Dat is denk ik geen artefact.. dat is namelijk precies de taalgrens! Hoogstens wordt het effect op bepaalde zoomniveau's wat uitvergroot..Joba schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:05:
[...]
En/of data slecht geharmoniseerd is.... zie artefact in belgie: groot verschil tussen noord en zuid en wel een hele rechte overgang.
The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Opvallend om te zien. En ik vraag me af wat de verklaring is. Als Strava nou niet in het Frans beschikbaar was, dan zou ik nog snappen waarom Franssprekend Europa (met uitzondering van grote steden zoals Parijs) het tooltje nauwelijks zouden gebruiken, maar dat is niet het geval.terrapin schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:30:
[...]
Dat is denk ik geen artefact.. dat is namelijk precies de taalgrens! Hoogstens wordt het effect op bepaalde zoomniveau's wat uitvergroot..
Punctuality is the politeness of kings
Ook het verschil, in de meeste landen is het rond de steden, bij ons is het VL. Ardennen en Ardennen en alles wat vlaanderen is eigenlijk
Exact expert nodig?
Uiteindelijk 54,6km met veel zon en uiteindelijk ook best veel wind.

https://www.strava.com/activities/992342653
[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 17-05-2017 17:04 ]
Die leek ons ook leuk, maar ik denk dat 100+ voor ons nog net een brug te ver is op dit punt in onze wielercarrière. Het samen met een grote groep rijden (peloton dus) lijkt me wel erg leuk om eens te doen, maar ik denk eerst maar eens kijken hoe het gaat tussen wat kleinere groepjes. Daarbij is 75km wel een mooie afstand. Ergens heb ik nog zin om vanavond alsnog een rondje te doen, maar man-o-man wat een vervelende hitte.RalphvR schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:07:
[...]
Leuk! Zelf doe ik zondag de pelotontocht van 110 km. Ben erg benieuwd hoe dat zal zijn
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Equator schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:00:
Zo, de vermoedelijke route voor vanmiddag zit in mijn hoofd.
Equator schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:01:
F*ck wat was het warm. Paar keer fout gereden, dus de route werd iets langer.
Phillips schroevendraaier, maat PH #00 volgens mij.Noxa schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:11:
[...]
Ik wil die van mijn borstband (Garmin) ook vervangen maar ik heb niet zo'n klein schroevendraaiertje. Iemand een tip welke ik nodig heb en waar er 1 te kopen?
Tip: neem de unit mee naar de bouwmarkt en probeer uit wat goed past. Je wilt de schroeven niet beschadigen.
Ik plan de route altijd gewoon ongeveer van dorp naar dorp, maar de borden staan niet altijd duidelijk, en ik rijd niet altijd de meest directe route. Dus dan gaat het wel eens foutTristan schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 18:45:
[...]
[...]
haha volgende keer de route maar in je Polar zetten?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ph #00, thnx ga ik naar op zoek.pdukers schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:08:
[...]
Phillips schroevendraaier, maat PH #00 volgens mij.
Tip: neem de unit mee naar de bouwmarkt en probeer uit wat goed past. Je wilt de schroeven niet beschadigen.
https://www.strava.com/activities/993052083/
Exact expert nodig?
Netjes hoor! Waar staat "CS030 P2" voor? 030 zal Utrecht zijn maar verderSjoewe schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:40:
Lekker weertje vanavond, even m'n nieuwe derailleur uitgetest
https://www.strava.com/activities/993052083/
CS030 is de naam van de club, P2 is de afkorting voor "Prestatie 2", de naam van de trainingsgroep.Tristan schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:18:
Netjes hoor! Waar staat "CS030 P2" voor? 030 zal Utrecht zijn maar verder:?
Bij ons heb je 3 verschillende groepen met elk een eigen trainingsdoel: Allround, Cyclo en Prestatie
Deze zijn dan ieder ook weer opgedeeld in 3 niveau's 1,2,3

4 ⨉ (8 + 5) | 95% omslagpunt
[ Voor 12% gewijzigd door joint_me op 18-05-2017 09:33 ]
Hello fellow humans
Ik denk dat je dat verschil ongeveer kan gelijk trekken met onze taalgrens:Joba schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:05:
[...]
