Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.445 views

Onderwerpen

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:14
Tjebakka schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:20:
[...]

Mooi :) Dat vermoedde ik al.

Reach op nieuwe frame is wat groter (bovenbuis is 56,5 cm t.o.v. 56 cm).
De zitpositie die ik nu heb is wel wat rechtop vanwege de hoge stack, maar qua 'strekken' vind ik dat ik een aardig goede positie heb. Stuur heeft een reach van +/- 95 mm. Stuurpen is 12 cm.

Dus met de lagere stack van het nieuwe frame*, en met dezelfde lengte van de stuurpen zit ik met een korter stuur (reach = 77 mm) goed toch? Of zit ik nu heel erg krom te rekenen? op z'n minst pas ik hier de natte vinger methode toe :+

* verschil van de balhoofdbuislengte nieuw frame t.o.v. oud frame is -3,5 cm.
Het is eigenlijk een kwestie van bij elkaar optellen. nu zit je met een totale reach van 56+9,5+12= 77,5. Op je nieuwe frame heb je dan 56,6+7,7+11=75,2 bv. De bovenbuis van je beide frames verschilt verwaarloosbaar dus als je met een kortere reach van je stuur ook nog een kortere pen neemt ga je wel een stuk korter zitten. Gelukkig is je balhoofd een stuk korter dus zul je idd met een kortere stuurpen op ongeveer hetzelfde uitkomen.
Maar pin me er niet op vast. Misschien dat andere nog aanvullingen hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Niconing op 31-08-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:06
Zo werkt het niet helemaal.

Je moet bij de optelsom de hoek van de stuurpen ook meenemen om de effectieve lengte te bepalen. Een stuurpen met -6° of een met -17° van dezelfde lengte leveren een andere cumulatieve reach/stack op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 17:31

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Sjoewe schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:45:
Zo werkt het niet helemaal.

Je moet bij de optelsom de hoek van de stuurpen ook meenemen om de effectieve lengte te bepalen. Een stuurpen met -6° of een met -17° van dezelfde lengte leveren een andere cumulatieve reach/stack op.
Beide -6°. Maar wat wel meetelt is dat ik op dit moment nog een spacer gebruik.

Het is dus 76,2 cm op de nieuwe fiets en 77,5 op de oude, maar daar staat de stuurpen nog een stukje hoger (lees: een klein beetje naar achteren).

[ Voor 14% gewijzigd door Tjebakka op 01-09-2017 05:17 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:29
Lulukai schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:19:
Heeft iemand ervaring met LED fietskoplampen van goede Chinese merken? Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan goedkoper: https://www.12gobiking.nl...3CJw2EEAQYAiABEgLVXvD_BwE
[afbeelding]
Bij mantel is die nu 65 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:17
Ik sta voor een dilemma, nieuwe racer kopen.
De keuze is inmiddels uitgekristalliseerd tot 2 merken. Een van de beide merken wordt uitsluitend via internet verkocht, terwijl de andere via de mainstream kanalen te koop is (Meestal LBS). De LBS waar ik mijn mountainbike heb gekocht, heeft het laatste merk als huismerk. Van dit merk heb ik nog enkele fietsen in huis(non-race). De internetfiets is weid verbreid en wordt vaak gezien op straat, is geen oekiboekie spulletje uit diep-donker-china waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

De fietsen delen de volgende specs:
- Geometrie en maatvoering (op enkele tienden in ° en mm na identiek)
- Carbon frame
- Ultegra afmontage
- Velgremmen
- Kleurstelling vergelijkbaar

Ze verschillen natuurlijk ook op enkele punten:
- Afmontage; LBS fiets heeft Ultegra R8000, internetfiets heeft R6800
- Prijs; €2199,-(Internetfiets) tegenover €2360,-(LBS fiets)
- Wielset; de internetfiets komt met Mavic Ksyrium en de LBS fiets met Mavic Aksium (ongeveer €250,- verschil)
- Tools: Internetfiets zit een momentsleutel bij (nou héb ik die wel, maar dan gaat deze in de verkoop)
- Support: Als ik met de internetfiets iets heb, dan zit het servicecenter 70 autominuten verderop

Ik heb me laten vertellen dat alle gekende merken in het middensegment gewoon de goedkoopste wielset plaatsen en het budget op andere plekken inzetten (afmontage etc). Juist dit marktsegment heeft de kopers die hele specifieke upgrades willen, daarom is het de beste keuze om de goedkoopste wielset erbij te doen zodat de koper later simpel kan upgraden. Bij de LBS fiets moet ik dus een complete wielset erbij kopen. Daarom nog een nieuwe berekening.

LBS fiets: €2360 + €449 = €2809
Internet fiets: €2199 + €129 + €80 = €2408 (€80 voor setje banden, Aksiums worden zonder banden geleverd, Ksyriums mét)

Het maakt dus gewoon ruim €400 verschil om bij de LBS te kopen. Wel krijg ik daar natuurlijk goed advies bij (vóór aanschaf word ik nog gemeten) en heb ik support. Nou doe ik toch al alles zelf en komen mijn fietsen "nooit" bij de LBS. Maar heb ik een keer iets met die internetfiets, dan kan ik een ruim uur heen rijden, fiets afleveren, weer dik een uur terug en nogmaals hetzelfde als de fiets weer afgehaald kan worden. Ik weet dat áls dat 1x gebeurd, dat ik dan denk "dat was die €400,- niet waard". Aan de andere kant heb ik nog nooit problemen met een fiets gehad waarvoor die naar de LBS moest.

* Ik houd bewust merken/types buiten beschouwing om persoonlijke voorkeuren uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:31
Ramon 73 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:07:
*blabla knip
Nou doe ik toch al alles zelf en komen mijn fietsen "nooit" bij de LBS.
*knip
400 euro en dat^^.... ik zou het wel weten. Als het je eerste fiets is zou ik LBS aanraden, maar voor een ervaren fietser die nooit bij de LBS komt... geeft die 400 lekker ergens anders aan uit!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik sta voor een dilemma, nieuwe racer kopen.
De keuze is inmiddels uitgekristalliseerd tot 2 merken. Een van de beide merken wordt uitsluitend via internet verkocht, terwijl de andere via de mainstream kanalen te koop is (Meestal LBS). De LBS waar ik mijn mountainbike heb gekocht, heeft het laatste merk als huismerk. Van dit merk heb ik nog enkele fietsen in huis(non-race). De internetfiets is weid verbreid en wordt vaak gezien op straat, is geen oekiboekie spulletje uit diep-donker-china waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

De fietsen delen de volgende specs:
- Geometrie en maatvoering (op enkele tienden in ° en mm na identiek)
- Carbon frame
- Ultegra afmontage
- Velgremmen
- Kleurstelling vergelijkbaar

Ze verschillen natuurlijk ook op enkele punten:
- Afmontage; LBS fiets heeft Ultegra R8000, internetfiets heeft R6800 Di2
- Prijs; €2199,-(Internetfiets) tegenover €2360,-(LBS fiets)
- Wielset; de internetfiets komt met Mavic Ksyrium en de LBS fiets met Mavic Aksium (ongeveer €250,- verschil)
- Tools: Internetfiets zit een momentsleutel bij (nou héb ik die wel, maar dan gaat deze in de verkoop)
- Support: Als ik met de internetfiets iets heb, dan zit het servicecenter 70 autominuten verderop

Ik heb me laten vertellen dat alle gekende merken in het middensegment gewoon de goedkoopste wielset plaatsen en het budget op andere plekken inzetten (afmontage etc). Juist dit marktsegment heeft de kopers die hele specifieke upgrades willen, daarom is het de beste keuze om de goedkoopste wielset erbij te doen zodat de koper later simpel kan upgraden. Bij de LBS fiets moet ik dus een complete wielset erbij kopen. Daarom nog een nieuwe berekening.

