Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.404 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
M@cer schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:40:
[...]

Met een opzetstuur erop valt dat stukje boven de stuurpen ook niet meer op :X

Ik heb vast nog niet de goede houding, heb nu het stuur erop gezet, van de week nog maar even wat opzoeken op internet en nog een keer proberen... Als ik in September tijdens de Challenge Almere er goed mee kan fietsen zou het mooi zijn..
Ja, dat is waar. Het ziet er dan sowieso niet meer uit _O- . Dat is ook de reden dat ik nog even wacht met een opzetstuur. Dan ga ik nog liever onderin het stuur hangen of sparen voor een echte tijdritfiets.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Haha, ja zo kan ik ook mn gemiddelden omhoog halen :P
Alles telt bij mij mee.
Dus ook de pannenkoeken stop bij lange ritten >1 uur.
Lekke band plakken/stoplichten etc, ik reken de tijd die ik van huis ben.

Zelf fiets ik altijd met ligstuur, nu tt fiets dus kan niet anders, maar hiervoor had ik een racefiets met opzetstuur. in de andere grepen vind ik echt niet fijn zitten. Beetje liggen is veel ontspannender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47
Ja maar je wilt toch weten wat je prestaties zijn tijdens het fietsen en niet tijdens het pannenkoeken eten??

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
JBplap schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:06:
Haha, ja zo kan ik ook mn gemiddelden omhoog halen :P
Alles telt bij mij mee.
Dus ook de pannenkoeken stop bij lange ritten >1 uur.
Lekke band plakken/stoplichten etc, ik reken de tijd die ik van huis ben.

Zelf fiets ik altijd met ligstuur, nu tt fiets dus kan niet anders, maar hiervoor had ik een racefiets met opzetstuur. in de andere grepen vind ik echt niet fijn zitten. Beetje liggen is veel ontspannender
De meeste mensen meten om te kunnen vergelijken met eerdere pogingen. Als je zo eerlijk mogelijk wilt vergelijken probeer je zoveel mogelijk variabelen eruit te halen, dat heeft niets met "omhoog halen" te maken. Op de manier zoals jij je eigen gemiddelde meet kun je twee pogingen toch niet met elkaar vergelijken en dus ook niet zien of je erop vooruit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:44

Pelle

🚴‍♂️

Stoffa schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:56:
[...]

Dat komt door de lagere luchtweerstand nu het midzomer is.
Ik kom doorgaans ook alleen 's zomers aan dat soort snelheden. En dan alleen bij kortere intensieve ritten (zeg tot 60-70km met bijv. D3 intervals). Bij een gewone duurrit (D1) gaat het zelden hoger dan 30-31 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:44

Pelle

🚴‍♂️

M@cer schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:22:
Nu weet ik niet of het echt aan het stuur ligt of ook voor een groot deel aan het Placebo effect, maar na 42km had ik een gemiddelde van 37 8)7
Dat is niet zo gek toch? En zeker niet voor jou volgens mij :)
Als ik jou zo inschat, zou jij makkelijk naar 39-40/uur moeten kunnen met aerobars en niet teveel ingewikkeld bochtenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:15
Hielko schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:50:
[...]

Heb je het over een gemiddelde over de hele rit, of over de kruissnelheid als je eenmaal op tempo bent? Want daar zit wel een enorm verschil tussen.
Gaat over het gemiddelde (zoals Strava dat weergeeft) over de hele rit. Uiteraard worden eventuele pannenkoekenpauzes daar uit gefilterd. 8)7 Daarvoor hoef ik mijn Bryton niet uit te zetten. Strava corrigeert deze niet-bewegingstijd al. Bij mij gaat de Bryton bij het begin van de tocht aan en aan het eind van de tocht. Tussentijds pauzeren (zoals voorbeeld bij verkeerslicht) doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

havana schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 07:53:

Wat verder nog opviel...

- enorm veel krakende en piepende fietsen
- enorm veel commerciële privé-bevoorradingen
- zeker 10% schietschijven, nooit geweten dat die dingen zo kunnen stinken in de afdaling
Mooi verhaal- nog even op het tandvlees geeft toch wel extra voldoening om zoiets uit te kunnen fietsen!

Wat bedoel je met schietschijven? :o

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
Tjebakka schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:09:
[...]

Mooi verhaal- nog even op het tandvlees geeft toch wel extra voldoening om zoiets uit te kunnen fietsen!

Wat bedoel je met schietschijven? :o
Schijfremmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58

Kluus

Gang is alles

Carbon velgen met dito remvlak stinken anders ook heul erg...

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 04-07-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ahhh, natuurlijk. Ja die kunnen erg stinken. Had laatst in België een mountainbike gehuurd en in de afdaling van de Kemmelberg roken we de remmetjes ook behoorlijk. Naar luchtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Laatst online: 20-09 07:55
Tjebakka schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:21:
Ahhh, natuurlijk. Ja die kunnen erg stinken. Had laatst in België een mountainbike gehuurd en in de afdaling van de Kemmelberg roken we de remmetjes ook behoorlijk. Naar luchtje.
i love the smell of burned disc brakes in the morning 8)

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

Cliffie

Trompetslet

Gemiddelde snelheid hier is van begin tot eind, met autopauze op de fietscomputer. Bij korte ritjes dus relatief veel stadsverkeer en gemiddelde snelheid lager. Boeiend :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

havana schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 07:53:
...
Hij zou dan ook vanuit een eerder startvak starten, terwijl wij zoals gebruikelijk vanuit het kneuzenvak starten.
...
Welk startvak stond je Havana? Ik heb nog uitgekeken naar je herkenbare fiets maar niet gezien (zelf had ik nr 962 dus stond in het eerste non-privileged vak).

Zelf ben ik niet zo'n verslag schrijver, maar herkenbaar verhaal verder! Ook ik heb super veel aan mijn vermogensmeter gehad bij het indelen van zowel de Vaujany als de Marmotte. Op de Glandon werd ik nog volop voorbij gereden door gasten die daar al compleet stuk zaten en dan met een hoop gehijg opmerkingen naar mij maakten als "je hebt zeker al spijt" 8)7 terwijl ik "op het gemak" tegen 80-90% FTP aan het trappelen was. Na de tussenafdaling tot de top van de Glandon begon ik ze alweer op te rapen en vanaf de telegraphe haalde ik op hetzelfde tempo bijna alleen nog maar mensen in.

Eigenlijk zat ik op de Alpe d'Huez nog wel goed, al merkte ik wel dat ik mijn hartslag niet meer boven de 155 kreeg. Boven in het dorp nog even het gas open kunnen trekken naar de finish toe.

Uiteindelijk redelijk tevreden met mijn tijden, zeker gezien het mijn eerste twee cyclo's in de bergen waren:
La Vaujany: 07:28:51
La Marmotte: 07:23:23

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 04-07-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Kluus schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:59:
Carbon velgen met dito remvlak stinken anders ook heul erg...
Ik ben een beetje huiverig om met carbon clinchers een berg af te vliegen. Ik huur liever ter plekke een fiets met velgremmen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:47
Ftfy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ezio schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:01:
[...]

Ik ben een beetje huiverig om met carbon clinchers een berg af te vliegen. Ik huur liever ter plekke een fiets met velgremmen.
Klopt, ik ook, maar er rijden er toch nog genoeg mee rond in de bergen.
Haha, ja, maar toch werkt die vermogens meter (voor mij) wel als een goede mentale rem om niet alsnog mee te springen met die gasten. ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Dit jaar deelgenomen aan m'n eerste marmotte. In de aanloop daarheen een korte fietsvakantie gehad, zodat ik niet in 1x solo naar Zuid Frankrijk hoefde te knallen.

Stop 1: Aywaille
Op m'n inmiddels vaste camping Dieupart (aanrader) om 12u aangekomen, tentje opgezet en de fiets gepakt.
Ik heb een route via gpsies gemaakt en op m'n Garmin gezet, als je de zoomlevel vastzet houdt zo'n Edge 500 het prima uit.
Het rondje zelf is iets minder, één van de klimmen is van de categorie Koos Asfaltloos, de hele toplaag is ongeveer omgeploegd.
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/xhqYCmqXrwWgpiTkKZPjIqMxNsMJ5BNYqVw_HvfTN-g-2048x1152.jpg

De oorspronkelijke route zou 2 maal via dat stuk komen, dus dat laat ik maar. Aan het eind nog even de Redoute opknallen, ik begin die klim zowaar leuk te vinden, weer 0:30 sec van m'n tijd af en in 6:34 ben ik boven. Dan nog ff afdalen naar de camping en dag 1 zit er op. (69km)

https://www.strava.com/activities/1050368052

Stop 2: Kruth
Ik rij door naar de Vogezen, het weer is er prima, warm zelfs. Dag 1 een kort rondje welke begint met de Col de Bramont, daarna is het afdalen naar La Bresse & Cornimont, daar sla ik af naar de 'Grand Ventron de Xoulces' / Col de Vierge / Col de Bockloch / hoe dat ding ook maar heet. Prachtige klim over een vrijwel verlaten bosweg (1 auto tegen gekomen, geen fietsers, geen wandelaars). Het laatste stuk is niet al te best asfalt, de klim is gelijkmatig, zo'n 7 - 8 %. Uiteindelijk kom ik ergens op de Col d'Oderen uit, waarna het een klein stukje terug naar Kruth is. Ik heb wat rugklachten, waarschijnlijk door de 5u durende autorit voorafgaand aan het tochtje. (58km)

https://www.strava.com/activities/1051874616

Dag 2 in de Vogezen een wat langer rondje op het programma. De L'Alsacienne is die dag ook en regelmatig zit ik op 'hun' parcours. Achteraf had ik als training net zo goed mee kunnen doen aan de 130km.
Via Le Markstein, Bannstein, Col du Firstplan naar Munster om ff te lunchen. Daarna verder richting Mittlach. Volgens Gpsies liep er een weg tot aan de route de Cretes, helaas, halverwege gaat het over in een bospad. Omkeren en een andere route zoeken dus. Het wordt de Platzerwassel, welke ik er min of meer bewust uit had gelaten. Ok, dan dat pokke ding maar op. Ik zit zonder water, dus echt lekker gaat het niet meer. Op de top wat te drinkgen gekregen van een Alsacienne deelnemer (dank daarvoor), hij moet nog 40km, ik hoef alleen nog terug naar Kruth.
Daar zit nog 1 ienimini puist tussen die de Breitfirst heet. Slechts 2 km, dus ff rammen. Na 123,4km ben ik weer terug op de camping.

