Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.441 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Sjoewe schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:28:
[...]

Nou, nou dat is dan ook wel heel erg kort door de bocht. Merken als Trek, Cannondale, Cervelo, Specialized etc steken ook veel geld in research en development en nieuwe manieren om carbon te verwerken in frames. Dat geld moet ook terugverdiend worden in een reletief kleine markt. Zo'n Cube C62 zal best een mooie en fijne fiets zijn, maar het loopt kwa framedesign zeker tien jaar achter op de grotere merken. Die dikke downtube en de groot opgezette bottombracket zijn naar goede voorbeelden van, maar goed daarom is 'ie ook goedkoper.
Ach, ik heb vast ook 'veel te veel' betaald voor mijn Synapse Carbon van Cannondale. Misschien is dat ook wel daadwerkelijk zo, maar dan nog het is het me de hogere prijs meer dan waard. Je merkt gewoon aan alle kanten dat er nagedacht is over het design van het frame en hoe de fiets moet presteren en aanvoelen.

Ondanks dat de Synapse een endurance model is, kun je er ook uitermate goed op racen (o.a. door de power pyramid) , een combinatie die ik bij weinig andere merken terug zie.
En inderdaad, juist daarin zit het verschil tussen de goedkopere en duurdere merken :)

Natuurlijk zal het bij een aantal dure merken meer gaan om opgezwollen marketingtermen en dat soort geneuzel, maar als ik voor daadwerkelijk betere functionaliteit van een fiets meer geld neer moet leggen dan doe ik dat graag :)

Per merk is het verschillend waar ze in het designproces de aandacht op leggen, maar bij bij deze een korte demo waarom je meer betaalt voor een carbon Cannondale frame.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
JorisM schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 00:08:
...bij bij deze een korte demo waarom je meer betaalt voor een carbon Cannondale frame.

[video]
Bedoel je dat je meer betaalt omdat ze die youtube-animaties moeten laten maken en een spreker moeten inhuren? ;)

Waarom je meer betaalt zou uit een (objectieve) vergelijking met eigenschappen andere frames moeten komen, want het gaat om een relatief verschil in prijs. IMHO is het gelinkte youtube-filmpje dan toch een minder geschikte bron.

Overigens wil ik graag een Cannondale CAAD12 als volgende frame (dit jaar doe ik het niet meer, misschien volgend jaar en dan in Campa-schijfremuitvoering, de huidige schijf0is helaas niet flatmount) Die keuze is overigens sterk op wat ik prettig ogend vind gebaseerd, en op vroegere ervaringen met/herinneringen aan Cannondale fietsen..

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2017 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:31

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

havana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:22:
Kan zijn! Ben vandaag teruggekomen van de ORM.

Verslagje
Mooi man! Wat rij je als kleinste als ik vragen mag?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Een 30. Maar ik had beter een 11-32 cassette kunnen steken.

Tuinslang is inderdaad een tube en een schietschijf is een schijfrem.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
havana schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 06:56:

Ik heb vorig weekend 175km en 3500hm gedaan in Taichung (Taiwan) met een 11-32. Viel goed mee, maar ik denk dat ik volgende keer toch een 11-28 en een 'super'compact ga proberen of klooien met een MTB casette.

Taiwan is overigens een fantastisch fietsland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

begintmeta schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 01:03:
[...]

Bedoel je dat je meer betaalt omdat ze die youtube-animaties moeten laten maken en een spreker moeten inhuren? ;)

Waarom je meer betaalt zou uit een (objectieve) vergelijking met eigenschappen andere frames moeten komen, want het gaat om een relatief verschil in prijs. IMHO is het gelinkte youtube-filmpje dan toch een minder geschikte bron.
Haha, tja, het blijft een marketing filmpje natuurlijk :)
Filmpje had ik ook meer gepost om snel een voorbeeld aan te kunnen halen waaruit blijkt dat bepaalde fabrikanten meer research in eigen frames stoppen waardoor je er meer voor betaalt. Een filmpje waarin de USP's/ontwikkelingen van verschillende merken vergeleken worden was misschien beter geweest :)

Ik heb overigens op meerdere merken testgereden (dure en goedkope) en vond de Cannondale het fijnste rijden. Voor mij was het verschil in rijplezier dusdanig groot dat ik het de meerprijs meer dan waard vond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53

Wie ben jij op de foto Frank? En zou je zelf niet eens met tuinslangen willen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:38
JorisM schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 00:08:
Natuurlijk zal het bij een aantal dure merken meer gaan om opgezwollen marketingtermen en dat soort geneuzel, maar als ik voor daadwerkelijk betere functionaliteit van een fiets meer geld neer moet leggen dan doe ik dat graag :)
Inmiddels kan iedereen wel degelijke en duurzame carbon frames vervaardigen, kijk maar naar de china-carbon van Havana bijvoorbeeld. In het begin wilde iedereen het stijfste frame, toen het lichtste, daarna het aero'ste en nu zie je bij de grote fabrikanten de focus weer langzaam verschuiven in de richting van het comfort. Deels omdat de marketing-divisie van die bedrijven graag wil dat mensen iedere paar jaar een nieuwe fiets kopen, maar ook deels omdat de R&D van die bedrijven ook voortdurend experimenteert en test (en testen is duur) met nieuwe manieren om carbon te verwerken. Je ziet tegenwoordig dat er veel meer wordt gewerkt met verschillende weave-patterns en afwijkende buisdiktes om fietsen te maken die stijf zijn op de plekken waar je dat wilt en flexen op de plekken waar het comfort oplevert.

De fiets waar je op rijdt is natuurlijk uiteindelijk een beetje een product van al die dingen, en behalve de fabrikant moet de LBS ook nog wat verdienen natuurlijk in de marge. Hoeveel dat nog weer scheelt, kijk maar naar Canyon ten opzichte van andere marktleiders. Bijvoorbeeld, een Specialized Venge Vias Disc kost 10000 euro, een Canyon Aeroad CF SLX Disc 9.0 kost 'maar' 7000 euro, terwijl dat onder de streep eigenlijk nagenoeg dezelfde fiets is qua marktpositie, afmontage, en 'aero-ness'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dat bij Canyon niet vooral door het direct-sales model komen? Dat beweren ze althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:11:
Zou dat bij Canyon niet vooral door het direct-sales model komen? Dat beweren ze althans.
Dat zeg ik toch ook. Geen LBS, geen extra winst-marge voor de tussenhandelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik las er over heen. Canyon is ook wel uitzonderlijke value for money :)

Moet je wel van saaie fietsen houden (althans volgens sommigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, de strakke looks van Canyon zijn inmiddels de norm geworden, maar ik weet echt nog heel goed de eerste keer dat ik een rode Aeroad zag rijden. Ik was zo onder de indruk dat ik zelf bijna tegen een paal aanreed :+

Over fails gesproken trouwens... Giant heeft de nieuwe Propel Disc gepresenteerd. Man man man, wat vond ik dat een mooie fiets toen ze 'm in de TdF lieten zien. Het consumentenmodel heeft echter ehhh nogal een matige kleurstelling mee gekregen. ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ftAB1wp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Sjoewe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:39:

Over fails gesproken trouwens... Giant heeft de nieuwe Propel Disc gepresenteerd. Man man man, wat vond ik dat een mooie fiets toen ze 'm in de TdF lieten zien. Het consumentenmodel heeft echter ehhh nogal een matige kleurstelling mee gekregen. ;(

[afbeelding]
Kwestie van smaak denk ik?
Ik vind de kleurstelling helemaal zo gek nog niet eigenlijk. Ik vind 't oranje wel mooi en het oogt wel rustig.
Toch 'pro' zwart en een wat frissere kleur oranje zonder dat het gaat overheersen.