LBS fiets: €2360 + €449 = €2809
Internet fiets: €2199 + €129 + €80 = €2408 (€80 voor setje banden, Aksiums worden zonder banden geleverd, Ksyriums mét)

Het maakt dus gewoon ruim €400 verschil om bij de LBS te kopen. Wel krijg ik daar natuurlijk goed advies bij (vóór aanschaf word ik nog gemeten) en heb ik support. Nou doe ik toch al alles zelf en komen mijn fietsen "nooit" bij de LBS. Maar heb ik een keer iets met die internetfiets, dan kan ik een ruim uur heen rijden, fiets afleveren, weer dik een uur terug en nogmaals hetzelfde als de fiets weer afgehaald kan worden. Ik weet dat áls dat 1x gebeurd, dat ik dan denk "dat was die €400,- niet waard". Aan de andere kant heb ik nog nooit problemen met een fiets gehad waarvoor die naar de LBS moest.

* Ik houd bewust merken/types buiten beschouwing om persoonlijke voorkeuren uit te sluiten.
Vooropgesteld dat beide wielsets goed zijn zijn (wellicht wat verschil in gewicht): Als er echt wat mee is breng je hem pas naar Bocholt. Anders gewoon laten servicen bij je LBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Tjebakka schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:45:
[...]

Vooropgesteld dat beide wielsets goed zijn zijn (wellicht wat verschil in gewicht): Als er echt wat mee is breng je hem pas naar Bocholt. Anders gewoon laten servicen bij je LBS.
Gaat om Mavic Aksium en Mavic Ksyrium. Beide goede wielsets al is de Aksium ruim 300gram zwaarder.
Maar gaat niet om een Rose fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
puur op gevoel en looks, welke zou je dan nemen? welke heeft een mooier afgewerkt frame, mooiere lijnen, mooiere kleuren, mooiere kabel geleiding? Als je van plan bent er een paar jaar mee te fietsen is het ook wel lekker dat je het een toffe en mooie fiets vind

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10 16:31
En wat als je het geval met de wielsets eens voorlegt bij de LBS en ook hem vraagt wat hij je kan bieden(of is dit al zijn beste prijs?). In het geval dat de LBS de wielen 'makkelijk' kwijt kan, kan hij daar mogelijk wat voor je regelen waardoor je geen volledige wielset hoeft te kopen. Afhankelijk van hoeveel racers ze verkopen/onderhouden is er op dat vlak echt nog wel wat mogelijk.

Zelf deze week een nieuwe helm, broek en wielset(uiteindelijk geen carbon, vind het voor nu toch niet echt nodig) gekocht en hoop dat ik vandaag/morgen de fiets weer op kan halen zodat ik dit weekend weer eens buiten kan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16
Tjebakka schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:45:
[...]

Sowieso, als er wat mee is hoef je hem toch ook niet zelf weg te brengen lijkt me? Heb zelf een Rose, toen die net nieuw was er iets mis met de voorvork. Is gewoon voor nop opgehaald door DHL/UPS oid, en een week later had ik de fiets weer terug met een nieuwe voorvork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
la_fusion schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:21:
En wat als je het geval met de wielsets eens voorlegt bij de LBS en ook hem vraagt wat hij je kan bieden(of is dit al zijn beste prijs?). In het geval dat de LBS de wielen 'makkelijk' kwijt kan, kan hij daar mogelijk wat voor je regelen waardoor je geen volledige wielset hoeft te kopen.
De LBS fiets is al de 10% korting vanaf, van catalogusprijs. En ik vind het wel prettig om een tweede wielset erbij te hebben "voor het geval dat" en ik kan dan 1 set uitrusten met een Tacx trainerbandje om thuis op de rollers te kunnen zitten 's winters.
Dus een tweede wielset is wel een pluspunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Tjebakka schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 05:14:
[...]

Beide -6°. Maar wat wel meetelt is dat ik op dit moment nog een spacer gebruik.

Het is dus 76,2 cm op de nieuwe fiets en 77,5 op de oude, maar daar staat de stuurpen nog een stukje hoger (lees: een klein beetje naar achteren).
Wat je eigenlijk wilt weten is de lengte van de diagonaal tussen de hartlijn van je BB de afstand tussen bovenkant zadel en de bovenkant stack en de afstand tot stuurbocht bij je oude fiets en je nieuwe fiets. Je kunt er een Pythagoras op loslaten Zo gemeten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PW07Tzt.jpg

A is de variabele, langere/kortere stuurpen
B is een vaste waarde, je zadelhoogte blijft immers gelijk
C is een vaste waarde wanneer je dezelfde reach wilt behouden

Dan kan je het gewoon uitrekenen :)
http://www.rekenmachineonline.com/stelling-van-pythagoras/

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 01-09-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 22:03

Bij de LBS fiets moet ik dus een complete wielset erbij kopen. Daarom nog een nieuwe berekening.
Waarom moet je een wielset erbij kopen? Weet je nu al dat je die aksiums kut vind, of ben je erg zwaar of zo?
Hou je bij Canyon ( :P ) rekening met de levertijd trouwens? Die was vroeger echt enorm, ik weet even niet hoe het nu zit.

Die R8000 groep is wel nice trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 01-09-2017 11:15 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Aksiums vind ik trouwens helemaal niet perse fijne wielen. Het is misschien iets beter dan de allergoedkoopste Shimano's, maar verder flexen ze enorm in de bochten vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou, mede daardoor, dan ook niet stellen dat Aksiums beter zijn dan de allergoedkoopste Shimano's (RS11 neem ik aan). De lagers van die Shimano-wielen zijn gewoon prima kwaliteit en ze zijn enorm bombproof, iets wat je van Mavic niet kunt zeggen. Het verschil van 40 gram ofzo merk je verder toch niet.

(Maar misschien ben ik bevooroordeeld, ik moet echt helemaal niets van Mavic hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
MrAngry schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:13:
[...]

Hou je bij Canyon ( :P ) rekening met de levertijd trouwens? Die was vroeger echt enorm, ik weet even niet hoe het nu zit.

[..]
Ik had mijn fiets binnen drie weken in huis. Dat kan natuurlijk ook aan de voorraad liggen maar het was allemaal heel netjes geleverd. Ik kreeg zelfs kosteloos een vervangende zadelpen toen deze beschadigd was door plotseling zakken (carbon pasta vergeten aan te brengen).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
@Verwijderd

Dat is wel iets te makkelijk. Ksyrium's zijn prima wielen en ik heb er inmiddels 10k+ kilometer opzitten op m'n Cosmic Carbon's, en ondanks dat ik de volgende keer andere wielen zou kopen, rijdt het echt prima.

Shimano RS11 of R500's zijn net zo goed slap, en bovendien zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
MrAngry schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:13:
[...]

Waarom moet je een wielset erbij kopen? Weet je nu al dat je die aksiums kut vind, of ben je erg zwaar of zo?
Ik "moet" geen wielset erbij kopen, op papier doe ik dat wel om de vergelijking te kunnen maken op prijs- en prestatieniveau. In het echt zou ik ook eerst met die Aksiums gaan rijden en later iets anders erbij kopen. Reden daarvoor is dat ik het waardeloos vind dat een fiets van ±€2500,- wieltjes van €130/set krijgt én ik me niet kan voorstellen dat er geen groot verschil is tussen Aksium en Ksyrium.

