Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
D4!? Ik dacht dat we daar wat over hadden afgesproken!wezep schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:25:
[...]
Hoe weet je dat je hoog D2/D3 fietst als je geen meting hebt gedaan?
Hoe zijn je zones nu bepaald?
Misschien fiets je wel veel te hard, dus hoog zone D3/D4.

Sowieso is 'lang' in D3 fietsen een soort utopie. Je kan de periode rekken door anaerobische intervals mee te nemen in je training, maar uiteindelijk zit je aan het eind van de D3 zone op je omslagpunt en daarboven gaat de klok snel tikken. Het kost tijd en ervaring om hier "comfortabel" mee te worden, maar uiteindelijk is een D3 training is nooit makkelijk. Het zal na afloop altijd voelen alsof je jezelf (te) hard gepusht hebt.
Rad am Ring is toch 24 uur, of zijn er ook nog andere mogelijkheden? Hier geen ervaring met Rad am Ring (staat nog wel eens op het lijstje), maar wel met 24 uur (en 6 uur) van Zandvoort.. Het is vooral hard rijden, maar een geweldig evenement.. Dit jaar doe ik met het werk ook weer mee aan de 24 uur.la_fusion schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:21:
Andere vraag, ik ben van plan dit jaar deel te gaan nemen aan Rad am Ring, iemand van hier al eerder meegedaan? Waar ik vooral benieuwd naar ben is de situatie bij de start met betrekking tot inschrijving etc. Mijn vriendin gaat mee maar niet mee naar de start. In hoeverre is er 'bewaakte' fietsenstalling en in hoeverre is het een beetje geregeld? Wellicht hetzelfde bij een normale toertocht met een groot deelnemersveld maar die heb ik nog geen meegemaakt
Dus als je mee wilt doen aan Rad Am Ring, is het misschien een idee om ook aan Zandvoort mee te doen met een team of solo... Je hebt keuze tussen 24 en 6 uur..
http://www.cyclingzandvoort.nl/
Mijn verslag van een paar jaar terug
M@cer in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18"
[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 10-05-2017 10:09 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Je kunt kiezen voor meerdere onderdelen, 24 uur, timetrail, 1/3/6 rondes, of vrije rondes. Ik ga voor 3 rondes op het circuit +/- 75 km. Niet zo zeer om eens op een circuit te fietsen maar echt om op de Nurburgring te rijden.M@cer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:05:
[...]
Rad am Ring is toch 24 uur, of zijn er ook nog andere mogelijkheden? Hier geen ervaring met Rad am Ring (staat nog wel eens op het lijstje), maar wel met 24 uur (en 6 uur) van Zandvoort.. Het is vooral hard rijden, maar een geweldig evenement.. Dit jaar doe ik met het werk ook weer mee aan de 24 uur.
Dus als je mee wilt doen aan Rad Am Ring, is het misschien een idee om ook aan Zandvoort mee te doen met een team of solo... Je hebt keuze tussen 24 en 6 uur..
http://www.cyclingzandvoort.nl/
Mijn verslag van een paar jaar terug
M@cer in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18"
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Alleen vandaag nog tussen 11h-15h.swbr schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:44:
Geen idee of er hier mensen zijn die op de High Tech Campus in Eindhoven werken, maar is op dit moment een Shimano sale aan de gang in de Boerderij (al twee dagen, vandaag ik elk geval ook nog). Kleding, helmen, schoenen, handschoenen, brillen, geen fietsonderdelen. Ook vishengels
Ik ook, samen met 2 vrienden op zondagochtend rondjes rijden. Ben benieuwd! Gaaf circuit... En op zaterdag waarschijnlijk in de buurt nog wat trappen. Zitten op een paar km afstand in een B&B.la_fusion schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:22:
Je kunt kiezen voor meerdere onderdelen, 24 uur, timetrail, 1/3/6 rondes, of vrije rondes. Ik ga voor 3 rondes op het circuit +/- 75 km. Niet zo zeer om eens op een circuit te fietsen maar echt om op de Nurburgring te rijden.
Dit weekend kun je trouwens rondjes rijden op Zandvoort. Leuk om een keer te doen hoor. Ben dit weekend niet thuis anders zou ik zeker wel even gaan. Al voel je je wel miezerig op die baan. Het is echt geen superbreed circuit maar op de fiets voelt het alsof je op de snelweg fietst
Er vanuit gaande dat je zones goed zijn: Hoog D2/D3 is gewoon pittig. Mijn ervaring is dat na de nodige spinninglessen in de winter met grote intervallen (hartslag echt laten zakken ipv "5 seconde rust" zoals sommige instructeurs je geven....) heeft mij geholpen om wat makkelijker flink door te rijden in het voorjaar. Veel langer dan 2 uur doe ik dat niet. Weet niet of ik 3 uur nu zou volhouden want na 2 uur stevig trappen ben ik er ook wel klaar mee... Maar daaruit concludeer dat ik intervallen wel helptReynouts schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:12:
Wat is ervoor nodig om gedurende langere tijd (meer dan 2,5/3 uur) op constant tempo met een goede inspanning (hoog D2/D3?) te kunnen fietsen?
Qua voeding/drinken is er een hoop te vinden maar je lichaam kan een beperkte hoeveel per uur verwerken. Maar als je nu water drinkt en na 2 uur een sportreep kun je ervoor zorgen dat je in het 1e uur ook al voeding binnenkrijgt. Bij een intensieve rit verbruik je meer dan dat je in een uur kunt verwerken. En rustige trainingen helpen niet alleen voor je conditie maar ook voor de vetverbranding waar je bij een hoge intensiteit ook wat aan hebt (naar het schijnt, ben ook maar een leek die wat gelezen heeft).
[ Voor 47% gewijzigd door Crazy D op 10-05-2017 11:13 ]
Exact expert nodig?
Verwijderd
Typisch gevalletje hongerklop. Meer eten of rustiger aan fietsen.Reynouts schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:12:
Wat is ervoor nodig om gedurende langere tijd (meer dan 2,5/3 uur) op constant tempo met een goede inspanning (hoog D2/D3?) te kunnen fietsen?
Na ongeveer 3 uur fietsen lukt het me niet meer om door te trappen, mijn bovenbenen zijn dan op en de kilometers naar huis zijn dan nog erg zwaar en gaan met een slakkengang. Ik rij de hele rit rond dezelfde hartslag en zorg er in de gehele rit voor dat mijn hartslag niet té hoog wordt. Maar ik heb geen officiële metingen laten doen, dus het is wat gissen.
- Noemt men dit de man met de hamer?
- Is dit een geval van te weinig drinken en eten? Ik heb niet het idee dat als ik onderweg nog meer drink en eet dat het dan magische wijze opeens weg zou blijven.
- Is dit een geval van gewoon meer trainen?
- Iets anders? Heb ergens ook iets gelezen dat bovenbenen te maken kan hebben met zadel te laag.
Ja, polariseren is echt de key bij intervallen. Als je het op die fiets doet moet je in rustblokken ook echt een super licht verzetje nemen en je hartslag helemaal tot in herstel laten zakken. Als je dat regelmatig doet ga je echt vooruitgang merken.Crazy D schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:08:
hartslag echt laten zakken ipv "5 seconde rust"
Er zijn ook meerdere varianten van die percentages bij trainen op hartslag in omloop. Voor zover ik kan nagaan is dit de meest gebruikte: http://doefiets.nl/training/basisprincipes/hartslagzones
Het SMC waar ik 3 jaar geleden een inspanningstest deed, hield deze ook aan.
Dus:
Herstel 60-75%
D1 75-85%
D2 85-95%
D3 95-100%
Weerstand >100%
Waarbij het referentiepunt de anaerobe drempel (omslagpunt) is. In mijn geval, bij omslagpunt 170, komt dat dan zo uit:
H 102-128
D1 128-145
D2 145-162
D3 162-170
W 170+
Maar ook hiervoor geldt: als je dat regelmatig traint, gaat het ook wennen. Het is alleen niet efficient om lange periodes D3 te trainen (ivm herstelperiodes). Intervals zijn, zoals Sjoewe zegt, veel effectiever.Sowieso is 'lang' in D3 fietsen een soort utopie. Je kan de periode rekken door anaerobische intervals mee te nemen in je training, maar uiteindelijk zit je aan het eind van de D3 zone op je omslagpunt en daarboven gaat de klok snel tikken. Het kost tijd en ervaring om hier "comfortabel" mee te worden, maar uiteindelijk is een D3 training is nooit makkelijk. Het zal na afloop altijd voelen alsof je jezelf (te) hard gepusht hebt.
