Ik zal me ook maar weer eens melden in dit topic. Een hele tijd lang niet zo veel tijd en aandacht gehad voor het wielrennen (verbouwing + verhuizing afgelopen zomer, daarnaast andere zaken die aandacht vroegen). Sinds een paar weken de oude racer weer van stal gehaald om in mijn vrije tijd weer wat mooie rondjes te maken.
Daarnaast mezelf ook wat doelen gesteld om naar uit te kijken, zoals meerijden met de pelotonstocht van de
Classico Giro Utrecht (21 mei), lijkt me een unieke en leuke ervaring. Heb mezelf ook aangemeld bij CS030, een wielerclub in Utrecht. Wellicht bekend hier? Helaas zijn hun startersgroepen de komende weken erg vol en kreeg ik te horen dat ze pas in mei plek voor me hebben bij een introductie ritje..
De racer waar ik op rij is nog altijd de Kirk Precision (staat met plaatje in de startpost). Een fiets waar ik nog altijd veel plezier mee heb. Blijf het frame heel gaaf vinden en aangezien het jarenlang de fiets van mijn vader is geweest heeft het ook wel de nodige nostalgie.
Vandaag wel besloten een kleine aanpassing te maken. De fiets heeft een 7 speed cassette die geschakeld wordt aan het frame met buiscommandeurs. Op zich een prima systeem (houdt het al vol sinds de jaren 90

) maar ik merk wel dat het minder aantrekkelijk is om regelmatig wat op en neer te schakelen. Vooral gezien het feit dat je met je handen van het stuur moet om aan het hengseltje te pielen; niet altijd even handig en veilig imho.
Zoals voor jullie vast bekend liggen geschikte 7 speed shifters van shimano/campa/sram niet bepaald voor het oprapen. De shifters die je dan bij het zoeken tegenkomt zijn veelal gemaakt voor MTB of andere 'sportieve' stadsfietsen. Niet bepaald wat ik zoek voor een racefiets. Online gaan wel ervaringen rond van mensen die 8 speed campa shifters werkend krijgen met 7 speed shimano, maar voor mij wordt dit toch al snel te ingewikkeld. Daarnaast speelt mee dat de originele derailleurhanger van de Kirk (een plastic hangertje, god knows why) ooit gebroken is. Gezien het feit dat Kirk racers vrij snel uit productie zijn gegaan in de jaren 80/90 zijn reserve derailleurhangers moeizaam tot niet te vinden. Mijn lbs heeft zelf een of ander kunstig hangertje gemaakt, maar dit maakt wel dat de derailleur nu met moeite tot de uiterste versnellingen komt. Klooien met 8 speed shifters en/of een andere derailleur die daarvoor nodig is zie ik dus niet zitten.
Nu kwam ik het
volgende tegen bij aliexpress en heb ik gelijk maar besteld. Lijkt me een leuke oplossing om eens uit te proberen. Daarnaast; voor die 50 euro durf ik de gok wel aan. Lost gelijk het probleem op dat de huidige remhendels een witte rubberen kap hebben die door de jaren heen lelijk verkleurd is en zelfs niet meer goed te krijgen is met bleekmiddel. Met deze sti levers kan ik dus hopelijk straks fraai schakelen op mijn oude bak en ziet het geheel er net weer een tintje strakker uit allemaal.