Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 111 Laatste
Acties:
  • 631.562 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 14:16
KipCurreh schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:42:
Heren mede-tweakers,

Denken jullie dat dit mogelijk is om een dagelijkse gewoonte van te maken ? En hebben jullie enig aankoopadvies, algemeen advies, etc ??
Alles wat me kan helpen in mijn beslissing hoor ik graag !

Budget zou rond een 1000€ zijn voor het complete pakket..
Go for it.
Het is zeer zeker te doen, maar besef wel dat je dit in de eerste maand stapgewijs moet opbouwen.
Ik had 3 jaar geleden precies dezelfde onzekerheid, maar ben blij dat ik toch heb doorgepakt.
Hier nog een paar tips die ik zelf door schade en schande heb geleerd :

- zorg dat je jouw fiets veilig kan stallen op werk
- zorg dat je je enigzins kan opfrissen na een fietstocht anders zullen je collega's je vervloeken >:)
- bezuinig niet op een fiets met een goede groep (minimaal shimano 105), want als je zoveel km's
per maand maakt dan wil je niet dat onderdelen spontaan falen
- Het is beter om van marktplaats een goede fiets voor 1000 euro te kopen dan een slechtere
nieuwe in de winkel.
- draag ALTIJD een helm
- onderhoud je fiets goed en reinig minimaal 1x per week je ketting en casette.
- Houd in jouw budget rekening voor andere uitgaven zoals kleding, schoenen, helm en een goede rugtas.
- Als je elke dag gaat fietsen dan is het een must om speciale spatborden te kopen zoals de
SKS RACEBLADE XL
- In de wintermaanden wordt het snel donker dan kan het nodig zijn om extra licht te hebben zoals de
singfire SF-90
- Zorg dat je zelf een goede zadelmeting(afstand zitbotjes) doet en dus een gepaste zadel koopt
- Bezuinig niet op banden en ga voor 25mm banden met hoge lekweerstand zoals de GP4000II's.
- Zorg dat je altijd een compleet zadeltas hebt met daarin het minimale om jezelf te redden bij pech.
- controlleer voordat je van huis gaat altijd je bandenspanning en remmen
- Het is fijn als je reiskostenvergoeding (0.19 cent/km) door kan laten gaan, zodat je fiets zichzelf terugverdient
- net als bij de banden en zadel moet je ook een goede wielrenbroek hebben met fijne zeem.
- Gebruik Strava om jouw ritten bij te houden en jezelf te motiveren om elke maand zoveel
mogelijk km's te maken en inzicht te krijgen in je progressie.
- Probeer andere collega's ook gemotiveerd te krijgen om te fietsen en wellicht kunnen zij joinen.
- Doe niet als ik en koop een fiets met een perfecte framemaat op basis van jouw afmetingen!
- Tot slot mijn laatste tip: geniet elke dag van het fietsen en neem zoveel mogelijk de groene routes!

[ Voor 7% gewijzigd door Storm-Fox op 18-07-2017 14:20 ]

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Noxa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:54:
Het lijkt me eigenlijk wel lekker om elke dag 30km woon werk te doen. Kom je toch aan je km's zonder dat je gezin er bij in schiet. Ik moet het nu vooral van de weekenden en avonduren hebben.
Wat ik me afvraag hoe je je mooie fiets stalt op het werk, of rijden jullie op een aparte / goedkope fiets?
Ik neem mijn 'mooie' fiets gewoon mee naar binnen en stal hem op kantoor.
Mocht ik ergens werken waar dit absoluut niet kon, dan zou ik inderdaad overwegen om een goedkope lelijke
racefiets te kopen die wel veilig buiten kan staan.

Het grote probleem bij een racefiets is ook dat het geboefte binnen een paar tellen je zadel en wielen
loshebben. quickrelease is dan een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Ben nog altijd rond aan het kijken voor een goede 1e fiets.
Ik ben de laatste weken een aantal fietsen gaan bekijken maar deze waren voornamelijk Sora afgemonteerd.
Ik lees overal dat je beter wat door kan sparen voor een betere groep zoals een 105 of hoger.

Ben deze Carrera fiets tegen gekomen @ marktplaats.

Iemand ervaring hiermee. (Is in iedergeval Ultegra afgemonteerd)

https://www.marktplaats.n...reviousPage=mijnberichten

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-06 18:49
murphylee schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:33:
Ik lees overal dat je beter wat door kan sparen voor een betere groep zoals een 105 of hoger.
Da's onzin van mensen die op specs geilen, laat je het hoofd niet teveel gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:24
Storm-Fox schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:51:
[...]

Go for it.
Het is zeer zeker te doen, maar besef wel dat je dit in de eerste maand stapgewijs moet opbouwen.
Ik had 3 jaar geleden precies dezelfde onzekerheid, maar ben blij dat ik toch heb doorgepakt.

- zorg dat je jouw fiets veilig kan stallen op werk Mee eens :Y
- zorg dat je je enigzins kan opfrissen na een fietstocht anders zullen je collega's je vervloeken >:) Mee eens :Y
- bezuinig niet op een fiets met een goede groep (minimaal shimano 105), want als je zoveel km's
per maand maakt dan wil je niet dat onderdelen spontaan falen Volgens mij is een groep lager dan de 105 niet direct slecht te noemen, maar de 105 is zeker een fijne groep
- Het is beter om van marktplaats een goede fiets voor 1000 euro te kopen dan een slechtere
nieuwe in de winkel. Voor dat geld kun je een prima nieuwe fiets kopen. Mijn fiets (Scott Speedster 20) heb ik voor € 930 nieuw gekocht. Er zijn regelmatig aanbiedingen waardoor nieuw prima te doen is.
- draag ALTIJD een helm Mee eens :Y
- onderhoud je fiets goed en reinig minimaal 1x per week je ketting en casette. Mee eens :Y
- Houd in jouw budget rekening voor andere uitgaven zoals kleding, schoenen, helm en een goede rugtas. Mee eens :Y Ik heb eerst gefietst met een Lidl rugtas, maar ben nu toch erg blij met mijn Vaude rugtas!
- Als je elke dag gaat fietsen dan is het een must om speciale spatborden te kopen zoals de
SKS RACEBLADE XL Must is een groot woord. Ik fiets ook de hele winter door, maar meer dan een ass-saver heb ik nog niet gebruikt
- In de wintermaanden wordt het snel donker dan kan het nodig zijn om extra licht te hebben zoals de
singfire SF-90 Mee eens :Y
- Zorg dat je zelf een goede zadelmeting(afstand zitbotjes) doet en dus een gepaste zadel koopt Zal per persoon verschillen hoeveel baat je daarbij hebt. Ik heb tot nu toe verschillende zadels gehad, maar nog geen problemen gehad. Een broek met een goede zeem zou ik echter wel van harte adviseren (zoals je hieronder doet)
- Bezuinig niet op banden en ga voor 25mm banden met hoge lekweerstand zoals de GP4000II's. Ik heb de gewone GP's (scheelt iets van € 15 per band). Tot nu toe geen problemen mee gehad
- Zorg dat je altijd een compleet zadeltas hebt met daarin het minimale om jezelf te redden bij pech. Mee eens :Y
- controlleer voordat je van huis gaat altijd je bandenspanning en remmen Bandenspanning is bij mij een korte check (even in de banden knijpen). Remmen controleer ik eigenlijk nooit (althans niet gericht. Gaat meer terloops mee bij wasbeurtje)
- Het is fijn als je reiskostenvergoeding (0.19 cent/km) door kan laten gaan, zodat je fiets zichzelf terugverdient Mee eens :Y
- net als bij de banden en zadel moet je ook een goede wielrenbroek hebben met fijne zeem. Mee eens :Y
- Gebruik Strava om jouw ritten bij te houden en jezelf te motiveren om elke maand zoveel
mogelijk km's te maken en inzicht te krijgen in je progressie. Mee eens :Y
- Probeer andere collega's ook gemotiveerd te krijgen om te fietsen en wellicht kunnen zij joinen. Ik vind het juist heerlijk om alleen naar huis te fietsen (hoofd leegmaken)
- Doe niet als ik en koop een fiets met een perfecte framemaat op basis van jouw afmetingen! Mee eens :Y
- Tot slot mijn laatste tip: geniet elke dag van het fietsen en neem zoveel mogelijk de groene routes! Mee eens :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Kakola schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Da's onzin van mensen die op specs geilen, laat je het hoofd niet teveel gek maken.
Het heeft niet met specs te maken, maar met kwaliteit.
Ik heb nu al meer dan 2300km gefietst op mijn shimano 105 groep en wil nooit meer
lager gaan dan dit. Ik ga niet zeggen dat Tiagra slecht is, maar als je toch
gaat investeren in een fiets waar je jaren mee gaat doen, dan is mijn tip
om iets langer door te sparen voor hardware dat iets beter is.
Dit geldt trouwens ook voor dingen zoals schoenen , fietscomputers, zadels, banden.

Mocht je twijfelen, doe dan altijd een proefrit en ervaar zelf het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Storm-Fox schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:18:
[...]

Het heeft niet met specs te maken, maar met kwaliteit.
Ik heb nu al meer dan 2300km gefietst op mijn shimano 105 groep en wil nooit meer
lager gaan dan dit. Ik ga niet zeggen dat Tiagra slecht is, maar als je toch
gaat investeren in een fiets waar je jaren mee gaat doen, dan is mijn tip
om iets langer door te sparen voor hardware dat iets beter is.
Dit geldt trouwens ook voor dingen zoals schoenen , fietscomputers, zadels, banden.

