Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.390 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Flatlinernl schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:15:
[...]

Geloof meteen dat het minder is dan een band. Maar voor wat ik wil over het algemeen is het ruim voldoende, ik kan zien hoe mijn hartslag is als ik een constant tempo rijdt en dus een tempo kiezen op basis van mijn hartslag bij km's wind tegen, berg op of gewoon een veel langere rit om te voorkomen dat ik later stuk ga.

Heb wel begrepen dat het heel erg helpt dat we hier vooral over vlak asfalt fietsen, hobbels zijn dodelijk bij polsmetingen, mountainbiken zal dus ook wel niet echt goed gaan.
Het is erg tof en bruikbaar om achteraf de ritten jouw eigen statistieken in te zien.
Afbeeldingslocatie: https://i50.photobucket.com/albums/f313/storm-fox/2017_06_27_16_28_28_Ochtendrit_Rit_Strava_zpsa5rnvkps.png

Helaas ging uitgerekend tijdens de cyclo in Oslo vorig week de baterij in mijn hartslagband dood.
Note to self: extra baterij meenemen in mijn fietstas

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:38:
[...]
Hmm die vivosmart gaat hem niet worden zo te lezen. Denk dat ik voor de Wahoo TICKR ga ook de goedkoopste oplossing.
Mocht je nog wat meer vragen / advies nodig hebben er is zowel een gps horloge topic als een fietscomputer topic hier op tweakers.

Wat betreft hartslagmeting tijdens het fietsen met ingebouwde hartslagmeters (optische sensor in horloges), het is eigenlijk best begrijpelijk waarom dit beroerd gaat. Het toestel probeert de bloedstroming te meten in een gebied dat tijdens het fietsen veelal onder spanning staat en gebogen is in een eigenlijk onnatuurlijke houding. Je moet namelijk een stuur vasthouden en afhankelijk van de persoon en de fiets en de afstelling hiertussen (die lang niet altijd optimaal is) kan dit vaak slechte metingen opleveren om van allerlei redenen. Er zijn immers ook al genoeg mensen die zonder horloge klagen over tintelende vingers e.d. Maar zelfs als alles optimaal is wil het horloge een meting doen in een zo'n natuurlijke ontspannen houding, en dat gaat lastig tijdens het fietsen. (het is niet onmogelijk, maar de plek van het gemiddelde horloge tijdens het fietsen maakt het gewoon verre van ideaal)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:04
rockhopper schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:09:
[...]

Mocht je nog wat meer vragen / advies nodig hebben er is zowel een gps horloge topic als een fietscomputer topic hier op tweakers.

Wat betreft hartslagmeting tijdens het fietsen met ingebouwde hartslagmeters (optische sensor in horloges), het is eigenlijk best begrijpelijk waarom dit beroerd gaat. Het toestel probeert de bloedstroming te meten in een gebied dat tijdens het fietsen veelal onder spanning staat en gebogen is in een eigenlijk onnatuurlijke houding. Je moet namelijk een stuur vasthouden en afhankelijk van de persoon en de fiets en de afstelling hiertussen (die lang niet altijd optimaal is) kan dit vaak slechte metingen opleveren om van allerlei redenen. Er zijn immers ook al genoeg mensen die zonder horloge klagen over tintelende vingers e.d. Maar zelfs als alles optimaal is wil het horloge een meting doen in een zo'n natuurlijke ontspannen houding, en dat gaat lastig tijdens het fietsen. (het is niet onmogelijk, maar de plek van het gemiddelde horloge tijdens het fietsen maakt het gewoon verre van ideaal)
Tintelende handen heb ik na tijdje ook last van.
Heb zojuist de Wahoo TICKR besteld BLE en ANT+ precies wat ik zoek.

Bedankt iedereen voor de tips.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 26-09 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:12:
[...]
Tintelende handen heb ik na tijdje ook last van.

Bedankt iedereen voor de tips.
Kan aan een aantal dingen liggen, vaak aan de fietshouding maar ook dat je te hard in je stuur knijpt. Om aan te geven hoe lastig het kan zijn, ik ken iemand die kreeg juist door de schouders erg strak te spannen en onder een bepaalde hoek te houden tintelingen in de vingers. Mocht je nog geen handschoentjes dragen, begin er eens mee, misschien dat dat al iets kan oplossen.

FWIW ik gebruik een Scosche Rhythm +, wat lastiger te verkrijgen in Nederland maar wel wat comfortabeler dan een tickr, maar verder een prima apparaat van wahoo.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Storm-Fox schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:36:
[...]
En een passende schroevendraaier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:00

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

[...]

Het is erg tof en bruikbaar om achteraf de ritten jouw eigen statistieken in te zien.
[afbeelding]

Helaas ging uitgerekend tijdens de cyclo in Oslo vorig week de baterij in mijn hartslagband dood.
Weet je zeker dat het de batterij is? Ik heb toevallig vandaag een nieuwe band binnengekregen en nu werkt de sensor weer perfect :)

cadansmeter is ook niet heel accuraat... 254? :D

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 27-06-2017 20:35 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:33
rockhopper schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:19:
[...]

Kan aan een aantal dingen liggen, vaak aan de fietshouding maar ook dat je te hard in je stuur knijpt. Om aan te geven hoe lastig het kan zijn, ik ken iemand die kreeg juist door de schouders erg strak te spannen en onder een bepaalde hoek te houden tintelingen in de vingers. Mocht je nog geen handschoentjes dragen, begin er eens mee, misschien dat dat al iets kan oplossen.

FWIW ik gebruik een Scosche Rhythm +, wat lastiger te verkrijgen in Nederland maar wel wat comfortabeler dan een tickr, maar verder een prima apparaat van wahoo.
Hele hand die tintelt -> verkeerde houding arm/schouder of pols.
Pink/ringvinger -> verkeerde grip/stuurpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 22:37
[...]