Canyon geeft al in het winkelmandje de levertijd weer. En het model dat ik wil is voorradig en wordt met enkele dagen geleverd.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon 73 op 01-09-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glekke55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-07 14:02
Hey Tweakers,

Ik ben van plan een racefiets te kopen maar twijfel zelf tussen 2 modellen.
Het gaat over twee Canyon fietsen omdat hier al veel goed over heb gelezen.

Het gaat over volgende twee modellen:
https://www.canyon.com/en...ad/aeroad-cf-slx-8-0.html
  • Frame: meer voor het vlakke/spurt
  • Ultegra
  • Reynolds Strike SLG CARBON (61mm hoog, 1635gr)
  • 7.2kg
Het tweede model is:
https://www.canyon.com/en...imate-cf-slx-8-0-di2.html
  • Frame:lightweight/klimmen
  • Ultegra di2
  • Mavic Ksyrium Pro Exalith SL (24mm hoog, 1355)
  • 6.7kg
  • €200 duurder
ik twijfel zelf vooral omdat het tweede model ultegra DI2 heeft, tegelijkertijd zou ik zelf heel graag hoge carbon wielen hebben (zou dan nog wel een reserve paar lage wielen kopen).

indien jullie nog andere suggestieshebben laat gerust komen(ik ben zelf uit België maar heb niet echt een probleem om voor een fiets naar nederland te gaan maar wel liefst max 1,5u rijden van Antwerpen).

Glekke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Of je neemt die met Di2 en dan even verder sparen en tzt een set hoge carbon erbij.:D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Van Di2 ga je meer lol hebben dan hoge wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Sjoewe schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:41:
[...]

Wat je eigenlijk wilt weten is de lengte van de diagonaal tussen de hartlijn van je BB de afstand tussen bovenkant zadel en de bovenkant stack en de afstand tot stuurbocht bij je oude fiets en je nieuwe fiets. Je kunt er een Pythagoras op loslaten Zo gemeten:

[afbeelding]

A is de variabele, langere/kortere stuurpen
B is een vaste waarde, je zadelhoogte blijft immers gelijk
C is een vaste waarde wanneer je dezelfde reach wilt behouden

Dan kan je het gewoon uitrekenen :)
http://www.rekenmachineonline.com/stelling-van-pythagoras/
Huh wat? Als B een vaste waarde is en C is een vaste waarde dan is A ook een vaste waarde aangezien die een functie van B en C is (A=sqrt(C^2-B^2)). De hele stelling van Pythagoras is dat je de lengte van een zijde kunt bepalen als je de andere twee kent, dus als je er 2 vast zet blijft de 3e ook gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja en dat is hoe je op twee verschillende fietsen precies dezelfde zithouding krijgt. Maar vergeef me mn alphaness :+

[ Voor 15% gewijzigd door Sjoewe op 01-09-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:39:
Van Di2 ga je meer lol hebben dan hoge wielen.
En na een paar jaar is het een stuk makkelijker om wielen te upgraden dan een groepset.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

@glekke55 Di2 kiezen en later een ander setje wielen (erbij)! 61mm velgen zijn sowieso niet heel erg allround.

Stuurtje
44 cm (dus 42 cm cc) 3T Ergonova Team stealth stuurtje in huis. Kan weer 208 gram toevoegen aan het totaalgewicht :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tjebakka op 01-09-2017 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niconing
Tjebakka schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:43:
@glekke55 Di2 kiezen en later een ander setje wielen (erbij)! 61mm velgen zijn sowieso niet heel erg allround.

[afbeelding]
44 cm (dus 42 cm cc) 3T Ergonova Team stealth stuurtje in huis. Kan weer 208 gram toevoegen aan het totaalgewicht :)
Daar is het mooie kleed weer 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Niconing schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 22:02:
[...]

Daar is het mooie kleed weer 😁
Cult-kleed jeweet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48
Vandaag een persoonlijke achievement afgestreept. 100km binnen 3u fietsen.

Had gehoopt op droog weer maar ik kreeg halverwege toch wat een buitje te verduren. Heb toen voor het eerst een regen jack gebruikt en het viel me op dat je een stuk minder aero bent met zo'n jack. Moest flink wat harder trappen om de snelheid nog te houden

Strava or it didn't happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:07
@Noxa welkom bij de club. 😎 Ook makkelijk gehaald zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
wisselwerking schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:30:
@Noxa welkom bij de club. 😎 Ook makkelijk gehaald zo te zien.
Ja er zit nog wel meer in het vat denk ik.

De regen gooide een beetje roet in het eten want ik lag op een 35km/u gemiddelde voor de bui.

Ik heb trouwens die Muc Off Dry Lube op m'n ketting zitten maar dat werkt dus echt niet bij een paar spatten water. Hele drivetrain piept, kraakt en knarst meteen. Dat is nu de 2e keer dat hem overkomt, dat spul gaat er nooit meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Noxa schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:44:
[...]

Ja er zit nog wel meer in het vat denk ik.

De regen gooide een beetje roet in het eten want ik lag op een 35km/u gemiddelde voor de bui.

Ik heb trouwens die Muc Off Dry Lube op m'n ketting zitten maar dat werkt dus echt niet bij een paar spatten water. Hele drivetrain piept, kraakt en knarst meteen. Dat is nu de 2e keer dat hem overkomt, dat spul gaat er nooit meer op.
Boehshield T9 gebruiken, heb je geen last meer van een krakende drivetrain bij regen...dan maakt het continue herrie :+

Vanmorgen met de mannen en rustig rondje gedaan, gemiddelde 26,5 en gem. hartslag 120 :+
Was wel weer leuk om ze te zien en gezellig, gaan morgen Ride for the Roses doen.

Zijn hier nog meer mensen die meerijden met Ride for the roses? Heb me zelf over laten halen omdat dit jaar één van de mannen in de organisatie zit dus ach... :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X1CVJLHup0Fvsk9hiTJOI5qJ/full.jpg

Het schiet al op ;) stuurpen vandaag binnen gekregen, headset alvast even losjes gemonteerd (to grease, or not to grease?) om een idee te krijgen. :)

Volgende week wielset. Ga morgen alvast een backorder plaatsen voor de groepset, want het schijnt dat dat wel even kan duren qua levering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noxa
Tjebakka schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:29:
[afbeelding]

Het schiet al op ;) stuurpen vandaag binnen gekregen, headset alvast even losjes gemonteerd (to grease, or not to grease?) om een idee te krijgen. :)

Volgende week wielset. Ga morgen alvast een backorder plaatsen voor de groepset, want het schijnt dat dat wel even kan duren qua levering.
Mooi kleed :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 22:16
@Tjebakka is zeker een Westlander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Eigenlijk zouden er pompeblêden op moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
[afbeelding]

Je zadelpen zit er los in hoop ik? Anders is je frame wat groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Niconing schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:42:
[...]

Je zadelpen zit er los in hoop ik? Anders is je frame wat groot.
Zit er los in inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Tjebakka schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:43:

[afbeelding]
Wat is dat toch een fijn karpet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 22:32
Noxa schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:44:

Hier laatst zelfde ervaring gehad met dat spul. Ingewisseld voor Squirt, werkt stuk beter :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32
Leuk bouwpakket; het krijgt al de vorm van een fiets.
Komen er nog kleurtjes op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

bbblije schreef op zondag 3 september 2017 @ 00:00:
[...]

Wat is dat toch een fijn karpet!
:+
DieAnder schreef op zondag 3 september 2017 @ 06:13:
[...]

Leuk bouwpakket; het krijgt al de vorm van een fiets.
Komen er nog kleurtjes op?
Ik ga hem eerst opbouwen en daarna eens rustig nadenken over een ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Tjebakka schreef op zondag 3 september 2017 @ 06:29:
[...]