Denk daarbij bijv. aan 4 of 5 blokken van 10 minuten D3 in een training van 2 uur, met tussen de intervals 5 minuten D1/herstel. Of aan Tabata intervals (8x 20sec voluit + 10sec herstel).
Wat ik zelf ook wel een lekkere inkomer vind, is deze:
10 sec. volle sprint, 10 sec. rust
20 sec. volle sprint, 20 sec. rust
30 sec. volle sprint. 30 sec. rust
20 sec. volle sprint, 20 sec. rust
10 sec. volle sprint, 10 sec. rust
En ook max-HR intervals zijn goed om te doen, maar alleen in combinatie met reguliere training en opbouw met andere intervaltraining. Sowieso niet te vaak doen, 1x per maand is al veel.
4x 2/3 minuten max. HR (kijken wat je aankan, don't overdo it), 5 minuten rust.
Dan ben je echt helemaal dood aan het einde, moet je ook echt van herstellen, maar daarna merk je echt verschil.
Nuttige informatie! Wat mij opviel laatst is dat als ik inderdaad mijn hartslag naar D3 nivo verhoog, dat ik daarna moeilijk weer terugkom in D1. Hoe pas je dan het bovenstaande toe?Pelle schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:48:
[...]
Er zijn ook meerdere varianten van die percentages bij trainen op hartslag in omloop. Voor zover ik kan nagaan is dit de meest gebruikte: http://doefiets.nl/training/basisprincipes/hartslagzones
Het SMC waar ik 3 jaar geleden een inspanningstest deed, hield deze ook aan.
Dus:
Herstel 60-75%
D1 75-85%
D2 85-95%
D3 95-100%
Weerstand >100%
Waarbij het referentiepunt de anaerobe drempel (omslagpunt) is. In mijn geval, bij omslagpunt 170, komt dat dan zo uit:
H 102-128
D1 128-145
D2 145-162
D3 162-170
W 170+
[...]
Maar ook hiervoor geldt: als je dat regelmatig traint, gaat het ook wennen. Het is alleen niet efficient om lange periodes D3 te trainen (ivm herstelperiodes). Intervals zijn, zoals Sjoewe zegt, veel effectiever.
Denk daarbij bijv. aan 4 of 5 blokken van 10 minuten D3 in een training van 2 uur, met tussen de intervals 5 minuten D1/herstel. Of aan Tabata intervals (8x 20sec voluit + 10sec herstel).
Verder moet een nog een leuke ronde vinden om gewoon dit soort dingen te kunnen uitproberen, zonder 100 miljoen keer te stoppen voor stoplichten, kruisingen, bejaarden
[ Voor 6% gewijzigd door Cliffie op 10-05-2017 12:20 ]
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Als ik mijn hartslagverloop bekijk op Strava ben ik best tevreden. Van menigeen had ik gehoord dat constant blijven voor alle sets erg belangrijk is en zo te zien is dat redelijk gelukt.

Zoals aan de grafiek te zien was de tweede inspanning net iets te laag uitgevoerd (merkte ik ook wel, had wind mee).
Blijf het altijd opmerkelijk om te zien dat mijn hartslag bij relatief rustig fietsen vaak een stuk hoger ligt dan bij anderen hier waarvan ik hun hartslag wel eens langs zie komen op Strava. Moet ook wel zeggen dat ik van mezelf weet dat mijn hartslag altijd al redelijk hoog is geweest, ook in rust e.d.
Neem je dan wel die percentages van je omslagpunt en niet je HRmax? Ik gebruik dezelde percentages als Pelle en moet me echt fors inhouden om in herstel te blijven.DDX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:28:
@Pelle zijn die precentages die jij noemt niet heel hoog ?
Dan zit ik bijna altijd in herstel te fietsen.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ziet er inderdaag wel mooi consistent uit, maarrrr...RalphvR schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:35:
Als ik mijn hartslagverloop bekijk op Strava ben ik best tevreden.
Voor het maximale effect volgende keer langer en 'intensiever' rusten tussendoor. Je zit nu aan het einde van je rust nog steeds in 150-160 BPM, dat is te hoog. Je wil echt naar onder de 120 BPM voor het maximale effect. Ook al ga je dan nog maar 15 km/u ofzo
Omslagpunt, hartslag zal dat iets van 174 zijn bij mij.Joba schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:39:
[...]
Neem je dan wel die percentages van je omslagpunt en niet je HRmax? Ik gebruik dezelde percentages als Pelle en moet me echt fors inhouden om in herstel te blijven.
D1 beetje doorrijden rit van zondag kom ik op 125 gemiddeld :
https://www.strava.com/activities/975325058
En van afgelopen zaterdag rit wat ik als D2/D3 beschouw kom ik op 143 gemiddeld :
https://www.strava.com/activities/973500186
Maar ik let meer op power, hartslag getallen is leuk voor erbij.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 10-05-2017 12:47 ]
Gevalletje leeftijd?RalphvR schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:35:
Blijf het altijd opmerkelijk om te zien dat mijn hartslag bij relatief rustig fietsen vaak een stuk hoger ligt dan bij anderen hier waarvan ik hun hartslag wel eens langs zie komen op Strava. Moet ook wel zeggen dat ik van mezelf weet dat mijn hartslag altijd al redelijk hoog is geweest, ook in rust e.d.
Vuistregel voor de max hartslag = 220 - leeftijd. Afgaande op je grafiekje zou je dan tegen de 30 moeten zijn. Ik heb mijn hartslag nog nooit boven de 168 uit zien komen maar ben dan ook al bijna een halve eeuw oud.
Verwijderd
Gemiddelde hartslag over een rit zegt ook niet zoveel. Alleen als ik een koersje of afslachtpartij rijd kom ik gemiddeld boven m'n duurzone uit.DDX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:46:
[...]
Omslagpunt, hartslag zal dat iets van 174 zijn bij mij.
En van afgelopen zaterdag rit wat ik als D2/D3 beschouw kom ik op 143 gemiddeld :
Tsja, zou het dan niet weten. Mijn omslagpunt heb ik zelf op 161 bepaald (max HR 181). En dan klopt die indeling gevoelsmatig wel.DDX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:46:
[...]
Omslagpunt, hartslag zal dat iets van 174 zijn bij mij.
Hoe heb je je omslagpunt bepaald? Ik heb zelf de wegtest gebruikt op doefiets.nl: http://doefiets.nl/traini.../hartslagzones#Omslagpunt
Die formule is net zo accuraat als schoenmaat vs lichaamslengte. Kan over totale bevolking wel iets zeggen, maar verder kun je er niets van afleiden.DieAnder schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:53:
[...]
Gevalletje leeftijd?
Vuistregel voor de max hartslag = 220 - leeftijd. Afgaande op je grafiekje zou je dan tegen de 30 moeten zijn. Ik heb mijn hartslag nog nooit boven de 168 uit zien komen maar ben dan ook al bijna een halve eeuw oud.
Het feit dat een sportarts dit ook gebruikte, gaf mij wel het vertrouwen dat het klopteDDX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:28:
@Pelle zijn die precentages die jij noemt niet heel hoog ?
Dat denk ik wel ja. Jij bent volgens mij inmiddels zo getraind dat het vermogen wat je 4 jaar geleden in D1/D2 trapte, nu in herstel wegzet. Vergelijk onze Klimclassic ritten uit 2014 (DDX, Graham, Pelle) nog maar eens met een recente rit van je.Dan zit ik bijna altijd in herstel te fietsen.
Ik vermoed dat jij diezelfde rit met dezelfde snelheid nu met HR <135 rijdt. Kijk maar eens naar deze ritjes: 1, 2, 3.
