Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.439 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 18:50
Zag laatst dit filmpje op YouTube over het onderhouden van de achterderailleur.

YouTube: Rear Mech Check. Do This Now!!!

Gister gedaan omdat mn derrie inderdaad zo vies was dat de veer de ketting niet meer op spanning kon houden. Wat een zooi komt er dan uit zon onderdeel zeg, ook resten totaal uitgehard en verdroogd vet. Hij gaat nu weer als een tierelier, zou dit soort periodiek onderhoud wel aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 13:17
Noxa schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:40:
Ik wil graag nieuwe schoenen kopen, ik heb een goedkoop paar gekocht toen ik begon en ik hen me een veel te groot paar aan laten smeren destijds. Dus tijd voor een upgrade. Maar waar let je nou op bij het kopen van nieuwe fiets schoenen, iemand tips?
http://www.bikeshoe4u.nl/

Ik heb daar mijn schoenen gekocht en meer mensen van mijn fietsvereniging. Veel mensen zijn positief en je krijgt goed advies over schoenen en stand van je voeten (etc.).

Op afspraak komen is wel aan te raden.

[ Voor 21% gewijzigd door joint_me op 24-08-2017 09:18 . Reden: alleen een linkje is ook zo minimaal ]

Hello fellow humans

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 23:23
Duupjuh schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 07:45:
... wat doe je tegen eventuele roestvorming. Treed dit snel op ...
Lijkt me geen issue met een aluminium frame

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie fietsen zullen ook zeker krassen hebben na verloop van tijd. Krasloos hou je je fiets immers alleen in huis. Hoe springen jullie hiermee om?
Accepteren dat het een gebruiksvoorwerp is :)

Roestvorming op een alu frame heb ik trouwens nog niet meegemaakt, ook niet op de winterfiets die aardig op zijn donder krijgt. Ik zie wel dat schroefjes soms gaan roesten; dat heeft geen invloed op de functionaliteit, maar als je het lelijk vindt dan kun je ze eenvoudig vervangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2017 09:01 ]

• Duupjuh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-10-2021
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:59:
[...]

Accepteren dat het een gebruiksvoorwerp is :)
Absoluut, zelfde als bij een auto. Gewoon lekker doorfietsen en voorzichtig zijn. Ben alleen wat bang dat de boel wat sneller ontzet omdat het wat fragieler is allemaal. Gevoelsmatig, misschien is dat wel helemaal niet zo.

Dit weekend al mijn Nike+ en Polar data overzetten naar Strava. Dat gaat nog een leuke taak worden met 4 jaar Hardloop-trainingen. 7(8)7

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:31
Duupjuh schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Absoluut, zelfde als bij een auto. Gewoon lekker doorfietsen en voorzichtig zijn. Ben alleen wat bang dat de boel wat sneller ontzet omdat het wat fragieler is allemaal. Gevoelsmatig, misschien is dat wel helemaal niet zo.

Dit weekend al mijn Nike+ en Polar data overzetten naar Strava. Dat gaat nog een leuke taak worden met 4 jaar Hardloop-trainingen. 7(8)7
Ik heb https://tapiriik.com gebruikt om data over te zetten van runkeeper naar strava. Ik zie dat tapiriik Nike+ en Polar niet ondersteund maar even wat googlen kan misschien wel wat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Duupjuh schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Dat is inderdaad niet zo. Een racefiets is juist bedoeld om klappen op te vangen. Het is echt niet altijd glad asfalt. In het begin was ik ook zeer huiverachtig om door de regen te rijden of om op mijn nieuwe carbon fiets voluit te gaan maar dat went snel genoeg.

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik ben nog steeds heel voorzichtig met mijn carbon fiets, want dat is ook mijn wedstrijdfiets (triathlon). De krasjes (zitten er nagenoeg nog niet op) maken mij niet zoveel uit maar ik ga bijvoorbeeld niet keihard over drempels stuiteren. En ik probeer slechte wegen zoveel mogelijk te ontwijken. De enige echte beschadiging zit aan de onderkant van de trapper door een slecht genomen bocht, maar dat zie je verder toch niet. Ik heb gelukkig altijd nog een oude fiets die lekker vies mag worden.

Strava

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Strava is erg mooi maar ik zou het niet meten op een telefoon. Op een smartphone is Strava lang niet zo precies als met een fietscomputer. Met name de hoogte van de strava app klopt niet in Nederland en de gps mist soms een link en krijg je rare spikes, bijvoorbeeld ineens een stukje 80 km per uur als correctie terwijl je gewoon 30 per uur reed.
De Garmin Edge is een zeer goede serie fietscomputers maar de goedkopere concurrenten ook. Tweakers heeft een mooie pagina erover.
Smultie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:50:
Je kunt aardig wat binnen Strava met een gratis account.

Als het past, kan ik je banden van minimaal 25mm breedte aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Gevolg klein krasje op mn achter derailleur

(...)

wat doe je tegen eventuele roestvorming.
Heeft wel een mooie plaat opgeleverd iig ;)

Aluminium roest inderdaad niet. Nou ja, het vormt van nature een dunne oxidehuid die tegen verdere oxidatie beschermt.
Wel een beetje opletten met veel pekel en nat wegzetten, maar ook dat valt naar mijn ervaring best mee. De stalen bevestigingsboutjes willen op mijn pekelfiets nog wel roesten, dus een likje vet of anti-seize op de schroefdraad als je het los hebt liggen is nooit verkeerd.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:48
tweakerharrie schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:49:
Strava is erg mooi maar ik zou het niet meten op een telefoon. Op een smartphone is Strava lang niet zo precies als met een fietscomputer. Met name de hoogte van de strava app klopt niet in Nederland en de gps mist soms een link en krijg je rare spikes, bijvoorbeeld ineens een stukje 80 km per uur als correctie terwijl je gewoon 30 per uur reed.
De Garmin Edge is een zeer goede serie fietscomputers maar de goedkopere concurrenten ook. Tweakers heeft een mooie pagina erover.

[...]
Ach, het is iets minder stabiel, maar ik ga echt niet elke rit mijn Garmin meenemen. En die spikes vallen ook erg mee, de laatste 2000 km heb ik 1 keer een spike gehad van 80 km p/u. Voor de rest geen problemen.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ezio schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:38:
maar ik ga bijvoorbeeld niet keihard over drempels stuiteren. En ik probeer slechte wegen zoveel mogelijk te ontwijken.
Daar kan je carbon fiets prima tegen hoor, gewoon lekker rammen en stuiteren.
Hoe harder je over dat soort wegen gaat hoe beter :)

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 24-08-2017 11:33 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Duupjuh
10Cage schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

Heeft wel een mooie plaat opgeleverd iig ;)

Aluminium roest inderdaad niet. Nou ja, het vormt van nature een dunne oxidehuid die tegen verdere oxidatie beschermt.
Wel een beetje opletten met veel pekel en nat wegzetten, maar ook dat valt naar mijn ervaring best mee. De stalen bevestigingsboutjes willen op mijn pekelfiets nog wel roesten, dus een likje vet of anti-seize op de schroefdraad als je het los hebt liggen is nooit verkeerd.
Phew, gelukkig! Nouja ik ga lekker poetsen en zorgen dat hij weer bling bling is en dan merk je er niets meer van ;). Heb Frame Juice van Juice Lubes gekocht in een aanbieding. Daar zal een stukje shine wel weer mee terug komen.

Anti-seize is ook wel de moeite om naar te kijken :)

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het begint al weer snel donkerder te worden en ben dus op zoek naar degelijke fietsverlichting. Ik ben niet van plan in het donker te gaan fietsen, maar wil voorkomen dat ik in schemerige situaties slecht zichtbaar ben.
Iemand ervaring met een goede/redelijke oplaadbare lamp van bv. AliExpress?

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:48
Smultie schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:29:
Het begint al weer snel donkerder te worden en ben dus op zoek naar degelijke fietsverlichting. Ik ben niet van plan in het donker te gaan fietsen, maar wil voorkomen dat ik in schemerige situaties slecht zichtbaar ben.
Iemand ervaring met een goede/redelijke oplaadbare lamp van bv. AliExpress?
Ik heb laatst dezegekocht.
En ik had al een Lezyne led light kloon gekocht op AliExpress. Beide doen het prima en voor een fractie van de prijs in Europa!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:55

Pelle

🚴‍♂️

Tjebakka schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:30:
Omdat ik volgende week terug kom van vakantie, nu alvast m'n order geplaatst bij Farsports:

U-shape
38mm hoog
25mm breed
Clincher
UD Matt finish
DT350 straight pull naven
Sapim x-ray spaken

Zal binnen nu en 2 weken wel in huis zijn gok ik zo :)
Wat weegt zo'n setje, alles inclusief?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Noxa schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:58:
[...]

Ik heb laatst dezegekocht.
En ik had al een Lezyne led light kloon gekocht op AliExpress. Beide doen het prima en voor een fractie van de prijs in Europa!
Thanks,

achterlicht had ik al gevonden, als je zo vriendelijk zou willen zijn om de link naar je voorlamp op te zoeken, ben ik je eeuwig dankbaar :)

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
DDX schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Ik geloof ook wel dat de fiets er goed tegen kan, maar ik weeg niet veel. Dus als ik hard over drempels ga dan vlieg ik er bijna vanaf :P .

Strava

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 16:21
Pelle schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:21:
[...]

Ik 'abboneer' mij ook even hierop :+

Zelf vandaag bericht gehad van de FM dat de gemelde schade volledig vergoed(- berekende afschrijving) gaat worden. Het beschadigde voorwiel + achterwiel mag ik behouden dus daar wil ik nog even naar kijken of het voorwiel nog te herstellen is, het is immers een fijne wielset(Fulcrum Quattro LG) wat ik na reparatie prima achter de hand kan houden voor bij een volgende n+1. Na het weekend even langs bij de FM om te kijken wat er allemaal door hun hersteld gaat worden en wat ik zelf ergens online bestel en zelf plaats. Al bij al valt dan de schade wel mee gelukkig.