En/of data slecht geharmoniseerd is.... zie artefact in belgie: groot verschil tussen noord en zuid en wel een hele rechte overgang.
1 land, 2 talen, 2 duidelijk verschillende culturen.. Slechtere wegen/infrastructuur in het zuiden spelen ook wel mee..
frfy,CyberThijs schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:23:
[...]
Ik denk dat je dat verschil ongeveer kan gelijk trekken met onze taalgrens:
[afbeelding]
1 land, 2 talen, 2 duidelijk verschillende culturen.. Nog slechtere wegen/infrastructuur in het zuiden spelen ook wel mee..
Niet lullig bedoeld maar toe ik afgelopen zomer in de grensstreek rondreed was de overgang NL-Vlaanderen al een stap van 10 jaar terug in de tijd maar Vlaanderen-Wallonië was helemaal bizar. Me serieus afgevraagd of ze al elektrischiteit in sommige dorpjes hebben
Over gisteren, ja was goed warm maar het ergste was die vliegjes! Zeker een kilo extra eiwitten uitgespuugd, van arme en benen geveegd en uit elkaar gesplat zien worden op bril

Afgebeeld: Specialized Evade
[ Voor 8% gewijzigd door Tristan op 18-05-2017 23:10 ]
Een enkele fabrikant met een fluo gele sok of een vlag op het boord maar niks echt fleurigs helaas.
Rij zelf met een Evade en ben er tevreden over. Echte tijdrithelm nog nooit gehad en op de kwart en achtste triathlon afstand emmmm overkill.Tristan schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:09:
Wat vinden jullie van Aero helmen? Ik weet dat voor ons normale stervelingen het amper tot geen verschil gaat uitmaken, maar ik vind ze er over het algemeen een stuk cooler eruit zien.
[afbeelding]
Afgebeeld: Specialized Evade
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Op zo'n moment ben ik blij dat we altijd op de ongezouten mening van Havana kunnen vertrouwen.havana schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:47:
Aerohelmen zouden verboden moeten worden, of op m'n minst een lijfstraf. Geldt ook voor compressiekousen.
Het hangt natuurlijk van je smaak af, maar je zou defeet eens kunnen bekijken. Ik vind ze erg lekker zitten en veel keuze.sapphire schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:37:
Pfff vanavond even aan het neuzen naar wat leuke sokken maar buiten Castelli is er weinig leuks te vinden
Een enkele fabrikant met een fluo gele sok of een vlag op het boord maar niks echt fleurigs helaas.
Heb Fizik Performance type gekocht, ziet er nu al beter uit, ga middels de onderstaande tips aan de slag.
(rechterkant met de klokmee, en links tegen de klok in)
http://www.parktool.com/b...pe-installation-drop-bars
Wil je sti levers (Athena) ook iets veranderen, het stuur wijst nu meer naar de zadelpen klem dan naar de achterrem. Jullie nog tips of tricks?
[ Voor 6% gewijzigd door Harmen op 19-05-2017 08:32 ]
Whatever.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 19-05-2017 08:38 ]
Wel grappig die donkerrode vlekjes in Twente. Zijn onder andere de Holterberg, MTB route Rijssen, Tankenberg en wat bultjes rond Ootmarsum. In Friesland heeft óf men nog geen strava óf geen fietsDoubleP38 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:00:
http://labs.strava.com/heatmap/#5/2.28516/49.52521/orange/bike
Mooi beeld! Laat wel weer zien dat iedereen in NL Strava gebruikt of er gewoon te veel fietsfanaten in ons land rondpedalen![]()
Of een combinatie van beide
De wijzen komen uit het Oosten!
kijk eens goed op de kaart en je ziet alle wielerbanen in NL en MTB routesNoepZor schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:54:
[...]
Wel grappig die donkerrode vlekjes in Twente. Zijn onder andere de Holterberg, MTB route Rijssen, Tankenberg en wat bultjes rond Ootmarsum. In Friesland heeft óf men nog geen strava óf geen fietsEn in Zeeland waait het te hard
Verwijderd
Er is een verschil tussen een Aero road helm en een TT helm!Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:44:
Ziet er nogal idioot uit als je geen tijdrit rijdt.