Het feit dat jij nu van die lange, zware ritten zo makkelijk wegtrapt (9 dagen Mallorca met 18k hoogtemeters

Oftewel: jij hebt sinds 2014 echt hele dikke progressie geboekt.
Meer trainenCliffie schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:18:
Nuttige informatie! Wat mij opviel laatst is dat als ik inderdaad mijn hartslag naar D3 nivo verhoog, dat ik daarna moeilijk weer terugkom in D1. Hoe pas je dan het bovenstaande toe?
Ik pakte hiervoor meestal de Lekdijk en/of N210 tussen Krimpen en Schoonhoven. Is voor jou vanuit Gouda ook heel goed te doen. Als je Gouda/Haastrecht/Vlist/Bergambacht/Lekkerkerk/Krimpen/Ouderkerk/Gouda rijdt, dan kun je zo goed als overal doorrijden en kom je (misschien afgezien van in Gouda zelf) nergens stoplichten, bijna nergens kruisingen, en als het goed is nagenoeg geen bejaarden tegenVerder moet een nog een leuke ronde vinden om gewoon dit soort dingen te kunnen uitproberen, zonder 100 miljoen keer te stoppen voor stoplichten, kruisingen, bejaarden
Andere opties zijn rondjes roeibaan (bij Zevenhuizen), of de stukken tussen Haastrecht en Montfoort, Vlist en Benschop, Schoonhoven en Lopikerkapel (via Lekdijk, N210 of via Lopikerweg), Bodegraven en Woerdenseverlaat (via Meije), enz.
[ Voor 95% gewijzigd door JorisM op 11-05-2017 01:02 ]
Ter vergelijk Klimclassic van vorig jaar, ook lekker afzien :Pelle schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:55:
Het feit dat jij nu van die lange, zware ritten zo makkelijk wegtrapt (9 dagen Mallorca met 18k hoogtemeters), kan volgens mij ook alleen maar als je veel in herstel/laag D1 fietst. Als dat allemaal in hartslagzone D2/D3 zou moeten doen, dan houd je dat echt niet vol.
Oftewel: jij hebt sinds 2014 echt hele dikke progressie geboekt.
https://www.strava.com/activities/566563460
Dit jaar geen klimclassic op de agenda, dan zit ik weekje in Frankrijk
En ja ik trap dus veel in D1, maar dat is in mijn mening ritten waarbij ik hartslag zo rond de 120 heb.
Maar op basis van getallen die jij post zou dat tussen de 130-150 moeten zijn, dat noem ik eerder een tempo ritje. (D2)
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 10-05-2017 14:13 ]
Zoals ik zei heb ik nooit een echte meting gedaan, maar fiets al wel een paar jaar met een hartslag meter (zonder er echt veel mee te doen). De hoogste waarde die ik langs zie komen is 180bpm en met mijn rusthartslag en de methode van Karvonen heb ik mijn zones ingedeeld.
Ik weet dat ik met een hartslag van 150/155 goed 2 uur kan fietsen. Dit probeerde ik gisteren dus ook, maar dan meer dan 3 uur, waarbij ik in de eerste 2 uur meer rond de 150 zat en in het laatste uur rond de 155, waarna ik dus in de problemen kwam. Het was niet zo dat ik niet meer kon praten tijdens het fietsen, maar mijn bovenbenen wilde niet meer (mijn hartslag bleef rond de 155).
Ik had me bewust ingesteld om een constant ritje te maken qua hartslag, om eens te kijken of een langere tocht op een redelijk tempo vol kon houden (niet dus..).
Volgens mijn zone-indeling zit ik dan nog niet aan mijn omslagpunt (dat zou dan ergens rond de 165 moeten zijn).
Wellicht een combinatie van factoren, te hoog in mijn hartslag, te weinig gegeten/gedronken onderweg, niet goed genoeg getraind/gebrek aan conditie.
Volgens mij kun je concluderen dat vermogenszones anders zijn dan hartslagzones. En dat wanneer je beter getraind bent, je hartslagzones t.o.v. je vermogenszones verschuiven. En volgens mij rijd jij dus weldegelijk een groot gedeelte van je ritjes in herstel/laag D1.DDX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:07:
[...]
Ter vergelijk Klimclassic van vorig jaar, ook lekker afzien :
En ja ik trap dus veel in D1, maar dat is in mijn mening ritten waarbij ik hartslag zo rond de 120 heb.
Maar op basis van getallen die jij post zou dat tussen de 130-150 moeten zijn, dat noem ik eerder een tempo ritje. (D2)
Zie bijv. ook deze websites/bronnen:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/
https://www.hrdlpn.nl/hartslag/
http://www.wielersportinfo.nl/hartslagmeter.htm
http://www.dvijc.nl/harts...20een%20hartslagmeter.pdf
http://www.eindhovenatlet...en/hartslag_berekenen.pdf
http://www.mijnfietstrainer.nl/trainingszones/
Disclaimer: ik ben geen sportarts/trainingsgeleerde. Dus ik laat me graag corrigeren als ik het fout heb.
Maar ik vermoed dat jij gewoon nog wat harder moet gaan fietsen om meer in D1 te komen
(aan de andere kant schuilt er natuurlijk het gevaar van overtraining, en als je veel in herstel fietst zal dat risico een stuk minder groot zijn)
Zeker als je op grotere intensiteit gaat trainen is het echt heel belangrijk om goed te eten en te drinken. Je lichaam kan eigenlijk maar voor maximaal 2 uur aan koolhydraten opslaan, en dat is nou net hetgeen je het meest verbruikt op het moment dat je in D2/D3 aan het trainen bent. Ik zou je aanraden om twee bidons mee te nemen, één met water en de andere met een isotone sportdrank, dan vul je namelijk gelijk je koolhydraten aan tijdens het drinken. Leer jezelf aan om minimaal iedere 15 minuten een slok te drinken, en elk geval ieder elke 45-60 minuten iets te eten.Reynouts schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:30:
Wellicht een combinatie van factoren, te hoog in mijn hartslag, te weinig gegeten/gedronken onderweg, niet goed genoeg getraind/gebrek aan conditie.
Dagelijks ritten van een omvang die jij rijdt heeft ook invloed op je hartslag. Die discussie hebben we volgens mij al eerder in dit topic gevoerd.DDX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:07:
[...]
Ter vergelijk Klimclassic van vorig jaar, ook lekker afzien :
Ik zie dat zelf ook. Op dag 1 rij ik 220 watt gemiddeld bij gemiddelde hartslag 139, op dag 2 wordt dit bij 220 watt 135 en vanaf dag 3 130.
Ben ik dan beter getraind dan op dag 1? Welnee. Mijn lijf is gewoon vermoeid. Na een dag (of twee) rust draai ik die 220 watt weer op hartslag 139
Everytime I suffer I become a better man because of it
Hartslagzone | Vermogenszone |
H | Z1 |
D1 | Z2 |
D2 | Z3 |
D3 | Z4 |
W | Z5 t/m Z7 |
Als dit klopt rij ik vooral veel in D1, maar dan ligt mijn hartslag eerder 130-140. Als mijn hartslag onder de 130 kom ben ik in H (of in mijn geval dus Z1) bezig. Verder laat hartslag zich tussen personen natuurlijk maar lastig vergelijken
Edit: Trouwens als ik dit vervolgens tegen bovenstaande percentages van Pelle aan houdt bij mijn omslagpunt van 168 klopt dat ook wel ongeveer...
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 10-05-2017 15:23 ]
Dat vermoeid kan je op strava (of andere tools die daar nog beter in zijn) ook zien in grafiekjes ed.MMUilwijk schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:07:
[...]
Dagelijks ritten van een omvang die jij rijdt heeft ook invloed op je hartslag. Die discussie hebben we volgens mij al eerder in dit topic gevoerd.
Ik zie dat zelf ook. Op dag 1 rij ik 220 watt gemiddeld bij gemiddelde hartslag 139, op dag 2 wordt dit bij 220 watt 135 en vanaf dag 3 130.