https://www.strava.com/activities/1053748278

Stop 3: La Chambre
De volgende stop is al in de alpen. Ik hou eerst een rustdag, het weer is wat wisselvalliger, dus ik hoop nog te te kunnen fietsen. Na een nachtelijke onweersbui is het de volgende dag gelukkig droog.
De eerste klim is de Col de Chaussy:
Afbeeldingslocatie: https://vcfvb-asso.org/wp-content/uploads/2016/06/LacetsMontvernier.jpg
Je wordt bijna duizelijk van de haarspelden, maar de klim is werkelijk prachtig. Wel ligt hij bezaaid met stenen en troep door de onweersbui van vannacht. Bovenop een cola en een taartje gegeten in de zon. Prima uit te houden daar.
Via dezelfde route weer afgedaald naar het dal, de Madeleine is de volgende. Onderweg ernaartoe heb ik er eigenlijk al weinig zin in en tijdens de klim zakt de motivatie naar een dieptepunt. De Madeleine is geen mooie klim en halverwege geloof ik het wel. In Saint François-Longchamp draai ik om. Richting zwembad :+

https://www.strava.com/activities/1056415333

Stop 4: Bourg d'Oisans / Vaujany
In de ochtend vetrek ik weer uit La Chambre, het is bewolkt met heel af en toe een zonnetje. Via de Glandon rij ik naar Bourg. De afdaling hangt diep in de wolken en ik heb respect voor de renners die onder deze omstandigheden vrijwillig op de fiets stappen.
Dit zal de laatste camping stop worden. Vanaf morgen ben ik samen met de rest van 'het team' en zitten we in een huisje in Vaujany. Het regent de hele middag, dus een verplichte rustdag. Na gisteren misschien niet zo'n slecht idee. 's Avonds ontmoet ik al een aantal van het team en we besluiten de volgende dag samen een ritje te doen. Het lijkt 's ochtends droog te blijven, dus om 8 u zitten we op de fiets richting Les 2 Alpes. Niet een hele boeiende klim, maar het loopt wel lekker. Na de afdaling twijfelen we of we terug naar Bourg aan of niet. Het is op dat moment nog droog, dus we gokken het er op en gaan richting de Sarenne. Meteen ben ik de 2 klimgeiten kwijt, ik twijfel zelfs of ik wel goed zit. Het weer wordt slechter en slechter, maar toch geniet ik van deze prachtige klim. In net iets meer dan een uur ben ik boven. En dan begint het ergste, een ijskoude natte langzame afdaling. Ik heb het zo koud dat ik zowat van m'n fiets af ril en kan het stuur nauwelijks recht houden. Aan de voet van de Alpe d'Huez staat de auto, na 20 minuten in de auto met de kachel op vol heb ik het nog steeds steenkoud. Gelukkig hoef ik niet meer een tent in, maar wacht een warm huisje met een warm bad.

https://www.strava.com/activities/1059375696

De vrijdag is het gelukkig weer droog en doe ik het eerste stuk van de Alpe d'Huez. Het klimmen gaat super gemakkelijk, maar ik wil niet teveel doen vandaag. In Huez sla ik af richting Villard-Reculas. Een prachtige route met schitterend uitzicht op het dal. Na slechts 36km sta ik alweer bij de auto. Morgen is het slechts fiets poetsen :D
https://www.strava.com/activities/1060757099

Course day
We parkeren de auto in Allemont en fietsen naar Bourg. Ik sta in een later startvak als de rest, dus zal ze waarschijnlijk niet zien. Verbazingwekkend hoe schaamteloos sommige mensen zijn en gewoon in de tuin van bewoners gaan zitten schijten :X. Al had de organisatie misschien wel wat meer dixies mogen plaatsen. Om 8.04 ga ik eindelijk over de startlijn. Tot de start van de klim gaat het hard, 45 aan 't uur, maar ik doe geen meter kopwerk en bol rustig mee, hartslagje 120 - 130. Op de Glandon moet ik me inhouden, maar de klim gaat gemakkelijk. 5km voor de top is het zicht nog maar zo'n 20 meter. Op de top is het druk, maar ik hoef gelukkig niet zoals @havana te wachten. Snel wat eten en het regenjackie aan. Ik zie niet in waarom ik snel zou afdalen aangezien de afdaling geneutraliseerd is. Desondanks moet er halverwege toch nog een ambulance aan te pas komen. Ik neem voor het hervatten van de tijdwaarneming ruim de tijd voor een plas en eetpauze. Daarna zoek ik een groepje om naar de Telegraph te fietsen.
Deze klim ligt me en ik vlieg omhoog. Bovenop meteen door de afdaling in, op naar de stop in Valloire. Hier een warme thee en een broodje brie en ik maak me op voor de Galibier.
15 jaar geleden deed ik die voor het laatst en ik kon me niet herinneren dat dat eerste stuk tot Plan Lachat toch ook al best stijl was. Gedurende de laatste 5km van de klim loop ik leeg, wetende dat het zwaarste nog moet komen. De foto's van vlak boven de top zullen niet de mooisten zijn ;) snel het regenjack aan, de stop sla ik over, ik stop wel op de Lauteret denk ik. Ik kijk voor het eerst op de klok, goud moet nog net mogelijk zijn.
De stop op de Lauteret sla ik toch ook maar over, geen zin om te stoppen en het is vrijwel alleen maar afdalen naar Bourg. IK MIS MIJN 52 BLAD! De afdaling gaat heerlijk, binnen een uurtje oid ben ik in Bourg.
Aan de voet van de Alpe nog snel wat eten en een colaatje en een gelletje er in. Al snel blijkt dat ik niet meer de benen van 2 dagen terug heb, goh, hoe zou dat nou komen. Aan het begin kan ik de 12 km/h nog houden, maar al snel wordt het een gevecht om boven de 10 te blijven. Daar gaat m'n goud. Om mezelf niet te demotiveren zie ik op m'n Garmin alleen snelheid en afstand. Tijd wil ik niet weten. Pas de laatste km durf ik te kijken: 8:26 bruto, minus de afdaling van de Glandon moet dat toch voldoende zijn.

Blijkt ook zo te zijn, blijkbaar heb ik daar 3 kwartier over gedaan, want de netto tijd is 7:45 *O*

https://www.strava.com/activities/1064576231

GOUD in de pocket.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:03
Ik heb blijkbaar niet op zitten letten maar blijkbaar zijn schietschij... schijfremmen tegenwoordig toegestaan in officiele wedstrijden? Ik kwam er achter na het zien van dit filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Ja, de proef was tijdelijk stilgezet na het Ventoso-echec, maar nu mag het stilaan weer.

Maar het zijn vooral de sponsors die het willen, de gemiddelde prof zit er niet op te wachten...

@tjilp Chapeau voor je prestatie.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 04-07-2017 19:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik zag het filmpje ook. Blijkbaar is dat niet de enige. Er is zelfs al een etappe in de tour gewonnen met een schijfremfiets http://www.bikeradar.com/...ed-venge-vias-disc-50291/ Kwestie van tijd dat we met schijfremmen fietsen (behalve Havana)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Och dat werd ook van mechanische groepen en stalen frames gezegd en die bestaan ook nog steeds....

Ik denk wel je schijven steeds meer zal gaan zien, maar velgremmen zullen voorlopig echt niet verdwijnen.

Hier op Tweakers mag 90% dan pro-schijven zijn. Logisch, want hier zitten veel mensen die interesse hebben in techniek en dat zijn vaak early adopters (die (mijns inziens) de nadelen vaak bagatelliseren of weglachen. Het meest gebruikte argument: "je houdt het toch niet tegen". Tjsa....

Maar geloof me, er zijn ook genoeg fietsers die anti-schijven zijn. Zelfs als ze, zoals ik, ermee hebben gereden.

[ Voor 55% gewijzigd door havana op 04-07-2017 19:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
wisselwerking schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:32:
Ik zag het filmpje ook. Blijkbaar is dat niet de enige. Er is zelfs al een etappe in de tour gewonnen met een schijfremfiets http://www.bikeradar.com/...ed-venge-vias-disc-50291/ Kwestie van tijd dat we met schijfremmen fietsen (behalve Havana)
@havana, die kan zich met het snot voor de ogen nog opwinden over schijfremmen, mooi!

Dat is overigens wel de lelijkste fiets ooit, ever...

