wackmaniac schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:06:
Ik vermoed een scheur in mijn frame en volgens de website van Focus valt het binnen de garantietermijn. De winkel waar ik de fiets heb gekocht heeft foto's gemaakt en gaat contact opnemen met Focus. Nu werd er door de winkel even gemeld dat wanneer het binnen garantie een nieuw frame wordt geleverd dat ze wel €250 ombouwkosten rekenen, omdat ze die niet vergoed krijgen van Focus. Iemand enig idee hoe de wetgeving/regelgeving hieromtrent is? Het komt mij namelijk een beetje raar over. In mijn ogen geldt garantie = garantie.
Je koopt in een winkel een volledig product inclusief de bijbehorende afhandeling van garantie.
Als aan jou een ondeugdelijk product verkocht is (b.v. fabricagefouten die direct na aankoop zichtbaar zijn, of waarvan blijkt dat deze fouten zich in een later stadium alsnog voor doen) dan hoort de winkel het garantietraject zonder bijkomende kosten af te handelen.
Dat het de winkel manuren kost om de fiets om te bouwen is hun probleem. Gaat gewoon van hun marge af en is ook een stuk bedrijfs-/ondernemersrisico.
Het kan trouwens zijn dat de winkel geen goede relatie met Focus heeft (of andersom) en Focus daarom niet tegemoet komt in de ombouwkosten).
Ik ga er even van uit dat je fiets nog onder de termijn en voorwaarden van fabrieksgarantie valt en dat de scheur niet door eigen toedoen ontstaan is. Valt de scheur hier buiten dan is het idd. een reële optie om de kosten te delen.
Persoonlijk vind ik het niet netjes dat als het onderdeel (frame) binnen garantie vervangen wordt er bijkomende kosten bij komen kijken. Ik zou bij die winkel dan ook niks meer kopen...
Je kan anders evt. bij een andere (officiele) Focus dealer vragen hoeveel zij er voor vragen om de garantie voor je af te handelen. Kans bestaat dat het bij hun minder kost, en dat er over de prijs te onderhandelen is als je iets bij ze koopt waar een flinke marge op zit (kleren b.v.).
Voor alle gevallen geldt iig wel dat het goed is om de afspraken die je hierover maakt schriftelijk vast te leggen. Scheelt gezeik en onduidelijkheid achteraf
[
Voor 3% gewijzigd door
JorisM op 24-07-2017 00:32
]