Ben ik dan beter getraind dan op dag 1? Welnee. Mijn lijf is gewoon vermoeid. Na een dag (of twee) rust draai ik die 220 watt weer op hartslag 139
Maar dat voel je ook wel aan je lichaam.
Merk je vooral als je weekje ergens bent, dan ga je natuurlijk niet 3 dagen rustig fietsen om je lichaam weer tot rust te brengen. Dat doe je daarna wel in Nederland.
En dan merk je idd goed verschil in hartslag begin van de week en eind van de week met gelijk vermogen.
Als ik een leuke rit op de planning heb staan zorg ik ervoor dat form op strava rond de 0 zit (of minimaal negatief)
Die Fitness & Freshness tool van Strava is inderdaad wel geinig. Welke conditie, vermoeidheid en vorm geeft Strava bij jou aan?DDX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:25:
[...]
Dat vermoeid kan je op strava (of andere tools die daar nog beter in zijn) ook zien in grafiekjes ed.
Maar dat voel je ook wel aan je lichaam.
Merk je vooral als je weekje ergens bent, dan ga je natuurlijk niet 3 dagen rustig fietsen om je lichaam weer tot rust te brengen. Dat doe je daarna wel in Nederland.
En dan merk je idd goed verschil in hartslag begin van de week en eind van de week met gelijk vermogen.
Als ik een leuke rit op de planning heb staan zorg ik ervoor dat form op strava rond de 0 zit (of minimaal negatief)
pure nieuwsgierigheid
Volgens mij zijn die gegevens niet geschikt om te vergelijken met anderen. Alleen voor jezelf geeft het een relatieve maat om progressie (of terugval) in de tijd te kunnen zien.RalphvR schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:36:
[...]
Die Fitness & Freshness tool van Strava is inderdaad wel geinig. Welke conditie, vermoeidheid en vorm geeft Strava bij jou aan?
pure nieuwsgierigheid
Ik verwacht juist dat je hartslag steeds hoger wordt als je nog vermoeid bent van een vorige rit, bij eenzelfde vermogen? Je hartslag bij rust is dan ook hoger....MMUilwijk schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:07:
[...]
Dagelijks ritten van een omvang die jij rijdt heeft ook invloed op je hartslag. Die discussie hebben we volgens mij al eerder in dit topic gevoerd.
[ Voor 44% gewijzigd door Joba op 10-05-2017 15:53 ]
Dat klopt dus niet. Je max HR daalt en daarmee dalen alle zones ook. Wat je in rust ziet is dat je lichaam in herstel harder aan het werk is dan in zuivere rust. (daarom is je rustpols ook zo hoog na een avondje zuipen).Joba schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:51:
[...]
Ik verwacht juist dat je hartslag steeds hoger wordt als je nog vermoeid bent van een vorige rit, bij eenzelfde vermogen? Je hartslag bij rust is dan ook hoger....
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Agelopen jaar, waar duik te zien is na mijn val maar ik loop weer bijna gelijk met vorig jaar mei :RalphvR schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:36:
[...]
Die Fitness & Freshness tool van Strava is inderdaad wel geinig. Welke conditie, vermoeidheid en vorm geeft Strava bij jou aan?
pure nieuwsgierigheid

Nadeel van strava is dat dit getal uitgaat van ftp die je opgeeft en dan ook al je gegevens uit verleden op basis van die ftp gaat tonen.
Meer trainen wil ik ook wel doen, maar dan inderdaad ook de interval training meenemen. Dat doe ik nu nog niet echt. Die rondjes roeibaar had ik al gezien, maar het rondje wat ik noem had ik inderdaad ook wel kunnen verzinnen, want die fiets ik regelmatig (andersom, met ZW windPelle schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:04:
[...]
Meer trainen
[...]
Ik pakte hiervoor meestal de Lekdijk en/of N210 tussen Krimpen en Schoonhoven. Is voor jou vanuit Gouda ook heel goed te doen. Als je Gouda/Haastrecht/Vlist/Bergambacht/Lekkerkerk/Krimpen/Ouderkerk/Gouda rijdt, dan kun je zo goed als overal doorrijden en kom je (misschien afgezien van in Gouda zelf) nergens stoplichten, bijna nergens kruisingen, en als het goed is nagenoeg geen bejaarden tegen
Andere opties zijn rondjes roeibaan (bij Zevenhuizen), of de stukken tussen Haastrecht en Montfoort, Vlist en Benschop, Schoonhoven en Lopikerkapel (via Lekdijk, N210 of via Lopikerweg), Bodegraven en Woerdenseverlaat (via Meije), enz.
Eerst maar eens een exercitie doen om mijn omslagpunt te bepalen. Ik denk dat ik dat via die wegtest ga doen, met elke keer je hartslag 5 hoger.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Ik heb er matige ervaringen mee. Best nog wat gedoe, wordt een smeelboel, kweenie. Iets vaker ketting schoonmaken en 1x per jaar helemaal eraf en met een tandenborstel, raggertjes te lijf gaanTristan schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:21:
Wat is jullie ervaring met een kettingreiniger en is het de moeite waard om er een aan te schaffen?
[afbeelding]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Met een doek en lube gaat het prima voor de racer. Ben ook niet zo een poetser.
Ik hou er wel van. Smeerboel wordt het wel ja. Vullen met lampolie en gaan. Keertje verversen en ik spuit 'm dan altijd schoon met de tuinslang. Drogen, opnieuw smeren en voila.Tristan schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:21:
Wat is jullie ervaring met een kettingreiniger en is het de moeite waard om er een aan te schaffen?
[afbeelding]
Even wat anders, ik ben op zoek naar een onderhoudskalender voor een racefiets. Dus na hoeveel km doe je wat. Ik probeer namelijk zo veel mogelijk zelf te doen, maar heb me laten vertellen dat 'ie na 10k km toch echt naar de FM moet voor nakijken naven enzo. Dus als iemand een goeie heeft hoor ik het graag
Ik heb er 1 op AliExpress besteld en die doet het goed. Ik gebruik er Dasty reiniger in en dan paar minuten de ketting rond draaien. Keer af sproeien en dan het ritueel nog een keer. Daarna af spoelen, laten drogen en opnieuw smeren.Tristan schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:21:
[afbeelding]
In een kwartiertje een brand schone ketting!
Wel perfect weer om te fietsen trouwens vanavond: https://www.strava.com/ac...sed?hl=nl-NL&v=1494445469
De Challenge is simpel: fiets 11 mei van het ene punt naar het andere en tag de rit bij het uploaden als woon-werkverkeer. Dat is alles. Je ontvangt een finishersbadge en bent deel van een wereldwijde beweging. Zoals altijd maakt Metro je woon-werkgegevens anoniem en deelt deze met stadsplanners, zodat ze rekening kunnen houden met fietsers. Het is ook nog een leuke, gezonde manier om bezig te zijn. Wie wil dat nou niet?
[ Voor 51% gewijzigd door JorisM op 11-05-2017 01:11 ]
Het is mooi weer om mee te doen. Maar ik heb dienst en dan rij je met de dienstauto.JorisM schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 01:09:
Weet niet of het al eerder hier gepost is, maar vandaag is het Strava Global Bike To Work Day
[...]
Dit jaar rijd ik voor de derde keer de 150 km.la_fusion schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:22:
[...]
Je kunt kiezen voor meerdere onderdelen, 24 uur, timetrail, 1/3/6 rondes, of vrije rondes. Ik ga voor 3 rondes op het circuit +/- 75 km. Niet zo zeer om eens op een circuit te fietsen maar echt om op de Nurburgring te rijden.
Het is een super evenement en een hele kick om zelf te rijden over het circuit.
De lange snelle afdaling is echt gaaf, mijn record staat daar op 102,3. Daar worden foto's van genomen.
Je kunt misschien vandaag als je dienst voorbij is in de buurt stukjes fietsen waarvan je denkt dat de verkeerssituatie voor fietsers verbeterd kan worden, en die dan taggen? Als meerdere mensen hetzelfde doen komt er mogelijk wat moois uitSeriph schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:12:
[...]
Het is mooi weer om mee te doen. Maar ik heb dienst en dan rij je met de dienstauto.