[afbeelding]

Denk dat je me niet goed begrepen hebt, ik heb al jaren een hartslagmeter Eerst een band die ik dus maar zelden om deed en nu sinds een jaar een forerunner 235 die ik dus altijd om heb. Ik heb dus hartslag data bij al mijn ritten. Ik heb geen merkbare last van onnauwkeurigheid, maar ik doe op de fiets eigenlijk nooit aan intervallen en doe dit tijdens het lopen niet op hartslag maar op tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:25
Mja, niet perse, maar het is wel een fijne set. Heb ze vooral mee omdat mn 12-28 er al op lag in plaats van de 11-25 op de Cosmics. Plus dat het asfalt niet geweldig is, en deze gaan daar wel beter mee om. Heb Paris-Roubaix ook op deze set gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Sjoewe schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:28:
[...]

Mja, niet perse, maar het is wel een fijne set. Heb ze vooral mee omdat mn 12-28 er al op lag in plaats van de 11-25 op de Cosmics. Plus dat het asfalt niet geweldig is, en deze gaan daar wel beter mee om. Heb Paris-Roubaix ook op deze set gereden.
:P Dat lijkt me sowieso een goed idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
pdukers schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:54:
[...]

En een passende schroevendraaier :X
Ik heb altijd een bbb multitool bij me, maar met een knoopcelbatterij kun je het klepje ook openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Tjebakka schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:23:
[...]

cadansmeter is ook niet heel accuraat... 254? :D
Die rare spikes, komen doordat ik bij stoplichten/open bruggen de pauze functie gebruik.
BIj cyclo's pauzeer ik niet, maar wel bij woon-werk ritjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Storm-Fox op 28-06-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Storm-Fox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:17:
[...]

Ik heb altijd een bbb multitool bij me, maar met een knoopcelbatterij kun je het klepje ook openen :)
Dat werkt niet met de Garmin HR strap die ik heb. Daar heb ik echt een hele kleine phillips voor nodig (PH00 dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Storm-Fox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:20:
[...]

Die rare spikes, komen doordat ik bij stoplichten/open bruggen de pauze functie gebruik.
BIj cyclo's pauzeer ik niet, maar wel bij woon-werk ritjes.
Maar dat verklaart toch niet waarom je cadans zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Misschien stond hij stil bij een verkeerslicht met de trapper vlak naast de sensor? Als je dan wat ongeduldig staat te friemelen, kun je best dat soort waarden krijgen... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Tjebakka schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:39:
[...]

Maar dat verklaart toch niet waarom je cadans zo hoog is?
Het is een goedkope sensor en die van mij kan blijkbaar soms na pauzes kort glitchen.
Maar desondanks ben ik heel blij met een cadanssensor, omdat ik nu eindelijk kan trainen
om constant op 100 rpm te fietsen wat best pittig is.

Wat ik merk is dat er een hoop verbeterd kan worden aan mijn traptechniek.
Ik probeer soms het onderstaande trukje, maar het gaat eigenlijk voor geen meter:

- Probeer aandacht te besteden aan één been. Je kunt ook met één been fietsen. Wissel daarbij regelmatig
(bijvoorbeeld om de 30 - 60 seconden) van been.
bron http://www.wielersportinfo.nl/traptechniek.htm

Hebben jullie nog tips?
Helaas heb ik geen hometrainer om op te oefenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Storm-Fox op 28-06-2017 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Storm-Fox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:47:
[...]

Het is een goedkope sensor en die van mij kan blijkbaar soms na pauzes kort glitchen.
Maar desondanks ben ik heel blij met een cadanssensor, omdat ik nu eindelijk kan trainen

Ik probeer soms het onderstaande trukje, maar het gaat eigenlijk voor geen meter:

- Probeer aandacht te besteden aan één been. Je kunt ook met één been fietsen. Wissel daarbij regelmatig

Hebben jullie nog tips?
Er vanuitgaande dat je klikpedalen hebt: probeer ook stukken alleen maar aan je pedalen te trekken ipv duwen en trekken. Veel aan gehad in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Tjebakka schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:50:
[...]

Er vanuitgaande dat je klikpedalen hebt: probeer ook stukken alleen maar aan je pedalen te trekken ipv duwen en trekken. Veel aan gehad in de bergen.
Dank!
Vorig week deed ik mee aan de styrkeproven Cyclo in Noorwegen en merkte dat ik best moeite had
met klimmen. Dit ondanks een goed bergverzet en veel km's (1800km) dit jaar.
Helaas is het in Nederland ontzettend moeilijk om voor de bergen te trainen, want als je daar dan
staat dan is het toch heel anders.
Kapot gaan en jezelf vervloeken tijdens het klimmen hoort er natuurlijk ook bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wibblemoo schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Hele hand die tintelt -> verkeerde houding arm/schouder of pols.
Pink/ringvinger -> verkeerde grip/stuurpositie.
Aan je core werken helpt ook aanzienlijk aangezien je dan met een stuk minder druk op je handen kan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm-Fox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:47:
[...]

Hebben jullie nog tips?
Single leg drills en cadans oefeningen:
http://www.velonews.com/2...ighting-themselves_426397
Tjebakka schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:50:
[...]

Wat is daar nuttig aan dan? Zo ver ik het heb begrepen wil je tijdens de beweging omhoog de druk op je pedalen het liefst zo neutraal mogelijk hebben zodat je jezelf niet tegenwerkt (als je er neerwaartse druk op geeft) en om zo efficient mogelijk te zijn (trekken is minder efficient).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-08 14:15
Storm-Fox schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:33:
[...]

Maar heb je dan geen groot ergenis dat tijdens het fietsen je eerst je pols moet draaien om het
scherm(hartslag) te kunnen aflezen?...
Mijn horloge broadcast de HR naar de Edge, dus kan hem van GPS aflezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:37:
[...]

Aan je core werken helpt ook aanzienlijk aangezien je dan met een stuk minder druk op je handen kan fietsen.
Burpeeeees d:)b http://www.bicycling.co.za/training-nutrition/burpees/

strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
We zijn 1 keer gestopt bij 180 km. Als je vaak stopt het is het lange dag hoor. Tegen elk uur moet je eten. 12 uur fietsen zijn 12 repen. Je wilt ook beetje afwisselen tussen hartig en zoet. Geen chocolade want dat smelt en is een smeerboel. Ook nog 5 gelletjes. De meeste repen zijn maar 55 gram en voor iemand zoals ik met 1,97 meter is dat een lichte maaltijd.