In mijn geval wansmaakNiconing schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:17:
[...]
Het hangt natuurlijk van je smaak af, maar je zou defeet eens kunnen bekijken. Ik vind ze erg lekker zitten en veel keuze.
Defeet had 1 paar 'wel aardige' met een Italiaanse vlag op de boord, de rest was vrij conservatief.
Het waait hier in Zeeland hard en veel inderdaad en er woont bijna niemand, slechte combinatieNoepZor schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:54:
[...]
Wel grappig die donkerrode vlekjes in Twente. Zijn onder andere de Holterberg, MTB route Rijssen, Tankenberg en wat bultjes rond Ootmarsum. In Friesland heeft óf men nog geen strava óf geen fietsEn in Zeeland waait het te hard
😀😀😀
Maglianera eens proberenNiconing schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:17:
[...]
Het hangt natuurlijk van je smaak af, maar je zou defeet eens kunnen bekijken. Ik vind ze erg lekker zitten en veel keuze.
[ Voor 49% gewijzigd door Tjebakka op 19-05-2017 12:15 ]
If it aint fixed, it's broken.
Die maglianera sokken zijn idd tof maar echt getuigen van wansmaak zoals @sapphire wil doen ze nog niet vind ik.Tjebakka schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:14:
Die Aerohelmen zien er echt bizar uit soms. De (bijvoorbeeld) Air Attack van Giro is imo de meest lelijke helm die je helaas veel te vaak ziet.
[...]
Maglianera eens proberen
Dan lijkt mij de aireator 6'' Shazam toch wel watsapphire schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:16:
[...]
In mijn geval wansmaak
Defeet had 1 paar 'wel aardige' met een Italiaanse vlag op de boord, de rest was vrij conservatief.
Als ik zo'n POC TT-helm had zou ik 'm zeker zo laten stickerenTjebakka schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:14:
Die Aerohelmen zien er echt bizar uit soms. De (bijvoorbeeld) Air Attack van Giro is imo de meest lelijke helm die je helaas veel te vaak ziet.
Verwijderd
Wellicht, maar niet voor mijn antwoord.Tristan schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:40:
[...]
Er is een verschil tussen een Aero road helm en een TT helm!
De hele heisa om 'aero' voor recreatieve fietsers met 30 kg overtollig vet is gewoon ridicuul. Maarja, whatever sells hè.
Machtig die Maglianera's zijn anders ook goed fout! Zitten erg gave tussen :8Niconing schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:58:
[...]
Die maglianera sokken zijn idd tof maar echt getuigen van wansmaak zoals @sapphire wil doen ze nog niet vind ik.
Lekker matchendsapphire schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:44:
[...]
Machtig die Maglianera's zijn anders ook goed fout! Zitten erg gave tussen :8
[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 19-05-2017 13:57 ]
Punctuality is the politeness of kings
Een of ander hip merk vermeld ook het gewicht van hun outfits.. daar heb je op het cruisen door de stad toch ook niets aanVerwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:27:
[...]
Wellicht, maar niet voor mijn antwoord.
De hele heisa om 'aero' voor recreatieve fietsers met 30 kg overtollig vet is gewoon ridicuul. Maarja, whatever sells hè.
Verwijderd
En je hebt meer momentum, dus minder energie nodig om op snelheid te blijvenSjoewe schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:36:
Technisch gezien ben je meer aero met een bierpens omdat er dan minder lucht gevangen kan raken in het stuk tussen je buik en benen
Ik twijfel of dat echt de verklaring is. Kan me niet voorstellen dat vlamingen exact bij de taalgrens omkeren. En de grens in strava volgt inderdaad grofweg de taalgrens maar is echt kaarsrecht.CyberThijs schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:23:
[...]
Ik denk dat je dat verschil ongeveer kan gelijk trekken met onze taalgrens:
[afbeelding]
1 land, 2 talen, 2 duidelijk verschillende culturen.. Slechtere wegen/infrastructuur in het zuiden spelen ook wel mee..