Mocht je twijfelen, doe dan altijd een proefrit en ervaar zelf het verschil.
kun je aangeven wat het verschil is dan?
Ik merk het niet namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:31
Waarom zou 105 slijtvaster zijn dan Tiagra of zelfs Sora?

Volgens mij is het grootste verschil tussen die twee vooral 10- vs 11-speed, een marginaal verschil in gewicht., en de duurdere groepen schakelen ietsje soepeler. Maar goed voor een woon/werk fiets zijn al die dingen toch niet heel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Mijn vrouw en ik rijden op fietsen met Tiagra 4700, 105 5700 en Ultegra 6800.

Het grootste verschil merk ik tussen 105 5700 en Ultegra 6800. 105 5700 heeft veel lompere shifters, een onwillige voorderailleur en een heel ander (vager) gevoel bij het schakelen.

Tiagra 4700 en Ultegra 6800 hebben daarentegen dezelfde vorm van de shifters, dezelfde 'look and feel' van de derailleurs, de lange hefarm van de voorderailleur, et cetera. Het gevoel van schakelen is ook (nagenoeg) hetzelfde als Ultegra: met een veel kortere slag van de hendel en een duidelijke klik.

Als je moet kiezen tussen een fiets met Tiagra 4700 en 105 5700 zou ik altijd voor de Tiagra gaan.

En ohja: goed onderhoud maakt minstens zoveel als het 'niveau' van de groepset.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Wceend schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:22:
[...]

kun je aangeven wat het verschil is dan?
Ik merk het niet namelijk.
Ik kan er geen cijfers aan hangen, maar het verschil voor mij is dat ik Shimano105 veel lekkerder
vond schakelen tijdens de proefritten die ik begin dit jaar heb gemaakt.
Verder heb ik tijdens mijn google onderzoekjes opgemerkt dat Tiagra sneller schijnt te slijten, maar
dit heb ik zelf natuurlijk niet kunnen ervaren.
Er zal natuurlijk ook een gewichtsverschil zijn, maar ik let (nog) niet op de grammetjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Veel mensen op internet kletsen elkaar dan ook maar wat na en hebben nog nooit van onderhoud van een fiets gehoord. Het is vooral een fetish, een mythe, omdat Shimano ooit eens heeft gesuggereerd dat de 'echte' line-up bestaat uit Dura-Ace, Ultegra en 105, en de 'hobby' line-up uit Tiagra en lager. Marketing, anyone?

[ Voor 46% gewijzigd door nare man op 18-07-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
nare man schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:34:
Veel mensen op internet kletsen elkaar dan ook maar wat na en hebben nog nooit van onderhoud van een fiets gehoord. Het is vooral een fetish, een mythe, omdat Shimano ooit eens heeft gesuggereerd dat de 'echte' line-up bestaat uit Dura-Ace, Ultegra en 105, en de 'hobby' line-up uit Tiagra en lager. Marketing, anyone?
Dat idee heb ik ook.
Ik heb het nooit gemerkt en met goed onderhoud maakt het echt niet uit.
Sora is wel anders in gebruik maar buiten dat is goed onderhoud en goed afstellen altijd vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Veel mensen op internet kletsen elkaar dan ook maar wat na en hebben nog nooit van onderhoud van een fiets gehoord.
Eens, en niet iedereen belast zijn groupset op dezelfde manier en stelt dezelfde eisen.
Ik denk dat de verschillen in kwaliteit pas echt duidelijk worden op het moment dat je een groepset
flink op zijn donder geeft, maar dit is natuurlijk lastig tijdens een proefritje.

[ Voor 5% gewijzigd door Storm-Fox op 18-07-2017 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:55

Pelle

🚴‍♂️

Storm-Fox schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:34:
Verder heb ik tijdens mijn google onderzoekjes opgemerkt dat Tiagra sneller schijnt te slijten, maar
dit heb ik zelf natuurlijk niet kunnen ervaren.
Voor wat betreft Tiagra zou ik dat niet weten, maar als ik kijk naar de Sora (2016) onderdelen op mijn fitnessbike dan geldt dat daar zeer zeker wel voor. Ketting was met 2000km al helemaal versleten, en cassette was al niet veel beter. Crankstel is slap en derailleurafstelling werkt ook maar matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:15
Ik heb tegen de 15K KM met een Tiagra groep gereden, en toen was de groep ook echt op (shifter kapot, schakelde niet meer goed, niet meer goed af te stellen etc) en de ketting en remblokjes versleten ook als een malle. Heb sindsdien een fiets met SRAM Force groep, en die doet het na 20K+ KM nog steeds uitstekend en ook de ketting maar zeker ook de remblokjes gaan een stuk langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:35

sapphire

Die-hard pruts0r

@Hielko @Pelle nee joh dat is onzin jullie geilen gewoon op specs.

Mijn Matiz rijd ook prima 120km/u dus een BMW kopen is onzin. Puur marketing en geilen op specs :+

Maar zonder gekheid; is Tiagra 4700 niet veel later geïntroduceerd als 105 5700 en heeft het daarom niet meer meegekregen van Ultegra 6700/6800. Dus kun je beter 4700 met 5800 vergelijken qua line-up?

Overigens zal Tiagra, sora of claris echt niet slecht zijn maar als je de groepen (inc. 105, Ultegra en Dure-ace) onder gelijke omstandigheden gaat testen zal er echt wel verschil naar boven komen.

Overigens merk ik wel verschil tussen 105 5700 en Ultegra 6700. Echt niet wereldschokkend maar Ultegra voelt kwalitatief beter aan (shifters, derrie's, crank en remmen) en qua schakelen ietsjes strakker, stiller en meer feedback.
Heb ook 9 maanden met Sora remmen rondgereden en dat verschil voel je ook wel.

Nogmaals het is niet slecht ofzo maar er is wel verschil ( of je dat verschil de extra €€€€ waard vind.....). En als je dan met droge ogen blijft beweren dat het alleen marketing en mensen die op specs geilen is, blijf dan lekker op Sora/claris/whatever en wees lekker consequent en koop van alles dan het goedkoopste (of geef gewoon toe dat je extra €€€ onzin vind tov de meerwaarde).

Edit: Voor de mensen die nog wel eens rondrijden op de Utrechte Heuvelrug/Posbank regio/Hoge Veluwe/oost Nederland bv.@Sjoewe @DDX (Ja DDX rijd overal rond :+).
Volgende week zaterdag wil ik ergens in die regio met vrienden een mooi rondje gaan doen van ca.100~120km in die regio. Even wat anders dan thuis, niet te ver rijden (vanuit Rijnsburg) en af en toe een heuveltje ofzo. Als mensen tips hebben dan hoor ik het graag.

Aangezien dit tweakers is en we van inzet houden; uiteraard heb ik zelf gezocht.

De route van de 1K ride (Ben er zelf niet zo kapot van, iig wel lekkere appeltaart op de route weet ik uit ervaring:
https://www.strava.com/activities/1075106712

Route van de Classico Boretti, vond ik wel aardig toendertijd:
https://www.strava.com/activities/296658999

Of zoiets:
https://www.strava.com/activities/1007975227
https://www.strava.com/activities/941769036

https://www.strava.com/activities/203674308
https://www.strava.com/activities/593144338

Suggesties voor andere streken en routes zijn ook welkom :9

[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 18-07-2017 20:39 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja ik vind het nadeel van die heuvelrug-routes dat je op het stuk tussen Rhenen en Wageningen er moeilijk aan ontkomt om langs de N-Wegen te fietsen. Het stuk bij de Posbank is beslist het mooiste om te fietsen, dus als ik jou was zou ik daar een rondje uitzetten, maar als je de usual suspects aan de Utrechtse kant wil zien, dan kun je hier maybe iets mee: https://www.strava.com/routes/9703081

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06

Kluus

Gang is alles

Ik ben vind daar persoonlijk de Italiaanseweg en de Zijpenberg vanuit Rozendaal het mooiste. Mooi stukje wat je dan kan opnemen in een route is: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2012597. Zit wel een beetje N-Weg in, maar dat is vooral het stuk langs Burgers zoo, en dat vind ik nog best OK.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 18-07-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Afbeeldingslocatie: https://www.dtcnet.nl/images/DTC/tochten/HelVanDeHeuvelrug/RoutekaartHel2016.jpg

Dan zou ik een stuk van de Hel van de Heuverug pakken als ik jullie was. @Sjoewe heeft al een groot deel daarvan op zijn Strava-linkje.

[ Voor 17% gewijzigd door Tjebakka op 19-07-2017 07:46 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
sapphire schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:55:
Maar zonder gekheid; is Tiagra 4700 niet veel later geïntroduceerd als 105 5700 en heeft het daarom niet meer meegekregen van Ultegra 6700/6800. Dus kun je beter 4700 met 5800 vergelijken qua line-up?
Mijn punt was niet zozeer dat Tiagra even goed is als Ultegra - natuurlijk begrijpt iedereen dat dat niet zo is - maar dat het verschil tussen groepsets a) nogal afhankelijk is van de generatie (vandaar mijn vergelijking tussen Tiagra 4700 en 105 5700; de 105 is 'hoger', maar omdat het een oudere generatie is, is de ervaring toch anders) en b) van de mate van onderhoud (ik zie soms gasten met Dura-Ace en een knerpende ketting rijden...geef mij dan maar een goed onderhouden, stille 105).

Iedereen snapt natuurlijk wel dat Ultegra in alle opichten 'beter' is dan Tiagra, dat bestrijd ik ook niet. Het ging mij erom dat nogal wat mensen stellen dat je altijd, zelfs als absolute beginner met een tweedehands fiets, tenminste met 105 moet rijden omdat je anders geen plezier hebt ofzo. En dat is gewoon niet juist.