[ Voor 5% gewijzigd door Noxa op 04-07-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
havana schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:34:
Och dat werd ook van mechanische groepen en stalen frames gezegd en die bestaan ook nog steeds....

Ik denk wel je schijven steeds meer zal gaan zien, maar velgremmen zullen voorlopig echt niet verdwijnen.

Hier op Tweakers mag 90% dan pro-schijven zijn. Logisch, want hier zitten veel mensen die interesse hebben in techniek en dat zijn early adopters. Maar geloof me, er zijn ook genoeg fietsers die anti-schijven zijn. Zelfs als ze ermee hebben gereden.
Ik verwacht ook niet dat velgremmen volledig zullen verdwijnen, maar zal na verloop van tijd wel lastiger worden om te kopen. Bij ATB heb je ook maar weinig aanbod met velgremmen (uiteraard niet helemaal vergelijkbaar).
Mooie van schijfremmen is dat je geen alu kleur rand (mijn prijssegment) meer hebt. Dat staat wat strakker. Maar smaken verschillen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je ziet nu al dat het in bepaalde segmenten heel lastig c.q. onmogelijk wordt om velgremmen te nemen. Zoek maar eens een endurance-geometrie met velgremmen, ik wens je veel succes.

Verder moeten we echt ophouden met de vergelijking trekken met de MTB. Een racefiets is geen MTB. Een racefiets is ook geen crosser en een racefiets is ook geen gravelracer. Zowel op de crosser, gravelracer als op de MTB zijn schijven een absolute no brainer. Op een racer zijn er voordelen, maar evenzoveel nadelen.

Nogmaals, ik ben helemaal niet anti-schijven. Ik denk dat ze zeker meerwaarde hebben, voor bepaalde doelgroepen en fietsen. Mijn eigen vrouw rijdt er nota bene mee, omdat ik haar dat aangeraden heb. Maar als je die fiets ziet, mijn god dat doet echt pijn aan je ogen....

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 04-07-2017 19:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@havana voorlopig ben ik nog niet in de markt voor een nieuwe racefiets (eerder een ATB (nu nog 26")). Dus die velgremmen heb ik nog wel een tijdje (blijf dus een tijdje in jouw kamp ;)) . Heb ook nog nooit het gevoel gehad dat ik ze miste.

Ik moest trouwens even zoeken wat een gravelracer is. Weer wat geleerd. Ik kende dat type nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou ik had ook nooit wat met schijfremmen tot afgelopen zaterdag :X

Na een paar uur werd remmen duidelijk lastig voor mij en waren de remblokken gewoon op. De schijfremmers hadden nergens problemen mee. Serieus eng als je een hoge brug af moet en weet en voelt dat je remmen gewoon op zijn en serieus moet knijpen om geen noodvaart te krijgen. Gelukkig was dat vrij op het einde van de rit.

Hielp ook mee dat het twee mooie Defy's waren waar ik een paar uur tegenaan gekeken heb :+ Ook voor het eerst dat ik die mooi vind :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ook met schijven kun je in één enkele afdaling je hele blokken erdoor remmen..... (althans, op de MTB, op de racer zal het iets langer duren, maar goed).

We moeten niet vergeten dat remblokken voor velgremmen de laatste jaren echt ongelofelijke stappen hebben gemaakt.

[ Voor 57% gewijzigd door havana op 04-07-2017 19:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Oplossing: minder remmen. Afdalen op hoge snelheid is het mooiste wat er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Amen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Jep, maar niet in de zeikende regen op zandigerige/ gringerige wegen :X

Heb nog geen doodswens

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Maar dan moet je gewoon binnen blijven. Althans, dat is mijn mening. Van schijven moet je dan echt geen wereldwonderen verwachten, sterker nog op een racefiets laat je de boel enorm snel blokkeren...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
sapphire schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:02:
Jep, maar niet in de zeikende regen op zandigerige/ gringerige wegen :X

Heb nog geen doodswens
Dat woordje "nog" baart me toch enigszins zorgen.
wisselwerking schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:58:
Oplossing: minder remmen. Afdalen op hoge snelheid is het mooiste wat er is
Afdalen is je welverdiende cadeau voor het kapotgaan heuvel op. Daarnaast Rule #93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Bij afdalen in de regen zijn (net als bij droog weer eigenlijk) de bochten waar je extra alert moet zijn. Dus voor de bochten remmen. Bij voorkeur niet in een bocht. Bij droog weer kom je er misschien nog mee weg (oppassen voor grind), maar bij nat weer kan dat funest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

NIET de hele tijd je remmen inknijpen. Gewoon je fiets laten rollen, snelheid durven maken en je kan ook in de regen best hard remmen. Alleen niet in een bocht doen.

M'n pa is ook zo iemand die tijdens een tocht in de regen z'n blokjes helemaal weet te verslijten. Maar die knijpt ook de hele tijd lichtjes in z'n remmen tijdens de afdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa

F*ck me dat gaat echt zo hard! Ik zou 7 kleuren stront schijten als met 55km/u langs die dranghekken suist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:08
Stel je voor dat dan ook nog eens Peter Sagan naast je rijdt :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

dreamscape schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:11:
Stel je voor dat dan ook nog eens Peter Sagan naast je rijdt :)
Als ik het zo in de avond etappe opnieuw zag, leek het me minder opzet. Met 45km/h uit balans worden gebracht (Sagan zat helemaal scheef op de fiets) ja dan zet hij hem weg, maar zonder die elleboog had hij zelf in de hekken gelegen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Vandaag had mn vriendin zin om te fietsen na het werk, dus omgekleed en klaargemaakt.
We hadden 2 opties, 1 rondje dat ik met GPS had uitgestippeld of een training van @Pelle proberen.

Het werd de laatste optie, 4x1min intervals (30 sec rust) en dat 3 keer over met 6 min rust ertussen. We hadden besloten om het warm fietsen en de rust periodes samen te rijden en dan in de intervals eigen tempo te rijden.
Dit bleek nog best lastig met maar 1 gps device... Daar moeten we iets op verzinnen, want nu kon ze niet weten wanneer de intervals en rust periodes precies starten.

Met warm rijden lekker rustig gedaan en toen 'knallen,' man wat is 1 minuut lang om door te trekken, en wat is 30 sec dan kort om te herstellen :P Soms hele groepen bejaarden op ebikes die beide kanten van het fietspad op gingen :(
achteraf ging de 2e 1min van elk blok steeds het beste, geen idee waarom. Na de 2e volledige set hebben we even lekker de benen rust gegeven en even afgestapt en wat gedronken.

De 2e helft het parcours omgekeerd gedaan en dan merk je dat je wel moe begint te worden. En uiteindelijk net niet gered om op het einde van de 'training (1uur)' al thuis te zijn, dus nog weer 5 minuten extra moeten fietsen. Al met al anderhalf uur onderweg, maar volgens de geleerden hier mogen we dus alleen de 65 daadwerkelijk gefietste minuten tellen >:)

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dit keer wel schik gehad op de fiets! _/-\o_

Dit voelde tenminste ook echt als een training, dat dom rond fietsen vind ik nooit veel aan.
Vriendin was ook enthousiast (op het niet weten wanneer het gassen of rust is na) en heel trots dat ze een (snor)scooter voor was gebleven tijdens het gassen. oOo

Én ik heb een nieuw fiets HR record gezet voor mezelf, 174 :9 nog 10% van mn loop HR af, maar dit komt tenminste in de buurt. Wel was dat maar 1 malig en het 2e blok (voor de pauze) was mn max HR 10 slagen minder dan 1e blok. Ik moet dus nog wel veel opbouwen.

Merkte soms wel dat het parcours niet altijd mooi uitkwam met gas en bochten, maar daar doe je niet veel aan.

Dus deze training gaan we zeker vaker doen. *O* Alleen even deze workout ook op haar Garmin910 zien te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:55
Leuk dat het beviel om met intervals te trainen :)

Je kan wel beter iedere training een ander soort interval gebruiken, anders raak je er teveel aan gewend en is het effect steeds minder. Sowieso kan je nog deze varianten gebruiken:

Piramide: 10s sprint, 10s rust / dan 20 om 20, 30 om 30, 60 om 60 en dan weer omgekeerd naar 10. Zoveel sets als je tijd/energie voor hebt.

Race-winning-interval: 30s volle bak sprint, 5m op/over je omslagpunt en afsluiten met 15s sprinten, en daar minimaal 3 sets van.

Blok interval: 5m omslagpunt, 3 minuten rust en dan 4 sets.

Tussendoor kan je eigenlijk beter niet afstappen. Op een heel licht verzet schakelen en je benen rond de 90rpm blijven draaien, hartslag onder de 120 laten dalen, helpt om de verzuring tegen te gaan. Als je stil gaat staan tussendoor, heb je kans dat je benen vollopen (zeker wanneer je zwaardere intervals gaat doen) en is het onnodig extra afzien als je weer op de fiets stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:57
Max HR lopen =/= Max HR fietsen
Fietsen is lager

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:36
Als je graag een hoge HR wil hebben op de fiets moet je de intervallen sowieso wel iets langer dan een minuut doen. Hartslag gaat reageert niet direct als je meer vermogen gaat fietsen, als ik intervallen doe dan duurt het meestal wel een minuutje voordat mijn hartslag rond omslagpunt zit terwijl ik dan al wel minuut FTP trap (of meer). Maar met de race-winning-interval van Sjoewe moet je toch ver kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

@Sjoewe :)
Wennen zal eerst nog wel meevallen hoor :P deze was al bijna niet vol te houden.
Zeker als je kijkt naar de HS die steeds minder hoog kwam.
We missen nog zoveel kracht in de benen, dat moet eerst ook groeien voordat we nog meer aan kunnen.