Kijk hier maar
http://labs.strava.com/he...3268/50.73783/orange/bike
De stippellijn is de taalgrens. Maar duidelijk een paar wegen waar het aantal van noord naar zuid plots afneemt, alsof er een sinkhole daar in de weg zit
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
En tot mijn grote blijdschap was er opeens synchronised shift aanwezig voor de FD-6870 en RD-6870 (sinds maart al blijkbaar). Helaas moet ik wel even mijn SM-BTR2 zadelpen accu vervangen voor een BT-DN110 als ik daar gebruik van wil maken...
Iemand al ervaring met synchronised shift? Is het een extra investering van 125 euro waard?
Zie Tristan in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20"wootah schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:21:
Vandaag mijn fiets met Di2 maar weer eens aan de usb kabel gehangen om op updates te checken.
En tot mijn grote blijdschap was er opeens synchronised shift aanwezig voor de FD-6870 en RD-6870 (sinds maart al blijkbaar). Helaas moet ik wel even mijn SM-BTR2 zadelpen accu vervangen voor een BT-DN110 als ik daar gebruik van wil maken...![]()
Iemand al ervaring met synchronised shift? Is het een extra investering van 125 euro waard?
Ipv 1x schakelen, schakelt hij nu 9 keer (1x voor, 4x achter, daarna weer 4x terug). Mij is dat niet persé heel goed bevallen.
Collega vind het op de MTB wel weer prettig, hij heeft ook maar 2 knoppen, dus echt keuze heeft hij ook niet
Je kunt ook aanpassen hoeveel hij schakelt (bijv. 2 of 3x), dat ga ik later nog eens proberen. Voor nu doe ik er even niets mee.
Ga komende week eens semi auto proberen, misschien werkt dat beter.
Weet ik eigenlijk niet. Ik heb een snelle update gedaan bij mijn schoonouders (die hebben een windows pc, ik niet) en daarna niet meer naar gekeken. Misschien dat daar inderdaad nog winst te behalen valt.I-King schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:48:
Noxa, je kan instellen op welk moment hij moet overschakelen en met hoeveel schakels, misschien kun je daar nog wat mee?
Athena 2016 heeft een torx bevestiging, andere jaargangen weet ik niet.Harmen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:29:
Wil je sti levers (Athena) ook iets veranderen, het stuur wijst nu meer naar de zadelpen klem dan naar de achterrem. Jullie nog tips of tricks?
Ik merk alleen heuvel op wel een nadeeltje... heuvel af daarintegenSjoewe schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:36:
Technisch gezien ben je meer aero met een bierpens omdat er dan minder lucht gevangen kan raken in het stuk tussen je buik en benen
As we speak aan het wachten op een beurtje van de fiets. Als impulsaankoop de stages powermeter er ook op laten zetten
[ Voor 18% gewijzigd door Crazy D op 20-05-2017 10:43 ]
Exact expert nodig?
Nog een maat groter was ook geen oplossing, dat zat toen ook niet lekker.
Op https://www.futurumshop.n...n-welke-maat-heb-ik-nodig zie ik dat Northwave en Fizik breed vallen. Fizik zit echter in een wat duurder segment. Iemand dus ervaring met Northwave kwaliteit brede voeten?
[ Voor 45% gewijzigd door Equator op 20-05-2017 12:09 ]
Ik heb tot nu toe nog maar een paar raceschoenen gebruikt dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Dat gezegd hebbende bevallen mijn Northwave Sonic 3S schoenen erg goed. Ik geloof dat deze vergelijkbaar zijn met de Sonic 2, maar dan zijn de mijne iets goedkoper dus waarschijnlijk ook iets inferieur. Ik heb ook brede voeten dus daarom heb ik speciaal Northwave schoenen genomen. Normale schoenen draag ik in maat 46 met breedte G1/2 of H afhankelijk van de pasvorm. De Northwaves heb ik in zowel 46 als 47 gepast en uiteindelijk voor de grotere 47 gegaan. Nadat de plaatjes goed gepositioneerd zijn onder de schoen moet ik zeggen dat de schoenen goed bevallen. Ongetwijfeld zijn er betere schoenen dan dit instapmodel maar voor mij voldoen ze. Hopelijk heb je hier wat aan!Equator schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
Heeft er iemand ervaring met Fietsschoenen en brede voeten? Welk merk kent een wat bredere leest? Ik heb nu een paar Shimano schoenen (een maat groter dan gewoonlijk) maar die zijn eigenlijk nog te smal.