En laten we ook het prijsverschil tussen groepen als Ultegra (of Force) niet uit het oog verliezen ten opzichte van Tiagra.

[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 19-07-2017 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-06 18:49
De discussie is gestart met een beginneling @murphylee die advies vroeg voor zijn eerste racefiets. Een beginneling gaat in de regel geen 15000 kilometer doen met zijn racefiets zoals @Hielko, dat soort anekdotische verhalen helpt niemand vooruit.

Ik volg @nare man volledig dat mensen op het internet elkaar vaak napraten. De nieuwkomers die nu op fora lezen dat ze 'minimaal een 105 nodig hebben', zijn de toekomstige experts die volgend jaar aan andere nieuwkomers hetzelfde vertellen als advies, zonder echt te weten waarom.
Verder hanteert @sapphire een vervelende vorm van discussiëren, door mensen te quoten op dingen die ze niet gezegd hebben. Niemand betwist dat de volgorde in kwaliteit Sora < Tiagra < 105 < Ultegra. Het discussiepunt is de relatieve meerwaarde van het materiaal ifv de prijs. Een (eerste) racefiets hoeft echt geen 105 te hebben, het is beter dat budget te spenderen aan onderhoudsmateriaal, (veiligheids)kleding etc. Het is geen kunst om telkens (te) duur materiaal aan te raden, de uitdaging is om binnen budget zo goed mogelijk te voldoen aan de noden van die gebruiker.
Ik zie het ook vaak in mijn omgeving: op specs geilen. Vrienden rijden met lichtere wielen en een Ultegra, maar wel op een fiets die niet past bij hun lichaam. Ik rijd met een Tiagra die goed wordt onderhouden, en heb een deel van mijn geld gebruikt voor een fietspositionering ipv beter materiaal.

Tot slot nog een advies: je geraakt snel in een eindeloze spiraal van research en vergelijken. Uiteindelijk maakt het ook allemaal niet zoveel verschil wat je ook kiest.

[ Voor 23% gewijzigd door Kakola op 19-07-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
@Kakola wat mij betreft is een Tiagra groep prima om mee te beginnen, heb het zelf tenslotte ook gedaan er een aantal jaren met plezier mee gefietst! :) Geef alleen het voorbeeld om duidelijk te maken dat het verschil tussen de groepen wel iets meer is dan alleen marketing, en als je wat kilometers maakt de boel relatief snel slijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 16:50
Afgelopen week een n-2+1 gedaan. M'n oude racefiets en crosshybride verkocht, en bij Canyon in de uitverkoop een MTB aangeschaft. Gisteren m'n eerste proefritje gemaakt, en maar één keer gevallen :) Het idee is om met name in de winter de conditie op peil te houden met deze fiets, in het bos heb je toch net wat meer beschutting dan met de racefiets in de polder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pTbnZzYs77f2t9hD5njjiywv/full.jpg

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 22:28
Om ook een duit in het zakje te doen.

Ik rij zelf 105 en mijn vrouw rijdt sora op verder vergelijkbare fietsen (Allebei Cube peloton maar mijn velgen lijken iets beter) maar mijn vrouw kan mij nog steeds heel goed bijhouden.Haar excuus dat mijn fiets beter is dat de hare wordt wel gebruikt als ik haar een poepje laat ruiken. Maar ik fiets gewoon meer dan zij doet en ik ben als man iets sterker.

Ik heb een maat die rijdt Tiagra en wij zijn heel erg aan elkaar gewaagd. Ligt aan de vorm van de dag wie het sprintje wint.

Ik denk dat als je het fietsen oppakt dat het geen verschil maakt welke groepset je mee begint. Je hebt toch geen vergelijkingsmateriaal. Als de fiets maar goed is en niet versleten of slecht onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
En ook niet te vergeten: als je net begint en je vindt het leuk, dan wil je hoe dan ook na een tijdje een mooiere, duurdere, nieuwe fiets. http://www.velominati.com/the-rules/#12 Je eerste fiets kan dus beter niet te duur zijn, want vroeg of laat staat-ie toch weer in de schuur terwijl jij met je mooie nieuwe speeltje buiten bent :P

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 19-07-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Zo. Frame besteld. ja Havana, met 3 extra derailleurhangertjes Benieuwd hoe lang het duurt voordat die daadwerkelijk binnen is. Al maakt dat weinig uit, ik ga half augustus nog op vakantie en heb pas in september tijd om de hele fiets af te maken. De wielen moet ik ook nog bestellen.

Ultegra R8050 groep is nu ook los te koop, ietsje eerder dan verwacht. Maar dat doe ik in september wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 19-07-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02
swbr schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:27:
Afgelopen week een n-2+1 gedaan. M'n oude racefiets en crosshybride verkocht, en bij Canyon in de uitverkoop een MTB aangeschaft. Gisteren m'n eerste proefritje gemaakt, en maar één keer gevallen :) Het idee is om met name in de winter de conditie op peil te houden met deze fiets, in het bos heb je toch net wat meer beschutting dan met de racefiets in de polder.

[afbeelding]
Nice, welke is dat van Canyon? Heb nu een paar keer interval gereden op een geleende MTB als aanvulling op de race. Vind het zo leuk dat ik er zelf 1 aan wil schaffen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
joint_me schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:26:
[...]

Nice, welke is dat van Canyon? Heb nu een paar keer interval gereden op een geleende MTB als aanvulling op de race. Vind het zo leuk dat ik er zelf 1 aan wil schaffen.
Dit is een Exceed CF SL 6.9. Zat te twijfelen tussen die en de Grand Canyon AL SLX 9. Die laatste is aluminium maar heeft een betere afmontage, maar aangezien ze die toch niet meer in mijn maat hadden, is het die eerste geworden.

Canyon is nu echt de laatste 2017 modellen met korting aan het verkopen, dus op zich wel een goed moment om er nu eentje aan te schaffen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 17:37
jaspergeerts schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:24:
Eind deze maand ga ik twee weken naar Diekirch (Luxemburg) op vakantie. Fietsje gaat uiteraard mee en heb al een leuke route van RouteYou gehaald.

Ik ben op zoek naar nog meer leuke ritjes tussen 60 en 120km. Zijn hier toevallig nog mensen die routes in gpx hebben?
@jaspergeerts

Op Strava heb ik een route Larochette - Echternach. Deze gaat over Beaufort wat een leuke klim is.
Verder hoor ik dat Vianden ook een leuk bergje is. Tot nu toe heb ik alleen dat stuk in Luxemburg gedaan. Qua wegdek is het echt een paradijs!

Link naar route op Strava: https://www.strava.com/routes/4779313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 13:12
Eind deze maand ga ik twee weken naar Diekirch (Luxemburg) op vakantie. Fietsje gaat uiteraard mee en heb al een leuke route van RouteYou gehaald.

Ik ben op zoek naar nog meer leuke ritjes tussen 60 en 120km. Zijn hier toevallig nog mensen die routes in gpx hebben?
Ik zit momenteel in die regio (Ermsdorf) en heb paar rondjes gemaakt van 60km met ongeveer 1000hm en daarnaast paar kortere rondjes. Zal morgen even alle routes uit Strava linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Kakola schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:46:
De discussie is gestart met een beginneling @murphylee die advies vroeg voor zijn eerste racefiets. Een beginneling gaat in de regel geen 15000 kilometer doen met zijn racefiets zoals @Hielko, dat soort anekdotische verhalen helpt niemand vooruit.

Ik volg @nare man volledig dat mensen op het internet elkaar vaak napraten. De nieuwkomers die nu op fora lezen dat ze 'minimaal een 105 nodig hebben', zijn de toekomstige experts die volgend jaar aan andere nieuwkomers hetzelfde vertellen als advies, zonder echt te weten waarom.
Verder hanteert @sapphire een vervelende vorm van discussiëren, door mensen te quoten op dingen die ze niet gezegd hebben. Niemand betwist dat de volgorde in kwaliteit Sora < Tiagra < 105 < Ultegra. Het discussiepunt is de relatieve meerwaarde van het materiaal ifv de prijs. Een (eerste) racefiets hoeft echt geen 105 te hebben, het is beter dat budget te spenderen aan onderhoudsmateriaal, (veiligheids)kleding etc. Het is geen kunst om telkens (te) duur materiaal aan te raden, de uitdaging is om binnen budget zo goed mogelijk te voldoen aan de noden van die gebruiker.
Ik zie het ook vaak in mijn omgeving: op specs geilen. Vrienden rijden met lichtere wielen en een Ultegra, maar wel op een fiets die niet past bij hun lichaam. Ik rijd met een Tiagra die goed wordt onderhouden, en heb een deel van mijn geld gebruikt voor een fietspositionering ipv beter materiaal.

Tot slot nog een advies: je geraakt snel in een eindeloze spiraal van research en vergelijken. Uiteindelijk maakt het ook allemaal niet zoveel verschil wat je ook kiest.
Ok volgens mij quote ik niemand bij naam maar je zei toch echt letterlijk "Da's onzin van mensen die op specs geilen, laat je het hoofd niet teveel gek maken.".

Dus jij mag opmerkingen maken en als iemand je dat quote is dat een vervelende de manier van discussiëren en niet waar?
Dat ik simpelweg een andere mening heb maakt het nog niet vervelend. Ik ken namelijk zga alleen maar mensen die allemaal op hun eerste fiets rijden en minimaal 105 hebben en of daar tevreden over zijn of balen dat ze niet gelijk voor Ultegra zijn gegaan. Allemaal zonder napraten van internet en of elkaar.
Ligt er dus echt aan met welke mensen je omgaat of in je omgeving hebt.
nare man schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:44:
[...]