Markerwaard is "maar" 145 km.. Dit jaar goed trainen en met lang daglicht in juni 2018 gewoon gaan. Je kan niet verdwalen als je steeds IJsselmeer aan de rechterkant ziet...
Mvdbeld schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:47:
[...]

Gaaf! ik probeer op te bouwen voor een rondje Markermeer en logisch vervolg zal dan inderdaad rondje Ijsselmeer zijn. >:)

€40,- aan repen? Eten moet ik me wel nog eens in verdiepen als ik inderdaad 200+ KM wil rijden, stop je wel ergens voor lunch en of avondeten of broodjes mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:19
Hier nog iemand die van het weekend niets te doen heeft en de Marmotte wil fietsen incl hotel in Grenoble? Ik ga het namelijk niet redden dit weekend, misschien kan ik er iemand blij mee maken?

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:43:
[...]

Single leg drills en cadans oefeningen:
http://www.velonews.com/2...ighting-themselves_426397

[...]

Wat is daar nuttig aan dan? Zo ver ik het heb begrepen wil je tijdens de beweging omhoog de druk op je pedalen het liefst zo neutraal mogelijk hebben zodat je jezelf niet tegenwerkt (als je er neerwaartse druk op geeft) en om zo efficient mogelijk te zijn (trekken is minder efficient).
Je kan er nog wat extra power uit halen als je dat traint, zeker bergop! Daar fiets je anders dan gewoon op het vlakke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
Goedenmorgen,

ik hoop dat dit het juiste topic is.
vorige week heb ik een oude racefiets gekocht om te proberen of dit wat voor mij is
deze fiets heeft een shimano 600 stuurversnellers
nu is dit volgensmij een 8 speed versneller en heb achter een 6 speed casette, met een Shimano ultegra derailleur

nu schakelt hij niet goed tussen de versnellingen, kan dit komen omdat ik een 8 speed versneller heb en een 6 speed casette?
of kan ik dit anders afstellen op de stuurversneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:14
tweakerharrie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:11:
We zijn 1 keer gestopt bij 180 km. Als je vaak stopt het is het lange dag hoor. Tegen elk uur moet je eten. 12 uur fietsen zijn 12 repen. Je wilt ook beetje afwisselen tussen hartig en zoet. Geen chocolade want dat smelt en is een smeerboel. Ook nog 5 gelletjes. De meeste repen zijn maar 55 gram en voor iemand zoals ik met 1,97 meter is dat een lichte maaltijd.

Markerwaard is "maar" 145 km.. Dit jaar goed trainen en met lang daglicht in juni 2018 gewoon gaan. Je kan niet verdwalen als je steeds IJsselmeer aan de rechterkant ziet...

[...]
Wat je zegt over stoppen is een goeie, nooit bij stil gestaan (no pun intended) aangezien ik ook nog geen ritten van 100-150+ gedaan heb.

Markermeer is vanaf mijn huis ongeveer 200KM dus een goede eerste test en waarschijnlijk verstandig om Ijsselmeer voor volgend jaar op de planning te zetten. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
alexswart schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:28:
Goedenmorgen,

ik hoop dat dit het juiste topic is.
vorige week heb ik een oude racefiets gekocht om te proberen of dit wat voor mij is
deze fiets heeft een shimano 600 stuurversnellers
nu is dit volgensmij een 8 speed versneller en heb achter een 6 speed casette, met een Shimano ultegra derailleur

nu schakelt hij niet goed tussen de versnellingen, kan dit komen omdat ik een 8 speed versneller heb en een 6 speed casette?
of kan ik dit anders afstellen op de stuurversneller?
Ik heb zelf ook een oude 8 speed shimano-600 racefiets gehad.
8 tandwielen achter.
Hoe weet je zeker dat jouw shifter 8 speed is?
tel even het aantal tandwielen achter en geef het typenummer/naam van jouw shifter door.
een foto posten kan ook :)

Problemen met het schakelen kan komen door een verkeerde afstelling, maar dit kun je middels
de schroefjes afstellen: https://www.youtube.com/watch?v=Bbk5RcH0bbQ

Zelf had ik ook problemen met mijn shifter en moest af en toe wd40 selectief aanbrengen.
Ik kon soms niet goed terug schakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Storm-Fox op 29-06-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:44

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik ben aan het kijken voor een spatborden setje en kom uit op deze
https://www.mantel.com/sks-raceblade-pro?spec[]=57

Hebben jullie andere tips? Of goede ervaringen met andere setjes? Thanks

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35
Die zijn prima. Ze hebben bij mij alleen achter wel de lak van een frame beschadigd. De ijzeren constructie maakt kleine gaatjes waar het frame wordt geraakt. In het design raken ze het niet, maar als je er lang genoeg mee rond fietst toch wel. Je kan dat oplossen door een extra stuk rubber of een carbon sticker eronder te plaatsen.

e; Ging bij mij om de non pro raceblade, verschil is me onbekend.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 29-06-2017 10:57 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 10:29

Cliffie

Trompetslet

Gisteren helaas weer eens lek gereden. Heel scherp puntig kiezeltje, dwars door alles heen. Doe je helaas niets aan, bandje is nog vrij nieuw.

Band vervangen en toch maar terug richting huis. Ik krijg met het handpompje niet meer in de band dan 5 bar (thuis gecheckt), is dat normaal? Het pompen wordt dan erg zwaar.

Hoe doen jullie dat? Doorfietsen met niet optimale banddruk of toch huiswaarts? Vieze handen maken het ook niet prettig :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Ik krijg er wel iets meer in met de handpomp (ongeveer 6) en dat is prima. Ik rij eigenlijk nooit met heel veel meer dan 6 (in 25mm banden). 5 bar moet ook zat zijn voor een mooi ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

MrAngry schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:12:
Ik krijg er wel iets meer in met de handpomp (ongeveer 6) en dat is prima. Ik rij eigenlijk nooit met heel veel meer dan 6 (in 25mm banden). 5 bar moet ook zat zijn voor een mooi ritje.
Als je 60 kilo weegt wel :P . Ik neem altijd een patroontje mee, in een fractie van een seconde je band weer op spanning :)

spatborden horen niet op een racefiets :N

[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 29-06-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Storm-Fox schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:37:
[...]

