Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.425 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
joint_me schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:07:
[...]

Ik ben dik :'(
1m83 en ik weeg 81
Nee joh, bovendien zegt lengte en gewicht niet heel veel, omdat je mogelijk als wierenner vrij gespierde benen kan hebben. Het allerbelangrijkste is je vet percentage.

Ik zit zelf op een verpercentage van ongeveer 14% en als ik uitreken hoeveel vet ik nog moet kwijtraken dan valt het behoorlijk mee, zie:

Ik weeg nu 77 kg en heb een 14% vetpercentage.
Mijn vetmassa is 10.8kg (14% van 77kg)
Mijn vetvrije massa is 77kg - 10.8kg = 66.2kg
Die 66.2kg moet 90% (100 – 10) procent van mijn lichaamsgewicht worden.
1% vet is 0,73 kg (66.2 gedeeld door 90).

Dat betekent dus dat 10% (mijn eigen streef vetpercentage) 7,3 kg aan vet is.
Ik moet dus nog (10.8kg - 7.3kg) 3,5kg aan vet kwijtraken om uiteindelijk 73.5kg te worden :)

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
Hielko schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:33:
Je nieuwe fiets zal ongetwijfeld wat sneller zijn vanwege lagere luchtweerstand (maar dat heeft dan weer niet zoveel met het gebruik van carbon an sich te maken), maar zo'n wondermobiel zal het toch ook weer niet zijn.
Voor de pro's is de luchtweerstand aanmerkelijk belangrijker dan de tourfietser. Zo'n 85 % van de totale luchtweerstand komt op rekening van de persoon op het zadel. Dus voor sommigen geldt: wil je aerodynamisch op de fiets zitten, weet je waarmee je moet beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
[...]

Heb je enig idee hoeveel verschil er in vermogen zit dat nodig is voor 28km/h en 32km/h? Dat is 50 watt oid! Je nieuwe fiets zal ongetwijfeld wat sneller zijn vanwege lagere luchtweerstand (maar dat heeft dan weer niet zoveel met het gebruik van carbon an sich te maken), maar zo'n wondermobiel zal het toch ook weer niet zijn.
Ik vind het verschil toch wel aanzienlijk, maar dat zal wel een verschil in beleving zijn ;) . Het kan goed zijn dat het niet aan het carbon ligt maar ik ben er toch heel blij mee. Die alu fiets hou ik gewoon voor de wintermaanden als alles stuk mag.

[ Voor 12% gewijzigd door Ezio op 21-07-2017 11:42 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:31

Pelle

🚴‍♂️

Hielko schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:14:
[...]

Absoluut! :P Ben 1m90 en weeg 69, paar kilo aangekomen dit jaar :( Klim overigens nog steeds als een natte krant...
Jij klimmen als een natte krant? Ik ben altijd stikjaloers op jouw klimsnelheden op Strava anders. Gemiddeld een VAM van 1100 a 1200 is echt niet verkeerd hoor :)

Ik zat in januari op 78 bij 1m72, nu op 74. Wil naar de 70, maar dan moet ik mezelf echt bizar uithongeren, nooit meer snoepen, nooit meer alcohol enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:03
Pelle schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:45:
[...]

Jij klimmen als een natte krant? Ik ben altijd stikjaloers op jouw klimsnelheden op Strava anders. Gemiddeld een VAM van 1100 a 1200 is echt niet verkeerd hoor :)

Ik zat in januari op 78 bij 1m72, nu op 74. Wil naar de 70, maar dan moet ik mezelf echt bizar uithongeren, nooit meer snoepen, nooit meer alcohol enz.
Ik had dit jaar een kleine weddenschap met een vriend wie er dit jaar het eerste boven zou zijn op de Grossglockner in Oostenrijk. Ondanks mijn bijna 5000km training dit jaar heb ik hem niet kunnen pakken, en hij had maar 2500km in de benen. Gebrek aan talent...

Is trouwens wel een leuk bergje :D

Grossglockner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 12:53
[...]

Het is ook niet zo zeer klimmen als een natte krant als wel niet sneller zijn dan de overige jongens in de groep. Zelfs ik, als traagste in de groep, haal op de meeste klimmen nog een mooi aantal mensen in. Dus relatief als een natte krant zou het beter verwoorden ;)

Overigens dit jaar weer de jaarlijkse klimvakantie gedaan. Dit jaar in Oostenrijk. Zal dit weekend eens een verslag bakken.

[ Voor 8% gewijzigd door wackmaniac op 21-07-2017 11:52 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07
Stelletje vedergewichten allemaal :o

Ik ben al blij als ik weer op de 85kg bij 1.82m zit ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Sjoewe schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:58:
Stelletje vedergewichten allemaal :o

Ik ben al blij als ik weer op de 85kg bij 1.82m zit ;(
minder zuipen jij :o

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ezio
En onderweg minder vaak stoppen voor appeltaart ;) .

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:41
Fornoo schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:53:
Ik kwam van 93kg met 186cm vanaf augustus 2016 naar 78kg nu.

Van augustus tot maart heb ik serieus calorietjes geteld om langzaam af te vallen. Nu kan ik weer bijna zoveel eten als voorheen zonder aan te komen. Wellicht omdat ik nu meer spiermassa heb en wekelijks 250km fiets.

Ik noem mijn fiets dan ook graag een vetverbrander: een outdoor fitnessapparaat.
Netjes hoor. Bij mij precies hetzelfde verhaal. Van bijna 100 kg en totaal a-sportief naar 200km per week. Nu al een tijdje stabiel op 82 kg en geen dieet beperkingen. Kan echt weten wat ik wil, zolang ik maar fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik drink niet eens, moet je nagaan ;(

En chips, frisdrank etc staan ook al heel lang niet meer op het menu hier. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Heb je enig idee hoeveel verschil er in vermogen zit dat nodig is voor 28km/h en 32km/h? Dat is 50 watt oid! Je nieuwe fiets zal ongetwijfeld wat sneller zijn vanwege lagere luchtweerstand (maar dat heeft dan weer niet zoveel met het gebruik van carbon an sich te maken), maar zo'n wondermobiel zal het toch ook weer niet zijn.
Ik herken zijn verhaal wel, hoor. Toen ik mijn alu Bulls met 105 (ongeveer 9 kg) inruilde voor een Endurace met Ultegra (precies 7 kg) ging ik er ook 2-3 km/u op vooruit, op een gemiddeld rondje, zonder noemenswaardige extra inspanning (en dan is de Endurace nog een ouwelullenfiets ook ;)).