Op https://www.futurumshop.n...n-welke-maat-heb-ik-nodig zie ik dat Northwave en Fizik breed vallen. Fizik zit echter in een wat duurder segment. Iemand dus ervaring met Northwave kwaliteit brede voeten?
Ik heb zelf een brede en hoge wreef en m'n Specialized Expert Road schoenen zitten als gegoten.Equator schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
Heeft er iemand ervaring met Fietsschoenen en brede voeten? Welk merk kent een wat bredere leest? Ik heb nu een paar Shimano schoenen (een maat groter dan gewoonlijk) maar die zijn eigenlijk nog te smal.
Ohja, en Tom Dumoulin wat een baas!
[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 20-05-2017 17:09 ]
Shimano heeft ook wide varianten van hun schoenen voor de bredere voetEquator schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
Verwijderd
Ze zal wel hebben gedacht "bah, weer zo'n nare man achter m'n kont aan. Ik zal je krijgen!"Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:07:
Vanochtend vroeg lekker rustig 3,5 uur in D1 getourd, alleen op het laatst kon ik het niet laten achter een mooie Bianchi met een al even mooie meid erop met zo te zien een behoorlijke conditie aan te knallen ... Tot ik achter lek reedgelukkig op 300 meter van mijn huis...karma's a bitch
Fizik stuurlint is ook vrij stug en plakt niet zo best, al met al ben ik tevreden! Ik zeg maar zo, de volgende keer gaat het nog makkelijker.
Heb overgens de shifters ook iets naar beneden gezet, heb ze handvast gezet. Had helaas geen torx momentsleutel.
Whatever.
Ik heb mountainbike schoenen voor mijn racefiets. Ik kon niks vinden in de weinige winkels die fietsschoenen verkopen behalve deze specialized: https://www.specialized.com/nl/nl/shoes/comp-mtb/105712 (ik heb het model van vorig jaar, maar goed)Equator schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
Heeft er iemand ervaring met Fietsschoenen en brede voeten? Welk merk kent een wat bredere leest? ...
Net zoals sport schoenen en snowboard boots heb ik 2 maten groter nodig dan mijn normale schoenen en kom ik uit op maatje 49. Bij mij is het deel voor mijn tenen het breedst maar deze specialized zaten als gegoten. Ik zit zelf op een leest breedte van G+1/2, dus tussen G en H.
Voordeel van mountainbike (SPD) schoenen is dat ik ze ook voor mijn mountainbike kan gebruiken en voor spinning
Verder heb ik nog deze pedalen: http://cycle.shimano-euro...edals/pedals/pd-a600.html
[ Voor 13% gewijzigd door Lulukai op 21-05-2017 21:38 ]
.
Verwijderd
Ik heb vanavond voor het eerst de ketting van mijn nieuwe fiets geprobeerd schoon te maken en in te smeren. Daarbij zo'n speciale borstel gebruikt (The Grunge Brush) met biologische reiniger van de lokale fietsenboer. Eerst die reiniger (volgens instructie) iets verdund en in de borstel gedoopt. Vervolgens de ketting heen en weer erdoor laten lopen (ook de tandwielen zelf geborsteld), even in laten trekken, en met lauw water en een spons gespoeld. Laten droger en daarna 2x ingesmeerd.
Maar als ik nu de trappers ronddraai hoor ik (en voel ik) duidelijk gekraak en een niet soepel lopend geheel. Nou las ik ergens anders dat stukjes vuil zich verplaatst kunnen hebben tijdens het schoonmaken en dat die na een stukje fietsen vermalen worden en het geknars verminderd. Maar, zou het niet gewoon kunnen zijn dat ik niet goed genoeg schoongemaakt heb?
Iemand nog tips? Hoe maak je de tandwielen b.v. goed schoon (zowel voor als achter)? En smeren je die ook of gebeurt dat vanzelf door de ketting?