Qua persoonlijk herstel ben ik sinds gisteren weer van het gips af en is het nu verder herstellen waarbij de schouder waarschijnlijk het langste gaat duren en de hersenschudding is ook nog niet volledig weg. Vorige week al een aantal keer rustig op de Tacx gezeten en dat blijf ik de komende weken ook nog wel doen. Buiten komen er toch iets meer schokken op mijn schouder dan stationair :+

• Duupjuh
la_fusion schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:17:
[...]

Ik 'abboneer' mij ook even hierop :+

Zelf vandaag bericht gehad van de FM dat de gemelde schade volledig vergoed(- berekende afschrijving) gaat worden. Het beschadigde voorwiel + achterwiel mag ik behouden dus daar wil ik nog even naar kijken of het voorwiel nog te herstellen is, het is immers een fijne wielset(Fulcrum Quattro LG) wat ik na reparatie prima achter de hand kan houden voor bij een volgende n+1. Na het weekend even langs bij de FM om te kijken wat er allemaal door hun hersteld gaat worden en wat ik zelf ergens online bestel en zelf plaats. Al bij al valt dan de schade wel mee gelukkig.

Qua persoonlijk herstel ben ik sinds gisteren weer van het gips af en is het nu verder herstellen waarbij de schouder waarschijnlijk het langste gaat duren en de hersenschudding is ook nog niet volledig weg. Vorige week al een aantal keer rustig op de Tacx gezeten en dat blijf ik de komende weken ook nog wel doen. Buiten komen er toch iets meer schokken op mijn schouder dan stationair :+
Zo das wel een meevaller dan! Neemt niet weg dat het nog steeds sh*t is dat je nu nog even rust moet houden met je hersenschudding. In ieder geval je gips weg en weer mondjesmaat opbouwen.

Gelukkig kun je op TV de Ronde van Spanje volgen om de pijn te verzachten ;)

• Duupjuh
Dubbele post. sorry

[ Voor 95% gewijzigd door Duupjuh op 24-08-2017 14:29 ]

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

DDX schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Idd, vaak zat gedaan met mijn carbon fiets. Is misschien wat minder goed voor je banden, maar daar kun je op inspelen door te variëren met een lagere druk en/of bredere bandjes.
Juist dan merk je echt wat je aan een carbon frame hebt :)

Uit eigen ervaring weet ik dat goed carbon moeilijk stuk te krijgen is. En als je onderdelen goed gemonteerd zijn zullen ze ook niet los trillen op onregelmatig wegdek.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Pelle schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:21:
[...]

Zo'n 1550 gram geloof ik. Zal alles thuis nog even wegen voor jullie

If it aint fixed, it's broken.

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Nederlandse wielbouwer Edco failliet :(
Edco failliet, wielen in de opruiming

Van de week kwam het bericht dat wielenbouwer Edco failliet is verklaard. Dat kwam als een verrassing, want het merk leek het tot vorig jaar juist prima te doen. Met hoge kwaliteit wielen en een grote expansiedrift naar het buitenland.

Vies spelletje

En daar lijkt het mis te zijn gegaan. Om die expansiedrift te bekostigen werd een nieuwe aandeelhouder gezocht. Die werd gevonden in meneer Joseph Hsu van Best Top Industrial. Die niet geheel toevallig ook is betrokken bij de velgenleveranciers van Edco, FTC en Shenlong. Het lijkt er sterk op dat er een vies opzetje in het spel is geweest. In maart van dit jaar stopte Full Tech Composites (FTC) en Shenlong met de levering van velgen, waardoor Edco leveringsproblemen kreeg. Mr. Hsu had daarvoor al aangegeven weer uit te willen stappen en zijn geld terug te willen. Dat ging natuurlijk niet. Nu is Edco failliet en heeft de slimme Taiwanees uit de failliete boedel de merknaam en alle activiteiten gekocht. Binnenkort dus waarschijnlijk een doorstart van het merk, waarbij je maar af moet wachten of de hoge kwaliteit gewaarborgd blijft.

Koopjes scoren
Voor ons als consument zit er een voordeeltje aan dit verhaal. De nog leverbare Edco-wielen gaan nu voor een 'schijntje' weg. Check bijvoorbeeld de Edco Aerosport Gesero 65ctr, van 1300 voor 500 dollar, zonder verzendkosten. Voor de hoge Flüela 85 en de lage Julier 28 geldt hetzelfde. Dat zijn prijzen per wiel trouwens.

Op https://www.edco-cycling.com/collections/aerosport-wheels vind je alle aanbiedingen.
Denk er wel even aan dat eventuele garantie-afhandelingen een probleem kunnen worden!
Bron: https://www.fiets.nl/2017...ailliet-wielen-opruiming/

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:55
Is dat dezelfde edco van de monoblock cassettes? Zonde

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• la_fusion
Tjebakka schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:10:
[...]

Zo'n 1550 gram geloof ik. Zal alles thuis nog even wegen voor jullie
Ik had het even verkeerd gelezen en wilde vooral de prijs weten, die even opgezocht op Farsports en weet genoeg ;)

• Stoffa
Kan iemand mij iets vertellen over kabels? Wil (denk ik) zowel de derailleur als de remkabels vervangen (gaan ze beiden ongeveer even lang mee?).

Ik zie dat Shimano tegenwoordig Polymeerkabels heeft die (blijkbaar) helemaal de shit zijn. Ze zijn alleen wel peperduur. Ik zie daartegenover ook juist weer mensen die zeggen "koop gewoon een grote rol goedkope kabels, en vervang ze vervolgens wat vaker".
Ook is me niet duidelijk of ik nou wel of niet ook gelijk de buitenkabels dien te vervangen.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37
Beter gewoon binnen en buitenkabels samen vervangen, mijn ervaring is ook eigenlijk dat het vooral de opbouw vuil en roest in de buitenmantel is dat voor meer frictie zorgt. Teflon of andere polymeerkabels zijn leuk, maar het verschil is ook niet perse dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Stoffa schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:15:
Kan iemand mij iets vertellen over kabels? Wil (denk ik) zowel de derailleur als de remkabels vervangen (gaan ze beiden ongeveer even lang mee?).

Ik zie dat Shimano tegenwoordig Polymeerkabels heeft die (blijkbaar) helemaal de shit zijn. Ze zijn alleen wel peperduur.
Die zijn in werkelijkheid helemaal niet zo de shit hoor ;) ze zijn inderdaad glad, maar het gevoel moet je liggen en de coating rafelt en dat is niet zo mooi. Beter koop je het model eronder, met optislick coating (=PTFE, of teflon) die zijn superglad en redelijk betaalbaar. Zelf vervang ik inderdaad gewoon wat vaker en gebruik de gewone shimano RVS kabels zonder coating.
Sjoewe schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:53:
Beter gewoon binnen en buitenkabels samen vervangen, mijn ervaring is ook eigenlijk dat het vooral de opbouw vuil en roest in de buitenmantel is dat voor meer frictie zorgt. Teflon of andere polymeerkabels zijn leuk, maar het verschil is ook niet perse dag en nacht.
Helemaal mee eens. Zeker als je fiets nog de stock buitenkabels heeft, fietsfabrikanten besparen vaak op dit 'onzichtbare' onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Om nog maar een 'dilemma' erin te slingeren.. na mijn val is dus de wielset(Fulcrum Quattro) aan vervanging toe en nu zit ik te twijfelen om een nieuwe set Fulcrum Quattro aan te schaffen of voor een 'kleine' meerprijs richting een set van +/- 600 euro uit het verre oosten te laten komen. Wat plussen en minnen:

Fulcrum Quattro:
+ hebben zich bewezen
+ na uitkering verzekering zo'n beetje gratis
+- niet licht, niet zwaar
- niets speciaals, weer hetzelfde

Carbon set uit China:
+ weer wat extra 'looks'
+ zo'n 200 gram lichter(of dat zinnig is, is een ander verhaal)
+- nu een relatief kleine investering
- extra investering die mij niet veel sneller gaat maken

Nu neig ik ernaar om toch voor een nieuwe set Quattro's te gaan, vooral omdat het voor mij puur en alleen optisch en psychologisch een verschil maakt. Belangrijkste voor mij is dat ik zonder al te veel onderhoud en wielwisselen de herfst/winter door kan blijven fietsen. Andere voorstellen zijn ook welkom, al moeten ze dan wel ook echt een verbetering zijn. Genoeg andere wielen dan de Quattro's die gelijke prestaties/looks geven natuurlijk maar ik ben tevreden over de Quattro's en de looks ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duupjuh
Sjoewe schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:53:
Ik zit nu zelf ook een beetje te dubben over kabels en banden. Vandaag breng ik mijn fiets weg voor servicebeurt en beiden moeten vervangen worden. Nu heb ik internal cable routing, dit zal misschien wat meer bescherming bieden en daardoor de levensduur positief beinvloeden. Overweeg gewoon de normale RVS kabels aan te schaffen.

Daarnaast de banden. Ook daarin veel diversiteit. Kan voor:

- €30 Continental Ultra Sport II
- €40 Vredestein Fortezza Senso All Weather
- €50 Continental Grand Prix Draad
- €70 Continental Bundel 2X Continental Grand Prix 4000S II

Is maar een opsomming van de banden die ik veelal hoor of lage prijzen hebben. Hierin zal ook goedkoop weer duurkoop zijn dus ik overweeg toch voor de iets wat duurdere band te kiezen. Maar dan ook weer de vraag. All-weather ja of nee? Ik wil de winter doorfietsen met droog weer. Maar als ze dan ik goed en warmer weer sneller slijten dan is dat toch iets voor later denk ik als ik een extra set velgen zou hebben.