:+
[...]

Ik ga hem eerst opbouwen en daarna eens rustig nadenken over een ontwerp.
Hou je van Cuba oid? Dan heb ik nog wel een leuk design met wat zwart en blauw :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

sapphire schreef op zondag 3 september 2017 @ 07:48:
[...]

Hou je van Cuba oid? Dan heb ik nog wel een leuk design met wat zwart en blauw :+
En dan de merknaam "varadero" op de onderbuis met als logo een sigaar voorop, dat lijkt me wel wat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo vandaag de Ride for the Roses gedaan, heb in allerlei lichaamsdelen pijntjes..behalve de benen 8)7

Gigantisch evenement met echt duizenden mensen, bizar en/maar bijzonder.

Ik was laat met inschrijven dus moest alles daar ophalen ipv thuis met de post, opzicht prima....maar dan krijg je dus niet het boekje met alle informatie. Ik heb me suf gezocht naar allerlei dingen op de website maar dat staat alleen in dat boekje....bv. dat er als 1 peloton bij elkaar word gereden met een gemiddelde snelheid van 25~28km/u. Wait whut 7(8)7
De snelheid werd dus kunstmatig laag gehouden wat betekende dat het vooral in het begin letterlijk aanzetten en weer stilstaan was. Eerste 25km 23km/u gemiddeld en zeker 15min stilgestaan.
Dus 4,5u je hoofd omhoog omdat je continue moet opletten, kramp en pijn in handen van het continue remmen :X
De snelheid werd zo laag gehouden zodat we het grootste peloton ter wereld bleven en om de drempel laag genoeg te houden zodat iedereen mee kon doen. Dat was ook te merken, naast "echte" wielrenners ook massa's mensen die euhm... minder getrained waren. Dus bij elk viaductje stroopte het op, bij een dijk met wind viel het uit elkaar, ect. Ideale plekken om in te halen :+

Sfeer daarin tegen was GEWELDIG, overal enthousiaste mensen, toeschouwers langs de kans. Erg gaaf ook om op afgesloten weg stil te sta rijden!

Je komt wel aparte dingen tegen hoor. Man op fiets met verstelbare stuurpen, bijna loodrecht omhoog :/
Mensen die genoeg eten meenemen voor een week vakantie, letterlijk met tasjes op de rug. Kennis van me ook, op 100km had hijvan ter voren gegeten en daarna onderweg 2 krentenbollen, 2 bananen een 2 snelle jelle iets in folie en toen vragen of ik dextro mee had want die was hij vergeten 8)7
Ook bijzonder mensen die bijna van de fiets vallen na de finish helemaal huilend.

Helaas één van de mannen waarbij mee mee was werd op een rustig stuk gesneden door een mederenner die doorreed :( Hij is 71 maar gelukkig alleen 2 ingescheurde schouderbanden links.

Wel een hele ervaring maar dit was een eensch maar niet weer.....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sapphire , mooi verslag. Ik was vandaag met een groepje aan het rijden en kwam de toertocht tegen. Aangezien wij ook een stukje richting de Rottemeren gingen een stukje meegereden. De sfeer was goed, maar moet eerlijk zeggen dat we erg blij waren toen we uit het peloton onze eigen weg konden vervolgen....pfff, dat tempo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 04-10 16:31
Pfoe klinkt ook niet echt fantastisch nee.. Ride for the Roses is toch niet echt nieuw dus ze zullen toch moeten weten wat dit niet echt ideaal is lijkt me..

Zelf afgelopen zaterdag weer voor het eerst buiten een rondje kunnen maken. Kan merken dat ik een aantal weken minder heb gefietst dan normaal want het ging allemaal wat moeizamer dan normaal. Sowieso kwam ik er na 5 km achter dat mijn helm nog thuis lag, die opgehaald om daarna bij thuiskomst erachter te komen dat ik mijn oude gebroken helm weer gepakt had :+

Pijn in de schouder is gelukkig met fietsen niet aanwezig, alleen bij wat drempeltjes etc wat pijnscheuten. Komende weken weer meer meters maken en hopelijk over een paar weken fit in zuid Limburg. Tot nu toe alleen daar gefietst zonder echt fit te zijn dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@sapphire vanuit wielrenperspectief lijkt mij zo'n evenement helemaal niks. Dat is een gemiddelde snelheid die je op een normale fiets nog wel kan halen. Maar ik kan mij voorstellen dat als je het goede doel in je achterhoofd houdt het wel bevredigend kan zijn. Maar goed dat geldt voor meer evenementen. Heb de afgelopen jaren ook meegedaan met de Amstel Gold Race, Limburgs Mooiste. Puur vanwege het feit dat dit gezellig bijkletsen is met vrienden en minder vanwege de sportieve prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:02
Noxa schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:15:

Petje af. Geloof niet dat ik dat snel voor elkaar ga krijgen. Vraag me 1 ding af als ik de rit op strava bekijk, ik zie dat de moving time niet gelijk is aan de elapsed time.

Hoe meten de meesten hun rit? Ik start en stop tegenwoordig eigenlijk altijd gewoon in de straat, levert vaak een lager gemiddelde op maar maakt vergelijk tussen ritten veel makkelijker, maak ook geen gebruik van auto pauze op de garmin, zet hem alleen op pauze als ik van de fiets af stap.

Wat werkt het beste en hoe gaat strava om met dingen als auto pauzes in een rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
Flatlinernl schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:51:
[...]
Hoe meten de meesten hun rit?
Alleen moving time telt voor mij. Ik wil mijn tijden / snelheden een beetje kunnen vergelijken (met mijn eigen tijden / snelheden) dus alle variabelen waar ik geen invloed op heb probeer ik waar mogelijk eruit te halen (stilstaan bij stoplichten bv.)

Is een tijd geleden ook een kleine discussie over geweest. Een enkeling neemt ook het pannenkoeken eten mee in het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:02
Sharkware schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:11:
[...]

Alleen moving time telt voor mij. Ik wil mijn tijden / snelheden een beetje kunnen vergelijken (met mijn eigen tijden / snelheden) dus alle variabelen waar ik geen invloed op heb probeer ik waar mogelijk eruit te halen (stilstaan bij stoplichten bv.)
Maar hoe doe je dit dan? Want als ik het goed heb wordt het stilstaan bij het stoplicht door strava er automatisch uit gehaald. Alleen niet het vertragen, wat je er dan dus uit zou kunnen halen door je garmin te laten pauzeren bij een snelheid lager dan X. En de volgende vraag is dan natuurlijk welke X kiezen mensen en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
Flatlinernl schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:16:
[...]

Maar hoe doe je dit dan? Want als ik het goed heb wordt het stilstaan bij het stoplicht door strava er automatisch uit gehaald. Alleen niet het vertragen, wat je er dan dus uit zou kunnen halen door je garmin te laten pauzeren bij een snelheid lager dan X. En de volgende vraag is dan natuurlijk welke X kiezen mensen en waarom.
Ah, daar doe je niets aan... Garmin heb ik ingesteld op auto pauze zodra ik onder de 7km/u kom maar in praktijk stopt deze pas als ik echt stilsta bij het stoplicht (zit een kleine vertraging in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Gemiddelde snelheid op de openbare weg is echt een uiterst onboeiend getal, vind ik. Er zijn zoveel factoren die het beïnvloeden dat je het nauwelijks met iemand anders kan vergelijken. Als je wilt bijhouden hoe zwaar een training was zijn er veel betere waardes, zoals avg. heart rate of power, die je kan gebruiken.

Ik druk op start als ik thuis wegga en ik druk op stop als ik weer thuis kom. Ik pauzeer m'n Garmin eigenlijk verder nooit, hooguit bij een lekke band oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Flatlinernl schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:51:
[...]