Mijn punt was niet zozeer dat Tiagra even goed is als Ultegra - natuurlijk begrijpt iedereen dat dat niet zo is - maar dat het verschil tussen groepsets a) nogal afhankelijk is van de generatie (vandaar mijn vergelijking tussen Tiagra 4700 en 105 5700; de 105 is 'hoger', maar omdat het een oudere generatie is, is de ervaring toch anders) en b) van de mate van onderhoud (ik zie soms gasten met Dura-Ace en een knerpende ketting rijden...geef mij dan maar een goed onderhouden, stille 105).
Geloof dat we ongeveer het zelfde bedoelen maar het ander verwoorden :)
Iedereen snapt natuurlijk wel dat Ultegra in alle opichten 'beter' is dan Tiagra, dat bestrijd ik ook niet. Het ging mij erom dat nogal wat mensen stellen dat je altijd, zelfs als absolute beginner met een tweedehands fiets, tenminste met 105 moet rijden omdat je anders geen plezier hebt ofzo. En dat is gewoon niet juist.

En laten we ook het prijsverschil tussen groepen als Ultegra (of Force) niet uit het oog verliezen ten opzichte van Tiagra.
Het ging ook niet over plezier hebben of niet maar er werd geroepen dat het meer marketing is en dat betwijfel ik.
Daarnaast zoals ik al aangaf ligt er dus echt aan met wie je om gaat ik ken genoeg mensen die als eerste fiets gelijk een 'goeie' kopen en geen tweedehands of goedkoop model. Zij beredeneren namelijk dat als ze het toch niks vinden de restwaarde ook hoger is bij verkoop :+

Of de redenatie van mijn vader, die moest gewoon een goeie groep zonder gezeik want als er wat mee is gaat hij toch naar de LBS. Hij rijd overigens 105 5700 (11 speed was er nog niet) en onderhouds middelen zijn een schroevendraaier een fles bionet, emmer en spons en smeer. Werkt iets niet, ratelt het, ect --->LBS
Goedkopere groep zal uiteraard prima werken mits goed afgesteld en onderhouden maar voor de prutsers als mijn vader is iig 105 wel fijn :+

[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 19-07-2017 14:58 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik heb de afgelopen maanden voor mijn doen aardig wat kilometers afgelegd en haal momenteel een hoop plezier uit het fietsen. Ook uit dit forum een hoop nuttige informatie kunnen halen en motiverende verhalen kunnen lezen :).

Hoe meer ik fiets hoe meer je je fiets naar je toe kan zetten. Momenteel rijd ik met een 50/34 en 11-32 cassette. Het verloop achter is dan 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32. Nu merk ik dat ik het meeste fiets met 50 voor en 18 achter. Om lekker in cadans te blijven merk ik dat ik dan eigenlijk een 17 en misschien ook wel een 19 achter mis. Binnenkort ga ik dan denk ik voor een andere cassette, waarschijnlijk een 12-25.
Wat zijn jullie ervaringen en waar rijden jullie mee?

hier de verschillen in een sheet

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-06 20:40
Jwlb schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:40:
[...]

Ik zit momenteel in die regio (Ermsdorf) en heb paar rondjes gemaakt van 60km met ongeveer 1000hm en daarnaast paar kortere rondjes. Zal morgen even alle routes uit Strava linken.
Ben jaren terug eens in Michelau (?) geweest. Echt een ongelooflijke muur daar waar je scheel van gaat kijken, wel erg leuk! Ook rondom esch sur sur(?) zijn er erg leuke weggetjes waar je langs allerlei oude kastelen komt. Zal morgen eens zoeken voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
retlaw schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:49:
Hoe meer ik fiets hoe meer je je fiets naar je toe kan zetten. Momenteel rijd ik met een 50/34 en 11-32 cassette. Het verloop achter is dan 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32. Nu merk ik dat ik het meeste fiets met 50 voor en 18 achter. Om lekker in cadans te blijven merk ik dat ik dan eigenlijk een 17 en misschien ook wel een 19 achter mis. Binnenkort ga ik dan denk ik voor een andere cassette, waarschijnlijk een 12-25.
Ik rijd momenteel ook 50-34 en 11-32. Ik moet zeggen dat ik de 'gatenkaas' van de 11-32 minder erg vind dan ik had verwacht. Ik rijd eigenlijk altijd 50x18, dat geeft bij die setup ook een mooie kettinglijn. Natuurlijk zijn er momenten dat je op 50x18 net even te licht trapt en op 50x16 net even te zwaar, maar ik kan er goed mee leven. Het grote voordeel is wel dat je 99% van de tijd op het grote blad kunt blijven rijden, zelfs met een mindere conditie.

Ik denk evenwel dat mijn volgende cassette ook een 12-25 wordt, maar dan wel met een 36 voorblad in plaats van de 34. Nadeel daarvan is wel dat je geen enkele overlap hebt tussen de voorbladen, dus je zult (veel) meer met de voorderailleur schakelen. Idealiter zou ik een 13-25 of 13-28 monteren, maar die maakt Shimano niet (BBB wel, maar daarover lees ik geen enthousiaste verhalen).

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 19-07-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Ik heb de afgelopen maanden voor mijn doen aardig wat kilometers afgelegd en haal momenteel een hoop plezier uit het fietsen. Ook uit dit forum een hoop nuttige informatie kunnen halen en motiverende verhalen kunnen lezen :).

Ik rijd met 50/34 en een 12-25. Als ik steil of lang ga klimmen (zuid-limburg of buiten Nederland), dan gaat er achter een 11-28 op.

Edit: Als je nu met een 32 rijdt dan heb je als het goed is een achterderailleur met een lange kooi. Officieel zul je dan altijd een cassette moeten hebben met minimaal een 28, dus 12-25 wordt niet aangeraden/gesupport door Shimano.

[ Voor 9% gewijzigd door swbr op 19-07-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ach, Shimano zegt zoveel "officieel". Hele volksstammen rijden met een lange kooi (GS) achterderailleur en een kleine cassette, waaronder ikzelf (12-23 met GS-derailleur), zonder enig probleem en zonder enige nadelige invloed op de schakelprestaties.

Een GS-achterderailleur is juist de ideale manier om snel te kunnen switchen tussen een echt bergverzet (11-32) en een polderverzet (11-23, 12-25).

[ Voor 25% gewijzigd door nare man op 19-07-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Ik wist dat er zo'n reactie zou komen, maar in het kader van complete informatie verschaffen wilde ik niet achterwege laten dat Shimano het zelf niet zo'n goed idee vindt om een kleine cassette met een grote kooi te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je hebt absoluut gelijk natuurlijk.

Ik ben zelf ook erg voorzichtig om niet-standaard dingen te proberen, tenzij ik vanuit mijn eigen technische kennis en ervaring weet dat het goed zal werken.

Zo zal ik bijvoorbeeld niet een 39 binnenblad met een 50 buitenblad monteren op mijn 6800-crank, alhoewel dat door veel mensen wel mogelijk wordt geacht, omdat door de afschuining van het buitenblad de ketting tussen de bladen kan vallen. Dat is geen denkbeeldig risico.

Daarentegen is er bij het gebruik van een lange-kooiderailleur met een 12-25-cassette echt geen aanwijsbaar technisch knelpunt waardoor het niet zou werken. Hooguit komt het bovenste wieltje iets verder van de grootste kransjes af te staan, maar daar kun je met de B-schoef vaak nog wel wat aan doen. Schade zal het in geen geval veroorzaken.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 19-07-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-06 22:32
Hoe meer ik fiets hoe meer je je fiets naar je toe kan zetten. Momenteel rijd ik met een 50/34 en 11-32 cassette. Het verloop achter is dan 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32. Nu merk ik dat ik het meeste fiets met 50 voor en 18 achter. Om lekker in cadans te blijven merk ik dat ik dan eigenlijk een 17 en misschien ook wel een 19 achter mis.
Ik rijd ook met compact en heb zelf een cassette samengesteld van Miche, i.c.m. een Capmagnolo 11-32.
http://ritzelrechner.de/?...=2135&TF=90&SL=2.5&UN=KMH
Op het platte doe ik alles op de 50. Bergop is er voldoende keuze op de 34. Als het harder gaat dan 50/14 hoef ik niet meer mee te trapen van mezelf, tènzij ik uitzonderlijkerwijs vind dat dat wél moet, en dan wil ik geen 13 maar een 12. :) Vandaar dat gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Hoe bevalt die cassette? Ik ben bekend met de mogelijkheid om bij Miche zelf samen te stellen, maar ik lees over de Primato geen goede verhalen (slecht schakelen, snel slijten). Over de Supertype lees ik betere reviews, maar die kost dan ook meteen een smak meer.

BBB heeft met de BCS-11 ook interessante vertandingen, maar daarover lees ik dat hij op de grotere kransjes erg lawaaiig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 17:43

Ik rij een compact met een lange kooi en een 12-25. En ik heb om de reden die jij noemt deze cassette gekozen. De kleine stapjes tussen de kransjes maken het makkelijk om in dezelfde cadans te blijven rijden.

Niks gemerkt van eventuele problemen wat betreft de lange kooi en cassette combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-06 22:32
nare man schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:02:
Hoe bevalt die cassette? Ik ben bekend met de mogelijkheid om bij Miche zelf samen te stellen, maar ik lees over de Primato geen goede verhalen (slecht schakelen, snel slijten). Over de Supertype lees ik betere reviews, maar die kost dan ook meteen een smak meer.
Ik ben wel content met die Primato 11 speed spullen. Laat ik daar dan wel bij vertellen dat ik niet competitief rijd en vrij netjes schakel (anticiperen, niet onder volle belasting, ...). Ze doen dan niet onder voor de 11 speed campa cassette. Qua slijtage: als je favoriete tandkransen versleten zijn hoef je alleen die maar te vervangen voor 6 à 7 euro 't stuk.
Ik heb ook ervaring met 9 speed Miche cassettes, die zijn echt een straatlengte slechtere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Voor rijd ik met een semi compact (52-36), achter heb ik in NL normaal 12-25 ivm met het lekkere verloop van die cassette, in de bergen neem ik een 11-28 mee.