Ik heb zelf ook een oude 8 speed shimano-600 racefiets gehad.
8 tandwielen achter.
Hoe weet je zeker dat jouw shifter 8 speed is?
tel even het aantal tandwielen achter en geef het typenummer/naam van jouw shifter door.
een foto posten kan ook :)

Problemen met het schakelen kan komen door een verkeerde afstelling, maar dit kun je middels
de schroefjes afstellen: https://www.youtube.com/watch?v=Bbk5RcH0bbQ

Zelf had ik ook problemen met mijn shifter en moest af en toe wd40 selectief aanbrengen.
Ik kon soms niet goed terug schakelen.
dit zijn de shifters die ik er op heb zitten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.bigcommerce.com/s-1rmgckn/products/2119/images/15409/img_5102_1200x800__73544.1411480032.1280.1280.jpg?c=2

ik heb 7 klikjes erop wat volgensmij 8 versnellingen inhoudt en achter heb ik 6 tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
alexswart schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:44:
[...]

[afbeelding]

ik heb 7 klikjes erop wat volgensmij 8 versnellingen inhoudt en achter heb ik 6 tandwielen.
Mocht je echt 100% een 7 speed shifter hebben, dan lijkt het mij verstandig en goedkoper om jouw casette te vervangen voor een 7 speed variant, zie: https://www.hansstruijkfi...reewheel-hg37-7-sp-13-28t
Let wel op dat jouw body en achter derailleur ook compatible zijn.
Vergeet trouwens niet om gelijk jook ouw ketting te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:03
Tjebakka schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:25:
[...]

Als je 60 kilo weegt wel :P . Ik neem altijd een patroontje mee, in een fractie van een seconde je band weer op spanning :)

spatborden horen niet op een racefiets :N
80kg en ook op 6 bar met 25mm banden. Een +1 voor CO2 patroon, compact en snel.

Spatborden op een racefiets... dat kost echt heel veel stijlpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Noxa schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:50:
[...]
Spatborden op een racefiets... dat kost echt heel veel stijlpunten.
stijl zal wel. Ik ben meer praktisch :). In ieder geval van plan om dit jaar wel gebruik te maken van de fiets, die anders maar in de garage hangt... Nu is het de afgelopen maand lekker weer geweest dus lekker weer kilometers kunnen maken (voor mijn doen). Gister slecht weer en daarom dacht ik aan spatborden... Of zijn er andere mogelijkheden om fietsen in de regen wat comfortabeler te maken?

Ik heb iig ook deze besteld :).

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:05

Crazy D

I think we should take a look.

Reynouts schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:39:
[...]

En.. hoe bevalt je impulsaankoop? Ben benieuwd!
Ondertussen paar keer mee gereden, maar nog geen test gedaan dus heel zinvol is de informatie nog niet. Maar wel geinig om te zien hoeveel/weinig (...) ik aan wattage trap. Heb nog ruimte voor verbetering zeg maar :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
Hmm, spatborden is wel heel erg lelijk ;)

8s shifters met een 6s cassette gaat niet werken. de kettingbreedte is anders, en de afstand tussen de tandwielen dus ook. Daardoor kloppen de indeces in de shifter niet. Sowieso is het wel heel erg oud (ik denk > 25 jaar).

Ik ben dan wel benieuwd naar de ketting, kettingbladen voor, en je voorderailleur. Die moeten namelijk allemaal van dezelfde serie zijn, anders is het niet echt uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retlaw schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:57:
[...]

stijl zal wel. Ik ben meer praktisch :). In ieder geval van plan om dit jaar wel gebruik te maken van de fiets, die anders maar in de garage hangt... Nu is het de afgelopen maand lekker weer geweest dus lekker weer kilometers kunnen maken (voor mijn doen). Gister slecht weer en daarom dacht ik aan spatborden... Of zijn er andere mogelijkheden om fietsen in de regen wat comfortabeler te maken?

Ik heb iig ook deze besteld :).
Die sks raceblade pro bevallen goed. Je krijgt er wat doorzichtige stickers bij voor op je frame zodat deze niet beschadigd als er zand/troep tussen komt. Het achterspatbord zit bij mij echter wel vaak tegen m'n achterrem te stuiteren waardoor daar de lak wat af is. En omdat hij niet een volledige lengte heeft komt er alsnog troep op je voorderrie en achterkant van je benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjebakka schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:20:
[...]

Je kan er nog wat extra power uit halen als je dat traint, zeker bergop! Daar fiets je anders dan gewoon op het vlakke.
Tuurlijk kan dat, maar alleen als het niet anders kan. Anders is het zonde van je energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
het is een panasonic dx3000 uit geloof ik 1987
ik had gehoopt dat je de shifters kon aanpassen oid.
ik denk dat ik eerst zo maar een beetje door ga fietsen om te kijken of het me bevalt en dan volgendjaar een nieuwe fiets aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afgelopen maandag voor het eerst ooit een lekke band tijdens het racefietsen... Gelukkig had ik een reserveband en bandenlichters bij me en stopte er een aardige man met een fietspomp (waarvoor dank als je meeleest :P ). Dus tja nu moet ik ook zo'n pomp. Ik zie CO2 capsules niet zitten dus het wordt een handpomp. Welke moet ik hebben? :)

Ik heb de binnenband bij thuiskomst eens opgepompt en er zaten 2 gaten in, alsof ik door een nietmachine ben gereden.... In de buitenband zag ik geen gekke dingen. Heel raar.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:23:
Afgelopen maandag voor het eerst ooit een lekke band tijdens het racefietsen... Gelukkig had ik een reserveband en bandenlichters bij me en stopte er een aardige man met een fietspomp (waarvoor dank als je meeleest :P ). Dus tja nu moet ik ook zo'n pomp. Ik zie CO2 capsules niet zitten dus het wordt een handpomp. Welke moet ik hebben? :)

Ik heb de binnenband bij thuiskomst eens opgepompt en er zaten 2 gaten in, alsof ik door een nietmachine ben gereden.... In de buitenband zag ik geen gekke dingen. Heel raar.
Snakebite, de volgende keer je banden beter oppompen voordat je vertrekt. En niet te hard over drempels / tegen stoepjes / door kuilen knallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:27:
[...]