Kan natuurlijk wel zijn dat de kleuren er in het echt heel anders en minder contrastrijk uitzien, en dat dan de beleving anders is, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:11:
Waarschijnlijk ook door veel in eigen hand houden en activiteiten te centraliseren, kun je qua beweging van goederen en diensten ook fors op besparen als je dat goed aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Uiteraard :)

Toch, de team-versie is echt veel mooier, in mijn nederige opinie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VSuOxdd.jpg

En van de oude Propel vond ik dit kleurschema ook altijd wel echt heel mooi, afgezien van die rare cable routing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gqGgoiV.png

Is trouwens ook een van de weinige fietsen die er in een grote maat misschien nog wel beter uitziet dan een kleine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Gisteren weer een 'standaard' rondje gedaan, expres kalm aan gepeddeld, maar toch bijna 28km/h gemiddeld, ging lekker! Hielp wel dat er niet heel veel wind was, maar volgens mij ook dat m'n conditie steeds beter wordt :)

Opvallend zo op de maandagavond:

- Erg rustig: weinig wielrenners of 'recreanten': een paar oudere stellen (bijna allemaal elektrische fietsen!), en van de wielrenners een paar duo's.
- Veel hardlopers bij de Vlietlanden / Leiden en bij Alphen, verhoudingsgewijs op andere plekken niet zo heel veel.
- Hardloopclubjes die met 10 ~ 15 man alle ruimte hebben op het gras om te rekken en strekken danwel oefeningen te doen, en dan nog op het fietspad gaan staan :F |:(
- Later op de avond nog weinig mensen met licht aan (was tegen 21u, dus begon al redelijk donker te worden).

Over licht gesproken: 1 tegemoetkomende wielrenner keek jaloers / nieuwsgierig naar mijn nieuwe fietslamp, hehe 8)

Heb er dit jaar al ruim 2300km op zitten: bijna halverwege m'n jaartarget :)

Strava ride hier.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 20:40
Geef mij deze maar:
Afbeeldingslocatie: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_1000,q_80/gzut8limfrjwmsz1c0e2/Propel%20Advanced%20SL%200%20Disc_Color%20A_Carbon.png

Deze heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: https://giantcdn-qu2qwwv2de7wv85rz.stackpathdns.com/remote/www.giant-bicycles.com/_upload_us/bikes/models/xxl/2016/Propel-Advanced-0-Comp.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door wezep op 29-08-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan er niks aan doen, ik vind ze zo lomp, vooral met schijfremmen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik vind vooral die stuurpen lelijk op de nieuwe Propels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die is echt te dik. Ik vind de aero stuurpen van Canyon wel mooi, die is veel slanker. Overigens vind ik die alleen mooi als hij heel strak op het balhoofd zit, met spacers eronder is-ie meteen een stuk minder fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:18
Ik vind ze ook niet mooi. Geen mooie kleurstelling (druk), te dikke buizen, te hoge velgen. Nee, doe mij maar wat subtielere fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Dan zit je wel met een gatenkaas in het midden. Aan de andere kant, als het toch alleen maar op-en-neer gaat hoeft dat niet erg te zijn.

Wat zou je trouwens (en wat zou de rest) adviseren over de crank voor m'n fiets:

52-36 of 50-34?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel van 52-36 met 11-28, is dat je een setup krijgt waar je eigenlijk overal wel mee uit de voeten kunt. Het gemak van de eenvoud.

Daar tegenover staat dat een 52 als grootste blad voor de meeste recreatieve rijders niet zoveel meerwaarde heeft boven een 50. Dus als je voor een 50-34 kiest en het binnenblad vervangt, heb je eigenlijk beste van twee werelden.

Dat wordt in elk geval mijn volgende setup (50-36 of 50-38 en 12-25).

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb dit seizoen met allebei de combinaties gereden en als ik eerlijk ben, vind ik de combinatie 50/34 11-25 voor het Nederlandse landschap misschien toch het prettigste. Dan kan je eigenlijk 90% van de tijd gewoon op je voorblad blijven rijden met lekker kleine stapjes.

De 52/36 11-28 vind ik prettig om harder fietsen (sprints, snelle groepsritten), want die top je beduidend minder snel uit. Echter de trade-off vind ik dat je op je voorblad veel vaker heen-en weer moet schakelen als je niet te grote stappen wil maken, terwijl je met een 50 dat veel minder hoeft te doen. Maybe is dat met Di2 minder vervelend, zeker als je semi-synchro gaat, maar zelf lever ik liever wat allround mogelijkheden in ruil voor meer comfort het fietsgebied waar je 90% van de tijd doorbrengt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5mwWxtc.png

@Verwijderd Ik rij nu zelf inderdaad ook 50/36 trouwens. Dat is best relaxt wat range betreft, maar helaas is het wel zo dat de ketting niet altijd goed oppakt als je ver boven of onder in de cassette zit. Gaat om een SRAM Force BB30 crankstel in mijn geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 29-08-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:06:
Ik heb dit seizoen met allebei de combinaties gereden en als ik eerlijk ben, vind ik de combinatie 50/34 11-25 voor het Nederlandse landschap misschien toch het prettigste. Dan kan je eigenlijk 90% van de tijd gewoon op je voorblad blijven rijden met lekker kleine stapjes.
Eens, al zou ik zelf zoals gezegd voor 50-36 met 12-25 kiezen. Het grootste verzet op het kleine blad is dan nagenoeg hetzelfde als 50-34 met 11-25, maar op het grote blad krijg je een 18 erbij -- en ik rijd zelf op het vlakke praktisch 90% van de tijd in 50x18.
Sjoewe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:06:

@Verwijderd Ik rij nu zelf inderdaad ook 50/36 trouwens. Dat is best relaxt wat range betreft, maar helaas is het wel zo dat de ketting niet altijd goed oppakt als je ver boven of onder in de cassette zit. Gaat om een SRAM Force BB30 crankstel trouwens.
Ja? Dat is toch wel jammer om te horen. Ik weet dat er veel mensen zijn die bij de nieuwere Shimano-crankstellen problemen hebben met 50-38 en 50-39, omdat de ketting dan tussen de bladen kan vallen. Heeft te maken met de afschuining van het buitenblad, die dan niet goed aansluit op het binnenblad. Maar het verschil tussen 34 en 36 is zo klein dat dat in mijn optiek wel zou moeten werken. Zeker dat het jou bij SRAM overkomt verbaast me, want SRAM-buitenbladen zijn (voor zover mij bekend althans) minder sterk afgeschuind aan de binnenkant dan Shimano.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:10:
Eens, al zou ik zelf zoals gezegd voor 50-36 met 12-25 kiezen.
Dat kan ook, de tabel hierboven is trouwens ook 12/25 zie ik nu. :)

Als je gewoon wil fietsen is dat idd eigen nog wel de beste combinatie.