Ik moet wel zeggen dat ik na de Marmotte nog geen behoefde heb gehad om terug te switchen naar 12-25, nu ga ik eind volgende week weer naar de Vogezen, dus we laten het maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

sapphire schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:55:Edit: Voor de mensen die nog wel eens rondrijden op de Utrechte Heuvelrug/Posbank regio/Hoge Veluwe/oost Nederland bv.@Sjoewe @DDX (Ja DDX rijd overal rond :+).
Volgende week zaterdag wil ik ergens in die regio met vrienden een mooi rondje gaan doen van ca.100~120km in die regio. Even wat anders dan thuis, niet te ver rijden (vanuit Rijnsburg) en af en toe een heuveltje ofzo. Als mensen tips hebben dan hoor ik het graag.
Zit nu op de telefoon moet vrijdagavond op de laptop kijken maar als je een Garmin hebt: doe een "surprise me" rondje. Vorig jaar daar vaak gefietst, zeer regelmatig met verrassingsroute. Nooit een vervelende tocht...

Wil je vast uitzetten: RouteYou heeft ook een verrassingsroute ook altijd leuk.

Of rij vanaf de Postbank via Hoenderloo naar Apeldoorn. Niet zozeer de heuvels maar prachtige natuur. En eventueel via Zutphen omlaag "rechts" van het water. Niet de saaie standaard klimmetjes die je bij al die toertochten krijgt maar gewoon prachtige natuur en uiteindelijk toch niet echt vlak :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 17:09
Seriph schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:00:
Om ook een duit in het zakje te doen.

Ik rij zelf 105 en mijn vrouw rijdt sora op verder vergelijkbare fietsen (Allebei Cube peloton maar mijn velgen lijken iets beter) maar mijn vrouw kan mij nog steeds heel goed bijhouden.Haar excuus dat mijn fiets beter is dat de hare wordt wel gebruikt als ik haar een poepje laat ruiken. Maar ik fiets gewoon meer dan zij doet en ik ben als man iets sterker.

Ik heb een maat die rijdt Tiagra en wij zijn heel erg aan elkaar gewaagd. Ligt aan de vorm van de dag wie het sprintje wint.

Ik denk dat als je het fietsen oppakt dat het geen verschil maakt welke groepset je mee begint. Je hebt toch geen vergelijkingsmateriaal. Als de fiets maar goed is en niet versleten of slecht onderhouden.
en goed afgestelde sora/tiagra groep kan soms lekkerder rijden dan een slecht afgestelde dura ace of hogere segment groepset...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 15:30
Pfffffff. Afijn... na veel wikken en wegen over mijn kapotte achtervelg heb ik een nieuwe set simpele wielen besteld, de Mavic Aksium Elite.

Want:
-nieuwe velg + laten spaken kost naar verluidt evenveel als een nieuw wiel
-los achterwiel kost meer dan 2/3 van een wielset en nu matchen de wielen in elk geval
-goedkoop maar wel goed aangeschreven

De wielen zaten er in no-time op maar bij het schakelen wilde ie niet meer op het grootste kransje. Daar ben ik vervolgens twee uur mee bezig geweest :(
Stelschroefjes, draaien aan dat kabeldingetje bij de shifter, met een tang de kabel geprobeerd strakker vast te zetten. Youtube erbij, fietsforum, handleiding... wiel en cassette weer eraf gehaald om nog eens heel bewust alles goed te monteren. Er is een vulring meegeleverd omdat de body 11-speed is en mijn fiets 10. Maar echt: alles is goed gemonteerd.

Klaar ermee. Morgen wel weer verder. Misschien even een vraag hier in het forum opwerpen. Al het gereedschap opgeruimd, de fiets weer op zijn plek gehangen en de oude wielen even ergens aan de ka..... hee wat zie ik op de body van het oude wiel? Nòg een vulring. Oh ja, die hoort bij de cassette. Na nog één google-actie blijkt dat die ook moet worden gemonteerd. Fukkeduk.

Dus vanavond PART 2. Overigens zien de wielen er zeker gelikt uit!

[ Voor 3% gewijzigd door eddemans op 20-07-2017 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 20:55
eddemans schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:04:
Pfffffff. Afijn... na veel wikken en wegen over mijn kapotte achtervelg heb ik een nieuwe set simpele wielen besteld, de Mavic Aksium Elite.

Want:
-los achterwiel kost meer dan 2/3 van een wielset en nu matchen de wielen in elk geval

De wielen zaten er in no-time op maar bij het schakelen wilde ie niet meer op het grootste kransje. Daar ben ik vervolgens twee uur mee bezig geweest :(
Stelschroefjes, draaien aan dat kabeldingetje bij de shifter, met een tang de kabel geprobeerd strakker vast te zetten. Youtube erbij, fietsforum, handleiding... wiel en cassette weer eraf gehaald om nog eens heel bewust alles goed te monteren. Er is een vulring meegeleverd omdat de body 11-speed is en mijn fiets 10. Maar echt: alles is goed gemonteerd.

Klaar ermee. Morgen wel weer verder. Misschien even een vraag hier in het forum opwerpen. Al het gereedschap opgeruimd, de fiets weer op zijn plek gehangen en de oude wielen even ergens aan de ka..... hee wat zie ik op de body van het oude wiel? Nòg een vulring. Oh ja, die hoort bij de cassette. Na nog één google-actie blijkt dat die ook moet worden gemonteerd. Fukkeduk.

Frustrerend inderdaad maar als ze eenmaal volledig goed gemonteerd zitten heb je er in ieder geval even een euforisch gevoel van. Daarna snel rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:18
Tealiciouss schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:56:
[...]

@jaspergeerts

Op Strava heb ik een route Larochette - Echternach. Deze gaat over Beaufort wat een leuke klim is.
Verder hoor ik dat Vianden ook een leuk bergje is. Tot nu toe heb ik alleen dat stuk in Luxemburg gedaan. Qua wegdek is het echt een paradijs!

Link naar route op Strava: https://www.strava.com/routes/4779313
Top! Dat ziet er goed uit. Heb nu een paar routes gemaakt, maar die gaan vanuit Diekirch allemaal naar boven (Vianden, Putscheid, etc). Deze pak ik ook even mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 17:43

Want:

Wel verstandig om er dan even mee te stoppen. Ik raak dan altijd gefrustreerd en wordt dan net even wat lomper dan gebruikelijk, meestal met spijt achteraf als er weer iets kapot is gegaan.

Andere vraag. Ik heb een nieuwe ketting op mijn racer gelegd, een KCM met missing-link. Ik weet van vorige fietsen dat die missing link makkelijk open en dicht te maken was. Maar deze jongen zat muur vast toen ik hem in elkaar geklikt had. Is dat nieuw?
Gelukkig had ik een pons tang op mijn multitool waarmee ik de boel netjes aan elkaar heb kunnen knutselen.

[ Voor 9% gewijzigd door Noxa op 20-07-2017 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

jaspergeerts schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:13:
[...]

Top! Dat ziet er goed uit. Heb nu een paar routes gemaakt, maar die gaan vanuit Diekirch allemaal naar boven (Vianden, Putscheid, etc). Deze pak ik ook even mee :)
Misschien heb je deze al als uitgangspunt genomen, maar kijk ook eens naar de routes van de Jean Nelissen Classic:https://www.strava.com/activities/606019227

Putscheid is inderdaad een aardige maar vooral die eerste klim, Mont Saint-Nicolas is een aanrader! Verder naar het noorden, na Putscheid zitten ook erg mooie stukken.

Als je een gpx wil PM me maar, ik heb nog wel ergens een gpx van de 220km van 2016 liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storm-Fox
Noxa schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:23:
[...]

Wel verstandig om er dan even mee te stoppen. Ik raak dan altijd gefrustreerd en wordt dan net even wat lomper dan gebruikelijk, meestal met spijt achteraf als er weer iets kapot is gegaan.
Hahaha, heel herkenbaar. Ik maak vaak de fout door op zaterdagavond pas te gaan klussen om vervolgens
te ontdekken dat ik een onderdeel mis en pas maandag naar de LBS kan en daardoor nog langer niet kan
fietsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Storm-Fox op 20-07-2017 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Er is een vulring meegeleverd omdat de body 11-speed is en mijn fiets 10. Maar echt: alles is goed gemonteerd.
Wat voor 10-speed cassette gebruik je? Sommige cassettes hebben een ingebouwde vulring (o.a. CS-4600), dus als je die gebruikt met de extra vulring die jij noemt, dan zal het ook niet goed werken. Gelukkig heb je die vulring nog getraceerd -- werkt het nu goed? :)

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 20-07-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
nare man schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:43:
[...]

Wat voor 10-speed cassette gebruik je? Sommige cassettes hebben een ingebouwde vulring (o.a. CS-4600), dus als je die gebruikt met de extra vulring die jij noemt, dan zal het ook niet goed werken. Gelukkig heb je die vulring nog getraceerd -- werkt het nu goed? :)
Nu moet je me niet in de war maken terwijl ik nog de hele dag op kantoor moet zitten :D
Vanavond prak ik die tweede ring erbij en als ie dan goed schakelt ben ik eruit. Als ie dan nog steeds niet goed schakelt moet ik hem naar de LBS brengen en dat is echt enorm gezichtsverlies (voor zoiets stoms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
eddemans schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:57:
[...]