Snakebite, de volgende keer je banden beter oppompen voordat je vertrekt. En niet te hard over drempels / tegen stoepjes / door kuilen knallen.
Ik had ze beide tot 7 bar opgepompt.... En ik probeer het uiteraard te vermijden, maar soms ontkom je er niet aan. Maar thanks voor de tip, ik ga eens googlen op snakebite. Daar leek het inderdaad wel op :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

https://www.mantel.com/to...Pfr2cSD49QCFYi17Qod_YAOiw

Ik heb zelf deze, ben er wel erg blij mee, alleen je bent wel lang aan het pompen.

Eronder staan nog een paar concurrenten.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy55 op 29-06-2017 14:15 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Dus 8 bar is wat veel of niet?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hangt af van o.a.
* Breedte van de band
* Maximaal toelaatbare spanning
* Je gewicht

Zelf heb ik 4.5 voor en 7 achter.

[ Voor 17% gewijzigd door Smultie op 29-06-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
https://www.huntbikewheel...ecommended-tyre-pressures

80kg Rider
23mm - 101/106
25mm - 96/101 (6.62/6.96)bar
28mm - 91/96

Ik heb zelf ook nu 6.62 en 6.9bar en ben uiterst tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Smultie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:22:
Hangt af van o.a.
* Breedte van de band
* Maximaal toelaatbare spanning
* Je gewicht

Zelf heb ik 4.5 voor en 7 achter.
Hmm, ik heb een 700/20 band geloof ik. Daar staat dan op min 6, max 11 bar. Ik heb beide ook op 8 bar opgepompt. Ik dacht dat als ik er een beetje tussen ga zitten zal het wel goed zijn. Gewicht is overigens 68 kilo. Als ik dit met jou vergelijk scheelt dat nogal wat...

Battle.net || Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
retlaw schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:33:
[...]

Hmm, ik heb een 700/20 band geloof ik. Daar staat dan op min 6, max 11 bar. Ik heb beide ook op 8 bar opgepompt. Ik dacht dat als ik er een beetje tussen ga zitten zal het wel goed zijn. Gewicht is overigens 68 kilo. Als ik dit met jou vergelijk scheelt dat nogal wat...
Mijn gewicht is ~90 + ik rijd op 25mm banden.

Afbeeldingslocatie: http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/bertopresschart-roadcc.gif?itok=gQ09vWL-

Dit is een handig plaatje als uitgangspunt. Ga er vanuit dat ongeveer ~40% van je totaal gewicht (dus jij + kleding + fiets + accesoires) op je voorwiel rust, de rest op je achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Hmm, ik vind die aangegeven druk erg laag ;) Ik ben 74 Kg, dus zeg 35Kg op mijn voorwiel, dan zou er met mijn 23mm bandjes nog geen 6bar op moeten. Als ik daarmee rijd, dan krijg ik significant meer lekke banden dan de 8-9bar waar ik normaal mee rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik hoor bij @Cliffie en hij pompt heel lief altijd mn bandjes op O+
Ik dacht op 8 bar, maar weet t niet zeker.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
borft schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:37:
Hmm, ik vind die aangegeven druk erg laag ;) Ik ben 74 Kg, dus zeg 35Kg op mijn voorwiel, dan zou er met mijn 23mm bandjes nog geen 6bar op moeten. Als ik daarmee rijd, dan krijg ik significant meer lekke banden dan de 8-9bar waar ik normaal mee rijd.
Is dat je gevoel of feitelijke data? (lees: heb je getest met <6 bar en heb je daar significant meer lek mee gereden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
ja, ik reed vroeger met minder druk, en ben het na een aantal lekke banden beter in de gaten gaan houden, en op advies van een van mijn fietsmaatjes met meer druk gaan rijden. Nu al 4000km geen lekke banden (/me klopt even af ;)

Dat gezegd hebbende, het stuitert natuurlijk wel weer wat meer. Binnenkort nieuwe buitenbanden, en dan ga ik naar 25mm, dus dan misschien iets minder druk erin.

[ Voor 26% gewijzigd door borft op 29-06-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Te weinig is inderdaad zeker niet goed (snakebite).

Mijn volgende stap wordt iig 28mm <3 brede banden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Smultie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:50:
Te weinig is inderdaad zeker niet goed (snakebite).

Mijn volgende stap wordt iig 28mm <3 brede banden!
Van 23mm naar 25mm was een wereld van verschil en ik zou nooit terug willen.
Toch ben ik benieuwd wat het verschil zou zijn als ik naar 28mm zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Storm-Fox schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:56:
[...]

Ff bierviltjes-wiskunde
25/23 = 8.7% breder
28/25 = 12% breder

Dus, minimaal hetzelfde effect.
En ja: ik heb minstens 85 natuurkundige wetmatigheden niet meegenomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Storm-Fox schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:56:
[...]

Hoe merk je dat? Vooral in lek gaan of ook in comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Atlas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:57:
[...]

Hoe merk je dat? Vooral in lek gaan of ook in comfort?
Ik rijd zelden lek, maar het verschil in comfort is voor mij aanzienlijk geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door Storm-Fox op 29-06-2017 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 10:29

Cliffie

Trompetslet

zomertje schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:40:
Ik hoor bij @Cliffie en hij pompt heel lief altijd mn bandjes op O+
Ik dacht op 8 bar, maar weet t niet zeker.
Sinds de nieuwe bandjes niet meer (25mm). Gaat nu zo'n 6,5 in, voor iets minder, achter iets meer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cliffie op 29-06-2017 15:07 ]

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Cliffie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:04:
[...]