In mijn eigen situatie zelf m'n 11 nog wel regelmatig 'nodig', omdat ik veel groepsmatig met intervallen en sprints heb getraind dit seizoen, dan was de 12/25 van mn oude cassette toch net te weinig om die laatste klap te geven.
Ja? Dat is toch wel jammer om te horen.
Het is (gelukkig) absoluut niet zo erg als met Shimano dat je ketting soms echt vast kan lopen tussen de twee kettingbladen in. Echter als ik op de 36-21 zit en ik wil terug naar 50-21, dan moet ik m'n shifter wel vasthouden tot de ketting echt overspringt. Als ik alleen het klikje geef, pakt ie niet op. Is wel een heel zeldzaam scenario dat je zulke sprongen moet maken, dus ik laat het vooralsnog lekker zo zitten, maar 100% feilloos is het dus niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Sjoewe op 29-08-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is heel persoonlijk.

Het is ook afhankelijk van kettinglijn natuurlijk. Als je bereid bent om wat vaker schuin te rijden en eerder je spullen te vervangen heb je sowieso veel meer keus. Dan is er veel meer overlap mogelijk en mis je niet zo snel bepaalde verzetten.

Bottom line is evenwel, dat je aan een 34 echt geen drol hebt in Nederland :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, ik rij nu sinds een maandje of twee met een 1x verzet op m'n MTB en ik vind dat echt helemaal fantastisch. :+

Volgend jaar Eagle GX erop en dan is het helemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Tja ik heb op mijn Trek 50/34 icm 11-30 en eigenlijk gaat het in Nederland ook prima.
Zit je wel voornamelijk (eigenlijk alleen maar) op buitenblad dus die slijt wat harder. (en die is iets duurder als binnenblad)

Andere fiets heb ik 52/36 icm 11-25 en dan wissel je wat vaker van blad voor.

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 29-08-2017 12:36 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik heb 50/34 met 11/32 (standaard combi voor veel fietsen). Ik merk dat ik in Nederland bijna alleen maar op het buitenblad rijd (of ik moet echt wind tegen hebben). Zelfs in Limburg kan vrij veel op het buitenblad. Ik zou wel over kunnen op 11 versnellingen dus :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Die Propel is echt precies wat ik zou willen als ik nu een fiets koop:

- DA Di2
- Aero frame
- Discs
- Looks (persoonlijk) vind ik ook top

Alleen 11k doet wel een *tikkie* zeer in de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:48
Voor de amateur is een compact meer dan voldoende. 50/34 als crankstel kun je met cassette's alle kanten op. Ik rijd in NL altijd met een weg cassette 12/25 (kransjes dicht op elkaar) en in de bergen leg ik er een 11-32 op. Zelfs als ik flinke stukken boven de 40km/u rijd is het afdoende.
Ik kom dan eigenlijk alleen te korte als ik bergafwaarts nog bij wil zetten, boven de 55 a 60 km/u gaat dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wisselwerking schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:46:
Ik heb 50/34 met 11/32 (standaard combi voor veel fietsen). Ik merk dat ik in Nederland bijna alleen maar op het buitenblad rijd (of ik moet echt wind tegen hebben). Zelfs in Limburg kan vrij veel op het buitenblad. Ik zou wel over kunnen op 11 versnellingen dus :P
Die heb ik ook, 50-34 en 11-32 komt standaard op alle Enduraces van Canyon.

Je rijdt dan 99% van de tijd op het buitenblad, wat wel rustig is. Geen gedoe vóór. En met 50-34 en 11-32 heb je bij 50x18 en 50x16, de verzetten die ik het meest gebruik, ook een mooie kettinglijn.

Dat het een gatenkaas zou zijn heb ik nooit zo ervaren, terwijl ik toch van een triple 30-39-50 met 10-speed 12-23 kwam, dus ik was gewend aan stapjes van één tandje over de hele cassette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Noxa bijzetten boven de 55-60 lukt nog wel, maar je moet op een gegeven moment wel erg hard (cadans) trappen. Gelukkig (of jammer) komt dat niet zo vaak voor.

@Verwijderd 50/34 met 11/32 ervaar ik helemaal niet als een gatenkaas. Dat gevoel had ik meer bij mijn triple. Ik heb wel dat je rond 30km/u vaak "moet" wisselen tussen binnen en buitenblad. Dan heb ik het vlees noch vis gevoel. Dat heb ik maar opgelost door harder te gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik wil dit jaar ook in de avonden wat tochtjes blijven maken en ben op zoek naar een goede verlichtingset hiervoor. Ik zal voornamelijk over verlichte paden rijden, maar een enkele keer over onverlichte paden.
Wat is jullie advies over minimale lumen/lux waarden?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
Mijn Cateye Volt 800 staat bijna altijd op max op onverlichte wegen. Volgende stand is de helft en vind ik toch onvoldoende.

Recent ook de HideMyBell gekocht voor m'n Wahoo, want zo roepen naar de mensen vond ik toch wat grof worden. Had ik al veel eerder moeten kopen!

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22
wisselwerking schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:27:

@Verwijderd 50/34 met 11/32 ervaar ik helemaal niet als een gatenkaas. Dat gevoel had ik meer bij mijn triple. Ik heb wel dat je rond 30km/u vaak "moet" wisselen tussen binnen en buitenblad. Dan heb ik het vlees noch vis gevoel. Dat heb ik maar opgelost door harder te gaan fietsen.
52/36 met 11/32 gebruik ik alleen voor in de bergen, standaard zit er een 11/28 op. Liefst een 11-25 maar dat wordt niet aangeraden met een medium kooi geloof ik.

Gisteren nog met 11/32 op het vlak gereden, maar dan mis ik toch net dat tussenstapje.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Stoffa schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:25:
[...]

Wie ben jij op de foto Frank? En zou je zelf niet eens met tuinslangen willen rijden?
Ik ben de linker, met de groen jas :)

Tubes heb ik vaak genoeg mee gereden. Heeft IMHO voor wielertoeristen weinig tot geen meerwaarde.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:43

KipCurreh

Nightcrawler

Is er veel verschil tussen dames -en heren racefietsen ?

Ik begrijp dat er bepaalde kleine verschillen zijn in verhoudingen en het zadel, maar verder ?

Stel maar de vraag aangezien ik met men 1m70 ook veel aanbiedingen van fietsen krijg die het label 'damesfiets' dragen in zoverre dit kan en mag gezegd worden..

Kan een Merckx Milano 72 op de kop tikken, die ik persoonlijk prachtig vind..

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil zit vaak in:

- kortere cranks
- kortere voorbouw
- smaller stuur
- breder zadel
- geometrie van het frame (vaak wat kortere bovenbuis waardoor je wat meer rechtop zit)
- kleurtjes :P

Je ziet dat veel fabrikanten ook bij herenmodellen bij <1m70 (vaak S of XS) smallere sturen en kortere voorbouwen monteren. Dus in het beste geval ben je met een smaller zadel (als je de fiets cosmetisch mooi vindt tenminste).
joint_me schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:19:
[...]
52/36 met 11/32 gebruik ik alleen voor in de bergen, standaard zit er een 11/28 op. Liefst een 11-25 maar dat wordt niet aangeraden met een medium kooi geloof ik.