Dat komt niet één-op-één door het gewicht of door het gebruik van carbon inderdaad, maar wel door een combinatie van factoren. Aangezien luchtweerstand de belangrijkste component, zal de positie van de rijder van zeer grote invloed zijn op het totaalplaatje en een Aeroad heeft natuurlijk een zeer diepe zit. Tel daarbij de invloed van soepeler draaiende wielen en aandrijflijn en de niet uit te vlakken invloed van de psyche, en je komt naar mijn idee wel aan dat verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een betere/lichtere fiets helpt idd een eindje op weg heb ik zelf ervaren. Ook in een groep kan je dan met minder energie makkelijker meekomen. Wat echter bij mij veel neer geholpen heeft is een kilo of 7 afvallen. Dat scheelt echt merkbaar heel veel en vooral bij heuveltjes en kleine beklimmingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Laatst online: 20-09 07:55
Het is heel apart, maar ik merk op mijn fiets dat de kleinste dingen al 3km/uur verschil in snelheid kunnen geven zoals:
- juiste bandenspanning (6.5/6.9bar op 25mm)
- zadel net iets hoger (lees correct) zetten
- ketting en tandwielen goed schoonmaken
- een goed ontbijt :)

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Storm-Fox schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:39:
Het is heel apart, maar ik merk op mijn fiets dat de kleinste dingen al 3km/uur verschil in snelheid kunnen geven zoals:
- juiste bandenspanning (6.5/6.9bar op 25mm)
- zadel net iets hoger (lees correct) zetten
- ketting en tandwielen goed schoonmaken
- een goed ontbijt :)
wind mee of tegen
conditie

:+
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:46:
[...]

Ik herken zijn verhaal wel, hoor. Toen ik mijn alu Bulls met 105 (ongeveer 9 kg) inruilde voor een Endurace met Ultegra (precies 7 kg) ging ik er ook 2-3 km/u op vooruit, op een gemiddeld rondje, zonder noemenswaardige extra inspanning (en dan is de Endurace nog een ouwelullenfiets ook ;)).

Dat komt niet één-op-één door het gewicht of door het gebruik van carbon inderdaad, maar wel door een combinatie van factoren. Aangezien luchtweerstand de belangrijkste component, zal de positie van de rijder van zeer grote invloed zijn op het totaalplaatje en een Aeroad heeft natuurlijk een zeer diepe zit. Tel daarbij de invloed van soepeler draaiende wielen en aandrijflijn en de niet uit te vlakken invloed van de psyche, en je komt naar mijn idee wel aan dat verschil.
Ik heb nu dus een alu Bulls met 105 erop. Maar ik betwijfel echt of ik straks automatisch 34/35 kilometer per uur gemiddeld fiets op m'n nieuwe. Dat hangt van zoveel factoren af.

[ Voor 55% gewijzigd door Tjebakka op 21-07-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
Tjebakka schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:40:
Ik heb nu dus een alu Bulls met 105 erop. Maar ik betwijfel echt of ik straks automatisch 34/35 kilometer per uur gemiddeld fiets op m'n nieuwe. Dat hangt van zoveel factoren af.
Ik denk wel dat je het verschil in gemiddelde gaat merken als de stap van de oude naar nieuwe fiets "groot" is. Ik kwam van een 10KG Alu Granville G-Flight 3.0 (105) met Fulcrum racing 3 wielen af en zit tegenwoordig op een 8KG Canyon Ultimate CF SL 9.0 (Ultegra) met schietschijven. Mijn "Strava" getallen zien er iig beter uit. Hoop segmentjes verbeterd en haal makkelijker een hoger gemiddelde. Ik ben natuurlijk wel extra gemotiveerd door zo'n nieuwe fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:34
Ach, ik ben van carbon naar titanium overgestapt, extra gewicht dus, en ik ga ook harder nu. Ik heb ook meer gefietst, en uiteindelijk is dat waar je harder van gaat, meer fietsen :)

En uiteraard: http://www.velominati.com/the-rules/#10

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:57

Kluus

Gang is alles

Ik rij ook een stuk sneller op mijn nieuwe fiets dan mijn oude, maar dat heeft vooral te maken met afstelling (de oude heb ik ge-erft en daar zit ik gewoon minder prettig op) en het feit dat ik die fiets voornamelijk in het toch al slome najaar gebruik.

Over de carbon en groepset discussie, dat is net als met alles, de meesten (en ik zeker ook) maken deze keuze grotendeels op gevoel net als met kleding, auto's, woning en heel veel andere zaken. Ik vind daar niets mis mee, mijn hobby mag geld kosten en het geeft mij een prettig gevoel om met mooi materiaal rond te rijden. Voor een beginner is dit waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Het is inderdaad ook gewoon leuk om een mooie fiets te hebben. Ik zie toch duidelijk meer hoofden draaien als ik met de Aeroad voorbij fiets in plaats van de Umbria :+ .

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
2-4 km uur harder door een nieuwe fiets, ik kom niet meer bij _O-

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 21-07-2017 15:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Het tilt het gemiddelde met die 2 tot 4 km/uur over de 30 km/uur. En dat staat toch iets mooier dan 28 of 29 km/uur. Dat is het toch net niet :+ .

[ Voor 5% gewijzigd door Ezio op 21-07-2017 22:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:59

Crazy D

I think we should take a look.

havana schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:40:
Mwah. Mijn gemiddeldes op m'n nieuwe fiets zijn hoger dan op m'n oude. Waarschijnlijk 0,01km/u puur door het materiaal en de rest mentaal. Nieuwe fiets "dus moet je harder" dat soort ongein. Dus ja, met een nieuwe fiets wel harder.... Zelfde logica als die van een schone fiets ga je harder op. (hoewel, als je van opa-race-fiets naar dikke aero gaat zal het wel iets moeten schelen, anders ben je het levende bewijs dat Aero onzin is :+)

Overigens probeer ik nog steeds mijzelf te verkondingen dat snelheid onzin is, maar dat lukt mij dit jaar niet zo heel goed. Waarschijnlijk omdat ik ook wat minder tijd heb, en met hooguit 2 uur fietsen gemiddeld 29 rijden is toch eenvoudiger dan 5 uur fietsen en datzelfde gemiddelde halen. Minder tijd voor langere tochten en minder geduld om rustig aan te doen dit jaar.

Toevallig iemand al eens van 3 landen punt bij Vaals naar het 3 landen punt van Luxemburg-Belgie-Duitsland gefietst en terug? Heb bedacht dat ik dat volgend jaar wil gaan doen, een lekker onrealistisch doel van 200km op 1 dag, dan heb ik iets voor te trainen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Vlak het placebo effect niet uit.

Ik denk dat beter materiaal, meer aero etc echt marginale snelheid winst oplevert. Zeker voor een stel polder jongens als wij.

Maar de motivatie om je nieuwe race machine eens flink aan het werk te zetten zal zeker helpen om net even wat harder te gaan.

Ik heb van de week mijn nieuwe wielen gekregen en ik moet zeggen die motiveren erg goed. Daarnaast rijden ze ook nog eens erg lekker ;). Fiets voelt nu een stuk stijver, alsof ik mijn banden te hard had opgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Het zit denk ik niet zozeer in de snelheidswinst maar meer in de inspanning die je moet leveren. Ik moet op de Umbria voor alles werken terwijl op de Aeroad iedere pedaalslag raak is. Dan kunnen mensen wel gaan roepen dat het niets uitmaakt of je een nieuwe fiets koopt, maar dat maakt in mijn geval dus wel veel uit. En anders kom je een keer langs en ga je 50 kilometer op beide fietsen rijden. Dan praten we wel weer verder :) .

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:52
eddemans schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:31:
Grrrrrrrrr

Vanavond de extra vulring achter de cassette bijgevoegd en het wiel weer gemonteerd. Nog steeds kom ik maximaal op het één-na-grootste kransje, maar ik zie dat ie ietsje verder lijkt te staan.
Goed nieuws! Na nog een uurtje of 2 werk schakelt ie weer als een zonnetje van klein naar groot en weer terug. Ditmaal de fiets op de standaard gemonteerd (ipv ondersteboven gezet). Ik moest de standaard even van elders halen maar het is een aanrader: het werkt echt VEEL fijner.