Nu moet je me niet in de war maken terwijl ik nog de hele dag op kantoor moet zitten :D
Vanavond prak ik die tweede ring erbij en als ie dan goed schakelt ben ik eruit. Als ie dan nog steeds niet goed schakelt moet ik hem naar de LBS brengen en dat is echt enorm gezichtsverlies (voor zoiets stoms).
Als de cassette gewoon goed op het achterwiel zit zonder speling oid dan lijkt me de vulring niet het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:31

KipCurreh

Nightcrawler

Storm-Fox schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:51:
[...]

Go for it.

- zorg dat je jouw fiets veilig kan stallen op werk
- zorg dat je je enigzins kan opfrissen na een fietstocht anders zullen je collega's je vervloeken >:)
per maand maakt dan wil je niet dat onderdelen spontaan falen
nieuwe in de winkel.
- draag ALTIJD een helm
- onderhoud je fiets goed en reinig minimaal 1x per week je ketting en casette.
- Houd in jouw budget rekening voor andere uitgaven zoals kleding, schoenen, helm en een goede rugtas.
SKS RACEBLADE XL
singfire SF-90
- Zorg dat je zelf een goede zadelmeting(afstand zitbotjes) doet en dus een gepaste zadel koopt
- Bezuinig niet op banden en ga voor 25mm banden met hoge lekweerstand zoals de GP4000II's.
- Zorg dat je altijd een compleet zadeltas hebt met daarin het minimale om jezelf te redden bij pech.
- controlleer voordat je van huis gaat altijd je bandenspanning en remmen
- Het is fijn als je reiskostenvergoeding (0.19 cent/km) door kan laten gaan, zodat je fiets zichzelf terugverdient
- net als bij de banden en zadel moet je ook een goede wielrenbroek hebben met fijne zeem.
mogelijk km's te maken en inzicht te krijgen in je progressie.
- Probeer andere collega's ook gemotiveerd te krijgen om te fietsen en wellicht kunnen zij joinen.
- Doe niet als ik en koop een fiets met een perfecte framemaat op basis van jouw afmetingen!
- Tot slot mijn laatste tip: geniet elke dag van het fietsen en neem zoveel mogelijk de groene routes!
Dank je wel voor de tips & hints !

De meeste punten zijn zeker geen probleem, en ik denk zelfs dat de fietsvergoeding beter is dan de 'gewone' woon-werkverkeer vergoeding (even het financiële 8) )

Kader zal wrs maat 52 zijn, ga ik eens checken in de winkel..

Nu rest er maar 1 ding en dat is een beetje weten wat een goede fiets en/of onderdelen zijn..
In Wetteren is er een Specialized winkel die enkele beginner fietsen verkoopt (Allez E5, Allez 2018, etc) in de prijscategorie die ik voor ogen heb (700 - 850€) maar is dit dan goed ?

Shimano claris, shimano sora, het zegt me allemaal niet veel jammer genoeg ;)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
KipCurreh schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:01:
[...]

Dank je wel voor de tips & hints !
Graag gedaan!
Een gloednieuwe beginnersfiets met een tiagra groep moet gezien jouw budget wel lukken, maar
als je hoger wil dan zul je op zoek moeten gaan naar een goede occasion.

Tip: kijk ook op de onderstaande Facebook groep "racefiets marktplaats":
https://www.facebook.com/groups/276264232576651/

Een van mijn beste vrienden heeft op deze FB groep twee weken geleden
een zgan sensa (shimano 105 groep) gekocht voor 500 euro. incl. diverse accessoires(volle zadeltas,extra stuurpen,pedalen,etc.).

Wat betreft de framemaat kun je de onderstaande tabel gebruiken als je jouw binnen been lengte weet:
Afbeeldingslocatie: http://cyclingreview.nl/wp-content/uploads/2016/02/Framemaat-tabel.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Storm-Fox op 20-07-2017 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Sorry, maar die tabel slaat echt als een tang op een varken. Zo algemeen kan je het nooit stellen. Ten eerste wijken de maten per merk sterk af, ten tweede is de hele tabel biased ten opzichte van grote frames.

Als het nou reach/stack was, dan was het al beter maar framemaat/BBL is echt niet meer relevant bij moderne frames.

[ Voor 69% gewijzigd door Sjoewe op 20-07-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Sjoewe schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:23:
Sorry, maar die tabel slaat echt als een tang op een varken. Zo algemeen kan je het nooit stellen. Ten eerste wijken de maten per merk sterk af, ten tweede is de hele tabel biased ten opzichte van grote frames.

Als het nou reach/stack was, dan was het al beter maar framemaat/BBL is echt niet meer relevant bij moderne frames.
Ja het verschilt per merk en type racefiets, maar het is een richtlijn waar ik zelf baat bij heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik wil ook gaan beginnen, en ben aan het kijken voor een beginnersfiets.
Zou deze daar geschikt voor zijn ?
https://www.marktplaats.n...1fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e

[ Voor 56% gewijzigd door Hooiopdevork op 20-07-2017 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Storm-Fox schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:35:
Ja het verschilt per merk en type racefiets, maar het is een richtlijn waar ik zelf baat bij heb gehad.
Als je een klassieke stalen fiets koop misschien, maar zodra je een fiets koopt waarbij de bovenbuis niet horizontaal loopt, klopt hier echt niks meer van. Als ik deze tabel volg kom ik twee/drie framematen uit boven de maat die ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-06 20:34
Ik rij met Dura Ace wielen van het pre-25mm tijdperk (WH-7900). Weet iemand of het bij deze velg ook zinnig is om er 25mm op te zetten? Of kan ik het beter bij 23mm houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:52
Bij alle velgen met een binnenbreedte van kleiner dan 17C, waaronder de genoemde velgen, heeft geen enkele zin om er 25 mm op te leggen. Gewoon bij 23 mm houden.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

https://www.strava.com/activities/674864325
https://www.strava.com/activities/674867199

Nog twee ritjes voor inspiratie. De Dikrecherstrooss in Vianden kan ik van harte afraden om te klimmen of dalen. Ook een stukje niet geregistreerd, maar dat ging van Vianden via het water naar Keppeshausen en dan op naar Putscheid. Vervelende klim voor mij, die maar bleef gaan. Helaas dus geen tijd achteraf. Ik heb het klimmen daar sowieso als vrij zwaar ervaren. Klim bij Goebelsmühle langs het water naar Bourscheid is dan weer heel mooi en loopt ook lekker.
Sowieso veel respect achteraf voor de mensen die de Jean Nelissen Classic daar volledig doen, want die moet zeker pittig zijn.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
Hooiopdevork schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:47:
Ja, zeker:

Triple - check
Maximum aan spacers - check
Pompje aan frame - check
Vuile ketting - check
Zadeltas formaat hutkoffer - check
Spd pedalen - check
Bel - check
Verschillende bidonhouders - check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooiopdevork
TukkerTweaker schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:01:
[...]

Ja, zeker:

Triple - check
Pompje aan frame - check
Vuile ketting - check
Spd pedalen - check
Bel - check
Ik vrees dat ik dit niet positief kan opvatten, wat is er mis met triple en spd-pedalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51
Goede eerste post in dit topic man! De uitgang is rechtsboven.
Is een prima beginnersfiets. 650 euro is wel heel duur, ik zou verwachten dat je deze gezien de leeftijd (10 jaar) wel voor rond de 450-500 moet kunnen oppikken.

[ Voor 59% gewijzigd door MrAngry op 20-07-2017 15:31 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 16:53
Hooiopdevork schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:25:
[...]

Ik vrees dat ik dit niet positief kan opvatten, wat is er mis met triple en spd-pedalen?
Het sarcasme druipt er vanaf maar in principe heeft hij wel gelijk. Allemaal handige dingen voor een beginner. Een triple is fijn als je als beginner bergop wilt, het wordt een beetje gezien als crankstel voor watjes.

SPD pedalen zijn zo'n beetje de goedkoopste clickerpedalen die je kunt krijgen, maar ook daar is niets mis mee om mee te beginnen.

De ketting en cassette zien er niet echt goed onderhouden uit vind ik, maar dat is simpel te vervangen.

105 groep is ook helemaal niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooiopdevork
Thx voor jullie reacties, zoals ik al aangaf ik wil er mee beginnen en ben niet thuis in de materiaalkeuze.
Wellicht nog even verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
TukkerTweaker schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:01:
[...]

Ja, zeker:

Triple - check
Pompje aan frame - check
Vuile ketting - check
Spd pedalen - check
Bel - check
Trek je niks van deze post aan.

Triple -- niks mis mee. Je zal de kleinste hier in Nederland niet gebruiken behalve op hele specifieke plekken.
Maximum aan spacers-- Er eentje uithalen is makkelijker dan eentje erbij plaatsen op een afgezaagde vork.
Pompje aan frame -- Heb ik ook. Is makkelijk. Hoef je deze in elk geval niet te kopen.
Vuile ketting -- lapje erover en even smeren. Als hij maar niet versleten is en ook dan is een nieuwe niet zo heel duur.
Zadeltas-- Zo groot is die niet. Ruimte genoeg voor een binnenband, multi tool en bandenlichters.
Spd-- niks mis mee. SPD-SL + bijbehorende schoenen zijn iets vriendelijker voor je voeten maar als beginner boeit dat geen moer.
Bel -- Mooi, hoef je die niet te kopen.
Verschillende bidonhouders -- Je hebt er tenminste twee en als je ze niet mooi vind schroef je er toch een af.

Mijn fiets heeft ook de helft van bovenstaande items. Ik vind het een mooie fiets van 2 jaar oud. Kan je volgens mij moeilijk een buil aan vallen. Ik ben sowieso wel enigzins fan van Bianchi.