Petje af. Geloof niet dat ik dat snel voor elkaar ga krijgen. Vraag me 1 ding af als ik de rit op strava bekijk, ik zie dat de moving time niet gelijk is aan de elapsed time.

Hoe meten de meesten hun rit? Ik start en stop tegenwoordig eigenlijk altijd gewoon in de straat, levert vaak een lager gemiddelde op maar maakt vergelijk tussen ritten veel makkelijker, maak ook geen gebruik van auto pauze op de garmin, zet hem alleen op pauze als ik van de fiets af stap.

Wat werkt het beste en hoe gaat strava om met dingen als auto pauzes in een rit?
Ik start/stop in de straat en auto pauze onder de 5km/u.
In strava kun je de pauzes zitten bij analyse en dan op het klokje links boven klikken. Zitten altijd wat stoplicht stops bij of in dit geval een stop voor een regen jas aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Mijn Bryton loopt gewoon door, maar als ik het bestand vervolgens upload naar Strava dan worden er toch pauzes in verwerkt. En gemiddelde snelheid zegt natuurlijk wel iets voor de persoonlijke progressie, maar er zijn inderdaad veel factoren die de snelheid kunnen beïnvloeden (bergen, tegenwind enz.).
Gelukkig fiets ik zonder een echt doel, behalve plezier hebben in het fietsen. Ik doe ook niet aan hartslag, cadans of powermetingen. En toch ga ik steeds wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:00
Strava rekent het pas als pauze bij een minimum van x aantal seconden. Een korte stoplicht pauze zal hij dan ook niet meenemen. Mij maakt het persoonlijk niet uit, als Strava consistent is, is het pas 'eerlijk' vergelijken. Of het dan 30,3 is bij Strava en 30,5 bij Garmin boeit me niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Sjoewe schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:26:
Gemiddelde snelheid op de openbare weg is echt een uiterst onboeiend getal, vind ik. Er zijn zoveel factoren die het beïnvloeden dat je het nauwelijks met iemand anders kan vergelijken. Als je wilt bijhouden hoe zwaar een training was zijn er veel betere waardes, zoals avg. heart rate of power, die je kan gebruiken.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ja je gemiddelde snelheid is afhankelijk van heel veel factoren, wind mee, heuvels of het rijden in een groep zijn allemaal factoren die dat kunnen beïnvloeden. Maar een hogere gemiddelde snelheid over meerdere ritten, en dan het liefst solo ritten, laten wel een progressie zien. Maar je hebt in die zin gelijk dat je snelheid de minst betrouwbare parameter is om je inspanning met anderen te vergelijken.

Average heart rate zegt dan ook weer niet zo veel, ik fiets bijvoorbeeld met een gemiddelde hartslag van 150p/m waar mijn zwager 170p/m fietst. Maar de intensiteit voelt voor ons allebei het zelfde. Training stress score zegt dan al een stuk meer. Uiteindelijk is er maar 1 onderlinge vergelijking mogelijk en dat is met een power meter. Een FTP test doen en je wattage per kg is eigenlijk het enige wat je kan vergelijken.
I-King schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:50:
Strava rekent het pas als pauze bij een minimum van x aantal seconden. Een korte stoplicht pauze zal hij dan ook niet meenemen. Mij maakt het persoonlijk niet uit, als Strava consistent is, is het pas 'eerlijk' vergelijken. Of het dan 30,3 is bij Strava en 30,5 bij Garmin boeit me niet zoveel.
Nooit geweten dat Strava stops er uit filtert!

[ Voor 14% gewijzigd door Noxa op 04-09-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Noxa schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:55:
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Met anderen vergelijken kan idd eigenlijk alleen met power, maar ik bedoelde (verwarrend van mijn kant) eigenlijk je persoonlijke progressie bjihouden, want inderdaad HR onderling vergelijken is niet te doen. Al zou je wel de tijd doorgebracht HR-zones met elkaar kunnen vergelijken, mits bij beide bekend.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjoewe op 04-09-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Mwoah, mijn eigen hartslag ligt in het weekend vaak veel hoger omdat ik dan net na het (zware) ontbijt vertrek en de avond ervoor vaak meerdere alcoholische versnaperingen achter de kiezen heb. Dus zelfs met jezelf vergelijken is lastig met HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:40

Kluus

Gang is alles

Sjoewe schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:05:
[...]

Met anderen vergelijken kan idd eigenlijk alleen met power, maar ik bedoelde (verwarrend van mijn kant) eigenlijk je persoonlijke progressie bjihouden, want inderdaad HR onderling vergelijken is niet te doen. Al zou je wel de tijd doorgebracht HR-zones met elkaar kunnen vergelijken, mits bij beide bekend.
En zelfs dat kan je eigenlijk niet vergelijken. Zo ken ik gasten die een hogere W/kg FTP hebben dan ik en in ritten van een uur ook een stuk sneller zijn terwijl ik bij langere inspanningen, zoals cyclo's, weer 30 tot 45 minuten eerder binnen ben.

Wellicht kan je dat weer vergelijken als je ook het "power profile" kent wat eigenlijk je natuurlijke specialisatie aangeeft. Maar dat laat strava ook niet zien ;).

Als je je met anderen wilt vergelijken moet je eigenlijk gewoon met ze samen rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 04-10 16:50

Lulukai

God's gift to women

Kluus schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:40:
[...]
Als je je met anderen wilt vergelijken moet je eigenlijk gewoon met ze samen rijden, op dezelfde fiets met dezelfde slijtage en bandendruk.
Gewoon genieten van het fietsen en niet teveel vergelijken maakt iedereen een gelukkiger mens.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duupjuh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-10-2021
sapphire schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:58:
Zo vandaag de Ride for the Roses gedaan, heb in allerlei lichaamsdelen pijntjes..behalve de benen 8)7

Gigantisch evenement met echt duizenden mensen, bizar en/maar bijzonder.
Supervet! Ik stond in Gouda vast met de auto door het Peleton aan fietsers dat voorbij kwam. Terwijl mijn meisje een beetje zat te mokken naast me zat ik stiekem wel een beetje te genieten van alles wat ik zag. Hulde aan alle renners die mee hebben gedaan. Het zag er geweldig uit en ik las op Rijnmond dat er bijn 7 ton bij elkaar is gefietst voor KWF! Wereldprestatie

Nog meer goed nieuws na dit weekend. Mijn eigen scheurijzer is ook weer terug van de LBS. Dus heb er even een kort testritje op gemaakt en de nieuwe schakelkabels maken een verschil zeg! Soepel als ooit tevoren. De Vredestein Fortezza Senso's reden ook prima. Zeker iets meer zekerheid als ik nu de bocht door ga. Die van de vorige eigenaar waren helemaal tot het gaatje gereden.

De persoon die mijn fiets onder handen had genomen had er heel attend banden op gezet met een blauwe rand. Kleurt perfect mee met de lijnen op mijn frame. Bij het afhalen ook nog een set passende Bontrager Circuit Raceschoen aangeschaft en een set lampjes voor als het wat schemerig word. Geen schijnwerpers nog, maar er komt aardig licht vanaf.

Nu nog een kleine longontsteking uitzitten (kijk uit het heerst), ben herstellende dus ga nog niet voor lange afstanden op het moment. Maar daarna kunnen we los! 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.wipon24.com/wp-content/uploads/2017/09/Fiets4.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
MrAngry schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:39:
Mwoah, mijn eigen hartslag ligt in het weekend vaak veel hoger omdat ik dan net na het (zware) ontbijt vertrek en de avond ervoor vaak meerdere alcoholische versnaperingen achter de kiezen heb. Dus zelfs met jezelf vergelijken is lastig met HR.
In dat geval is het toch ook gewoon een zwaardere training dan wanneer je broodnuchter en uitgerust op de fiets was gestapt? Je moet tenslotte meer inspanning leveren om op hetzelfde niveau te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Hele eenvoudige vraag: Carbon of Aluminium?