Keuzes keuzes keuzes :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

la_fusion schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:27:
Om nog maar een 'dilemma' erin te slingeren.. na mijn val is dus de wielset(Fulcrum Quattro) aan vervanging toe en nu zit ik te twijfelen om een nieuwe set Fulcrum Quattro aan te schaffen of voor een 'kleine' meerprijs richting een set van +/- 600 euro uit het verre oosten te laten komen. Wat plussen en minnen:
- Reken op z'n kleine 200 euro aan BTW, invoerheffing en inklaringskosten. Dat komt dus nog bovenop de aanschafprijs en verzendkosten.

+ de hubs van zo'n Farsportsetje (DT350 bijv) zijn veel beter dan de Fulcrum hubs die op de Quattro zitten
+ je fiets wordt meer waard met mooie carbonwielen
+ je hoeft volgend jaar niet boos op jezelf worden dat je nu niet toch die carbon velgen gehaald hebt ;)
(serieus: als je het nu overweegt, dan is de kans groot dat het blijft knagen en je later alsnog overstag gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Duupjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:44:
[...]

Ik zit nu zelf ook een beetje te dubben over kabels en banden. Vandaag breng ik mijn fiets weg voor servicebeurt en beiden moeten vervangen worden. Nu heb ik internal cable routing, dit zal misschien wat meer bescherming bieden en daardoor de levensduur positief beinvloeden. Overweeg gewoon de normale RVS kabels aan te schaffen.
Ik heb laatst m'n kabels ook weer (laten) vervangen; het verschil tussen klassieke kabels en polymeerkabels is zeer goed voelbaar. Moet je anders bij de LBS maar eens proberen. Kost inderdaad flink meer, maar ik heb in 3,5 jaar tijd (~ 20k) altijd heel smooth geschakeld met polymeerkabels.
Ik rijd zelf bijna 3 jaar naar volle tevredenheid op de Vredesteins (maar dan 25mm). Een setje gaat bij mij ongeveer een jaar / 5k mee. Achterband wordt wel iets sneller vierkant dan bijv. bij de Conti GP4000's, maar ze kosten dan ook bijna de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Duupjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:44:
[...]

Daarnaast de banden. Ook daarin veel diversiteit. Kan voor:

- €30 Continental Ultra Sport II
- €40 Vredestein Fortezza Senso All Weather
- €50 Continental Grand Prix Draad
- €70 Continental Bundel 2X Continental Grand Prix 4000S II

Is maar een opsomming van de banden die ik veelal hoor of lage prijzen hebben. Hierin zal ook goedkoop weer duurkoop zijn dus ik overweeg toch voor de iets wat duurdere band te kiezen. Maar dan ook weer de vraag. All-weather ja of nee? Ik wil de winter doorfietsen met droog weer. Maar als ze dan ik goed en warmer weer sneller slijten dan is dat toch iets voor later denk ik als ik een extra set velgen zou hebben.

Keuzes keuzes keuzes :Y)
Grandprix 4KS II, absoluut de meest diverse band. Gaat lang mee. Doet het ook goed met herfst weer. Beste prijs kwaliteit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
bbblije schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Grandprix 4KS II, absoluut de meest diverse band. Gaat lang mee. Doet het ook goed met herfst weer. Beste prijs kwaliteit!
+1 voor de GP 4KS2. Paar banden gehad nu en altijd hier weer terug gekomen. Slijt vast en voor mijn gevoel beste grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rijd GP4000 SII op mijn 'goede' fiets en Fortezza Senso op de winterfiets, maar ik heb een lichte voorkeur voor de Vredesteins. Op de eerste plaats omdat ze bijna 2x zo goedkoop zijn en op de tweede plaats omdat ze net wat meer vertrouwen geven in de bochten. Bij de GP4000 SII's heb ik bij erg scherpe draaien soms het gevoel dat ze net wat grip (dreigen te) verliezen, dat heb ik met de Fortezza's nog nooit gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2017 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat ligt er denk ik eerder aan dat GP4kS2's altijd breder uitvallen op de velg dan aangegeven. Een 23mm is 25 op de velg, en de 25 meet eerder 28 dan 25.

Daardoor gaan ze een beetje bol staan en dan geven ze minder steun wanneer je heel erg op de wang rijdt, zoals in een hele scherpe bocht gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duupjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:35:
Ik rijd GP4000 SII op mijn 'goede' fiets en Fortezza Senso op de winterfiets, maar ik heb een lichte voorkeur voor de Vredesteins. Op de eerste plaats omdat ze bijna 2x zo goedkoop zijn en op de tweede plaats omdat ze net wat meer vertrouwen geven in de bochten. Bij de GP4000 SII's heb ik bij erg scherpe draaien soms het gevoel dat ze net wat grip (dreigen te) verliezen, dat heb ik met de Fortezza's nog nooit gehad.
Good to know want daar spaar ik t.o.v. de Conti's €30 mee uit die ik zou kunnen investeren in wat betere kabels. Eventueel Polymeer naar aanleiding van de ervaringen hier.

Vond wel een interessante Review over onder andere de Conti's en de Fortezza. Fortezza kwam qua lekbestendigheid beter uit de test terwijl die band veel meer rolweerstand heeft. Kan me nu nog niet voorstellen wat het verschil precies is maar op lange afstanden kan ik me indenken dat het verschil kan maken

[ Voor 26% gewijzigd door Duupjuh op 25-08-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:47:
Dat ligt er denk ik eerder aan dat GP4kS2's altijd breder uitvallen op de velg dan aangegeven. Een 23mm is 25 op de velg, en de 25 meet eerder 28 dan 25.

Daardoor gaan ze een beetje bol staan en dan geven ze minder steun wanneer je heel erg op de wang rijdt, zoals in een hele scherpe bocht gebeurd.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Bij mij liggen de Conti's om DT Swiss RR21-wielen, die hebben al een behoorlijk breed velgbed, maar de Conti's bollen nog steeds behoorlijk op. Ze lijken wel 28 of zelfs 30 mm.

Het is dus wel iets om bij de aanschaf van Conti's rekening mee te houden als je bredere velgen hebt. Ze rijden rechtuit overigens heerlijk, alleen in scherpe bochten werkt de 25 mm variant (die overigens standaard op mijn fiets kwam) bij mij dus niet zo lekker.
Duupjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:51:
[...]
Vond wel een interessante Review over onder andere de Conti's en de Fortezza. Fortezza kwam qua lekbestendigheid beter uit de test terwijl die band veel meer rolweerstand heeft. Kan me nu nog niet voorstellen wat het verschil precies is maar op lange afstanden kan ik me indenken dat het verschil kan maken
Het verschil in rolweerstand is meetbaar, niet merkbaar.

Als je van absolute instapbanden naar wedstrijdbanden gaat, dan zul je wellicht iets merken van de lagere rolweerstand, maar het verschil tussen twee banden van dezelfde kwaliteitscategorie zoals de GP's en de Fortezza's ga je echt niet merken.

Daarom houd ik bij de volgende bandenwissel mijn geld mooi in mijn zak.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Duupjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:51:
Kan me nu nog niet voorstellen wat het verschil precies is maar op lange afstanden kan ik me indenken dat het verschil kan maken
Het verschil tussen een band met hoge en lage rolweerstand is meestal maar iets van 5 Watt.

Als je dat in perspectief wil plaatsen moet je bedenken dat je bijvoorbeeld op soepele banden 30 kilometer per uur rijdt, dan leg je per minuut 500 meter af, (8,33 meter per seconde) en om die snelheid te halen moet je dan bijvoorbeeld 170 watt leveren. Gebruik je banden met een 5 Watt hogere rolweerstand, dan leg je op hetzelfde wattage ieder uur ongeveer 350 meter minder af. Wat betekent dat je over dezelfde 30 kilometer 42 seconden langer zou doen met anti-lek banden.

Hoe significant dat is moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen, maar eerlijk is eerlijk dat soort verschillen zijn dus eigenlijk alleen maar belangrijk wanneer je aan time-trials mee zou doen (en dus alle marginal gains wil benutten). Een band plakken kost in elk geval altijd meer tijd.

Het grootste verschil voor de wielertoerist zit 'm toch in het comfort vind ik. Een lekbestendige band rijdt over het algemeent gewoon minder lekker. Zeker wanneer je over een onregelmatige oppervlak rijdt merk je dat verschil duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Ik rijd al een tijd op de Continental Grandprix (de "normale"). Ik doe daar mijn dagelijkse woon-werk ritjes mee en ook de extra ritten. Ik heb nog geen reden gevonden om over te stappen op duurdere banden. Ik heb het gevoel dat voor amateurs zoals wij (of in elk geval zoals ik) die rolweerstand niet zoveel uitmaakt. Lekbestendig en duurzaam zijn voor mij belangrijkere items bij het kiezen van een band. Dat heeft uiteraard ook te maken dat ik mijn fiets gebruik voor woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 15:20
Onlangs wat klimmetjes gedaan maar ik vind mijn cadans dan toch echt te laag, soms richting de 50. Nou ben ik sowieso geen ras klimmer, maar ik denk dat een lager verzet het wel wat aangenamer kan maken. Ik heb nu een shimano 105 10sp 28-11 cassette. Voor heb ik een ulterga 50-34.
Ik heb er even naar gekeken en mijn achterderailleur is volgens mij officieel niet geschikt voor een grotere cassette (er staat geen 30t op). Ik kan er op internet geen eenduidig antwoord op vinden of het echt niet kan, zijn hier mensen met ervaringen met een grotere cassette (ultegra 12-30)? Het is geen groot verschil maar kan soms misschien net het verschil maken tussen uit het zadel moeten en lekker doortrappen. Ik ga er van uit dat een 32 of 34 (tiagra) sowieso niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Zitilites schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:31:
Ik kan er op internet geen eenduidig antwoord op vinden of het echt niet kan,
Hier kun je dat nakijken (ff je modelnummer van je achterderailleur aflezen, is waarschijnlijk iets van RD-6800) http://productinfo.shiman....4/ROAD/Rear%20Derailleur