EDIT: misschien een beetje aan de prijs. Een nieuwe is 699 euro https://www.salden.nl/en/bianchi-via-nirone-7-tiagra.html

[ Voor 4% gewijzigd door Seriph op 20-07-2017 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:18
Bedankt! Met name die 2e van 95km is wel een mooie. Heb nu al bijna 8 routes gemaakt, wisselend van 25km tot 65km met wisselende hoogtemeters. Die van 95 zet ik er ook bij, mocht ik mij goed genoeg voelen.

De enige ervaring die ik tot op heden heb zijn Ornon, Vaujany, Alpe d'Huez 2x in 2014 op een gehuurde racer. Dat waren ook mijn eerste ritjes op een racefiets. En toen alleen maar omdat ik met m'n grote mond tegen het thuisfront had gezegd dat ik Alpe d'Huez wel even zou fietsen |:(

Toen we er waren en met de auto omhoog waren gereden leek het me verstandiger om eerst maar eens wat te oefenen op colletjes in de omgeving. Uiteindelijk was dat de ervaring van m'n leven. Ik ging als een slak naar boven, maar kwam er toen voor het eerst achter dat ik eigenlijk best wel behoorlijk doorzettingsvermogen heb :) .

Daarna zo nu en dan thuis verder gegaan op m'n normale fiets om mezelf te bewijzen dat ik het fietsen wel echt leuk bleef vinden, en sinds oktober m'n eerste racefiets O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Laatst online: 08-06 15:57
Ex Nunc schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:33:
[...]

Nog twee ritjes voor inspiratie. (...)
Ook bedankt namens mij! Nou ja, bedankt... Ik ga ook die kant op en zou alleen de mountainbike meenemen, maar je hebt me enthousiast gemaakt en nu wil ik ook graag de racefiets mee :P Misschien maar een extra wielsetje met wegbandjes ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Op één van de foto's zie je een Tiagra-voorderailleur, het crankstel is non-series en in deze prijsklasse gebruikt Bianchi vaak eigen remmen die aanzienlijk slechter werken dan Shimano-remmen. Als je dan bedenkt dat je een nieuwe Via Nirone hebt voor 699,--, die dan weliswaar met Tiagra is afgemonteerd maar wel helemaal nieuw is, dan vind ik 650,-- aardig aan de prijs. Ik zou er misschien 400 euro voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Die nieuwe Via Nirone waarnaar gelinkt wordt is wel de oude Tiagra groepset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Daarom kost-ie ook maar 699,-- :P

Als je bang for your buck wilt kun je sowieso beter niet voor Bianchi gaan.

[ Voor 54% gewijzigd door nare man op 20-07-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Grrrrrrrrr

Vanavond de extra vulring achter de cassette bijgevoegd en het wiel weer gemonteerd. Nog steeds kom ik maximaal op het één-na-grootste kransje, maar ik zie dat ie ietsje verder lijkt te staan.

Echter: als ik met de hand de derailleur tot zijn absolute max uittrek en dan aan het pedaal draai dan schiet ie nog steeds niet naar het grootste kransje. Dit lijkt dus niet oplosbaar door te morrelen metdat draaiding voor de kabelspanning dat aan het einde van de schakelkabel zit. Die heb ik overigens al tot zijn strakst aangedraaid en bovendien de ketting ingekort (die is wrsch wel versleten).

Op basis van wat ik lees ligt een verbogen derailleur of -bevestiging voor de hand, maar ik zie er echt niks scheefs aan en ik kan me ook geen incident van gisteren of onlangs herinneren...

Iemand nog briljante ideeën of moet ik hem toch maar langs de fietsenmaker brengen?

(het is niet gelukt om een fatsoenlijke foto ervan te maken)

[ Voor 10% gewijzigd door eddemans op 20-07-2017 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
  • Laatst online: 08-06 15:57
eddemans schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:31:

Echter: als ik met de hand de derailleur tot zijn absolute max uittrek en dan aan het pedaal draai dan schiet ie nog steeds niet naar het grootste kransje.
Eerste wat je even kunt proberen is het uitdraaien van je low-adjustment screw:
1. Op je achterderailleur zitten twee schroejes dicht bij elkaar. Eentje gemarkeerd met L en eentje met H. Die beperken de uiterse bewegingen van je derailleur.
2. Voorzichtig (niet te ver! Dan kan de derailleur tussen de spaken komen..) de L-schroef uitdraaien en kijken of je 'm met de hand nu wel op het grootste kransje krijgt.
3. Daarna pas kabelspanning tweaken.

[ Voor 3% gewijzigd door 10Cage op 20-07-2017 21:14 . Reden: toegevoegd waarom je 'm niet te ver uit moet draaien :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 10:06

bbblije

Riiiiight

Voor je MP gaat afstruinen lees eerst is deze artikelen:

https://www.mantel.com/bl...amemaat-van-je-racefiets/

http://www.bikeradar.com/...oad-bike-groupsets-41610/

Als je daarna een fiets hebt gevonden die je wel wat lijkt zoek online naar reviews. Succes met de zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik zou voor een eerste fiets niet veel uitgeven. Sora is echt meer dan genoeg voor een eerste ragbak. De kans is toch groot dat je die binnen een jaar aan de kant trapt voor een full carbon met Ultegra :P .

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Dat ligt toch erg aan je budget. Een full carbon met Ultegra is een beetje boven wat ik voor een fiets wil uitgeven. Want ik wil wel een full carbon maar ik wil ook een nieuwe videokaart en op vakantie en zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:52
Waarom wil je zo graag carbon? Het is echt geen wondermiddel hoor? Durf zelf te stellen dat veel mensen het verschil tussen een goed alu frame een carbon frame (zeker als het monocoque is) niet eens gaan voelen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Qua gewicht is er ook geen relevant verschil meer. De lichtste alu frames van bijv. Canyon benaderen de 1000 gram en zijn daarmee even licht als veel middensegment carbon frames. In het hogere segment ga je richting de 800 gram of nog lager, maar dat is alsnog niet eens een halve bidon verschil.

Wel is er met carbon natuurlijk veel meer mogelijk qua vorm en eigenschappen van bepaalde delen van het frame, door het aantal en de layup van de vezels te variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Leuk voor de heb, natuurlijk! Maar als ik met een beperkt budget moest werken zou het eerder alu + ultegra + goede wielset worden ipv carbon + sora + Shimano WRH-500 wielen om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zijn er serieus fietsen met carbon frame en Sora-afmontage? :P

Beide routes kun je goed bewandelen. Je kunt kiezen voor een eenvoudiger (alu) frame met betere afmontage of je kunt kiezen voor een sjieker (carbon) frame met simpeler afmontage, in alle gevallen met het doel later te upgraden.

Maar onderschat het belang van een goed frame niet. Het frame is uiteindelijk het hart van de fiets.

[ Voor 17% gewijzigd door nare man op 21-07-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Mijn aluminium Cannondale caad 10 weegt ongeveer 8.5kg (zonder bidonhouders etc.), maar ik
denk dat je in het vlakke Nederland heel weinig merkt van een kg meer of minder en dat dus carbon
afgezien van de stijfheid pas profijt gaat leveren als je de bergen in gaat.

Helaas zie ik teveel mensen om mij heen zich blindstaren naar de lichte carbon fietsen, om vervolgens
met twee volle 600ml bidons + dikke bierpens +weinig training (ergo bierpens) de bergen van Frankrijk te
betreden.

Ik zou zeker ooit nog een full carbon fiets willen hebben met bijbehorende wielen, maar carbon komt afgezien van de hoge prijs ook met een paar nadelen. Het is enorm breekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51
Dit is domweg niet waar. Echt achterhaald.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
MrAngry schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Dit is domweg niet waar. Echt achterhaald.
Mijn excuses,blijkbaar hebben de fabrikanten de nieuwe lichting carbon sterker weten te maken, maar
vanaf welk jaar is dit achterhaald dan?
Ik zie namelijk nog veel 2e handse carbon fietsen gestripped verkocht worden, omdat na een valpartij
of domme fout er een scheur is ontstaan in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als je verkeerd valt met een alu frame is het net zo goed kapot, én carbon kan je tenminste nog laten repareren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Ik had het andersom begrepen. Als Carbon valt en scheurt dan is dat te repareren maar dat wordt nooit meer de oude. Als alu valt heb je een deukje in een buis en een lelijke plek maar voor de rest weinig.

En dan is er natuurlijk een verschil tussen de top lichtste frames waar er concessies worden gedaan op de breekbaarheid om gewicht te besparen en alleen sterkte in de juiste richtingen wordt gelegd en de wat zwaardere frames waar je met wat meer kilo's ook gewoon op kan zitten.

Ik denk persoonlijk dat een alu frame in dezelfde prijsklasse een betere keuze is dan een carbon frame.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Storm-Fox schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:34:
Mijn aluminium Cannondale caad 10 weegt ongeveer 8.5kg (zonder bidonhouders etc.), maar ik
denk dat je in het vlakke Nederland heel weinig merkt van een kg meer of minder en dat dus carbon
afgezien van de stijfheid pas profijt gaat leveren als je de bergen in gaat.

Helaas zie ik teveel mensen om mij heen zich blindstaren naar de lichte carbon fietsen, om vervolgens
met twee volle 600ml bidons + dikke bierpens +weinig training (ergo bierpens) de bergen van Frankrijk te
betreden.

