Ligt aan je velgbreedte en wat je op je fiets doet. Zelf heb ik ooit 25mm gehad op 15c, maar dat liep voor geen meter in de bochten. Dus op smallere velgen blijf ik gewoon op 23mm. Op bredere velgen leg ik wel 25mm, groter gaat ook niet passen in m'n frame.Tristan schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:50:
Wat is nu gangbaar om te rijden voor en achter? 23mm, 25mm, 28mm en dan beide gelijke breedte of verschillend? Ik heb nu zelf voor en achter 24mm () erop liggen, zo heb ik hem gekocht maar bij nieuwe banden overweeg ik voor en achter 25mm erop te leggen, of zelf voor 25mm en achter 28mm. Ik ben benieuwd welke breedte bandjes jullie rijden
Vandaag bezig aan de Bianchi van m'n vriendin. Nieuwe groepsset en vervangen stuur en stuurpen. Nou blijkt dat de vorige stuurpen 40mm hoog is en de nieuwe 35. Ik heb dus een extra spacer nodig, nog nooit van gehoord!
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik twijfel dit jaar weer enorm tussen conti's 4000's of Vredestein Senso's.
Vorige keren voor de Senso's gekozen omdat ik een goede aanbieding tegenkwam en ze de helft goedkoper waren dan de Conti's. Opzicht ook best tevreden over al vind ik ze wel kort meegaan met 3~3,5k kilometers. Vorig jaar vloog ik de bocht uit omdat de achterband grip verloor op droog wegdek na ruim 3k en nu zal ik op iets meer zitten en zijn ze vlak en worden ze slechter.
Gaan Conti's langer mee want dan wil ik ze wel eens proberen voor die meerprijs..
Vorige keren voor de Senso's gekozen omdat ik een goede aanbieding tegenkwam en ze de helft goedkoper waren dan de Conti's. Opzicht ook best tevreden over al vind ik ze wel kort meegaan met 3~3,5k kilometers. Vorig jaar vloog ik de bocht uit omdat de achterband grip verloor op droog wegdek na ruim 3k en nu zal ik op iets meer zitten en zijn ze vlak en worden ze slechter.
Gaan Conti's langer mee want dan wil ik ze wel eens proberen voor die meerprijs..
Zou voor de Specializeds gaan met de kortingsactie.
Ik haal zelf meestal rond de 4000-4500 kilometer uit een setje GP4kSII's, maar het is wel afhankelijk van de omstandigheden. Als je veel in de regen rijdt slijten ze duidelijk wel sneller.
Linkje? Mijn GP's beginnen ook redelijk vlak te worden.havana schreef op zondag 30 april 2017 @ 06:30:
Voor welke specialized race vouwband zou je gaan?havana schreef op zondag 30 april 2017 @ 06:30:
De S-Works Turbo als je de beste band wilt en het niet erg vindt dat ze wat sneller slijten.ThijsM schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:00:
[...]
Voor welke specialized race vouwband zou je gaan?
De Turbo Pro als je een alleskunner zoekt.
Vandaag met @MortalPiso de Fausto naar COPPI toertocht gereden met de lokale toerclub. (De echte tocht is 7 mei (http://fausto.today/evenementen/))
Leuk rondje hoor met een prima aantal KMs. Was goed te doen als beginner
https://www.strava.com/activities/964687684
Leuk rondje hoor met een prima aantal KMs. Was goed te doen als beginner
Verwijderd
FaustoTristan schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:28:
Vandaag met @MortalPiso de Fausto naar COPPI toertocht gereden met de lokale toerclub. (De echte tocht is 7 mei (http://fausto.today/evenementen/))
Leuk rondje hoor met een prima aantal KMs. Was goed te doen als beginnerhttps://www.strava.com/activities/964687684
Lekker fietstochtje gedaan. Eerste keer 'op eigen houtje' boven de 75km, toch een hele prestatie met de wind. Had tactvol de eerste 40km over de Heuvelrug bossen vol tegen de wind in gepland zodat de tweede 40km vol wind mee zou zijn langs de Lek/Rijn en dat pakte goed uit. Al had ik toch behoorlijk zwaar zo'n 5km voor het keerpunt.
Ondanks dat het 'warm' moest zijn vond ik het eigenlijk bar fris dankzij de stevige wind. Ik was blij dat ik voor de dikkere softshell jas gekozen had ipv slechts een dun windstoppertje.
Ondanks dat het 'warm' moest zijn vond ik het eigenlijk bar fris dankzij de stevige wind. Ik was blij dat ik voor de dikkere softshell jas gekozen had ipv slechts een dun windstoppertje.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik had het vanavond juist verrassend warm. Ben zelfs gestopt om mijn been stukken uit te doen.
Maar machtig lief wat een wind zeg, ben er nu wel klaar mee eigenlijk. Tijd voor die wind stille zomer avonden.
Maar machtig lief wat een wind zeg, ben er nu wel klaar mee eigenlijk. Tijd voor die wind stille zomer avonden.
Het scheelt denk ik dat ik wat vroeger op de dag fietste, al om 10u30 weggegaan. Maar oei vooral op de dijk met zijwind werd ik af en toe bijna in de prikkeldraad gegooid. Het was echt flink hangen tegen de zijwind in.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Gisteren nog even een rondje van 36km gemaakt. Wat een wind inderdaad. Op een gegeven moment met wind mee zoefde je zo met 48km/h over het asfalt.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Gisteren de Philippe Gilbert Classic gereden. 144 slopende kilometers / 2200hm. Zelden zo'n zware cyclo in Belgie gefietst. Weer was prachtig, wel veel wind. Wegdek was zeer Belgisch 
https://www.strava.com/activities/965094090
https://www.strava.com/activities/965094090
Raar... Is zo gek nog niet
Mooi ritje. Een cyclo is het niet, ze noemen het wel zo maar het is gewoon een toertocht.
Ik was ook van plan de PG te rijden, maar ik kon helaas alleen zaterdag. Toen maar een rondje door de Eifel gereden met een fietsmaat. Goed voor 172 km met 3000 hm. Aardig gesloopt, mede door de enorme kou (2-3 graden 's ochtends).
Ik was ook van plan de PG te rijden, maar ik kon helaas alleen zaterdag. Toen maar een rondje door de Eifel gereden met een fietsmaat. Goed voor 172 km met 3000 hm. Aardig gesloopt, mede door de enorme kou (2-3 graden 's ochtends).
[ Voor 57% gewijzigd door havana op 01-05-2017 11:13 ]
Het was zaterdag 's in de ochtend en bovenin de Eifel best koud ja.
Blij dat ik in begin windvestje aanhad en oversokken had meegenomen.
Heb zaterdag de BRM 300km tocht vanuit Maastricht gereden, gisteren kleiner rondje van 170km door de Voerstreek en Limburg, toen flink wat wind erbij maar temperaturen boven de 20 graden maakten het dat ruim goed.
Blij dat ik in begin windvestje aanhad en oversokken had meegenomen.
Heb zaterdag de BRM 300km tocht vanuit Maastricht gereden, gisteren kleiner rondje van 170km door de Voerstreek en Limburg, toen flink wat wind erbij maar temperaturen boven de 20 graden maakten het dat ruim goed.
[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 01-05-2017 11:17 ]
Ik had zaterdag gewoon de complete winteroutfit gaan. Gabba, thermo lange mouwen, lange handschoenen, winterschoenen, wollen sokken, helmmuts en een buff in de nek. En dat was geen overbodige luxe. 's Middags wel de helmmuts, buff en de lange handschoenen uitgedaan.
Je kunt je nog zo goed aankleden, uiteindelijk heeft die kou een enorme invloed op je lichaam.
Je kunt je nog zo goed aankleden, uiteindelijk heeft die kou een enorme invloed op je lichaam.