Insmeren is iets anders dan opnieuw invetten. Je hebt je ketting helemaal gereinigd, dus alle vet is er uit, ook tussen de schakels. Met insmeren krijg je daar geen vet. Dan moet je hem beter olieën (bijv met Boesheld elke schakel apart druppelen), of desnoods koken in kettingvet.MailMan schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:48:
Iemand een idee waarom mijn ketting meer lijkt te kraken na schoonmaken dan ervoor?
Ik heb vanavond voor het eerst de ketting van mijn nieuwe fiets geprobeerd schoon te maken en in te smeren. Daarbij zo'n speciale borstel gebruikt (The Grunge Brush) met biologische reiniger van de lokale fietsenboer. Eerst die reiniger (volgens instructie) iets verdund en in de borstel gedoopt. Vervolgens de ketting heen en weer erdoor laten lopen (ook de tandwielen zelf geborsteld), even in laten trekken, en met lauw water en een spons gespoeld. Laten droger en daarna 2x ingesmeerd.
Maar als ik nu de trappers ronddraai hoor ik (en voel ik) duidelijk gekraak en een niet soepel lopend geheel. Nou las ik ergens anders dat stukjes vuil zich verplaatst kunnen hebben tijdens het schoonmaken en dat die na een stukje fietsen vermalen worden en het geknars verminderd. Maar, zou het niet gewoon kunnen zijn dat ik niet goed genoeg schoongemaakt heb?
Iemand nog tips? Hoe maak je de tandwielen b.v. goed schoon (zowel voor als achter)? En smeren je die ook of gebeurt dat vanzelf door de ketting?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Misschien leg ik het niet goed uit: Ik heb Viking Lube (smeermiddel) op de schakels gedaan. Volgens mij trekt dat gewoon tussen de schakels?Microkid schreef op maandag 22 mei 2017 @ 07:54:
[...]
Insmeren is iets anders dan opnieuw invetten. Je hebt je ketting helemaal gereinigd, dus alle vet is er uit, ook tussen de schakels. Met insmeren krijg je daar geen vet. Dan moet je hem beter olieën (bijv met Boesheld elke schakel apart druppelen), of desnoods koken in kettingvet.
- Casette verwisseld
- Ketting vervangen
Bij de casette verwisselen ging het allemaal nog prima, casette(schroef?) zat wel erg vast en ik kwam tot de conclusie dat de casette allemaal losse onderdelen zijn ipv 1 gezamelijk onderdeel
De ketting vervangen ging allemaal wat minder soepel.. vooraf gelezen dat de missing link ook wel met een sterke ijzerdraad los te krijgen was maar dat ging bij mijn ketting allemaal niet zo makkelijk.. uiteindelijk de ketting 'gebroken'. Toen kwam ik tot de conclusie dat ik toch geen kettingpons meer had liggen en was het einde oefening.. Dag erna snel een kettingpons gescoord, ingekort, missing link dichtgetrokken door even op de pedalen te gaan staan. Voor de volgende keer ga ik toch een tang kopen om de link open te maken, verwacht daarmee toch de nodige moeite te gaan besparen
Behalve de casette + ketting ook nog andere banden eronder en ik kan weer even vooruit. Nog een solo rit van 120 km gedaan en daaruit blijkt inderdaad dat het allemaal niet makkelijker gaat maar wel sneller. Als ik zie hoe stuk ik normaal was na 90 km en hoeveel moeite het mij kostte om de 30 km/h gem te halen op een afstand van zo'n 40km heb ik gisteren bijna fluitend de 120 met 30+ km/h gefietst
Ga voor de herkansing, begin april de Teutoburgerwald tocht gedaan met 400km in de benen.
Inmiddels zit ik op +/- 1700km, hopelijk gaat het deze keer beter.
@NoepZor, is het nog een beetje te doen kwa drukte? 2 jaar geleden was het al vrij druk destijds, filerijden.
[ Voor 19% gewijzigd door Harmen op 22-05-2017 10:48 ]
Whatever.
De wijzen komen uit het Oosten!
Nu kraakt mijn fiets bij elke trapbeweging die ik maak, ik vermoed dat de ketting wellicht niet helemaal ontdaan was van vetverwijderaar ofzo maar kan het ook iets anders zijn? Ontvetter die dieper bij de tandwielen naar binnen is gedrongen dan zou moeten bijvoorbeeld, ik hoor gekraak van de derailleur wieltjes afkomen bijvoorbeeld maar ook voor hoor ik gekraak.