dan moet je even kijken bij "Low sprocket max", dat is het grootste kransje wat je op je cassette kan hebben.
Let wel op dat je nieuwe ketting (die je wel even samen met je cassette vervangt natuurlijk :X ) dan ook langer moet worden -> Check dan meteen even de "Total capacity" van je derailleur, dat is het maximale verschil tussen je voortandwielen + het maximale verschil tussen je cassette. ((50-34) + (28-11)=33T) Dan weet je of de derailleurkooi het kettinglengte-verschil kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik rij al twee jaar op een Cannodale Synapse rival disc, commuter uitvoering met spatborden. Die fiets gebruik ik in hoofdzaak voor 1-2x per week 60km (v.v.) naar werk te rijden. Gaat prima, maar ik heb het gevoel dat ik meer kan dan de fiets zelf. Daarbij moet ik wel wat hoogteverschil overwinnen (o.a. Cauberg) en het voelt alsof een lichtere fiets iets meer snelheid zou geven. Spatborden heb ik al eens eraf gehaald, ziet niet uit en verschil is te klein om merkbaar te zijn.
Welk model van bij voorkeur Cannondale zouden jullie me adviseren?
Zelf denk ik aan bijvoorbeeld:
- Synapse Carbon Ultegra
- Synapse Carbon Disc 105
- Supersix EVO Ultegra
Bij Cannondale vind ik geen verschillen tussen de modellen, althans niet met een duidelijk gebruiksdoel.

Het wensenpakket is als volgt:
- Budget tot €2400,-
- Vooral gericht op snelheid
- Kwaliteit voor hoge betrouwbaarheid en plezier (niks zo vervelend als een slecht werkende fiets)
- Vooral voor 30km heen en 30km terug over asfalt, zonder bagage
- 1-2 tochten in het weekend van 70-100km (ga meer mountainbiken in Z-Limburg)
- Carbon frame zou leuk zijn (goede ervaringen met Scalpel 3)
- Schijfremmen is leuk, maar alleen indien het niet ten koste gaat van de rest van de groep en gewicht
- Cannondale niet verplicht in de keuze. Scott of Look is ook mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Ramon 73 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:51:
Daarbij moet ik wel wat hoogteverschil overwinnen (o.a. Cauberg) en het voelt alsof een lichtere fiets iets meer snelheid zou geven.
Staat net in de Fiets van vorige maand een stukje over gewicht: fiets lichter maken of zelf afvallen. Nog niet gelezen dus ik weet t antwoord nog niet haha. Maar tenzij je fiets 2 kilo lichter wordt kan ik me niet voorstellen dat je echt veel gaat merken (hooguit mentaal - placebo).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ramon 73 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:51:
Ik rij al twee jaar op een Cannodale Synapse rival disc, commuter uitvoering met spatborden. Die fiets gebruik ik in hoofdzaak voor 1-2x per week 60km (v.v.) naar werk te rijden. Gaat prima, maar ik heb het gevoel dat ik meer kan dan de fiets zelf. Daarbij moet ik wel wat hoogteverschil overwinnen (o.a. Cauberg) en het voelt alsof een lichtere fiets iets meer snelheid zou geven. Spatborden heb ik al eens eraf gehaald, ziet niet uit en verschil is te klein om merkbaar te zijn.
Welk model van bij voorkeur Cannondale zouden jullie me adviseren?
Zelf denk ik aan bijvoorbeeld:
- Synapse Carbon Ultegra
- Synapse Carbon Disc 105
- Supersix EVO Ultegra
Bij Cannondale vind ik geen verschillen tussen de modellen, althans niet met een duidelijk gebruiksdoel.

Het wensenpakket is als volgt:
- Budget tot €2400,-
- Vooral gericht op snelheid
- Kwaliteit voor hoge betrouwbaarheid en plezier (niks zo vervelend als een slecht werkende fiets)
- Vooral voor 30km heen en 30km terug over asfalt, zonder bagage
- 1-2 tochten in het weekend van 70-100km (ga meer mountainbiken in Z-Limburg)
- Carbon frame zou leuk zijn (goede ervaringen met Scalpel 3)
- Schijfremmen is leuk, maar alleen indien het niet ten koste gaat van de rest van de groep en gewicht
- Cannondale niet verplicht in de keuze. Scott of Look is ook mogelijk
Ik heb ook een Synapse Alloy, maar dan 105 disc. Ik heb mijn wielset vorige week vervangen en de fiets is merkbaar stijver en sneller/responsiever!

Maar ik snap het verlangen naar een nieuwe fiets! Al gekeken naar Canyon? Die hebben in de Endurance heerlijke carbon modellen binnen de 2400€! Moest ik nog een Cannondale kopen dan zou het bij mij een Supersix EVO worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Zitilites schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:31:
Onlangs wat klimmetjes gedaan maar ik vind mijn cadans dan toch echt te laag, soms richting de 50. Nou ben ik sowieso geen ras klimmer, maar ik denk dat een lager verzet het wel wat aangenamer kan maken. Ik heb nu een shimano 105 10sp 28-11 cassette. Voor heb ik een ulterga 50-34.
Ik heb er even naar gekeken en mijn achterderailleur is volgens mij officieel niet geschikt voor een grotere cassette (er staat geen 30t op). Ik kan er op internet geen eenduidig antwoord op vinden of het echt niet kan, zijn hier mensen met ervaringen met een grotere cassette (ultegra 12-30)? Het is geen groot verschil maar kan soms misschien net het verschil maken tussen uit het zadel moeten en lekker doortrappen. Ik ga er van uit dat een 32 of 34 (tiagra) sowieso niet past.
Ik heb voor in de bergen ook een 12-30 cassette met een 50-34 ultegra voor, met de ss derailleur. Volgens mij past het officieel niet, maar handige sleutelaars (ik niet..) kunnen die er prima op krijgen. Dat was bij mij de situatie in elk geval.

Wat voor klimmetjes heb je het hier over? Het maakt inderdaad niet een heel groot verschil (7% ofzo?) tussen 28 en 30, maar wie weet voor jou net het verschil.

Wil je groter gaan dan heb je volgens mij een derailleur nodig met een lange kooi. Of misschien toch kijken naar een triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
10Cage schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:40:
[...]

Hier kun je dat nakijken (ff je modelnummer van je achterderailleur aflezen, is waarschijnlijk iets van RD-6800) http://productinfo.shiman....4/ROAD/Rear%20Derailleur
bedankt. Als ik het zo snel bekijk gaat het officieel niet passen (105 derrailleur uit 2012), maar zal het thuis nog even controleren.
Reynouts schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:05:
[...]

Ik heb voor in de bergen ook een 12-30 cassette met een 50-34 ultegra voor, met de ss derailleur. Volgens mij past het officieel niet, maar handige sleutelaars (ik niet..) kunnen die er prima op krijgen. Dat was bij mij de situatie in elk geval.

Wat voor klimmetjes heb je het hier over? Het maakt inderdaad niet een heel groot verschil (7% ofzo?) tussen 28 en 30, maar wie weet voor jou net het verschil.

Wil je groter gaan dan heb je volgens mij een derailleur nodig met een lange kooi. Of misschien toch kijken naar een triple.
Handige sleutelaars? Als past in de kooi (al dan niet officieel) is het alleen een kwestie van de b-schroef opnieuw afstellen toch? jij ervaart geen schakelproblemen?

boven de 10% merk ik dat het echt moeizaam gaat en het zou lekker zijn dat je nog een tandje kan terugschakelen.

Nee een triple is geen optie wil er niet teveel aan aanpassen, zo veel klim ik nog niet en uiteindelijk kom ik nu nog wel boven. Het mooiste zou zijn standaard een 30-12, lijkt me voor het vlakke ook nog prima en dan hoef ik niet constant te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zitilites schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:23:
[...]Handige sleutelaars? Als past in de kooi (al dan niet officieel) is het alleen een kwestie van de b-schroef opnieuw afstellen toch? jij ervaart geen schakelproblemen?
De kooilengte van de achterderailleur heeft niet zozeer te maken met het aantal tandjes van het grootste kransje, maar met de capaciteit: het verschil in kettinglengte tussen groot/groot en klein/klein moet geabsorbeerd kunnen worden.

Daarom kun je een 30- of 32-cassette vaak wel werkend krijgen op een achterderailleur met korte kooi, maar dan kun je niet alle combinaties schakelen; je trekt de achterderailleur dan kapot bij groot/groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online

[...]

Handige sleutelaars? Als past in de kooi (al dan niet officieel) is het alleen een kwestie van de b-schroef opnieuw afstellen toch? jij ervaart geen schakelproblemen?

boven de 10% merk ik dat het echt moeizaam gaat en het zou lekker zijn dat je nog een tandje kan terugschakelen.

Nee een triple is geen optie wil er niet teveel aan aanpassen, zo veel klim ik nog niet en uiteindelijk kom ik nu nog wel boven. Het mooiste zou zijn standaard een 30-12, lijkt me voor het vlakke ook nog prima en dan hoef ik niet constant te wisselen.
Ik heb dit afgelopen maanden op mijn fiets gehad in de Alpen en heb er persoonlijk geen problemen mee gehad.

Misschien dat groot-groot schakelen zoals nare man schrijft een probleem kan opleveren.. Dus altijd eerst achter schakelen voordat je naar het grote blad gaat (als je meteen de afdaling in duikt na een zware klim, kan het zijn dat je niet helder nadenkt en toch voor schakelt. Dat zou dan een probleem op kunnen leveren..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zitilites
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

De kooilengte van de achterderailleur heeft niet zozeer te maken met het aantal tandjes van het grootste kransje, maar met de capaciteit: het verschil in kettinglengte tussen groot/groot en klein/klein moet geabsorbeerd kunnen worden.