Stappenplan (als bijdrage aan de community):
  1. Nieuwe ketting en cassette (die laatste was 7500km "oud")
  2. Schakelen naar grootste blad en kleinste kransje
  3. Stelschroef op de versnellingskabel helemaal dichtgedraaid
  4. Kabel opnieuw strakgetrokken
  5. Schakelen naar eerstvolgende kransje. De ketting springt niet over.
  6. Aan stelschroef draaien tot de ketting ook daadwerkelijk naar volgende kransje springt
  7. Beetje testen: eerste 5 kransjes schakelen allemaal goed. Dan naar het grootste kransje: daar komt ie nog steeds niet.
  8. Toch: de L-schroef uitdraaien tot ie goed staat uitgelijnd. Na enig gepruts: victorie!
Echt een pak van mijn hart!

[ Voor 10% gewijzigd door eddemans op 22-07-2017 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
@eddemans nice man! Het is frustrerend maar je hebt een hoop geleerd zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn volgende fiets word een zelfde als uit het prof peleton. Verwacht dan ook gelijk 45km/u gemiddeld te halen (met gemak) O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:07
Grappig, ik had juist het idee dat ik op de nieuwe minder hard ging. Vermoedelijk deels positie (stuur iets hoger) en deels gevoelskwestie omdat het carbon frame van de tcr advanced beter dempt dan het simpele alu frame van de sensa umbria.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

[...]

Jeetje wat zit er een verschil in mensen dan he.

Ik moet met mijn 1m83 erg veel moeite doen om toch minimaal 60kg te blijven.
Daarom stop ik ook veel vaker voor pannenkoeken etc. Afvallen is zeker niet een doel voor mij, geen gewicht kwijt raken wel.
Want zonder dat val ik nog veel meer af en van mn dokter moet ik proberen weg te blijven uit de 5x range.

Mijn menu bestaat al uit veel vet eten (alcohol dan weer niet) om dit vast te kunnen houden.

Overigens heeft die interval training wel geholpen!
Laats in een wedstrijd fietste ik 1km/h harder!
Met 31 gemiddeld de 20km afgerond en daarmee niet langer laatste :)

Dat was na slechts 1 training 8) dus als ik dat extrapoleer dan moet ik nog 9x trainen om 40km/h te halen :+
Iets zegt me dat ik vaker nodig zal hebben :9

[ Voor 18% gewijzigd door JBplap op 23-07-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
Dat zou kunnen als zijn vorige fiets geen racefiets was :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
NoepZor schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:28:
Grappig, ik had juist het idee dat ik op de nieuwe minder hard ging. Vermoedelijk deels positie (stuur iets hoger) en deels gevoelskwestie omdat het carbon frame van de tcr advanced beter dempt dan het simpele alu frame van de sensa umbria.
Ik vind de Umbria echt als een toerfiets aanvoelen. De hele positie op de Aeroad is veel dieper, zelfs als ik op de beugels zit. En toch vind ik het comfortabel blijven na een paar uur fietsen. De grootste angst was eigenlijk dat ik door de diepe houding last van mijn rug zou krijgen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

JBplap schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:01:
[...]
Mijn menu bestaat al uit veel vet eten (alcohol dan weer niet) om dit vast te kunnen houden.
Als ik jou was zou ik niet zozeer op vet letten maar op aantallen calorieën en koolhydraten. En bijv ook niet veel eiwitten eten (geven je een vol gevoel).

Dus veel pasta, brood etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ezio schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Ik vind de Umbria echt als een toerfiets aanvoelen. De hele positie op de Aeroad is veel dieper, zelfs als ik op de beugels zit. En toch vind ik het comfortabel blijven na een paar uur fietsen. De grootste angst was eigenlijk dat ik door de diepe houding last van mijn rug zou krijgen.
Ik had een 2009 model. Drop vergeleken met fe TCR (die als sportief te boek staat) was 2cm meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 01-10 10:15

zomertje

Barisax knorretje

Tjebakka schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:44:
[...]

Als ik jou was zou ik niet zozeer op vet letten maar op aantallen calorieën en koolhydraten. En bijv ook niet veel eiwitten eten (geven je een vol gevoel).

Dus veel pasta, brood etc.
Eiwitten zijn wel goed voor het opbouwen van spieren, die moet je dus zeker niet laten staan. En goede vetten kunnen ook geen kwaad :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

..

Hee, het moet wel leuk blijven hè! Goed op gewicht en een goede conditie is 1 ding, maar jezelf belonen na hard werken = een groot goed :)

Ben zelf 1.90m en ~ 77kg, heb wel geluk met mijn bouw. Was van plan om iets van het vet in te ruilen voor wat spiermassa, ik merk dat lager dan 76 of 75 erg moeilijk wordt idd zonder al te veel zaken te laten staan.

Combi van goed eten + goed drinken + lekker fietsen = prima! :*)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:25

Zeddicius

Conscience do cost

Gisteren mijn eerste kilometers gemaakt op mijn nieuwe (en teven eerste) racefiets. Het was heerlijk weer en het voelde goed om gewoon lekker te fietsen. Wilde het rustig aan doen en heb een ritje van 25 kilometer gemaakt. Ik had al vrij snel een wat pijnlijke kont en vond het zadel wat hard aanvoelen. Had een bib short aan met volgens mij voldoende zeem, maar toch zat het niet helemaal comfortabel.
Vanmorgen zag ik via de spiegel dat er onder mijn linker bil (meer naar de binnenkant dan de buitenkant) een vrij grote bruine/donkerrode plek zit. Voor de beeldvorming een beetje een combinatie van een bloeduitstorting en een schaafwond. De plek voelt een beetje ruw aan en is een beetje gevoelig. Dit lijkt mij niet een kwestie van wennen aan het zitten op een racezadel toch? Ik zag vanmorgen ook dat mijn zadel ietsje naar rechts staat, wat kan verklaren waarom ik vooral onder de linker bil last heb.

Ik ga er van uit dat het vanzelf weggaat, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat ik hier na elke rit last van krijg. Is dit een kwestie van een verkeerd zadel of verkeerde broek? Of valt dat niet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat het zitten pijn doet na 25 kilometer is een kwestie van wennen, maar bloeduitstortingen... dan is er ergens iets niet goed gegaan.

Er zit wel heel veel verschil in zeem. Met de ene broek kan ik vrij probleemloos 100km zitten terwijl met een andere broek 50 kilometer al vervelend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
Dit weekend weer even bij de schoonouders geweest en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een tochtje te rijden.
Lekker gefietst en heerlijk weer. 900 hoogtemeters kunnen meepakken. Smaakt naar meer dus volgende week weer een ritje zuid Limburg :)

https://www.strava.com/activities/1095893532

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Remy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:44:
[...]
Hee, het moet wel leuk blijven hè! Goed op gewicht en een goede conditie is 1 ding, maar jezelf belonen na hard werken = een groot goed :)

Ben zelf 1.90m en ~ 77kg, heb wel geluk met mijn bouw. Was van plan om iets van het vet in te ruilen voor wat spiermassa, ik merk dat lager dan 76 of 75 erg moeilijk wordt idd zonder al te veel zaken te laten staan.