Gisteren nog met 11/32 op het vlak gereden, maar dan mis ik toch net dat tussenstapje.
Ik mis op de 11-32 soms net mijn goede cadans, maar dat zou ik met een 11-28 dan ook hebben. Een 11-28 scheelt namelijk qua stapgrootte praktisch niets met een 11-32. Een 11-28 heeft ook geen 16, terwijl 50x16 nu juist zo'n lekker verzet is.

11-25 met medium kooi levert geen enkel probleem op, 11-23 trouwens ook niet. Heb ik zelf op meerdere fietsen mee gereden.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:55

Pelle

🚴‍♂️

Met de combi 50/34 en 11-32 die ik de afgelopen maanden heb gereden ben ik zeer tevreden, behalve dan de al aangehaalde situatie waarop je op het vlakke net geen lekkere cadans kunt rijden.

Op het vlakke gebruik ik alleen maar het buitenblad, maar het bergop gaat is de 34 fijn. Ik was in de Vogezen heeeeel blij met 34x32 op de Col de Chevreres en de Planche des Belles Filles.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2nowi9.jpg

Maar ook in Limburg op de echt steile stukken rijd ik liever 34x32 dan 39x25 (zoals 3 jaar geleden).

Kortom, voor mij geldt: groter dan 50 voor is niet handig/nuttig, groter dan 34 voor idem (want die gebruik ik toch alleen in bergachtig landschap), met 11-32 kun je rijden in alle situaties zonder ooit een cassette te hoeven wisselen, je moet alleen genoegen nemen met een soms niet optimale cadans.
Voor die laatste situatie heb ik daarom ook nog een 12-25, die er na het seizoen (dus zeg van september - maart) weer op gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51

Hupske

AFCA

Ik wilde nog gaan fietsen vanavond. Voor de zekerheid maar mijn lamp mee nemen, anders wordt het wel een kort rondje.
Kan nergens meer mijn voorlamp vinden. Cateye Volt 400. Dat zal toch zonde zijn als ik die kwijt ben :'(

En mijn rondje in de avond kan ik zo wel vergeten en fijn opzoek gaan naar een nieuwe lamp.

[ Voor 17% gewijzigd door Hupske op 29-08-2017 17:31 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu weggaat kun je toch makkelijk een rondje fietsen? Ik was gisteravond ook pas rond 21:00 terug. Dan begint het wel wat te schemeren, maar als je dan al in de bebouwde kom bent kom je ook nog wel weg met een standaard lampje van de Hema.

Wordt het echt later, dan zul je inderdaad je Volt weer boven tafel moeten krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

@Verwijderd Mijn eten zit nog 15 minuten in de oven. Dus kan niet optijd de deur uit helaas.

Het weer voor aankomende dagen voorspelt niet veel goeds. Nu dus nog een uitgelezen mogelijkheid om in beweging te komen :9

Wat is eigenlijk het moment dat jullie je stuurlint vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Hupske komende dagen kun je vast wel tussen de buien doorfietsen. Ik vind de voorspellingen vaak negatiever dan de werkelijkheid.
Van mij had het vandaag wel wat koeler gemogen. Vanmorgen was heerlijk, maar nu... Ik ben al een tijd aan het nadruppelen van de zweet. Wel goede benen, dus lekker tempo kunnen aanhouden.

Stuur lint (zwart) heb ik nog nooit vervangen. Heb de fiets 2 jaar en fiets regelmatig (o.a. woon-werk) door weer en wind. Als hij stuk is of erg lelijk wordt lijkt mij een goede aanleiding. Of als je een ander kleurtje wil.

[ Voor 20% gewijzigd door wisselwerking op 29-08-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Over tussen de buien door fietsen gesproken. Ik dacht daarnet ik ga nog even snel een rondje plankgas... was de accu van m'n Di2 leeg. Wel gloeiende! Sta je dan in vol ornaat in de straat en je carbon ros schakelt niet.

De schilder had blijkbaar iets tegen de shifter gezet waardoor hij leeg gelopen was. Dan maar komende week een keer tussen de buien door laveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Hupske schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:16:
@Verwijderd
Wat is eigenlijk het moment dat jullie je stuurlint vervangen?
Heb mijn stuurlint twee weken geleden vervangen. M'n oude stuurlint was los komen te zitten na een val. Dus een nieuw lintje was wel nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Zo. Terug van vakantie! Dus als ik het goed lees kan ik beter een 50/34 nemen dan een 52/36? Ik wil volgend jaar weer zoiets als de Tour for Life fietsen. Ik kan met korte kooi tot 30 achter als ik de 52/36 kies, en met een lange kooi tot 32. Met een 50/34 kan ik alles met korte kooi af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

retlaw schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:48:
Ik wil dit jaar ook in de avonden wat tochtjes blijven maken en ben op zoek naar een goede verlichtingset hiervoor. Ik zal voornamelijk over verlichte paden rijden, maar een enkele keer over onverlichte paden.
Wat is jullie advies over minimale lumen/lux waarden?
Heet van de naald: vanavond mijn Lezyne 600MX uitgebreid getest, op kwart / half en vol vermogen. Voor nagenoeg donkere wegen (ietwat schemering nog rond 21:15) is wat mij betreft half (dus 300 lumen) genoeg.

Echter! Wat heel belangrijk is naast de lumen is de lichtkegel, door de Engelstaligen de 'focus' genoemd. Want je kan 1000 lumen hebben, maar als ruim de helft daarvan de lucht of opzij schiet...dan helpt het jou niet op de weg...

Ik heb de 600XL oa gekocht gebaseerd op deze lovende review van road.cc. Tot nu toe klopt alles wat ze er zeggen over de lamp. Goed licht, goeie focus (lichtkegel), goeie accu, waterdicht, en USB-oplaadbaar.
ZorbaR schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:09:
Mijn Cateye Volt 800 staat bijna altijd op max op onverlichte wegen. Volgende stand is de helft en vind ik toch onvoldoende.

..
Hmm, 800? Damn, dan verblind je jezelf zowat :o

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Tjebakka schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:07:
Zo. Terug van vakantie! Dus als ik het goed lees kan ik beter een 50/34 nemen dan een 52/36? Ik wil volgend jaar weer zoiets als de Tour for Life fietsen. Ik kan met korte kooi tot 30 achter als ik de 52/36 kies, en met een lange kooi tot 32. Met een 50/34 kan ik alles met korte kooi af.
Het ideale verzet is wel heel erg verschillend per persoon, maar voor wissel je niet zo snel dus wel handig om daar iets te hebben waar je alle kanten mee op kan inderdaad.

Voor mij werkt een 52/36 het best icm met een 11-28 in de bergen en een 12-25 in Nederland. Tot nu toe kan ik hiermee overal uit de voeten.

Ik heb de afgelopen tijd in Nederland rondgefietst met de 11-28 maar hier begon ik toch wel weer de 16 en de 18 te missen, ik rij hier toch erg veel op 52-18 merk ik.

Tijdens de Vaujany (vooral bij de afdaling van col de la Morte) en de Marmotte (afdaling Galibier/Lautaret) was ik wel blij dat ik een 52-11 tot mijn beschikking had en zelfs op mijn vakantie in de Vogezen heb ik hem er wel eens op gehad bij wat mee-trap afdalingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Nou, kon mijn lamp toch niet vinden.
Dan toch maar ervoor gekozen om mijn stuurlint te vervangen. Zeker met de opmerkingen dat sommige hem wel vervangen als hij vies is.
Zo zag het oude lint eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jjy6GkpQD7IqfNH39N5Fnorr/medium.jpg
Mooi dat je kan zien dat dat lint ook echt wit was, want dat gedeelte onder de shifter is netjes gebleven.

