Go for it.KipCurreh schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:42:
Heren mede-tweakers,
Denken jullie dat dit mogelijk is om een dagelijkse gewoonte van te maken ? En hebben jullie enig aankoopadvies, algemeen advies, etc ??
Alles wat me kan helpen in mijn beslissing hoor ik graag !
Budget zou rond een 1000€ zijn voor het complete pakket..
Het is zeer zeker te doen, maar besef wel dat je dit in de eerste maand stapgewijs moet opbouwen.
Ik had 3 jaar geleden precies dezelfde onzekerheid, maar ben blij dat ik toch heb doorgepakt.
Hier nog een paar tips die ik zelf door schade en schande heb geleerd :
- zorg dat je jouw fiets veilig kan stallen op werk
- zorg dat je je enigzins kan opfrissen na een fietstocht anders zullen je collega's je vervloeken
- bezuinig niet op een fiets met een goede groep (minimaal shimano 105), want als je zoveel km's
per maand maakt dan wil je niet dat onderdelen spontaan falen
- Het is beter om van marktplaats een goede fiets voor 1000 euro te kopen dan een slechtere
nieuwe in de winkel.
- draag ALTIJD een helm
- onderhoud je fiets goed en reinig minimaal 1x per week je ketting en casette.
- Houd in jouw budget rekening voor andere uitgaven zoals kleding, schoenen, helm en een goede rugtas.
- Als je elke dag gaat fietsen dan is het een must om speciale spatborden te kopen zoals de
SKS RACEBLADE XL
- In de wintermaanden wordt het snel donker dan kan het nodig zijn om extra licht te hebben zoals de
singfire SF-90
- Zorg dat je zelf een goede zadelmeting(afstand zitbotjes) doet en dus een gepaste zadel koopt
- Bezuinig niet op banden en ga voor 25mm banden met hoge lekweerstand zoals de GP4000II's.
- Zorg dat je altijd een compleet zadeltas hebt met daarin het minimale om jezelf te redden bij pech.
- controlleer voordat je van huis gaat altijd je bandenspanning en remmen
- Het is fijn als je reiskostenvergoeding (0.19 cent/km) door kan laten gaan, zodat je fiets zichzelf terugverdient
- net als bij de banden en zadel moet je ook een goede wielrenbroek hebben met fijne zeem.
- Gebruik Strava om jouw ritten bij te houden en jezelf te motiveren om elke maand zoveel
mogelijk km's te maken en inzicht te krijgen in je progressie.
- Probeer andere collega's ook gemotiveerd te krijgen om te fietsen en wellicht kunnen zij joinen.
- Doe niet als ik en koop een fiets met een perfecte framemaat op basis van jouw afmetingen!
- Tot slot mijn laatste tip: geniet elke dag van het fietsen en neem zoveel mogelijk de groene routes!
[ Voor 7% gewijzigd door Storm-Fox op 18-07-2017 14:20 ]
PSN: StormFox81