Combi van goed eten + goed drinken + lekker fietsen = prima! :*)
Vergeet een goede nachtrust niet, worden je prestaties ook beter van :)

Hier van 97 kg naar 87 kg (1.91m) gegaan in 2 maanden zonder rare fratsen uit te hoeven halen.
Gewoon gezond, gevarieerd en niet te veel eten (of anders wat extra fietsen om het er af te krijgen) en de rest gaat vanzelf. Op een gegeven moment geeft je lijf zelf wel aan wat je verder nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

zomertje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:38:
[...]

Eiwitten zijn wel goed voor het opbouwen van spieren, die moet je dus zeker niet laten staan. En goede vetten kunnen ook geen kwaad :)
Dit, en je hebt een bepaald vetpercentage nodig om je spieren goed te laten functioneren.
Voor de goede vetten: Makreel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

zomertje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:38:
[...]

Ik zeg ook niet dat je geen eiwitten en vetten moet binnenkrijgen, maar dat je meer koolhydraten moet eten om aan te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 01-10 10:15

zomertje

Barisax knorretje

Tjebakka schreef op zondag 23 juli 2017 @ 18:21:
[...]

Ik zeg ook niet dat je geen eiwitten en vetten moet binnenkrijgen, maar dat je meer koolhydraten moet eten om aan te komen :)
Dat vraag ik me dus af. De gemiddelde bodybuilder wil ook erg graag aankomen en in dat dieet zitten veel eiwitten en vetten, meer dan in een normaal Nederlands eetpatroon.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ben al maanden rond de 108 kilo bij 1.87m. Merk wel dat de broeken losser zijn gaan zitten. Waarschijnlijk heeft spieropbouw het gewichtsverlies in vet gecompenseerd. Al kan er nog genoeg af met een vetpercentage van 27% (disclaimer: grove schatting van zo'n digitale weegschaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Ik vermoed een scheur in mijn frame en volgens de website van Focus valt het binnen de garantietermijn. De winkel waar ik de fiets heb gekocht heeft foto's gemaakt en gaat contact opnemen met Focus. Nu werd er door de winkel even gemeld dat wanneer het binnen garantie een nieuw frame wordt geleverd dat ze wel €250 ombouwkosten rekenen, omdat ze die niet vergoed krijgen van Focus. Iemand enig idee hoe de wetgeving/regelgeving hieromtrent is? Het komt mij namelijk een beetje raar over. In mijn ogen geldt garantie = garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:34
Geen idee hoe het officieel zit, misschien is die garantie alleen op het frame en hebben ze gelijk. Dan is 250 wel een belachelijk hoog bedrag. Ik zou ze netjes vertellen dat je de boel zelf ombouwt, en dat dit de laatste keer was dat je iets bij ze hebt gekocht. Zeker, support your LBS, maar niet op deze manier.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Het lijkt mij een zwak excuus van de winkel om zich achter de voorwaarden van Focus te verstoppen. Jij hebt een overeenkomst met de winkel, niet met Focus. Als het frame kapot gaat binnen de termijn dat je redelijkerwijs mag verwachten als levensduur van het product dan is het gewoon aan de LBS om het op te lossen, zelfs als Focus 0,0 garantie zou geven. En gezien het ook nog eens in de garantietermijn van Focus valt is er eigenlijk geen enkele discussie mogelijk of dit "binnen de verwachte levensduur van de fiets/frame valt".

Dat gezegd hebbende, je hebt natuurlijk wel al een x aantal jaar van je fiets gebruik kunnen maken en over het algemeen is het dan gebruikelijk als je een deel van de reparatiekosten betaald als de reparatie ook de levensduur van het product verlengt (met een verdeelsleutel op basis van leeftijd/verwachte levensduur). Bijv. fiets is 5 jaar oud, verwachte levensduur is 10 jaar, dan betaal je 50%. Dus de vraag is ook een beetje in hoeverre het vervangen van het frame de levensduur van de fiets oprekt. Alle andere onderdelen (die juist meer slijtage gevoelig zijn) worden natuurlijk niet vervangen, dus ik denk dat je eigenlijk wel kan stellen dat het de levensduur niet (noemenswaardig) verlengt. Het is absoluut niet dat de fiets na het vervangen van het frame weer zo goed als nieuw is, en net zo lang mee kan als een nieuwe fiets.

Oftewel lang verhaal, maar de LBS moet niet zo krenterig doen en gewoon de boel op hun kosten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

zomertje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:20:
[...]

Dat vraag ik me dus af. De gemiddelde bodybuilder wil ook erg graag aankomen en in dat dieet zitten veel eiwitten en vetten, meer dan in een normaal Nederlands eetpatroon.
Die eiwitten zijn nodig voor spieropbouw/herstel na een krachttraining. Zij worden dan ook zwaarder vanwege de toename van spierweefsel. Ik denk dat dat in dit geval niet hoeft, want dt gaat over "gewoon" aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

wackmaniac schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:06:
Ik vermoed een scheur in mijn frame en volgens de website van Focus valt het binnen de garantietermijn. De winkel waar ik de fiets heb gekocht heeft foto's gemaakt en gaat contact opnemen met Focus. Nu werd er door de winkel even gemeld dat wanneer het binnen garantie een nieuw frame wordt geleverd dat ze wel €250 ombouwkosten rekenen, omdat ze die niet vergoed krijgen van Focus. Iemand enig idee hoe de wetgeving/regelgeving hieromtrent is? Het komt mij namelijk een beetje raar over. In mijn ogen geldt garantie = garantie.
Je koopt in een winkel een volledig product inclusief de bijbehorende afhandeling van garantie.
Als aan jou een ondeugdelijk product verkocht is (b.v. fabricagefouten die direct na aankoop zichtbaar zijn, of waarvan blijkt dat deze fouten zich in een later stadium alsnog voor doen) dan hoort de winkel het garantietraject zonder bijkomende kosten af te handelen.

Dat het de winkel manuren kost om de fiets om te bouwen is hun probleem. Gaat gewoon van hun marge af en is ook een stuk bedrijfs-/ondernemersrisico.
Het kan trouwens zijn dat de winkel geen goede relatie met Focus heeft (of andersom) en Focus daarom niet tegemoet komt in de ombouwkosten).

Ik ga er even van uit dat je fiets nog onder de termijn en voorwaarden van fabrieksgarantie valt en dat de scheur niet door eigen toedoen ontstaan is. Valt de scheur hier buiten dan is het idd. een reële optie om de kosten te delen.

Persoonlijk vind ik het niet netjes dat als het onderdeel (frame) binnen garantie vervangen wordt er bijkomende kosten bij komen kijken. Ik zou bij die winkel dan ook niks meer kopen...

Je kan anders evt. bij een andere (officiele) Focus dealer vragen hoeveel zij er voor vragen om de garantie voor je af te handelen. Kans bestaat dat het bij hun minder kost, en dat er over de prijs te onderhandelen is als je iets bij ze koopt waar een flinke marge op zit (kleren b.v.).