Even een uurtje aan het prutsen geweest en het nieuwe resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MuKlnjdxVHhZHfVpZOvEfoUy/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
@Hupske Dat ouwe lint had zo te zien nog wel even meegekund toch? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 30-08-2017 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00
Tjebakka schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:07:
Ik rij met 52/36 en 11-32 met korte kooi in de bergen, gaat prima zolang je niet groot/groot gaat rijden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• havana
En we hebben beeld 8)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2dl99pl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/w4m52.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ezokgp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23jfiq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/vg75nc.jpg

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duupjuh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-10-2021
Shit als ik dit zie begint het gewoon te kriebelen. De opbouw naar mijn eerste hardloopwedstrijdje 4 jaar geleden was toen al best een ding. En dan ineens naar de Marathon die je tot je eigen verbazing nog uitloopt ook.

Nu begint de boel opnieuw. Met fietsen sta ik nu aan het begin, maar door deze foto's begint de drang om ergens naartoe te trainen echt weer te komen!

Gaaf man :)

[ Voor 23% gewijzigd door Duupjuh op 30-08-2017 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:43

KipCurreh

Nightcrawler

Wauw, vette foto's !

Ik sta ook nog maar aan het prille begin van het wielrennen, maar als je deze ziet in combinatie met jouw verslag, geeft het alleen maar meer zin om eraan te beginnen !

Top !

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Damnit Frank, wat vet! _/-\o_ En wat een prachtbak! 8)

update over m'n wielen: zijn zaterdag verstuurd dus ik verwacht ze stiekem nog deze week in huis :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tjebakka op 30-08-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Die jongens en meisjes van sportograf kunnen er echt wat van. Altijd fijn de foto's om nog ff na te genieten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:37

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Vorige week voor het eerst van mn leven een échte heuvel beklommen (naast het limburgse landschap) We hadden een weekje Tenerife geboekt met het gezin en ik had m'n zinnen gezet op 1 dagje fietsen. Eigenlijk is er dan maar 1 ding dat je kan doen op Tenerife; de El Teide beklimmen. je fietst letterlijk vanaf zeeniveau (ons appartement lag aan de boulevard in Las Americas) naar ruim 2000 meter. Ik had thuis al wat voorwerk gedaan qua fietsenhuur, en had een voorkeur voor Bikepoint, welke op een paar honderd meter van ons appartement zat. Ik ben ook nog een paar keer binnengelopen bij Bike Experience, die nog ietsje dichterbij zat, maar daar was telkens niemand aanwezig; niet handig dus... Bij bikepoint een bmc teammachine ALR01 gehuurd, en de volgende dag om 7 uur in de vroege schermer vertrokken. het zou die dag warm worden, ook voor de daar geldende norm, dus vroeg weg en voldoende drinken mee was een must. Het eerste uur ging best heel lekker en viel me niks tegen (avg. van 15km/h) gezien mijn postuur (ruim 100 kilo) moest ik het zowiezo van de afdaling hebben, maar daarvoor moet je altijd eerst boven komen ;)
Ik had vooraf al een route uitgestippeld en deze liep vanuit Las Americas naar Granadilla, om vervolgens van daaruit verder naar boven te rijden via Villaflor (TF-28 & TF-21) Na 2 uurtjes fietsen merkte je al dat het behoorlijk warm aan het worden was, maar gelukkig reed ik nog veel in de schaduw van de berg, waardoor ik de zon niet continue recht op met had. ik schat dat het toen al richting de 30 graden ging. Van daaruit werd het zwaarder en zwaarder, het stuk na Vilaflor, wat het steilste stuk van de klim was, ging langzaam en uitputtend, want er zat toen inmiddels al zo'n 4 uur klimmen op. het tempo was aardig teruggelopen tot ~10km/h, maar dat was ook wat ik van tevoren in mn hoofd had als snelheid bergop. Het ging niet om records te verbreken, maar om dit logge lichaam boven op die berg te krijgen! Qua hartslag ging het alles behalve slecht, mijn maximale hartslag van die dag bleef steken op 168, iets wat ik met het hardlopen als gemiddelde op de klok kan krijgen als ik de uitputtingsslag met mezelf aanga. Rustig aan dus, dan breekt het lijntje niet :) Sowiezo moest ik na bijna elke bocht van de fiets voor een foto wan een zo mogelijk nog mooier punt om een foto te maken ;)
Uiteindelijk heb ik ook het laatste stuk van de beklimming bedwongen, en kwam ik in de caldera aan die naar de Teide leidde. Bij het restaurantje wat water bijgetapt (ik had 4 liter mee, en die was boven op de Teide al schoon op).
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4351/36747101701_365a57f218_z.jpgIMG_20170824_133355 by HansKwakkel, on Flickr

Bovenop de berg was het inmiddels richting de 40graden,waarbij de zon recht boven je stond en je zodoende alleen schaduw van jezelf had... na even van het uitzicht te hebben genoten via Vilaflor en Arona teruggereden naar beneden. WAT WAS DAT AFDALEN LEKKER :) Filmpje --> Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4374/36078659703_f0ce46db2d_z.jpgSUNP0029 by HansKwakkel, on Flickr
Ik had naar boven toe geen cm teveel getrapt, want ik wist wel van de ritten in limburg dat als je je kapot fietst op de eerste helft van een beklimming, je dat dubbel en dwars terugbetaald op het 2e deel. Naar beneden toe had ik dus meer dan genoeg energie over om wat bij te trappen, voor zover dat ging dan met een 50 voor. Het eerste stuk van de afdaling ging super en was de weg als een biljartlaken. Zowiezo was de weg om door een ringetje te halen. Het stuk naar boven via Granadilla was oogverblindend mooi, rustig zonder veel wegverkeer, en het wegdek leek net nieuw neergelegd te zijn. Alleen in de afdaling na Vilaflor zat er een stuk asfalt waar je bijna van je fiets aftrilde als je boven de 60 reed, dus daar was het wat meer remmen, en proberen uit de scheuren en kuilen te blijven. Het laatste stuk daarentegen was weer gewoon goed te noemen. Eenmaal beneden gekomen nog een stukje sightseeing gedaan en via Los Cristianos teruggefietst naar Las Americas, waar de kids lekker op het strand lagen te wachten. Daarna teruggereden naar Bikepoint en de fiets ingeleverd, en lekker op het strand nagenoten van de rit. Uiteindelijk ruim 100 km gefietst met 3500 hoogtemeters.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4427/36747097531_7e37b0788d_n.jpgIMG_20170824_125204 by HansKwakkel, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4332/36747098301_363650b07a_n.jpgIMG_20170824_105710 by HansKwakkel, on Flickr

Rit info: -->https://www.strava.com/activities/1149745360

[ Voor 12% gewijzigd door kwakke01 op 30-08-2017 10:09 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxoss schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:52:
[...]

Ik rij met 52/36 en 11-32 met korte kooi in de bergen, gaat prima zolang je niet groot/groot gaat rijden.
Ja, tot je goed stuk zit, daardoor niet oplet, toch groot/groot schakelt en je achterderailleur kapot trekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Hoe checken jullie of er leuke klimroutes zijn in de buurt van bijvoorbeeld een vakantie bestemming? Zijn daar bepaalde websites voor?