Ik twijfel tussen (van Cannondale) de CAAD12 of SuperSix.
Geometrie is zowat gelijk, net als de wielset en bijna de hele afmontage. De CAAD heeft een carbon zadelpen en een luxere crankset. De SuperSix is weer ongeveer 200gram lichter, verder alles identiek op het prijsverschil van ±€500,- na.

Mijn mountainbike heeft een carbon frame en ben best wel gecharmeerd van dat materiaal. Aan de ene kant speelt de portemonnee, want voor de prijs van een S6 kan ik de caad ook al zowat van Ksyriums voorzien en nog 100gr ónder de S6 uitkomen. Aan de andere kant zal de S6 op termijn óók op Ksyriums gezet worden en dan weer lichter worden dan de caad.....dus dan speelt het budget weer geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Sjoewe schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:17:
In dat geval is het toch ook gewoon een zwaardere training dan wanneer je broodnuchter en uitgerust op de fiets was gestapt? Je moet tenslotte meer inspanning leveren om op hetzelfde niveau te presteren.
Ik interpreteer het meer als dat mijn lichaam deels met andere dingen bezig is (ontbijt verteren, ontbrakken) en daar dus een deel van de energie in gaat. Rusthartslag is gewoon hoger, dus als je daar de normale inspanning op gooit kom je hoger uit. Maar eerlijk gezegd is dat gewoon een leken interpretatie, kan ook dat jij gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ramon 73 schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:20:
Ga op allebei fietsen en kies de fiets die jij het fijnste vindt rijden.
MrAngry schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:22:
Ik interpreteer het meer als dat mijn lichaam deels met andere dingen bezig is (ontbijt verteren, ontbrakken) en daar dus een deel van de energie in gaat. Rusthartslag is gewoon hoger, dus als je daar de normale inspanning op gooit kom je hoger uit. Maar eerlijk gezegd is dat gewoon een leken interpretatie, kan ook dat jij gelijk hebt.
Ergo, je lichaam moet dus in totaal meer energie leveren en daardoor dieper 'in de reserve' tasten. :)

[ Voor 72% gewijzigd door Sjoewe op 04-09-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ramon 73 schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:20:

Ik twijfel tussen (van Cannondale) de CAAD12 of SuperSix.
Geometrie is zowat gelijk, net als de wielset en bijna de hele afmontage. De CAAD heeft een carbon zadelpen en een luxere crankset. De SuperSix is weer ongeveer 200gram lichter, verder alles identiek op het prijsverschil van ±€500,- na.

Mijn mountainbike heeft een carbon frame en ben best wel gecharmeerd van dat materiaal. Aan de ene kant speelt de portemonnee, want voor de prijs van een S6 kan ik de caad ook al zowat van Ksyriums voorzien en nog 100gr ónder de S6 uitkomen. Aan de andere kant zal de S6 op termijn óók op Ksyriums gezet worden en dan weer lichter worden dan de caad.....dus dan speelt het budget weer geen rol.
Qua verschil in gewicht hoef je niet perse carbon te nemen, een goede alu fiets kan beter/lichter zijn dan een goedkope/slechtere carbon variant.

Carbon is vaak stijver dan alu en dacht wat minder comfortabel dus dat kan een afweging zijn. En zoals je zelf al zegt afmontage en prijs kan een rol spelen maar wat je aan al die punten belangrijk vind kan je alleen zelf bepalen :)

Mijn vader en ik hebben tegelijk een fiets gekocht (nouja hij kocht, ik kreeg), beide een Giant TCR met vrij gelijke geometrie. Zijn frame is heel fijn, mijne ook overigens, alleen vind ik zijn 105 (5700) afmontage echt minder tov mijn Ultegra (6700). Het is net wat je wilt, ik had liever alu en betere groep, hij liever carbon..... :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Carbon is over het algemeen juist comfortabeler omdat het veel beter de trillingen van de kleine oneffenheden in de weg opvangt (in vergelijking met alu). Daarom zijn voorvorken op alu fietsen ook vaak van carbon. Ik merk op dat vlak een giga verschil tussen mijn alu en carbon fiets. Op de carbonnen fiets heb je veel meer dat spaceship gevoel, alsof je boven het asfalt zweeft.

@Sjoewe Dat je lichaam ook energie besteed aan andere zaken maakt je niet minder fit. Het ging om vergelijken met jezelf of met hartslagzones, dat kan niet als je hart ook met afvalverwerking bezig is. Ergo, ook hartslag is maar van zeer beperkt nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
MrAngry schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:45:
Dat je lichaam ook energie besteed aan andere zaken maakt je niet minder fit. Het ging om vergelijken met jezelf of met hartslagzones, dat kan niet als je hart ook met afvalverwerking bezig is. Ergo, ook hartslag is maar van zeer beperkt nut.
Ehh... je omslagpunt wordt niet opeens hoger als je gedronken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
sapphire schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:30:
[...]

Qua verschil in gewicht hoef je niet perse carbon te nemen, een goede alu fiets kan beter/lichter zijn dan een goedkope/slechtere carbon variant.

Carbon is vaak stijver dan alu en dacht wat minder comfortabel dus dat kan een afweging zijn. En zoals je zelf al zegt afmontage en prijs kan een rol spelen maar wat je aan al die punten belangrijk vind kan je alleen zelf bepalen :)
De CAAD12 en SuperSix die ik op het oog heb zitten in dezelfde klasse, dus kwaliteitsniveau is vergelijkbaar. Maar om het prijsverschil alu/carbon te compenseren is er op 2 plekken een concessie gedaan in afmontage van de S6. Zadelpen is carbon bij de caad12 en alu bij de S6. Crankset is ook verschillend. Nou zijn dat punten waarvan ik denk "komt later wel bij een upgrade", kan ik bij vervanging vanwege slijtage altijd nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

MrAngry schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:45:
Carbon is over het algemeen juist comfortabeler omdat het veel beter de trillingen van de kleine oneffenheden in de weg opvangt (in vergelijking met alu). Daarom zijn voorvorken op alu fietsen ook vaak van carbon. Ik merk op dat vlak een giga verschil tussen mijn alu en carbon fiets. Op de carbonnen fiets heb je veel meer dat spaceship gevoel, alsof je boven het asfalt zweeft.
Nou je het zo zegt ja :)

Denk dan dat ik het stijvere als oncomfortabel heb ervaren en daarmee in de war ben, heb ook al lang niet op carbon fietsen gereden.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:21
Noxa schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:15:

Had gehoopt op droog weer maar ik kreeg halverwege toch wat een buitje te verduren. Heb toen voor het eerst een regen jack gebruikt en het viel me op dat je een stuk minder aero bent met zo'n jack. Moest flink wat harder trappen om de snelheid nog te houden

Heel netjes, maar voor mij telt ie niet :9. Kijkende naar de elapsed time, een minuutje pauze hier of daar scheelt een slok op de borrel (no offense, maar mogelijk begint het te knagen en heb je een nieuwe uitdaging te pakken :D).

Auto-pause op de Garmin of de rit starten als je de straat uit bent vind ik ook zoiets vreemds. Zoals eerder opgemerkt filtert Strava de stops er al voor je uit, het is dan vrij onzinnig om de Garmin bij <7 km/u ook nog eens te laten autopausen. Ik zie een aantal bij de club altijd de rit starten/eindigen als we de parkeerplaats af zijn om zo 1 of 2 km/u bij het gemiddelde op te sprokkelen...

