wisselwerking schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:15:
Mooie ronde getallen, 100 kilometer en 3 uur. Bovendien een haalbaar doel (als je op het vlakke in Nederland fietst). Het is toch af en toe wel leuk om jezelf uit te dagen. Vorig jaar had ik als doel om 70 km met 32km/u gemiddeld te fietsen.
Inderdaad. Het begon bij mij in 2013 met 50km in anderhalf uur. Daarna de 100km in 3 uur, in 2014 gehaald (2u53m), zij het met de kanttekening dat ik na +/- 65km een kwartiertje pauze had.
Later heb ik nog een keer de 70km in 2 uur gedaan, die wilde ik ook graag nog een keer afstrepen. Dat werd uiteindelijk 73km, waarvan ik er wel ongeveer 5 minuten bij Graham in het wiel heb gezeten.
Weer een mooi doel is 40km in 1 uur, maar dan moet alles wel meezitten; vooralsnog ben ik nooit verder gekomen dan een gemiddelde van 39 op een traject van 32km, dus dat zal flink wat training vergen en misschien wel een TT-fiets.
Afstandsdoelen kun je inderdaad ook stellen (heb nog 200km op de ATB op mijn lijstje voor dit jaar staan). Maar ik kan mij ook voorstellen dat je hoogtemeters als doel stelt. Zo heeft iedereen wel wat (of niet).
Zo wil ik nog een keer een solo 300km-rit maken (teller is blijven steken op 272 in 2015). En een keer alle 12 provincies in 1 rit (zoals Herman v/d Zande eerder dit jaar heeft gedaan).
5000hm wil ik ook nog wel eens een keer gaan doen (record staat nu op 4300 met 3x Ventoux).
Alpe d'Huez binnen het uur lijkt me ook een waanzinnig mooie prestatie (maar ik denk net iets te hoog gegrepen voor mij).
Momenteel ben ik bezig met het 'inkleuren' van wegen bij mij in de buurt, en op iets hoger niveau: maptiles.
Die eerste kun je via een heatmap checken, die tweede met Veloviewer.
Voorbeeldjes:
Groen = ik ben er geweest. Blauw = ik ben er geweest plus ook in de vakjes links/rechts/boven/onder.
Op Veloviewer heb je bij de Explorer-score een max-square, en dat is het maximale vierkant van X bij X maptiles waar je geweest bent. Ik heb nu 3 max-squares van 14x14, maar als ik nu nog 1 ritje plan door Delfland en het Westland, dan kan ik er een 17x17 square van maken.
Nou zul je wellicht denken: wtf heb je daar aan? En het antwoord is simpel: niks, maar ik vind het leuk

Alles wat je motiveert om sneller/verder/hoger/watdanook te fietsen, is per definitie een heel goed trainingsdoel.