Moet wel haalbaar zijn qua planning natuurlijk.
https://www.decathlon.nl/...ig-3-fietsen/_/R-p-120259

Maar... nu las ik in de handleiding van een Cube fiets dat je de fiets in de auto moet vervoeren en nooit op een drager erbuiten. Ik neem aan dat dat wat overdreven is? Ik heb wel dingen gelezen over klemmen van dragers die een carbon frame beschadigden doordat de klem te strak was gezet, maar een racefiets vervoeren d.m.v. twee bevestigingspunten aan de bovenste framestang zou toch niet schadelijk moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd...?
Die fietsen kunnen echt wel wat hebben mits je ze netjes belast.
Leuk om te horen, kun je wellicht iets meer vertellen over het inschrijven/aanmelden daar ter plekke? Het gaat mij zoals gezegd dan vooral eroveruit in hoeverre je fiets daar staat in de tijd dat jij je aanmeld etc.ncornelisse schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:34:
[...]
Dit jaar rijd ik voor de derde keer de 150 km.
Het is een super evenement en een hele kick om zelf te rijden over het circuit.
De lange snelle afdaling is echt gaaf, mijn record staat daar op 102,3. Daar worden foto's van genomen.
Je doelt dan op of je fiets veilig staat tijdens aanmelding.la_fusion schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:20:
[...]
Leuk om te horen, kun je wellicht iets meer vertellen over het inschrijven/aanmelden daar ter plekke? Het gaat mij zoals gezegd dan vooral eroveruit in hoeverre je fiets daar staat in de tijd dat jij je aanmeld etc.
De aanmelding verliep de afgelopen jaren in een pitbox/garages. Je kon je fiets gewoon meenemen tijdens inschrijving.
Zelf heb ik me al ingeschreven dus ik hoef alleen maar even mijn nummer af te halen. De grote parkeerplaats ligt naast het circuit en is niet ver lopen. Je fiets kan je dus nog even in de auto laten liggen.
Verder verloopt de start met startvakken. Een vak met 150km rijders, die staan vooraan. Dan een vak met 75 km rijders en dan weer met 24 uurs rijders enzovoort. Elk vak start na elkaar.
Bovenop de Hohe Acht, lange klim van ca 4 km is een verzorgingspost met allerlei eten en drinken. En een rondje is 24 km dus al je wil stoppen elk rondje hief je niet veel mee te nemen bij de start.
Het is wel veel schakelen, zo rijdt je 50 naar beneden en dan weer met 8 per uur een heuveltje op. Elk rondje heeft 550 Hm.
Je kan eventueel nog de Thule Carbon Frame protector kopen, deze plaats je om je buis als extra demping.MailMan schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:44:
Ik ben voor m'n vriendin haar Nissan Almera N15 (4-deurs Sedan) uit '96 naar een fietsendrager wezen kijken om twee racefietsen mee te vervoeren. Het moest nogal kortdag, en het snelste dat ik kon vinden was een B'Twin van de Decathlon:
https://www.decathlon.nl/...ig-3-fietsen/_/R-p-120259
[afbeelding]
Maar... nu las ik in de handleiding van een Cube fiets dat je de fiets in de auto moet vervoeren en nooit op een drager erbuiten. Ik neem aan dat dat wat overdreven is? Ik heb wel dingen gelezen over klemmen van dragers die een carbon frame beschadigden doordat de klem te strak was gezet, maar een racefiets vervoeren d.m.v. twee bevestigingspunten aan de bovenste framestang zou toch niet schadelijk moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd...?
[ Voor 8% gewijzigd door Tristan op 11-05-2017 10:17 ]
Bedankt voor de input!Tristan schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:15:
[...]
Je kan eventueel nog de Thule Carbon Frame protector kopen, deze plaats je om je buis als extra demping.
[video]
Zoek vooral nog naar een manier om te voorkomen onderdelen van de fietsen tegen elkaar gaan schuren. Heb al wel wat lappen en schuim, maar ideaal is het nog niet
Denk dat ik sowieso de voorwielen demonteer. Scheelt gewicht, ruimte, en gedraai/geklapper
[ Voor 7% gewijzigd door MailMan op 11-05-2017 10:40 ]
Verwijderd
Ik heb d'r één van JuiceLubes, onderdeel van zo'n grote onderhoudsbox die ik met veel korting kon kopen.Tristan schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:21:
Ik gebruik 'm in de praktijk vooral voor de stadsfiets, de racer wordt gewoon niet zo vies. Daar werkt een doek erover vaak beter zoals hierboven ook al gezegd.
Verder is het wel een handig apparaatje, van geknoei heb ik niet veel last. Hij blijft redelijk schoon mits je na elke keer gebruik de zooi er even uitspoelt zolang het nog niet uitgehard c.q. aangekoekt is.
Kijk ik nu weer even, blijft het de hele dag droog
Nouja. Dan vanavond maar een rondje maken.
If it aint fixed, it's broken.
Daar doelde ik inderdaad op. Het plan is om in de buurt te overnachten en dus gewoon ook met de fiets naar het circuit toe. Het circuit ken ik wel een beetje vanuit de auto dus ik kan mij het schakelen goed voorstellenncornelisse schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:32:
[...]
Je doelt dan op of je fiets veilig staat tijdens aanmelding.
De aanmelding verliep de afgelopen jaren in een pitbox/garages. Je kon je fiets gewoon meenemen tijdens inschrijving.
Zelf heb ik me al ingeschreven dus ik hoef alleen maar even mijn nummer af te halen. De grote parkeerplaats ligt naast het circuit en is niet ver lopen. Je fiets kan je dus nog even in de auto laten liggen.
Verder verloopt de start met startvakken. Een vak met 150km rijders, die staan vooraan. Dan een vak met 75 km rijders en dan weer met 24 uurs rijders enzovoort. Elk vak start na elkaar.
Bovenop de Hohe Acht, lange klim van ca 4 km is een verzorgingspost met allerlei eten en drinken. En een rondje is 24 km dus al je wil stoppen elk rondje hief je niet veel mee te nemen bij de start.
Het is wel veel schakelen, zo rijdt je 50 naar beneden en dan weer met 8 per uur een heuveltje op. Elk rondje heeft 550 Hm.
Vanwege de hoogtemeters ook het plan om 3 rondes te doen, 6 is waarschijnlijk toch wat te veel van het goede nog.
Normaal, tijdens mountainbiken maar ook tijdens klimmen op de racefiets, piekt mijn hartslag op 172. Dat is al zolang ik train op hartslag, nu ongeveer een jaar. Gister vloog mijn hartslag op de oude holle weg omhoog naar 176 en klom door naar 181. Ik ben boven gekomen maar het deed veel meer pijn dan dat ik gewent ben. Is dit nu het beroemde opblazen? Ik dacht namelijk dat ik dat al goed kende en het voelde ook anders. Ik heb daarna een paar minuten nodig gehad om weer tot rust te komen en de pijn te laten wegtrekken. Voor mij een heel bizare ervaring.
Ik mountainbike inmiddels al 7 jaar waarvan de laatste 3 intensief en sinds 1,5 is daar een racefiets bij, ik ben dus al redelijk ervaren en ook bekend met leeg rijden, opblazen, honger klop, te weinig dringen e.d. maar dit leek daar totaal niet op. Link naar de rit: https://www.strava.com/activities/979918516
[ Voor 3% gewijzigd door Corpii op 11-05-2017 11:43 ]
Thanks, ik overweeg ook om de JuiceLubes Dirty Little Scrubber aan te schaffen want ik vraag me af of het reinigen met een doek afdoende is. Je komt namelijk toch nooit met een doek tussen de schakels aan de binnenkant. Daar waar juist de tanden terecht komen?Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:42:
[...]
Ik heb d'r één van JuiceLubes, onderdeel van zo'n grote onderhoudsbox die ik met veel korting kon kopen.
Ik gebruik 'm in de praktijk vooral voor de stadsfiets, de racer wordt gewoon niet zo vies. Daar werkt een doek erover vaak beter zoals hierboven ook al gezegd.