Maar dan gaan we zeker afwisselen, anders gaat het ook snel saai worden idd.
Ik zal je voorzetjes al even uitwerken in Garmin Connect :)

Moest wel lachen om de naam 'race-winning-interval' nou daar zijn we nog lang niet :P
Mijn interval top snelheden liggen nog lager dan jullie gemiddelden :)

Na thuistkomst ben ik ook nog even gaan hardlopen, die overgang moet soepel blijven. Daar kon ik wel aan merken dat ik met fietsen veel gegeven had, het liep zwabberig :P

@MrAngry
Dat weet ik, maar dat moet beperkt kunnen blijven tot 10-15 slagen en niet 40-50 wat ik eerst had :P

@Hielko
Ik heb een hoog toerige turbo motor aan boord :P die schiet de lucht in bij gas geven. Mijn pieken van snelheid/hartslag komen overeen. Sowieso kon ik nu nog niet die 1minuut dat constant volhouden.
Dus nog langer komt later pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
JBplap schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:37:
@Sjoewe
Moest wel lachen om de naam 'race-winning-interval' nou daar zijn we nog lang niet :P
Het heet een race-winning-interval vanwege de opbouw, die is afgeleid uit een situatie die je vaak ziet in wielerwedstrijden: de ontsnapping van een of meer renners uit het peloton.
Dus 30 seconden sprinten om een gat te slaan met het peloton, dan 5 minuten proberen het gat vast te houden in een tijdrit, en nog 15 seconden sprinten naar de meet om het peloton voor te blijven dat je op volle macht probeert terug te halen.

Maar dit is ook heel zinvol zonder het wedstrijd-element. Door de lange sprint aan het begin zul je namelijk al snel hoog in je hartslag komen, dan moet je vervolgens proberen om de maximale combinatie van je HR/snelheid te vinden die je 5 minuten constant vol kan houden. Hierdoor leer je echt je eigen grenzen goed kennen, zodat je daar ook beter rekening mee kan houden. En de 15 seconden sprint aan het einde is gewoon een eikpunt. Als je die niet meer in je benen hebt, dat ben je te hard gestart, als 'ie heel makkelijk gaat, weet je dat je nog harder had gekund in het tijdrit-blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik pak altijd de brug bij Loenen volle bak omhoog. Daar reageert m'n hartslag toch echt wel binnen afzienbare tijd op hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:57
Uiteindelijk boeit het ook weinig, ik kan m'n hartslag tijdens het fietsen ook omhoog jagen door alleen te denken aan de laatste ronde en afsprinten op Sloten. Denk maar niet dat je daar fitter van wordt. Het gaat om de arbeid die je benen leveren.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Tjebakka schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:54:
Ik pak altijd de brug bij Loenen volle bak omhoog. Daar reageert m'n hartslag toch echt wel binnen afzienbare tijd op hoor
Ik vind de Amsterdamsebrug en de Schellingwouderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal altijd wel lekker. Het is alleen jammer dat fietsers niet altijd goed rechts houden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
> ik kan m'n hartslag tijdens het fietsen ook omhoog jagen door alleen te denken aan de laatste ronde en afsprinten op Sloten.
Dat heb ik ook als ik ergens hard een heuvel op wil gaan, de rustige aanloop er naartoe gaat mijn hartslag ook al snap 20-30 slagen omhoog, terwijl ik nog dezelfde inspanning zit te leveren. Een beetje gezonde spanning.

En voor de mensen die zeggen dat fietshartslag altijd lager is dan loophartslag; je moet duidelijk wat harder gaan fietsen ;)

OK, misschien is het een paar slagen lager, maar als je een aantal minuten echt voluit gaat, dan kan je akelig dicht in de buurt komen van je maximale hartslag. Je moet wel uitegerust zijn, dus niet aan het einde van een fietsvakantie, maar ik denk dat een groot gedeelte van het verschil er gewoon in zit dat het makkelijker is om op de fiets minder inspanning te doen (zeker wanneer je op het vlakke rijdt, je kan gemakkelijk wegkomen met wat lichter fietsen, je rolt toch wel vooruit). Mijn maximale hartslag gemeten tijdens lopen is ongeveer 194 (.. alweer een jaar of 10 geleden..), en wanneer ik fit ben dan krijg ik deze bij het fietsen nog altijd rond de 190+. Ook op het vlakke, maar dan moet ik er mentaal wat meer moeite voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 10:26

Crazy D

I think we should take a look.

havana schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:56:
Ook met schijven kun je in één enkele afdaling je hele blokken erdoor remmen..... (althans, op de MTB, op de racer zal het iets langer duren, maar goed).
Dan moet je leren fietsen :P Of gewoon binnen blijven als het regent.
3 x Alpe d'Huez afdalen raakte m'n schrijfremmen niet echt onder de indruk van in ieder geval.

Mijn ervaring is wel dat schijven betrouwbaarder remmen en dat vond ik vooral fijn in de regen. Maar aangezien ik toch liever droog blijf was dat voor mijn geen argument om weer schijfremmen te nemen. En voor de rest ligt de beperking in het remmen vooral aan mij en niet aan het materieel. Tests wijzen uit: ja je remkracht is groter. Vooral/juist als het niet zo perfect droog is. Alleen de tests pakken volgens mij nooit de real-life kneusjes zoals alle niet-profs :o Denk dat niemand van ons (of bijna niemand...) echt de limiet van de remmen haalt, denk dat je voor die tijd allang 7 kleuren stront schijt. Ik wel iig :D

Voor de rest natuurlijk ook een kwestie van smaak. Vind met schijfremmen een fiets niet lelijk maar er mist iets omdat je gewend bent dat er blokjes op zitten.... bij een MTB vind ik dat juist omgekeerd.

Vandaag heen en weer naar Zandvoort. Nou ja bijna, nam een andere afslag en eindigde dus niet in Zandvoort maar in Bennebroek en daar vandaan kon je blijkbaar niet doorrijden.... Nou ja sowieso een leuk stukje gereden. Lekker rustig ook.
https://www.strava.com/activities/1068689515

Erg prettig dat ik vandaag mijn tijd vrij kan indelen, heerlijk fietsweer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ceaser
  • Laatst online: 26-09 13:58
@havana en @Tsjilp Leuke en herkenbare verhalen over de Marmotte.

Bij deze een verslag van mijn ervaring.

Heb hem zelf dit jaar voor het eerst gereden. Ik rijd in eerste instantie met mijn buurman van de camping richting de Glandon. Ook hij rijd hem voor het eerst en we hebben afgesproken samen richting de voet van de Glandon te gaan om vervolgens op eigen tempo lekker verder omhoog te sukkelen. Intussen vliegen links en rechts Jan en alleman ons voorbij, we laten het maar gebeuren pakken af en toe een wieltje tot de stuwdam in Allemond. Daar raak ik direct mijn buurman kwijt, hem zie ik pas in de avond weer terug aan de bbq op de camping. Na het kleine pukkeltje de dam op gaat het in rap tempo langs het meer naar de voet van de Glandon. Wanneer die echt begint valt me op hoeveel mensen net wat laat lijken te beseffen dat op het binnenblad omhoog rijden misschien toch wat makkelijker is en veel te laat de ketting met de grootste moeite nog net op het binnenblad krijgen. Met wat slalom werk geraak ik langs het schakelgepruts, blij dat ik niet direct een voet aan de grond hoef te zetten. Ongeveer halverwege de Glandon valt mij weer hetzelfde op waar je na een korte afdaling direct tegen een muur omhoog rijd. Krakende derailleurs om me heen en en af een toe mensen met voetje aan de grond. Ook daar kan ik gelukkig blijven ronddraaien, kort achter mij sukkelt er nog wel eentje half om, gelukkig niemand die eroverheen rijd. Buiten die twee momenten valt mij tijdens die klim op dat het erg lastig is om langere tijd een constant tempo te rijden door de drukte om me heen. Ik had me voorgenomen om een 270-280 watt maximaal proberen te rijden maar door het gedrang schommelt het, zeker aan het begin van de klim, continu tussen de 250 en 320. Tijdens het tweede deel was het goed te merken dat het al wat rustiger werd op de weg en vanaf het Grand Maison bovenop lijkt het eindelijk wat rustiger en kan ik mooi constant rond blijven draaien. Bovenop de Glandon viel de drukte mij redelijk mee en ik begin maar snel aan de afdaling want het is ijs en ijskoud op de top. De afdaling zelf is eigenlijk wel erg tof met het vele slingeren op dat smalle weggetje. Dat hij geneutraliseerd is snap ik wel, in het begin ligt hij nat en het is nog wat mistig. Ondanks de neutralisatie zie ik ook na een paar kilometer toch iemand een ambulance ingeschoven worden. Bijna beneden doe ik een korte stop voor de tijdshervatting en hoopte daarna bij een lekker groepje te kunnen aansluiten richting de Telegraphe. Overal waar ik een beetje aan lijk te pikken is het tempo het eigenlijk 'net niet' en het resulteert erin dat ik in de vallei eigenlijk vooral van groepje naar groepje rijd tot denk ik een 4 a 5km voor de Telegraphe waar we uiteindelijk met een man of tien op hetzelfde tempo rijden. Bij het begin van de Telegraphe neem ik me hetzelfde voor als op de Glandon om niet te veel boven mijn target wattage uit te schieten en dat loopt als gesmeerd, de klim vliegt er voor mijn gevoel doorheen, op de Telegraphe vul ik de bidons, een reep in mijn mik en volle vaart naar Valloire om aan de Galibier te beginnen. Het is de derde keer dat ik hem van deze kant omhoog rijd maar lijkt me aan het beginnen toch te verrassen, wat voelt die smerig steil aan het begin. Voor mijn gevoel werd hij pas echt vervelend vanaf het bruggetje in de vallei, ongeveer halverwege de klim. Vanaf het bruggetje voel ik het echter niet erger worden en rij daarom eigenlijk steeds meer relaxed omhoog tot de laatste twee kilometer steile kilometers, dat was even afzien. Bijtanken op de top en dan 45km naar beneden denderen richting Bourg en daar vol goede moed beginnen aan de klim van de Alpe d'Huez. Waar op ik op de vorige klimmen nog had voorgenomen om niet boven de 270 watt uit te komen had ik me hier niets voorgenomen. Ik begin een tempo te rijden wat ik gevoelsmatig nog wel een uur zou kunnen volhouden en de eerste drie zware kilometers kom ik eigenlijk vrij makkelijk door. De berg word iets minder steil en ik probeer mijn wattage vervolgens aan te houden maar ik voel dat het meer en meer moeite begin te kosten en ben bang dat ik misschien wat weinig gegeten heb. Ik hoop nog een vergeten gelletje te vinden maar moet het doen met een halve reep. Waar ik tot nu nog 280watt kon ronddraaien neem ik neem wat gas terug en rijd nu inmiddels voorzichtig een 220 watt wat me alle moeite van de wereld lijkt te kosten. Op de kleine steile uitschieters krijg ik met alle energie in mijn lijf het vermogen ook niet meer echt boven de 250 watt, man wat voelt die berg dan zwaar aan. Vloekend, stoempend en toch ook lachend rij ik samen met een engelsman vier van de laatste vijf kilometers naar het dorp bovenop. Met de finish in zicht nu komen er onzichtbare krachten naar boven en vliegen we die laatste kilometer door de finish over. Voor mij een tijd van 7:53. Vooraf had ik gedacht dat een 8:30 opzich wel mogelijk zou kunnen zijn maar had niet gedacht daar zover onder te komen. Al met al een mooie ervaring opgedaan en ik kijk nu uit naar de Marmotte Pyrénées waar ik me ook voor ingeschreven heb.