Houd ik mijn benen stil dan is mijn fiets compleet stil. iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Hij kraakt hiervoor nooit. Wellicht toch de ketting niet goed gesmeerd of iets dergelijks?
<edit>Ah, ik ben niet de enige lees ik. Volgende keer toch even de eerdere reacties lezen.
[ Voor 5% gewijzigd door @r!k op 22-05-2017 12:08 ]
Een hele rij microsoft certificeringen.
Eerste stap is om te bepalen of het nu aan de ketting ligt of aan lagers van derailleur of eventueel zelfs je trapas. Als ik het zo lees ben je misschien te wild aan de gang geweest bij die lagers? Die zouden dan door de ontvetter eventueel schraal kunnen worden en gaan kraken.@r!k schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:02:
Zo, vorige week mijn ketting eraf gehaald en eens grondig gereinigd, ook de tandwielen e.d. goed schoongemaakt en uiteindelijk ketting er weer omgehangen en voorzien van kettingolie/smeer.
Nu kraakt mijn fiets bij elke trapbeweging die ik maak, ik vermoed dat de ketting wellicht niet helemaal ontdaan was van vetverwijderaar ofzo maar kan het ook iets anders zijn? Ontvetter die dieper bij de tandwielen naar binnen is gedrongen dan zou moeten bijvoorbeeld, ik hoor gekraak van de derailleur wieltjes afkomen bijvoorbeeld maar ook voor hoor ik gekraak.
Houd ik mijn benen stil dan is mijn fiets compleet stil. iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Hij kraakt hiervoor nooit. Wellicht toch de ketting niet goed gesmeerd of iets dergelijks?
<edit>Ah, ik ben niet de enige lees ik. Volgende keer toch even de eerdere reacties lezen.
Als het de ketting is, dan zou ik even op internet zoeken naar een instructiefilmpje. Op Youtube bijvoorbeeld. Idee is om elk tonnetje een drupje te geven. Inderdaad alleen als de ketting goed schoon en droog is. De olie moet dan vooral in het tonnetje zijn werk gaan doen, want daar is door het reinigen met ontvetter ook te schraal geworden.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Specialized. En precies om die reden koop ik ook alleen schoenen van Specialized. Zitten mij als gegotenEquator schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
Precies die schoenen heb ik ookTristan schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 17:07:
[...]
Ik heb zelf een brede en hoge wreef en m'n Specialized Expert Road schoenen zitten als gegoten.
Ohja, en Tom Dumoulin wat een baas!
[ Voor 17% gewijzigd door Tjebakka op 22-05-2017 13:45 ]
Grappig, ik heb dus precies hetzelfde zoals je kon lezen@r!k schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:02:
Zo, vorige week mijn ketting eraf gehaald en eens grondig gereinigd, ook de tandwielen e.d. goed schoongemaakt en uiteindelijk ketting er weer omgehangen en voorzien van kettingolie/smeer.
Wat bertreft schoentjes: volgens mijn verkoopt Luck verschillende breedtematen.
Ik doe het nu ook even opnieuw, ketting is gisteren door het fietsen weer vies geworden en elk busje maar van een druppetje voorzien. Hopelijk is dat het inderdaad alleen.MailMan schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:46:
[...]
Grappig, ik heb dus precies hetzelfde zoals je kon lezenzal vnv weer even opnieuw reinigen want ik denk dat ik inderdaad niet grondig genoeg ben geweest.
Wat bertreft schoentjes: volgens mijn verkoopt Luck verschillende breedtematen.
Gevonden! Ik had de ketting verkeerd teruggeplaatst, tussen de twee tandwieltjes op de derailleur zit een klein beschermstukje om te voorkomen dat de ketting doorslaat denk ik. Ik had de ketting daar per ongeluk achterlangs laten gaan, totaal niet gezien. Het geratel is nu weg maar de betreffende stukje heeft een kleine inkeping erin gesleten gekregen.