Verder is het wel een handig apparaatje, van geknoei heb ik niet veel last. Hij blijft redelijk schoon mits je na elke keer gebruik de zooi er even uitspoelt zolang het nog niet uitgehard c.q. aangekoekt is.

[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 11-05-2017 11:57 ]
Op basis van één keer is het niet te zeggen, uit je verhaal is het ook niet helemaal duidelijk waar je pijn zat?Corpii schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:42:
In relatie met trainingszones vraag ik me bij mij iets af. Ik had gister tijdens mijn klim rondje rond de duivelsberg in Nijmegen op de klim van de oude holle weg wel een vreemd moment.
Als het kramp in benen was, ach soms zit het even tegen, even kijken hoe het de volgende keer gaat. Echter als het pijn op je borst was is de beste tip om wellicht toch even langs de huisarts te gaan en misschien een ECG te laten maken.
Zelf heb ik behoorlijk last van hooikoorts, als ik dan door een wolk concentreerde pollen heen fiets, dan krijg ik al snel opgezette klieren, en daardoor ook minder lucht. Ik kan dat ook meteen zien aan mn hartslag, die is significant hoger. Eén keer was dat zo erg dat ik naast m'n fiets hijgend in de berm lag van de Ruiterberg, ik kon gewoon niet meer verder. Terwijl het echt een lullig klimmetje is dat ik normaal met m'n ogen dicht op het buitenblad wegtrap.
Zie mijn post, Dasty erop en dan met een oude tandborstel even tussen de schakels wrijven om het te activeren. Als je het dan warm naspoelt ben je er ook vanaf.Tristan schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:56:
Thanks, ik overweeg ook om de JuiceLubes Dirty Little Scrubber aan te schaffen want ik vraag me af of het reinigen met een doek afdoende is. Je komt namelijk toch nooit met een doek tussen de schakels aan de binnenkant. Daar waar juist de tanden terecht komen?
[ Voor 39% gewijzigd door Sjoewe op 11-05-2017 12:06 ]
Dan is zo'n apparaatje toch handiger. Ok eenmaal de aanschaf maar daarna is het gewoon vloeistof in doen, ketting ertussen en draaien maar. Direct properSjoewe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:03:
[...]
[...]
Zie mijn post, Dasty erop en dan met een oude tandborstel even tussen de schakels wrijven om het te activeren. Als je het dan warm naspoelt ben je er ook vanaf.
Precies dit. Zodra je twijfel hebt over je hart/longfunctie, direct stoppen met inspannen en meteen naar de huisarts(enpost). Zonder je bang te willen maken: het gebeurt met regelmaat dat mensen 'out of the blue' bij te hoge inspanning hartfalen krijgen. Vorig jaar nog gezien bij de RVV: een Ierse renner die op de Oude Kwaremont door hartinfarct dood neerviel. Soms kun je dat echt niet aan zien komen, maar meestal ligt daar een nooit opgemerkt of soms weggerelativeerd probleem aan ten grondslag, dat door een hartfilmpje of inspanningstest mogelijk wel aan het licht was gekomen.Sjoewe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:03:
Als het kramp in benen was, ach soms zit het even tegen, even kijken hoe het de volgende keer gaat. Echter als het pijn op je borst was is de beste tip om wellicht toch even langs de huisarts te gaan en misschien een ECG te laten maken.
Better safe than sorry dus.
Dat vraag ik me wel af. Je slagvolume per hartslag zal als je lichaam vermoeid is niet groter (eerder lager) zijn. Voedingsstoffen en zuurstofgehalte zal ook niet groter (eerder lager) zijn. Fysiologisch gezien is het dus heel onlogisch dat als je moe je bij een zelfde inspanning (wattage) af kunt met een lagere hartslag.MrAngry schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:55:
[...]
Dat klopt dus niet. Je max HR daalt en daarmee dalen alle zones ook. Wat je in rust ziet is dat je lichaam in herstel harder aan het werk is dan in zuivere rust. (daarom is je rustpols ook zo hoog na een avondje zuipen).
Dat je hartslagzones dalen is wel logisch, je spieren verzuren eerder omdat ze nog niet hersteld zijn van vorige inspanning.
Maar goed, dat is geredeneerd als bioloog met een klein beetje kennis van fysiologie, maar ben zeker geen inspannings fysioloog.
https://www.strava.com/ac...269120/analysis/4844/5359
met dit stukje klimmen op dag 3 (277watt gem met 172bpm gemiddeld) https://www.strava.com/ac...656834/analysis/4187/4731
Het verval is hier nog te overzien trouwens, op Gran Canaria ga ik er meestal harder aan, dan zie je verschillen van 20bpm.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Max hartslag daalt trouwens niet, je zal hem alleen lastiger bereiken.
Als je je echt kwaad maakt (omdat er helling van 20% is bijvoorbeeld) zal je nogsteeds hoge hartslag krijgen.
Tja, ik vind dat die apparaatjes een beetje overhyped zijn. De methode die ik beschrijf kost je eigenlijk net zoveel tijd en moeite. Het is vooral de kwaliteit van de ontvetter die je gebruikt en de tijd die je het spul geeft om z'n werk te doen.Tarkin schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:37:
Dan is zo'n apparaatje toch handiger. Ok eenmaal de aanschaf maar daarna is het gewoon vloeistof in doen, ketting ertussen en draaien maar. Direct proper
Verwijderd
Ik moet er wel bij vermelden dat ik nooit 30 euro voor zo'n ding zou betalen; ik heb die van mij zoals gezegd gewoon gekocht als onderdeel van zo'n grote Juice Lubes Big Value pack die normaliter enorm overpriced is (59,99 ofzo) maar die ik eens voor 29,99 op de kop kon tikken.
3 euro bij Ali. Duurt een paar weken voor dat je hem hebt maar soit.Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:05:
Kijk, wielrenners houden natuurlijk heel erg van overbodige gear en apparaatjes, maar ik vind zo'n kettingreiniger niet overbodig. Ik heb het voordien wel eens geprobeerd met een tandenborstel maar dat werd - voor mij althans - toch een stuk meer gekloot.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik nooit 30 euro voor zo'n ding zou betalen; ik heb die van mij zoals gezegd gewoon gekocht als onderdeel van zo'n grote Juice Lubes Big Value pack die normaliter enorm overpriced is (59,99 ofzo) maar die ik eens voor 29,99 op de kop kon tikken.
Aantal weken? Tegenwoordig krijg je het merendeel binnen 2 weken binnenNoxa schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:02:
[...]
3 euro bij Ali. Duurt een paar weken voor dat je hem hebt maar soit.
Apparaatje was voor mij de eerste keer dat ik echt een propere ketting had zonder overbodig "gekloot"Sjoewe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:56:
[...]
Tja, ik vind dat die apparaatjes een beetje overhyped zijn. De methode die ik beschrijf kost je eigenlijk net zoveel tijd en moeite. Het is vooral de kwaliteit van de ontvetter die je gebruikt en de tijd die je het spul geeft om z'n werk te doen.
Kheb degene van parktool en van een pokkezwarte ketting met heel veel vuil naar een propere ketting in een paar keer draaien; daar kan geen enkele tandenborstel tegenop voor mij qua gebruiksgemakt.
Maar iedereen zijn methode natuurlijk
Ai...Pelle schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:32:
[...]
Precies dit. Zodra je twijfel hebt over je hart/longfunctie, direct stoppen met inspannen en meteen naar de huisarts(enpost). Zonder je bang te willen maken: het gebeurt met regelmaat dat mensen 'out of the blue' bij te hoge inspanning hartfalen krijgen. Vorig jaar nog gezien bij de RVV: een Ierse renner die op de Oude Kwaremont door hartinfarct dood neerviel. Soms kun je dat echt niet aan zien komen, maar meestal ligt daar een nooit opgemerkt of soms weggerelativeerd probleem aan ten grondslag, dat door een hartfilmpje of inspanningstest mogelijk wel aan het licht was gekomen.
Iets meer info dan:
Ik ben 33 en normaliter komt mijn hartslag eigenlijk niet boven de 172 uit
Gister ben ik na 20 min mijn eerste echte inspanning gaan doen door de oude holle weg te gaan beklimmen. Normaal piek ik daar dus rond 172 maar gister klom mijn hartslag vlot naar 176 zonder klachten en tegen het einde zat ik een tijdje op 180 slagen te werken. Daarna heb ik pijn gehad rond mijn keel/longen.
