaar met 39x16 en 52x19 is vergelijkbaar met 39x14. Dat levert ook nog een acceptabele kettinglijn op. Je hoeft dan ook niet steeds tussen het kleine en het grote voorblad te schakelen.
Een 50-34 met 11-28 is marginaal lichter: 50x21 is net iets lichter dan 39x16, en 50x19 zit iets dichter bij 39x15. Je ziet: het maakt in de praktijk allemaal niet zoveel uit.
Persoonlijk zou ik kiezen voor 52-36 en 11-28; dat is omdat je aan een 34 binnenblad in Nederland echt niets hebt. Een 36 is dan beter; en dan kun je ook in de Limburgse heuvels nog wel uit de voeten (36x28) en als je echt hoger wilt, desnoods 36x32 (dan moet je bij de aanschaf wel alvast een medium kooi-derailleur kiezen).
Je kunt het ook heel anders aanvliegen; zo rijd ik zelf op 50-34 met 11-32, zodat je altijd op het grote blad rijdt (50-22, 50-20 en 50-18 meestal) maar dan moet je wel accepteren dat je 80 gram staal voor niets meezeult en in de polder voor joker rijdt met zo'n enorme pizza in je achterwiel
Met een triple kun je op de 39 maximaal achter op de 14 rijden (bij een 11-25 of vergelijkbare cassette).
39x13 en zeker 39x12 zijn eigenlijk te schuin, zoals je zelf al aangeeft. Bij een cadans van 95 rijd je dan dus tussen de 31 en 34 km/uur.
Bij een 52-36 met 11-28 zul je bij dergelijk snelheden 52x21 of 52x19 rijden; 52x21 is vergelijkbaar met 39x16 en 52x19 is vergelijkbaar met 39x14. Dat levert ook nog een acceptabele kettinglijn op. Je hoeft dan ook niet steeds tussen het kleine en het grote voorblad te schakelen.
Een 50-34 met 11-28 is marginaal lichter: 50x21 is net iets lichter dan 39x16, en 50x19 zit iets dichter bij 39x15. Je ziet: het maakt in de praktijk allemaal niet zoveel uit.
Persoonlijk zou ik kiezen voor 52-36 en 11-28; dat is omdat je aan een 34 binnenblad in Nederland echt niets hebt. Een 36 is dan beter; en dan kun je ook in de Limburgse heuvels nog wel uit de voeten (36x28) en als je echt hoger wilt, desnoods 36x32 (dan moet je bij de aanschaf wel alvast een medium kooi-derailleur kiezen).
Je kunt het ook heel anders aanvliegen; zo rijd ik zelf op 50-34 met 11-32, zodat je altijd op het grote blad rijdt (50-22, 50-20 en 50-18 meestal) maar dan moet je wel accepteren dat je 80 gram staal voor niets meezeult en in de polder voor joker rijdt met zo'n enorme pizza in je achterwiel
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 12:14 ]
Tja super persoonlijk allemaal uiteraard. Als je veel stapjes wil en een goed allround bereik, dan zou ik 50/34 nemen met een 12-25, dan heb je echt keuze te over. Alleen je moet niet perse de sprints willen pakken.
Alternatief is idd hier genoemde 52/36 1112-28, dat geef ook legio mogelijkheden. Persoonlijk vind ik dat je bij de andere combinaties te veel concessies moet doen. Een 30 of 32 achter de hand hebben is leuk als je veel in de bergen bent, maar als dat een paar dagen per jaar is, dan heb ik toch liever die extra stapjes.
Of 500 euro meer neerleggen SRAM RED eTap WiFli kopen en gewoon bijna alle cassettes gebruiken die je wilt.
Alternatief is idd hier genoemde 52/36 1112-28, dat geef ook legio mogelijkheden. Persoonlijk vind ik dat je bij de andere combinaties te veel concessies moet doen. Een 30 of 32 achter de hand hebben is leuk als je veel in de bergen bent, maar als dat een paar dagen per jaar is, dan heb ik toch liever die extra stapjes.
Of 500 euro meer neerleggen SRAM RED eTap WiFli kopen en gewoon bijna alle cassettes gebruiken die je wilt.
[ Voor 1% gewijzigd door Sjoewe op 20-09-2017 12:49 . Reden: Eleven speed is one faster ]
Verwijderd
52-36 met 12-28 geeft weer een heel andere ratio
Dan krijg je op de 52 een tussenstapje (de 16) erbij, maar mis je op het kleine voorblad de 14. De overlap tussen de beide voorbladen wordt daardoor minder. Daarbij komt dat 12-28 er helaas alleen in Dura-Ace is.
Je hebt gelijk, ik vergeet altijd dat 12-28 voor 11-speed een odd-duck is 
Ach een Dura Ace cassette is in elk geval goedkoper dan een Campa Record

Ach een Dura Ace cassette is in elk geval goedkoper dan een Campa Record
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.