Sinds de nieuwe bandjes niet meer (25mm). Gaat nu zo'n 6,5 in, voor iets minder, achter iets meer :)
Ik begin pas net met fietsen en nu ik hier zo meelees, is het niet alleen trappen... veel voorpret met afstellen en tweaken :p

Met mn kleine 100kg, bij 1,95 dus evenwichtig verdeeld ;), zal ik ook maar is kijken onder welke druk mijn 25mm Continental grandprix 4000 II staan. Geen ervaring met lek rijden omdat ik de fiets pas een week in de woonkamer heb staan :p maar nu ik weet dat er slangen naar mn banden happen als er te weinig druk op staat, afstellen geblazen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
bbblije schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:44:
[...]

Ik begin pas net met fietsen en nu ik hier zo meelees, is het niet alleen trappen... veel voorpret met afstellen en tweaken :p

Met mn kleine 100kg, bij 1,95 dus evenwichtig verdeeld ;), zal ik ook maar is kijken onder welke druk mijn 25mm Continental grandprix 4000 II staan. Geen ervaring met lek rijden omdat ik de fiets pas een week in de woonkamer heb staan :p maar nu ik weet dat er slangen naar mn banden happen als er te weinig druk op staat, afstellen geblazen!
Je hebt je PSN-naam in ieder geval goed afgestemd op je nieuwe hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:02
alexswart schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:44:
[...]
[afbeelding]
Dat zijn inderdaad 8 speed shifters. Shimano ST-6400 uit ca. 1992. Die gaat alleen werken met een 8 speed cassette. Aan de huidige setup ga je geen plezier beleven.
In principe zou je je cassette kunnen vervangen door een 8 speed exemplaar (2 tientjes). Het issue is dat die wat breder dan 6 speed cassettes, en de vraag is of het gaat passen op jouw achterwiel. Laat er eens iemand naar kijken die er sjoege van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Cliffie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:07:
Ik krijg met het handpompje niet meer in de band dan 5 bar (thuis gecheckt), is dat normaal? Het pompen wordt dan erg zwaar.

Hoe doen jullie dat?
Lekker old-skool met een Zefal HPX-4. Zeer geschikt om honden mee te verjagen en je banden op 8 bar te krijgen. Ja dat is nodig als je zonder fiets al 100 kg weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
retlaw schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:57:
stijl zal wel. Ik ben meer praktisch :).
Daar is een hele makkelijke oplossing voor: je noemt het je Winterfiets, want daar is alles op toegestaan, immers: http://www.velominati.com/the-rules/#9.
En opent het perspectief voor een winterfiets: http://www.velominati.com/the-rules/#12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Mijn Garmin hartslagmeter lijkt de geest te hebben gegeven na 3 jaar. Dacht eerst dat gewoon de batterij op was (zou logisch zijn na drie jaar!), maar die heb ik net vervangen en mijn Garmin kan nog steeds geen hartslagmeter detecteren. Nog iets wat ik kan proberen, of is het einde oefening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:06:
Mijn Garmin hartslagmeter lijkt de geest te hebben gegeven na 3 jaar. Dacht eerst dat gewoon de batterij op was (zou logisch zijn na drie jaar!), maar die heb ik net vervangen en mijn Garmin kan nog steeds geen hartslagmeter detecteren. Nog iets wat ik kan proberen, of is het einde oefening?
Je kunt de instructies in de volgende video nog proberen. Zelf geen ervaring mee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
pdukers schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:13:
[...]

Je kunt de instructies in de volgende video nog proberen. Zelf geen ervaring mee,

[video]
Thanks, wonderbaarlijk genoeg werkte dat als een trein!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerharrie
Ik hou niet van lek rijden en heb bijna altijd een anti lek raceband. Achter 25 mm en voor 23 mm.

Over pompen, ja ik heb een patroon maar ook een losse pomp met een slangetje. Ik ben vrij sterk en heb al meerdere ventielen gebroken bij de rechte pompjes. Mijn Lezyne pomp kan tot 7/8 bar. Dat is te weinig maar daar kom je wel mee thuis.

https://www.futurumshop.n...IuP7Y-i5dQCFUko0wod7csEeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 10:04
7/8bar te weinig 8)7

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 19:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Misschien stuitert hij graag :+

edit @Sjoewe Ja die rijden ook niet lek :+

[ Voor 43% gewijzigd door sapphire op 30-06-2017 11:47 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Gewoon beter houten banden nemen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Hielko schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:06:
koop een nieuwe band (de soft strap). Bij mij was dat gedeelte versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 13:49
Interessant die discussie over de breedte van je band. Ik heb mijn band eens gechecked (nooit geweten wat er op lag, nu net een jaar deze fiets) en die heeft 25mm banden. Ik pomp ze echter wel resoluut op tot 8 bar en zie nu net op de band staan dat er max 7.7 in moet/mag. Wat is precies mijn nadeel als ik hem te hard oppomp eigenlijk?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ik heb nog geen kans gehad (tijd gemaakt) om te fietsen, maar door het meelezen hier brand het geld in mn zak :p. Hoe "normaal" is het om de wielset van je fiets te vervangen zonder dat je er eerst ook maar een km op hebt gefietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Maardiweb schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:05:
Interessant die discussie over de breedte van je band. Ik heb mijn band eens gechecked (nooit geweten wat er op lag, nu net een jaar deze fiets) en die heeft 25mm banden. Ik pomp ze echter wel resoluut op tot 8 bar en zie nu net op de band staan dat er max 7.7 in moet/mag. Wat is precies mijn nadeel als ik hem te hard oppomp eigenlijk?
dat je als een gek over de weg stuitert en dat je poepert na 5 kilometer gigantisch pijn doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:49
Maardiweb schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:05:
Is ook afhankelijk van je lichaamsgewicht he. Hoe zwaarder hoe meer bandenspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Je (rol)weerstand neemt ook weer toe bij te hard opgepompte banden omdat je in het gestuiter energie verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
Ik ben 90 kilo nu en onder de 7 bar kan ik snel lekrijden op drempels en tegels.
In de formule van tire drop moet er nu eenmaal zo veel druk in.

De grafiek stopt 70 kilo LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

tweakerharrie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:56:
Ik ben 90 kilo nu en onder de 7 bar kan ik snel lekrijden op drempels en tegels.
In de formule van tire drop moet er nu eenmaal zo veel druk in.