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:45
retlaw schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:15:
Hoe checken jullie of er leuke klimroutes zijn in de buurt van bijvoorbeeld een vakantie bestemming? Zijn daar bepaalde websites voor?
1 site: http://cyclingcols.com/map

Zoom in naar je vakantiebestemming en zie de mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DoubleP38 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:28:
[...]

1 site: http://cyclingcols.com/map

Zoom in naar je vakantiebestemming en zie de mogelijkheden!
Die cyclingcols kende ik nog niet, die ziet er gaaf uit!

Ik gebruikte voor het zoeken van de klimmetjes meestal www.klimtijd.nl (maar zoeken op kaart met cyclingcols ziet er handiger uit). Vervolgens in strava de route plannen met behulp van de heatmaps overlay in de routeplanner (te gebruiken zonder premium).

Vaak kom ik dan op de bestemming nog wel achter mooiere kleine weggetjes.

Wat me overigens op valt is dat cyclingcols echt de berggebieden kent, op klimtijd kan je dan weer terecht voor de kleinere klimmetjes in bijvoorbeeld de Ardennen (die zie ik zo snel niet op cyclingcols). Verder valt het me op dat geen van deze sites iets van Luxemburg lijkt te vinden, dat vind ik vreemd voor zo'n prachtig fietsgebied!

[ Voor 27% gewijzigd door Kluus op 30-08-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

Ja, tot je goed stuk zit, daardoor niet oplet, toch groot/groot schakelt en je achterderailleur kapot trekt. :)
Daar heb ik met DI2 en sync shift dus geen last van.

Daarbij lijkt mij de kans erg klein dat je op een berg rijd op de 32 dat je direct naar buitenblad schakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist niet dat je Di2 had. Dan is de kans kleiner of wellicht nihil.

Hoe groot de kans is dat je bij handmatig schakelen per ongeluk groot/groot trekt, moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar het is in elk geval niet denkbeeldig en de gevolgen zijn vrij ernstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

http://www.quaeldich.de/ is ook de moeite waard vind ik, veel kleine colletjes en steile weggetjes.Niet alleen maar de klassieke alpen cols.Je kan er ook een tool downloaden met kaart en routing opties.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
maxoss schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:09:
[...]

Daar heb ik met DI2 en sync shift dus geen last van.

Daarbij lijkt mij de kans erg klein dat je op een berg rijd op de 32 dat je direct naar buitenblad schakeld.
Mwa, zo raar is dat niet. Je rijdt de berg op het kleinste verzet. Je komt boven en je gaat de afdaling in. Makkelijk om dan hem eerst op het grote blad te schakelen, en daarna nog een paar tandjes kleiner achter afhankelijk van hoe hard je wil bijtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Hielko schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:27:
[...]

Mwa, zo raar is dat niet. Je rijdt de berg op het kleinste verzet. Je komt boven en je gaat de afdaling in. Makkelijk om dan hem eerst op het grote blad te schakelen, en daarna nog een paar tandjes kleiner achter afhankelijk van hoe hard je wil bijtrappen.
Of andersom, stel dat je omhoog rijdt op het grote blad en voor een stijl stukje even een aantal tandjes terugschakeld achter zonder dat je in de gaten hebt dat je daar al best ver zat. Dit vind ik vooral een denkbaar scenario in heuvels of de glooiende stukken op een plateau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 02-10 13:56
Niconing schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:13:
[...]

Die jongens en meisjes van sportograf kunnen er echt wat van. Altijd fijn de foto's om nog ff na te genieten
Zeker, alleen 8 euro per foto vind ik veel.
29,90 voor alle 46 (in mijn geval) vind ik dan wel weer meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
TukkerTweaker schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Dat is de strategie he. Als je mensen alleen de optie aanbiedt om alles voor 29,90 te kopen dan denkt iedereen "zo, dat is duur". Maar als je dan daarnaast zet dat 1 foto 8 euro kost dan lijkt het ineens relatief goedkoop. Gok dat niemand die optie daadwerkelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:46
TukkerTweaker schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Moet je eens bij photo breton en consorten gan kijken. 20€ per stuk als je ze digitaal wilt.Of 200e voor 10 fotootjes.

Letterlijk 10sec werk dat ze hebben per renner. Er moet er maar eentje per dag wat foto's kopen en ze zijn binnen voor die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:17:
Ik wist niet dat je Di2 had. Dan is de kans kleiner of wellicht nihil.
juist groter, want even tegen shifter stoten en je schakelt groot/groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Tarkin schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:34:
[...]

Moet je eens bij photo breton en consorten gan kijken. 20€ per stuk als je ze digitaal wilt.Of 200e voor 10 fotootjes.

Letterlijk 10sec werk dat ze hebben per renner. Er moet er maar eentje per dag wat foto's kopen en ze zijn binnen voor die dag.
Ik was photo breton net aan het opzoeken, bij evenementen hebben ze echter ook de optie om alles te bestellen (voor 70e ;w )
DDX schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:36:
[...]

juist groter, want even tegen shifter stoten en je schakelt groot/groot
Hoe gaat di2 sync shifting er mee om als je bijvoorbeeld in een klim achter zo groot schakeld dat ie voor besluit naar het grote blad te schakelen?

Kan dat geen problemen opleveren (of in ieder geval irritant zijn) als je net even wil aanzetten en dus zwaarder schakelt, waarop di2 ineens besluit om ook voor te shiften?

[ Voor 34% gewijzigd door Kluus op 30-08-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:36:
[...]
Hoe gaat di2 sync shifting er mee om als je bijvoorbeeld in een klim achter zo groot schakeld dat ie voor besluit naar het grote blad te schakelen?

Kan dat geen problemen opleveren (of in ieder geval irritant zijn) als je net even wil aanzetten en dus zwaarder schakelt, waarop di2 ineens besluit om ook voor te shiften?
ik heb hem op full-synchro staan en daar totaal geen problemen mee
schakelen gaat zo snel en je weet ondertussen wanneer voorblad gaat schakelen
helaas niet volledig zelf in te stellen, zo schakelt hij voorblad pas naar klein als je achter naar grootste blad wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
DDX schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:53:
[...]
helaas niet volledig zelf in te stellen, zo schakelt hij voorblad pas naar klein als je achter naar grootste blad wilt
Als het goed is, is dit wel in te stellen met e-tube project hoor. Heb je je fiets wel eens aan de PC (of tablet met bluetooth) gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Knoop doorgehakt, bedankt voor de reacties. 52/36 voor, met in eerste instantie een 11-28 achter. Ik denk dat ik dan voor in de bergen nog een tweede cassette koop.

Waarom 52/36? Op dit moment heb ik een tripel (50/39/30) met achter als grootste kransje een 25. De ratio is precies hetzelfde bij 30x25 als bij 36x30 :) De aanschaf van een tweede cassette vind ik een goede compromis.