Daarom kun je een 30- of 32-cassette vaak wel werkend krijgen op een achterderailleur met korte kooi, maar dan kun je niet alle combinaties schakelen; je trekt de achterderailleur dan kapot bij groot/groot.
aha vandaar de maximale capaciteit zoals hierboven genoemd wordt. Dit veranderd van (50-34) + (28-11)= 33T naar (50-34) + (30-12)= 34T en dit zou volgende de specificaties moeten kunnen. Groot - Groot of Klein - Klein is natuurlijk sowieso niet de bedoeling natuurlijk maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zou ik mij niet senang voelen op een fiets waarvan ik weet dat ik onderdelen out of spec gebruik, zodat er een (zij het kleine) kans is dat ik de boel stuk trek als ik niet goed zit op te letten...maar dat moet éénieder natuurlijk voor zichzelf bepalen.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

...

Uiteindelijk werkt alles op het vlakke ;). Zelf ben ik echter zojuist weer geswitcht van de cassette die ik deze zomer in de Alpen en Vogezen gebruikt heb (11spd 11-28) naar wat ik normaal op het vlakke gebruik (12-25) en ik vind het weer een verademing om een 16 en 18 tot mijn beschikking te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:50:
[...]
Bijna waar: omdat je je kettinglengte (volgens het boekje) bepaalt op basis van groot/groot + 2 schakels, zal je je derailleur niet kapot trekken. Maar je ketting hangt dan gewoon slap bij klein-klein (waardoor je 'm kapot kan trekken door chainsuck, dat dan weer wel :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat wilde ik er eigenlijk nog bij vermelden: je kunt óf groot/groot niet schakelen, óf klein/klein; want je krijgt dan inderdaad chainsuck, en/of de kooi van de derailleur klapt zover naar achteren dat de derailleurwieltjes in contact komen met de cassette > ook fail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:15
Crazy D schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:58:
[...]

Staat net in de Fiets van vorige maand een stukje over gewicht: fiets lichter maken of zelf afvallen. Nog niet gelezen dus ik weet t antwoord nog niet haha. Maar tenzij je fiets 2 kilo lichter wordt kan ik me niet voorstellen dat je echt veel gaat merken (hooguit mentaal - placebo).
Roterend gewicht (wielen) telt zwaarder dan statisch gewicht. Maar idd is afvallen de goedkoopste methode om winst in gewicht te boeken. Echter wil dat maar niet lukken, en denk dat ik ook wel redelijk goed zit met lichaamsgewicht. Ben 1m97 en weeg 82½kg. Zeker niet te zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 20:55
Crazy D schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat de strekking van het verhaal hierop neerkomt:
- Gewicht renner: https://www.fiets.nl/2015/07/20/de-invloed-van-je-gewicht/
- Gewicht fiets: https://www.fiets.nl/2016/02/01/invloed-gewicht-fiets/
Samenvattend kunnen we concluderen dat het effect van 1 kg gewichtsvermindering van je fiets exact hetzelfde is als het effect van 1 kg afvallen; je kunt dus zelf kiezen wat voor jou de meest aantrekkelijke optie is……

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon 73 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:33:
[...]

Roterend gewicht (wielen) telt zwaarder dan statisch gewicht.
http://www.slowtwitch.com...ght_and_Inertia_2106.html

The common wisdom is that wheel mass, since it is rotating, counts "doubly bad" as compared to non-rotating mass. There's a grain of truth to this common wisdom, but it doesn't tell the entire story. In fact, in most cases, wheel mass and rotational inertia tend to be exceedingly small determinants of a particular wheel's performance; much less than the effects of the wheel's aerodynamics, or a particular tire's rolling resistance.

Aerodynamica is van veel grotere invloed op je snelheid dan gewicht, ook als je een berg of heuvel op fietst. Dat geldt voor het frame, voor de wielen, eigenlijk voor alles, en zeker ook voor de rijder zelf.

De snelste en zeker de goedkoopste manier om een substantiële verbetering in je snelheid aan te brengen is dan ook het verminderen van je frontale oppervlak door het aanleren van een diepere zithouding :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:43

KipCurreh

Nightcrawler

Heren,

Ik heb even de tweedehands fiets die ik schik te kopen in mijn bezit om te zien of het mijn maat is enz..
Het betreft een Ridley Orion met Shimano Ultegra (10 spd) in een best mooie staat..
1
2
3
4

Enkel de banden vind ik spuuglelijk, maar daar is een mouw aan te passen :)
Het witte stuurlint ga ik eerst proberen wat proper te krijgen, anders komt er ook een nieuw op.. Als dit niet te moeilijk is natuurlijk...

Hij vraagt er 600€ voor, miss kan ik nog wat pingelen naar 500€.. Zoals hier al reeds vermeld is dit wel een redelijke prijs (?)
Ik hoor graag jullie gedachten

Alvast grondig gekeurd door de baas van het huis 8)
5

De ketting en tandwielen reinigen met lampenolie had ik gelezen, mag dit ook WD40 ofzo zijn ?
Gebruiken de meesten nadien een wax (emulsie zoals Squirt) of andere dingen ?

Let ook vooral op de nieuwe (zelfgelegde) oprit in kasseien...

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Is het wel de goede maat? Zadel zit wel erg laag. Dat zou kunnen duiden op een te groot frame voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Heeft er iemand ervaring met het upgraden van volledig mechanisch naar volledig hudrolische schijfremmen icm interne bekabeling? Een setje 105, rs505 is te koop voor 250€, even duur als beter dan stock mechanische of half hydraulische mechanische remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat zadel staat inderdaad veel te laag nu om een normale zithouding op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

KipCurreh schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:12:
Heren,

Ik heb even de tweedehands fiets die ik schik te kopen in mijn bezit om te zien of het mijn maat is enz..
Het betreft een Ridley Orion met Shimano Ultegra (10 spd) in een best mooie staat..
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Enkel de banden vind ik spuuglelijk, maar daar is een mouw aan te passen :)
Het witte stuurlint ga ik eerst proberen wat proper te krijgen, anders komt er ook een nieuw op.. Als dit niet te moeilijk is natuurlijk...

Hij vraagt er 600€ voor, miss kan ik nog wat pingelen naar 500€.. Zoals hier al reeds vermeld is dit wel een redelijke prijs (?)
Ik hoor graag jullie gedachten

Alvast grondig gekeurd door de baas van het huis 8)
[afbeelding]

De ketting en tandwielen reinigen met lampenolie had ik gelezen, mag dit ook WD40 ofzo zijn ?
Gebruiken de meesten nadien een wax (emulsie zoals Squirt) of andere dingen ?

Let ook vooral op de nieuwe (zelfgelegde) oprit in kasseien...
Ketting en casette ontvetten en daarna weer oliën! Staat veel uitleg op internet/YouTube.

Eens met het zadel! Moet hoger staan dan je stuur voor de juiste zit houding.

Afbeeldingslocatie: https://portal.bikeworld.pl/multimedia/foto/small/Tomasz_Makula_CANYON21751_66069.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door bbblije op 25-08-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
@KipCurreh, doe fiets heeft inderdaad hele rare verhoudingen. Het zadel staat veel te laag en de stuurpen is nauwelijks een stuurpen te noemen. Iemand heeft met hangen en wurgen een werkbare oplossing gemaakt van deze fiets.

Kijk echt even kritisch of deze maat voor jou geschikt is. Zadel moet minstens 10cm omhoog en je stuur zo'n 5cm naar voren. Dan staat het optisch in verhouding tot elkaar, als het dan niet past moet je denk ik en maatje kleiner hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

wisselwerking schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:22:
Is het wel de goede maat? Zadel zit wel erg laag. Dat zou kunnen duiden op een te groot frame voor jou.
Sjoewe schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:23:
Dat zadel staat inderdaad veel te laag nu om een normale zithouding op te leveren.
bbblije schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:36:
[...]

Ketting en casette ontvetten en daarna weer oliën! Staat veel uitleg op internet/YouTube.

Eens met het zadel! Moet hoger staan dan je stuur voor de juiste zit houding.

[afbeelding]
Noxa schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:26:
@KipCurreh, doe fiets heeft inderdaad hele rare verhoudingen. Het zadel staat veel te laag en de stuurpen is nauwelijks een stuurpen te noemen. Iemand heeft met hangen en wurgen een werkbare oplossing gemaakt van deze fiets.

Kijk echt even kritisch of deze maat voor jou geschikt is. Zadel moet minstens 10cm omhoog en je stuur zo'n 5cm naar voren. Dan staat het optisch in verhouding tot elkaar, als het dan niet past moet je denk ik en maatje kleiner hebben.
Heren,

Dank je wel voor de terechte opmerking.. Ik had het zelf al een beetje gevreesd dat ie te groot ging zijn, dus dank voor deze bevestiging..
Hij heeft er idd bij vermeld dat de stuurpen verkort is indertijd...
Het zadel staat reeds helemaal naar voor, en het zadel staat zo laag voor mij om ietwat deftig op het stuur te komen.. Voor hem stond het ietwat hoger, maar max 5 cm ofzo ook maar...

Dan ga ik maar op zoek naar een kleinere fiets, niets aan te doen..
Nogmaals bedankt ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

KipCurreh schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:32:
[...]

[...]

[...]

[...]

Heren,

Dank je wel voor de terechte opmerking.. Ik had het zelf al een beetje gevreesd dat ie te groot ging zijn, dus dank voor deze bevestiging..
Hij heeft er idd bij vermeld dat de stuurpen verkort is indertijd...
Het zadel staat reeds helemaal naar voor, en het zadel staat zo laag voor mij om ietwat deftig op het stuur te komen.. Voor hem stond het ietwat hoger, maar max 5 cm ofzo ook maar...