Voor mij gelden alleen de gereden kilometers en het heat-map kaartje aan het einde van het jaar (new road!). Gemiddeldes zijn voor de kijker thuis.

[ Voor 26% gewijzigd door Ypuh op 04-09-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
Ypuh schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:29:
[...]
...
Zoals eerder opgemerkt filtert Strava de stops er al voor je uit, het is dan vrij onzinnig om de Garmin bij <7 km/u ook nog eens te laten autopausen.
...
Jij vindt het onzinnig, ik vind het logisch want op die manier liggen Strava en mijn fietscomputer een beetje meer bij elkaar in de buurt, wat het vergelijken (met mezelf) weer makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

Crazy D

I think we should take a look.

Auto-pause op de Garmin of de rit starten als je de straat uit bent vind ik ook zoiets vreemds. Zoals eerder opgemerkt filtert Strava de stops er al voor je uit, het is dan vrij onzinnig om de Garmin bij <7 km/u ook nog eens te laten autopausen. Ik zie een aantal bij de club altijd de rit starten/eindigen als we de parkeerplaats af zijn om zo 1 of 2 km/u bij het gemiddelde op te sprokkelen...
Auto-pause is handig zodat je niet afhankelijk bent van Strava die stops er wel of niet uitfiltert. Denk dat die ze er trouwens niet uitfiltert, want op segmenten zou je dan met heel veel stops en heel hard fietsen juist records kunnen pakken. Maar op zich boeit me dat erg weinig. Vind t vooral grappig om te zien of ik mezelf verbeter (en vooral vaak: denk ik dat ik lekker hard heb gereden, kom ik thuis, nog niet eens een 3e tijd, dat ik denk: hoe hard waaide het dan wel niet toen ik m'n PR reed 8) ).

Vind de focus op snelheid verder nogal nutteloos. Ik heb meer respect voor iemand die solo rijdt op een rit gemiddeld 26 rijdt, dan iemand die dezelfde route in een groep rijdt en 29 gemiddeld heeft gereden. Het is totaal niet te vergelijken. Ook met jezelf niet (hoe stond de wind, om maar eens een belangrijke factor te noemen). Het zou echt vet zijn als Strava ook weer-informatie erbij gaat gebruiken, al is het maar om segmenten gereden met dezelfde windrichting (en deels kracht) te bundelen. Dan wordt het iets nuttiger.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
Crazy D schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:51:
[...]

Auto-pause is handig zodat je niet afhankelijk bent van Strava die stops er wel of niet uitfiltert. Denk dat die ze er trouwens niet uitfiltert, want op segmenten zou je dan met heel veel stops en heel hard fietsen juist records kunnen pakken. Maar op zich boeit me dat erg weinig. Vind t vooral grappig om te zien of ik mezelf verbeter (en vooral vaak: denk ik dat ik lekker hard heb gereden, kom ik thuis, nog niet eens een 3e tijd, dat ik denk: hoe hard waaide het dan wel niet toen ik m'n PR reed 8) ).

Vind de focus op snelheid verder nogal nutteloos. Ik heb meer respect voor iemand die solo rijdt op een rit gemiddeld 26 rijdt, dan iemand die dezelfde route in een groep rijdt en 29 gemiddeld heeft gereden. Het is totaal niet te vergelijken. Ook met jezelf niet (hoe stond de wind, om maar eens een belangrijke factor te noemen). Het zou echt vet zijn als Strava ook weer-informatie erbij gaat gebruiken, al is het maar om segmenten gereden met dezelfde windrichting (en deels kracht) te bundelen. Dan wordt het iets nuttiger.
Voor de leaderboards van een segment geldt de elapsed time. Maar voor je algemeen gemiddelde geldt de moving time. Auto pauze werkt bij Strava wel maar dus niet als je daarmee denkt een segment te kunnen scoren :)

Trouwens Garmin heeft volgens mij wel wind/weer informatie maar daar heb je binnen Strava dan weer niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
[...]

Heel netjes, maar voor mij telt ie niet :9. Kijkende naar de elapsed time, een minuutje pauze hier of daar scheelt een slok op de borrel (no offense, maar mogelijk begint het te knagen en heb je een nieuwe uitdaging te pakken :D).
En of dat knaagt, bedankt voor de positieve motivatie! Binnenkort de revanche met zonder stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:21
Noxa schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:21:
[...]

En of dat knaagt, bedankt voor de positieve motivatie! Binnenkort de revanche met zonder stops.
Ik ben een keer of 3-4 gestrand op ca. ~33,2 km/u. Het doel was dan gewoon letterlijk in zicht (300-500m) :'(.

Uiteindelijk is het dit jaar dan toch een keer gelukt, maar wel op een langere rit waar het uiteindelijke gemiddelde iets lager lag.

Kortom; mijn doel staat nog steeds: 100km solo binnen de 3u elapsed time (Strava or it didn't happen), maar het knaagt inmiddels niet meer :*). Het is te doen als je de route er op uitzoekt (tip: rondje rechtsom rijden, op die manier heb je altijd de binnenbocht en hoef je niet op overstekend verkeer te wachten).

Good luck! Ik vind het heerlijk om mijzelf op die manier uit te dagen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:40

Kluus

Gang is alles

Sharkware schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:55:
[...]

Trouwens Garmin heeft volgens mij wel wind/weer informatie maar daar heb je binnen Strava dan weer niets aan.
Met stravistix kan je de weer informatie bij een rit zien, ik heb er nog niet heel veel mee gespeeld, dus geen idee hoe goed het werkt...

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 04-09-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ypuh schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:32:
...

Kortom; mijn doel staat nog steeds: 100km solo binnen de 3u elapsed time (Strava or it didn't happen), maar het knaagt inmiddels niet meer :*). Het is te doen als je de route er op uitzoekt (tip: rondje rechtsom rijden, op die manier heb je altijd de binnenbocht en hoef je niet op overstekend verkeer te wachten).
...
Het probleem is wel dat voor mij rondjes zonder heuvels al snel dodelijk saai worden (en dat heuvels voor mij nogal in snelheid schelen...), dus het is of veel meer oefenen om in de heuvels 100km/3u te kunnen halen, of wat oefenen en in vlakker gebied 100 te gaan doen... De eerste optie gaat het niet worden, voor de tweede heb ik niet vaak de kans :/

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 04-09-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 15:22
Ramon 73 schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:50:
[...]

De CAAD12 en SuperSix die ik op het oog heb zitten in dezelfde klasse, dus kwaliteitsniveau is vergelijkbaar. Maar om het prijsverschil alu/carbon te compenseren is er op 2 plekken een concessie gedaan in afmontage van de S6. Zadelpen is carbon bij de caad12 en alu bij de S6. Crankset is ook verschillend. Nou zijn dat punten waarvan ik denk "komt later wel bij een upgrade", kan ik bij vervanging vanwege slijtage altijd nog upgraden.
Ik heb de CAAD10 gereden en nu de SuperSix, allebei een hele fijne fiets!

Zelf zou ik kijken naar de wielen, de standaard Mavic's die bij mijn SuperSix zaten vind ik zwabber wielen.

Ook de bekabeling, bij de CAAD12 is dat intern, bij de SuperSix is intern alleen bij de duurdere modellen. Het is bij mij een klein irritatie puntje (externe bekabeling), bij het schoonmaken en af en toe blijft een grootte bidon haken achter een kabeltje. Maar dat zijn voor mij kleine irritatie puntjes.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Waar komt die 100/3 ineens vandaan is dat een soort wielrenners meme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MrAngry schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:29:
Zou het eigenlijk niet weten... Ik ben hier in de heuvels overigens eigenlijk al best tevreden als ik 75/3 haal...