[ Voor 15% gewijzigd door havana op 01-05-2017 12:08 ]
Ik ben gisteren van Leidschendam naar Dordrecht gefietst, ik heb dus 57 kilometer tegen de wind in mogen fietsen. Was een pittige maar goede training. Vooral het stuk langs de (saaie) A12 en Rottemeren was zwaar. Met uiteindelijk een gemiddelde van 24.6 mag ik niet klagen.
Rit:
Strava
De heenweg (Dordrecht > Leidschendam) heb ik zaterdag gedaan. Toen had ik een licht briesje (zij en tegenwind), dat ging een stuk beter.
Al met al een mooie route!
Rit:
Strava
De heenweg (Dordrecht > Leidschendam) heb ik zaterdag gedaan. Toen had ik een licht briesje (zij en tegenwind), dat ging een stuk beter.
Al met al een mooie route!
[ Voor 12% gewijzigd door Rednas_N op 01-05-2017 12:32 ]
Just do it.
Klopt, het is inderdaad geen cyclo, maakt hem niet minder zwaarhavana schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:12:
Mooi ritje. Een cyclo is het niet, ze noemen het wel zo maar het is gewoon een toertocht.
Raar... Is zo gek nog niet
Yep, in Puerto Mogan.havana schreef op woensdag 26 april 2017 @ 06:49:
Bij de Freemotion gehuurd zo te horen?
Ik heb geen referentiemateriaal, maar mijn verwachtingen waren wel hooggespannen na de goede verhalen van een hoop mensen hier. Viel helaas dus toch een beetje tegen. Wellicht dat het ermee te maken heeft dat het einde seizoen is voor ze. De meeste mensen komen van oktober-april, daartussen schijnen ze naar verhouding weinig fietsen te verhuren. Ik vermoed dat ze ieder jaar in september nieuwe fietsen halen, en die in maart/april allemaal proberen te verkopen.Het wordt daar minder en minder krijg ik het idee, en fors duurder ook nog eens. Ik heb besloten dit keer mijn eigen fiets mee te nemen (eind mei ga ik).
Aan het einde van het seizoen zal men wellicht wat minder strak op het onderhoud zitten, omdat ze zo'n fiets dan toch de deur uit doen.
Dat viel ook nog wel tegen vond ik. Voor dit ritje was ik 7 euro kwijt. Retourtje Maspalomas zou dan zomaar op 4-5 tientjes uit kunnen komen, dat was het voor mij ook niet waard.Als je geen auto heb je kun je ook een taxi overwegen, dat kost daar ook geen drol. Even een station aanhouden en voor 15€ sta je in Maspalomas.
Uiteindelijk besloten niet meer naar de Pico de las Nieves te gaan; conditioneel stelt het allemaal nog niet veel voor dit jaar heb ik gemerkt, en ik heb in de 3 dagen fietsen alsnog best een hoop kunnen zien (75km/1500hm, 98km/2100hm, 84km/1500hm).
Wellicht dat ik hier ooit nog eens terugkeer voor een dedicated week fietsen. En dan liever iets eerder in het seizoen, en dan ook zeker met m'n eigen fiets.
Kort verslagje volgt nog
Over vakanties en HM gesproken.. om eens een keer wat andere 'bergjes' in Nederland te pakken dan zuid Limburg wil ik mogelijk met hemelvaartsdag richting de Posbank. Ik heb hiervoor al de route van 6 maal de Posbank gezien op Fietssport.nl maar ben vooral benieuwd hoe druk het daadwerkelijk met hemelvaartsdag is. Is dit goed te doen of kan ik toch echt beter een andere dag uitzoeken?
Dat zal volledig liggen aan het weer op die dag vrees ik. Gisteren was het ineens ook megadruk op de fietspaden, terwijl het een dag eerder een stuk rustiger was.la_fusion schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:37:
Over vakanties en HM gesproken.. om eens een keer wat andere 'bergjes' in Nederland te pakken dan zuid Limburg wil ik mogelijk met hemelvaartsdag richting de Posbank. Ik heb hiervoor al de route van 6 maal de Posbank gezien op Fietssport.nl maar ben vooral benieuwd hoe druk het daadwerkelijk met hemelvaartsdag is. Is dit goed te doen of kan ik toch echt beter een andere dag uitzoeken?
Dit weekend voor het eerst 'wat serieuzer' geklust aan mijn racefiets (dwz stuurlint vervangen was voorheen het maximale wat ik zelf heb gedaan, nu voor het eerst bezig geweest met nieuwe shifters en bekabeling).
De Microshift shifters die ik twee weken terug had besteld waren zaterdag binnengekomen. Mooi spul! Voor zover ik kan beoordelen zit het stevig in elkaar, comfortabele grip (niet niet mee gefietst dus nog niet echt kunnen testen) en ze dienen voor mij het doel dat ik hiermee eindelijk gemakkelijk kan schakelen met m'n handen aan het stuur ipv via de buiscommandeurs.
Shifters op het stuur monteren wilde wel prima lukken na wat gepruts en remkabels vervangen ging me ook wel prima af. Had als kabels een setje van jagwire besteld. Lijkt me prima spul, wel jammer dat de beschrijving die erbij zit erg kort is en slecht naar het Engels is vertaald (vanuit Chinees was te zien). Hierdoor had ik geen idee welk van de tig soorten cable-ends en dopje nu waarvoor diende.
Eerste baal-moment was er wel toen ik per ongeluk de buitenkabel naar de achterrem nét iets te kort had afgeknipt
. Gewoon een stomme actie, was iets te zelfverzekerd met het opmeten en dat bleek toch tegen te vallen toen de kabel strak op het stuur werd getapet en daarbij ook wat dieper in de shifter kwam te liggen.. Er zonde, ik had alleen maar zwarte buitenkabels als reserve liggen en de winkels waren onderhand dicht, nu heb ik één zwarte en één witte remkabel
. Heb ook per ongeluk voor- en achterrem omgewisseld waardoor mijn voorrem nu bediend wordt door de rechtershifter en achter door de linkershifter
. Nu scheen dat nog niet veel uit te maken, ook met name omdat ze buiten Europa wel regelmatig op deze manier hun voor/achterrem indelen?
Vervolgens ontvouwde zich het drama getiteld: shifterkabels en derailleur afstellen
. Ik ben niet eens aan de achterderailleur toegekomen, na drie uur lang klooien met de voor derrie heb ik het opgegeven. Een constante frustratie waarbij ik er niet echt uitkwam met de limiter schroeven, kabelspanning die niet goed wilde blijven, veel te veel spanning op alles waardoor de nieuwe binnenshifter kabel al direct begon te rafelen en, de grootste frustratie, zonder een montagestandaard en de fiets dus enkel tegen een tafel gesteund was de hele operatie van bijstellen/testen één grote pain in the ***. Denk dat ik mezelf verdere frustratie bespaar en de LBS er op los laat. Hierdoor helaas ook niet kunnen fietsen dit weekend..
Nu heb ik in de avond nog het eea opgezocht over de voorderailleur problemen en kwam wel op het volgende: mijn huidige derailleur is een friction-type Suntour derailleur. Een dergelijk systeem schijnt niet samen te willen gaan met de indexed shifters die ik nu heb. De buiscommandeur voor de voorderailleur was inderdaad ook frictionbased. Nu denk ik dat de oplossing een nieuwe voorderailleur wordt. Op zich geen probeem, die dingen kosten geen fortuin. Alleen even hopen dat een nieuwe derailleur gewoon samen kan werken met mijn oude 7 speed ketting en biopace voorblad.
Wat betreft mijn achterderailleur zou het indexed schakelen niet zo'n probleem moeten zijn. De buiscommandeur voor het schakelen achter was al een geindexeerd systeem (Shimano SL-R als het goed is).
Heb nog wel een vraag die iets meer los staat van het verhaal hierboven: toen mijn originele derailleurpad afbrak was er geen passende vervanger te vinden en heeft de LBS zelf iets gemaakt. Een betere oplossing was er niet echt en op zich werkt het prima, alleen de achterderailleur heeft nu wel een probleem met het bereik. De derailleur staat nu iets verder van het frame af, waardoor zelfs met de limit schroeven maximaal gesteld hij niet de verste 1-2 versnellingen kan bereiken.