Dan ga ik maar op zoek naar een kleinere fiets, niets aan te doen..
Nogmaals bedankt ! _/-\o_
https://www.mantel.com/bl...amemaat-van-je-racefiets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als deze zadelhoogte op de foto voor jou goed is, heb je waarschijnlijk een 4(!) maten kleinere fiets nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Sjoewe schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:36:
Als deze zadelhoogte op de foto voor jou goed is, heb je waarschijnlijk een 4(!) maten kleinere fiets nodig.
Nou die kerel sprak dat deze fiets maat L was, wat ik al vreemd vond aangezien ik er op kon, weliswaar in deze (slechte) opstelling..
Ik ben zelf 1m70 btw
Maar dan is deze fiets voor hem ook wel ruim te groot, aangezien die gast niet zoveel groter is dan mij :)

Een S zou dan meer in de richting van mijn maat zijn dan ? Iets tussen 50-52 zoiets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
bbblije schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:23:
Heeft er iemand ervaring met het upgraden van volledig mechanisch naar volledig hudrolische schijfremmen icm interne bekabeling? Een setje 105, rs505 is te koop voor 250€, even duur als beter dan stock mechanische of half hydraulische mechanische remmen.
Zeker, is een redelijke upgrade. OTOH: Goede mechanische remmen (heb zelf CX77) werken ook lekker, bleeden is bij road hydraulisch wel een gedoe, en ik vind de 505's nooit zo mooi (groot). Maar ze zitten wel lekker ergonomisch en zijn heel erg goed te doseren. Voor interne rembekabeling twee aandachtpuntjes:

1. Kijk even of het een j-kit versie van de remset is. Dit is een speciaal verpakte versie die makkelijker door je frame te krijgen is. De remklauw en leiding worden dan los, maar wel netjes ontlucht met dopjes, geleverd. Gewoon een kwestie van door je frame wurmen, evt inkorten en aansluiten.
2. Check ook even of je open bussen in je frame hebt. Het kan goed zijn dat je bussen met kabelstoppers hebt en dat je ze dus moet uitboren. Moet je willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
KipCurreh schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:45:
[...]

Nou die kerel sprak dat deze fiets maat L was, wat ik al vreemd vond aangezien ik er op kon, weliswaar in deze (slechte) opstelling..
Ik ben zelf 1m70 btw
Maar dan is deze fiets voor hem ook wel ruim te groot, aangezien die gast niet zoveel groter is dan mij :)

Een S zou dan meer in de richting van mijn maat zijn dan ? Iets tussen 50-52 zoiets ?
Ja een 52 is denk ik een stuk beter, die Ridley is eerder een 58-60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, 1,70 is S of 50-53cm afhankelijk van de exacte geometrie. Ben zelf 1,70

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Ramon 73 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:33:
Roterend gewicht (wielen) telt zwaarder dan statisch gewicht. Maar idd is afvallen de goedkoopste methode om winst in gewicht te boeken. Echter wil dat maar niet lukken, en denk dat ik ook wel redelijk goed zit met lichaamsgewicht. Ben 1m97 en weeg 82½kg. Zeker niet te zwaar.
Het verschil was marginaal en zit m vooral in de perceptie/het gevoel van de inspanning, zwaardere fiets voelt logger. Met zwaarder lichaamsgewicht waren ze iets sneller maar de test was natuurlijk te simpel opgezet om meteen hoogdravende conclusies eraan te kunnen verbinden. Voordeel van lichaamsgewicht verliezen is dat je er niet alleen tijdens het fietsen wat aan hebt. Maar als je een gewoon gezond gewicht hebt, wordt dat denk ik een ander verhaal (te licht is ook niet gezond..).

Qua positie van stuur en zadel: hou even niet zwart-wit aan dat een zadel per se zoveel cm hoger moet staan om een goede zitpositie te hebben ! Dit is per persoon afhankelijk en van diverse factoren. Mijn zadel moet helemaal niet zoveel hoger staan dan mijn stuur, dan kan ik juist totaal niet fietsen. En ook "dat ziet er optisch beter uit" is het slechtste argument ever. De afstelling moet kloppen voor jouw lichaam! Als dat betekend dat je stuur 5cm voor de stuurpen uitsteekt, prima. Maar als dat 3cm is en wat omhoog, is dat ook prima. Belangrijk is natuurlijk wel dat het frame de juiste maat heeft, daar begint het natuurlijk mee.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Crazy D Eens, maar er zijn wel wat algemene stelregels te verzinnen. Als je stuur zo hoog staat, dan is het wel de vraag wat je op een racefiets doet. Alleen optisch ver-/beoordeelden is dan weer wat anders. Mijn kader is niet sloping, dus de zadelpen lijkt vrij kort tov de meeste andere.

@KipCurreh De fiets is inderdaad te groot dan. Let ook op de lengte van de stuurpen. Eigenlijk is alles onder de 6cm (wat mij betreft groter) af te raden, want dan wordt het sturen erg nerveus.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Crazy D schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

[...]

En ook "dat ziet er optisch beter uit" is het slechtste argument ever. De afstelling moet kloppen voor jouw lichaam! Als dat betekend dat je stuur 5cm voor de stuurpen uitsteekt, prima. Maar als dat 3cm is en wat omhoog, is dat ook prima. Belangrijk is natuurlijk wel dat het frame de juiste maat heeft, daar begint het natuurlijk mee.
Helemaal met je eens. Ik bedoel daar niet mee dat je je fiets moet afstellen voor een optisch resultaat. Maar dat je op eye-baling al kan zien dat dit niet goed gaat passen. Als je een fiets zo moet afstellen is het niet helemaal jouw maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Pelle schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:22:
[...]

- Reken op z'n kleine 200 euro aan BTW, invoerheffing en inklaringskosten. Dat komt dus nog bovenop de aanschafprijs en verzendkosten.

+ de hubs van zo'n Farsportsetje (DT350 bijv) zijn veel beter dan de Fulcrum hubs die op de Quattro zitten
+ je fiets wordt meer waard met mooie carbonwielen
+ je hoeft volgend jaar niet boos op jezelf worden dat je nu niet toch die carbon velgen gehaald hebt ;)
(serieus: als je het nu overweegt, dan is de kans groot dat het blijft knagen en je later alsnog overstag gaat)
200?! Dat is wel erg veel. Ik zou rekenen op +/- 50-75 euro aan btw, inklaring en douanebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Tjebakka schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:27:
[...]

200?! Dat is wel erg veel. Ik zou rekenen op +/- 50-75 euro aan btw, inklaring en douanebelasting.
Misschien een beetje off-topic, maar ik denk dat jij te optimistisch rekent. Als ik even snel nareken, dan kom ik uit op +/- €126,- als de wielen omgerekend vanuit dollars €460,- kosten en rekening houd met 3% invoerrechten. (Kon het niet zo snel vinden waar fietswielen onder vallen.) Dat is inclusief € 13,- inklaringskosten.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:37

Hupske

AFCA

Zo vanochtend toch wel een rare rit gehad.

Ik was van plan om een rondje van 60km te doen, wat inmiddels al aan de korte kant is geworden voor mijn doen.
Maar vanaf seconden 1 kon ik mijn hartslag niet omlaag krijgen. Zat voortdurend boven 160 slagen per minuut en kon mijn benen wel stilhouden, maar dat deed weinig met de hartslag. Dus toch maar snel besloten er een kortere rit van te maken en wat bulten mee te pakken om er een soort interval val te maken.
Met de klimmetjes een piek van 205, maar de benen liepen eigenlijk niet vol.

Verder rijd ik met een Garmin Edge 25 en daarnaast nog een ouderwetse bedrade snelheidsmeter en onderweg op een flinke hobbelweg vloog het de snelheidsmeter van zijn houder af. Stuitert flink over de weg hop de bosjes in en bult af. Ding nooit meer terug gevonden. Dus een slechte hartslag en ook nog eens met snelheidsmeter kwijt(ook al kost dat ding 5 euro :+ )

Uiteindelijk maar 33km gefietst, met gemiddelde hartslag van 169 (D2, 90%) en gemiddelde snelheid van 27,2 8)7 Normaal is het 75km, 158(D1, 85%), 27,4 km/u. Wonder bovenwonder kijk ik alles terug in Strava, 6 PR's gefietst, op 4 stukken een 2e persoonlijke tijd en op 3 stukken 3e persoonlijke tijd. Eigenlijk ging het dus niet helemaal slecht. Maar ondanks dat denk ik verstandig aan gedaan om er niet een hele lang rit van te maken, want dat heeft bij mij als gevolg dat ik daarna een vorm van migraine heb |:(

Sinds kort rijd ik met Schwalbe One 2017, 25mm banden en ben er wel erg tevreden over. Rollen lekker, hebben goede grip en voelen over hobbels comfortabel aan. Zijn een goede vooruitgang tegenover Schawlbe Lugano. Mag ook wel voor de dubbele prijs.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ex Nunc schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Misschien een beetje off-topic, maar ik denk dat jij te optimistisch rekent. Als ik even snel nareken, dan kom ik uit op +/- €126,- als de wielen omgerekend vanuit dollars €460,- kosten en rekening houd met 3% invoerrechten. (Kon het niet zo snel vinden waar fietswielen onder vallen.) Dat is inclusief € 13,- inklaringskosten.
Chinezen zetten niet de werkelijke prijs op de doos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickBruisten
  • Laatst online: 05-09 12:51
Ik zit een beetje in dubio: ik heb reeds bij mijn lokale FM een Colnago AC-R met Ultegra 6800 groepset gereserveerd. Wel met een FSA crankstel en Vision Team 30 wielen. Krijg iets van 250 euro korting, maar kom er achter dat het een model uit 2016 is. Ben wel helemaal verliefd op de uitstraling en qua maatvoering past hij ook perfect. Italiaans doet toch iets met me. :P
Ik ben echter aan het twijfelen of de Colnago niet te duur is voor wat ik krijg.
Een maatje van mij werkt bij Mantel en stelt voor om bijvoorbeeld een Trek Emonda SL6 of een Cube Agree c62 Pro te kopen. Die zijn bijvoorbeeld helemaal Ultegra incl crank en ietsjes goedkoper.
Ik was eigenlijk op zoek naar een Carbon fiets met een zo goed mogelijke prijs kwaliteits verhouding. Wat stellen jullie voor?
Heb ook naar Canyon gekeken, de Ultimate CF 9.0 disc, die hebben mijn maat echter niet meer. Of kunnen ze die nog bijbestellen?