De grafiek stopt 70 kilo LOL
Misschien moet je de bijgevoegde tekst lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
Een regel? Heb ik gelezen en staat eigenlijk niets waar je wijzer van wordt. De grafiek is van het internet en er staat niet bij in de grafiek dat je er 40% (ongeveer) af moet halen. Is de grafiek met of zonder de 40% regel? En waarom stopt hij bij 70 kilo. De gemiddelde man in Nederland is 84 kilo!
(CBS)
bbblije schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:56:
[...]

Misschien moet je de bijgevoegde tekst lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

tweakerharrie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:07:
Een regel? Heb ik gelezen en staat eigenlijk niets waar je wijzer van wordt. De grafiek is van het internet en er staat niet bij in de grafiek dat je er 40% (ongeveer) af moet halen. Is de grafiek met of zonder de 40% regel? En waarom stopt hij bij 70 kilo. De gemiddelde man in Nederland is 84 kilo!
(CBS)

[...]
Je hebt toch 2 wielen op je fiets? ;)
Dus Pak je gewicht + fiets gewicht en neem daar 40% en 60% van. En toen stond hij wel in de grafiek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

tweakerharrie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:07:
(CBS)

[...]
40-60 regel.

[ Voor 4% gewijzigd door bbblije op 30-06-2017 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
Vandaag deze fiets besteld: https://www.canyon.com/en...imate-cf-sl-disc-9-0.html
Lange getwijfeld om deze te halen ivm. het veel lagere gewicht (7,9kg vs. 6,7kg): https://www.canyon.com/en.../ultimate-cf-slx-8-0.html

Uiteindelijk toch voor de goedkopere versie met discs gekozen omdat ik zelden lange klimmetjes fiets (die zijn hier niet in de buurt) en de 'cleane' look zonder velgremmen mooier vind. Tevens de mogelijkheid om in de toekomst lekker brede banden te monteren.

PS: Canyon heeft weer fietsen in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Sharkware schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:04:
Vandaag deze fiets besteld: https://www.canyon.com/en...imate-cf-sl-disc-9-0.html
Lange getwijfeld om deze te halen ivm. het veel lagere gewicht (7,9kg vs. 6,7kg): https://www.canyon.com/en.../ultimate-cf-slx-8-0.html

Uiteindelijk toch voor de goedkopere versie met discs gekozen omdat ik zelden lange klimmetjes fiets (die zijn hier niet in de buurt) en de 'cleane' look zonder velgremmen mooier vind. Tevens de mogelijkheid om in de toekomst lekker brede banden te monteren.

Dat is een mooie fiets hoor :) . Ik zag het van die aanbiedingen. De Aeroad CF SLX 8.0 Disc is nu ook sterk afgeprijsd en €100 goedkoper dan wat ik voor mijn fiets heb betaald met velgremmen. Dat deed wel een beetje pijn. Het is wel een beetje vreemd dat je nu minder betaald voor schijfremmen dan voor velgremmen. Ik voel mij in dat opzichte wel een beetje bedonderd.

[ Voor 9% gewijzigd door Ezio op 30-06-2017 22:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
Ik heb de bron van de grafiek eens bekeken, hij heeft het over "The rear wheel carries more of the load, usually between 55 and 65 percent." Bovendien is deze formule 37 jaar oud. Er zijn nieuwe soorten banden, kevlar en carbon wielen. Ik zou dan 9 bar in de banden moeten doen. Het gaat tijd worden dat iemand in een lab het opnieuw gaat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
tweakerharrie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:05:
Ik heb de bron van de grafiek eens bekeken, hij heeft het over "The rear wheel carries more of the load, usually between 55 and 65 percent." Bovendien is deze formule 37 jaar oud. Er zijn nieuwe soorten banden, kevlar en carbon wielen. Ik zou dan 9 bar in de banden moeten doen. Het gaat tijd worden dat iemand in een lab het opnieuw gaat testen.
YouTube: Bike Tyre Pressure Explained | Road Bike Maintenance
YouTube: The Truth About Wide Tyres And Wide Rims On Road Bikes

Geen exacte wetenschap maar deze jongens zijn er wel dagelijks mee bezig.

Toevoeging (eigen interpretatie uit één van die filmpjes): Een lagere druk is voordelig om oneffenheden in het wegdek op te vangen. Dat komt je snelheid ten goede. Resultaten uit het lab zijn niet altijd 1-op-1 naar de weg te vertalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sharkware op 30-06-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56

Toffe bike! Welke kleur heb je gekozen?

Ik twijfel zelf tussen de https://www.canyon.com/en...imate-cf-sl-disc-9-0.html en https://www.canyon.com/nl...e/ultimate-cf-sl-9-0.html . Het lage gewicht van de Ultimate CF 9.0 spreekt mij aan, maar de looks (en blauwe kleur) van de CF SL Disc 9.0 zijn een stuk beter. Plus dat deze schijfremmen heeft en inderdaad brede bannen support. Hmm.. keuzes, keuzes.

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
Fasterinside schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:07:
[...]

Toffe bike! Welke kleur heb je gekozen?

Ik twijfel zelf tussen de https://www.canyon.com/en...imate-cf-sl-disc-9-0.html en https://www.canyon.com/nl...e/ultimate-cf-sl-9-0.html . Het lage gewicht van de Ultimate CF 9.0 spreekt mij aan, maar de looks (en blauwe kleur) van de CF SL Disc 9.0 zijn een stuk beter. Plus dat deze schijfremmen heeft en inderdaad brede bannen support. Hmm.. keuzes, keuzes.
Stealth gekozen. Heb momenteel een "opvallende" racefiets (wit/blauw) en vond het matzwart vanaf het eerste moment heel mooi. Die blauwe is ook erg mooi maar wou dus een keer een minder opvallende kleur.