Voor alle gevallen geldt iig wel dat het goed is om de afspraken die je hierover maakt schriftelijk vast te leggen. Scheelt gezeik en onduidelijkheid achteraf :)

[ Voor 3% gewijzigd door JorisM op 24-07-2017 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:04
Om nog even terug te komen op lengte/gewicht.. zelf al jaren rond de 65kg met mijn 1,64m lengte en dat is nu met het vele fietsen slechts teruggegaan naar zo'n 62kg. Voordeel van het vele fietsen is dat ik wat meer kan drinken + eten zonder schuldgevoel :+

Bij mij de laatste tijd steeds meer bevestiging dat het vele kilometers maken zijn vruchten afwerpt. Zonder problemen gaan de ritten steeds verder met een hoger gemiddelde zonder helemaal uitgeput thuis te komen. Daarnaast ook tijdens de ritten met de club veel makkelijker aan het herstellen van het op kop rijden. Ook van vrienden waar ik minder vaak mee samen fiets steeds complimenten over het fietsen dus dat is mooi om te horen.

Dit weekend daarnaast voor het eerst een rit boven de 200 km gedaan: https://www.strava.com/activities/1096028812 waar ik ongeveer 2 weken geleden voor het eerst 140 km heb gereden :+ De wind die ik op de heenweg nog een beetje mee had, op de terugweg natuurlijk tegen ;) Wel fijn dat op de terugweg een vriend meefietste zodat we elkaar om en om een beetje uit de wind konden houden. Na ongeveer 185 km merkte ik wel dat de benen er niet zoveel puf meer voor hadden maar dat laatste stukje was natuurlijk nog wel te doen ;)

Buiten het feit dat ik een hoger gemiddelde heb gereden dan verwacht, valt het mij ook behoorlijk mee hoe de benen/billen/rug zich voelen. Ik kan merken dat ik wat heb gedaan maar ik ben niet gesloopt. Deze week nog wat korte ritjes en dan vrijdag richting Eifel, eerst op vrijdag wat infietsen op de bergen en dan op zaterdag Rad am Ring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
la_fusion schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:23:
Om nog even terug te komen op lengte/gewicht.. zelf al jaren rond de 65kg met mijn 1,64m lengte en dat is nu met het vele fietsen slechts teruggegaan naar zo'n 62kg. Voordeel van het vele fietsen is dat ik wat meer kan drinken + eten zonder schuldgevoel :+

Bij mij de laatste tijd steeds meer bevestiging dat het vele kilometers maken zijn vruchten afwerpt. Zonder problemen gaan de ritten steeds verder met een hoger gemiddelde zonder helemaal uitgeput thuis te komen. Daarnaast ook tijdens de ritten met de club veel makkelijker aan het herstellen van het op kop rijden. Ook van vrienden waar ik minder vaak mee samen fiets steeds complimenten over het fietsen dus dat is mooi om te horen.

Dit weekend daarnaast voor het eerst een rit boven de 200 km gedaan: https://www.strava.com/activities/1096028812 waar ik ongeveer 2 weken geleden voor het eerst 140 km heb gereden :+ De wind die ik op de heenweg nog een beetje mee had, op de terugweg natuurlijk tegen ;) Wel fijn dat op de terugweg een vriend meefietste zodat we elkaar om en om een beetje uit de wind konden houden. Na ongeveer 185 km merkte ik wel dat de benen er niet zoveel puf meer voor hadden maar dat laatste stukje was natuurlijk nog wel te doen ;)

Buiten het feit dat ik een hoger gemiddelde heb gereden dan verwacht, valt het mij ook behoorlijk mee hoe de benen/billen/rug zich voelen. Ik kan merken dat ik wat heb gedaan maar ik ben niet gesloopt. Deze week nog wat korte ritjes en dan vrijdag richting Eifel, eerst op vrijdag wat infietsen op de bergen en dan op zaterdag Rad am Ring!
heel herkenbaar. Hoe meer meter ik op de racefiets maak hoe gemakkelijker het op den duur gaat.
Intensieve ritjes verteer ik makkelijker dan voorheen. Nu is het voor mij alleen nog zaak om de wintermaanden door te fietsen. Overweeg ook om een MTB aan te schaffen voor de wintermaanden. Lekker moddelploeteren. Toch een iets andere manier van fietsen maar wel zo lekker. voor mij staat de eerste rit van 150+ nog op mijn to do list maar als het zo door blijft gaan dan gaat dat ook steeds gemakkelijker.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:17
koentjuh1987 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:40:
[...]
voor mij staat de eerste rit van 150+ nog op mijn to do list maar als het zo door blijft gaan dan gaat dat ook steeds gemakkelijker.
Even verplaatsen van de ToDo list naar de DO list d:)b

Gewoon plannen en gaan, het ergste wat er kan gebeuren is dat je stuk gaat omdat je te hard start.
Als je D1 rijdt moet het goed komen en tussendoor stoppen is geen schande.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

koentjuh1987 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:40:
[...]

heel herkenbaar. Hoe meer meter ik op de racefiets maak hoe gemakkelijker het op den duur gaat.
Intensieve ritjes verteer ik makkelijker dan voorheen. Nu is het voor mij alleen nog zaak om de wintermaanden door te fietsen. Overweeg ook om een MTB aan te schaffen voor de wintermaanden. Lekker moddelploeteren. Toch een iets andere manier van fietsen maar wel zo lekker. voor mij staat de eerste rit van 150+ nog op mijn to do list maar als het zo door blijft gaan dan gaat dat ook steeds gemakkelijker.
la_fusion schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:23:

Zoals een bekende voetballer ooit zei: "Maar ja, da's logisch."
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Heb dit jaar een hoop dingen afgestreept op de fiets bucket-list en zit nu te twijfelen of ik nog een paar wedstrijden wil gaan rijden in de zomermaanden. Lijkt het me wel vet om in zo'n wedstrijdgroep een paar koersjes mee te draaien. Tegelijk voel ik ook wel wat weerstand. Heb geen zin in brokkenpiloten, als je ziet hoe slecht sommige mensen door een bocht gaan... :X

Ennn... ik weet van mezelf dat ik snel (te) fanatiek wordt en daardoor de lol verlies. :+

Iedereen die trouwens twijfelt om op de MTB te stappen, gewoon doen. Ik vind het echt hardstikke leuke afwisseling naast de weg. Je fietsbeheersing en techniek neemt er ontzettend door toe, en het is een hele leuke manier om meer explosiviteit mee op te bouwen. Zou ook zeker niet wachten tot de winter. Alle trails liggen er juist nu echt super goed bij, is nu veel leuker dan in de winter eigenlijk. In de modder fietsen is helemaal niet zo leuk als het klinkt, uurtje fietsen, uurtje poetsen wordt het dan al snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Remy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:44:
[...]
Zeker :)
Conditie is prima. Zonder te weten hoeveel precies (want: geen vermogensmeter) durf ik te stellen dat ik voor mijn lengte vrij nette vermogens wegtrap (FTP in 2014 was 263W, ik schat dat ik nu ietsje hoger zit). Maar doordat ik een vrij stevige bouw heb, heb ik daar bij het klimmen dan weer helemaal niks aan.
Nou hoef ik zeker geen postuur a la Bardet of Meintjes ofzo, maar met 10% minder gewicht wordt de Alpe d'Huez binnen een uur een reëel trainingsdoel, of de Ventoux in 1u30. Lijkt me leuk om dat eens af te kunnen vinken.