[ Voor 25% gewijzigd door @r!k op 22-05-2017 19:23 ]
Een hele rij microsoft certificeringen.
Toevalligerwijs was net de marathon van Leiden bezig, en een triathlon bij Nieuwkoop in de buurt
Viel me nog best mee. 127.7km in 4u55min. Zeker de eerste ~ 3,5 uur was prima te doen. Gezorgd voor een goede lunch en had water bij me. Pas het laatste stuk, ongeveer de laatste 15km, werd wat zwaar.
Strava workout hier: https://www.strava.com/activities/998824197
Mijn zadel kraakt weer een beetje, dus toch eens goed nakijken wat nou de oorzaak is. Voor de rest presteert mijn racefiets echt super!
Gelijk ook de May Gran Fondo challenge gehaald
Proficiat
Maar niet je fiets op de derailleur neerleggen, dat is niet goed voor je fiets
Hello fellow humans
Tnx
Ha, dat viel mee: hij lag op mijn helm - derailleur hing in het groen, is op de grote versie van de foto (klik op de foto) wat beter te zien:Maar niet je fiets op de derailleur neerleggen, dat is niet goed voor je fiets

(dit was bij Nieuwkoop in de buurt, Slikkendam)
Maar ik weet wat je bedoelt. Ben er vrij zuinig op, ook al heeft de fiets me weinig gekost
Andere kant op de grond leggen, heb je sowieso dat probleem nietRemy schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:08:
[...]
Tnx
[...]
Ha, dat viel mee: hij lag op mijn helm - derailleur hing in het groen, is op de grote versie van de foto (klik op de foto) wat beter te zien:
[afbeelding]
(dit was bij Nieuwkoop in de buurt, Slikkendam)
Maar ik weet wat je bedoelt. Ben er vrij zuinig op, ook al heeft de fiets me weinig gekost
Snap ik iets niet?Remy schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:37:
Gisteren mijn eerste century gereden: gelijk maar ruim 127km geredenLangste afstand hiervoor was 88km.
A century ride is a bicycle ride of 100 miles (160.9 km) or more within 12 hours
Vanavond ketting opnieuw schoongemaakt en ik ben de vorige keer gewoon niet grondig genoeg geweest vermoed ik. Nu klinkt het een stuk soepeler. Alleen achteruit draaien voelt een klein beetje hakkelig soms, maar wellicht is dat normaler.Joba schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:20:
[...]
Eerste stap is om te bepalen of het nu aan de ketting ligt of aan lagers van derailleur of eventueel zelfs je trapas. Als ik het zo lees ben je misschien te wild aan de gang geweest bij die lagers? Die zouden dan door de ontvetter eventueel schraal kunnen worden en gaan kraken.
Als het de ketting is, dan zou ik even op internet zoeken naar een instructiefilmpje. Op Youtube bijvoorbeeld. Idee is om elk tonnetje een drupje te geven. Inderdaad alleen als de ketting goed schoon en droog is. De olie moet dan vooral in het tonnetje zijn werk gaan doen, want daar is door het reinigen met ontvetter ook te schraal geworden.
Is het voldoende om alleen de ketting te smeren of moeten ook de tandwielen van de cassette?
[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 22-05-2017 21:43 ]
En als volgende target 100 Miles
Ik heb toevallig zelf afgelopen zondag tijdens de giro toertocht mijn 'half century' record verbeterd (de 50 mijl variant dus) maar dat zonder echt te proberen gelukkig.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Lekker gereden, maar wat ging het hard. In het begin al een paar valpartijen van (te) nabij mee mogen maken die ik gelukkig zonder kleerscheuren heb kunnen ontwijken. Na de eerste twee klimmen werd het wat uit elkaar getrokken en werd het een mooie rit met een leuk wedstijdelement
Je kon je kwalificeren voor het WK cyclo en dat was ook terug te zien in het deelnemersveld, zeker mijn leeftijdscategorie (19-34) was gevuld met tot in de puntjes gesoigneerde jonge rennertjes van diverse cycloteams.
Met dat deelnemersveld in het achterhoofd nog wel redelijk tevreden met het eindresultaat (415/1100) en wat lessen geleerd voor de volgende cyclo
https://www.strava.com/activities/996784480
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.