https://www.strava.com/activities/1064383183/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26
Dit jaar ingeschreven voor de Marmotte, na jarenlang niet meer in Frankrijk te hebben gefietst. De laatste keer dat ik Frankrijk heb doorgefietst was ik 16 op een Gazelle met buiscommandeurs toen in de buurt van Clermont-Ferrand, niet echt hooggebergte te noemen.

We hadden besloten om vooraf aan de Marmotte een weekje klimmen in te plannen, hoewel de Limburgse heuvels en de Ardennen geen onbekend terrein zijn, moet je de Alpencols niet onderschatten natuurlijk. Dit jaar niet superveel getraind, maar wel Parijs-Roubaix en de AGR meegepakt.

Maandag cruisen we lekker op het gemak richting Alpe d'Huez om dinsdag een eerste rit te maken.

Dinsdag (Col de Sarenne, Les Deux Alpes, Alpe d'Huez)
We proberen een kort rondje te maken en rijden vanuit Alpe d'Huez de Sarenne op, ongeremd door enige actuele Alpenervaring rammen we met een max hartslag de Sarenne op, het ging eigenlijk best makkelijk ook wetende dat het hoogteverschil nog niet zo veel is, 300 meter of iets dergelijks. De afdaling naar beneden is stuiteren met hier en daar een strook met stenen wat van de berg afgevallen is. Pff, is dit dan afdalen in Frankrijk... Al snel wordt het beter en we dalen in een lekker tempo af.
Beneden kijken we elkaar aan en besluiten Les Deux Alpes mee te pakken, als je er dan toch bent hup omhoog, het is aardig zonnig en de temperatuurt loopt behoorlijk op, wederom met een hoge hartslag omhoog, het gaat verbazingwekkend makkelijk en rij op tempo omhoog, boven eten we wat en besluiten om op de weg terug de bidons even bij te vullen bij een winkel.
Zo gezegd zo gedaan, we dalen af stoppen bij een tankstation halen een water, cola en vullen de bidons ermee, op naar de top van de Alpe d'Huez, dat moet een eitje zijn.
De temperatuur is aardig opgelopen en we rijden omhoog, de hartslag klapt meteen skyhigh, ver in zone 5. Zo ver kan het toch niet zijn 21 bochten, ik zweet me een ongeluk en drink veel uit te bidons, mijn lichaam protesteert gigantisch, in bocht 13 moet ik stoppen ik lijk wel uit elkaar te knallen door de hitte, ik laat mijn hartslag zakken tot een acceptabel niveau en vervolg de klim. Nog geen 500 meter later is mijn hartslag weer op max, kak denk ik als dit het klimmen wordt gaat het zondag heel slecht worden. Onderweg stop ik nog een keer om een lege bidon te vullen met beekwater en deze over me heen leeg te spuiten, het is als een druppel op een gloeiende plaat, maar ja, je moet omhoog. Ik kom Huez tegen en zie een waterpunt ik vul mijn inmiddels andere lege bidon met water, nog 4 kilometer naar de top, tot Huez twee volle grote bidons leeggedronken en vraag me echt af hoe iedereen dat doet naar boven op weinig vocht. De klim wordt eenvoudiger en het wordt wat frisser en klim eenvoudig naar boven. 70km later en gesloopt door de hartslag en hitte, kijken we elkaar een beetje uitgewoond aan, we zijn er aardig over uit dit moet anders...
https://www.strava.com/activities/1056572734

Woensdag (Col de Ornon et Alpe d'Huez)
Het is druilerig weer, op de heenweg met de auto zagen Col de Ornon voor mijn fietsmaatje zijn eerste Alpenklim ooit, ook voor heem was het 18 jaar geleden dat hij in de Alpen was. We besluiten die maar te doen, we dalen een natte Alpe d'Huez af en gaan de Ornon op, dit gaat een stuk makkelijker, het stijgingspercentage is een stuk minder en tegen het einde trekken we nog even door, het valt op dat de hartslag 15 tikken minder is dan gisteren. We dalen weer af en moeten de Alpe weer op, immers boven wacht het huisje, vol verwachting klopt ons hart, hoe zal het gaan.
Door de regen is het een stuk frisser, ik let meer op mijn hartslag en klim zonder een keer te stoppen naar boven, ik verbaas mezelf hoe makkelijk het vandaag gaat.
https://www.strava.com/activities/1058110453

Donderdag
We hadden een lange rit gepland, maar het begint te regenen, blijft regenen en stopt niet met regen. We maken er een verplichte rustdag van.

Vrijdag (Glandon - Col de la Croix de Fer - Alpe d'Huez)
De Glandon zit ook in het programma zondag, een goed idee om deze te verkennen. We dalen af naar Huez en via Villard Reculas dalen we af naar Allemont en beginnen aan de Glandon, de eerste paar km krijg ik het weer goed warm, het zal toch niet weer zo'n dag worden, en twijfel of ik mijn zweetshirt uit zal doen. Ik klim verder en het omhoog en laag karakter van de klim bevalt me wel en met de wind in de rug worden we omhoog geblazen, bij het restaurant linksaf de Glandon, zet nog even aan en hé we zijn er al, het was nog 2,5 kilometer toch, niet zo heel goed opgelet de Croix de Fer is 2,5km verderop. Even wachten op de de winderige top op laatste persoon die vandaag behoorlijke pap in de benen heeft. Mijn maatje en ik besluiten om de Croix de Fer af te maken zo gezegd zo gedaan. We dalen we af naar Allemont en het lijkt hard te gaan, de meewind op de heenweg is een behoorlijke muur tegen geworden... Het leek zo snel te gaan, het op een neer komt op de terugweg weer terug maar vormt geen probleem.
Wederom de Alpe op, niet te gek doen ik pak onderweg nog even water in Huez en volgens het Official Crono Course doe ik er 1:14:34 over. 102km op de klok en het gaat met de dag makkelijker.
https://www.strava.com/ac...5210/segments/26099234248

Zaterdag
Morgen de Marmotte, we brengen wat bevoorrading naar Villard Reculas toe waar een fietsmaatje via Vacance Soleil een kaartje had bemachtigd hij was te laat via de normale manier, en zij hadden nog wat startplekken over. Terug langs Huez en vanaf bocht 6 probeer ik een beetje snel omhoog te rijden, redelijk op hartslag rijdende krijg ik er net 3 km per uur meer uit, pff en dan ben je fris.
https://www.strava.com/activities/1062148628