De vraag is inderdaad alleen: is dat het me waard? :)
Doorgaans niet, tenzij ik mezelf dus echt een doel stel. Dus ik drink gewoon bier en whisky en eet gewoon chocola en chips, hoewel het soms wel frustrerend kan zijn om te zien dat er ook mensen zijn die kunnen eten wat ze willen, en zonder te sporten toch geen gram aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
JorisM schreef op maandag 24 juli 2017 @ 00:20:
[...]

Je koopt in een winkel een volledig product inclusief de bijbehorende afhandeling van garantie.
Als aan jou een ondeugdelijk product verkocht is (b.v. fabricagefouten die direct na aankoop zichtbaar zijn, of waarvan blijkt dat deze fouten zich in een later stadium alsnog voor doen) dan hoort de winkel het garantietraject zonder bijkomende kosten af te handelen.

Dat het de winkel manuren kost om de fiets om te bouwen is hun probleem. Gaat gewoon van hun marge af en is ook een stuk bedrijfs-/ondernemersrisico.
Het kan trouwens zijn dat de winkel geen goede relatie met Focus heeft (of andersom) en Focus daarom niet tegemoet komt in de ombouwkosten).

Ik ga er even van uit dat je fiets nog onder de termijn en voorwaarden van fabrieksgarantie valt en dat de scheur niet door eigen toedoen ontstaan is. Valt de scheur hier buiten dan is het idd. een reële optie om de kosten te delen.

Persoonlijk vind ik het niet netjes dat als het onderdeel (frame) binnen garantie vervangen wordt er bijkomende kosten bij komen kijken. Ik zou bij die winkel dan ook niks meer kopen...

Je kan anders evt. bij een andere (officiele) Focus dealer vragen hoeveel zij er voor vragen om de garantie voor je af te handelen. Kans bestaat dat het bij hun minder kost, en dat er over de prijs te onderhandelen is als je iets bij ze koopt waar een flinke marge op zit (kleren b.v.).

Voor alle gevallen geldt iig wel dat het goed is om de afspraken die je hierover maakt schriftelijk vast te leggen. Scheelt gezeik en onduidelijkheid achteraf :)
Ik kom al niet meer in de bewuste winkel, Belga in Groningen - kom er maar in Havana ;), mede door hun belabberde service. Ik heb voor nu de kosten als kennis aangenomen om te voorkomen dat ze nu al moeilijk gaan doen. Dat gaan we wel doen als ze zich zo gaan gedragen...

Ik ga in ieder geval never nooit geld hen geld geven voor de ombouw. Dan neem ik nog liever een nieuw frame mee en laat het door iemand anders doen of doe ik het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Je eigen fiets vanaf het frame af opnieuw opbouwen is lang niet zo moeilijk als je denkt, plus het is ook ontzettend leuk en leerzaam. Meer dan geduld en een paar tientjes aan materiaal/gereedschap heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

joint_me schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:17:
[...]

Even verplaatsen van de ToDo list naar de DO list d:)b

Gewoon plannen en gaan, het ergste wat er kan gebeuren is dat je stuk gaat omdat je te hard start.
Als je D1 rijdt moet het goed komen en tussendoor stoppen is geen schande.
Heb ik ook gedaan bij mijn 100+ rit, maar in D1 blijven gaat prima de eerste 80km, daarna ga je steeds langzamer fietsen om maar in die zone te blijven :*)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:27
wackmaniac schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Ik kom al niet meer in de bewuste winkel, Belga in Groningen - kom er maar in Havana ;), mede door hun belabberde service. Ik heb voor nu de kosten als kennis aangenomen om te voorkomen dat ze nu al moeilijk gaan doen. Dat gaan we wel doen als ze zich zo gaan gedragen...

Ik ga in ieder geval never nooit geld hen geld geven voor de ombouw. Dan neem ik nog liever een nieuw frame mee en laat het door iemand anders doen of doe ik het zelf.
Belga heeft inderdaad een belabberde service. Daar geef ik ook zeker geen euro meer uit. Ik zou nog liever meer geld uitgeven elders dan het Belga laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
wackmaniac schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Toch is het volgens mij redelijk gebruikelijk in fietsenland om hier kosten voor te rekenen. Ze hebben initieel die marge ook niet gepakt dus ze kunnen bijna niet anders zonder verlies te gaan draaien. Er valt ook best wat voor te zeggen, een nieuw frame opbouwen met oude onderdelen is al vlug 4 uur werk, waar het kan, want je binnenkabels zal je sowieso moeten vernieuwen. Als de onderdelen erbij in zitten en ze strippen je oude frame vind ik het zelfs goedkoop. Het alternatief is dat we de hele fietsen business hervormen, maar dan had je voor een binnen garantie gesneuvelde shifter ook de hele fiets naar focus moeten opsturen tbv garantie op de hele fiets, dus dat heeft weer andere nadelen. Ik zal er juridisch vast naast zitten dit keer, maar ik vind het wel een normale regeling zo.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 24-07-2017 11:25 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Sjoewe schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:03:
Je eigen fiets vanaf het frame af opnieuw opbouwen is lang niet zo moeilijk als je denkt, plus het is ook ontzettend leuk en leerzaam. Meer dan geduld en een paar tientjes aan materiaal/gereedschap heb je niet nodig.
Dit ^

Voor veel minder dan die 250 euro heb je met gemak al het gereedschap bij elkaar wat je ooit nodig gaat hebben voor dit klusje. Leerzaam en een volgende keer doe je je fietsonderhoud gewoon helemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
MrAngry schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:23:
[...]

Toch is het volgens mij redelijk gebruikelijk in fietsenland om hier kosten voor te rekenen. ...
Dat zegt helemaal niets of dit wel of niet volgens wetgeving/regelgeving is. Als je een auto koopt en de motor gaan stuk binnen garantie sta je ook gek te kijken als de garage zegt dat ze een nieuwe motor gaan plaatsen, maar dat je het monteren wel moet betalen, toch? Ik snap enerzijds hun standpunt wel, maar ik koop een fiets en die fiets gaat buiten mijn schuld om stuk. Dan moet de winkel het volgens mij oplossen en mogen ze zich niet achter de fabrikant verschuilen; daar heb ik geen overeenkomst mee.

Ik wacht hun bericht even af voordat ik volledig los ga op ze, maar ik hoopte hier wat advies te kunnen inwinnen. Zal ook even wat juridisch advies inwinnen; beetje beslagen ten ijs komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Hetgeen zij voorstellen is écht niet okay, ze zijn je wettelijk verplicht om je óf een nieuwe fiets te leveren, danwel in een kosteloze reparatie te voorzien. Weigert de verkoper dit, dan sta je (uiteindelijk) in je recht om de koop te ontbinden en het volledige bedrag terug te vorderen dat je voor het product hebt betaald.

https://www.rijksoverheid...heb-aangeschaft-defect-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

wackmaniac schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:32:
[...]

Ik wacht hun bericht even af voordat ik volledig los ga op ze, maar ik hoopte hier wat advies te kunnen inwinnen. Zal ook even wat juridisch advies inwinnen; beetje beslagen ten ijs komen :)
Precies. Laat ze gerust met een voorstel komen hoe ze dit voor je op willen gaan lossen en dan verder kijken voor het hoe en wat. Ze hebben dan als het goed is de nodige informatie van Focus, en kunnen dan waarsch. ook een beter oordeel vellen wat er nodig is om jou weer op de fiets te krijgen.