Los ik dit probleem op door een nieuwe achter derailleur te nemen (bijvoorbeeld 10 speed) waarbij deze enkel de bestaande 7 versnellingen bedient en de overige 3 versnellingen van de derailleur nooit gebruikt worden?
De Microshift shifters die ik twee weken terug had besteld waren zaterdag binnengekomen. Mooi spul! Voor zover ik kan beoordelen zit het stevig in elkaar, comfortabele grip (niet niet mee gefietst dus nog niet echt kunnen testen) en ze dienen voor mij het doel dat ik hiermee eindelijk gemakkelijk kan schakelen met m'n handen aan het stuur ipv via de buiscommandeurs.
Shifters op het stuur monteren wilde wel prima lukken na wat gepruts en remkabels vervangen ging me ook wel prima af. Had als kabels een setje van jagwire besteld. Lijkt me prima spul, wel jammer dat de beschrijving die erbij zit erg kort is en slecht naar het Engels is vertaald (vanuit Chinees was te zien). Hierdoor had ik geen idee welk van de tig soorten cable-ends en dopje nu waarvoor diende.
Eerste baal-moment was er wel toen ik per ongeluk de buitenkabel naar de achterrem nét iets te kort had afgeknipt
Vervolgens ontvouwde zich het drama getiteld: shifterkabels en derailleur afstellen

Nu heb ik in de avond nog het eea opgezocht over de voorderailleur problemen en kwam wel op het volgende: mijn huidige derailleur is een friction-type Suntour derailleur. Een dergelijk systeem schijnt niet samen te willen gaan met de indexed shifters die ik nu heb. De buiscommandeur voor de voorderailleur was inderdaad ook frictionbased. Nu denk ik dat de oplossing een nieuwe voorderailleur wordt. Op zich geen probeem, die dingen kosten geen fortuin. Alleen even hopen dat een nieuwe derailleur gewoon samen kan werken met mijn oude 7 speed ketting en biopace voorblad.
Wat betreft mijn achterderailleur zou het indexed schakelen niet zo'n probleem moeten zijn. De buiscommandeur voor het schakelen achter was al een geindexeerd systeem (Shimano SL-R als het goed is).
Heb nog wel een vraag die iets meer los staat van het verhaal hierboven: toen mijn originele derailleurpad afbrak was er geen passende vervanger te vinden en heeft de LBS zelf iets gemaakt. Een betere oplossing was er niet echt en op zich werkt het prima, alleen de achterderailleur heeft nu wel een probleem met het bereik. De derailleur staat nu iets verder van het frame af, waardoor zelfs met de limit schroeven maximaal gesteld hij niet de verste 1-2 versnellingen kan bereiken.
Los ik dit probleem op door een nieuwe achter derailleur te nemen (bijvoorbeeld 10 speed) waarbij deze enkel de bestaande 7 versnellingen bedient en de overige 3 versnellingen van de derailleur nooit gebruikt worden?
Tja, zou je in dat geval niet gewoon beter een hele nieuwe Sora of Tiagra groepset kunnen pakken? Dan is alles nieuw en goed op elkaar afgestemd.
Edit: En anders zou ik een keer langs Cycle Works gaan in Utrecht, en het verhaal daar neerleggen. Rinus, de eigenaar heeft een zwak voor vintage-spul en helpt wel vaker mensen met out-of-the-box oplossingen.
Edit: En anders zou ik een keer langs Cycle Works gaan in Utrecht, en het verhaal daar neerleggen. Rinus, de eigenaar heeft een zwak voor vintage-spul en helpt wel vaker mensen met out-of-the-box oplossingen.
[ Voor 49% gewijzigd door Sjoewe op 01-05-2017 16:00 ]
Hou er rekening mee dat het druk is. Fietsers en wandelaars op het fietspad, auto's en motoren op de weg. Het zal heus wel do-able zijn... Wellicht is het leuker m iets als deze te rijden:la_fusion schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:37:
https://www.routeyou.com/...-bij-nijmegen-mokerkoning
Mijn ervaring is dat het daar over het algemeen wat rustiger is.
Dat gezegd hebbende, tenzij je echt alle klimmetjes van de posbank wil pakken en daar je dag mee volmaakt, zal het enkel op de posbank zelf druk zijn. Rij je lekker rond via Hoenderloo richting Apeldoorn, of boven Arnhem langs om ook de Italiaanse weg te doen, zal het wel meevallen met de drukte.
Exact expert nodig?
Daarom stelde ik al voor om niet verder te investeren in een oude racefiets, maar om een moderne
fiets te kopen. Desnoods voor 400 euro een tweede handse Cube, Sensa,Giant met 105 groep.
Vorig jaar had ik met mijn 23 jaar oude stalen gazelle (raynolds 525 met shimano 600 groep) hetzelfde dilemma. Ik had graag de fiets veel beter willen maken middels nieuwe wielen, shifters, body, derailleur, etc. Maar gelukkig heb ik op tijd besloten om slechts minimaal te investeren in de oude dame en alles zelf te doen.
fiets te kopen. Desnoods voor 400 euro een tweede handse Cube, Sensa,Giant met 105 groep.
Vorig jaar had ik met mijn 23 jaar oude stalen gazelle (raynolds 525 met shimano 600 groep) hetzelfde dilemma. Ik had graag de fiets veel beter willen maken middels nieuwe wielen, shifters, body, derailleur, etc. Maar gelukkig heb ik op tijd besloten om slechts minimaal te investeren in de oude dame en alles zelf te doen.
PSN: StormFox81
Naja, zo'n Kirk Precision is natuurlijk niet zomaar een oud barrel. Als je het leuk vind om die op de weg te houden, is dat best een paar honderd euro waard. Alleen ik zou zelf stoppen met 'rommelen' en in één keer de hele boel goed aanpakken: nieuwe groepset, nieuwe wielen, converteren naar een modern 31,8mm stuur, carbon zadelpen erin etc.
Dan heb je echt iets bijzonders dat ook nog bruikbaar is in deze tijd.
Edit: Ik bedoel
Edit: Ik bedoel

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoewe op 01-05-2017 16:16 ]
Nieuwe groep zou kunnen als dat de enige echt werkende oplossing is. Blijft alleen wel een probleem dat meer dan 7/8 speed niet gaat passen in de achtervork want niet-buigzaam magnesium. Mocht mijn lokale LBS er niet uit komen dan zal ik eens langs gaan bij deze tent, hun facebook ziet er leuk uit!Sjoewe schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:53:
Tja, zou je in dat geval niet gewoon beter een hele nieuwe Sora of Tiagra groepset kunnen pakken? Dan is alles nieuw en goed op elkaar afgestemd.
Zo sta ik er ook wel ongeveer in ja. Had ik een meer 'standaard' stalen frame fiets gehad, dan had ik er weinig tot niets aan uit willen gegeven. Voor mij heeft deze fiets emotionele waarde waarbij meespeelt dat het model frame vrij zeldzaam is. Leuk om op de weg te houden inderdaadSjoewe schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:13:
Naja, zo'n Kirk Precision is natuurlijk niet zomaar een oud barrel. Als je het leuk vind om die op de weg te houden, is dat best een paar honderd euro waard. Alleen ik zou zelf stoppen met 'rommelen' en in één keer de hele boel goed aanpakken: nieuwe groepset, nieuwe wielen, converteren naar een modern 31,8mm stuur, carbon zadelpen erin etc.
Edit: Ik bedoel![]()
[afbeelding]
Een tweedehands (en in mijn ogen 'net niet') fiets kopen voor een paar honderd euro is mij weinig waard. Dan geef ik datzelfde bedrag liever uit aan deze fiets die mij persoonlijk meer waarde biedt en koop ik over 1-2 jaar een wat blitsere zomerfiets en kan ik de Kirk nog steeds als winterfiets gebruiken.