Ik ben, koppig of niet, even gaan rusten (5 min) en daarna doorgereden. Ik heb daarna nog ongeveer 1:50 gefietst rond Groesbeek en Berg en Dal zonder diezelfde pijn en hoogstens een hartslag piek van 172.
Vandaag heb ik naast vermoeidheid in de benen nog last van mijn keel, alsof er slijm vast zit. Geen verkoudheid onder de leden overigens. Juist omdat ik er daarna geen last van heb gehad vind ik het moeilijk om er iets van e zeggen
Verwijderd
Hartfalen (op jonge leeftijd) tijdens sport is bijna altijd cardiomyopathie (verdikking van de hartspier). Met een inspanningstest komt dat niet altijd aan het licht. Een hartfilmpje (dus niet een ecg) geeft meer duidelijkheid.Pelle schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:32:
[...]
Precies dit. Zodra je twijfel hebt over je hart/longfunctie, direct stoppen met inspannen en meteen naar de huisarts(enpost). Zonder je bang te willen maken: het gebeurt met regelmaat dat mensen 'out of the blue' bij te hoge inspanning hartfalen krijgen. Vorig jaar nog gezien bij de RVV: een Ierse renner die op de Oude Kwaremont door hartinfarct dood neerviel. Soms kun je dat echt niet aan zien komen, maar meestal ligt daar een nooit opgemerkt of soms weggerelativeerd probleem aan ten grondslag, dat door een hartfilmpje of inspanningstest mogelijk wel aan het licht was gekomen.
Ook metaalachtige smaak in de mond en nog een paar dagen erna een "rokershoest"?Corpii schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:31:
[...]
Ai...
Iets meer info dan:
Ik ben 33 en normaliter komt mijn hartslag eigenlijk niet boven de 172 uit
Gister ben ik na 20 min mijn eerste echte inspanning gaan doen door de oude holle weg te gaan beklimmen. Normaal piek ik daar dus rond 172 maar gister klom mijn hartslag vlot naar 176 zonder klachten en tegen het einde zat ik een tijdje op 180 slagen te werken. Daarna heb ik pijn gehad rond mijn keel/longen.
Ik ben, koppig of niet, even gaan rusten (5 min) en daarna doorgereden. Ik heb daarna nog ongeveer 1:50 gefietst rond Groesbeek en Berg en Dal zonder diezelfde pijn en hoogstens een hartslag piek van 172.
Vandaag heb ik naast vermoeidheid in de benen nog last van mijn keel, alsof er slijm vast zit. Geen verkoudheid onder de leden overigens. Juist omdat ik er daarna geen last van heb gehad vind ik het moeilijk om er iets van e zeggen
Dan ben je gewoon veel te diep gegaan en hebben een paar longblaasjes zich opgeofferd. Niet zo gezond om te doen maar echt schadelijk is het niet dacht ik?
Kheb het vroeger ook een paar keer voorgehad. Te diep gegaan op de oude kwaremont (hs 200+) en dan is het amen en uit, je kan dan ook niet meer zo diep gaan later in de tocht (was bij mij paterberg en koppenberg, twee heuvels waar je bij uitstek diep moet kunnen gaan).
Het rottigste is de "rokershoest" voor een paar dagen. Maar dat wordt ook wel beter
Verwijderd
Langzaam ingefietst, daarna begonnen met een hartslag van 145, door naar 150-155-160. Echter, het volgende blok naar 165 toe lukte gewoon niet, hoe hard ik ook trapte. Alleen mijn benen wilde gewoon niet harder en ik hijgde als een oud paard
Als je dit zou omrekenen naar mijn omslagpunt, dan kom je op ongeveer 152. Mijn hartslag was afgelopen weekend tijdens de heuveltjes op de Utrechtse Heuvelrug maximaal 180 en gemiddeld over een rit van bijna 3 uur 147.
Volgende week nog maar eens een poging doen, misschien klopt het toch wel. Betekent wel dat ik dan meer gemiddeld in D2 fiets dan (gevoelsmatig) D1.
Als je tijdens de heuveltjes wel 180 hartslag haalt zou je je parcours naar wat meer 'hellinggericht' moeten verleggen met die hartslagtest misschien? Heb je trouwens een linkje ofzo naar hoe zo'n test eruit ziet, want dat langzaam opbouwen en dan omslagpunt berekenen klinkt wel interessant, alleen wat kan je er mee? En wat houdt zo'n test eigenlijk exact in? (geen kritiek vanuit mijn kant, wel erg nieuwsgierig)Cliffie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:28:
Zojuist geprobeerd om door middel van een wegtest mijn omslagpunt te bepalen, maar volgens mij is het niet helemaal gelukt....
Langzaam ingefietst, daarna begonnen met een hartslag van 145, door naar 150-155-160. Echter, het volgende blok naar 165 toe lukte gewoon niet, hoe hard ik ook trapte. Alleen mijn benen wilde gewoon niet harder en ik hijgde als een oud paard
Als je dit zou omrekenen naar mijn omslagpunt, dan kom je op ongeveer 152. Mijn hartslag was afgelopen weekend tijdens de heuveltjes op de Utrechtse Heuvelrug maximaal 180 en gemiddeld over een rit van bijna 3 uur 147.
Volgende week nog maar eens een poging doen, misschien klopt het toch wel. Betekent wel dat ik dan meer gemiddeld in D2 fiets dan (gevoelsmatig) D1.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Denk dat deze het is: http://doefiets.nl/traini.../hartslagzones#Omslagpuntrockhopper schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:07:
[...]
Als je tijdens de heuveltjes wel 180 hartslag haalt zou je je parcours naar wat meer 'hellinggericht' moeten verleggen met die hartslagtest misschien? Heb je trouwens een linkje ofzo naar hoe zo'n test eruit ziet, want dat langzaam opbouwen en dan omslagpunt berekenen klinkt wel interessant, alleen wat kan je er mee? En wat houdt zo'n test eigenlijk exact in? (geen kritiek vanuit mijn kant, wel erg nieuwsgierig)
Heb deze test zelf laatst ook weer gedaan. 5 minuten op 190 kon ik nog uitfietsen, volgens mij is mijn hartslag echt bizar hoog vergeleken met sommigen hier
Ik reed vanavond in een peloton waarbij ze op een gegeven moment echt vaart begonnen te maken. Ik zat tweede, derde wiel en we reden met zo'n 40 a 44km/u op een ruimte bocht af. Eenmaal bij de bocht aangekomen had ik serieuze problemen om de bocht te houden waarbij ik uiteindelijk op de andere weghelft belande met natuurlijk een auto die me tegemoet kwam. Dus ik heb eieren voor me geld gekozen en ben in de ankers gegaan. Met als resultaat dat ik gelijk het wiel kwijt was en daarna het hele peloton me voorbij kwam scheuren. Weg aansluiting en ik was gezien
Bij 190 ben ik denk zo ongeveer dood, laat staan uit fietsenRalphvR schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:41:
[...]
Denk dat deze het is: http://doefiets.nl/traini.../hartslagzones#Omslagpunt
Heb deze test zelf laatst ook weer gedaan. 5 minuten op 190 kon ik nog uitfietsen, volgens mij is mijn hartslag echt bizar hoog vergeleken met sommigen hier
Geloof dat mijn absolute max tot nu toe er net onder ligt, en lazerde ik zowat van de Tacx af en zag ik letterlijk sterretjes

Iets met sufferfest een beetje te serieus nemen
Wat RalphvR hieronder zegt, de test van doefiets.nlrockhopper schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:07:
[...]