Zondag (Marmotte 2017)
We starten in het pannenkoekenvak en mogen om 7:50 starten, we stappen iets voor zessen het bed uit ontbijten wat en dalen rond zevenen af naar Bourg d'Oisans, de afdaling nemen we zonder enig risico, maar ik er met mijn hoofd niet bij dat sommige mederenners rechts auto's inhalen in een haarspeldbocht, ja zo krijg je wel irritatie met elkaar en er is meer dan tijd zat.
De start is vol en zie mensen in tuinen van bewoners pissen, zijn ze allemaal zo zenuwachting dat ze het niet even kunnen ophouden? 8:07 gaan we de startstreep over, ik laat me niet gek maken en rij met 35km uur richting Allemont, ik zie ze links en rechts om heen vliegen en geef mezelf de raad dat de Alpe nog ver is.
De weg naar de top van de Glandon is druk maar ik fiets in een lekker tempo links van de mensenmenigte in twee uur vanaf de start naar de top van de Glandon, precies volgens mijn schema. De verkenning pakt zich uit en kom niet voor verrassingen te staan. Hier en daar zie ik mensen afdalen met een bordje op hun stuur, gooien ze nu al de handdoek in de ring?
Op de top is het druk, ik vul mijn driekwart bidon met sportdrank, bah dit is slecht te pruimen Etixx, ik neem een gelletje koekje en daal de Glandon af, het is geneutraliseerd en maak het eerste gedeelte geen haast. Ik zie een ambulance staan en iemand wordt behandeld, snap het echt niet waarom iemand hier risico zal nemen. 46 minuten later rij ik weer de timezone in en zoek in de vallei een mooi groepje op, geen energie verspillen hier, ik heb voor mezelf berekend dat als ik in 5,5 uur op de top van de Galibier sta goud te behalen valt. Onderweg zie ik nog een groepje in elkaar haken en het asfalt kussen, autsj. Ik neem nog wat eten want de Telegraphe komt eraan, drie kwartier later sta ik bij de verzorgingspost onderaan, plas nog even en begin aan de Telegraphe.
Deze klim loopt makkelijk ik fiets vrijwel de hele klim om 34x24 naar boven binnen het uur sta ik boven nog een uur en drie kwartier voor de top van de Galibier wetende dat daarvan de laatste 8 km het zwaarst zijn, ik stop niet en ga door naar Valloire ik vul mijn bidons, en begin aan de klim. Wederom loopt het heel lekker, als een mantra spookt de laatste 8 km door mijn hoofd, hou jezelf in tot het laatst. Ik draai het bruggetje over en begin aan het laatste stuk, ik fiets het op hartslag omhoog en vind de temperatuur aangenaam, van mij hoeft die hitte niet zo, uiteindelijk sta ik 2:37:23 later vanaf de Telegraphe op de top van de Galibier (1:32:17). Kijkende op mijn teller staat er iets meer dan 110km, min 14km naar de top van de Alpe, is het nog 50km naar de voet van de Alpe.
Ik draai de kaart naar voren op mijn Garmin en zie wanneer de er een klein knikje of een haarspeldbocht aankomt ik trap flink bij en sta binnen 1:10 aan de voet van de Alpe. Vooraf had ik hier een uur op gezet, het laatste stuk is wat glooiend maar ik verlies er toch 10 minuten op.
6:40 verlopen, nog 1:33 voor goud dit moet lukken.
Ik begin aan de klim in en merk dat hier de zon flink aan de hemel staat, het gaat allemaal niet vanzelf en zie mijn hartslag flink stijgen, ik temper een beetje het tempo om het lichaam af te laten koelen, bij elk waterpostje neem ik een beker water twee slokken drink ik en de rest gaat over mijn hoofd, je bent er bijna hou ik mezelf vol. Ik zie de tijd wegtikken en ik gooi er nog een versnelling in. Na Huez merk ik dat ik nog een versnelling over heb ik slinger achter weer op de 27 en kruip het steile stuk omhoog, de hele berg word ik ingehaald ben ik dan zo naar de klote vraag ik mezelf af. Ik kijk weer op de klok en zie dat het goed is, van bocht 1 nog even aanzetten, en hop door het tunneltje naar de finish, 8:01:33, goud!
Vooraf had ik 8 uur in gedachten daar anderhalve minuut naast zitten op 8 uur is lekker op mijn eigen schema gereden.
Bij de finish haal ik de oorkonde gouden medaille en eet de pastamaaltijd, waar ik normaal gesproken een biertje lekker vind smaakt het me totaal niet. Mijn fietsmaatje komt binnen op 8:19 en mist goud op zes minuten (baalt), mijn andere maatje komt binnen op 9:08 en is al superblij dat hij binnen is.
https://www.strava.com/activities/1064142984

Resumé van de gehele week, klimmen in de hitte is niet mijn ding, laat je absoluut niet gek maken, rij op je hartslag doseren is goud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:00

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Leuke verhalen hier!

Ik heb een mooie ToPeak RideCase aangeschaft en die bevalt goed. Telefoon zit erg veilig vast op de fiets en in een waterdichte case. Nu was ik van plan om met Strava te gaan rijden, echter laat deze niet de huidige snelheid zien, maar alleen de gemiddelde snelheid. Nu neem ik dus alsnog mijn TomTom Multisport mee :).

Hebben jullie ervaring met een fijne app voor ritten? Het apparaat is een iPhone SE.

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:54
pep_82 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:31:
*knip*

Mooi verhaal, helemaal gelezen ;D
vraagje, is er een website of soort kalender waar dit soort tochten/wedstrijden op staan? Lijkt me wel een mooie uitdagen om eens toe te werken naar zo'n rit. Heb ik een mooi doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Rudolf schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:09:
[...]

vraagje, is er een website of soort kalender waar dit soort tochten/wedstrijden op staan? Lijkt me wel een mooie uitdagen om eens toe te werken naar zo'n rit. Heb ik een mooi doel.
http://www.wielersportinfo.nl/toertochten.htm

Al is die lang niet compleet, de Marmotte staat er niet eens op :+

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 10:26

Crazy D

I think we should take a look.

En op https://www.ntfu.nl/Kalender/Kalender.aspx staat ook heel veel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:54
die gebruik ik inderdaad voor de Nederlandse toertochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Rudolf schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:09:
[...]

http://www.cyclokalender.nl/ !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Gisteren weer meegetrained met de lokale fietsclub. Echter waren er meer A dan B/C rijders dus werd het aanpoten. Mogen jullie raden waar de koek op was :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fv5Ttjd.png

24 min lang hartslag 180 bpm. Ik kreeg geen kans om te herstellen, die gasten trekken zo hard door uit de bocht waardoor ik elke keer een gat had. Mijn benen zeiden op een gegeven moment echt :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-09 14:00
Iemand in de omgeving van Tilburg die tijd en zin heeft om mij te helpen met m'n cateye strada wireless in te stellen? Alles geprobeerd en t lukt niet. Tegen vergoeding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Wat een lekker avondje om te fietsen, alle PR's terloops ff bijgeschaafd onderweg ook :+

https://www.strava.com/activities/1069435756/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Was inderdaad lekker fietsweer, maar de combinatie 'de hele dag in de tuin aan het werk' en fietsen was minder gelukkig. Pittig ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:26
Was gisteren inderdaad een lekker weertje, wel nog een verradelijk pittig windje. Hopelijk blijft het een beetje droog de komende weken, de bedoeling is om de 22e een retourtje naar mijn ouders te maken(200+ km) en dan hoop ik wel dat het een beetje droog is ;) Sowieso wordt dat wel een uitdaging.. langste rit tot nu toe was iets van 125km. Wel inmiddels een stuk beter getraind en ook veel vaker 100+ km ritten gemaakt dus we gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Gister ook heerlijk gefietst ondanks een beginnende verkoudheid die zich vannacht in alle glorie ontpopte.

Op het laatst nog een mooi groepje, 1 minuutje aangehaakt en toen er voorbij. Werd er vervolgens (vlak voor De Bilt) nog aangehaakt door lui uit dát groepje die blijkbaar op een plaatsnaambordsprintje uit waren. Ik was alleen erg traag met reageren maar toch nog 3e geworden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:00

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Gisteren mijn tweede 80 km rit gemaakt. Een rondje om de ringvaart (60km) en vanuit huis is er 10 km heen en 10km terug. Ik merk dat ik al makkelijker door kan trappen dan een maand geleden, vooral tegen de wind in! Die wind deed nog erg zijn best gisteren...

https://www.strava.com/activities/1069232182

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Zijn er al merken die 2018-modellen hebben aangekondigd? Wil toch echt wel binnenkort een nieuwe fiets kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Tjebakka schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:53:
Zijn er al merken die 2018-modellen hebben aangekondigd? Wil toch echt wel binnenkort een nieuwe fiets kopen :)
YouTube: NEW Trek Émonda Version 2 | GCN's First Look

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
"Merida balances aerodynamics, comfort, and control with third gen Reacto and Reacto Disc CF4"

https://www.bikerumor.com...n-reacto-and-reacto-disc/

[ Voor 12% gewijzigd door Tristan op 06-07-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik zit meer in een iets lagere prijsrange te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nieuwe Tarmac, volgt volgens mij aardig het model van de Allez Sprint (waarmee die laatste volgens mij weer gewoon een "alu tarmac" wordt).

Edit: Ik lees nu pas je update over prijsklasse, zal deze ook wel buiten vallen. Maar toch, interessante model verandering vind ik om hier toch te vermelden :).

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 06-07-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

Cliffie

Trompetslet

Tristan schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:58:
Gisteren weer meegetrained met de lokale fietsclub. Echter waren er meer A dan B/C rijders dus werd het aanpoten. Mogen jullie raden waar de koek op was :+

[afbeelding]

24 min lang hartslag 180 bpm. Ik kreeg geen kans om te herstellen, die gasten trekken zo hard door uit de bocht waardoor ik elke keer een gat had. Mijn benen zeiden op een gegeven moment echt :Z
Ben ik vreemd om te vinden dat ik dat een beetje onaardig vindt? Voor de B/C rijders heeft dit weinig zin lijkt me....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Tjebakka schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:46:
Dan is tweedehands altijd een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Cliffie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:23:
[...]