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 12:05

Corpii

Le Tostie

Als ie je past zou ik je de emonda adviseren. Cube carbon is meer glasvezel dan echt carbon, dat is vooral goed in stijf zijn. Bij Trek heb je levenslang garantie op het frame en een volle ultegra groep op een kwalitatief goed frame.
Dat gezegd hebbende, als jij verliefd bent op de fiets dan is dat wat je moet doen. Een FSA crank ziet er misschien niet zo fancy uit maar doet zijn werk gewoon goed, niks mis mee. Wellicht iets zwaarder maar dat moet je maar net belangrijk vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

NickBruisten schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:58:
Een maatje van mij werkt bij Mantel en stelt voor om bijvoorbeeld een Trek Emonda SL6 of een Cube Agree c62 Pro te kopen. Die zijn bijvoorbeeld helemaal Ultegra incl crank en ietsjes goedkoper.
Ik heb de Cube O+ Fijne fiets. Maar dat zal de Trek 100% zeker ook zijn dus daar heb je niks aan :P Ik vind de Cube iets mooier maar dat is smaak en dus persoonlijk. Kwalitatief verschil (als dat er al is) kan ik niks over zeggen. Ik heb de Cube gekozen (had een andere Trek voor dezelfde prijs op de shortlist) vanwege het mentale idee dat de Cube wat steviger lijkt vooral rond de crank. De andere fiets die ik interessant vond was iets meer op klimmen gericht (iets lichter), maar aangezien ik toch geen klimgeit ben en beter zelf gewicht kan verliezen leek de Cube me gevoelsmatig iets steviger voor mij. Waarschijnlijk onzin, maar placebo effect werkt ook he :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
@NickBruisten ik zou voor de fiets gaan die je het mooist vindt. Ik heb dat jaren geleden zelf ook gedaan, en ben er nu nog steeds verliefd op. Het zorgt er gewoon voor dat je vaker rijdt.
Ook kun je zon crank altijd nog vervangen voor een Ultegra, dan hou je gewoon marktplaats in de gaten en wacht je een deal af.
Je kunt dan je fsa crank uitrusten met andere chainrings (bv voor in de bergen zodat t je klimcrank is), dan heb je er ook nog iets aan.

Ik zou dus voor de Colnago gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Stoffa schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:36:
@NickBruisten ik zou voor de fiets gaan die je het mooist vindt. Ik heb dat jaren geleden zelf ook gedaan, en ben er nu nog steeds verliefd op. Het zorgt er gewoon voor dat je vaker rijdt.
Ook kun je zon crank altijd nog vervangen voor een Ultegra, dan hou je gewoon marktplaats in de gaten en wacht je een deal af.
Je kunt dan je fsa crank uitrusten met andere chainrings (bv voor in de bergen zodat t je klimcrank is), dan heb je er ook nog iets aan.

Ik zou dus voor de Colnago gaan.
FSA crank kan je 9/10x niet zomaar voor een ultegra vervangen ivm het bb30 frame. Dat is vaak ook de enige reden dat er een FSA crank gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Corpii schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:06:
Als ie je past zou ik je de emonda adviseren. Cube carbon is meer glasvezel dan echt carbon, dat is vooral goed in stijf zijn. Bij Trek heb je levenslang garantie op het frame en een volle ultegra groep op een kwalitatief goed frame.
Dat gezegd hebbende, als jij verliefd bent op de fiets dan is dat wat je moet doen. Een FSA crank ziet er misschien niet zo fancy uit maar doet zijn werk gewoon goed, niks mis mee. Wellicht iets zwaarder maar dat moet je maar net belangrijk vinden
De levenslange garantie op frame geldt bij veel merken uitsluitend voor de eerste eigenaar.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/trek_bikes_warranty/

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 27-08-2017 10:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 12:05

Corpii

Le Tostie

Crazy D schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:19:
[...]

Ik heb de Cube O+ Fijne fiets. Maar dat zal de Trek 100% zeker ook zijn dus daar heb je niks aan :P Ik vind de Cube iets mooier maar dat is smaak en dus persoonlijk. Kwalitatief verschil (als dat er al is) kan ik niks over zeggen. Ik heb de Cube gekozen (had een andere Trek voor dezelfde prijs op de shortlist) vanwege het mentale idee dat de Cube wat steviger lijkt vooral rond de crank. De andere fiets die ik interessant vond was iets meer op klimmen gericht (iets lichter), maar aangezien ik toch geen klimgeit ben en beter zelf gewicht kan verliezen leek de Cube me gevoelsmatig iets steviger voor mij. Waarschijnlijk onzin, maar placebo effect werkt ook he :o
Wel grappig dat de rede waarom jij het idee hebt dat de Cube steviger is juist het bewijs is dat de Cube mindere kwaliteit carbon gebruikt. Enginering wise moeten de fietsen de zelfde type krachten aan kunnen, cube moet rond de bottom bracket meer carbon gebruiken omdat de kwaliteit en daarmee eigenschappen van het carbon wat zij gebruiken deze versteviging nodig hebben. Als je bijvoorbeeld naar Colnago, Scott, Trek en Cannondale gaat kijken, merken die niet voor goedkoop gaan maar voor kwaliteit, zie je dat de bottom bracket smaller en eleganter is, dat heeft er mee te maken dat het kwaliteit carbon hun instaat stelt om de fiets met andere eigenschappen, zowel stijf als flexiebel maar ook sterker, te ontwerpen. Juist in de carbon categorie moet een bang for your buck merk het afleggen tegen kwaliteit.

@NielsTn : dat is zeker waar, bedankt voor je aanvulling. Levenslange garantie voor de eerste eigenaar is correct

[ Voor 3% gewijzigd door Corpii op 27-08-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickBruisten
  • Laatst online: 05-09 12:51
Dus tussen een FSA Gossamer 386 Pro Evo en een Ultegra crank dat is bijna niet merkbaar met trappen en qua kwaliteit ook niet zo goed merkbaar? Dan zet ik denk ik de Colnago door. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Nee dat merk je echt niet. Cancellara reed ook met een Gossamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Corpii schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:06:
Wat een pure onzin. Je hebt goede en slechte frames, maar Cube (of Rose, Stevens, enz) kan net zo goed of zelfs beter zijn dan Trek, Cannondale, Colnago of wat dan ook. Sterker nog, bij de laatste drie betaal je meestal meer alleen voor de naam.
Waarschijnlijk lacht de fietsenmaker die jou een fiets verkocht heeft nog steeds in zijn vuistje.

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
terrapin schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:27:
... bij de laatste drie betaal je meestal meer alleen voor de naam.
Nou, nou dat is dan ook wel heel erg kort door de bocht. Merken als Trek, Cannondale, Cervelo, Specialized etc steken ook veel geld in research en development en nieuwe manieren om carbon te verwerken in frames. Dat geld moet ook terugverdiend worden in een reletief kleine markt. Zo'n Cube C62 zal best een mooie en fijne fiets zijn, maar het loopt kwa framedesign zeker tien jaar achter op de grotere merken. Die dikke downtube en de groot opgezette bottombracket zijn naar goede voorbeelden van, maar goed daarom is 'ie ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05

sapphire

Die-hard pruts0r

MrAngry schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:53:
Nee dat merk je echt niet. Cancellara reed ook met een Gossamer.
Al merkte hij het wel, zolang je materiaal gesponsord krijgt of op gesponsord materiaal moet rijden....
Sjoewe schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:28:
[...]

Nou, nou dat is dan ook wel heel erg kort door de bocht. Merken als Trek, Cannondale, Cervelo, Specialized etc steken ook veel geld in research en development en nieuwe manieren om carbon te verwerken in frames. Dat geld moet ook terugverdiend worden in een reletief kleine markt. Zo'n Cube C62 zal best een mooie en fijne fiets zijn, maar het loopt kwa framedesign zeker tien jaar achter op de grotere merken. Die dikke downtube en de groot opgezette bottombracket zijn naar goede voorbeelden van, maar goed daarom is 'ie ook goedkoper.
Je moet iets roepen als excuus dat je geen duurdere fiets wilde/kon aanschaffen :+
Doe ik ook, geen lichter materiaal kopen omdat ik zelf nog te zwaar ben, geen nieuwe fiets want ik merk het toch niet. Maarja eigenlijk ook gewoon geen budget voor nieuwe spullen O-)

Overigens vandaag echt een kneuzen rit zeg }:O
Al de hele week echt pijn aan de bovenste spieren van bovenbeen, geen idee hoe dat komt. Kuit zat hardstikke vast (ook lekker pijnlijk), hoest al een week als een stervende zeehond :+ Combineer dat met gebroken nachten (baby en die hoest) en een ontstoken teen en te snel na eten op de fiets springen en je hebt het recept voor een geweldige rit -O-
Maar beenspieren zijn losgereden, kuit voelt beter aan, longen zo wakker geschud dat de hoest nu net pas weer terug komt, uitgepuft samen met de baby op de bank O+ . Twee keer moeten stoppen vanwege enorme buikpijn en die teen...ach ja...

Ga dan eens aan je vrouw uitleggen waarom je toch bent gaan fietsen :(:) Heerlijke sport!