Ik zie toch best veel voorbeelden online van moderne groepsets, dus ik denk dat het wel kan. Is ook maar 2mm verschil ofzo
Dank jeSjoewe schreef op zondag 30 april 2017 @ 07:34:
Ik haal zelf meestal rond de 4000-4500 kilometer uit een setje GP4kSII's, maar het is wel afhankelijk van de omstandigheden. Als je veel in de regen rijdt slijten ze duidelijk wel sneller.
Deze set banden heeft qua regen meer te voorduren gekregen dan de vorige maar ligt er nu nog beter bij
Maar 4500km is ongeveer de helft meer als de Vredesteins...die de helft kosten
Wel een ander dilemma, na meerdere keren gevraagd te hebben in de fietsgroep wie er mee wilde naar de Boretti en geen reactie gekregen te hebben had ik besloten deze maar gewoon te skippen. Nu gaan er toch een paar man alleen doen ze de 65km ipv de gebruikelijke 115km omdat ze nog te weinig kilometers gemaakt hebben
Dus dillemma, niet meegaan, wel meegaan met de 65 en de heuveltjes dan maar vol gat op, of alleen de 115km rijden
Ik snap je dilemma! Ben zelf ook niet zo fan om in mijn eentje ergens(lees >30 min autorijden) te gaan fietsen maar uiteindelijk zul je toch voor jezelf moeten beslissen waar je het voor doet. Daarom dus dat ik aan het zoeken ben naar 'leuke' routes met een beetje heuvels behalve zuid Limburg.sapphire schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:10:
[...]
Dank je
Deze set banden heeft qua regen meer te voorduren gekregen dan de vorige maar ligt er nu nog beter bij
Maar 4500km is ongeveer de helft meer als de Vredesteins...die de helft kostenAcht wacht anders wel rustig op een aanbieding
Wel een ander dilemma, na meerdere keren gevraagd te hebben in de fietsgroep wie er mee wilde naar de Boretti en geen reactie gekregen te hebben had ik besloten deze maar gewoon te skippen. Nu gaan er toch een paar man alleen doen ze de 65km ipv de gebruikelijke 115km omdat ze nog te weinig kilometers gemaakt hebbenNou ben ik geen hardcore wielrenner maar om meer dan een uur én uur terug te rijden voor 65km vind ik al wat minder en de route is minder leuk.
Dus dillemma, niet meegaan, wel meegaan met de 65 en de heuveltjes dan maar vol gat op, of alleen de 115km rijdenOf de gekke optie met iemand meerijden, de 65km doen en dan naar m'n ouders in Krachtighuizen doorrijden (mits ze daar zijn).
Vandaar ook de vraag over de Posbank ipv nabij Nijmegen. Al heeft het allebei wel wat natuurlijk, eens zien wat het gaat worden. Er zullen altijd wel andere fietsers zijn. Zeker bij een toertocht waarbij het niet zo'n ramp is als je met andere mee gaat fietsen.
Alleen de 115 rijden. Je rijdt sowieso nooit alleen bij zo'n tocht. Heb meerdere keren in mijn eentje gereden waarbij ik 3/4 van de tijd in een groepje hing.sapphire schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:10:
Dus dillemma, niet meegaan, wel meegaan met de 65 en de heuveltjes dan maar vol gat op, of alleen de 115km rijdenOf de gekke optie met iemand meerijden, de 65km doen en dan naar m'n ouders in Krachtighuizen doorrijden (mits ze daar zijn).
Tenzij je m al vaker hebt gereden. Dan lekker skippen en ergens rijden waar je nog niet geweest bent
Exact expert nodig?
Vandaag een rustdagje, gisteren een rit van bijna 40 km gedaan (yep, ook met die @&*($^ wind). Strava-route hier.
Bevindingen:
- Ook tegen / rond de 40 ~ 45km/u houdt de Sensa zich prima. Heel stabiel op de weg, geen gezwabber.
- Na een aantal weken serieus aan de bak ( 500km in april gereden) voelt het nu alsof conditie wat begint te komen.
- Spoorwegovergangen, kruisingen et al = boehh voor lekker in je ritme zitten
- M'n zadel kraakt ietwat - of eigenlijk meer de aansluiting op de zadelpen. Eens kijken wat ik daar aan kan doen
- Ondanks de harde wind waren er gisteren tussen 11:00 en 13:00 nog wel wat meer mensen onderweg in de regio - Strava Flyby:

Iemand die zichzelf herkent?
Bevindingen:
- Ook tegen / rond de 40 ~ 45km/u houdt de Sensa zich prima. Heel stabiel op de weg, geen gezwabber.
- Na een aantal weken serieus aan de bak ( 500km in april gereden) voelt het nu alsof conditie wat begint te komen.
- Spoorwegovergangen, kruisingen et al = boehh voor lekker in je ritme zitten
- M'n zadel kraakt ietwat - of eigenlijk meer de aansluiting op de zadelpen. Eens kijken wat ik daar aan kan doen
- Ondanks de harde wind waren er gisteren tussen 11:00 en 13:00 nog wel wat meer mensen onderweg in de regio - Strava Flyby:

Iemand die zichzelf herkent?
13.00u zal randje voor mij zij, denk dat ik toen nog in Leiden reed. En erg klein plaatje om mezelf te herkennen
Gisteren lekker op pad geweest met de club, ging best mooi. Lekker tempo gereden, kwamen uit op gemiddelde 31,5km/u over 62km.
Was af en toe wel bikkelen met de zijwind, die was wel vrij pittig.
Merk dat de conditie steeds beter wordt, heb nu bijna 1k aangetikt dit jaar...
@Sjoewe Mooie fiets, lekker retro! Zie er goed uit.
Merk dat de conditie steeds beter wordt, heb nu bijna 1k aangetikt dit jaar...
@Sjoewe Mooie fiets, lekker retro! Zie er goed uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Harmen op 02-05-2017 08:35 ]
Whatever.
Helemaal met jou eens. Echt alleen rijd je toch niet.Crazy D schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:13:
[...]
Alleen de 115 rijden. Je rijdt sowieso nooit alleen bij zo'n tocht. Heb meerdere keren in mijn eentje gereden waarbij ik 3/4 van de tijd in een groepje hing.
Tenzij je m al vaker hebt gereden. Dan lekker skippen en ergens rijden waar je nog niet geweest bent
Tijdens de AGR waren we 2 fietsers bij de eerste klim al kwijt. Dat wisten we van te voren dus we hadden ook afgesproken dat wij niet op ze zouden wachten. Vervolgens raakte ik mijn mede-fietser bij de klim van het Drielandenpunt kwijt. Ik reed lek en hoewel hij langzaam voorbij kwam klimmen zag hij mijn niet. Ik had daar geen bereik met de telefoon. Dus vanaf daar mocht ik "alleen" fietsen. Vervelendste was dat ik op het Drielandenpunt al door mijn bandjes heen was (was al een keer lek gereden) en vervolgens nog 2x lek reed. Gelukkig dat er vriendelijke fietsers waren die mij weer op gang hebben geholpen. Voordeel van alleen fietsen is dat je wel je eigen tempo kan fietsen (voor zover dat mogelijk is bij dergelijke tochten). Aanhaken bij een leuke groep of groephoppen.
Er rijdt hier wel iemand rond met zo'n fiets; ben hem twee jaar terug tegengekomen op het Heuveltocht volgens mij.
Het is super als anderen helpen, maar drie keer lek rijden? Had je niet iets in je band zitten?
Het is super als anderen helpen, maar drie keer lek rijden? Had je niet iets in je band zitten?
Read the code, write the code, be the code!
Ja RalphvRwackmaniac schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:03:
Er rijdt hier wel iemand rond met zo'n fiets.
3x lek in 1 rit, klinkt als nieuwe buitenbanden nodig
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Kan ook aan je rijstijl liggen, je banden vervang skills, botte pech, verkeerd afgestelde remmen, etc.