Wat mij uiteindelijk aan de CF SL 9.0 niet beviel was de seat clamp en stuur/frame integratie. Anders had ik die waarschijnlijk gekocht. Het frame is ook net iets anders. Door ze allebei in aparte browser tabs te openen en heen en weer te switchen zie je het verschil goed. Maar voor die prijs is het echt een goede deal. Zie http://m.roadbike.de/test...s-3300-euro.1681452.9.htm, de CF SL komt daar als winnaar uit de test.

Het voordeel van schijfremmen vind ik (in Nederland) niet echt opwegen tegen het extra gewicht. Behalve als je van plan bent ooit carbon wielen aan te schaffen en lange afdalingen gaat doen of vaak door de regen fietst. Ik heb de keuze dus gemaakt op basis van looks en mogelijkheid tot bredere banden (wat extra comfort op kan leveren).

Succes met je keuze. Hoe dan ook denk ik dat je er een goede fiets er aan overhoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online

Ook al zie je ze steeds meer, ik blijf dit soort fietsen in jouw gekozen stealth kleur echt vet vinden!
Krijg er zin van om ook iets nieuws te kopen.

Veel plezier met je aankoop, binnenkort een mooi fotootje van de fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

1e post in dit topic.

Ben beginner/geen ervaring in fietsen (wielrennen) maar wil het een keer gaan proberen.
Ben daarom wat rond aan het kijken op marktplaats.
2e hands is prima voor mij. Moet het wel degelijke fiets zijn! En daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Ik ben me wel al wat aan het inlezen en heb met mijn 1.82 een frame size L nodig (54-57 of <60)
2e hands heeft ook mijn voorkeur mocht ik twijfelen of er achter komen dat dit toch niet mijn ding is, kan ik de fiets met klein verlies kan verkopen.
Kleding en schoenen haal ik natuurrijk nieuw.

Ik ben 1.82 weeg 78KG.
Heb een budget van €1000 en dat is incl. Materiaal en kleding.

Mag ik hier linkjes plaatsten van marktplaats?
Ook ivm privacy van de verkoper?

[ Voor 3% gewijzigd door murphylee op 01-07-2017 17:04 ]

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het ene frame is het andere niet, dus de zadelbuislengte is ook maar beperkt relevant zodoende. Dat gezegd hebbende, ik ben ook 1.82m en ik rij op een 56cm (M/L) groter dan dat moet je echt niet gaan zitten. Post vooral de links hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Bah, toch nog wat regen gezien vandaag. Op de fiets naar mijn jarige neefje gereden (vrouw en kids zouden later komen) en een leuke langere route gezocht. Uiteindelijk 56,7km met wind, regen en modder, maar wel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Ik ben wat rond aan het kijken op 25km afstand van mijn huis. Maar kom vrij weinig tegen.

Meeste zijn wel Shimano afgemonteerd waarvan de 105 mij een instapmodel lijkt...
Iets wat al voldoet aan mijn eisen. :)

Natuurlijk zal ik nog moeten vragen naar:
- staat van de banden
- inklik pedalen
- computer

Misschien nog punten waar ik rekening mee kan houden?

Racefiets
€ 350,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Racefiets met Shimano Ultegra groep
€ 400,00

Stevens Stelvio Racefiets H53 Shimano 105
€ 695,00

Iets hoger in prijs klasse.

Hele mooie Ridley Excalibur racefiets, carbon, dura ace 55cm
€ 875,00

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-09 14:00
Ik zou toch doorzoeken. Heb een bianchi impulso uit 2013 gekocht voor 330 euro vorig jaar dus er zullen vast meer koopjes op staan. Die ridley vind ik ook erg prijzig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-09 14:00
Bijvoorbeeld: Giant racefiets tcr
€ 850,00

Giant TCR Racefiets
€ 650,00

Bianchi Impulso racefiets. 57cm
€ 925,00

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:44
met een budget tussen 700 en 1000 piek kan je ook prima een nieuwe fiets kopen

https://www.salden.nl/nl/...here/price/0,995.html?p=3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 19:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Gisteren de Giant tour gereden :)

Dit jaar van Venlo naar Düsseldorf gereden via een 150km lange route.
Organisatie was perfect op één klein ding na en dat was de meet en greet emt team Sunweb Giant (kom ik later op).

Helaas was het weer niet echt geweldig en eigenlijk begonnen we gewoon al in de regen :p. Gekozen voor een Gabba en Nanoflex bibshort en eigenlijk de hele dag geen spijt van gehad, was wel één van de weinige die kort-kort reed :+ Uiteindelijk ben je binnen no-time toch zeiknat maargoed dan liever warm en nat in een Gabba die nog ademt dan in een plastic regenjack. Uiteindelijk ook 15min een extra jasje aangehad tijdens/na het eten en verder was het heerlijk :)

Bijna de hele rit regen gehad, sowieso de eerste 75km en daarna nog verschillende buitjes :( Maargoed eenmaal nat word je toch niet natter dus gewoon doorgereden voor zover dat kon. We hebben met 12 man 10 lekke banden gehad en één valpartijtje. Uiteindelijk de route ietsjes ingekort omwille van de tijd (door die lekke banden) maar uiteindelijk nét te laat voor de meet en greet met team Sunweb-Giant maar dat kwam ook meer door de Tour organisatie.
De uiteindelijke stopplaats was een soort sportschool met erg luxe omkleed- en douchefaciliteiten en daarna een pasta buffet. Kaartjes voor de U-Bahn het centrum in zaten erbij en nog even langs het parcours gestaan :) Bij terugkomst alle fietsen netjes ingeladen, bus stond klaar en nog een voedselpakket voor onderweg :+

Al met al een erg gave dag die top georganiseerd was :)

Nu alleen de ondankbare taak om een extreem vieze fiets schoon te maken en onderhouden (heb door alle bagger achter m'n remblokjes volledig opgereden!! :| )
DoubleP38 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:47:
[...]

met een budget tussen 700 en 1000 piek kan je ook prima een nieuwe fiets kopen

https://www.salden.nl/nl/...here/price/0,995.html?p=3
Voor onder de €700 heb je ook een nieuwe Giant Contend :)

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 02-07-2017 12:00 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Voor de Belgen, er is momenteel 40% korting op de teamuitrusting van Quick-step in LIDL: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/search?query=vermarc

.

Pagina: 1 ... 39 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.