Misschien was die 250 euro een aanname uit onzekerheid of om zichzelf alvast in te dekken, en valt het uiteindelijk wel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom een beetje binnenvallen, hopelijk is het de bedoeling dat ik mijn vraag hier stel.

Ik fiets inmiddels al een tijdje op een Bulls Vulture 1 die destijds 1,5 jaar oud was en vrij weinig op was gefietst. Een prima fiets, maar nu ik wat fanatieker word wil ik toch graag een betere fiets. Aangezien ik student ben is mijn budget niet enorm. Bovendien zijn er in mijn framemaat (framemaat 50 ongeveer) weinig tweedehands fietsen te verkrijgen. Nu heb ik een Bianchi Nirone 7 (Shimano tiagra triple) gevonden tweedehands in goede staat. Is dit de moeite waard om mijn Bulls fiets voor te vervangen? Ga ik er dan erg op vooruit? Of wat zouden jullie mij aanraden? Voor 1000 euro kan ik echter ook een nieuwe Bianchi fiets kopen, maar eigenlijk is dit wel een beetje boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Bianchi Nirone
Is het toevallig deze?
Hooiopdevork schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:47:
Ik wil ook gaan beginnen, en ben aan het kijken voor een beginnersfiets.
Zou deze daar geschikt voor zijn ?
https://www.marktplaats.n...1fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e
Daar is op zich al aardig wat over geschreven ;)

Om een goede vergelijking te kunnen maken, zullen we wel wat info over je Bulls nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Van die Vulture 1 naar een Via Nirone 7 is echt een maar minieme upgrade, dat is van de ene instapfiets naar de andere schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Volgens mij ga je met zo'n "upgrade" er niet extreem veel op vooruit (De Bulls Vulture 1 is met Shimano 2300 als ik het goed lees?), en nieuwe Bianchi zou ik ook niet doen als je beetje op de centen wil letten. Bij een dergelijk merk krijg je weinig fiets voor veel geld. Zou gewoon eerst lekker doorfietsen op de Bulls, en als die begint te verslijten dan kan het evt zin hebben om een klein stapje omhoog te maken (of wellicht is er dan meer budget, en kan er direct een grotere stap gezet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die upgrade is de moeite niet waard. Als je echt een verbetering wilt, kun je beter een paar honderd euro meer uitgeven. Ik zie bijv. dat er nu bij 12GO een Bulls Harrier 1 2016 in de sale is met 105 5800 voor 899,--. Nog voorradig in maat 48 ook. Dan ga je wel echt een verbetering merken ten opzichte van die Vulture met Sora (en ook ten opzichte van een tweedehands instap-Bianchi met de oude 105-triple).

Als die paar honderd euro budgettechnisch echt onmogelijk is, dan zou ik het advies volgen dat hierboven wordt gegeven: die Vulture opfietsen en intussen sparen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de (snelle) en handige reacties, hier heb ik wat aan!
Het is inderdaad de Bulls met Shimano 2300 (deze: https://www.fahrradgigant...-1-he-28-renn-24k-sw.html).

Het is dus duidelijk dat ik er dan bijna niet op vooruit ga. Voor goede verbetering ben ik wel bereid meer uit te geven. Waar kan ik het beste op letten indien ik een betere fiets wil? Merk maakt mij eigenlijk vrij weinig uit, maar groupsets lijkt mij wel van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde een betaalbare wielrenfiets aanschaffen om te zien of fietsen een leuke hobby voor me is, en na wat research leek deze goede groepsets te bevatten voor een schappelijk prijsje:

https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=1

Mijn vraag is wel: zit er een addertje onder het gras dat ik als leek over het hoofd zie? Bij conditie is 'gebruikt', opgegeven, maar verder zouden de groep en de wielen/banden goed tot zeer goed zijn. Hoeveel zou ik hiervan merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:48:
Bedankt voor de (snelle) en handige reacties, hier heb ik wat aan!
Het is inderdaad de Bulls met Shimano 2300 (deze: https://www.fahrradgigant...-1-he-28-renn-24k-sw.html).

Het is dus duidelijk dat ik er dan bijna niet op vooruit ga. Voor goede verbetering ben ik wel bereid meer uit te geven. Waar kan ik het beste op letten indien ik een betere fiets wil? Merk maakt mij eigenlijk vrij weinig uit, maar groupsets lijkt mij wel van belang?
Globaal gezien is een fiets van 10 kilo of minder met een Shimano 105 / SRAM Rival 11-speed groepset een grote stap vooruit en de basis voor een fiets waar je nog lang op verder kunt. Verder is het heel persoonlijk, je kan een fiets kiezen met een relaxte houding, of juist met een meer agressieve fit etc. Dus dan hangt het er heel erg vanaf wat je zelf wel/niet prettig vindt aan je huidige fiets.
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:07:
Ik wilde een betaalbare wielrenfiets aanschaffen om te zien of fietsen een leuke hobby voor me is, en na wat research leek deze goede groepsets te bevatten voor een schappelijk prijsje:

https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=1

Mijn vraag is wel: zit er een addertje onder het gras dat ik als leek over het hoofd zie? Bij conditie is 'gebruikt', opgegeven, maar verder zouden de groep en de wielen/banden goed tot zeer goed zijn. Hoeveel zou ik hiervan merken?
Uiteraard staat er gebruikt bij, deze fiets is give or take 15 jaar oud. Tja, addertjes on het gras, het is een handelaar, dus de prijs is aan de hoge kant. Dingen als banden, ketting, rem- en versnellingskabels, remblokjes, cassettes slijten altijd. Als die nog goed zijn heb je mazzel, maar je moet er bij een tweedehands fiets in deze prijsklasse er toch vanuit gaan dat je die op niet al te lange termijn moet gaan vervangen.

Gelukkig is dat allemaal niet duur, en met behulp van wat youtube filmpjes ook prima zelf te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoewe op 24-07-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, ik sla hem voor nu op, en kijk nog even verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37
Ik heb een nieuwe FD nodig i.v.m. ombouw 10 speed triple naar 10 speed compact.

Heeft iemand praktijkervaring met het aansturen van Shimano 58/6800 derailleurs met Shimano 6700 shifters? Ik begrijp uit wat bronnen (sheldonbrown bijvoorbeeld) dat de pull-ratio voor de RD anders is, en dus niet compatibel. Maar geldt dat ook voor de FD? Schakelt dat nog of krijg je de uitlijning nooit netjes?

Ergens volgend voorjaar wil ik in een ruk over naar 11 speed (op twee fietsen) en daarom gaat de voorkeur uit naar een FD uit de 6800 serie.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43
Ik gebruik nog een Garmin 810 met het magneetje aan de spaak vastgeklikt. Nu zie ik dat er in het plastic houdertje waar de magneet in schroeft een scheurtje zit, waardoor de magneet steeds tegen de cadanssensor aan gaat tikken. Iemand een idee om de magneet snel en simpel aan de spaak te bevestigen? Secondenlijm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Stoffa schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:33:
Ik gebruik nog een Garmin 810 met het magneetje aan de spaak vastgeklikt. Nu zie ik dat er in het plastic houdertje waar de magneet in schroeft een scheurtje zit, waardoor de magneet steeds tegen de cadanssensor aan gaat tikken. Iemand een idee om de magneet snel en simpel aan de spaak te bevestigen? Secondenlijm?
Ik zou gewoon even een nieuwe spaakmagneet scoren voor een paar euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:36:
en nieuwe Bianchi zou ik ook niet doen als je beetje op de centen wil letten. Bij een dergelijk merk krijg je weinig fiets voor veel geld
Ik had 2 jaar geleden een budget van +/- 15 a 1600 euro. Daar kreeg ik bij Bianchi toch wel het meeste fiets voor mijn geld. Een Intenso ( middensegment van de C2C Bianchi carbon frames) met Shimano Ultegra. Ok , wel met FSA crank , maar daar was ik wel blij mee.
En het frame van de Intenso is eigenlijk het oude (4 jaar )frame van de infinito CV. Prima frame dus. Lotto rijdt er Paris-Roubaix mee.