Hello fellow humans
Klopt inderdaad! Ik herinner me een duimpje omhoog tijdens één van de klimmetjes rond/na de laatste controlepostwackmaniac schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:03:
Er rijdt hier wel iemand rond met zo'n fiets; ben hem twee jaar terug tegengekomen op het Heuveltocht volgens mij.
Dit had ik tijdens mijn vakantie met mijn gloednieuwe Continental ultra sport 2.
Deze serie koop ik dus nooit meer. Ik ben nu blij met mijn 25mm Continental Grand Prix GT's, waar ik
na 1700km nog geen lekke band of uitglijder mee heb gehad.
Maar ik zal volgend jaar voor de 4000 II gaan, omdat deze niet duur zijn als je kijkt naar de kosten per km.
Maar dat terzijde, op welke bandenspanning (voor & achter) i.c.m.breedte rijden jullie?
Ik weet dat dit heel persoonlijk is en ook erg samenhangt met het lichaamsgewicht en
de dagelijkse wegcondities.
Zelf hanteer ik het onderstaande:
bron https://www.huntbikewheel...ecommended-tyre-pressures
Standard clincher tyre with inner tubes.
Tyre Size - Front Pressure - Rear Pressure (psi)
60kg Rider
23mm - 95/100
25mm - 90/95
28mm - 85/90
70kg Rider
23mm - 98/103
25mm - 93/98
28mm - 88/93
80kg Rider
23mm - 101/106
25mm - 96/101
28mm - 91/96
90kg Rider
23mm - 104/109
25mm - 99/104
28mm - 94/100
=========
Tubeless Tyres
Tyre Size - Front Pressure - Rear Pressure
60kg Rider
23mm - 87/92
25mm - 82/87
28mm - 77/82
70kg Rider
23mm - 90/95
25mm - 83/88
28mm - 80/83
80kg Rider
23mm - 93/96
25mm - 88/93
28mm - 83/88
90kg Rider
23mm - 93/97
25mm - 90/95
28mm - 86/91
[ Voor 34% gewijzigd door Storm-Fox op 02-05-2017 11:15 ]
PSN: StormFox81
Heb duidelijk gemerkt dat 25mm met 7bar+ minder lekker fietst, doe nu meestal voor 6bar en achter 6,5bar. Fiets stukken lekkerder.
Whatever.
YouTube: Cycling Tips - Training For Cycling
Denk dat de meesten hier wel bekend zijn met hetgeen in dit filmpje uitgelegd wordt, maar voor beginnende fietsers onder ons wellicht interessant.
In het filmpje wordt volgens mij een vrij goede basis gegeven voor gestructureerd trainen. Denk dat ik hier de komende weken maar eens wat mee ga proberen
Denk dat de meesten hier wel bekend zijn met hetgeen in dit filmpje uitgelegd wordt, maar voor beginnende fietsers onder ons wellicht interessant.
In het filmpje wordt volgens mij een vrij goede basis gegeven voor gestructureerd trainen. Denk dat ik hier de komende weken maar eens wat mee ga proberen
M@cer had gelijk. Heb bij thuiskomst nog 1 keer naar het werk gefietst en weer lek gereden. Toen gelijk nieuwe buitenband er om gelegd en nu gaat het weer prima. Nu was het tijdens de AGR (overigens 4x lek gereden en niet 3joint_me schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:28:
[...]
Kan ook aan je rijstijl liggen, je banden vervang skills, botte pech, verkeerd afgestelde remmen, etc.
Gooi er altijd iets minder dan 8bar in. Volgens de grafiek moet ik ongeveer 6,8 tot 7 bar in voor- en achterband doen. Dat lijkt me best weinig. Rij liever niet lek, dus dan maar iets minder comfort, al is dat op een racefiets toch al zeer relatief.Storm-Fox schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:00:
[...]
Dit had ik tijdens mijn vakantie met mijn gloednieuwe Continental ultra sport 2.
Deze serie koop ik dus nooit meer. Ik ben nu blij met mijn 25mm Continental Grand Prix GT's, waar ik
na 1700km nog geen lekke band of uitglijder mee heb gehad.
Maar ik zal volgend jaar voor de 4000 II gaan, omdat deze niet duur zijn als je kijkt naar de kosten per km.
Maar dat terzijde, op welke bandenspanning (voor & achter) i.c.m.breedte rijden jullie?
Ik weet dat dit heel persoonlijk is en ook erg samenhangt met het lichaamsgewicht en
de dagelijkse wegcondities.
Zelf hanteer ik het onderstaande:
bron https://www.huntbikewheel...ecommended-tyre-pressures
Standard clincher tyre with inner tubes.
Tyre Size - Front Pressure - Rear Pressure (psi)
60kg Rider
23mm - 95/100
25mm - 90/95
28mm - 85/90
70kg Rider
23mm - 98/103
25mm - 93/98
28mm - 88/93
80kg Rider
23mm - 101/106
25mm - 96/101
28mm - 91/96
90kg Rider
23mm - 104/109
25mm - 99/104
28mm - 94/100
=========
Tubeless Tyres
Tyre Size - Front Pressure - Rear Pressure
60kg Rider
23mm - 87/92
25mm - 82/87
28mm - 77/82
70kg Rider
23mm - 90/95
25mm - 83/88
28mm - 80/83
80kg Rider
23mm - 93/96
25mm - 88/93
28mm - 83/88
90kg Rider
23mm - 93/97
25mm - 90/95
28mm - 86/91
Ik rijd 25 mm (Conti GP4000 SII) maar pomp ze ook altijd op tot 7,5-8 bar. Volgens bovenstaande bron zou dat bij een gewicht van ~70kg hooguit 6,7 bar moeten zijn, maar dit rijdt voor mijn gevoel makkelijker. Comfort ontleen ik toch al aan het frame; ik rijd met een Canyon Endurace met gespleten ('verende') zadelpen; als de banden dan ook nog zachter zijn dan rijdt het allemaal te 'squishy'.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Een versleten velglint zou ook nog kunnen. Tijdens LM van vorig jaar reed een fietsmaatje van mij ook 3 keer lek, zonder daarvoor aanleiding te zien in buitenband of rijstijl. De Shimano-mechanieker bij 1 van de rustpunten had toen vrij snel door dat het het velglint was. Nieuw velglint eromheen en probleem opgelost.joint_me schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:28:
[...]
Daar heb je natuurlijk niks aan onderweg, maar het kan geen kwaad om als je toch een nieuwe band om je velg legt, je velglint even goed te inspecteren om zo'n probleem voor te zijn.
Ik pomp tot 8 bar maar als ik de pomp loshaal hoor ik altijd nog tsssss dus veel meer dan 7-7.5 zal het in werkelijkheid niet zijn. 25mm bandjes. Met mijn gewicht zou ik denk ik 10 bar moeten
Exact expert nodig?
Ik ben ongeveer 84 kilo, heb Conti GP4000S II 25mm en rijd voor met 6,8 bar, achter met 7 bar. Meer dan dat en ik heb een week last van m'n derriere.
If it aint fixed, it's broken.
Met vrijwel dezelfde specs (+2 kg) ga ik dan snel wat lucht uit mijn bandjes laten (8 voor, 8.3 achter, en zeker geen pijnvrij zitvlak na een lange ritTjebakka schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:28:
Ik ben ongeveer 84 kilo, heb Conti GP4000S II 25mm en rijd voor met 6,8 bar, achter met 7 bar. Meer dan dat en ik heb een week last van m'n derriere.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ik weeg 95kg en ik heb Parijs Roubaix gereden met 25mm Conti GP 4 Season's op 5.6 bar en nul (stoot)lekken. Dus om het gewicht hoef je echt geen 8 bar of meer te rijden als je daar bang voor bent.
Hier tegen de 7 bar op 25mm. Vorig jaar 6~6,5 gereden maar toen sleet de band aardig
net onder de 7 bevalt prima 
Weeg overigens ondertussen rond de 85KG
Weeg overigens ondertussen rond de 85KG
Ook op 25mm met 8bar, 1.94m en 82kg. Af en toe is de fiets wel wat onrustig met veel hobbels, maar goed.. blijft een racefiets. Wil de volgende rit eens rijden rond 7.5, net een nieuwe racefiets dus nog aan het aftasten.