Ben ik vreemd om te vinden dat ik dat een beetje onaardig vindt? Voor de B/C rijders heeft dit weinig zin lijkt me....
Nee hoor. Ik kies er zelf voor om met ze mee te rijden met de wetenschap dat ik het einde (nog) niet ga halen.
Aan de andere kant zouden er wel meer B rijders mogen rijden op dinsdag, maar die zijn er gewoon niet. De donderdagen zijn populairder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

bbblije schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:11:
[...]

Dan is tweedehands altijd een betere optie.
Want? Misschien wil ik gewoon een nieuwe, eigen, fiets. :) Ik hoef niet het overjarige topspul waar al op gefietst is.

Ultegra Di2 (of vergelijkbaar)
Carbon
Geen sloping frame (lelijk)

Er zal binnenkort wel meer nieuw spul op de markt verschijnen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Tjebakka op 07-07-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Weet er iemand een leuk rondje in de buurt van Luik (of een andere plek op dezelfde afstand ongeveer)? Wil daar morgen gaan fietsen.
Mijn wensen zijn: ongeveer 100km, zoveel mogelijk rustige wegen, zo min mogelijk slecht asfalt en wat leuke klimmetjes.

Heeft iemand een aanrader qua route? En misschien een GPS file of gewoon een strava ritje in die omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door Reynouts op 07-07-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Tjebakka schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:52:
[...]

Want? Misschien wil ik gewoon een nieuwe, eigen, fiets. :) Ik hoef niet het overjarige topspul waar al op gefietst is.

Ultegra Di2 (of vergelijkbaar)
Carbon
Geen sloping frame (lelijk)

Er zal binnenkort wel meer nieuw spul op de markt verschijnen :)
Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Wat is dit nou weer voor vage passief-agressieve bedoeling 8)7 :? Geef dan ook even uitleg waarom een tweedehands fiets áltijd beter is.

[ Voor 14% gewijzigd door Tjebakka op 07-07-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Tjebakka schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:20:
[...]

Wat is dit nou weer voor vage passief-agressieve bedoeling 8)7 :? Geef dan ook even uitleg waarom een tweedehands fiets áltijd beter is.
Je geeft zelf al aan dat je geen overjarig topspul hoeft maar liever deel uit maakt van de consumptie maatschappij. Vandaar, succes!

Hoger opgeleide die niet verder komt dan "nieuw willen", in een prijsklasse die je in staat staat stelt een veel verantwoordelijkere keuze te maken die zowel voor de portemonnee, samenleving en kwaliteit beter is.

[ Voor 21% gewijzigd door bbblije op 07-07-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Ik heb nu eens in de praktijk ondervonden hoe de remkracht van carbon velgen verminderd als deze nat zijn. Ik had er wel over gelezen maar niet verwacht dat de afname van remkracht zo groot zou zijn. De eerste keer schrok ik zelfs een beetje, want ik vloog voor een bocht bijna zonder te remmen een heel stuk door.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25
Hangt ook van velgen af, met mijn mavic's merk ik weinig verschil met alu velgen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

bbblije schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Je geeft zelf al aan dat je geen overjarig topspul hoeft maar liever deel uit maakt van de consumptie maatschappij. Vandaar, succes!

Hoger opgeleide die niet verder komt dan "nieuw willen", in een prijsklasse die je in staat staat stelt een veel verantwoordelijkere keuze te maken die zowel voor de portemonnee, samenleving en kwaliteit beter is.
Goed dat je je zo inzet voor je portemonnee en de samenleving. Maar laat mij lekker een nieuwe fiets kopen als ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Tjebakka schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:42:
[...]

Goed dat je je zo inzet voor je portemonnee en de samenleving. Maar laat mij lekker een nieuwe fiets kopen als ik dat wil.
Een tweedehands/overjarige fiets is ook nieuw voor jou...

Voor iemand die in de marketing zit val je voor je eigen "leugens". Toch een gevoel het over laten nemen van het rationele denken.

[ Voor 18% gewijzigd door bbblije op 07-07-2017 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:47
bbblije schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:43:
[...]

Ja Tjebakka doe es niet zo consumeren. Beetje nieuwe fiets willen kopen doe effe normaal man.

Tweedehands is goed genoeg voor jou, en al helemaal met dat pauperbudget.

[ Voor 22% gewijzigd door Stoffa op 07-07-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Stoffa schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:50:
[...]

Ja Tjebakka doe es niet zo consumeren. Beetje nieuwe fiets willen kopen doe effe normaal man.

Je zegt het wat ludiek, maar dit is wel de essentie.

Binnen dit budget is een overjarige fiets die duurder was altijd beter dan een nieuwe fiets in een lagere prijsklasse. Zeker sinds dat 11-speed veelal de standaard is.

[ Voor 19% gewijzigd door bbblije op 07-07-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[...]
Wanneer niemand een nieuwe fiets koopt, droogt de tweedehandsmarkt ook snel op.

Wanneer niemand een nieuw model koopt, zullen de ontwikkelingen in de techniek ook snel stil vallen.

Ondanks dat ik nog met veel plezier op mijn stalen fiets met buiscommandeurs rijdt, ben ik ook blij dat ik ook een nieuwere (voor mij overigens wel tweedehands) fiets rijd, die destijds iemand nieuw heeft gekocht.

Wanneer iedereen jouw instelling zou hebben en niet bereid is om te investeren in innovatie, reed iedereen nog rond op stalen fietsen met archaische versnellingen. Buiten dat deze discussie mij hier niet op zijn plaats lijkt, denk ik dat je blij moet zijn dat er mensen zijn die wel het nieuwste van het nieuwste willen kopen. Persoonlijk ben ik alleen maar blij met die hele hordes MAMILs die op veel te dure fietsen rijden, dat maakt voor mij fietsen aangenamer en betaalbaarder, ook wanneer ik zou besluiten op termijn een nieuwe fiets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:26
Reynouts schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:58:
Weet er iemand een leuk rondje in de buurt van Luik (of een andere plek op dezelfde afstand ongeveer)? Wil daar morgen gaan fietsen.
Mijn wensen zijn: ongeveer 100km, zoveel mogelijk rustige wegen, zo min mogelijk slecht asfalt en wat leuke klimmetjes.

Heeft iemand een aanrader qua route? En misschien een GPS file of gewoon een strava ritje in die omgeving.
zoek maar op ride with gps naar geants des ardennes; Heel mooi tochtje startende in luik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 15:47
Gewoon lekker een nieuwe fiets kopen als je een nieuwe fiets wil hebben... Wat een enorme onzindiscussie hier, lijkt het geitenwollensokkenforum wel..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

bbblije schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Je zegt het wat ludiek, maar dit is wel de essentie.

Binnen dit budget is een overjarige fiets die duurder was altijd beter dan een nieuwe fiets in een lagere prijsklasse. Zeker sinds dat 11-speed veelal de standaard is.
Je zegt steeds 'binnen dit budget' en 'met jouw budget'. Ik noem helemaal nergens een budget. Ik geef alleen aan dat ik een fiets zoek in een lagere prijsklasse dan €8000 - €10.000.

Ik ben wel benieuwd wat mijn budget is, volgens jou.
Stoffa schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:50:
[...]

:+
[...]

Voor iemand die in de marketing zit val je voor je eigen "leugens". Toch een gevoel het over laten nemen van het rationele denken.
8)7 Gast. Ga je lekker met je utopische wereldbeeld? :D

[ Voor 37% gewijzigd door Tjebakka op 07-07-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Laatst online: 13-01-2023
Voedingsvraagje van een wielrenn00b aan de experts hier. Ik ben een redelijk fanatiek, maar op laag niveau, mountainbiker. Ik fiets 2x per week, afstanden tussen de 30 en 50km. Allemaal op routes die zoveel mogelijk hoogteverschillen en technische bochten bevatten.

Nu ben ik door een groepje vrienden gevraagd om een tocht van 75 km met ze te fietsen. Over de weg :o Een afstand die voor de meesten hier kinderspel is, maar het ligt flink boven mijn reguliere rondjes in het bos.

Deze week heb ik als test op mijn (te grote) 80's Koga een rondje van 70 km gefietst. Qua conditie viel het me niets tegen, maar na 2 uur doortrappen hielden mijn benen er mee op. Ik heb 27,5 km/h gemiddeld gereden, dus ik moest nog een stuk. Dat kan training zijn, maar kan ook in voeding zitten. Ik had 850ml water bij me, en een banaan. Dat is 1 banaan meer dan ik normaal gesproken op mijn MTB rondes (afwisselend max hartslag en tegen rust aan) doe.

Wat nemen jullie mee op tochten van die lengte? Ik ben niet snel, en ben circa 2 uur en 3 kwartier onderweg om die 75km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

lateef schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:58:
[...]

Wanneer niemand een nieuwe fiets koopt, droogt de tweedehandsmarkt ook snel op.

Wanneer niemand een nieuw model koopt, zullen de ontwikkelingen in de techniek ook snel stil vallen.