Als je tijdens de heuveltjes wel 180 hartslag haalt zou je je parcours naar wat meer 'hellinggericht' moeten verleggen met die hartslagtest misschien? Heb je trouwens een linkje ofzo naar hoe zo'n test eruit ziet, want dat langzaam opbouwen en dan omslagpunt berekenen klinkt wel interessant, alleen wat kan je er mee? En wat houdt zo'n test eigenlijk exact in? (geen kritiek vanuit mijn kant, wel erg nieuwsgierig)
Als je je omslagpunt weet kun je je zones goed bepalen en dus gericht trainen. De precieze wetenschap weet ik ook niet, maar als men praat over de D1-D3 zones is het wel handig om te weten hoe die voor jou zijn.
Een echte inspanningstest zal nog wel wat nauwkeuriger zijn, maar kost weer meer
Fantastisch weer, ik was ruim op tijd binnen voor de buien en onweer. Snelheid zit er nog niet echt in,
maar daar maak ik me totaal geen zorgen om. strava linkje
De komende weken werk ik nog geen hele dagen, dus tijd genoeg om verder uit te breiden en meer kilometers te maken
[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 12-05-2017 09:39 ]
Als we dan toch aan het delen zijn, mijn max ligt om en nabij de 190 maar meestal vind ik van mezelf dat ik het rustiger aan mag doen zodra ik de 175 passeer. Ik ben immers niet meer de jongsteborft schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:10:
Mjah, hartslag is iets redelijk persoonljiks, ik zit ook erg hoog in vergelijking met de mensen waarmee ik fiets. Mijn max ligt op 210, en een gemiddelde over 2-3 uur van 170-180 is geen uitzondering. Toch vond de cardioloog er bij een inspannigs-ECG niets mis mee
gemiddelde over lange ritten ligt meestal ergens tussen de 150-160.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
* Equator checkt geboortedatum.. Man wij zijn nog lang geen 42, dat duurt nog maanden..
Nu ben ik denk ik bijna zover dat mijn vriendin ook een fiets wil.
Nu is het aanbod in damesfietsen redelijk beperkt, zeker voor een beperkt budget.
Nu vraag ik me eigenlijk af, wat is nou het voordeel van een damesfiets? puur het uiterlijk? of zitten er voordelen aan een damesfiets die een herenfiets niet zou hebben? (behalve het zadel)
Volgens mij heeft het voornamelijk te maken met de geometrie van het frame en het feit dat er bij damesfietsen vaak wat kleinere maten beschikbaar zijn.Swaxie schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:00:
Ik heb inmiddels al 2 jaar een fiets nu.
Nu is het aanbod in damesfietsen redelijk beperkt, zeker voor een beperkt budget.
Nu vraag ik me eigenlijk af, wat is nou het voordeel van een damesfiets? puur het uiterlijk? of zitten er voordelen aan een damesfiets die een herenfiets niet zou hebben? (behalve het zadel)
Mocht je vriendin dus niet al te lang zijn, dan is het kijken naar een vrouwenmodel fiets wellicht een optie. Qua geometrie zullen vrouwenmodellen waarschijnlijk aansluiten bij een been/bovenlichaam verhouding die wat meer standaard is onder vrouwen. In welke mate die verhouding anders is dan bij mannen zou ik niet weten, ik ben er niet in die mate in thuis.
En een deel is natuurlijk marketing, andere kleuren frame etc.
[ Voor 5% gewijzigd door RalphvR op 12-05-2017 15:24 ]
Verwijderd
Het verschilt wat per merk. Vrouwenfietsen zijn vaak een herenframes met een andere kleur, kortere stuurpen, smaller stuur en ander zadel.Swaxie schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:00:
Over het algemeen hebben vrouwen langere benen en een korter bovenlijf. Je zou je vriendin kunnen laten opmeten. Mocht ze inderdaad een korter bovenlijf hebben dan kun je ook bij de endurance fietsen kijken. Die hebben een hoger balhoofd (buis onder het stuur) en een kortere bovenbuis waardoor je minder ver vooruit hoeft te buigen. Bekijk altijd de geometrie van het frame dit verschilt ook per endurance fiets, je wilt dat de stack en reach ongeveer klopt met de maten van je vrouw.
Voor mijn vrouw heb ik een herenracefiets gekocht met een kortere stuurpen.
Op het fietsforum zijn veel topics hierover. Bijvoorbeeld:
http://www.fiets.nl/forum...c.php?f=9&t=78671&start=0
GCN heeft dat onlangs een filmpje over gemaakt.Swaxie schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:00:
YouTube: NEW! Canyon Women's Road Bike Range | GCN's First Look
Check https://www.canyon.com/nl/road/wmn/Swaxie schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:00:
Canyon heeft een WSD (Women Specific Design) lijn gereleased. Dit filmpje legt uit waarom*:
*Noxa was me voor
[edit]
Ik was al een tijdje op zoek naar een betaalbare montagestandaard. Vandaag 1 gevonden bij Decathlon voor 7 tientjes:

Prima standaard die stevig genoeg staat. En geen gedoe met de hele boel eerst in elkaar schroeven zoals bij een aantal andere standaarden wel het geval is of dat je gelijk €150+ mag aftikken zoals bij de Tacx. Decathlon heeft echt wel goed spul voor een betaalbare prijs vind ik!
[ Voor 28% gewijzigd door Tristan op 13-05-2017 17:50 ]
Hij lijkt erg op die van de aldi / lidl (ben even kwijt waar ik de mijne vandaan heb), daar was ie geloof ik 25€. Maar tegenwoordig gebruik ik eerder plafondhaken in de schuur, dat is wat makkelijker voor mij.Tristan schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 09:37:
[...]
Ik was al een tijdje op zoek naar een betaalbare montagestandaard. Vandaag 1 gevonden bij Decathlon voor 7 tientjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
Prima standaard die stevig genoeg staat. En geen gedoe met de hele boel eerst in elkaar schroeven zoals bij een aantal andere standaarden wel het geval is of dat je gelijk €150+ mag aftikken zoals bij de Tacx. Decathlon heeft echt wel goed spul voor een betaalbare prijs vind ik!

Vandaag was echt ruk op de fiets, echt abnormaal hoeveel wegopbrekingen (soms zonder omleiding) en omleidingen ik tegen kwam, serieus denk zeker 10! Dat was gemiddeld elke 8km, daardoor zat het zand tot m'n oren
Daarnaast in het Westland heeft iemand er blijkbaar veel lol in om de ANWB borden om te draaien of slopen want een aantal klopte van geen kant en echt tig keer bij een kruising gestaan en geen idee welke kant ik op moest, erg vervelend.
Om positief af te sluiten; wel kort-kort kunnen rijden (Gabba) en niet zeiknat geregend
Was ook mijn eerste rit in de Vlaamse Ardennen, dus ook eerste beklimming van Muur, Berendries, ... Ze gingen redelijk goed, viel ook mee van drukte op de hellingen dus heb goed m'n tempo kunnen houden.
Na de Beredendries dan met de wind in de rug richting aankomst, toen we voorbij gestoken werden door Van Avermaet en zijn peloton. Gelukkig kunnen aansluiten en zo tegen 45km/u terug naar Brakel, waardoor we snel binnen waren. Straf hoe snel die mannen kunnen fietsen! Veel respect.
https://www.strava.com/activities/984059604
Keep on running
Serieus, dit is dus de reden waarom ik zo'n enorme hekel heb aan mensen in een fietsgroepje... Ze kunnen geen bocht nemen, rijden bijna op een auto en zijn dan teleurgesteld omdat ze het wiel kwijt zijn..Tristan schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:59:
Oef, ik moet zeker nog aan m'n fiets wennen en leren bochten te nemen!
Ik reed vanavond in een peloton waarbij ze op een gegeven moment echt vaart begonnen te maken. Ik zat tweede, derde wiel en we reden met zo'n 40 a 44km/u op een ruimte bocht af. Eenmaal bij de bocht aangekomen had ik serieuze problemen om de bocht te houden waarbij ik uiteindelijk op de andere weghelft belande met natuurlijk een auto die me tegemoet kwam. Dus ik heb eieren voor me geld gekozen en ben in de ankers gegaan. Met als resultaat dat ik gelijk het wiel kwijt was en daarna het hele peloton me voorbij kwam scheuren. Weg aansluiting en ik was gezien
Doe normaal, neem je verantwoordelijkheid en leer fietsen...
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Dit topic is gesloten.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.