Bijna zelfde hier - op de band (Vredestein, weet niet precies welke serie) staat 6 t/m 8 bar.Sjoewe schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:19:
25mm 6 bar voor en achter
Verder heb ik ook van de gewicht van persoon delen door 10 = je band druk. Voor mij zou dat tegen die 8 bar zijn - maar dat vind ik wat van de harde. 6 a 6,5 is al prima voor mij, anders wordt het echt veel te veel gestuiter
Hmm die slijtage is wel een punt, gezien ik 5k wil fietsen dit jaar. Misschien toch iets verder oppompen tegen de 7 dan maarsapphire schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:58:
Hier tegen de 7 bar op 25mm. Vorig jaar 6~6,5 gereden maar toen sleet de band aardignet onder de 7 bevalt prima
...
Ik ben btw 1.90m / 78kg.
[ Voor 29% gewijzigd door Remy op 02-05-2017 20:53 ]
Banden zijn slijtage-onderdelen, ik geef liever 70 euro extra uit in een jaar dan dat de vullingen uit mn kiezen trillen.
Ik wilde roepen dat ik toch geen vullingen heb maar was vergeten dat ik die sinds kort wel heb 
Vind het trillen niet dusdanig veel erger maar dit jaar slijten de banden wel dusdanig minder hard terwijl ik in slechter weer gereden heb. Tov. 23mm met 8 bar vind ik het verschil wel significant merkbaar !
Heb overigens besloten om de Boretti te skippen zaterdag, kreeg een aanvraagje voor een opdracht (werk) dus vond het wel prima. Vrijdag zelf een ritje en zondag en dan is het wat mij betreft ook een mooi weekend.
Wel een paar vrienden enthousiast gekregen om over een paar maanden die route of in de omgeving daar een mooie rit te fietsen
Vind het trillen niet dusdanig veel erger maar dit jaar slijten de banden wel dusdanig minder hard terwijl ik in slechter weer gereden heb. Tov. 23mm met 8 bar vind ik het verschil wel significant merkbaar !
Heb overigens besloten om de Boretti te skippen zaterdag, kreeg een aanvraagje voor een opdracht (werk) dus vond het wel prima. Vrijdag zelf een ritje en zondag en dan is het wat mij betreft ook een mooi weekend.
Wel een paar vrienden enthousiast gekregen om over een paar maanden die route of in de omgeving daar een mooie rit te fietsen
Die Boretti is toch een enorm overhypete tocht, daar mis je echt niks aan.
Weekend wordt mooi weer, kijk ernaar uit. Mijn god wat valt het voorjaar tot dusverre tegen behalve dan begin april.
Weekend wordt mooi weer, kijk ernaar uit. Mijn god wat valt het voorjaar tot dusverre tegen behalve dan begin april.

[ Voor 45% gewijzigd door havana op 03-05-2017 07:42 ]
Een of andere reden rij ik altijd met 9 of 10 bar d'r in. Nooit heel erg bij stil gestaan, maar als ik zie dat jullie allemaal met 6 tot 8 bar rijden, ga ik dat van 't weekend ook eens proberen...Tjebakka schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:28:

Wat een ellendig voorjaar Moet ook zeggen dat mijn fietsmotivatie op dit moment echt even ver te zoeken is...havana schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 06:52:
Weekend wordt mooi weer, kijk ernaar uit. Mijn god wat valt het voorjaar tot dusverre wegen behalve dan begin april.
[ Voor 31% gewijzigd door Spacecowboy op 03-05-2017 07:25 ]
HENG HENG
Vorig jaar was het niet veel beter. Weken achtereen die grijs weer bij een graad of 10. En ook toen was het veel te droog.
We moeten ons weer opmaken voor een zeer natte, wisselvallige zomer vrees ik...
We moeten ons weer opmaken voor een zeer natte, wisselvallige zomer vrees ik...
Ondanks het matige weer heb ik gisteren toch wat progressie geboekt. Ik rij nu samen met @MortalPiso de dinsdag en donderdagavond trainingen van de lokale toerclub.
En waar ik vorige week al na 20 min moest lossen (dat was dan ook met voornamelijk A rijders) hoefde ik gisteren pas na 40min te lossen. Ik had niet helemaal door dat ze een tussensprint aan het voorbereiden waren waardoor de snelheid ineens omhoog ging en ik een gat moest laten. Ik kon daarna fietsen wat ik wou maar dat gat rij ik nooit meer dicht
Ik ben daarna met @MortalPiso zelf op een lekker tempo naar huis gefietst waarbij we toch nog de 30,7km/h gemiddeld hebben gehaald
Toch wel blij mee!
https://www.strava.com/activities/967941457
En waar ik vorige week al na 20 min moest lossen (dat was dan ook met voornamelijk A rijders) hoefde ik gisteren pas na 40min te lossen. Ik had niet helemaal door dat ze een tussensprint aan het voorbereiden waren waardoor de snelheid ineens omhoog ging en ik een gat moest laten. Ik kon daarna fietsen wat ik wou maar dat gat rij ik nooit meer dicht
Ik ben daarna met @MortalPiso zelf op een lekker tempo naar huis gefietst waarbij we toch nog de 30,7km/h gemiddeld hebben gehaald
https://www.strava.com/activities/967941457
Als ik 3x in korte tijd lek rij vervang ik in ieder geval velglint, buitenband en binnenband... Anders blijf je die ellende houden en zit je op een gegeven moment ook niet lekker meer op je fiets...wisselwerking schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:21:
[...]
M@cer had gelijk. Heb bij thuiskomst nog 1 keer naar het werk gefietst en weer lek gereden.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zelf rij ik nog met 23 mm en zo'n 7,5 bar voor + achter, het stuitert wel wat maar merk wel dat het allemaal net wat soepeler rijdt. Mijn bedoeling is wel om naar 25mm banden te gaan als ik binnenkort het eea aan onderhoud moet gaan doen(remblokjes, ketting) maar hoe zie je nu eigenlijk of je banden versleten zijn? Natuurlijk als je het karkas ziet maar ik neem aan dat iets eerder het ook al te herkennen is..
Overigens kan ik ook goed merken dat ik inmiddels meer kilometers maak, gaat allemaal wat eenvoudiger met hetzelfde tempo en een lagere HR. Herstel is ook sneller, komend weekend met de A groep mee om te kijken of dat gaat bevallen.
Overigens kan ik ook goed merken dat ik inmiddels meer kilometers maak, gaat allemaal wat eenvoudiger met hetzelfde tempo en een lagere HR. Herstel is ook sneller, komend weekend met de A groep mee om te kijken of dat gaat bevallen.
Dat niet lekker op de fiets zitten dat klopt zeker. Bij elke beweging die ik voelde dacht ik "Oh nee, niet weer". Tijdens een tocht heb ik echter geen velglint en buitenband bij mij. Maar had bij thuiskomst natuurlijk wel gelijk buitenband moeten wisselen. Maar ja, lui.M@cer schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:13:
[...]
Als ik 3x in korte tijd lek rij vervang ik in ieder geval velglint, buitenband en binnenband... Anders blijf je die ellende houden en zit je op een gegeven moment ook niet lekker meer op je fiets...
Die Conti's hebben slijtindicatoren. Twee 'putjes' op de band. Mocht je die niet kunnen vinden dan denk ik dat het tijd is om nieuwe bandjes te kopenla_fusion schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:19:
Zelf rij ik nog met 23 mm en zo'n 7,5 bar voor + achter, het stuitert wel wat maar merk wel dat het allemaal net wat soepeler rijdt. Mijn bedoeling is wel om naar 25mm banden te gaan als ik binnenkort het eea aan onderhoud moet gaan doen(remblokjes, ketting) maar hoe zie je nu eigenlijk of je banden versleten zijn? Natuurlijk als je het karkas ziet maar ik neem aan dat iets eerder het ook al te herkennen is..