En dan gaan we even door met de zoektocht naar leuke spullen:

Montagestandaard: Tips? Ervaringen?
Momentsleutel: Tips? Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Ik overweeg een nieuw zadel (Fizik Antares R3), maar ik begrijp dat de Fizik zadelrails afwijkende afmetingen hebben (ovale doorsnede van 7x9mm, ipv de standaard 7x7). Daar hoort dan dus ook een andere zadelpen bij. Ben ik dan veroordeeld tot een Fizik zadelpen, of zijn er ook andere merken die dit ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Tjebakka schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:25:
Ik heb maar ervaring met 1 merk/type: Tacx T3050.
Uitstekend ding, niks op aan te merken.
Ik heb 2 sleutels van Smoos, gekocht via Datona:
- een 1/2'' 10-210 Nm (vooral gekocht voor wielbouten op de auto, maar ook bruikbaar voor bijv. bottombracket) https://www.datona.nl/mom...et-teflonbescherming.html
- een 1/4'' 6-30 Nm (voor bijna al het andere aan je fiets) https://www.datona.nl/momentsleutel-handig-en-klein.html

Ook hiervoor geldt dat ik weinig tot geen ervaring heb met andere momentsleutels, maar deze 2 doen in ieder geval precies wat ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Pelle schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:26:
Ik overweeg een nieuw zadel (Fizik Antares R3), maar ik begrijp dat de Fizik zadelrails afwijkende afmetingen hebben (ovale doorsnede van 7x9mm, ipv de standaard 7x7). Daar hoort dan dus ook een andere zadelpen bij. Ben ik dan veroordeeld tot een Fizik zadelpen, of zijn er ook andere merken die dit ondersteunen?
Die Fizik rails is wat hoger geloof ik. Zou niet uit moeten maken. Heb hetzelfde zadel op m'n build list staan, dus ik lees even mee.
Pelle schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:33:
[...]

Ik heb maar ervaring met 1 merk/type: Tacx T3050.
Uitstekend ding, niks op aan te merken.

[...]

Ik heb 2 sleutels van Smoos, gekocht via Datona:
- een 1/2'' 10-210 Nm (vooral gekocht voor wielbouten op de auto, maar ook bruikbaar voor bijv. bottombracket) https://www.datona.nl/mom...et-teflonbescherming.html
- een 1/4'' 6-30 Nm (voor bijna al het andere aan je fiets) https://www.datona.nl/momentsleutel-handig-en-klein.html

Ook hiervoor geldt dat ik weinig tot geen ervaring heb met andere momentsleutels, maar deze 2 doen in ieder geval precies wat ik wil :)
thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Pelle schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:26:
Hangt even af wat voor zadelpenklem je nu hebt
als je van onder/boven klemt maakt het niet uit.
Klem je vanaf de zijkant dan moet je idd juiste maat hebben, maar bij trek kon ik gewoon los 7x9 montageklem bestellen (keus uit 7x7,7x8 en 7x9 uit m'n hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
begintmeta in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20"
Ik heb al heel lang drie 'MicroClick'-sleutels van Proxxon, erg goedkoop in een aanbieding gekocht, werken prima, maar hoe het er nu voorstaat met de precisie heb ik niet laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
DDX schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:53:
[...]

ik heb hem op full-synchro staan en daar totaal geen problemen mee
schakelen gaat zo snel en je weet ondertussen wanneer voorblad gaat schakelen
10Cage schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:20:
[...]

Als het goed is, is dit wel in te stellen met e-tube project hoor. Heb je je fiets wel eens aan de PC (of tablet met bluetooth) gehangen?
Idd in E-tube in te stellen

Afbeeldingslocatie: http://forum.slowtwitch.com/forum/?do=post_attachment;postatt_id=5993

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ja je kan alleen niet alles instellen zoals je misschien zou willen.
zegmaar rechtsboven 2.08 springt hij pas naar 36T, dat kan je niet instellen dat hij bijvoorbeeld al bij 2.48 overspringt.
Restrictie van Shimano.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Naast de genoemde sites (klimtijd is een top site en voor een echte impressie van grote jongens check "the col collective"), gebruik ik voor klimmetjes en mooie begaanbare routes in relatief onbekende regio's Strava (Route Builder/Heatmaps/Segments/Activities).

Ik ga dan naar de Strava Routebuilder en zoek de regio waar ik naartoe ga. Dan zet ik de Heatmap aan en ook de Segmenten. Als ik dan ergens een interessant segment vindt, klik ik een aantal accounts door van fietsers die dit segment hebben gefietst. Als je dan een local te pakken hebt, heb je vaak al mooie rondjes die (waarschijnlijk) goed te fietsen zijn. Dan nog even hun activity feed doorspitten voor andere ritjes en ideeën in de omgeving. Eventueel nog met Google Street View nachecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:16

Crazy D

I think we should take a look.

Reynouts schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:14:
Naast de genoemde sites (klimtijd is een top site en voor een echte impressie van grote jongens check "the col collective"), gebruik ik voor klimmetjes en mooie begaanbare routes in relatief onbekende regio's Strava (Route Builder/Heatmaps/Segments/Activities).

Ik ga dan naar de Strava Routebuilder en zoek de regio waar ik naartoe ga. Dan zet ik de Heatmap aan en ook de Segmenten. Als ik dan ergens een interessant segment vindt, klik ik een aantal accounts door van fietsers die dit segment hebben gefietst. Als je dan een local te pakken hebt, heb je vaak al mooie rondjes die (waarschijnlijk) goed te fietsen zijn. Dan nog even hun activity feed doorspitten voor andere ritjes en ideeën in de omgeving. Eventueel nog met Google Street View nachecken.
Vooral ook goed opletten of het niet ook een MTB'er is, en/of er niet een grote toertocht is geweest waarbij de snelweg afgesloten is geweest waardoor dat opeens een heatmap is :o

Ik gebruikte vaak RouteYou om routes te tekenen, heeft me nooit in de steek gelaten. Tegenwoordig pak ik eerder een surprise-me rondje van Garmin. Die weet er ook altijd wat leuks van te maken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben net met komoot een rondje aan het plannen hier in de buurt. Nu vroeg ik me af of de "Rue de Borre" verhard of onverhard is (leek me een interessant alternatief voor mijn standaardroute daar over de "Rue de Richelle"), komoot geeft aan (gedeeltelijk) onverhard, maar ik weet niet zeker of die cyclemap dat betrouwbaar heeft geregistreerd. Zeker in Belgie, waar het verschil tussen verhard en onverhard in mijn beleving soms eigenlijk niet echt waarneembaar kan zijn.

Is iemand toevallig recent over de "Rue de Borre" bij Argenteau gegaan? (anders zie ik het vanzelf wel natuurlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2017 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Crazy D schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:26:
[...]