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 04-09-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

33,3 km/u. Best mooi gemiddelde als je solo rijdt. Niet dat ik die relevant vind, bij een kort ritje (max 2 uur, maar eerder 1.5 uur) en ik ben wat gefrustreerd wil ik wel zo hard mogelijk rijden, en dan wordt het wel een dingetje om 30/u gemiddeld te halen (maar met windkracht 3-4 moet je dan vooral de juiste route kiezen met weinig tegenwind en vooral mee-of-zijwind). Denk dat het eerder een mentaal dingetje is. Net als de 100, 120 en 150 km als afstand rijden (of voor sommigen: 250, 300... :o ).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Tja, als je echt zo graag wil dan kan je altijd nog op de wielerbaan rondjes gaan rijden ;) . Dan heb je in ieder geval geen stoplichten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ezio op 04-09-2017 16:17 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Mooie ronde getallen, 100 kilometer en 3 uur. Bovendien een haalbaar doel (als je op het vlakke in Nederland fietst). Het is toch af en toe wel leuk om jezelf uit te dagen. Vorig jaar had ik als doel om 70 km met 32km/u gemiddeld te fietsen. Nu is de lat wat omhoog gegaan.
Afstandsdoelen kun je inderdaad ook stellen (heb nog 200km op de ATB op mijn lijstje voor dit jaar staan). Maar ik kan mij ook voorstellen dat je hoogtemeters als doel stelt. Zo heeft iedereen wel wat (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
joint_me schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:01:
[...]

Ik heb de CAAD10 gereden en nu de SuperSix, allebei een hele fijne fiets!

Zelf zou ik kijken naar de wielen, de standaard Mavic's die bij mijn SuperSix zaten vind ik zwabber wielen.

Ook de bekabeling, bij de CAAD12 is dat intern, bij de SuperSix is intern alleen bij de duurdere modellen. Het is bij mij een klein irritatie puntje (externe bekabeling), bij het schoonmaken en af en toe blijft een grootte bidon haken achter een kabeltje. Maar dat zijn voor mij kleine irritatie puntjes.
Het is de SuperSix geworden, wordt wellicht al voor/met aanstaand wekend geleverd.
Het was een lastige afweging, immers zijn de fietsen verreweg gelijk en heeft de caad op sommige punten een iets luxere afmontage (crank, zadelpen, interne bekabeling). Sluitstuk was dat carbon toch mooier oogt en meer comfort biedt. Interne bekabeling is weliswaar mooier maar minder handig bij vervangen kabels. En zadelpen en crankset zijn eventueel nog wel te upgraden.
Eerst maar sparen voor een setje lichtere wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niconing
Gefeliciteerd heb je een goeie aankoop aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ik wist niet dat er meer mensen waren die dit als doel gesteld hadden. Ik had laatst een stevig rondje doorgetrapt en toen kwam ik op het idee om dit te gaan doen.

Nog geen nieuw doel bedacht eigenlijk. Iemand ideeën? Heb de 200km nog nooit gefietst, misschien is dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Noxa schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:45:
[...]

Ik wist niet dat er meer mensen waren die dit als doel gesteld hadden. Ik had laatst een stevig rondje doorgetrapt en toen kwam ik op het idee om dit te gaan doen.

Nog geen nieuw doel bedacht eigenlijk. Iemand ideeën? Heb de 200km nog nooit gefietst, misschien is dat wat.
Groningen-Maastricht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Rondje IJselmeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Parijs-Brest-Parijs :)

Even iets anders. Op m'n accuboor zit een ring waarmee ik de koppel kan instellen van 1 t/m 30 oid. Weet iemand of dat de getallen in Nm zijn en of dat een goed alternatief is voor een momentsleutel? Ik vraag het maar even :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Noxa schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:45:
Ik ga volgend jaar meedoen met Alpe d'HuZes, wil 5 x omhoog, in het kader van "beetje onbereikbaar doel stellen".

En ik kreeg het idee om vanaf het 3 landenpunt in Limburg naar een 3 landenpunt in Luxemburg te fietsen, en terug. Zal iets boven de 200km worden als het ook nog een beetje leuke route moet worden. Alleen voorlopig niemand die mee wil, en voor dit jaar een beetje onrealistisch. Eerder een "leuke" voor begin mei volgend jaar. Mits er iemand nog zo gek is om dat ook te willen. Maar dat zal niet zo'n hoog tempo worden haha. Langste tot nu toe was anderhalf jaar terug 192km. Die laatste 8 kon ik er echt niet meer uitpersen, na 40km redelijk tegenwind... Dit jaar ben ik al blij als ik sowieso de 100 haal dus heb wat te trainen deze winter.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tjebakka schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:50:
[...]

Even iets anders. Op m'n accuboor zit een ring waarmee ik de koppel kan instellen van 1 t/m 30 oid. Weet iemand of dat de getallen in Nm zijn en of dat een goed alternatief is voor een momentsleutel? Ik vraag het maar even :+
al zouden het Nm zijn... Dan is het vrijwel zeker veel te onbetrouwbaar. Ook het "door ratelen" als je max is bereikt is niet wat je met een normale moment sleutel doet, die moet je 1 keer laten tikken, en dan er vanaf blijven. Als je en nog een keer aantrekt zit je toch net te hoog. Nou zal het voor de meeste zaken niet op 1 Nm aankomen, maar met een accu boor.... Nee nooit, zeker niet op carbon

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Oef die is wel heel lang, DDX heeft hem pas gedaan. Iets voor volgend jaar misschien.
[...]

Met een boor is misschien wel niet het beste idee ooit. Tijd voor een moment sleutel, als je toch gaat opbouwen is dat de investering zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Noxa schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:28:
[...]

Oef die is wel heel lang, DDX heeft hem pas gedaan. Iets voor volgend jaar
Je kan ook rondje Markermeer doen eventueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Houtribdijk gaat ook vanaf december 1,5 jaar dicht voor fietsers, dus het is wel leuk om die nog voor december af te strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32
Sjoewe schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:31:
[...]
Je kan ook rondje Markermeer doen eventueel
Die heb ik vorig jaar twee keer solo gereden. 150 km als je een beetje leuke route neemt, en dat is wel aan te raden want er zitten al genoeg stompzinnige rakken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Eens met @Prulleman
Neem aan dat je een carbon frame/deel gekocht hebt dat "op moment" aangezet moet worden? Dan écht een momentsleutel aanschaffen.
Kijk eens op Amazon.de (Duitse variant) daar is wel eens voordelig gereedschap te scoren. De BBB sleutel heb ik wel eens een test van gezien, die kwam er best goed uit, Proxxon daarentegen stukje minder nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je ziet dat Hazet vziw ook aanbeveelt om elke 6 maanden/5000 keer de nauwkeurigheid nog eens te testen, heb ik inmiddels sowieso weinig vertrouwen meer in de momentsleutels die ik heb, ik moet ze echt maar weer eens laten testen...

En op zich is het voor gebruik met fietsen etc ook handig om een momentsleutel te nemen die in beide richtingen werkt, dat is ook een nadeel van de hierboven gelinkte BBB-sleutel.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 05-09-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 15:22
MrAngry schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:34:
Houtribdijk gaat ook vanaf december 1,5 jaar dicht voor fietsers, dus het is wel leuk om die nog voor december af te strepen.
Dan maar rondje provincie Utrecht

Hello fellow humans

Pagina: 1 ... 54 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.