If it aint fixed, it's broken.
Bij Conti's is het vrij simpel, die worden vierkant en dat voel je meteen. Vooral bij de achterband. De oude Fortezza's van Vredestein hadden dat niet, die reed ik altijd op tot ik het canvas zag 
Naar 25 mm gaan heeft alleen zin bij 17C velgen of breder. Heb je nog "ouderwetse" 15C velgen kun je veel beter bij 23 mm blijven.
Naar 25 mm gaan heeft alleen zin bij 17C velgen of breder. Heb je nog "ouderwetse" 15C velgen kun je veel beter bij 23 mm blijven.
[ Voor 57% gewijzigd door havana op 03-05-2017 09:24 ]
Nou ik heb afgelopen augustus/september mijn Giant gekocht en dezelfde velgen worden bij het 2017 model standaard uitgerust met 25mm banden dus daar zie ik niet zo'n probleem in. Alleen hoe zie/voel je nu of je banden vierkant zijn?
Dat kun je duidelijk zien. Het loopvlak wordt vlak. Qua rijgedrag voelt het alsof je lek rijdt. Uiteindelijk gebeurt dit bij iedere band, maar of je er veel van voelt verschilt wel enorm. Als je er niks van voelt kun je er gerust mee doorrijden.
25 mm op 15C rijdt vooral een stuk minder in de bochten. Het gaat op zichzelf best hoor, maar ideaal is anders.
25 mm op 15C rijdt vooral een stuk minder in de bochten. Het gaat op zichzelf best hoor, maar ideaal is anders.
[ Voor 67% gewijzigd door havana op 03-05-2017 09:28 ]
Het klopt wel, maar als je kritisch gaat kijken hoever je je fiets nog verder kan pushen voor je écht de bocht niet doorkomt, dan denk ik dat bij het grootste deel van de wielrenners de beperking eerder tussen de oren zit dan in de banden/velgen.
Hebben laatst een paar trainingen gewijd aan hoe je als peloton compact door de bocht gaat, en ik was zelf verbaasd nog hoe lang je nog door kan trappen en hoe weinig je eigenlijk hoeft te remmen als je iets meer technisch de bochten neemt, in plaats van hersenloos vierkant erdoor peuren.
Hebben laatst een paar trainingen gewijd aan hoe je als peloton compact door de bocht gaat, en ik was zelf verbaasd nog hoe lang je nog door kan trappen en hoe weinig je eigenlijk hoeft te remmen als je iets meer technisch de bochten neemt, in plaats van hersenloos vierkant erdoor peuren.
Die tssssssss bij het loshalen is de lucht die uit je fietspomp ontsnapt, niet de lucht uit je band! De enige manier om lucht te laten ontsnappen uit je binnenband is door tegen het presta-ventiel aan te zitten.Crazy D schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:46:
Ik pomp tot 8 bar maar als ik de pomp loshaal hoor ik altijd nog tsssss dus veel meer dan 7-7.5 zal het in werkelijkheid niet zijn. 25mm bandjes. Met mijn gewicht zou ik denk ik 10 bar moeten
Weet je zeker dat het exact dezelfde velgen zijn? Volgens mij zijn de P-R2's vanaf modeljaar 2017 17C breed ipv 15C, vandaar ook de stap naar standaard 25mm.la_fusion schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:25:
Nou ik heb afgelopen augustus/september mijn Giant gekocht en dezelfde velgen worden bij het 2017 model standaard uitgerust met 25mm banden dus daar zie ik niet zo'n probleem in. Alleen hoe zie/voel je nu of je banden vierkant zijn?
Ik ben trouwens blij dat ik straks van die P-R2 wielen af ben. Reeds 2x spaakbreuk gehad bij de nippel. Wiel van m'n kameraad (ouder type) had 2x spaakbreuk gehad en nu bij zijn schoonvader in de fiets nogmaals (3x totaal dus). Hij weegt wel wat, maar zijn schoonpa is een stuk lichter. Mijn achterwiel hebben ze compleet opnieuw ingespaakt en het plingelt wel wat minder en spaken voelen strakker. Wellicht dat het nu goed gaat maar dat wil ik niet riskeren. Als het goed is krijg ik uiterlijk volgende week m'n set RR511 binnen
De wijzen komen uit het Oosten!
Nee weet ik niet zeker maar zal het voor de zekerheid nog even nakijken. Blijft toch handig, dezelfde productnaam gebruiken met nieuwe specificatiesNoepZor schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:22:
[...]
Weet je zeker dat het exact dezelfde velgen zijn? Volgens mij zijn de P-R2's vanaf modeljaar 2017 17C breed ipv 15C, vandaar ook de stap naar standaard 25mm.
Ik ben trouwens blij dat ik straks van die P-R2 wielen af ben. Reeds 2x spaakbreuk gehad bij de nippel. Wiel van m'n kameraad (ouder type) had 2x spaakbreuk gehad en nu bij zijn schoonvader in de fiets nogmaals (3x totaal dus). Hij weegt wel wat, maar zijn schoonpa is een stuk lichter. Mijn achterwiel hebben ze compleet opnieuw ingespaakt en het plingelt wel wat minder en spaken voelen strakker. Wellicht dat het nu goed gaat maar dat wil ik niet riskeren. Als het goed is krijg ik uiterlijk volgende week m'n set RR511 binnen32 spaaks tankwielen

In principe was ik niet van plan over te stappen op nieuwe wielen, want prijzig grapje en in mijn geval totaal niet nodig, ook niet om perse op 25mm te kunnen rijden.
Nouja ik koop nu gewoon 5 jaar gezeur met spaken af voor 400 euro. Doet eenmaal pijn maar ik verwacht er ook veel plezier van te hebben. Ik vind het enerzijds ook jammer geld, vandaar dat ik ook zo strak op die 400 euro zat. Meeste handgespaakte spul kost makkelijk meer.
Verwijderd
Mwah, dat 25mm op een smalle velg niet ideaal is voel je echt wel als je met een rotgang door de bocht gaat.Sjoewe schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:55:
Het klopt wel, maar als je kritisch gaat kijken hoever je je fiets nog verder kan pushen voor je écht de bocht niet doorkomt, dan denk ik dat bij het grootste deel van de wielrenners de beperking eerder tussen de oren zit dan in de banden/velgen.
Ik weet niet, ik kom op 15c met 25mm echt prima de hoek om, maar het is aan iedereen voor zichzelf om te beslissen uiteraard.
Ben ook overgestapt op 25mm, maar lees nu ook pas dat het dus bij 15C velgen niet de meest verstandige keuze is. Verder merk ik er niet zo heel veel van hoor, ik ben toch redelijk risicomijdend op de racefiets en knal dus niet door de bochten 
Vanochtend wel weer door de zure appel heen bijten met dat Hollandse voorjaar in mei
Vieze dikke motregen bij 7-8 graden. De Perfetto LS met kort ondershirt was toch te koud
Vanochtend wel weer door de zure appel heen bijten met dat Hollandse voorjaar in mei

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Ik heb deze wielen https://www.mantel.com/ma...lincher-racefiets-wielset
Nu staan er in de spec dat ik de volgende banden kan monteren: 23 mm / 25 mm / 28 mm / 30 mm / 32 mm
en velgbreedte 24,5 mm
Op mijn huidige banden staan 24c. Ik neem aan dat 24mm is? Dus met de velgbreedte van 24,5mm moet ik prima 25mm banden kunnen plaatsen?
Nu staan er in de spec dat ik de volgende banden kan monteren: 23 mm / 25 mm / 28 mm / 30 mm / 32 mm
en velgbreedte 24,5 mm
Op mijn huidige banden staan 24c. Ik neem aan dat 24mm is? Dus met de velgbreedte van 24,5mm moet ik prima 25mm banden kunnen plaatsen?
24 is de buitenmaat. Die is niet relevant.