Vooral ook goed opletten of het niet ook een MTB'er is, en/of er niet een grote toertocht is geweest waarbij de snelweg afgesloten is geweest waardoor dat opeens een heatmap is :o

Ik gebruikte vaak RouteYou om routes te tekenen, heeft me nooit in de steek gelaten. Tegenwoordig pak ik eerder een surprise-me rondje van Garmin. Die weet er ook altijd wat leuks van te maken.
dat is dan toch een plus voor Garmin, de surprise-me functie... Ik heb ineens een mooi verjaardagskado verzonnen :). (duurt nog wel even, maar dat geeft niet)

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
retlaw schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:33:
[...]

dat is dan toch een plus voor Garmin, de surprise-me functie... Ik heb ineens een mooi verjaardagskado verzonnen :). (duurt nog wel even, maar dat geeft niet)
Surprise-rondjes kan bijvoorbeeld naviki trouwens ook maken, dat Garmin het beter doet zou natuurlijk best kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:16

Crazy D

I think we should take a look.

begintmeta schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:36:
Surprise-rondjes kan bijvoorbeeld naviki trouwens ook maken, dat Garmin het beter doet zou natuurlijk best kunnen.
Ja klopt, en RouteYou zelf kent ook die optie. Maar wat ik het nadeel van vind van de online planners is dat je het van te voren al moet bedenken. Met Garmin kn je het on the fly berekenen, bedenkt 3 routes voor 3 windrichtingen, en gaan met die banaan :)
begintmeta schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:33:
Is iemand toevallig recent over de "Rue de Borre" bij Argenteau gegaan? (anders zie ik het vanzelf wel natuurlijk)
Op basis van streetview zou ik m sowieso links laten liggen, maar er ligt een grote weg die je altijd nog als alternatief hebt dus prima alternatief. Ben in Limburg (eigenlijk grens Limburg-Duitsland) nog weleens op een paadje terecht gekomen dat niet zou misstaan in een MTB wedstrijd... dat was of lopen, of 10km om.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Crazy D schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:10:
... Op basis van streetview zou ik m sowieso links laten liggen, ....
Op basis van streetview zou ik hem nog wel zien zitten, tenminste streetview stopt vermoedelijk op het punt waarna het IMHO spannend zou worden. Het is een nogal stijl (maar kort) heuveltje, vandaar dat het misschien nog wel interessant is voor het testen van de benen...

't is net ten zuiden van mijn gangbare (thuis)regio, (tenminste ik heb eigenlijk de laatste jaren zo weinig gefietst dat ik niet meer echt met recht kan spreken van een thuisregio). Ik ga nog wel wel eens de Voerstreek in, en af en toe ook wel het Land van Herve, maar meestal fiets ik wat rond in de ruit Bilzen-Valkenburg-Slenaken-Vaals. Belgie heb ik sinds een wat ernstigere val daar jaren (in potentiele gevolgen vooral, de daadwerkelijke gevolgen zijn vrijwel niet meer zichtbaar) geleden (slecht wegdek, teveel risico in de bocht genomen... (daarnaast ook regelmatig idiote automobilisten)) nogal gemeden.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2017 20:34 ]

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22
Knoop doorgehakt, bedankt voor de reacties. 52/36 voor, met in eerste instantie een 11-28 achter. Ik denk dat ik dan voor in de bergen nog een tweede cassette koop.

Waarom 52/36? Op dit moment heb ik een tripel (50/39/30) met achter als grootste kransje een 25. De ratio is precies hetzelfde bij 30x25 als bij 36x30 :) De aanschaf van een tweede cassette vind ik een goede compromis.

En dan gaan we even door met de zoektocht naar leuke spullen:

Ik heb laatst de momentsleutel van BBB gekocht, verder nog niet mee gewerkt. (dus niet echt een tip)

Standaard, niet die van de Lidl, die is ok maar ook een beetje gammel. Let ook op, wil je je gewone fiets erin hangen dan zijn niet alle standaards geschikt.

Hello fellow humans

• Tjebakka

Tjebakka

joint_me schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:42:
[...]

Ik heb laatst de momentsleutel van BBB gekocht, verder nog niet mee gewerkt. (dus niet echt een tip)

Standaard, niet die van de Lidl, die is ok maar ook een beetje gammel. Let ook op, wil je je gewone fiets erin hangen dan zijn niet alle standaards geschikt.
Die heeft m'n pa. Dat ding is prima om een fiets in schoon te maken, maar een vastgekoekte bottom bracket krijg je niet los. Ik wil er eentje waar de voorvork in vast kan worden gezet.

Inmiddels besteld/onderweg:

- Fi:zik Antares R3 zadel
- 3T Ergonova Team Stealth 44cm stuur
- 3T ARX II Team Stealth 12cm stuurpen
- Farsports FSC38CM-25U wielset

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:10
Ik heb ook de BBB momentsleutel, met name uitgekozen op het bereik (2-14), voor de meeste zaken (op casesste en BB na geloof ik) kan ik er alles op mijn MTB mee doen, meeste klem dingen zijn 5NM, lefty voorwiel 15, remklauwen 9. Het instellen gaat prima en er zit een calibratie rapport bij, dus volgens zit het met de afwijking ook goed. En de prijs is natuurlijk acceptabel.

Als montage standaard heb ik er 1 van bikediscount, maar zag dat ze deze ook goedkoper aanbieden onder een andere naam bij conrad: Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20"

Strava

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:50

Lulukai

God's gift to women

Heeft iemand ervaring met LED fietskoplampen van goede Chinese merken? Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan goedkoper: https://www.12gobiking.nl...3CJw2EEAQYAiABEgLVXvD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vK12kL5.png

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik heb het nog niet langs zien komen, dus maar even melden: de Eurobike-beurs is bezig in Duitsland. Heel veel nieuwe fietsen en aanverwante zaken die daar gepresenteerd worden.

Een overzichtje met heel veel foto's en produkten:

http://www.velonews.com/2...liveblog-wednesday_446439
http://www.velonews.com/2...-liveblog-thursday_446443

https://cyclingtips.com/2...ve-tech-coverage-day-one/
https://cyclingtips.com/2...ve-tech-coverage-day-two/

LinkedIn
Instagram

• Tjebakka

Tjebakka

Even voor mijn beeldvorming. Klopt het dat je met een lagere stuurpen een langere reach krijgt?

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Tjebakka schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:20:
Even voor mijn beeldvorming. Klopt het dat je met een lagere stuurpen een langere reach krijgt?
Klopt. In essentie maak je je bovenhuis langer

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 23:05
Ik heb snel door dit topic gezocht maar kon het niet vinden. Wat zijn volgens jullie de beste carbon wheel brake pads (Shimano)?

• Tjebakka

Tjebakka

Niconing schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:22:
[...]

Klopt. In essentie maak je je bovenhuis langer
Mooi :) Dat vermoedde ik al.

Reach op nieuwe frame is wat groter (bovenbuis is 56,5 cm t.o.v. 56 cm).
De zitpositie die ik nu heb is wel wat rechtop vanwege de hoge stack, maar qua 'strekken' vind ik dat ik een aardig goede positie heb. Stuur heeft een reach van +/- 95 mm. Stuurpen is 12 cm.

Dus met de lagere stack van het nieuwe frame*, en met dezelfde lengte van de stuurpen zit ik met een korter stuur (reach = 77 mm) goed toch? Of zit ik nu heel erg krom te rekenen? op z'n minst pas ik hier de natte vinger methode toe :+

* verschil van de balhoofdbuislengte nieuw frame t.o.v. oud frame is -3,5 cm.
Tristan schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:19:
Ik heb snel door dit topic gezocht maar kon het niet vinden. Wat zijn volgens jullie de beste carbon wheel brake pads (Shimano)?
Ik lees op veel sites en blogs dat Swissstop Black Prince heel goed moeten zijn, maar weer anderen zeggen dat je dit gewoon moet uitproberen. Ik heb een setje Swissstop Black Prince besteld, maar ik lees ook graag mee wat anderen vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Tjebakka op 31-08-2017 22:26 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.