[ Voor 74% gewijzigd door sapphire op 27-08-2017 23:10 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:57
Toprit dit weekend; Na 5km de asfalt gekust en 45km later spaak gebroken. Laat ons zeggen dat er serieus wat krachttermen waren in vlaamse velden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duupjuh
Tarkin schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:44:
Toprit dit weekend; Na 5km de asfalt gekust en 45km later spaak gebroken. Laat ons zeggen dat er serieus wat krachttermen waren in vlaamse velden
Ouch! Das niet zo fijn. Gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen :) . Los van de spaak, is je fiets nog een beetje heel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:57
fiets niets aan, behalve de spaak dan. Paar krasjes hier en daar. Bij mij vooral de rug, maar de val was gebroken door de medewielrenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duupjuh
Tarkin schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:47:
fiets niets aan, behalve de spaak dan. Paar krasjes hier en daar. Bij mij vooral de rug, maar de val was gebroken door de medewielrenners.
Whaha, dat heb je goed gemikt dan ;). Zijn er dus een aantal mederijders slechter vanaf gekomen dus! Spaak terug en weer door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 13:17
Dit weekend heb ik de Criquielion (de Kriek) gefietst, prachtige tocht! 160km + 3000hm

- Na 80/90km was het vechten tegen de kramp; en
- na 100km was mijn drinken op en de volgende stop zat op 120km.

De Haussire viel mee, net zoals de Mur de Magobe, goed onder mijn omslagpunt kunnen blijven. Na de deceptie van de Trois Ballons waar ik moest afhaken met maagklachten en voet problemen, ben ik blij dat ik nu een Cyclo heb uitgefietst.

Minder was, dat op één van de laatste klimmetjes iemand was overleden, hij werd net afgedekt toen ik langs reed. Zijn teamgenoten stonden er verslagen bij.
Tarkin schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:44:
klote

[ Voor 18% gewijzigd door joint_me op 28-08-2017 13:09 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 19:03
In het kader van spot je medetweaker, ik haalde vandaag @havana in. Tenminste, ik neem aan dat hij de bestuurder was van de auto waar z'n erg herkenbare fiets achterop stond ;)

Ik moest m'n afslag halen, anders had ik even toeterend en zwaaiend naast je gaan rijden!

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Kan zijn! Ben vandaag teruggekomen van de ORM.

Verslagje...

De Öztaler Rad Marathon was de enige cyclo van de grote drie die nog niet op mijn palmares stond. Daar moest dus maar eens verandering in komen!

Samen met fietsmaat C. ingeschreven via Enroute, iets duurder maar je hebt wel gegarandeerd een startplek. In juli reden we al de Marmotte als "opwarmertje", dus aan de voorbereiding lag het niet.

Onze reis begint op donderdag. We zijn redelijk bijtijds in onze verblijfplaats, hotel Tyrol, dat pal aan de start ligt. Prima hotel met onvriendelijk personeel. We fietsen nog even op het gemakje naar Obergurgl en terug.

Op vrijdag heb ik mijn reisgenoot kunnen overhalen om de Tiefenbach / Rettenbach te betwisten. We doen dat wel zo rustig mogelijk, voor zover dat mogelijk is op zo'n steile klim. Wel een prachtige tocht, met prachtig weer. 's Middags halen we de startbewijzen op in het groot opgezette finishdorp. Sowieso is het een drukte van belang in Sölden vanwege de profkoers die vandaag plaatsvindt. 's Avonds zien we Kreuziger live winnen. ⅔ van de deelnemers haalde de finish niet, wat veelzeggend is.

Op zaterdag nog wat losfietsen door het dal en verder een beetje relaxen. 's Middags rijden met de auto de Timmelsjoch op. Prachtig uitzicht boven. We verkennen ook nog even het steile stuk dat we zondag op moeten.

Zondag is het dan eindelijk zo ver. Om 5:30 zitten we, als één van de laatste in ons hotel aan het ontbijt. Vreemd genoeg gaan de meesten al om 6:00 naar de start, waar ik werkelijk niets van begrijp. Zelf schuiven we om 6:35 aan. Er is goed en redelijk warm weer voorspeld, dus mijn regenjasje blijft thuis. Ook heb ik geen ondershirt aan. Vandaag doe ik het met armstukken en een krant voor het eerste stuk, een strook omlaag van ca. 30 km.

De meute komt snel op gang. Ik merk al snel dat mijn zwaarste verzet van 50x13 niet groot genoeg is om mee te draaien in de snellere groepjes. Wel haal ik Maurits Lammertink in, die logischerwijs geen onnodige risico's neemt.

Goed, de Küthai. Een venijnig, rottig ding. Onregelmatig. Je begint meteen met een steile kilometer. He daar komt Lammertink alweer voorbij. Ik stel de cruise control af. Mijn hartslag moet in d2 blijven. Het vermogen dat hier vandaag bij hoort is 250 watt, en dat zijn voor mij prima waarden.

Ik blaas me nergens op en bereik de bevoorrading op de top. Kan niet anders zeggen dat het enorm goed voor elkaar is en bovendien totaal niet druk.

De afdaling is enorm snel. Ik hou wel van snel dalen en word op mijn wenken bediend. Ik rijd zonder snelheid in beeld; achteraf zie ik dat ik hier 101 km/uur haalde... :D

Nu volgt een vlak stuk richting de Brenner. Ik zit hier in prima groepje waar ik uiteraard geen trap teveel doe. Op de Brenner gaat het groepje me wat te snel. Cyclokenner @HermanN had me aangeraden max D1 te rijden op deze klim, en die raad wil ik zonder meer opvolgen. Ik laat me dus uitzakken, rijd een paar minuten alleen en dan komt er een beter groepje voorbij. Op het vlakke stuk halen we het eerdere groepje weer bij. Bovenop nog een steil stukje en dan weer een bevoorrading. Paar broodjes, een Red Bull, even snel pissen en weer gaan.

Eigenlijk heb ik tot op dit punt me nog nergens uitgesloofd. In mijn hoofd denk ik eigenlijk de hele dag aan de laatste 8 km van de Timmelsjoch.

Maar zover is het nog niet. We moeten eerst nog naar de Jaufen. Na wederom een snelle afdaling beginnen we eraan. Het is niet te warm en de klim ligt grotendeels in de schaduw. De Jaufen staat bekend als een verlengde Télégraphe en dat blijkt wel passend. Af en toe een wat steiler stukje maar gemiddeld steeds 7-8%.

Ik maak een kleine fout door iets te hard te beginnen en dat moet ik in het tweede deel een beetje bekopen. Hé daar is de bevoorrading al. Even vullen en dan nog 1.5 km tot de top. Dan volgt een meer technische afdaling. Ik zet het kaartscherm op de Wahoo zodat ik kan zien hoe de wegen lopen. Het wegdek is in Italië, waar we nu al enige tijd in rijden, duidelijk minder dus het is wel een beetje oppassen. Toch kan ik lekker doorperen en het valt me op dat de meeste deelnemers aanmerkelijk beter dalen dan bijvoorbeeld bij de Marmotte.

Nu volgt de Timmelsjoch. 29 km klimmen. Daarbij zitten een paar makkelijke kilometers, maar het meeste gaat bergop. Zoals vaker in Oostenrijk wisselt het hellingspercentage behoorlijk, wat het klimmen zwaarder maakt. Nergens kom je in een ritme. Ik weet dat het moeilijke deel pas na 21 km begint. Mijn god wat is dat nog ver. Ik merk dat ik moe word. Niet zo gek natuurlijk. Toch vind ik het vreemd, want ik heb de hele dag de rem erop gehad. Ik rijd nu puur op hartslag. De kilometers tikken langzaam weg. Ik zie af als een beest.

Er volgt een serie tunnels, die wat minder steil zijn en bovendien heerlijk koel. Even herstellen. Hé, daar is alweer een bevoorrading. Nog snel even stoppen en dan nog een km of 1,5 tot het steile stuk.

Nu moet het gebeuren. Om mij heen slechts renners die vreselijk afzien. Ik zet een stampmuziekje op en begin eraan. 6 km bijna continu 10%. Er zitten wel wat rustpunten in, maar ook stroken van 12%. Vreemd genoeg loopt dit stuk heel wat beter dan het eerste deel van deze klim. Zou ik dan toch goed gedoseerd hebben? Het lijkt erop, want ik kan er een straf tempo op nahouden tot de top en haal alleen maar mensen in.

Ik weet dat de buit nu binnen is. Er vallen een paar spetters, maar veel stelt het niet door. Ik laat mezelf omlaag vallen. Wind tegen, dus geen 100 km/uur. Bij de Mautstelle nog 2 km omhoog en dan volle peut omlaag naar Sölden. Samen met 2 Duitsers werken we wat samen in de afdaling, en uiteraard sprinten we ook nog even af. Tik nog eventjes de 800 watt aan de finish en kom groen en geel over de streep.

Moe maar voldaan. 9:35. Kan er tevreden mee zijn.

En dan nog de random observaties...

- Wel wat vrouwelijk schoon gezien, maar minder dan gemiddeld. Het parcours strikt toch wat af, denk ik.
- Enorm veel schietschijven, gaat richting de 40%.
- Zeer getraind publiek. Bierbuiken zie je hier niet.
- Veel tuinslangen.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=607&t=1

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=606&t=1

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=605&t=1

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=604&t=1

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=608&t=1

[ Voor 100% gewijzigd door havana op 28-08-2017 20:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
havana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:22:
Verslagje...
(...)
achteraf zie ik dat ik hier 101 km/uur haalde...
Knetter! Heel leuk om te lezen! Maar hier moet je me toch even helpen, zijn dit voor mij onbekende wielertermen ( :o ) of is dit letterlijk:
havana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:22:
- Enorm veel schietschijven, gaat richting de 40%.
- Veel tuinslangen.

[ Voor 5% gewijzigd door 10Cage op 28-08-2017 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 11:24
Schietschijf is een schijfrem een tuinslang ken ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:25
Tuinslangen is bij ons thuis een synoniem voor tubes
Pagina: 1 ... 52 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.