Vorige week voor het eerst van mn leven een échte heuvel beklommen (naast het limburgse landschap) We hadden een weekje Tenerife geboekt met het gezin en ik had m'n zinnen gezet op 1 dagje fietsen. Eigenlijk is er dan maar 1 ding dat je kan doen op Tenerife; de El Teide beklimmen. je fietst letterlijk vanaf zeeniveau (ons appartement lag aan de boulevard in Las Americas) naar ruim 2000 meter. Ik had thuis al wat voorwerk gedaan qua fietsenhuur, en had een voorkeur voor Bikepoint, welke op een paar honderd meter van ons appartement zat. Ik ben ook nog een paar keer binnengelopen bij Bike Experience, die nog ietsje dichterbij zat, maar daar was telkens niemand aanwezig; niet handig dus... Bij bikepoint een bmc teammachine ALR01 gehuurd, en de volgende dag om 7 uur in de vroege schermer vertrokken. het zou die dag warm worden, ook voor de daar geldende norm, dus vroeg weg en voldoende drinken mee was een must. Het eerste uur ging best heel lekker en viel me niks tegen (avg. van 15km/h) gezien mijn postuur (ruim 100 kilo) moest ik het zowiezo van de afdaling hebben, maar daarvoor moet je altijd eerst boven komen

Ik had vooraf al een route uitgestippeld en deze liep vanuit Las Americas naar Granadilla, om vervolgens van daaruit verder naar boven te rijden via Villaflor (TF-28 & TF-21) Na 2 uurtjes fietsen merkte je al dat het behoorlijk warm aan het worden was, maar gelukkig reed ik nog veel in de schaduw van de berg, waardoor ik de zon niet continue recht op met had. ik schat dat het toen al richting de 30 graden ging. Van daaruit werd het zwaarder en zwaarder, het stuk na Vilaflor, wat het steilste stuk van de klim was, ging langzaam en uitputtend, want er zat toen inmiddels al zo'n 4 uur klimmen op. het tempo was aardig teruggelopen tot ~10km/h, maar dat was ook wat ik van tevoren in mn hoofd had als snelheid bergop. Het ging niet om records te verbreken, maar om dit logge lichaam boven op die berg te krijgen! Qua hartslag ging het alles behalve slecht, mijn maximale hartslag van die dag bleef steken op 168, iets wat ik met het hardlopen als gemiddelde op de klok kan krijgen als ik de uitputtingsslag met mezelf aanga. Rustig aan dus, dan breekt het lijntje niet

Sowiezo moest ik na bijna elke bocht van de fiets voor een foto wan een zo mogelijk nog mooier punt om een foto te maken

Uiteindelijk heb ik ook het laatste stuk van de beklimming bedwongen, en kwam ik in de caldera aan die naar de Teide leidde. Bij het restaurantje wat water bijgetapt (ik had 4 liter mee, en die was boven op de Teide al schoon op).
IMG_20170824_133355 by
HansKwakkel, on Flickr
Bovenop de berg was het inmiddels richting de 40graden,waarbij de zon recht boven je stond en je zodoende alleen schaduw van jezelf had... na even van het uitzicht te hebben genoten via Vilaflor en Arona teruggereden naar beneden. WAT WAS DAT AFDALEN LEKKER

Filmpje -->
SUNP0029 by
HansKwakkel, on Flickr
Ik had naar boven toe geen cm teveel getrapt, want ik wist wel van de ritten in limburg dat als je je kapot fietst op de eerste helft van een beklimming, je dat dubbel en dwars terugbetaald op het 2e deel. Naar beneden toe had ik dus meer dan genoeg energie over om wat bij te trappen, voor zover dat ging dan met een 50 voor. Het eerste stuk van de afdaling ging super en was de weg als een biljartlaken. Zowiezo was de weg om door een ringetje te halen. Het stuk naar boven via Granadilla was oogverblindend mooi, rustig zonder veel wegverkeer, en het wegdek leek net nieuw neergelegd te zijn. Alleen in de afdaling na Vilaflor zat er een stuk asfalt waar je bijna van je fiets aftrilde als je boven de 60 reed, dus daar was het wat meer remmen, en proberen uit de scheuren en kuilen te blijven. Het laatste stuk daarentegen was weer gewoon goed te noemen. Eenmaal beneden gekomen nog een stukje sightseeing gedaan en via Los Cristianos teruggefietst naar Las Americas, waar de kids lekker op het strand lagen te wachten. Daarna teruggereden naar Bikepoint en de fiets ingeleverd, en lekker op het strand nagenoten van de rit. Uiteindelijk ruim 100 km gefietst met 3500 hoogtemeters.
IMG_20170824_125204 by
HansKwakkel, on Flickr
IMG_20170824_105710 by
HansKwakkel, on Flickr
Rit info: -->
https://www.strava.com/activities/1149745360
[
Voor 12% gewijzigd door
kwakke01 op 30-08-2017 10:09
]