16mm is de binnenmaat 16C dus.Tristan schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:44:
Ik heb deze wielen https://www.mantel.com/ma...lincher-racefiets-wielset
en velgbreedte 24,5 mm
Ik heb ook velgen met een 15mm binnenmaat (Ksyrium SLS WTS), en bevalt mij iig prima met 25mm banden.
Ik heb op 2012 P-R2's ook met 25mm gereden en dat reed echt beduidend comfortabeler dan 23mm. Verder niets er aan gemerkt qua bandenNoepZor schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:22:
[...]
Weet je zeker dat het exact dezelfde velgen zijn? Volgens mij zijn de P-R2's vanaf modeljaar 2017 17C breed ipv 15C, vandaar ook de stap naar standaard 25mm.
Ik ben trouwens blij dat ik straks van die P-R2 wielen af ben. Reeds 2x spaakbreuk gehad bij de nippel. Wiel van m'n kameraad (ouder type) had 2x spaakbreuk gehad en nu bij zijn schoonvader in de fiets nogmaals (3x totaal dus). Hij weegt wel wat, maar zijn schoonpa is een stuk lichter. Mijn achterwiel hebben ze compleet opnieuw ingespaakt en het plingelt wel wat minder en spaken voelen strakker. Wellicht dat het nu goed gaat maar dat wil ik niet riskeren. Als het goed is krijg ik uiterlijk volgende week m'n set RR511 binnen32 spaaks tankwielen
Qua wiel was ik er ook klaar mee vorig jaar nadat ik voor de 5e keer losse spaken had achter.
Route en omgeving is wel mooi hoorhavana schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 06:52:
Punt is alleen dat ik dit soort tochten erg duur vind, shirt hoef ik niet en de groep waarmee ik ga gaat toch niet naar de festiviteiten die naderhand zijn. En de bevoorrading is op 110km opzich niet echt nodig want er past genoeg in een achterzakje. Alleen genoeg drinken is met echt warm weer lastig maargoed daar hebben ze winkels voor
[ Voor 28% gewijzigd door sapphire op 03-05-2017 18:36 ]
Inderdaad mooie omgeving en opzich wel leuk om een georganiseerde tocht te fietsen, maar het is wel wat drukjes en idd duur omdat je verplicht het shirt moet afnemen. Route is buiten de classico boretti om ook wel te fietsen
wij skippen hem in ieder geval wegens andere afspraken.
Tecklenburg rundfahrt staat wel op de agenda!
Meer van dit soort tochtjes?NoepZor schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:42:
Inderdaad mooie omgeving en opzich wel leuk om een georganiseerde tocht te fietsen, maar het is wel wat drukjes en idd duur omdat je verplicht het shirt moet afnemen. Route is buiten de classico boretti om ook wel te fietsenwij skippen hem in ieder geval wegens andere afspraken.
Hello fellow humans
In de kalender op ntfu.nl staan er genoeg
Heb jij deze ook zelf specifiek op kunnen meten? Ik kan namelijk vooralsnog maar 1 meetresultaat van iemand vinden en die heeft het over een binnenmaat van de velg van 13,75mm. Dat lijkt mij wat aan de smalle kant voor een 25mm band als ik het zo lees.sapphire schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:31:
[...]
Ik heb op 2012 P-R2's ook met 25mm gereden en dat reed echt beduidend comfortabeler dan 23mm. Verder niets er aan gemerkt qua banden
Qua wiel was ik er ook klaar mee vorig jaar nadat ik voor de 5e keer losse spaken had achter.
Daarnaast even goed naar de staat van de banden gekeken en inderdaad.. achterband is behoorlijk vierkant geworden en geen slijtage 'gaatje' meer te zien. In de voorband is die nog wel duidelijk aanwezig
Vanavond 2 records gebroken: snelste 56ikm ooit (minder dan 2 uur), en 50km in 1:46:23!
Strava-link hier
Things of note:
- Langere periode op hogere snelheid (28 ~ 32km/u) gaat steeds beter, ook met wind tegen
- 2 grote groepen tegengekomen, waarbij 1 van de wielrenners in een groep werd achtergelaten (ze reden voor mij in een wat hoger tempo), die rolde achter de rest aan en uiteindelijk Alphen binnen
- Heerlijk weer om te fietsen - had alleen een ondershirtje onder de jersey, verder prima te doen, grootste deel van de tijd zon!
- Snelheid met wind tegen: 26km/u - met wind mee: 35km/u: nog best een aardig verschil!
Al met al best lekker ritje
Strava-link hier
Things of note:
- Langere periode op hogere snelheid (28 ~ 32km/u) gaat steeds beter, ook met wind tegen
- 2 grote groepen tegengekomen, waarbij 1 van de wielrenners in een groep werd achtergelaten (ze reden voor mij in een wat hoger tempo), die rolde achter de rest aan en uiteindelijk Alphen binnen
- Heerlijk weer om te fietsen - had alleen een ondershirtje onder de jersey, verder prima te doen, grootste deel van de tijd zon!
- Snelheid met wind tegen: 26km/u - met wind mee: 35km/u: nog best een aardig verschil!
Al met al best lekker ritje
Ja was mooi weer om te rijden vanavond. Lekker kop-over-kop gereden, en ook eindelijk een keer de afsprint gewonnen 
Strava
Strava
Nope, nooit gemeten.la_fusion schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:40:
[...]
Heb jij deze ook zelf specifiek op kunnen meten? Ik kan namelijk vooralsnog maar 1 meetresultaat van iemand vinden en die heeft het over een binnenmaat van de velg van 13,75mm. Dat lijkt mij wat aan de smalle kant voor een 25mm band als ik het zo lees.
Daarnaast even goed naar de staat van de banden gekeken en inderdaad.. achterband is behoorlijk vierkant geworden en geen slijtage 'gaatje' meer te zien. In de voorband is die nog wel duidelijk aanwezigNu dus nog alleen even goed kijken wat er wel/niet mogelijk is. Het zou toch jammer zijn om onnodig geld er aan uit te geven
Wat wil je weten, ik kan kijken of ik ze bij mijn vader kan meten. Die heeft die wielen nog wel.
Ik heb nieuw stuurlint met gemiddelde demping nodig, welke raden jullie aan?
Hier tevreden met Lizzard Skin (niet de allerdikste van 3.2mm, die is erg comfy/zacht)Tristan schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 01:05:
Ik heb nieuw stuurlint met gemiddelde demping nodig, welke raden jullie aan?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Of gewoon wat dikker wikkelen aan de bovenkant.
Ik pak meestal wat in de aanbieding is. Prologo, Sram, Easton. Lizard Skins heb ik ook gehad, maar vind een niet-glad lintje toch fijner. Maar dit is uiteraard heel persoonlijk.
Ik pak meestal wat in de aanbieding is. Prologo, Sram, Easton. Lizard Skins heb ik ook gehad, maar vind een niet-glad lintje toch fijner. Maar dit is uiteraard heel persoonlijk.
It's done!Makkelijk schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:52:
Vandaag bezig aan de Bianchi van m'n vriendin. Nieuwe groepsset en vervangen stuur en stuurpen. Nou blijkt dat de vorige stuurpen 40mm hoog is en de nieuwe 35. Ik heb dus een extra spacer nodig, nog nooit van gehoord!

Van verroeste 3x8 Sora naar 2x10 Ultegra 6700 en nieuwe Mavic Aksium wielen. Een 8cm stuurpennetje wat meer bij de maat fiets en haar lichaam past (zat niet-originele 11cm op, vorige eigenaar had hem verlengd). En een oud stuur van mijzelf met een kortere reach.
Van 11,5 naar 9kg
Zou bijna de zware zadelpen nog gaan vervangen
@Tristan Ik vind persoonlijk dit stuurlint echt lekker: https://www.mantel.com/pro-sport-comfort-stuurlint. Nog goedkoop ook
[ Voor 23% gewijzigd door Makkelijk op 04-05-2017 09:03 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.