Ondanks dat ik nog met veel plezier op mijn stalen fiets met buiscommandeurs rijdt, ben ik ook blij dat ik ook een nieuwere (voor mij overigens wel tweedehands) fiets rijd, die destijds iemand nieuw heeft gekocht.

Wanneer iedereen jouw instelling zou hebben en niet bereid is om te investeren in innovatie, reed iedereen nog rond op stalen fietsen met archaische versnellingen. Buiten dat deze discussie mij hier niet op zijn plaats lijkt, denk ik dat je blij moet zijn dat er mensen zijn die wel het nieuwste van het nieuwste willen kopen. Persoonlijk ben ik alleen maar blij met die hele hordes MAMILs die op veel te dure fietsen rijden, dat maakt voor mij fietsen aangenamer en betaalbaarder, ook wanneer ik zou besluiten op termijn een nieuwe fiets te kopen.
Ja en nee. Investeren in een nieuwe fiets is lucratief als deze werkelijk beter is dan het model van het jaar daar voor. Echter zijn er sinds 2015 weinig innovaties geweest en is veel marketing. Als voorbeeld; Trek komt met frame verbeteringen, echter deze zitten enkel in frames van modellen die 5-??K kosten. En zal dus het 2016-17 model dat toen der tijd 2-3K koste, beter zijn dan het 2018 model dat je nu voor 1500 koopt. Er zijn wel degelijk budgetten waar nieuw kopen een betere optie is. Maar vergeet ook niet dat een fiets, in essentie, zo goed is als de wielset waar je op rijdt. Hele discussies over het kopen van een goedkoper model en daarna het upgraden van de wielset die overal leidt tot een goedkopere maar betere fiets.

Nogmaals ik zeg niet dat je nooit een nieuwe fiets moet kopen, echter wel binnen het besproken budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
DDX schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:39:
Hangt ook van velgen af, met mijn mavic's merk ik weinig verschil met alu velgen.
Ik heb Reynolds Strike SLG carbon clinchers. Kan je de remkracht nog beïnvloeden met andere remblokjes? Dat is gewoon een vraag hoor, want ik zal niet snel met deze fiets in de regen fietsen. Dan pak ik liever een fiets met alu velgen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Tjebakka schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:14:
[...]

Je zegt steeds 'binnen dit budget' en 'met jouw budget'. Ik noem helemaal nergens een budget. Ik geef alleen aan dat ik een fiets zoek in een lagere prijsklasse dan €8000 - €10.000.

Ik ben wel benieuwd wat mijn budget is, volgens jou.

[...]
€3459,62

Je gaf aan een goedkopere fiets te zoeken dan de Emonda 2018, en je gaf als voorkeur aan Ultergra Di2.
Emonda SL 7 Disc Ultegra Di2; Mid Oct; $5,000/£3,500
Emonda SL 7 Ultegra Di2; Mid Sept; $4,500/£3,100

bron: http://www.bikeradar.com/...le/new-trek-emonda-50219/
Dus je budget zit rond de 3-4K.

Dan hebben ze bij Vos een mooie overjarige Bianchi in de aanbieding; https://link.marktplaats.nl/a1047933988

Of bij Ventoux een prachtige Synapse of Supersix; https://link.marktplaats.nl/m1177675845 - https://link.marktplaats.nl/m1177674774

In Zeeland een mooie Domane 5.9, waar nog budget over blijft voor een mooie wielset; https://link.marktplaats.nl/m1176674557

Maar ik begin te begrijpen dat jij liever nieuw koopt.

[ Voor 54% gewijzigd door bbblije op 07-07-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ezio schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:25:
[...]

Ik heb Reynolds Strike SLG carbon clinchers. Kan je de remkracht nog beïnvloeden met andere remblokjes? Dat is gewoon een vraag hoor, want ik zal niet snel met deze fiets in de regen fietsen. Dan pak ik liever een fiets met alu velgen.
Jazeker. Welke het beste zijn, is niet te zeggen want het ene blokje doet het heel goed op merk X maar juist minder op merk Y.

Ik heb zelf ook Reynolds FCC gehad en ik vond de blauwe blokjes van Reynolds zelf heel fijn remmen. Ook de Black Prince van Swissstop deden het goed. Deze zijn ietsjes beter te doseren, ze "bijten" ook iets meer. Nadeel is dat ze sneller slijten.

Voor m'n Bora's zweer ik bij de originele blokken van Campagnolo zelf. Zijn er overigens ook voor Shimano. Ze remmen erg fijn, piepen niet en ze slijten zeer traag. Mijn fietsmaat heeft ze ook geprobeerd op zijn Mavics, maar dat was dan weer niet zo'n succes. Wat nog maar weer eens aantoont dat je het echt zelf moet uitproberen.

Wat altijd belangrijk is, is dat je de boel goed toe-in afstelt m.b.v. een in tweeën geknipt pasje o.i.d. Doe je dat niet dan piept de boel als een gillende keukenmeid als je remt.

[ Voor 15% gewijzigd door havana op 07-07-2017 11:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
Bokmaaa schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:15:

Wat nemen jullie mee op tochten van die lengte? Ik ben niet snel, en ben circa 2 uur en 3 kwartier onderweg om die 75km halen.
Een beetje isotone sportdrankpoeder in je water doen zal al een heel verschil geven. Daarnaast zorg ik dat ik om het uur een banaan/reep/koek eet. Voor een rit van 2 uur had die banaan dus normaalgezien volstaan, mits je die in het midden van je rit naar binnen hebt gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Voedingsvraagje van een wielrenn00b aan de experts hier. Ik ben een redelijk fanatiek, maar op laag niveau, mountainbiker. Ik fiets 2x per week, afstanden tussen de 30 en 50km. Allemaal op routes die zoveel mogelijk hoogteverschillen en technische bochten bevatten.

Nu ben ik door een groepje vrienden gevraagd om een tocht van 75 km met ze te fietsen. Over de weg :o Een afstand die voor de meesten hier kinderspel is, maar het ligt flink boven mijn reguliere rondjes in het bos.

Deze week heb ik als test op mijn (te grote) 80's Koga een rondje van 70 km gefietst. Qua conditie viel het me niets tegen, maar na 2 uur doortrappen hielden mijn benen er mee op. Ik heb 27,5 km/h gemiddeld gereden, dus ik moest nog een stuk. Dat kan training zijn, maar kan ook in voeding zitten. Ik had 850ml water bij me, en een banaan. Dat is 1 banaan meer dan ik normaal gesproken op mijn MTB rondes (afwisselend max hartslag en tegen rust aan) doe.

Als ik rond de 3 uur ga fietsen dan heb ik over het algemeen 2 bidons mee (1 water, 1 sportdrank). Daarnaast nog 2 snelle jelles/krentenbollen/luikse wafels (of combinatie (2 stuks dus)) en nog wat winegums. Daar heb ik over het algemeen wel voldoende aan (afhankelijk van intensiteit van de rit) en het gaat niet altijd op.

Voor mij is een rit van 50km op de MTB wel redelijk te vergelijken met een rit van 70km op de race. Zorg er voor dat je goed doseert (dus niet te snel starten) en maak optimaal gebruik van het groepje (lekker uit de wind zitten). Dan is die 75km echt geen probleem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
wisselwerking schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:13:
[...]

Als ik rond de 3 uur ga fietsen dan heb ik over het algemeen 2 bidons mee (1 water, 1 sportdrank). Daarnaast nog 2 snelle jelles/krentenbollen/luikse wafels (of combinatie (2 stuks dus)) en nog wat winegums. Daar heb ik over het algemeen wel voldoende aan (afhankelijk van intensiteit van de rit) en het gaat niet altijd op.

Voor mij is een rit van 50km op de MTB wel redelijk te vergelijken met een rit van 70km op de race. Zorg er voor dat je goed doseert (dus niet te snel starten) en maak optimaal gebruik van het groepje (lekker uit de wind zitten). Dan is die 75km echt geen probleem hoor.
Twee bidons, daar was ik al bang voor. Mijn trouwe fiets heeft geen schroefgaten voor een 2e bidonhouder.. en ik ben er wel zo op gesteld dat ik die er eigenlijk niet in wil boren/tappen.

Maar, dank! sportdrank ipv water, een extra stuk eten en wat snelle suikers is toch flink meer dan ik nu heb gehad. Toch maar eens achter een daadwerkelijk fietsshirt aan, mijn lekker ruime MTB shirts hebben geen zakken :D

De afstand zelf zie ik inderdaad wel met vertrouwen tegemoet hoor, in m'n eentje en met te weinig voeding redde ik 70km best goed, een groepje motiveert ook wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tjebakka schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:46:
Bianchi Aria?

Afbeeldingslocatie: http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/bianchi-aria-launch-9.jpg?itok=5bKANiDP

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Laat Tjebakka alsjeblieft een nieuwe fiets kopen een beetje in de prijsrange 4000-5000 euro kan hij deze over een jaar of 5 aan mij verpatsen voor een schappelijke prijs.

P.S. Ik heb framemaat 62 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22
Ik hanteer altijd, minimaal 1 bidon (500ml) per uur + 1 reep / gel of halve banaan. In de bidon zit dan Isostar, maar je kan ook appelsap mixen met water en een mespuntje zout.

Bij warm weer, meer drinken.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Een bidon per uur.. dat jullie nog niet allemaal aan de Camelbaks zijn joh :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Bokmaaa schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:25:
Een bidon per uur.. dat jullie nog niet allemaal aan de Camelbaks zijn joh :D
niet vloeken

Pagina: 1 ... 41 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.