Ik zou zeker ooit nog een full carbon fiets willen hebben met bijbehorende wielen, maar carbon komt afgezien van de hoge prijs ook met een paar nadelen. Het is enorm breekbaar.
De meeste mensen die fietsen kunnen beter zelf een (paar) kilo afvallen dan een superlichte fiets kopen. Wat je soms al niet voorbij ziet komen :F . Van die uitgedijde 50-plussers met een flinke bierbuik op een dure fiets.. Tang -> varken.

* Tjebakka is nu aan het afvallen. Was met kerst nog 89 kg, op dit moment 82,5 en wil naar 76 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Tjebakka schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:13:
[...]

De meeste mensen die fietsen kunnen beter zelf een (paar) kilo afvallen dan een superlichte fiets kopen. Wat je soms al niet voorbij ziet komen :F . Van die uitgedijde 50-plussers met een flinke bierbuik op een dure fiets.. Tang -> varken.

* Tjebakka is nu aan het afvallen. Was met kerst nog 89 kg, op dit moment 82,5 en wil naar 76 kg.
Chewie is that you? Goed bezig!
Ik kwam zelf (1.83m) met 86kg uit de winter, maar zit nu al op de 77kg. Ik probeer dit jaar zo veel mogelijk
te sporten en beter te eten. Maar helaas heb ik altijd vanaf november t/m februari een grote dip
en doe ik afgezien van 9km per week hardlopen niks.
Maar mogelijk dat de wattbike (http://wattcycling.nl/amstel/) deze winter een wondermiddel gaat worden voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik ben nu ook behoorlijk fluffy helaas. Een huwelijksreis naar Wenen en een vakantie in Normandië, waar dieet volledig bestaat uit vis, rundvlees, dikke roomsauzen en appeltaart, hebben tot gevolg gehad dat ik nu weer op 72 kg zit, terwijl ik eerder een redelijk afgetrainde 67 kg bij ongeveer 1m80 was :( :D

Anyway, wat betreft carbon fietsen: ik was aanvankelijk ook een beetje huiverig om op een carbon frame te gaan rijden maar daar ben ik nu volledig van genezen (Canyon Endurace CF 9.0). Het voelt net zo sterk, zoniet sterker aan dan mijn alu frame, maar dan veel comfortabeler. Als ik nu weer op mijn alu (inmiddels winter-) fiets stap, dan verbaas ik me weer hoe bonkig en hoekig dat rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 13:38
Ik kwam van 93kg met 186cm vanaf augustus 2016 naar 78kg nu.

Van augustus tot maart heb ik serieus calorietjes geteld om langzaam af te vallen. Nu kan ik weer bijna zoveel eten als voorheen zonder aan te komen. Wellicht omdat ik nu meer spiermassa heb en wekelijks 250km fiets.

Ik noem mijn fiets dan ook graag een vetverbrander: een outdoor fitnessapparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

jaspergeerts schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:54:
[...]

Bedankt! Met name die 2e van 95km is wel een mooie. Heb nu al bijna 8 routes gemaakt, wisselend van 25km tot 65km met wisselende hoogtemeters. Die van 95 zet ik er ook bij, mocht ik mij goed genoeg voelen.

De enige ervaring die ik tot op heden heb zijn Ornon, Vaujany, Alpe d'Huez 2x in 2014 op een gehuurde racer. Dat waren ook mijn eerste ritjes op een racefiets. En toen alleen maar omdat ik met m'n grote mond tegen het thuisfront had gezegd dat ik Alpe d'Huez wel even zou fietsen |:(

Toen we er waren en met de auto omhoog waren gereden leek het me verstandiger om eerst maar eens wat te oefenen op colletjes in de omgeving. Uiteindelijk was dat de ervaring van m'n leven. Ik ging als een slak naar boven, maar kwam er toen voor het eerst achter dat ik eigenlijk best wel behoorlijk doorzettingsvermogen heb :) .

Daarna zo nu en dan thuis verder gegaan op m'n normale fiets om mezelf te bewijzen dat ik het fietsen wel echt leuk bleef vinden, en sinds oktober m'n eerste racefiets O+ .
Graag gedaan hoor, kleine moeite. Heeft mijn voorbereidingswerk toch hopelijk nog wat extra nut. Pas wel op voor het zweet wat daar ligt van mij :P . Ook zie je vaak doorsteekjes bij de haarspeldbochten. Die ga je alleen doen als je benen erg goed voelen, want ik vrees dat je met de omweg er sneller bent.
Ik heb alleen maar de Harz en omgeving Stavelot gedaan tot nu toe. Dat beviel me beter dan Luxemburg, maar dat was vast ook het moment zelf.

Zelf een carbonfiets, al vanaf 2001 O-). Nog nooit problemen mee gehad en die epoxy valt nog niet van de fiets af. Alleen toen was het toch anders dan nu. De stijfheid is alleen maar beter geworden. Heb nu een full carbon model tube-to-tube, want dat oversized in monocoque is niet aan mij besteed. Verder kan je met carbon wat leukere vormen maken, als je wil. Carbon is zeker niet heilig, je moet de eigenschappen ook willen. Stijfheid heeft ook nadelen namelijk.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02
nare man schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:36:
Ik ben nu ook behoorlijk fluffy helaas. Een huwelijksreis naar Wenen en een vakantie in Normandië, waar dieet volledig bestaat uit vis, rundvlees, dikke roomsauzen en appeltaart, hebben tot gevolg gehad dat ik nu weer op 72 kg zit, terwijl ik eerder een redelijk afgetrainde 67 kg bij ongeveer 1m80 was :( :D

Anyway, wat betreft carbon fietsen: ik was aanvankelijk ook een beetje huiverig om op een carbon frame te gaan rijden maar daar ben ik nu volledig van genezen (Canyon Endurace CF 9.0). Het voelt net zo sterk, zoniet sterker aan dan mijn alu frame, maar dan veel comfortabeler. Als ik nu weer op mijn alu (inmiddels winter-) fiets stap, dan verbaas ik me weer hoe bonkig en hoekig dat rijdt.
Ik ben dik :'(
1m83 en ik weeg 81

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
joint_me schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:07:
[...]

Ik ben dik :'(
1m83 en ik weeg 81
Absoluut! :P Ben 1m90 en weeg 69, paar kilo aangekomen dit jaar :( Klim overigens nog steeds als een natte krant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
havana schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:10:
Waarom wil je zo graag carbon? Het is echt geen wondermiddel hoor? Durf zelf te stellen dat veel mensen het verschil tussen een goed alu frame een carbon frame (zeker als het monocoque is) niet eens gaan voelen.
Het verschil is in mijn geval anders wel aanzienlijk. Ik ben van een alu (Sensa Umbria) met Sora naar een carbon (Canyon Aeroad CF SLX 8.0 en carbon clinchers) gegaan. En dat scheelt bij mij al snel 3 tot 4 km/uur gemiddeld op een rit (181cm en 70kg). Ik kan op die alu fiets met moeite gemiddeld rond de 28 km/uur over een rit fietsen terwijl ik op de carbon fiets eigenlijk altijd rond de 32 km/uur gemiddeld over een rit zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ezio schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:21:
[...]

Het verschil is in mijn geval anders wel aanzienlijk. Ik ben van een alu (Sensa Umbria) met Sora naar een carbon (Canyon Aeroad CF SLX 8.0 en carbon clinchers) gegaan. En dat scheelt bij mij al snel 3 tot 4 km/uur gemiddeld op een rit (181cm en 70kg). Ik kan op die alu fiets met moeite gemiddeld rond de 28 km/uur over een rit fietsen terwijl ik op de carbon fiets eigenlijk altijd rond de 32 km/uur gemiddeld over een rit zit.
Dat zal ongeveer 0,0 te maken hebben met het feit dat die fiets van carbon is. Zeker op het vlakke maakt gewicht niet tot nauwelijks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:17
Ezio schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:21:
[...]
Dan rijst de vraag: ligt het echt aan het carbon frame of misschien aan de lagere interne wrijving van de (betere) wielen? Daarnaast bandspanning, bandtype, wegdek, mechanische weerstand van de ketting en naven.

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinW op 21-07-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Hielko schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Dat zal ongeveer 0,0 te maken hebben met het feit dat die fiets van carbon is. Zeker op het vlakke maakt gewicht niet tot nauwelijks uit.
En wat is dan de reden? Ik merk nog steeds als ik op de alu fiets stap dat er een groot verschil is. De inspanning die ik moet leveren is groter dan op de carbon fiets. En dan fiets ik nog steeds aanzienlijk langzamer :') .
EdwinW schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:27:
[...]

Dan rijst de vraag: ligt het echt aan het carbon frame of misschien aan de lagere interne wrijving van de (betere) wielen?
Het lijkt mij een optelsom van goed frame en wielen maar ik heb er niet zoveel verstand van :P . Ik laat gewoon mijn benen rond gaan en merk dat het op de ene fiets veel makkelijker is om hard te gaan dan op de andere.

[ Voor 68% gewijzigd door Ezio op 21-07-2017 11:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ezio schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:28:
[...]

En wat is dan de reden? Ik merk nog steeds als ik op de alu fiets stap dat er een groot verschil is. De inspanning die ik moet leveren is groter dan op de carbon fiets. En dan fiets ik nog steeds aanzienlijk langzamer :') .

[...]

Het lijkt mij een optelsom van goed frame en wielen maar ik heb er niet zoveel verstand van :P .
Heb je enig idee hoeveel verschil er in vermogen zit dat nodig is voor 28km/h en 32km/h? Dat is 50 watt oid! Je nieuwe fiets zal ongetwijfeld wat sneller zijn vanwege lagere luchtweerstand (maar dat heeft dan weer niet zoveel met het gebruik van carbon an sich te maken), maar zo'n wondermobiel zal het toch ook weer niet zijn.
Pagina: 1 ... 45 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.