[ Voor 17% gewijzigd door degroot op 24-07-2017 14:55 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

degroot schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:52:
[...]
Lotto rijdt er Paris-Roubaix mee.
Niet om het merk af te vallen, maar je argument dat een team ergens mee rijdt en dat het daarom perfect of het beste is, gaat natuurlijk niet op. Er spelen bij teams meerdere belangen mee waaronder sponsoren tevreden houden. Het zal zeker geen slechte fiets zijn, maar teams laten vaak dure fietsen zien (slechte verhouding prijs-kwaliteit of bang-for-buck) of nieuwe fietsen uit het topsegment. Parijs-Roubaix is sowieso een wedstrijd die niet heel reprensatief is voor het algemeen racefiets gebruik voor de gemiddelde Nederlandse wielrenner (of Belgisch for that matter)
Overigens denk ik wel dat je een mooie deal gemaakt hebt met die fiets voor die prijs.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:59

Crazy D

I think we should take a look.

rockhopper schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:02:
Parijs-Roubaix is sowieso een wedstrijd die niet heel reprensatief is voor het algemeen racefiets gebruik voor de gemiddelde Nederlandse wielrenner (of Belgisch for that matter)
Nou, kom in België genoeg wegen tegen waarbij Parijs-Roubaix als comfortabel zal aanvoelen :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Je moet voor de grap maar eens opzoeken hoe anders die fietsen zijn, die ze in Paris-Roubaix gebruiken.

Langere wielbasis, anti-vibrerende inzetstukken, 28mm-30mm banden met 3.8 bar, vering, etc. Dat kun je gewoon niet vergelijken met onze racertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Prachtige koers, maar het leed van Paris-Roubaix wordt altijd wel enigszins overdreven, leuk voor de marketing. Met de juiste voorbereiding kom je daar op iedere fiets goed doorheen. Kijk naar Mathew Hayman, die won in 2016 op een Scott Foil, zonder buitengewone aanpassingen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

En ze rijden de helft van de tijd in de goot :P

Maargoed, voor de rest is het wel afzien natuurlijk.
Reed zelf afgelopen zaterdag over een stuk hoge kasseien/bijna rotsblokken. Naast dat je gewoon bijna van je fiets af trilt kom je gewoon een stuk minder snel vooruit.

[ Voor 70% gewijzigd door JorisM op 24-07-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-08 14:15
Sjoewe schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:03:
Maar hoe begin je eraan ?
Ik ben best handig, maar om alles van 0 met YouTube te doen en te prutsen blijft ook niet amusant.
Ergens lokaal een basis-mechanicien cursusje meepikken ? Bestaat dit in Nederland? (ik verhuis in November van Belgie naar NL :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, zo heb ik het zelf wel gedaan. Gewoon beginnen om zelf onderhoudsklusjes te doen in plaats van je fiets weg te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
rockhopper schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:02:
[...]

Niet om het merk af te vallen, maar je argument dat een team ergens mee rijdt en dat het daarom perfect of het beste is, gaat natuurlijk niet op. Er spelen bij teams meerdere belangen mee waaronder sponsoren tevreden houden. Het zal zeker geen slechte fiets zijn, maar teams laten vaak dure fietsen zien (slechte verhouding prijs-kwaliteit of bang-for-buck) of nieuwe fietsen uit het topsegment. Parijs-Roubaix is sowieso een wedstrijd die niet heel reprensatief is voor het algemeen racefiets gebruik voor de gemiddelde Nederlandse wielrenner (of Belgisch for that matter)
Overigens denk ik wel dat je een mooie deal gemaakt hebt met die fiets voor die prijs.
Ik schreef nergens dat het het beste frame was. Ik zei dat het een prima fiets was. Zeker voor die prijs. Dat ze Roubaix rijden was enkel om aan te geven in welk segment het frame zat. De intenso is pas sinds 2015 op de markt. Een betaalbaardere carbonfiets afgeleid van de techniek van de Infinito.

Er werd geschreven dat bij merken zoals Bianchi je vaak minder fiets voor je geld krijgt. Ik wilde aangeven dat dat niet zo hoefde te zijn. Kijk ook maar eens naar de nieuwe Aria. Een hele betaalbare earo fiets waarvan ik denk dat je ook daar weer veel fiets voor je geld krijgt

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Rossen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:50:
[...]

Ik ben best handig, maar om alles van 0 met YouTube te doen en te prutsen blijft ook niet amusant.
Ergens lokaal een basis-mechanicien cursusje meepikken ? Bestaat dit in Nederland? (ik verhuis in November van Belgie naar NL :+ )
Zoiets? :)

https://www.futurumshop.nl/zoeken?q=mechanieker+workshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Komende week ga ik op vakantie naar Briancon en ga ook een tochtje fietsen. Ik wil de Col d'Izoard, de Pré de Madame Carle en de Col du Granon meepikken. Deze fiets ik allemaal vanuit Briancon.

Weet iemand of bij deze klimmen noemenswaardige tunnels zitten (in verband met verlichting op de fiets)?

[ Voor 7% gewijzigd door Reynouts op 24-07-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:33
Rossen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:50:
[...]

Ik weet niet waar je gaat wonen en er zullen ongetwijfeld meer instapcursussen worden gegeven maar oa deze mannen verzorgen instapcursussen (geen belangen hier ;)):
https://www.futurumshop.n...ts&utm_campaign=producten

Wat JorisM dus ook al zegt

Overigens kun je zoals hier ook al genoemd veel basiszaken, zoals bijv cassette/remblokken vervangen en ketting schoonmaken, jezelf goed eigen maken met YouTube en het is altijd lekker om je eigen fiets schoon te maken en op te knappen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:13
Reynouts schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:40:
Komende week ga ik op vakantie naar Briancon en ga ook een tochtje fietsen. Ik wil de Col d'Izoard, de Pré de Madame Carle en de Col du Granon meepikken. Deze fiets ik allemaal vanuit Briancon.

Weet iemand of bij deze klimmen noemenswaardige tunnels zitten (in verband met verlichting op de fiets)?
Ik heb vorige week mee gedaan aan de L'Etape du Tour. Toen ook de Izoard afgedaald naar Briançon en daar zitten geen tunnels in. Heel gaaf trouwens afdalen op een afgesloten weg. De col du granon ook niet in mijn herinnering maar dat is al wat langer geleden. Maar pak een Michelin kaart en check of er tunnels op staan. Als je dan nog twijfeld neem dan gewoon je lampjes mee, om het gewicht hoef je het niet te laten. En liever mee verlegen dan om verlegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap